KIO 2504/24 WYROK Warszawa, dnia 30 sierpnia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 14.01.2025

Sygn. akt: KIO 2504/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 30 sierpnia 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca:       Katarzyna Poprawa 

                                                                                                       Andrzej Niwicki 

Anna Osiecka-Baran 

                                                                         Protokolantka:          

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  6  sierpnia  2024  roku  oraz  26  sierpnia  2024  roku   

w Warszawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 lipca 

2024  roku  przez 

odwołującego  wykonawcę:  Siemens  Energy  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego: ENEA ELKOGAZ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w Świerżach Górnych  

przy udziale: 

A)   uczestnika po stronie 

odwołującego: Budimex Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, 

B)  

uczestnika  po  stronie  zamawiającego:  General  Electric  Global  Services  GmbH  

z siedzibą w Baden (Szwajcaria)  

orzeka: 

oddala odwołanie  

kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  wykonawcę:  Siemens  Energy  Spółka  

z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20 000  zł  00  gr 

(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego 

wykonawcę: Siemens Energy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w Warszawie 

tytułem wpisu od odwołania oraz  kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez  zamawiającego: 

ELKOGAZ 

Spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością 

siedzibą 

w Świerżach Górnych tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, 


zasądza  od  odwołującego  wykonawcy:  Siemens  Energy  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz  zamawiającego  ELKOGAZ 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Świerżach  Górnych  kwotę 

zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą 

wynagrodzenie pełnomocnika zamawiającego.  

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  

za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

………………………………. 

………………………………. 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2504/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Enea  Elkogaz  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Świerżach  Górnych  prowadzi 

postępowanie o udzielenie sektorowego zamówienia publicznego na zadanie pn.: „ Budowa 

bloku gazowo-

parowego oraz świadczenie usług serwisu” nr postępowania NG.1.2024, zwane 

dalej „Postępowaniem”. 

Postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  w  oparciu  o  przepisy 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U.  z 2023 r. poz. 

1605 ze zm.) Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii 

Europejskiej [Dz.U. S: 130/2024] w dniu 5 lipca 2024 roku pod numerem 403301.  

W dniu 15 lipca 2024 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione 

odwołanie przez wykonawcę Siemens Energy Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (zwanego 

dalej  „Odwołującym” wobec treści Specyfikacji Warunków Zamówienia („SWZ”) w zakresie:  

Instrukcji Dla Wykonawców („IDW”) – część I SWZ:  

Rozdział IV. Opis Przedmiotu Zamówienia pkt 4 ppkt 4.2.  

(2)   Zakresu  Rzeczowego 

–  Programu  Funkcjonalno-Użytkowego  („PFU)  –  część  II  SWZ  

w  zakresie,  w  którym  Zamawiający  wskazuje  przedział  nominalnej  mocy  elektrycznej 

brutto bloku gazowo-parowego jedynie w zakresie 650-750 MWe;  

Wzoru Kontraktu („WK”)  – część III SWZ w zakresie, w którym Zamawiający  wskazuje 

przedział nominalnej mocy elektrycznej brutto bloku gazowo-parowego jedynie w zakresie 

650-750 MWe.  

(4)  wszystkich  innych  postanowień  dokumentacji  Postępowania,  w  których  wskazano  na 

(kwestionowany  powyżej)  przedział  nominalnej  mocy  elektrycznej  brutto  w  zakresie  

650-750 MWe.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów Pzp:  

art.  99  ust.  2  i  4  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp  poprzez  sporządzenie  opisu  przedmiotu 

zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję oraz w sposób, który prowadzi 

do  nieuzasadnionego  uprzywilejowania  niektórych  producentów/produktów  na  skutek 

ustalenia pr

zez Zamawiającego przedziału dopuszczalnej nominalnej mocy elektrycznej 

brutto  jedynie  w  zakresie  650-

750  MWe,  z  naruszeniem  obowiązków  polegających  na 

opisaniu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  nieeliminujący  i  nieuprzywilejowujący 

wykonawców i produktów, tj. gwarantujący zachowanie reguły uczciwej konkurencji;  

2.  art.  17  ust.  1  pkt  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  art.  99  ust.  2  i  4  Pzp  w  zw.  z  art  16  Pzp  poprzez 

s

porządzenie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  uniemożliwiający  uzyskanie 


najlepszych  efektów  z  danych  nakładów  na  skutek  ustalenia  przez  Zamawiającego 

przedziału dopuszczalnej nominalnej mocy elektrycznej brutto jedynie w zakresie 650-750 

MWe,  z  naruszeniem  obowiązku  udzielenia  zamówienia  w  sposób  zapewniający 

najlepszą  jakość  dostaw,  usług,  oraz  robót  budowlanych,  uzasadnioną  charakterem 

zamówienia, w ramach środków, które zamawiający może przeznaczyć na jego realizację;  

a w 

konsekwencji powyższego  

3. art.  16  pkt  1-3  Pzp 

poprzez przeprowadzenie Postępowania w sposób niezapewniający 

zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, proporcjonalności  

i przejrzystości.  

Odwołujący wniósł o rozpatrzenie i uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu 

zmiany 

postanowień  SWZ  -  w  tym  IDW,  PFU  oraz  WK  poprzez  zwiększenie  zakresu 

dopuszczalnej nominalnej mocy elektrycznej brutto dostarczonego bloku gazowo-parowego, 

przyjmując zakres 650 - 900 Mwe. 

Tym samym Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany: 

•  pkt 4 ppkt 4.2. IDW w następujący sposób:  

Na  przedmiot  zamówienia  składają  się  zobowiązania  wynikające  z  Kontraktu  EPC  oraz 

Umowy LTSA, w szczególności: zaprojektowanie, dostawa, budowa i uruchomienie bloku 

gazowo-parowego wraz z 

infrastrukturą towarzyszącą w formule „pod klucz”, pracującego 

w  cyklu  kombinowanym  (CCGT)  o  nominalnej  mocy  elektrycznej  brutto  w  zakresie 

– 900 MWe oraz świadczenie usług serwisu w ramach eksploatacji bloku; 

•  pkt  2.1.,  pkt  5.1,  pkt  5.1.10  Ogłoszenia  o  zamówieniu  poprzez  zastąpienie  wskazanego  

w  nim 

przedziału  nominalnej  mocy  elektrycznej  brutto  bloku  gazowo-parowego 

wynoszącego 650-750 MWe przedziałem 650-900 MWe,  

•  pozostałych dokumentów zamówienia (w tym w dokumentów Postępowania podlegających 

utajnieniu)  poprzez  analogiczne  dostosowanie  powyższego  wymogu  (zmiana  650-750 

MWe na 650-900 MWe).  

Odwołujący,  na  podstawie  art.  534  ust.  1  w  zw.  z  art.  535  Pzp  wniósł  o  dopuszczenie  

i  przeprowadzenie  dowodów  załączonych  do  odwołania,  wnioskowanych  w  odwołaniu  lub 

przedstawionych  na  rozprawie,  na  okoliczności  wskazane  w  uzasadnieniu  pisemnym  bądź 

ustnym.  

Na  podstawie  art.  573  Pzp 

Odwołujący  wniósł  o  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego  kosztów  postępowania  odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa 


procesowego,  według  norm  przewidzianych  przepisami  prawa  zgodnie  z  fakturą 

przedstawioną na rozprawie.  

Odwołujący  wskazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  będącego  przedmiotem 

Postępowania  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego 

przepisów prawa. Odwołujący (jako przedsiębiorca działający w branży energetycznej – w tym 

w  zakresie  budowy  elektrowni)  j

est  zainteresowany  złożeniem  oferty  w  Postępowaniu  

w przewidzianym przez Zamawiającego terminie.  

Naruszenie  przez  Zamawiającego  wskazanych  powyżej  przepisów  Pzp  w  zasadzie 

uniemożliwi przygotowanie przez Odwołującego oferty, która będzie zgodna z wymaganiami 

dokumentacji Postępowania.  

Opis przedmiotu zamówienia w połączeniu z przygotowanym przez Zamawiającego kryterium 

oceny  ofert,  w  rażącym  stopniu  oraz  w  sposób  całkowicie  nieuprawniony,  zawęża  grono 

wykonawców,  którzy  mogą  złożyć  ofertę  w  niniejszym  Postępowaniu  oraz  mają  szanse 

uzysk

ać wysoką lokatę w rankingu ofert.  

Gdyby  Zamawiający  przygotował  dokumentację  Postępowaniu  w  sposób  wolny  od  wad, 

dochowując  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  ustaliłby 

wymagania  rynkowe,  które  pozwoliłyby  konkurować  wykonawcom  zainteresowanym 

złożeniem ofert w Postępowaniu w sposób zgodny z regułami wynikającymi z Pzp.  

Odwołujący  może  ponieść  faktyczną  i  realną  szkodę  w  wyniku  czynności  Zamawiającego.  

W  Postępowaniu  dojdzie  w  zasadzie  do  wyeliminowania  walki  konkurencyjnej,  premiując  

w  sposób  całkowicie  nieuzasadniony  de  facto  jednego  tylko  producenta  –  jednego  

z  konkurentów  Siemens  Energy.  Szkoda  Odwołującego,  w  konsekwencji  objawia  

się w brakiem możliwości złożenia oferty na równych zasadach, których istotę winny stanowić 

naczelne zasady Pzp.  

Odwołujący legitymuje się, więc interesem w złożeniu odwołania, o którym mowa w art. 505 

ust. 1 Pzp.  

W uzasadnieniu odwołania, Odwołujący przedstawił następujący stan faktyczny. 

W dniu 5 lipca 2024 r. Zamawiający opublikował w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 

ogłoszenie o zamówieniu, udostępniając jednocześnie zainteresowanym wykonawcom część 

dokumentacji Postępowania na swojej stronie internetowej. Jawność dokumentacji technicznej 

tj.  m.in.  PFU  oraz  WK  została  ograniczona.  Wykonawcy  zainteresowani  złożeniem  oferty  

w Postępowaniu, zobowiązani zostali do podpisania umowy o zachowaniu poufności. 

Dlatego  też,  w  treści  niniejszego  odwołania,  Siemens  Energy  nie  referuje  do  wszystkich 

postanowień dokumentacji zamówienia, ograniczając się do części ujawnionej.  


Zamawiający  wymaga  budowy  i  uruchomienia  bloku  gazowo-parowego  wraz  

z  infrastrukturą  towarzyszącą  w  formule  „pod  klucz”,  pracującego  w  cyklu  kombinowanym 

(CCGT) o nominalnej mocy elektrycznej brutto w zakresie 650-

750 MWe. Jak zostanie poniżej 

wykazane,  wymaganie  takie  (w  zakresie  narzuconego  wąskiego  przedziału  mocy)  jest 

nieuzasadnione z następujących powodów:  

zasadniczo  wyłącza  konkurencyjność  w  Postępowaniu  -  można  przewidzieć,  

że złożona zostanie tylko jedna oferta oparta o konkretną technologię.  

