KIO 817/23 POSTANOWIENIE dnia 3 kwietnia 2023 roku

Stan prawny na dzień: 25.05.2023

Sygn. akt KIO 817/23 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 3 kwietnia 2023 roku  

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie:      

Przewodniczący: 

Małgorzata Rakowska 

            Katarzyna Prowadzisz 

            Magdalena Rams 

po  rozpoznaniu  w  dniu  3  kwietnia  2023  r.  w Warszawie,  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  udziału  Stron,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

24  marca  2023 

r.  przez  wykonawcę  H.  Cegielski  -  Fabryka  Pojazdów  Szynowych  Sp.  z 

o.o.,  ul.  28  czerwca  1956  r.  nr  223/229,  61-485  P

oznań  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez zamawiającego Województwo Pomorskie, ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

2.  Nakazuje 

zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  H.  Cegielski  -  Fab

ryka  Pojazdów Szynowych  Sp.  z  o.o., ul.  28  czerwca 

1956 r. nr 223/229, 61-

485 Poznań kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy 

złotych zero groszy), stanowiącej wniesiony wpis. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  w

rześnia 2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (tj.:  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710)  na  niniejsze  postanowienie  -  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

 P

rzewodniczący:  …………………..….... 

……………………….. 

……………………….. 


Sygn. akt KIO 817/23 

Uzasadnienie 

 Wojew

ództwo  Pomorskie,  zwane  dalej  „Zamawiającym”,  działając  na  podstawie 

przepisów  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (tj.:  Dz.  U.  z 

2022 r., poz. 1710), zwanej dale

j „ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie pn. „Zakup czterech 

wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do 

obsługi przewozów pasażerskich w Województwie Pomorskim”. 

Ogłoszenie  o  przedmiotowym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 14 marca 2023 r. pod pozycją nr 2023/S 052-152417. 

W  dniu  24  marca  2023  r.  (pismem  z  tej  samej  daty)  wykonawca    H.  Cegielski  - 

Fabryka  Pojazdów  Szynowych  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu,  zwany  dalej 

„Odwołującym”, wniósł odwołanie wobec treści Specyfikacji Warunków Zamówienia, zwanej 

dalej 

„SWZ”, i Ogłoszenia o zamówieniu, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 

1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy 

Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w 

sposób  niejednoznaczny,  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących 

mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  a  także  w  sposób  nieadekwatny  do  przedmiotu 

zamówienia,  zawężający  krąg  potencjalnych  wykonawców  zdolnych  wykonać  przedmiot 

zamówienia  oraz  naruszający  uczciwą  konkurencję  i  zasadę  równego  traktowania 

wyko

nawców oraz naruszający zasadę przejrzystości i proporcjonalności w zakresie, w jakim 

Zamawiający wskazał na następujące parametry: 

„Silniki  spalinowe  wraz  z  osprzętem  pełniące  rolę  generatorów  synchronicznych, 

usytuowanie  wg  oferty  Wykonawcy,  paliwo  konwe

ncjonalne  spełniające  wymagania 

dotyczące  składu  spalin  zgodnie  z  Rozporządzeniem  Parlamentu  Europejskiego  i 

Rady  (UE)  2016/1628  z  dnia  14  września  2016  r,  zgodnie  z  Dyrektywą  UE  EC 

2004/26 oraz kartą UIC 624” - Rozdział 1 ust. 2 (Podstawowe parametry techniczne 

dwunapędowych  wieloczłonowych  zespołów  trakcyjnych  (DWZT))  pkt  2  pozycji  11 

tabeli OPZ. 

„Generatory synchroniczne wykonane w technologii PM (magnesy trwałe)” - Rozdział 

1  ust.  2  (Podstawowe  parametry  techniczne  dwunapędowych  wieloczłonowych 

zespołów trakcyjnych (DWZT)) pkt 3 pozycji 114 tabeli OPZ. 

Długość przedziału pasażerskiego ^45m - Rozdział 1 ust. 2 (Podstawowe parametry 

techniczne dwunapędowych wieloczłonowych zespołów trakcyjnych (DWZT)) poz. 20 

tabeli OPZ. 

Dotyczące mocy pojazdu i silników trakcyjnych: 


•  „Umożliwiająca  jazdę  pojazdu  w  pełni  obciążonego  z  zadanymi  parametrami 

eksploatacyjnymi  j

ednak  nie  mniejsza  niż  400  kW  na  1  silnik  w  trakcji 

elektrycznej”  -  Rozdział  1  ust.  2  (Podstawowe  parametry  techniczne 

dwunapędowych wieloczłonowych zespołów trakcyjnych (DWZT)) poz. 27 zd. 

