Sygn. akt: KIO 3166/24
WYROK
Warszawa, dnia 27 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Beata Konik
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 1 września 2024 r. przez wykonawcę Biuro Inwestorskie spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Miękinia,
przy udziale uczestnika po stronie odwołującego – wykonawcy SAFAGE S.A.S. z siedzibą w
Nanterre CEDEX,
orzeka:
1. Odrzuca odwołanie w części zarzutu nr 1 petitum odwołania, w jakiej zarzut ten odnosi
się do postanowienia posiadania przez Inżyniera/Kierownika zespołu certyfikatu
zarządzania projektem wg metodyki PRINCE2, IPMA lub PMI (pkt 3.4.2.1.4. SWZ).
2. Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 2 petitum odwołania.
3. Oddala odwołanie w pozostałym zakresie.
4. Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………….
Sygn. akt: KIO 3166/24
Uzasadnienie
Gmina Miękinia, (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Uzbrojenie terenów Legnickiej
Specjalnej Strefy Ekonomicznej w ramach Podstrefy Miękinia” postępowanie udzielane w
częściach: Część I - wykonanie robót budowlanych dla zadania pn. „Budowa nowej
oczyszczalni ścieków wraz z budową infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w gminie Miękinia”
oraz Część 2 - wykonanie usługi: Inżynier Kontraktu dla przedsięwzięcia pn. „Uzbrojenie
terenów Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w ramach Podstrefy Miękinia”, nr
postępowania: ZP.271.06.2024.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone na
podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r.
poz. 1320).
Szacunkowa wartość zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z 19 lipca 2024 r., nr publikacji ogłoszenia: 435107-2024, nr wydania Dz.U. S:
W postępowaniu tym wykonawca Biuro Inwestorskie spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu (dalej: „Odwołujący”) 1 września 2024 r. złożył
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec treści dokumentów zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 112 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp przez
określenie warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia oraz uniemożliwiający prawidłową ocenę zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia na odpowiednim poziomie jakości,
określonej jako minimalne poziomy zdolności, tzn. poprzez wskazanie wymogu dot.
„posiadania przez Inżyniera/Kierownik zespołu certyfikatu zarządzania projektem wg
metodyki PRINCE2, IPMA lub PMI” oraz „doświadczenia w budowie lub przebudowie
lub rozbudowie (od rozpoczęcia robót do odbioru końcowego lub przejęcia przez
zamawiającego) co najmniej jednej oczyszczalni ścieków o wielkości co najmniej 10
000 RLM, realizowanej przy wykorzystaniu metodyki zarządzania projektem PRINCE2
lub IPMA lub PMI lub AGILE SCRUM”;
2) art. 112 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp przez
określenie warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia oraz uniemożliwiający prawidłową ocenę zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia na odpowiednim poziomie jakości,
określonej jako minimalne poziomy zdolności, tzn. poprzez wskazanie wymogu dot.
„świadczenia usługi inżyniera przy projektowaniu inwestycji w okresie od rozpoczęcia
projektu budowlanego do uzyskania pozwolenia na budowę oraz do odbioru
końcowego lub przejęcia przez zamawiającego dla inwestycji dotyczących wyłącznie
budowy nowych obiektów wraz z montażem przewidzianych dla nich urządzeń i
infrastruktury: reaktorów biologicznych, osadników wtórnych, sieci międzyobiektowych,
budynku/budynków, stacji dmuchaw, wraz z wykonaniem nowych instalacji
elektrycznych i akpia.”;
3) art. 99 ust 1, 2 oraz 4 ustawy Pzp oraz art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp przez opisanie
przedmiotu zamówienia w oparciu o cechy charakterystyczne dla systemu
informatycznego FIDman, przy czym niektóre z podanych parametrów spełnia tylko ten
system informatyczny. Twórcą systemu informatycznego jest firma, która z racji profilu
swojej działalności może ubiegać się o udzielenie tego zamówienia. Opis przedmiotu
zamówienia utrudnia uczciwą konkurencję, wskazując na konieczność realizacji usługi
w oparciu o system informatyczny oferowany przez konkretnego wykonawcę co
prowadzi do jego uprzywilejowania. Dla prawidłowego wykonania zamówienia i
zapewnienia jakości na odpowiednim poziomie, posługiwanie się takim systemem jest
nieproporcjonalne do celów przetargu.
