Sygn. akt: KIO 2671/24
WYROK
Warszawa, dnia 23 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Elżbieta Dobrenko
Protokolantka:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 lipca 2024 r. przez wykonawcę Konsorcjum Biuro Klub Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Łomiankach Dolnych
w postępowaniu prowadzonym przez centralnego zamawiającego – Centrum Obsługi
Administracji Rządowej
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Lyreco Polska Spółka Akcyjna
z siedzibą w Sokołowie
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje centralnemu zamawiającemu – Centrum Obsługi
Administracji Rządowej w Warszawie unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenie oferty
wykonawcy Lyreco Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Sokołowie, na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. Kosztami postępowania obciąża uczestnika postępowania odwoławczego – Lyreco Polska
Spółka Akcyjna z siedzibą w Sokołowie i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych 00 groszy),
uiszczoną przez wykonawcę Konsorcjum Biuro Klub Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Łomiankach Dolnych tytułem wpisu od odwołania oraz
kwotę 3 600 zł 00 (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 00 groszy), poniesioną przez ww.
wykonawcę tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
3. Zasądza od uczestnika postępowania odwoławczego – Lyreco Polska Spółka Akcyjna
z siedzibą w Sokołowie na rzecz wykonawcy Konsorcjum Biuro Klub Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Łomiankach Dolnych kwotę 18 600,00 zł (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych 00 groszy), stanowiącą uzasadnione koszty ww.
wykonawcy, poniesione tytułem wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………..
Sygn. akt KIO 2671/24
U z a s a d n i e n i e
Centralny Zamawiający Centrum Obsługi Administracji Rządowej w Warszawie, dalej:
„Zamawiający” prowadzi, na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych, dalej: „ustawa Pzp” postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem
jest: Dostawa papieru w formacie A3, A4 i A5 w różnej gramaturze, dalej: „Postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 23 lutego 2024 r. pod numerem 113486-2024
W dniu 29 lipca 2024 r. wykonawca Konsorcjum Biuro Klub Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Łomiankach Dolnych, dalej: „Odwołujący” wniósł odwołanie
wobec następujących czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
- wyborze oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu i uznaniu za taką oferty wykonawcy Lyreco
Polska S.A. (dalej jako „Lyreco”) z naruszeniem art. 239 ust. 1 Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 Pzp,
przy naruszeniu art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp a także art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Lyreco w sytuacji, gdy:
- oferta Lyreco zawiera rażąco niską cenę za wykonanie zamówienia a wykonawca Lyreco
wezwany do udzielenia wyjaśnień ceny nie wykazał i nie udowodnił, aby cena jaką zaoferował
w postępowaniu nie była rażąco niska.
Odwołujący wniósł o:
• merytoryczne rozpatrzenie oraz uwzględnienie niniejszego odwołania,
• dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji Postępowania - na okoliczności
wskazane niniejszym odwołaniem,
a także o:
1. unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2. powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów podniesionych
w odwołaniu przy odrzuceniu oferty Lyreco,
3. dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, że zgodnie z Rozdziałem VI. OPIS
PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA I TERMIN WYKONANIA, przedmiotem zamówienia jest
dostawa papieru w formacie A3, A4 i A5 w różnej gramaturze dla Jednostek Administracji
Państwowej wskazanych w Załączniku nr 1 do SWZ, który stanowi odrębny plik w formacie
Excel. W Załączniku nr 1 do SWZ wyszczególniono zapotrzebowanie ilościowe papieru dla
każdej Jednostki Administracji Państwowej objętej zamówieniem oraz miejsca dostaw papieru.
Szczegółowy wykaz i opis wymagań dotyczących papieru został określony w Załączniku nr
2 do SWZ stanowiącym Formularz asortymentowo–cenowy. Ilości papieru zawarte
w Formularzu asortymentowo-cenowym stanowią sumę ilości papieru dla poszczególnych
Jednostek Administracji Państwowej objętych zamówieniem.
Zamawiający wymagał, by w Formularzu asortymentowo-cenowym stanowiącym Załącznik nr
2 do SWZ, w kolumnie nr 6 dla każdej pozycji wpisana została nazwa handlowa, producent,
oznaczenie zaoferowanego papieru.
Zamawiający wymagał, by Wykonawca w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy spełniają
określone przez Zamawiającego wymagania lub cechy, złożył wraz z ofertą dokument (kartę
katalogową produktu lub specyfikację produktu lub oświadczenie producenta lub oświadczenie
autoryzowanego przedstawiciela producenta), potwierdzający spełnianie przez każdy
zaoferowany produkt wszystkich parametrów określonych w kolumnie nr 3 Formularza
asortymentowo-cenowego.
Szczegółowy sposób realizacji przedmiotu zamówienia został określony w Załączniku nr 3 do
SWZ stanowiącym Projektowane postanowienia umowy: Dostawy papieru będą odbywać się
sukcesywnie w okresie obowiązywania umowy, w zależności od zgłaszanych potrzeb
Jednostek. Każda Jednostka może składać zamówienia niezależnie od innych Jednostek.
W ciągu miesiąca przewiduje się nie więcej niż cztery dostawy dla każdej Jednostki i każdej
jej delegatury/jednostki podległej oddzielnie, przy założeniu, że zakres jednego zamówienia
cząstkowego nie będzie mniejszy niż 10 ryz (lub odpowiednio opakowań) wszystkich
zamawianych pozycji w jednym zamówieniu.
