KIO 682/23 WYROK dnia 23 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 04.05.2023

Sygn. akt: KIO 682/23 

WYROK 

z dnia 23 marca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodniczący:     

Agata Mikołajczyk  

Protokolant:    

Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca  2023 

r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10  marca  2022  r.  przez  odwołującego: 

ERBUD  INTERNATIONAL  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Jasionce  (Jasionka  942,  36­002 

Jasionka) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Wojewódzki  Szpital 

Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego ­ Samodzielny Publiczny Zakład 

Opieki Zdrowotnej  

z siedzibą w Lublinie (Al. Kraśnicka 100, 20­718 Lublin), 

przy  udziale  wykonawcy:  MAX-BUD  G.  P. 

z  siedzibą  w  Lublinie  (Szerokie  119,  20-050 

Lublin) 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie;  

Kosztami 

postępowania 

odwoławczego 

obciąża 

odwołującego:

ERBUD 

INTERNATIONAL Sp. z o.o. 

z siedzibą w Jasionce (Jasionka 942, 36­002 Jasionka) 

i :  

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20.000 zł 00 gr (słownie: 

dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu 

od odwołania.  

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

z

amówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 

14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

………………..…………………..


Sygn. akt: KIO 682/23 

Uzasadnienie 

Odwołanie  zostało  wniesione  w  dniu  10  marca  2023  r.  przez  wykonawcę  ERBUD 

INTERNATIONAL  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Jasionce  (Odwołujący)  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  Zamawiającego:  Wojewódzki  Szpital  Specjalistyczny  im.  Stefana 

Kardynała Wyszyńskiego  ­  Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej    z  siedzibą  w 

Lublinie 

na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. 

U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP], 

którego przedmiotem 

jest: 

„Zwiększenie  efektywności  funkcjonowania  Klinicznego  Oddziału  Toksykologiczno-

Kardiologicznego  w  Wojewódzkim  Szpitalu  Specjalistycznym  im.  Stefana  Kardynała 

Wyszyńskiego  SP  ZOZ  w  Lublinie  poprzez  modernizację,  zakup  nowoczesnego  sprzętu 

medycznego  oraz  jego  wymianę”.  Numer  referencyjny:  WSS  SP  ZOZ  DZP  382.127.2022. 

O

głoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w  Dz. Urz. UE: 2022/S 220-632125 z dnia 

15.11.2022  r.   

Odwołujący  wskazał,  że  wnosi  odwołanie  od:  (…)  od  niezgodnych  z 

przepisami ustawy czynności i zaniechań czynności Zamawiającego we wskazanym powyżej 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, tj. od:  

1)  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Max-Bud  G.  P.,  (…) 

dokonanej pismem Zamawiającego z dnia 28 lutego 2023 r.;  

2) zaniechania czynności odrzucenia oferty Wykonawcy Max-Bud G. P. z postępowania;   

3) zaniechania czynności wezwania Wykonawcy Max-Bud G. P. do udzielenia wyjaśnień w 

celu  wykazania  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  posiadania 

wymaganej zdolności technicznej lub zawodowej”.  

(…) 

III. Zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom, o których mowa powyżej zarzucił naruszenie:  

a) 

art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b)  PZP  poprzez  zaniechanie  czynności  odrzucenia  oferty 

Wykonawcy Max-Bud G. P. 

i dokonanie wyboru tej oferty jako najkorzystniejszej, mimo że 

wskazany  Wykonawca  nie  wykazał  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  w 

zakresie posiadania zdolności technicznej lub zawodowej;  

b) 

art. 128 ust. 4 PZP poprzez zaniechanie czynności wezwania Wykonawcy Max-Bud G. P. 

do  udzielenia  wyjaśnień  co  do  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

posiadania  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  określonego  w  Rozdziale  IX  ust.  1  pkt 

1.4. lit. b) SWZ w odniesieniu do obowiązku skierowania do realizacji zamówienia:  

•  osoby  posiadającej  kwalifikacje  do  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  w  specjalności 

konstrukcyjno-

budowlanej,  która  „posiada  co  najmniej  60-miesięczne  doświadczenie 

zawodowe  w  wykonawstwie  robót  lub  nadzorze  jako  kierownik  budowy  lub  inspektor 

nadzoru, po uzyskaniu uprawnień budowlanych w specjalności konstrukcyjno-budowlanej do 


kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń    w  rozumieniu  przepisów  (…)  lub 

odpowiadające  im  ważne  uprawnienia  budowlane,  które  zostały  wydane  na  podstawie 

wcześniej  obowiązujących  przepisów  bądź  odpowiadające  im  uprawnienia  wydane 

obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej”;  

