Sygn. akt: KIO 2975/24
WYROK
Warszawa, dnia 4
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę Budimex S.A. w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława
Dąbrowskiego w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie
odwołującego – wykonawcy „PRK7 NIERUCHOMOŚCI”
sp. z o.o. w Warszawie
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 4 odwołania,
uwzględnia częściowo odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 odwołania i nakazuje
zamawiającemu wykonanie czynności modyfikacji treści SWZ (Umowy) poprzez
modyfikację treści postanowienia Umowy i nadanie im następującego brzmienia:
a) zdanie pierwsze
§3 ust. 1 projektu umowy: „Wynagrodzenie, o którym mowa w
ust. 1, obejmuje
wszystkie koszty Wykonawcy związane z wykonaniem i
odbiorem przedmiotu Umowy, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 3
do Umowy oraz ofertą Wykonawcy, a wynikające z zastosowanej technologii,
obowiązujących norm i przepisów, a niezbędne do wykonania przedmiotu
Umowy.
”,
b)
§4 ust. 2 projektu umowy: „Wykonawca oświadcza, że zapoznał się z
dokumentacją przedstawioną przez Zamawiającego i nie zgłasza do niej uwag i
zastrzeżeń. Zakres obowiązków weryfikacyjnych nałożonych na Wykonawcę i
składanych oświadczeń ograniczony jest do czynności i informacji, możliwych
do przeprowadzenia i zidentyfikowania przez Wykonawcę na podstawie
dokumentacji sporządzonej przez Zamawiającego na etapie składania oferty.”,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
4. kosztami
postępowania obciąża Wojskową Akademię Techniczną im. Jarosława
Dąbrowskiego w Warszawie w części 1/3 oraz wykonawcę Budimex S.A. w
Warszawie w części 2/3 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Budimex S.A. w Warszawie
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Wojskowej Akademii Techniczną im. Jarosława Dąbrowskiego w
Warszawie na rzecz wykonawcy Budimex S.A. w Warszawie
kwotę 3.333 zł
33 gr
(słownie: trzy tysiące trzysta trzydzieści trzy złote trzydzieści trzy grosze).
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………….…
Sygn. akt: KIO 2975/24
U z a s a d n i e n i e
Wojskowa Akademia
Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie, zwany
dalej „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
2023 r. poz. 1605 ze zm.)
, zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, którego przedmiotem jest
Rozbudowa oraz przystosowanie budynków nr 15 oraz 23 na potrzeby Centrum Budowy,
Eksploatacji i Diagnostyki Techniki Pancernej i Samochodowej Wydziału Inżynierii
Mechanicznej "zaprojektuj i wykonaj".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
12 sierpnia 2024 r., 2024/BZP 00454736.
Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu w dniu 19
sierpnia 2024
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wniósł odwołanie wykonawca
Budimex S.A. w Warszawie, zwany
dalej „odwołującym”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 433 ust. 1 pkt 3) ustawy Pzp, art. 455 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z
art. 5 KC, art. 58 KC, art. 353
KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wprowadzenie
do Umowy postanowień, z których wynika odpowiedzialność wykonawcy za okoliczności
za które wyłączną odpowiedzialność ponosi zamawiający, tj. za niekompletność lub
niepoprawność treści dokumentacji Postępowania (w tym PFU, ZKZ), za prawidłowość
identyfikacji uwarunkowań istotnych z punktu widzenia realizacji zamówienia,
przekładających się na treść dokumentacji przygotowywanej przez zamawiającego za jej
niekompletność, niepoprawność, niespójność, błędy, pominięcia lub inne braki, co stanowi
o przerzuceniu na wykonawców wszelkich ryzyk związanych z nieprawidłowym i
niejednoznacznym opisem przedmiotu zamówienia, a w konsekwencji uniemożliwia
racjonalną kalkulację ceny oferty i jej przygotowanie, w sytuacji, w której dyspozycja art.
433 ustawy Pzp wprost wskazuje, że taka klauzula jest klauzulą abuzywną, prowadzącą
do nadużycia przez Zamawiającego prawa do kształtowania postanowień umownych i
jego pozycji dominującej, będąc jednocześnie postanowieniem niekorzystnym dla
wykonawców, naruszającym bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa oraz
prowadzącą do zachwiania równowagi stron stosunku zobowiązaniowego i naruszenia
zasad współżycia społecznego i praw podmiotowych wykonawców (zarzut nr 1);
2) art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 577 § 4, art. 568 § 1, art. 647, art. 654, art. 5 i art.
KC w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez wprowadzenie do Umowy niespójnych
postanowień dotyczących zasad odbioru, uzależniających de facto dokonanie odbioru i
wypłatę należnego wynagrodzenia, rozpoczęcie biegu terminu gwarancji i rękojmi, a także
zwrot 70% kwoty zabezpieczenia od usunięcia wszelkich wad zidentyfikowanych w
ramach przedmiotu umowy, tj. od odbioru bezusterkowego, co godzi w istotę i naturę
umowy o roboty budowlane, stanowiąc wyraz uchylania się przez Zamawiającego od
podstawowych
obowiązków
nałożonych
na
inwestora,
będąc
jednocześnie
postanowieniem niekorzystnym dla wykonawców, naruszającym bezwzględnie
obowiązujące przepisy prawa oraz równowagę stron umowy i prowadzącym do
naruszenia praw podmiotowych wykonawców (zarzut nr 2);
3) art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 353
KC w zw. z art. 473 § 1 KC w zw. z art. 483
KC w zw. z art. 484 KC w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez zastrzeżenie przez
Zamawiającego kary umownej za zwłokę w usunięciu wady nieistotnej co jest
nadmiernym i nieadekwatnym obciążeniem wykonawcy w stosunku do specyfiki realizacji
i uwarunkowań rynkowych, i jednocześnie określenia kary umownej w sposób
uprawniający Zamawiającego do arbitralnego określania przypadków jej naliczenia i jej
finalnej wysokości przez Zamawiającego na etapie realizacji Umowy, bez umożliwienia
wykonawcom ustalenia konkretnych okoliczności stanowiących podstawę jej naliczenia i
przypadków naliczenia oraz w sposób uniemożliwiający wyliczenie jej wysokości, co jest
wprost sprzeczne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, i jednocześnie
stanowi wyraz nadużycia prawa Zamawiającego do kształtowania postanowień
umownych i jego pozycji dominującej oraz jest postanowieniem niekorzystnym dla
wykonawców, naruszającym równowagę stron umowy i prowadzącym do naruszenia praw
podmiotowych wykonawców (zarzut nr 3);
4) art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 353
KC w zw. z art. 473 § 1 KC w zw. z art. 483
KC w zw. z art. 484 § 2 KC w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez zastrzeżenie przez
Zamawiającego w ramach Umowy górnego limitu kar umownych o rażąco wygórowanej
wysokości, co jest nadmiernym i nieadekwatnym obciążeniem wykonawcy w stosunku do
specyfiki realizacji i uwarunkowań rynkowych, stanowiąc jednocześnie wyraz nadużycia
prawa Zamawiającego do kształtowania postanowień umownych i jego pozycji
dominującej oraz będąc postanowieniem niekorzystnym dla wykonawców, naruszającym
równowagę stron umowy i prowadzącym do naruszenia praw podmiotowych wykonawców
(zarzut nr 4).
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu dokonania zmiany treści SWZ (w tym
Umowy) w sposób wskazany w uzasadnieniu niniejszego odwołania.
W uzasadnieniu zarzutu nr 1
odwołania odwołujący wskazał, że Zamawiający określił w
Umowie (Załącznik nr 2 do SWZ) następujące postanowienie:
§3 ust. 1 Umowy „Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie koszty
Wykonawcy związane z wykonaniem i odbiorem przedmiotu Umowy, w tym również nie ujęte
w zakresie określonym w PF-U, ZKZ sporządzonym przez Zamawiającego i Wykonawcę,
zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do Umowy oraz ofercie Wykonawcy, a
wynikające z zastosowanej technologii, obowiązujących norm i przepisów, a niezbędne do
wykonania przedmiotu Umowy
”.
§4 ust. 2 Umowy „Wykonawca oświadcza, że zapoznał się z dokumentacją przedstawioną
przez Zamawiającego i nie zgłasza do niej uwag i zastrzeżeń”.
Odwołujący podniósł, że opis przedmiotu zamówienia, co wprost determinuje dyspozycja
art. 99 ust. 1 ustawy Pzp powinien pozwolić każdemu z potencjalnie zainteresowanych
danym zamówieniem wykonawcom, przygotowanie i złożenie ważnej oferty, w tym umożliwić
precyzyjne obliczenie ceny za jego realizację. Wskazał, że zgodnie z treścią art. 433 ust. 1
pkt 3) ustawy Pzp „Projektowane postanowienia umowy nie mogą przewidywać: (…) 3)
odpowiedzialności wykonawcy za okoliczności, za które wyłączną odpowiedzialność ponosi
zamawiający”.
