Sygn. akt: KIO 3047/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 30
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Monika Banaszkiewicz
Protokolant Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu z
udziałem stron i uczestników postępowania w dniu 30
września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 23 sierpnia 2024
r. przez wykonawcę STRABAG sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Agencję Rozwoju Miasta Krakowa sp. z
o.o. z siedzibą w Krakowie
Uczestnicy po stronie
odwołującego:
A.
HOCHTIEF Polska S.A. z siedzibą w Warszawie,
B.
NDI S.A. z siedzibą w Sopocie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz odwołującego
STRABAG
sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….…….
Sygn. akt: KIO 3047/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Agencja Rozwoju Miasta Krakowa sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie – prowadzi
z zastosowaniem przepisów ustawy z 11 września 2019 r. prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2024 r. poz. 1320
dalej: „ustawa Pzp”), w trybie w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie pn.: „Budowa budynku usługowego „Krakowskie Centrum Muzyki”, przy ul.
Piastowskiej w Krakowie
– II Etap” (nr postępowania 17/2024). Wartość zamówienia jest
wyższa, niż progi unijne. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 13 sierpnia 2024 r. pod numerem nr 486754-2024
W dniu 23 sierpnia 2024 r. wykonawca STRABAG
sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie wniósł
na podstawie art. 505 ust. 1, art. 513 pkt 1, art. 515 ust. 2 pkt 1 ustawy
Pzp odwołanie na
niezgodną z przepisami czynność Zamawiającego podjętą w prowadzonym przez niego
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, polegającą na ustaleniu treści
Specyfikacji Warunków Zamówienia, w tym załącznika C do SWZ „Projektowane
postanowienia umowy” (dalej „Umowa”) w sposób naruszający przepisy ustawy Pzp oraz
przepisy Kodeksu cywilnego
(dalej „ KC”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 647 KC, 353
KC, art. 58 KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 16 ustawy Pzp,
w zw. z art. 433 pkt. 3) ustawy Pzp
poprzez określenie w części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu” w klauzuli 1.8, że Wykonawca zobowiązany jest do wykonania dokumentacji
wykonawczej oraz
dokonywania jej uzupełnień w przypadku występowania w niej błędów lub
wad, która to czynność winna być jak już dokonywana przez Nadzór Autorski i autora projektu
budowlanego, tj. wprowadzenie następujących zapisów:
a) Wykonawca przedłoży Inżynierowi do zatwierdzenia takie rysunki, świadectwa, obliczenia
i/lub inną techniczną dokumentację, jak określone zostało w Specyfikacjach, Warunkach,
Kontrakcie,
Dokumentacji Projektowej lub jak wymagane jest przez Inżyniera.
b) Przez okres realizacji Robót oraz Kontraktu, dokumenty wymienione w Specyfikacji,
Dokumenty Wykonawcy, Rysunki i Zmiany oraz inne komunikaty otrzymane na mocy
Kontraktu, będą dostępne dla Inżyniera, Przedstawiciela Inżyniera oraz dla innych osób
upoważnionych pisemnie przez Inżyniera. Wykonawca będzie odpowiedzialny za uzupełnianie
dokumentów, o których mowa poniżej w niniejszej klauzuli.
c) Prace Towarzyszące i Roboty Tymczasowe wraz z kosztami ich realizacji i opłatami, w tym
koszty związane z uzupełnieniem i wykonaniem dokumentacji wykonawczej i odbiorowej,
ponosi Wykonawca,
które przerzucają na Wykonawcę ryzyka konieczności wykonania dokumentacji wykonawczej
oraz jej ewentualnej modyfikacji, co wyczerpuje normę klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3
ustawy Pzp
i stanowi wyraz nadużycia pozycji dominującej przez Zamawiającego oraz
oczywiste naruszenie art.
647 KC nakładającego na inwestora obowiązek przekazania
wykonawcy
projektu, jako immanentnego składnika umowy o roboty budowlane.
2) naruszenie art. 647 KC, 3531 KC, art. 58 KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 16
ustawy Pzp, w zw. z art. 433 pkt. 3) ustawy Pzp
poprzez przyjęcie w części 3 Umowy „Warunki
szczególne kontraktu” w klauzuli 2.1 „Prawo dostępu do terenu budowy” jednostronnego
uprawnienia Zamawiającego do zmiany daty przekazania wykonawcy terenu budowy bez
przyznania wykonawcy
jakichkolwiek roszczeń terminowych, bądź finansowych z tego tytułu i
nałożenie na wykonawcę obowiązku skalkulowania w swojej ofercie ww. ryzyka przesunięcia
terminu przekazania przez Zamawiającego terenu budowy, co jest nie tylko ryzykiem
niemożliwym do skalkulowania, skoro wykonawca nie wie kiedy i czy w ogóle teren budowy
zostanie mu
przekazany, ale przerzucenie takiego ryzyka na Wykonawcę wyczerpuje normę
klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp
i stanowi wyraz nadużycia pozycji dominującej
przez Zamawiającego oraz oczywiste naruszenie art. 647 KC nakładającego na inwestora
obowiązek przekazania wykonawcy terenu budowy jako immanentny składnik umowy o roboty
budowlane.
3) art. 16 pkt 1, 2 i 3 oraz art. 433 pkt 3 ustawy Pzp oraz art. 99 ustawy Pzp
w związku z art. 8
ust 1 ustawy Pzp oraz art. 353(1) KC w zw. z art. 647 i art. 649 KC poprzez
a) określenie w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 4.1a pkt 2.1
obowiązku pozyskania przez wykonawcę pozwolenia na użytkowanie dla całego obiektu
Centrum Muzyki,
obejmującego także uzyskanie tego pozwolenia dla robót i prac wykonanych
przez poprzedniego wykonawcę MIRBUD S.A. z siedzibą w Skierniewicach (KRS: 270385),
co stanowi warunek niemożliwy do oszacowania przez wykonawcę na etapie składania przez
niego oferty
w sytuacji, w której nie jest on w stanie określić nie tylko jakości i prawidłowości
robót i prac wykonanych przez poprzedniego wykonawcę, ale również tego czy roboty i prace
poprzedniego
wykonawcy nie są obarczone brakami niezbędnymi do uzyskania tej decyzji.