•  osoby  posiadającej  kwalifikacje  do  pełnienia  funkcji  kierownika  robót  w  specjalności 

instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instal

acji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych, 

wodociągowych  i  kanalizacyjnych  (tj.  kierownika  robót  sanitarnych),  która  „posiada  co 

najmniej 60-

miesięczne doświadczenie zawodowe w wykonawstwie robót lub nadzorze jako 

kierownik robót lub inspektor nadzoru, po uzyskaniu uprawnień budowlanych, w specjalności 

instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych, 

wodociągowych  i  kanalizacyjnych  bez  ograniczeń    w  rozumieniu  przepisów  (…)  lub 

odpowiadające  im  ważne  uprawnienia  budowlane,  które  zostały  wydane  na  podstawie 

wcześniej  obowiązujących  przepisów  bądź  odpowiadające  im  uprawnienia  wydane 

obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej”  

c) 

art. 226 ust. 1 pkt 7 PZP, a także art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o 

zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (zwana dalej „uZNK”), każdego z nich w zw. z art. 226 

ust.  1  pkt  7)  PZP,  poprzez  dokonanie  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  Wykonawcy 

Max-Bud G. P.

, mimo że oferta wskazanego Wykonawcy kwalifikuje się do odrzucenia z 

tego  względu,  że  została  złożona  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w 

rozumieniu ww. ustawy;  

d) art. 239 ust 1 PZP, art. 16 pkt 1 PZP, art. 16 pkt 2 PZP, art. 16 pkt 3 PZP i art. 17 ust. 2 

PZP  poprzez  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Max-Bud  G.  P.,  mimo 

naruszeń  wskazanych  powyżej  w  pkt  a)  –  c),  a  także  mimo  iż  ocena  podmiotowych 

środków dowodowych w zakresie spełnienia warunku posiadania zdolności zawodowych i 

złożonych  przez  Wykonawcę  oświadczeń  i  wyjaśnień  w  tym  zakresie,  wskazuje,  że 

Wykonawca    nie  daje  rękojmi  należytego  wykonania  zamówienia,  co  w  konsekwencji 

doprowadziło  do  prowadzenia  postępowania  i  udzielenia  zamówienia  w  sposób 

niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawc

ów, a także poprzez udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie 

z przepisami PZP.  

Odwołujący  ERBUD  INTERNATIONAL  Sp.  z  o.o.  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w 

całości i nakazanie Zamawiającemu:  

unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy MaxBud G.P.;    

dokonania powtórnego badania i oceny złożonych ofert;  

3)  odrzucenia oferty Wykonawcy Max-Bud G. P., ewentualnie  wezwania Wykonawcy Max-

Bud  G.  P. 

do  udzielenia  wyjaśnień  w  celu  wykazania  spełnienia  konkretnych  warunków 

udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  posiadania  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  i 


odrzucenia oferty tego Wykonawcy w przypadku wystąpienia ku temu przesłanek po tym 

wezwaniu;  

dokonania wyboru oferty Odwołującego ERBUD INTERNATIONAL Sp. z o.o. jako oferty 

najkorzystniejszej.  

Wykonawca  podał:  „Odwołujący  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  publicznego,  którego 

dotyczy  przedmiotowa  sprawa  i  jest  zainteresowany  uzyskaniem  tego  zamówienia.  W  celu 

uzyskania  zamówienia  Odwołujący  złożył  ofertę,  której  treść  jest  zgodna  z  wymaganiami 

postawionymi  przez  Zamawiającego.  Jako  najkorzystniejsza  oferta  została  wybrana  oferta 

Wykonawcy  Max-Bud  G.  P.

.  Oferta  wskazanego  Wykonawcy  powinna  zostać  odrzucona  z 

postępowania o udzielenie zamówienia, bowiem nie wykazał on spełnienia warunków udziału 

w  postępowaniu.  W  przypadku  uwzględnienia  odwołania,  jako  najkorzystniejsza  zostałaby 

wybrana  druga  obecnie  w  rankingu  ofert,  oferta  Odwołującego.  Brak  wyboru  oferty 

odwołującego w zaistniałych okolicznościach skutkuje powstaniem po stronie Odwołującego 

szkody  m.in.  w  postaci  utraty  korzyści  i  zysków  wynikających  z  możliwości  realizacji 

zamówienia.  W  konsekwencji  stanowi  to  wystarczającą  przesłankę  do  skorzystania  przez 

Odwołującego ze środków ochrony prawnej, w tym dla wniesienia niniejszego odwołania”.   