Odwołujący argumentował, że zamawiający jest gospodarzem niniejszego Postępowania
i w sposób arbitralny decyduje o ukształtowaniu dokumentacji Postępowania. Zgodnie z §1
ust. 1 Umowy „Szczegółowy zakres i opis przedmiotu Umowy określa Program
Funkcjonalno-
Użytkowy (PF-U), będący integralną częścią Umowy, stanowiący załącznik nr
1 do Umowy”. Zdaniem odwołującego jednocześnie w treści Umowy tak ukształtował jej
postanowienia, że de facto przerzuca na wykonawcę odpowiedzialność za dokumentację,
którą sam wytworzył, w tym za ich poprawności i kompletność, bowiem wykonawca ma w
kosztach realizacji zamówienia uwzględnić nawet koszty, które nie zostały ujęte/opisane w
sporządzonej przez Zamawiającego dokumentacji (w tym PFU, ZKZ), tj. nawet te które nie
są możliwe do ustalenia/oszacowania na etapie składania oferty, bowiem odpowiedni zakres
nie został ujęty w dokumentacji Postępowania.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający za pośrednictwem tak ukształtowanego
postanowienia zdaje się uchylać od odpowiedzialności za prawidłowe przygotowanie opisu
przedmiotu zamówienia, które jak wyraźnie wynika z poczynionych powyżej uwag jest jego
wyłączną prerogatywą. W konsekwencji, Zamawiający usiłuje przerzucić na wykonawcę w
zasadzie nieograniczony katalog ryzyk związanych z nieprecyzyjnością i brakami w opisie
przedmiotu zamówienia, narzucając, że wynagrodzenie należne wykonawcy ma
konsumować wszelkie koszty, za wszelkie prace związane z realizacją zamówienia, które
okażą się niezbędne, nawet jeśli nie wynikają one z przekazanej dokumentacji (nawet te
nieujęte w przekazanej dokumentacji). Według odwołującego tak zakreślony zakres
zobowiązań nałożonych na wykonawcę nie tylko narusza jego prawa podmiotowe, ale też
generuje ryzyko całkowitej nieporównywalności złożonych ofert. Odwołujący argumentował,
że nie można wymagać od wykonawcy, aby na etapie zawarcia umowy, składał
oświadczenie o braku zastrzeżeń i uwag do dokumentacji Postępowania przygotowanej
przez Zamawiającego. Zastrzeżenia i uwagi zgłaszane są na etapie postępowania
przetargowego w formie korzystania ze środków ochrony prawnej i zadawania pytań do
Zamawiającego. Wszelkie zmiany treści dokumentacji, które zostały wprowadzone w wyniku
działań ze strony wykonawcy są obowiązujące natomiast jeżeli na etapie realizacji
zamówienia okaże się, że dokumentacja Postępowania nie jest kompletna lub została
sporządzona przez Zamawiającego w sposób nieprawidłowy, to brak zgłoszenia
zastrzeżeń/uwag co do treści, a wynikające z okoliczności, których wykonawca nie był w
stanie przewidzieć nie może nakładać na niego odpowiedzialności za jej treść, w związku z
tym, że nie wniósł uwag lub zastrzeżeń co do jej treści na etapie postępowania
przetargowego lub zawarcia umowy.
Według odwołującego, maksymalną granicę wyznaczającą zobowiązanie nałożone na
wykonawcę stanowią elementy możliwe do przewidzenia na podstawie udostępnionej przez
Zamawiającego dokumentacji. Wszelkie prace i związane z nimi koszty realizacji
zamówienia, których nie dało się wywieźć z udostępnionej dokumentacji, czy istniejących
norm i przepisów prawa, siłą rzeczy nie mogą stanowić przedmiotu zamówienia, nie będąc
nim objętymi, nie zostaną zatem ujęte w ofercie. Zamawiający domaga się jednak, aby
wynagrodzenie obejmowało także te niedookreślone, potencjalne koszty i zakres prac, który
nie zostanie ujęty w ofercie wykonawcy (w wyniku nieujęcia danych prac przez
Zamawiającego w dokumentacji). Zdaniem odwołującego, dla takich sytuacji ustawodawca
przewidział wprost możliwość realizacji robót dodatkowych czy innych zmian w umowie, co
oznacza, że postanowienia umowne włączające w zakres zobowiązania wykonawców
prace/koszty nieopisane, nieujęte (bądź opisane w sposób sprzeczny bądź niejednoznaczny)
w dokumentacji zamówienia nie tylko naruszałyby regulacje dotyczące opisu przedmiotu
zamówienia i rozkładu ryzyk umownych, ale też stanowią obejście art. 455 ust. 1 ustawy
Pzp.
Odwołujący podkreślał, że wykonawca przygotowuje ofertę i kalkuluje jej cenę (wraz z
ryzykiem realizacji zamówienia) na podstawie przygotowanej przez Zamawiającego
dokumentacji. Brak realizacji zamówienia w terminie lub w sposób nienależyty jest obarczony
odpowiedzialnością odszkodowawczą, w tym naliczeniem wykonawcy kar umownych. Tym
samym zaistnienie rozbieżności, niekompletności lub błędów w dokumentacji, za które
odpowiedzialny jest Zamawiający nie powinno generować odpowiedzialności po stronie
wykonawcy. Takie działanie Zamawiającego stanowi zdaniem odwołującego rażące
nadużycie pozycji dominującej Zamawiającego i w jego ocenie nie zasługuje na akceptację.
Odwołujący argumentował także, że respektując, także jedną z podstawowych zasad
udzielania zamówień publicznych zdefiniowaną w art. 16 ustawy Pzp, tj. zasadę
przejrzystości, wykonawcy muszą na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia
dysponować jednoznacznymi i klarownymi informacjami dotyczącymi zakresu nałożonych na
nich zobowiązań, które powinny być wprost skorelowane z udostępnionym opisem
przedmiotu zamówienia i ogólnodostępnymi informacjami możliwymi do przeanalizowania
przez profesjonalnego wykonawcę. Wyeliminowanie postanowień budzących wątpliwości
interpretacyjne, sugerujących nałożenie na wykonawców zobowiązań wykraczających poza
tak określone ramy, zachęcić może przy tym do uczestnictwa w danym postępowaniu
przetargowym, eliminując ryzyko sporów na etapie realizacji zamówienia.
Zdaniem odwołującego tak ukształtowany przez Zamawiającego sposób ponoszenia
odpowiedzialności przez wykonawców oznaczać będzie, że wykonawcy zmuszeni będą
wkalkulować w cenę ofertową bardzo wysokie koszty ryzyka realizacji zamówienia. Brak
należytego ustalenia zasad odpowiedzialności skutkować może tym, że podmiot, który ma
możliwość złożenia konkurencyjnej cenowo oferty, nie uczyni tego ze względu na
postanowienia umowne zakładające właściwie nieograniczoną odpowiedzialność
wykonawcy. W sposób oczywisty sytuacja taka nie jest korzystna dla samego
Zamawiającego i celu prowadzenia Postępowania jakim jest zabezpieczenie prawidłowości
wydatkowania środków publicznych i zapewnienie maksymalnej porównywalności
składanych ofert.
Odwołujący wniósł o modyfikację treści SWZ (Umowy) poprzez modyfikację treści
postanowienia Umowy i nadanie mu następującego brzmienia:
§3 ust. 1 Umowy „Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie koszty
Wykonawcy związane z wykonaniem i odbiorem przedmiotu Umowy, zgodnie z wzorem
stanowiącym załącznik nr 3 do Umowy oraz ofertą Wykonawcy, a wynikające z
zastosowanej technologii, obowiązujących norm i przepisów, a niezbędne do wykonania
przedmiotu Umowy
”.
§4 ust. 2 Umowy „Wykonawca oświadcza, że zapoznał się z dokumentacją przedstawioną
przez Zamawiającego i nie zgłasza do niej uwag i zastrzeżeń. Zakres obowiązków
weryfikacyjnych nałożonych na Wykonawcę i składanych oświadczeń ograniczony jest do
czynności i informacji, możliwych do przeprowadzenia i zidentyfikowania przez Wykonawcę
na podstawie dokumentacji sporządzonej przez Zamawiającego na etapie składania oferty”.
W uzasadnieniu zarzutu nr 2 odwołania odwołujący wskazał, że Zamawiający określił
w Umowie
(Załącznik nr 2 do SWZ) zasady dokonania odbioru w następujący sposób:
§9 ust. 7 Umowy „Z czynności odbioru dokumentacji, o której mowa w §1 ust. 2 pkt 1 - 3 oraz
odbioru końcowego sporządzony zostanie protokół zawierający wszystkie ustalenia
dokonane w toku odbioru
– podpisany przez komisję odbioru. Jeżeli w czasie odbioru
zostaną stwierdzone wady Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:
1) jeżeli wady kwalifikują się do usunięcia, Zamawiający wyznacza Wykonawcy termin ich
usunięcia. Wykonawca zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia Zamawiającego o
usunięciu wad. Zamawiającemu przysługuje prawo naliczenia kar zgodnie z §13 ust. 1
pkt. 2 do czasu faktycznego oddania robót i/lub dokumentacji bez wad.
