Sygn. akt: KIO 824/23
WYROK
z dnia 11 kwietnia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2023
r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 marca 2023 r. przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Luxor – Maszyny do
Odpadów sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz J.P. prowadzącego w Lublinie
działalność gospodarczą pod firmą: J.P., Luxor-Maszyny do Odpadów
w postępowaniu prowadzonym przez Zakład Zagospodarowania Odpadów Nowy Dwór
s
p. z o.o. z siedzibą w Nowym Dworze
przy udziale wykonawcy Powerstone sp. z o.o. w Poznaniu
, zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. u
względnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert i
wykonanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Powerstone sp. z o.o. w
Poznaniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Prawo
zamówień publicznych, z powodu niewykazania, iż istotne części składowe ceny
ofertowej,
wymienione w punkcie 1 oraz punkcie 2 tabeli cenowej głównych
urządzeń zamówienia, nie są rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia,
kosztami postępowania obciąża Zakład Zagospodarowania Odpadów Nowy Dwór sp.
z o.o. z siedzibą w Nowym Dworze i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Luxor – Maszyny do
Odpadów sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz J.P. prowadzącego w Lublinie
działalność gospodarczą pod firmą: J.P., Luxor-Maszyny do Odpadów
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zakładu Zagospodarowania Odpadów Nowy Dwór sp. z o.o. z
siedzibą w Nowym Dworze na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Luxor – Maszyny do Odpadów sp. z o.o. z siedzibą w
Lublinie oraz J.P.
prowadzącego w Lublinie działalność gospodarczą pod
firmą: J.P., Luxor-Maszyny do Odpadów kwotę 18.600 zł 00 gr (słownie:
osiemnastu tysięcy sześciuset złotych zero groszy), stanowiącą uzasadnione
koszty strony poniesi
one z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………….…
Sygn. akt: KIO 824/23
U z a s a d n i e n i e
Zakład Zagospodarowania Odpadów Nowy Dwór sp. z o.o. z siedzibą w Nowym
Dworze, zwany
dalej „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.)
, zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, którego
przedmiotem
są „maszyny do obsługi placu na bioodpady (sito kaskadowe/wibracyjne,
separator do frakcji lekkiej) w ramach projektu pn. Rozbudowa Zakładu Zagospodarowania
Odpadów Nowy Dwór Sp. z o.o.”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 17 stycznia 2023 r., nr 2023/S 012-029555.
Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu w dniu 27 marca
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wnieśli odwołanie wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia Luxor – Maszyny do Odpadów sp. z o.o. z siedzibą
w Lublinie oraz J.P.
prowadzący w Lublinie działalność gospodarczą pod firmą: J.P., Luxor-
Maszyny do Odpadów, zwani dalej „odwołującym”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art.
224 ust. 5 i 6 Pzp w zw. art. 16 pkt 1 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Powerstone
sp. z o.o. z
siedzibą w Poznaniu (dalej „Powerstone” lub „przystępujący”) w sytuacji, gdy
zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, a co najmniej w sytuacji,
gdy wykonawca Powersone nie wykazał, że jego oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej.
Przed
stawione przez Powerstone wyjaśnienia w zakresie kalkulacji stawki za dostawę dwóch
z trzech głównych urządzeń zamówienia: „Sito kaskadowe/wibracyjne” (poz. 1 „Tabeli
cenowej głównych urządzeń zamówienia”) oraz „Separator powietrzny” (poz. 2 Tabeli
cenowej
), są ogólnikowe a przez to niewiarygodne oraz nie zostały poparte jakimikolwiek
dowodami, które mogłyby być uznane za wiarygodne i adekwatne do twierdzeń Powerstone
w zakresie rynkowego charakteru zaoferowanej ceny. Przyjęcie przez Zamawiającego takich
wy
jaśnień i dokonanie po ich otrzymaniu wyboru oferty Powerstone jako najkorzystniejszej
świadczy przy tym o tym, że Zamawiający zaniechał przeprowadzenia pogłębionej,
merytorycznej analizy wyjaśnień złożonych przez Powerstone i poprzestał na jedynie
formaln
ej ich ocenie, co z kolei świadczy o naruszeniu przez Zamawiającego podstawowych
zasad prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym zasady
równego i uczciwego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
1) uniew
ażnienia czynności wyborze oferty najkorzystniejszej,
odrzucenia oferty złożonej w postępowaniu przez Powerstone.
W uza
sadnieniu odwołania odwołujący wskazał, że pismem z dnia 23.02.2023 r.
Zamawiający, działając na podstawie art. 224 ust. 1 Pzp, wezwał wykonawcę Powerstone do
złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących istotnych części składowych ceny
tj. pkt 1 (sito kaskadowe/wibracyjne) oraz pkt 2 (separator powietrzny) Tabeli cenowej
głównych urządzeń zamówienia (załącznik nr 1 do formularza oferty). Zdaniem
odwołującego, ceny w „Tabeli cenowej”, stanowią istotną część składową ceny oferty. Sam
Zamawiający nadał cenom jednostkowym charakter istotny poprzez wyodrębnienie i
nakazanie podania w ofercie oddzielnie ceny za sito (poz. 1) oraz separator (poz. 2)
wskazując, iż są to „główne urządzenia zamówienia”. Wobec tego, wysokość każdej ze
stawek stanowi istotną część składową ceny oferty każdego z wykonawców biorących udział
w Postępowaniu.
Odwołujący wskazał, że jak wynika z uzasadnienia wezwania Zamawiającego do
złożenia wyjaśnień poziomu ceny, zaoferowane przez Powerstone w pkt 1 i 2 Tabeli cenowej
wartości „są znacząco niższe od wartości wskazanych w tych samych punktach w Tabelach
cenowych głównych urządzeń zamówienia złożonych przez pozostałych Wykonawców i tym
samym budzą wątpliwości Zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia.”.
