Sygn. akt: KIO 3167/24
WYROK
Warszawa, dnia
26 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w
dniu 2 września 2024 r. przez wykonawcę J. L. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą J. L. Usługowy Zakład Wod-Kan-Gaz z siedzibą w Gorliczynie
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Nowa Sarzyna
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy Sanitex Sp. z o.o. z siedzibą
w
Tryńczy
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i zalicza do kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 3167/24
Uzasadnienie
Zamawiający Gmina Nowa Sarzyna (dalej: „Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pod nazwą „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przykanalikami,
pompowniami ścieków i ich zasilaniem energetycznym w miejscowości Wola Zarczycka – etap
II”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
8 lipca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00401456.
I. W dniu
2 września 2024 r. wykonawca J. L. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
J. L.
Usługowy Zakład Wod-Kan-Gaz z siedzibą w Gorliczynie (dalej: „Odwołujący”) wniósł do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec:
czynności wyboru jako najkorzystniejszej, oferty złożonej przez Sanitex Sp. z o.o., pomimo
że oferta tego wykonawcy podlega odrzuceniu;
2) zaniechania
czynności odrzucenia oferty Sanitex Sp. z o.o. z uwagi na:
wprowadzenie Zamawiającego w błąd co do parametrów posiadanej kamery
w
urządzeniu do monitorowania TV sieci kanalizacyjnej co powinno spowodować
uznanie,
że Sanitex Sp. z o.o. nie wykazał spełniania warunku dysponowania
przedmiotowym urządzeniem,
niewykazanie spełniania warunku posiadania wymaganego doświadczenia
zawodowego;
alternatywnie
3) zaniechania
czynności wezwania wykonawcy Sanitex Sp. z o.o. do wyjaśnień w zakresie
parametrów kamery urządzenia do monitorowania TV sieci kanalizacyjnej;
4) zaniechaniu wezwania Sanitex Sp. z o.o.
do uzupełnienia wykazu wykonanych robót
budowlanych o informacje potwierdzające spełnianie warunków.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp”):
1) art. 16 ust. 1, art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a, lit. b i lit. c ustawy Pzp na skutek zaniechania
czynności odrzucenia oferty Sanitex Sp. z o.o. z uwagi na:
wprowadzenie Zamawiającego w błąd co do parametrów posiadanej kamery
w
urządzeniu do monitorowania TV sieci kanalizacyjnej co powinno spowodować
uznanie, że Sanitex Sp. z o.o. nie wykazał spełniania warunku dysponowania
przedmiotowym urządzeniem,
niewykazanie spełniania warunku posiadania wymaganego doświadczenia
zawodowego oraz wprowadzenie Zamawiającego w błąd, że Sanitex Sp. z o.o.
spełnia warunek wiedzy i doświadczenia;
alternatywnie
2) art. 16 ust. 1, art. 128 ust. 4 ustawy Pzp
na skutek zaniechania czynności wezwania
Sanitex Sp. z o.o.
do wyjaśnień w zakresie parametrów kamery urządzenia do
monitorowania TV sieci kanalizacyjnej;
3) art. 16 ust. 1, art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
na skutek zaniechania czynności wezwania Sanitex
Sp. z o.o.
do uzupełnienia wykazu wykonanych robót budowlanych.
W
związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania,
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, a także nakazanie Zamawiającemu:
− powtórzenia czynności badania i oceny ofert;
− odrzucenia oferty Sanitex Sp. z o.o. z uwagi na to, że wykonawca ten nie potwierdził
spełniania warunków udziału w postępowaniu;
alternatywnie
− wezwania Sanitex Sp. z o.o. do wyjaśnienia treści wykazu wyposażenia w zakresie
urządzenia do monitorowania TV sieci kanalizacyjnych w zakresie nazwy i typu
urządzenia oraz posiadanej przez to urządzenie rozdzielczości;
− wezwania Sanitex Sp. z o.o. do uzupełnienia wykazu wykonanych robót budowlanych;
− dokonania ponownego badania i oceny ofert z udziałem ofert niepodlegających
odrzuceniu.
Dodatkowe stanowisko zawierające wnioski dowodowe Odwołujący przekazał pismem z dnia
20 września 2024 r.
II. Pismem
z dnia 20 września 2024 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie.
Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca Sanitex
Sp. z o.o. z siedzibą w Tryńczy (dalej: „Przystępujący”).
Stanowisko w sprawie
Przystępujący przedstawił w piśmie z dnia 23 września 2024 r.
Przystępujący uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
Dodatkowe stanowisko w sprawie Przystępujący przedstawił w kolejnym piśmie z dnia
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
W ramach warunk
ów udziału w postępowaniu Zamawiający wymagał m.in. dysponowania przez
wykonawców urządzeniem samojezdnym do monitorowania TV wybudowanej kanalizacji
sanitarnej w jakości nie gorszej niż FULL HD (rozdzielczość 1920x1080) – 1 szt.
Przystępujący, w ramach podmiotowych środków dowodowych, złożył wykaz narzędzi,
wyposażenia zakładu lub urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy w celu wykonania
zamówienia publicznego. W wykazie tym podał, że dysponuje urządzeniem samojezdnym do
monitorowania TV wybudowanej kanalizacji
sanitarnej w jakości nie gorszej niż FULL HD
(rozdzielczość 1920x1080) [1 szt] na podstawie umowy cywilnoprawnej. Przystępujący złożył
również umowę użyczenia zawartą 2 stycznia 2024 r. pomiędzy INCAM Kamil Wojtas z siedzibą
w G
niewczynie Łańcuckiej a Sanitex Sp. z o.o., której przedmiotem jest urządzenie samojezdne
do monitorowania TV sieci
kanalizacji sanitarnej w jakości FULL HD (rozdzielczość 1920x1080).
Odwołujący podniósł, że przedmiotem użyczenia jest w rzeczywistości kamera CTX400AX
LTX100A ZESTAW
_20122024NC, która nie posiada rozdzielczości FULL HD. Stanowisko to
Odwołujący oparł na fakcie, że takie same informacje odnośnie urządzenia samojezdnego do
monitorowania TV wybudowanej kanalizacji sanitarnej
(jak w obecnym postępowaniu)
Odwołujący przedstawił we wcześniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
pn. „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przykanalikami, pompowniami ścieków i ich
zasilaniem
energetycznym w miejscowości Wola Zarczycka – etap I cz. 2”, nr ref.
ZP.271.1.2.24.
Odwołujący podniósł, że p. Ł. L., posiadający szeroką wiedzę w zakresie
monitorowania
sieci kanalizacyjnych oraz dostępnych na rynku urządzeń, a prywatnie syn
Odwołującego, udał się do Zamawiającego, gdzie dokonał sprawdzenia dokumentacji
z przeprowadzonej inspekcji TV wybudowanej sieci.
Na miejscu stwierdził wykorzystanie
kamery inspekcyjnej produkcji ABE Complex Technology E.W. z
siedzibą w Otmuchowie.
Inspekcję TV wykonał INCAM Kamil Wojtas. Na podstawie danych technicznych kamery, które
zostały przekazane p. Ł. L. przez ABE Complex Technology E.W. z siedzibą w Otmuchowie
wraz z ofertą handlową z dnia 25 lipca 2024 r., p. Ł. L. stwierdził, że do badań użyto kamery
CTX400AX.
Rozdzielczość tego urządzenia to 440 000 pixeli, podczas gdy rozdzielczość FULL
HD wynosi 1920 x 1080 pixeli, co daje 2 073 600 pixeli.
Odnosząc się do tego zarzutu należy zauważyć, że Przystępujący złożył dokument wymagany
zgodnie z SWZ w celu potwierdzenia spełniania tego warunku, tj. wykaz narzędzi, wyposażenia
zakładu lub urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy w celu wykonania zamówienia
publicznego. Natomiast s
tanowisko przedstawione przez Odwołującego nie jest oparte na
potwierdzonych faktach, lecz przypuszczeniach tego wykonawcy.