2) jeżeli wady nie kwalifikują się do usunięcia, to:
a) Zamawiający może żądać ponownego wykonania robót i/lub dokumentacji
lub
b) Zamawiający może żądać zapłaty równowartości wadliwej części robót i/lub
dokumentacji.
jeżeli wady uniemożliwiają użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem i nie kwalifikują
się do usunięcia, Zamawiający może odstąpić od Umowy z przyczyn zależnych od
Wykonawcy z konsekwencjami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt. 8 lub żądać wykonania
przedmiotu Umowy po raz drugi.
§9 ust. 8 Umowy „Po stwierdzeniu wad w toku odbioru, zostanie sporządzony protokół
wad w formie załącznika do protokołu końcowego odbioru robót budowlanych. Podpisany
protokół końcowego odbioru robót budowlanych z załączonym podpisanym protokołem wad
potwierdzającym usunięcie wad istotnych (jeżeli takowe wystąpią) jest podstawą do
wystawienia przez Wykonawcę faktury końcowej oraz zgodnie z § 12 ust. 6 pkt. 1 do zwrotu
70% wartości zabezpieczenia”.
Według odwołującego ustalając w taki sposób procedurę odbiorową de facto
Zamawiający wprowadził bezusterkowy odbiór, jednoznacznie sankcjonowany i wyłączony
na gruncie ugruntowanego orzecznictwa w tym zakresie i praktyki realizacyjnej projektów
wykonywanych w reżimie zamówień publicznych. Zdaniem odwołującego powyższe
postanowienia generują sytuację, w której pomimo możliwości korzystania z efektu
wykonanych prac przez Zamawiającego lub pomimo istnienia nieznacznych jedynie uchybień
w robotach wykonanych przez wykonawcę zostaje on pozbawiony należnego mu
wynagrodzenia, finansując de facto dane przedsięwzięcie powyżej uzasadnionych ram
czasowych. Zgodnie z zamierzeniem Zamawiającego i treścią cytowanych postanowień
umownych wykonawca nie mógłby zatem uzyskać należnego mu wynagrodzenia i
zobowiązany byłby do ponoszenia kosztów utrzymania obiektu, pomimo możliwości jego
prawidłowego użytkowania.
Odwołujący podniósł, że w przypadku, w którym wykonawca wykonał swoje
zobowiązanie, a zidentyfikowane braki mają charakter wyłącznie nieistotnych wad, usterek,
obowiązkiem Zamawiającego, wynikającym z treści art. 647 KC jest dokonanie odbioru robót
i
wypłata należnego wykonawcy wynagrodzenia. Każdorazowo, jeśli przedmiot umowy o
roboty budowlane wypełnia treść zobowiązania wynikającego z dokumentacji projektowej i
umożliwia zamawiającemu korzystanie z obiektu, to obowiązkiem zamawiającego jest
dokonanie odbioru wykonanych prac i zapłata. W taki bowiem sposób - poprzez odniesienie
do przedmiotowego znaczenia danej wady i jej przełożenia na funkcjonowanie przedmiotu
umowy -
definiowana jest „istotność” uchybień zidentyfikowanych w ramach przedmiotu
umowy.
Odwołujący argumentował, że wszelkie nieistotne wady zidentyfikowane w ramach
czynności odbiorowych i kwestia „rozliczenia” wykonawcy z ich usuwania odbywa się w
ramach rękojmi i gwarancji, zabezpieczając więc w sposób wystarczający interesy
Zamawiającego w tym przedmiocie. Należy bowiem zauważyć, że odebranie przedmiotu
umowy (nawet z wadami nieistotnymi) rozpoczyna jednocześnie bieg okresu rękojmi i
gwarancji. Wynika to chociażby ze stosowanych w drodze analogii przepisów dotyczących
rękojmi i gwarancji przy sprzedaży (art. 577§4 KC, art. 568§1 KC) wiążących rozpoczęcie
biegu rękojmi i gwarancji z momentem wydania rzeczy kupującemu. Co za tym idzie, w takiej
sytuacji to właśnie roszczenia z rękojmi czy gwarancji są reżimem właściwym dla
wywodzenia i egzekwowania uprawnień Zamawiającego z zakresu usuwania wszelkich
nieprawidłowości dotyczących przedmiotu umowy (art. 638§1 KC). Dopuszczenie do
sytuacji, w której Zamawiający w sposób dowolny blokuje wypłatę wynagrodzenia dla
wykonawcy, próbując wymusić usunięcie rzekomych wad stwierdzonych podczas odbiorów i
jednocześnie nalicza kary umowne do czasu oddania dokumentacji/robót bez wad, które
realnie mają charakter nieznaczących uchybień, pomimo, iż jego interesy i uprawnienia
zabezpieczone są poprzez ustawowe instrumenty, nie ma nic wspólnego ani z zasadą
równowagi stron stosunku zobowiązaniowego, ani z zasadą współdziałania zamawiającego i
wykonawcy przy wykonywaniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, wprost
wyartykułowaną w ramach ustawy Pzp (art. 431 ustawy Pzp).
Zdaniem odwołującego, przez tak ukształtowane postanowienia umowne
Zamawiający uchyla się od ciążącego na nim, bezwzględnego obowiązku wynikającego z
treści art. 647 KC, który wskazuje, że jednym z podstawowych obowiązków inwestora, w tym
wypadku Zamawiającego, w ramach umowy o roboty budowlane jest dokonanie odbioru
robót. Odbiór wykonanych robót jest kwestią kluczową w relacjach inwestor (zamawiający)
— wykonawca. Stąd też, jakakolwiek praktyka uchylania się przez inwestorów od tego
obowiązku, w szczególności przy odbiorach końcowych, jest jednoznacznie sankcjonowana,
zwłaszcza, że doświadczenie realizacyjne pokazuje, że na etapie odbioru robót może
dochodzić do sporów co do kwestii istnienia wad, a inwestorzy wykorzystują tego typu
abuzywne postanowienia np. w celu nieuzasadnionego blokowania wypłaty wynagrodzenia
dla wykonawcy, próbując wymusić usunięcie rzekomych wad stwierdzonych podczas
odbiorów, które realnie mają charakter nieznaczących uchybień.
Zdaniem odwołującego przedmiotowe postanowienia Umowne dają Zamawiającemu
uprawnienie do podjęcia takich samych działań zarówno w odniesieniu do wad istotnych
(uniemożliwiających, prawidłowe korzystanie z rezultatu prac) jak i wad nieistotnych (usterek
nie mających wpływu na możliwość korzystania z efektu wykonanych prac), co jest
niezgodne tak z praktyką budowlaną jak i bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.
Przy czym takie uregulowanie procedury odbioru ma dalej idące konsekwencje, gdyż od
oficjalnego odbioru i podpisania protokołu końcowego odbioru robót zaczyna biec termin
okresu gwarancji i rękojmi (§ 11 ust. 1 Umowy „Okres rękojmi jest równy okresowi gwarancji.
Bieg terminu gwarancji i rękojmi rozpoczyna się od dnia podpisania protokołu końcowego
odbioru robót budowlanych”).
Odwołujący wniósł o modyfikację treści SWZ (Umowy) poprzez modyfikację treści
postanowień Umowy i nadanie im następującego brzmienia:
§9 ust. 7 Umowy „Z czynności odbioru dokumentacji, o której mowa w §1 ust. 2 pkt 1 - 3 oraz
odbioru końcowego sporządzony zostanie protokół zawierający wszystkie ustalenia
dokonane w toku odbioru
– podpisany przez komisję odbioru. Jeżeli w czasie odbioru
zostaną stwierdzone wady Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:
jeżeli wady są nieistotne i kwalifikują się do usunięcia, Zamawiający w tym zakresie
dokona odbioru (podpisania protokołu), ale jednocześnie wyznacza Wykonawcy termin
ich usunięcia. Wykonawca zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia
Zamawiającego o usunięciu wad.
Jeżeli wady są istotne i kwalifikują się do usunięcia, Zamawiający w tym zakresie
wyznacza Wykonawcy termin ich usunięcia. Wykonawca zobowiązany jest do pisemnego
zawiadomienia Zamawiającego o usunięciu wad. Zamawiającemu przysługuje prawo
naliczenia kar zgodnie z §13 ust. 1 pkt. 2 do czasu usunięcia istotnych wad robót i/lub
dokumentacji.
2) jeżeli wady nie kwalifikują się do usunięcia, to:
a) Zamawiający może żądać ponownego wykonania robót i/lub dokumentacji
lub
b) Zamawiający może żądać zapłaty równowartości wadliwej części robót i/lub
dokumentacji.
3) jeżeli wady uniemożliwiają użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem i nie kwalifikują
się do usunięcia, Zamawiający może odstąpić od Umowy z przyczyn zależnych od
Wykonawcy z konsekwencjami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt. 8 lub żądać wykonania
przedmiotu Umowy po raz drugi.