Odwołujący, powołując się na zaprezentowane poniżej zestawiania cen, wskazywał, że
Powerstone
w pkt 1 i 2 Tabeli cenowej głównych urządzeń zamówienia zaoferował ceny o
33,26 % (poz. 1) oraz 36,11 % (poz. 2) niższe niż średnia cen ofert złożonych przez
wszystkich trzech wykonawców. Sam Zamawiający ocenił, iż ceny dotyczące głównych
urządzeń wymienionych w pkt 1 i 2 Tabeli były „znacząco niższe” od cen pozostałych
wykonawców.
L.p.
1. Cena
POWERSTO
NE
2. Cena
LUXOR
3. Cena
Eggersmann
4. Średnia
cen
% 1 do 4
1. Sito
kaskadowe/
wibracyjne
492 000 zł
1 076 250 zł
643 290 zł
737 180 zł
2.
Separator
powietrzny
738 000 zł
1 918 800 zł
808 110 zł
1 154 970 zł
3.
Pozostałe
elementy
linii w tym
m.in.:
przenośniki,
konstrukcje
wsporcze,
sterownia,
3 560 850 zł
2 189 400 zł
6 236 100 zł
3 995 450 zł
konstrukcje,
elementy,
urządzenia
ii instalacje
towarzyszą
ce,
sterowanie,
wizualizacji
i monitoring
Suma
4 790 850 zł
5 184 450 zł
7 687 500 zł
5 887 600 zł
Odwołujący wskazywał, że w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, Powerstone
pismem z dnia 27.02.2023 r. złożył wyjaśnienia ceny dotyczące pozycji 1 i 2 Tabeli cenowej
głównych urządzeń zamówienia. Wykonawca Powerstone wyjaśniając poziom złożonej ceny:
Po pierwsze, z uwagi na brak p
odziału zamówienia na części, nadawał znaczenie
pomocnicze wycenie poszczególnych pozycji przedmiotu zamówienia: „Oferta Wykonawcy
został przygotowana w oparciu o powyższe parametry, natomiast wartości wskazane w
„Tabeli cenowej głównych urządzeń zamówienia” mają w ocenie Wykonawcy znaczenie
pomocnicze.
”
Po drugie, Wykonawca wskazał na prawdopodobne przyczyny różnic w cenach
pomiędzy ofertą Powerstone a ofertami innych wykonawców, podkreślając, iż w pozycji 3
znajdują się wszystkie inne koszty niż dostawa urządzeń w poz. 1 i 2, co wydaje się stanowić
uzasadnienie dla wskazania przez niego niższej ceny urządzeń w poz. 1 i 2: „Wskazywana
przez Zamawiającego „znacząco niższa” wartość pkt 1 i pkt 2 głównych urządzeń
zamówienia wynika prawdopodobnie z odmiennej metodologii podziału kosztów innych niż
cena głównych urządzeń, składających się na przymiot zamówienia. W tabeli Wykonawcy
zaznaczono, że pkt 3 obejmuje wszystkie pozostałe elementy zamówienia opisane w pkt III.3
SIWZ.
”
Po trzecie, Wykonawca odniósł się do zagadnień wskazanych przez zamawiającego w
treści wezwania, które stanowią powielenie art. 224 ust. 3 Pzp, wskazując m.in., iż „prowadzi
na terenie Polski wyłączną dystrybucję oraz obsługę serwisową maszyn i rozwiązań
technologicznych CRS Recycling Systems (LTD?), tj. renomowanego producenta o
globalnym charakterze. Wszelkie proponowane w ofercie rozwiązania są wdrażane w
oparciu o globalne doświadczenie producenta oraz użytkowników.”
Odwołujący podniósł, że wyjaśnienia Powerstone miały charakter czysto formalny, nie
rozwiały merytorycznych wątpliwości co do możliwości realizacji zamówienia za cenę oferty,
a ich ocena przez Zamawiającego i dokonanie po ich otrzymaniu wyboru oferty Wykonawcy
jako najkorzystniejszej świadczą o tym, że Zamawiający zaniechał przeprowadzenia
pogłębionej, merytorycznej analizy wyjaśnień złożonych przez Powerstone i poprzestał na
jedynie formalnej ich ocenie.
Zdaniem odwołującego, zachowanie Zamawiającego świadczy
o naruszeniu podstawowych zasad
prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, w tym wyrażonych w art. 16 pkt 1 Pzp zasad równego i uczciwego traktowania
wykonawców.
Odwołujący argumentował, że Zamawiający żądał „udzielenia wyjaśnień […] w tym
złożenia dowodów w zakresie wyliczenia istotnych części składowych ceny”. Zdaniem
odwołującego, Powerstone co prawda odpowiedział na wezwanie Zamawiającego, jednak
złożone przez niego pismo, jest pozbawione merytorycznej treści i nie jest poparte
jakimikolwiek faktycznymi do
wodami dotyczącymi „wyliczenia ceny”, które tę cenę by
potwierdzały (np. ofertą producenta urządzeń). Zdaniem odwołującego, nie może być więc
mowy o wyjaśnieniu przez Powerstone, że zaoferowana przez niego cena nie jest ceną
rażąco niską.
Według odwołującego, uzasadnienie Powerstone, iż w poz. 3 zostały ujęte wszystkie
koszty inne niż dostawa urządzeń w poz. 1 i 2 jest twierdzeniem oczywistym, wynikającym z
literalnego brzmienia wzoru „Tabeli cenowej głównych urządzeń zamówienia”, gdzie w poz. 3
wskazano na obowiązek wyceny „pozostałych elementów linii”. Uzasadnienie Powersotone
nie jest zatem argumentem, który tłumaczyłby różnicę w cenach złożonych ofert. Nie jest to
wiedza nowa zarówno dla zamawiającego jak i Odwołującego, która uzasadniałaby
„drastycznie niski” poziom ceny zaoferowanej w poz. 1 i 2 ofert.
