Sygn. akt: KIO 3197/24
WYROK
Warszawa, dnia 26
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aleksandra Patyk
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 26 w
rześnia 2024 r. przez wykonawcę MAXTO Technology Sp. z o.o. z siedzibą
w Modlniczce w
postępowaniu prowadzonym przez Sąd Okręgowy w Białymstoku
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów nr 1, 2, 3 oraz 5 odwołania i nakazuje
Zamawiającemu – Sądowi Okręgowemu w Białymstoku unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia i odrzucenia oferty wykonawcy
MAXTO Technology Sp. z o.o. z siedzibą w Modlniczce oraz powtórzenie czynności
badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty ww. Wykonawcy.
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego – Sąd Okręgowy w Białymstoku i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego –
wykonawcę MAXTO Technology Sp. z o.o. z siedzibą w Modlniczce tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) poniesioną przez ww. Wykonawcę tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
3.2. zasądza od Zamawiającego – Sądu Okręgowego w Białymstoku na rzecz
Odwołującego – wykonawcy MAXTO Technology Sp. z o.o. z siedzibą
w Modlniczce kwotę 13 600 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione tytułem wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 3197/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Sąd Okręgowy w Białymstoku [dalej „Zamawiający”] prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym, o którym mowa
w art. 275 pkt 1 ustawy Pzp na
wymianę i rozbudowę systemu CCTV z wymianą kamer
analogowych na kamery IP, okablowania, serwerów i macierzy, w budynku Sądu
Rejonowego w Białymstoku (znak postępowania: ZP.261.2.2024).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 30 kwietnia 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00309048/01.
W dniu 2
września 2024 r. wykonawca MAXTO Technology Sp. z o.o. z siedzibą
w Modlniczce [
dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
poprzez bezzasadne uznanie, że oferta Odwołującego
podlega odrzuceniu, pomimo, że jej treść jest zgodna z warunkami zamówienia;
2. art. 255 pkt 2 ustawy Pzp
poprzez bezzasadne unieważnienie Postępowania i uznanie, że
wszystkie złożone oferty w Postępowaniu podlegały odrzuceniu, podczas gdy oferta
Odwołującego nie podlega odrzuceniu i winna zostać wybrana jako najkorzystniejsza,
a Postępowanie nie powinno zostać unieważnione;
3. art. 253 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wadliwe i nieprecyzyjne podanie uzasadnienia
faktycznego i prawnego odrzucenia oferty Odwołującego;
4. art. 128 ust. 4 i 223 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wezwania Maxto do złożenia
wyjaśnień;
5. art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp
poprzez prowadzenie Postępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców
i nieprzejrzysty.
Wobec ww. zarzutu
Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania,
2) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności unieważnienia Postępowania,
3) nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
4) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty Maxto,
5) nakazanie Zamawiającemu dokonania wyrobu oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący przedstawił stan faktyczny sprawy oraz uzasadnienie zarzutów
odwołania.
Zamawiający w dniu 18 września 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania.
W dniu 23
września 2024 r. do Izby wpłynęła replika Odwołującego na stanowisko
Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania odwoławczego,
na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
usta
wy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania,
o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpień.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację warunków zamówienia wraz z załącznikami,
wyjaśnienia oraz modyfikacje treści SWZ, ofertę Odwołującego wraz z wyjaśnieniami
i uzupełnieniami, wezwania kierowane do Odwołującego oraz zawiadomienie o odrzuceniu
oferty Odwołującego i unieważnieniu postępowania z dnia 28 sierpnia 2024 r.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
z
łożone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 23 września 2024 r.
Izba
zaliczyła w poczet materiału sprawy wnioski dowodowe Odwołującego złożone
w toku rozprawy, tj.:
opinię techniczną mgr inż. P. W. z dnia 20 września 2024 r.;
wydruk ze strony internetowej dotyczący rozumienia pojęcia „Ogniskowej obiektywu”;
wydruk z Wikipedii dotyczący rozumienia pojęcia „piksel”;
kartę katalogową kamer Avigilon;
5. zestawienie parametrów kamer, o którym mowa w punkcie 2. s. 4 odwołania;
6. oświadczenie producenta kamer Pelco dotyczące wycofania kamer z produkcji.
