Sygn. akt: KIO 3161/24
WYROK
Warszawa, dnia 2
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Anna Osiecka-Baran
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
27 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Skamex
Spółka Akcyjna z siedzibą w Łodzi w postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzki Szpital Specjalistyczny Nr 2 z siedzibą
w Jastrzębiu-Zdroju
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Anmar Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w części i nakazuje zamawiającemu w zakresie pakietu 6:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności
badania i oceny ofert, w tym odrzucenie oferty złożonej przez wykonawcę Anmar Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Oddala odwołanie w zakresie naruszenia art. 18 ust. 1-3 ustawy Prawo zamówień
publicznych w zw. z art. 16 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zw. z art. 74 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania w kwocie 15 000 zł oraz zwrot kosztów
strony poniesionych w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika w kwocie 3 600 zł.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………………...
Sygn. akt KIO 3161/24
U z a s a d n i e n i e
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzki Szpital Specjalistyczny
Nr 2 z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, dalej „Zamawiający”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na Dostawy rękawic
medycznych w podziale na pakiety.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605
ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 24 maja 2024 r. pod numerem 308269-2024.
W dniu 30 sierpnia 2024 r. wykonawca
Skamex Spółka Akcyjna z siedzibą w Łodzi,
dalej „Odwołujący”, wniósł odwołanie w zakresie pakietu 6, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 18 ust. 1-3 ustawy Pzp, w zw. z art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia
16.04.1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1233 ze zm.
–
dalej jako „uznk”) w zw. z art. 74 ust. 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie ujawnienia
dokumentów i informacji bezskutecznie zastrzeżonych przez wykonawcę Anmar sp. z o.o. jako
tajemnica przedsiębiorstwa, w postaci raportu z badań dot. poziomu protein oraz
sprawozdania z badań rękawic z 2022 dotyczących siły zrywu dla rękawic Medi-Grip Latex
Standard, który według informacji o zastrzeżeniu został zastrzeżony w całości, mimo, że brak
ku temu uzasadnienia, a nadto brak wyjaśnienia w treści zastrzeżenia spełnienia przesłanek
uznania danej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa zarówno co do wartości gospodarczej
zastrzeżonej informacji, jak i do wykazania iż dane informacje są chronione jako tajemnica
przedsiębiorstwa;
2. art. 107 ust. 2 i ust. 4 ustawy Pzp a contrario poprzez wezwanie wykonawcy do
wyjaśnienia
przedmiotowych środków dowodowych – w konsekwencji do ich uzupełnienia przez
Wykonawcę poprzez złożenie dodatkowych dokumentów, co zostało przez Zamawiającego
przyjęte - w sytuacji gdy złożone wraz z ofertą przedmiotowe środki dowodowe wprost
zaprzeczały spełnianiu parametru siły zrywu przez oferowane rękawice, a nie w ślad za art.
107 ust. 2 ustawy PZP nie zostały złożone bądź były niekompletne, a w konsekwencji również
naruszenie art. 223 ust. 1
ustawy PZP poprzez prowadzenie z Wykonawcą nieuprawnionych
negocjacji co do
spełniania przez produkty parametrów w poziomu protein oraz siły zrywu;
3. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Anmar
sp. z o.o. z przedmiotowego postępowania w ramach pakietu 6 mimo że Wykonawca ten
zaoferował produkt niezgodny z wymaganiami Zamawiającego w zakresie posiadania siły
zrywu po starzeniu min.13,0 N co wynika wprost ze złożonych wraz z ofertą przedmiotowych
środków dowodowych;
4. art. 239 ustawy Pzp poprzez dokonanie nieuprawnionego wyboru jako najkorzystniejszej,
oferty która powinna podlegać odrzuceniu i jako taka nie może być uznana za ofertę
najkorzystniejszą w świetle wskazanego przepisu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w zakresie pakietu 6 oraz dokonanie
ponownego badania i oceny ofert i w ramach tej czynności: unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej wykonawcy Anmar sp. z o.o.:
odtajnienie dokumentów w postaci
„raportów z badań” – złożonych w ramach wyjaśnień treści oferty i zastrzeżonych jako
tajemnica przedsiębiorstwa z uwagi na nieprawidłowość dokonanego zastrzeżenia i
przekazanie tych
dokumentów Odwołującemu; odrzucenie oferty Anmar sp. z o.o. z
postępowania na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, wobec niespełniania parametrów
wymaganych przez Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia w postaci siły zrywu po
starzeniu min.13,0 N, a także z ostrożności Odwołujący wskazywał, że w nieuprawniony
sposób Zamawiający dokonał oceny tej oferty na podstawie dokumentów, które zostały
złożone niezgodnie z ustawą.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie przystąpił po stronie
Zamawiającego wykonawca Anmar Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Tychach
, dalej „Przystępujący”.