Odwołujący argumentował, że zasadniczą kwestią jest to, iż obowiązkiem Powesrstone
było nie tyle wskazywanie prawdopodobnych przyczyn wystąpienia różnic w cenach ofert
złożonych przez wszystkich wykonawców, ile wykazanie, w tym przedstawienie dowodów, iż
za cenę oferty wskazaną w poz. 1 i 2 wykonawca faktycznie jest w stanie wykonać przedmiot
udzielanego zamówienia określony w poz. 1 i 2. Wykonawca w treści wyjaśnień nie dąży do
uzasadnien
ia poziomu ceny i skąd ona wynika, jak i nie przedstawia jakichkolwiek dowód jej
realności.
Zdaniem odwołującego, z uwagi na treść wyjaśnień Powerstone, uprawnione jest
stanowisko, że wyjaśnienia te nie odpowiadają na żądanie Zamawiającego złożenia
wyjaśnień ceny. Wyjaśnienia są ogólnikowe, skupiają się na doszukiwaniu powodów różnicy
w cenach ofert złożonych przez poszczególnych wykonawców, a przez to wyjaśnienia te są
niewiarygodne. Co więcej, Powerstone nie przedstawił jakichkolwiek dowodów jej wyliczenia,
które potwierdzałyby możliwość nabycia oferowanych urządzeń za cenę oferty. Wyjaśnienia
Powerstone nie pozwalają na ustalenie, jakie urządzenia objęte są złożoną ofertą, w jaki
sposób wykonawca skalkulował cenę oferty, i czy faktycznie Wykonawca ma dostęp do
urządzeń po cenach wskazanych w ofercie, a w konsekwencji, czy kalkulacja była
prawidłowa.
Odwołujący uważał, że wobec ogólnikowości wyjaśnień jak i braku dowodów nie sposób
uznać, aby podstawowy cel, jakiemu służyć mają wyjaśnienia ceny został spełniony. W
ocenie o
dwołującego dokument złożony przez Powerstone nie spełnia standardu wyjaśnień
ceny, jakie złożyć powinien profesjonalny podmiot. Tym bardziej dokument ten nie może
świadczyć o wykazaniu przez Powerstone, że zaoferowana przez niego cena nie jest ceną
rażąco niską. Odwołujący wskazywał, że w ramach wyjaśnień, o których mowa w art. 224
Pzp, wykonawca zobligowany jest nie tylko do sformułowania twierdzeń dotyczących ceny
lub kosztu ofert, ale także do przedstawienia dowodów, dzięki którym Zamawiający będzie
miał możliwość zweryfikowania złożonych wyjaśnień. Odwołujący argumentował także, że
ugruntowany jest pogląd, iż sytuacja prawna wykonawcy, który złożył wyjaśnienia ogólne,
niepoparte dowodami, niepozwalające na ustalenie czy cena została skalkulowana
prawidłowo, jest w zasadzie analogiczna do sytuacji wykonawcy, który zaniechał złożenia
wyjaśnień.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania. W
trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swego stanowiska.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił przystąpienie
wykonawca Powerstone sp. z o.o. w Poznaniu.
Złożył pismo procesowe, w którym wniósł o
oddalenie odwołania.
Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania, w tym w
szczególności: ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia specyfikacji warunków
zamówienia (SWZ), informację z otwarcia ofert, oferty wykonawców, wezwanie
zamawiającego skierowane do wykonawcy Powerstone do złożenia wyjaśnień co do
elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny wraz z dowodami, wyjaśnienia
wykonawcy Powerstone co do ceny ofertowej, zawiadomienie o wyborze oferty
najkorzystniejszej,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia, stanowiska złożone
przez strony
i uczestnika postępowania w trakcie posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Art. 16 ustawy Pzp stanowi, że Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Stosownie do art. 224 ustawy Pzp:
1. Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco
niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w
dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od
wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub
ich istotnych części składowych.
2. W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30%
od:
1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej
przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych
ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający
zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność
wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu
postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może
zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
3. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć w szczególności:
1) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
2) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług
albo związanych z realizacją robót budowlanych;
3) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie
przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207)
lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie;
5) zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej;
6) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
4. W przypadku zamówień na roboty budowlane lub usługi, zamawiający jest obowiązany
żądać wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, co najmniej w zakresie określonym w ust. 3 pkt 4
i 6.
5. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na
wykonawcy.
6. Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy,
który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę jeżeli
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Art. 239 ust. 1
ustawy Pzp stanowi, że zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Ustalono, że zamawiający w pkt III specyfikacji warunków zamówienia (SWZ)
wskazał, co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest dostawa maszyn do obsługi placu na bioodpady: sito
kaskadowe/wibracyjne, separator do frakcji lekkiej w ramach projektu pn. ”Rozbudowa
Zakładu Zagospodarowania Odpadów Nowy Dwór Sp. z o.o.”, które będą stanowiły
kompletny ciąg technologiczny maszyn do doczyszczania z frakcji lekkich strumienia
bioodpadów o granulacji 10-40 mm.
Przedmiot zamówienia należy wykonać zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia
(zwanym dalej OPZ) będącym załącznikiem nr 6 do SWZ.
Ogólny zakres przedmiotu zamówienia:
Wykonanie projektu technologicznego instalacji w języku polskim w ilości min. 3
egzemplarzy dla Zamawiającego.
Dostawa kompletnego ciągu technologicznego maszyn do doczyszczania
bioodpadów składającego się z następujących urządzeń:
- sito kaskadowe/wibracyjne
– 1 sztuka
- separator powietrzny (separator do frakcji lekkiej)
– 1 sztuka
Powyższe maszyny należy skomunikować ze sobą w ciąg technologiczny za pomocą
przenośników taśmowych/zsypów umożliwiających przetransportowanie odpadów
pomiędzy kolejnymi urządzeniami oraz umożliwić odbiór wyodrębnionych frakcji.
