KIO 3247/24 WYROK Warszawa, 27 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 27.11.2024

Sygn. akt: KIO 3247/24 

WYROK 

Warszawa, 27 

września 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodnicząca:      Beata Pakulska-Banach  

Mateusz Paczkowski 

Michał Pawłowski  

Protokolantka:           Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  odwołania  wniesionego  do Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

września 2024  r.  przez  wykonawcę  FBSerwis  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie 

postępowaniu prowadzonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział 

w Białymstoku 

uczestnik  po  stronie  z

amawiającego  -  wykonawca  Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe 

„TRAMAD-ELBLĄG” sp. z o.o. z siedzibą w Elblągu  

orzeka: 

1.  Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu:  unieważnienie  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej oferty 

w częściach: I, II, III, IV, V i VI oraz powtórzenie czynności badania 

i oceny  ofert 

w  tych  częściach  zamówienia,  w  tym  odrzucenie  oferty  wykonawcy 

Przedsiębiorstwa  Wielobranżowego  „TRAMAD-ELBLĄG”  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Elblągu 

na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 

ustawy Prawo zamówień publicznych.  

Kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  -

Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych 

Autostrad Oddział w Białymstoku i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę

FBSerwis S.A. 

z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  zamawiającego  -

Generalnej  Dyrekcji 

Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział 

Białymstoku  na  rzecz  wykonawcy  FBSerwis  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  kwotę 

zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy), tytułem zwrotu 

kosztów  postępowania  odwoławczego  poniesionych  przez  odwołującego  w  związku 

uiszczonym wpisem od odwołania oraz wynagrodzeniem pełnomocnika.  


Na  orzeczenie  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga 

za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca:      …………………………….. 

…………………………….. 

…………………………….. 


Sygn. akt: KIO 3247/24 

UZASADNIENIE 

Generalna  Dyrekcja 

Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Białymstoku,  dalej  jako: 

„zamawiający”,  prowadzi  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  na 

podstawie  przepisów  ustawy  z  11 września  2019  roku 

Prawo 

zamówień publicznych, zwanej dalej „ustawą Pzp”, na realizację zadania pn.: „Dostawa 

soli drogowej (NaCl) do zwalczania śliskości zimowej na nawierzchniach dróg w latach 2024 

– 2025 w podziale na 6 części”, numer referencyjny: O/BI.D-3.2421.11.2024.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  25.03.2024  r.,  numer:  178460-2024  (numer  wydania:  Dz.  U.  S:  60/2024). 

Wartość zamówienia przekracza progi unijne, określone w przepisach wydanych na podstawie 

art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.  

6.09.2024  r.  wykonawca 

FBSerwis  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  zwany dalej: 

„odwołującym”,  wniósł  odwołanie  wobec  wyboru  oferty  złożonej  przez  Przedsiębiorstwo 

Wielobranżowe  „TRAMAD-ELBLĄG”  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Elblągu,  dalej:  „TRAMAD”, 

jako 

oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu w zakresie wszystkich  zadań, a także wobec 

zaniechania odrzucenia oferty TRAMAD. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp 

oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp przez zaniechanie 

odrzucenia oferty złożonej przez TRAMAD, pomimo iż:  

a.  wykonawca  ten,  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  wyliczenia  ceny, 

złożył wyjaśnienia nierzetelne, nie uzasadniające podanej w ofercie ceny, gdyż:  

i. podjął próbę wyjaśnienia ceny wyłącznie za pomocą ogólnikowych twierdzeń o posiadanym 

potencjalne,  w  tym  sprzęcie,  infrastrukturze  (magazynach)  i  zasobach  magazynowych  soli 

oraz o doświadczeniu (w tym we współpracy z zamawiającym), bez jakiegokolwiek odniesienia 

się do:  

wpływu wskazanych w wyjaśnieniach zasobów na wysokość ceny ofertowej,  

2. sposobu wyliczenia ceny ofertowej,  

kosztów, jakie będzie ponosił w związku z realizacją zamówienia (w szczególności 

kosztów związanych z zakupem/importem soli, kosztów magazynowania soli, kosztów 

jej transportu i 

rozładunku),  

wskazania  podstawy  dla  przyjęcia  takiej,  a  nie  innej  ceny  ofertowej  w  zakresie 

każdego z zadań,  

przedstawienia merytorycznego materiału wystarczającego do sformułowania oceny 

zaoferowanej w ofercie kwoty,  


ii. 

nie przedstawił żadnej, nawet najbardziej ogólnej kalkulacji ceny,  

iii. 

nie przedstawił żadnych założeń sposobu realizacji przedmiotu zamówienia (poza ogólnym 

wskazaniem, że przedmiot zamówienia wykona samodzielnie),  

iv. 

nie  przedstawił  żadnych  dowodów  dokumentujących  prawidłowość  wyliczenia  ceny 

oraz 

kosztów,  

co również oznacza, że wykonawca TRAMAD:   

i. 

nie sprostał ciążącemu na nim na mocy art. 224 ust. 5 ustawy Pzp obowiązkowi wykazania, 

że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny i nie obalił domniemania rażąco niskiej ceny,  

ii. 

nie wykazał, że jego oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej, 

iii. 

w  istocie  nie  złożył  żadnych  wyjaśnień  dotyczących  wyliczenia  ceny  ofertowej, 

bowiem 

istotą  procedury  wyjaśniania  ceny  nie  jest  złożenie  jakichkolwiek  wyjaśnień, 

lecz 

wyjaśnień wykazujących właśnie sposób wyliczenia ceny. 

