KIO 845/23 WYROK dnia 11 kwietnia 2023 roku

Stan prawny na dzień: 30.05.2023

Sygn. akt: KIO 845/23 

WYROK 

z dnia 11 kwietnia 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Magdalena Rams 

Protokolant:             Wiktoria Ceyrowska  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  7  kwietnia 

2023  roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izb

y  Odwoławczej  w  dniu  27  marca  2023  r.  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum:  A.  S. 

prowadząca 

działalność 

gospodarczą 

pod 

firmą 

Przedsiębiorstwo 

Robót 

Inżynieryjnych A. S. oraz A. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą FHU A. 

S., 

w postępowaniu prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka 

z o.o. w Gliwicach,  

przy  udziale  wykonawcy  K.  L. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi 

Techniczno  Inżynieryjne  K.  L.,  Mysłowice  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: (i) unieważnić czynność wyboru oferty 

najkorzystniejszej;  (ii)  unieważnić  czynność  odrzucenia  oferty  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  konsorcjum:  A.  S.  prowadząca  działalność 

gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo  Robót  Inżynieryjnych  A.  S.  oraz  A.  S. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  FHU  A.  S.;  (iii)  odrzucić  ofertę 

wykonawcy  K.  L. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi  Techniczno 


Inżynieryjne  K.  L.,  Mysłowice  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp;  (iv) 

dokonać ponownego badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu.  

kosztami postępowania obciąża zamawiającego i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7 500  zł  00  gr  

(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty poniesione 

przez o

dwołującego tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kwotę  11  357  zł  00  gr  

(słownie: jedenaście tysięcy trzysta pięćdziesiąt siedem złotych zero groszy) tytułem 

zwrotu kosztów postępowania odwoławczego.  

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  poz.  1710  z  późń.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący ……………………………………….. 


Sygn. akt: KIO 845/23 

UZASADNIENIE  

W  dniu  27  marca  2023  r.  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawców wspólnie ubiegający się o zamówienie: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych 

A. S. oraz FHU A. S. 

(dalej „Odwołujący”) zarzucając zamawiającemu Miastu Gliwice (dalej 

„Zamawiający”)  nieprawidłowe  odrzucenie  oferty  Odwołującego  i  zaniechane  czynności 

odrzucenia  oferty  wykonawcy  Usługi  Techniczno  Inżynieryjne  K.  L.  (dalej:  „Usługi 

Techniczno Inżynieryjne”). Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

1)  ar

t. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, podczas 

gdy oferta Odwołującego nie zawiera błędów w obliczeniu ceny lub kosztu, w tym 

uwzględnia prawidłową stawkę podatku od towarów i usług (VAT); 

2)  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp 

poprzez  zaniechanie  czynności  odrzucenia  oferty 

wykonawcy Usługi Techniczno Inżynieryjne, podczas gdy oferta tego wykonawcy 

zawiera  błąd  w  obliczeniu  ceny  lub  kosztu  w  postaci  przyjęcia  błędnej  stawki 

podatku od towarów i usług (VAT). 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz:  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  nakazanie  Zamawiającemu 

odrzucenia  oferty  wykonawcy  Usługi  Techniczno  Inżynieryjne,  dopuszczenie  i 

przeprowadzenie  dowodów  wskazanych  w  treści  uzasadnienia;  dopuszczenie  i 

przeprowadzenie  dowodu  z  opinii  biegłego  z  dziedziny  podatków  na  okoliczność  ustalenia 

prawidłowej  stawki  podatku  od  towarów  i  usług  (VAT)  dla  usług  będących  przedmiotem 

niniejszego  zamówienia,  obciążenie  kosztami  postępowania  Zamawiającego  oraz 

zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwoty  7.500  zł  stanowiącej  koszty 

poniesione  z  tytułu  wpisu,  a  także  kwoty  wskazanej  przez  Odwołującego  na  rozprawie 

według przedłożonych na niej dokumentów. 

W  uzasadnieniu  podniesionych  z

arzutów  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pod  nazwą  „Bieżące  utrzymanie 

potoków  komunalnych,  przynależnego  zbiornika  ziemnego  na  terenie  Miasta  Gliwice  oraz 

wylotów  na  rzece Kłodnica oraz  rzece  Bytomka”  (numer referencyjny:  TP/2/2023). Wartość 

zamówienia  jest  mniejsza  niż  progi  unijne.  Postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie 

podstawowym w wariancie bez negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp). 


Przedmiot zamówienia został przez Zamawiającego sklasyfikowany jako usługa. 

W  treści  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (dalej:  „SWZ”)  Zamawiający  nie  narzucił 

wykonawcom  w  żaden  sposób  stawki  podatku  od  towarów  i  usług  (VAT).  W  postępowaniu 

oferty złożyli między innymi: 

Odwołujący – zastosował stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 8%. 

Wykonawca Usługi Techniczno Inżynieryjne – zastosował stawkę podatku od 

towarów i usług (VAT) 23%. 

Pismem z dnia 15 lutego 2023 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień 

dotyczących treści złożonej oferty. Zamawiający wskazał, że Odwołujący zastosował stawkę 

podatku  od  towarów  i  usług  (VAT)  8%  i  poprosił  o  wyjaśnienie  i  uzasadnienie  podstaw 

zastosowanej  stawki. 

Odwołujący  udzielił  wyjaśnień  w  dniu  17  lutego  2023  r.  Odwołujący 

wskazał, że przedmiotem zamówienia są usługi polegające na bieżącym utrzymaniu potoków 

komunalnych  oraz  zbiornika  ziemnego  wraz  z  wylotami  na  rzekach.  Zgodnie  z 

rozporządzeniem  Rady  Ministrów  z  dnia  4  września  2015  r.  w  sprawie Polskiej  Klasyfikacji 

Wyrobów i Usług (PKWIU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.) tego typu usługi należy 

zakwalifikować  według  kodu  PKWiU  81.30.12.0  (Usługi  związane  z  zagospodarowaniem 

pozostałych terenów zieleni). Prawidłowa stawka podatku od towarów i usług dla usług (VAT) 

będących  przedmiotem  niniejszego  zamówienia  wynosi  więc  8%.  Ponadto,  Odwołujący  na 

poparcie  powyższej  argumentacji  przedstawił  opinię  podatkową  sporządzoną  przez 

Kancelarię Prawno-Podatkową Drewniak sp. z o.o. z dnia 13 lutego 2023 r. Przedstawiona 

opinia  potwierdza,  że  usługi  będące  przedmiotem  zamówienia  objęte  są  kodem  PKWiU 

81.30.12.0,  a  w  konsekwencji  zastos

owanie  znajdzie  stawka  podatku  od  towarów  i  usług 

(VAT) 8%. 

Dowód: Opinia podatkowa z dnia 13 lutego 2023 r. (złożona w toku postępowania 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego)  [załącznik  numer  1  do  niniejszego  odwołania)  -  na 

okoliczność ustalenia, że usługi będące przedmiotem zamówienia objęte są kodem PKWiU 

81.30.12.0,  a  w  konsekwencji  zastosowanie  znajdzie  stawka  pod

atku  od  towarów  i  usług 

(VAT) 8%. 

Pismem  z  dnia  22  marca  2023  r.  „Zawiadomienie  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty” 

Zamawiający poinformował, że wybrał jako ofertę najkorzystniejszą ofertę wykonawcy Usługi 

Techniczno  Inżynieryjne.  Jednocześnie  Zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego. Zamawiający wskazał następujące uzasadnienie: 

„Uzasadnienie prawne: 


Na  podstawie  art.  226  us

t.  1  pkt  10)  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  -  Zamawiający 

odrzuca  ofertę,  ponieważ  oferta  zawiera  błędy  w  obliczeniu  ceny.  Zgodnie  z  przyjętym 

orzecznictwem,  błędem  w  obliczeniu  ceny  jest  sytuacja,  w  której  Wykonawca  przyjmuje  do 

wyliczeń nieprawidłową stawkę podatku od towarów i usług (VAT). 

Uzasadnienie faktyczne: 

Wykonawca w złożonej ofercie zastosował obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%. 

W  związku  z  powyższym  Zamawiający  pismem  z  dnia 15.02.2023 r.  na  podstawie art.  223 

ust.  1  wezwał  Wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnienia  treści  złożonej  oferty  i  uzasadnienia 

podstaw  zastosowania  obniżonej  stawki  podatku  VAT.  Jednocześnie  Zamawiający  zwrócił 

się do obsługującego go w zakresie doradztwa podatkowego Instytutu Studiów Podatkowych 

Spółka  doradztwa  podatkowego  z  wnioskiem  o  wydanie  interpretacji  przepisów  prawa 

podatkowego  w  zakresie  obowiązującej  stawki  podatku  od  towarów  i  usług  dla  usług 

będących  przedmiotem  postępowania.  Wykonawca  pismem  z  dnia  17.02.2023  r.  złożył 

wyjaśnienia,  w  których wskazał,  że  zastosowana przez  niego  8%  stawka podatku VAT jest 

prawidłowa  i  powołał  się  na  rozporządzenie  Rady  Ministrów  z  dnia  4  września  2015  r.  w 

sprawie  Polskiej  Klasyfikacji  Wyrobów  i  Usług  (PKWIU),  zgodnie  z  którym,  w  ocenie 

Wykonawcy,  usługi  będące  przedmiotem  zamówienia  tj.  usługi  polegające  na  bieżącym 

utrzymaniu  potoków  komunalnych  oraz  zbiornika  ziemnego  wraz  z  wylotami  na  rzekach 

należy  zakwalifikować  według  kodu  PKWiU  81.30.12.0  -  „Usługi  związane  z 

zagospodarowaniem  pozostałych  terenów  zieleni".  Na  poparcie  powyższej  argumentacji 