3) Dostawa fabrycznie nowych konstrukcji stalowych komunikacyjnych.
Montaż kompletnego ciągu technologicznego maszyn.
Dobór i kompletacja urządzeń, montaż oraz organizacja i koordynowanie wszystkich
prac w zakresie dostawy, montażu i uruchomienia kompletnego ciągu
technologicznego.
Wykonanie instalacji zasilania urządzeń technologicznych z istniejącej rozdzielnicy
niskiego napięcia lub w rozdzielnicy w stacji transformatorowej ST 4
zlokalizowanych przy obiekcie.
Wykonanie systemów sterowania i kontroli oraz wizualizacji dla ciągu
technologicznego maszyn z panelu szafy sterowniczej.
Opracowanie dokumentacji: programu rozruchów, instrukcji eksploatacji oraz
programu
przeglądów i konserwacji.
Uruchomienie i rozruch kompletnego ciągu technologicznego.
Szkolenie personelu Zamawiającego z zakresu zainstalowanej technologii w
zakresie obsługi, konserwacji, serwisowania i przepisów BHP dostarczanej
technologii.
Przejęcie odpowiedzialności za wszystkie dostarczone w ramach przedmiotu
niniejszego zamówienia maszyny i urządzenia stanowiące wyposażenie
technologiczne
– maszyny te i urządzenia muszą być fabrycznie nowe.
12) Dostarczenie kompletnej dokumentacji odb
iorowej Zamawiającemu, w tym DTR,
deklaracji zgodności maszyn i urządzeń z normami WE lub normami
równoważnymi, łącznie z dokumentacją powykonawczą rysunkową i opisową w
języku polskim, w formie elektronicznej i papierowej w 3 egzemplarzach.
13) Zapewnienie serwisu przez okres gwarancji.
Ustalono także, że do upływu terminu składania ofert do zamawiającego wpłynęły
następujące oferty:
1) wykonawcy
przystępującego z ceną brutto 4.790.850,00 zł,
odwołującego z ceną brutto 5.184.450,00 zł,
3) wykonawcy Eggersmann
Anlagenbau Gmbh z ceną brutto 7.687.500,00 zł.
(por. informacja z otwarcia ofert, w dokumentacji postępowania przekazanej przez
zamawiającego na nośniku elektronicznym).
Ustalono także, że na sfinansowanie zamówienia zamawiający przeznaczył kwotę
6.998.700,00 zł brutto.
(por. informacja z o ww. kwocie
, w dokumentacji postępowania przekazanej przez
zamawiającego na nośniku elektronicznym).
Ustalono także, że wykonawcy w formularzach ofertowych zaoferowali następujące
ceny za poszczególne elementy przedmiotu zamówienia.
L.p.
1. Cena
przystępujące
go
2. Cena
odwołującego
3. Cena
Eggersmann
1. Sito kaskadowe/ wibracyjne
492 000 zł
1 076 250 zł
643 290 zł
2. Separator powietrzny
738 000 zł
1 918 800 zł
808 110 zł
3. Pozostałe elementy linii w tym m.in.:
przenośniki, konstrukcje wsporcze,
sterownia, konstrukcje, elementy,
urządzenia ii instalacje towarzyszące,
sterowanie, wizualizacji i monitoring
3 560 850 zł
2 189 400 zł
6 236 100 zł
Suma
4 790 850 zł
5 184 450 zł
7 687 500 zł
(por. oferty wykonawców, w dokumentacji postępowania przekazanej przez zamawiającego
na nośniku elektronicznym).
Ustalono kolejno
, że zamawiający pismem z 23 lutego 2023 r., działając na podstawie
art. 224 ust. 1 ustawy Pzp,
wezwał wykonawcę Powerstone do udzielenia wyjaśnień, w tym
złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia istotnych części składowych ceny. Zamawiający w
wezwaniu
wskazał, że zaoferowane przez przystępującego istotne części składowe ceny,
wydają się Zamawiającemu rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz budzą
wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymagania
mi określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów.
W wezwaniu zamawiający podniósł także, że wskazane przez przystępującego
wartości w punkcie 1 (sito kaskadowe/wibracyjne) oraz 2 (separator powietrzny) Tabeli
cenowej
głównych urządzeń zamówienia (załącznik nr 1 do formularza oferty) są znacząco
niższe od wartości wskazanych w tych samych punktach w Tabelach cenowych głównych
urządzeń zamówienia złożonych przez pozostałych Wykonawców i tym samym budzą
wątpliwości Zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia.
W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 224 ust. 1 Pzp wezwał
przystępującego do złożenia wyjaśnień, w tym przedstawienia dowodów w zakresie
wyliczenia ww. istotnych
części składowych ceny, w szczególności w zakresie:
zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług
albo związanych z realizacją robót budowlanych;
oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia
10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę Dz.U. z 2020 r. poz. 2207) lub
przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie;
zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej ;
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
(por. wezwanie z dnia 23 lutego 2023 r., w
dokumentacji postępowania przekazanej przez
zamawiającego na nośniku elektronicznym).
W dalszej kolejności ustalono, że w odpowiedzi na ww. wezwanie przystępujący
złożył wyjaśnienia z 27 lutego 2023 r. W wyjaśnieniach tych przystępujący wskazał, co
następuje:
Przedmiot zamówienia został określony przez Zamawiającego jako „Maszyny do obsługi
placu na bioodpady…”, przy czym ze względu na zapis III.3 SWZ, przedmiot zamówienia to
nie tylko dostawa maszyn, ale szereg prac związanych z dostawą, montażem,
uruchomieniem, szkoleniami i wreszcie obsługa serwisową.