Wobec braku możliwości przyjęcia na siebie przez wykonawcę ryzyk w ww. zakresie o
nieznanym na dzień złożenia oferty rozmiarze, wykonawca powinien mieć uprawnienie do
zwolnienia z
odpowiedzialności za brak uzyskania decyzji udzielającej pozwolenia na
użytkowanie obiektu w sytuacji, w której wynika to z braków, bądź wad/usterek w robotach i
pracach poprzedniego wykonawcy, których obecny wykonawca nie był w stanie stwierdzić przy
zachowaniu n
ależytej staranności podczas przejęcia od Zamawiającego terenu budowy.
b) narzucenie wykonawcy w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 4.6
akapit 3 oraz w §3 ust. 1 części 4 Umowy pn. „Karta gwarancyjna” obowiązku przejęcia
uprawnień z tytułu gwarancji z tytułu wystąpienia wad, usterek, awarii lub niezakończonych
robót, usług lub dostaw wykonanych przez poprzedniego wykonawcę MIRBUD S.A. z siedzibą
w Skierniewicach (KRS: 270385), co stanowi
warunek niemożliwy do oszacowania przez
wykonawcę na etapie składania przez niego oferty w sytuacji, w której nie jest on w stanie
określić nie tylko jakości i prawidłowości robót i prac wykonanych przez poprzedniego
wykonawcę, ale również tego czy roboty i prace poprzedniego wykonawcy nie są obarczone
brakami, co także wyczerpuje normę klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez
przerzucenie na wykonawcę odpowiedzialności za okoliczności, za które wyłączną
odpowiedzialność ponosi zamawiający. To zamawiający dokonując odbioru robót po
poprzednim wykonawcy posiada, bądź powinien posiadać pełną wiedzę na temat wad, bądź
robót niezakończonych przez ten podmiot i tym samym obowiązek przekazania informacji w
tym zakresie obecnemu wykonawcy na etapie
składania przez niego oferty. Ponadto,
wykonawca nie jest w stanie w
sposób wyczerpujący określić wszystkich wad/braków robót po
poprzednim wykonawcy, dając Zamawiającemu gwarancję, że w trakcie prowadzenia przez
niego robót nie ujawnią się takie wady, bądź braki w robotach poprzedniego wykonawcy,
których wykryć przy dochowaniu należytej staranności się nie da na etapie składania oferty.
Wobec braku możliwości przyjęcia na siebie przez wykonawcę ryzyk w ww. zakresie o
nieznanym na dzień złożenia oferty rozmiarze, wykonawca powinien mieć uprawnienie do
zwolnienia z
odpowiedzialności z tytułu gwarancji z tytułu wystąpienia wad, usterek, awarii lub
niezakończonych robót, usług lub dostaw wykonanych przez poprzedniego wykonawcę
MIRBUD S.A. z siedzibą w Skierniewicach (KRS: 270385) w sytuacji, w której ww. wady, bądź
braki w robotach i
pracach poprzedniego wykonawcy, nie są możliwe do stwierdzenia przez
wykonawcę przy zachowaniu należytej staranności podczas przejęcia od Zamawiającego
terenu budowy.
c) narzucenie wykonawcy w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 4.10
obowiązku przejęcia po podpisaniu protokołu przejęcia terenu budowy pełnej
odpowiedzialności za roboty i prace wykonane przez poprzedniego wykonawcę MIRBUD S.A.
z siedzibą w Skierniewicach (KRS: 270385) co stanowi warunek niemożliwy do oszacowania
przez wykonawcę na etapie składania przez niego oferty w sytuacji, w której nie jest on w
stanie określić nie tylko jakości i prawidłowości robót i prac wykonanych przez poprzedniego
wykonawcę, ale również tego czy roboty i prace poprzedniego wykonawcy nie są obarczone
brakami, co także wyczerpuje normę klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez
przerzucenie na
wykonawcę odpowiedzialności za okoliczności, za które wyłączną
odpowiedzialność ponosi zamawiający. To zamawiający dokonując odbioru robót po
poprzednim wykonawcy posiada, bądź powinien posiadać pełną wiedzę na temat wad, bądź
robót niezakończonych przez ten podmiot i tym samym obowiązek przekazania informacji w
tym zakresie obecnemu wykonawcy na etapie składania przez niego oferty. Ponadto,
wykonawca nie jest w stanie w sposób wyczerpujący określić wszystkich wad/braków robót po
poprzednim wykonawcy, dając Zamawiającemu gwarancję, że w trakcie prowadzenia przez
niego robót nie ujawnią się takie wady, bądź braki w robotach poprzedniego wykonawcy,
których wykryć przy dochowaniu należytej staranności się nie da na etapie składania oferty.
Wobec braku
możliwości przyjęcia na siebie przez wykonawcę ryzyk w ww. zakresie o
nieznanym na dzień złożenia oferty rozmiarze, wykonawca powinien mieć uprawnienie do
zwolnienia z odpowiedzialności z tytułu gwarancji z tytułu wystąpienia wad, usterek, awarii lub
niezakończonych robót, usług lub dostaw wykonanych przez poprzedniego wykonawcę
MIRBUD S.A. z siedzibą w Skierniewicach (KRS: 270385) w sytuacji, w której ww. wady, bądź
braki w robotach i pracach poprzedniego
wykonawcy, nie są możliwe do stwierdzenia przez
wykonawcę przy zachowaniu należytej staranności podczas przejęcia od Zamawiającego
terenu budowy.
4) art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 99 ustawy Pzp w zw. z art. 3531 KC i art. 647 KC poprzez
określenie w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 6.8 „Kadra
wykonawcy” w akapicie 6 niespotykanego w umowach o roboty budowlane obowiązku
osobistego stawiania się personelu wykonawcy tj. w szczególności Kierownika Kontraktu,
Kierownika Budowy, kierowników robót i kierowników prac na każde wezwanie
Zamawiającego w czasie nie dłuższym niż 60 minut w siedzibie Zamawiającego, co stanowi
nie tylko n
ieprzejrzyste i niedokładne określenie przez Zamawiającego warunków Umowy,
skoro wykonawca nie jest w stanie w żaden sposób zagwarantować, że jego personel stawi
się na każde wezwanie Zamawiającego w terminie 60 minut, ale nadużycie przez niego pozycji
dominującej poprzez konstruowanie Umowy w taki sposób, aby wykonawca na zasadzie
ryzyka (a nie winy)
gwarantował spełnienie obowiązku niemożliwego do wykonania w
przypadku
zaistnienia okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności, a których
wystąpienie powinno usprawiedliwiać brak możliwości jego spełnienia.
5) art. 16 ustawy Pzp, art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp
w związku z
art. 353
KC i art. 647 KC w zw. z art. 484 §2 KC w zw. z art. 483 KC i art. 473 §1 KC ze
względu na zastrzeżenie w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli „Kary
za zwłokę” w pkt. 8.7 pkt 4) lit. c) kary umownej za nieobecność na Terenie Budowy
którejkolwiek z osób wskazanych w Akcie Umowy – tj. Kierownika Kontraktu (przez cały okres
i
przez cały czas realizacji Kontraktu), Kierownika Budowy (przez cały czas realizacji Robót)
lub z tytułu nieobecności na Terenie Budowy którejkolwiek z osób wskazanych w Akcie Umowy
– tj. Kierownika robót lub Kierownika prac, w trakcie kiedy wykonywane są prace lub roboty
nad którymi sprawuje on kierownictwo (zgodnie z zakresem posiadanych uprawnień) w
wysokości 0,05% Zatwierdzonej Kwoty Kontraktowej (za każdą nieobecność), która to kara
umowna jest nie tylko rażąco wygórowana, lecz także mająca charakter wyłącznie represyjny
i nieuzasadniony w przypadku, w którym wykonawca wykaże, że brak obecności na terenie
budowy którejkolwiek ze wskazanych osób z jego personelu nastąpił na skutek zaistnienia
okoliczności, za które odpowiedzialności nie ponosi, co stanowi ponadto nadużycie swobody
Zamawiającego do kształtowania postanowień umownych, uniemożliwiający Wykonawcy
prawidłowe oszacowanie ryzyk związanych z realizacją Umowy oraz mogący prowadzić do
niczym nieuzasadnionego
wzbogacenia się Zamawiającego kosztem Wykonawcy, która to
wysokość ma charakter rażąco wygórowany, co powoduje, że kary nie mają charakteru
dyscyplinującego, a wyłącznie represyjny oraz stwarzają ryzyko bezpodstawnego
wzbogacenia po stronie Zamawiającego kosztem Wykonawcy.