W historii polskiej energetyki odbyło się jedno tylko postępowanie na podobny zakres mocy: 

Budowa  dwóch  bloków  gazowo-parowych  w  PGE  GiEK  S.A.  Oddział  Zespół  Elektrowni 

Dolna  Odra,  numer  postępowania:  POST/GEK/GEK/PMR-ELD/04568/2019,  gdzie 

zamawiający  dokonał  ograniczenia  mocy  elektrycznej  bloków  od  650-717MW.  W  tym 

postępowaniu złożona została jedna tylko oferta. In contrario postępowanie „Budowa bloku 

gazowo-parowego  w  Rybniku

”, numer Postępowania: POST/PEC/PEC/UZS/01003/2021, 

gdzie zakres mocy bloku był określony 800-900MW zakończyło się złożeniem dwóch ofert;  

wypacza  zasadę  efektywności,  ponieważ  wyłącza  możliwość  skorzystania  z  nowszej 

technologii tj. z bloków o wyższych mocach.  

Bloki  o  wyższych  mocach  osiągają  lepsze  parametry  eksploatacyjne  w  tym  parametr 

sprawności energetycznej oraz lepsze parametry efektywności inwestycji w tym wskaźnik cen 

jednostkowych  (na  1  MWe  mocy).  Bloki  takie  osiągają  także  lepszy  wskaźnik  nakładów 

rze

czowych  w  postaci  wykorzystanego  gruntu  (nakładów  na  1  MWe  mocy).  Zatem 

efektywność przedsięwzięcia dla Zamawiającego będzie wyższa poprzez osiąganie niższych 

kosztów eksploatacji oraz efektywniejszego wydatkowania środków. Tym samym wyłącza to 

rozwiązania  które  mogą  przynieść  najlepsze  efekty  z  nakładów  Zamawiającego  i  które 

pozwalają  na  uzyskanie  najlepszych  efektów  jakościowych.  Ograniczenie  przedziału  mocy 

bloków  do  wartości  650-750  MW  pogarsza  wskaźnik  ekonomiczny  ceny  jednostkowej 

inwestycji przypadaj

ącej na moc zainstalowaną. Wartość ceny jednostkowej ma szczególnie 

istotne znaczenie w przypadku kiedy inwestycja korzysta ze wsparcia Rynku Mocy, który jest 

mechanizmem  wsparcia  publicznego.  Niższa  wartość  ceny  jednostkowej  przedsięwzięcia 

pozwala na prz

esunięcie granicy opłacalności inwestycji i zmniejszenie wymaganego wsparcia 

pomocowego  - 

tym samym pozwala na produkcję tańszej energii elektrycznej. Tym samym 

niższa cena jednostkowa zwiększa prawdopodobieństwo wygrania przetargu na aukcji Rynku 

Mocy 

e

fektywnej  realizacji  przedsięwzięcia  dla  podniesienia  bezpieczeństwa 

energetycznego. 

Rynek Mocy to forma pomocy publicznej dla budowy nowych niskoemisyjnych źródeł 

wytwórczych,  które  w  konkurencyjnych  aukcjach  mogą  uzyskać  wieloletnie  kontrakty  


na zapewnienie dostaw energii elektrycznej w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa systemu 

energetycznego Polski.  

UZASADNIENIE PRAWNE  

1. Zasady przygotowania dokumentacji postępowania - OPZ  

Odwołujący informuje, że stawiając zarzuty odwołania w zakresie dotyczącym sformułowania 

przez  Zamawiającego  wymagań  dotyczących  mocy  elektrycznej  brutto  bloku  gazowo-

parowego, miał na uwadze aktualne orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej („KIO”, „Izba”) 

jak  i  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  w  zakresie,  w  jakim  referuje  ono  do  przedmiotowej 

materii.  

W  pierwszej  kolejności  należy  wskazać,  czym  winna  kierować  się  każda  instytucja 

zamawiająca,  opisując  przedmiot  zamówienia.  Jak  czytamy  w  wyroku  Sądu  Zamówień 

Publicznych  z  dnia  28  stycznia  2021  r.2:  „Określenie  przedmiotu  zamówienia  powinno  być 

poparte obiektywnymi i uzasadnionymi potrzebami zamawiającego. (…)”.  

Podobne stanowisko zajęła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 6 listopada 2019 r.: 

Obowiązkiem  Zamawiającego  jest  uwzględnienie  jego  potrzeb  związanych  z  należytą 

realizacją  zamówienia,  które  w  obiektywny  sposób  doprowadzą  do  wyboru  wykonawcy 

gwarantującego  należyte  wykonanie  zamówienia.  Potrzeby  te  nie  mogą  jednak  prowadzić  

do preferowania tylko jednego rozwiązania systemowego, podczas gdy na rynku dostępnych 

jest  wiele,  funkcjonalnie  zbieżnych  rozwiązań,  które  może  zaoferować  nieograniczony  krąg 

wyk

onawców”.  

Obowiązek  dochowania  uczciwej  konkurencji  przy  przygotowania  opisu  przedmiotu 

zamówienia, wyeksponowano natomiast w wyroku Izby z dnia 11 lipca 2018 r.4: „Art. 7 ust. 1 

p.z.p. oraz art. 29 ust. 2 p.z.p. wprowadzają dla zamawiającego zakaz opisywania przedmiotu 

zamówienia  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję.  Zakaz  ten  oznacza 

konieczność  eliminacji  z  opisu  przedmiotu  zamówienia  wszelkich  sformułowań  

lub  parametrów,  które  wskazywałyby  na  konkretny  wyrób  czy  konkretnego  wykonawcę,  

czy to w s

posób bezpośredni, czy jedynie pośredni. Zachowaniu zasady uczciwej konkurencji 

służyć ma stosowanie obiektywnych cech zamawianego produktu czy usługi”.  

Z  powyższych  przykładowo  powołanych  orzeczeń,  można  wyprowadzić  jeden  generalny 

wniosek 

–  o  ile  Zamawiający  dysponuje  swobodą  w  przygotowaniu  przez  siebie  opisu 

przedmiotu zamówienia, o tyle jest on związany swoimi obiektywnymi potrzebami i nie może 

on w sposób nieuzasadniony preferować jednego tylko rozwiązania technicznego, w sytuacji, 

w której istnieje ich szerszy katalog, gwarantujący rękojmię należytej realizacji zamówienia. 

Dochowując  zasady  uczciwej  konkurencji,  zamawiający  winni  wystrzegać  się  przy  tym 

określeń  i  wymagań,  które  (chociażby  pośrednio)  mogłyby  faworyzować  jednego  

z wykonawców.  


W  ocenie  Odwołującego,  w  Postępowaniu  mamy  do  czynienia  właśnie  z  sytuacją,  

w której Zamawiający w sposób całkowicie nieuzasadniony, zdecydował się na wybór tylko  

i  wyłącznie  jednego  z  producentów  zdolnych  do  wyprodukowania/dostarczenia/zabudowy 

bloku  gazowo-

parowego  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą,  pracującego  w  cyklu 

kombinowanym (CCGT), i dał temu wyraz poprzez ograniczenie nominalnej mocy elektrycznej 

brutto do wąskiego zakresu 650-750 MWe.  

Celem  niniejszego  odwołania  nie  jest  kwestionowania  prawa  Zamawiającego  

do  definiowania  własnych  oczekiwań  znajdujących  odzwierciedlenie  w  Opisie  Przedmiotu 

Zamówienia  (Odwołujący  szanuje  autonomię  „gospodarza  postępowania”  w  definiowaniu 

własnych  potrzeb).  Odwołujący  ma  także  świadomość,  że,  ze  swej  istoty,  każde 

skonkretyzow

ane wymaganie narzucone przez Zamawiającego stanowi (a przynajmniej, może 

stanowić)  ograniczenie  w  dostępie  do  zamówienia,  które  korzysta  z  prawnej  ochrony. 

Uprawnienia te nie mogą być jednak nadużywane i stosowanie arbitralnie, a ich kontrola winna 

odbywać się przez pryzmat szeregu (podnoszonych w odwołaniu) regulacji Pzp. 

Jak zostanie szczegółowo wykazane w dalszej części odwołania:  

1)  zakres  nominalnej  mocy  ustalony  przez  Zamawiającego  nie  stanowi  „jedynego 

właściwego”  rozwiązania  z  perspektywy  rękojmi  należytej  realizacji  zamówienia. 

Dostępne  są  opcje  zasadniczo  zbliżone  (a  potencjalnie  wręcz  lepsze),  które  pozwolą 

Zamawiającemu osiągnąć cel stawiany przed niniejszym zamówieniem, a jednocześnie 

zapewnią konkurencyjność Postępowania;  

2)  zakres  mocy  ustalony  przez  Zamawiającego  preferuje  zasadniczo  jednego  producenta 

prowadzącego działalność gospodarczą w Polsce;  

3)  ustalenie  przez  Zamawiającego  wąskiego  zakresu  nominalnej  mocy  (650-750  MWe) 

doprowadzi  do  zmniejszenia  liczby  ofert  złożonych  w  Postępowaniu  –  z  największym 

prawdopodobieństwem  do  jednej  tylko  oferty,  ergo  doprowadzi  do  naruszenia  zasady 

uczciwej konkurencji oraz zasady efektywności.  

Na marginesie przy tym Odwołujący pragnie podkreślić, że w toku niniejszej sprawy, ciężar 

dowodu, iż zakres nominalnej mocy bloku gazowo-parowego (650 – 750 MWe) jest niezbędny 

do  należytej  realizacji  zamówienia,  obciąża  Zamawiającego.  Rolą  Siemens  Energy  jest 

uprawdopodobnienie,  że  w  rzeczywistości  tak  nie  jest.  Przedmiotowe  stanowisko  

(dot. rozkładu ciężaru dowodu) jest szeroko aprobowane przez Krajową Izbę Odwoławczą – 

przykładowo na  gruncie orzeczenia z  dnia 24  lipca 2023 r. 

Sygn.  akt  KIO  1959/23 

  s.  5: 

Chociaż postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą toczy się z uwzględnieniem zasady 

kontradyktoryjności,  to  w  przypadku  gdy  odwołanie  dotyczy  sposobu  opisania  w  SWZ 

przedmiotu  zamówienia  -  to  na  zamawiającym  jako  gospodarzu  postępowania  spoczywa 

ciężar  udowodnienia,  że  nienaruszył  on  przepisów  art.  29  ustawy  Pzp.  Tak  więc  to  strona 


zamawiająca powinna przedstawić dowody wskazujące na to, iż w świetle przeprowadzonych 

przez  zamawiającego  analiz  i  badań  tylko  tak  opisany  przedmiot  zamówienia  jest  w  stanie 

spełnić  jego  oczekiwania.  W  konsekwencji  ciężar  dowodu  w  zakresie  braku  zaistnienia 

ograniczenia  konkurencji  w  postępowaniu  spoczywa  w  całości  na  zamawiającym”.  