Dodatkowo, w pkt IV.1 Zamawiający wskazał, że „nie dokonał podziału zamówienia na
części i tym samym nie dopuszcza składania ofert częściowych”.
Oferta Wykonawcy został przygotowana w oparciu o powyższe parametry, natomiast
wartości wskazane w „Tabeli cenowej głównych urządzeń zamówienia” mają w ocenie
Wykonawcy znaczenie pomocnicze.
Wskazywana przez Zamawiającego „znacząco niższa” wartość pkt 1 i pkt 2 głównych
urządzeń zamówienia wynika prawdopodobnie z odmiennej metodologii podziału kosztów
innych niż cena głównych urządzeń, składających się na przymiot zamówienia. W tabeli
Wykonawcy zaznaczono, że pkt 3 obejmuje wszystkie pozostałe elementy zamówienia
opisane w pkt III.3 SIWZ.
Na przedmiot zamówienia, poza dostawą maszyn, składają się liczne dostawy i
c
zynności, których nie można powiązać z konkretnymi maszynami. Ich wartość została
zbiorczo ujęta w jednej pozycji, natomiast pozostałe zostały wycenione indywidualnie. Taki
podział ceny wskazuje na wartość głównych elementów składowych wypełniając całą cenę
oferty.
Cena oferty
została skalkulowana przez Wykonawcę w sposób zapewniający
osiągnięcie godziwego wynagrodzenia i jednocześnie pozwoli na wykonanie całego
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia
lub wynikającymi z odrębnych przepisów.
Odnosząc się do poszczególnych pytań wezwania wyjaśniam, że:
1) Wykonawca prowadzi na terenie Polski wyłączną dystrybucję oraz obsługę serwisową
maszyn i rozwiązań technologicznych CRS Recycling Systems (LTD?), tj. renomowanego
producenta o globalnym c
harakterze. Wszelkie proponowane w ofercie rozwiązania są
wdrażane w oparciu o globalne doświadczenie producenta oraz użytkowników.
2) Zaproponowane rozwiązania techniczne zostały oparte o zgłoszenie potrzeby
zamawiającego na podstawie rozwiązań stosowanych u innych użytkowników.
3) Wszelkie proponowane dostawy oraz towarzyszące im czynności uwzględniają potrzeby
Zamawiającego oraz są oparte na doświadczeniu Wykonawcy (oraz producenta i innych
dystrybutorów i użytkowników),
4) Wykonawca realizuje
wszystkie dostawy oraz obsługę serwisowa przy pomocy własnych
pracowników bądź podmiotów współpracujących. Stosowane przez Wykonawcę stawki
wynagrodzenia nie tylko wypełniają wymogi prawa, ale są na tyle konkurencyjne, że
Wykonawca pozyskuje z rynku wartościowych specjalistów, co przekłada się na
terminowość i jakość realizowanych dostaw i obsługi serwisowej,
5) Wykonawca działa z poszanowaniem przepisów o pomocy publicznej,
6) Wykonawca działa z poszanowaniem przepisów prawa pracy i zabezpieczenia
społecznego powszechnie obowiązującymi, jak również szczególnymi rozwiązaniami
obowiązującymi u poszczególnych klientów,
7) Wykonawca podejmuje wszelkie czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami ochrony
środowiska jak również podejmuje działania zmierzające do podnoszenia jakości
realizowanych dostaw i świadczonych usług w zakresie ochrony środowiska (głównie w
zakresie zmniejszania emisyjności, recyklingu),
8) Wykonawca nie powierza wypełniania obowiązków wykonania części zamówienia
podwykonawcom. O ile Wykona
wca korzysta ze wsparcia podmiotów zewnętrznych to na
zasadzie stałej współpracy.
Ze względu na wskazywane kompleksowe ujęcie przedmiotu zamówienia, podział
wartościowy jego poszczególnych elementów w sposób, w jaki dokonał tego Wykonawca w
ofercie nie wpływa w żaden sposób ani na ja możliwość realizacji zamówienia ,jego jakość
czy terminowość.
(por. wyjaśnienia przystępującego z dnia 27 lutego 2023 r., w dokumentacji postępowania
przekazanej przez zamawiającego na nośniku elektronicznym).
Następnie ustalono, że pismem z 15 marca 2023 r., zamawiający zawiadomił
odwołującego o wyborze oferty wykonawcy Powersone jako najkorzystniejszej
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Jak wskazuje się w orzecznictwie Izby, wyjaśnienia składane w reakcji na wezwanie
zamawiającego kierowane w trybie art. 224 Pzp powinny stanowić podstawę oceny przez
zamawiającego, czy zaoferowano mu cenę rażąco niską w stosunku do przedmiotu
zamówienia, czy też nie. Jak wynika z treści art. 224 ust. 5 ustawy Pzp obowiązek
wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
Polski ustawodawca przesądził w przywołanym przepisie, że wykonawca wezwany do
złożenia wyjaśnień w trybie art. 224 ustawy Pzp, ma obowiązek udowodnić zamawiającemu,
że jego oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. Z przepisu tego wynika zatem domniemanie,
że wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień zaoferował cenę rażąco niską. Wyjaśnienia i
dowody na ich
poparcie, składane przez wykonawcę w odpowiedzi na wezwanie, muszą zaś
obalić owo domniemanie. Nie ulega również wątpliwości, że udowodnienie realności ceny
powinno nastąpić w toku postępowania o udzielenie zamówienia przed zamawiającym, a nie
w toku post
ępowania odwoławczego przed Izbą. Jeżeli wykonawca ciężaru obalenia
domniemania rażąco niskiej ceny w postępowaniu przed zamawiającym nie udźwignie, to
jego oferta podlega odrzuceniu. Przepis art. 224 ust. 6 ustawy Pzp stanowi bowiem, że
podlega odrzuceniu
jako oferta z rażąco niską cena lub kosztem, oferta wykonawcy, który
nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Dostrzeżenia wymagało, że niezależnie od obligatoryjnych przesłanek wezwania do
złożenia wyjaśnień co do ceny ofertowej z art. 224 ust. 2 ustawy Pzp, ustawodawca
przewidział także uprawnienie zamawiającego do skierowania wezwania do wykonawcy do
złożenia wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 Pzp, w sytuacji gdy istotne elementy składowe
ceny ofertowej
budzą wątpliwości zamawiającego.
