Sygn. akt: KIO 3229/24
WYROK
Warszawa, dnia
4 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Krzysztof Sroczyński
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
4 września 2024 r. przez Odwołującego wykonawcę OGGO spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Gdyni w postępowaniu, w którym Zamawiającym jest Uniwersytet Szczeciński z siedzibą w
Szczecinie przy udziale wykonawcy ANCOM
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa
z siedzibą w Krakowie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawia
jącego
orzeka:
oddala odwołanie
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – OGGO spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Gdyni i:
2.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł (siedem tysięcy pięćset
złotych) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania, 3 600 zł (trzy tysiące sześćset
złotych) stanowiącą koszt poniesiony przez Odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
240 zł (dwieście czterdzieści złotych) stanowiącą koszt poniesiony przez Odwołującego związany
z dojazdem na wyznaczone posiedzenie
tytułem oraz 17 zł (siedemnaście złotych) stanowiącą koszt
poniesiony przez Odwołującego tytułem uiszczenia opłaty skarbowej, a także kwotę 863 zł 20 gr
osiemset sześćdziesiąt trzy złote dwadzieścia groszy) stanowiącą koszt poniesiony przez
Zamawia
jącego związany z dojazdem na wyznaczone posiedzenie;
2.2. zasądza od Odwołującego OGGO spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Gdyni na rzecz
Zamawiającego kwotę w 863 zł 20 gr (osiemset sześćdziesiąt trzy złote
dwadzieścia groszy) stanowiącą koszt poniesiony przez Zamawiającego związany z dojazdem na
wyznaczone posiedzenie.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………………
Sygn. akt: KIO 3229/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Uniwersytet Szczeciński z siedzibą w Szczecinie, prowadzi w trybie podstawowym
bez możliwości negocjacji, na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej:
„ustawą Pzp” lub „Pzp”) postępowanie
pn.
Zaprojektowanie, wykonanie, instalacja, wdrożenie oraz utrzymanie Systemu będącego platformą
treningową z filmami instruktażowymi w postaci strony internetowej, służącej do wspierania
w podejmowaniu aktywności fizycznej oraz zbieranie od użytkowników danych do badań,
ich archiwizowanie i udostępnianie Zamawiającemu, w ramach projektu „Nowy Rok – Zdrowy Rok”
o numerze referencyjnym: A-ZP.381.35.2024.AS (zwane
dalej: „postępowaniem”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
11 lipca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00408237/01.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest niższa od kwot wskazanych
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu
4 września 2024 r. OGGO spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdyni
(zwany
dalej: „Odwołującym”) wniósł odwołanie wobec następujących czynności Zamawiającego
w ramach rozstrzygnięcia ww. postępowania tj. dokonaną przez Zamawiającego ocenę ofert w ramach
kryterium „JAKOŚĆ DOSTARCZONEJ PRÓBKI (60%)” (w tym zaniżenie punktacji przyznanej
Odwołującemu i zawyżenie punktacji przyznanej drugiej ofercie) oraz dokonany przez Zamawiającego
wybór oferty ANCOM Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Krakowie (dalej „ANCOM”) jako oferty najkorzystniejszej
w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) naruszenie art. 239 ust. 1 ustawy PZP przez:
dokonanie oceny ofert niezgodnie z opisem kryteriów oraz sposobu oceny ofert zawartych w dziale
XV SWZ w zakresie kryterium: JAKOŚĆ DOSTARCZONEJ PRÓBKI (60%) (gdyż w szczególności
z uzasadnienia oceny ww. kryterium wynika, że komisja, w ramach poszczególnych podkryteriów,
oceniała inne aspekty przedstawionych próbek/filmów, niż te które powinny być przedmiotem oceny),
dokonanie oceny ofert w sposób subiektywny, dowolny i arbitralny,
brak równego traktowania wykonawców polegający w m.in. na tym, że w odniesieniu do obu
Wykonawców, w ramach danego podkryterium oceniane były różne (odmienne) aspekty materiałów
filmowych, a w przypadku, gdy dany aspekt
powodował obniżenie oceny filmu ANCOM, brak oceny
danego aspektu w filmie
Odwołującego nie skutkował podwyższeniem jego oceny, co skutkowało
zaniżeniem oceny przyznanej Odwołującemu i zawyżeniem oceny przyznanej drugiej ofercie,
2) naruszenie art. 16 pkt 1, 2, 3 ustawy PZP przez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia,
w tym przez ocenę ofert w kryterium JAKOŚĆ DOSTARCZONEJ PRÓBKI (60%), w sposób
niegwarantujący zachowania równego traktowania wykonawców, zachowania zasady przejrzystości oraz
nieproporcjonalny,
skutkujący zaniżeniem oceny przyznanej Odwołującemu i zawyżeniem oceny
przyznanej drugiej ofercie, w szczególności przez:
dokonanie oceny ofert w sposób dowolny, arbitralny, wybiórczy i niezgodny z SWZ,
brak równego i proporcjonalnego traktowania wykonawców polegający w szczególności na tym,
że w odniesieniu do obu Wykonawców, w ramach danego podkryterium oceniane były różne
(odmienne) aspekty materiałów filmowych.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o rozpatrzenie i uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie Z
amawiającemu unieważnienie czynności badania i oceny ofert oraz dokonanie ponownej
czynności badania i oceny ofert.
W uzasadnieniu O
dwołujący w pierwszej kolejności przywołał zapisy SWZ, że zgodnie z którym
(pkt. 1 w dziale IV na str. 3-4):
W celu potwierdzenia zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny
ofert,
Zamawiający żąda złożenia wraz z ofertą następujących przedmiotowych środków dowodowych:
a. próbki zrealizowanego filmu instruktażowego z uwzględnieniem poniższych wymagań:
• długość: 300 sekund, w przypadku dłuższego filmu szkoleniowego ocenie poddane zostanie
pierwsze 300 sekund przedstawionego materiału;
• tematyka z zakresu aktywności fizycznej i zdrowia prezentująca i zachęcająca do wykonywania
konkretnych ćwiczeń dostępnych dla oglądających;
• instruktarze dotyczące sposobu wykonania ćwiczeń przez osoby prezentujące ćwiczenia;
• zastosowanie tła muzycznego adekwatnego do rodzaju prezentowanych ćwiczeń;
• uwzględnienie czołówki i tyłówki.
b. Próbka filmu musi być dostarczona w wersji elektronicznej w formacie pliku wideo (.avi, .mpeg, .mpg,
lub .mp4).
c. Maksymalny rozmiar jednego pliku przesyłanego za pośrednictwem dedykowanych formularzy
do złożenia, zmiany, wycofania oferty wynosi 150 MB. Przedmiotowy środek dowodowy nie podlega
uzupełnieniu. W przypadku jego niezłożenia w wymaganym terminie Zamawiający odrzuci ofertę
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c PZP.
d. Próbki należy dostarczyć wraz z ofertą za pośrednictwem https://platformazakupowa.pl/pn/usz
Z kolei z
godnie z Działem XV SWZ przy wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający miał się
kierować następującymi kryteriami i ich wagami oraz w następujący sposób miał oceniać spełnianie
kryteriów:
cena brutto - 40%
jakość dostarczonej próbki - 60%
W odniesieniu do kryterium 2 (kryterium jakościowego) dotyczącego dostarczonej próbki materiału
(waga 60%), Zamawiający przedstawił następujące warunki oceny:
Wykonawca zobowiązany jest do dostarczenia: próbki zrealizowanego filmu instruktażowego
z
uwzględnieniem poniższych wymagań:
a) długość: 300 sekund, w przypadku dłuższego filmu szkoleniowego ocenie poddane
zostanie pierwsze 300 sekund
przedstawionego materiału;
b) tematyka z zakresu aktywności fizycznej i zdrowia prezentująca i zachęcająca do wykonywania
konkretnych ćwiczeń dostępnych dla oglądających;
c) instruktarze dotyczące sposobu wykonania ćwiczeń przez osoby prezentujące ćwiczenia;
d) zastosowanie tła muzycznego adekwatnego do rodzaju prezentowanych ćwiczeń;
e) uwzględnienie czołówki i tyłówki.