Ponadto do akt sprawy Izba zaliczyła wnioski dowodowe Zamawiającego złożone
w toku rozprawy, tj.:
wydruki ze stron internetowych parametrów technicznych dwóch kamer.
Izba ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest wymiana i rozbudowa systemu CCTV z wymianą
kamer analogowych na kamery
IP, okablowania, serwerów i macierzy, w budynku Sądu
Rejonowego w Białymstoku.
W formularzu cenowym (załącznik nr 4 do SWZ) w przypadku pozycji 3, 4, 7 i 8
Zamawiający wymagał od wykonawców podania producenta oraz modelu oferowanych
kamer rozdzielczości 3MPix (2048x1536). Zgodnie z pierwotnym brzmieniem pkt. SST 2.5.1
załącznika nr 1 do swz (dokumentacja projektowa), plik 2. STWiOR do PT VSS PSIM SR
Białystok.pdf Zamawiający w przypadku kamer wskazanych w poz. 3, 4, 7 i 8 formularz
cenowego wskazał rozdzielczość 3MPix (2084x1536).
Pismem z dnia
28 maja 2024 r. Zamawiający zmienił treść SWZ w zakresie opisu
kamer zawartego w pkt. SST 2.5.1 załącznika nr 1 do swz (dokumentacja projektowa),
w pliku 2. STWiOR do PT VSS PSIM SR Białystok.pdf (str. od 18 do 21, punkty: 1, 2, 3, 4, 5,
). Zmianie uległ m.in. parametr dotyczący
rozdzielczości kamer, o których mowa w pozycji 3, 4, 7 i 8 formularza cenowego.
Zamawiający nadał mu następującą treść „rozdzielczość minimalna 3MPix (2048x1536)”.
Do upływu terminu składania ofert wpłynęły 2 oferty.
Odwołujący w punkcie 3, 4, 7 i 8 formularza cenowego zaoferował modele kamer:
SRXE4-4V9-EMD-IR1, SRXE4-4V29-EMD-IR1, SRXE4-4V9-EBT-IR1 oraz SRXE4-4X31-
EBT-IR1 producenta PELCO.
Pismem z dnia 21 sierpnia 2024 r. Zamawiający wezwał Odwołującego na podstawie
art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień treści oferty w zakresie maksymalnej
rozdzielczości zaoferowanych przez Wykonawcę kamer:
3) Pelco Model: SRXE4-4V9-EMD-IR1 (wymaganie: 3MPix, 2048x1536),
4) Pelco Model: SRXE4-4V29-EMD-IR1(wymaganie: 3MPix, 2048x1536),
7) Pelco Model: SRXE4-4V9-EBT-IR1 (wymaganie: 3Mpix, 2048x1536),
8) Pelco Model: SRXE4-4X31-EBT-IR1(wymaganie: 3Mpix 2048x1536).
Pismem z dnia 23 sierpnia 2024 r. Odwołujący wyjaśnił, że zaoferował urządzenia
o parametrach lepszych. Rozdzielczość 3Mpix to dokładnie 2048x1536 czyli 3.145.728
pikseli. Zaproponowane modele kamer SRXE4-4V9-EMD-IR1, SRXE4-4V29-EMD-IR1,
SRXE4-4V9-EBT-IR1 i SRXE4-4X31-EBT-
IR1 producenta Pelco mają rozdzielczość 4MPix.
Rozdzielczość 4MPix do dokładnie 2688x1520 czyli 4.085.760 pikseli. Zaoferowane kamery
są urządzeniami o lepszych parametrach niż wymagane przez Zamawiającego.
Pismem z dnia 28 sierpnia 2024 r. Zamawiający wezwał Odwołującego na podstawie
art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień treści oferty w zakresie maksymalnej
rozdzielczości zaoferowanych przez Wykonawcę kamer:
3) Pelco Model: SRXE4-4V9-EMD-IR1 (wymaganie: 3MPix, 2048x1536),
4) Pelco Model: SRXE4-4V29-EMD-IR1(wymaganie: 3MPix, 2048x1536),
7) Pelco Model: SRXE4-4V9-EBT-IR1 (wymaganie: 3Mpix, 2048x1536),
8) Pelco Model: SRXE4-4X31-EBT-IR1(wymaganie: 3Mpix 2048x1536).