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu modyfikację SWZ w następujący sposób:
1. Wykreślenie z warunków udziału w postępowaniu w punkcie 3.4.2.1.3.2 treści
„realizowanej przy wykorzystaniu metodyki zarządzania projektem PRINCE2 lub IPMA
lub PMI lub AGILE SCRUM”.
2. Usuniecie w całości z warunków udziału w postępowaniu warunku określonego w
punkcie 3.4.2.1.4 – „certyfikat zarządzania projektem wg metodyki PRINCE2 lub IPMA
lub PMI lub AGILE SCRUM”.
3. Usunięcie z opisu przedmiotu zamówienia wymogów wykonywania obowiązków
zgodnie z zgodnie z jedną z uznanych metodyk zarządzania projektami: PMI, IPMA,
PRINCE2, AGILE SCRUM. W szczególności treści wprowadzonej do OPZ
odpowiedzią na pytanie 5 z dnia 22.08.2024r.
4. Nadanie punktowi 3.4.1.1 SWZ następującego brzmienia: „co najmniej dwie usługi
inżyniera przy projektowaniu inwestycji w okresie od rozpoczęcia projektu
budowlanego
do
uzyskania
pozwolenia
na
budowę,
dla
budowy/rozbudowy/przebudowy oczyszczalni ścieków. Wielkość każdej oczyszczalni
objętej ww. inwestycją wynosiła co najmniej 10 000 RLM. Jedna z ww. usług dotyczyła
robót o wartości co najmniej 50 mln zł brutto;”.
5. Nadanie punktowi 3.4.1.2 SWZ następującego brzmienia: „co najmniej dwie usługi
inżyniera w okresie od rozpoczęcia robót do odbioru końcowego lub przejęcia przez
zamawiającego dla inwestycji obejmujących budowę/rozbudowę/przebudowę
oczyszczalni ścieków. Wielkości każdej oczyszczalni objętej ww. inwestycją wynosiła
co najmniej 10 000 RLM. Jedna z ww. usług dotyczyła robót o wartości co najmniej 50
mln zł brutto.
6. Usunięcie z opisu przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących Systemu
komputerowego wraz z oprogramowaniem lub modyfikacji treści wymogów odnośnie
systemu informatycznego w taki sposób, aby dostępność do sytemu nie naruszała
zasad uczciwej konkurencji.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania i
może ponieść szkodę. Następnie Odwołujący przedstawił argumentację.
W złożonej pismem z 18 września 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
wniósł w zakresie zarzutu nr 1 petitum odwołania o jego odrzucenie, w zakresie zarzutu nr 2
petitum odwołania o jego umorzenie w zakresie zarzutu nr 3 petitum odwołania o jego
oddalenie.
W piśmie z 23 września 2024 r. Odwołujący przedstawił swoje stanowisko na piśmie
wobec argumentacji Zamawiającego zawartej w odpowiedzi na odwołanie.
Krajowa Izba Odwoławcza (dalej: „KIO” lub „Izba”), rozpoznając na rozprawie
złożone odwołanie i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do
protokołu rozprawy ustaliła, co następuje.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 ustawy Pzp przysługują środki ochrony
prawnej, ponieważ jest wykonawcą biorącym udział w postępowaniu o to zamówienie
publiczne.
Do przedmiotowego postępowania odwoławczego przystąpienie w charakterze
uczestnika postępowania, po stronie Odwołującego, w ustawowym terminie, skutecznie zgłosił
wykonawca SAFAGE S.A.S. z siedzibą w Nanterre CEDEX (dalej: „Przystępujący”).