W uzasadnieniu zarzutów wskazał na następujące okoliczności:  

W postępowaniu przetargowym prowadzonym w niniejszej sprawie Zamawiający wybrał jako 

najkorzystniejszą ofertę Wykonawcy Max-Bud G. P.. Takie rozstrzygnięcie nie zasługuje na 

aprobatę.  Oferta  wskazanego  Wykonawcy  powinna  zostać  odrzucona  z  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia,  bowiem  nie  wykazał  on  spełnienia  warunków  udziału  w 

postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, jak również oferta ta została 

złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów uZNK.     

I.  

w zakresie zarzutu niespełnienia warunków udziału w postępowaniu   

Zgodnie  z  Rozdziałem  IX  ust.  1  pkt  1.4.  lit.  b)  SWZ  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej  Wyk

onawca spełni  warunek  jeżeli  wykaże,  że  skieruje  do  realizacji  zamówienia 

m.in. osobę posiadającą kwalifikacje do pełnienia funkcji kierownika budowy w specjalności 

konstrukcyjno-

budowlanej,  która  „posiada  co  najmniej  60-miesięczne  doświadczenie 

zawodowe  w 

wykonawstwie  robót  lub  nadzorze  jako  kierownik  budowy  lub  inspektor 

nadzoru, po uzyskaniu uprawnień budowlanych w specjalności  konstrukcyjno-budowlanej do 

kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń    w  rozumieniu  przepisów  (…)  lub 

odpowiadające  im  ważne  uprawnienia  budowlane,  które  zostały  wydane  na  podstawie 

wcześniej  obowiązujących  przepisów  bądź  odpowiadające  im  uprawnienia  wydane 

obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej (…)”.  

Natomiast  zgodnie  z  Rozdziałem  IX  ust.  1  pkt  1.4.  lit.  b)  SWZ  w  zakresie  zdolności 

technicznej  lub  zawodowej  Wykonawca  spełni  warunek  jeżeli  wykaże,  że  skieruje  do 

realizacji  zamówienia  m.in.  osobę  posiadającą  kwalifikacje  do  pełnienia  funkcji  kierownika 


robót  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  cieplnych, 

wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i  kanalizacyjnych  (tj.  kierownika  robót 

sanitarnych),  która  „posiada  co  najmniej  60-miesięczne  doświadczenie  zawodowe  w 

wykonawstwie robót lub nadzorze jako kierownik robót lub inspektor nadzoru, po uzyskaniu 

uprawnień  budowlanych,  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń 

cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i  kanalizacyjnych  bez  ograniczeń    w 

rozumieniu  przepisów  (…)  lub  odpowiadające  im  ważne  uprawnienia  budowlane,  które 

zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów bądź odpowiadające im 

uprawnienia wydane obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej (…)”  

W celu wykazania spełnienia ww. warunku Wykonawca zobowiązany był do złożenia wykazu 

osób  skierowanych  przez  Wykonawcę  do  realizacji  zamówienia  publicznego,  w 

szczególności odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami 

na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia 

niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez 

nie  czynności  oraz  informacją  o  podstawie  do  dysponowania  tymi  osobami  (według  wzoru 

stanowiącego Załącznik nr 8 do SWZ).   

W  wyniku  uwzględnienia  zarzutów  odwołania  Odwołującego  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO 

Zamawiający  unieważnił  w  dniu  13.02.2023  r.  czynność  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

MaxBud  Gr.  P. 

i  w  ramach  ponownego  badania  ofert  wezwał  tego  Wykonawcę  w  dniu 

.02.2023 do wyjaśnienia treści oferty. W wyniku złożonych przez Wykonawcę wyjaśnień z 

dnia 17.02.2023 r. Zamawiający wezwał Wykonawcę pismem z 17.02.2023 r. na podstawie 

art.  128  ust.1  PZP  do  złożenia  aktualnych  na  dzień  złożenia,  podmiotowych  środków 

dowo

dowych  wymienionych  w  Rozdziale  XI  ust.  8  pkt  1  lit.  b  Specyfikacji  Warunków 

Zamówienia,  tj.  wykaz  osób,  skierowanych  przez  Wykonawcę  do  realizacji  zamówienia 

publicznego.  W  odpowiedzi  na  to  wezwanie,  Wykonawca  złożył  podmiotowe  środki 

dowodowe  w  dniu  22.0

2.2023 r.,  tj.  złożył  nowy wykaz osób  (Załącznik nr  8  do  SWZ)  oraz 

oświadczenie w formie „tabeli-zestawienia graficznego” dotyczącej M. K. (kierownik budowy),   

E. G. 

(kierownik robót sanitarnych) i J. S. (kierownik robót elektrycznych), które wskazywały 

j

ak należy rozumieć oświadczenie Wykonawcy złożone w dokumencie „wykaz osób”, w tym 

jakie  inwestycje  spośród  wymienionych  w  wykazie  osób  należy  uwzględnić  przy  obliczeniu 

doświadczenia  wskazanych  osób.  Zgodnie  ze  złożonymi  w  trybie  art.  128  ust.  1  PZP 

dokum

entami, odnośnie:  

    pana  M.  K. 