Okoliczność, że wykonawca
do realizacji innego zamówienia posłużył się określonym sprzętem nie oznacza, że taki sam
sprzęt wykonawca zamierza użyć do kolejnego zamówienia. Ponadto, twierdzenia podniesione
przez Odwołującego w ramach tego zarzutu budzą poważne wątpliwości. Odwołujący podniósł,
że w wyniku sprawdzenia dokumentacji z przeprowadzonej inspekcji TV wybudowanej sieci
(w
ramach innego zamówienia realizowanego na rzecz Zamawiającego
pn. „Budowa sieci
kanalizacji sanitarnej wraz z przykanalikami, pompowniami ścieków i ich zasilaniem
energetycznym w miejscowości Wola Zarczycka – etap I cz.2”) p. Ł. L. stwierdził, że do badań
Przystępujący użył kamery, która nie posiada wymaganej rozdzielczości 1920 x 1080 pixeli co
daje 2 073 600 pixeli, a jedynie posiada 440 000 pixeli
. Jednakże Zamawiający oświadczył, że
Przystępujący wraz z dokumentami odbiorowymi przekazał Zamawiającemu płyty CD z
kamerowania wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej. Płyty zostały nagrane w rozdzielczości
1920x1080,
a więc w jakości FULL HD. Kamerowanie tej sieci miało miejsce w miesiącu
maju/czerwcu 2024 r.,
więc zdaniem Zamawiającego należało uznać bez wątpliwości, że
Przystępujący dysponuje wymaganym urządzeniem do monitorowania sieci kanalizacji
sanitarnej w jakości FULL HD. Przystępujący jako dowód w sprawie złożył protokół odbioru
końcowego robót dla ww. zadania. Fakt odbioru robót przez Zamawiającego prowadzi do
wniosku, że zamówienie zostało przez Przystępującego zrealizowane zgodnie z wymaganiami
Zamawiającego, w tym w zakresie inspekcji TV w rozdzielczości FULL HD. Ponadto, zgodnie
ze stanowiskiem przedstawionym przez Przystępującego p. Ł. L. w dniu 25 lipca 2024 r. nie
została przekazana przez ABE Complex Technology E.W. z siedzibą w Otmuchowie żadna
oferta handlowa.
Izba wzięła pod uwagę fakt, że Odwołujący na rozprawie wycofał załączony
do odwołania dowód w postaci oświadczenia p. Ł. L.. Dowody złożone przez Odwołującego za
pismem z dnia 20 września 2024 r. nie potwierdzają zasadności postawionego zarzutu. Z
dowodu w postaci fotokopii pierwszej strony dokumentacji monitorowania w ramach
wcześniejszego zadania (o którym mowa powyżej) nie wynikają żadne okoliczności dotyczące
samego urządzenia, którym posłużono się do wykonania monitorowania. Odnosząc się do
dowodu w postaci zrzutu strony internetowej producenta należy zauważyć, iż nie można mu
przypisać znaczenia przesądzającego – informacje na stronach internetowych na ogół odnoszą
się jedynie do produktów bazowych i nie zawsze są aktualne. Przedstawione przez
Odwołującego filmy z monitorowania oraz SWZ dla projektu „Budowa kanalizacji sanitarnej w
miejscowościach Kopki oraz Przędzel” dotyczą zupełnie innych zadań, w tym zamówienia na
rzecz Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem, w przypadku którego – zgodnie ze stanowiskiem
Przystępującego – nie było wymogu jakości FULL HD. Mając na uwadze powyższe,
twierdzenia przedstawione przez Odwołującego w ramach tego zarzutu Izba uznała za budzące
poważne wątpliwości, a przede wszystkim nieudowodnione.
W odniesieniu do ww. warunku udziału w postępowaniu Odwołujący podniósł alternatywnie
zarzut naruszenia art. 16 ust. 1 oraz art. 128 ust. 4 ustawy Pzp na skutek zaniechania wezwania
Przystępującego do wyjaśnień w zakresie parametrów kamery urządzenia do monitorowania
TV sieci kanalizacyjnej.
Odwołujący wniósł o zbadanie przez Krajową Izbę Odwoławczą
konieczności wyjaśnienia marki, typu oraz parametrów kamery, toru przetwarzania
i
zobrazowania urządzenia do monitorowania sieci kanalizacyjnej wskazanego przez
Przystępującego w celu wykazania spełniania warunku dysponowania wyposażeniem
technicznym. Odnosząc się do tego zarzutu należy raz jeszcze stwierdzić, że Przystępujący
złożył w postępowaniu o udzielenie zamówienia dokument wymagany w celu potwierdzenia
spełniania warunku, tj. wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu lub urządzeń technicznych
dostępnych wykonawcy w celu wykonania zamówienia publicznego. We wzorze tego
dokumentu Zamawiający wymagał podania jedynie informacji dot. nazwy sprzętu (nie
wskazując konkretnie zakresu żądanych informacji) oraz podstawy dysponowania sprzętem.