Dążąc  do  sprostania  tak  nakreślonym  wymaganiom  ustawowym  Odwołujący  przedstawia 

poniższą argumentację 

OBIEKTYWNE  POTRZEBY  ZAMAWIAJĄCA  A  DOCHOWANIA  MOCY  ELEKTRYCZNEJ 

BRUTTO BLOKU GAZOWO-PAROWEGO W ZAKRESIE 650-750 MWE  

Bloki  gazowo-parowe  to  nowoczesne  i  wysokosprawne  jednostki  wytwarzania  energii 

elektrycznej,  które  łączą  w  sobie  technologie  turbin  gazowych  i  parowych.  Umożliwia  to 

efektywne  wykorzystanie  energii  zawartej  w  paliwie  i  minimalizację  strat  ciepła.  Rozwój 

technologii  turbin  gazowych  idzie  w  stronę  coraz  większych  mocy,  co  jest  możliwe  dzięki 

zastosowaniu nowych materiałów, wytrzymujących większe obciążenia oraz zaawansowanym 

badaniom  i  technikom  projektowym.  Porównując  bloki  gazowo-parowe  o  mocy  brutto  

w przedziale 650-

750 MWe z nowszymi blokami o większej mocy brutto, można stwierdzić,  

że bloki wykorzystujące turbiny gazowe najwyższych mocy są bardziej efektywne od bloków 

wykorzystujących turbiny gazowe niższych mocy.  

Historycznie (na przykład 10 lat temu) wprowadzenie górnego limitu mocy na poziomie 750 

MWe  miało  sens,  ponieważ  nie  było  wtedy  turbozespołów  o  większych  mocach.  Obecnie 

wobec  rozwoju  technologicznego  i  dostępności  turbozespołów  o  większych  mocach, 

ograniczenie takie pozbawiane jest uzasadnienia ekonomicznego 

– a wręcz jest szkodliwe dla 

Zamawiającego.  

Zamawiający  w  dokumentacji  Postępowania  nie  uzasadnił,  dlaczego  postrzega  sztywny 

zakres mocy elektrycznej brutto w bloku (650 

– 750 MWe) jako zasadniczo jedyny właściwy. 

Przyjęte przez Zamawiającego zawężenie (650 – 750 MWe) dokonane w Opisie Przedmiotu 

Z

amówienia  nie  znajduje  uzasadnienia  w  obiektywnych  potrzebach  Zamawiającego,  

a,  dodatkowo,  w  drastyczny  sposób  ingeruje  w  konkurencyjność  Postępowania  i  jest 

antyefektywne.  W  konsekwencji  należy  je  uznać  za  niezasadnie  arbitralne.  Na  taką, 

nieuzasadnioną  arbitralność  tego  sformułowania  opisu  przedmiotu  zamówienia  wskazuje  

w szczególności to, że publikowane przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A, informacje 

dotyczące przyłączania nowych mocy do systemu (załączona lista podmiotów ubiegających 

się o przyłączenie do Krajowej Sieci Przesyłowej publikowana na stronie PSE S.A., stan na 30 

czerwca  2024,  załącznik  nr  7  do  odwołania)  przewidują  dla  lokalizacji  Kozienice-Świerże 

Górne moc  2420 MW, co jest zgodne z  wymaganiami z  poprzedniego, nierozstrzygniętego 

postępowania  prowadzonego  przez  Zamawiającego  na  nową  jednostkę  wytwórczą  


w Kozienicach. Również znane Oferentowi warunki dotyczące dostawy paliwa do lokalizacji 

budowy bloku w ilości 375000 Nm3/h gazu (załączona broszura przyłączenie do El. Kozienice 

w  Świerże  Górne  strona  Gaz-System  S.A.  –  załącznik  nr  8  do  odwołania),  nie  stanowią 

uzasadnionej przyczyny wykluczenia rozwiązań bloków o mocy 750-900MW. Nie występują 

techniczne ograniczenia zastosowania bloków o mocy do 900 MW.  

W  konsekwencji  - 

nie należy  ograniczać wykonawcom  maksymalnej wartości mocy do  750 

MWe, gdyż nie idą za tym żadne realne korzyści dla Zamawiającego. Wręcz przeciwnie – takie 

ograniczenie  jest  najprawdopodobniej  niekorzystne  ekonomicznie,  a  zatem  narusza  zas

adę 

efektywności w Postępowaniu. 

Zmiana  kwestionowanego  przez  Odwołującego  górnego  limitu  mocy  z  750  MWe  na 

900 MWe będzie neutralna z perspektywy tego wykonawcy. Będzie on dalej mógł przedłożyć 

ofertę uwzględniającą optymalne rozwiązanie, którym dysponuje. Celem Odwołującego jest 

natomia

st  doprowadzenie  do  sytuacji,  w  której  analogiczne  prawo  uzyskają  również  inni 

wykonawcy, bazujący na technologii Ansaldo Energia, Mitsubishi Heavy Industries i Siemens 

Energy. Odwołujący wskazuje również, że podniesienie górnego limitu dopuszczalnej mocy 

bloku  otworzy  dodatkowo  drogę  do  złożenia  oferty  przewidujących  drugie  rozwiązanie  GE 

Vernova  - 

oparte  na  większej  turbinie  gazowej  9HA.02.  W  przypadku  dokonania  zmiany 

przewidzianej  niniejszym  Odwołaniem  po  stronie  Zamawiającego  pozostaje  dokonanie 

przeglądu  formuły  ewaluacyjnej  i  dostosowanie  przewidzianych  w  dokumentacji 

podstępowania  wag  parametrów  przypisanych  do  poszczególnych  pozycji  kryteriów  oceny 

ofert, uwzględniających rozszerzony zakres dopuszczalnej mocy, tak aby jedna technologia 

nie była bezpodstawnie uprzywilejowana i aby Zamawiający mógł dokonać wyboru najlepszej 

ekonomicznie oferty z uwzględnieniem zasady efektywności i uczciwej konkurencji.  

ROZWIĄZANIA OFEROWANE PRZEZ RYNEK  

Odwołujący wskazuje, że produkcja bloków gazowo-parowych z mocą w przedziale 650-750 

MWe  stanowi  technologię,  której  potencjał  rozwoju  został  już  właściwie  wyczerpany. 

Wszystkie  podmioty  branżowe,  które  produkują  duże  turbiny  gazowe,  inwestują  i  ulepszają 

technologię, której bazę stanowi zwiększona moc elektryczna bloków (powyżej 750 MWe) – 

pozwalająca na osiągnięcie lepszych parametrów ekonomicznych inwestycji.  

Zestawienie  innych  postępowań  o  udzielenie  zamówienia,  w  których  dopuszczono 

zastosowanie mocy elektrycznej bloku przekraczającej 750 MWe pokazuje, że wyższy górny 

limit  mocy  skutkuje  złożeniem  przynajmniej  dwóch  ofert.  Tytułem  przykładu,  było  tak  

w następujących postępowaniach:  

postępowania na rynku europejskim:  

•  postępowania na budowę nowego bloku gazowego w Rybniku   

•  postępowanie na budowę elektrowni w Westfalii (Niemcy)   


•  postępowanie na budowę elektrowni w Ostiglii (Włochy)  

•  postępowanie na budowę elektrownii Monfalcone (Włochy)  

•  postępowanie na budowę Elektrownii w Hunedoarze (Rumunia)  

oraz przykładowe postępowania spoza rynku europejskiego:  

•  postępowanie na budowę modernizację elektrowni Hsinta (Tajwan)   

•  postępowanie na budowę elektrowni w Taichung (Tajwan)  

•  postępowanie na budowę elektrowni w Sun Ba (Tajwan).  

Jak  wynika  z  powyższego,  dopuszczenie  wyższej  mocy  elektrycznej  pozytywnie  wpływa  

na konkurencyjność postępowania.  

W  sytuacji  ustanowienia  wymogu  realizacji  bloku  o  mocy  elektrycznej  nie  większej  niż  750 

MWe,  co  do  zasady,  składano  jedną  tylko  ofertę  opartą  na  technologii  GE  Vernova. 

Przykładem  z  rynku  polskiego  jest  postępowanie  prowadzone  przez  PGE  GiEK  S.A.  

w  Elektrowni  Dolna  Odra.  Jak  wskazano  wyżej,  taki  wynik  należy  również  przewidzieć  

w przedmiotowym postępowaniu  

Z powyższego wynika, że w postępowaniu doszło do naruszenia zasady uczciwej konkurencji.  

NARUSZENIE ZASADY EFEKTYWNOŚCI  

Dokonując  analizy  czynności  podjętych  przez  Zamawiającego,  Odwołujący  pragnie  zwrócić 

uwagę,  że  oprócz  naruszenia  wspomnianej  już  zasady  uczciwej  konkurencji,  doszło  

do naruszenia zasady efektywności.  

Niniejsza  zasada  została  implementowana  do  polskiego  porządku  prawnego  na  skutek 

ogólnych  ram  wyznaczonych  m.  in.  preambułą  Dyrektywy  klasycznej.  W  motywie  90 

Dyrektywy  czytamy 

–  „Zamówienia  powinny  być  udzielane  na  podstawie  obiektywnych 

kryteriów  zapewniających  przestrzeganie  zasad  przejrzystości,  niedyskryminacji  i  równego 

traktowania, z myślą o zagwarantowaniu obiektywnego porównania relatywnej wartości ofert, 

tak  aby  ustalić  -  w  warunkach  efektywnej  konkurencji  -  która  z  ofert  jest  najkorzystniejsza 

ekonomicznie.  Należy  wyraźnie  określić,  iż  ofertę  najkorzystniejszą  ekonomicznie  powinno  

się oceniać na podstawie najlepszej relacji jakości do ceny, co zawsze powinno obejmować 

element  cenowy  lub  kosztowy.  Należy  również  sprecyzować,  że  taką  ocenę  oferty 

najkorzystniejszej  ekonomicznie  można  też  przeprowadzić  na  podstawie  ceny  

i efektywności kosztowej lub wyłącznie na podstawie efektywności kosztowej Ponadto należy 

przypomnieć, że instytucje zamawiające mają swobodę ustalania odpowiednich standardów 

jakości przy użyciu specyfikacji technicznych lub warunków realizacji zamówienia”.  


Zasada efektywności wskazana w art. 17 ust. 1 Pzp, trafnie wpisuje się w tzw. koncepcję Value 

for  Money 

(„VfM”),  która  sprowadza  się  do  uzyskania  –  krótko  mówiąc  –  „jak  najwięcej”  

za „jak najmniej”. Pod uwagę należy brać przy tym nie tylko aspekt ilościowy, ale i jakościowy. 