Pismem z dnia 28 sierpnia 2024 r. Odwołujący wskazał, iż wyjaśnienia złożone dnia
23.08.2024 r. są aktualne.
W dniu 28 sierpnia 2024 r. Zamawiający zawiadomił Odwołującego o odrzuceniu jego
oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. W uzasadnieniu faktycznym ww. decyzji
Zamawiający podał, iż wykonawca Maxto Technology sp. z o.o. w pkt 3, 4, 7 i 8 formularza
cenowego zaoferował modele kamer: SRXE4 4V9 EMD IR1, SRXE4 4V29 EMD IR1,
SRXE4 4V9, EBT IR1 i
SRXE4 4X31 EBT IR1 producenta Pelco. Zgodnie z wyjaśnieniami
treści oferty złożonymi przez Wykonawcę, zweryfikowanymi przez Zamawiającego na
podstawie kart katalogowych, kamery te mają rozdzielczość 4MPix (przy wymaganej
w dokumentach zamówienia: 3 MPix). Jednocześnie kamery te posiadają liczbę linii
poziomych obrazu równą 1520 (rozdzielczość: 2688x1520), czyli w zakresie ilości linii
poziomych mniejszą od wymaganej (1536 – wymagana rozdzielczość: 2048x1536).
Zmawiający uznał, że w tym zakresie wyżej wymienione kamery zaoferowane przez
Wykonawcę nie spełniły wymagań określonych w dokumentach zamówienia, a oferta
Wykonawcy podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Jednocześnie Zamawiający zawiadomił o unieważnieniu postępowania o udzielenie
zamówienia na podstawie art. 255 pkt 2 ustawy Pzp, bowiem oferty, które wpłynęły
w postępowaniu zostały odrzucone.
I
zba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie zasługiwało na częściowe uwzględnienie.
Za zasadne Izba uznała zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5, art. 255 pkt 2 ustawy
Pzp, art. 253 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp.
Przywołując podstawy prawne rozstrzygnięcia Izba wskazuje, iż zgodnie z art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia. Stosownie do art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, niezwłocznie po
wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający informuje równocześnie wykonawców, którzy
złożyli oferty, o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone - podając uzasadnienie
faktyczne i prawne. Jednocześnie po myśli art. 255 pkt 2 ustawy Pzp, zamawiający
unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli wszystkie złożone wnioski
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferty podlegały odrzuceniu. Zgodnie
z art. 16 ustawy Pzp, z
amawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty oraz 3) proporcjonalny.
Osią sporu między Stronami postępowania odwoławczego była czynność odrzucenia
oferty Odwołującego jako niezgodnej z warunkami zamówienia w zakresie parametru
dotyczącego rozdzielczości kamer, o których mowa w punkcie 3, 4, 7 i 8 formularza
cenowego
, a w konsekwencji unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia
z uwagi na brak ofert niepodlegających odrzuceniu. W zawiadomieniu o odrzuceniu oferty
Odwołującego z 28 sierpnia 2024 r. Zamawiający wskazał, iż zaoferowane przez
Odwołującego kamery posiadają rozdzielczość 4MPix przy wymaganej w dokumentach
zamówienia: 3 MPix. Zamawiający nadto podał, iż ww. kamery posiadają liczbę linii
poziomych obrazu równą 1520 (rozdzielczość: 2688x1520), tj. mniejszą od wymaganej (1536
– wymagana rozdzielczość: 2048x1536).
Analiza okoliczności niniejszej sprawy, w tym zgromadzony materiał dowodowy,
doprowadziły Izbę do przekonania, iż czynność odrzucenia oferty Odwołującego na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
uchybiała przepisom ustawy Pzp. W konsekwencji wadliwe
było unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie
art. 255 pkt 2 ustawy Pzp.