Zamawiający nie wymagał podania marki, typu oraz parametrów kamery, toru przetwarzania
i
zobrazowania urządzenia. Mając to na uwadze, a w szczególności fakt nieudowodnienia przez
Odwołującego przedstawionych twierdzeń, Izba nie znalazła podstaw do nakazania
Zamawiającemu wezwania Przystępującego do udzielenia wyjaśnień w ww. zakresie.
Zamawiający postawił warunek udziału w postępowaniu dotyczący doświadczenia, którego opis
sformułował w następujący sposób:
„W celu potwierdzenia spełnienia tego warunku Wykonawca wykaże, że: (…) w okresie 5 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
w tym okresie
, wykonał co najmniej jedną robotę budowlaną lub dwie roboty budowlane łącznie
w przeciągu 12 miesięcy polegające na pracach budowlanych związanych z budową kanalizacji
sanitarnej
wraz z obiektami towarzyszącymi tj. przepompowniami ścieków, oraz z inspekcją TV
kanalizacji sanitarnej o łącznej długości co najmniej 20 km lub dwie sieci kanalizacji sanitarnej
o długości co najmniej 10 km każda”.
W ramach podmiotowych środków dowodowych Przystępujący złożył Wykaz robót
budowlanych wykonanych w
okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert,
w
którym wskazał dwa zadania: 1) „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości
Wiązownica” oraz 2) „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach Kopki oraz Przędzel”.
Do wykazu załączono referencje.
Pismem z dnia
7 sierpnia 2024 r. Zamawiający wezwał Przystępującego, na podstawie art. 128
ust. 1 ustawy Pzp, do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych. W wezwaniu tym
Zamawiający wskazał w szczególności:
„Z załączonego poświadczenia wykonania robót budowlanych pn. „Budowa kanalizacji
sanitarnej w miejscowościach Kopki i Przędzel” wynika, że wykonawca w okresie od
r. do 13.11.2023r. wykonał pond 10 km sieci kanalizacji sanitarnej wraz z obiektami
towarzyszącymi i inspekcją TV kanalizacji, natomiast z poświadczenia wykonania robót
budowlanych pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej miejscowości Wiązownica” wynika, że
Wyko
nawca w okresie od 30.03.2023 r. do 14.12.2023 r. wykonał sieć kanalizacji tłocznej
i
grawitacyjnej z przyłączami o łącznej długości 13 381,07 mb wraz z obiektami towarzyszącymi
i inspekcja TV kanalizacji.
Jednym z warunków udziału w postępowaniu jest, aby Wykonawca w okresie 5 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie, wykonał co najmniej jedną robotę budowlaną lub dwie roboty budowlane łącznie
w
przeciągu 12 miesięcy polegające na pracach budowlanych związanych z budową kanalizacji
sanitarnej wraz z obiektami towarzyszącymi tj. przepompowniami ścieków, oraz z inspekcją TV
kanalizacji sanitarnej o łącznej długości co najmniej 20 km lub dwie sieci kanalizacji sanitarnej
o długości co najmniej 10 km każda.
W związku z powyższym Zamawiający wzywa do uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych o dokumenty, z których jednoznacznie będzie wynikać, że Wykonawca spełnia
warunki udziału w postępowaniu.”
Odpowiedzi na ww. wezwanie
Przystępujący udzielił w dniu 12 sierpnia 2024 r. przesyłając
Zamawiającemu: protokół odbioru częściowego zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa
kanalizacji sanitarnej w miejscowościach Kopki oraz Przędzel” sporządzony dnia 05.05.2023 r.,
p
rotokół odbioru częściowego zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa kanalizacji sanitarnej
w
miejscowościach Kopki oraz Przędzel” sporządzony dnia 13.11.2023 r. oraz protokół odbioru
końcowego inwestycji pn.: „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Wiązownica”
sporządzony dnia 14.12.2023 r.
