Sygn. akt: KIO 3260/24
WYROK
Warszawa, dnia 10 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
Protokolant: Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
dniu 9 września 2024 r. przez wykonawcę Be Concept Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez Komunalny Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w
Białymstoku,
orzeka:
Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutu nr 1b odwołania.
W pozostałym zakresie odwołanie oddala.
Kosztami postępowania obciąża
wykonawcę Be Concept Sp. z o.o. z siedzibą
w
Warszawie i
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę Be Concept Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
, tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę 4 095 zł 40 gr (słownie: cztery tysiące dziewięćdziesiąt
pięć złotych czterdzieści groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez Zamawiającego z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika w kwocie 3 600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy), k
oszty związane z dojazdem na posiedzenie i rozprawę w kwocie 478,40
zł (słownie: czterysta siedemdziesiąt osiem złotych czterdzieści groszy) oraz
opłaty od pełnomocnictwa w kwocie 17 zł (słownie: siedemnaście złotych zero
groszy).
Zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 4 095 zł 40 gr
(słownie: cztery tysiące dziewięćdziesiąt pięć złotych czterdzieści groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
Zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3 600 zł
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), koszty związane z dojazdem
na posiedzenie i rozprawę w kwocie 478,40 zł (słownie: czterysta siedemdziesiąt
osiem złotych czterdzieści groszy) oraz opłaty od pełnomocnictwa w kwocie 17
zł (słownie: siedemnaście złotych zero groszy).
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Zamówień Publicznych.
P
rzewodniczący: …………………….………..
Sygn. akt: KIO 3260/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Komunalny Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Białymstoku – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Inspektor Nadzoru Inwestorskiego
sprawujący nadzór nad budową „Stacji Obsługi Komunalnego Zakładu Komunikacyjnego Sp. z o.o.
w Białymstoku, przy ul. Pomocnej” wraz z infrastruktury - Etap II,“, znak sprawy: KZK/TP2
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 3 lipca
2024 r. pod numerem: 2024/BZP 00395309.
W dniu
9 września 2024 r. wykonawca Be Concept Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie wni
ósł
odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów:
1. art. 226 ust. 1 pkt. 8 ustawy z 11.09.2019 p.z.p. poprzez zaniechanie wykluczenia
oraz odrzucenia oferty Wykonawcy DAR-BUD D. C.,
która:
a) nie
spełnia wymagań udziału w postępowaniu, a ponadto
b)
zawierającej rażąco niską cenę.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w
całości oraz nakazanie Zamawiającemu:
- unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty oraz odrzucenie oferty wybranego
Wykonawcy DAR-BUD D. C.,
powtórzenie przez Zamawiającego czynności badania i oceny ofert i wyboru oferty
najkorzystniejszej - stosownie do Ustawy Pzp, oraz
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę Be Concept Sp. z o.o. z siedzibą
w
Warszawie,
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 12 września 2024 r. (pismo z dnia
2 września 2024 r.) wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Stan prawny
ustalony przez Izbę:
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy PZP, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco
niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
jej treść jest
niezgodna warunkami zamówienia.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, konfrontując je z zebranym w sprawie materiałem procesowym, w tym z
dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz po wysłuchaniu
oświadczeń i stanowisk stron złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy – ustaliła
i zważyła, co następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie dotyczy materii określonej w art. 513 ustawy PZP
i podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP.
Izba stwierdziła, iż zarzut oznaczony w
odwołaniu jako zarzut nr 1b nie podlegał merytorycznemu rozpoznaniu przez Izbę, ponieważ
był on w ocenie Izby spóźniony. Tym samym została wypełniona przesłanka określona w art.
528 pkt 3 ustawy PZP,
zgodnie z którym
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie
zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Ponadto w ocenie składu orzekającego Odwołujący wykazał, że posiada legitymację materialną
do wniesienia środka zaskarżenia zgodnie z przesłankami art. 505 ust. 1 ustawy PZP,
tj.
ma
interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP
może spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze art.
554 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez strony, po dokonaniu
ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji postępowania, biorąc pod uwagę zakres
sprawy zakreślony przez okoliczności podniesione w odwołaniu oraz stanowiska złożone
pisemnie i ustnie do protokołu – stwierdziła, że sformułowany przez Odwołującego zarzut nr 1a
nie znajduje oparcia w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane
odwołanie w powyższym zakresie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba w pierwszej kolejności zważa, że odwołanie w zakresie zarzutu nr 1b ma charakter
spóźniony i jako taki podlega odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy PZP. Izba chciałaby
w tym miejscu podkreślić, iż okoliczności związane z zaoferowaną ceną przez wykonawcę
DAR-BUD D. C. wraz z jego wyjaśnieniami odnośnie rażąco niskiej ceny z dnia 22 lipca 2024
r. były znane Odwołującemu, począwszy od dnia 5 sierpnia 2024 r., o czym świadczy treść
pisma Odwołującego z dnia 5 sierpnia 2024 r. (Protest na czynności Zamawiającego):
„Analizując przesłane dokumenty, w szczególności pismo firmy DAR-BUD D. C. z dnia
22.07.2024 r. będące odpowiedzią na wezwanie z 17.07.2024 r. do wyjaśnienia ceny oferty
stwierdzić należy, iż nie stanowi w żadnej mierze wyjaśnienia oraz nie zawiera dowodów, które
mogły uzasadnić cenę podaną w ofercie przez DAR-BUD”.