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555 ustawy
Pzp), podtrzymanych na rozprawie z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności
postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała
na uwadze treść akt postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia 30
grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453). Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na uwadze
ponadto stanowiska Stron i Przystępującego zaprezentowane zarówno w pismach
procesowych, w tym w odpowiedzi na odwołania jak i podczas rozprawy oraz złożone dowody.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Na podstawie protokołu postępowania sporządzonego na druku ZP – PN, Izba ustaliła,
że treść specyfikacji warunków zamówienia (dalej: „SWZ”) w pierwotnym brzmieniu, została
opublikowania 19 lipca 2024 r. Zamawiający zawarł w jej treści następujące wymagania:
„3.4.2.1.4. certyfikat zarządzania projektem wg metodyki PRINCE2, IPMA lub PMI;”. W wyniku
modyfikacji prowadzonej 22 sierpnia pkt ten uzyskał treść: „3.4.2.1.4. certyfikat zarządzania
projektem wg metodyki PRINCE2 lub IPMA lub PMI lub AGILE SCRUM;”. Następnie, w wyniku
zmiany treści SWZ z 20 września 2024 r. pkt ten uzyskał treść: „3.4.2.1.4. certyfikat
zarządzania projektem wg metodyki PRINCE2 lub IPMA lub PMI lub AGILE lub SCRUM;”.
Pierwotne brzmienie pkt 3.4.2.1.3.2. SWZ było następujące: „budowie lub przebudowie
lub rozbudowie (od rozpoczęcia robót do odbioru końcowego lub przejęcia przez
zamawiającego) co najmniej jednej oczyszczalni ścieków o wielkości co najmniej 10 000
RLM,”. Po zmianie z 22 sierpnia postanowienie to uzyskało treść: „budowie lub przebudowie
lub rozbudowie (od rozpoczęcia robót do odbioru końcowego lub przejęcia przez
zamawiającego) co najmniej jednej oczyszczalni ścieków o wielkości co najmniej 10 000 RLM,
realizowanej przy wykorzystaniu metodyki zarządzania projektem PRINCE2 lub IPMA lub PMI
lub AGILE SCRUM,”. W związku ze zmianą z 20 września 2024 r. pkt ten uzyskał brzmienie:
„3.4.2.1.3.2. budowie lub przebudowie lub rozbudowie (od rozpoczęcia robót do odbioru
końcowego lub przejęcia przez zamawiającego) co najmniej jednej oczyszczalni ścieków o
wielkości co najmniej 10 000 RLM,”. Ponadto wprowadzono postanowienie o treści: „3.4.2.1.5.
inwestycji o wartości nie mniejszej niż 50 000 000 zł, realizowanej przy wykorzystaniu metodyki
zarządzania projektem PRINCE2 lub IPMA lub PMI lub AGILE lub SCRUM (dotyczy wyłącznie
w przypadku gdy Asystent inżyniera nie posiada analogicznego doświadczenia, o którym
mowa w pkt 3.4.2.2.2);”.
Treść pkt 3.4.1.2 i 3.4.1.2. w brzmieniu SWZ z 23 sierpnia 2024 r. miała treść: „3.4.1.1.
co najmniej dwie usługi inżyniera przy projektowaniu inwestycji w okresie od rozpoczęcia
projektu budowlanego do uzyskania pozwolenia na budowę, każda obejmująca łącznie
następujące elementy: a) budowę nowych obiektów wraz z montażem przewidzianych dla nich
urządzeń i infrastruktury: reaktorów biologicznych, osadników wtórnych, sieci
międzyobiektowych, budynku/budynków, stacji dmuchaw, wraz z wykonaniem nowych
instalacji elektrycznych i akpia, b) budowę lub przebudowę lub remont dróg i placów, c)
zagospodarowanie terenu na oczyszczalni ścieków komunalnych lub przemysłowych.