Wykonawca  dołączył  opinię  doradcy  podatkowego  z  dnia  13  lutego  2023  r.  Zamawiający 

zwraca  jednak  uwagę,  że  na  usługę  będącą  przedmiotem  zamówienia  składa  się  szereg 

czynności  wykonywanych  kompleksowo.  Oprócz  wykaszania  skarp  potoków,  przedmiotem 

zamówienia jest również m.in. oczyszczanie dna potoków, przepustów, obiektów mostowych 

i tuneli z namułów, oczyszczanie dna zbiornika z zanieczyszczeń drobnych i gabarytowych, 

oczyszczanie  płyt  betonowych,  odmulenie  dna  zbiornika,  usuwanie  zanieczyszczeń 

wielkogabarytowych  z  koryta  potoku,  stała  obsługa  związana  z  utrzymaniem  drożności 

wylotów  i  ich  krat  poprzez  czyszczenie  tych  krat  oraz  prace  dodatkowe,  np.  prowadzenie 

monitoringu,  wywóz  zebranych  zanieczyszczeń,  dokonywanie  uzgodnień  oraz  opłat 

związanych  z  wejściem  na  teren.  W  związku  z  powyższym  w  celu  dokonania  prawidłowej 

kwalifikacji  opisanych  czynności  pod  kątem  określenia  stawki  podatku  należy  wziąć  pod 

uwagę  kompleksowy  charakter  świadczonych  usług.  Wskazówki  kiedy  określone 

świadczenie należy traktować jako świadczenie złożone, a kiedy jako świadczenie odrębne 

ze  wszystkimi  tego  konsekwencjami  wynikają  z  orzecznictwa  TSUE.  W  sytuacji,  gdy  jedna 

usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka Świadczeń, usługa ta nie powinna 

b

yć  sztucznie  dzielona  dla  celów  podatkowych.  Usługa  będąca  przedmiotem  zamówienia 


jest  usługą  złożoną  (kompleksową),  ponieważ  składa  się  z  różnych  świadczeń,  których 

realizacja  prowadzi  jednak  do  jednego  celu  - 

do  wykonania  świadczenia  głównego,  którym 

jes

t utrzymanie potoków (cieków naturalnych), urządzeń melioracji wodnych (zbiornika) oraz 

wylotów  na  rzece  Kłodnica  oraz  rzece  Bytomka.  Zamawiający  podkreśla,  że  do  wyżej 

wyszczególnionych  robót,  które  polegają  m.in.  na  usunięciu  przełamowań  oraz 

mechaniczny

m odmulaniu dna cieków wodnych są wykorzystywane specjalistyczne maszyny 

np.  koparki,  pogłębiarki  lub  inne,  a  zatem  roboty  te  kwalifikujemy  jako  roboty  budowlane  i 

konserwacyjne  i  jako  takie  mieszczą  się  one  w  grupowaniu  PKWiU  42.21.23.0  „Roboty 

ogólnobudowlane  związane  z  budową  systemów  irygacyjnych  (kanałów),  magistrali  i  linii 

wodociągowych, obiektów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp". Jako 

że grupowanie PKWiU 42.21.23.0 nie zostało wymienione w treści ustawy, jak i w przepisach 

wy

konawczych do ustawy jako korzystające z obniżonej stawki podatku od towarów i usług, 

właściwą  stawką  podatku  jest  stawka  podstawowa  w  wysokości  23%.  Powyższy  pogląd 

został  wyrażony  w  piśmie  ITPP1/4512-216/16/BK  Izby  Skarbowej  w  Bydgoszczy  z  dnia  12 

lipca 

2016  r.  oraz  w  piśmie  Dyrektora  Krajowej  Informacji  Skarbowej  z  dnia  9  maja  2022r. 

(znak:  0112-KDSL2-1.440.39.2022.2.SS). 

Stanowisko  Zamawiającego  potwierdza  również 

opinia  wydana  na  wniosek  Zamawiającego  zawarta  w  Konsultacji  z  dnia  17  lutego  2023  r. 

(zna

k:  ISP/238/02/23/OŚ/MKa)  w  przedmiocie  ustalenia  prawidłowej  stawki  podatku  od 

towarów i usług oraz jej uzupełnieniu z dnia 1 marca 2023 r. (znak: ISP/311/03/23/OŚ/MKa). 

W świetle powyższego w ofercie złożonej przez Wykonawcę zastosowana 8% stawka VAT 

jest 

niewłaściwa dla przedmiotowego zadania. W rozumieniu przepisu art. 226 ust. 1 pkt 10 

ustawy  PZP  błędem  w  obliczeniu  ceny  jest  błąd  co  do  prawidłowego  ustalenia  stanu 

faktycznego, a nie nieprawidłowe wykonanie czynności arytmetycznych składających się na 

obliczenie ceny. 

Błąd w obliczeniu ceny zachodzi, jeśli cena oferty została obliczona w sposób niezgodny ze 

sposobem  jej  obliczenia  podanym  w  dokumentacji  przetargowej  lub  w  cenie  oferty 

uwzględniono niewłaściwą stawkę podatku VAT. Oferta zawiera błąd w obliczeniu ceny i w 

związku z powyższym podlega odrzuceniu”. 

Odwołujący  wskazał,  że  po  otrzymaniu  wyników  postępowania  zwrócił  się  do 

Zamawiającego  o  udostępnienie  opinii,  na  które  powołał  się  Zamawiający  w  uzasadnieniu 

odrzucenia  oferty  Odwołującego.  Były  to  konsultacje  udzielone  przez  Instytut  Studiów 

Podatkowych  z  dnia  17  lutego  2023  r.  oraz  1  marca  2023  r. 

Wskazano w  nich,  że  w  opinii 

udzielającego  konsultacji  prace  należy  sklasyfikować  według  kodu  PKWiU  42.21.230.0 

(Roboty ogólnobudowlane związane z budową systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i 

linii  wodociągowych,  obiektów  do  uzdatniania  wody  i  oczyszczania  ścieków  oraz  stacji 

pomp), a w konsekwencji zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 23%. 


OKOLICZNOŚCI PRAWNE 

Prawidłowa stawka podatku od towarów i usług (VAT) 

Odwołujący  wskazał,  że  zwrócił  się  ponownie  do  Kancelarii  Prawno-Podatkowej  Drewniak 

sp.  z  o.o.  z  wnioskiem  o  wydanie  opinii  w  związku  ze  stanowiskiem  Zamawiającego. 

Odwołujący uzyskał opinię podatkową, w której ostatecznie zostało potwierdzone, że usługi 

będące  przedmiotem  zamówienia  objęte  są  kodem  PKWiU  81.30.12.0,  a  w  konsekwencji 

zastosowanie  znajdzie  stawka  podatku  od  towarów  i  usług  (VAT)  8%.  Dowód:  Opinia 

uzupełniająca  z  dnia  27  marca  2023  roku  wydana  w  związku  z  otrzymaniem  stanowiska 

wyrażonym w piśmie z dnia 17 lutego 2023 r. (ISP/238/02/23/OŚ/Mka) oraz w piśmie z dnia 

1 marca 20

23 roku (ISP/311/03/23/OŚ/Mka) (załącznik numer 2 do niniejszego odwołania). - 

na  okoliczność  ustalenia,  że  usługi  będące  przedmiotem  zamówienia  objęte  są  kodem 

PKWiU  81.30.12.0,  a  w  konsekwencji  zastosowanie  znajdzie  stawka  podatku  od  towarów  i 

usług (VAT) 8% 

Odwołujący wskazał, że uzyskanej opinii podatkowej wynika, że: 

Po  zapoznaniu  się  ze  stanowiskiem  Zamawiającego  oraz  przedstawionymi  przez 

niego  konsultacjami  podtrzymuje  stanowisko,  że  usługi  będące  przedmiotem 

zamówienia objęte są kodem PKWiU 81.30.12.0, a w konsekwencji zastosowanie 

znajdzie stawka podatku od towarów i usług (VAT) 8%. 

Usługi będące przedmiotem zamówienia nie są objęte kodem 42.21.23.0 opisywanej 

jako  roboty  ogólnobudowlane  związane  z  budową  systemów  irygacyjnych 

(kanałów),  magistrali  i  linii  wodociągowych,  obiektów  do  uzdatniania  wody  i 

oczyszczenia ścieków oraz stacji pomp. Taki klasyfikacja jest nieprawidłowa i nie 

odpowiada  stanowi  faktycznemu,  gdyż  Zamawiający  nie  zamówił  robót 

budowlanych,  a  usługę  społeczno-użyteczną  w  zakresie  utrzymania  urządzeń  i 

cieków naturalnych. 

Przytoczono  aktualne  Wiążące  Informacje  Stawkowe,  które  zostały  wydane  w 

tożsamym stanie faktycznym i które potwierdzają zastosowanie stawki 8%. 

Wskazano,  że  Wiążące  Informacje  Stawkowe,  które  zostały  przytoczone  w 

konsultacjach 

Zamawiającego, 

są 

nieaktualne, 

ponadto 

stanowią 

rozstrzygnięcie w innym stanie faktycznym. Przykładowo: 

a) 

Dotyczyły usługi odnoszącej się do drogi publicznej, a nie naturalnych cieków 

wodnych i ochrony przeciwpowodziowej. 


b) 

Zawierały  prace  związane  z  wyprofilowaniem  skarp  (które  nie  są  objęte 

niniejszym  zamówieniem),  co  zaliczane  jest  do  prac  remontowych,  gdzie 

konieczne jest uzyskanie projektu zawierającego wymiary geometryczne rowu 

i skarp. 

c) 

Zostały wydane na podstawie nie obowiązującej już klasyfikacji PKWiU (przed 

2015 rokiem). 

d) 

Tym  samym  argumenty  zostały  wyciągnięte  z  kontaktu,  który  dotyczył 

merytory

cznie zupełnie innej sprawy. 