W oparciu o powyższe odwołujący wnosił o:  

uwzględnienie odwołania w całości,  

2.  nakazanie  z

amawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

zakresie wszystkich części zamówienia,  

3. nakazanie z

amawiającemu odrzucenia oferty złożonej przez TRAMAD, a ponadto o: 

zasądzenie  na  rzecz  odwołującego  kosztów  postępowania  według  norm  przepisanych, 

tym kosztów zastępstwa.  

W  uzasadnieniu  odwołania  odwołujący  podnosił,  że  ocena  wyjaśnień  złożonych 

przez TRAMAD  w  odpowiedzi  na  wezwanie  z

amawiającego  do  wyjaśnienia  sposobu 

wyliczenia  ceny  nie  pozostawia  żadnych  wątpliwości,  że  wykonawca  ten  nawet  nie  podjął 

próby  wyjaśnienia,  w  jaki  sposób  wysokość  ceny  wyliczył.  Według  odwołującego,  żadna 

informacji zawartych w wyjaśnieniach nie odnosi się chociażby pośrednio do tego, jak cena 

ofertowa 

została ustalona. Nie wiadomo, jakie koszty TRAMAD uwzględnił w swojej wycenie, 

ani  tym  ba

rdziej,  jaką  przyjął  wysokość  tychże  kosztów.  Nie  wskazano  w wyjaśnieniach 

żadnych danych kwotowych stanowiących podstawę ustalenia ceny, brak jest jakichkolwiek 

kalkulacji,  zestawień  czy  nawet  najprostszych  działań  matematycznych.  Odwołujący 

wskazywał, że całość wyjaśnień opiera się w istocie na ogólnych zapewnieniach wykonawcy 

TRAMAD,  iż  posiada  on  zasoby  do  wykonania  zamówienia  (tj.  pojazdy  transportowe, 

ładowarki  i  magazyny  oraz  sól  importowaną  z  czterech  bliżej  niesprecyzowanych  kopalni 

(podano  jedynie  p

aństwa,  w  których  owe  kopalnie  miałyby  być  zlokalizowane),  posiada 

wieloletnie doświadczenie, a w innych postępowaniach inni wykonawcy oferowali ceny niższe.  

Odwołujący  podkreślił,  że  sól  drogowa,  którą  wykonawca  będzie  zobowiązany 

dostarczyć – niezależnie od źródła, z którego była lub będzie w toku przedmiotu zamówienia 


zakupywana  (importowana),  musi  czy  musiała  mieć  określoną  cenę,  generując  określony 

koszt  po  stronie  TRAMAD.  Dodatkowo  znaczne  koszty  musiał  wygenerować  transport  soli 

do 

wskazanych  przez  wykonawcę  magazynów  w  Elblągu  (czy  do  nowobudowanych 

magazynów na obszarze województwa podlaskiego). Odwołujący zauważył też, że Kopalnia 

Soli Kłodawa S.A. złożyła w Postępowaniu własną ofertę, znacznie droższą od oferty TRAMAD 

(aż o 30%) – a zatem – w jego ocenie - jest wysoce nieprawdopodobne, aby jednocześnie 

spółka ta zaoferowała wykonawcy TRAMAD własną sól za cenę wyraźnie niższą aniżeli ta, 

którą sama zaproponowała w tym Postępowaniu. 

Odwołujący  stwierdził  także,  że  dalsze  koszty  logistyczne  generuje  konieczność 

magazynowania  soli  (w  tym  załadunku  i  rozładunku)  oraz  transportu  soli  z magazynów 

wykonawcy  do  wskazanych  w  dokumentach  zamówienia  magazynów  zamawiającego. 

Odwołujący  zwrócił  również  uwagę  na  konieczność  uwzględnienia  kosztów  amortyzacji 

sprzętu  (pojazdów  i  ładowarek)  oraz  nieruchomości,  na  których  sól  jest przechowywana, 

koszt

ów  utrzymania  magazynów,  serwisu  i  ubezpieczenia  pojazdów  oraz wynagrodzeń 

wypłacanych  pracownikom  (operatorom  sprzętu  czy  kierowcom),  a  także  uwzględnienia 

należności o charakterze publicznoprawnym (takich jak podatek od nieruchomości czy cła).  