Zamawiający pismem z dnia 10 września 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Pismo procesowe złożył również Przystępujący,
wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron
oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach procesowych,
jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie podlega uwzględnieniu w
części.
Izba uwzględniła przy rozpoznaniu odwołania dokumentację postępowania,
w
szczególności: specyfikację warunków zamówienia, ofertę
Przystępującego,
korespondencję Przystępującego z Zamawiającym, informację o wyborze oferty
najkorzystniejszej. Izba wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, piśmie procesowym Przystępującego oraz Odwołującego, a także
oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego wyrażone
ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 27 września 2024 r.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
Dalej, Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym postępowaniu doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, które
miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, a
tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane odwołanie podlegało
uwzględnieniu w części.
Od
wołujący podnosił, że oferta Przystępującego winna zostać odrzucona, gdyż
zaoferował produkt niezgodny z wymaganiami Zamawiającego w zakresie posiadania siły
zrywu po starzeniu min.13,0 N,
co wynika wprost ze złożonych wraz z ofertą przedmiotowych
środków dowodowych. Dodatkowo Odwołujący wskazywał, że Zamawiający w sposób
nieuprawniony wezwał Przystępującego w trybie art. 107 ust. 4 ustawy Pzp do wyjaśnienia
przedmiotowych środków dowodowych.
Zgodnie z art. 107 ustawy Pzp:
1. Jeżeli zamawiający żąda złożenia przedmiotowych środków dowodowych, wykonawca
składa je wraz z ofertą.
2. Jeżeli wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub złożone
przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, zamawiający wzywa do ich złożenia lub
uzupełnienia w wyznaczonym terminie, o ile przewidział to w ogłoszeniu o zamówieniu lub
dokumen
tach zamówienia.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu
zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert lub, pomimo
złożenia przedmiotowego środka dowodowego, oferta podlega odrzuceniu albo zachodzą
przesłanki unieważnienia postępowania.
4. Zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych
środków dowodowych.
Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
W niniejszej sprawie w pierwszej kolejności należy zauważyć, że w zakresie pakietu 6
w załączniku nr 1 do SWZ (formularz asortymentowo – cenowy) Zamawiający opisał
wymagania dla produktów. Spośród szeregu wymagań, Zamawiający wymagał, aby
dostarczane w ramach pakietu 6 rękawice posiadały:
a) niski poziom protein lateksowych -
poniżej 10 μg/g
b)
siła zrywania po starzeniu min. 13,0 N.
Jednocześnie Zamawiający w SWZ w rozdziale pkt.10.1 a wskazał, iż oczekuje
złożenia przez Wykonawców przedmiotowych środków dowodowych. Zgodnie z powyższym
Zamawiający wymagał: Przedmiotowe środki dowodowe składane wraz z ofertą: 1) W celu
potwierdzenia, że oferowane dostawy spełniają wymagania określone w SWZ: a)
opisy/foldery/fotografie/informacje producenta/ulotki/prospekty oferowanego asortymentu z
opisem produktu, potwierdz
ające spełnienie wymaganych przez Zamawiającego parametrów,
w których został zaznaczony oferowany przedmiot zamówienia (pozycja z numerami
katalogowymi). Dokumenty lub oświadczenia sporządzone w języku obcym są składane wraz
z tłumaczeniem na język polski. 2. Przedmiotowe środki dowodowe o których mowa w
Rozdziale 10 ust. 1 SWZ Wy
konawca składa wraz z ofertą.
Przystępujący zaoferował w pakiecie 6 rękawice Medi-Grip, których producentem jest
Ansell
i przedłożył kartę katalogową producenta zawierającą dane techniczne, w
szczególności siłę zrywu po starzeniu. Zgodnie z ww. kartą katalogową producenta
zaoferowane rękawice
chirurgiczne mają siłę zrywu po starzeniu większą lub równą (≥) 9 N
wg. normy EN lub równoważnej.