Wskazuje, że w konsultacjach Zamawiającego naruszone zostały zasady metodyczne 

ustalenia klasyfikacji statystycznej wydane przez Główny Urząd Statystyczny. 

Podnosi,  że  samo  oczyszczanie  rowów  z  namułu  polega  na  wyciągnięciu  osadu  w 

formie zawiesiny i zaliczyć należy do prac konserwacyjnych. 

Wskazuje,  że  zastosowanie  stawki  podatku  od  towarów  i  usług  (VAT)  23%  jest 

nieprawidłowe,  gdyż  nie  mamy  do  czynienia  z  robotami  ogólnobudowlanymi,  a 

wyłącznie do czynienia z pracami konserwacyjnymi. 

Podsumowuje,  że  zastosować  należy  stawkę  podatku  od  towarów  i  usług  (VAT)  w 

wysokości 8% ze względu na to, że usługa spełnia kryteria i posiada właściwości 

dla  usług  objętych  klasą  PKWiU  81.30.12.0  (Usługi  związane  z 

zagospodarowa

niem terenów zieleni). 

Odwołujący  wskazał,  że  niezależnie  od  opinii  podatkowej  zwrócił  się  również  o  wydanie 

opinii biegłego specjalisty z zakresu inżynierii wodno-kanalizacyjnej w przedmiocie ustalenia, 

czy  usługi  będące  przedmiotem  zamówienia  należy  zakwalifikować  jako  roboty 

ogólnobudowlane, czy też jako usługi utrzymania i kontroli drożności potoków komunalnych i 

przynależności  zbiornika  (retencyjnego).  Dowód:  Opinia  biegłego  specjalisty  z  zakresu 

inżynierii  wodno-kanalizacyjnej  z  dnia  24  marca  2023  r.  (załącznik  numer  3  do  niniejszego 

odwołania) - na okoliczność ustalenia, że usługi będące przedmiotem zamówienia objęte są 

kodem PKWiU 81.30.12.0, a nie kodem PKWiU 42.21.23.0. 

W ocenie Odwołującego ustalenia w powyższym zakresie były istotne dla ustalenia właściwej 

stawki  podatku  od  towarów  i  usług  (VAT)  i  Odwołujący  zwrócił  się  o  opinię  na  wniosek 

Kancelarii Prawno-

Podatkowej Drewniak sp. z o.o. Opinia jednoznacznie wskazuje, że: 


Do  usług  będących  przedmiotem  zamówienia  nie  należy  stosować  klasyfikacji  kodu 

PKWiU 42.21.23.0 opisywanej jako roboty ogólnobudowlane związane z budową 

systemów  irygacyjnych  (kanałów),  magistrali  i  linii  wodociągowych,  obiektów  do 

uzdatniania  wody  i  oczyszczenia  ścieków  oraz  stacji  pomp  (jak  chce  tego 

Zamawiający). 

2)  Praw

idłowa klasyfikacja to PKWiU 81.30.12.0 dotycząca utrzymania wód stojących i 

płynących  (w  tym  zbiorników  wodnych,  potoków,  rzecz,  systemów  oczyszczania 

ścieków). 

Odwołujący  podkreślił,  że  również  na  gruncie  prawa  zamówień  publicznych  przedmiot 

zamówienia  został  przez  Zamawiającego  sklasyfikowany  jako  usługi,  a  nie  jako  roboty 

budowlane.  W  związku  z  powyższym  niezrozumiałe  dla  Odwołującego  jest,  dlaczego 

Zamawiający przyjmuje i powołuje się na interpretacje dotyczące robót ogólnobudowlanych. 

Zupełnie  niezrozumiałe  jest  również  stanowisko  Zamawiającego  jakoby  „Zamawiający 

podkreśla,  że  do  wyżej  wyszczególnionych  robót,  które  polegają  m.in.  na  usunięciu 

przełamowań  oraz  mechanicznym  odmulaniu  dna  cieków  wodnych  są  wykorzystywane 

specjalistyczne  maszyny  np.  kop

arki,  pogłębiarki  lub  inne,  a  zatem  roboty  te  kwalifikujemy 

jako roboty budowlane i konserwacyjne i jako takie mieszczą się one w grupowaniu PKWiU 

42.21.23.0”.  Nigdzie  w  dokumentacji  zamówienia  nie  zostało  określone,  że  czynności  te 

należy wykonać przy zastosowaniu specjalistycznych maszyn, a prace te są wykonywane po 

prostu  ręcznie.  Co  więcej,  w  dokumentacji  zamówienia  zostało  wyraźnie  wskazane,  że  w 

przypadku gdyby wykonawca stwierdził, że konieczne jest wykonanie robót budowlanych, to 

nie  ma  obowiązku  ich  wykonać,  a  jego  jedynym  obowiązkiem  jest  przekazanie 

Zamawiającemu informacji w tym zakresie z lokalizacją, opisem i dokumentacją fotograficzną 

oraz dostarczenie szacunkowego kosztorysu wykonania robót: Opis przedmiotu zamówienia 

(stanowiący  załącznik  numer  6  do  SWZ),  ust.  15  lit.  d:  „w  przypadku  stwierdzenia 

uszkodzenia  wymagającego  wykonania  prac  naprawczych  lub  zapotrzebowania  na 

modernizacje  \ 

inwestycje,  Wykonawca  przekaże  Zamawiającemu  w  formie  pisemnej 

informację  z  lokalizacją,  opisem  i  dokumentacją  fotograficzną  miejsca  wymagającego 

naprawy lub modernizacji oraz dostarczy szacunkowy kosztorys wykonania robót”. 

Wzór umowy (stanowiący załącznik numer 5 do SWZ), § 3 ust. 6: „W przypadku stwierdzenia 

uszkodzenia  wymagającego  wykonania  prac  naprawczych  lub  zapotrzebowania  na 

modernizacje  \ 

inwestycje,  Wykonawca  przekaże  Zamawiającemu  w  formie  pisemnej 

informację  z  lokalizacją,  opisem  i  dokumentacją  fotograficzną  miejsca  wymagającego 

naprawy lub modernizacji oraz dostarczy szacunkowy kosztorys wykonania 

robót”. 


Odwołujący  wskazał  również  pomocniczo,  że  brał  udział  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  organizowanym  przez  Spółkę  Restrukturyzacji  Kopalń  S.A.  pod 

nazwą  „Konserwacja  rowów  odwadniających  wokół  zwałowiska  oraz  piaskowników 

znajduj

ących  się  na  ich końcach  zlokalizowanych  na  terenie  zwałowiska  Wrzosy  I  po  byłej 

KWK  „A.”  w  Pszowie”  dla  Spółki  Restrukturyzacji  Kopalń  S.A.  Oddział  Kopalnie  Węgla 

Kamiennego  w  Całkowitej  Likwidacji”  (numer  referencyjny  R-KCL-0004/22).  Przedmiot 

zamówienia  był  tożsamy  z  przedmiotem  niniejszego  zamówienia.  Odwołujący  zastosował 

stawkę  podatku  od  towarów  i  usług  23%  i  w  konsekwencji  oferta  Odwołującego  została 

odrzucona,  gdyż  usługi  należy  sklasyfikować  jako  PKWiU  81.30.12.0,  a  w  konsekwencji 

prawidłowa  stawka  wynosi  8%.  Dowód:  Zawiadomienie  o  odrzuceniu  oferty  z  dnia  27 

kwietnia  2022  r.  dotyczące  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

organizowanego przez Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S.A. pod nazwą „Konserwacja rowów 

odwadniających  wokół  zwałowiska  oraz  piaskowników  znajdujących  się  na  ich  końcach 

zlokalizowanych  na  terenie  zwałowiska  Wrzosy  I  po  byłej  KWK  „A.”  w  Pszowie”  dla  Spółki 

Restrukturyzacji Kopalń S.A. 

Oddział  Kopalnie  Węgla  Kamiennego  w  Całkowitej  Likwidacji”  (numer  referencyjny  RKCL-

/22) [załącznik numer 4 do niniejszego odwołania] – na okoliczność ustalenia, że przy 

tożsamym  przedmiocie  zamówienia  właściwa  stawka  podatku  od  towarów  i  usług  (VAT) 

wynosi 8% 

Odwołujący  stoi  na  stanowisku,  że  należycie  uzasadnił,  dlaczego  stawka  podatki  wynosi 

8%,a  ponadto  należycie  wyjaśnił,  jakie  błędne  założenia  doprowadziły  do  błędnych  ustaleń 

Zamawiającego. Jednak z daleko idącej ostrożności procesowej Odwołujący składa również 

wniosek  o  dopuszczenie  oraz  przeprowadzenie  dowodu  z  opinii  biegłego  z  dziedziny 

podatków na okoliczność ustalenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług (VAT) dla 

usług będących przedmiotem niniejszego zamówienia. 

Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty Odwołującego 

Odwołujący wskazał, że zgodnie z normą prawną wynikającą z art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy 

Pzp:„Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli (…) zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu”. W 

związku  z  faktem,  że  Odwołujący  zastosował  prawidłową  stawkę  podatku  od  towarów  i 

usług,  to  oferta  Odwołującego  nie  podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  10 

ustawy Pzp. 

Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  czynności 

odrzucenia  oferty  wykonawcy  Usługi  Techniczno  Inżynieryjne.  Odwołujący  wskazał,  że 


w

ykonawca Usługi Techniczno Inżynieryjne przyjął stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 

23%.  Tymczasem  właściwa  stawka  podatku  to  8%.  Oferta  wykonawcy  Usługi  Techniczno 

Inżynieryjne zawiera więc błąd w obliczeniu ceny i w związku z tym podlega odrzuceniu na 

podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp. 

Odwołując  powołał  się  na  uchwałę  SN  Izba 

Cywilna z dnia 20 października 2011 r. III CZP 52/11. 

Odwołujący  podkreślił,  że  konieczność  odrzucenia  oferty  zachodzi  także  wtedy,  gdy 

wykonawca  przyjmie 

wyższą  stawkę  podatku  od  towarów  i  usług,  zamiast  niższej  stawki. 

Potwierdza to  orzecznictwo  Krajowej Izby  Odwo

ławczej oraz doktryna prawnicza. Tak m.in.  

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 6 grudnia 2021 r., KIO 3404/21,  Wyrok Krajowej 

Izby Odwoławczej z dnia 16 lutego 2022 r., KIO 266/22,  Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 

dnia 2 grudnia 2019 r. KIO 2341/19, 

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 8 lipca 2019 r. 

KIO 1046/19.  

Izba ustaliła co następuje:  

Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

pod  nazwą  „Bieżące  utrzymanie  potoków  komunalnych,  przynależnego  zbiornika  ziemnego 

na  terenie  Miasta  Gliwice  oraz  wylotów  na  rzece  Kłodnica  oraz  rzece  Bytomka”  (dalej 

„Postępowanie”).   

Przedmiot zamówienia został przez Zamawiającego sklasyfikowany jako usługa. 

Izba ustaliła, że w zakres przedmiotu zamówienia wchodzi m.in.: 

a) 

bieżące  utrzymanie  potoków  komunalnych:  Cienka  (Bojkowski),  Wójtowianka  (Doa), 

Guido, 

Ligocki,  Łabędzki,  Myśliwski,  Skotnicki,  Rokitnicki,  Leśny,  Ostropka, 

Kozłówka, 

b) 

oczyszczanie  krat  na  potokach:  Wójtowianka  (Doa),  Leśny,  Ligocki,  Łabędzki, 

Ostropka, Skotnicki, Myśliwski, 

c) 

bieżące utrzymanie wylotów potoku Guido oraz potoku Ligockiego do rzeki Kłodnica 

20 mb oraz wylotu potoku Rokitnickiego do rzeki Bytomka 10 mb,  

d) 

bieżące utrzymanie wylotów kanalizacji deszczowej na rzece Kłodnica: W10, W 10/2, 

W24, W26, W27 

e) 

bieżące  utrzymanie  zbiorników:  przy  ul.  Zygmuntowskiej  (potok  Leśny),  przy 

Zachodniej  Obwodnicy  (potok  Ostropka),  przy  Zachodniej  Obwodnicy  (2  sztuki  na 

potoku Doa) 


f) 

oczyszczanie wszystkich krat, które znajdują się na wylotach z kanalizacji deszczowej 

do po

toków będących przedmiotem umowy. 

Szczegółowy zakres prac obejmuje następujące usługi:. 

a) 

wykoszenie  skarp  potoków  na  całej  ich  wysokości  oraz  pasa  o  szer.  0,5  m  od 

górnego brzegu skarpy potoku w miesiącach wskazanych w harmonogramie prac 

(Załącznik nr 1 do Umowy), 

b) 

oczyszczanie  dna  potoków,  przepustów,  obiektów  mostowych  i  tuneli  z  namułów, 

zanieczyszczeń  drobnych  i  gabarytowych  zgodnie  z  harmonogramem  prac 

(Załącznik nr 1 do Umowy), 

c) 

oczyszczanie płyt betonowych ze ścięciem nawisów wraz z wycinką samosiejek oraz 

krzewów  nie  wymagających  zgody  na  wycinkę  zgodnie  z  ustawą  z  dnia  16 

kwietnia 2004 r. 

o ochronie przyrody, rosnących na skarpach potoków, 

d) 

d)  usunięcie  drzew  (wycinka  drzew)  znajdujących  się  w  korycie  oraz  na  skarpach 

potoków na wniosek zamawiającego, łącznie ze zrębkowaniem gałęzi, wywozem 

zrębków  i  wywozem  drewna  w  miejsce  wskazane  przez  Zamawiającego  na 

terenie  Miasta  Gliwice;  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  każdorazowego 

zawiadomienia  Zamawiającego  o  zaistnieniu  takiej  sytuacji.  W  przypadku  drzew 

wyma

gających  zgody  na  wycinkę  Wykonawca  usunie  drzewa  na  podstawie 

decyzji 

pozyskanej przez Zamawiającego. 

3. Prace związane z utrzymaniem zbiorników, obejmują w szczególności: 

a) 

wykoszenie skarp zbiornika na całej ich wysokości oraz pasa o szer. 2 m od górnego 

brzegu skarpy w miesiącach wskazanych w harmonogramie prac (Załącznik nr 1 

do Umowy), 

b) 

oczyszczenie dna zbiornika z zanieczyszczeń drobnych i gabarytowych, 

c) 

oczyszczanie płyt betonowych ze ścięciem nawisów wraz z wycinką samosiejek oraz 

krzewów  nie  wymagających  zgody  na  wycinkę  zgodnie  z  ustawą  o  ochronie 

przyrody,  rosnących  na  skarpach  zbiornika,  odmulenie  dna  zbiornika  w 

miesiącach wskazanych w harmonogramie prac (Załącznik nr 1 do umowy). 

Ponadto  stała  obsługa  związana  z  utrzymaniem  drożności  przepływu  wody  w  potokach,  w 

tym krat, w szczególności: 

a) 

prowadzenie  monitoringu  potoków  raz  na  tydzień  oraz  prowadzenie  książki 

monitorowania  dla  poszczególnych  potoków  wraz  z  dokumentacją  fotograficzną 

kontrolną,  przed  i  po  wykonanych  pracach;  usuwanie  zanieczyszczeń  drobnych  z 

koryta potoku, raportowanie zgodnie z harmonogramem, 


b) 

usuwanie zanieczyszczeń wielkogabarytowych z koryta potoku, 

c) 

stała obsługa związana z utrzymaniem drożności wylotów, i ich krat - czyszczenie krat 

co  najmniej  raz  na  dwa  dni.  (typowe  zadanie  przeciwpowodziowe 

—  właściwa 

eksploatacja urządzeń melioracyjnych) 

Bieżące  utrzymanie  wylotów  oraz  potoku  Guido  i  potoku  Ligockiego  do  rzeki  Kłodnica 

oraz wylotu potoku Rokitnickiego do rzeki Bytomka. 

Prace związane z utrzymaniem wylotów kanalizacji deszczowej na rzece Kłodnica (W 10, 

W 10/2, W24, W26, W27), obejmują w szczególności: 

a) 

stała obsługa związana z utrzymaniem drożności wylotu, 

b) 

wykoszenie skarp rzeki na odcinku 5,0 m powyżej i 10 m poniżej wylotu, licząc od osi 

wylotu zgodnie z harmonogramem prac (Załącznik nr 1 do Umowy), 

c) 

oczyszczanie płyt betonowych ze ścięciem nawisów wraz z wycinką samosiejek oraz 

krzewów nie wymagających zgody na wycinkę zgodnie z ustawą o ochronie przyrody, 

rosnących  na  skarpach  rzeki  zgodnie  z  harmonogramem  prac  (Załącznik  nr  1  do 

Umowy), 

d) 

dwukrotne  czyszczenie  wylotów  z  nagromadzonego  namułu  zgodnie  z 

harmonogramem prac (Załącznik nr 1 do Umowy), 

e) 

bieżące oczyszczenie z zanieczyszczeń drobnych i gabarytowych.  

Wywóz  zebranych  zanieczyszczeń  na  wysypisko  (urobek  po  wykaszaniu,  kamienie, 

nieczystości zebrane z koryta), bezpośrednio po zakończeniu prac, nie później jednak niż 

w następnym dniu roboczym po zakończeniu prac na danym odcinku. 

Dokonywanie uzgodnień oraz opłat związanych z niezbędnym wejściem w teren na czas 

prowadzenia prac. 

W czasie wystąpienia zwiększonych opadów atmosferycznych (tj. opadów nawalnych lub 

w przypadku opadów długotrwałych trwających dłużej niż trzy godziny) oraz gwałtownych 

roztopów,  Wykonawca  winien  pełnić  stały  nadzór  (tj.  wykonywać  wszystkie  obowiązki 

wynikające  z  umowy).  W  takiej  sytuacji  monitoring  stanu  krat  prowadzony  będzie  w 

sposób ciągły a czyszczenie krat wykonywane będzie na bieżąco. 


Wykonawca  podejmie  interwencje  na  każde  wezwanie  CRG  (Centrum  Ratownictwa 

Gliwice), lub Zamawiającego w terminie nie dłuższym niż 15 min od zgłoszenia i będzie 

uczestniczył w działaniach przeciwpowodziowych na zasadach wskazanych w pkt 12.  

Wykonawca  poinformuje  Zamawiającego  telefonicznie  o  fakcie  rozpoczęcia  i 

zakończenia  interwencji.  Z  przeprowadzonej  interwencji  Wykonawca  sporządzi 

dokumentację  fotograficzną,  którą  przekaże  Zamawiającemu  w  ciągu  trzech  dni 

roboczych od zakończenia interwencji. 