Każda próbka zostanie poddana ocenie w oparciu o następujące kryteria:
1. Nowatorskość koncepcji – przez nowatorskość koncepcji Zamawiający rozumie nietradycyjny,
innowacyjny sposób realizacji ocenianej produkcji. Nowatorskość koncepcji zostanie oceniona w skali
od 0 do 12 pkt. Im większa nowatorskość koncepcji, tym więcej punktów otrzyma oceniana oferta.
2. Atrakcyjność przekazu – przez atrakcyjność przekazu Zamawiający rozumie wzbudzające
zainteresowanie oraz estetyczne rozwiązania wizualne zastosowane w ocenianej produkcji. Atrakcyjność
przekazu zostanie oceniona w skali od 0 do 12 pkt. Im większa atrakcyjność przekazu, tym więcej punktów
otrzyma oceniana oferta.
3. Czytelność obrazu – przez czytelność obrazu Zamawiający rozumie wyraźny obraz o wysokiej jakości.
Czytelność obrazu zostanie oceniona w skali od 0 do 12 pkt. Im większa czytelność obrazu, tym więcej
punktów otrzyma oceniana oferta.
4. Spójność koncepcji z tematem – przez spójność Zamawiający rozumie harmonijne i adekwatne
połączenie koncepcji realizowanej produkcji z jej tematem przewodnim. Spójność koncepcji z tematem
zostanie określona w skali od 0 do 12 pkt. Im większa spójność koncepcji z tematem, tym więcej punktów
otrzyma oceniana oferta.
5. Dynamika prezentacji
– przez dynamikę Zamawiający rozumie dostosowanie tempa prezentacji
do potrzeb docelowej grupy odbiorców. Dynamika prezentacji zostanie oceniona w skali od 0 do 12 pkt.
Maksymalna liczba punktów, którą Oferent może otrzymać za kryterium 2 wynosi 60 pkt.
Oferty złożyło 2 wykonawców: Odwołujący oraz ANCOM Sp. z o.o. Sp.k. w Krakowie
(dalej: ANCOM).
W dniu 29 lipca
2024 r. Zamawiający opublikował na platformie zakupowej informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty. Zamawiający wybrał ofertę ANCOM., która otrzymała 40 punktów w kryterium
„cena brutto PLN” oraz 43 punkty w kryterium „jakość próbek”. Oferta Odwołującego otrzymała 37,48
punkty w kryterium „cena brutto PLN” oraz 40 punktów w kryterium „jakość próbek”.
Do informacji o wyborze najkorzystniejszej tabeli została załączona tabela z informacją, ile punktów
Wykonawcy uzyskali w poszczególnych podkryteriach w ramach kryterium „jakość próbki”. Pod tabelą
podpisy złożyło 6 członków komisji. Informacja nie zawierała żadnego wyjaśnienia, dlaczego
w
poszczególnych podkryteriach wykonawcy uzyskali taką a nie inną liczbę punktów. Brak też było
jakiegokolwiek porównania dwóch ocenianych ofert. W związku z powyższym dniu 5 sierpnia 2024 r.
Odwołujący wniósł od tej decyzji odwołanie, które zostało uwzględnione przez Zamawiającego w piśmie
z dnia 13 sierpnia 2024 r.
W konsekwencji powyższego postanowieniem z dnia 20 sierpnia 2024 r.
sygn. KIO 2802/24 Krajowa I
zba Odwoławcza umorzyło postępowanie odwoławcze.
W dniu 30 sierpnia
2024 r. Zamawiający opublikował na platformie zakupowej ponowną informację
o
wyborze najkorzystniejszej oferty. Zamawiający wybrał ofertę ANCOM, która otrzymała 40 punktów
w kryterium „cena brutto PLN” oraz 43 punkty w kryterium „jakość próbek”. Oferta Odwołującego otrzymała
37,48 punkty w kryterium „cena brutto PLN” oraz 40 punktów w kryterium „jakość próbek”. Oznacza to,
że Zamawiający ocenił oferty identycznie, jak poprzednio.
Do informacji o wyborze najkorzystniejszej tabeli został załączony dokument z tabelą
z informacjami,
ile punktów Wykonawcy uzyskali w poszczególnych podkryteriach w ramach kryterium
„jakość próbki”. Pod tabelą podpisy złożyło 5 członków komisji (czyli – bez uzasadnienia – mniej niż
poprzednio). Tabela zawiera także uzasadnienie oceny.
W piśmie z dnia 13 lipca 2024 r. Zamawiający stwierdził, że ocena była dokonywana w ramach
konsensusu członków komisji.
W takim stanie rzeczy
Odwołujący stwierdził, że Zamawiający, co do zasady, może ustalić takie
kryteria oceny ofert, które są niezbędne do dokonania wyboru oferty w największym stopniu spełniającej
jego oczekiwania. Z art. 242 ustawy Pzp
wynika, że katalog kryteriów oceny ofert nie jest zamknięty pod
warunkiem, że dotyczy przedmiotu zamówienia i nie dotyczy właściwości podmiotowych wykonawcy.
Zgodnie z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o
udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców oraz przejrzysty, a zgodnie z pkt. 3 ww. przepisu – także w sposób
proporcjonalny. Dokonując oceny ofert, Zamawiający jest związany obowiązkiem jednakowego
traktowania wszystkich wykonawców, tj. oceny ich ofert według tych samych zasad oraz do prowadzenia
postępowania w sposób pozwalający na zweryfikowanie prawidłowości postępowania zamawiającego, w
tym prawidłowości oceny ofert (zob. wyrok KIO z 8 sierpnia 2022 r. sygn. KIO 1877/22). Oceny muszą być
dokonywane w sposób proporcjonalny w stosunku do wszystkich wykonawców biorących udział w
postępowaniu.
Zgodnie z motywem 92 Dyrektywy 2014/24/UE ustalone kryteria udzielenia zamówienia
nie powinny
przyznawać instytucji zamawiającej nieograniczonej swobody wyboru oraz powinny
zapewniać możliwość efektywnej i uczciwej konkurencji, a także powinny im towarzyszyć rozwiązania,
które pozwalają na skuteczną weryfikację informacji przedstawianych przez oferentów. Ponadto, zgodnie
z
motywem 99 Dyrektywy 2014/24/UE Zamówienia powinny być udzielane na podstawie obiektywnych
kryteriów zapewniających przestrzeganie zasad przejrzystości, niedyskryminacji i równego traktowania.
Powyższe zasady zostały przeniesione m.in. do art. 240 PZP, zgodnie z którym kryteria oceny ofert i ich
opis nie mogą pozostawiać zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty
oraz umożliwiają weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na
podstawie informacji przedstawianych w ofertach.
Zamawiający określił w SWZ sposób oceny ofert w kryterium jakościowym określając
5 podkryteriów, ogólne wyjaśnienie znaczenia poszczególnych podkryteriów oraz liczbę punktów, które –
w ramach
każdego podkryterium można zdobyć. Te warunki są bezwzględnie wiążące, gdyż SWZ jest
podstawowym dokumentem kształtującym reguły obowiązujące Zamawiającego w prowadzonym przez
niego postępowaniu.