Trafnie VfM przełożono na realia Pzp w komentarzu wydanym pod egidą UZP (zob. Prawo 

zamówień publicznych – Komentarz, red. H. Nowak, M. Winiarz, Warszawa 2023, wydanie II 

str. 147).  

Jak czytamy: „Celem tej koncepcji jest wybór takiej oferty, która przedstawia najbardziej 

optymalną relację ceny, kosztów cyklu życia i jakości oraz jej przydatności do osiągnięcia przez 

realizację  zamówienia  wcześniej  założonych  celów.  W  praktyce  zamówień  publicznych 

oznacza  to  w  szczególności  dążenie  zamawiających  do  uzyskania  możliwie  najbardziej 

korzystnej relacji pomiędzy wartością (jakością) nabywanych przez zamawiającego dostaw, 

usług lub robót budowlanych a ceną płaconą za nie lub kosztem, jaki będzie powiązany z nimi 

i  będzie  ponoszony  przez  zamawiającego,  lub  –  w  szerszym  kontekście  –  przez 

społeczeństwo”.  

Czynność  Zamawiającego,  przejawiająca  się  postawieniem  wymogu  zaoferowania  bloku  

o  nominalnej  mocy  elektrycznej  brutto  w  zakresie  650-

750 MWe wprost przeczy powyższej 

zasadzie z dwóch powodów:  

Po pierwsze 

– jak wskazano powyżej, już na obecnym etapie możliwym jest stwierdzenie, jaka 

dokładnie  technologia  zostanie  wybrana  czyli  przewidzenie  wyniku  postępowania  

o  zamówienie  publiczne.  Pozwoli  to  wykonawcy  bazującemu  na  tej  technologii  swobodnie 

kształtować  cenę,  z  uwagi  na  faktyczny  brak  konkurencji.  Takie  działania  stoi  wprost  

w  sprzeczności  z  zasadą  efektywności  (Zamawiający  uzyska  produkt  za  wygórowaną 

/nierynkową cenę).  

Po  drugie 

– Zamawiający ograniczając zakres mocy elektrycznej do 750 MWe, zasadniczo 

zawęził  przedmiot  zamówienia  do  wykorzystania  technologii,  która  zastępowana  jest  przez 

bardziej  efektywną  technologię  bloków  o  mocach  powyżej  750  MWe.  Jeżeli  Zamawiający 

rozszerzy 

zakres  dopuszczalnej  mocy  bloku,  uzyska  wymierne  korzyści  w  postaci 

generowania większych wpływów finansowych oraz mniejszych cen jednostkowych (za MW 

mocy) budowy bloków.  

W szczególności:  

1)  Z  punktu  widzenia  ekonomiki  przedsięwzięcia  -  jednym  z  parametrów  o  największym 

wpływie  na  opłacalność  inwestycji  pozostaje  wskaźnik  ceny  jednostki  mocy 

zainstalowanej.  Upublicznione  ceny  kontraktów  zawartych  na  budowę  nowych  bloków 

jednoznacznie wskazu

ją, że bloki o wyższych mocach cechują się niższymi wartościami 

wskaźnika. Potwierdzenie znajduje tutaj znana powszechnie zależność: im wyższa moc 

zainstalowana  bloku,  tym  niższa  wartość  ceny  za  MW  mocy  zainstalowanej.  

Zatem  wskaźnik  ceny  jednostkowej  świadczy  o  wyższej  atrakcyjności  inwestowania  


w  bloki  o  wyższych  mocach;  większe  bloki  pozwalają  na  oferowane  bardziej 

konkurencyjnych  cen  sprzedawanej  energii  (a  zatem 

na  większy  wolumen  sprzedaży) 

oraz na wyższe marże, dzięki mniejszym nakładom początkowym.  

2) Zainstalowana moc bloku ma znaczenie w świetle warunków Rynku Mocy. Mechanizm 

wsparcia inwestycji jest liniowo zależny od wielkości mocy bloku.  

Zważywszy,  że  wskaźnik  cen  jednostkowych  zmniejsza  się  wraz  ze  wzrostem  mocy, 

wartość  bezwzględna  wsparcia  jak  i  wartość  względna  wsparcia  (na  1  MW  mocy 

zainstalowanej) wzrasta wraz ze wzrostem mocy bloku.  

3) Bloki o wyższej mocy charakteryzują się wyższymi sprawnościami, co jest kluczowe dla 

uczestnika  rynku  konkurencyjnego.  Bloki  o  najwyższych  mocach,  osiągają  sprawności 

powyżej  64%,  podczas  gdy  bloki  o  mocach  klasy  700MW  zwykle  nie  przekraczają 

sprawności  63,7%  w  warunkach  porównawczych  ISO.  Oznacza  to  niższy  koszt 

wytworzenia jednostki energii, dzięki niższemu zużyciu paliwa. Powala to na oferowanie 

bardziej  konkurencyjnych  cen  sprzedawanej  energii  (a  zatem  na  większy  wolumen 

sprzedaży) oraz na wyższe marże.  

4) Z punktu widzenia operatora systemu  - 

dla zapewnienia stabilności parametrów energii 

elektrycznej, większe znaczenie mają bloki o wyższych mocach. Rzadziej otrzymują one 

polecenia  wyłączenia.  Utrzymanie  w  ruchu  bloków  dużych  mocy  pozwala  bowiem  na 

uzysk

anie stabilniejszej pracy systemu. Przez to bloki o dużych mocach zwykle cechują 

się dłuższymi czasami pracy w roku, co skutkuje większymi przychodami i ma znaczenie 

dla ekonomii projektu.  

Jeśli Zamawiający zdecydowałby się na zwiększenie zakresu mocy bloków, z pewnością  

to  uzyskałby  oferty  konkurencyjne,  zamiast  oferty  opartej  na  jednej  tylko  technologii. 

Przyczyniłoby  się  nie  tylko  do  uzyskania  lepszej  ceny  zamówienia,  ale  też,  pozwoliłoby  

na wybór spośród większej liczby ofert, opartych na rozwiązaniach bardziej zaawansowanych 

technicznie i bardziej efektywnych ekonomicznie.  

Zaniechanie  dokonania  wnioskowanej  zmiany  przez  Odwołującego,  poskutkuje  tym,  

że  Zamawiający  otrzyma  ofertę  opartą  o  produkt  jednego  tylko  producenta  bloków,  

za  wygórowaną  cenę.  W  sposób  oczywisty  dochodzi  w  przedmiotowym  zakresie  

do naruszenia zasady efektywności.  

Wobec powyższego odwołanie jest zasadne. 


W  dniu  19  lipca 

2024  roku  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Odwołującego  

przystąpił  wykonawca  Budimex  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  wnosząc  o  uwzględnienie 

odwołania. 

W  dniu  19 

lipca 2024 roku do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

przystąpił wykonawca General Electric Global Services GmbH Sp. z o.o. z siedzibą w Baden  

działający  przez  oddział  przedsiębiorcy  zagranicznego:  General  Electric  Global  Services 

GmbH  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Oddział  w  Polsce  (zwany  dalej  General 

Electric), 

wnosząc o oddalenie odwołania. 

W  dniu  5 

sierpnia  2024  roku  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

wniósł  o  oddalenie  odwołania  w  całości,  przedstawiając  stosowną  argumentację  wraz  

z dowodami 

na potwierdzenie zasadności prezentowanego stanowiska. Zamawiający wniósł 

o dopuszczenie następujących dowodów: 

1) informacja ze strony pod linkiem:  

https://www.siemens-energy.com/global/en/home/products-services/product/sgt5-

8000h.html#/

 (strona 5) - 

wraz z tłumaczeniem na język polski (strona 5)  

2) informacja ze strony pod linkiem:  

https://wysokienapiecie.pl/81307-najwiekszy-blok-gazowy-w-polsce-za-46-mld-zl-przetarg-

rozstrzygniety/#Polimex_i_Siemens_biora_Rybnik

opinia  pt.:  „Specyfikacja  Warunków  Zamówienia  dla  projektu  „Odtworzenie  mocy 

wytwórczych  bloków  węglowych  klasy  200  MW  w  Elektrowni  Kozienice  w  oparciu  

o  technologię  spalania  paliwa  gazowego”  w  formule  greenfield  autorstwa  spółki  Biuro 

Studiów,  Projektów  i  Realizacji  „ENERGOPROJEKT-KATOWICE”  SA  z  siedzibą  

w Katowicach z dnia 4 lipca 2024 r.  

4) informacja ze strony pod linkiem: 

https://www.gevernova.com/gas-power/products/gas-turbines/9ha

 (strona 5) 

wraz z tłumaczeniem na język polski (strona 6) 

5)  informacja ze strony pod linkiem:  

https://power.mhi.com/products/gasturbines/lineup/m701j

 (strona 5)    

wraz z tłumaczeniem na język polski (strona 5) 

6) informacja ze strony pod linkiem: 

https://www.nsenergybusiness.com/projects/minhang-combined-cycle-power- project/

wraz z tłumaczeniem na język polski 

7) informacja ze strony pod linkiem: 

https://afry.com/en/newsroom/press-releases/worlds-first-9ha02-gas-turbine-combined-

cycle-power-plant-enters-commercial

wraz z tłumaczeniem na język polski 

8) informacja ze strony pod linkiem: 


https://www.gevernova.com/gas-power/resources/case-studies/southern-power-

generations-track-4a-employs-9ha

wraz z tłumaczeniem na język polski 

9) informacja ze strony pod linkiem:  

https://www.powermag.com/melaka-malaysias-2-2-gw-cutting-edge-combined-cycle-gas-

power-plant/

wraz z tłumaczeniem na język polski 

10) informacja ze strony pod linkiem: 

https://ccgt-ostroleka.pl/informacje-o-projekcie/parametry-techniczne

11) informacja ze strony pod linkiem:  

https://www.enerdata.net/publications/daily-energy-news/toshiba-and-ge-take-part-jera-

jvs-23-gw-ccgt-project-japan.html

wraz z tłumaczeniem na język polski 

12) informacja ze strony pod linkiem:  

https://www.gevernova.com/news/press-releases/powered-by-ges-ha-technology-egats-

bang-pakong-combined-cycle-power-plant-adds

wraz z tłumaczeniem na język polski 

13) informacja ze strony pod linkiem:  

https://www.power-technology.com/data-insights/power-plant-profile-hin-kong-combined-

cycle-power-plant-thailand/?cf-view

wraz z tłumaczeniem na język polski 

14)TENDER BID FORM z dnia 3 listopada 2020 r. z usuniętymi danymi w pkt. 1.2. (wraz  

z tłumaczeniem na język polski wybranych fragmentów) – TAJEMNICA 

PRZEDSIĘBIORSTWA ODWOŁUJĄCEGO  

15) informacja ze strony pod linkiem:

https://ccgt-grudziadz.pl/informacje-o-projekcie/parametry-techniczne

16) informacja ze strony pod linkiem:  

https://investmap.pl/kluczowa-faza-realizacji-nowej-wielkiej-elektrowni gazowej-w-

grudziadzu-film.a309332

17) informacja ze strony pod linkiem: 

https://energia360.pl/gazownictwo,ac258/bedzie-nowy-blok-energetyczny-w-grudziadzu-

zbuduje-go-energa,2040

18) informacja ze strony pod linkiem:

https://obserwatorgospodarczy.pl/2023/05/19/powstajaca-elektrownia-w-grudziadzu-

bedzie-jedna-najnowoczesniejszych-w-europie/

19) informacja ze strony pod linkiem: 

https://wysokienapiecie.pl/krotkie-spiecie/sp-ka-zal-ze-pak-ma-umow-z-konsorcjum-

siemens-eg-na-budow-bloku-ccgt-za-ok-2-3-mld-z/

20) informacja ze strony pod linkiem: 

https://ri.zepak.com.pl/pl/aktualnosci/1904-na-terenie-elektrowni-adamow-powstanie-blok-

gazowo-parowy.html

21) informacja ze strony pod linkiem: 


https://www.zepak.com.pl/upload/BudowaBlokuCCGT/ADA_Y3989_PMO4__ADB001_01

_00.pdf

22) informacja ze strony pod linkiem: 