1 tabeli OPZ; 

•  „Silniki  asynchroniczne  o  mocy  ciągłej  min.  400kW  każdy,  chłodzone 

powietrzem  poprzez  wentylatory  zewnętrzne  umieszczone  na  dachu  pojazdu 

z  zastosowaniem  filtrów  wielokrotnego  użytku”  -  Rozdział  1  ust.  2 

(Podstawowe  parametry  techniczne  dwunapędowych  wieloczłonowych 

zespołów trakcyjnych (DWZT)) poz. 47 tabeli OPZ. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

modyfikacji 

treści SWZ, Ogłoszenia o zamówieniu i wzoru umowy poprzez: 

Modyfikację Rozdziału 1 ust. 2 (Podstawowe parametry techniczne dwunapędowych 

wieloczłonowych  zespołów  trakcyjnych  (DWZT))  pkt  2  pozycji  11  tabeli  OPZ  w 

następujący  sposób: „Silniki  spalinowe  wraz z  osprzętem  pełniące rolę generatorów 

synchronicznych,  usytuowanie wg oferty  Wykonawcy,  spełniające  wymaganie  emisji 

spalin Poziomu V (Stage V) zgodnie z 

Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i 

Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. z późn. zm.”. 

Modyfikację Rozdziału 1 ust. 2 (Podstawowe parametry techniczne dwunapędowych 

wieloczłonowych  zespołów  trakcyjnych  (DWZT))  pkt  3  pozycji  114  tabeli  OPZ  w 

następujący sposób: „Generatory synchroniczne zgodnie z propozycją Wykonawcy”. 

Zmianę  Rozdziału  1  ust.  2  (Podstawowe  parametry  techniczne  dwunapędowych 

wieloczłonowych  zespołów  trakcyjnych  (DWZT))  pkt  2  poz.  20  tabeli  OPZ  poprzez 

wskazanie,  że  długość  przedziału  pasażerskiego  powinna  spełniać  następujące 

wymaganie: >40m. 

Zmianę  Rozdziału  1  ust.  2  (Podstawowe  parametry  techniczne  dwunapędowych 

wieloczłonowych  zespołów  trakcyjnych  (DWZT))  poz.  27  zdanie  1  tabeli  OPZ  w 

następujący sposób: „Umożliwiająca jazdę pojazdu w pełni obciążonego z zadanymi 

parametrami eksploatacyjnymi”.   

Modyfikację Rozdziału 1 ust. 2 (Podstawowe parametry techniczne dwunapędowych 

wieloczłonowych  zespołów  trakcyjnych  (DWZT))  poz.  47  tabeli  OPZ  poprzez 

wykreślenie sformułowania: „(...) o mocy ciągłej min. 400kW każdy, (...)” ewentualnie 

wskazanie,  że  zastosowana  przez  wykonawcę  moc  silników  powinna  umożliwiać 

jazdę  zgodnie  z  zadanymi  parametrami  eksploatacyjnymi  pojazdu  w  pełni 

obciążonego. 


Zamawiający  w  dniu  27  marca  2023  r.  na  stronie  internetowej  prowadzonego 

postępowania, 

tj. 

za 

pośrednictwem 

https://platformazakupowa/pl/pn/pomorskie

poinformował  o  wniesieniu  odwołania  oraz  przekazał  jego  kopię  wraz  z  informacja  o 

możliwości zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego.  

Do przedmiotowego postępowania nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca. 

W dniu 29  marca 2023 r. (pismem z  dnia 28 marca 2023 r.

) Zamawiający, działając 

na  podstawie  art.  521  ust.  1  ustawy  Pzp, 

złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

poinformował  o  zmianach  dokonanych  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  (załącznik  nr  1  do 

SWZ)   

W  dniu  31  marca  2023  r.  wpłynęło  do  Izby  pismo  (wniosek)  Zamawiającego,  w 

którym Zamawiający wskazał, że „w nawiązaniu do odpowiedzi na odwołanie H. Cegielski - 

Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., przesłanej do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w dniu 29 marca 2023 r. (KIO 817/23), w której Zamawiający odniósł się do całości zarzutów 

przedstawionych w odwołaniu, a co za tym idzie uwzględnił wszystkie żądania Odwołującego 

zawarte  w  treści  niniejszego  odwołania,  na  postawie  art.  522  ust.  1  ustawy  Pzp”  wnosi  o 

umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron. 

Wobec ustalenia, że Zamawiający, składając wniosek o umorzenie postępowania na 

skutek  uwzględnienia  odwołania  w  całości,  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  

w  odwołaniu  a  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  nie  zgłosił 

przystąpienia  żaden  wykonawca,  gdyż  tylko  wykonawca  zgłaszający  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego - zgodnie z art. 522 ust. 2 ustawy Pzp - może wnieść sprzeciw 

co  do  uwzględnienia  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu    przez 

Zamawiającego,  Izba  stwierdziła,  że  zaszły  przesłanki  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień 

publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710). 

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  postępowania    na  podstawie 

art. 574 i art. 576 ustawy z dnia 11 wrz

eśnia 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. 

z  2022  r.,  poz.  1710)  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  5  pkt  1  i  §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  a) 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437). 

Przewodniczący:  …………………..….... 


……………………….. 

………………………..