Odnosząc się do czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w pierwszej kolejności Izba
wskazuje,
że w piśmie z dnia 28 sierpnia 2024 r. Zamawiający wprost wskazał, iż
zaoferowane przez Odwołującego kamery posiadają rozdzielczość 4MPix przy wymaganej
w dokumentach zamówienia: 3 MPix (podkreślenie Izby). Nie dziwi zatem przedstawiony
w odwołaniu wywód dotyczący odrzucenia oferty Odwołującego w oderwaniu od brzmienia
dokumentów zamówienia, które określały rozdzielczość kamer na poziomie minimalnym
[rozdzielczość minimalna 3MPix (2048x1536)]. Wskazać należy, iż podejmując decyzję
o odrzuceniu oferty danego wykonawcy zamawiający powinien przedstawić uzasadnienie
faktyczne i prawne tej czynności w sposób wyczerpujący, rzetelny i przejrzysty. W niniejszym
przypadku Zamawiający powołując się na nieobowiązujące brzmienie SWZ [pierwotnie
Zamawiający wymagał, aby kamery posiadały rozdzielczość 3MPix (2048x1536)] bądź też
przywołując postanowienie specyfikacji w sposób nieprecyzyjny uchybił powyższemu
obowiązkowi i utrudnił odkodowanie faktycznych podstaw odrzucenia oferty Wykonawcy.
Jedynie na marginesie wskazać należy, iż również w wezwaniach skierowanych do
Odwołującego pismami z dnia 21 i 28 sierpnia 2024 r. Zamawiający przywołał nieaktualny
wym
óg dotyczący rozdzielczości kamer (3MPix, 2048x1536). Niezależnie jednak od
wadliwości zawiadomienia o odrzuceniu oferty Odwołującego w omówionym wyżej zakresie,
mając na względzie stanowisko procesowe Zamawiającego zawarte w punkcie 6. pisma
z dnia 18 września 2024 r. Izba uznała, iż kwestia zaoferowania przez Odwołującego kamer
o wyższej rozdzielczości (4MPix) niż wymagana (rozdzielczość minimalna 3MPix) nie
stanowiła przedmiotu sporu.
W drugiej kolejności Izba wskazuje, że spór między Stronami koncentrował się wokół
niezgodnej z warunkami zamówienia liczby linii poziomych obrazu z kamer zaoferowanych
przez Odwołującego. Okolicznością niesporną było, że w pkt. 3, 4, 7 i 8 formularza
cenowego Wykonawca zaoferował kamery o rozdzielczości 4 MPix (2688x1520) producenta
Pelco, podczas gdy w specyfikacji
warunków zamówienia rozdzielczość kamer została
opisana następująco: „rozdzielczość minimalna 3MPix (2048x1536)”. Zamawiający oparł
swoje stanowisko na literalnym brzmieniu
dokumentów zamówienia i argumentował, że
wartość 2048x1536 została podana jako minimalna rozdzielczość, co w konsekwencji miało
przesądzać, iż zaoferowane przez Odwołującego kamery nie spełniały wymogu dotyczącego
ilości linii poziomych. Z kolei w ocenie Odwołującego postanowienie 2048x1536 oznaczało
maksymalną rozdzielczość z jaką pracują kamery, które kwalifikuje się do kamer klasy
3 MPix.
Odwołujący nadto wskazywał, iż wartość rozdzielczości w kamerach jest skalowalna
oraz że producenci urządzeń podają maksymalną rozdzielczość jaką kamera może uzyskać.
Za nieprzeko
nujące Izba uznała stanowisko Zamawiającego. Odnosząc się do ww.
kwestii
dostrzec należy, iż Zamawiający w decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego nie
wyjaśnił jaka jest relacja między wymaganiem „rozdzielczość minimalna 3 MPix”, które
zaoferowane przez Wykonawcę kamery niewątpliwie spełniają, a wartościami ujętymi
w nawiasie (2048x1536), co do których między Stronami istniał spór (w zakresie liczby linii
poziomych).