Wielkość każdej oczyszczalni objętej ww. inwestycją wynosiła co najmniej 10 000 RLM. Jedna
z ww. usług dotyczyła robót o wartości co najmniej 50 mln zł brutto;
3.4.1.2. co najmniej dwie usługi inżyniera w okresie od rozpoczęcia robót do odbioru
końcowego lub przejęcia przez zamawiającego dla inwestycji każda obejmująca łącznie
następujące elementy: a) budowę nowych obiektów wraz z montażem przewidzianych dla nich
urządzeń i infrastruktury: reaktorów biologicznych, osadników wtórnych, sieci
międzyobiektowych, budynku/budynków, stacji dmuchaw, węzła zagęszczania i odwadniania
osadów wraz z wykonaniem nowych instalacji elektrycznych i akpia z dyspozytornią, b)
budowę lub przebudowę lub remont dróg i placów c) zagospodarowanie terenu na
oczyszczalni ścieków komunalnych lub przemysłowych. Wielkości każdej oczyszczalni objętej
ww. inwestycją wynosiła co najmniej 10 000 RLM. Jedna z ww. usług dotyczyła robót o wartości
co najmniej 50 mln zł brutto;”.
Po zmianie z 20 września 2024 r. ww. postanowienia uzyskały następującą treść:
„3.4.1.1. co najmniej dwie usługi inżyniera przy projektowaniu inwestycji w okresie od
rozpoczęcia projektu budowlanego do uzyskania pozwolenia na budowę, obejmujące łącznie
co najmniej budowę następujących obiektów na oczyszczalni ścieków komunalnych lub
przemysłowych:
reaktorów
biologicznych,
osadników,
sieci
międzyobiektowych,
budynku/budynków, stacji dmuchaw. Zamawiający dopuszcza także przebudowę lub
rozbudowę ww. obiektów pod warunkiem, że roboty dla każdego z obiektów obejmowały co
najmniej: wykonanie robót ziemnych, wykonanie robót konstrukcyjnych (zbrojenie i wylewanie
betonu na budowie), instalacje kompletnego nowego wyposażenia technologicznego
wykonanie kompletnych instalacji elektrycznych i automatyki oraz roboty wykończeniowe.
Wielkość każdej oczyszczalni objętej ww. inwestycją wynosiła co najmniej 10 000 RLM. Jedna
z ww. usług dotyczyła robót o wartości co najmniej 50 mln zł brutto;
3.4.1.2. co najmniej dwie usługi inżyniera w okresie od rozpoczęcia robót do odbioru
końcowego lub przejęcia przez zamawiającego dla inwestycji obejmujących łącznie co
najmniej budowę następujących obiektów na oczyszczalni ścieków komunalnych lub
przemysłowych:
reaktorów
biologicznych,
osadników,
sieci
międzyobiektowych,
budynku/budynków, stacji dmuchaw. Zamawiający dopuszcza także przebudowę lub
rozbudowę ww. obiektów pod warunkiem, że roboty dla każdego z obiektów obejmowały co
najmniej: wykonanie robót ziemnych, wykonanie robót konstrukcyjnych (zbrojenie i wylewanie
betonu na budowie), instalacje kompletnego nowego wyposażenia technologicznego
wykonanie kompletnych instalacji elektrycznych i automatyki oraz roboty wykończeniowe.
Wielkość każdej oczyszczalni objętej ww. inwestycją wynosiła co najmniej 10 000 RLM. Jedna
z ww. usług dotyczyła robót o wartości co najmniej 50 mln zł brutto;”.
Wyjaśnieniami SWZ z 22 sierpnia 2024 r. OPZ został uzupełniony o następujące
postanowienia: „Wykonawca będzie miał obowiązek wdrożyć i udostępnić do stosowania w
ramach nadzorowanego Projektu system informatyczny do monitorowania i rozliczania robót
o którym mowa w klauzuli 1.1.6.5.13 oraz 12.5 Warunków Kontraktu na Roboty.
Poniżej przedstawiono listę wymaganych funkcji systemu:
a) wspomaganie tworzenia Zestawienia planowanych prac i przewidywanych kosztów,
b) wspomaganie tworzenia kart postępu Robót wraz z przechowywaniem kolejnych wersji kart,
c) archiwizacja dokumentów poświadczających wykonanie Robót,
d) wspomaganie i rejestracja procesu zatwierdzania kart postępu Robót,
e) automatyczne generowanie następujących dokumentów rozliczeniowych:
• zestawienie kart postępu Robót (protokołów odbioru w SIRM),
• rozliczenia Miesięcznego Wykonawcy,
• przejściowe Świadectwa Płatności
f) bieżące monitorowanie postępu rzeczowego i finansowego Robót na podstawie danych z
dokumentów rozliczeniowych,
g) automatyczne powiadamianie e-mail o istotnych zdarzeniach dotyczących procedury
rozliczania robót, Zamawiający, Wykonawca i Inżynier będzie korzystał z systemu
informatycznego
W celu korzystania z systemu nie może być wymagane instalowanie żadnego dodatkowego
oprogramowania poza darmową, dowolną przeglądarką internetową (z wyłączeniem
przeglądarki Internet Explorer).”.
