Sygn. akt: KIO 3104/24
WYROK
Warszawa, dnia 8 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
Protokolant: Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Mayeryn sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku, w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Twardogóra
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża
wykonawc
ę Mayeryn sp. z o.o. z siedzibą w
Gdańsku i
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę Mayeryn sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku, tytułem wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Zamówień Publicznych.
P
rzewodniczący: …………………….………..
Sygn. akt: KIO 3104/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Twardogóra – prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Zaprojektowanie i wdrożenie systemów VR, mappingu, iluminacji i nagłośnienia
oraz aplikacji audioguide dla
zwiedzających pałac Goszcz. Zadanie realizowane w ramach
projektu „Restauracja i rewitalizacja zabytkowego pałacu w Goszczu”. Numer postępowania:
FPiR.271.1.2024.AL.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 14 lutego
2024 r. pod numerem: 2024/BZP 00106138.
W dniu 26 sierpnia 2024 r. wykonawca Mayeryn sp. z o.o.
z siedzibą w Gdańsku wniósł
odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego, zarzucając Zamawiającemu
dokonanie
nieprawidłowej czynności w postaci unieważnienia postępowania z 13 sierpnia 2024 r.
przedstawionego
Odwołującemu 19 sierpnia 2024 r.
W związku z powyższym, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
- Art. 255 pkt 5 PZP
poprzez jego nieprawidłowe zastosowanie i przyjęcie, że postępowanie
może być unieważnione z powodu wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodująca, że
prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego
nie można było wcześniej przewidzieć.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
- unieważnienia czynności unieważnienia postępowania
- dokonanie ponownej oceny i badania ofert,
- dokonania wyboru oferty Mayeryn sp. z o.o.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę Mayeryn sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku,
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 6 września 2024 r. (pismo z dnia 6 września
2024 r.)
wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Stan prawny
ustalony przez Izbę:
Zgodnie z
art. 255 pkt 5 ustawy PZP,
Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie
postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można
było wcześniej przewidzieć.
Krajowa Izba
Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, konfrontując je z zebranym w sprawie materiałem procesowym, w tym z
dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz po wysłuchaniu
oświadczeń i stanowisk stron złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy – ustaliła
i zważyła, co następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie dotyczy materii określonej w art. 513 ustawy PZP
i
podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba stwierdziła również, że nie została
wypełniona żadna z przesłanek określonych w art. 528 ustawy PZP, których stwierdzenie
skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w
ocenie składu orzekającego Odwołujący wykazał, że posiada legitymację materialną do
wniesienia środka zaskarżenia zgodnie z przesłankami art. 505 ust. 1 ustawy PZP,
tj.
ma interes
w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP może
spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze art.
554 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez strony, po dokonaniu
ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji postępowania, biorąc pod uwagę zakres
sprawy zakreślony przez okoliczności podniesione w odwołaniu oraz stanowiska złożone
pisemnie i ustnie do protokołu – stwierdziła, że sformułowany przez Odwołującego zarzut nie
znajduje oparcia w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane
odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba zważa, że zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 255 pkt 5 ustawy PZP poprzez
jego nieprawidłowe zastosowanie i przyjęcie, że postępowanie może być unieważnione z
powodu wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania
lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej
przewidzieć, jest w ocenie Izby niezasadny.
Izba w pierwszej kolejności zważa, iż Zamawiający wszczął przedmiotowe postępowanie z
uwagi na przyznane dofinansowanie z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego
na
lata
(umowa
o
dofinansowanie
nr
76/2021/DZIAŁANIE1/MFEOG z dnia 28 stycznia 2021 r.). Z uwagi na konieczność rzeczowego
i finansowego zakończenia projektu do dnia 30 kwietnia 2024 r. określił w SWZ termin
wykonania zamówienia na dzień 26 kwietnia 2024 r., przy czym co istotne, zgodnie z art. 2 ust.