Zamawiający przewidział prawo opcji na wskazanych niżej zasadach:
1) Każda Jednostka w czasie obowiązywania umowy będzie mogła zakupić dodatkową ilość
papieru określonego w Formularzu asortymentowo-cenowym, w tym również papier, na który
pierwotnie nie składała zapotrzebowania. Dodatkowy zakup nie może przekroczyć 30%
ogólnej ilości papieru określonej w zapotrzebowaniu danej Jednostki. Wykorzystanie prawa
opcji nie jest obowiązkowe. W przypadku nie skorzystania przez Jednostkę z prawa opcji,
Wykonawcy nie przysługują żadne roszczenia z tego tytułu.
2) Każda Jednostka w czasie obowiązywania umowy będzie mogła zakupić mniejszą ilość
danego rodzaju (formatu) papieru niż ilość określona w zapotrzebowaniu wskazanym
w Załączniku nr 1 do SWZ. Ilość, o jaką pomniejszony może być zakup papieru nie może
przekroczyć 30% ogólnej ilości papieru określonej w zapotrzebowaniu danej Jednostki.
Wykonawcy nie przysługuje prawo roszczeń z tytułu niewykorzystania pełnych ilości
zapotrzebowania na dany rodzaj (format) papieru określonego w Załączniku nr 1 do SWZ.
Wynagrodzenie Wykonawcy zostanie obliczone w oparciu o zapotrzebowanie określone
w Załączniku nr 1 do SWZ i cenę jednostkową brutto zaoferowaną w Formularzu
asortymentowo-cenowym stanowiącym Załącznik nr 2 do SWZ. Ceny jednostkowe określone
w ofercie złożonej przez Wykonawcę w ramach przedmiotowego postępowania będą
obowiązywać także w przypadku dostawy realizowanej w ramach prawa opcji.
Zamawiający wymaga by w ramach wynagrodzenia określonego w ofercie Wykonawca
zapewnił transport i rozładunek zamówionego papieru do miejsc dostaw wskazanych przez
Zamawiającego. Wykonawca zobowiązany jest do wniesienia dostarczonego papieru do
pomieszczenia wskazanego przez upoważnionych pracowników danej Jednostki i jej
delegatur/jednostek podległych.
Termin każdorazowej dostawy cząstkowej, określony będzie w złożonej ofercie, przy założeniu
że nie może być dłuższy niż 6 dni roboczych, licząc od dnia złożenia zamówienia przez
Jednostkę przekazanego Wykonawcy za pośrednictwem e-maila. Przez dni robocze rozumie
się dni od poniedziałku do piątku z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
Dostawy będą realizowane w godzinach 8:00 – 14:00.
Wynagrodzenie umowne ma charakter obmiarowy – zgodnie z Załącznikiem nr 3 do SWZ –
Projektowane postanowienia umowy:
§ 3 Wynagrodzenie za wykonanie umowy
1. Maksymalne wynagrodzenie Wykonawcy z tytułu umowy wynosić będzie …………. zł netto
(słownie: …………………………. zł netto), ………………………. zł brutto (słownie:
……………………… zł brutto), w tym …….. % VAT.
2. Za wykonanie przedmiotu umowy Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie stanowiące
iloczyn cen jednostkowych podanych w Formularzu asortymentowo- cenowym i ilości
dostarczonego papieru, odebranego zgodnie z postanowieniami umowy.
3. Ceny jednostkowe netto określone przez Wykonawcę w Formularzu asortymentowo -
cenowym obowiązują w okresie trwania niniejszej umowy i nie będą podlegały zmianom,
z zastrzeżeniem postanowień § 8.
4. Maksymalne wynagrodzenie Wykonawcy brutto, o którym mowa w ust. 1 obejmuje
wszystkie koszty jakie powstaną w związku z wykonaniem umowy, w tym ubezpieczenie,
koszty transportu, załadunku i rozładunku.
5. W ramach maksymalnego wynagrodzenia Wykonawcy brutto, o którym mowa w ust. 1,
Wykonawca zobowiązany jest do wniesienia dostarczonego papieru do pomieszczeń
wskazanych przez osoby wyznaczone do nadzoru nad umową po stronie Jednostki.
6. Wykonawcy nie przysługuje zwrot od Jednostki jakichkolwiek dodatkowych kosztów, opłat
i 6 podatków poniesionych przez Wykonawcę w związku z realizacją przedmiotu umowy.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z udostępnioną korespondencją – Zamawiający skierował
w dniu 16.04.2024 r. do wykonawcy Lyreco skonkretyzowane wezwanie do udzielenia
wyjaśnień rażąco niskiej ceny oferty, w którym wskazał:
Zaoferowana przez Wykonawcę całkowita cena oferty 9 440 158,26 zł brutto, jest niższa o co najmniej
30% wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, tj. kwoty 14 711 763,16
zł brutto, ustalonej przed wszczęciem postępowania.
W związku z powyższym, działając na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, zwracam
się o przedstawienie:
1) szczegółowego, merytorycznego i wiarygodnego wyjaśnienia potwierdzającego, że cena złożonej
przez Wykonawcę oferty nie jest rażąco niska, w szczególności przedstawienia odpowiednio
umotywowanych
i
przekonujących
czynników
mających
wpływ
na zaoferowaną cenę,
2) dowodów potwierdzających wyjaśnienia Wykonawcy,
3) kalkulacji ceny oferty, w szczególności w zakresie:
(….)
Wyjaśnienie Wykonawcy musi również potwierdzać, że Wykonawca jest w stanie wykonać ze
szczególną starannością przedmiot zamówienia oraz to że w cenie oferty zostały uwzględnione
wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia, o których mowa w Specyfikacji
warunków zamówienia.