Odwołujący stwierdził, że próżno szukać w przedstawionych wyjaśnieniach informacji, 

z  których  wynikałoby,  dlaczego  wykonawca  przyjął  do  swojej  wyceny  akurat  cenę  złożoną 

postępowaniu.  Na  podstawie  przekazanych  informacji  nie  sposób  jest  ustalić  ani  ocenić 

jakimkolwiek  zakresie,  czy  zaproponowana  przez  TRAMAD  cena,  kształtująca  się 

na 

poziomie  333  zł  za  1  Mg  soli,  pozwoli  na  prawidłowe  wykonanie  zamówienia, 

tj. czy 

przychody  wynikające  z  należytego  wykonania  zamówienia  mogłyby  pozwolić 

na 

pokrycie  kosztów  związanych  z  pozyskaniem  i  dostawą  soli  do  magazynów 

z

amawiającego.  

Odwołujący  zauważył  również,  że  zawarte  w  wyjaśnieniach  ogólne  twierdzenia 

dotyczące  posiadanego  doświadczenia,  magazynów,  pojazdów  i  ładowarek,  czy  faktu 

importowania soli pochodzącej z kopalni położonych na terenie różnych Państw (w tym dwóch 

znajdujących się poza Unią Europejską) nie wnoszą niczego istotnego w kontekście wyliczenia 

ceny. Nie dają one żadnych podstaw do weryfikacji, czy zaoferowana przez TRAMAD cena 

umożliwia osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego w  razie udzielenia temu wykonawcy 

zamówienia,  czy  też  spowoduje  po  jego  stronie  wyłącznie  stratę.  Do  wyjaśnień  nie  zostały 

dołączone również dowody, które potwierdzałyby prawidłowość tego wyliczenia.  

Odwołujący  podkreślił  również,  że  jakkolwiek  zamawiający  w  wezwaniu  nie  określił 

dokładnie  sposobu,  w  jaki  cena  powinna  zostać  wyliczona  (nie  dookreślił,  jakie  wyliczenia 

czy kalkulacje 

TRAMAD  powinien  przedstawić  w  odpowiedzi  na  wezwanie),  to  jednak 


zastrzegł  wyraźnie,  że:  „Przedstawione  przez  Wykonawcę  wyjaśnienia  muszą  być 

merytoryczne,  a  Wykonawca  musi  dostarczyć  wystarczający  materiał  do  sformułowania 

przez 

Zamawiającego oceny zaoferowanej w ofercie kwoty, za którą Wykonawca ma zamiar 

wykonać  przedmiot  zamówienia.  Dlatego  prosimy  o  przesłanie  wszelkich  informacji 

oraz 

dowodów, które uznacie Państwo za istotne, na temat sposobu obliczenia przez Państwa 

ceny  zamówienia.”.

Zamawiający  wskazał,  że  żąda  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów, 

zakresie wyliczenia czy obliczenia ceny (a nie jakichkolwiek wyjaśnień). Powołał przy tym 

wyraźnie  podstawy  prawne  wezwania  (art.  224  ust.  1  oraz  ust.  2  pkt  1  ustawy  Pzp) 

oraz 

uprzedził wezwanego wykonawcę, że to właśnie na nim spoczywa obowiązek wykazania, 

że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Tym samym, wykonawca TRAMAD nie mógł mieć 

najmniejszych  wątpliwości,  czego  dotyczyło  wezwanie  zamawiającego  i  jaki  był  cel  jego 

wystosowania. 

Zdaniem odwołującego, nawet oceniając obowiązek wyjaśnienia ceny w ujęciu 

skrajnie  minimalistycznym, 

należałoby  przyjąć,  że  TRAMAD  winien  był  przedstawić 

z

amawiającemu  co  najmniej  określone  kwoty  czy  poziomy  kosztów  (wyrażone  liczbowo), 

jakie 

dla kalkulacji ceny ofertowej ustalił i w oparciu o które cenę ofertową obliczył.  

W  ocenie  odwołującego,  TRAMAD  nie  przedstawił  żadnych  wyjaśnień  dotyczących 

wyliczenia  ceny,  a  jedynie  wskazał  na  posiadany  potencjał.  Nie  zrealizował  jednak 

zasadniczego celu wyjaśnień, tj. nie wykazał sposobu wyliczenia ceny. Odwołujący wskazywał 

też, 

że 

niezależnie 

od 

poziomu 

szczegółowości 

wezwania 

wystosowanego 

przez z

amawiającego  odpowiedź  wykonawcy  (wyjaśnienia)  powinna  odnosić  się 

do 

przedstawienia  sposobu  wyliczenia  ceny,  tj.  uwzględnienia  w  niej  kosztów,  które  będą 

ponoszone  przy  realizacji  zamówienia.  Jakkolwiek  w  przypadku  wystosowania  wezwania 

charakterze  ogólnym  można  dyskutować  o  tym,  jak  szczegółowo  powinien  wykonawca 

prz

edstawić  wyliczenia ceny (na  jakim  poziomie szczegółowości  przedstawiać i  wykazywać 

środkami  dowodowymi  wysokość  zakładanych  kosztów  realizacji  zamówienia),  to  jednak 

ów ogólny charakter wezwania nie może w żadnym przypadku usprawiedliwiać całkowitego 

braku  przedstawienia jakichkolwiek  informacji  odnośnie  do  wyliczenia  ceny  (a taka  właśnie 

sytuacja 

– według odwołującego - miała miejsce na gruncie niniejszego Postępowania).   