6) art. 16 ustawy Pzp, art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp
w związku z
art.
353(1) KC i art. 647 KC w zw. z art. 484 §2 KC w zw. z art. 483 KC i art. 473 §1 KC ze
względu na zastrzeżenie w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli „Kary
za zwłokę” w pkt. 8.7 pkt 5) kary umownej z tytułu odstąpienia od Umowy z przyczyn leżących
po stronie
Wykonawcy (lub za odstąpienie od Umowy przez Wykonawcę z przyczyn
nieleżących po stronie Zamawiającego, chyba że Umowa wyraźnie przyznaje Wykonawcy
uprawnienie do odstąpienia od Umowy lub jej rozwiązania, w przypadkach wprost wskazanych
w Umowie) w wysokości 10% Zatwierdzonej Kwoty Kontraktowej, która to kara umowna ma
charakter
wyłącznie represyjny i stanowi niczym nieusprawiedliwione wzbogacenie się
Zamawiającego kosztem wykonawcy, ponieważ na skutek zastrzeżenia tej kary umownej
wykonawca ponosi konsekwencje względem Zamawiającego, gdy odstąpi od Umowy na
skutek przyczyn, które nie są w żaden sposób związane z Zamawiającym, a wynikają z
przyczyn nieleżących po żadnej ze stron Umowy np. zdarzenia losowe. Za bezpodstawne
uznać należy w takiej sytuacji żądanie przez Zamawiającego zapłaty od wykonawcy tej kary
umownej, skoro przesłanka do jej naliczenia nie jest zupełnie związana z działaniem, bądź
zaniechaniem Wykonawcy.
7) art. 16 ustawy Pzp, art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp
w związku z
art.
353(1) KC i art. 647 KC w zw. z art. 484 §2 KC w zw. z art. 483 KC i art. 473 §1 KC ze
względu na zastrzeżenie w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli „Kary
za zwłokę” w pkt. 8.7 przedostatni akapit uprawnienia Zamawiającego do wliczenia do limitu
wszystkich kar
umownych także kary umownej z tytułu odstąpienia od umowy, co powoduje,
że górny limit kar umownych możliwych do naliczenia wykonawcy wynosi 30% wynagrodzenia
umownego co jest poziomem wygórowanym i znacząco odstającym od realiów rynkowych,
jest nieproporcjonalne, prowadzi na naruszenia zasad kontraktowania i bezpodstawnie
wzbogaca
Zamawiającego. Zamawiający z tytułu nieprawidłowego wykonania Umowy (np.
nieterminowego wykonania Umowy) będzie poza tym mógł naliczyć karę umowną, którą
będzie następnie kumulował z karą umowną z tytułu odstąpienia od Umowy (pkt. 8.7 pkt 5)),
co w świetle orzecznictwa Sądu Najwyższego (uchwała SN z 18 lipca 2012 r. III CZP 39/12)
8) art. 16 pkt. 1) ustawy Pzp, art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, art. 433 pkt 3 ustawy Pzp
w związku z
art. 8 ust 1 ustawy Pzp, art. 5 KC, art. 58 KC, art. 353
KC w zw. z art. 647 KC i art. 651 KC
poprzez zastrzeżenie w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 11.1
„Dokończenie zaległych prac i usuwanie wad” na końcu zapisu, zgodnie z którym wykonawca
jest zobowiązany do przystąpienia do usunięcia wady (awarii) uniemożliwiającej eksploatację,
lub zagrażającej zdrowiu lub życiu, bądź mieniu w terminie 4 godzin od chwili otrzymania
zawiadomienia od Zamawiającego, pod rygorem obowiązku zapłaty Zamawiającemu kary
umownej w wysokości 0,01% Zatwierdzonej Kwoty Kontraktowej za każdą rozpoczętą godzinę
zwłoki w przystąpieniu do usuwania wady (liczoną od każdego „pakietu” zgłoszonych
jednocześnie wad), lecz nie więcej niż 5% Zatwierdzonej Kwoty Kontraktowej, a maksymalny
czas na usunięcie tej wady (awarii) to 24 godziny od przystąpienia do usunięcia wad ale w
żadnym wypadku nie później niż 28 godzin od chwili otrzymania zawiadomienia – w taki
sposób aby była możliwa eksploatacja, bądź maksymalny czas na usunięcie zagrożenia
zdrowia lub
życia bądź mienia - nie dłużej niż 5 dni od dnia otrzymania zawiadomienia dla
całości prac (aby całkowicie usunąć wadę (awarię)), który to zapis nakłada na wykonawcę
obowiązek skalkulowania w swojej ofercie ryzyka, które nie jest możliwe do oszacowania na
dzień złożenia oferty, bowiem wykonawca nie jest w stanie określić, czy w sytuacji w której
zgłoszenie awarii wpłynie do wykonawcy w dzień wolny od pracy, bądź święto, czy w porze
nocnej to czy
będzie możliwe zadośćuczynienie obowiązkowi przystąpienia do usunięcia danej
wady (awarii) niezależnie od jej charakteru, w nieprzekraczalnym terminie 4 godzin od
powiadomienia, a także czy wykonawca będzie w stanie usunąć daną wadę (awarię) w
terminie 28 godzin/5 dni niezależnie od charakteru danej wady (awarii) i bez względu na
technologiczne możliwości jej usunięcia np. konieczności zamówienia odpowiednich części
zamiennych.
9) art. 16 pkt. 1) ustawy Pzp, art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, art. 433 pkt 3 ustawy Pzp
w związku z
art. 8 ust 1 ustawy Pzp, art. 5 KC, art. 58 KC, art. 3531 KC w zw. z art. 647 KC poprzez
narzucenie wykonawcy w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 11.11
„Zwolnienie terenu budowy” obowiązku zagospodarowania, bądź zutylizowania na własny
koszt
– o ile Zamawiający nie postanowi inaczej - odpadów będących własnością
Zamawiającego, co wyczerpuje normę klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp i stanowi
wyraz nadużycia pozycji dominującej przez Zamawiającego poprzez przerzucenie na
Wykonawcę ryzyka konieczności oszacowania w ofercie zobowiązania niemożliwego do
rea
lizacji, bowiem na dzień sporządzenia oferty wykonawca nie ma i nie może mieć wiedzy o
ilości oraz charakterze odpadów będących własnością Zamawiającego.
