KIO 849/23 WYROK dnia 11 kwietnia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 30.05.2023

Sygn. akt: KIO 849/23 

WYROK 

z dnia 11 kwietnia 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Adam Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 kwietnia 2023 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  27  marca  2023  r.  przez  wykonawcę 

STRABAG  spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Pruszkowie  przy  

ul.  Parzniewskiej  10  (05-

800  Pruszków)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamaw

iającego Polskie Wydawnictwo Muzyczne z siedzibą w Krakowie przy al. Krasińskiego 

11a (31-

111 Kraków) 

przy  udziale  wykonawcy  EBS  BUD 

spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w  Warszawie  przy  ul. 

Stanisława  Kostki  Potockiego  2B  lok.  39  (02-958  Warszawa), 

z

głaszającego  przystąpienie  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1. Odrzuca odwołanie w części dotyczącej zarzutu podniesionego w pkt 2 petitum odwołania. 

2. Oddala odwo

łanie w pozostałym zakresie. 

.  Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  STRABAG  spółkę  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie i: 

3.1. zalicza na poczet ko

sztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: 

dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez tego wykonawcę tytułem wpisu od 

odwołania; 

zasądza od wykonawcy STRABAG spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w  Pruszkowie  na  rzecz  wykonawcy  EBS  BUD 

spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

siedzibą  w  Warszawie,  który  wniósł  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  zarzutów 

przedstawionych  w  odwołaniu  w  całości,  kwotę  w wysokości  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  poniesione  z  tytułu  zastępstwa 

procesowego. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  d

nia  11  września  2019  r.  Prawo 

za

mówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  

w terminie 1

4 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izb

y Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewo

dniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 849/23 

U z a s a d n i e n i e 

Polskie 

Wydawnictwo 

Muzyczne 

z  siedzibą  w  Krakowie,  zwane  dalej: 

„zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie 

przepisów  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z 

2021  r.  poz.  1710  ze  zm.)

,  zwanej  dalej:  „Pzp”,  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.: 

Nadbudowa,  rozbudowa,  przebudowa  i  zmiana  sposobu  użytkowania  budynku  na  funkcję 

usługową  w  zakresie  kultury  przy  ul.  Fredry  8  w  Warszawie  o  numerze  referencyjnym: 

ZZP.261.14.2022, zwane dalej 

„postępowaniem”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 4 sierpnia 2022 r., pod numerem 2022/S 149-425340.  

Sza

cunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  roboty  budowlane,  jest 

wyższa od kwot wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 

Pzp.  

W dniu 27 marca 2023 r. wykonawca STRABAG Sp. z o.o. 

z siedzibą w Pruszkowie 

(zwany 

dalej:  „odwołującym”)  wniósł  odwołanie  na  czynność  zamawiającego  podjętą  w 

postępowaniu, polegającą na wyborze oferty wykonawcy EBS BUD Sp. z o.o.  z siedzibą w 

Warszawie  (zwanego  dalej  jako: 

„Wykonawca”  lub  „EBS  BUD”)  podczas  gdy  oferta  ta 

podlegała odrzuceniu, a zaniechanie tej czynności doprowadziło do naruszenia przepisów. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1)  art.  112  ust  2  pkt  4  w  zw.  z  art.  116  ust  1  w  zw.  z  art.  226  ust  1  pkt  2  lit  b)  Pzp  przez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  EBS  BUD  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  ten  nie  wykaz

ał 

spełnienia  warunku  udziału  w  zakresie  zdolności  zawodowej  co  do  dysponowania  osobą 

skierowaną do  pełnienia funkcji  Kierownika Budowy, z  uwagi  iż  osoba  ponownie wskazana 

na tą funkcję tj. M(…) W(…), nie posiada doświadczenia wymaganego warunkiem udziału w 

postępowaniu,  określonego  w  pkt  10.1  ppkt  4  lit  b)  i.  SWZ,  a  wykonawca  ten  w  trakcie 

p

ostępowania  dokonał  już  dwukrotnej  zmiany  na  stanowisku  Kierownika  Budowy,  co 

uniemożliwia kolejne wezwanie do uzupełniania lub wyjaśnienia oferty w tym zakresie; 

2)  art.  112  ust  2  pkt  4  w  zw.  z  art.  116  ust  1  w  zw.  w  zw.  z  art.  226  ust  1  pkt  2  lit  b)  Pzp 

wobec  ustalenia  na  moment  dokonania  ponownego  wyboru  oferty  EBS  BUD,  iż  robota 

wskazana  na  spełnienie  przez  Wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczącej 

zdolności zawodowej tj. warunku wskazanego w pkt. 10.1 ppkt 4 lit a) SWZ co do wykonania 

co  najmniej  jednej  roboty  budowlanej,  której  wartość  wyniosła  co  najmniej  25  000  000,00 

PLN  w  skład  której  wchodziło  wykonanie  rozbudowy/przebudowy/modernizacji  budynku 

użyteczności  publicznej,  wpisanego  do  rejestru  konserwatora  zabytków,  nie  spełnia  tego 


warunku  co  do  wartości  robót  co  najmniej  25  000  000  PLN  a  z  decyzji  pozwolenia  na 

budowę nr 145/ŚRD/2018 wynika, że dokonano budowy a nie wymaganej warunkiem udziału 

przebudowę/rozbudowę/modernizację budynku użyteczności publicznej; 

3)  art.  16  pkt  1  i  2 

Pzp  w  związku  z  art.  239  ust.  1  Pzp,  przez  bezpodstawne  dokonanie 

wyboru oferty EBS BUD, która to oferta nie jest ofertą najkorzystniejszą i podlega odrzuceniu 

a  przez  to  nierówne  traktowanie  wykonawców,  brak  zachowania  zasady  uczciwej 

konkurencji, przez co p

ostępowanie straciło walor przejrzystości. 

O

dwołujący wniósł o: 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  postępowaniu  i  odrzucenie 

oferty EBS BUD; 

dokonania  z  spośród  pozostałych  ofert  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  niepodlegającej 

odrzuceniu. 

Odwołujący  w  kwestii  interesu  wyjaśnił,  że  jest  wykonawcą  biorącym  udział  

w  p

ostępowaniu,  a  złożona  przez  niego  oferta  została  sklasyfikowana  na  miejscu  drugim 

miejscu  w  rankingu  złożonych  ofert.  Prawidłowa  ocena  ofert  powinna  prowadzić  jednak 

odrzucenia  oferty  złożonej  przez  EBS  BUD,  sklasyfikowanej  przed  ofertą  odwołującego.  

W  rezultacie  oferta  o

dwołującego  powinna  zostać  sklasyfikowana  na  miejscu  pierwszym.  

W  wyniku  naruszenia  przez  z

amawiającego  przepisów  Pzp,  interes  odwołującego  

w  uzyskaniu  zamówienia  doznał  uszczerbku.  W  wyniku  prawidłowego  działania 

z

amawiającego i odrzucenia oferty EBS BUD, za najkorzystniejszą zostałaby uznana oferta 

o

dwołującego.  W  skutek  naruszenia  wskazanych  przepisów  Pzp  przez  zamawiającego, 

o

dwołujący pozbawiony został możliwości wykonania zamówienia pomimo, że złożona przez 

niego oferta nie podlega odrzuceniu i jest najkorzystniejsza w przedmiotowym p

ostępowaniu. 

Nie  powinno  zatem 

–  zdaniem  odwołującego  –  budzić  wątpliwości,  że  objęte  odwołaniem 

czynności  zamawiającego  prowadzą  do  poniesienia  przez  niego  szkody,  polegającej  na 

uniemożliwieniu  mu,  w  sposób  niezgodny  z  prawem,  uzyskania  zamówienia.  Odwołujący 

wskaz

ał,  iż  wnosi  odwołanie  na  ponowny  wybór  oferty  EBS  BUD  w  postępowaniu. 

Przedmiotem  stawianych  zarzutów  są  jednak  inne  okoliczności  faktyczne  i  prawne,  niż 

podniesione w sprawie KIO 205/23. Nowe podstawy do 

formułowanych zarzutów wywołane 

zostały ponowną oceną i badaniem ofert (wezwaniem do złożenia uzupełnienia wykazu osób 

przez EBS BUD) po unieważnieniu pierwotnej czynności wyboru oferty jak i okolicznościami, 

o jakich wykonawca dowiedział się w momencie ponownego wyboru oferty. Powyższe miało 

potwierdza

ć,  że  przedmiotowe  odwołanie  jest  wnoszone  w  ustawowym  terminie  (nie 

zachodzi przesłanka z art. 528 pkt 3 Pzp) jak i nie dotyczy rzeczy już osądzonej (art. 528 pkt 

4 Pzp).  


W  zakresie  zarzutu  braku 

spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  co  do 

dysponowania  odpowiednią  osobą  na  funkcje  kierownika  budowy,  odwołujący  wskazał  w 

uzasadnieniu  odwołania,  że  EBS  BUD  po  raz  kolejny  (raz  samoistnie,  raz  w  wyniku 

ponownego  wykonania  wezwania  wykonanego  zgodnie  z  wyrokiem  Izby  KIO  205/23) 

dokonał  zmiany  na  stanowisku  kierownika  budowy,  jednakże  osoba  pana  M(…)  W(…) 

również  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Odwołujący  wyjaśnił,  że  z 

przedłożonego  przez  EBS  BUD  wykazu  osób  wynika,  że  pan  M(…)  W(…)  wykonał  roboty 

polegaj

ące  na:  przebudowie  i  rozbudowie  budynku  użyteczności  publicznej  wpisanego  do 

rejestru  zabytków,  tj.  Przebudowa,  rozbudowa  i  zmiana  sposobu  użytkowania  budynku 

Przychodni Kolejowej, na funkcję biurowo – hotelowo - gastronomiczną Gdańsk, ul. Podwale 

Grodzki

e 4, Wpisany do rejestru zabytków pod nr 963 wartość robót budowlanych wykonanej 

przebudowy  i  roz

budowy  budynku  wyniosła  powyżej  25  000  000,00  PLN  netto.  W  wyniku 

analizy  o

dwołujący  ustalił,  iż  w  momencie  dokonania  przebudowy  obiekt  faktycznie  stracił  i 

ni

e  pełnił  wymaganej  warunkiem  udziału  funkcji  budynku  użyteczności  publicznej. 