Ponadto,  odwołujący  z  ostrożności  wskazywał,  że  wobec  braku  przedstawienia 

przez 

TRAMAD  jakichkolwiek  danych  dotyczących  kalkulacji  ceny  ofertowej,  ponoszonych 

kosztów czy konkretnych założeń dotyczących wysokości ww. kosztów, nie ma on możliwości 

odniesienia  się  do  merytorycznej  poprawności  wyliczenia  ceny  przez  TRAMAD  –  podobnie 

jak sam  z

amawiający  nie  miał  możliwości  faktycznego  zweryfikowania  prawidłowości 

wyliczenia ceny.   

W oparciu o powyższe odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania.  


Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co następuje: 

Przedmiotem 

zamówienia jest dostawa 35 000 Mg soli drogowej (NaCl) i do zwalczania 

śliskości zimowej na nawierzchniach dróg w latach 2024  – 2025 dla Rejonu w Augustowie, 

Białymstoku,  Bielsku  Podlaskim,  Łomży,  Suwałkach  i  Rejon  w  Zambrowie,  w podziale 

na 

następujące części:  

• 

Część  I:  Dostawa  3000  Mg  soli  drogowej  (NaCl)  do  zwalczania  śliskości  zimowej 

na 

nawierzchniach dróg w latach 2024 – 2025 dla Rejonu w Augustowie.  

• 

Część  II:  Dostawa  7600  Mg  soli  drogowej  (NaCl)  do  zwalczania  śliskości  zimowej 

na 

nawierzchniach dróg w latach 2024 – 2025 dla Rejonu w Białymstoku.  

• 

Część  III:  Dostawa  3000  Mg  soli  drogowej  (NaCl)  do  zwalczania  śliskości  zimowej 

na 

nawierzchniach dróg w latach 2024 – 2025 dla Rejonu w Bielsku Podlaskim.  

• 

Część  IV:  Dostawa  8000  Mg  soli  drogowej  (NaCl)  do  zwalczania  śliskości  zimowej 

na 

nawierzchniach dróg w latach 2024 – 2025 dla Rejonu w Łomży.   

• 

Część  V:  Dostawa  7100  Mg  soli  drogowej  (NaCl)  do  zwalczania  śliskości  zimowej 

na 

nawierzchniach dróg w latach 2024 – 2025 dla Rejonu w Suwałkach.  

• 

Część VI:  Dostawa 6  300 Mg soli  drogowej (NaCl)  do  zwalczania śliskości  zimowej 

na 

nawierzchniach dróg w latach 2024 – 2025 dla Rejonu w Zambrowie.  

Wartość  zamówień  z  podziałem  na  części  –  zgodnie  z  protokołem  postępowania  - 

wynosi:  C

zęść  I:  1 500 000,00  zł  (netto);  Część  II:  3 800 000,00  zł  (netto); 

C

zęść III: 1 500 000,00 zł (netto); Część IV: 4 000 000,00 zł (netto); Część V: 3 550 000,00 zł 

(netto), C

zęść VI: 3 150 000,00 zł (netto).  

Kwota  brutto  przeznaczona 

przez  zamawiającego  na  sfinansowanie  zamówienia 

wynosi:  Część  I:  1 845  000,00  zł;  Część  II:  4 674 000,00  zł;  Część  III:  1 845 000,00  zł; 

Część IV: 4 920 000,00 zł; Część V: 4 366 500,00 zł; Część VI: 3 874 500,00 zł.  

W  postępowaniu  4  wykonawców  złożyło  ofertę,  na  wszystkie  części  zamówienia, 

w tym wykonawca TRAMAD

, oferując wykonanie przedmiotu zamówienia za cenę brutto: 

Część  I:  1 228 770,00  zł;  Część  II:  3 112 884,00  zł;  Część  III:  1 228 770,00  zł; 

Część IV: 3 276 720,00 zł; Część V: 2 908 089,00 zł; Część VI: 2 580 417,00 zł.  

19.07.2024  r.  zamawiający  wezwał  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe 

„TRAMAD-ELBLĄG”  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Elblągu  do  złożenia  wyjaśnień 

w trybie art. 224 ust. 1, ust. 2 pkt 1) ustawy Pzp 

wskazując w treści tego wezwania, że: 

„w celu ustalenia czy Państwa oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu 

zamówienia  oraz  czy  oferta  uwzględnia  wszystkie  wymagania  zawarte  w  SWZ,  żąda 

wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny. 


Cena oferty na: 

Część I wynosi 1 228 770,00 zł i jest niższa o 33,4% od wartości zamówienia powiększonej 

o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania. 

Część II wynosi 3 112 884,00 zł i jest niższa o 33,4% od wartości zamówienia powiększonej 

o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania. 