10) art. 16 pkt 1, 2 i 3 oraz art. 433 pkt 3 ustawy Pzp oraz 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp i art. 99
ustawy Pzp
w związku z art. 8 ust 1 ustawy Pzp oraz art. 353(1) KC w zw. z art. 647 i art. 649
KC poprzez
a) określenie w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 22.1 A lit. i. pkt 1)
– 19) przypadków zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, poprzez
brak wskazania
że przypadku te uprawniają wykonawcę nie tylko do zmiany terminu
wykonania przedmiotu Umowy, lecz także do zmiany należnego mu wynagrodzenia i
niedopuszczenie tym samym możliwości zmiany terminu realizacji Umowy i wynagrodzenia
należnego wykonawcy – co stanowi niezasadne i bezpodstawne przerzucenie na wykonawcę
odpowiedzialności i ryzyka finansowego realizacji Umowy, gdzie na skutek zaistnienia
okoliczności zależnych od Zamawiającego, bądź niezależnych od stron Umowy określonych
w klauzuli 22.1 pkt A lit. i.
części 3 Umowy wykonawca zostaje pozbawiony możliwości zmiany
wynagrodzenia oraz terminu wykonania Umowy na skutek braku podstaw prawnych do zmiany
Umowy w tym zakresie. Przerzucenie
takiego ryzyka na Wykonawcę wyczerpuje normę
klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp
i stanowi wyraz nadużycia pozycji dominującej
przez
Zamawiającego.
b) zastrzeżenie w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w części 3 Umowy
„Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 22.1 E braku możliwości zgłaszania przez
Wykonawcę roszczenia o zwiększenie wynagrodzenia, lub zwrotu innych kosztów
bezpośrednich lub pośrednich spowodowanych przestojem lub dłuższym czasem
wykonywania Umowy, poza przypadkiem, w którym przestój lub dłuższy czas wykonywania
Umowy wynika z okoliczności zawinionych przez Zamawiającego, pozbawiając w ten sposób
wykonawcę uprawnienia do zmiany wynagrodzenia w przypadkach, w których przestój, lub
dłuższy czas wykonywania Umowy nie wynika z okoliczności leżących po którejkolwiek ze
stron Umowy, a związany jest z wystąpieniem zdarzeń od nic niezależnych - co stanowi
niezasadne i bezpodstawne
przerzucenie na wykonawcę odpowiedzialności i ryzyka
finansowego
realizacji Umowy w takim zakresie i wyczerpuje normę klauzuli abuzywnej z art.
433 pkt 3 ustawy Pzp
i stanowi wyraz nadużycia pozycji dominującej przez Zamawiającego.
c) zastrzeżenie w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w części 3 Umowy
„Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 22.1 F obowiązku realizacji przez wykonawcę robót
zamiennych lub
dodatkowych na każde żądanie Zamawiającego bez wcześniejszego
zatwierdzenia należnego z tego tytułu wynagrodzenia wykonawcy oraz bez określenia ich
wpływu na termin końcowy realizacji Umowy, a jednoczesne przyznanie przez Zamawiającego
uprawnienia do
rozliczenia tych robót zamiennych lub dodatkowych dopiero po sprawdzeniu i
zatwierdzeniu ich wyceny, co skutkuje pozbawieniem
wykonawcy do zmiany należnego mu
wynagrodzenia przed
przystąpieniem do realizacji robót dodatkowych, bądź zamiennych i tym
samym skutkuje przerzuceniem na wykonawcę odpowiedzialności i ryzyka finansowego
realizacji Umowy w przypadku zlecenia realizacji
robót dodatkowych, zamiennych przez
Zamawiającego, co wyczerpuje normę klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp i stanowi
wyraz
nadużycia pozycji dominującej przez Zamawiającego.
11) naruszenie art. 16 pkt. 1) ustawy Pzp, art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, art. 433 pkt 3 ustawy Pzp
w związku z art. 8 ust 1 ustawy Pzp, art. 5 kc, art. 58 kc, art. 353
kc w zw. z art. 647 kc i art.
651 kc poprzez niezasadne i
bezpodstawne przerzucenie na wykonawcę odpowiedzialności i
ryzyk, które leżą po stronie Zamawiającego, a tym samym nadużywanie swojego prawa do
tworzenia warunków umowy o zamówienie publiczne poprzez wymaganie w części 3 Umowy
„Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 22.1 C Umowy, aby Wykonawca oświadczył, że w
terminie do 14 dni od momentu wystąpienia przesłanek do zmian Umowy złoży wniosek o
zmianę treści Umowy do Zamawiającego „pod rygorem uznania, że Wykonawca nie uznaje
wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. A za wpływające na jakikolwiek termin
umowny i zrzeka się uprawnienia do wysuwania jakichkolwiek roszczeń wobec
Zamawiającego o wydłużenie jakichkolwiek terminów, uprawniając Zamawiającego do
nałożenia kar umownych w przypadku przekroczenia terminów przez Wykonawcę (w takim
przypadku przekroczenie terminów uznaje się za zawinione przez Wykonawcę)” podczas gdy
okoliczności określone w klauzuli 22.1 pkt A części 3 Umowy są bądź zależne od
Zamawiającego, bądź niezależnych od stron Umowy i tym samym Wykonawca nie jest w
stanie wziąć na siebie ryzyka zrzeczenia się roszczeń o wydłużenie terminu w razie
wystąpienia tych okoliczności w razie nieprzedłożenia Zamawiającemu wniosku o zmianę
Umowy w terminie 14 dni od momentu ich wystąpienia, skoro nie od niego zależy wystąpienie
prz
esłanek do zmiany Umowy. Przerzucenie takiego ryzyka na Wykonawcę wyczerpuje normę
klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp
i stanowi wyraz nadużycia pozycji dominującej
przez Zamawiającego.
12) naruszenie art. 16 pkt. 1) ustawy Pzp, art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, art. 433 pkt 3 ustawy Pzp
w związku z art. 8 ust 1 ustawy Pzp, art. 5 kc, art. 58 kc, art. 353
kc w zw. z art. 647 kc i art.