Dodatk

owo po wykonaniu robót budynek zmienił kategorie z obiektu użyteczności publicznej 

na budynek zamieszkania zbiorowego (hotel) wobec czego nie zachowana została ciągłość 

sta

tusu budynku użyteczności publicznej. 

Odwołujący ustalił, że obiekt jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy wskazanej w wykazie 

osób  obiekt  stracił  swoją  funkcję  użyteczności  publicznej  poprzez  zniszczenie/brak 

eksploatacji  zgodnie  z  przeznaczeniem,  przez  co 

nie  może  zostać  uznany  jako  budynek 

użyteczności  publicznej  w  rozumieniu  i  zgodnie  z  podstawowymi  wymaganiami  Prawa 

Budowlanego  oraz  warunków  technicznych  dla  budynków  użyteczności  publicznej. 

Wymagania dla budynku użyteczności publicznej: Zgodnie z ustawą Prawo Budowalne min. 

art.  5 i  art.  61  budynki  użyteczności  publicznej  powinny  być utrzymane w  należytym  stanie 

technicznym  i  estetycznym,  zapewniającym  im  sprawne  i  bezpieczne  funkcjonowanie. 

Budynki  użyteczności  publicznej  muszą  spełniać  liczne  wymagania  związane  z  przepisami 

ochrony  środowiska,  ochrony  przed  hałasem  i  drganiami,  ochrony  przeciwpożarowej, 

bezpieczeństwa  konstrukcji  i  użytkowania,  spełniać  normy  związane  z  bezpieczeństwem  i 

higieną  pracy.  Ustawodawca  nakłada  na  właściciela  budynku  użyteczności  publicznej 

również  obowiązek  dostosowania  go  do  potrzeb  osób  niepełnosprawnych  budynek 

użyteczności  publicznej  cechuje  się  zaspokajaniem  zbiorowych  i  powszechnych,  a  nie 

indywidualnych lub grupowych potrzeb społecznych. Szczegółowe wymagania dla budynków 

użyteczności  publicznej należy doszukiwać się też w  rozporządzeniu Ministra Infrastruktury 

w  sprawie 

warunków  technicznych,  jakim  powinny  odpowiadać  budynki  i  ich  usytuowanie  ( 

Dz.U. 2002 Nr 75, poz. 690 t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1225) sprowadzają się do: 

1.  Dostosowanie  budynków  dla  potrzeb  osób  niepełnosprawnych  –  przepisy  prawa 

budowlanego zobowiązują inwestora do zapewnienia niezbędnych warunków do korzystania 


z  budynków  użyteczności  publicznej  w  sposób  sprawny  i  bezpieczny  bez  zbędnych  barier 

arch

itektonicznych  przez  osoby  w  każdym  stopniu  niepełnosprawności,  w  szczególności 

przez  osoby  poruszające  się  na  wózkach  inwalidzkich (Dział  II,  Dział  III,  Dział  IV,  Dział  VII 

tego rozporządzenia). 

2.  Bezpieczeństwo  pożarowe  –  budynki  przeznaczone  do  użytku  ogółu  ludności  powinny 

posiada

ć  zabezpieczenia  i  odpowiednie  systemy  w  zakresie  ochrony  przeciwpożarowej. 

Celem  zapewnienia  usprawniania  przyszłych  akcji  ratunkowych  w  przypadku  powstania 

zagrożenia  pożarowego,  przy  kontroli  przeprowadzonej  przez  Państwową  Straż  Pożarną 

przed oddaniem danego obiektu do użytku, należy przekazać plan danego budynku wraz z 

da

nymi  dotyczącymi:  powierzchni  i  liczby  kondygnacji  z  podziałem  na  strefy  pożarowe, 

parametrów  pożarowych  występujących  substancji  palnych,  oceny  zagrożenia  wybuchem 

pomieszczeń oraz przestrzeni zewnętrznych, warunków ewakuacji i oświetlenia awaryjnego, 

a  t

akże  dane  odnośnie  doboru  właściwych  urządzeń  przeciwpożarowych  w  obiekcie  (np.: 

stałych  urządzeń  gaśniczych,  przenośnych  gaśnic).  Ponadto  należy  zaznaczyć,  iż  dany 

budynek  użyteczności  publicznej  powinien  być  poddawany  systematycznej  kontroli 

Państwowej  Straży  Pożarnej  pod  względem  skuteczności  i  sprawności  technicznej,  do 

których zalicza się  np.:  instalację  oświetlenia awaryjnego (wraz  z  drogami  ewakuacyjnymi), 

stałe urządzenia gaśnicze, instalację odgromową, instalację elektryczną, instalację gazową i 

pr

zewodów kominowych, instalację urządzeń oddymiających (Dział VI rozporządzenia).  

3.  Bezpieczeństwo  konstrukcji  –  zgodnie  z  przepisami  prawa  budowlanego  budynki 

użyteczności  publicznej  powinny  być  utrzymane  w  należytym  stanie  technicznym  i 

estetycznym,  zapewniającym  im  sprawne  i  bezpieczne  jego  funkcjonowanie.  Jest  to 

obowiązek  zarządcy  bądź  właściciela  danego  budynku  użyteczności  publicznej.  Warto 

zaznaczy

ć,  iż  budynki  użyteczności  publicznej  z  pomieszczeniami  przeznaczonymi  do 

przebywania  znacznej  liczby 

osób,  takie  jak;  hale  widowiskowe,  sportowe,  wystawowe, 

targowe,  handlowe,  dworcowe  powinny  być  wyposażone,  w  zależności  od  potrzeb  w 

urządzenia  do  stałej  kontroli  parametrów  istotnych  dla  bezpieczeństwa  konstrukcji,  np. 

przemieszczenia,  odkształcenia  i  naprężenia  konstrukcji  na  skutek  zalegającego  śniegu. 

Z

ainstalowanie  urządzeń  umożliwiających  pomiar  w  ostatnim  przykładzie  pozwoli  uniknąć 

niepotrzebnych  k

atastrof  budowlanych.  Ponadto  budynki  użyteczności  publicznej  należy 

sytuować  w  miejscach  najmniej  narażonych  na  występowanie  hałasu  i  drgań.  W  ramach 

ochr

ony przed zewnętrznym hałasem i drganiami, przepisy prawa budowlanego, przewidują 

kilka  możliwości,  w  tym  zachowanie  odpowiednich  odległości  od  źródła  uciążliwości, 

odpowiednie  usytuowanie  i  ukształtowanie  budynki,  stosowanie  elementów  amortyzujących 

drgan

ia  oraz  osłabiających  i  ekranujących  przed  hałasem  oraz  zapewnienie  odpowiedniej 

izolacyjności  akustycznej  przegród  w  budynkach  i  ich  elementach  budowlanych  (dział  V 

rozporządzenia).  


4.  Kontrola  budynków  użyteczności  publicznej  –  przepisy  prawa  budowlanego  zobowiązują 

właściciela lub zarządcę do przeprowadzenia w budynkach użyteczności publicznej kontroli 

okresowych,  polegające  na  sprawdzeniu  stanu  technicznego  poszczególnych  elementów 

budynku.  Co  na

jmniej  raz  na  rok  kontroli  wymagają  instalacje  gazowe  oraz  przewody 

kominowe,  instalacje  i  urządzenia  służące  ochronie  środowiska  oraz  elementy  budynku, 

budow

li  i  instalacji  narażonych  na  szkodliwe  wpływy  atmosferyczne  i  niszczące  działanie 

podczas  użytkowania  obiektu.  Ponadto  do  najistotniejszych  kontroli  należy  zakwalifikować 

również ocenę stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, jego 

estetyki oraz otoczenia. W ramach wskazanej kontroli należy również przeprowadzić badanie 

m. 

in. instalacji elektrycznej i piorunochronnej (Rozdział 6 ustawy Prawo budowlane). 

