Sygn. akt: KIO 3222/24
WYROK
Warszawa, dnia 27.09.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej dnia 4 września 2024 r. przez wykonawcę Lindner Polska Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Strzelin
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, a w jej
ramach odrzucenie oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Ciepły Dom Sp. z o.o. oraz Usługi Remontowo-Budowlane „Ciepły Dom”
D. P. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. Kosztami postępowania odwoławczego obciąża w 1/3 zamawiającego i w 2/3
odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
3. Zasądza od zamawiającego Gminy Strzelin na rzecz odwołującego Lindner Polska Sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę 3 333 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące trzysta
trzydzieści trzy złote, zero groszy).
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……….....................
Sygn. akt: KIO 3222/24
Gmina Strzelin, dalej jako: „Zamawiający”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320), dalej jako: „ustawa PZP”, którego przedmiotem
jest Budowa przedszkola miejskiego w Strzelinie wraz z infrastrukturą towarzyszącą, numer
referencyjny: ZP.29.2024.
Wartość zamówienia jest niższa niż kwoty progów unijnych, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy PZP.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 18
czerwca 2024 r., pod numerem
2024/BZP 00371435/01.
W dniu 4 września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Lindner Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, dalej jako: „Odwołujący” wobec
czynności i zaniechań Zamawiającego w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 239 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4 ustawy PZP w zw. z art. 226 ust. 1
pkt 2 lit. b ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 1) i 2) ustawy PZP, poprzez wybór jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy konsorcjum firm; Ciepły Dom sp. z o. o. i Usługi
Remontowo-Budowlane „Ciepły Dom” D. P., pomimo że oferta Wykonawcy winna zostać
odrzucona jako nie spełniająca wymogów SWZ;
2. art. 16 pkt 1) i 2) ustawy PZP, poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy w
sposób naruszający zasadę równego traktowania stron oraz w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji, tj. poprzez wybór oferty pomimo niespełnienia przez
Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej;
3. art. 17 ust. 1 ustawy PZP, poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy w
sposób niezapewniający ani najlepszej jakości robót budowlanych ani najlepszych efektów
zamówienia, tj. poprzez wybór oferty pomimo niespełnienia przez Wykonawcę warunków
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej;
4. art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) ustawy PZP, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy
pomimo że oferta została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w
postępowaniu.
4. art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy PZP, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy
pomimo, że treść oferty tego Wykonawcy nie odpowiada treści SWZ w zakresie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Wobec postawionych zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenia
czynności badania i oceny ofert, a w jej ramach odrzucenia oferty konkurenta.
Stanowisko Odwołującego:
Zasadniczo Odwołujący pogrupował stawiane zarzuty na 3 grupy, tj.: dotyczące podmiotu
trzeciego, dotyczące wykazu robót oraz dotyczące zdolności zawodowej swojego konkurenta.
W ramach pierwszej z grupy zarzutów wskazywał, że z oświadczeń oraz dokumentów
przedłożonych przez Wykonawcę nie wynika aby podmiot na którego zasoby powołuje się
Wykonawca miał wykonywać roboty budowlane, w zakresie odpowiadającym wykazywaniu
przez niego spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Jego zdaniem zobowiązanie podmiotu trzeciego jest wadliwe, gdyż nie określa czy i w jakim
zakresie podmiot udostępniający zasoby zrealizuje roboty, do których określone zdolności są
wymagane.
Jak wskazywał Odwołujący praktyka stosowana przez Wykonawcę prowadzi do ominięcia
przepisów prawa, bowiem Wykonawca zbiorowy nie spełni warunku udziału w postępowaniu,
choćby dysponował doświadczonym wykonawcą, jeśli ten wykonawca faktycznie nie wykona
w tej części zamówienia. Tym samym ustawodawca ustanowił szczególne warunki ubiegania
się o zamówienie dla wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, nie wystarczy
tylko samo doświadczenie, ale musi być wykazane, kto konkretnie będzie realizował
zamówienie w części wymagającej doświadczenia. Jest to konsekwentne podejście
ustawodawcy, który oczekuje, że podmiot doświadczony, a nie „amator”, będzie wykonywał
przedmiot zamówienia.