Jak wynikało z treści wezwania zamawiającego z dnia 23 lutego 2023 r., na
podstawie
porównania istotnych elementów cen ofertowych wszystkich wykonawców,
z
amawiający uznał, że ceny zaoferowane przez przystępującego w pkt 1 i pkt 2 tabeli
cenowej
głównych urządzeń zamówienia (poz. 1 – sito kaskadowe (wibracyjne); poz. 2
separator powietrzny)
budzą wątpliwości, gdyż ceny te odbiegały znacząco od wartości tych
samych
elementów w tabelach złożonych przez pozostałych wykonawców. Z chwilą
wystosowania wezwania, po stronie przystępującego zaktualizował się obowiązek
wykazania,
że ww. istotne elementy ceny ofertowej nie są wycenione rażąco nisko.
Izba stwierdziła, że rację ma odwołujący, który podniósł w odwołaniu, że
przystępujący nie sprostał ciężarowi obalenia domniemania rażąco niskiej ceny i w
konsekwencji zamawiający, z naruszeniem ustawy Pzp, zaniechał czynności odrzucenia jego
oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.
Jak wskazano
wcześniej, przepis art. 224 ust. 6 Pzp stanowi wyraźnie, że jeżeli
wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień w trybie art. 224 Pzp nie udźwignie ciężaru
obalenia domniemania ceny
rażąco niskiej, to jego oferta podlega odrzuceniu.
Zdaniem Izby
odwołujący słusznie podniósł w odwołaniu, że wyjaśnienia
przystępującego z dnia 27 lutego 2023 r. (a złożone 28 lutego 2023 r.), w sporej części
stanowi
ły polemikę z treścią wezwania, a ponadto miały charakter ogólny i nie zawierały
żadnego elementu kalkulacyjnego. Znaczną część uwagi w swym piśmie przystępujący
poświęcił wzajemnym relacjom pomiędzy cenami z pozycji 1 i 2 a ceną z pozycji 3 „Tabeli
cenowej głównych urządzeń zamówienia” (pozostałe elementy linii, w tym m.in. przenośniki,
konstrukcje wsporcze, sterownia, konstrukcje, elementy
, urządzenia i instalacje
towarzyszące, sterowanie, wizualizacji i monitoring). W ocenie Izby twierdzenia, iż w pozycji
3 zostały ujęte wszystkie koszty, inne niż dostawa urządzeń z pozycji 1 i 2, nie wymagało
jakichkolwiek
wyjaśnień, bo okoliczność ta wynikała wprost z literalnego brzmienia wzoru
tabeli,
w której w pozycji 3 wskazano na obowiązek wyceny „pozostałych elementów linii”.
Przystępującemu uszło z pola widzenia to, że jego zadaniem było złożyć zamawiającemu
przekonujące, szczegółowe, merytoryczne wyjaśnienia, poparte dowodami, na podstawie
których zamawiający bez jakichkolwiek wątpliwości mógłby ustalić, że cena za urządzenia
zaoferowane w pozycji 1 i 2 tabeli, nie jest
zaniżona.
W dalszej części wyjaśnień przystępujący jedynie ogólnie oświadczył, że „prowadzi
na
terenie Polski wyłączną dystrybucję oraz obsługę serwisową maszyn i rozwiązań
technologicznych CRS Recycling Systems (LTD?), tj. renomowanego producenta o
globalnym charakterze. Wszelkie proponowane w ofercie rozwiązania są wdrażane w
oparciu o globalne do
świadczenie producenta oraz użytkowników.”. Nawet gdyby przyjąć, że
przystępujący zaoferował zamawiającemu jakieś urządzenia ww. producenta (co wprost nie
wynikało nawet z zacytowanego fragmentu), to przestępujący nie wskazał, jakie są to
konkretnie
urządzenia. Co również istotne, przystępujący – pomimo wezwania
zamawiającego - nie złożył jakiegokolwiek dowodu, że faktycznie ma dostęp do bliżej
niezidentyfikowanego
urządzenia po cenie wskazanej w ofercie. Nie złożono bowiem
przykładowo jakiejkolwiek oferty od producenta, a nawet – jak podniesiono wcześniej – nie
wyjaśniono, jakie urządzenia zaoferowano.
Do
wyjaśnień przystępujący załączył wprawdzie folder reklamowy, jednakże
sporządzony w języku angielskim, nie załączając tłumaczenia na język polski. W tym
kontekście dostrzeżenia wymagało, że zamawiający nie dopuścił w postępowaniu –
stosownie do art. 20 ust. 3 Pzp -
możliwości składania oświadczeń i dokumentów przez
wykonawców w innym języku, niż język polski. Zatem już z przyczyn formalnych,
analizowany dokument
nie mógł podlegać ocenie zamawiającego przy ustalaniu, czy
wyjaśnienia przystępującego obalają domniemanie zaoferowania rażąco niskiej ceny, czy też
nie. Z
ostrożności zaś Izba stwierdziła, że przystępujący zaniechał objaśnienia znaczenia
załączenia tego folderu do treści wyjaśnień. Nie wiadomo było w szczególności, czy
przedmiotem of
erty jest jakiś element ukazany w folderze, który – jak wskazano wcześniej -
miał charakter folderu reklamowanego producenta. Nie można było także wykluczyć, jak
utrzymywał odwołujący w trakcie rozprawy, że dowód ten został złożony celem wykazania
jedynie okoliczności wyraźnie artykułowanej w wyjaśnieniach, a mianowicie, że
przystępujący prowadzi na terenie Polski wyłączną dystrybucję oraz obsługę serwisową
maszyn i rozwiązań technologicznych CRS Recycling Systems (LTD?), co było jednak
okolicznością niesporną.