Odwołujący podkreślił, iż kompleks wskazany w wykazie osób dla doświadczenia pana M(…) 

W(

…) przeszedł wiele remontów i modernizacji w latach 1908, 1912, 1933, 1939, 1940 r. Po 

wojnie  w  1945  r.  w  budynku  funkcjonowała  przychodnia  kolejowa,  która  zakończyła 

działalność  na  początku  XXI  wieku.  W  roku  2017  budynek  został  zaadoptowany  na 

czterogwiazdkowy  hotel.  Zgodnie  z  powszechnie  dostępnymi  informacjami  bezspornym 

pozostaje, iż budynek dawnej przychodni kolejowej od 2001 roku do czasu przebudowy pod 

hotel  utracił  funkcję  budynku  użyteczności  publicznej  wobec  faktu,  iż  został  opuszczony, 

nieużytkowany, zdegradowany, popadający w ruinę przez co przestał nie spełniał wymogów 

dla  budynków  użyteczności  publicznej  w  rozumieniu  wymagań  Prawo  Budowlane  oraz 

Warunki techniczne (opisane wyżej) dla budynków użyteczności publicznej. Wymóg warunku 

udziału w postępowaniu, co zresztą potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 

7  lutego  2023  roku  KIO  205/23  sprowadzał  się  do  wykonania  rozbudowy  lub  przebudowy 

budynku, który w momencie rozpoczęcia robót był budynkiem użyteczności publicznej, jak i 

ten  status  zachował  w  wyniku  wykonania  prac.  Poprzednio  wskazany  przez  EBS  BUD 

kierownik pan P(

…) I(…) nie posiadał wymaganego doświadczenia z uwagi. iż przebudował 

dawny  budynek  pofabryczny  a  wiec  taki,  który  w  momencie  rozpoczęcia  robót  nie  był 

budy

nkiem  użyteczności  publicznej.  Zdaniem  odwołującego  Izba  w  wyroku  KIO  205/23 

skupiła  uwagę  na  momencie  rozpoczęcia  robót  referencyjnych,  kiedy  obiekt  miał  mieć 

funkcję  użyteczności  publicznej  z  uwagi,  iż  nikt  nie  kwestionował  wyniku  (efektu  finalnego) 

prac  poprzednio  wskazanego  Kierownika  Budowy  (w  przypadku  pana  P(

…)  I(…) 

przebudowany obiekt w postaci teatru Pinokio pełnił funkcję budynku użyteczności publicznej 

w  momencie  wykonani

a  prac  lecz  w  momencie  rozpoczęcia  był  obiektem  pofabrycznym  i 

przez  to  nie 

spełniał  wymogów  SWZ).  Wywody  Izby  co  do  literalnego  czytania  warunków 

udzia

łu  sprowadzały  się  do  rozstrzygnięcia  czy  obiekt  musiał  pełnić  funkcję  użyteczności 

publicznej w momenci

e rozpoczęcia prac, czy też ta funkcja mogła być tylko ich wynikiem. Z 

uwagi

, iż na kanwie poprzedniej sprawy KIO 205/23, bezspornym między stronami pozostał 

fakt  finalnego  wykonania  budynku  użyteczności  publicznej,  Izba  uznała  że  takiego 


charakteru  budyne

k  nie  miał  w  momencie  rozpoczęcia  prac  i  tym  samym  nie  spełniał 

warunków  udziału.  Niemiej  jednak  mając  na  uwadze  cel  badania  warunków  udziału  (w 

badanej sprawie efektem finalnym ma być obiekt usługowy w zakresie kultury przy ul. Fredry 

8)  budynek  użyteczności  publicznej,  zgodnie  z  badanym  warunkiem  udziału,  musi  istnieć 

zarówno  w  momencie  rozpoczęcia  robót  spełniających  warunek,  jak  i  być  ich  wynikiem. 

Odnos

ząc  się  do  aktualnego  stanu  faktycznego  i  ponownie  złożonego  wykazu  osób  przez 

EBS BUD, należy stwierdzić, że w momencie rozpoczynania prac na kompleksie budynków 

dawanej  Przych

odni  Kolejowej  w  Gdańsku  obiekt  ten  nie  miał  i  nie  pełnił  funkcji  budynku 

użyteczności  publicznej  w  momencie  rozpoczęcia  robót,  w  trakcie  których  kierownikiem 

budowy był pan M(…) W(…) z powodów jak wyżej wskazanych. Również w wyniku prac nie 

doszło do wykonania obiektu użyteczności publicznej, gdyż hotel (efekt finalny robót) należy 

do kategorii obiektów zamieszkania zbiorowego. 

W  ocenie  odwołującego  nie  ulegało  wątpliwości,  iż  w  wyniku  robót  wskazanych  w  wykazie 

osób  na  doświadczenie  pana  M(…)  W(…)  nie  doszło  do  powstania  obiektu  użyteczności 

publicznej  a  budynku  o  innej  kategorii  tj.  budynku  zamieszkania  zbiorowego.  Warunek  w 

sposób  jednoznaczny  i  precyzyjny  określa,  że  robota  miała  dotyczyć  przebudowy  lub 

nadbudowy  istniejącego  już  budynku  użyteczności  publicznej  a  nie  budynku  zamieszkania 

zbiorowego.  Zgodnie  z  definicją  §  3  pkt  5  i  6  rozporządzenia  ws.  warunków  technicznych, 

jakim powinny od

powiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U z 2019 r poz. 1065):  

5) budynku zamieszkania zbiorowego - 

należy przez to rozumieć budynek przeznaczony do 

okresowego pobytu 

ludzi, w szczególności hotel, motel, pensjonat, dom wypoczynkowy, dom 

wycieczkowy,  schron

isko  młodzieżowe,  schronisko,  internat,  dom  studencki,  budynek 

koszarowy,  budynek  zakwaterowania  na  terenie  zakładu  karnego,  aresztu  śledczego, 

zakładu poprawczego, schroniska dla nieletnich, a także budynek do stałego pobytu ludzi, w 

szczególności dom dziecka, dom rencistów i dom zakonny;  

6)  budynku  użyteczności  publicznej  -  należy  przez  to  rozumieć  budynek  przeznaczony  na 

potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, 

szkolnictwa  wyższego,  nauki,  wychowania,  opieki  zdrowotnej,  społecznej  lub  socjalnej, 

obsługi  bankowej,  handlu,  gastronomii,  usług,  w  tym  usług  pocztowych  lub 

telekomunikacyjnych,  turystyki,  sportu,  obsługi  pasażerów  w  transporcie  kolejowym, 

drogowym, lotniczym, mor

skim lub wodnym śródlądowym, oraz inny budynek przeznaczony 

do  wykonywania  podobnych  funkcji;  za  budynek  użyteczności  publicznej  uznaje  się  także 

budynek biurowy lub socjalny

Odwołujący  stwierdził,  że  zgodnie  z  powyższym  mamy  dwie  odmienne  i  rozłączne 

kwalifikacje budynków. Przychodnia Kolejowa w Gdańsku została przebudowana na hotel i z 

uwagi  na  ten  fakt,  zgodnie  z  definicjami  Prawa  budowlaneg

o  kwalifikuje  się  na  budynek 

zamieszkania  zbiorowego  a  nie  budynek  użyteczności  publicznej.  Kwalifikacji  obiektu  nie 


zmienia  fakt,  iż  hotel  z  uwagi  na  przyznanie  mu  kategorii  4  gwiazdek  posiada  część 

gastronomiczno-

konferencyjną  oraz  browar,  które  mogą  być  uznane  za  pełniące  funkcje 

obiektu  użyteczności  publicznej.  Sam  hotel  kwalifikowany  jest  jako  budynek  zamieszkania 

zbiorowego  a  ponieważ  zgodnie  z  wymogami  ewidencji  gruntów  i  budynków  str  46 

Rozporządzenia  Ministra  Administracji  i  Cyfryzacji  z  dnia  6  listopada  2015  r.  zmieniające 

rozporządzenie  w  sprawie  ewidencji  gruntów  i  budynków  Przez  główną  funkcję  budynku 

rozumie  się  sposób  użytkowania  w  przeważającej  pod  względem  powierzchni  użytkowej 

części  tego  budynku  to  tym  samym  nie  ma  znaczenia  funkcja  i  kategoria  pobocznych 

obiektów  (jak  restauracja  i  browar  funkcjonujący  w  hotelu).  Obiekt  nie  spełnia  zatem 

warunków udziału w postępowaniu, jako że jego przeważająca funkcja nie spełnia wymogów 

kategorii budynków użyteczności publicznej, lecz jest budynkiem zamieszkania zbiorowego. 

Odwołujący  podkreślił,  na  wypadek  ewentualnej  argumentacji  o  sposobie  interpretacji 

warunków udziału w postępowaniu na korzyść wykonawcy, że taka zasada ma zastosowanie 

w  przypadku  niejasności  wymagań  czy  brzmienia  warunku  udziału  w  postępowaniu. 

Warunek określony w pkt 10.1 pkt 4 b) lit i SWZ jest warunkiem określonym w sposób jasny i 

precyzyjny, nie pozostawiający pola do nadinterpretacji. Świadczy o tym co najmniej fakt, że 

żaden z wykonawców nie zakwestionował wymaganych warunków ani nie zadał pytania co 

do  sposobu  ich  rozumienia  i  interpretacji  co  rozumieć  przez  pojęcie  budynku  użyteczności 

publicznej  (legalna  i  właściwa  definicja  znajduje  się  w  przywołanych  regulacjach  prawa 

budowlanego i tak należy ją interpretować), w tym czy obiekt użyteczności publicznej musiał 

istnieć od samego początku czy być tylko wynikiem prac. Określając zatem warunek udziału 

w  p

ostępowaniu  jako  doświadczenie  w  przebudowie  lub  rozbudowie  budynku  użyteczności 

publicznej  wpisanego  do  rejestru  zabytków  (…)  zamawiający  jasno  wyartykułował,  że 

przebudowa  lub  rozbudowa  ma  dotyczyć  „obiektu  użyteczności  publicznej”  oraz  „wpisu  do 

rejestru  zabytków”.  Wykonanie  prac  na  budynku  nie  spełniającym  wymogów  przepisów 

prawa  budowlanego

,  co  do  uznania  go  za  budynek  użyteczności  publicznej  w  momencie 

rozpoczęcia  prac  jak  i  finalnie  uzyskanie  budynku  innej  kategorii,  nie  spełnia  warunków 

udzi

ału pkt 10.1 pkt 4 lit b SWZ. 