651 kc poprzez niezasadne i
bezpodstawne przerzucenie na wykonawcę odpowiedzialności i
ryzyk, które leżą po stronie Zamawiającego, a tym samym nadużywanie swojego prawa do
tworzenia warunków umowy o zamówienie publiczne poprzez określenie w części 3 Umowy
„Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli 23.2 „Prawo opcji” robót budowlanych
przeznaczonych do wykonania w ramach prawa
opcji tj. w ramach ewentualnej możliwości
zwiększenia zakresu przedmiotu zamówienia, które to roboty budowlane wchodzą w zakres
projektu
budowlanego, stąd nie jest możliwym do czasu wykonania wszystkich robót objętych
pozwoleniem na budowę uzyskanie pozwolenie na użytkowanie dla całego obiektu Centrum
Muzyki, a do czego wykonawcę zobowiązuje klauzula 4.1a ust. 2.1 „Dodatkowe zobowiązania
wykonawcy” („pozyskane przez Wykonawcę – jego staraniem i na jego koszt – pozwolenie na
użytkowanie dla całego obiektu Centrum Muzyki (w zakresie Robót wykonanych przez
Wykonawcę oraz robót i prac wykonanych przez poprzedniego wykonawcę i ewentualnie
innych wykonawców zaangażowanych przez Zamawiającego) wraz z klauzulą ostateczności”)
oraz klauzula 10.1 („Wykonawca po złożeniu zawiadomienia o zakończeniu budowy uzyska
własnym staraniem i na własny koszt od właściwych władz pozwolenie na użytkowanie dla
całego obiektu Centrum Muzyki”). Powyższe oznacza, iż może dojść do sytuacji w której
Wykonawca pomimo wykonania
Umowy, w przypadku braku zlecenia Opcji, nie będzie w
stanie spełnić wymogu umownego uzyskania decyzji wymaganych zgodnie z Umowa i
dokonać w ślad za tym skutecznego zgłoszenia do odbioru końcowego (tutaj wystąpienia z
wnioskiem
o wydanie Świadectwa Przejęcia dla Całości robót). Wykonawca sporządzając
ofertę nie jest w stanie wziąć na siebie tego rodzaju ryzyka, czyli ryzyka wykonania robót,
których nie wie czy będzie zobligowany wykonać na etapie realizacji Umowy, ponieważ brak
jest
informacji czy Zamawiający skorzysta z prawa opcji czy nie, a roboty te wymagane są dla
uzyskania pozwolenia na użytkowanie inwestycji. Przerzucenie takiego ryzyka na Wykonawcę
wyczerpuje normę klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp i stanowi wyraz nadużycia
pozycji
dominującej przez Zamawiającego.
13) art. 16 pkt. 1) ustawy Pzp, art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, art. 433 pkt 3 ustawy Pzp
w związku
z art. 8 ust 1 ustawy Pzp, art. 5 KC, art. 58 KC, art. 353
KC w zw. z art. 647 KC poprzez
narzucenie wykonawcy w części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w klauzuli w
klauzuli 23.2 „Prawo opcji” konieczności realizacji zamówienia objętego prawem opcji w
przedłużonym terminie realizacji umowy (Czasu na Ukończenie) ramach ceny wynikającej ze
złożonej oferty i Umowy bez prawa wykonawcy do żądania zmiany wynagrodzenia oraz zwrotu
kosztów ogólnych budowy poniesionych przez wykonawcę w związku z wydłużeniem okresu
realizacji Umowy, co skutkuje przerzuceniem na wykonawcę odpowiedzialności i ryzyka
finansowego realizacji Umowy w przypadku
skorzystania przez Zamawiającego z prawa opcji,
co wyczerpuje normę klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp i stanowi wyraz nadużycia
pozycji
dominującej przez Zamawiającego.
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu dokonania następujących czynności –
zmiany treści wzoru Umowy poprzez:
1) w zakresie zarzutu nr 1 Odwołujący wnosi o dostosowanie postanowień wzoru Umowy do
przepisów prawa tj. zmianę części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w zakresie
klauzuli 1.8, że
a) Wykonawca przedłoży Inżynierowi do zatwierdzenia takie rysunki, świadectwa, obliczenia
i/lub inną techniczną dokumentację, jak określone zostało w Specyfikacjach, Warunkach,
Kontrakcie,
Dokumentacji Projektowej lub jak wymagane jest przez Inżyniera.
b) Przez okres realizacji Robót oraz Kontraktu, dokumenty wymienione w Specyfikacji,
Dokumenty Wykonawcy, Rysunki i Zmiany oraz inne komunikaty otrzymane na mocy
Kontraktu, będą dostępne dla Inżyniera, Przedstawiciela Inżyniera oraz dla innych osób
upoważnionych pisemnie przez Inżyniera. Wykonawca będzie odpowiedzialny za uzupełnianie
dokumentów, o których mowa poniżej w niniejszej klauzuli.
c) Prace Towarzyszące i Roboty Tymczasowe wraz z kosztami ich realizacji i opłatami, w tym
koszty związane z uzupełnieniem i wykonaniem dokumentacji wykonawczej i odbiorowej,
ponosi Wykonawca.
2) w zakresie zarzutu nr 2
– Odwołujący wnosi o dostosowanie postanowień wzoru Umowy do
przepisów prawa tj. zmianę części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w zakresie
klauzuli 2.1 „Prawo dostępu do terenu budowy” w następujący sposób:
„Zamawiający przekaże Wykonawcy prawo dostępu i władania wszystkimi częściami Terenu
Budowy w momencie protokolarnego przekazania Terenu
Budowy (przewiduje się
przekazanie Terenu Budowy nie później niż do dnia 31 grudnia 2024 r.” przy czym ze względu
na trwające obecnie prace i roboty budowlane na Terenie Budowy, data powyższa może ulec
przesunięciu, o którym będzie informowany na bieżąco Wykonawca; przesunięcie terminu
przekazania Terenu Budowy przekraczające ww. przewidywany termin przekazania Terenu
Budowy nie stanowi podstawy do kierowania
jakichkolwiek roszczeń finansowych ani
terminowych przez Wykonawcę, a Wykonawca skalkulował w ofercie ryzyko przesunięcia
terminu przekazania
Terenu Budowy”.
3) w zakresie zarzutu nr 3
– Odwołujący wnosi o dostosowanie postanowień wzoru Umowy do
przepisów prawa tj. zmianę części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu” w poniższym
zakresie:
a) klauzuli 4.1a pkt 2.1 w następujący sposób „pozyskane przez Wykonawcę – jego staraniem
i na jego koszt
– pozwolenie na użytkowanie dla całego obiektu Centrum Muzyki (w zakresie
Robót wykonanych przez Wykonawcę oraz robót i prac wykonanych przez poprzedniego
wykonawcę i ewentualnie innych wykonawców zaangażowanych przez Zamawiającego) wraz
z klauzulą ostateczności, z tym zastrzeżeniem, że Zamawiający zobowiązany jest
przekazać Wykonawcy komplet dokumentacji powykonawczej sporządzonej przez
poprzedniego wykonawcę, a Wykonawca uprawniony jest do wskazania tych
elementów tej dokumentacji, które uniemożliwiają uzyskanie przez niego pozwolenia na
użytkowanie. Wykonawca pozostaje zwolniony z odpowiedzialności za nieuzyskanie
pozwolenia na użytkowanie dla całego obiektu Centrum Muzyki jeśli odmowa wydania
tej
decyzji wynika z okoliczności za które nie ponosi odpowiedzialności, w tym
zwłaszcza związanych z zakresem Robót wykonanych przez Wykonawcę oraz robót i
prac
wykonanych przez poprzedniego wykonawcę”.
b) klauzuli 4.6 akapit 3 w następujący sposób „Wykonawca przyjmuje do wiadomości (i nie
będzie to wymagało dodatkowych powiadomień), że zobowiązany jest do udostępniania
Terenu Budowy oraz umożliwienia wykonywania robót, usług, dostaw i innych czynności
poprzedniemu wykonawcy
– MIRBUD S.A. z siedzibą w Skierniewicach (KRS: 270385) oraz
wszelkiego skoordynowania, o którym mowa w niniejszej klauzuli, a to związanych z
usuwaniem ewentualnych wad, usterek lub awarii w wykonanych przez ten podmiot robotach,
usługach lub dostawach lub związanych z koniecznością zakończenia zaległych robót, usług
lub dostaw przez ten podmiot.