Stanowisko Zamawiającego zawarte w piśmie z dnia 28 sierpnia 2024 r.
ograniczało się do lakonicznego stwierdzenia, że kamery zaoferowane przez Odwołującego
„posiadają liczbę linii poziomych obrazu równą 1520 (rozdzielczość: 2688x1520), czyli
w zakresie ilości linii poziomych mniejszą od wymaganej (1536 – wymagana rozdzielczość:
2048x1536).” Z kolei ustalenie owej relacji determinowało rozstrzygnięcie przedmiotowej
sprawy
. W szczególności wyjaśnienia wymagało w jaki sposób należy rozumieć treść
„(2048x1536)” w wymaganiu „rozdzielczość minimalna 3 MPix (2048x1536)”, w tym czy
parametr (2048x1536)
należy traktować jako odrębny parametr od wartości 3 MPix,
a w konsekwencji, czy kamery
zaoferowane przez Odwołującego o rozdzielczości 4 MPix
(2688x1520)
spełniają wymóg specyfikacji „rozdzielczość minimalna 3 MPix (2084x1536)”.
Odpowiedzi na ww. kwestie udziela złożona przez Odwołującego opinia techniczna z dnia
20 września 2024 r. W przedmiotowej opinii czytamy w szczególności, że »w systemach
telewizji dozorowej CCTV, podawane w opisach rozdzielczości kamer podawane w pełnym
megapixelach są wartościami przybliżonymi. Nie ma kamer o rozdzielczości dokładnie
2 MPix, 3 MPix, 4 MPix
itd. Można przyjąć, iż są to pewnego rodzaju typoszeregi, aby móc
pogrupować kamery o podobnej rozdzielczości. I tak na przykład kamerami opisywanymi
w potocznej nomenklaturze jako kamery 4 MPix są zarówno urządzenia o rozdzielczości
2560x1440, 2592x1520 jak i 2688x1520. O ile dla rozdzielczości 4 MPix i większych
występują kamery o różnych kombinacjach formatu przetwornika (co opisano powyżej),
o tyle kamera o rozdzielczości 3 MPix występuje wyłącznie dla jednej wartości rozdzielczości
czyli 2048x1536.
Nie ma na rynku innej kamery zaliczanej do rozdzielczości 3 MPix. Jest to
oczywiste dla każdej osoby profesjonalnie zajmującej się systemami CCTV i zgodne
z wiedzą powszechną. Zapis, iż kamera ma mieć rozdzielczość minimalną 3 MPix oznacza,
iż każda kamera o rozdzielczości większej niż 3 MPix, będzie spełniała ten warunek. Aby
dokonać precyzyjnego porównania należy pomnożyć wartości opisujące rozdzielczość
przetwornika w pixelach, a otrzymany
wynik będzie jednoznacznie wskazywał czy
rozdzielczość jest większa, czy mniejsza niż wymagane 3 MPix. Rozpatrywane wymaganie
zostało opisane w taki sposób, że kamery mają mieć rozdzielczość 3 MPix, a w typoszeregu
występuje tylko jedna kombinacja wymiarów przetwornika oferująca taką rozdzielczość, tj.
2048x1536 i to właśnie ona została wskazana w wymaganiu. Wskazane oznaczenie
2048x1536 jest właściwe jako rozdzielczość maksymalna tylko kamery 3 MPix. Tak zapisane
wymaganie: 3MPix (2048x1536) ma na celu doprecyzowanie co należy rozumieć przez
kamerę 3 MPix. (…) W tak zapisanym wymaganiu wskazane zostaje jakie kamery – z jaką
rozdzielczością zostaną uznane konkretnie za kamery 3 MPix. Nie dotyczy ono natomiast
innych kamer z wyższą rozdzielczością. Oznacza to, iż każda kamera typoszeregu 4MPix
i więcej będzie spełniała wymaganie: rozdzielczość minimum 3 MPix (2048x1536).
Wskazana w nawiasie wartość „2048x1536” jest charakterystyczna (rozdzielczość
maksymalna) dla kamer o rozdzielczości 3 MPix i nie niesie ze sobą żadnej dodatkowej
informacji w zakresie kamer o innej, wyższej rozdzielczości jak 4 MPix. Jest wyłącznie
potwierdzeniem, że opisano kamerę 3 MPix.« Zamawiający nie odniósł się do argumentacji
merytorycznej zawartej w rzeczonej opinii. Nie zakwestionował jej również pod względem
formalnym. Wobec powyższego Izba nie znalazła podstaw do podważenia jej wiarygodności.