tj.  osoby  przewidzianej  do  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  w 

specjalności  konstrukcyjno-budowlanej  w  ramach  zamówienia  Wykonawca  wskazał  w 

wykazie osób nowe inwestycje celem wykazania doświadczenia ww. osoby, dotychczas nie 


powoływane  w  wykazie  osób  złożonym  na  pierwsze  wezwanie  przez  Zamawiającego.  W 

szczególności są to:  

•  inwestycja  nr  3  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny dwulokalowy na działce nr ew. 1457 - dom  

nr 1  

•  inwestycja  nr  4  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/8 – dom nr 2  

•  inwestycja  nr  5  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica,  budynek  mies

zkalny  jednorodzinny  dwulokalowy  na  działce  nr  ew.  965/9  - 

dom nr3  

•  inwestycja  nr  6  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/10 - dom nr 4  

•  inwestycja  nr  7  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/11 – dom nr 5  

•  inwestycja  nr  8  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodz

inny na działce nr ew. 965/16 – dom nr 7  

•  inwestycja  nr  9  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew 965/17 – dom nr 8  

Z  tym  jednak  zastrzeżeniem  uczynionym  w  dokumencie  „tabela-zestawienie  graficzne”,  że 

spośród powyższych inwestycji uwzględnione zostały przy obliczaniu doświadczenia pana M. 

K. 

jedynie inwestycja nr 3 oraz inwestycja nr 7, które mają potwierdzać łącznie 18 miesięcy 

doświadczenia  zawodowego  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  w  specjalności 

konstrukcyjno-budowlanej.    

  pana  E.  G. 

tj.  osoby  przewidzianej  do  pełnienia  funkcji  kierownika  robót  w 

specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych, 

gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych w ramach zamówienia      

Wykonawca  wskazał  w  wykazie  osób  nowe  inwestycje  celem  wykazania 

doświadczenia  ww.  osoby,  dotychczas  nie  powoływane  w  wykazie  osób  złożonym  na 

pierwsze wezwanie przez Zamawiającego. W szczególności są to:  

•    inwestycja  nr  2  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce  

•  inwestycja  nr  3  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednoro

dzinny dwulokalowy na działce nr ew. 1457 - dom  

nr 1  


•  inwestycja  nr  4  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/8 – dom nr 2  

•  inwestycja  nr  5  -    Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce NR EW 965/10 - DOM NR 

•    inwestycja  nr  6  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorod

zinny na działce NR EW 965/11 – DOM NR 5 

•   inwestycja nr 7 –  inwestycja nr 4 - Budowa osiedla domów mieszkalnych „Ogrody form” 

w miejscowości Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/16 – 

dom nr 7 

•  inwestycja  nr  8  –   Budowa osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody form” w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/17 – dom nr 8 

Z  tym  jednak  zastrzeżeniem  uczynionym  w  dokumencie  „tabela-zestawienie  graficzne”,  że 

spośród powyższych inwestycji uwzględnione zostały przy obliczaniu doświadczenia pana E. 

G. 

jedynie  inwestycja  nr  2,  inwestycja  nr  3  oraz  inwestycja  nr  6,  które  mają  potwierdzać 

łącznie  18  miesięcy  doświadczenia  zawodowego  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  robót  w 

branży sanitarnej.   

Z powyższym oświadczeniem Wykonawcy o spełnieniu wskazanego warunku udziału 

w  postępowaniu  nie  sposób  się  zgodzić.  Wykonawca  nie  wykazał  spełnienia  warunku 

posiadania  zdolności  zawodowych  odnośnie  wskazanego  kierownika  budowy  oraz 

wskazanego  kierownika  robót.  Okres  zdobytego  doświadczenia  w  pełnieniu  funkcji 

kierownika budowy (M. K.

), czy też kierownika robót branży sanitarnej (E. G.) w ramach ww. 

inwestycji polegających na budowie budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie wynosił 18 

miesięcy dla każdej z tych osób. W konsekwencji okres zdobytego doświadczenia p. M. K. 

oraz  p.  E.  G. 

w  pełnieniu  przez  nich  wskazanych  funkcji  wynosił  mniej  niż  wymagane  60 

miesięcy   

Po drugie, nie sposób zakwalifikować inwestycji polegających na budowie budynków 

mieszkalnych  jednorodz

innych  dwulokalowych  jako  inwestycji,  które  są  proporcjonalne  do 

przedmiotu  niniejszego  zamówienia  publicznego  i  jako  takie,  mogących  stanowić  punkt 

odniesienia  dla  oceny  zdolności  Wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia. 