Zdaniem Izby, n
ie można było się także zgodzić z zamawiającym i przystępującym,
jakoby wezwanie za
mawiającego z dnia 23 lutego 2023 r. miało charakter ogólnikowy. Po
pierwsze, z
amawiający w wezwaniu tym wskazał, jakie istotne elementy ceny ofertowej
budz
ą jego wątpliwości i dlaczego. Z treści wzoru tabeli wynikało, że zamawiający traktował
ceny z pozycji 1 i 2 tabeli jako istotne
części składowe ceny ofertowej w rozumieniu art. 224
ust. 1 Pzp
, co zamawiający przesądził także w treści wezwania. Kolejno, w treści wezwania
zamawiający poprosił wyraźnie wykonawcę o wyjaśnienie ceny w tym zakresie i poparcie
wyjaśnień dowodami. Po drugie, zamawiający w treści wezwania poprosił także wykonawcę
o wyjaśnienie i udowodnienie warunków dostaw. W odpowiedzi na ten element wezwania
należało zatem przedstawić wyjaśnienia i dowody potwierdzające te warunki. Tymczasem,
jak wskazano
już wcześniej, przystępujący nie złożył jakichkolwiek dowodów, które
świadczyłyby o tym, że ma dostęp do oferowanych zamawiającemu urządzeń na takich
warunkach
, które umożliwiły mu zaoferowanie tak korzystnych cen w pozycjach 1 i 2 tabeli
cenowej (np. oferty producenta). Co
więcej, wykonawca nawet nie oświadczył, jaki model
urządzeń chce zamawiającemu zaoferować. W trakcie rozprawy zamawiający sam przyznał,
że pomimo złożenia wyjaśnień przez przystępującego, nie ma wiedzy na temat modelu
oferowanych
urządzeń. Wobec powyższego nie wiadomo było, na jakiej podstawie
zamawiający ustalił, że przystępujący ma dostęp do bliżej niesprecyzowanego urządzenia za
cenę podaną w ofercie.
Argumentacja
zamawiającego przedstawiona w odpowiedzi na odwołanie nie
zasługiwała na uwzględnienie. Sprowadzała się bowiem w dużej mierze do polemiki z treścią
własnego wezwania z dnia 23 lutego 2023 r. Z odpowiedzi na odwołanie wynikało także, że
zamawiający swą decyzję o zaniechaniu odrzucenia oferty przystępującego oparł nie na
treści wyjaśnień tego wykonawcy. Przypomnienia wymagało, że zgodnie z art. 224 ust. 6 Pzp
to właśnie szczegółowe, konkretne, merytoryczne wyjaśnienia ceny wykonawcy poparte
dowodami powinny obalić domniemanie zaoferowania rażąco niskiej ceny. Analiza
odpowiedzi na odwołanie prowadziła do wniosku, że decyzję o uznaniu ceny za prawidłową,
zama
wiający podjął na podstawie analizy danych, które posiadał już w momencie wezwania
wykonawcy
do złożenia wyjaśnień, a w szczególności na podstawie analizy wzajemnych
relacji
elementów cenotwórczych w ofertach wszystkich wykonawców. Zamawiający
argumentował bowiem w odpowiedzi, że ustalił, iż wartość procentowa sita oraz separatora
w stosunku do ceny całkowitej ofert kształtowała się następująco – w przypadku Powerstone
Sp. z o.o. było to 25,67%, w przypadku Eggersmann Anlagenbau GmbH było to 24,61%, zaś
w przypadku Odwołującego było to 57,77%. Jednakże tą wiedzą zamawiający dysponował
już w momencie wystosowania wezwania, po analizie treści ofert wykonawców. Powyższe
dowodziło zatem, że to nie wyjaśnienia wykonawcy wraz z dowodami obaliły domniemanie
rażąco niskiej ceny.
Ponadto, w trakcie rozprawy za
mawiający przyznał do protokołu, że jego
pełnomocnik po wystosowaniu wezwania do przystępującego skontaktował się telefonicznie
z firmą Adrex eko, która miała być dostawcą urządzeń zamawianych w postępowaniu.
Pełnomocnik zamawiającego oświadczył, że w trakcie rozmowy tej uzyskał odpowiedź, że
cena rynkowa
urządzeń kształtuje się na poziomach zbliżonych do ceny ofertowej
przystępującego. Z powyższego oświadczenia zamawiającego wynikało zatem, że ocenę
realności ceny ofertowej przystępującego podjął nie na podstawie analizy wyjaśnień ceny
złożonych przez przystępującego, lecz na podstawie telefonicznych ustaleń prowadzonych z
ww. firmą.
Na marginesie,
dostrzeżenia wymagało, że zgodnie z art. 20 ust. 1 Pzp,
post
ępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych ustawie,
prowadz
i się pisemnie. Zamawiający nie utrwalił treści rozmowy telefonicznej w postaci
notatki służbowej, która stanowiłaby załącznik do protokołu, czym naruszył nie tylko zasadę
pisemności ale i zasadę przejrzystości postępowania, o której mowa w art. 16 pkt 2 Pzp.
Zdaniem Izby, w
okolicznościach danej sprawy, brak było możliwości wystosowania
przez zamawiającego do przystępującego wezwania do złożenia dalszych wyjaśnień. W
orzecznictwie Izby dopusz
cza się wprawdzie możliwość skierowania do wykonawcy
kolejnego wezwania
do złożenia wyjaśnień ceny. Jednakże takie wezwanie powinno służyć
wyjaśnieniu kolejnych wątpliwości, jakie nasunęły się w wyniku lektury pierwszych wyjaśnień.