W uzasadnieniu zarzutu nr 3 odwołania odwołujący podniósł, że Zamawiający
wprowadził do Umowy (Załącznik nr 2 do SWZ) postanowienie o następującej treści:
§13 ust. 1 Umowy „Zamawiający naliczy kary umowne w następujących przypadkach: (…) 2)
za zwłoki usunięciu wad, stwierdzonych przy odbiorze w wysokości po 0,1 % wynagrodzenia
umownego netto, za każdy dzień zwłoki;” (fragment zacytowany wprost, bez zmian).
Kolejno odwołujący wskazał, że z powyższą karą umowną skorelowane jest
następujące postanowienie:
§9 ust. 7 Umowy „Z czynności odbioru dokumentacji, o której mowa w §1 ust. 2 pkt 1 - 3 oraz
odbioru końcowego sporządzony zostanie protokół zawierający wszystkie ustalenia
dokonane w toku odbioru
– podpisany przez komisję odbioru. Jeżeli w czasie odbioru
zostaną stwierdzone wady Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:
1) jeżeli wady kwalifikują się do usunięcia, Zamawiający wyznacza Wykonawcy termin ich
usunięcia. Wykonawca zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia Zamawiającego o
usunięciu wad. Zamawiającemu przysługuje prawo naliczenia kar zgodnie z §13 ust. 1 pkt. 2
do czasu faktycznego oddania robót i/lub dokumentacji bez wad”.
Zdaniem
odwołującego z powyższego wynika, że de facto wykonawcy aktualnie nie
są w stanie ustalić w jakiej wysokości została zastrzeżona kara umowna i jak wysokie ryzyko
należy skalkulować w tym zakresie. Treść klauzuli umownej zastrzegająca tę karę umowną
nie spełnia zatem minimalnych wymogów określonych w art. 483 KC, brak jest wskazania
konkretnych zasad jej wyliczenia oraz konkretnych punktów na osi czasu stanowiących o
limicie wysokości jej naliczenia. Według odwołującego odpowiedzialność wykonawcy
powinna w tym zakresie być ograniczona do wad istotnych przedmiotu zamówienia, a nie
także do pojedynczych wad nieistotnych, usterek czy niemających znaczenia błędów. Tak
ukształtowana klauzula daje Zamawiającemu arbitralne, nieograniczoną możliwość
decydowania o naliczeniu kary umownej, w każdym przypadku, i zakończeniu jej naliczenia,
bowiem nie sposób określić w jaki sposób Zamawiający będzie ustalał faktyczny czas
odbioru robót/dokumentacji bez wad. Powoduje to istotną niepewność co do ryzyka realizacji
zamówienia, a tym samym w sposób rażący narusza równowagę stron umowy i jest
jednocześnie znacznym obciążeniem wykonawcy i całkowicie nieadekwatnym do naruszenia
jeżeli mówimy o wadach nieistotnych.
Według odwołującego takie ukształtowanie klauzul umownych jest też niekorzystne
dla samego Zamawiającego (jako dysponenta środków publicznych), bowiem wykonawcy
będą kalkulować znacznie wyższe koszty ryzyka (niepewności realizacji zamówienia), co
przełoży się na ceny ofert i może też doprowadzić do sytuacji, gdy oferty staną się
nieporównywalne, z uwagi na zupełnie inne szacowanie kosztów ryzyka przez oferentów.
Odwołujący wniósł o modyfikację treści SWZ (postanowień Umowy) w następujący sposób:
§13 ust. 1 Umowy „Zamawiający naliczy kary umowne w następujących przypadkach: (…) 2)
za zwłokę w usunięciu wad istotnych, stwierdzonych przy odbiorze w wysokości po 0,1 %
wynagrodzenia umownego netto, za każdy dzień zwłoki;”.
W uzasadnieniu zarzutu nr 4 odwołania odwołujący podniósł, że Zamawiający
wprowadził do Umowy (Załącznik nr 2 do SWZ) postanowienie o następującej treści:
§13 ust. 2. Umowy „Limit zastosowanych kar umownych nie może przekroczyć 30%
wynagrodzenia umownego netto.
”.
Według odwołującego Zamawiający określił zatem maksymalną wysokość kar
umownych na poziomie aż 30% wartości wynagrodzenia brutto, co w ocenie Odwołującego
należy uznać za rażąco wygórowaną wysokość limitu zastrzeżonych przez Zamawiającego
kar umownych.
Odwołujący wskazał, że podstawową funkcją kary umownej jest naprawa
szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania pieniężnego.
Natomiast takie ukształtowanie postanowień Umowy związanych z karami umownymi
prowadzi do tego, że obciążenie wykonawcy byłoby nieadekwatne, a kary umowne nie
służyłyby kompensacji szkody powstałej u Zamawiającego, a zbliżały tak ukształtowane kary
umowne do mechanizmu służącego jego nieuzasadnionemu wzbogaceniu. Odwołujący
podnosi
ł, że w ramach orzecznictwa sądów powszechnych podkreśla się, że wysokość
nałożonych kar umownych nie może przekraczać wysokości należnego wynagrodzenia, a w
sytuacji, w której wysokość kar w stosunku do wartości całego zobowiązania oscyluje w
granicach kilkudziesięciu procent wartości umowy (jak w przedmiotowym przypadku), sądy
uznają je za nadmierną dolegliwość, świadczącą o ich niewspółmierności w rozumieniu art.
484§2 KC. Według odwołującego limit kar nie powinien przekraczać wysokości kary
ustanowionej na wypadek odstąpienia od umowy. Odwołujący wskazał zatem, że w Umowie
Zamawiający zastrzegł karę umowną za odstąpienie od umowy w wysokości 10 %
wynagrodzenia netto, w następujący sposób:
§ 13 ust. 1 Umowy „1. Zamawiający naliczy kary umowne w następujących przypadkach:
(…) 8) za odstąpienie od Umowy z winy Wykonawcy – w wysokości 10% wynagrodzenia
umownego netto;”.
Odwołujący podniósł, że kary umowne za odstąpienie od umowy zostały zastrzeżenie
na niższym poziomie niż maksymalny limit kar umownych określony przez Zamawiającego.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia
częściowo zarzut nr 4 odwołania. W pozostałym zakresie wniósł o oddalenie odwołania. W
odpowiedzi i w trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swego
stanowiska.
Biorąc pod uwagę powyższe, tj. brak możliwości realnego wyegzekwowania kar
umownych przekraczających poziom kilku lub odpowiednio kilkudziesięciu procent
wynagrodzenia umownego, a także uwzględniając, że brak wprowadzenia proporcjonalnego
limitu kar na obecnym etapie doprowadzi do skalkulowania przez wykonawców znacznie
większych ryzyk (co przyczynić się może do nieracjonalnego wydatkowania środków
publicznych), Odwołujący podkreślał zasadność dokonania modyfikacji treści SWZ (Umowy)
w tym zakresie (zgodnie z wnioskiem konkretnej modyfikacji poniżej).
Odwołujący powołał się na następujące postępowania, w których zamawiający ustalili
istotnie niższy poziom procentowy maksymalnej wysokości kar umownych, tj. niższy niż
przewidziane przez Zamawiającego 30% wartości wynagrodzenia umownego netto:
Postępowanie pn.: „Budowa Gminnego Centrum Przesiadkowego w Sokółce”,
Zamawiający: Gmina Sokółka, ogłoszenie nr 2022/S 140-396285 z dnia 22.07.2022 r.:
§ 25 ust. 4 umowy: „Łączna wysokość kar umownych, o których mowa w ustępach
poprzedzających wynosi maksymalnie 10% wartości wynagrodzenia brutto”;
Postępowanie pn.: „Przebudowa budynku Domu Studenta nr 10 przy ul. Kanafojskiego 10
Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie”, Zamawiający: Uniwersytet Warmińsko-
Mazurski w Olsztynie, ogłoszenie nr 2022/BZP 00484893/01 z dnia 08.12.2022 r.:
§ 8 ust. 5 umowy: „Łączna wysokość kar umownych, których Zamawiający może
dochodzić od Wykonawcy, wynosi 15 % wartości umowy określonej w § 3 ust. 1 umowy”;
Postępowanie pn.: „Budowa budynku dla Sądu Rejonowego w Legionowie i Prokuratury
Rejonowej w Legionowie przy ul. Jana III Sobieskiego 47 i 47A z koniecznymi rozbiórkami
wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą”, Zamawiający: Sąd Apelacyjny
w Warszawie oraz Prokuratura Okręgowa Warszawa - Praga w Warszawie, ogłoszenie nr
2023/S 043-125850 z dnia 01.03.2023 r.:
§ 25 ust. 8 umowy: „Z zastrzeżeniem ust. 4, łączna wysokość naliczanych kar umownych
ze wszystkich tytułów określonych w Umowie nie przekroczy 15% Wynagrodzenia brutto
określonego w § 18 ust. 1 Umowy”.
Odwołujący wniósł o modyfikację treści SWZ (postanowień Umowy) w następujący
sposób:
§13 ust. 2 Umowy „Limit zastosowanych kar umownych nie może przekroczyć 10%
wynagrodzenia umownego netto.