Przedmiot  niniejszego  zamówienia  polega  bowiem  na  wykonaniu  robót  rozbiórkowych  i 

demontażowych,  wykonaniu  ścian  wewnętrznych  sufitów  podwieszanych  oraz  robót 

wykończeniowych,  wymianie  instalacji  wewnętrznych  wod.  -  kan,  c.o.,  instalacja  gazów 

medycznych, instalacja klimatyzacji 

– wentylacji, instalacja c.t., oraz wody lodowej, instalacji 

elektrycznych  i  słaboprądowych  w  zakresie  dostosowania  pomieszczeń  bloku  G  wraz  z 


podjazdem  karetek  na  potrzeby  nowo  utworzonego  oddziału  Toksykologiczno  - 

Kardiologicznego  w  Wojewódzkim  Szpitalu  Specjalistycznym  im.  Stefana  Kardynała 

Wyszyńskiego SP ZOZ w Lublinie, a więc obejmuje znacznie większy zakres robót i stopień 

ich  skomplikowania  niż  wynikający  z  realizacji  budynku  mieszkalnego  jednorodzinnego 

dwulokalowego.  Doświadczenia  zdobytego  przy  kierowaniu  taką  budową,  czy  też  robotą 

budowlaną,  nie  sposób  przenosić  na  doświadczenie  wymagane  do  realizacji  ww. 

zamówienia  publicznego.  Wykonawca,  który  ma  zamiar  realizować  zamówienia  kadrą  o 

niewystarczającym  doświadczeniu,  nie  daje  rękojmi  należytego  wykonania  zamówienia, 

natomiast  inwestycje,  które  są  niewystarczające  dla  oceny  spełnienia  warunku  posiadania 

przez  Wykonawcę  zdolności  zawodowych,  nie  mogą  być  wzięte  pod  uwagę  przez 

Zamawiającego przy dokonywaniu oceny spełnienia tego warunku.  

W  szczególności,  oświadczenie  o  spełnieniu  warunku  zdolności  zawodowych  złożone  w 

wykazie  osób  poprzez  powoływanie  się  na  doświadczenie  zdobyte  przy  realizacji  ww. 

inwestycji  należy  rozpatrywać  w  kategoriach  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu 

przepisów  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  o  czym  w  dalszej  części 

uzasadnienia.    

Uwzględnienie  ww.  inwestycji  przy  ocenie  spełnienia  warunku  udziału  w 

postępowaniu  w  zakresie  zdolności  zawodowej,  stanowi  również  naruszenie  przez 

Zamawiającego przepisów art. 16 pkt 1 PZP, art. 16 pkt 2 PZP, art. 16 pkt 3 PZP i art. 17 ust. 

2 PZP.  

Zamawiający  musi  bowiem  przeprowadzić  postępowanie  w  sposób  zapewniający  uczciwą 

konkurencję  między  wykonawcami,  ich  równe  traktowanie  oraz  przejrzystość  i 

proporcjonalność  do  przedmiotu  zamówienia,  a  w  konsekwencji  dokonać  wyboru 

wykonawcy,  który  daje rękojmię  należytego wykonania zamówienia.    Ponadto,  Wykonawca 

uwzględnia przy obliczeniu doświadczenia pana M. K. w pełnieniu funkcji kierownika budowy 

inwestycję  nr  14  („Budowa  budynku  stacji  hemodializ  SPSK  nr  4  w  Lublinie  w  ramach 

ponadregionalnego uniwersyteckiego centrum nefrologii i hemodializ

”), wskazując, że pan M. 

K. 

w ramach tej inwestycji rozpoczął pełnić funkcję w dniu 08.07.2022 r. i pełni ją „do teraz”. 

Tymczasem,  nie  można  przyjmować  doświadczenia  zdobytego  w  pełnieniu  funkcji  co  do 

inwestycji  jeszcze  nie  zakończonych,  gdyż  nie  zostało  potwierdzone  przez  organ 

administracji budowlanej, że inwestycja została wykonana należycie,  zgodnie z projektem i 

pozwoleniem  na  budowę,  a  więc  że  kierownik  budowy  zdobył  wymagane  doświadczenie 

zawodowe  w  wykonawstwie  robót  lub  w  nadzorze.      Analogicznie,  Wykonawca  uwzględnił 

przy  obliczeniu  doświadczenia  pana  E.  G.  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  robót  branży 

sanitarnej 

inwestycję 

nr 

(„BUDOWA 

BUDYNKÓW 

MIESZKALNYCH 

WIELORODZINNYCH D, E I F PRZY ULICY NAŁĘCZOWSKIEJ 177 W LUBLINIE, OSIEDLE 

HVILE PARK”) wskazując, że pan E. G. w ramach tej inwestycji rozpoczął pełnić funkcję w 


dniu 04.09.2021 r. i pełni ją „do teraz”. Tymczasem, nie można przyjmować doświadczenia 

zdobytego  w  pełnieniu  funkcji  co  do  inwestycji  jeszcze  nie  zakończonych,  gdyż  nie  zostało 

potwierdzone  przez  organ  administracji  budowlanej,  że  inwestycja  została  wykonana 

należycie,  zgodnie z projektem i pozwoleniem na budowę, a więc że kierownik robót zdobył 

wymagane doświadczenie zawodowe w wykonawstwie robót lub nadzorze.  