W szczególności może to dotyczyć wad, usterek, awarii lub
niezakończonych robót, usług lub dostaw, zgłoszonych przez Wykonawcę, na podstawie
uprawnień z tytułu gwarancji lub rękojmi poprzedniego wykonawcy, które zostaną przekazane
przez Zamawiającego Wykonawcy”
c) §3 ust. 1 części 4 Umowy pn. „Karta gwarancyjna” w następujący sposób „Wykonawca
udziela Zamawiającemu niniejszej gwarancji na wszystkie Roboty, Usługi i Dostawy objęte
Przedmiotem Umowy jak
również zastane przez niego roboty, usługi i dostawy wykonane
przez
poprzedniego wykonawcę. Wykonawca udziela gwarancji na cały obiekt Krakowskiego
Centrum Muzyki wraz z instalacjami,
wyposażeniem, terenami przyległymi i innymi – objętymi
kompletną dokumentacją projektową tej inwestycji oraz pozwoleniem na budowę z
z
astrzeżeniem wynikającym z klauzuli 4.10 części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu”
d) klauzuli 4.10 w następujący sposób: „Wszelkie uwagi i zastrzeżenia do Terenu Budowy, w
szczególności wszelkie wady lub usterki w robotach, usługach lub dostawach znajdujących się
na Terenie Budowy (a
odnoszące się do poprzedniego wykonawcy) zostaną szczegółowo
wskazane nie później niż w momencie przekazania Wykonawcy Terenu Budowy, z
wyłączeniem tych wad, usterek w robotach, usługach lub dostawach które odnoszą się do
poprzedniego wykonawcy.
Wykonawca dokona przejęcia Terenu Budowy w formie
trójstronnego przekazania, w którym uczestniczyć będzie Zamawiający oraz poprzedni
wykonawca, który realizował etap I budowy obiektu (stan surowy otwarty). Z czynności
przekazania i przejęcia Terenu Budowy sporządzony zostanie protokół zdawczo-odbiorczy, w
którym Wykonawca wskaże wszelkie zastrzeżenia, wady lub usterki, które mógł wykryć przy
zachowaniu należytej staranności wymaganej od podmiotu zajmującego się realizacją robót
budowlanych. Wykonawca
przyjmuje do wiadomości i akceptuje (co uwzględnił również w
cenie
Oferty), że Roboty będą każdorazowo włączane do istniejącej już struktury stworzonej
przez poprzedniego wykonawcę, a Wykonawca przejmie odpowiedzialność za cały obiekt i
przedmiot Kontraktu,
będący efektem Robót (w tym również za roboty i prace wykonane przez
poprzedniego wykonawcę z wyłączeniem odpowiedzialności z tytułu wad, bądź usterek
poprzedniego wykonawcy, niemożliwych do wykrycia przy przejęciu terenu budowy, bądź
będących ich następstwem). W zakresie wykonanym przez poprzedniego wykonawcę
(wykonawcę etapu I – stan surowy otwarty) Wykonawca uzyska od Zamawiającego
uprawnienia i kompetencje z tytułu rękojmi oraz gwarancji przysługujących Zamawiającemu w
stosunku do
poprzedniego wykonawcy i w tym zakresie będzie mógł kierować roszczenia do
poprzedniego wykonawcy, co nie wyłącza ani nie umniejsza odpowiedzialności Wykonawcy
co cały obiekt i przedmiot Kontraktu, z wyłączeniem odpowiedzialności z tytułu wad, usterek,
awarii lub niezakończonych robót, usług poprzedniego wykonawcy, niemożliwych do wykrycia
przy przejęciu terenu budowy, bądź będących ich następstwem.
4) w zakresie zarzutu nr 4 -
dokonania zmiany części 3 Umowy „Warunki szczególne kontraktu”
w klauzuli 6.8 „Kadra wykonawcy” w akapicie 6 Umowy poprzez nadanie mu treści zgodnej z
przepisami i zasadami prawa w
następujący sposób: „Wykonawca zobowiązuje się i deklaruje,
że wszystkie osoby wskazane przez niego w Akcie Umowy, w szczególności Kierownik
Kontraktu, Kierownik Budowy, kierownicy robót i kierownicy prac będą czynnie realizować
swoje czynności na Terenie Budowy w czasie, w którym realizowane będą Roboty, których
przedmiot jest zbieżny z wymaganymi uprawnieniami i/lub kwalifikacjami ww. osób, z
zastrzeżeniem, że Kierownik Kontraktu oraz Kierownik Budowy zobowiązani są do codziennej
obecności na Terenie Budowy przez cały okres realizacji Robót. Ww. osoby zobowiązane są
również do obecności w trakcie Rad Budowy, oraz w każdym przypadku, gdy Zamawiający
zażąda osobistej obecności wskazanej przez niego osoby, z wyłączeniem sytuacji, w której
ich nieobecność jest usprawiedliwiona. Ww. osoby zobowiązane są również do stawienia się
w
czasie nie dłuższym niż 60 minut w siedzibie Zamawiającego, na polecenie
Zamawiającego”.
5) w zakresie zarzutu nr 5
– dokonanie zmiany części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu” w klauzuli „Kary za zwłokę” w pkt. 8.7 pkt 4) lit. c) w następujący sposób
„nieusprawiedliwioną nieobecność na Terenie Budowy którejkolwiek z osób wskazanych w
Akcie Umowy
– tj. Kierownika Kontraktu (przez cały okres i przez cały czas realizacji
Kontraktu), Kierownika Budowy
(przez cały czas realizacji Robót) lub z tytułu nieobecności na
Terenie
Budowy którejkolwiek z osób wskazanych w Akcie Umowy – tj. Kierownika robót lub
Kierownika prac, w trakcie kiedy wykonywane są prace lub roboty nad którymi sprawuje on
kierownictwo (zgodnie z zakresem posiadanych
uprawnień) w wysokości 0,05% Zatwierdzonej
Kwoty Kontraktowej (za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność)”.
6) w zakresie zarzutu nr 6
– dokonanie zmiany części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu” w zakresie pkt. 8.7 pkt 5) w następujący sposób „Wykonawca zapłaci
Zamawiającemu kary umowne z tytułu odstąpienia od Umowy z przyczyn leżących po stronie
Wykonawcy
(lub za odstąpienie od Umowy przez Wykonawcę z przyczyn nieleżących po
stronie
Zamawiającego, chyba że Umowa wyraźnie przyznaje Wykonawcy uprawnienie do
odstąpienia od Umowy lub jej rozwiązania, w przypadkach wprost wskazanych w Umowie) w
wysokości 10% Zatwierdzonej Kwoty Kontraktowej”.
7) w zakresie zarzutu nr 7
– dokonanie zmiany części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu” w zakresie pkt. 8.7 przedostatni akapit w następujący sposób: „Suma wszystkich
naliczonych na podstawie Kontraktu Kar
umownych nie może przekroczyć 20% Zatwierdzonej
Kwoty Kontraktowej.
nie wliczając Kary umownej, o której mowa w punkcie 5) powyżej”.