”
Alternatywnie:
§13 ust. 2 Umowy „Limit zastosowanych kar umownych nie może przekroczyć 15%
wynagrodzenia umownego netto
.”.
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił przystąpienie
wykonawca
„PRK7 NIERUCHOMOŚCI” Sp. z o.o. w Warszawie. Wniósł o uwzględnienie
odwołania.
Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania, w tym w
szczególności: ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia specyfikacji warunków
zamówienia (SWZ), odpowiedzi na pytania dotyczące treści SWZ, modyfikacje SWZ,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia, stanowiska złożone przez strony w
trakcie posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Art. 8 ust. 1 Pzp stanowi, że Do czynności podejmowanych przez zamawiającego,
wykonawców oraz uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i
konkursie oraz do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z
dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360, 2337 i 2339 oraz z
2023 r. poz. 326), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
Art. 16 ustawy Pzp stanowi, że Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Art. 99 ust. 1 Pzp stanowi, że Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Art. 433 Pzp
stanowi, że Projektowane postanowienia umowy nie mogą przewidywać:
3) odpowiedzialności wykonawcy za okoliczności, za które wyłączną odpowiedzialność
ponosi zamawiający;
Art. 455 ust. 1 Pzp stanowi, że Dopuszczalna jest zmiana umowy bez
przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia:
1) niezależnie od wartości tej zmiany, o ile została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu
lub dokumentach zamówienia, w postaci jasnych, precyzyjnych i jednoznacznych
postanowień umownych, które mogą obejmować postanowienia dotyczące zasad
wprowadzania zmian wysokości ceny, jeżeli spełniają one łącznie następujące warunki:
a) określają rodzaj i zakres zmian,
b) określają warunki wprowadzenia zmian,
c) nie przewidują takich zmian, które modyfikowałyby ogólny charakter umowy;
2) gdy nowy wykonawca ma zastąpić dotychczasowego wykonawcę:
a) jeżeli taka możliwość została przewidziana w postanowieniach umownych, o których
mowa w pkt 1, lub
b) w wyniku sukcesji, wstępując w prawa i obowiązki wykonawcy, w następstwie
przejęcia, połączenia, podziału, przekształcenia, upadłości, restrukturyzacji, dziedziczenia
lub nabycia dotychczasowego wykonawcy lub jego przedsiębiorstwa, o ile nowy
wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, nie zachodzą wobec niego
podstawy wykluczenia oraz nie pociąga to za sobą innych istotnych zmian umowy, a
także nie ma na celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy, lub
c) w wyniku przejęcia przez zamawiającego zobowiązań wykonawcy względem jego
podwykonawców, w przypadku, o którym mowa w art. 465 ust. 1;
Art. 5 KC sta
nowi, że Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był
sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami
współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za
wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.
Art. 58 KC stanowi:
§ 1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest
nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na
miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy
ustawy.
§ 2. Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.
§ 3. Jeżeli nieważnością jest dotknięta tylko część czynności prawnej, czynność pozostaje w
mocy co do pozostałych części, chyba że z okoliczności wynika, iż bez postanowień
dotkniętych nieważnością czynność nie zostałaby dokonana.
Art. 353
KC stanowi, że Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny
według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze)
stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Art. 473. § 1. KC stanowi, że Dłużnik może przez umowę przyjąć odpowiedzialność
za niewykonanie lub za nienależyte wykonanie zobowiązania z powodu oznaczonych
okoliczności, za które na mocy ustawy odpowiedzialności nie ponosi.
Art. 483 KC stanowi:
§ 1. Można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub
nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej
sumy (kara umowna).
§ 2. Dłużnik nie może bez zgody wierzyciela zwolnić się z zobowiązania przez zapłatę kary
umownej.
Art. 484. KC stanowi:
§ 1. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania kara umowna należy
się wierzycielowi w zastrzeżonej na ten wypadek wysokości bez względu na wysokość
poniesionej szkody. Żądanie odszkodowania przenoszącego wysokość zastrzeżonej kary
nie jest dopuszczalne, chyba że strony inaczej postanowiły.
§ 2. Jeżeli zobowiązanie zostało w znacznej części wykonane, dłużnik może żądać
zmniejszenia kary umownej; to samo dotyczy wypadku, gdy kara umowna jest rażąco
wygórowana.
Art.
568. § 1 KC stanowi, że Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada
fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości
– przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu.
Art. 577
§ 4 KC stanowi, że Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji
wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Art. 647 KC stanowi:
Przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego
w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a
inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności
związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i
dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia.
Art. 654
KC stanowi, że w braku odmiennego postanowienia umowy inwestor obowiązany
jest na żądanie wykonawcy przyjmować wykonane roboty częściowo, w miarę ich
ukończenia, za zapłatą odpowiedniej części wynagrodzenia.
Ustalono, że przedmiotem zamówienia jest Rozbudowa oraz przystosowanie
budynków nr 15 oraz 23 na potrzeby Centrum Budowy, Eksploatacji i Diagnostyki Techniki
Pancernej i Samochodowej Wydziału Inżynierii Mechanicznej "zaprojektuj i wykonaj"
Ustalono, że w załączniku nr 2 do SWZ (projekt umowy), po modyfikacji z dnia 23
sierpnia 2024 r.
zamawiający przewidział m.in.:
§ 1
Przedmiot Umowy
Przedmiotem Umowy jest zadanie pt. „Rozbudowa oraz przystosowanie budynków nr
15 oraz 23 na potrzeby Centrum Budowy, Eksploatacji i Diagnostyki Techniki Pancernej i
Samochodowej Wydziału Inżynierii Mechanicznej” - w formule zaprojektuj i wybuduj przy ul.
gen. Sylwestra Kaliskiego 2 w Warszawie, zwany dalej „przedmiotem Umowy” lub „robotami”.
Szczegółowy zakres i opis przedmiotu Umowy określa Program Funkcjonalno-Użytkowy (PF-
U), będący integralną częścią Umowy, stanowiący załącznik nr 1 do Umowy.
§ 3
Wartość Umowy i warunki płatności
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie koszty Wykonawcy
związane z wykonaniem i odbiorem przedmiotu Umowy, w tym również nie ujęte w
zakresie określonym w PF-U, ZKZ sporządzonym przez Zamawiającego i Wykonawcę,
zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do Umowy oraz ofercie Wykonawcy, a
wynikające z zastosowanej technologii, obowiązujących norm i przepisów, a niezbędne do
wykonania przedmiotu Umowy. Wykonawca oświadcza, że nie będzie zgłaszał żadnych
roszczeń z tytułu niedoszacowania należności za wykonanie prac będących przedmiotem
Umowy lub innych błędów Wykonawcy. Ponadto Wykonawca oświadcza, że ilości
przyjęte do określenia ryczałtowej należności za wykonanie przedmiotu Umowy są
wystarczające do wykonania całości robót zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy
oraz że wynagrodzenie określone w Umowie uwzględnia wszelkie okoliczności lokalizacji,
cechy projektu i terminy a także rekompensuje wszelkie jego wydatki, koszty i
zobowiązania bez możliwości wysuwania roszczeń w stosunku do Zamawiającego.
§ 4
Obowiązki Wykonawcy
Wykonawca oświadcza, że zapoznał się z dokumentacją przedstawioną przez
Zamawiającego i nie zgłasza do niej uwag i zastrzeżeń.
§ 9
Warunki
odbioru robót
Z czynności odbioru dokumentacji, o której mowa w §1 ust. 2 pkt 1 - 3 oraz odbioru
końcowego sporządzony zostanie protokół zawierający wszystkie ustalenia dokonane w
toku odbioru
– podpisany przez komisję odbioru. Jeżeli w czasie odbioru zostaną
stwierdzone wady Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:
1) jeżeli wady kwalifikują się do usunięcia, Zamawiający wyznacza Wykonawcy termin ich
usunięcia.
Wykonawca
zobowiązany
jest
do
pisemnego
zawiadomienia
Zamawiającego o usunięciu wad. Zamawiającemu przysługuje prawo naliczenia kar
zgodnie z § 13 ust. 1 pkt. 2 do czasu faktycznego oddania robót i/lub dokumentacji bez
wad.
2) jeżeli wady nie kwalifikują się do usunięcia, to:
a) Zamawiający może żądać ponownego wykonania robót i/lub dokumentacji
lub
b) Zamawiający może żądać zapłaty równowartości wadliwej części robót i/lub
dokumentacji.
3) jeżeli wady uniemożliwiają użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem i nie
kwalifikują się do usunięcia, Zamawiający może odstąpić od Umowy z przyczyn
zależnych od Wykonawcy z konsekwencjami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt. 8 lub
żądać wykonania przedmiotu Umowy po raz drugi.