Na  marginesie  wskazać  należy,  że  Wykonawca  bezzasadnie  przyjmuje  w  piśmie  z 

22.02.2023  r. 

(złożonym  w  odpowiedzi  na  wezwanie  w  trybie  art.  128  ust.  1  PZP),  że    „

SWZ  wynika  jednak,  że  Zamawiający  wymaga  wykazania  60  pełnych  miesięcy 

doświadczenia zawodowego danej osoby, ale niepełne miesiące sprawowania danej funkcji 

mogą być sumowane do pełnych miesięcy (SWZ tego nie zakazuje). Z tego powodu liczba 

miesięcy doświadczenia zawodowego wykazanych osób jest zatem większa niż wskazywane 

przez  nas  w  tabelach  (w  tym  bezpośrednio  w  wykazie  osób)  ilości  i  okresy  miesięcy 

doświadczenia”.  Wykonawca  dokonuje  nieuprawnionej  rozszerzającej  wykładni  warunku 

przetargowego  i  jednoznacznej  w  tym  przedmiocie  treści  SWZ,  która  nakazuje    przyjęcie 

wymiaru wymaganego doświadczenia dla danej inwestycji w pełnych miesiącach, a więc bez 

sumowania  niepełnych  miesięcy  na  poszczególnych  inwestycjach  do  pełnych  miesięcy 

doświadczenia.   

Powyższe  okoliczności  prowadzą  do  wniosku,  że  okres  doświadczenia  zdobytego 

przez  pana  M.  K.  oraz  przez  pana  E.  G. 

jest  niewystarczający  dla  spełnienia  warunku 

zdolności  zawodowych  określonego  w  rozdziale IX  ust  1  pkt  1.4.  lit.  b)  SWZ.  Tym  samym, 

oświadczenie Wykonawcy złożone w wykazie osób (Załącznik nr 8 do SWZ) nie jest zgodne 

z rzeczywistością. Okres zdobytego doświadczenia przez p. M. K. oraz p. E. G. w pełnieniu 

funkcji wynosił mniej niż wymagane 60 miesięcy.   Wszystkie powyższe kwestie co najmniej 

powinny budzić wątpliwości Zamawiającego, który powinien był wystosować do Wykonawcy 

odpowiednie  wezwania  w  trybie  przepisów  art.  128  ust.  4  PZP  (do  złożenia  wyjaśnienia  w 

zakresie  treści  złożonego  wykazu  osób  na  potrzeby  oceny  spełnienia  warunku  udziału  w 

postępowaniu),  tymczasem  Zamawiający  bezkrytycznie  przyjął  oświadczenia  zawarte  w 

wykazie osób i zaniechał wskazanego obowiązku.   

Mając  powyższe  na  uwadze,  Wykonawca  nie  wykazał  spełnienia  ww.  warunku 

posiadania  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  a  w  konsekwencji,  jego  oferta  powinna 

zostać  odrzucona  na  podstawie  art.  226  ust.  2  lit.  b)  PZP.      Jednocześnie  podkreślenia 

wymaga, że powszechnie w doktrynie i orzecznictwie wywodzona jest zasada jednokrotnego 

wzywania  do  uzupełnienia  dokumentów.  Wykonawca  był  wzywany  do  złożenia 

uzupełnionego wykazu osób pismem z 17.02.2023 i taki wykaz złożył w dniu 22.02.2023r. Za 

niedopuszczalne uznać należy ewentualne ponowne wzywanie do uzupełnienia tych samych 


braków,  które  były  już  uprzednio  podstawą  wezwania  w  trybie  art.  128  ust.  1  PZP,  co 

potwierdza konieczność odrzucenia oferty bez uprzedniego wzywania w trybie tego przepisu 

PZP.   