Zgodnie z art. 239 PZP Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów
oceny
ofert określonych w dokumentach zamówienia. Jeżeli w SWZ określony jest sposób oceny kryterium
jakościowego, to Zamawiający może dokonać oceny tylko tych aspektów, które zostały opisane w ramach
tego kryterium. Ocena materiałów filmowych w ramach kryterium jakościowego nie polega zdaniem
Odwołującego na wszechstronnej, nieograniczonej ocenie przedstawionych materiałów – czyli
np. na wyborze filmu,
który się bardziej podoba członkom Komisji, ale na ocenie tylko tych aspektów, które
zostały określone w ramach danego podkryterium.
W informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z 30 sierpnia
2024 r. Zamawiający podał ile
punktów każda oferta zdobyła w ramach poszczególnych podkryteriów oraz przedstawił krótkie
uzasadnienie
dokonanej oceny. Mimo że punktacja podkryteriów powinna nastąpić z uwzględnieniem
obowiązków określonych w SWZ i zgodnie z zasadami równego traktowania wykonawców,
z przedstawionego
uzasadnienia oceny wynika, że Zamawiający w ramach poszczególnych podkryteriów
oceniał inne aspekty, niż te – które zgodnie z SWZ – miał oceniać. Zamawiający oceniał oferty tak, jakby
miał nieograniczoną swobodę ich oceny, a takiej oceny nie miał.
Odwołujący kwestionuje punktację przyznaną próbce Odwołującego oraz próbce wykonawcy,
którego oferta została wybrana. Ocena próbki Odwołującego w porównaniu z oceną próbki załączonej do
oferty drugiego wykonawcy (ANCOM) została istotnie i obiektywnie zaniżona.
Przyznane próbkom punkty świadczą o tym, że przy ocenie ofert została naruszona także zasada
równego traktowania oferentów oraz zasada proporcjonlaności. W dalszej kolejności Odwołujący
przedstawi
ł szczegółową analizę przedstawionych próbek, w kontekście poszczególnych podkryteriów.
Podkryterium Nowatorskość koncepcji
Zgodnie z SWZ przez n
owatorskość koncepcji Zamawiający rozumie nietradycyjny, innowacyjny
sposób realizacji ocenianej produkcji.
Zgodnie ze słownikiem języka polskiego nowatorskość to „cecha czegoś, co nie mieści się w
przyjętym dotąd zakresie doświadczeń, osiągnięć i wiedzy ludzi w danej dziedzinie”
(https://wsjp.pl/haslo/podglad/15663/nowatorskosc).
W uzasadnieniu oceny wskazano, że „Oceniając kryterium skupiono się na wykonywanych
ćwiczeniach, gdyż stanowią one najważniejszy aspekt całej produkcji oraz innowacyjnych elementach
technicznych widocznych dla potencjalnych
użytkowników”.
W odniesieniu do filmu ANCOM, któremu przyznano 7 pkt., Komisja wskazała, że: „zaproponowane
ćwiczenia wykonywane są w pozycjach odmiennych od pozycji siedzącej, w jakiej spędza się najczęściej
wiele godzin. Ćwiczenia powinny zachęcać do zmiany pozycji z siedzącej na inne, oraz aktywować inne
grupy mięśniowe po to, aby odciążyć układ mięśniowo-szkieletowy od niekorzystnych obciążeń.
Zaprezentowane
ćwiczenia aktywują także mięśnie głębokie. Zaprezentowano szczegółowy instruktaż
wykonywanych ćwiczeń. Elementem dodatkowym innowacyjnym może być zastosowana mata
o niestandardowej szerokości wygodniejsza do wykonywania większości ćwiczeń, pod warunkiem,
że użytkownik będzie miał do niej dostęp. Oceniana próbka filmu nie zawierała rozgrzewki”.
W odniesieniu do filmu
Odwołującego, któremu Komisja przyznała 6 pkt., wskazano
„Zaproponowano ćwiczenia na krześle, które mogą być wykonywane w dowolnym miejscu np. podczas
pracy biurowej lub w przerwie, ponieważ ich wykonanie nie wymaga użycia dodatkowego sprzętu. Ponadto
przedstawiono ćwiczenia rozciągające co jest bardzo ważnym elementem aktywności fizycznej. Jednakże
w ocenie
Zamawiającego, wszelka dłuższa aktywność powinna zachęcać do zmiany pozycji z siedzącej
na inną, tak aby aktywować inne grupy mięśniowe. Za element innowacyjny mógłby zostać uznany licznik
czasu i ćwiczeń przedstawiony w nieco odmiennej formie niż w typowych produkcjach dostępnych na
rynku pod warunkiem że użytkownicy zaakceptują stale obecny przerywany sygnał dźwiękowy
Takie uzasadnienie wskazuje
zdaniem Odwołującego na to, że:
• Komisja oceniała rodzaj/charakter ćwiczeń i ich adekwatność dla osób wykonujących pracę siedzącą, a
nie nowatorskość koncepcji. Tymczasem te aspekty nie mogły być przedmiotem oceny zgodnie z SWZ.
Przedmiotem oceny
miała być tylko i wyłącznie nowatorskość koncepcji, a nie zachęta do zmiany pozycji
z
siedzącej na inne.
• Nie jest jasne, co należy rozumieć, przez „innowacyjne elementy techniczne” wskazane przez Komisję
w uzasadnieniu jako element podlegający ocenie. Przedmiotem oceny miała być nowatorskość koncepcji
a nie elementów technicznych. Jeżeli za innowacyjny element techniczny uznano matę z filmu ANCOM,
to samo wykorzystanie w filmie maty, która jest szersza niż inne maty, w żadnym stopniu nie wpływa na
nowatorskość koncepcji, gdyż przedmiotowa mata nie pełni w prezentowanym filmie żadnej funkcji (poza
reklamową) – nie gra żadnej roli, jej niestandardowa szerokość nie jest w żaden sposób wykorzystywana
przez trenerkę. Przedstawiane ćwiczenia mogą być wykonywane na każdej macie. Przeciętny widz nawet
nie wie, że jest to mata o innych parametrach niż tradycyjne. Trenerka w żaden sposób nie tłumaczy
funkcji lub właściwości maty, nie zwraca uwagi na jej szerokość (nie komentuje jej) i nie poleca jej do
wykonywania prezentowanych ćwiczeń. Na marginesie należy też zaznaczyć, że prezentowana w filmie
mata (która stanowi ewidentny przykład lokowania produktu/reklamy) nie jest obecnie dostępna w
sprzedaży
(https://www.protenis.com.pl/akcesoria-tenisowe/tenisowa-pomoctrenerska/drabinki-maty/
aximate---mata-treningowa,p2050197025). Tym
samym wykorzystanie przedmiotowej maty nie może być
ocenione na korzyść oferty, gdyż nie wpływa ono na nowatorskość koncepcji.
• Porównując sposób wykonywania ćwiczeń (na macie i na krześle), oczywistym jest zdaniem
Odwołującego, że w świetle ww. definicji, przymiot nowatorskości mają ćwiczenia na krześle, które są
mniej rozpowszechnione niż ćwiczenia na macie.
• Sposób realizacji produkcji filmu OGGO opiera się o nowatorską koncepcję ćwiczeń, które może
wykonać każdy w każdym miejscu, nie odrywając się od swoich zajęć w domu, w pracy lub w innym
miejscu. Ćwiczenia prezentowane przez OGGO nie wymagają dodatkowego sprzętu sportowego
(np. maty) i nie wymagają potrzeby organizowania specjalnej przestrzeni do ćwiczeń. Film ANCOM opiera
się o tradycyjną koncepcję ćwiczeń – ćwiczenia na macie. Film zakłada, że każdy musi sobie
zorganizować matę (lub kawałek czystej podłogi). Filmiki z takimi samymi lub podobnymi ćwiczeniami na
ból pleców na macie są powszechnie dostępne, prezentowane ćwiczenia nie są nowatorskie.