W wyniku zmiany wprowadzonej 20 września powyższe postanowienia zostały
zmienione w sposób następujący:
„Zamawiający wymaga systemu, który:
1) pozwala na tworzenie harmonogramów prac oraz zestawień kosztów projektu;
2) pozwala na tworzenie dokumentów ewidencjonujących postęp prac (np. karta postępu,
raport z postępu);
3) pozwala na archiwizację dokumentacji projektu;
4) umożliwia prowadzenie projektu poprzez proces elektronicznego obiegu dokumentów
(rejestracja i zatwierdzanie dokumentów);
5) umożliwia generowanie dokumentów rozliczeniowych, które strukturą i zawartością mogą
pełnić następujące funkcje:
a) protokoły odbioru (karty postępu robót)
b) rozliczenia kosztów (rozliczenia miesięczne Wykonawcy)
c) Przejściowe Świadectwa Płatności,
6) pozwala na bieżące monitorowanie postępu rzeczowego i finansowego robót
7) pozwala na generowania powiadomień email w zakresie istotnych zdarzeń dotyczących
obsługiwanego w systemie projektu
8) pozwala na użytkowanie z dowolnej darmowej przeglądarki”.
Izba zważyła co następuje.
Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. Na wstępnie
zaznaczyć należy, że na dzień rozpoznania sprawy treść SWZ w zaskarżonym zakresie uległa
modyfikacjom w wyniku zmian wprowadzonych 20 września 2024 r., co Izba była zobowiązania
wziąć pod uwagę przy rozstrzyganiu odwołania.
Ad zarzutu 1.
Izba odrzuciła odwołanie częściowo w zakresie zarzutu wskazanego w pkt 1 petitum
odwołania. Zamawiający zasadnie podniósł, że w tym zakresie odwołanie zostało wniesione
po upływie terminu. Odwołujący w treści uzasadnienia odwołania wskazał, że Zamawiający 22
sierpnia 2024 r. wprowadził zmiany w treści SWZ i jak wynika z okoliczności sprawy,
Odwołujący ten termin uznał za miarodajny do obliczenia 10 dniowego terminu na wniesienie
odwołania. Niemniej jednak kwestionowane postanowienie zawarte w pkt 3.4.2.1.4. SWZ
zostało zawarte już w treści SWZ opublikowanej pierwotnie, tj. 19 lipca 2024 r., natomiast 22
sierpnia 2024 r. Zamawiający w kwestionowanym postanowieniu zawartym w pkt 3.4.2.1.4.
SWZ dopisał jedynie „lub AGILE SCRUM”, czego jednak w odniesieniu do tego pkt SWZ
Odwołujący w treści zarzutu nie kwestionuje. Izba dostrzega, że zarzut odnosi się również do
postanowienia wskazanego w pkt 3.4.2.1.3.2. SWZ, gdzie w wyniku zmiany z 22 sierpnia 2024
r. dodano „realizowanej przy wykorzystaniu metodyki zarządzania projektem PRINCE 2 lub
IPMA lub PMI lub AGILE SCRUM”, jednak w tym zakresie odwołanie nie zawiera uzasadnienia,
co spowodować musiało oddalenie tej części zarzutu. Natomiast w ocenie Izby jest logiczne,
że skoro Zamawiający wymaga posiadania certyfikatu, to powinien iść z tym w parze wymóg
posiadania doświadczenia w realizacji inwestycji z wykorzystaniem kompetencji, których
posiadanie dany certyfikat potwierdza. Z przywołanej przez Odwołującego w uzasadnieniu
odwołania treści wyjaśnień SWZ udzielonych przez Zamawiającego pismem z 22 sierpnia
2024 r. objętych omawianym zakresem sporu wynika, że wykonawcy w zadanych pytaniach
dążyli do uzyskania od Zamawiającego odpowiedzi na pytanie o zasadność kwestionowanego
wymagania. Zamawiający w konsekwencji uzupełnił OPZ oraz wymagania wskazane w SWZ
o postanowienia spójne z wymogiem posiadania spornego certyfikatu. Stąd też postanowienia
wprowadzone zmianą SWZ z 22 sierpnia 2024 r. i 20 września 2024 r. nie są w ocenie Izby
nowymi postanowieniami, w zakresie w jakim odnoszą się do kwestionowanych metodyk lecz
stanowią konsekwencję wprowadzenia w treści SWZ z 19 lipca 2024 r. postanowienia
wskazanego w pkt 3.4.2.1.4. SWZ.