II. w zakresie zarzutu złożenia oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji.  

Zgodnie  z  art.  3  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  czynem  nieuczciwej 

konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli  zagraża  lub 

narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Wykonawca Max-Bud G. P. złożył ofertę, 

która nie daje rękojmi należytego wykonania zamówienia, gdyż przewiduje udział w realizacji 

zamówienia  osób  przewidzianych  do  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  (M.  K.)  oraz 

kierownika robót sanitarnych (E. G.), które nie posiadają wystarczającego doświadczenia do 

realizacji zamówienia o zakresie i stopniu skomplikowania wynikającym z opisu przedmiotu 

zamówienia.  Wykonawca  w  ramach  wykazania  spełnienia  warunku  zdolności  zawodowej 

przy  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  oraz  kierownika  robót  sanitarnych,  powołuje  się 

bowiem  na  inwestycje  polegające  na  budowie  budynków  mieszkalnych  jednorodzinnych 

dwulokalowych. Jednak doświadczenia zdobytego przy kierowaniu takimi budowami, czy też 

robotami  budowlanymi  w  ramach  tych  in

westycji,  nie  sposób  przenosić  na  doświadczenie 

wymagane  do  realizacji  ww.  zamówienia  publicznego.  Wykonawca,  który  ma  zamiar 

realizować  zamówienie  kadrą  o  niewystarczającym  doświadczeniu,  nie  daje  rękojmi 

należytego wykonania zamówienia. W ten sposób Wykonawca próbuje uzyskać zamówienia 

i  pozycję  uprzywilejowaną  względem  wykonawców,  którzy  spełniają  warunek  zdolności 

zawodowej  w  sposób  dający  rękojmię  należytego  wykonania  zamówienia.  Takie  działanie, 

jako sprzeczne z ustawą PZP,  nie tylko zagraża lub narusza interesy innych wykonawców 

biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia, ale narusza również (lub zagraża 

naruszeniem)  interes  samego  Zamawiającego.  Zamawiający  może  nie  uzyskać  należycie 

wykonanego  zamówienia.  W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zasadą 

jest, że o udzielenie zamówienia publicznego mogą ubiegać się wyłącznie tacy wykonawcy, 

którzy  posiadają  stosowną  wiedzę  i  doświadczenie.  Warunki  udziału  w  postępowaniu  są 

określane  w  celu  zbadania,  czy  wykonawca  posiada  zdolność  do  należytego  wykonania 

zamówienia i służyć  mają weryfikacji  powyższej zdolności.  Tymczasem Wykonawca  przyjął 

do  weryfikacji  inwestycje,  które  wskazują,  że  takich  zdolności  nie  posiada.    Ponadto, 

Wykonawca  wskazuje  w  wykazie  osób  w  odniesieniu  do  p.  M.  K.  inwestycję  nr  11 

Przebudowa bloku operacyjnego i zakładu diagnostyki obrazowej uniwersyteckiego szpitala 

dziecięcego  w  Lublinie)  na  której  zgodnie  z  uzyskanymi  informacjami  pan  M.  K.  nie  pełnił 

funkcji  Kierownika  Budowy.  Opisane  działanie  nosi  więc  znamiona  wprowadzenia 

Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  przez  Wykonawcę  informacji  o  spełnieniu  ww. 

warunku  udziału  w  postępowaniu,  co  powinno  skutkować  wykluczeniem  Wykonawcy  z 

udziału  w  postępowaniu  zgodnie  z  art.  109  ust.  1  pkt  8  oraz  pkt  10  PZP.  Wskazane 


fakultatywne  podstawy  wykluczenia  nie  zostały  wprost  wskazane  w  treści  SWZ.  W  tej 

sytuacji  Odwołujący  zmuszony  jest  ograniczyć  się  do  postawienia  zarzutu  wyboru  oferty 

Wykonawcy w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w świetle przepisów uZNK,  mimo 

iż  działanie  Wykonawcy  nosi  określone  w  tych  przepisach  znamiona  składania 

nieprawdziwych  informacji  wprowadzających  lub  mogących  wprowadzić  Zamawiającego  w 

błąd  co do  oceny  spełniania warunku udziału w postępowaniu.  Złożenie przez Wykonawcę 

nieprawdziwe

j  informacji,  mimo  iż  nie  może  być  podstawą  do  jego  wykluczenia  w  tym 

postępowaniu, ma na celu wykazanie warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności 

zawodowych  (a  w  konsekwencji  uzyskanie  zamówienia)  w  sposób  sprzeczny  z  przepisami 

ustawy  PZP  lub  d

obrymi  obyczajami,  co  nie  tylko  zagraża  lub  narusza  interesy  innych 

wykonawców  biorących  udział  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  ale  narusza 

również (lub zagraża naruszeniem) interes samego Zamawiającego.  

Powyższe  wyczerpuje  znamiona  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  o  którym  mowa  w 

art.  

3 ust.  1 oraz ust.  2 uZNK.  Mając  powyższe na uwadze oferta Wykonawcy  powinna zostać 

odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 PZP.   