5 tiret pierwszy Umowy finansowej Nr 76/2021/DZIAŁANIE1/MFEOG, ramy czasowe projektu
w zakresie finansowej realizacji wydatków kwalifikowanych określono na 4.02.2021 r. -
30.04.2024 r. Jednocześnie w art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze w/w umowy ustalono, że „Wydatki
poniesione przed dniem 3 listopada 2020 r. (Data podpisania przez Min. KIDN decyzji ws.
dofinansowania Projektu) oraz po dniu 30 kwietnia 2024 r. nie są kwalifikowane, z
zastrzeżeniem, że ostateczna końcowa data kwalifikowalności wydatków nie może przekroczyć
30 kwietnia 2024 r.”, co jednoznacznie wynika z dowodu w postaci Aneksu Nr 2 do umowy
finansowej NR 76/2021/DZIAŁANIE1/MFEOG.
Izba zważa, iż Zamawiający wszczął postępowanie w dniu 5 lutego 2024 r., zamieszczając
ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. W dniu 7 marca 2024 r.
Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień oferty, a następnie w dniu 14 marca
2024 r. wezwał Odwołującego do złożenia podmiotowych środków dowodowych, przy czym
zarówno wyjaśnienia, jak i podmiotowe środki dowodowe Odwołujący złożył w ostatnim dniu
wyznaczonego terminu.
W dniu 21 marca 2024 r. Zamawiający dokonał wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej, jednakże w wyniku złożenia odwołania przez wykonawcę A+V Sp. z o.o.,
Zamawiający unieważnił wybór oferty Odwołującego. W ramach powtarzanych czynności,
Zamawiający wezwał Odwołującego na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy PZP do złożenia
dokumentów potwierdzających, że wykazane w wykazie dostaw zadania, zostały wykonane
należycie, wskazując, że złożone protokoły odbioru końcowego są podpisane w sposób
nieczytelny uniemożliwiający identyfikację stron (Zamawiającego i Wykonawcę).
Izba wskazuje, iż na podstawie dowodów wniesionych przez Zamawiającego do odpowiedzi na
odwołanie, w tym samym dniu, tj. 28 marca 2024 r. na podstawie art. 128 ust. 5 ustawy PZP,
Zamawiający skierował pismo do wskazanej w wykazie dostaw firmy (Kayla Consulting Sp. z
o.o.), która została przez Odwołującego wskazana jako zleceniodawca dostaw o przesłanie
umów przywołanych w złożonych protokołach odbioru (umów nr 45/2023 oraz nr 2/2024) oraz
o wskazanie nazw zamówionych i wdrożonych aplikacji audioprzewodnika oraz informacji,
gdzie, kiedy i na czyje zlecenie odbyły się wystawy, o których mowa w tych umowach.
W związku z powyższym, w dniu 2 kwietnia 2024 r. Kayla Consulting Sp. z o.o. przesłała do
Zamawiającego informację, że żądane umowy zawierają informacje poufne i mogą być
udostępnione po podpisaniu umowy o zachowaniu poufności oraz wystawieniu przez
Zamawiającego weksla in blanco. Jednocześnie do pisma dołączono pełnomocnictwo dla Pana
M. B., udzielone w imieniu Kayla Consulting Sp. z o.o. przez Panią M. B.
Następnie w dnu 3 kwietnia 2024 r. Pani M.B., w imieniu Kayla Consulting Sp. z o.o., przesłała
Zamawiającemu odpowiedź podpisaną przez Pana M. B., w której wskazano m.in. jakie są
nazwy aplikacji audioprzewodnika będącego przedmiotem umów 45/2023 i nr 2/2024 oraz, że
aplikacje są dostępne dla zwiedzających wystawy w miejscu, w którym te wystawy się
odbywają, tj. w Gdańsku i można uzyskać do nich dostęp poprzez zeskanowanie tagu NFC. Z
kolei w dniu 3 kwietnia 2024 r. Pan M. B. w imieniu Mayeren Sp. z o. o. przesłał referencje
wystawione tego samego dnia, tj. 3 kwietnia 2024 r. i podpisane przez Pana M. B. w imieniu
firmy Kayla Consulting oraz pełnomocnictwo wystawione przez Panią M. B.f w imieniu firmy
Kayla Consulting Sp. z o.o. dla Pana M. B. do podpisania tych referencji.
