KIO 3158/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 8 października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 22.11.2024

Sygn. akt: KIO 3158/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 8 października 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -    w składzie: 

Przewodniczący:     Adriana Urbanik  

Protokolantka:  

Aldona Karpińska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej dnia 30 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Komunikacji 

Samochodowej  Częstochowa  w  Częstochowie  S.A.,  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego Powiat Częstochowski 

uczestnik po stronie zamawiającego: 

A.  R. O. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą R. O. Przewóz Osób z siedzibą 

w Korczynie 

postanawia: 

1.  Odrzuca odwołanie na podstawie art. 528 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

2.  Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  odwołującego  i  zalicza  w  poczet 

kosztów postępowania kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych, 

zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu  od  odwołania,  kwotę  

3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) poniesioną przez 

zamawiającego  tytułem  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  kwotę  489  zł  50  gr 

(słownie: czterysta osiemdziesiąt dziewięć złotych, pięćdziesiąt groszy) tytułem zwrotu 

kosztów dojazdu poniesionych przez zamawiającego. 

3.  Zasądza 

od 

odwołującego 

Przedsiębiorstwo 

Komunikacji 

Samochodowej 

Częstochowa  w  Częstochowie S.A.  na rzecz  zamawiającego  Powiat  Częstochowski 

kwotę  4 089  zł  50  gr  (słownie:  cztery  tysiące  osiemdziesiąt  dziewięć  złotych, 

pięćdziesiąt groszy). 


Na  orzeczenie  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych.

Przewodnicząca:      ………..................... 


Sygn. akt: KIO 3158/24 

Uzasadnienie 

Powiat  Częstochowski  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia,  którego 

przedmiotem  jest  świadczenie  usług  przewozowych  w  powiatowej  komunikacji  publicznego 

transportu zbiorowego dla Powiatu Częstochowskiego na linii 123. 

Zamawiający wskazał, że podstawą prawną prowadzonego postępowania jest ustawa z dnia 

11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320), dalej jako: 

„ustawa PZP”. 

Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii 

Europejskiej z dnia 14 maja 2024 r. pod numerem

W  dniu  30  sierpnia  2024  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Komunikacji  Samochodowej  Częstochowa  w  Częstochowie 

S.A.,  dalej  jako:  „Odwołujący”,  wobec  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego  podjętych  

w postępowaniu. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

odrzucenie w dniu 29 sierpnia 2024 r. oferty odwołującego w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia  publicznego  z  naruszeniem  art.  226  ust.  1  pkt.  2  c  ustawy  PZP  w  zw.  

z  art.  118  ust.  1,  2,  3  i  4  ustawy  PZP  w  zw.  z  art.  128  ustawy  PZP  i  wyboru  w  dniu  

29  sierpnia  2024  r.  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  R.  O.  Przewóz  Osób  

z siedzibą w miejscowości Korczyn, co stanowi naruszenie art. 223 – 226 ustawy PZP, 

zaniechanie rzetelnego zbadania oferty i brak odrzucenia oferty R. O. Przewóz Osób z 

siedzibą  w  miejscowości  Korczyn  w  zakresie  poprawności  i  terminowości  złożonych 

dokumentów w postępowaniu przetargowym co stanowi naruszenie art. 128 ustawy PZP 

w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt.  2  c  ustawy  PZP  co  z  kolei  stanowiło  naruszenie  zasady 

zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  

o  której  mowa  w  art.  106  ust.  3  i  art.  16  pkt.  1  ustawy  PZP  co  z  kolei  pozbawiło 

odwołującego  możliwości  uzyskania  zamówienia  pomimo  złożenia  najkorzystniejszej 

oferty.  

Wobec postawionych zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie 

Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i odrzucenia oferty 

Odwołującego oraz powtórzenia czynności oceny i wyboru ofert. 

Uzasadniając postawione zarzuty Odwołujący przedstawił szczegółową argumentację – treść 

odwołania znajduje się w aktach niniejszej sprawy odwoławczej. 


Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania  niniejszej 

sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego 

zgłosił wykonawca R. O. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą R. O. Przewóz Osób 

siedzibą 

Korczynie. 

Wszystkie 

wymogi 

formalne 

związane  

ze zgłoszonym przystąpieniem zostały spełnione, a zatem należało uznać je za skuteczne. 

Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne związane z prowadzonym postępowaniem: 

Zamawiający wskazał w SWZ, że postępowanie jest prowadzone jako zamówienie sektorowe 

w trybie przetargu nieograniczonego (art. 132 i nast. w zw. z art. 376 ust. 1 pkt 1 oraz art. 378 

ustawy  Pzp)  o  wartości  zamówienia  równej  lub  większej  niż  kwoty  określone  w  przepisach 

wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy Pzp. 