Prezentowane ćwiczenia są powszechnie wykonywane na zajęciach w-f w szkołach lub w czasie innych
zajęć sportowych. Film ANCOM nie przedstawia żadnych innowacyjnych, twórczych rozwiązań. Komisja
ten
aspekt całkowicie pominęła. Wręcz przeciwnie, w sposób nieuzasadniony uznała, że ten aspekt działa
na niekorzyść oferty.
• Licznik czasu i ćwiczeń zawarty w ofercie Odwołującego powinien być bezwarunkowo oceniony jako
element nowatorski (przerywany sygnał dźwiękowy jest uzasadniony, subtelny i pomocny - przydatny dla
osób, które akurat nie patrzą w ekran). Komisja wskazała, że jest to „stale obecny” przerywany sygnał
dźwiękowy, co jest nieprawdą. Sygnał dźwiękowy nie jest stale obecny. Pojawia się pod koniec każdego
ćwiczenia i ogranicza się do kilku powtórzeń (trwa 3 sekundy). Sygnał jest subtelny i nie przeszkadza
w odbiorze.
• W odniesieniu do oferty ANCOM Zamawiający wskazał, że „oceniana próbka filmu nie zawierała
rozgrzewki
”. Nie jest jasne, czy Zamawiający ocenił ten aspekt pozytywnie (czy w związku z tym,
że oceniana próbka nie zawierała rozgrzewki ANCOM otrzymał dodatkowe punkty, czy negatywnie).
Ćwiczenia prezentowane przez Odwołującego zawierały rozgrzewkę, a Komisja ten aspekt całkowicie
pominęła. Tymczasem przedstawienie w filmie OGGO pełnego zakresu ćwiczeń (od rozgrzewki do
rozciągania) w tak krótkim czasie (5 min.), także należy ocenić jako nowatorskie.
• Komisja negatywnie oceniła przydatność ćwiczeń prezentowanych przez Odwołującego dla osób
wykonujących pracę w pozycji siedzącej, tymczasem każda zmiana pozycji ze „stałej pozycji” nawet
delikatna jest dobra i potrzebna. Prezentowane ćwiczenia są korzystne i dobre także dla osób
wykonujących pracę w pozycji siedzącej.
W takich okolicznościach przyznanie ofercie ANCOM, która nie zawiera żadnych elementów
nowatorskości, większej liczby punktów świadczy o nieobiektywnej i arbitralnej ocenie Komisji.
Zgodnie z SWZ punkty miały być przyznawane na zasadzie „Im większa nowatorskość koncepcji,
tym
więcej punktów otrzyma oceniana oferta”. Ta zasada została bezspornie naruszona.
Podkryterium Atrakcyjność przekazu
Zgodnie z SWZ
przez atrakcyjność przekazu Zamawiający rozumie wzbudzające zainteresowanie
oraz
estetyczne rozwiązania wizualne zastosowane w ocenianej produkcji.
Z przedstawionego przez Zamawiającego uzasadnienia oceny wynika zdaniem Odwołującego,
że Zamawiający oceniał inne aspekty, niż te które miał oceniać. Dokonana przez Zamawiającego ocena
jest obiektywnie
nieprawidłowa.
W tym podkryterium film ANCOM otrzymał 8 pkt, a film OGGO 6 pkt. W odniesieniu do filmu
ANCOM Komisja stwierdziła: „Scenerię filmu stanowi jasne, jednolite, nierozpraszające tło, co pozwala
skoncentrować się na prezentowanych ćwiczeniach. Bardzo dobrze wyeksponowana jest prowadząca.
Sylwetka prowadzącej jest dobrze widoczna. Dobra jakość oraz instruktaż wykonywanych ćwiczeń.
Na planie znajduje się nadmierna liczba akcesoriów do ćwiczeń: hantle, wałki, worki, które powodują
rozproszenie uwagi odbiorcy. Ocen
iana próbka filmu nie zawierała rozgrzewki w zaprezentowanych
ćwiczeniach. Tło muzyczne adekwatne do zastosowanych ćwiczeń. Uwzględniono czołówkę i tyłówkę”.
Tymczasem przedmiotem oceny nie miał być stopień koncentracji na ćwiczeniach, jakość
nagrania,
czy instruktaż, itp. a „wzbudzające zainteresowanie rozwiązania wizualne i estetyczne”.
W tym
zakresie mieści się jedynie zarzut o nadmiernej liczbie akcesoriów do ćwiczeń.
W odniesieniu do filmu
Odwołującego Komisja stwierdziła: „Nagranie wykonano w pomieszczeniu
o
betonowej szarej ścianie z widocznymi różnorodnymi elementami instalacyjnymi; listwami, gniazdami,
wieszakiem. Kamera przesuwając się uwidacznia także drzwi pomieszczenia i wycieraczkę,
co nie jest korzystne wizualnie. Pomieszczenie wydaje się nie przystosowane do tego typu produkcji.
Prowadząca byłaby bardzo dobrze wyeksponowana, gdy nie tło oraz ujęcia z kamer, które powodowały,
że prowadząca nie zwraca się do odbiorców wideo lecz w innym kierunku, jakby innych niewidocznych
osób w pomieszczeniu. Nie robi to dobrego wrażenia wizualnego. Słaba jakość nagrania dźwięku
ze znacznym pogłosem, co może być pochodną wybranego do nagrania. Osoba prezentująca ćwiczenia
w jasny, prosty i klarowny sposób tłumaczy metodykę wykonywania prezentowanych ćwiczeń,
rozpoczynając je rozgrzewką. Tło muzyczne adekwatne do zastosowanych ćwiczeń.
Tymczasem
w ocenie Odwołującego:
• przedmiotem oceny w ramach tego podkryterium nie mogła być jakość dźwięku, gdyż nie jest to „efekt
wizualn
y”.
• W zakresie instruktażu prowadzącej ocenie w tym kryterium powinny podlegać wyłącznie elementy
wizualne
– w tym wypadku obok samego sposobu wykonywania ćwiczeń dodatkowo także adekwatna
gestykulacja prowadzącej, która skupia zainteresowanie, koncentruje uwagę i – dodatkowo – wizualizuje
prezentowane ćwiczenia.
• Komisja stwierdziła, że nie jest korzystne wizualnie to, że kamera, przesuwając się, pokazuje także drzwi
pomieszczenia i „wycieraczkę”. Tymczasem kamera pokazuje jedynie przez sekundę fragment drzwi
i fragment wycieraczki, które – po pierwsze – stanowią jedynie element tła, który w żaden sposób
nie odwraca uwagi od ćwiczeń i trenerki, po drugie łamią monotonię obrazu i budują dynamikę obrazu,
po trzecie są spójne z ogólną koncepcją filmu, w której głównym bohaterem ćwiczeń, obok trenerki,
jest krzesło, które także stanowi element wyposażenia pomieszczenia. Po czwarte – w przeciwieństwie
do filmu ANCOM
– pojawiające się w filmie Odwołującego elementy tła są stałym elementem pomieszczeń
– kontakty są kontaktami i widz nie zastanawia się nad ich rolą w filmie (w filmie ANCOM widz natomiast
może się cały czas zastanawiać, czy będą mu potrzebne np. hantle, chociaż ostatecznie nie odgrywają
one w filmie żadnej roli).
• O rozpraszającym tle można by mówić, gdyby na ścianach była np. pstrokata tapeta albo obrazy, a nie
betonowa ściana i podłoga w jasnych, stonowanych barwach.