8) w zakresie zarzutu nr 8
– dokonanie zmiany części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu” w klauzuli 11.1 w następujący sposób „Jeżeli wystąpi wada (awaria), która
uniemożliwi eksploatację lub zagraża zdrowiu lub życiu, bądź mieniu to Wykonawca jest
zobowiązany do przystąpienia do jej usunięcia w terminie 4 godzin od chwili otrzymania
zawiadomienia z tym
zastrzeżeniem, że jeśli zgłoszenie danej wady (awarii) wpłynie do
Wykonawcy po godzinie 17, to traktuje się je jako zgłoszone następnego dnia roboczego”.
Maksymalny czas na usunięcie wady (awarii), która uniemożliwi eksploatację lub zagraża
zdrowiu lub życiu, bądź mieniu to 24 godziny od przystąpienia do usunięcia wad ale w żadnym
wypadku nie później niż 28 godzin od chwili otrzymania zawiadomienia – w taki sposób aby
była możliwa eksploatacja, usunąć zagrożenie zdrowia lub życia bądź mienia i nie dłużej niż 5
dni od dnia otrzymania zawiadomienia dla całości prac (aby całkowicie usunąć wadę (awarię)).
Nie dotyczy to sytuacji, w której ze względu na technologię usunięcia danej wady (awarii) nie
jest możliwe jej usunięcie w terminach określonych w zdaniu poprzednim”.
9) w zakresie zarzutu nr 9
– dokonanie zmiany części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu” w klauzuli 11.11 w następujący sposób „Wykonawca zobowiązany jest do
uporządkowania Terenu Budowy oraz zagospodarowania bądź utylizacji wszelkich odpadów,
których jest wytwórcą. Wszystkie odpady muszą być ewidencjonowane. Odpady pochodzące
z
obiektów będących własnością Zamawiającego zostaną postawione do dyspozycji
Zamawiającego, a jeżeli Zamawiający nie jest zainteresowany ich zagospodarowaniem,
Wykonawca winien je zagospodarować, bądź zutylizować na własny koszt - zgodnie z
obowiązującymi przepisami o ile Zamawiający nie postanowi inaczej. Wykonawca powinien
posiadać wszystkie niezbędne zgody i decyzje w powyższym zakresie i przekazać je
Inżynierowi i/lub Zamawiającego zgodnie z Warunkami i w terminach wynikających z
Warunków”.
10) w zakresie zarzutu nr 10
– dokonanie zmiany części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu” w następujący sposób:
a) klauzuli 22.1 A lit. i. w następujący sposób: „Zamawiający przewiduje możliwość zmiany
terminu realizacji Umowy (Czasu na Ukończenie) lub poszczególnych terminów pośrednich,
terminów kamieni milowych, terminów zadań leżących na ścieżce krytycznej i/lub innych
terminów wynikających z Harmonogramu lub Umowy oraz należnego Wykonawcy
wynagrodzenia (Zatwierdzonej Kwoty Kontraktowej), jeżeli wystąpią przesłanki wynikające z
treści SWZ lub poniższe (…)”
b) klauzuli 22.1 E w następujący sposób: „Wykonawca nie może żądać zwiększenia
wynagrodzenia lub zwrotu innych kosztów bezpośrednich lub pośrednich spowodowanych
przestojem lub dłuższym czasem wykonywania Umowy, z tym zastrzeżeniem, że w przypadku,
jeśli przestój lub dłuższy czas wykonywania Umowy wynika z okoliczności zawinionych przez
Zamawiającego, bądź za które odpowiedzialności żadna ze stron Umowy nie ponosi,
Wykonawca uprawniony jest do
zgłoszenia roszczenia o zwiększenie wynagrodzenia
Wykonawcy o
szczegółowo wyliczone i udokumentowane koszty przestoju lub dłuższego
czasu wykonywania Umowy”
c) klauzuli 22.1 F w następujący sposób: „Na żądanie Zamawiającego Wykonawca
zobowiązany jest wykonać Roboty Zamienne lub roboty dodatkowe po uprzednim
sprawdzeniu i zatwierdzeniu przez
Zamawiającego Wyceny Robót Zamiennych lub robót
dodatkowych
sporządzonej przez Wykonawcę. Strony dokonają stosownej zmiany Umowy
poprzez zawarcie aneksu. Rozliczenie ewentualnych Robót Zamiennych lub robót
dodatkowych nastąpi zgodnie z Klauzulą 12.3 [Wycena]. Po sprawdzeniu i zatwierdzeniu przez
Zamawiającego Wyceny Robót Zamiennych lub robót dodatkowych Strony dokonają
stosownej zmiany Umowy poprzez zawarcie aneksu. Roboty Zamienne lub roboty dodatkowe
mogą być także wykonane na wniosek Wykonawcy po uprzednim uzgodnieniu z
Zamawiającym, według zasad jak dla Robót Zamiennych lub robót dodatkowych na żądanie
Zamawiającego. W szczególnie uzasadnionych przypadkach żądanie i zamówienie Robót
Zamiennych lub robót dodatkowych będzie stanowiło dla Wykonawcy podstawę o wystąpienie
z żądaniem przedłużenia terminu zakończenia wykonania Umowy lub jej poszczególnych
zakresów. Liczba dni przedłużających termin realizacji zostanie każdorazowo uzgodniona z
Zamawiającym przed formalnoprawnym zamówieniem Robót Zamiennych lub robót
dodatkowych”.
11) w zakresie zarzutu nr 11
– dokonanie zmiany części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu” w klauzuli 22.1 C Umowy w następujący sposób:
„Wniosek Wykonawcy o zmianę treści Umowy winien być zgłoszony Zamawiającemu w
terminie do 14 dni
niezwłocznie od momentu wystąpienia przesłanek do zmian Umowy,
określonych w ust. A pod rygorem uznania, że Wykonawca nie uznaje wystąpienia
okoliczności, o których mowa w ust. A za wpływające na jakikolwiek termin umowny i zrzeka
się uprawnienia do wysuwania jakichkolwiek roszczeń wobec Zamawiającego o wydłużenie
jakichkolwiek terminów, uprawniając Zamawiającego do nałożenia kar umownych w
przypadku przekroczen
ia terminów przez Wykonawcę (w takim przypadku przekroczenie
terminów uznaje się za zawinione przez Wykonawcę”.