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Konsorcjum-z-Mytilineos-i-Siemens-Energy-zbuduje-

dla-ZE-PAK-blok-CCGT-o-mocy-560-MW-w-Adamowie-8722290.html

wyciąg z opracowania pt. „Wykonanie koncepcji budowy jednostki wytwórczej bloku 

gazowo-parowego (BGP) realizowanego w warunkach Greenfield - Elektrownia Kozienice 

ETAP III” z dnia 29 grudnia 2023 r. z usuniętymi niektórymi danymi – TAJEMNICA 

PRZEDSIĘBIORSTWA ZAMAWIAJĄCEGO 

24) Stanowisko „Energopomiar” Sp. z o.o. z dnia 31 lipca 2024 r. 

25) zestawienie szacowanych cen bloków działających w trybie CCGT (str. [24-26] publikacji 

„Gas Turbine World: 2023 GTW Handbook”) – wraz z tłumaczeniem na język polski stron 

26)  załącznik  nr  6  do  Odwołania  –  załączony  do  Odwołania  –  TAJEMNICA 

PRZEDSIĘBIORSTWA ODWOŁUJĄCEGO 

27) grafika wskazująca na turbiny dostępne na rynku w przedziale 650-900 MWe – 

TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA ODWOŁUJĄCEGO 

W dniu 

6 sierpnia 2024 roku Przystępujący General Electric złożył pismo procesowe 

wnosząc  o  oddalenie  odwołanie  oraz  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  

dokumentów  załączonych  do  niniejszego  pisma  na  okoliczności  wskazane  w  jego 

uzasadnieniu, tj: 

Ogłoszenie o wstępnych konsultacjach rynkowych;  

2. Wstępny opis techniczny na potrzeby prowadzonych konsultacji;  

3. Raport McCoy;  

4. Wyciąg z Raportu McCoy;  

5. Broszura opisująca parametry turbiny Siemens SGT5-8000H;  

6. Broszura opisująca parametry turbin gazowych Mitsubishi;  

7. Wydruki stron internetowych zawierających opisy projektów wymienionych w pkt 2.10 wraz 

z tłumaczeniami . 

Podczas  rozprawy,  w  dniu  6  sierpnia  2024  roku  Odwołujący  złożył  następujące 

dowody: 

1.  Informacja  z  otwarcia  ofert  z  dnia  31 

październik  2019  r.  w  postępowaniu  pn.  „Budowa 

dwóch bloków gazowo-parowych w PGE GiEK S.A. Oddział Zespół Elektrowni Dolna Odra” 

prowadzonym przez Spółkę PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.z siedzibą 

w Bełchatowie,  


2.  Informacja  z  otwarcia  ofert  z  dnia  18  listopada  2022  r. 

w  postępowaniu  „Budowa  bloku 

gazowo-

parowego  w  Rybniku”,  prowadzonym  przez  PGE  Energia  Cieplna  S.A.  

w Warszawie, 

3. Informacja na temat wniosków o określenie warunków przyłączenia do sieci przesyłowej 

oczekujących na weryfikację (stan na dzień 30 czerwca 2024 r.),  

4. Komunikat prasowy wraz z tłumaczeniem, 

5. Informacja prasowa wraz z tłumaczeniem, 

6.  wydruki z internetu 

dotyczące elektrowni w Malezji, 

7.  wydruki z internetu, 

8.  wydruki z internetu, 

rysunek Osiągi bloków gazowo-parowych CCGT z odręcznymi notatkami Odwołujacego. 

Warunki przyłączenia elektrowni gazowo-parowej o mocy 874 MW w Grudziądzu do sieci 

przesyłowej Polskich Sieci Elektroenergetycznych Operator S.A. 

Podczas  rozprawy  w  dniu  6  sierpnia  2024  roku,  Zamawiający  złożył  następujące 

dowody: 

1. Informacja prasowa dot. zamówienia na dwie turbiny Mitsubishi Power z 14 kwietnia  

2021 roku wraz z tłumaczeniem, 

2. wydruki z internetu dot. dostarczenia turbiny Siemens Energy SGT5-8000H do elektrowni 

w Chinach

, wraz z tłumaczeniem, 

3.  informacja prasowa dot. turbiny gazowej M701JAC w Azji Południowo-Wschodniej wraz  

z tłumaczeniem, 

4. MITSUBISHI POWER’S JAC SERIES GAS TURBINES 

5. Odtajniony podczas rozprawy przez Odwołującego dowód (załącznik nr 6 do odwołania, 

który pomimo wymienianie go w spisie załączników, do odwołania nie został załączony). 

W  dniu  23  sierpnia  2024  roku  Zamawiający  złożył  (drugie)  pismo  procesowe, 

podtrzymując  w  całości  dotychczasową  argumentację  zawartą  w  piśmie  z  5  sierpnia  2024 

roku, wnosząc o przeprowadzenie dowodu z dokumentów załączonych do niniejszego pisma 

oraz wymienionych w treści pisma na okoliczności tam wskazane, tj: 

1) zestawienie zaktualizowanych ocen turbin (str. 12-

13 publikacji „Gas Turbine World: 2023 

GTW Handbook”) wraz z tłumaczeniem na język polski 

2) informacja ze strony pod linkiem: 

https://www.siemens-energy.com/global/en/home/press-releases/siemens-energy-power-

chinas-greater-bay-area-low-emission-power-generation.html

wraz z tłumaczeniem na język polski 


3)  informacja ze strony pod linkiem:

https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:6d09d727-cfd9-46fd-a27d-

53c2c87ad086/PR2018040254PGEN.pdf

wraz z tłumaczeniem na język polski 

stanowisko Odwołującego z wstępnych konsultacji rynkowych (Załącznik 6 do Odwołania; 

dowód 26 z Odpowiedzi na Odwołanie) 

TENDER BID FORM z dnia 3 listopada 2020 r. (dowód 14 z Odpowiedzi na Odwołanie) – 

w aktach Postępowania 

  informacja ze strony Mitsubishi Power pod linkiem: 

power.mhi.com/products/gasturbines/lineup/m701j - 

wraz z tłumaczeniem na język polski 

7) informacja ze strony pod linkiem: 

https://power.mhi.com/news/20210414.html

wraz z tłumaczeniem na język polski 

8)  informacja ze strony pod linkiem: 

https://power.mhi.com/news/20210402.html

wraz z tłumaczeniem na język polski 

prezentacja MITSUBISHI POWER’S JAC SERIES GAS TURBINES 

wraz z tłumaczeniem na język polski 

broszura opisująca parametry turbin gazowych Mitsubishi, 

wraz z tłumaczeniem na język polski 

Zestawienie szacowanych cen bloków działających w trybie CCGT (str. 24-26 publikacji 

„Gas Turbine World: 2023 GTW Handbook”) - wraz z tłumaczeniem na język polski 

wyciąg z Opisu Wymagań Technicznych – pkt 2.2. Uwarunkowania w zakresie planu 

zagospodarowania terenu inwestycji (SWZ_cz.II_ZR_02_Opis wymagań technicznych – 

część poufna) 

13)  informacja ze strony pod linkiem:  

https://www.jera.co.jp/en/news/information/20230201_1080

wraz  z  tłumaczeniem  

na język polski 

fragment  SWZ_cz.III_WUE_Zał.2.b)_Gwarantowane  Parametry  Techniczne  (część 

poufna). 

W  dniu  23  sierpnia  2024  roku  Odwołujący  złożył  pismo  procesowe,  podtrzymują 

dotychczasowe stanowisko w prawie, w raz z dowodami: 

karta informacyjna przedsięwzięcia złożona w Urzędzie Miasta Kozienice w celu uzyskania 

decyzji  o  środowiskowych  uwarunkowaniach  dla  przedmiotowego  przedsięwzięcia  na 

stronie 37 przewiduje budowę dwóch bloków o mocy 882,3MW każdego, 

2.  w

yliczenie korzyści dla Zamawiającego wynikających ze zgłoszenia bloku o wyższej mocy 

w rynku mocy (wraz z dokumentami źródłowymi). 


Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  oraz  Uczestników  postępowania 

odwoławczego,  na  podstawie  zgromadzonego  w  sprawie  materiału  dowodowego  

oraz  oświadczeń  i  stanowisk  Stron  złożonych  pisemnie  oraz  ustnie  do  protokołu, 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co następuje: 

Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 

ustawy Prawo zamówień publicznych  (t.j. Dz. U. z 2023 roku, poz. 1605 ze zm.) skutkujących 

odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  15  lipca  2024  roku  wobec 

treści  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (SWZ)  z  dnia  

5  lipca  2024  roku.

  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  przekazał  w  ustawowym  terminie  kopię 

odwołania Zamawiającemu. Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 505 

ust 1 ustawy 

– środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, 

uczestn

ikowi  konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu 

danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

Zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu danego 

zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.  

Izba  za  skuteczne  uznała  zgłoszenie  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  

po  stronie 

Odwołującego  oraz  Zamawiającego  i  dopuściła  wykonawcę  Budimex  S.A.  

z  siedzibą  w  Warszawie  (po  stronie  Odwołującego)  oraz  General  Electric  Global  Services 

GmbH 

Sp. z o.o. z siedzibą w Baden (po stronie Zamawiającego) do udziału w postępowaniu  

w charakterze Uczestnik

ów postępowania odwoławczego. 