• Wybór przestrzeni do filmu w pełni wpisuje się w nowoczesne trendy, gdyż surowe, industrialne, „loftowe”
wnętrza cieszą się dużą popularnością i są powszechnie uznawane za atrakcyjne. To, że trenerka znajduje
się w pomieszczeniu jest pozytywnym rozwiązaniem, gdyż buduje łączność z widzem, który, oglądając
film, też zazwyczaj znajduje się w jakimś pomieszczeniu.
• Ujęcia z kamer, które przedstawiają prowadzącą z różnych stron, budują dynamikę obrazu – w licznych
fragmentach filmu trenerka patrzy bezpośrednio na widza (co istotne, w filmie ANCOM trenerka w ogóle
nie patrzy na widza, wykonując ćwiczenia, a Komisja się do tego nie odniosła, co świadczy o nierównym
traktowaniu wykonawców).
O przeważającej atrakcyjności przekazu zawartego w filmie Odwołującego świadczą w jego ocenie
np. takie rozwiązania wizualne jak:
• liczniki (czasowy i ilości ćwiczeń), które są rozwiązaniem wizualnym i także np. funkcjonalnym (pomagają
osobom oglądającym film bez dźwięku orientować się, kiedy kończy się nowe ćwiczenie),
• zastosowanie krzesła jako „narzędzia ćwiczeń” – takie rozwiązanie wzbudza ciekawość
i
zainteresowanie, pokazuje, że można ćwiczyć w każdych warunkach (domowych/biurowych/środkach
transportu, na ławce w parku); osoba, która ogląda film siedząc (np. przy biurku, stole), odruchowo od
razu zaczyna sama wykonywać prezentowane zadania – nie musi schodzić z krzesła,
• sposób wykonywania przez trenerkę prezentowanych ćwiczeń na krześle,
• dopasowanie kolorów skupiające uwagę widza na ćwiczeniach,
• brak jakichkolwiek elementów odwracających uwagę od ćwiczeń (w przeciwieństwie do filmu ANCOM,
w którym wokół maty znajduje się wiele „rozpraszaczy”),
• film Odwołującego przedstawia więcej ćwiczeń, prawie cały film jest wypełniony ćwiczeniami, podczas
gdy w
filmie ANCOM ok. 78 sekund wypełniają inne elementy niż ćwiczenia.
Te elementy całkowicie zostały według Odwołującego pominięte przez Komisję.
W f
ilmie ANCOM brak jest wyróżniających rozwiązań wizualnych, a mimo to film otrzymał więcej
punktów (8/12, podczas gdy film Odwołującego otrzymał 6/12 punktów). Zgodne z SWZ „im większa
atrakcyjność przekazu, tym więcej punktów otrzyma oceniana oferta”. Ta zasada została naruszona.
Dodatkowo należy wskazać, że film ANCOM przedstawia standardowe ćwiczenia, do których
wykonywania jest potrzebne zorganizowanie przestrzeni wokół i mata. Film sprawia wrażenie,
że do wykonywania ćwiczeń niezbędny jest dodatkowy sprzęt. Film nie zachęca do ćwiczenia „tu i teraz”.
Trenerka korzysta z maty, na której narysowane są różne linie/figury – w filmie brak jest wyjaśnienia, jakie
jest ich znaczenie, czy są one niezbędne do wykonywania ćwiczeń, czy ćwiczenia mogą być wykonywane
także na zwykłej – czystej macie. Przeciętny odbiorca nie posiada takiej maty – jej brak może zniechęcać
do ćwiczeń.
Podkryterium: czytelność obrazu
Zgodnie z SWZ
przez czytelność obrazu Zamawiający rozumie wyraźny obraz o wysokiej jakości.
Ocena tego podkryterium wymaga uwzględnienia narzuconych przez Zamawiającego ograniczeń
technicznych. Maksymalny rozmiar materiałów filmowych mógł wynosić 150 MB. Taki rozmiar nie pozwala
na uzyskanie (dla materiału filmowego o długości 5min.) wysokiej jakości obrazu w rozumieniu
technicznym.
W tym kryterium Komisja przyznała obu filmom po 8 pkt.
W odniesieniu do filmu
ANCOM Komisja stwierdziła: „Czytelność obrazu przeciętna (zwyczajna,
normalna, tradycyjna), ale dla użytkowników wystarczająca. Jakość dźwięku również przeciętna
(zwyczajna, normalna, tradycyjna), bez cech pogłosu, ale wystarczająca dla użytkowników, dlatego w tej
kategorii przyznano ponad połowę możliwych punktów czyli 8 pkt. Wyższą i pełną punktację ograniczają
występujące w kadrze, zwracające uwagę elementy: sprzęt do ćwiczeń, który nie jest wykorzystywany,
pokrowce prawdopodobnie na sprzęt umieszczone wokół maty do ćwiczeń, widoczne napisy reklamowe.
Przekaz poprawny”.
W odniesieniu do filmu
Odwołującego Komisja stwierdziła: „Czytelność obrazu przeciętna
(zwyczajna,
normalna, tradycyjna), ale dla użytkowników wystarczająca, podobnie jakość dźwięku.
Czytelność obrazu odznacza się małą ostrością. Wyższą i pełną punktację ograniczają występujące
w kadrze
zwracające uwagę elementy: kontakty, wieszak, listwy instalacyjne, drzwi, mata do ćwiczeń albo
wycieraczka. Szersza perspektywa przedstawiająca fragment drzwi jest rozpraszająca. Obecny pogłos.
Praca kamery nie jest płynna, momentami szarpane przejścia między ujęciami z poszczególnych kamer.
Obraz z poszczególnych kamer jest widocznie różny pod względem kolorystyki filmu”.
W odniesieniu do powyższego Odwołujący wskazał, że:
• jakość dźwięku i pogłos nie mogą być przedmiotem oceny w tym kryterium (nie wpływają na „czytelność
obrazu”),
• obiektywnie nieuzasadnione jest uznanie, że czytelność obrazu w równym stopniu zakłócają różne
sprzęty o sporych gabarytach i napisy reklamowe występujące w filmie ANCOM (o sporych gabarytach,
napisy reklamowe) oraz subtelne elementy tła w filmie Odwołującego (kontakty w ścianach, fragment
drzwi, listwy (w filmie ANCOM ww. elementy są w bezpośrednim sąsiedztwie trenerki, elementy tła
niejednokrotnie „zlewają się” z trenerką, w filmie Odwołującego to nie występuje, pomiędzy trenerką
a ww. elementami jest
określona odległość).
• szersza perspektywa przedstawiająca znikomy fragment drzwi lub „wycieraczki” nie jest rozpraszająca,
tylko buduje dynamikę obrazu,
• Oceniając „ostrość” obrazu Zamawiający powinien uwzględnić stawiane wymagania dotyczące
maksymalnego rozmiaru filmu, które wpływają na ostrość.
• Przejścia między ujęciami budują dynamikę filmu (która także podlegała ocenie w ramach tego
podkryterium) i nie powodują żadnych zakłóceń w odbiorze,
• Różnice w kolorystyce obrazu z różnych kamer nie mogły być przedmiotem oceny w ramach tego filmu,
nie wpływa ona także na jakość filmu.
Mimo ww. przewag próbki Odwołującego, obie oferty otrzymały taką samą liczbę punktów: 8/12.
Tymczasem z
godnie z SWZ „Im większa czytelność obrazu, tym więcej punktów otrzyma oceniana oferta”.
Podkryterium Spójność koncepcji z tematem
Zgodnie z SWZ
przez spójność Zamawiający rozumie harmonijne i adekwatne połączenie
koncepcji realizowanej produkcji z jej tematem przewodnim.