Izba zważa, iż w dniu 16 kwietnia 2024 r. Zamawiający powiadomił Wykonawców biorących
udział w niniejszym postępowaniu o odrzuceniu oferty Odwołującego oraz o wyborze oferty A+V
Sp. z. o.o. W wyniku powyższego, Odwołujący złożył w dniu 22 kwietnia 2024 r. odwołanie na
czynność odrzucenia oferty Odwołującego. Następnie Zamawiający w dniu 25 kwietnia 2024 r.
uwzględnił zarzuty odwołania i dnia następnego, tj. 26 kwietnia 2024 r. poinformował
Wykonawców, że unieważnia postępowanie na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy PZP.
Izba zważa, iż w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 czerwca 2024 r. o sygn. akt KIO
1559/24, skład orzekający zakwestionował decyzję o unieważnieniu postępowania przez
Zamawiającego na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy PZP, przy czym co istotne Krajowa Izba
Odwoławcza nie stwierdziła, iż w przedmiotowym postępowaniu nie występuje inna podstawa
unieważnienia postępowania.
W konsekwencji, Zamawiający w dniu 13 sierpnia 2024 r. ponownie unieważnił postępowanie,
wskazując jako podstawę unieważnienia postępowania art. 255 pkt 5 ustawy PZP.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba doszła do przekonania, iż przedłużenie się czasu trwania
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie zostało spowodowane brakiem
należytej staranności po stronie Zamawiającego, ani też podejmowaniem przez niego
czynności w zwłoce. W ocenie Izby, przedłużenie się postępowania poza okres finansowania
projektu (tj. poza dzień 30.04.2024 r.) nastąpiło ze względu na istnienie obiektywnych przyczyn,
w wyniku zbiegu wydarzeń zaistniałych w toku postępowania, których Zamawiający nie mógł
przewidzieć.
Zdaniem Izby, nie sposób więc zgodzić się ze stanowiskiem Odwołującego, iż: „Zamawiający
nie dołożył należytej staranności przy podejmowanych czynnościach oraz że dopuścił się
zbędnej zwłoki”, czy też „jego błędy i zaniechania spowodowały praktycznie pozbawienie
obywateli Gminy Twardogóra oraz turystów istotnego udogodnienia w zakresie korzystania z
zabytku - Zamku Goszcz”.
W ocenie Izby, zdaje się nie zauważać Odwołujący, iż w przypadku oceny należytej staranności
należy brać pod uwagę przede wszystkim działania przedsiębiorcy w zakresie prowadzonej
działalności gospodarczej, która musi uwzględniać, zgodnie z art. 355 § 2 k.c., zawodowy
charakter tej działalności. Oznacza to, że od przedsiębiorcy wymagana jest szczególna
staranność wyrażająca się większą rzetelnością, dokładnością w działaniu, itd. Za takiego
profesjonalistę należy uznać, co do zasady, wykonawcę ubiegającego się o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym Odwołującego. Należyta staranność profesjonalisty nakłada na
wykonawcę, który składa ofertę, dokumenty i oświadczenia w toku postępowania, aby upewnił
się, czy deklarowany w nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości. Innymi słowy, w realiach
niniejszej sprawy,
gdyby Odwołujący dołożył większej staranności (podwyższona staranność)
przy dokonywaniu podejmowanych przez siebie czynności, nie doszłoby do sytuacji, w której
unieważnienie postępowania stałoby się konieczne. Tym samym, Izba nie zgadza się z
Odwołującym, iż: „z wielkim nakładem środków i zaangażowania prowadził postępowanie w
przedmiotowej sprawie”.
Nadto Izba zważa, iż o staraniach Zamawiającego zmierzających do udzielenia
przedmiotowego zamówienia świadczy także korespondencja prowadzona między
Zamawiającym a Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, co potwierdza dowód w
postaci pisma z dnia 18 kwietnia 2024 r. (FPiR.042.1.2021.AL)
, z którego jednoznacznie
wynika, iż przed upływem okresu finansowania projektu Zamawiający wystąpił do w/w organu
(Operatora Programu) o zmianę daty zakończenia rzeczowego projektu, tj. do dnia 31 lipca
2024 r. Jed
nakże, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach
aneksu nr 2 do
Umowy finansowej nr 76/2021/DZIAŁANIE1/MFEOG, określiło ramy czasowe projektu,
wskazując poniższe terminy: „04.02.2021 r.-30.04.2024 r. w zakresie finansowej realizacji
wydatków kwalifikowalnych w projekcie, zgodnie z Art. 7 ust. 1 umowy finansowej oraz
04.02.2021 r.-31.07.2024 r. w zakresie rzeczowej realizacji projektu, zgodnie z wydaną zgodą
Operatora Programu z dnia 23.04.2024 r. (sygn. DFE-WPI.9211.154.2020.TS).”