Część III wynosi 1 228 770,00 zł i jest niższa o 33,4% od wartości zamówienia powiększonej 

o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania. 

Część IV wynosi 3 276 720,00 zł i jest niższa o 33,4% od wartości zamówienia powiększonej 

o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania. 

Część V wynosi 2 908 089,00 zł i jest niższa o 33,4% od wartości zamówienia powiększonej 

o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania. 

Część VI wynosi 2 580 417,00 zł i jest niższa o 33,4% od wartości zamówienia powiększonej 

o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania. 

Zamawiający prosi o wyjaśnienie: 

czy  Wykonawca  uwzględnił,  że  dostawy  do  wszystkich  części  mogą  odbywać  się 

w tym 

samym  przedziale  czasowym?  Prosimy  o  udowadnianie  posiadania  potencjału 

pozwalającego na zabezpieczenia dostaw do wszystkich wskazanych punktów w tym samym 

przedziale czasowym. 

czy Wykonawca uwzględnił w ofercie, że w okresie od dnia 01 września do dnia 31 marca, 

do  dyspozycji  Zamawiającego  będzie  musiał  utrzymać  rezerwę  soli  drogowej  w  ilości 

min. 500 

ton każdego dnia na każdą z części zamówienia osobno? 

czy wykonawca zapewnił miejsce składowania „rezerwy” soli? Prosimy o wskazanie tego 

miejsca. 

Ocena  wyjaśnień  dokonywana  przez  Zamawiającego  ma  na  celu  ustalenie,  czy  cena 

skalkulowana była rzetelnie i czy w związku z tym Wykonawca będzie w stanie zrealizować 

zamówienie.  Przedstawione  przez  Wykonawcę  wyjaśnienia  muszą  być  merytoryczne, 

a Wykonawca 

musi 

dostarczyć 

wystarczający 

materiał 

do 

sformułowania 

przez 

Zamawiającego oceny zaoferowanej w ofercie kwoty, za którą Wykonawca ma zamiar 

wykonać  przedmiot  zamówienia.  Dlatego  prosimy  o  przesłanie  wszelkich  informacji 

oraz 

dowodów, które uznacie Państwo za istotne, na temat sposobu obliczenia przez Państwa 

ceny zamówienia. 

Ponadto  informujemy,  iż  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny 

spoczywa na Wykonawcy, o czym stanowi art. 224 ust. 5 ustawy Pzp. 

Zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, 

podlega  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli 

złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają  podanej w ofercie ceny lub kosztu.”.  


Pismem  z  23.07.2024  r.  wykonawca 

Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe  „TRAMAD-

ELBLĄG” sp. z o.o. z siedzibą w Elblągu złożył wyjaśnienia wskazując, że:  

„oferowana cena jest jak najbardziej ceną rynkową. Spółka jest bezpośrednim importerem 

soli drogowej i działa na rynku od  1992r.   

Wyjaśnienie na Państwa pytania  

Pkt. 1  

              P.W.  TRAMAD-

ELBLĄG  sp.  z  o.o.  oświadcza,  że  uwzględniło,  że  dostawy 

do 

wszystkich  części  mogą  odbywać  się  w  tym  samym  przedziale  czasowym. 

Dostawy 

zamierzamy wykonać sami bez udziału podwykonawców, własnym sprzętem o dużej 

wydajności.  

Posiadamy 14 pojazdów samowyładowczych o ładowności ok. 27Mg, 2 ładowarki o łyżkach 

4,5m  z  wmontowanymi  wagami  (w  załączeniu  Polisa  ubezpieczeniowa  na  potwierdzenie 

posiadania własnych pojazdów oraz maszyn i ładowarek). Tego typu dostawy realizowaliśmy 

bez 

przeszkód w poprzednich umowach.  

Firmy konkurencyjne uczestniczące w postępowaniu bazują na usługach firm spedycyjnych.  

Pkt. 2  

             P.W.  TRAMA-

ELBLĄG  oświadcza,  że  uwzględnił  w  swojej  ofercie,  że  w  okresie 

od 

dnia 01 września do dnia 31 marca, do dyspozycji Zamawiającego będzie musiał utrzymać 

rezerwę  soli  drogowej  w  ilości  min.  500  ton  każdego  dnia  na  każdą  z  części  zamówienia 

osobno.  

Stan magazynu na dzień 01.07.2024r. wynosi 21.755Mg.  

Magazyny  buforowe  o  łącznej  pojemności  58.000Mg  pozwalają  na  dostawy  soli  w  ilości 

wielokrotnie przekraczające 500Mg na dobę.  

Pkt. 3  

          P.W.  TRAMAD-

ELBLĄG  oświadcza,  że zapewnił  miejsce składowania „rezerwy” soli. 

Posiadamy  2  magazyny  soli  w  Elblągu  przy  ul.  Nowodworskiej  25  o  łącznej  możliwości 

składowania 28 tys. Mg.  