Zamawiający podkreśla, że wyjaśnienia składane w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp polegające na
wykazaniu prawidłowości kalkulacji złożonej oferty, nie mogą być zrealizowane tylko przez ogólne i
niepoparte dowodami oświadczenie Wykonawcy, iż cena nie jest rażąco niska. Wyjaśnienia Wykonawcy
muszą dotyczyć elementów oferty, które miały wpływ na kalkulację ceny oraz winny wskazywać i
omawiać elementy cenotwórcze np. oszczędności metody wykonania zamówienia, wybrane
rozwiązania techniczne, rabaty, ceny materiałów, wynagrodzenia pracowników, koszty
podwykonawców, koszty stałe jak energia, koszty zarządzania, koszty ubezpieczenia, zysk Wykonawcy.
Wykonawca zobowiązany jest do szczegółowego przedstawienia powyższych składników
i wykazania indywidualnych czynników wpływających na to, że mógł zaoferować znacznie niższą cenę.
Zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp obowiązek wykazani, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny
spoczywa na Wykonawcy. Niekonkretne i ogólnikowe wyjaśnienia Wykonawcy, Zamawiający potraktuje
jako niezłożenie wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, co z kolei będzie skutkowałby odrzuceniem
oferty Wykonawcy na podstawie art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, który stanowi, że Odrzuceniu, jako oferta
z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferty Wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień
w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej
w ofercie ceny lub kosztu.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający skierował wezwanie do wyjaśnień rażąco niskiej ceny
oferty do wykonawcy Lyreco wobec przekroczenia obligacyjnego wskaźnika ustawowego nie
widząc podstaw do odstąpienia od tej czynności.
Treść wezwania wskazywała, poza przekroczeniem samego wskaźnika arytmetycznego, na
wątpliwości Zamawiającego odnośnie możliwości realizacji zamówienia na zaoferowaną cenę
a jednocześnie zobowiązuje wykonawcę do wykazania i udowodnienia, że cena oferty nie
zawiera rażąco niskiej ceny wskazując na następujące obowiązki związane z procedurą
wyjaśniającą (poza przywołaniem regulacji ustawy Pzp). Wezwanie kilkukrotnie podkreśla
wymóg przedstawienia dowodów jako narzędzi i środków wykazania realności wyceny.
Wykonawca Lyreco nie zakwestionował zasadności ani treści wezwania a zatem był
zobligowany do wykazania i udowodnienia, że cena jaką zaoferował w postępowaniu nie jest
rażąco niska i miał obowiązek obalić domniemanie rażąco niskiej ceny oferty.
Wykonawca Lyreco złożył w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego wyjaśnienia ceny
jednak Zamawiający uznał, za złożonym z wyjaśnieniami uzasadnieniem tajemnicy
przedsiębiorstwa, że w całym zakresie żądanej przez wykonawcę ochrony (właściwe
wyliczenia ceny oraz dowody) zasługują w całości na ochronę, o której mowa w art. 18 ust 3
Pzp i nie udostępnił Odwołującemu tych załączników do wyjaśnień ceny.
Odwołujący podkreślił, że wykonawca Lyreco złożył w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego:
Ogólnikowe wyjaśnienia ceny w których treści wskazał, że załącza do nich właściwe wyliczenia
i dowody w tym – plik:
wyjasnienia_rnc_z_uzasadnieniem_zastrzezenia_tajemnicy_przedsiebiorstwa_1938182.pdf.
Dokument zawierał ogólnikowe stwierdzenia kwestionujące zasadność wezwania do
wyjaśnień ceny.
Odwołujący wskazał, że w ofercie wykonawca Lyreco oferował asortyment wielu różnych
producentów – w tym: MM Kwidzyń Sp. z o.o., Steinbeis Papier GmbH, Mondi, Papeteries de
Clairefontaine, Argo S.A.
Jak wynika z odtajnionej przez Zamawiającego w wyniku wykonania orzeczenia Izby treści
wyjaśnień rażąco niskiej ceny z dowodami wykonawca złożył na wezwanie Zamawiającego
następujące dokumenty:
1. Plik: „TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA - szczegółowe informacje cenowe.pdf” –
dokument zawierający właściwe wyjaśnienia wyceny ofertowej
2. Plik: „TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA - tabela wyliczenia ceny oferty.pdf”
3. Plik: „TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA - tabela wyliczenia kosztów.pdf”
4. Plik: „TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA - oferta producenta MM Kwidzyn.pdf”
5. Plik: „TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA - oferta producenta Argo_poz.17.pdf”
6. Plik „TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA - oferta producenta Argo.msg”
Treść wyjaśnień ceny zawierała (poza ofertami producentów papieru) wyłącznie wyliczenia
kosztów w żaden sposób nie przedstawiając ich źródła i sposobu ustalenia i wyliczenia.
W konsekwencji wyjaśnienia zawierały lakoniczny i nie poddający się w żaden sposób
rzeczowej weryfikacji spis kosztów jakie wykonawca przewidział ponieść w celu realizacji
zamówienia.
W ocenie Odwołującego złożone wyliczenia zawierały w istocie próbę dostosowania kosztów
do ceny ofertowej i stąd brak informacji w przedmiocie sposobu i podstaw wyliczenia
poszczególnych kosztów i odniesienia do zakresu rzeczowego świadczeń w ramach realizacji
przedmiotu zamówienia.
Odnosząc się do wyjaśnień wykonawcy Lyreco Odwołujący wskazał:
Wykonawca kwestionuje w istocie powód wezwania do wyjaśnień ceny oferty, przy czym nie
wnosił w tym zakresie środków ochrony prawnej a zatem skoro wezwanie zostało przez
Zamawiającego skierowane do wykonawcy pod rygorem odrzucenia oferty wobec zaistnienia
wobec wykonawcy wskaźnika obligatoryjnego wezwania do wyjaśnień uznać należy, że
zgodnie z Pzp ciężar dowodu i wykazania, że cena nie jest rażąco niska leżał po stronie
wezwanego.