W orzecznictwie Izby
wskazuje się wyraźnie, że kolejne wezwanie nie może sprowadzać się
de facto do pytania wykonawcy po raz kolejny o to samo. W ocenie Izby
z taką sytuacją
mielibyśmy do czynienia w analizowanej sprawie. Jak bowiem wskazano wcześniej,
przystępujący, pomimo wezwania przez zamawiającego, nie przedstawił jakichkolwiek
merytorycznych
wyjaśnień ani dowodów, które wykazywałyby, że ma możliwość sprzedaży
zamawiającemu urządzeń z pozycji 1 i 2 tabeli za cenę zaoferowaną w postępowaniu. Aby
obalić domniemanie zaoferowania rażąco niskiej ceny, de facto wykonawca musiałby zostać
zapytany o to samo od nowa i w odpowiedzi
przedstawić rzetelne, weryfikowalne wyjaśnienia
i dowody, mające jakikolwiek walor kalkulacyjny.
Zdaniem Izby, wyartykułowane w pismach zamawiającego i przystępującego
oczekiwanie, aby
odwołujący w ramach postępowania odwoławczego przejawił większą
aktywność dowodową, w analizowanej sprawie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Przypomnienia wymagało, że ciężar dowodu na etapie postępowania odwoławczego w
analizowanej sprawie
spoczywał na przystępującym. Art. 537 pkt 1 ustawy Pzp wyraźnie
bowiem w tego rodzaju sprawach
przewidywał tzw. odwrócony ciężar dowodu. Stanowisko
zamawiającego i przystępującego pozostawało zatem w sprzeczności z treścią ww. przepisu.
Ponadto dostrzeżenia wymagało, że skoro przystępujący, pomimo spoczywającego na nim
ciężaru dowodu w postępowaniu przed zamawiającym, nie przedstawił jakichkolwiek
konkretnych, merytorycznych, szczegółowych wyjaśnień dotyczących choćby modelu
oferowanych
urządzeń czy warunków ich pozyskiwania od producenta, to odwołujący nie
miał z czym polemizować.
Kierując się powyższymi rozważaniami Izba stwierdziła, że zarzuty naruszenia art.
226 ust. 1 pkt 8 i art. 224 ust. 6 Pz
p znalazły potwierdzenie w zebranym w sprawie materiale
dowodowym.
Stosownie do art. 553 ustawy Pzp,
o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu
Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Orzeczenie
Izby, o którym mowa w pkt 1 sentencji, miało charakter merytoryczny, gdyż odnosiło się do
uwzględnienia odwołania. Z kolei orzeczenie Izby zawarte w pkt 2 sentencji miało charakter
formalny, gdyż dotyczyło kosztów postępowania, a zatem było postanowieniem. O tym, że
orzeczenie o
kosztach zawarte w wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd
Najwyższy w uchwale z 8 grudnia 2005 r. III CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego
przepisu art. 553 ust. 1 ustawy
Pzp wynika zakaz wydawania przez Izbę orzeczenia o
charakterze merytor
ycznym w innej formie aniżeli wyrok. Z uwagi zatem na zbieg w jednym
orzeczeniu rozstrzygnięć o charakterze merytorycznym (pkt 1 sentencji) i formalnym (pkt 2
sentencji), całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.
Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy
Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. W analizowanej sprawie
stwierdzone naruszenia ustawy Pzp
miały wpływ na wynik postępowania, gdyż zamawiający
wybrał jako najkorzystniejszą ofertę, która podlegała odrzuceniu.
W świetle art. 554 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, uwzględniając odwołanie, Izba może jeżeli
umowa nie została zawarta:
a) nakazać wykonanie lub powtórzenie czynności zamawiającego albo
b) nakazać unieważnienie czynności zamawiającego, albo
c) nakazać zmianę projektowanego postanowienia umowy albo jego usunięcie, jeżeli jest
niezgodne z przepisami ustawy.
W konsekwe
ncji Izba nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert i wykonanie czynności
odrzucenia oferty
przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6
ustawy
Prawo zamówień publicznych, z powodu niewykazania, iż istotne części składowe
ceny ofertowej, wymienione w punkcie 1 oraz punkcie 2 tabeli cenowej głównych urządzeń
zamówienia, nie są rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia,.
Wobec powyższego, na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 i art. 554 ust. 3 pkt 1 ustawy
Pzp, orzeczono jak w pkt 1 sentencji.
Zgodnie z art. 557 ustawy Pzp,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei
w świetle art. 575 ustawy Pzp, strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Jak wskazuje się w piśmiennictwie, reguła ponoszenia przez strony kosztów
postępowania odwoławczego stosownie do wyników postępowania odwoławczego oznacza,
że „obowiązuje w nim, analogicznie do procesu cywilnego, zasada odpowiedzialności za
wynik procesu, według której koszty postępowania obciążają ostatecznie stronę
„przegrywającą” sprawę (por. art. 98 § 1 k.p.c.)” Jarosław Jerzykowski, Komentarz do art.192
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, w: Dzierżanowski W., Jerzykowski J., Stachowiak M.
Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.
W analizowanej sprawie Izba uwzględniła odwołanie. Odpowiedzialność za wynik
postępowania ponosił zatem zamawiający. Na koszty postępowania składał się wpis od
odwołania uiszczony przez odwołującego w kwocie 15.000 zł oraz koszty wynagrodzenia
pełnomocnika odwołującego w kwocie 3.600 zł, ustalone na podstawie dokumentów
złożonych do akt sprawy.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie
do wyniku postępowania - na podstawie art. 557 oraz art. 575 ustawy Pzp oraz w
oparciu o przepisy § 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………….…