Kolejną istotną kwestią wskazywaną przez odwołującego było to, że wykonawca EBS BUD 

już  dwukrotnie  dokonał  zmiany  na  stanowisku  kierownika  budowy.  Pierwsza  zmiana  była 

samoistna i polegała na zmianie osoby wskazanej w JEDZ na ta funkcję z pana W(…) T(…) 

na  inna  osobę  wskazaną  następnie  w  wykazie  osób  tj.  pana  P(…)  I(…).  Izba  uznała  w 

wyroku  KIO  205/23  że  pan  I(…)  nie  spełnia  warunków  udziału  w  postępowaniu,  lecz  z 

powodu braku wezwania przez z

amawiającego do uzupełniania w tym zakresie, unieważniła 

wybór  i  nakazała  zamawiającemu  ponowne  zbadanie  oferty.  Jak  wyjaśnił  odwołujący 

Wykonawca na wezwanie z

amawiającego z dnia 16 lutego 2023 roku złożył ponownie w dniu 

17  lutego  2023  r.  wykaz  osób  powołując  się  tym  razem  na  pana  M(…)  W(…).  Niemniej 


jednak  wskazane  doświadczenie  tego  kierownika  budowy  również  nie  spełnia  wymagań 

SWZ przy czym wykonawca wyczerpał procedurę możliwości zmiany wykazu osób, w trybie 

art. 128 

Pzp. Brak spełniania warunku udziału przez kierownika budowy po stronie EBS BUD 

powoduje, że ofertę tego Wykonawcy  należy odrzucić,  bez możliwości  żądania zastąpienia 

bądź  kolejnej  zmiany  na  stanowisku  kierownika  budowy.  Niezależnie,  czy  mówimy  o 

wyrokach wydanych na gruncie Pzp 

z 2004 roku, czy jej dużej nowelizacji obowiązującej od 

1 stycznia 

2021 r., niezmienna pozostaje zasada jednorazowego wezwania do uzupełnienia 

dokumentów w tym samym przedmiocie (zakresie). 

Tym  samym  wobec  wyczerpania  procedury  zmiany  wykazu  osób  po  stronie  kierownika 

budowy  i  w  dalszym  ciągu  niespełniania  przez  niego  warunków  udziału,  oferta  EBS  BUD 

podlega odrzuceniu. 

W odniesieniu do zarz

utu z pkt 2 petitum odwołania, odwołujący stwierdził, że zakres 

referencyjnej  roboty  budowlane

j  polegającej  na  budowie  instalacji  klimatyzacji  i  wentylacji 

mechanicznej  wraz  z  modernizacją  instalacji  teletechnicznych  i  audiowizualnych  oraz 

pozostałych  instalacji  budowlanych  –  budynek  „G”  Kancelarii  Sejmu  w  świetle  nowych 

okoliczności, nie spełnia warunku udziału w postępowaniu. 

W tym kontekście odwołujący wskazał, że EBS BUD w złożonym wykazie robót powołał się 

na wykonanie „budowa instalacji klimatyzacji i wentylacji mechanicznej wraz z modernizacją 

instalacji  teletechnicznych  i  audiowizualnych  oraz  pozostałych  instalacji  budowlanych  – 

budynek  „G”  Kancelarii  Sejmu”.  Odwołujący  podniósł,  iż  zarzut  dotyczący  roboty 

referencyjnej  pojawił  się  przy  odwołaniu  rozpoznanym  w  sprawie  KIO  205/23  jednakże 

dot

yczył  innych  okoliczności  faktycznych.  W  poprzednim  odwołaniu  kwestionowane  było 

wykonanie 

przebudowy budynku z uwagi iż roboty dotyczyły jedynie instalacji a nie zmiany z 

strukturze  i  kubaturze  budynku  (czego  wymagała  przebudowa  w  rozumieniu  Prawa 

Budowlanego). 

Odwołujący wskazał, iż w trakcie ponownego badania ofert w postępowaniu 

pozyskał informacje z Kancelarii Sejmu (mail z dnia 17 lutego 2023 r. przekazujący tabele) 

odnośnie  wskazanej  przez  EBS  BUD  roboty  z  podziałem  na  zadania  i  ich  wartości  jak  i 

ws

zedł  w  posiadanie  decyzji  nr  145/SRD/2018  oraz  odpowiedzi  z  Państwowej  Inspekcji 

Nadzoru Budowlanego z dnia 17 lutego 2023 r. (PINB) dotyczącej tej roboty. Na podstawie 

informacji  pozyskanych  z  Kancelarii  Sejmu,  o

dwołujący  ustalił  wartość  i  podział 

poszcze

gólnych  zadań  w  ramach  inwestycji  budowa  instalacji  klimatyzacji  i  wentylacji 

mechanicznej  wraz  z  modernizacją  instalacji  teletechnicznych  i  audiowizualnych  oraz 

pozostałych  instalacji  budowlanych  –  budynek  „G”  Kancelarii  Sejmu  i  zasadniczo  zadanie 

dzieli 

się na 3 części: 

„budowę” na wartość 27 672 094.25 zł brutto (wydano pozwolenie na użytkowanie),  

„wykonanie  innych  robót”  na  wartość  4  234  599,  37  zł  brutto  (Pozwolenie  nr  236  brak 

wpływu dokumentów do PINB i brak pozwolenia na użytkowanie),  


„remont” na wartość 230 534,52 zł brutto (Pozwolenie nr 230 brak wpływu dokumentów do 

PINB i brak pozwolenia na użytkowanie). 

Odwołujący wyjaśnił, że z informacji PINB dla roboty objętej decyzją 145/ŚRD/2018 wynika, 

że uzyskano pozwolenie na użytkowanie przeważającej wartość robót dotyczących budowy 

instala

cji  klimatyzacji  i  wentylacji  mechanicznej  wraz  z  remontem  pozostałych  instalacji,  co 

nie  jest  wymagane  dla  przebudowy  lub  remontu  bądź  szerokorozumianej  modernizacji. 

Oznacza  to, 

że  dominująca  wartość  robót  i  spełniająca  warunek  kwotowy  była  „budową” 

insta

lacji, która nie mieści się w wymogach warunku udziału określonych w pkt 10.1 pkt 4 a) 

SWZ.  Pozostały  zakres  robót  polegający  na  wykonaniu  izolacji  przeciwwodnej  ścian 

zewnętrznych czy wykonaniu rampy dla niepełnosprawnych, mieszczący się w decyzjach nr 

6/SRD/2019, Decyzji 230/ŚRD/2019 i decyzjach zmieniających nawet o ile wpisywały się 

w wykonanie przebudowy/remontu czy szeroko rozumianej modernizacji nie spełniały (nawet 

łącznie)  warunku  kwotowego  wynikającego  z  warunku  udziału  tj.  m.in  25  000  000  zł  netto. 

Zdaniem 

odwołującego  nie  sposób  było  też  uznać  że  zakres  robót  wynikający  z  decyzji 

145/ŚRD/2018 był rozbudową. Rozbudowa to zwiększenie takich parametrów jak szerokość, 

długość powiększenie budynku-zmiana kubatury.  

Tym samym na podstawie nowo uzyskanych dowodów,  odwołujący ustalił, iż przeważająca 

wartość  robót  wynikająca  z  pozwolenia  nr  145/ŚRD/2018  była  budową  wentylacji  i 

klimatyzacji o wartości ponad 22,4 mln zł netto (27 mln zł brutto). W wyniku wykonania tych 

robót  powstaje  nowy,  dotychczas  nie  istniejący  element  budynku.  Tego  rodzaju  prace 

wymagają  uzyskania  pozwolenia  na  budowę  i  pozwolenia  na  użytkowanie  i  te  ostatnie 

zostało pozyskane jedynie dla robót właściwych dotyczących budowy instalacji i klimatyzacji, 

przesądzając że była to „budowa” nie mieszcząca się w warunku udziału o jakim mowa w pkt 

10.1  pkt  4  a)  SWZ.  Tym  samym  EBS  BUD  nie  wykazał  spełnienia  warunku  udziału,  w 

odniesieniu  do  przedmiotowej  roboty  referencyjnej.  Odwołujący  wniósł  o  unieważnienie 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  odrzucenie  tej  oferty  z  uwagi  na  fakt  iż 

w

ykonawca  ten  nadal  nie  wykazał  spełnienia  warunków  udziału  co  do  doświadczenia 

kierownika  budowy  (zarzut  nr  1  Odwołania).  Z  ostrożności  jednak  wobec  zarzutu  nr  2 

Odwołujący  również  żąda  odrzucenia  oferty,  niemniej  jednak  wobec  nie  zastosowania 

procedury  z  art  128  ust  1  pkt  1  Pzp,  o

dwołujący  ewentualnie  i  alternatywnie  na  wypadek 

nieuwzględnienia zarzutu nr 1 żądał, aby zamawiający zażądał uzupełniania wykazu robót o 

robotę spełniającą warunek udziału w postępowaniu, w trybie ww. przepisu. 

W  rama

ch  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego  przystąpienie  po  stronie 

zamawiającego zgłosił wykonawca EBS BUD Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.  

W dniu 6 kwietnia 2023 r. zamawi

ający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie, 

w której oświadczył, że uwzględnia w całości złożone odwołanie. 


W  dniu  6  kwietnia  2023  r.  do  akt  sprawy 

wpłynęło  również  pismo  procesowe 

wykonawcy 

zgłaszającego przystąpienie, w którym wniósł on o: 

- odrzucenie 

odwołania na podstawie art. 528 pkt 3) Pzp w zw. z art. 515 ust. 1 pkt 1) lit. a) 

Pzp co do zarzutu oznaczonego punktem 2 w 

odwołaniu z dnia 27 marca 2023 r. w związku 

z tym, 

że odwołanie w tej części zostało wniesione po upływie terminu określonego w Pzp;  

- oddalenie 

odwołania w pozostałej części jako oczywiście bezzasadnego; 

w przypadku nieuwzględnienia wniosku o odrzucenia odwołania w części:  

- oddalenie 

odwołania w całości jako oczywiście bezzasadnego. 

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego 

postępowania,  złożonych 

dowodów oraz biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika, Izba ustaliła i zważyła, 

co nast

ępuje: 

Wobec  sp

ełnienia  przesłanek  określonych  w  art.  525  Pzp,  Izba  stwierdziła 

skuteczn

ość  zgłoszonego  przystąpienia  przez  wykonawcę  EBS  BUD  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Warszawie (zwanego 

dalej: „przystępującym”), do udziału w postępowaniu odwoławczym 

po  stronie  zamawia

jącego.  W  związku  z  tym  ww.  wykonawca  stał  się  uczestnikiem 

pos

tępowania odwoławczego. 