Przywołując regulacje prawne stanowiące podstawę zarzutów wniesionego odwołania należy 

wskazać, iż zgodnie: 

✓  z  art.  99  ust.  2  Pzp

Zamawiający  określa  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  wymagane 

cechy dostaw, usług lub robót budowlanych. Cechy te mogą odnosić się w szczególności 

do określonego procesu, metody produkcji, realizacji wymaganych dostaw, usług lub robót 

budowlanych,  lub  do  kon

kretnego  procesu  innego  etapu  ich  cyklu  życia,  nawet  jeżeli  

te  czynniki  nie  są  ich  istotnym  elementem,  pod  warunkiem  że  są  one  związane  

z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalne do jego wartości i celów.  

✓  z art. 99 ust. 4 Pzp

Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby 

utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, 

patentów  lub  pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego  procesu,  który  charakteryzuje 

produkty  lub  usługi  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  jeżeli  mogłoby  

to  doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub  wyeliminowania  niektórych  wykonawców  

lub produktów. 


✓  z  art.  16  Pzp   

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia w sposób: 

zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty; 

3) proporcjonalny. 

✓  z art. 17 ust. 1 Pzp  

Zamawiający udziela zamówienia w sposób zapewniający: 

najlepszą  jakość  dostaw,  usług,  oraz  robót  budowlanych,  uzasadnioną  charakterem 

zamówienia,  w  ramach  środków,  które  zamawiający  może  przeznaczyć  na  jego 

realizację, oraz  

uzyskanie  najlepszych  efektów  zamówienia,  w  tym  efektów  społecznych, 

środowiskowych oraz gospodarczych, o ile którykolwiek z tych efektów jest możliwy 

do uzyskania w danym zamówieniu, w stosunku do poniesionych nakładów. 

✓  z  art.  17  ust.  2  Pzp  Zamówienia  udziela  się  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  

z przepisami ustawy. 

Izba ustaliła i zważyła:  

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  poczynione  ustalenia 

faktyczne  oraz  orzekając  w  granicach  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu,  Izba  stwierdziła,               

że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  podkreśla,  że  rozpoznając  odwołanie  ocenia  czynności  podjęte  przez 

Z

amawiającego (tu postanowienia treści Specyfikacji Warunków Zamówienia) odpowiadając 

na  pytanie  czy  poprzez 

ich  ukształtowanie,  Zamawiający  naruszył  przepisy  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych. 

Podkreślić  należy,  iż  w  przypadku  odwołania  na  treść  postanowień  Specyfikacji 

Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”) ramy postępowania odwoławczego zakreśla nie tylko 

wskazanie konkretnych uchybień, ale też oczekiwań Odwołującego. Podniesiony w odwołaniu 

zarzut jak i konstrukcja żądania być musi sformułowana w sposób jasny i przejrzysty, musi  

z niego wynikać jednoznaczne sformułowanie oczekiwań Odwołującego a także uzasadnienie 

dlaczego w ocenie Odwołującego postanowienia SWZ naruszają przepisy ustawy Pzp oraz 

uzasadnienie dla proponowanych przez siebie rozwiązań.   

Skład  orzekający  podziela  prezentowany  szeroko  w  orzecznictwie  KIO  pogląd,  

iż w przypadku zaskarżenia brzmienia treści postanowień SWZ dalsza kreacja ich treści poza 

żądaniem wskazanym w odwołaniu, winna doznawać ograniczeń. Co równie istotne, stawiane 

żądania  w  zakresie  modyfikacji  postanowień  SWZ  powinny  prowadzić  do  eliminacji 

niezgodności  z  przepisami  ustawy  Pzp,  a  nie  do  udogadniania  warunków  realizacji 

zamówienia wykonawcom podnoszącym te żądania. 


Odwołujący powołując się na naruszenie art. 99 ust. 2 i 4 w zw. z art. 16 Pzp poprzez 

sporządzenie SWZ w sposób utrudniający uczciwą konkurencję oraz w sposób, który prowadzi 

do  nieuzasadnionego  uprzywilejowania  niektórych  producentów  na  skutek  ustalenia  przez 

Zamawiającego  przedziału  dopuszczalnej  nominalnej  mocy  elektrycznej  brutto  jedynie  

w zakresie 650-

750 MWe z naruszeniem obowiązków polegających na opisaniu przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  nieeliminujący  i  nieuprzywilejowujący  wykonawców  i  producentów,  

tj.  gwarantujący  zachowanie  uczciwej  konkurencji,  winien  wykazać  adekwatny  związek 

przyczynowo - 

skutkowy pomiędzy postanowieniami SWZ a nieuprawnionym ograniczeniem 

dostępu czy chociażby realnym - nieuzasadnionym czynnikami obiektywnymi - zmniejszeniu 

szansy na uzyskanie przedmiotowego zamówienia. 

Nie chodzi tu o ograniczenie konkurencji w znaczeniu ogólnym, ale o ograniczenie uczciwej 

konkurencji,  spowodowane  nieuzasadnionymi,  subiektywnymi  okolicznościami,  których 

Zamawiający nie jest w stanie uzasadnić obiektywnymi przesłankami.   

Opisu 

warunków  zamówienia  nie  należy  rozpatrywać  z  perspektywy  konkretnego 

wykonawcy Iecz z perspektywy potrzeb Zamawiającego, bowiem jego celem jest wybór oferty, 

która  będzie  spełniała  uzasadnione  potrzeby  Zamawiającego.  Istotne  jest  natomiast  to,  

aby opis tych 

warunków nie naruszał przepisów i zasad obowiązujących w ustawie Pzp. 

Odwołujący  winien  wykazać,  dlaczego  określona  przez  Zamawiającego  treść  SWZ 

narusza przepisy Pzp, oraz wskazać uzasadnienie dla proponowanej przez siebie modyfikacji, 

której wprowadzenie doprowadzi do stanu zgodności z przepisami ustawy Pzp. 

Wskazać  należy,  że  kształtowanie  treści  SWZ  należy  do  uprawnień  Zamawiającego, 

jako  gospodarza  postępowania,  który  ustala  je  w  taki  sposób,  aby  dokonać    wyboru  oferty 

najkorzystniejszej,  czyli  takiej,  która  w  sposób  optymalny  będzie  stanowiła  zaspokojenie 

uzasadnionych potrzeb Zamawiającego, w oparciu o  przeznaczenie przedmiotu zamówienia. 

a co istotne - 

za najkorzystniejszą cenę. 

Przenosząc  powyższe  rozważania  na  grunt  rozpoznawanej  sprawy,  w  ocenie  Izby  

nie zaistniały okoliczności, których wystąpienie zarzuca Odwołujący.  

Zamawiający  kształtując  treść  SWZ,  w  zakresie  określenia  przedziału  nominalnej  mocy 

elektrycznej brutto bloku gazowo-parowego w zakresie 650-750 Mwe 

nie naruszył przepisów 

prawa zamówień publicznych w zakresie zarzutów podnoszonych w odwołaniu. 

Podstawą  do  stawianych  zarzutów  jest  twierdzenie  Odwołującego,  że  określenie 

przedziału nominalnej mocy elektrycznej brutto bloku gazowo-parowego w zakresie 650-750 

Mwe prowadzi do 

nieuzasadnionego uprzywilejowania niektórych producentów lub produktów, 

zasadniczo wyłącza konkurencyjność, bowiem można przewidzieć, że zostanie złożona tylko 


jedna  oferta  oparta  o  konkretną  technologię,  oferowana  przez  Przystępującego  -  General 

Electric Global Services GmbH.    

Analiza  postanowień  SWZ  w  zakresie  opisu  przedmiotu  zamówienia,  wyjaśnień 

złożonych  przez  Zamawiającego  wraz  z  dowodami,  a  także  dowodów  złożonych  przez 

Odwołującego,  zdaniem  Izby  nie  daje  podstaw  do  uznania  zasadności  twierdzenia 

prezentowanego przez Odwołującego. 

Jak wyjaśnił Zamawiający podczas rozprawy wskazana przez niego technologia pracy 

bloku  gazowo-parowego 

odnosi  się  cyklu  kombinowanego  (CCGT),  gdzie  potencjał  

do  złożenia  oferty  ma  szereg  podmiotów,  w  tym  również  Odwołujący.

Wyboru  zarówno 

technologii,  jak  i  przedziału  mocowego  Zamawiający  dokonał  na  etapie  analiz 

poprzedzających ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu.  

Zamawiający  wykazał,  że  na  rynku  dostępne  są  co  najmniej  cztery  turbiny  

o parametrach 

mieszczących się w przedziale określonym przez Zamawiającego, tj.: 

1. GE 9HA.01 o mocy 680

MWe i sprawności 63,7%, 

2. Mitsubishi M701 J 

o mocy 701 MWe i sprawności 62,3%, 

3. Mitsubishi M701 JAC (2018) 

o mocy 650 MWe i sprawności 64,0%, 

4. Siemens SGT5-8000H 

o mocy 675 MWe i sprawności 62,4%.  

Powyższe  dane  wynikają  z  oficjalnych  informacji  opublikowanych  na  stronach 

internetowych producentów, załączonych jako dowody przez Zamawiającego.  

Izba  nie  dała  wiary  dowodowi  złożonemu  przez  Odwołującego  podczas  rozprawy: 

„Osiągi  bloków  gazowo-parowych”  (stanowiący  wcześniej  dowód  nr  27  załączony  

do odpowiedzi na odwołanie), na którym Odwołujący naniósł odręczne zapiski, których celem 

było  zaprzeczenie danym technicznym przywołanym przez Zamawiającego. Izba wskazuje,  

że odręczne zapiski co do danych technicznych, na które powołał się Odwołujący nie zostały 

poparte żadnymi dowodami, potwierdzającymi ich wiarygodność. 

Wśród wskazanych przez Zamawiającego modeli turbin, znajduje się turbina

Siemens 

SGT5-8000H

,  której  parametry  katalogowe,  mieszczą  się  w  przedziale  wymaganym  przez 

Zamawiającego. Jak wykazał Zamawiający turbina ta, w 2018 roku została zmodernizowana, 

w  wyniku  czego 

zwiększono jej moc w cyklu prostym z 420,0 MW na 450,0 MW. Ponadto, 

turbina  gazowa  Siemens  SGT5-8000H 

wykorzystana  została  do  budowy  bloku 

energetycznego o mocy 675 MW w cyklu kombinowanym w Chinach. 


Zamawiający  wykazał,  że  na  rynku  dostępna  jest  również  turbina  Siemens  SGT5-9000HL, 

której  parametry  techniczne  także  mieszczą  się  w  wymaganym  przez  Zamawiającego 

przedziale  mocy. 