W zakresie drugiej grupy zarzutów Odwołujący wskazywał, że lider konsorcjum, tj. spółka
Ciepły Dom Sp. z o.o. zobowiązała się do wykonania robót ogólnobudowlanych związanych
ze wznoszeniem obiektu, prac instalacyjnych, wykończeniowych oraz pozostałych zgodnie z
SWZ, jednak nie uczestniczyła w ogóle w realizacji jednego z zadań referencyjnych
wykazywanych dla spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Jak dodał Odwołujący,
zadanie referencyjne było realizowane przez konsorcjum i nie wiadomo kto nabył
doświadczenie i w jakim zakresie, a w związku z tym czy lider obecnego konsorcjum ma w
ogóle wymagane doświadczenie. Jak dodał Odwołujący, to że w ramach konsorcjum
wykonującego robotę referencyjną wchodziła osoba fizyczna czyli D. P. nie oznacza, że
doświadczenie przechodzi to automatycznie również na spółkę z o.o.
Odwołujący podważył również to, że robota referencyjna pn. „Rewitalizacja i renowacja
gotyckiej Bazyliki św. Jakuba”. Wskazywał, że prace związane z ww. zadaniem polegały na
wykonaniu prac konserwatorskich i robót budowlanych polegających na rewitalizacji budynku,
co nie spełnia wymogi określonego w SWZ.
W zakresie trzeciej grupy zarzutów Odwołujący podważył doświadczenie kierownika budowy
wskazanego przez Konsorcjum, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Jak
wskazywał Odwołujący osoba ta legitymowała się uprawnieniami w ograniczonym zakresie, a
dopiero od 30 czerwca 2022 r. dysponuje uprawnieniami bez ograniczeń. Powyższe prowadzi
do wniosku, że doświadczenie zgodne z wymogami SWZ jest za krótkie, a tym samym w ww.
zakresie nie wykazano spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Dokładna treść odwołania znajduje się w aktach niniejszej sprawy odwoławczej.
Stanowisko Zamawiającego:
Pismem z dnia 19 września 2024 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o jego oddalenie oraz przedstawił stosowną argumentację.
Treść odpowiedzi na odwołanie znajduje się w aktach niniejszej sprawy odwoławczej.
Po przeprowadzeniu posiedzenia i rozprawy z udziałem stron i uczestników
postępowania, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła istnienie materialnoprawnych przesłanek do wniesienia odwołania, o których
mowa w art. 505 ust. 1 ustawy PZP. Izba nie stwierdziła przesłanek do odrzucenia odwołania.
Izba ustaliła, że nastąpiło zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego przez wykonawcę
Ciepły Dom Sp. z o.o. oraz Usługi Remontowo-Budowlane
„Ciepły Dom” D. P. Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie nie było skuteczne. Wskazać
należy, że zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą pisma w
postępowaniu odwoławczym w postaci elektronicznej wnoszone przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej, zgodnie z art. 508 ust. 2 ustawy, przekazuje się na elektroniczną
skrzynkę podawczą Urzędu lub na wskazany adres poczty elektronicznej, przy użyciu których
obsługiwana jest korespondencja Izby, przy czym odwołanie i zgłoszenie przystąpienia do
postępowania odwoławczego przekazuje się na elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu.
Z powyższego wynika, że zgłoszenie przystąpienia obligatoryjnie musi zostać przekazane na
elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu.
W niniejszej sprawie wykonawca zgłosił przystąpienie wysyłając jedynie wiadomość e-mail na
adres poczty elektronicznej Izby, co jest niewystarczające. Tym samym uznać należało, że
przystąpienie zostało zgłoszone w sposób wadliwy.
Izba dokonała ustaleń faktycznych w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy,
tj. w szczególności dokumentację przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz dokumenty, które załączone zostały przez strony do pism procesowych.
Okoliczności faktyczne istotne dla rozstrzygnięcia sprawy:
Jedną z ofert w postępowaniu złożyło Konsorcjum firm Ciepły Dom Sp. z o.o. oraz Usługi
Remontowo-Budowlane „Ciepły Dom” D. P. W formularzu ofertowym wskazano, że:
„Oświadczam, że Wykonawca CIEPŁY DOM SP. Z O.O. KARNKÓW 61, 57-130
PRZEWORNO zrealizuje następujące roboty budowlane: Roboty ogólnobudowlane związane
ze wznoszeniem obiektu, prace instalacyjne, wykończeniowe oraz pozostałe prace zgodnie ze
SWiZ. Oświadczam, że Wykonawca USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE „CIEPŁY DOM”
D. P. zrealizuje następujące roboty budowlane: Roboty przygotowawcze, ziemne, drogowe,
sieci, media oraz nadzór nad pozostałymi pracami związanymi ze zrealizowaniem
zamówienia.”