Izba odniesie się jeszcze w tym miejscu do stwierdzenia Odwołującego, iż: „budżet gminy może
podlegać modyfikacjom i zmianom, co leży w szczególności w kompetencjach rady gminy.
Zamawiający zupełnie pomija te niuanse, nie wskazuje także na to z jakiego powodu
wydatkowanie środków w kwocie 436 tysięcy złotych mogłoby zagrozić interesowi publicznemu
Gminy Twardogóra, której przychody w 2024 miały wynieść 97 milionów złotych.”
W ocenie Izby, Zamawiający w informacji o unieważnieniu postępowania z dnia 13 sierpnia
2024 r. jednoznacznie wskazał, iż: „Dofinansowanie zostało przyznane na poziomie 85%
kosztów kwalifikowanych, natomiast 15% stanowiły środki własne Zamawiającego (...) W
budżecie projektu było to główne źródło sfinansowania realizacji przedmiotowego zadania -
Zamawiający nie dysponował i nie dysponuje środkami własnymi na ten cel, a ponieważ
zamówienie miało służyć podniesieniu atrakcyjności gminy (a nie służyło bezpośrednio
zabezpieczeniu życia i zdrowia mieszkańców gminy) oraz było ściśle powiązane z projektem,
w tym z okresem realizacji projektu, który upłynął przed rozstrzygnięciem przedmiotowego
postępowania – nie było możliwe wygospodarowanie dodatkowych środków z budżetu gminy”.
Powyższe potwierdza również dowód w postaci oświadczenia skarbnika Zamawiającego z dnia
3 października 2024 r. złożony na posiedzeniu przez Zamawiającego. Co istotne, Odwołujący
nie złożył żadnego dowodu przeciwnego, który świadczyłby o dysponowaniu przez
Zamawiającego środkami na realizację przedmiotowego zadania.
Tym samym, Zamawiający publikując w dniu 27 lutego 2024 r. kwotę, którą zamierzał
przeznaczyć na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia, tj. kwotę 582 313,98 złotych
brutto), 85% kosztów stanowiły koszty kwalifikowane w ramach dofinansowania projektu,
natomiast 15% stanowiły środki własne Zamawiającego. Izba, co do zasady, zgadza się z
argumentacją Odwołującego, iż „Nie leży w zakresie zainteresowania Wykonawcy pochodzenie
środków, które ma przedstawić mu podmiot publiczny, jednostka samorządu terytorialnego”,
jednakże nie można tracić z pola widzenia, iż ze względu na obiektywny ciąg zdarzeń zaistniały
w niniejszym postępowaniu oraz brak zgody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na
przedłużenie terminu w zakresie finansowej realizacji wydatków kwalifikowalnych w projekcie,
skutkowało tym, iż Zamawiający musiałby zapewnić finansowanie zadania w wysokości 100%
środków własnych, a co w ocenie Izby nie leży w interesie publicznym w sytuacji, gdy
Zamawiający nie ma zapewnionego pełnego finansowania zadania. Twierdzenia
Odwołującego, iż Zamawiający „posiadać może środki własne, a także rezerwy umożliwiające
sfinansowanie projektu”, jak również w piśmie procesowym z dnia 2 października 2024 r. (pismo
z dnia 30 września 2024 r.), iż: „Mayeryn kwestionuje, że Zamawiający „nie ma środków” na
realizację tego zadania” jest w ocenie Izby twierdzeniem gołosłownym niemającym pokrycia w
materiale dowodowym. Nawet, gdyby uznać, że kwota w wysokości 494 966,88 zł (tj. kwota
stanowiąca 85% z dotacji) znalazłaby się w budżecie w wyniku uchwały Rady Gminy (co należy
podkreślić wcale nie jest przesądzone, jak zdaje się sugerować Odwołujący), to przekazanie na
sfinansowanie zamówienia 100% środków własnych, spowodowałoby, iż przedmiotowa
inwestycja wywołałaby negatywne skutki, w szczególności na strukturę finansową całego
projektu oraz płynność finansową Zamawiającego, na co wskazywał Zamawiający w
odpowiedzi na odwołanie, a zdaje się nie zauważać Odwołujący.