W  chwili  obecnej  budowane  są  2  magazyny  soli  o  łącznej  pojemności  30.000Mg. 

miejscowości Podkamionka k/Sokółki, planowany termin zakończenia inwestycji to wrzesień 

2024r. W przypadku hal magazynowych w m.Podkamionka średni promień dowozu materiału 

do poszczególnych Rejonów wynosi poniżej 100km (w załączeniu potwierdzenie posiadania 

magazynów  w  Elblągu  przy  ul.  Nowodworskiej  25  oraz  zezwolenie  na  budowę  2  hal 

magazynowych w m.Podkamionka).  

Z firm konkurencyjnych jedynie Kopalnia Soli Kłodawa oraz P.W. TRAMAD-ELBLĄG posiadają 

hale magazynowe pozwalające na składowanie tej wielkości soli.  


Spółka  TRAMAD-ELBLĄG  dostarczała  sól  do  GDDKiA  Białystok/DODP  Białystok  od  roku 

1992 co potwierdzały wystawione referencje.   

W  związku  z  posiadaniem  własnego  sprzętu  o  wysokiej  wydajności  oraz  posiadania  soli 

własnego importu (niezależne 4 Kopalnie soli: Egipt, Hiszpania, Polska, Białoruś) możemy 

zaoferować ceny jak w postępowaniu.  

Pragniemy  zauważyć,  że  część  ofert  firm  konkurencyjnych  w  innych  postępowaniach 

jest 

znacznie niższych od naszej oferty np.:   

postępowanie ZDiZ Gdynia najniższa oferta wynosiła 264,00zł + VAT za 1Mg. - postępowanie 

ZDP Wysokie Mazowieckie najniższa oferta wynosiła 310,00zł + VAT za 1Mg.  

W załączeniu:  

- informacja z otwarcia ofert,  

polisa ubezpieczenia na pojazdy własności P.W. TRAMAD-ELBLĄG,  

potwierdzenie nr 36/2018 posiadania 2 hal magazynowych w Elblągu ul. Nowodworska 25,  

zezwolenie na budowę 2 hal magazynowych w m.Podkamionka.”.  

27.08.2024 r. zamawiający zawiadomił wykonawców biorących udział w postępowaniu 

o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy

Przedsiębiorstwa  Wielobranżowego 

„TRAMAD-ELBLĄG” sp. z o.o. z siedzibą w Elblągu w części: I, II, III, IV, V, VI.  

Odwołujący  wniósł  odwołanie  wobec  powyższej  czynności  wyboru  oferty 

ww. wykonawcy  jako 

najkorzystniejszej  we  wszystkich  częściach  zamówienia  oraz  wobec 

zaniechania odrzucenia oferty tego wykonawcy.  

25.09.2024 r. z

amawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie 

odwołania w całości.  

Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie i uwzględniając 

dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

oraz 

stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego złożone na pismach 

podane do protokołu rozprawy zważyła, co następuje.  

9.09.2024  r. 

zamawiający  przekazał  wykonawcom  uczestniczącym  w  postępowaniu 

informację  o  wniesieniu  odwołania  wraz  z  wezwaniem  do  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego.  

11.09.2024  r.  wykonawca 

Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe  „TRAMAD-ELBLĄG” 

sp. z 

o.o.  z  siedzibą  w  Elblągu,  zwany  dalej:  „TRAMAD”  lub  „uczestnikiem  postępowania 

odwoławczego”,  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 


zamawiającego.  

Izba  stwierdziła,  że  zgłoszenie  przystąpienia  ww.  wykonawcy  jest  skuteczne, 

zgodne z art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. 

Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie 

odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  przez  niego 

szkody z uwagi na kwestionowane czynności zamawiającego.  

Izba  stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  ustawowych 

skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp. 

Izba uwzględniła odwołanie.  

W  ocenie  Izby  potwierdził  się  zarzut  naruszenia  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp 

oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp.  

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp z

amawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

Stosownie do art. 224 ust. 1, ust. 2 pkt 1 oraz ust. 5 i ust. 6 ustawy Pzp: 

Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie 

w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą  wątpliwości  zamawiającego 

co do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi 

dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  zamawiający  żąda 

od 

wykonawcy  wyjaśnień,  w tym  złożenia  dowodów  w  zakresie  wyliczenia ceny  lub  kosztu, 

lub 

ich istotnych części składowych. 

W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od: 

wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed 

wszczęciem  postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert 

niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się 

o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności 

oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia; 

(…) 

5.  Obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  spoczywa 

na wykonawcy. 

6.  Odrzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub  kosztem,  podlega  oferta  wykonawcy, 

który nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia 

wraz z 

dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. 

W tym miejscu warto przywołać pogląd wyrażony w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej 

6.03.2024 r., KIO 534/24, że: „gdy zaistnieją przesłanki do wezwania wykonawcy do złożenia 


wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 1 lub 2 PrZamPubl, ustawowym obowiązkiem wykonawcy 

jest  wykazanie,  że  jego  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny.  W  takiej  sytuacji 

to na 

wykonawcy  spoczywa  ciężar  dowodu,  że  zaoferowana  cena  nie  jest  rażąco  niska. 