Wraz z ofertą złożone zostało również oświadczenie podmiotu udostępniającego zasoby
składane na podstawie art. 125 ust. 1. Zgodnie z punktem 2 ww. oświadczenia:
„Oświadczam/my*, że spełniam/my* warunki udziału w postępowaniu określone przez
zamawiającego w Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie
a) Zakres moich zasobów udostępnionych wykonawcy na potrzeby realizacji zadania:
wiedza, doświadczenie oraz obsługę budowy w zakresie doradztwa, nadzoru i zaopatrzenia
b) Sposób i okres wykorzystania moich zasobów przez wykonawcę podczas wykonywania
zamówienia: doradztwo, konsultacje, udział przy realizacji prac budowlanych i instalacyjnych ,
zapewnienie ciągłości dostaw materiałów do wbudowania przez cały okres trwania kontraktu
inwestycji
c) Jako podmiot udostępniający zasoby przy wykonaniu zamówienia w pełnym zakresie
zrealizujemy inwestycję poprzez: oddelegowanie wykształconej i doświadczonej kadry
doradczo-technicznej posiadającej odpowiednie doświadczenie i wiedzę zdobytą w
zamówieniu referencyjnym przy całym zakresie inwestycji (prace ziemne, betoniarskie,
murarskie, pokrywcze, instalacyjne, drogowe i wykończeniowe) przez cały okres trwania
inwestycji oraz pełną i kompleksową obsługę zaopatrzenia budowy poprzez posiadane własne
zaplecze magazynowo - transportowe pełnego asortymentu materiałów niezbędnych do
wbudowania podczas trwania inwestycji.”
Wraz z ofertą złożone zostało również zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby.
Zgodnie z jego treścią:
„Działając w imieniu P.P.H.U. Merkury sp. z o.o. Ul. Powstańców Śl. 2-4, 48-200 Prudnik z
siedzibą w Prudniku oświadczam, że w/w podmiot trzeci zobowiązuje się, na zasadzie art. 118
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2023
r. poz. 1605 z późń. zm.) udostępnić wykonawcy przystępującemu do postępowania w
sprawie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie podstawowym bez negocjacji na
zadanie pn.:
„Budowa przedszkola miejskiego w Strzelinie wraz z infrastrukturą towarzyszącą”
Konsorcjum firm:
Lider konsorcjum: Ciepły Dom Sp. z o.o. Karnków 61, 57-130 Przeworno;
Uczestnik konsorcjum: Usługi Remontowo-Budowlane "Ciepły Dom" D. P., Karnków 15A, 57-
130 Przeworno zwanym dalej: („Wykonawca”) następujące zasoby:
- wiedza i doświadczenie
- obsługę budowy w zakresie doradztwa, nadzoru i zaopatrzenia
na potrzeby spełnienia przez Wykonawcę następujących warunków udziału w postępowaniu:
tj. zdolności technicznej lub zawodowej.
Wykonawca będzie mógł wykorzystywać w/w zasoby przy wykonywaniu zamówienia w
następujący sposób:
opiniowaniu, doradzaniu, rozwiązywaniu problemów przez oddelegowaną, wykwalifikowaną i
doświadczoną kadrę doradczo-techniczną posiadającą odpowiednie doświadczenie i wiedzę
przy pracach ziemnych, betoniarskich, murarskich, tynkarskich, instalacyjnych, ciesielskich,
drogowych i wykończeniowych oraz pełną i kompleksową obsługę zaopatrzenia budowy.
W wykonywaniu zamówienia będziemy uczestniczyć w następującym czasie i zakresie:
doradztwo, konsultacje, nadzór, pomoc techniczna, wsparcie i asystowanie przy realizacji,
zapewnienie ciągłości dostaw materiałów do wbudowania przez cały okres trwania kontraktu
inwestycji
W/w podmiot trzeci, na zdolnościach którego wykonawca polega w odniesieniu do warunków
udziału w postepowaniu dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub
doświadczenia, zrealizuje usługi, których wskazane zdolności dotyczą.