Działania  w  zakresie  ochrony  przeciwpowodziowej  będą  wykonywane  każdorazowo  w 

oparciu o wytyczne otrzymane z CRG lub innej miejskiej jednostki organizacyjnej. 

Wykonawca  zapewni  dyżur  całodobowy  każdego  dnia  tygodnia,  w  tym  niedziele,  dni 

świąteczne  i  dni  ustawowo  wolne  od  pracy  oraz  realizację  prac  w  zakresie  działań 

interwencyjnych  (awaryjne  czyszczenie  krat  i  potoków  w  razie  opadów  długotrwałych  i 

deszczów nawalnych), z zastrzeżeniem, że brygada podejmująca wezwanie do awarii nie 

może liczyć mniej niż dwie osoby. 

Zamawiający  wraz  z  CRG  przeszkoli  wyznaczonych  pracowników  w  zakresie  działań 

przeciwpowodziowych. 

Zobowiązania i uprawnienia Wykonawcy: 

a) 

Wykonawca  przekaże  do  5  dnia  -  go  każdego  miesiąca  dziennik  monitorowania  w 

wersji  e

lektronicznej  edytowalnej  wraz  z  dokumentacją  fotograficzną  (przed  i  po 

przeprowadzonych  pracach)  celem  podpisania  protokołu  odbioru  technicznego 

(zgodnie  ze  wzorem  stanowiącym  Załącznik  nr  2  do  Umowy),  -  brak  dokumentacji 

fotograficznej 

będzie podstawą do naliczenia kary umownej, 

b) 

jeżeli  interwencja  dotyczy  potoku  lub  rzeki  gdy  właściciel  potoku  lub  rzeki  nie  jest 

znany lub jeżeli co do tytułu własności nie ma pewności, przed podjęciem interwencji 

konieczny jest kontakt telefoniczny z Zamawiającym, 

c)  czynny u

dział Wykonawcy w wizji w terenie na wniosek Zamawiającego, 

d) 

w przypadku stwierdzenia uszkodzenia wymagającego wykonania prac naprawczych 

lub  zapotrzebowania  na  modernizacje  inwestycje,  Wykonawca  przekaże 

Zamawiającemu w formie pisemnej  informację z  lokalizacją,  opisem  i  dokumentacją 

fotograficzną  miejsca  wymagającego  naprawy  lub  modernizacji  oraz  dostarczy 

szacunkowy kosztorys wykonania robót. 


Izba ustaliła, że w SWZ Zamawiający nie narzucił wykonawcom stawki podatku od towarów i 

usług (VAT). 

Izba 

ustaliła, że w Postępowaniu zostały złożone następujące oferty: 

Numer 

oferty 

Firma (nazwa) lub imię i nazwisko oraz adres wykonawcy 

Cena oferty (brutto) 

Firma Handlowo - 

Usługowa K. M. K. 41-407 Imielin, ul. Lipowa 7a 

Firma Budowlano - Melioracyjna D. C. 41-

403 Chełm Śląski, ul. Czerniny 

Konsorcjum firm, lider: Przedsiębiorstwo Robót 

Inżynieryjnych A. S. 

Partner: FHU A. S. 

41-407 Imielin ul. Podmiejska 51 

Usługi Techniczno Inżynieryjne K. L. 

400 Mysłowice, ul. Wojciecha Korfantego 19/1 

Izba ustaliła, że Odwołujący zastosował stawkę VAT 8%. Pozostali wykonawcy zastosowali 

stawkę VAT 23%.  

Izba  ustaliła,  że  pismem  z  dnia  15  lutego  2023  r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do 

złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty. Zamawiający wskazał, że Odwołujący 

zastosował  stawkę  podatku  od  towarów  i  usług  (VAT)  8%  i  poprosił  o  wyjaśnienie  i 

uzasadnienie podstaw zastosowanej stawki.  

Izba ustaliła, że Odwołujący udzielił wyjaśnień w dniu 17 lutego 2023 r. Odwołujący wskazał, 

że  przedmiotem  zamówienia  są  usługi  polegające  na  bieżącym  utrzymaniu  potoków 

komunalnych  oraz  zbiornika  ziemnego  wraz  z  wylotami  na  rzekach.  Zgodnie  z 

rozporządzeniem  Rady  Ministrów  z  dnia  4  września  2015  r.  w  sprawie Polskiej  Klasyfikacji 

Wyrobów i Usług (PKWIU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.) tego typu usługi należy 

zakwalifikować  według  kodu  PKWiU  81.30.12.0  (Usługi  związane  z  zagospodarowaniem 

pozostałych terenów zieleni). Prawidłowa stawka podatku od towarów i usług dla usług (VAT) 

będących  przedmiotem  niniejszego  zamówienia  wynosi  więc  8%.  Ponadto,  Odwołujący  na 

poparcie  powyższej  argumentacji  przedstawił  opinię  podatkową  sporządzoną  przez 

Kancelarię Prawno-Podatkową Drewniak sp. z o.o. z dnia 13 lutego 2023 r. Przedstawiona 

opinia  potwierdza,  że  usługi  będące  przedmiotem  zamówienia  objęte  są  kodem  PKWiU 


81.30.12.0,  a  w  konsekwencji  zastosowanie  znajdzie  stawka  podatku  od  towarów  i  usług 

(VAT) 8%. 

Dowód: Opinia podatkowa z dnia 13 lutego 2023 r. (złożona w toku postępowania 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego)  [załącznik  numer  1  do  niniejszego  odwołania)  -  na 

okoliczność ustalenia, że usługi będące przedmiotem zamówienia objęte są kodem PKWiU 

81.30.12.0,  a  w  konsekwencji  zastosowanie  znajdzie  stawka  pod

atku  od  towarów  i  usług 

(VAT) 8%. 

Izba 

ustaliła,  że  pismem  z  dnia  22  marca  2023  r.  „Zawiadomienie  o  wyborze 

najkorzystniejszej oferty” Zamawiający poinformował, że wybrał jako ofertę najkorzystniejszą 

ofertę wykonawcy Usługi Techniczno Inżynieryjne. Jednocześnie Zamawiający poinformował 

o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego.  Zamawiający  wskazał  następujące  uzasadnienie: 

„Uzasadnienie  prawne:  Na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  10)  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych - 

Zamawiający odrzuca ofertę, ponieważ oferta zawiera błędy w obliczeniu ceny. 

Zgodnie  z  p

rzyjętym  orzecznictwem,  błędem  w  obliczeniu  ceny  jest  sytuacja,  w  której 

Wykonawca przyjmuje do 

wyliczeń nieprawidłową stawkę podatku od towarów i usług (VAT). 

Uzasadnienie faktyczne: 

Wykonawca w złożonej ofercie zastosował obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%. 

W  związku  z  powyższym  Zamawiający  pismem  z  dnia 15.02.2023 r.  na  podstawie art.  223 

ust.  1  wezwał  Wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnienia  treści  złożonej  oferty  i  uzasadnienia 

podstaw  zastosowania  obniżonej  stawki  podatku  VAT.  Jednocześnie  Zamawiający  zwrócił 

się do obsługującego go w zakresie doradztwa podatkowego Instytutu Studiów Podatkowych 

Spółka  doradztwa  podatkowego  z  wnioskiem  o  wydanie  interpretacji  przepisów  prawa 

podatkowego  w  zakresie  obowiązującej  stawki  podatku  od  towarów  i  usług  dla  usług 

będących  przedmiotem  postępowania.  Wykonawca  pismem  z  dnia  17.02.2023  r.  złożył 

wyjaśnienia,  w  których wskazał,  że  zastosowana przez  niego  8%  stawka podatku VAT jest 

prawidłowa  i  powołał  się  na  rozporządzenie  Rady  Ministrów  z  dnia  4  września  2015  r.  w 

sprawie  Polskiej  Klasyfikacji  Wyrobów  i  Usług  (PKWIU),  zgodnie  z  którym,  w  ocenie 

Wykonawcy,  usługi  będące  przedmiotem  zamówienia  tj.  usługi  polegające  na  bieżącym 

utrzymaniu  potoków  komunalnych  oraz  zbiornika  ziemnego  wraz  z  wylotami  na  rzekach 

należy  zakwalifikować  według  kodu  PKWiU  81.30.12.0  -  „Usługi  związane  z 

zagospodarowaniem  pozostałych  terenów  zieleni".  Na  poparcie  powyższej  argumentacji 