Dalsza część wyjaśnień zawierała całkowite gołosłowne, blankietowe i bezwartościowe
z punktu widzenia mocy dowodowej zapewnienia i deklaracje wykonawcy.
W odniesieniu do kosztów personelu wykonawca zapewnił wyłącznie, że takowy posiada i jest
on wynagradzany zgodnie z przepisami o minimalnych wynagrodzeniu oraz wykonując
obowiązki świadczy je w odniesieniu do różnych kontraktów.
Odnośnie deklaracji i zapewnień oraz ogólnej informacji o rzekomo relatywnie niskim
obciążeniu aktualnego zamówienia kosztami personelu, wyjaśnienie zawiera w żaden sposób
nie wyjaśnione informacje w przedmiocie przyjętych na potrzeby kalkulacji kosztów
pracowniczych na poziomie całkowicie nierealnym – 38 godzin miesięcznie (zatem niecałe
2 godziny dziennie/dzień roboczy).
W ocenie Odwołującego wskazany nakład kosztów pracowniczych poza tym, że nie został
w żaden sposób wykazany (podstawy do jego ustalenia), to dodatkowo jest całkowicie
nierealny mając na względzie faktyczne obciążenie czasowe personelu wykonawcy, które jest
rzeczywiście konieczne do uwzględnienia w celu obsługi i należytego wykonania kontraktu.
Odwołujący podkreślił, że ma pełną świadomość, jakie są to w rzeczywistości nakłady
w związku z uprzednią realizacją tożsamego zamówienia na rzecz Zamawiającego - które
szacuje na co najmniej 288 000 zł.
Odwołujący przedstawił tabelę w zakresie kosztów personelu wykonawcy Lyreco i wskazał, że
skala i zakres jednego z największych i trudniejszych logistycznie kontraktów przy tak dużej
ilości odbiorców powoduje, że przyjęcie na potrzeby kalkulacji kosztów procesu logistyki
obsługi procesu dostaw na poziomie 0,51% jest całkowicie nierealne i nie może uwzględniać
faktycznych kosztów. Zdaniem Odwołującego nie bez przyczyny wyliczenia ceny nie zawierają
żadnych informacji w przedmiocie sposobu, w jaki ustalono powyższe założenia kosztowe
bowiem gdyby zostały one zaprezentowane musiałyby potwierdzać całkowitą nierealność tych
kalkulacji. O fakcie pominięcia kosztów osobowych w kalkulacji dobrze świadczy kolejna
pozycja kalkulacji w zakresie kosztów transportu i paliwa papieru. Weryfikacja tras dostaw oraz
odległości przy uwzględnieniu centrów logistycznych, których adresy zostały wskazane
w ramach wyjaśnień nie potwierdzają nawet pokrycia samych kosztów paliwa, które wynoszą
co najmniej 443 152,32 zł i nie może również uwzględniać kosztów kierowców szacowany na
poziomie 553 209,93 zł.
Podobnie w zakresie kosztów pracowników magazynowych – wykonawca deklarował je
w zbiorczym koszcie jako łącznie z kosztami magazynowania.
Analogicznie bliżej nie wyjaśnione koszty dotyczyły wskazanych w wyjaśnieniach pozostałych
kosztów Działów wspierających (Dział Zakupów, Dział Finansowy, dział Marketingu, Dział
Jakości, Dział IT), dla których ogólnikowo wskazano, że wartość w pozycji pozostałe koszty
Działów to koszty uśrednione wobec wszystkich projektów, związane z obsługą
administracyjną projektu, a niski koszt całościowy obsługi zamówienia związany jest
z wielością realizowanych przez Lyreco Polska S.A. projektów.
Podobnie w zakresie pozostałej argumentacji wykonawca podniósł, że posiada nowoczesny
i zautomatyzowany magazyn, co pozwala na niemal bezobsługową realizację zamówień
i przygotowanie transportów, co przekłada się na obniżenie jednostkowych kosztów
przygotowania dostawy dla Klienta oraz koszty pracownicze minimalizowane do części etatu
jednego pracownika w przypadku magazynów, wynagrodzenia za pracę są wyższe niż
wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę określona w przepisach o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę, rozbudowana sieć klientów powoduje, że materiały po ich
zamówieniu przez Zamawiającego powiązane są z innymi transportami, co obniża koszt dla
odbiorcy.
Reasumując w ocenie Odwołującego koszty pracownicze zawarte w wyjaśnieniach Lyreco były
całkowicie symboliczne i nie uwzględniały całkowitego zakresu rzeczowego czynności
koniecznych do wykonania w ramach zamówienia a nadto w żaden konkretny sposób nie
zostały omówione i wyjaśnione ani nie udowodnione.
W zakresie załącznika do wyjaśnień ceny – Tabela wyliczenia ceny oferty wykonawca
w wyjaśnieniach odnośnie powyższego zestawienia tabelarycznego wskazał, że wartość oferty
obejmuje całość kosztów niezbędnych do poniesienia przez wykonawcę w celu realizacji
zamówienia, na które składają się ceny produktów oraz koszty logistyki związane z obsługą
zamówienia, wartość obejmuje również marżę, na koszty zakupów wskazane w załączniku nr
2 obrazują całość obliczenia ceny końcowej, do każdego z produktów dokładana jest marża
wykonawcy, niezbędna do pokrycia kosztów realizacji umowy oraz zysku oraz wyjaśnił, że
wartości wskazane w tabeli w kolumnie „wartość zakupu” to całość kosztów ponoszonych na
zakup poszczególnych produktów, zaoferowanych w postępowaniu, różnica pomiędzy sumą
tych wartości a ceną oferowaną pokrywa koszty logistyczne oraz marżę, powyższe wyliczenia
zostały oparte o oferty producentów/dostawców, które również zostały załączone do wyjaśnień
jako dowody.