Tym samym, Izba uznała za wiarygodne stwierdzenie Zamawiającego, iż: „Aby
wygospodarować te środki Zamawiający musiałby dokonać zmian w budżecie, de facto
polegających na zabraniu środków przewidzianych na sfinansowanie innych potrzeb lokalnego
samorządu, co zaburzyłoby strukturę budżetu, a w konsekwencji – ze względu na planowanie
wydatków w oparciu o uzasadnione potrzeby i ograniczoną wielkość możliwych do
rozdysponowania zasobów – doprowadziłoby do zaburzenia płynności finansowej poprzez
konieczność ewentualnego zaciągnięcia długu”.
Poza tym, należy zwrócić uwagę, iż przedmiotowe zadanie nie zostało wprowadzone do
budżetu, o czym świadczą słowa Zamawiającego: „To zadanie nie zostało wprowadzone do
budżetu”.
Nie można również tracić z pola widzenia, iż podstawowym celem projektu pn. „Restauracja i
rewitalizacja zabytkowego pałacu w Goszczu”, dofinansowanego w ramach Działania 1
Programu Kultura MF EOG 2014-2021 jest zabezpieczenie trwałej ruiny poprzez wykonanie
robót budowlanych obejmujących remont i zabezpieczenie konstrukcji ruiny korpusu głównego
pałacu w formie trwałej ruiny, konserwację detalu oraz wykonanie robót mających na celu
ograniczenie bezpowrotnej destrukcji zachowanej substancji zabytkowej wraz z
przystosowaniem obiektu do zwiedzania, jak również to, iż Zamawiający składając wniosek o
dofinansowanie w ramach programu MF MOG zgodnie z wytycznymi programu „przewidział
prócz działań twardych szereg działań pobocznych, wpływających na promocję projektu
(szkolenia, eventy, konferencje) oraz działania mające na celu uatrakcyjnienie zwiedzania
wyremontowanego obiektu. Takim działaniem miało być między innymi przedmiotowe
zamówienie. Brak zrealizowania systemów VR, mappingu, iluminacji i nagłośnienia nie wpływa
na osiągnięcie zasadniczego celu projektu, który został osiągnięty poprzez remont i
zabezpieczenie trwałej ruiny korpusu pałacu (nie wpływa na realizację celów, o których mowa
w art. 2 ust. 3 Umowy finansowej”.
Nadto Izba zważa, iż zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki
publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad
uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków
służących osiągnięciu założonych celów. W ocenie Izby, w realiach niniejszej sprawy, zawarcie
umowy na realizację zamówienia publicznego prowadziłoby do niegospodarnego i
nieracjonalnego wydatkowania środków publicznych i narażenia Zamawiającego na
poniesienie w związku z tym szkody.
Na marginesie Izba zważa, iż twierdzenie Odwołującego, iż: „zaskoczenie Zamawiającego
wynika w istocie z błędów w opisie SIWZ” nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej
sprawy, po pierwsze dlatego, że nie jest ono przedmiotem zarzutu, a po drugie, jeśli Odwołujący
uważał, że takie błędy w opisie SWZ się znajdują, to mógł złożyć wcześniej stosowne
odwołanie, a nie na obecnym etapie postępowania je kwestionować. Tym samym, w ocenie
Izby jest to zarzut spóźniony.
Konkludując, Izba doszła do przekonania, iż okoliczności wskazane przez Zamawiającego dla
uzasadnienia unieważnienia postępowania w informacji o unieważnieniu postępowania z dnia
13 sierpnia 2024 r. spowodowały, że w niniejszym postępowaniu
wystąpiła istotna zmiana
okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w
interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.
Tym samym, zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 255 pkt 5 ustawy PZP, jest w ocenie
Izby niezasadny.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo
zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 1
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając kosztami postępowania
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………….