O
pinii technicznej złożonej przez Odwołującego, w tym wniosków w niej zawartych nie
podważają wnioski dowodowe Zamawiającego stanowiące wydruki ze stron internetowych
dotyczące dwóch kamer. Nie sposób w ocenie Izby na podstawie dokumentów handlowych
zawartych w Internecie ustalać intencje Zamawiającego dotyczące sposobu opisania
parametru dotyczącego rozdzielczości kamer, w tym w jakim celu Zamawiający podał
wartości w nawiasie. Zauważyć również należy, iż Zamawiający pominął argumentację
zawartą w odwołaniu, popartą opinią techniczną z dnia 20 września 2024 r. wskazującą, iż
obliczen
ie liczby pikseli kamery możliwe jest przez pomnożenie wartości opisujących
rozdzielczość przetwornika. W przypadku kamery 3 MPix (2048x1536) otrzymujemy wartość
3 145 728 pikseli
. Tym samym za niezrozumiałe należy uznać stanowisko Zamawiającego
jakoby kamery ujęte w dowodach złożonych przez Zamawiającego spełniały pierwszą część
wymagania
dotyczącego rozdzielczości, tj. posiadały 3 MPix, skoro w przypadku każdej
z
kamer liczba pikseli jest niższa niż 3 miliony (2 073 600 i 2 985 984 pikseli).
W okolicznościach sprawy nie można również pominąć, iż zanim sporne wymaganie
otrzymało ostateczną treść i parametr rozdzielczości został opisany jako minimalny, brzmiało
ono
następująco: „3MPix (2048x1536)”. Co więcej, mimo, iż pismem z dnia 28 maja br.
Zamawiający dokonał modyfikacji specyfikacji technicznej rozdzielczości części kamer
wskazując na jej minimalny poziom, to zmianie nie uległy postanowienia formularza
cenowego w zakresie poz. 3, 4, 7 i 8, w opisie
których pozostawiono zapis „rozdzielczość
3MPix
(2048x1536)”. Powyższe zdaniem Izby dodatkowo potwierdza, że oznaczenie ujęte
w nawiasie stanowiło opis kamery 3 MPix (2048x1536=3 145 728), stanowiąc wartość
maksymalną rozdzielczości kamery tej klasy.
Wskazać nadto należy, iż na etapie analizy rynku Zamawiający uznał, że
w przypadku kamer objętych przedmiotem sporu wymogi specyfikacji spełniają kamery
producenta Avigilon klasy 4 MPix o rozdzielczości 2688x1520, czyli identyczne, jak kamery
zaoferowane przez Odwołującego. Powyższe potwierdzają wnioski dowodowe
O
dwołującego nr 4 i 5. Dokonana przez Zamawiającego na etapie badania ofert zmiana
stanowiska
uzasadniana błędnym przekonaniem Zamawiającego o uznaniu za spełniające
wymogi specyfikacji kamery o rozdzielczości 4 MPix (2688x1520) nie została szerzej
umotywowana.
Postawa Zamawiającego budzi wątpliwości co do rzetelności procesu
weryfikacji ofert, który winien zostać przeprowadzony w sposób przejrzysty oraz
z poszanowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Zamawiający nie przedstawił żadnych argumentów natury merytorycznej (technicznej) co do
sposobu rozumienia spornego parametru
zasłaniając się przy tym brakiem wiedzy
specjalistycznej w zakresie parametrów technicznych kamer. Nie przekonuje przy tym
argumentacja jakoby ponowna weryfikacja oferty Odwołującego wywołana została wyrokiem
KIO z dnia 8 sierpnia 2024 r. sygn. akt KIO 2505/24, w którym nakazano Zamawiającemu
m.in.
powtórzenie czynności badania i oceny ofert. Ww. odwołanie zostało wniesione
w szczególności wobec czynności wyboru oferty wykonawcy Centrum Informatyki „ZETO”
S.A. z siedzibą w Białymstoku oraz zaniechania odrzucenia oferty tego wykonawcy, nie
dotyczyło oferty Odwołującego. Wskazać należy, iż nakazane przez Izbę powtórzenie
czynności badania i oceny ofert było konsekwencją uwzględnienia zarzutów odwołania
dotyczących zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Centrum Informatyki „ZETO” S.A.
oraz wynika
ło z konieczności ponownej oceny pozostałych w postępowaniu ofert w ramach
kryteriów oceny ofert i ustalenia ich rankingu.