Ad zarzutu nr 2.
Odwołanie w tym zakresie podlegało umorzeniu, gdyż dalsze prowadzenia
postępowania stało się zbędne. Zamawiający w wyniku zmiany treści SWZ z 20 września 2024
r. zmienił postanowienia SWZ w zaskarżonym w tym zarzucie zakresie w taki sposób, że spór
przestał być aktualny, co zostało podczas rozprawy przyznane przez Odwołującego.
Ad zarzutu nr 3.
Zarzut został oddalony. Odwołujący argumentował, że Zamawiający wprowadzając 22
sierpnia 2024 r. w wyniku odpowiedzi na pytanie nr 16 wprowadził do treści OPZ listę
wymaganych funkcji systemu, co ogranicza konkurencję. W ocenie Odwołującego opis ten
wskazuje na oprogramowanie FIDman i jest to wymaganie ograniczające konkurencję i
eliminujące z postępowania Odwołującego, który nie pracuje na tym systemie komputerowym
i nabycie tego systemu spowoduje, że jego oferta Odwołującego stanie się droższa i nie będzie
mieć on szansy realnie konkurować w tym postępowaniu. Dodatkowo Odwołujący wskazał, że
w postępowaniach u Zamawiającego na usługi Inżyniera Kontraktu udział bierze określony
podmiot, który stworzył system FIDman, co daje mu przewagę na rynku i nad Odwołującym.
Zamawiający natomiast przekonywał, że wskazał funkcjonalności systemu i na runku
oprócz ww. systemu są również dostępne inne rozwiązania, które zapewniają pożądane przez
Zamawiającego funkcjonalności. Niemniej jednak Zamawiający w wyniku modyfikacji z 20
września 2024 r. zdecydował się na zmiany w treści OPZ i przeformułował sporny zakres.
Zamawiający ponadto argumentował, że jego celem jest usystematyzowanie i zgromadzenie
danych w jednym miejscu, co ma ułatwić pracę. Zamawiający wyjaśnił, że wskazane przykłady
funkcjonalności programu są spełniane przez wiele programów udostępnianych przez wiele
podmiotów. Niektóre z tych podmiotów posiadają programy o wiele bardziej skomplikowane
niż wymogi stawiane przez Zamawiającego. Zdaniem Zamawiającego bazowanie na
tradycyjnym podejściu, gdzie pliki Excel wysyłane są mailami, bardzo często prowadzi do
pomyłek związanych z pracą na niewłaściwej wersji pliku, błędami w formułach
wprowadzonych ręcznie do Excel, błędami zaokrąglenia, błędami przy przepisywaniu lub
kopiowaniu danych. Dodatkowo dochodzi czynnik czasu trwania procedury rozliczeniowej.
Zastosowanie systemu informatycznego automatyzującego proces pozwala skrócić czas
rozliczenia do jednego dnia, podczas gdy tradycyjnie zajmuje to kilka tygodni. Czas rozliczenia
niewątpliwe wpływa na płynność finansową wykonawców robót i tym samym koszt realizacji
zamówienia.
Odwołujący, odnosząc się do wprowadzonych zmian w treści OPZ w kwestionowanym
zakresie oświadczył jednak, że spór jest aktualny, wprowadzone przez Zamawiającego
zmiany, są w ocenie Odwołującego jedynie o charakterze redakcyjnym, a problem
ograniczenia konkurencji w postępowaniu nie został wyeliminowany w wyniku zmiany z 20
września 2024 r.