Na 

powyższe  wskazuje  wprost art.  224  ust.  5 PrZamPubl.  Mając  na  uwadze,  że  złożone 

wyjaśnienia  stanowią  podstawę  dla  Zamawiającego  do  oceny  prawidłowości  zaoferowanej 

ceny, oczywistym jest, że wyjaśnienia te powinny być wyczerpujące, zawierać uzasadnienie 

zaoferowanej  ceny,  w  tym  wskazanie  okoliczn

ości  wpływających  na  zaoferowanie  takiej 

a nie 

innej  ceny  oraz  przede  wszystkim  potwierdzające  jej  realny  charakter.  Niewątpliwie 

treści art.  224  ust.  6 PrZamPubl  wynika,  że  nie  tylko  nieudzielenie  wyjaśnień 

wyznaczonym  terminie  skutkować  będzie  koniecznością  odrzucenia  oferty,  podstawą 

do 

odrzucenia  oferty  w  oparciu  o  tę  przesłankę  będzie  również  sytuacja,  gdy  złożone 

wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  lub  kosztu. 

W tym 

miejscu podkreślenia wymaga, że ustawodawca przesądził, że wyjaśnienia muszą być 

poparte  dowodami,  zostawiając  jednocześnie  wykonawcy  swobodę  w  ich  doborze. 

Oczywiście, w zależności od okoliczności danego stanu faktycznego, niewykluczone będzie, 

że złożenie samych wyjaśnień będzie wystarczające dla pozytywnej ich oceny, ale może mieć 

to  miejsce  w  sytuacji  szczególnej,  gdy  same  wyjaśnienia  są  na  szczegółowe  i  rzeczowe 

zawierają  kluczowe  informacje  pozwalające  na  wniosek,  że  wykonawca  wykazał 

prawidłowość  zaoferowanej  ceny.  Niewątpliwie  ocena  taka  musi  być  dokonywana 

uwzględnieniem okoliczności danej sprawy. 

Z  kolei  w  wyroku  z  18.06.2024  r.,  KIO  1804/24 

stwierdzono,  że:  „Jak  wskazuje  się 

orzecznictwie Izby, wyjaśnienia składane w reakcji na wezwanie zamawiającego kierowane 

w  trybie  art.  224  Pzp  powinny  stanowić  podstawę  oceny  przez  zamawiającego, 

czy 

zaoferowano mu cenę rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia, czy też nie. 

Jak wynika z treści art. 224 ust. 5 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera 

rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  spoczywa  na  wykonawcy.  Polski  ustawodawca  przesądził 

przywołanym  przepisie,  że  wykonawca  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie 

art. 224 

ustawy  Pzp,  ma  obowiązek  udowodnić  zamawiającemu,  że  jego oferta nie zawiera 

ceny  rażąco  niskiej.  Z  przepisu tego  wynika  zatem  domniemanie,  że  wykonawca  wezwany 

do 

złożenia wyjaśnień zaoferował cenę rażąco niską. Wyjaśnienia i dowody na ich poparcie, 

składane przez wykonawcę w odpowiedzi na wezwanie, muszą zaś obalić owo domniemanie. 

Nie  ulega  również  wątpliwości,  że  udowodnienie  realności  ceny  powinno  nastąpić  w  toku 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  przed  zamawiającym,  a  nie  w  toku  postępowania 

odwoławczego przed Izbą.  Jeżeli  wykonawca  ciężaru obalenia domniemania rażąco niskiej 

ceny w postępowaniu przed zamawiającym nie udźwignie, to jego oferta podlega odrzuceniu. 

Przepis art. 224 ust. 6 ustawy Pzp stanowi bowiem, że podlega odrzuceniu jako oferta z rażąco 


niską  cena  lub  kosztem,  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym 

terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie 

ceny lub kosztu.

”.  

W  niniejszej  sprawie 

Izba  podzieliła  stanowisko  odwołującego,  że  ocena  wyjaśnień 

złożonych  przez wykonawcę  TRAMAD  w  zakresie  zaoferowanej  przez  niego  ceny 

(a w zasadzie cen 

zaoferowanych w ramach poszczególnych części zamówienia), dokonana 

przez  zamawiającego,  jest  nieprawidłowa.  Stwierdzić  należy,  że  wykonawca  ten  nie złożył 

istocie wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny ofertowej.  

Zamawiający  wezwał  wykonawcę  TRAMAD  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie 

art. 224 ustawy Pzp (art. 224 ust. 1, ust. 2 pkt 1) 

wskazując, że żąda wyjaśnień, w tym złożenia 

dowodów w zakresie wyliczenia ceny. Jednocześnie zamawiający w wezwaniu tym zaznaczył, 

że ocena wyjaśnień ma na celu ustalenie czy cena była skalkulowana rzetelnie i czy w związku 

z tym wykonawca będzie w stanie zrealizować zamówienie.  