12) w zakresie zarzutu nr 12
– dokonanie zmiany części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu” w klauzuli 4.1a „Dodatkowe zobowiązania wykonawcy” oraz klauzuli 10.1 „Przejęcie
robót i odcinków” w następujący sposób „Prawo opcji”
a) 4.1a DODATKOWE ZOBOWIĄZANIA WYKONAWCY
2. Wykonawca zobowiązany jest do sporządzenia oraz przekazania Inżynierowi Kontraktu
oraz Zamawiającemu wraz z wnioskiem o wydanie Świadectwa Przejęcia dokumentacji
powykonawczej w 4 egzemplarzach w wersji papierowej oraz w 2 egzemplarzach
(jednakowych do papierowych) w wersji elektronicznej (zarówno edytowalnej, jak i
nieedytowalnej - wersja PDF i wykonana w programie
AutoCAD lub innym równoważnym
programie kreślarskim), obejmującej co najmniej: pozyskane przez Wykonawcę – jego
staraniem i na jego koszt
– pozwolenie na użytkowanie dla całego obiektu Centrum Muzyki (w
zakresie Robót wykonanych przez Wykonawcę oraz robót i prac wykonanych przez
poprzedniego
wykonawcę i ewentualnie innych wykonawców zaangażowanych przez
Zamawiającego) wraz z klauzulą ostateczności.
b) 10.1 PRZEJĘCIE ROBÓT I ODCINKÓW
W drugim akapicie niniejszej klauzuli 10.1 skreśla się zdanie drugie jako niemające
zastosowania. W pozostałych akapitach niniejszej klauzuli 10.1 (oraz w pkt. (a)) skreśla się
wszelkie odniesienia do Odcinków, które nie mają zastosowania w niniejszym Kontrakcie. Na
końcu niniejszej klauzuli 10.1 dodaje się następujący zapis: Przed wystąpieniem o wystawienie
Świadectwa Przejęcia dla całości Robót, Wykonawca zobowiązany jest uzyskać pozwolenie
na użytkowanie Robót, które zostanie dołączone do dokumentacji powykonawczej.
c) Wraz z wnioskiem o wystawienie Świadectwa Przejęcia dla całości Robót Wykonawca
dostarczy wszystkie dokumenty niezbędne do dokonania oceny prawidłowego wykonania
Robót, w szczególności: Dziennik Budowy, Projekt Budowlany, dokumentację powykonawczą,
certyfikaty na wbudowane materiały, geodezyjną inwentaryzację powykonawczą wszystkich
Robót zatwierdzoną przez właściwy organ, zestawienie ilości wykonanych robót i rozliczenie
wynagrodzenia za ich
wykonanie zatwierdzone przez Inżyniera oraz inne dokumenty
wymagane przez Zamawiającego. Wykonawca po złożeniu zawiadomienia o zakończeniu
budowy uzyska własnym staraniem i na własny koszt od właściwych władz pozwolenie na
użytkowanie dla całego obiektu Centrum Muzyki.
13) w zakresie zarzutu nr 13
– dokonanie zmiany części 3 Umowy „Warunki szczególne
kontraktu” w klauzuli 23.2 „Prawo opcji” w następujący sposób:
„Pomimo przekazania przez Zamawiającego zlecenia prawa opcji po zakładanym powyżej
terminie o którym mowa w poprzedzającym akapicie w punktach 1.-9., Wykonawca
zobowiązany będzie do jego realizacji zgodnie z wymaganiami Umowy i jej załączników oraz
za cenę wynikającą z treści złożonej Oferty i Umowy, przy czym z możliwością wydłużenia
terminu
realizacji Umowy (Czasu na Ukończenie) oraz należnego Wykonawcy wynagrodzenia
(Zatwierdzonej Kwoty Kontraktowej)
”.
W dniu
6 września 2024 r. do Prezesa Izby wpłynęła odpowiedź na odwołaniem w której
Zamawiający oświadczył, że:
1) uwzględnia zarzuty nr 2, 4, 6, 9 odwołania,
2) uwzględnia w części zarzuty nr 5, 7, 8, 10, 12, 13 odwołania,
3) wnosi o oddalenie odwołania w zakresie zarzutów nr 1, 3, 11,
4) wnosi o zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania. Odwołujący podał, że jest
podmiotem profesjonalnie działającym na rynku budowlanym, w tym w sektorze inwestycji
realizowanych w trybie ustawy Pzp. Odwołujący wskazał, że jego zdaniem postanowienia
zawarte w załączniku C do SWZ „Projektowane postanowienia umowy”, są niezgodne z
ustawą Pzp i KC. Formułując postanowienia wzoru umowy Zamawiający zdaniem
Odwołującego narusza podstawowe obowiązki inwestora (Zamawiającego) wynikające z
umowy o roboty
budowlane (art. 647 KC), m. in. w sposób wskazany szczegółowo w
odwołaniu. Z uwagi na powyższe, skoro treść SWZ i wzoru Umowy narusza zasady określone
ustawą Pzp oraz kodeksem cywilnym, Odwołujący wskazał, że ma interes w złożeniu
odwołania i dążeniu do zmiany postanowień SWZ, jako że chciałby mieć możliwość złożenia
oferty w p
ostępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego, a jeśli zostanie ona wybrana –
chciałby mieć możliwość zawarcia prawidłowej i zgodnej z powszechnie obowiązującymi
przepisami prawa umowy
z Zamawiającym.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego w ustawowym
terminie
zgłosili wykonawcy: HOCHTIEF Polska S.A. z siedzibą w Warszawie i NDI S.A. z
siedzibą w Sopocie. Strony nie zgłosiły opozycji, ani zastrzeżeń co do skuteczności
przystąpienia tych wykonawców do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego.
Izba postanowiła dopuścić wykonawców: HOCHTIEF Polska S.A. z siedzibą w Warszawie i
NDI S.A. z siedzibą w Sopocie do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
Odwołującego.
Przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w ustawowym
terminie nie zgłosił żaden wykonawca.
W dniu 13
września 2024 r. do Prezesa Izby wpłynęło pismo procesowe Odwołującego, w
którym oświadczył on, że:
1. w zakresie dotyczącym zarzutów uwzględnionych przez Zamawiającego w odpowiedzi na
odwołanie z dnia 6.09.2024 r. wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego;
2. w zakresie dotyczącym zarzutu nr 3 odwołania z dnia 23.08.2024 r. – podtrzymuje zarzut w
całości i wnosi o jego rozpoznanie przez Izbę,
3. w pozostałym zakresie odwołania z dnia 23.08.2024 r. nieuwzględnionym przez
Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie z dnia 6.09.2024 r. – wycofuje odwołanie.
W dniu 20 września 2024 r. do Prezesa Izby wpłynęło pismo procesowe Odwołującego
zatytułowane „Cofnięcie odwołania w części zarzutu nr 3 KIO Krakowskie Centrum Muzyki”, w
którym Odwołujący oświadczył, że w związku z dokonaniem przez Zamawiającego zmiany
Specyfikacji Warunków Zamówienia w dniu 19.09.2024 r., w której dokonał on zmiany
postanowień umownych w sposób uwzględniający żądania Odwołującego wynikające z
zarzutu
nr 3 odwołania z dnia 23.08.2024 r. informuje, że nie podtrzymuje dalej zarzutu nr 3
odwo
łania z dnia 23.08.2024 r. i tym samym wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego.
Wobec powyższego postępowanie odwoławcze należało umorzyć, stosownie do dyspozycji
art. 522 ust. 3 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz.
2437), z którego wynika, że koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, jeżeli
przed otwarciem rozprawy zamawiający uwzględnił w części zarzuty przedstawione w
odwołaniu i pozostałe zarzuty zostały przez odwołującego wycofane, a w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu
wobec uwzględnienia przez zamawiającego w części zarzutów przedstawionych w odwołaniu
– w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty
uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodnicząca:
……………….