Odnosząc się do powyższych stanowisk, Izba doszła do przekonania, że zarzut nie jest
zasadny. W ramach rozważań natury ogólnej, warto przypomnieć, że zamawiający, działając
w granicach określonych przepisami ma prawo – jak również obowiązek – sprecyzować
przedmiot zamówienia. Zgodnie z art. 99 ust. 1 Pzp przedmiot zamówienia opisuje się w
sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie
oferty. Natomiast na podstawie art. 99 ust. 2 Pzp zamawiający określa w opisie przedmiotu
zamówienia wymagane cechy dostaw, usług lub robót budowlanych. Cechy te mogą odnosić
się w szczególności do określonego procesu, metody produkcji, realizacji wymaganych
dostaw, usług lub robót budowlanych, lub do konkretnego procesu innego etapu ich cyklu
życia, nawet jeżeli te czynniki nie są ich istotnym elementem, pod warunkiem że są one
związane z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalne do jego wartości i celów. Realizacja
tych postulatów prowadzi do sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia dającego pełen
obraz oczekiwań zamawiającego. Niemniej nie jest podstawą do uznania, że przedmiot
zamówienia został określony w sposób sprzeczny z zasadami ustawowymi to, że wypełnienie
wymagań technicznych jest trudne do spełnienia dla danego wykonawcy. Zgodnie z art. 99
ust. 4 Pzp przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać
uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub
pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi
dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego nie stanowi postępowania, w którym zamawiający ma
kupić cokolwiek, co wykonawcy zechcą mu sprzedać. Jak dostrzegła Izba w wyroku z dnia 20
października 2023 r., sygn. akt KIO 2938/23 w postępowaniu o udzielnie zamówienia
publicznego, zamawiający jak każdy gospodarz dbający o swoje potrzeby uprawniony jest do
kupna określonych rzeczy, a w ramach tych określonych rzeczy nieuprawniona jest taka
specyfikacja techniczna, która eliminowałaby w sposób niezasadny określone przedmioty, a
przez to ich producentów czy dystrybutorów – to stanowi istotę konkurencyjności w ramach
danego zamówienia. Podkreślić należy, że konkurencja nie polega na tym, że zamawiający
ma dopuścić możliwość złożenia oferty na cokolwiek, lecz ma prawo określić swoje potrzeby.
Zamawiający nie jest zobligowany żadnymi przepisami do odstępowania nabywania dóbr,
które są dostępne na rynku, które zastępują w swoich rozwiązanych technicznych starsze
rozwiązania lub przedstawiają dla niego rozwiązania korzystniejsze uzasadnione jego
potrzebami. Zamawiający ma prawo określić przedmiot zamówienia z uwzględnieniem swoich
potrzeb, z zapatrywaniem na przyszłość, z przewidywaniem możliwości korzystania z
przedmiotu w sposób ułatwiający mu pracę czy też polepszający jej warunki. Fakt, że
zamawiający jest podmiotem publicznym nie powinien go stawiać w gorszej pozycji i
pozbawiać możliwości nabywania dóbr o cech, parametrach, funkcjonalnościach, które
pozwalają na rozwój i ułatwiają działania. Izba zaznacza jednocześnie, że opis przedmiotu
zamówienia jak również sposób jego realizacji powinien umożliwiać wykonawcom jednakowy
dostęp do zamówienia i nie może powodować nieuzasadnionych przeszkód w otwarciu
zamówień publicznych na konkurencję. Nie oznacza to natomiast, że zasada uczciwej
konkurencji ma prowadzić do sytuacji, w której o zamówienie mają koniecznie ubiegać się
wszyscy wykonawcy, którzy oferują rzeczy zbliżone, podobne do tych wymaganych przez
zamawiającego.