Wykonawca  dołączył  opinię  doradcy  podatkowego  z  dnia  13  lutego  2023  r.  Zamawiający 

zwraca  jednak  uwagę,  że  na  usługę  będącą  przedmiotem  zamówienia  składa  się  szereg 

czynności  wykonywanych  kompleksowo.  Oprócz  wykaszania  skarp  potoków,  przedmiotem 

zamówienia jest również m.in. oczyszczanie dna potoków, przepustów, obiektów mostowych 

i tuneli z namułów, oczyszczanie dna zbiornika z zanieczyszczeń drobnych i gabarytowych, 


oczyszczanie  płyt  betonowych,  odmulenie  dna  zbiornika,  usuwanie  zanieczyszczeń 

wielkogabarytowych  z  koryta  potoku,  stała  obsługa  związana  z  utrzymaniem  drożności 

wylotów  i  ich  krat  poprzez  czyszczenie  tych  krat  oraz  prace  dodatkowe,  np.  prowadzenie 

monitoringu,  wywóz  zebranych  zanieczyszczeń,  dokonywanie  uzgodnień  oraz  opłat 

związanych  z  wejściem  na  teren.  W  związku  z  powyższym  w  celu  dokonania  prawidłowej 

kwalifikacji  opisanych  czynności  pod  kątem  określenia  stawki  podatku  należy  wziąć  pod 

uwagę  kompleksowy  charakter  świadczonych  usług.  Wskazówki  kiedy  określone 

świadczenie należy traktować jako świadczenie złożone, a kiedy jako świadczenie odrębne 

ze  wszystkimi  tego  konsekwencjami  wynikają  z  orzecznictwa  TSUE.  W  sytuacji,  gdy  jedna 

usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka Świadczeń, usługa ta nie powinna 

być  sztucznie  dzielona  dla  celów  podatkowych.  Usługa  będąca  przedmiotem  zamówienia 

jest  usługą  złożoną  (kompleksową),  ponieważ  składa  się  z  różnych  świadczeń,  których 

realizacja  prowadzi  jednak  do  jednego  celu  - 

do  wykonania  świadczenia  głównego,  którym 

jest utrzymanie potoków (cieków naturalnych), urządzeń melioracji wodnych (zbiornika) oraz 

wylotów  na  rzece  Kłodnica  oraz  rzece  Bytomka.  Zamawiający  podkreśla,  że  do  wyżej 

wyszczególnionych  robót,  które  polegają  m.in.  na  usunięciu  przełamowań  oraz 

mechanicznym odmulaniu dna cieków wodnych są wykorzystywane specjalistyczne maszyny 

np.  koparki,  pogłębiarki  lub  inne,  a  zatem  roboty  te  kwalifikujemy  jako  roboty  budowlane  i 

konserwacyjne  i  jako  takie  mieszczą  się  one  w  grupowaniu  PKWiU  42.21.23.0  „Roboty 

ogólnobudowlane  związane  z  budową  systemów  irygacyjnych  (kanałów),  magistrali  i  linii 

wodociągowych, obiektów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp". Jako 

że grupowanie PKWiU 42.21.23.0 nie zostało wymienione w treści ustawy, jak i w przepisach 

wykonawczych do ustawy jako korzystające z obniżonej stawki podatku od towarów i usług, 

właściwą  stawką  podatku  jest  stawka  podstawowa  w  wysokości  23%.  Powyższy  pogląd 

został  wyrażony  w  piśmie  ITPP1/4512-216/16/BK  Izby  Skarbowej  w  Bydgoszczy  z  dnia  12 

lipca  2016  r.  oraz  w  piśmie  Dyrektora  Krajowej  Informacji  Skarbowej  z  dnia  9  maja  2022r. 

(znak:  0112-KDSL2-1.440.39.2022.2.SS).  Stanowisko  Zama

wiającego  potwierdza  również 

opinia  wydana  na  wniosek  Zamawiającego  zawarta  w  Konsultacji  z  dnia  17  lutego  2023  r. 

(znak:  ISP/238/02/23/OŚ/MKa)  w  przedmiocie  ustalenia  prawidłowej  stawki  podatku  od 

towarów i usług oraz jej uzupełnieniu z dnia 1 marca 2023 r. (znak: ISP/311/03/23/OŚ/MKa). 

W świetle powyższego w ofercie złożonej przez Wykonawcę zastosowana 8% stawka VAT 

jest niewłaściwa dla przedmiotowego zadania. W rozumieniu przepisu art. 226 ust. 1 pkt 10 

ustawy  PZP  błędem  w  obliczeniu  ceny  jest  błąd  co  do  prawidłowego  ustalenia  stanu 

faktycznego, a nie nieprawidłowe wykonanie czynności arytmetycznych składających się na 

obliczenie ceny. 

Błąd w obliczeniu ceny zachodzi, jeśli cena oferty została obliczona w sposób niezgodny ze 

sposobem  jej  obliczenia  podanym  w  dokumentacji  przetargowej  lub  w  cenie  oferty 


uwzględniono niewłaściwą stawkę podatku VAT. Oferta zawiera błąd w obliczeniu ceny i w 

związku z powyższym podlega odrzuceniu”. 

Izba zważyła co następuje: 

W ocenie Izby zarzuty podniesione w odwołaniu okazały się zasadne.  

Na wstępie wskazać  należy,  że  zgodnie z  art. 226  ust.  1 pkt  10 ustawy  Pzp,  Zamawiający 

odrzuca ofertę wykonawcy w przypadku, gdy zawiera ona błąd w obliczeniu ceny. Zgodnie z 

ugruntowaną  linią  orzeczniczą  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  zastosowanie  nieprawidłowej 

stawki  podatku  VAT  stanowi  błąd  w  obliczeniu  ceny,  który  obliguje  zamawiającego  do 

odrzucenia oferty, pod warunkiem, 

że zamawiający nie określił w SWZ stawki podatku VAT 

właściwej  dla  przedmiotu  zamówienia,  zostawiając  wykonawcom  określenie  jej  wysokości. 

Wymaga również  zaznaczenia,  że  obowiązek  weryfikacji  zastosowanej  przez  wykonawców 

stawki podatku VAT w 

złożonych ofertach spoczywa na zamawiającym. 

Powyższe stanowisko wynika treści uchwał Sądu Najwyższego z dnia 20 października 2011 

r. (sygn. akt: III CZP 52/11 oraz III CZP 53/11).  W obu orzeczeniach Sąd Najwyższe odniósł 

się do zastosowania niewłaściwej stawki VAT. Sąd stwierdził, iż wskazanie w ofercie przez 

wykonawcę  niższej,  niż  wynikająca  z  obowiązujących  przepisów,  stawki  podatku  VAT  i  w 

efekcie  uzyskanie  niższej  ceny  brutto,  może  doprowadzić  do  wyboru  oferty  takiego 

wykonawcy,  jako  oferty  najkorzystniejszej.  Nie  budzi  wątpliwości,  że  w  takiej  sytuacji 

doszłoby  do  naruszenia  wynikającego  z  art.  7  obowiązku  przestrzegania  zasad  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Okoliczność,  że  wskazanie  przez 

wykonawcę  z  kolei  stawki  wyższej  niż  obowiązująca,  może  nie  czynić  jego  oferty 

konku

rencyjną,  nie  ma  istotnego  znaczenia.  Dla  dokonania  oceny  czy  dochodzi  do 

naruszenia  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  niezbędne  jest 

stosowanie  kryteriów  zobiektywizowanych  i  nie  jest  możliwa  każdorazowo  ocena  wpływu 

wadliwej  sta

wki  podatku  na  warunki  konkurencji  w  postępowaniu  o  zamówienie  publiczne. 

Ponadto  Sąd  Najwyższy  wskazał,  iż  w  przypadku  braku  określenia  przez  zamawiającego 

stawki VAT w SIWZ, to obowiązek zamawiającego musi ograniczyć się wyłącznie do oceny 

prawidłowości  przyjętej  w  ofercie  wykonawcy  stawki  podatku  VAT,  która  jako  element 

cenotwórczy  ma  niewątpliwie  bezpośredni  wpływ  na  ukształtowanie  wysokości 

przedstawionej  w  ofercie  ceny.  Przyjęcie  w  ofercie  nieprawidłowej  stawki  podatku  VAT, 

będącego  elementem  cenotwórczym,  jest  zatem  równoznaczne  z  błędem  w  obliczeniu 

zawartej  w  ofercie  ceny,  polegającym  na  wadliwym  doborze  przez  wykonawcę  elementu 

mającego  niewątpliwie  wpływ  na  obliczenie  wysokości  zaoferowanej  ceny.  Innymi  słowy, 


posłużenie się przez wykonawcę choćby tylko jednym nieprawidłowo określonym elementem 

kalkulacji  ceny  przekłada  się  na  wystąpienie  błędu  w  obliczeniu  ceny  i  to  bez  względu  na 

skalę czy matematyczny wymiar stwierdzonego uchybienia. 

Przenosząc  powyższe  rozważania  na  okoliczności  niniejszej  spawy,  wskazać  należy,  że 

Odwołujący  i  Przystępujący  zastosowali  odmienne  stawki  VAT  w  swoich  ofertach. 

Odwołujący przyjął stawkę VAT 8%, zaś Przystępujący stawkę VAT 23%. Zamawiający zaś 

nie określił  w  SWZ  stawki  VAT jaką  wykonawcy mają  uwzględnić  w  cenie.  Tym  samym  na 

etapie  badania  i  oceny  ofert  Zamawiający  winien  ustalić  właściwą  stawkę  VAT  i 

skonfrontować swoje ustalenia z obliczeniami przyjętymi przez wykonawców.  Zdaniem Izby 

wniosek  Zamawiającego  co  do  stawki  VAT  jaką  wykonawcy  winni  zastosować  w  ramach 

przedmiotowego postępowania jest nieprawidłowy.  

Izba wskazuje, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług  (dalej 

„ustawa VAT”) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne 

świadczenie  usług  na  terytorium  kraju.  Jak  stanowi  przepis  art.  5a  ww.  ustawy,  towary  lub 

usługi  będące  przedmiotem  czynności,  o  których  mowa  w  art.  5,  wymienione  w 

klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane 

za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy 

wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od 1 stycznia 2011 r. 

na  potrzeby  podatku  od  towarów  i  usług  stosuje  się  Polską  Klasyfikację  Wyrobów  i  Usług 

wprowadzoną  rozporządzeniem  Rady  Ministrów  z  dnia  29  października  2008  r.  w  sprawie 

Polskiej  Klasyfikacji  Wyrobów  i  Usług  (dalej  „PKWiU”)  (Dz.U.  Nr  207,  poz.  1293  ze  zm.). 