Zdaniem
Odwołującego z treści wykazu oraz referencji złożonych przez Przystępującego
wynika
, że Przystępujący wykonał dwie roboty budowlane dotyczące dwóch sieci kanalizacji
sanitarnej. Jednakże nazwa roboty budowlanej wskazanej w pkt 2 wykazu powinna wzbudzić u
Zamawiającego uzasadnione wątpliwości. Z nazwy tej jednoznacznie wynika, że w jej ramach
w
ykonywano dwa odrębne zadania budowlane w różnym czasie oraz na terenie różnych
miejscowości. Analiza geograficzna wskazuje, że centra tych miejscowości są oddalone od
siebie o ponad 12
kilometrów. Nie istnieje zatem możliwość, aby były obsługiwane przez jedną
i tę samą sieć kanalizacji sanitarnej. W odniesieniu do protokołów złożonych przez
Przystępującego w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 7 sierpnia 2024 r.
Odwołujący zauważył, że nie zawierają one żadnych nowych istotnych informacji. Analiza
protokołów odbioru z Rudnika nad Sanem – zdaniem Odwołującego – prowadzi jednak do
następujących wniosków:
S
ą to protokoły odbioru częściowego. Wprawdzie nie wskazano, który z nich dotyczy sieci
kanaliz
acyjnej w Przędzlu, a który sieci w Konopkach, to ich rozkład czasowy (marzec – maj /
maj
– listopad 2023 r.), a także sam ich podział na dwa zadania, potwierdza, że dotyczyły dwóch
różnych sieci kanalizacji sanitarnej, z których każda miała odrębnie określone parametry
kolektorów i rurociągów tłocznych. Zdaniem Odwołującego oznacza to, że Przystępujący
wykazał się realizacją dwóch robót budowlanych (dwie umowy), jednak jedna (we Wiązownicy)
dotyczyła jednej sieci, a druga (w Kopkach i Przędzlu) dotyczyła dwóch sieci.
Odwołujący zauważył, że Zamawiający ograniczył możliwość spełnienia warunku do wykonania
maksymalnie dwóch robót budowlanych i w ich wyniku maksymalnie dwóch sieci kanalizacji
sanitarnej o zadanych parametrach i zakresie czynności wskazanym w treści warunku. Zdaniem
Odwołującego Zamawiający skrzyżował dwa pojęcia: wykonanie dwóch robót budowlanych
z
wykonaniem dwóch sieci kanalizacji sanitarnej.
Ponadto,
Odwołujący podniósł, że dla żadnego z zadań Przystępujący nie wskazał na jakiej
długości rurociągów dokonywano inspekcji TV.
Przedstawiając stanowisko Izby dotyczące tego zarzutu należy w pierwszej kolejności odnieść
się do opisu warunku udziału w postępowaniu. Z opisu tego wynika, że uznanie spełniania
warunku przez wykonawc
ę może mieć miejsce jeżeli w okresie wskazanym przez
Zamawiającego wykonawca:
− wykonał co najmniej jedną robotę budowlaną lub dwie roboty budowlane łącznie
w
przeciągu 12 miesięcy polegające na pracach budowlanych związanych z budową
kanalizacji sanitarnej wraz z obiektami towarzyszącymi tj. przepompowniami ścieków,
oraz z inspekcją TV kanalizacji sanitarnej o łącznej długości co najmniej 20 km
− lub wykonał dwie sieci kanalizacji sanitarnej o długości co najmniej 10 km każda.