Co  więcej,  podczas  rozprawy,  sam  Odwołujący  potwierdził  możliwość  

jej zaoferowania. Taka okoliczność wynika również z odtajnionego podczas rozprawy przez 

Odwołującego  dowodu  nr  6  (ale  złożonego  jako  dowód  przez  Zamawiającego),  w  którym 

mowa  jest  o  zakresie  obciążeń  powyższej  700  MW.  W  okolicznościach,  w  których  

w  przedmiotowym  postępowaniu  zakres  mocy  określony  został  jako  650-750  MWe,  turbina 

SGT5-

9000HL wpisuje się w wymagania Zamawiającego i może pracować w przedziale 700 -

750 MWe. Z treści dowodu nie wynika okoliczność przeciwna. Ponadto, informacja powyższa 

nie jest w żaden sposób równoznaczna z komunikatem, jakoby Odwołujący w ogóle nie mógł 

zaoferować turbiny o oznaczeniu SGT5-8000H, która mieści się w przedziale mocy 650-700 

MWe (a nie powyżej 700 MWe). 

Co więcej, jak wykazał Zamawiający dla projektu gazowego w poprzednio rozważanej 

formule  brownfield, 

potwierdzona  została  możliwość  zaoferowania  przez  Odwołującego 

właśnie takiej turbiny SGT5-9000HL dla bloku w przedziale mocy 700-750 MWe.  

Jak zatem wynika z powyższego, Odwołujący ma możliwość konkurowania z innymi 

wykonawcami  na  równych  warunkach,  a  wymagania  Zamawiającego  nie  ograniczają 

Odwołującemu możliwości oferowania swoich produktów.  

Zamawiający  wykazał  również,  że  turbina  Mitsubishi  MHPS  M701J  może  zostać 

zaoferowana w Postępowaniu pomimo chłodzenia parą. Z uwagi jednak na to, że uzasadnienie 

Zamawiającego  odnosiło  się  do  informacji,  których  jawność  została  wyłączona,  Izba  poza 

powyższym wnioskiem, nie może przedstawić szczegółowej argumentacji.  

W  postępowaniu  może  także  zostać  zaoferowane  również  inna  turbina  oferowana  przez  

Mitsubishi  (model  JAC)

, która wykorzystuje chłodzenie komór spalania powietrzem zamiast 

parą. Zgodnie z ogólnodostępnymi informacjami dotyczącymi przedmiotowych turbin, osiągają 

one  moc  od  650  MWe  netto  [a  zatem  moc  brutto  będzie  nawet  przekraczać  650  MWe  - 

M701JAC (2018)], do 840 MWe [M701JAC (2015) 

– przy czym - jak wskazał Zamawiający - 

możliwy jest tu tzw. derating (tj. obniżenie wybranych parametrów nominalnych/wyjściowych 

określonych  przez  producenta,  aby  dostosować  się  do  oczekiwanej  mocy).  Przedmiotowa 

turbina znalazła zastosowanie m.in. w projekcie realizowanym w Uzbekistanie jak i w Japonii.  

Biorąc pod uwagę możliwość zastosowania tzw.  derating-u, pojawia się również możliwość 

pozyskania  ofert  w  przedziale  650-750  MWe,  m.in.  od 

Ansaldo,  Mitsubishi  i  GE,  a  także  

w oparciu o turbiny 

Odwołującego SGT5-8000H oraz SGT5-9000HL. 

Podsumowując powyższe, w świetle ogólnodostępnych informacji zakres wymaganej 

mocy  Bloku  został  określony  w  sposób,  który  pozwala  Odwołującemu  zarówno  

na  zaoferowanie  turbiny  SGT5-

8000H  (dolny  pułap  mocy  ustalony  przez  Zamawiającego  

na  poziomie  650  MWe),  jak  i  turbiny  SGT5-

9000HL  (górny  pułap  mocy  ustalony  przez 


Zamawiającego  na  poziomie  750  MWe).  Co  równie  istotne,  w  przedziale  mocowym 

zakreślonym w SWZ oferowane są turbiny innych producentów, w tym dwie turbiny Mitsubishi.  

W  tych  okolicznościach  trudno  zgodzić  się  z  Odwołującym,  że  poprzez  wskazanie 

zakresu mocy nominalnej brutto 650-

750 MWe, Zamawiający preferuje rozwiązanie jednego 

producenta  zdolnego  do  wyprodukowania,  dostarczenia  czy  zabudowy  bloku  gazowo-

parowego pracu

jącego w cyklu kombinowanym, czym naruszyłby uczciwą konkurencję.   

Tym  bardziej 

–  jak  wskazał  Zamawiający  –  że  zainteresowanie  przedmiotowym 

postępowaniem  wyraziła  już  część  podmiotów,  którzy  zawarli  z  Zamawiającym  umowy  

o  zachowaniu  poufności.  Wykaz  tych  podmiotów  został  udostępniony  Izbie,  jako  objęty 

tajemnicą przedsiębiorstwa Zamawiającego. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  braku  wykazania  obiektywnej  potrzeby  Zamawiającego  

co  do  mocy  elektrycznej  brutto  bloku  gazowo-parowego  w  zakresie  650-750  MWe,  oraz 

argumentu, że bloki wykorzystujące turbiny gazowe najwyższych mocy są bardziej efektywne 

od  bloków  wykorzystujących  turbiny  gazowe  niższych  mocy,  Izba  dała  wiarę  argumentacji 

przedstawionej przez Zamawiającego, zgodnie z którą: Blok ma co do zasady pełnić funkcję 

stabilizacyjną i regulacyjną w systemie elektroenergetycznym, tj. uzupełniać niedobory energii, 

jeżeli  nie  pracują  źródła  odnawialne,  zależne  od  warunków  atmosferycznych.  Należy  się 

spodziewać  przyrostu  mocy  zainstalowanej  tych  źródeł  w  systemie,  a  zatem  potrzeby 

związane z wykorzystaniem nowych bloków gazowo-parowych w Elektrowni Kozienice będą 

malały  w  dłuższym  horyzoncie  czasu.  Ta  okoliczność  również  podważa  konieczność 

przeskalowania tej inwestycji, czego domaga się Odwołujący.

Należy zwrócić uwagę, że dla przedziału obciążeń, w którym planuje się przyszłą eksploatację 

Bloku, sprawność bloku o większej mocy nominalnej (o potencjalnie wyższej sprawności przy 

obciążeniu  nominalnym)  jest  istotnie  niższa  od  dostępnych  na  rynku  bloków  o  mocy 

nominalnej  w  przedziale  650-

750  MWe.  Oznacza  to,  że  dla  planowanego  przez 

Zamawiającego  przedziału  obciążeń,  większa  jednostka  pracująca  przy  tym  samym 

obciążeniu  co  jednostka  mniejsza,  będzie  zużywać  więcej  paliwa  gazowego  

dowyprodukowania tego samego wolumenu energii elektrycznej. Tym samym, zmienne koszty 

eksploatacji mniejszego bloku będą niższe (OPEX). 

Izba  nie  podzieliła  stanowiska  Odwołującego,  że  przyjęte  przez  Zamawiającego 

określenie przedziału mocy nie znajduje uzasadnienia w jego obiektywnych potrzebach. 

Izba  ustaliła,  że  przygotowując  specyfikację  warunków  przedmiotowego  zamówienia, 

Zamawiający zaangażował do współpracy profesjonalny podmiot – Biuro Studiów, Projektów  

i  Realizacji  „ENERGOPROJEKT-KATOWICE”  SA  z  siedzibą  w  Katowicach.  Specyfikacja 

została  opracowana  w  oparciu  o  szereg  przeprowadzonych  w  okresie  przygotowawczym 

analiz  niezbędnych  do  prawidłowego  opisu  wymagań  technicznych  dla  instalacji  i  obiektów 


budowalnych  w  zakresie  dostępnych  na  rynku  technologii  bloków  gazowo-parowych  

i ich konfiguracji przy uwzględnieniu lokalnych uwarunkowań przestrzennych oraz ograniczeń 

wynikających  z  dostępności  m.in:  gazu,  wody,  terenu,  jak  również  wymagań  dotyczących 

etapowania inwestycji z jednoczesnym zachowaniem możliwości co do opcjonalnej realizacji 

drugiego Bloku. Zakładane zaś w SWZ wskaźniki techniczne nie wykraczają poza możliwości 

dostępnych na rynku instalacji.  

Nie  można  również  pominąć  okoliczności,  że  Zamawiający  w  celu  zwiększenia 

konkurencyjności  w  przedmiotowym  Postępowaniu,  uwzględnienia  postulatów  wyrażonych 

przez 

potencjalnych 

wykonawców 

podczas 

wstępnych 

konsultacji 

rynkowych,  

a w konsekwencji, w celu zapewnienia równego traktowania wykonawców:  

(a)  

dokonał  w  ramach  czynności  poprzedzających  ogłoszenie  o  zamówieniu,  szeroko 

zakrojonej analizy rynku i własnych potrzeb;  

(b) 

dopuścił możliwość zastosowania bloków w układzie dwuwałowym obok jednowałowych 

(nota bene: m.in. aby uwzględnić turbiny Odwołującego);  

(c)  

wskazał  dopuszczalny  zakres  mocy  elektrycznej  Bloku  w  sposób,  który  pozwala  

na zaproponowanie szeregu turbin;  

(d) 

przewidział  możliwość  udziału  przedsiębiorstw  o  kompetencjach  wykonawcy  kontraktu 

EPC (Engineering, Procurement, Construction), w tym podmiotów o profilu sensu stricto 

budowlanym poprzez określenie przyjętych w SWZ warunków udziału w Postępowaniu; 

Zamawiaj

ący  nie  wymaga  osobistego  wykonania  kluczowych  części  przedmiotu 

zamówienia  przez  wybranego  w  przetargu  wykonawcę  lub  wykonawcę  wchodzącego  

w skład zwycięskiego konsorcjum; krąg podmiotów, które mogą zrealizować kluczowe 

części zamówienia został rozszerzony o podwykonawcę odpowiedzialnego za dostawę 

turbiny gazowej 

(pkt 27.1. SWZ_cz.I_IDW_Część opisowa); to z kolei sprawia, że udział 

w  Postępowaniu  mogą  wziąć  nie  tylko  dostawcy  technologii,  ale  również  podmioty  

z  branży  budowlanej,  o  ile  dysponują  odpowiednimi  zasobami  i  ujawnią  w  ofercie 

podwykonawcę odpowiedzialnego za dostawę turbiny gazowej.  

Ponadto, 

podczas  rozprawy  (w  części  prowadzonej  z  wyłączeniem  jawności)  

Zamawiający  wykazał,  że  określenie  przedziału  nominalnej  mocy  elektrycznej  brutto  bloku  

w  zakresie  650-

750  MWe  stanowi  wynik  analizy  obiektywnych  potrzeb  Zamawiającego. 

Przedmiotowy  przedział  uwzględnia  wszelkie  wymagania  określone  wobec  bloku  przez 

Zamawiającego, w tym w szczególności: (i) możliwości finansowe Zamawiającego, (ii) profil 

produkcji  b

loku  (założone  ścieżki  cenowe  i  obciążenie  bloku  –  czas  pracy  oraz  stopień 

wykorzystania  jego  m

ocy  produkcyjnych),  (iii)  możliwe  do  osiągnięcia  wsparcie  finansowe  

z  rynku  mocy,  a  także  (iv)  dostępność  rozwiązań  technologicznych  na  rynku,  

(v) z  uwzględnieniem wymogu zachowania konkurencyjności prowadzonego postępowania,  


co  potwierdził  szeregiem  dowodów.  Informacje  te  stawią  tajemnicę  przedsiębiorstwa 

Zamawiającego, dlatego ich omówienie nie jest możliwe.  