Zamawiający pismem z dnia 16 lipa 2024 r. wezwał Przystępującego na podstawie art.
107 ust. 4 ustawy Pzp do udzielenia wyjaśnień w zakresie jaką siłę zrywania po starzeniu
posiadają zaoferowane przez Wykonawcę w Pakiecie nr 6 rękawice chirurgiczne ANSELL
Medi-Grip Latex Standard 330200755; 330200760; 330200765; 330200770; 330200775;
W odpowiedzi na powyższe Przystępujący załączył raport z badań (Glove test report z
dnia 15 lipca 2022 r., Sprawozdanie z badania rękawic z dnia 15 lipca 2022 r.).
W tym miejscu należy ocenić, czy Zamawiający prawidłowo zastosował art. 107 ust. 4
ustawy Pzp.
Ww. przepis dotyczy
wyjaśnienia przedmiotowych środków dowodowych.
Jednakże w niniejszej sprawie nie było podstaw do wezwania do wyjaśnień. Zdaniem składu
orzekającego, Zamawiający wraz ze złożoną ofertą przez Przystępującego otrzymał dokument
zawierający komplet wszystkich wymaganych parametrów, z których wynika, że
są
zaoferowane rękawice są niezgodne z postanowieniami SWZ, ponieważ nie posiadają siły
zrywania po starzeniu min. 13,0 N wg EN 455-2 l
ub równoważnej.
Równocześnie przepis art. 107 ust. 2 ustawy Pzp pozwala na wezwanie do
uzupełnienia tych środków wyłącznie w sytuacji gdy przedmiotowe środki dowodowe nie
zostały złożone lub są niekompletne. Skoro karta katalogowa potwierdzała niezgodność w
zakresie siły zrywu, to nie zachodziła konieczność wyjaśniania treści oferty w tym zakresie.
Tym samym nie było podstaw do zastosowania art. 107 ust. 4 ustawy Pzp poprzez wezwanie
wykonawcy do wyjaśnienia przedmiotowych środków dowodowych. Tym bardziej, że zgodzić
należy się z Odwołującym, że pod czynnością polegającą na wezwaniu do złożenia wyjaśnień
w trybie art. 107 ust. 4 ustawy Pzp
, faktycznie dokonane zostało uzupełnienie przedmiotowych
środków dowodowych przez Przystępującego.
Dlatego też Izba stwierdziła, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzi podstawa do
wezwania wykonawcy
do wyjaśnienia czy uzupełnienia dokumentów w oparciu o ww. przepisy,
co oznacza, że zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 5 ustawy Pzp, należało uznać za niezasadne.
W konsekwencji potwierdził się zarzut dokonania wyboru wykonawcy, którego oferta
winna zostać odrzucona.
Izba oddaliła zaś odwołanie w zakresie naruszenia art. 18 ust. 1-3 ustawy Pzp w zw. z
art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zw. z
art. 74 ust. 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z artykułem 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, Izba uwzględnia odwołanie w całości
lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało lub może mieć istotny
wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania
wykonawców.
Izba uwzględniła odwołanie w części i nakazała Zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz
odrzucenie oferty wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. Tym samym, w
ocenie składu orzekającego, przy tak sformułowanym rozstrzygnięciu, jednoczesne nakazanie
Zamawiającemu ujawnienia złożonych przez Przystępującego dokumentów byłoby
bezprzedmiotowe. Skoro bowiem Krajowa Izba Odwoławcza nakazała odrzucenie oferty
P
rzystępującego w związku z tym, że jest niezgodna z warunkami zamówienia,
niedopuszczalne w świetle art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp byłoby ujawnianie dokumentów.
Cel odwołania został bowiem osiągnięty - ofertę Przystępującego wyeliminowano. Wobec
czego, zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 18 ust. 1-3 ustawy Pzp w zw. z art. 16
ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zw. z art. 74
ust. 2 ustawy Pzp., nie mógł zostać uwzględniony jako niemający żadnego wpływu na wynik
rozstrzygnięcia.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy
na podstawie art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: ……………………………………….