W  odpowiedzi  na  wezwanie  Izby  do  wskazania  wartości  szacunkowej  zamówienia 

Zamawiający poinformował, że wartość zamówienia przekracza progi unijne. Jak wskazywał 

Zamawiający:  „W/w  zamówienie  stanowi  jedną  z  części  całego  zamówienia  i  jego  wartość 

wynosi  409  296,3

0  zł  netto.  Zgodnie  z  zapisami  Rozdziału  IV  Specyfikacji  Warunków 

Zamówienia całość przedmiotu zamówienia obejmuje szerszy zakres niż przedmiot bieżącego 

postępowania. Powyższe oznacza, iż Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których 

każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania (jest to jedna z trzech części zamówienia). 

Wartość szacunkowa całego zamówienia (wszystkich trzech części) wynosi 2 003 417,09 zł 

netto.” 

I

nformacja na temat szacunkowej wartości zamówienia ma również odzwierciedlenie w treści 

protokołu postępowania, zgodnie z którym wartość wszystkich części wynosi 2 003 417,09 zł. 

Powyższe ustalenia skłoniły Izbę do uznania, że w sprawie zastosowanie znajdzie przesłanka 

do odrzucenia odwołania, o której mowa w art. 528 pkt 1 ustawy PZP. 

Zgodnie  z  tym  przepisem  I

zba  odrzuca  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi,  że  w  sprawie  nie  mają 

zastosowania przepisy ustawy. 

Wedle treści art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP przepisy ustawy stosuje się do udzielania

 zamówień 

sektorowych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza progi 

unijne, przez zamawiających sektorowych. A contrario, jeśli wartość zamówienia sektorowego 

nie przekracza lub nie jest równa progom unijnym, przepisów ustawy nie stosuje się. 


Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 grudnia 2023 r. 

sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych 

kwot  wyrażonych  w  euro  oraz  średniego  kursu  złotego  w  stosunku  do  euro  stanowiącego 

podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów,  aktualny próg unijny w 

przypadku udzielania zamówień sektorowych, o których mowa w art. 7 pkt 35 ustawy, zwanych 

dalej "zamówieniami sektorowymi", na dostawy i usługi lub organizowania konkursów przez 

zamawiających sektorowych - wynosi 443 000 euro, co stanowi równowartość kwoty 2 054 

235 zł. 

Zestawienie wartości szacunkowej zamówienia (2 003 417,09 zł netto) z aktualną wysokością 

progu unijnego (2 054 

235 zł) prowadzi do wniosku, że wartość szacunkowa jest niższa niż 

wysokość aktualnych progów unijnych dla zamówień sektorowych. Z tego powodu, mając na 

uwadze  art.  2  ust.  1  pkt  2  ustawy  PZP,  do  niniejszego  zam

ówienia nie mają  zastosowania 

przepisy ustawy

, a co za tym idzie, koniecznym jest odrzucenie odwołania w oparciu o art. 528 

pkt 1 ustawy PZP. 

Dodać  należy,  że  bez  znaczenia  dla  uprawnień  wykonawców  co  do  możliwości  składania 

środków odwoławczych jest fakt, że Zamawiający – nie będąc do tego zobligowanym treścią 

ustawy PZP 

– stosuje do prowadzonego postępowania określony tryb i zasady obowiązujące 

w ustawie PZP. 

Zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu oraz pouczenie o środkach ochrony 

prawnej  nie  wpływa  na  rzeczywistą  wartość  tego  zamówienia  oraz  nie  rodzi  uprawnień  

do  wnoszenia  środków  ochrony  prawnej  przewidzianych  dla  postępowań,  w  których 

stosowanie  przepisów  ustawy  PZP  jest  obligatoryjne.  W  konsekwencji  nie  uchyla  także 

nałożonego  na  Izbę  obowiązku  odrzucenia  odwołania.  O  tym  czy  do  zamówienia  należy 

stosować  przepisy  ustawy  nie  decyduje  fakt  zamieszczenia  ogłoszenia  w  stosownym 

publikatorze, czy też pouczenie o środkach ochrony prawnej zawarte w SWZ, ale rzeczywista 

wartość  zamówienia  (oszacowana  przez  Zamawiającego,  wynikająca  z  protokołu 

postępowania). 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy  na 

podstawie art. 557 w zw. z art. 575 ustawy PZP oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów 

p

ostępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia

 w przypadku 

odrzucenia odwołania przez Izbę koszty ponosi odwołujący. Izba zasądza koszty, o których 

mowa  w  §  5  pkt  2,  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego.  W  związku  z  powyższym  

w  poczet  kosztów  Izba  zaliczyła  cały  uiszczony  przez  Odwołującego  wpis  w  wysokości  


500  zł  oraz  koszty  strony  związane  z  dojazdem  na  wyznaczone  posiedzenie  i  rozprawę  

w dniu 26 września 2024 r., wykazane przez Zamawiającego w złożonym spisie kosztów. 

Przewodnicząca: 

………………………