Na  posiedzeniu  niejawnym  z  udzia

łem  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego,  przystępujący  wniósł  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  w  całości  przez 

zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu.  

Izba  do

szła  do  przekonania,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skut

kujących  odrzuceniem  odwołania  w  całości,  jednakże  część  zarzutów  odwołania 

dokładanie  zarzut  określony  w  pkt  2  petitum  odwołania)  nie  mogła  podlegać  rozpoznaniu  

z  uwagi  na  to

,  że  została  wniesiona  po  upływie  terminu  oraz  dotyczyła  okoliczności 

rozstrzygniętej przez Izbę we wcześniejszej sprawie, oznaczonej sygn. akt KIO 205/23.  

Zgodnie z treścią art. 528 pkt 3 i 4 Pzp, Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że: 

odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie; 

odwołujący  powołuje  się  wyłącznie  na  te  same  okoliczności,  które  były  przedmiotem 

rozstrzygnięcia  przez  Izbę  w  sprawie  innego  odwołania,  dotyczącego  tego  samego 

postępowania wniesionego przez tego samego odwołującego. 

Przedmiotowe 

postępowanie było procedowane z zastosowaniem procedury unijnej, 

dla 

której  zgodnie  z  art.  515  ust.  1  pkt  1  lit.  a)  Pzp  odwołanie  wnosi  10  dni  od  dnia 

przekazania  informacji  o  czynności  zamawiającego  stanowiącej  podstawę  jego  wniesienia, 

jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Termin 

na  wniesienie 

odwołania  ma  charakter  prekluzyjny  i  nie  podlega  przywróceniu.  Uchybienie 


temu  terminowi  powoduje 

wygaśnięcie  prawa  do  wniesienia  odwołania.  W  świetle 

przywołanego  wyżej  przepisu  termin  na  wniesienie  odwołania  powinno  liczyć  się  od  dnia 

przekazania  informacji  o 

czynności  zamawiającego  stanowiącej  podstawę  jego  wniesienia, 

czyli  w  odniesieniu  do  podniesionego  przez 

odwołującego zarzutu nr 2 od dnia 13 stycznia 

2023  r.,  kiedy  to  wykonawcom  została  przekazana  za  pośrednictwem  platformy  zakupowej 

pierwsza informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej w 

postępowaniu. 

Jak słusznie wskazał przystępujący wybór oferty najkorzystniejszej z dnia 17 marca 2023 r. 

był  konsekwencją  unieważnienia  przez  zamawiającego  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej z dnia 13 stycznia 2023 r., którą odwołujący również zaskarżył. Co więcej 

o

dwołujący  stawiał  już  wtedy  zarzuty  względem  referencyjnej  roboty  budowlanej,  której 

dotyczy  zarzut  z  pkt  2  petitum  przedmiotowego 

odwołania.  Izba  w  całości  oddaliła  w  tym 

zakresie 

odwołanie  wyrokiem  z  dnia  7  lutego  2023  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  205/23 

uznając, że referencyjna robota budowlana, na którą powołał się przystępujący, tj.: Budowa 

instalacji  klimatyzacji  i  wentylacji  mechanicznej  wraz  z  modernizac

ją  instalacji 

teletechnicznych  i  audiowizualnych  oraz  pozos

tałych instalacji budynkowych – budynek „G” 

Kancelarii  Sejmu,  ul.  Wiejska  4/6/8  Warszawa,  potwierdza

ła  spełnienie  warunku  udziału  

postępowaniu, o którym mowa w 10.1 pkt 4 a) SWZ.  

Ponadto  okolic

zności,  na  które  powoływał  się  odwołujący  w  tym  odwołaniu  nie  wynikały  z 

czynności  lub  stanowiska  zamawiającego,  które  można  było  uznać  za  nowe  okoliczności 

względem czynności pierwotnego wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 13 stycznia 2023 r. 

Jak  usta

liła  Izba  „nowe  okoliczności”  na  jakie  powołał  się  odwołujący  przy  uzasadnieniu 

zarzutu  z  pkt  2  petitum 

odwołania  związane  były  z  uzyskaniem  przez  odwołującego 

odpowiedzi  z  Państwowej  Inspekcji  Nadzoru  Budowlanego  z  dnia  17  lutego  2023  r.  Przy 

czym  w  wyniku  dokonanych  przez 

skład  orzekający  ustaleń  należało  uznać,  że  ww. 

odpowiedź  była  efektem  wniosku  jaki  wpłynął  do  Państwowej  Inspekcji  Nadzoru 

Budowlanego w dniu 8 lutego 2023 r. 

Odwołujący na posiedzeniu niejawnym nie był w stanie 

ustalić,  kiedy został  wysłany  wniosek  do  Państwowej  Inspekcji  Nadzoru Budowlanego  oraz 

ostatecznie 

przyznał, że jako dzień wysłania ww. wniosku należy przyjąć datę 8 lutego 2023 

r.  Ustalenie 

momentu  zawnioskowania  o  informacje  będące  następnie  istotą  argumentacji 

podniesionej  na  poparcie  zarzutu  nr  2 

miało  kluczowe  znaczenie  dla  przesądzenia 

zachowania terminu dla jego wniesienia. Tym samym 

skład orzekający uznał, że odwołujący 

dopiero  w  momencie 

wysłania  wniosku  do  Państwowej  Inspekcji  Nadzoru  Budowlanego  tj. 

dopiero 8 lutego 2023 r., 

zdał sobie sprawę z potencjalnego znaczenia tej okoliczności oraz 

podjął  działania  w  celu  zdobycia  informacji  w  zakresie  tej  okoliczności  w  kontekście 

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  przez  przystępującego.  Okoliczności  te  były 

związane  z  czynnością  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  postępowaniu  dokonanej  13 

stycznia  2023  r.,  a 

zamawiający  po  unieważnieniu  tej  czynności  nie  podjął  żadnych 


czynności  oraz  nie  określił  nowego  stanowiska  wobec  spełnienia  przez  przystępującego 

warunku  określonego  w  pkt  10.1  pkt  4  a)  SWZ.  Czynności  podejmowane  przez 

zamawiającego pomiędzy unieważnieniem czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 

13  stycznia  2023  r.,  a  powt

órzeniem  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  z  dnia  17 

marca 2023 r. dotyczyły wyłącznie warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt 10.1 

pkt  4  b)  SWZ.  W 

związku  z  tym  Izba  stwierdziła,  że  termin  na  kwestionowanie  spełnienia 

warunku  udziału  w  postępowaniu  zawartego  w  pkt  10.1  pkt  4  a)  SWZ  minął  w  dniu  23 

stycznia 2023 r.  

Na  marginesie 

skład  orzekający  stwierdził,  że  odwołujący  zwrócił  się  z  wnioskiem  do 

Państwowej Inspekcji Nadzoru Budowlanego w dniu 8 lutego 2023 r., natomiast odpowiedź 

od  tej  instytucji  uzysk

ał  17  lutego  2023  r.,  co  oznaczało,  że  w  ciągu  9  dni  był  w  stanie 

otrz

ymać  informacje  stanowiące  osnowę  zarzutu  z  pkt  2.  Powyższe  ustalenie  pozwalało 

uznać,  że  gdyby  odwołujący  dochował  należytej  staranności  po  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty z dnia 13 stycznia 2023 r. 

to mógłby w terminie właściwym dla wniesienia odwołania tj. 

do  23  stycznia  2023  r.  pr

zygotować  argumentację  w  takim  samym  zakresie  jak  zrobił  to  

obecnym  odwołaniu w  zakresie zarzutu z pkt 2  petitum  odwołania.  Zaniechanie  podjęcia 

stosownych  działań  przez  odwołującego  w  związku  z  wcześniejszą  czynnością  wyboru 

najko

rzystniejszej  oferty  w  postępowaniu  nie  mogło  otwierać  mu  drogi  do  ponownego 

kwestionowania 

warunku  udziału  w  postępowaniu  zawartego  w  pkt  10.1  pkt  4  a)  SWZ 

ponieważ  kolejna  ocena  ofert,  w  tym  przypadku  nakazana  wyrokiem  Izby  KIO  205/23,  nie 

przyw

róciła odwołującemu terminu na zaskarżenie czynności czy zaniechań zamawiającego, 

o których mógł powziąć wiadomość po dokonaniu pierwszej oceny. Stanowisko to znajduje 

potwierdzenie w  wyroku  Sądu Okręgowego w  Warszawie z dnia 31 maja 2021 r.  sygn.  akt 

XXIII  Zs  28/21, 

gdzie  trafnie  wskazano,  że  Aktualny  jest  pogląd  wyrażony  przez  Sąd 

Okręgowy  w  Warszawie  z  dnia  26  listopada  2007  r.  (V  CA  2056/07),  zgodnie  z  którym 

wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego ma obowiązek działania z 

należytą  starannością  –  zatem  również  tak,  aby  w  pełni  mogła  być  realizowana  zasada 

koncentracji  środków  ochrony  prawnej,  a  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  nie  było 

zbędnie  przedłużane,  gdyż  nie  leży  to  w  interesie  publicznym.  Zachowaniem 

odpowiadającym  profesjonalnemu  charakterowi  działalności  skarżącego  (zob.  art.  355  §  2 

k.c.  w  zw.  z  art.  14 

dpzp)  byłoby  dążenie  do  zachowania  swoich  praw  przez  wniesienie 

o

dwołania  w  ustawowo  określonym  terminie.  Podkreślenia  wymaga,  iż  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  a  tym  bardziej  postępowanie  odwoławcze,  stanowi 

fragment profesjonalnego obrotu gospodarczego. Uczestnictwo w ni

m, możliwość uzyskania 

zamówienia  zależne  jest  od  aktywności,  przezorności  i  zapobiegliwości  wykonawców, 

dokładania aktów należytej staranności w celu zabezpieczenia swoich praw w postępowaniu 

oraz możliwości uzyskania zamówienia


W  związku  z  powyższym  Izba  postanowiła  o  odrzuceniu  odwołania  w  części  dotyczącej 

za

rzutu  określonego  w  pkt  2  petitum  odwołania  na  podstawie  z  art.  528  pkt  3  Pzp,  co 

skutkowało pozostawieniem tego zarzutu bez rozpoznania. 