Z Wykonawcą łączyć nas będzie : umowa cywilno-prawna.”
Wobec Konsorcjum Ciepły Dom Sp. z o.o. oraz Usługi Remontowo-Budowlane „Ciepły Dom”
D. P. prowadzona była procedura z art. 128 ustawy PZP (wezwanie z dnia 14 sierpnia 2024
r.).
W dniu 30 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej.
Uzasadnienie prawne:
W ramach pierwszej z grupy zarzutów Odwołujący zakwestionował treść zobowiązania
podmiotu udostępniającego zasoby, o którym mowa w art. 118 ust. 3 ustawy PZP.
Zgodnie z treścią tego przepisu Wykonawca, który polega na zdolnościach lub sytuacji
podmiotów udostępniających zasoby, składa, wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu albo odpowiednio wraz z ofertą, zobowiązanie podmiotu udostępniającego
zasoby do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji danego
zamówienia lub inny podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że wykonawca realizując
zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów.
Zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby potwierdza, że stosunek łączący
wykonawcę z podmiotami udostępniającymi zasoby gwarantuje rzeczywisty dostęp do tych
zasobów oraz określa w szczególności:
1) zakres dostępnych wykonawcy zasobów podmiotu udostępniającego zasoby;
2) sposób i okres udostępnienia wykonawcy i wykorzystania przez niego zasobów podmiotu
udostępniającego te zasoby przy wykonywaniu zamówienia;
3) czy i w jakim zakresie podmiot udostępniający zasoby, na zdolnościach którego wykonawca
polega w odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu dotyczących wykształcenia,
kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, zrealizuje roboty budowlane lub usługi, których
wskazane zdolności dotyczą (art. 118 ust. 4 ustawy PZP).
Treść postawionego zarzutu można w zasadzie sprowadzić do fragmentu odwołania, w którym
Odwołujący wskazuje, że: „z oświadczeń oraz dokumentów przedłożonych przez Wykonawcę
nie wynika aby podmiot na którego zasoby powołuje się Wykonawca miał wykonywać roboty
budowlane, w zakresie odpowiadającym referencją na które Wykonawca się powołuje.”
W niniejszej sprawie wykonawca złożył wraz z ofertą m. in. załącznik nr 10 do SWZ pn.
Zobowiązanie do oddania wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby
wykonania zamówienia. Zdaniem Izby Odwołujący argumentując postawiony zarzut opiera się
jedynie na wybiórczej analizie złożonego oświadczenia, jak też innych dokumentów, co
skutkuje koniecznością oddalenia odwołania w tym zakresie.
Wskazać należy, że Odwołujący pomija całą treść ww. zobowiązania, przytaczając na potrzeby
odwołania jedynie jego fragmenty. Natomiast zgodnie z jego treścią podmiot trzeci zobowiązał
się, że udostępni wykonawcy następujące zasoby:
„- wiedza i doświadczenie
- obsługę budowy w zakresie doradztwa, nadzoru i zaopatrzenia
na potrzeby spełnienia przez Wykonawcę następujących warunków udziału w postępowaniu:
tj. zdolności technicznej lub zawodowej.
Wykonawca będzie mógł wykorzystywać w/w zasoby przy wykonywaniu zamówienia w
następujący sposób:
opiniowaniu, doradzaniu, rozwiązywaniu problemów przez oddelegowaną, wykwalifikowaną i
doświadczoną kadrę doradczo-techniczną posiadającą odpowiednie doświadczenie i wiedzę
przy pracach ziemnych, betoniarskich, murarskich, tynkarskich, instalacyjnych, ciesielskich,
drogowych i wykończeniowych oraz pełną i kompleksową obsługę zaopatrzenia budowy.
W wykonywaniu zamówienia będziemy uczestniczyć w następującym czasie i zakresie:
doradztwo, konsultacje, nadzór, pomoc techniczna, wsparcie i asystowanie przy realizacji,
zapewnienie ciągłości dostaw materiałów do wbudowania przez cały okres trwania kontraktu
inwestycji
W/w podmiot trzeci, na zdolnościach którego wykonawca polega w odniesieniu do
warunków udziału w postepowaniu dotyczących wykształcenia, kwalifikacji
zawodowych lub doświadczenia, zrealizuje usługi, których wskazane zdolności
dotyczą.