Odwołujący wskazał, że w odniesieniu do kosztów zakupu zawartych w Tabeli wyliczenia ceny
oferty, Lyreco w tabeli prezentował w szczególności koszty zakupu asortymentu objętego
przedmiotem zamówienia wskazując je na określonym poziomie, przy czym najistotniejszą
kosztowo w ramach zamówienia jest poz. 3 zestawienia – papier ksero A4 80g/m2, dla której
to pozycji wykonawca przyjął koszt zakupu na poziomie 10,51 zł netto, poz 5 – papier ksero
A4 80g/m2 (nieprzezroczystość min 92%), dla której to pozycji wykonawca przyjął koszt
zakupu na poziomie 11,18 zł netto oraz poz. 18 – papier A3 80g/m2, dla której wykonawca
przyjął koszt zakupu na poziomie 21,52 zł.
Przyjęte założenie kosztowe zakupu papieru ma swoje oparcie w ofercie producenta MM
Kwidzyń złożonej wraz z wyjaśnieniami, jednak jak wynika z samej oferty:
1. Oferta jest ofertą wyłącznie na 1 rok świadczenia dostaw (przy zamówieniu na 2 lata),
co wynikało wprost z samej oferty producenta.
2. Lyreco na potrzeby kalkulacji ceny ofertowej przyjęło z widełek cenowych zawartych
w ofercie producenta wartość na dzień złożenia oferty tj. na dzień 28.03.2024 r. a więc
wyłącznie wartość skrajną dolną.
Producent w pierwszy roku trwania umowy przewidział widełki cenowe i całkowicie
nieuprawnione było wobec braku gwarancji stałości ceny przyjęcie wartości na poziomie
skrajnym niskim z oferty, że cena taka będzie utrzymana w cały pierwszym roku realizacji
umowy. Przyjęte założenie, że cena w pierwszym roku będzie na poziomie skrajnie niskim
powodowało, że gdyby cena papieru producenta w pierwszym roku mieszcząc się cały czas
w widełkach ofertowych była dla poz. 3 na poziomie 10,83 zł za ryzę, dla poz. 5 na poziomie
11,52 zł oraz dla poz. 18 na poziomie 22,16 zł, realizacja zamówienia przez Lyreco już
w pierwszym roku byłaby nieopłacalna (poniżej kosztów) uwzględniając założenia kalkulacyjne
jakie zaprezentował wykonawca Lyreco w złożonych wyjaśnieniach.
Odwołujący wskazał, że jak wynika z kalkulacji kosztów oferty w zestawieniu z ofertą
producenta kluczowego dla zamówienia papieru brak było racjonalnych podstaw do przyjęcia
na potrzeby wyceny jako stałej na cały pierwszy rok realizacji zamówienia wartości dla poz.
3 - 10,51 zł, dla poz. 5 - 11,18 zł oraz poz. 18 – 22,16 zł, bowiem producent nie daje gwarancji
stałości tej ceny a gwarancja odnosi się do przedziału wartościowego oraz podkreślił, że
możliwe byłoby ewentualnie twierdzenie Lyreco, że wykonawca był uprawniony do kalkulacji
na stałym poziomie najniższej ceny z widełek oferty producenta MM Kwidzyń, w sytuacji gdyby
poziom wyceny oferty zapewniał także w takim przypadku gdyby jednak cena wzrosła do 10,83
zł, 11,52 zł oraz 22,16 zł (poz. 3, 5, 18) opłacalność realizacji zamówienia – tyle że z mniejszym
zyskiem. Tymczasem wykonawca Lyreco założył pomimo klarownej treści oferty producenta,
z której wynika, że cena ta ma być ceną zagwarantowaną na pierwszy rok umowy w przedziale
wartościowym, przyjął do kalkulacji cenę w najniższym poziomie a zmiana do poziomu z oferty
producenta 10,83 zł, 11,52 zł oraz 22,16 zł (poz. 3, 5, 18) powoduje, że zamówienie jest
nieopłacalne.
Powyższe było konsekwencją przyjętych założeń kosztowych oferty (marginalna marża, brak
uwzględnienia jakichkolwiek ryzyk – w tym w szczególności kar umownych.
W ocenie Odwołującego, w świetle treści oferty producenta w odniesieniu do okresu związania
umową na 1 rok realizacji kontraktu, przyjęcie przez Lyreco, że cena ta będzie w całym okresie
najniższa z oferty było całkowicie nieuprawnione i potwierdza, że wycena została dokonana
nie uwzględniając faktycznej rozpiętości cen asortymentu z oferty producenta.
