KIO 902/23 POSTANOWIENIE dnia 13 kwietnia 2023 roku

Stan prawny na dzień: 01.06.2023

Sygn. akt: KIO 902/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 13 kwietnia 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

Protokolant:   

Oskar Oksiński 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  z 

udziałem  stron  w  dniu  13  kwietnia  2023  r. 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30 

marca  2023  r.  przez 

wykonawcę  Orange  Polska  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Ministerstwo  Finansów  z  siedzibą 

w Warszawie

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  zwrot 

z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego Orange Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie kwoty 13 500 zł 00 

gr 

(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego 

wpisu od 

odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - 

terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 902/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Ministerstwo  Finansów  z  siedzibą  w Warszawie  (dalej  jako 

„Zamawiający”)  prowadzi  postępowanie  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  usługę 

transmisji  danych  na  rzecz  Zamawiającego  i  w  lokalizacjach  systemu  eToll,  obejmująca 

zaprojektowanie,  zestawienie,  uruchomienie  i  udostępnianie  łączy  dostępowych  do  SPOE 

KAS (nr ref. R/017/22/DPO/G

). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 28 grudnia 2022 r. pod numerem  2022/S 250-730885. 

Do  ww.  postępowania  o udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy 

z dnia 

11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze 

zm.,  dalej 

„ustawa  Pzp”).  Wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  progi  unijne, 

których mowa w art. 3 ustawy Pzp.   

W  dniu  30  marca  2023  r.  wykon

awca  Orange  Polska  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą 

Warszawie  (dalej  jako  „Odwołujący)  wniósł  odwołanie  wobec  modyfikacji  treści 

dokumentów  zamówienia  dokonanej  20  marca  2023  r.,  zarzucając  Zamawiającemu 

naruszenie: 

1.  art.  99  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez 

modyfikację  opisu  przedmiotu  zamówienia, 

prowadzącą  do  tego,  że  opis  przedmiotu  zamówienia  jest  niewyczerpujący, 

niejednoznaczny  i  nie  uwzględnia  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć 

wpływ na sporządzenie oferty, co w konsekwencji uniemożliwia wykonawcy sporządzenie 

oferty, w tym skalkulowanie ceny oferty, gdyż wykonawca nie ma możliwości określenia, 

jaki będzie jego zakres świadczenia i jakie wynagrodzenie faktycznie otrzyma  

2.  art.  99  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez 

modyfikację  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  prowadzącą  do  tego,  że  opis  przedmiotu  zamówienia  prowadzi  do 

nieuzasadnionego  ograniczenia  grona  potencjalnych  wykonawców  z  powodu 

podwyższenia parametrów  łącza  do  lokalizacji  łącza  typu  H  wymagającej  zastosowania 

medium  światłowodowego  i wyłączającej  możliwość  zastosowania  medium  w  innej 

technologii  (np.  radiolinii),  co  dodatkowo faworyzuje  wykonawcę  obecnie  świadczącego 

usługi  zarówno  z  uwagi  na  czas  niezbędny  do  zbudowania  i  zestawienia  łącza  w 

technologii światłowodowej, jak też z tego powodu, że wykonawca ten może dysponować 

już łączami w technologii światłowodowej w lokalizacjach łączy typu H.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu: 

przywrócenia  wymogu  świadczenia  usługi  na  wcześniej  dopuszczalnych  mediach  (łącze 

światłowodowe, łącze radiowe), 2) gwarancję zamówienia na pełen okres umowy.  


Zamawiający  w  dniu  12  kwietnia  2023  r.  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

wniósł o odrzucenie odwołania w zakresie zarzutu nr 1 oraz oddalenie odwołania w zakresie 

zarzutu nr 2, względnie o oddalenie odwołania w całości. 

Odwołujący  w  dniu  12  kwietnia  2023  r.  złożył  pismo,  w  którym  oświadczył,  iż  cofa 

odwołanie i wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego. 

Zgodnie  z 

art.  520  ustawy  Pzp  Odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy  (ust.  1).  Cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie 

ustawa wiąże z wniesienie odwołania do Izby (ust. 2).  

M

ając  na  uwadze  powyższe  Izba  uznała,  że  zachodzą  podstawy  do  umorzenia 

postępowania  odwoławczego  w  oparciu  o  art.  568  pkt  1  ustawy  Pzp,  w  myśl  którego  Izba 

umarza  postępowanie  odwoławcze,  w  formie  postanowienia,  w  przypadku  cofnięcia 

odwołania. 

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575 

ustawy Pzp w zw. z  § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437),  nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący:      ……………………………….………