Z Wykonawcą łączyć nas będzie : umowa cywilno-prawna.”
Z podkreślonego fragmentu wynika wyraźnie, że w treści zobowiązania znalazło się również
oświadczenie o tym, że podmiot trzeci zrealizuje przedmiot zamówienia, którego udostępniane
zdolności dotyczą.
Dodać należy, że wraz z ofertą wykonawca złożył również oświadczenie podmiotu trzeciego z
art. 125 ust. 1 ustawy PZP. W oświadczeniu tym w punkcie 2 lit. b wskazano następująco:
„Sposób i okres wykorzystania moich zasobów przez wykonawcę podczas wykonywania
zamówienia: doradztwo, konsultacje, udział przy realizacji prac budowlanych i instalacyjnych,
zapewnienie ciągłości dostaw materiałów do wbudowania przez cały okres trwania kontraktu
inwestycji”.
Następnie wskazać należy, że jak stanowi art. 118 ust. 3 ustawy PZP, zobowiązanie podmiotu
udostępniającego zasoby do oddania wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów na
potrzeby realizacji danego zamówienia nie jest jedynym dopuszczonym przez ustawodawcę
środkiem składanym w celu
potwierdzenia, że wykonawca, realizując zamówienie, będzie
dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów. Oprócz zobowiązania może to być
również „inny podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że wykonawca realizując
zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów”.
Z powyższego wynika, że wymagane przez ustawodawcę informacje mogą znajdować się
również w innych podmiotowych środkach dowodowych. Powyższe nakazuje twierdzić, biorąc
pod uwagę ustalony stan faktyczny, że w niniejszej sprawie ww. dokumenty należy czytać
łącznie.
Z analizy załącznika nr 4 i 10 do SWZ zdaniem Izby wynika, że podmiot udostępniający zasoby
będzie brał udział w realizacji robót budowlanych, w tym m. in. w realizacji prac instalacyjnych,
a co za tym idzie, wszystkie wymagane przez ustawę informacje zostały przez niego podane.
W związku z powyższym postawiony zarzut należało oddalić.
W zakresie drugiej grupy zarzutów Odwołujący powoływał się na dwie okoliczności, tj.
doświadczenie lidera konsorcjum oraz przedmiotu zamówienia jednej z robót referencyjnych
w kontekście warunku udziału w postępowaniu opisanego w SWZ.
Zdaniem Izby pierwsza z powoływanych przez Odwołującego okoliczności zasługuje na
uwzględnienie.
Izba zgodziła się z tą częścią argumentacji, w której Odwołujący wskazywał, że lider
konsorcjum czyli spółka Ciepły Dom Sp. z o.o. nie ma wymaganych zdolności do zrealizowania
zamówienia. Zgodnie z formularzem ofertowym spółka ta miała wykonywać zasadniczy zakres
zamówienia w postaci robót ogólnobudowlanych. Tymczasem z wykazu robót wynika, że
doświadczenie wymagane dla spełnienia warunku udziału w postępowaniu częściowo
wykazywane jest przez członka konsorcjum tj. usługi Remontowo-Budowlane „Ciepły Dom” D.
P., który zrealizował odbudowę budynku ratusza w Strzelinie. Lider Konsorcjum – tj. spółka
Ciepły Dom Sp. z o.o. nie uczestniczyła w ww. realizacji w jakimkolwiek zakresie.
Prowadzi to do wniosku, że lider konsorcjum który miał wykonywać zasadnicze prace nie
wykazał jakiegokolwiek doświadczenia, a miałby pełnić wiodącą rolę przy realizacji
zamówienia. Zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy PZP (którego odpowiednikiem w przypadku
podmiotu udostępniającego zasoby jest art. 118 ust. 2 ustawy PZP) w odniesieniu do
warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach
tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te
zdolności są wymagane. Powyższe prowadzi do wniosku, że skoro doświadczenie na rzecz
wykazania warunku dotyczącego doświadczenia wykazała jednoosobowa działalność, to ona
powinna zrealizować zasadniczą część zamówienia lub lider konsorcjum powinien w tym
zakresie wykazać stosowne doświadczenie.