Temat przewodni próbki został określony w SWZ przez Zamawiającego: tematyka z zakresu
aktywności fizycznej i zdrowia prezentująca i zachęcająca do wykonywania konkretnych ćwiczeń
dostępnych dla oglądających. Istotą tematu przewodniego są zatem ćwiczenia dostępne dla oglądających.
Zamawiający nie określił szczególnej grupy docelowej filmu objętego próbką, określił jedynie grupę
docelową całego przedmiotu zamówienia jako „kobiety w różnym wieku”. Film prezentowany przez
Odwołującego odpowiada tak określonej grupie docelowej. Prezentowane ćwiczenia są odpowiednie dla
kobiet w różnym wieku (i nie tylko). W opisie przedmiotu zamówienia Zamawiający sprecyzował również
w wymaganiach dotyczących przedmiotu zamówienia, że ćwiczenia mają być wykonywane bez potrzeby
używania dodatkowego sprzętu, tak aby w łatwy sposób wykonać je w każdym miejscu.
W ramach tego podkryterium Komisja przyznała obu ofertom po 12 pkt.
W odniesieniu do oferty ANCOM stwierdzono:
„Koncepcja w pełni spójna z tematem przewodnim.
Prezentowane ćwiczenia dotycząc ćwiczeń na wzmocnienie mięśnie kręgosłupa. Tematyka z zakresu
aktywności fizycznej i zdrowia prezentująca i zachęcająca do wykonywania konkretnych ćwiczeń
dostępnych dla oglądających.”
W odniesieniu do oferty
Odwołującego stwierdzono: „Koncepcja w pełni spójna z tematem
przewodnim.
Zaprezentowano ćwiczenia, które mogą być wykonywane podczas przerw w pracy.
Prezentowane
ćwiczenia mają na celu wzmocnienie mięśni kręgosłupa, co jest bardzo ważne dla zdrowia
osób wykonujących pracę siedzącą. Jest to jedna z możliwej aktywności fizycznej, która może
towarzyszyć ogólnej aktywności, także domowej. Tematyka z zakresu aktywności fizycznej i zdrowia
prezentująca i zachęcająca do wykonywania konkretnych ćwiczeń dostępnych dla oglądających”.
Z powyższego wynika zdaniem Odwołującego że:
• W odniesieniu do filmu Odwołującego stwierdzono więcej przewag, zalet, które w żadnym stopniu
nie znalazły odzwierciedlenia w punktacji (podkreślono, że: „prezentowane ćwiczenia mają na celu
wzmocnienie mięśni kręgosłupa, co jest bardzo ważne dla zdrowia osób wykonujących pracę siedzącą.
Jest to jedna z możliwej aktywności fizycznej, która może towarzyszyć ogólnej aktywności,
także domowej”). Mimo większej liczby pozytywnych aspektów filmu Odwołującego w zakresie kryterium
„spójność koncepcji z tematem”, oba filmy otrzymały tę samą (maksymalną) liczbę punktów. To świadczy
o
nieobiektywnym i nierównym traktowaniu Wykonawców. Zgodnie z SWZ „Im większa spójność koncepcji
z tematem, tym więcej punktów otrzyma oceniana oferta”. Ta zasada została zdaniem Odwołującego
naruszona
, gdyż Zamawiający powinien zróżnicować oceny ofert, a przedstawione uzasadnienie
wskazuje, że większa spójność koncepcji z tematem występuje w ofercie Odwołującego.
Przewaga próbki Odwołującego jest oczywista – ćwiczenia przedstawione w próbce Odwołującego
są bezspornie bardziej dostępne dla odbiorców gdyż nie wymagają żadnego dedykowanego sprzętu
sportowego
(maty). Krzesło jest przedmiotem codziennego użytku bardziej dostępnym niż mata.
Ćwiczenia prezentowane w próbce Odwołującego mogą być wykonywane wszędzie – w każdym
pomieszczeniu na małej przestrzeni, co oznacza, że są bardziej dostępne niż ćwiczenia prezentowane
w próbce ANCOM, które wymagają zorganizowania większej przestrzeni i spełnienia przez nią
określonych warunków. W ramach tego podkryterium Komisja powinna także uwzględnić to, że ćwiczenia
prezentowane przez
ANCOM nie zawierają rozgrzewki, a ćwiczenia prezentowane przez OGGO ją
zawierają.
W tym miejscu należy także wskazać, że ćwiczenia przedstawione przez ANCOM
nie są „dla każdego”. Jeśli ktoś ma problem z kolanami, to nie zrobi „klęku podpartego”, ponieważ kolana
będą go boleć. Jeżeli ktoś ma bóle kręgosłupa, to musi najpierw ciało rozluźnić, a ćwiczenia takich ćwiczeń
nie
zawierają. Jeżeli ktoś ma problem z odcinkiem krzyżowym kręgosłupa to wygięcie ich do
p
rezentowanej pozycji leżącej może nasilić ból kręgosłupa.
Taka przewaga próbki Odwołującego w żadnym stopniu nie została uwzględniona w ocenie. Obie
oferty
otrzymały po 12 pkt, podczas gdy próbka Odwołującego jest obiektywnie bardziej zgodna z tematem
przewodnim i powinna uzyskać większą liczbę punktów.
Podkryterium Dynamika prezentacji
Zgodnie z SWZ
przez dynamikę Zamawiający rozumie dostosowanie tempa prezentacji do potrzeb
docelowej grupy odbiorców.
W ramach tego kryterium obie oferty otrzymały taką samą liczbę punktów (8). Z taką oceną oferty
Odwołującego nie sposób się zgodzić.
W odniesieniu do obu ofert Komisja stwierdziła: „Dynamika dostosowana do przedstawionych
ćwiczeń, ale przeciętna (zwyczajna, normalna, tradycyjna). Może okazać się niewystarczająca,
aby
utrzymać użytkownika w trybie aktywności motywacji do podejmowania kolejnych ćwiczeń”.
W odniesieniu do oferty ANCOM Komisja dodatkowo: „W dłuższej perspektywie może skutkować
znużeniem jednostajności przekazu. Sposób omawiania ćwiczeń logiczny, poprawny. Zdecydowanie
zabrakło wyraźnego przejścia pomiędzy poszczególnymi ćwiczeniami. Prezenterka powinna wykazać
większą ekspresyjność”.
W odniesieniu do oferty
Odwołującego Komisja stwierdziła dodatkowo: „Nie pomaga w tym również
rozpraszające tło i niestabilna praca kamery”.
W odniesieniu do powyższego Odwołujący wskazał, że:
• Mimo że obiektywnie tło jest zdecydowanie bardziej rozpraszające w filmie ANCOM, a w filmie
Odwołującego elementy, które Komisja uznaje za rozpraszające, są tylko zwykłymi elementami tła,
Komisja ten aspekt uwzględniła tylko w odniesieniu do filmu Odwołującego, co stanowi nierówne
traktowanie Wykonawców,
• Praca kamery – wbrew ocenie Komisji – właśnie buduje dynamikę obrazu. Obraz z filmie ANCOM jest
monotonny właśnie z uwagi na małą pracę kamery.
• Poza uwagami wspólnymi dla obu filmów, do filmu Odwołującego Zamawiający zgłosił tylko jedną uwagę
„Nie pomaga w tym również rozpraszające tło i niestabilna praca kamery” (co – jak wykazano powyżej –
jest zarzutem bezprzedmiotowym, a tło – o ile w ogóle w filmie Odwołującego – może być uznane za
rozpraszające, to dużo bardziej rozpraszające jest w filmie ANCOM).