Podsumowując powyższe rozważania stwierdzić należy, iż postanowienia specyfikacji
technicznych, w których zamawiający precyzują potrzeby dotyczące przedmiotu zamówienia
winny być rozumiane z uwzględnieniem ich branżowego znaczenia. Ich wykładnia nie może
zostać oderwana od specyfiki przedmiotu zamówienia, w szczególności istoty danego
parametru, a z taką sytuacją mamy do czynienia w rozpoznawanej sprawie. Zamawiający
w sposób nieprawidłowy, opierając się wyłącznie na wykładni literalnej spornego parametru
dotyczącego rozdzielczości kamer, niejako „przeniósł” dane liczbowe ujęte w nawiasie
(2048x1536) na kamery
zaoferowane przez Odwołującego. Tymczasem jak wykazał
Odwołujący parametr ujęty w nawiasie był właściwy li tylko dla kamer klasy 3 MPix, podczas
gdy oferowane przez Odwołującego kamery były klasy 4 Mpix (2688x1520=4 085 760
pikseli)
, zatem klasy wyższej, spełniającej tym samym określone w specyfikacji minimum.
W rozpoznanej sprawie
Zamawiający zarówno w decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego
oraz w toku rozprawy
nie przedstawił rzeczowych argumentów uzasadniających relację
między danymi zawartymi w nawiasie (2048x1536) a pierwszą częścią wymagania
„rozdzielczość minimalna 3 MPix”. Stanowisko Zamawiającego zaprezentowane w toku
rozprawy
jawi się jako próba obrony wadliwej decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego
opart
a na literalnej wykładni specyfikacji prowadzającej do wypaczenia istoty spornego
parametru, podczas gdy pi
erwotne brzmienie parametru rozdzielczości kamer oraz jego
techniczne rozumienie
wykazane przez Odwołującego nakazują przypisać mu odmienne
znaczenie
niż nadane przez Zamawiającego.
Na końcu stwierdzić należy, iż podnoszone przez Strony kwestie dotyczące wpływu
czynników takich jak np. zasięg detekcji, obserwacji, rozpoznania, identyfikacji czy wysokości
sceny obserwacji na rozdzielczość kamery nie były przedmiotem oceny Izby. Powyższe
okoliczności nie stanowiły podstawy faktycznej decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego
z dnia 28 sierpnia 2024 r., toteż nie mogły zostać wzięte przez Izbę pod uwagę.
Za irrelewantne dla rozpoznania istoty
zawisłego sporu Izby uznała wnioski
dowodowe Odwołującego nr 2, 3 oraz 6, toteż podlegały one oddaleniu.
Podsumowując powyższe Izba stwierdziła, iż czynność odrzucenia oferty
Odwołującego naruszała zarzucane przepisy ustawy. W konsekwencji potwierdził się zarzut
naruszenia art. 255 pkt 2 ustawy Pzp polegający na unieważnieniu przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia z uwagi brak ofert niepodlegających odrzuceniu.
Oddaleniu podlegał natomiast zarzut naruszenia art. 128 ust. 4 i 223 ust. 1 ustawy
Pzp
przez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień. W okolicznościach
sprawy Izba
nie znalazła podstaw do nakazania Zamawiającemu kontynuowania procedury
wyjaśnień treści oferty na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, skoro oferta Odwołującego
w
zakresie parametru dotyczącego rozdzielczości kamer odpowiadała warunkom
zamówienia. Tym samym ww. zarzut nie potwierdził się.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b oraz § 7 ust. 2 pkt 1 oraz § 7 ust. 5 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z
2020 r. poz. 2437), zasądzając od Zamawiającego na
rzecz Odwołującego koszty postępowania w całości z uwagi na wagę zarzutów
uwzględnionych dla rozstrzygnięcia odwołania - zarzuty te doprowadziły bowiem do realizacji
najdalej idącego żądania odwołania w postaci nakazania Zamawiającemu unieważnienia
czynności unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia oraz odrzucenia oferty
Odwołującego.
Przewodnicząca: ……………………………..