W  związku  z  uznaniem  zarzutu z  pkt  2  jako  spóźnionego,  w  konsekwencji  należało 

przyjąć,  że  jego  rozpoznanie  stało  się  niedopuszczalne  również  w  związku  z  brzmieniem 

przepisu  art.  528  pkt  4  Pzp.  W  uzasadnieniu  orzeczenia  w  sprawie  KIO  205/23  Izba 

stwierdziła  m.  in.,  że  (…)  robota  budowlana  wskazane  przez  Wykonawcę  EBS  w  wykazie 

potwierdza  sp

ełnienie  warunku  udziału  w  Postępowaniu.  Wykonawca  EBS  wykazał,  że 

zakresem  tej  roboty  były  objęte  prace  polegające  co  najmniej  na  modernizacji  budynku 

użyteczności  publicznej.  W  ustawie  prawo  budowlane  brak  jest  definicji  legalnej  pojęcia 

„modernizacji”  budynku  użyteczności  publicznej.  Należy  zatem  kierować  się  jego 

znaczeniem  w  języku  potocznym.  Modernizacja  zgodnie  ze  Słownikiem  języka  polskiego 

PWN  oznacza  "1.  unowocze

śnienie  i  usprawnienie  czegoś".  Można  zatem  przyjąć,  że 

modernizacją budynku będzie wykonanie prac zmierzających do podniesienie jego walorów 

es

tetycznych i użytkowych poprzez unowocześnienie, ulepszenie, uwspółcześnienie takiego 

obiektu.  Zdaniem  Izby,  Wykonawca  EBS  wykaza

ł,  że  nastąpiła  co  najmniej  modernizacja 

budynku  użyteczności  publicznej.  Wykonawca  EBS  złożył  jako  dowód  w  sprawie 

oświadczenie  Inwestora  –  Kancelarii  Sejmu  RP  potwierdzające,  że  w  wyniku  realizacji 

referencyjnej  inwestycji 

nastąpiła  zmiana  parametrów  użytkowych  oraz  technicznych 

istniejącego  obiektu  tj.  budynku  „G”  Kancelarii  Sejmu,  co  jest  warunkiem  uznania  danego 

zakresu prac 

za przebudowę w rozumieniu definicji legalnej z ustawy Prawo budowlane. Izba 

wzięła  również  pod  uwagę  opinię  techniczną  rzeczoznawcy  budowlanego  Remigiusza 

Smolika, wskazującą, że przedmiotowa inwestycja poza budową i remontem wymienionych 

instalacji  obej

mowała  również  przebudowę  samego  budynku.  Zaprojektowane  i  wykonane 

prace  konstrukcyjne  wypełniają  definicję  przebudowy,  ponieważ  w  ich  wyniku  nastąpiła 

zmiana  parametrów  użytkowych  i  technicznych  istniejącego  obiektu.  Okoliczności 

przeciwnych Odwołujący nie wykazał

Jak  wynika  z  powyższego  Izba  przy  okazji  sprawy  oznaczonej  sygn.  akt  KIO  205/23 

jednoznacznie 

przesądziła 

spełnienie 

przez 

przystępującego 

warunku 

udziału  

w  postępowaniu  określonego  w  pkt  10.1  pkt  4  a)  SWZ,  zatem  rozpoznawanie  zarzutu  

w  kontekście ww.  warunku,  w  związku  z  wniesieniem  przedmiotowego  odwołania,  stało  się 

niedopuszczalne. 

W  konsekwencji 

powyżej  opisanych  okoliczności  i  ustaleń  tj.  z  jednej  strony 

wniesienia  prz

ez  przystępującego  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  w  całości  przez 

zamawiającego  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  a  z  drugiej  strony  odrzucenia 


odwołania  w  części  dotyczącej  zarzutu  określonego  w  pkt  2  petitum  odwołania,  Izba 

skierowała na rozprawę odwołanie w zakresie niepodlegającym odrzuceniu. 

Izba uznała, że odwołujący wykazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz 

może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym 

wy

pełnił  materialnoprawne  przesłanki  dopuszczalności  odwołania,  o  których  mowa  w  art. 

505 ust. 1 Pzp.  

Izba zalicz

yła na poczet materiału dowodowego: 

1) dokumentacj

ę przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na ośmiu płytach CD, która 

została  przesłana  do  akt  sprawy  przez  zamawiającego  w  dniu  4  kwietnia  2023  r.,  w  tym  

w s

zczególności:  

- spe

cyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal jako: „SWZ”) wraz z załącznikami; 

ofertę złożoną przez przystępującego; 

informację o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu z dnia 13 stycznia 2023 r. 

- inform

ację o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu z dnia 17 marca 2023 r.; 

2) załączniki do odwołania: 

zdjęcia budynku Przychodni Kolejowej; 

- informacje o stanie obiektu Przychodni Kolejowej; 

- odpis wyroku z dnia 7 lutego 2023 r. o sygn. akt KIO 205/23; 

materiały dotyczące Central Hotel Gdańsk; 

3) załączniki do pisma procesowego przystępującego: 

-  wydruki 

z  wyszukiwarki  publicznej  RWDZ  (wyszukiwarki  Rejestru  Wniosków,  Decyzji  

i  Zgłoszeń  w  sprawach  budowlanych)  prowadzonej  przez  Główny  Urząd  Nadzoru 

Budowlanego (wyszukiwarka.gunb.gov.pl); 

wydruk  z  Biuletynu  Informacji  Publicznej  Miasta  Gdańska  –  Wyszukiwarka  decyzji 

administracyjnych wydawanych przez Wydział Urbanistyki i Architektury; 

4) dokumenty 

złożone na posiedzeniu niejawnym przez odwołującego: 

decyzję  Prezydenta  Miasta  Gdańska  z  dnia  13  sierpnia  2013  r.  w  sprawie  zatwierdzenia 

pro

jektu  budowlanego  i  udzielenia  spółce  VERSUS  pozwolenia  na  budowę,  decyzję  z  dnia 

26  kwietnia  2017  r.  dot

yczącą  pozwolenia  na  użytkowanie  ww.  obiektu  oraz  pismo  z  dnia  

4 kwietnia 2023 r. z U

rzędu Miejskiego w Gdańsku; 

-  projekt  budowlany  dot

yczący  przebudowy/rozbudowy  i  zmiany  sposobu  użytkowania 

budynku  przy  ul.  Podwale  Grodzkie  4  w  G

dańsku  działka  nr  27/2  obręb  80  na  funkcję 

biurowo-hotelowo-gastrono

miczną TOM II; 

5) dokumenty 

złożone na posiedzeniu niejawnym przez przystępującego: 

decyzję  Prezydenta  Miasta  Gdańska  z  dnia  13  sierpnia  2013  r.  w  sprawie  zatwierdzenia 

pro

jektu budowlanego i udzielenia spółce VERSUS pozwolenia na budowę; 


oświadczenie  kierownika  budowy  (przebudowy)  przychodni  kolejowej  w  Gdańsku  przy  ul. 

Podwale Grodzkie 4 z dnia 7 kwietnia 2023 r.; 

6) dokumentację uzupełnioną na rozprawie przez zamawiającego: 

-  wezwanie  z  dnia  16  lutego  2023  r.  skierowane  do 

przystępującego na podstawie art. 128 

ust. 1 Pzp w 

związku z wykonaniem wyroku Izby w sprawie KIO 205/23; 

odpowiedź  Przystępującego  na  powyższe  wezwanie  z  dnia  27  lutego  2023  r.  wraz  

z załączonym wykazem osób. 

Izba ustal

iła co następuje. 

Zgodnie z warunkiem 

udziału w postępowaniu określonym w pkt 10.1 pkt 4 lit. b) tiret 

i):  

O  udzielenie  niniejszego  zamówienia  mogą  ubiegać  się  Wykonawcy,  którzy  nie  podlegają 

wykluczeniu  oraz  spełniają  określone  warunki  udziału  w  postępowaniu,  zgodnie  z  art.  112 

ustawy Prawo zamówień publicznych: 

…) 

4)  z

dolności  technicznej  lub  zawodowej  –Zamawiający  uzna  warunek  za  spełniony,  jeżeli 

Wykonawcy biorący udział w postępowaniu wykażą, że: 

…)  

b) dysponują osobami skierowanymi przez Wykonawcę do realizacji zamówienia tj.:  

i.  minimum  jedną  osobą,  która  będzie  pełniła  funkcję  kierownika  budowy  przy  realizacji 

niniejszego  zamówienia,  posiadającą  uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami  

w  specjalności  konstrukcyjno-budowlanej  bez  ograniczeń,  która  posiada  doświadczenie  

w ki

erowaniu robotą budowlaną tj. w okresie ostatnich 7 lat przed upływem terminu składania 

ofert  pełniła  funkcję  kierownika  budowy  przez  cały  okres  jej  trwania  przy  jednej  robocie 

budowlanej  polegającej  na  przebudową  lub  rozbudowie  budynku  użyteczności  publicznej 

wpisanego do rejestru zabytków, a wartość robót budowlanych wynosiła co najmniej 25 000 

000,00 PLN (netto);

Na  potwierdzenie  spełnienia  ww.  warunku  wykonawcy  powinni  złożyć  wykaz  osób 

skierowanych  przez  w

ykonawcę  do  realizacji  zamówienia  publicznego  w  szczególności 

odpowiedzialnych 

za  świadczenie  usług,  kontrolę  jakości  lub  kierowanie  robotami 

budowlanymi,  wraz  z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień, 

doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także 

zakresu  wykonywanych prz

ez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania 

tymi osobami (wzór wykazu osób stanowił Załącznik nr 7 do SWZ). 