Po stwierdzeniu wad w toku odbioru, zostanie sporządzony protokół wad w formie
załącznika do protokołu końcowego odbioru robót budowlanych. Podpisany protokół
końcowego odbioru robót budowlanych z załączonym podpisanym protokołem wad
potwierdzającym usunięcie wad istotnych (jeżeli takowe wystąpią) jest podstawą do
wystawienia przez Wykonawcę faktury końcowej oraz zgodnie z § 12 ust. 6 pkt. 1 do
zwrotu 70% wartości zabezpieczenia.
§ 13
Kary Umowne
Zamawiający naliczy kary umowne w następujących przypadkach:
za zwłokę w usunięciu wad, stwierdzonych przy odbiorze w wysokości po 0,1 %
wynagrodzenia
umownego netto, za każdy dzień zwłoki;
Limit zastosowanych kar umownych nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia
umownego netto.
Krajowa Izba
Odwoławcza postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w zakresie
zarzutu nr 4
odwołania (pkt 1 sentencji).
Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 520 ust. 1 ustawy Pzp i art.
568 pkt 1 ustawy Pzp, postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w zakresie ww.
zarzutu.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Pzp,
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy. Stosownie do art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, Izba umarza postępowanie
odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
Odwołujący w trakcie posiedzenia Izby w dniu 2 września 2024 r. przed otwarciem
rozprawy
oświadczył, że cofa odwołanie w ww. części. W przywołanym przepisie art. 520
ust. 1 ustawy Pzp ustawodawca przyznał odwołującemu prawo do cofnięcia w całości środka
ochrony prawnej. Skoro zatem wykonawca może cofnąć odwołanie w całości, to na zasadzie
wnioskowania a maiori ad minus, należy uznać, że odwołujący może zrezygnować z
popierania jedynie części odwołania. W orzecznictwie Izby nie jest kwestionowana
możliwość skutecznego cofnięcia odwołania w części. Odwołujący oświadczył, że nie
popiera już odwołania w ww. zakresie, wobec powyższego postępowanie odwoławcze w tej
części podlegało umorzeniu. Dostrzec należy, że Izba związana jest oświadczeniem
odwołującego o cofnięciu części odwołania, czego skutkiem wynikającym wprost z art. 568
pkt 1 ustawy Pzp ustawy Pzp jest obowiązek umorzenia przez Izbę postępowania
odwoławczego w zakresie wycofanych zarzutów.
Rozstrzyganie w przedmiocie zarzutów, które okazały się niesporne jest bezcelowe.
Jednocześnie jednak informacja o częściowym umorzeniu postępowania odwoławczego
musi znaleźć odzwierciedlenie w sentencji orzeczenia, a nie w uzasadnieniu. W art. 559 ust.
2 ustawy Pzp, określającym w sposób wyczerpujący elementy treści uzasadnienia wyroku
wydanego przez Izbę, nie ma bowiem żadnej wzmianki o możliwości zamieszczenia w
uzasadnieniu wyroku jakiegokolwiek rozstrzygnięcia.
Odwołanie, w zakresie rozpatrywanym merytorycznie, zasługiwało częściowo na
uwzględnienie.
Zasadny okazał się zarzut nr 1 odwołania.
Odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 odwołania zostało skierowane wobec następujących
postanowień projektu umowy:
§3 ust. 1 Umowy zdanie pierwsze „Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje
wszystkie koszty Wykonawcy związane z wykonaniem i odbiorem przedmiotu Umowy, w tym
również nie ujęte w zakresie określonym w PFU, ZKZ sporządzonym przez Zamawiającego i
Wykonawcę, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do Umowy oraz ofercie
Wykonawcy, a wynikające z zastosowanej technologii, obowiązujących norm i przepisów, a
niezbędne do wykonania przedmiotu Umowy”.
§4 ust. 2 Umowy „Wykonawca oświadcza, że zapoznał się z dokumentacją przedstawioną
przez Zamawiającego i nie zgłasza do niej uwag i zastrzeżeń”.
Odwołujący domagał się nakazania zamawiającemu modyfikacji ww. postanowień
przez nadanie im brzmienia:
a)
zdanie pierwsze §3 ust. 1 projektu umowy: „Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1,
obejmuje wszystkie koszty Wykonawcy związane z wykonaniem i odbiorem przedmiotu
Umowy, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do Umowy oraz ofertą Wykonawcy, a
wynikające z zastosowanej technologii, obowiązujących norm i przepisów, a niezbędne do
wykonania przedmiotu Umowy.
”,
b)
§4 ust. 2 projektu umowy: „Wykonawca oświadcza, że zapoznał się z dokumentacją
przedstawioną przez Zamawiającego i nie zgłasza do niej uwag i zastrzeżeń. Zakres
obowiązków weryfikacyjnych nałożonych na Wykonawcę i składanych oświadczeń
ograniczony jest do czynności i informacji, możliwych do przeprowadzenia i zidentyfikowania
przez Wykonawcę na podstawie dokumentacji sporządzonej przez Zamawiającego na etapie
składania oferty.”.
Zgodzić należało się z uzasadnieniem zarzutu przez odwołującego, który trafnie
wskazał na przepis art. 99 ustawy Pzp. Zgodnie z art. 99 ust. 1 Pzp Przedmiot zamówienia
opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty.
Jak wynika z powołanego przepisu zakres świadczenia, do wykonania którego może
zostać zobowiązany wykonawca, zamawiający winien określić jednoznacznie, wyczerpująco,
posługując się precyzyjnymi sformułowaniami i w taki sposób, aby jego podstawie można
było sporządzić ofertę i skalkulować jej cenę.
Zdaniem Izby przywołanym postulatom ustawowym z pewnością nie odpowiadały
postanowienia projektu umowy zakwestionowane w zarzucie nr 1 odwołania. Dokładna ich
analiza prowadziła do wniosku, że zmawiający w istocie domagał się od wykonawców, aby
uwzględnili w treści oferty i wycenili w cenie ofertowej również świadczenia, które „nie zostały
ujęte w zakresie określonym w PFU, ZKZ sporządzonym przez Zamawiającego i
Wykonawcę”.
Tak opisany zakres świadczenia, którego uwzględnienia w cenie oferty i wyceny w cenie
ofertowej zamawiający domagał się od wykonawców, nie odpowiadał przywołanym wyżej
regułom dotyczącym opisywania przedmiotu zamówienia. Według Izby opis przedmiotu
zamówienia, nakładający na wykonawców konieczność wycenienia nieznanego co do
zakresu świadczenia nie może być uznany za sporządzony w sposób jednoznaczny,
precyzyjny, wyczerpujący, za pomocą dokładnych sformułowań. Przeciwnie, postanowienia
zaskarżone w zarzucie nr 1 odwołania prowadziły do sytuacji, w której zamawiający de facto
domagał się od wykonawców wyceny i uwzględnienia w treści oferty nieopisanego i
niemożliwego do przewidzenia zakresu świadczenia.
Izba stwierdziła także, że takie określenie przedmiotu zamówienia naruszało również
zasadę równego traktowania wykonawców. Przy zachowaniu zaskarżonego w zarzucie nr 1
ww. obowiązku każdy z wykonawców inaczej wyceniałby ryzyko wystąpienia niewiadomego
ma moment ofertowania zakresu świadczenia. Powyższe prowadzić mogłoby do pojawienia
się zjawiska nieporównywalności ofert składanych przez wykonawców w postępowaniu.
Dostrzeżenia wymagało również, że tak sformułowany opis przedmiotu zamówienia
skutkowałby tym, iż na wykonawców zostałaby przerzucona odpowiedzialność za
prawidłowość dostarczonej przez zamawiającego dokumentacji postępowania. Niezależnie
bowiem od wad tej dokumentacji wykonawca zmuszony zostałby przez zaskarżone
postanowienia do wycenienia świadczeń nieujętych w tej dokumentacji, które ujawniłby się
na etapie realizacji, a których - nawet biorąc pod uwagę profesjonalny charakter wykonawcy
nie byłby on w stanie dostrzec na etapie ofertowania, nie będąc autorem tej dokumentacji.
Na uwagę zasługiwał fakt, że to nie wykonawca ale inny podmiot działający na zlecenie
zamawiającego był autorem dokumentacji. Jak słusznie wskazał odwołujący, przy
pozostawieniu obu spornych postanowień zamawiający przerzucałby na wykonawcę
nieograniczony katalog ryzyk związanych z nieprecyzyjnością i brakami w opisie przedmiotu
zamówienia. Zamawiający narzucał bowiem wykonawcy, że wynagrodzenie należne mu ma
konsumować wszelkie koszty za wszelkie prace związane z realizacją zamówienia, które
okażą się niezbędne, nawet jeśli nie wynikają one z przekazanej dokumentacji (nawet te
nieujęte w przekazanej dokumentacji). Zdaniem Izby zakres świadczenia i odpowiadające
mu koszty jego wykonania, których nie dało się wyinterpretować z dokumentacji, a także
właściwych norm, zwyczajów i przepisów prawa, nie mogą stanowić przedmiotu zamówienia
na gruncie Pzp. Ten bowiem podlega rygorom wynikającym z art. 99 ust. 1 Pzp. W
konsekwencji zatem ten nieograniczony, niesprecyzowany zakres świadczenia nie może być
uznany za prawidłowo opisany przedmiot zamówienia, a nie będąc nim, nie może zostać
ujęty w cenie ofertowej.