Zgodnie z przepisem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w 

s

prawie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676 

ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r. 

stosuje  się  Polską  Klasyfikację  Wyrobów  i  Usług  wprowadzoną  rozporządzeniem  Rady 

Ministrów  z  dnia  29  października  2008  r.  w  sprawie  Polskiej  Klasyfikacji  Wyrobów  i  Usług 

(PKWiU). 

Należy  przy  tym  zaznaczyć,  że  od  1.1.2016  r.  zaczęło  obowiązywać 

rozporządzenie  Rady  Ministrów  z  4.9.2015  r.  w  sprawie  Polskiej  Klasyfikacji  Wyrobów  i 

Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.; PKWiU 2015).  

Należy zatem wskazać, że podatnik (wykonawca biorący udział w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia)  zobowiązany  jest  do  prawidłowego  określenia  przedmiotu  opodatkowania,  co 

wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności, na 

podstawie  odpowiednich  klasyfikacji.  Do 

obowiązków  podatnika  należy  przyporządkowanie 

wykonywanej  dostawy,  usługi  czy  roboty  do  danej  stawki  VAT,  co  wynika  m.in.  z  faktu,  iż 


wystawia

jąc  fakturę  za  wykonane  zadanie  podatnik  zobowiązany  jest  do  wskazania  w  niej 

stawki wraz z kwotą podatku (art. 106b ustawy o podatku od towarów i usług). Kształtuje to 

stosunek  zobowiązaniowy,  o  którym  mowa  w  art.  5  ustawy  Ordynacja  podatkowa.  Skoro 

określenie prawidłowej stawki VAT ciąży na wystawcy faktury - wykonawcy, to ciąży na nim 

również odpowiedzialność za prawidłowe jej zastosowanie.  

Izba stoi na stanowisku, że w postępowaniach przetargowych podstawą do zakwalifikowania 

czynności  objętych  zakresem  zamówienia  do  określonego  grupowania  PKWiU  jest  opis 

przedmiotu  zamówienia  zawarty  w  SWZ.    Wykonawca  dokonując  klasyfikacji  opiera  się  w 

całości  na  opisie  zakresu  usług/robót,  jakie  będą  mu  zlecone  przez  Zamawiającego  w 

przypadku  udzielenia  zamówienia.  W  analizowanym  stanie  faktycznym  nie  było  sporne 

pomiędzy  stronami,  że  na  zakres  zamówienia  składa  się  szereg  czynności,  których  celem 

jest  bieżące  utrzymania  potoków  komunalnych,  przynależnego  zbiornika  ziemnego  na 

terenie  Miasta  Gliwice  oraz  wylotów  na  rzece  Kłodnica  oraz  rzece  Bytomka.  Zamawiający 

przewidział  wynagrodzenie ryczałtowe na  całość  usługi.  Nie było również sporne  pomiędzy 

stronami, że zakres czynności jakie wykonawca będzie wykonywał w ramach umowy należy 

zakwalifikować  jako  usługę  o  charakterze  kompleksowym.  Stronny  jednak  dokonały 

odmiennej kwalifikacji usługi kompleksowej do grupowania PKWiU.  

Zdaniem  Izby,  sporna 

usługa  kompleksowa  powinna  być  usługą  sklasyfikowaną  pod 

grupowaniem 

PKWiU  81.30.12.0  oznaczonym  „Usługi  związane  z  zagospodarowaniem 

pozostałych  terenów  zieleni.  Z  objaśnień  systemowych  udzielonych  przez  Główny  Urząd 

Statystyczny  wynika,  że  grupowanie  PKWiU  81.30.12.0.    obejmuje  wiele  czynności,  do 

których należą: 

Usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie: 

parków i ogrodów: 

•  przy domach wielomieszkaniowych 
•  przy  budynkach  użyteczności  publicznej  i  częściowo  publicznej  (szkoły,  szpitale, 

budynki administracyjne, kościoły itp.), 

•  na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.), 
•  zieleni  autostrad,  ulic,  dróg  kolejowych  i  tramwajowych,  brzegów  dróg  wodnych,  w 

portach itp.,   przy budynkach przemysłowych i handlowych. 

2.  zieleni 

•  budynków  (zieleń  fasad,  ogrody  na  dachach  i  wewnątrz  budynków  itp.),  terenów 

sportowych (boiska do piłki nożnej, pola golfowe, itp.), terenów przeznaczonych do 


gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki 

przeznaczone do z

ażywania kąpieli słonecznych,), 

•  wód  stojących  i  płynących  (zbiorniki  wodne,  bagna,  stawy,  baseny  kąpielowe,  fosy, 

strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków), 

zagospodarowanie  terenów  zieleni  i  dokonywanie  zasadzeń  w  celu  ochrony  przed 

hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności, 

pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i 

leśne:  reenaturalizacja,  rekultywacja,  melioracja  gruntów,  tworzenie  obszarów 

retencyjnych, zbiorników burzowych itp., 

usługi  projektowe  i  budowlane  w  zakresie  drobnych  prac  związanych  z 

zagospodarowaniem 

pozostałych terenów zieleni. 

Z  powyższego  grupowania  wynika,  iż  jego  zakresem  są  objęte  usługi  związane  z 

zagospodarowaniem terenów zielonych, a więc terenów objętych przedmiotem zamówienia.  

Dotyczy  ono 

zarówno  działania  odnoszące  się  do  bieżącego  utrzymania  potoków 

komunalnych, jak i zbiornika (jako urządzenia melioracyjnego).  

Zdaniem  Izby, 

w  świetle  postanowień  SWZ,  opisu  zakresu  czynności  wymaganych  przez 

Zamawiającego  nie  ma  podstaw  do  zakwalifikowania  czynności  objętych  zakresem 

zamówienia do grupowania 42.21.23.0. Po pierwsze, jak Izba wskazała powyżej, podstawą 

określenia  przez  wykonawcę  stawki  VAT  są  postanowienia  SWZ,  w  tym  wzoru  umowy. 

Analiza obu dokumentów wskazuje, że Zamawiający ani raz nie posłużył się pojęciem „robót 

ogólnobudowlanych”.  Po  drugie,  Izba  podziela  stanowisko  Odwołującego,  że  bieżące 

utrzymanie  potoków  jest  usługą  o  charakterze  ogólno  –  społecznym,  a  więc  usługą 

zmierzającą do zaspokojenia potrzeb porządkowo – organizacyjnych gospodarki narodowej i 

społeczeństwa  jako  całości.  W  grupowaniu  42.21.23.0  zostały  wskazane  roboty  ogólno  – 

budowalne  związane  z  budową  system  irygacyjnych  (kanałów),  magistrali  i  linii 

wodociągowych,  obiektów  do  uzdatniania  wody  i  oczyszczenia  ścieków  oraz  stacji  pomp. 

Zdaniem  Izby  grupowanie  to  dotyczy  budowy  systemów  irygacyjnych,  nie  zaś  utrzymania 

drożności  i  przepływu  cieków  naturalnych  w  ramach  system  przeciwpowodziowych.  W 

przedmiotowym  postępowaniu  nie  mamy  do  czynienia  z  żadnymi  robotami  budowlanymi 

polegającymi  na  budowie  systemów  irygacyjnych,  magistrali  czy  linii  wodociągowych  czy 

obiektów do uzdatniania wody. Zamawiający w SWZ nie opisał zakresu robót budowalnych, 

nie załączył żadnej dokumentacji dotyczącej budowy czy przebudowy określonych obiektów 


inżynierii  wodnej.  Prace,  które  Zamawiający  zidentyfikował  podczas  rozprawy  jako  „roboty 

ogólno  –  budowlane”  tj.  czyszczenie  piaskowników,  odmulanie  zbiorników  oraz  koryt 

potoków  i jeśli  jest taka potrzeba,  oczyszczanie przepustów  nie mogą  być  zakwalifikowane 

jako  roboty  ogólno  -  budowalne,  tylko  jako  usługi  o  charakterze  porządkowym.  Należy 

wskazać, że ustawa prawo budowalne, w art. 3 zawiera definicje ustawowe. Zgodnie z art. 3 

pkt 6 ustawy przez budowę należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym 

miejscu,  a  także  odbudowę,  rozbudowę,  nadbudową  obiektu  budowlanego.  W  art.  3  pkt  7 

zawarta jest  definicja robót  budowlanych  i  stanowi  ona,  że  przez  roboty  budowalne  należy 

rozumieć  budowę,  a  także  prace  polegające  na  przebudowie,  montażu,  remoncie  lub 

rozbiórce  obiektu  budowlanego.  Ponadto,  Izba  wskazuje,  że  ustawodawca  w  art.  647 

kodeksu cywilnego wskazał, że przez umowę o roboty budowalne wykonawca zobowiązuje 

się  do  oddania  przewidzianego  w  umowie  obiektu,  wykonanego  zgodnie  z  projektem  i 

zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez 

właściwe  przepisy  czynności  związanych  z  przygotowaniem  robót.  Zdaniem  Izby  w 

analizowanym  stanie  faktycznym  nie  mamy  do  czynienia  z  robotami  budowlanymi  w 

rozumieniu  prawa  budowlanego,  ani  w  rozumieniu  kodeksu  cywilnego.  Prace  wymagane 

przez  Zamawiającego  nie  można  uznać  za  roboty  ogólno  –  budowlane  w  potocznym 

znaczeniu. 