W  dniu  13  stycznia 

2023  r.  zamawiający  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  

postępowaniu. Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta przystępującego. 


Odwołujący  w  dniu  23  stycznia  2023  r.  wniósł  odwołanie,  w  którym  zakwestionował 

czynność  zamawiającego  podjętą  w  postępowaniu,  polegającą  na  wyborze  oferty 

wykonawcy  EBS  BUD  Sp.  z  o.o. 

z siedzibą w Warszawie, podczas gdy oferta ta podlegała 

odrzuceniu  a  zaniechanie  tej  c

zynności  doprowadziło  do  naruszenia  przepisów  Pzp. 

Przedmio

towe odwołanie zostało oznaczone sygn. akt KIO 205/23. 

Izba wyrokiem z dnia 7 lutego 2023 r. w sprawie o sygn. akt KIO 205/23 u

względniła 

odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 112 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z 

128 ust. 1 i ust. 5 Pzp i nakaz

ała zamawiającemu wezwać na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp 

wykonawcę  EBS  BUD  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  do  złożenia  dokumentów 

potwierdzaj

ących spełnienie warunku udziału w postępowaniu z pkt 10.1 ppkt 4 lit. b) i) SWZ. 

Zamawiaj

ący wykonując nakaz Izby określony w ww. orzeczeniu, pismem z dnia 16 

lutego  2023  r.

,  wezwał  przystępującego  na  podstawie  art.  128  ust.  1  Pzp  do  złożenia 

dokumentów  potwierdzających  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu  wskazanego  

w pkt 10.1 ppkt 4 lit. b) i SWZ tj.: 

wykazu  osób  skierowanych  przez  Wykonawcę  do  realizacji  zamówienia  publicznego  

w  szczególności  odpowiedzialnych  za  świadczenie  usług,  kontrolę  jakości  lub  kierowanie 

robotami  budowlanymi,  wraz  z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych, 

uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia 

publicznego,  a  także  zakresu  wykonywanych  przez  nie  czynności  oraz  informacją  

podstawie do dysponowania tymi osobami (wzór Wykazu osób stanowi Załącznik nr 7 do 

SWZ)

W odpowiedzi 

na powyżej wskazane wezwanie przystępujący w dniu 27 lutego 2023 

r. złożył wykaz osób. Z przedłożonego przez przystępującego wykazu osób wynikało, że jako 

osoba  przewidziana  na  stanowisko  kier

ownika  budowy  został  wskazany  pan  M(…)  W(…), 

który  wykonał  roboty  polegające  na  przebudowie  i  rozbudowie  budynku  użyteczności 

publicznej  wpisanego  do  rejestru  zabytków,  tj.  Przebudowa,  rozbudowa  i  zmiana  sposobu 

użytkowania  budynku  Przychodni  Kolejowej,  na  funkcję  biurowo  –  hotelowo  - 

gastronomiczną Gdańsk, ul. Podwale Grodzkie 4, Wpisany do rejestru zabytków pod nr 963 

wartość robót budowlanych wykonanej przebudowy i rozbudowy budynku wyniosła powyżej 

25 000 000,00 PLN netto. 

W  dniu  17  marca  2023  r.  zamawia

jący  dokonał kolejnego  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty pos

tępowaniu. Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta przystępującego. Oferta 

odwołującego została sklasyfikowana na drugim miejscu w rankingu. 

T

reść przepisów dotyczących zarzutów:  

- art. 112 ust 2 pkt 4 Pzp 

– Warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć: 

…) 


4) zdolności technicznej lub zawodowej.; 

- art. 116 ust. 1 Pzp 

– W odniesieniu do zdolności technicznej lub zawodowej zamawiający 

może  określić  warunki  dotyczące  niezbędnego  wykształcenia,  kwalifikacji  zawodowych, 

doświadczenia,  potencjału  technicznego  wykonawcy  lub  osób  skierowanych  przez 

wykonawcę do realizacji zamówienia, umożliwiające realizację zamówienia na odpowiednim 

poziomie  jakości.  W  szczególności  zamawiający  może  wymagać,  aby  wykonawcy  spełniali 

wymagania  odpowiednich  norm  zarządzania  jakością,  w  tym  w  zakresie  dostępności  dla 

osób  niepełnosprawnych,  oraz  systemów  lub  norm  zarządzania  środowiskowego, 

wskazanych  przez  zamawiającego  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  w  dokumentach 

zamówienia.; 

- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp 

– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez 

wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu

-  art.  16  pkt  1  i  2  Pzp 

–  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  

o udzielenie zamówienia w sposób:  

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;  

2) przejrzysty; 

- art. 239 ust. 1 Pzp 

– Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów 

oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. 

Izba z

ważyła co następuje. 

Bi

orąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

i  uczestnika  postępowania  odwoławczego  Izba  uznała,  że  odwołanie  nie  zasługiwało  na 

uw

zględnienie. 

Stanowisko 

odwołującego  opierało  się  na  stwierdzeniu,  że  przystępujący  nie  spełnił 

kwestionowanego 

warunku  udziału  w  postępowaniu,  ponieważ  doświadczenie  osoby 

wskazanej  przez  tego  wykonawc

ę  jako  kierownik  budowy  dotyczyło  obiektu,  który  nie 

posiadał  statusu  budynku  użyteczności  publicznej  zarówno  w  momencie  rozpoczęcia robót 

spełniających  warunek,  jak  i  uzyskanie  takiego  statusu  nie  było  wynikiem  ich 

przeprowadzenia.  

W  zakresie  pierwszej  podnoszonej  przez 

odwołującego  grupy  twierdzeń,  które 

dotyczyły  nieposiadania  statusu  budynku  użyteczności  publicznej  przez  referencyjny  obiekt 

w  momencie  rozpoczęcia  robót,  skład  orzekający  uznał,  że  jak  słusznie  argumentował 

prz

ystępujący, zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części nie może 

nastąpić  samoistnie,  tj.  bez  przeprowadzenia  formalnej  procedury.  Zmianę  sposobu 

użytkowania  obiektu  budowlanego  regulują  przepisy  art.  71  ustawy  z  dnia  7  lipca  1994  r. 

Prawo  budowlane  (t.  j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  2351  ze  zm.)  zwanej  dalej  jako: 

„Prawo 

budowlane

”.  Ww.  przepis  reguluje  m.  in.  pojęcie  zmiany  sposobu  użytkowania  obiektu 


budowlanego, 

która wymaga zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej. 

Ponadto  z

głoszenia  należy  dokonać  przed  dokonaniem  zmiany  sposobu  użytkowania.  

W  przeciwnym  raz

ie  zgłoszenie  nie  wywołuje  skutków  prawnych  i  będzie  traktowane  jako 

samowolna  zmiana  sposobu  użytkowania  obiektu  budowlanego.  Tym  samym  skład 

orzekający  doszedł  do  przekonania,  że  tylko  w  tym  trybie  mogłoby  dojść  do  ewentualnej 

zmiany  sposobu 

użytkowania  budynku,  którego  dotyczyła  referencyjna  robota  budowlana 

wymieniona  w  wykazie 

osób,  obejmującym  osobę  pana  M(…)  W(…),  złożonym  przez 

przystępującego.  Przy  czym  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  należało  zwrócić 

uwagę także na art. 71 ust. 6 pkt 1 Prawa budowlanego, który stanowi, że Jeżeli zamierzona 

zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga wykonania robót 

budowlanych:  1)  objętych obowiązkiem  uzyskania pozwolenia na  budowę  –  rozstrzygnięcie 

w sprawie zmiany sposobu użytkowania następuje w decyzji o pozwoleniu na budowę (…)

Zgodnie z ww. przepisem 

jeżeli zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego wymaga 

wykonania robót budowlanych wymagających uzyskania pozwolenia na budowę – wówczas 

rozstrzygnięcie w sprawie zmiany sposobu użytkowania następuje w pozwoleniu na budowę. 

Takie 

rozstrzygnięcie  znalazło  się  w  decyzji  o  pozwoleniu  na  budowę  dotyczącej 

referencyjnej  roboty  budowlanej

,  co  wynikało  z  dowodów  załączonych  do  pisma 

procesowego 

przystępującego  oraz  złożonych  przez  odwołującego  i  przystępującego  na 

posiedzeniu niejawnym.  

Z  powyższego  wynikało,  że  zmiana  sposobu  użytkowania  obiektu  nastąpiła  w  wyniku 

referencyjnych robót budowlanych, na które powołał się przystępujący w celu potwierdzenia 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 10.1 pkt 4 b) SWZ. Tym 

samym  n

ależało  przyjąć,  że  co  najmniej  do  momentu  rozpoczęcia  prac  na  obiekcie 

wskazanym  przez 

przystępującego,  obiekt  ten  posiadał  formalnie  status  budynku 

użyteczności  publicznej.  Stwierdzenie  to  wynikało  także  z  niektórych  dowodów  złożonych 

przez 

odwołującego  tj.  projektu  budowalnego,  decyzji  z  dnia  13  sierpnia  2013 

zatwierdzającej projekt budowalny i udzielającej pozwolenia na budowę oraz decyzji z dnia 

26  kwietnia  2017  r. 

udzielającej  pozwolenia  na  użytkowanie.  Z  treści  ww.  dokumentów 

wynikało  jednoznacznie,  że  dotyczyły  one  m.  in.  zmiany  sposobu  użytkowania  budynku 

dawnej przychodni kolejowej.  