Owszem zamawiający może oczekiwać, że wykonawcy przed złożeniem ofert zapoznają
się z przedstawioną im dokumentacją. Wykonawcy mają także prawo żądać wyjaśnienia jej
treści, mogą również kwestionować dokumentację w drodze odwołania. Jednakże zakres
weryfikacji dokumentacji na etapie ofertowania powinien być ograniczony do czynności i
informacji, możliwych do przeprowadzenia i zidentyfikowania przez wykonawcę na podstawie
tej dokumentacji
, biorąc pod uwagę również profesjonalny charakter wykonawcy.
Wbrew stanowisku zamawiającego przedstawionym w odpowiedzi na odwołanie, przepis
art. 99 ust. 1 ustawy Pzp i wskazane wyżej reguły sporządzania opisu przedmiotu
zamówienia znajdują zastosowania także w sytuacji, gdy zamawiający zorganizował wizję
lokalną na obiekcie, podczas której wykonawcy mogli zapoznać się z miejscem realizacji
inwestycji.
Nie ulegało również wątpliwości, że przepis ten znajduje także zastosowanie w
sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych,
a zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-
użytkowego (PFU).
Kierując się powyższymi rozważaniami Izba stwierdziła, że zarzut nr 1 odwołania
zasługiwał na uwzględnienie.
Chybiony okazały się zarzut nr 2 odwołania.
Odwołanie w zakresie zarzutu nr 2 odwołania zostało skierowane wobec następujących
postanowień projektu umowy:
§ 9
Warunki odbioru robót
Z czynności odbioru dokumentacji, o której mowa w §1 ust. 2 pkt 1 - 3 oraz odbioru
końcowego sporządzony zostanie protokół zawierający wszystkie ustalenia dokonane w
toku odbioru
– podpisany przez komisję odbioru. Jeżeli w czasie odbioru zostaną
stwierdzone wady Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:
1) jeżeli wady kwalifikują się do usunięcia, Zamawiający wyznacza Wykonawcy termin ich
usunięcia.
Wykonawca
zobowiązany
jest
do
pisemnego
zawiadomienia
Zamawiającego o usunięciu wad. Zamawiającemu przysługuje prawo naliczenia kar
zgodnie z § 13 ust. 1 pkt. 2 do czasu faktycznego oddania robót i/lub dokumentacji bez
wad.
2) jeżeli wady nie kwalifikują się do usunięcia, to:
a) Zamawiający może żądać ponownego wykonania robót i/lub dokumentacji
lub
b) Zamawiający może żądać zapłaty równowartości wadliwej części robót i/lub
dokumentacji.
3) jeżeli wady uniemożliwiają użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem i nie
kwalifikują się do usunięcia, Zamawiający może odstąpić od Umowy z przyczyn
zależnych od Wykonawcy z konsekwencjami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt. 8 lub
żądać wykonania przedmiotu Umowy po raz drugi.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu modyfikacji treści SWZ (umowy) poprzez
modyfikację treści postanowień umowy i nadanie im następującego brzmienia:
§9 ust. 7 Umowy „Z czynności odbioru dokumentacji, o której mowa w §1 ust. 2 pkt 1 - 3 oraz
odbioru końcowego sporządzony zostanie protokół zawierający wszystkie ustalenia
dokonane w toku odbioru
– podpisany przez komisję odbioru. Jeżeli w czasie odbioru
zostaną stwierdzone wady Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:
jeżeli wady są nieistotne i kwalifikują się do usunięcia, Zamawiający w tym zakresie
dokona odbioru (podpisania protokołu), ale jednocześnie wyznacza Wykonawcy termin
ich usunięcia. Wykonawca zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia
Zamawiającego o usunięciu wad.
Jeżeli wady są istotne i kwalifikują się do usunięcia, Zamawiający w tym zakresie
wyznacza Wykonawcy termin ich usunięcia. Wykonawca zobowiązany jest do pisemnego
zawiadomienia Zamawiającego o usunięciu wad. Zamawiającemu przysługuje prawo
naliczenia kar zgodnie z §13 ust. 1 pkt. 2 do czasu usunięcia istotnych wad robót i/lub
dokumentacji.
2) jeżeli wady nie kwalifikują się do usunięcia, to:
a) Zamawiający może żądać ponownego wykonania robót i/lub dokumentacji
lub
b)
Zamawiający może żądać zapłaty równowartości wadliwej części robót i/lub
dokumentacji.
3) jeżeli wady uniemożliwiają użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem i nie kwalifikują
się do usunięcia, Zamawiający może odstąpić od Umowy z przyczyn zależnych od
Wykonawcy z konsekwencjami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt. 8 lub żądać wykonania
przedmiotu Umowy po raz drugi.
Odwołujący odnosząc się do zakwestionowanych przez siebie postanowień § 9 ust. 7
projektu umowy podniósł, że ustalając w taki sposób procedurę odbiorową de facto
z
amawiający wprowadził bezusterkowy odbiór. Odwołujący argumentował, że w przypadku,
w którym wykonawca wykonał swoje zobowiązanie, a zidentyfikowane braki mają charakter
wyłącznie nieistotnych wad, usterek, obowiązkiem Zamawiającego, wynikającym z treści art.
647 KC jest dokonanie odbioru robót i wypłata należnego wykonawcy wynagrodzenia.
Izba stwierdziła, że zarzut odwołującego oparty został na błędnym założeniu, jakby
zamawiający wprowadził w projekcie umowy tzw. „bezusterkowy odbiór”, od którego miał
uzależnić wypłatę wynagrodzenia. Takie założenie odwołującego okazało się chybione.
Odwołujący nie dostrzegł, że w projekcie umowy zamawiający przewidział także
postanowienie § 9 ust. 8 projektu umowy. Zgodnie z tym postanowieniem: Po stwierdzeniu
wad w toku odbioru, zostanie sporządzony protokół wad w formie załącznika do protokołu
końcowego odbioru robót budowlanych. Podpisany protokół końcowego odbioru robót
budowlanych z załączonym podpisanym protokołem wad potwierdzającym usunięcie wad
istotnych (jeżeli takowe wystąpią) jest podstawą do wystawienia przez Wykonawcę faktury
końcowej oraz zgodnie z § 12 ust. 6 pkt. 1 do zwrotu 70% wartości zabezpieczenia.
Jak wynikało jednoznacznie z przywołanego postanowienia § 9 ust. 8 projektu umowy
zamawiający przewidział wyraźnie, iż podstawą do wystawienia faktury końcowej i zwrotu
70% zabezpieczenia jest podpisanie protokołu końcowego odbioru robót z protokołem
potwierdzającym usunięcie wad istotnych. Zatem w sytuacji, gdy wady istotne zostaną
usunięte, wykonawcy, zgodnie z projektem umowy należeć się będzie wynagrodzenie.
Zamawiający, wbrew twierdzeniom odwołującego, nie uzależnił zatem wypłaty
wynagrodzenia od podpisania tzw. bezusterkowego protokołu odbioru robót.
Podkreślenia wymagało, że dokonując wykładni oświadczenia, jakim jest projekt umowy
należy brać pod uwagę całość jego treści, a nie jedynie wybrane fragmenty. Dopiero analiza
całokształtu postanowień umownych, ich wzajemnych relacji pozwala na ustalenie
rzeczywistych wzajemnych uprawnień i obowiązków stron umowy. Tymczasem odwołujący
swą tezę o istnieniu uprawnienia zamawiającego do powstrzymania się z wypłatą
wynagrodzenia aż do czasu usunięcia wszelkich usterek oparł na wybiórczej analizie treści
umowy, ograniczonej jedynie do postanowienia § 9 ust. 7 projektu umowy, bez poddania
należytej analizie reguł przewidzianych w postanowieniu § 9 ust. 8 projektu umowy.
Biorąc powyższe pod uwagę Izba stwierdziła, że zarzut nr 2 nie zasługiwał na
uwzględnienie.
Chybiony okazał się zarzut nr 3 odwołania.
Odwołanie w zakresie zarzutu nr 3 odwołania zostało skierowane wobec postanowienia §13
ust. 1 pkt 2 projektu umowy, w którym zamawiający przewidział, iż Zamawiający naliczy kary
umowne za zwłokę w usunięciu wad, stwierdzonych przy odbiorze w wysokości po 0,1 %
wynagrodzenia umownego netto, za każdy dzień zwłoki.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu modyfikacji treści SWZ (umowy) przez
modyfikację treści postanowień umowy i nadanie im następującego brzmienia:
§ 13
Kary Umowne
Zamawiający naliczy kary umowne w następujących przypadkach:
za zwłokę w usunięciu wad istotnych, stwierdzonych przy odbiorze w wysokości po
0,1 % wynagrodzenia umownego netto, za każdy dzień zwłoki.