Odwołujący wskazał, że wykonawca Lyreco kalkulując cenę oferty zachował się tak jakby
faktycznie nie zapoznał się z warunkami oferty producenta i założył gwarancję stałości ceny
oferty w jej najniższym poziomie. Wykonawca Lyreco kalkulując cenę ofertową dokonał
wyceny na poziomie najniższych widełek cenowych oferty MM Kwidzyń, jednak pominął
okoliczność, że oferta producenta nie dotyczy drugiego roku kontraktu i podkreślił, że
standardowy w przypadku tego producenta wzrost kosztów w drugim roku kontraktu – przy
braku gwarancji cen to poziom powyżej 5%. Już taki poziom wzrostu cen powoduje, że
realizacja zamówienia przez Lyreco staje się nieopłacalna – poniżej kosztów a należy
pamiętać że cała kalkulacja jest oparta faktycznie o brak jakichkolwiek realnych buforów
bezpieczeństwa. Wykonawca Lyreco w złożonych wyjaśnieniach ceny wskazał, że
elementem, który pozostał po odliczeniu wszystkich wskazanych wyżej kosztów jest marża
kształtująca się na poziomie około 1% wartości kontraktu, co oznacza, że marża kształtująca
się na poziomie około 1% wartości kontaktu” – wynosi dokładnie 43 200,24 zł czyli 0,56%.
Powyższe oznacza, jak wskazał Odwołujący, że oferta wykonawcy nie jest faktycznie odporna
na jakiekolwiek zmiany cen asortymentu – nawet w granicach ceny ofertowej producenta MM
Kwidzyń na 1 rok umowy, oferta Lyreco nie uwzględniała jakichkolwiek zmian poziomu cen
papieru w drugim roku kontraktu a wykonawca kalkulując ofertę w całkowicie nieuprawniony
sposób zakładał, że w drugim roku kontraktu ceny z pierwszego – w dodatku na najniższym
poziomie z widełek oferty producenta na pierwszy rok - zostaną utrzymane tymczasem nie ma
takiej gwarancji nawet na pierwszy rok).
Jak wynika ze złożonych wyjaśnień ceny Lyreco w zakresie kosztów logistyki i transportu
papieru w ramach kontraktu wykonawca przyjął je na poziomie całkowitym: 232 607,49 –
3,03%, jednak złożone wyjaśnienia w żaden sposób nie zawierają informacji w przedmiocie,
w jaki sposób na tym poziomie ustalono te koszty – nie sposób na podstawie złożonych
wyliczeń ustalić, jakie były nawet zasady ustalenia tych kosztów i skąd one pochodzą.
Odwołujący wskazał, że uwzględniając znane lokalizacje tak centrów logistycznych Lyreco, jak
również lokalizacje poszczególnych ostatecznych odbiorców, przyjmując za podstawę
kalkulacji dane historyczne, uznać należy, że koszty transportu jakie założył w kalkulacji
wykonawca nie mają oparcia w rachunku ekonomicznym i nie uwzględniają koniecznych
do wykonania zamówienia kosztów realizacji zamówienia. W szczególności zaprezentowane
koszty nie są w stanie pokryć nawet kosztów samego paliwa koniecznego do wykonania
zamówienia, nie mówiąc już o kosztach eksploatacji pojazdów a także kosztów personelu
koniecznego do realizacji usług transportu. W zakresie kosztów pracy kierowców wykonawca
ogólnikowo stwierdził, że mają być nieuchwytne, ponieważ należy pamiętać, że praca
kierowców rozkłada się w ramach tego samego czasu na dostawy do różnych lokalizacji
również innych klientów.
W ocenie Odwołującego poziom powyższy nie uwzględniał całkowitego kosztu tych usług,
który oscyluje na poziomie 553 209,93 zł, który jest kilkukrotnie wyższy niż założony
i zaprezentowany w wyliczeniach przez Lyreco.
Odwołujący wskazał, że jak wynika ze złożonych wyjaśnień poziom wyceny oferty jest tak niski
że wykonawca całkowicie pominął wzrosty kosztów cen asortymentu podstawowego
zamówienia papieru MM Kwidzyń (nawet na poziomie pierwszego roku realizacji kontraktu
pomijając zakres cen producenta). Dodatkowo wycena na tak niskim poziomie spowodowała,
że kalkulacja całkowicie pomijała jakiekolwiek ryzyka kontraktowe. Wykonawca Lyreco
w złożonych wyjaśnieniach sam przyznał, że całkowicie pominął w kalkulacji budżet ryzyk na
jakiekolwiek kary umowne. Przy czym uwzględniając zakres rzeczowy zamówienia, ilość
dostaw cząstkowych jak również czas realizacji kontraktu takie zachowanie świadczy jedynie
o braku koniecznych do pokrycia jakichkolwiek ryzyk, środków finansowych - co jest
konsekwencją rażącego zaniżenia wyceny ofertowej i potwierdza jedynie podstawę do
odrzucenia oferty wykonawcy.
Odwołujący wskazał, że wyjaśnienia ceny oferty Lyreco nie uwzględniały całkowitego zakresu
asortymentu objętego zamówieniem. Przedmiotem oferty Lyreco jest bowiem poza produktami
MM Kwidzyń oraz Argo także papier innych producentów w szczególności dotyczy to pozycji:
1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 19, 20, 21, 22, 23. Przy tak marginalnej marży i kalkulacji oferty
z pominięciem wzrostu kosztów realizacji zamówienia zaniżenie kosztów pozostałego
asortymentu może mieć bezpośredni wpływ na wynik finansowy zamówienia a tymczasem
treść wyjaśnień wykonawcy całkowicie pomijała fakt, że zakres rzeczowy uwzględniał także
inne rodzaje papieru innych producentów. Brak jest przy tym jakichkolwiek dowodów
w odniesieniu do poziomu posiadanej wyceny ofertowej Lyreco. Wykonawca ograniczył się
w tym zakresie wyłącznie do prezentacji kosztów zakupu w tabeli, przy czym w żaden sposób
koszty te i ich poziom nie zostały przez wykonawcę wyjaśnione i udokumentowane.