Dodatkowo 

Izba  uznała,  że  stanowiska  odwołującego  nie  potwierdziły  pozostałe  złożone 

przez niego dowody, 

które wskazywały na zły stan techniczny budynku przychodni kolejowej. 

Z  przedmiotowej 

okoliczności  odwołujący  wywodził,  że  budynek  ten  jeszcze  przed 

wykonanie

m  robót  był  opuszczony,  nieużytkowany,  zdegradowany,  popadający  w  ruinę 

przez  co 

nie  spełniał  wymogów  dla  budynków  użyteczności  publicznej.  W  ocenie  składu 

orzekającego  okoliczność  ta  pozostawała  bez  znaczenia.  W  tym  kontekście  należało 

wskaz

ać,  że  Izba  nie  rozstrzyga  w  materii  z  zakresu  Prawa  budowlanego,  ale  rozpoznaje 


odwołania  dotyczące  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonego  

reżimie  Pzp.  W  związku  z  tym  rozważania  odnoszące  się  do  przepisów  Prawa 

budowlanego 

zostały  poczynione  wyłącznie  na  potrzeby  rozstrzygnięcia  odwołania,  które  

w  przedmiotowej 

sprawie  dotyczyło  warunku  udziału  w  postępowaniu,  a  dokładniej  jego 

spełnienia  przez  jednego  z  wykonawców.  Decydujące  znaczenie  należało  przypisać  treści 

warunku,  który  dotyczył  budynku  użyteczności  publicznej,  natomiast  przytoczone  powyżej 

przepisy Prawa budowlanego pozw

oliły uznać, że rozstrzygnięcie w sprawie zmiany sposobu 

użytkowania obiektu budowlanego ma charakter formalny i następuje w decyzji o pozwoleniu 

na budowę jeśli zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga 

wykonania  robót  budowlanych.  W  związku  z  tym  skład  orzekający  założył,  że  wykonawca 

decydując się na złożenie oferty w postępowaniu, a co za tym idzie kompletując zespół osób 

przewidzianych  do 

spełnienia  warunku  nie musiał  analizować  stanu  technicznego  obiektów 

budowalnych  sprzed  wykonani

a  robót  składających  się  na  doświadczenie  takiej  osoby  lub 

zastanawiać  się  czy  ze  względu  na  stan  techniczny  budynek  mógł  nie  spełnić  swojej  roli 

przez  pewien  czas mimo  tego,  że  przez  całe  lata  funkcjonował  jako  budynek  użyteczności 

publicznej. 

Mając  na  uwadze  dyspozycję  art.  71  ust.  1  pkt  6  Prawa  budowlanego  do 

spełnienia  przedmiotowego  warunku  wystarczające  było, że obiekt  budowlany  formalnie do 

momentu  dokonanej  rozbudowy  lub  przeb

udowy  posiadał  status  budynku  użyteczności 

publicznej.  Z 

okoliczności  przedmiotowej  sprawy  wynikało,  że  dopiero  w  pozwoleniu  na 

budow

ę  formalnie  rozstrzygnięto  zmianę  sposobu  użytkowania  budynku,  zatem  fakt 

wcześniejszego  funkcjonowania  budynku  jako  budynku  użyteczności  publicznej  pozwolił 

uznać, że przystępujący spełnił warunek określony w pkt 10.1 pkt 4 lit. b) SWZ. Tym samym  

z literalnego brzmienia warunku nie 

wynikało, aby zamawiający wymagał od referencyjnego 

obiektu  czegoś  więcej  niż  konkretnego  przeznaczenia  (budynek  użyteczności  publicznej) 

oraz  wpisu  do  rejestru  zabytków.  Z  powyższego  warunku  nie  wynikały  jakiekolwiek 

szczególne  wymagania co do  funkcjonalności  i stanu  obiektu,  a  przede wszystkim  nie  dało 

się z niego wywieść, że roboty powinny być wykonane na czynnym i użytkowanym obiekcie. 

W  zakresie  drugiej  grupy  twier

dzeń  odwołującego  skład  orzekający  uznał,  że  Izba  

w  uzasadnieniu  wyroku  o  sygn.  akt  KIO  205/23  nie 

stwierdziła, że wymóg warunku udziału  

postępowaniu sprowadzał się do wykonania rozbudowy lub przebudowy budynku, który w 

momencie  rozpoczęcia  robót  był  budynkiem  użyteczności  publicznej,  jak  i  ten  status 

zachował w wyniku wykonania prac. Na potrzeby rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy Izba 

stwierdziła, 

że 

odwołujący 

dokonał 

niewłaściwej 

interpretacji 

zarówno 

treści 

kwestionowanego  warunku  jak  i  tez  zawartych  w  ww.  orzeczeniu.  W  uzasadnieniu 

orzeczenia w sprawie o sygn. akt KIO 205

/23 Izba wskazała m. in., że Zamawiający zatem 

posłużył  się  pojęciem  budynku  użyteczności  publicznej  wpisanym  do  rejestru  zabytków  

i  wymagał,  aby  doświadczenie  kierownika  budowy  dotyczyły  przebudowy  lub  rozbudowy 


budynku  użyteczności  publicznej.  Zdaniem  Izby,  wymóg  Zamawiającego  został 

sformułowany  w  sposób  jednoznaczny  i  precyzyjny.  Jego  literalna  wykładania  prowadzi  do 

jednego wniosku tj. doświadczenie na jakie powołuje się kierownik budowy musiało dotyczyć 

przebudowy  lub  rozbudowy  bu

dynku  użyteczności  publicznej  oraz  Irrelewantne  dla  oceny 

spełnienia warunku udziału w postepowaniu jest to, że w wyniku wykonanych prac powstał 

budynek użyteczności publicznej. Z postanowień SWZ nie wynika bowiem, że Zamawiający 

objął  zakresem  spornego  warunku  również  rozbudowę  lub  przebudowę  budynku 

prz

emysłowego.  

Odwołujący w swojej argumentacji nawiązywał do opisu przedmiotu zamówienia wywodząc, 

że  skoro  w  ramach  przedmiotowego  zamówienia  budynek  po  wykonanych  pracach  ma 

utrzymać status budynku użyteczności publicznej, to za spełniające warunek określony w pkt 

10.1 pkt 4 lit. b) SWZ 

można było uznać tylko takie roboty budowlane w wyniku, których ww. 

status 

został  utrzymany.  Jak  wynika  z  powyższego  odwołujący  próbował  forsować  w  tym 

aspekcie  celowościową  wykładnię  treści  warunku,  która  w  tym  wypadku  była 

niedopuszczalna.  Co  do  zasady  w

arunki  udziału  w  postępowaniu  podlegają  w  pierwszej 

kolejności  wykładni  językowej,  która  polega  na  ustalaniu  znaczenia tekstu  przez  odwołanie 

się  do  kontekstu  językowego  terminów,  zwrotów  czy  wyrażeń  zawartych  SWZ.  W  związku  

z  jednoznaczną  treścią  warunku  wykładnia  językowa  okazała  się  w  zupełności 

wystarczaj

ąca,  a  jej  zastosowanie  potwierdziło,  że  zamawiający  wymagał  doświadczenia  

w  przebudowie  lub 

rozbudowie  budynku  użyteczności  publicznej.  Skoro  zatem  

w  przedmiotowej  sprawie  budynek  wskazany  w  wykazie 

przystępującego  był  budynkiem 

użyteczności  publicznej,  to  wykonawca  ten  spełnił  warunek  udziału  w  postępowaniu. 

Zas

tosowanie  wykładni  celowościowej,  jak  chciałby  odwołujący,  prowadziłoby  de  facto  do 

ustalenia nowego brzmienia warunku udziału w postępowaniu,  polegającego  na  zawężeniu 

zakresu  dopuszczonego  doświadczenia  wykonawcy  w  stosunku  do  określonego  przez 

z

amawiającego w SWZ. Dopuszczenie takiej wykładni na etapie badania i oceny ofert byłoby 

niedopuszczalne

,  gdyż  stanowiłoby  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców.  Stąd  też,  Izba  uznała,  że  przystępujący  wykazał  spełnienie 

warunku ud

ziału w postępowania określonego w pkt 10.1 pkt 4 lit. b) SWZ. Tym samym Izba 

oddaliła zarzut podniesiony w pkt 1 petitum odwołania. 

W konsekwencji oddalenia zarzutu wskazanego w pkt 1 petitum 

odwołania, oddaleniu 

podlegał również zarzut zawarty w pkt 3, ponieważ w okolicznościach przedmiotowej sprawy 

nie  można  było  stwierdzić  naruszenia  zasad  systemu  zamówień  publicznych  określonych  

w art. 16 pkt 1 i 2 Pzp oraz uz

nać, że zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej 

oferty, która podlegała odrzuceniu. 


Reasumując  skład  orzekający  uznał,  że  żaden  z  podniesionych  w  odwołaniu 

zarzutów nie znalazł potwierdzenia. W związku z powyższym Izba stwierdziła, że odwołanie 

podlegało oddaleniu i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  post

ępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku,  na 

podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Mini

strów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów 

kosz

tów  postępowania odwoławczego,  ich  rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania 

wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437),  zaliczając  na  poczet  niniejszego 

postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez odwołującego oraz 

za

sądzając  od  odwołującego  na  rzecz  przystępującego  koszty  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzeni

a pełnomocnika, na podstawie złożonej na rozprawie faktury. 

Przewodniczący:      …………………………….