Porównanie zaskarżonego i postulowanego przez odwołującego brzmienia § 13 ust. 1 pkt
2 projektu umowy prowadziło do wniosku, że odwołujący de facto domagał się ograniczenia
kary umownej do przypadków zwłoki w usunięciu jedynie wad istotnych, podczas gdy
zamawiający przewidywał naliczanie takiej kary również w razie wad nieistotnych.
Zdaniem Izby w przypadku nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego
zamawiający uprawniony jest do zastrzeżenia w projekcie umowy zastrzeżenia o możliwości
dochodzenia od wykonawcy kary umownej. Izba wzięła pod uwagę, że żaden z
przywołanych przez odwołującego w odwołaniu jako naruszonych przepisów KC ani Pzp nie
ograniczał prawa zamawiającego do tego, aby zastrzeżona w umowie kara umowna za
zwłokę w usunięciu wad została ograniczona jedynie do wad istotnych.
Przy wyrokowaniu Izba wzięła pod uwagę także fakt, że sporna kara umowna została
zastrzeżona na wypadek „zwłoki” wykonawcy w usunięciu wady. Sformułowanie „zwłoka”
wskazywało zatem za konieczność zaistnienia po stronie wykonawcy opóźnienia
kwalifikowanego, a więc takiego, za które wykonawca ponosił odpowiedzialność.
Odwołujący podniósł także w odwołaniu, że przy utrzymaniu zaskarżonej kary umownej
wykonawcy nie
będą w stanie ustalić w jakiej wysokości została zastrzeżona kara umowna i
jak wysokie ryzyko należy skalkulować w tym zakresie. Zarzucał, że treść klauzuli umownej
zastrzegającej tę karę umowną nie spełnia minimalnych wymogów określonych w art. 483
KC, brak jest wskazania konkretnych zasad jej wyliczenia oraz konkretnych punktów na osi
czasu stanowiących o limicie wysokości jej naliczenia.
Odnosząc się do tego rodzaju argumentacji Izba stwierdziła, że uszło uwadze
odwołującego, iż analogiczne zastrzeżenia można byłoby sformułować także wobec
proponowanego przez niego brzmienia postanowienia
§ 13 ust. 1 pkt 2 projektu umowy.
Podkreślenia wymagało bowiem, że sam mechanizm obliczania wysokości kary umownej
okazał się identyczny w zaskarżonym, jaki i w proponowanym przez odwołującego brzmieniu
postanowienia § 13 ust. 1 pkt 2 projektu umowy. Jedyna różnica - jak wskazano wcześniej -
polegała na tym, że odwołujący w swej propozycji nie przewidywał zastrzeżenia kary
umownej w przypadku zwłoki w usunięciu wad nieistotnych, a jedynie w przypadku zwłoki w
usunięciu wad istotnych. Biorąc powyższe pod uwagę Izba stwierdziła, że – w omawianym
zakresie -
treść uzasadnienia zarzutów pozostawała w całkowitym oderwaniu od treści
żądania sformułowanego przez samego odwołującego.
Kierując się powyższymi rozważaniami Izba stwierdziła, że zarzut nr 3 nie zasługuje
na uwzględnienie.
Przy wyrokowaniu Izba pominęła złożone przez zamawiającego dowody, to jest:
a)
odwołanie wniesione przez odwołującego do Prezesa Izby w dniu 6.03.2023 r. w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego w trybie przetargu nieograniczonego pn.:
„Budowa Centrum Innowacji i Cyberbezpieczeństwa Wydziału Cybernetyki”, nr sprawy
12/DIB/2023,
b) odpowied
ź zamawiającego na odwołanie w ww. postępowaniu, wraz z załącznikiem nr 1
do tej odpowiedzi,
c) projekt umowy w ww. postępowaniu po zmianach z 10.03.2023 r.,
d) postanowienie Izby z dnia 21.03.2023 r. wydane w sprawie o sygn. KIO 634/23.
Jak wynikało z oświadczenia zamawiającego dowody te zostały złożone na
okoliczność, że odwołujący podnosi te same zarzuty w odniesieniu do umowy lub powiela
zarzuty innych wykonawców w tamtym postępowaniu i na okoliczność, że zarzuty nie zostały
w zakresie podnoszonym
ówcześnie uwzględnione przez zamawiającego, a odwołujący
mimo to wycofał odwołanie.
Izba stwierdziła, że fakty, jakie zostały wykazane przez zamawiającego ww.
dowodami pozbawione są jakiegokolwiek znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.
Przedmiotem rozstrzygnięcia w tym postępowaniu odwoławczym są zarzuty dotyczące
legalności zaskarżonych w odwołaniu postanowień projektu umowy. Okoliczność, czy takie
same lub zbliżone zarzuty odwołujący formułował i cofał w innym postępowaniu o udzielenie
zamówienia z punktu widzenia tej oceny nie ma jakiegokolwiek, nawet najmniejszego
znaczenia prawnego.
Stosownie do art. 553 ustawy Pzp,
o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu
Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Orzeczenia
Izby, o których mowa w pkt 2, 3 sentencji, miały charakter merytoryczny, gdyż odnosiły się
do oddalenia
oraz uwzględnienia części odwołania. Z kolei orzeczenia Izby zawarte w pkt 1,
sentencji miały charakter formalny, gdyż dotyczyły odpowiednio umorzenia części
postępowania odwoławczego i kosztów postępowania, a zatem były postanowieniami. O
tym, że orzeczenie o kosztach zawarte w wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd
Najwyższy w uchwale z 8 grudnia 2005 r. III CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego
przepisu art. 553 ust. 1 ustawy
Pzp wynika zakaz wydawania przez Izbę orzeczenia o
charakterze merytorycznym w innej formie aniżeli wyrok. Z uwagi zatem na zbieg w jednym
orzeczeniu rozstrzygnięć o charakterze merytorycznym (pkt 2, 3 sentencji) i formalnym (pkt
sentencji), całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.
Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy
Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. W analizowanej sprawie
stwierdzone naruszenia ustawy Pzp mogą mieć istotny wpływ na wynik postępowania.
W świetle art. 554 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, uwzględniając odwołanie, Izba może jeżeli
umowa nie została zawarta:
a) nakazać wykonanie lub powtórzenie czynności zamawiającego albo
b) nakazać unieważnienie czynności zamawiającego, albo
c) nakazać zmianę projektowanego postanowienia umowy albo jego usunięcie, jeżeli jest
niezgodne z przepisami ustawy.
Na ww. podstawie Izba nakazała zamawiającemu zmianę projektowanych
postanowień umownych w sposób wskazany w pkt 2 sentencji wyroku.
Wobec powyższego, na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 i art. 554 ust. 3 pkt 1 ustawy
Pzp, orzeczono jak w pkt 2 sentencji.
Odnośnie zarzutów i żądań, których Izba nie podzieliła, na podstawie art. 554 ust. 2
ustawy Pzp, orzeczono jak w pkt 3
sentencji. Stosownie do przywoływanego przepisu, w
przypadku uwzględnienia odwołania w części, w sentencji wyroku Izba wskazuje, które
zarzuty uznała za uzasadnione, a które za nieuzasadnione.
Zgodnie z art. 557 ustawy Pzp,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei
w świetle art. 575 ustawy Pzp, strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Jak wskazuje się w piśmiennictwie, reguła ponoszenia przez strony kosztów
postępowania odwoławczego stosownie do wyników postępowania odwoławczego oznacza,
że „obowiązuje w nim, analogicznie do procesu cywilnego, zasada odpowiedzialności za
wynik procesu, według której koszty postępowania obciążają ostatecznie stronę
„przegrywającą” sprawę (por. art. 98 § 1 k.p.c.)” Jarosław Jerzykowski, Komentarz do art.192
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, w: Dzierżanowski W., Jerzykowski J., Stachowiak M.
Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.
W analizowanej
Izba uwzględniła częściowo odwołanie. Odwołanie podlegało
uwzględnieniu w zakresie jednego zarzutu i podlegało oddaleniu w zakresie dwóch zarzutów.
Odpowiedzialność za wynik postępowania ponosił zatem zamawiający w części 1/3 oraz
odwołujący w części 2/3. Na koszty postępowania składał się wpis od odwołania uiszczony
przez odwołującego w kwocie 10.000 zł.
Odwołujący poniósł dotychczas koszty postępowania odwoławczego w wysokości
zł tytułem wpisu od odwołania, tymczasem odpowiadał za nie jedynie do wysokości
zł (10.000 zł x 2/3). Wobec powyższego Izba zasądziła od zamawiającego na rzecz
odwołującego kwotę 3.333,33 zł (10.000 zł – 6.666,67 zł), stanowiącą różnicę pomiędzy
kosztami poniesionymi dotychczas przez odwołującego, a kosztami postępowania, za jakie
odpowiadał w świetle jego wyniku.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do wyniku postępowania - na podstawie art. 557 oraz art. 575 ustawy Pzp oraz w
oparciu o przepisy § 7 ust. 2 pkt 1 w rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2437).
Przewodniczący: ………………….…