Tymczasem  wyjaśnienia  wykonawcy  TRAMAD  –  jak  słusznie  zauważył  w  toku 

rozprawy 

odwołujący  – nie odnoszą  się do  zasadniczej części  wezwania. W  żaden  sposób 

nie 

wyjaśniają sposobu kalkulacji ceny oferty, nie odnoszą się do wyliczenia ceny.  

Wyjaśnienia są lakoniczne, ogólnikowe i nie dają podstaw do dokonania merytorycznej 

oceny czy zaoferowana cena nie jest rażąco niska.  

Wykonawca  TRAMAD  wprawdzie  odpowiedział  na  wszystkie  trzy  pytania 

jakie 

zamawiający  wyszczególnił  w  treści  wezwania  i  uczynił  to  –  zdaniem  Izby  - 

wystarczającym  zakresie.  Nie  oznacza  to  jednak,  że  wykonawca  odniósł  się 

wystarczający sposób do zasadniczej części wezwania. Wykonawca TRAMAD potwierdził 

jedynie

, że: 

uwzględnił, że dostawy do wszystkich części mogą się odbywać równolegle – w tym samym 

przedziale czasowym; 

uwzględnił w swojej ofercie, że będzie musiał utrzymywać rezerwę soli drogowej w ilości 

minimalnej określonej przez zamawiającego  (min. 500 ton każdego dnia na każdą z części 

zamówienia osobno). Jednocześnie wykonawca wskazał, że na 1.07.2024 r. posiada zasoby 

soli w magazynie 

w ilości: 21.755 Mg; 

zapewnił miejsce składowania „rezerwy” soli.  

Tym  samym  wykonawca  TRAMAD 

potwierdził,  że  uwzględnił  wymagania  związane 

realizacją zamówienia w ramach wszystkich części zamówienia. Natomiast nie należy tego 

utożsamiać  z  zasadniczym  celem  wezwania,  tj. przedstawieniem  wyjaśnień  w zakresie 

wyliczenia ceny

, które pozwoliłyby na obalenie domniemania rażąco niskiej ceny.  


Słusznie 

też 

odwołujący 

kwestionował 

argument

ację 

przedstawianą 

przez 

zamawiającego,  że wystarczające  jest  to,  że wykonawca  odpowiedział  na  pytania 

zawarte  w 

treści  wezwania  (przy  czym  zdaniem  zamawiającego  wystarczyłyby  odpowiedzi 

TAK/NIE), gdyż w ten sposób zamawiający w istocie podważał sens i cel swojego wezwania.  

Dalej wskazać należy, że w złożonych wyjaśnieniach, wykonawca TRAMAD powołał 

się na swój potencjał, wyjaśniając, że posiada własny sprzęt, magazyny buforowe oraz hale 

magazynowe  pozwalające  na składowanie  znaczących  ilości  soli,  a  także  sól  z  własnego 

importu (4 

niezależne kopalnie soli w Egipcie, Hiszpanii, Polsce i Białorusi). Z tego potencjału 

wywodził  on  możliwość  zaoferowania  cen  jak   w postępowaniu.  Są  to  jednak  wyłącznie 

ogólnikowe zapewnienia wykonawcy, które nie pozwalają na ustalenie czy cena oferty została 

skalkulowana rzetelnie czy też nie.   

tych też powodów Izba uznała, że wykonawca TRAMAD nie sprostał obowiązkowi 

wykazania, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Złożone przez niego wyjaśnienia 

w zasadzie  nie 

pozwalają  na  ustalenie  czy  cena  została  skalkulowana rzetelnie  (a taki  cel 

oceny  w

yjaśnień  dokonywanej  przez  zamawiającego  –  zresztą  słusznie  -  wskazał  sam 

zamawiający w treści wezwania).  

Dodać  należy,  że  odnoszenie  się  przez  wykonawcę  TRAMAD  do  cen  oferowanych 

za 

dostawę  soli  w innych  postępowaniach  przez  innych  wykonawców,  nie  ma  znaczenia 

dla 

rozstrzygnięcia tej sprawy. Nie wyjaśnia to sposobu kalkulacji ceny dokonanej przez tego 

wykonawcę w tym postępowaniu.  

Mając  powyższe  na  uwadze  Izba  ustaliła,  że  wyjaśnienia  wykonawcy  TRAMAD 

wraz z 

dowodami nie uzasadniają cen podanych w ofercie w odniesieniu do wszystkich części 

zamówienia  i  z  tego  też  względu  uznała,  że  oferta  tego  wykonawcy  podlega  odrzuceniu 

na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574 

i art. 

575  ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  7  ust.  1  pkt  1  w  zw.  z  §  5  pkt  1  i  2 

rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.  

Izba  zaliczyła  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15 000  zł 

uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu  od  odwołania  i  zasądziła  od  zamawiającego 

na 

rzecz odwołującego kwotę 18 600 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania odwoławczego 

poniesionych  przez  odwołującego  w  związku  z uiszczonym  wpisem  od  odwołania 

oraz 

wynagrodzeniem pełnomocnika.  


Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji. 

Przewodnicząca:      ………………………………… 

………………………………… 

…………………………….…..