Mając na uwadze powyższe nie można zgodzić się z Odwołującym, że Zamawiający ograniczył
możliwość spełnienia warunku do wykonania maksymalnie dwóch robót budowlanych i w ich
wyniku maksymalnie dwóch sieci kanalizacji sanitarnej o zadanych parametrach i zakresie
czynności wskazanym w treści warunku. Z opisu warunku nie wynika, jak twierdzi Odwołujący,
że Zamawiający skrzyżował dwa pojęcia: wykonanie dwóch robót budowlanych z wykonaniem
dwóch sieci kanalizacji sanitarnej. W pierwszym przypadku jest mowa o jednej lub dwóch
robotach budowlanych
, jednakże nie wskazano, że w wyniku ich realizacji miała powstać
odpowiednio jedna lub dwie sieci kanalizacji sanitarnej. Z kolei w drugim przypadku mowa jest
o
dwóch sieciach kanalizacji sanitarnej, jednakże nie wskazano, że miały one powstać jako
efekt realizacji dwóch robót budowlanych. W ocenie składu orzekającego Izby Odwołujący
dokonuje interpretacji opisu warunku udziału w postępowaniu dodając treść, która nie została
w tym opisie
wyrażona.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że treść dokumentów złożonych
w
postępowaniu przez Przystępującego była wystarczająca do uznania przez Zamawiającego,
że Przystępujący wykonał dwie roboty budowlane łącznie w przeciągu 12 miesięcy polegające
na pracach budowlanych związanych z budową kanalizacji sanitarnej wraz z obiektami
towarzyszącymi tj. przepompowniami ścieków, oraz z inspekcją TV kanalizacji sanitarnej
o
łącznej długości co najmniej 20 km. Natomiast postawiony w tym zakresie zarzut został
w
ocenie składu orzekającego Izby oparty na nieprawidłowej wykładni opisu warunku udziału
w
postępowaniu. Należy przy tym podkreślić, że jak wynika z treści odwołania Odwołujący nie
kwestion
ował faktu, że w przypadku zadań podanych przez Przystępującego w Wykazie robót
budowlanych mamy do czynienia z dwiema robotami budowlanymi (
jedna we Wiązownicy,
a
druga (w Kopkach i Przędzlu) – tak np. na str. 15 odwołania.
W odniesieniu do zarzutu dotyczącego braku podania na jakiej długości rurociągów
dokonywano inspekcji TV Izba stoi na stan
owisku, że podana w opisie warunku udziału
w
postępowaniu długość 20 km odnosi się do kanalizacji sanitarnej
wraz z obiektami
towarzyszącymi, a nie inspekcji TV kanalizacji sanitarnej, choć Zamawiający nie postawił
w odpowiednim miejscu przecinka (przed wyraz
ami „o łącznej”). Świadczy o tym fakt, że
w przypadku drugiego sposobu
spełnienia warunku wskazano, że każda z (dwóch) wykonanych
sieci
kanalizacji sanitarnej ma mieć długość co najmniej 10 km, jak również to, że mowa jest
nie o „długości co najmniej 20 km”, lecz o „łącznej długości co najmniej 20 km” (chodzi bowiem
o
kanalizację sanitarną wraz z obiektami towarzyszącymi tj. przepompowniami ścieków).
W odniesieniu do ww. warunku udziału w postępowaniu Odwołujący podniósł alternatywnie
zarzut naruszenia art. 16 ust. 1 oraz art. 128 ust. 1 ustawy Pzp na skutek zaniechania wezwania
Przystępującego do uzupełnienia wykazu robót budowlanych. W uzasadnieniu tego zarzutu
Odwołujący zauważył, że Przystępujący otrzymał już od Zamawiającego wezwanie do
uzupełnienia dokumentów potwierdzających posiadanie wiedzy i doświadczenia wymaganych
w celu wykazania spełniania warunków. Jednakże Odwołujący zaznaczył, że w przypadku
nieuznania
przez Krajową Izbę Odwoławczą zarzutów numer 1.1 oraz 1.2, a także gdyby Izba
uznała, że wezwanie nie było na tyle jasne i szczegółowe, że uwalnia Zamawiającego od
obowiązku ponownego, szczegółowego wezwania, wnosi o nakazanie Zamawiającemu
wezwania
Przystępującego do uzupełnienia tych dokumentów ze wskazaniem konkretnych
przyczyn nieuznania, że wykonawca warunki spełnia. Odwołujący powołał się na uzasadnienie
zarzutu nr 1.2 i wymienione szczegółowo w jego treści uchybienia w dokumentach złożonych
przez
Przystępującego.
Odnosząc się do ww. zarzutu należy wskazać, że (jak zostało to zaprezentowane powyżej)
zdani
em Izby Odwołujący nie wykazał uchybień w dokumentach złożonych przez
Przystępującego, które implikowałyby konieczność wystosowania do tego wykonawcy
wezwania na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba rozpoznała odwołanie w granicach podniesionych w nim zarzutów. Izba pominęła
przedstawione przez Odwołującego okoliczności faktyczne, które nie zostały wskazane w treści
odwołania (a zostały przedstawione dopiero w piśmie z dnia 20 września 2024 r. oraz na
rozprawie). Zgodnie bowiem z przepisem art. 555 ustawy Pzp
Izba nie może orzekać co do
zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodnicząca: