Sygn. akt KIO 851/23
Sygn. akt: KIO 851/23
POSTANOWIENIE
z dnia 11 kwietnia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Renata Tubisz
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron i przystępującego po stronie zamawiającego
w Warszawie w dniu 11 kwietnia 2023 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 27 marca 2023 r. przez odwołującego: S. K. prowadząca działalność
gospodarczą pod firmą Zakład Usługowy KOM - BŁYSK ul. Czysta 5c/5, 55-080 Gniechowice
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Kąty Wrocławskie statio fisci
Zakład Gospodarki Mieszkaniowej ul.1 Maja 85, 55-080 Kąty Wrocławskie
z udziałem przystępującego W. W. działający pod firmą Usługi Ogrodniczo -Porządkowe WW-
Serwis W. W. ul. Cicha 1a, 55-
040 Tyniec nad Ślęzą
postanawia :
Umorzyć postępowanie odwoławcze
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 7.500 zł 00
gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczonej przez odwołującego
S. K.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usługowy KOM - BŁYSK
ul. Czysta 5c/5, 55-080 Gniechowice
tytułem wpisu od odwołania
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych
(j.t.
Dz. U. z 2022 poz.1710 z późn. zm.)
na niniejsze postanowienie – w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Przewodniczący: …..……………………..
Sygn. akt KIO 851/23
Uzasadnienie
Odwołanie dotyczy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez
Zakład Gospodarki Mieszkaniowej z siedzibą w Kątach Wrocławskich w imieniu Gminy Kąty
Wrocławskie w trybie podstawowym na podstawie art. 275 pkt 1 PZP, pod nazwą Utrzymanie
czystości terenów zewnętrznych w obrębie miasta Kąty Wrocławskie.
Nr postępowania: Z66/46786
Ogłoszenie o zamówieniu Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00117014 z dnia 01.03.2023r.
Odwołujący złożył odwołanie wobec niezgodnych z przepisami ustawy PZP czynnościach i
zaniechaniu zamawiającego polegających na:
- zaniechaniu wezwania wykonawcy WW Serwis W. W.do uzupełnienia dokumentów, które
potwierdziłyby, spełnienie warunku udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej i
zawodowej, że wykonawca w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert
wykonał usługi utrzymania porządku i czystości na drogach publicznych, gdyż złożony wykaz
usług wykonanych jest błędny i tego nie potwierdza,
- zaniechaniu wezwania wykonawcy WW Serwis W. W. do uzupełnienia dokumentu jakim jest
Wykaz usług wykonanych o wskazanie dat i okresu realizowanych usług wskazanych w celu
spełnienia warunku zdolności technicznej i zawodowej, gdyż złożony wykaz ich nie zawiera,
- błędnej analizie i ocenie podmiotowego środka dowodowego wraz z referencjami złożonego
w celu spełnienia warunku udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej i zawodowej
przez brak zwrócenia się do podmiotów dla, których wybrany wykonawca wykazał
wykonywanie usług o informacje i dowody potwierdzające wykonywanie w/w usług oraz rodzaj
wykonywanych usług gdyż na podstawie złożonych informacji w odwołaniu oraz informacji
ogólnie dostępnych wskazane informacje i dokumenty złożone w celu spełnienia warunku
budzą ogromne wątpliwości co do realizacji, oraz zakresu wykonywanych usług, a w
przypadku braku zwrócenia się do SNA Service sp. z o.o. o wyjaśnienia, zaniechanie
wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień treści podmiotowych środków dowodowych
dotyczące utrzymania czystości i porządku dróg publicznych dojazdowych .
- błędnej ocenie i analizie złożonych podmiotowych środków dowodowych tj. Wykazu usług
wykonanych, co spowodowało, że w postępowaniu został wybrany wykonawca, który jak
wynika z przedłożonych podmiotowych środków dowodowych nie spełnia warunku udziału w
postępowaniu dot. zdolności technicznej i zawodowej określonej w swz.
Odwołująca zarzuca zamawiającemu:
Sygn. akt KIO 851/23
1. Naruszenie art. 128 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień publicznych
przez zaniechanie wezwania wykonawcy WW Serwis W. W. do uzupełnienia dokumentu tj.
wykaz usług wykonywanych, który potwierdziłby spełnienie warunku udziału w postępowaniu
dot. zdolności technicznej i zawodowej pomimo tego, że złożony przez wykonawcę
podmiotowy środek dowodowy nie dał podstaw do uznania, że wykonawca spełnia warunek
udziału w postępowaniu.
2. Naruszenie art. 128 ust.5 ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień publicznych
przez zaniechanie zwrócenia się do podmiotów dla których wybrany wykonawca świadczył
usługi wskazane w wykazie usług wykonanych o informacje i dowody potwierdzające
wykonywanie w/w usług oraz rodzaju i zakresu gdyż na podstawie złożonych podmiotowych
środków dowodowych oraz informacji posiadanych przez zamawiającego dokumenty te budzą
ogromne wątpliwości co do ich realizacji i zakresu wykonywanych usług.
3. Naruszenie art. 128 ust. 4 Ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień publicznych
przez brak zwrócenia się do wybranego wykonawcy o wyjaśnienie treści złożonych
podmiotowych środków dowodowych dotyczących utrzymania czystości i porządku dróg
publicznych dojazdowych.
4. Naruszenie art 226 ust 1 pkt 2 lit. b) ustawy PZP, przez wybór najkorzystniejszej oferty
wykonawcy WW Serwis W. W. pomimo tego, że wykonawca na podstawie złożonego wykazu
usług wykonanych nie wykazał, iż spełnia warunki udziału w postępowaniu dotyczące
zdolności technicznej i zawodowej określone w swz.
Podnosząc powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
dokonanie ponownego badania i oceny ofert w postępowaniu.
Ponadto odwołujący wniósł o obciążenie zamawiającego kosztami postępowania
odwoławczego, w tym o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów
zastępstwa procesowego przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Zachowanie terminu do wniesienia odwołania
Zgodnie z art. 515 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy PZP, w przypadku zamówień, których wartość jest
mniejsza niż progi unijne odwołanie wnosi się w terminie 5 dni od dnia przekazania informacji
o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia, jeżeli informacja została
przekazana przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. W niniejszym postępowaniu
Zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w dniu 21 marca 2023r., a
Sygn. akt KIO 851/23
zatem termin do wniesienia odwołania upływa w dniu 27 marca 2023 r. Termin do wniesienia
odwołania został więc zachowany.
Izba stwierdza, że tak jak powyżej odwołujący złożył odwołanie w ustawowo przewidzianym
terminie. Nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie przystąpił wykonawca
wybrany.
W dniu 11 kwietnia 23r. zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie w której, w jego ocenie,
uwzględnia odwołanie w części.
W związku z powyższym oświadczeniem odwołujący cofnął w tym samym dniu zarzuty w
zakresie nie uwzględnionym przez zamawiającego.
W ocenie Izby zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania w całości. Bowiem odwołujący
zaskarżył całość doświadczenia zawodowego wykonawcy wybranego w zakresie pierwszego
wymogu swz na 300 tys. złotych to jest nie tylko doświadczenie jako podwykonawcy, które
potwierdził SNA Service Sp. z o.o., ale również jako podwykonawcy przez CEJS spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością. Zamawiający przyznał w odpowiedzi na odwołanie i na
posiedzeniu, że nie badał doświadczenia CEJS sp. z o.o., ponieważ doświadczenie
potwierdzone przez SNA Service sp. z o.o. było wystarczające według swz i nie ma obowiązku
ustawowego badania doświadczenia przekraczającego postawiony wymóg przez
zamawiającego. Co do braku po stronie zamawiającego obowiązku badania
zbędnych/ponadwymiarowych doświadczeń według wymogu swz, należy z zamawiającym się
zgodzić. Natomiast wywody zamawiającego z tego tytułu co do nie uwzględnienia odwołania
w całości, w związku z brakiem badania doświadczenia od CEJS sp. z o.o. są nieuprawnione.
W związku z powyższym zarzut do doświadczenia od CEJS sp. z o.o., należy uznać za
nieistniejący, skoro zamawiający tego doświadczenia nie badał. W konsekwencji zarzut co do
doświadczenia od CEJS sp. z o.o. nie ma znaczenia w ocenie czy odwołanie uwzględniono w
całości, czy w części, wobec uwzględnienia odwołania co do zarzucanego doświadczenia od
SNA Service spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Reasumując odwołujący nie miał
obowiązku cofania zarzutu co do spółki CEJS sp. z o.o., to jest do zakresu zarzutu nie
uwzględnionego w ocenie zamawiającego, jako zarzutu przedwczesnego, ponieważ
zamawiający jak wyjaśnił tego doświadczenia dotychczas nie badał.
Tak więc, w ocenie Izby zarzuty odwołania zostały uwzględnione w całości, w myśl art. 522
ust.1 ustawy PZP.
Izba odnosząc się do pozostałej argumentacji formalnej i prawnej zamawiającego w
odpowiedzi na odwołanie, nie podziela jej i stwierdza, że analiza przywoływanych orzeczeń
Sygn. akt KIO 851/23
KIO nie wskazuje na wnioski jakie wywodzi z nich zamawiający. Bowiem wykaz usług jest
oświadczeniem wykonawcy składającego ofertę, a referencja jest dokumentem wystawionym
przez podmiot nie uczestniczący w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego. Zakres, rodzaj i ilość informacji w wykazie usług/robót/dostaw określa
zamawiający w danym postępowaniu, a obowiązkiem wykonawcy jest ich umieszczenie w
wykazie stanowiącym jego oświadczenie. Natomiast referencja co do jej skuteczności,
ważności nie ma takiego rygoru, ponieważ wykonawca co do zasady nie ma wpływu na treść
referencji, jak i nie jest jej wystawcą.
Zapytany na posiedzeniu przystępujący oświadczył, ze nie wnosi sprzeciwu do uwzględnienia
odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba w związku z treścią art.522 i art.568 pkt 3) oraz art.508 ust.1 ustawy
PZP stwierdza w opisanych powyżej okolicznościach sprawy spełnienie przesłanek
ustawowych odpowiadających uwzględnieniu przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu. Wobec powyższego Izba umorzyła postępowanie odwoławcze
na posiedzeniu z udziałem stron i uczestnika, wskutek uwzględnienia odwołania i braku
zgłoszenia sprzeciwu przez przystępującego po stronie zamawiającego, w związku z
uwzględnieniem odwołania w całości. Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2) lit. a) Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia
30 grudnia 2020r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437) w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości koszty, o których mowa w § 5 pkt 2 znosi się wzajemnie,
- w takim przypadku Izba orzekła o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty 7.500,00 złotych to jest w wysokości uiszczonego wpisu od
odwołania, nie zaliczając w koszty postępowania wynagrodzenia pełnomocnika
zamawiającego, na podstawie złożonej faktury vat.
Przewodniczący:………………………..