Izba przychyliła się do stanowiska Zamawiającego i uznała, że wykazał on iż wymogi
odnoszące się do systemu mają swoje uzasadnienie w potrzebach Zamawiającego. Izba
wzięła przy tym pod uwagę niesporną między stronami okoliczność, że Zamawiający ma w
perspektywie realizację szeregu inwestycji składających się na określone przedsięwzięcie
stąd, zdaniem Izby, stanowisko o potrzebie usystematyzowania pracy przy pomocy
profesjonalnego oprogramowania ułatwiającego pracę i kontrolę nad dokumentacją zasługuje
na uwzględnienie i nie jest w tych okolicznościach wymaganiem nadmiernym. Ponadto,
Odwołujący przyznał, że pozyskanie oprogramowania nie jest niemożliwe, lecz jest kosztowne.
W ocenie Izby nie jest to okoliczność uzasadniająca rezygnację przez Zamawiającego z
potrzeby wdrożenia nowoczesnego narzędzia ułatwiającego pracę. Odnosząc się do
stanowiska Odwołującego wskazanego w piśmie procesowym co do tego że więksi
zamawiający nie mają takich wymagań w swoim postępowaniach i pracują na „tabelach w
Exelu”, w ocenie Izby nie jest miarodajnym porównywanie zamawiającego, jakim jest gmina
do zamawiających takich jak GDDKiA, czy PGNiG, ponieważ są to zupełnie różne podmioty o
odmiennej strukturze i wolumenie pracowniczym oraz realizujące inwestycje na innym
poziomie. Stąd też Izba dała wiarę stanowisku Zmawiającego, że mając na uwadze wolumen
tego zamówienia (z punktu widzenia Zamawiającego jest to duże przedsięwzięcie), a także
uwzględniając inne inwestycje, które Zamawiający będzie realizować, wymaganie co do pracy
na systemie komputerowym o wskazanych funkcjonalnościach nie jest w tych okolicznościach
nadmierne.
Ponadto, dostrzec należy, że stanowisko odwołania koncentruje się na unieważnionym
postępowaniu, gdzie została złożona tylko jedna oferta, przez wykonawcę dysponującym
programem. Jednak Odwołujący w swoim stanowisku nie wskazał z jakimi kosztami wiąże się
nabycie systemu komputerowego o funkcjonalnościach opisanych przez Zamawiającego, ani
nie wskazał o ile jego oferta musiałaby być droższa. W tym zakresie Odwołujący nie
przedstawił żadnych dowodów, stąd też Izba nie uznała załączonych do odwołania dowodów
jako przesądzających zasadność zarzutu.
Dodatkowo wskazać należy, że w przypadku zarzutów na treść SWZ niejednokrotnie
trafność zarzutu jest determinowana trafnością żądania. Natomiast z rozpoznawanym
zarzutem jest skorelowane sformułowane na dużym poziomie ogólności żądanie „6.Usunięcie
z opisu przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących Systemu komputerowego wraz z
oprogramowaniem lub modyfikacji treści wymogów odnośnie systemu informatycznego w taki
sposób, aby dostępność do sytemu nie naruszała zasad uczciwej konkurencji.”. Zamawiający
w odpowiedzi na odwołanie wskazał, że dokonał zmiany kwestionowanego zakresu, jednak
zdaniem Odwołującego zmiana ta nie jest satysfakcjonująca. Zamawiający w odpowiedzi na
odwołanie wskazał podmioty, których produkty spełniają sporne wymagania, jednak jak
wskazał Odwołujący to również utrudnia mu dostęp do zamówienia z uwagi na konieczność
poniesienia kosztów zakupu tego rodzaju programu komputerowego. Oznacza to, że
pozyskanie odpowiedniego programu nie jest poza możliwościami Odwołującego, tylko z
uwagi na konieczność podniesienia kosztów (których wysokości Odwołujący nie przedstawił)
Odwołujący jest temu niechętny. Jednak jak już wcześniej Izba wskazała mając na uwadze
okoliczności tej sprawy wymaganie Zamawiającego nie jest nadmierne i ma on prawo
wymagać zastosowania zaawansowanych narzędzi wspomagających współpracę podmiotów
realizujących zamówienie.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz.
1605 ze zm.) oraz § 8 ust. 2 związku z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca:
…………………….