Tym samym, Odwołujący mógł złożyć odwołanie od czynności Zamawiającego w postaci pisma
z dnia 05.08.2024 r. nr KZK/1966/2024 skierowanego do Wykonawców, w tym do
Odwołującego, w którym to piśmie Zamawiający wskazał, iż z dniem 5 sierpnia 2024 r.
zakończył negocjacje z trzema najwyżej ocenionymi wykonawcami, wyznaczając termin do
składania ofert dodatkowych na dzień 12 sierpnia 2024 r. g. 10:00.
Izba zważa, iż zgodnie z art. 515 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy PZP, odwołanie wnosi się w przypadku
zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne, w terminie 5 dni od dnia przekazania
informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia, jeżeli informacja
została przekazana przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Biorąc powyższe pod uwagę, Odwołujący mógł złożyć stosowne odwołanie najpóźniej do dnia
12 sierpnia 2024 r., a czego nie uczynił w przedmiotowej sprawie.
Z kolei odnosząc się do zarzutu 1a, Izba zważa, iż Odwołujący nie powiązał stanu faktycznego
z jakąkolwiek normą prawną, która miałaby zostać przez Zamawiającego naruszona, ponieważ
Odwołujący w petitum odwołania wskazuje tylko, że chodzi o art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy PZP,
podczas gdy przepis ten dotyczy wyłącznie odrzucenia oferty, w sytuacji gdy zawiera ona
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia, a nie niespełniania
wymagań SWZ.
Niezależnie od powyższego, Izba zważa, iż Zamawiający w rozdziale 5 ust. 2 SWZ (opis
przedmiotu zamówienia) wskazał, iż: „Wykonawca jest zobligowany do zapewnienia nadzoru w
następujących specjalnościach (bez ograniczeń):
1) konstrukcyjno-budowlanej
2) inżynieryjnej drogowej
3) instalacyjnej w zakresie sieci , instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych,
wodociągowych i kanalizacyjnych,
4) instalacyjnej
w
zakresie
sieci,
instalacji
i
urządzeń
elektrycznych
i
elektroenergetycznych,
5) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych
(teletechnicznych)”, natomiast w ust. 3 wskazał, iż: „Osoby bezpośrednio sprawujące
nadzór powinny legitymować się co najmniej 3-letnim doświadczeniem na stanowisku
inspektora nadzoru lub kierownika budowy lub kierownika robót, zgodnie z wymogami
ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 725) lub
odpowiadającymi im uprawnieniami nadanymi na podstawie wcześniej obowiązujących
przepisów. Wykaz osób wykonawca przedłoży wraz z ofertą”.
Izba zważa, iż wykonawca DAR-BUD D. C. wraz z ofertą złożył Wykaz osób skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego z dnia 15 lipca 2024 r., wskazując m.in. Pana
D. C. – uprawnienia w specjalności inżynieryjnej drogowej, Pana M. S. – uprawnienia
instalacyjne w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez
ograniczeń, Pana M. S. – uprawnienia w zakresie sieci, instalacji i urządzeń
telekomunikacyjnych (teletechnicznych) bez ograniczeń.
Następnie po przeprowadzonych negocjacjach, wykonawca DAR-BUD D. C. złożył ofertę
dodatkową z dnia 9 sierpnia 2024 r., oświadczając w ust. 3, że do realizacji zamówienia skieruje
osoby posiadające uprawnienia budowlane w specjalnościach zgodnych w zapisami rozdziału
5 SWZ, w tym m.in. w pkt 2 w zakresie specjalności inżynieryjnej drogowej bez ograniczeń,
uprawniającymi do kierowania robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym,
takim jak droga, z co najmniej 3-letnim doświadczeniem na stanowisku inspektora nadzoru lub
kierownika budowy lub kierownika robot: D. C. upr nr Bł/30/02; w pkt 4 w zakresie specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez
ograniczeń, z co najmniej 3-letnim doświadczeniem na stanowisku inspektora nadzoru lub
kierownika budowy lub kierownika robót: M. S. upr. nr Bł/51/80; w pkt 5 w zakresie specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych (teletechnicznych) bez
ograniczeń, z co najmniej 3-letnim doświadczeniem na stanowisku inspektora nadzoru lub
kierownika budowy lub kierownika robót: M. S. upr. nr Bł/51/80.
Izba chciałaby w pierwszej kolejności podkreślić, iż żadne postanowienia SWZ w niniejszym
postępowaniu, wbrew twierdzeniom Odwołującego, nie obligowały Wykonawców, w tym
wykonawcę DAR-BUD D. C. do przedłożenia kopii uprawnień budowlanych osób za pomocą,
których Wykonawca zamierza wykonać przedmiotowe zamówienie.
Odnosząc się z kolei do uprawnień Pana D. C. o numerze Bł/30/02 w zakresie specjalności
inżynieryjnej drogowej bez ograniczeń, Izba wskazuje, iż z dowodu w postaci pisma Podlaskiej
Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa z dnia 28.09.2023 r. (Ldz. KK/0696/23) jednoznacznie
wynika, iż Pan D. C. posiada uprawnienia również w zakresie specjalności inżynieryjnej
drogowej bez ograniczeń, o czym świadczą słowa: „na podstawie decyzji - uprawnień
budowlanych o numerze ewidencyjnym Bł/30/02, wydanej przez Wojewodę Podlaskiego dnia
16 maja 2002 r. na podstawie art. 13 i 14 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.
U. Nr 89, poz. 414, z późniejszymi zmianami) jest Pan upoważniony do kierowania robotami
budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, obejmującej również
specjalność inżynieryjną drogową, inżynieryjną mostową oraz inżynieryjną hydrotechniczną w
rozumieniu aktualnie obowiązującej ustawy - Prawo budowlane (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 682,
ze zmianami)”.
Nadto Izba zważa, iż z ww. dowodu wynika również, iż: „o zakresie posiadanych uprawnień
budowlanych stanowi treść decyzji oraz, w razie wątpliwości, przepisy na podstawie których
została ona wydana”. Tym samym, w ocenie Izby, powoływanie się przez Odwołującego na art.
2 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, co do posługiwania się zwrotem przez ustawodawcę „sieci
energetyczne i telekomunikacyjne”, czy też na rozporządzenie Ministra Gospodarki Terenowej
i Ochrony Środowiska z dnia 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie, ma w ocenie Izby znaczenie wyłącznie w przypadku „wątpliwości” co do
posiadanych uprawnień. Oznacza to, że decydujące znaczenie ma treść wydanej decyzji przez
uprawniony do tego organ co do posiadanych uprawnień budowlanych przez daną osobę.
W konsekwencji powyższego, Izba nie popiera argumentacji Odwołującego, że: „osoba
wskazana w treści oferty nie spełnia warunku posiadania uprawnień bez ograniczeń w
specjalności telekomunikacyjnej”, ze względu na to, iż w ocenie Izby, nie można wykluczyć z
całą pewnością, że Pan M. S.a w ramach posiadanej decyzji, nie posiada w zakresie uprawnień
budowlanych o numerze Bł/51/80 również branżę telekomunikacyjną (teletechniczną). Poza
tym, zdaniem Izby, Odwołujący nie wykazał, tj. nie udowodnił, że uprawnienia budowlane Pana
M. S. o numerze Bł/51/80 oraz Pana D. C. o numerze Bł/30/02, nie obejmują odpowiednio
uprawnień bez ograniczeń w specjalności telekomunikacyjnej oraz uprawnień w zakresie
specjalności inżynieryjnej drogowej bez ograniczeń.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzenia Odwołującego, iż na stronie Centralnego rejestru
osób posiadających uprawnienia budowalne (e-CRUB) Pan M. S. nie figuruje jako osoba
posiadająca uprawnienia budowlane w branży telekomunikacyjnej, czy też Pan D. C. figuruje
wyłącznie z uprawnieniami w specjalności konstrukcyjno-budowalnej wykonawczymi i do
nadzoru o numerze Bł/30/02, nie zmienia poglądu Izby co do powyższych ustaleń dokonanych
przez Izbę.
Z tego też względu zarzut ten, w ocenie Izby, jest niezasadny.
Izba zważa, iż stosownie do art. 553 ustawy PZP, o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu
Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Orzeczenie
Izby, o którym mowa w pkt 1 i 3 sentencji, miało charakter formalny, gdyż dotyczyło odpowiednio
odrzucenia odwołania w zakresie zarzutu nr 1b odwołania oraz kosztów postępowania, a zatem
były postanowieniami. Z kolei orzeczenie Izby zawarte w pkt 2 sentencji miało charakter
merytoryczny, ponieważ odnosiło się do oddalenia odwołania w zakresie zarzutów nr 1a
odwołania.
Z uwagi zatem na zbieg w jednym orzeczeniu rozstrzygnięć o charakterze merytorycznym (pkt
2 sentencji) i formalnym (pkt 1 i 3
sentencji), całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo
zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 1
w zw. z § 5 pkt 2 lit. a ,b i d w zw. z § 8 ust. 1 i 2 pkt
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając kosztami postępowania
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………….