• Mimo że w odniesieniu do filmu ANCOM Komisja (na niekorzyść) oceniła ekspresyjność prezenterki
(„prezenterka powinna wykazać większą ekspresyjność”), Komisja całkowicie pominęła ten aspekt
w odniesieniu do filmu
Odwołującego (w którym trenerka jest bardzo dynamiczna, odpowiednio
ekspresyjna i gestykuluje adekwatnie do prezentowanych
ćwiczeń),
• W odniesieniu do materiału ANCOM stwierdzono, że zabrakło przejścia między poszczególnymi
ćwiczeniami. Takie przejście było zastosowane w materiale Odwołującego i zaakcentowane licznikiem.
To
zaś oznacza, że Odwołujący powinno dostać więcej punktów.
• Mimo że więcej uwag krytycznych (działających na niekorzyść filmu) Komisja zgłosiła do filmu ANCOM,
a aspekty, które oceniła krytycznie w filmie ANCOM, powinny być ocenione pozytywnie (in plus) w filmie
Odwołującego, Komisja przyznała równą liczbę punktów obu Wykonawcom, co świadczy o nierównym
traktowaniu wykonawców i nieobiektywnej ocenie ofert.
Obiektywnie nie sposób uznać, że dynamika w filmie Odwołującego jest „przeciętna” – taka sama
jak w filmie ANCOM
, gdyż:
• wprowadzone są zmiany w rytmie i intensywności ćwiczeń, tempo ćwiczeń jest zróżnicowane
w zależności od charakteru zadań,
• przedstawiona w próbce Odwołującego rozgrzewka i czas jej trwania realnie skutkuje przygotowaniem
do
wykonywania dalszych ćwiczeń,
• czas wykonywania poszczególnych zadań jest ściśle określony i zobrazowany licznikiem,
• tempo poszczególnych ćwiczeń i czas ich wykonania jest osiągalny dla przeciętnego widza.
W odniesieniu do ćwiczeń prezentowanych w ofercie ANCOM nie można stwierdzić, czy należy
wykonywać w prezentowanym czasie, czy w czasie dłuższym lub krótszym. Utrzymanie prezentowanych
pozycji (np. ręka, noga w górze) w takim czasie jak prezentowany w filmie może nie być wykonalne dla
każdego przeciętnego odbiorcy (a zwłaszcza dla osób z problemami dotyczącymi kręgosłupa).
Powyższe porównanie próbek oferentów uzasadnia zarzut, że próbki zostały ocenione niezgodnie
z
zasadą równego traktowania wykonawców i niezgodnie z opisem kryteriów zawartych w Dziale XV SWZ.
Ocena została dokonana przez Zamawiającego w sposób dowolny i arbitralny oraz nieprzejrzysty
i nieproporcjonalny. Punkty przyznane ofercie Odwołującego zostały zaniżone. Zamawiający dopuścił
całkowitą uznaniowość w zakresie oceny ofert. Zamawiający w sposób niezgodny z SWZ i umożliwiający
dowolność oceny przyznawał liczbę punktów w ramach wszystkich przedstawionych powyżej, co narusza
zasadę równego traktowania podmiotów. Zamawiający oceniał inne aspekty niż te, które były przedmiotem
oceny
zgodnie z SWZ. Zamawiający stosował odmienne kryteria oceny wobec każdego z wykonawców –
częściowo oceniał inne aspekty w odniesieniu to każdej z ofert. Nie ulega zaś wątpliwości, że kryteria
oceny ofert powinny być tak skonstruowane i tak stosowane, żeby do minimum ograniczyć subiektywne
odczucia i osobiste preferencje członków komisji przetargowej i w taki sposób powinny być stosowane
kryteria określone w SWZ (por. wyrok Zespołu Arbitrów z 27.08.2004 r. UZP/ZO/0-1373/04).
W dniu 26 września 2024 r. Zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie,
w której przedstawił argumentację dla wniosku o oddalenie odwołania w całości, jako całkowicie
bezzasadnego.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca
ANCOM sp. z o. o. sp. k.
z siedzibą w Krakowie. W dniu 1 października 2024 r. wykonawca zgłaszający
przystąpienie złożył pismo procesowe razem z załącznikami, w którym wniósł o oddalenie odwołania w
całości
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego
postępowania, złożonych dowodów oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego, Izba ustaliła i zważyła,
co następuje:
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki
dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 Pzp.
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła skuteczność
zgłoszonego przystąpienia przez wykonawcę ANCOM sp. z o. o. sp. k. z siedzibą w Krakowie (zwanego
dalej jako: „przystępujący” lub „Uczestnik”), do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego. W związku z tym ww. wykonawca stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 239 ust. 1 Pzp
– Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w dokumentach zamówienia;
- art. 16 Pzp
– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia
w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Izba
ustaliła i zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron i uczestnika
postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Jak wskazano w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 lutego 2023 r. sygn. KIO 304/23
„wykonawca ma prawo oczekiwać od zamawiającego, aby ten oceniał oferty, w oparciu o określone
w SWZ kryteria oceny ofert oraz zgodnie z
opisem odnoszącym się do sposobu ich oceny.
Ma to zasadnicze znaczenie, biorąc pod uwagę rolę, jaką mają kryteria oceny ofert, jak też opis sposobu
dokonywania ich oceny, które to decydują o tym, która ze złożonych w postępowaniu ofert zostanie
uznana za najkorzystniejszą. Tym samym ocena w ramach kryteriów powinna zostać dokonana wyłącznie
w oparciu o literalne brzmienie u
kształtowanych przez zamawiającego kryteriów oceny ofert i ich wag oraz
opisu sposobu oceny złożonych ofert.
Powyższa konstatacja nie wyklucza jednak pewnej uznaniowości w przyznawaniu punktacji,
na etapie oceny ofert, której to oceny dokonują członkowie komisji, w zakresie w jakim dopuszczają to
dokumenty przygotowane w
postępowaniu. Uznać zatem trzeba, że to zamawiający wyznacza granice
oceny ofert, a
więc niedopuszczalna jest wobec tego tylko taka ocena, która oparta została o intencje
zamawiającego nie wyrażone wprost w SWZ. Z kolei ocena dokonana w tych granicach - jest w pełni
dopuszczalna, akceptowalna i n
ie można czynić zamawiającemu zarzutów, że w odmienny sposób czyta,
analizuje i
przekłada na punktację te propozycje, które zostały zaprezentowane przez wykonawców
w
sporządzonych ofertach”.
Przekładając powyższe rozważania na stan faktyczny zaistniały w rozpoznawanej sprawie
w pierwszej kolejności Izba pragnie wskazać, iż Odwołujący nie wykazał w złożonym odwołaniu
naruszenia
przez Zamawiającego przepisów polegającego na ocenie przez Zamawiający w ramach
poszczególnych podkryteriów innych aspektów, niż te – które zgodnie z SWZ – miał oceniać.
Izba dostrzega fakt
, że sposób sformułowania poszczególnych podkryteriów pozostawia pewien zakres
uznaniowości oraz możliwości subiektywnej oceny złożonych próbek. Należy jednak wskazać, iż treść tych
kryteri
ów nie stanowi przedmiotu niniejszego odwołania i ocenie na obecnym etapie może podlegać
jedynie to
czy Zamawiający dokonując oceny ofert wykroczył w niej poza zakres wyznaczony treścią
dokumentów postępowania. Zgodzić się w tym zakresie należy z Uczestnikiem Odwołujący nie wskazał
na
brak powiązań pomiędzy ustalonymi w SWZ kryteriami a dokonaną przez Zamawiającego oceną.
Zasadniczą treść zarzutu postawionego przez Odwołującego stanowi bowiem nie fakt,
iż Zamawiający nie zastosował kryteriów określonych w treści SWZ, lecz to że stosując te kryteria
przy ocenie
próbek (filmów) złożonych przez wykonawców dokonał jej w sposób odmienny od oczekiwań
Odwołującego np. nie wyceniając odpowiednio wysoko rozwiązań zaproponowanych przez Odwołującego
czy
przeceniając rozwiązania zawarte w próbce Uczestnika. Taki charakter mają przywołane przez
Odwołującego argumenty dotyczące próbki w zakresie podkryterium „Nowatorskość koncepcji”.