W  tych  okolicznościach,  Izba  ponownie  wskazuje,  że  kształtowanie  treści  opisu 

przedmiotu  zamówienia  należy  do  uprawnień  Zamawiającego,  jako  gospodarza 

postępowania, który ustala je w taki sposób, aby dokonać  wyboru oferty najkorzystniejszej, 

która w optymalny sposób zaspokoi jego uzasadnione potrzeby.  

Jak  wyjaśnił  Zamawiający  zasadniczą  i  bezwzględną  potrzebą  Zamawiającego  stojącą  

za takim a nie innym opisem przedmiotu zamówienia jest to, że Zamawiający wybierać musi 

spośród  tych  ofert  obecnych  na  rynku,  które  mieścić  się  powinny  w  przewidzianym  przez 

Zamawiającego  budżecie  na  nakłady  inwestycyjne  i  jego  rzeczywistych  potrzebach. 

Pr

zewidziany przedział mocy na poziomie 650-750 MWe pozwala ten warunek spełnić przy 

jednoczesnym zapewnieniu Zamawiającemu wolumenu mocy, którego potrzebuje. (…) 

W niniejszym stanie faktycznym potrzebą, którą Zamawiający zamierza zaspokoić w drodze 

Postępowania  jest  realizacja  Bloku  o  mocy  w  zakresie  650-750  MWe.  Budowa  Bloku 

wykraczającego poza ten zakres byłaby więc nieproporcjonalna do potrzeb Zamawiającego  

i niezgodna z wynikającą z art. 17 ust. 1 pkt 2) PZP zasadą uzyskania najlepszych efektów 

zamówienia  w  stosunku  do  poczynionych  nakładów.  Zatem  okoliczność,  że  Odwołujący 

znajduje  przeciwskazania 

–  których  nie  wytłumaczył  w  obiektywny  sposób  w  Odwołaniu,  

ani na Rozprawie 

– w zaoferowaniu budowy Bloku o mocy w przedziale od 650 MWe do 750 

MWe  nie  może  uzasadniać  zarzutu  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  99  ust.  4  PZP. 

Zamawiający  uzasadnił  bowiem  okoliczności,  które  stoją  za  takim  określeniem  przedziału 

moco

wego  projektowanego  Bloku.  Wymaga  raz  jeszcze  podkreślenia,  że  Zamawiający 

przeprowadził dogłębne analizy stojące za ukształtowaniem wymagań SWZ”. 

Wobec powyższego, zarzut jako niewykazany, nie mógł zostać uwzględniony. 

Izba oddaliła również zarzut naruszenia art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 Pzp w zw. z art. 99 ust. 

2  i  4  Pzp  w  związku  z  art.  16  Pzp,  poprzez  sporządzenie  opisu  przedmiotu  zamówienia  

w  sposób  uniemożliwiający  uzyskanie  najlepszych  efektów  z  danych  nakładów  na  skutek 

ustalenia przez Zamawiającego przedziału dopuszczalnej nominalnej mocy elektrycznej brutto 

jedynie w zakresie 650-

750 MWe, z naruszeniem obowiązku udzielenia zamówienia w sposób 

zapewniający  najlepszą  jakość  dostaw,  usług,  oraz  robót  budowlanych,  uzasadnioną 

charakterem zamówienia, w ramach środków, które zamawiający może przeznaczyć na jego 

realizację.  

Izba nie podzieliła argumentacji, że już na obecnym etapie postępowania możliwe jest 

stwierdzenie,  jaka  dokładnie  technologia  zostanie  wybrana,  co  umożliwi  wykonawcy 

bazującemu na tej technologii swobodne kształtowanie ceny. 

Zarzut ten należy uznać za niezasadny. 


Zamawiający  wymaga  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  w  technologii  kombinowanej 

CCGT,  i  jak  to 

zostało  wykazane  powyżej,  technologia  taka  możliwa  jest  do  zastosowania 

przez  kilku  wykonawców,  oferujących  turbiny  różnych  producentów.  W  tym  zakresie  Izba 

odsyła do powyższej argumentacji). 

Odnośnie  argumentu  co  do  zawężenia  mocy  z  wykorzystaniem  technologii,  która 

zastępowana jest przez bardziej efektywną technologię bloków o mocach powyżej 750 MWe, 

to

,  jak  wykazał  Zamawiający  podczas  rozprawy,  budowa  bloku  o  wyższym  zakresie  mocy  

nie jest uzasadniona z uwagi na obiektywne potrzeby Zamawiającego.  

Co  więcej,  dla  planowanego  przez  Zamawiającego  przedziału  obciążeń,  większa 

jednostka  pracująca  przy  tym  samym  obciążeniu  co  jednostka  mniejsza,  będzie  zużywać 

więcej  paliwa  gazowego  do  wyprodukowania  tego  samego  wolumenu  energii  elektrycznej. 

Tym  samym,  zmienne  kosz

ty  eksploatacji  mniejszego  bloku  będą  niższe.  Ponadto

blok  

większej mocy będzie wymagał większych nakładów na zakup i instalację.

W zestawieniu z  potrzebami Zamawiającego, zastosowanie bloków o  wyższej mocy 

nominalnej  oznaczałoby  korzystanie  z  nich  w  ograniczony  sposób.  Bloki  takie  musiałyby 

pracować w przedziale mocy niższym, niż ich potencjał, co jest rozwiązaniem, które w praktyce 

może  okazać  się  nieefektywne  oraz  droższe.  Zjawisko  to  byłoby  rokrocznie  potęgowane  

wraz  z  systematycznie  zmniejszającym  się  zapotrzebowaniem  na  energię  elektryczną  

konwencjonalnych 

źródeł 

energii, 

wynikającym 

włączania 

do 

systemu 

elektroenergetyczn

ego coraz większej liczby źródeł odnawialnych.  

Ponadto 

Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  udowodnił  prawdziwości  twierdzenia,  że  bloki  

o wyższych mocach osiągają lepsze parametry eksploatacyjne w tym parametr sprawności 

energetycznej  oraz  lepsze  parametry  efektywności  inwestycji,  w  tym  wskaźnik  cen 

jednostkowych (na 1 MWe mocy). 

Tak  więc  argumentacja  Odwołującego  co  do  wymiernych  korzyści  dla  Zamawiającego  jest  

co najmniej chybiona. 

Nie  można  również  pominąć  okoliczności,  że  z  uwagi  na  przewidzianą  możliwość 

udzielenia zamówienia z wolnej ręki,  jakiekolwiek rozszerzenie przedmiotu zamówienia co do 

budowy pierwszego b

loku ponad potrzeby Zamawiającego będzie miało proporcjonalny wpływ 

na ewentualną budowę drugiego  bloku. W przypadku udzielenia zamówienia na drugi  blok, 

który  musiałby  być  tej  samej  klasy  co  pierwszy,  hipotetycznie  większy  blok,  Zamawiający 

niejako podwójnie wydatkowałby środki ponad swoje potrzeby, a i skala przekroczenia potrzeb 

Zamawiającego byłaby wówczas podwójna. 

Nie  bez  znaczenia  jest  również  argument  podnoszony  przez  Zamawiającego,  

że  rozszerzenie  zakresu  mocy  w  SWZ,  rodzi  ryzyko  pojawienia  sią  w  postępowaniu  ofert 

o  cenach  wyższych  niż  dla  obecnego  zakresu  mocy.  To  z  kolei  może  się  przełożyć  na  to,  


że  cena  najkorzystniejszej  oferty  przewyższyłaby  kwotę,  którą  Zamawiający  zamierza 

przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia,  zarówno  w  wariancie  z  jednym  blokiem  

jaki  z  dwoma

,  prowadzące  do  unieważnienia  postępowania.

Unieważnienie  postępowania 

spowodowałoby  szkodę  po  stronie  Zamawiającego  oraz  naruszenie  bezpieczeństwa 

energetycznego Polski

, które Zamawiający uzasadnił w treści odpowiedzi na odwołanie.  

W tych okolicznościach, zwiększenie zakresu mocy zgodnie z żądaniem Odwołującego 

nie jest uzasadnione obiektywnymi potrzebami Zamawiającego, ponadto może doprowadzić 

do nieuprawnionego wydatkowania środków publicznych.  

Zatem zarzut nie mógł zostać uwzględniony.  

W powyższych okolicznościach Izba oddaliła również zarzut naruszenia art. 16 pkt 1-3 

Pzp,  poprzez  przeprowadzenie  postępowania  w  sposób  niezapewniający  zachowania 

uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, proporcjonalności i przejrzystości, 

którego naruszenia Odwołujący nie wykazał. 

Podsumowując  powyższe  rozważania,  zdaniem  Izby  Odwołujący  nie  przedstawił 

żadnych  obiektywnych  argumentów,  wskazujących  dlaczego  kwestionowany  wymóg  winien 

zostać  zmieniony,  jako  naruszający  zasadę  uczciwej  konkurencji,  a  skoncentrował  się  na 

jedynie na postulacie modyfikacji SWZ w sposób korzystny dla siebie. Złożone w tym zakresie 

dowody, Izba uznała za nieprzydatne dla sprawy. Nie potwierdziły one bowiem, że warunki 

zamówienia  określone  przez  Zamawiającego  naruszają  zasadę  uczciwej  konkurencji  

i prowadzą do niezasadnego uprzywilejowania niektórych producentów lub produktów.   

Odwołujący  nie  wykazał  również  dlaczego  oferta  wybrana  zgodnie  z  wnioskowaną  

w  odwołaniu  treścią  modyfikacji  SWZ,  będzie  dla  Zamawiającego  najbardziej  adekwatna  

w  stosunku  do  jego  uzasadnionych  potrzeb. 

Zamawiający  natomiast  uzasadnił,  dlaczego 

kwestionowany przez Odwołującego wymóg zakresu mocy jest dla niego istotny, oraz wykazał, 

że istnieje możliwość realizacji zamówienia przez różne podmioty, na warunkach określonych 

przez  Zamawiającego,  w  sposób  nienaruszający  przepisów  Pzp,  co  zaprzecza  zarzutom 

st

awianym w odwołaniu. Ponadto wykazał, że sam Odwołujący ma możliwość złożenia oferty 

w tym postępowaniu, która będzie spełniała obecne wymagania Zamawiającego. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1) i 2)  oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r. 

(Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 


Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący:     …..….……………………….. 

…………………………………………… 

………………………………