Odwołujący wskazał, że podkreślenia wymaga przy tym, że pominięte w wyjaśnieniach ceny
pozycje asortymentowe dotyczą innych papierów, których ceny są szczególnie podatne na
zmiany cenowe na rynku a te w całości zostały pominięte w złożonych wyjaśnieniach.
Odwołujący wskazał także, że został pominięty zakres prawa opcji. Zgodnie z SWZ i OPZ
przedmiot zamówienia uwzględnia prawo opcji w granicach do 30% co oznacza, że
wykonawca winien w ofercie uwzględnić ryzyko konieczności realizacji zwiększonego istotnie
wolumenu zamówienia. Jak wynika z oferty MM Kwidzyń oferta producenta nie uwzględniała
całkowicie zakresu rzeczowego prawa opcji (ilości papieru z oferty uwzględniają wyłącznie
podstawowy zakres zamówienia). Powyższe oznacza, że wykonawca Lyreco składając ofertę
w ogóle nie posiadał oferty producenta na wypadek realizacji przez Zamawiającego prawa
opcji.
Reasumując, w ocenie Odwołującego, złożone wyjaśnienia ceny Lyreco nie potwierdzały, że
dokonana wycena ofertowa nie jest rażąco niska a wykonawca zamiast przedstawić
wyjaśnienia i dowody, które pozwoliłyby obalić domniemanie rażąco niskiej ceny oferty,
pominął konieczność dowodzenia w tym zakresie a zaprezentowane założenia kosztowe, jakie
poczynił potwierdzają wyłącznie nierealność wyceny ofertowej i podstawę odrzucenia oferty.
Po przeprowadzeniu rozprawy, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału
dowodowego oraz stanowisk Stron
zawartych w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, a odwołanie nie zawierało braków formalnych i mogło zostać rozpoznane
merytorycznie.
Izba ustaliła, że Odwołujący wykazał interes w korzystaniu ze środków ochrony prawnej.
Wykonawca jest podmiotem, który złożył ofertę w postępowaniu i jest zainteresowany
uzyskaniem zamówienia.
Do postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca
Lyreco Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Sokołowie, dalej: „Przystępujący”.
Zgłoszenie spełniało warunki określone w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba zaliczyła do materiału dowodowego sprawy dokumenty pochodzące z akt sprawy
odwoławczej oraz złożone podczas rozprawy w dniu 19 sierpnia 2024 r.
Na podstawie przekazanej dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że Zamawiający
Centralny Zamawiający Centrum Obsługi Administracji Rządowej prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest: Dostawa papieru w formacie A3, A4 i A5
w różnej gramaturze.
Izba ustaliła, że w dniu 16 kwietnia 2024 r. wezwał Przystępującego do złożenia
szczegółowego, merytorycznego i wiarygodnego wyjaśnienia potwierdzającego, że cena
złożonej przez Wykonawcę oferty nie jest rażąco niska, w szczególności przedstawienia
odpowiednio umotywowanych i przekonujących czynników mających wpływ na zaoferowaną
ceną, dowodów potwierdzających wyjaśnienia Wykonawcy oraz kalkulacji ceny oferty.
W piśmie z dnia 22 kwietnia 2024 r. Przystępujący złożył wyjaśnienia, do których zostały
załączone następujące załączniki – oznaczone jako Tajemnica Przedsiębiorstwa: tabela
wyliczenia ceny oferty, oświadczenie wykonawcy w zakresie stawek wynagrodzenia za pracę
w Lyreco Polska S.A., tabela wyliczenia kosztów, oferty producentów, lista centrów
dystrybucyjnych Lyreco Polska S.A.
W dniu 9 maja 2024 r. Zamawiający wybrał w Postępowaniu ofertę Przystępującego jako ofertę
najkorzystniejszą. Od powyższej czynności oraz zaniechania ujawnienia przez
Zamawiającego dokumentów i informacji - szczegółowych wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej
ceny, zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa przez Przystępującego, Odwołujący
wniósł odwołanie.
Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z dnia 17 czerwca 2024 r. Krajowa Izba Odwoławcza,
sygn. akt KIO 1775/24, uwzględniła odwołanie w części i nakazała Zamawiającemu
unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej, odtajnienie całości wyjaśnień rażąco niskiej
ceny wraz z załącznikami, złożonych przez Przystępującego i udostępnienia je Odwołującego
oraz ponowne badanie i ocenę ofert.
W dniu 17 lipca 2024 r. Zamawiający ponownie dokonał wyboru oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej.
W dniu 29 lipca 2024 r. Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań
Zamawiającego polegających na wyborze oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu i uznaniu
za taką oferty Przystępującego z naruszeniem art. 239 ust. 1 Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 Pzp,
przy naruszeniu art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp a także art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Lyreco w sytuacji, gdy oferta Lyreco zawiera rażąco niską cenę
za wykonanie zamówienia a wykonawca Lyreco wezwany do udzielenia wyjaśnień ceny nie
wykazał i nie udowodnił, aby cena jaką zaoferował w postępowaniu nie była rażąco niska.
W dniu 14 sierpnia 2024 r. Zamawiający wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odpowiedź, w której oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty odwołania złożonego przez
Odwołującego.
W dniu 17 sierpnia 2024 r. Przystępujący wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutów odwołania.
Po zapoznaniu się z argumentacją stron i uczestnika postępowania odwoławczego, wyrażoną
we wniesionych w nim pismach oraz przedstawioną w trakcie rozprawy Izba uznała, że
odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem,
podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli
złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, Zamawiający odrzuca ofertę, zawiera rażąco
niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp, zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie
z przepisami.