W zakresie tego podkryterium
Odwołujący kwestionował nadanie przez członków komisji oceniającej
próbki przymiotu rozwiązań o charakterze nowatorskim zaproponowanym przez Uczestnika ćwiczeniom
wykonywanym na macie
, konfrontując je z zaproponowanymi przez Odwołującego ćwiczeniami
wykonywanymi na krześle, poprzedzonymi rozgrzewką oraz posiadającymi element sygnału dźwiękowego
informującego o zakończeniu ćwiczenia. Powyższe nie wskazuje zatem na brak zastosowania przez
Zamawiającego kryteriów określonych w SWZ, lecz stanowi polemikę z ocenami dokonanymi w oparciu
o te kryteria. O arbitralnej i nieobiektywnej ocenie
dokonanej przez Zamawiającego, a w konsekwencji
o naruszeniu
przepisów nie może zaś w ocenie Izby świadczyć wyłącznie to, że własne rozwiązania
przedstawione w koncepcji Odwołujący uznaje za bardziej nowatorskie i przydatne dla odbiorców
docelowych.
Również w zakresie podkryterium „Atrakcyjność przekazu” Odwołujący argumentację na poparcie
za
rzutu opiera na wskazaniu które z elementów filmu powinny zostać poddane ocenie, które zaś powinny
zostać pominięte, a także w jaki sposób osoby oglądające powinny w odbierać poszczególne elementy
zawarte w materiale filmowym.
W tym zakresie Odwołujący przywołał m.in. gestykulację prowadzącej,
występujące elementy tła i wyposażenia sali czy wielość ujęć kamery, które to elementy w jego ocenie
zwiększają skupienie i koncentrację widza, łamią monotonię i budują dynamikę obrazu, a także łączność
z widzem
. Ponownie zatem Odwołujący nie wskazuje na wykroczenie przez Zamawiającego poza kryteria
określone w dokumentacji postępowania, lecz odmienną interpretację treści oraz pożądany i zamierzony
efekt jaki produkcja miała zdaniem Odwołującego realizować i wywoływać u odbiorcy. Tym samym należy
uznać, że zarzut w tym zakresie opiera się na polemice z autonomiczną oceną przedstawionej próbki
dokonan
ą przez Zamawiającego, bez wskazania aby ocena taka była niedopuszczalna w świetle
ustalonych kryteriów oceny. Budzącym wątpliwość w tym zakresie może być podniesiona przez
Odwołującego kwestia związana z jakością dźwięku, jednakże w tym zakresie poza jej przywołaniem
Odwołujący nie przedstawił argumentacji wskazującej na wykroczenie tego elementu poza kryterium
atrakcyjności przekazu czy też o decydującym wpływie tego czynnika na ocenę przyznaną przez
Zamawiającego.
Podobnie należy ocenić podniesioną kwestię jakości i występowania pogłosu w ramach kryterium
Czytelność obrazu, która poza jej wskazaniem nie znalazła dalszego uzasadnienia w kontekście
postawionego kryterium. W pozostałym zakresie Odwołujący kwestionował zasadność poddania oceny
przez Zamawiającego występujących w kadrze elementów tła (kontakty, wieszak, listwy instalacyjne,
drzwi, mata do ćwiczeń albo wycieraczka), przejść pomiędzy ujęciami oraz różnicy w kolorystyce obrazu
z różnych kamer. W zakresie tych elementów Odwołujący poprzestał na własnej ocenie, iż powyższe
elementy nie
wpływają na jakość filmu i nie zakłócają jego odbioru, nie wskazując obiektywnych
okoliczności które powodowałyby, że powyższe aspekty nie mogły być przedmiotem oceny i odmiennych
wniosków dokonanych przez członków komisji w ramach przedmiotowego kryterium.
Z kolei w odniesieniu do oceny Zamawiającego dokonanej w ramach kryterium Spójność koncepcji
z tematem
Odwołujący skupił się na wskazaniu, że w uzasadnieniu przyznanej punktacji Zamawiający
stwierdz
ił więcej przewag, zalet, które w żadnym stopniu nie znalazły odzwierciedlenia w przyznanej
punktacji.
W zakresie powyższego zgodzić się należy z Zamawiającym, iż
mimo odmiennego
uzasadnienia, ocena próbek mogła zakończyć się taką samą liczbą punktów, co nie stanowiło naruszenia
kryteriów oceny ofert. Ocena jakościowa nie sprowadzała się do porównywania ze sobą próbek, ale oceny
sposobu ich wykonania
w świetle kryteriów określonych w dokumentach zamówienia, wzorca którego
pełne spełnienie miało skutkować przyznaniem maksymalnej ilości punktów. Z uwagi na specyfikę
i charakter próbki tj. filmu, każdy z nich został poddany ocenie, której przedmiotem były elementy zawarte
w każdej z produkcji, niezależnie od faktu czy dany element występował w próbkach (filmach) innego
wykonawcy.
Ocena tych elementów znalazła odzwierciedlenie w treści uzasadnienia przyznanej oceny
punktowej.
Możliwa i dopuszczalna w świetle ustalonej treści kryteriów była zatem w ocenie Izby sytuacja
w której w świetle ustalonej treści kryteriów oceny ofert odmienne sposoby przedstawienia treści mogły
uzyskać maksymalna ilość punktów. Tym samym argumentację zarzutu w tym zakresie należało uznać
za bezzasadną.
Analogicznie należało potraktować argumentację przedstawioną przez Odwołującego w ramach
kryterium Dynamika prezentacji
. W jej ramach Odwołujący przedstawił analizę porównawczą filmów
przygotowanych na potrzeby postępowania, wskazując jednocześnie czynniki które jakoby obiektywnie
miały wskazywać na większą dynamikę produkcji Odwołującego (zmiany w rytmie i intensywności
ćwiczeń, występowanie rozgrzewki czy ściśle określony i zobrazowany licznikiem czas wykonywania
poszczególnych ćwiczeń). Trudno w ocenie Izby w pierwszej kolejności uznać przywołane czynniki
za obiektywne tj.
których występowanie jest niezależnie od przyjętych założeń i wymagań tak twórcy,
jak i odbiorcy. Izba podziela w tym zakresie stanowisko Uczestnika
, iż niezasadne jest utożsamianie
obowiązku przeprowadzenia oceny ofert według tych samych zasad z jednakowymi uzasadnieniami tych
ocen
, czy też uzasadnieniami odnoszącymi się do tych samych elementów, niezależnie czy występują
one
w poszczególnych próbkach (filmach). Zamawiający pozostawił bowiem w tym zakresie wykonawcom
znaczny zakres swobody w zakresie
doboru treści, środków oraz sposobów wyrazu i przekazania
zawartych w filmie treści. W tej sytuacji stosowanie jednolitego wzorca oceny
W tej sytuacji za naruszające przywołane przez Odwołującego przepisy mogło być uznane
działanie Zamawiającego polegające na niezastosowaniu wobec ofert wykonawców tych samych
kryteriów lub też wykroczenie poza granice uznaniowości wyznaczone przez ustalone kryteria. Takich
okoliczności w ocenie Izby Odwołujący nie wykazał, wskazując wyłącznie na odmienną ocenę jakiej
powinien dokonać Zamawiający w ramach ustalonych kryteriów.
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie
i na
podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji.
Zgodnie z art. 575 ustawy Pzp Strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Biorąc pod uwagę powyższe, o kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na
podstawie art. § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący: …………………………….