Tymczasem w niniejszej sprawie to lider konsorcjum – zgodnie z formularzem ofertowym miał
wykonywać zasadnicze prace związane z realizacją przedmiotu zamówienia, tj.: roboty
ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem obiektu, prace instalacyjne, wykończeniowe
oraz pozostałe zgodne z SWZ, a członek konsorcjum – D. P. zobowiązał się do wykonywania
prac towarzyszących, tj.: robót przygotowawczych, ziemnych, drogowych, sieci, media oraz
nadzór nad pozostałymi pracami związanymi ze zrealizowaniem zamówienia.
Powyższe prowadzi do wniosku, że konsorcjum nie wykazało wymaganego doświadczenia w
sposób prawidłowy i zasadnym byłoby wezwanie wykonawcy do uzupełnienia dokumentów
podmiotowych na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy PZP. Wskazać jednak należy, że wobec
wykonawcy prowadzona była już procedura uzupełniania podmiotowych środków
dowodowych, a więc zgodnie z zasadą jej jednokrotności, obecnie nie jest możliwym jej
ponownie przeprowadzenie a oferta wykonawcy powinna zostać odrzucona.
W zakresie drugiej z okoliczności wskazywanej dla poparcia zarzutu nr 2 Izba nie zgodziła się
z Odwołującym, zwłaszcza z uwagi na to, że jego twierdzenia nie zostały wykazane.
Podkreślić należy, że nazwa zadania nie przesądza o ostatecznym przedmiocie zamówienia.
Nadanie przedsięwzięciu budowlanemu nazwy: „Rewitalizacja i renowacja gotyckiej Bazyliki
św. Jakuba” nie definiuje finalnego zakresu prac jakim objęte było zamówienie. W celu
wykazania postawionych twierdzeń Odwołujący powinien był raczej dokonań analizy zawartej
umowy oraz konkretnego zakresu prac jaki był w jej ramach zrealizowany – czego nie uczynił,
opierając swoje twierdzenia jedynie na definicji pojęć „rewitalizacja” oraz „prace
konserwatorskie”.
Już z § 1 umowy wynika, że część z robót budowlanych polegała na remoncie dachów, kaplic
bocznych, elewacji oraz sklepień naw, a remont wchodził w zakres dopuszczonych przez
Zamawiającego prac dla wykazania spornego warunku.
Podkreślić należy, że postępowanie odwoławcze ma charakter kontradyktoryjny. Powyższe
oznacza, że strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać
dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne (art. 534 ust. 1 ustawy
PZP). Skutkiem niewykazania podnoszonych twierdzeń jest oddalenie odwołania.
Izba uznała twierdzenia Odwołującego za niewykazane, a zatem przedmiotowy zarzut
należało oddalić.
Jeśli chodzi o trzecią grupę zarzutów, a więc dotyczącą doświadczenia p. Krzysztofa Okulicza,
Izba również jej nie uwzględniła.
Słusznie wskazywał Zamawiający, że w treści warunku wymagał on niezależnie od siebie
uprawnień budowlanych i doświadczenia zawodowego. Pan Krzysztof Okulicz na dzień
złożenia oferty posiadał uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi
odpowiadające przedmiotowi zamówienia w specjalności konstrukcyjno – budowlanej oraz nie
mniejsze niż 5 - letnie doświadczenie zawodowe przy pełnieniu samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie jako Kierownik budowy lub/i kierownik robót budowlanych w
specjalności konstrukcyjno – budowlanej.
Odwołujący błędnie interpretuje postawiony warunek, jakoby wymagane było legitymowanie
się co najmniej 5 letnim doświadczeniem z jedoczesnym posiadaniem w tym czasie uprawnień
bez ograniczeń. Zamawiający rozdzielił wymagania dotyczące uprawnień i doświadczenia, a
zatem brak jest podstaw do zaakceptowania argumentacji Odwołującego.
Wobec powyższego zarzut należało oddalić.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy na
podstawie art. 557 w zw. z art. 575 ustawy PZP oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Rozpatrując postawione zarzuty Izba uznała, że można
je pogrupować na trzy kategorie. Jedna z nich okazała się częściowo zasadna, a więc koszty
rozdzielone zostały w sposób wskazany w sentencji.
Przewodniczący:
………………………