Na podstawie art. 239 ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Izba wskazuje, że w wypadku, gdy odwołanie zostało wniesione na zaniechanie czynności
odrzucenia oferty innego wykonawcy, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w związku
z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, Izba ocenia, czy zaniechanie zamawiającego było zgodne
z powyższymi przepisami mając na uwadze okoliczności faktyczne oraz prawne, podniesione
w uzasadnieniu zarzutu oraz złożone przez wykonawcę wyjaśnienia i dowody w zakresie
wyliczenia ceny.
Zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp, obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. Z powyższego przepisu wynika
domniemanie, że wykonawca, od którego zamawiający zażądał wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny, zaoferował cenę rażąco niską. Składane przez
wykonawcę w wykonaniu takiego żądania wyjaśnienia i dowody mają na celu wykazanie, że
oferta wykonawcy nie zawiera rażąco niskiej ceny, czyli że wyliczając cenę oferty wykonawca
wziął pod uwagę i uwzględnił wszystkie czynniki cenotwórcze, w szczególności koszty
wykonania zamówienia, które poniesie lub których poniesienia musi się spodziewać, czyli
w konsekwencji obalić ww. domniemanie.
Jeżeli wykonawca nie sprosta obowiązkowi obalenia domniemania rażąco niskiej ceny
w postępowaniu przed zamawiającym, to jego oferta podlega odrzuceniu.
Wezwanie Przystępującego do złożenia wyjaśnień wraz z dowodami z 16 kwietnia 2024 r.
zawierało żądanie przedstawienia szczegółowego, merytorycznego i wiarygodnego
wyjaśnienia potwierdzającego, że cena złożonej przez wykonawcę ofert nie jest rażąco niska,
w szczególności przedstawienia odpowiednio umotywowanych i przekonujących czynników
mających wpływ na zaoferowaną cenę, dowodów potwierdzających wyjaśnienia wykonawcy
oraz kalkulacji ceny oferty we wskazanym przez Zamawiającego zakresie.
W ocenie Izby, złożone przez Przystępującego wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniały
podanej w ofercie ceny dotyczącej realizacji zamówienia obejmującego 108 jednostek
administracji. W wyjaśnieniach zabrakło szczegółowych wyjaśnień przyjętych założeń
kosztowych w powiązaniu z przedstawioną kalkulacją.
Co prawda Przystępujący wskazał, jakie czynniki oraz przyjęte rozwiązania miały wpływ na
zaoferowaną cenę, to jednak, w ocenie Izby, nie uzasadniały one zaoferowanej przez
Przystępującego ceny w szczególności w zakresie: kosztów pracowniczych (przeznaczenia
na realizację zamówienia 38 godzin miesięcznie), kosztów transportu i paliwa (powiązanych
z innymi dostawami), przyjęcia jako kosztu zakupu papieru ksero A4 80g/m2 dolnej stawki jego
zakupu, braku gwarancji ceny zaproponowanej przez producenta papieru, nieuwzględnienia
w wyjaśnieniach przewidzianej przez Zamawiającego opcji.
Przystępujący dostrzegłszy powyższe, mając na uwadze zarzuty odwołania, wyjaśnił, jak
przebiegać miał u niego proces realizacji zamówienia oraz złożył na rozprawie następujące
dowody w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, które stanowiły uzupełnienie złożonych
wyjaśnień:
- wydruk z systemu raportującego badającego kary kontraktowe,
- prolongatę oferty producenta MM Kwidzyn, na bazie której Przystępujący sformułował cenę
oferty, załączonej do wyjaśnień ceny oferty,
- dokumentację z 8.08.2024 r. podpisaną przez osobę odpowiedzialną za zakup produktów
wraz z oświadczeniem Dyrektora Finansowego i pełnomocnictwem,
- analizę składowych kosztów dla kategorii "papier" na okoliczność potwierdzenia tendencji
spadkowych cen oraz kosztów transportu, kursów walut,
- zestawienie sposobu obliczenia ceny za transport papieru do wszystkich jednostek
Zamawiającego według warunków określonych w umowie,
- tabela dot. wyliczeń cen za paczkę na okoliczność wykazania cen transportu paczki,
- przykładowy aneks do umowy o współpracy dot. transportu palet, w którym przyjęto, że cena
za dostawę palety wynosi 80 zł,
- wydruk z przykładowymi cenami obsługi magazynu dostępnych w Internecie,
- tabeli z wyliczeniem ceny oferty w kategorii „magazynowanie” i w kategorii „koszty obsługi
kontraktu – pozostałe”,
- tabeli obrazującej koszty związane z obsługą kontaktu - koszty pracownicze i działów
wspierających.
Izba uznała, że dowody powyższe nie mogły przyczynić się do wykazania, że cena oferty
Przystępującego nie była rażąco niska, ponieważ zostały złożone dopiero w postępowaniu
odwoławczym. Wyjaśnienia wraz z dowodami mają na celu rozwianie wątpliwości
Zamawiającego i przekonanie go, że nie oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
Izba stwierdziła, że Przystępujący składając ww. dowody na etapie postępowania
odwoławczego potwierdził tym samym, że złożone przez niego wyjaśnienia wraz
z załącznikami były niewystarczające dla wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W ocenie Izby Przystępujący nie sprostał obowiązkowi wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny, a wobec jego oferta podlegała odrzuceniu.
Wobec powyższego odwołanie podlegało uwzględnieniu.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła, na podstawie art. 575 oraz art. 574
ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. a i b oraz § 7 ust.
1 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437 ze zm.), mając
na uwadze
wynik postępowania odwoławczego, zaliczając na poczet niniejszego
postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez Odwołującego oraz
koszt obejmujący wynagrodzenie pełnomocnika poniesiony przez Odwołującego.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………………………