Przyjmuje  się  bowiem,  że  roboty  ogólno  –  budowalne  to  roboty  polegające  na 

budowie,  modernizacji,  remoncie,  prz

ebudowie  lub  rozbiórce  budynków.  Zdaniem  Izby 

Zamawiający  nie  objął  zakresem  zamówienia  żadnej  z  w/w  kategorii  prac  ogólno  – 

budowalnych.  Nie  mamy  bowiem  do  czynienia  ani  z  budową,  ani  z  modernizacją  ani  z 

remontem  obiektów  inżynierii  wodnej.  W  konsekwencji,  Izba  uznała,  mając  na  uwadze 

postanowienia  SWZ, 

że nie ma  podstaw  do  zakwalifikowania usług  będących  przedmiotem 

zamówienia do grupowania PKWiU 42.21.23.0. Zdaniem Izby, stanowisko Odwołującego co 

do  przyjęcia  stawki  VAT  w  wysokości  8%  jest  prawidłowe.  Zakwalifikowanie  prac 

wskazanych 

SWZ 

do 

grupowania 

jako  usług  związanych  z 

zagospodarowaniem  pozostałych  terenów  zielonych  jest  zdaniem  Izby  prawidłowe. 

Wynikający  z  SWZ  zakres  prac  wskazuje,  że  mamy  do  czynienia  z  grupą  usług,  których 

celem jest 

bieżące utrzymania potoków komunalnych, przynależnego zbiornika ziemnego na 

terenie  Miasta  Gliwice  oraz  wylotów  na  rzece  Kłodnica  oraz  rzece  Bytomka.  Zakresem 

czynności  objęte  są  zarówno  usługi  wykaszania  skarp,  ścinania  nawisów  z  wycinką 

samosiejek  oraz  krzewów,  jak  również  usługi  o  charakterze  porządkowym  związane  z 

usuwaniem  zanieczyszczeń  i  oczyszczaniem  dna  zbiornika  oraz  płyt  betonowych.  Są  to 

usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych.  

Odnosząc  się  do  dowodów  złożonych  przez  Zamawiającego  oraz  Przystępującego,  Izba 

wskazuje co następuje. Dowód w postaci opinii Instytutu Studiów Podatkowych nie zawiera 


żadnego  uzasadnienia  dlaczego  prace  opisane  w  SWZ  zostały  uznane  za  prace  ogólno  – 

budowlane.  Opinia  zawiera  w  zasadnicz

ej części opis czynności ze SWZ,  bez jakiejkolwiek 

analizy  na  jakiej  podstawie  należałoby  je  zakwalifikować  jako  prace  ogólno  –  budowlane. 

Zdaniem  Izby  złożony  dokument  nie  stanowi  dowodu  na  wykazanie  zasadności  przyjęcia 

s

tawki 23%. Z jego treści nie wynika jaka jest podstawa zakwalifikowania prac wskazanych w 

SWZ  do 

grupowania  PKWiU  42.21.23.0.  Odnosząc  się  do  opinii  z  dnia  4  kwietnia  2023  r. 

złożonej przez Przystępującego, Izba wskazuje, że opinia w zasadniczej części zamierza do 

wykazania,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  mamy  do  czynienia  ze  świadczeniem 

kompleksowym. Okoliczność  ta,  zdaniem Izby, nie była sporna  w sprawie.  Obie strony, jak 

również Zamawiający, wskazywały, że mamy do czynienia z usługa kompleksową. Zdaniem 

Izby nie ma również sporu pomiędzy stronami co do tego jaki jest cel usługi kompleksowej 

zamawianej  przez 

Zamawiającego.  Izba  zauważa,  że  opinia  złożona  przez  Odwołującego  i 

Przystępującego  są  ze  sobą  w  tym  zakresie  zbieżne.  Obie  bowiem  zawierają  wniosek,  że 

celem  usługi  jest  bieżące  utrzymanie  potoków  komunalnych  w  zakresie  ochrony 

przeciwpowodziowej. 

Zamówienie jest realizowane w ramach zadań wynikających z ustawy 

Prawo wodne oraz związanych z ochroną i gospodarką przeciwpowodziową. Ponadto, Izba 

wskazuje,  że  z  treści  opinii  nie  wynika  jaka  była  podstawa  do  przyjęcia klasyfikacji  PKWiU 

42.21.23.0.  Autor  opinii  odwołuje  się  do  klasyfikacji  przyjętej  przez  Zamawiającego, 

stwierdza

jąc,  że  roboty  związane  z  utrzymaniem  zieleni  nie  są  dominujące  i  przechodzi  do 

konstatacji, że należy je zatem zgrupować pod PKWiU 42.21.23.0. Zdaniem Izby, opinia nic 

nie  wnosi  do  sprawy.  Z 

jej treści nie wynika po pierwsze jaka  - według autora - jest usługa 

dominującą  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Po  drugie,  autor  opinii  w  żaden  sposób  nie 

wyjaśnił jakie to roboty budowalne są przedmiotem zamówienia i dlaczego określone usługi 

wymagane  przez  Zamawiającego  należałoby  sklasyfikować  jako  roboty  budowalne.  

Zdaniem  Izby,  opinii  ta  natomiast  potwierdza,  że  mamy  do  czynienia  w  przedmiotowym 

postępowaniu  z  pracami  na  terenach  zielonych  (pkt  10  opinii),  co  tym  samym  uzasadnia 

stanowisko  Odwołującego  co  do  przyjęcia  klasyfikacji  81.30.12.0,  a  więc  wykonywaniem 

usług  związany  z  zagospodarowaniem  terenów  zielonych.  Odnosząc  się  do  Interpretacji 

indywidualnej  z  dnia  25  czerwca  2012  r.  Izba  wskazuje,  że  dotyczy  ona  nieaktualnej 

klasyfikacji PKWiU.  

Odnosząc  się  do  indywidualnej  informacji  stawkowej  z  dnia  22  kwietnia  2022  r.  Izba 

wskazuje, 

że  stan  faktyczny  dotyczy  usługi  karczowania  i  wycinania  drzew  i  krzewów 

zmierzającej  do  prawidłowe  utrzymania  wód  śródlądowych.  Izba  wskazuje,  że  z  treści 

dokumentu nie sposób wywieść jak chciałby Przystępujący, że usługi objęte przedmiotowym 

zamówieniem należy zakwalifikować jako usługi ogólno – budowalne i przyporządkować do 

grupowania  42.21.22.0.  Z 

treści  złożonego  dokumenty  nie  wynika  w  żaden  sposób,  że 


usługa  czyszczenia  dna  potoków,  czyszczenia  płyt  betonowych,  odmulania  nie  mogą  być 

sklasyfikowane  w  grupowaniu  81.30.12.0  jako  usługi  związanie  z  zagospodarowaniem 

innych terenów zielonych.  

Wiążąca  informacja  stawkowa  z  dnia  27  kwietnia  2022  r.  potwierdza  stanowisko 

Odwołującego.  Izba  wskazuje,  że  w  opisie  czynności  jakie  były  objęte  zakresem  prac  były 

również  (poza  pracami  związanymi  z  mechanicznym  i  ręcznym  koszeniem)  prace 

porządkowe, oczyszczanie ze śmieci i gałęzi znajdujących się w korycie i na skarpach cieku 

wodnego  i  zbiornika  wodnego, 

jak  również  usuwanie  powalonych  drzew  z  koryta  cieku 

wodnego, kanału. Zdaniem Izby usługa kompleksowa podlegające na bieżącym utrzymaniu 

potoków  komunalnych  jako  usługa  związana  z  zagospodarowaniem  terenów  zielonych 

składa się z szeregu czynności, w tym czynności o charakterze porządkowym, które łącznie 

podlega

ły pod grupowanie 81.30.12.0.  

Odnosząc  się  do  interpretacji  indywidulanej  z  dnia  12  lipca  2016  r.,  Izba  wskazuje,  że 

zakresem  zamówienia  był  również  objęty  remont  budowli  regulacyjnych,  naprawa 

ubezpieczeń  skarp,  zabudowa  wyrw  w  skarpach,  czyszczenie,  malowanie  elementów 

stalowych

,  uzupełnianie  ubytków  betonów.  Z  treści  dokumenty  w  sposób  jednoznaczny 

wynika, ze zakresem prac były objęte roboty budowalne i konserwacyjne urządzeń melioracji 

wodnych. Elementy te 

nie są przedmiotem zamówienia w analizowanym stanie faktycznym. 

W związku z tym, złożony dokument nie ma żadnego znaczenia dla sprawy.  Ponadto, Izba 

wskazuje,  że  interpretacja  to  dotyczyła  prawa  do  odliczenia  podatku  VAT,  a  jej  stan 

faktyczny dotyczył realizacji inwestycji w pasie drogowym drogi gminnej.  

Mając  na  uwadze  powyższe,  Izba  uznała,  że  Zamawiający  nieprawidłowo  odrzuciła  ofertę 

Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp. Odwołujący wskazał w ofercie 

prawidłową stawę VAT. W konsekwencji, zasadny okazał się zarzut naruszenia art. 226 ust. 

1 pkt 10 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy 

Usługi Techniczno -  

Inżynieryjne K. L.. Wykonawca Usługi Techniczno Inżynieryjne K. L. przyjął stawkę podatku 

od  towarów  i  usług  (VAT)  23%.  Tymczasem,  jak  Izba  wskazała  powyżej,  właściwa  stawka 

podatku  to  8%. 

Oferta  wykonawcy  Usługi  Techniczno  Inżynieryjne  zawiera  więc  błąd  w 

obliczeniu  ceny 

i  w  związku z  tym  podlega odrzuceniu na  podstawie art.  226 ust.  1 pkt  10 

ustawy Pzp.  

Mając na uwadze powyższe, Izba orzekał jak w sentencji.  


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z dnia 11 

września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania oraz na 

podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący:…………………........