Wszystkie powyżej  opisane okoliczności  (w  pkt I  i  II)  i  wybór jako  najkorzystniejszej 

oferty  wykonawcy  Max-Bud  G.  P.

,  wskazują  również  na  naruszenie  przez  Zamawiającego 

przepisów  art.  16  pkt  1  PZP,  art.  16  pkt  2  PZP,  art.  16  pkt  3  PZP  i  art.  17  ust.  2  PZP. 

Zamawiający  musi  przeprowadzić  postępowanie  w  sposób  zapewniający  uczciwą 

ko

nkurencję  między  wykonawcami,  ich  równe  traktowanie  oraz  przejrzystość,  a  także 

dokonać wyboru wykonawcy, który wykona zamówienie w sposób należyty. W przypadku, w 

którym  Zamawiający  nie  zweryfikuje  potencjalnych  wykonawców  w  celu  wyeliminowania 

niekompete

ntnych  (nie  spełniających  ww.  warunku  udziału  w  postępowaniu,  a  także 

dopuszczających  się  czynu  nieuczciwej  konkurencji),  działa  na  szkodę  wykonawców 

kompetentnych.  Zamawiający musi  dokładnie weryfikować każde oświadczenie wykonawcy 

(w  szczególności  w  zakresie  doświadczenia  zawodowego  osób  skierowanych  do  realizacji 

zamówienia)  i  nie powinien  przyjmować  ryzyka  podpisania umowy  z  tym wykonawcą, który 

nie daje rękojmi należytego wykonania umowy.    

Wskazane powyżej uchybienia w konsekwencji oznaczają, że Zamawiający naruszył 

w  toku  postępowania  przetargowego  przepisy  w  sposób  wskazany  na  wstępie.  Z 

powyższych względów w pełni uzasadnione jest postawienie zarzutów naruszenia przepisów 

w sposób wskazany w niniejszym odwołaniu.              


Do postępowania odwoławczego zgłosił przystąpienie po stronie zamawiającego 

wykonawca  MAX-BUD  G.  P. 

z  siedzibą  w  Lublinie  wnosząc  o  oddalenie  odwołania.  W 

szczególności podał: 

(…) 

Dokumentem  (dowodem),  który  został  złożony  przez  Przystępującego  na  potwierdzenie 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu określonego w rozdziale IX ust. 1 pkt 1.4 lit. b), 

jest  wykaz  osób.  Przystępujący  podał  w  nim  okresy  doświadczania  M.K.  i  E.  G.,  tj.  osób, 

które  zamierza  skierować  do  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  i  kierownika  robót 

sanitarnych.  Dodatkowe  oświadczenie  (dalej  jako  „Tabela”),  które  zostało  złożone  przez 

Przystępującego wraz z wykazem, miało wyłącznie charakter pomocniczy. Jego celem było 

jedynie  ułatwienie  Zamawiającemu  odczytanie  informacji  zawartych  w  wykazie  –  choćby  z 

tego  powodu,  że  niektóre  z  opisanych  w  nim  inwestycji  były  realizowane  w  tym  samym 

czasie.  Załączając  do  wykazu  Tabelę  Przystępujący  zamierzał  ułatwić  Zamawiającemu 

dojście  do  wniosku,  że  niezależnie  od  „nakładania  się  na  siebie”  okresów  realizacji 

niektórych  inwestycji  wskazane  osoby  posiadają  co  najmniej  60-miesięczne  doświadczenie 

zawodowe  (zgodne  z  treścią  warunku).  Jej  treść  nie  powinna  być  natomiast  rozumiana  w 

sposób, który zdaje się wynikać z odwołania, tj. że wyłącznie wybrane (z wykazu) inwestycję 

mogą być uwzględniane przy ustalaniu wymaganego doświadczenia.  

W  przypadku  (i)  inwestycji  o  numerach  od  3  do  9  w  części  wykazu  dot.  M.  K.  oraz  (ii) 

inwes

tycji o numerach od 2 do 8 w części wykazu dot. E. G. Przystępujący zawarł tylko przy 

niektórych z nich informację, że dane „pełne miesiące” zostały uwzględnione przy obliczaniu 

doświadczenia,  wyłącznie  z  tego  powodu,  że  w  trakcie  pozostałych  inwestycji  funkcja 

kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  (odpowiednio)  była  realizowana  także  na  innych 

budowach.  Każda  z  powyższych  inwestycji  może  być  jednak  brana  pod  uwagę  przez 

Zamawiającego  w  celu  ustalenia,  czy  wykazane  przez  Przystępującego  osoby  posiadają 

wym

agane doświadczenie.  

Odwołanie  zawiera  ogólne  i  lakoniczne  stwierdzenie,  że  „Okres  zdobytego 

doświadczenia  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  (M.  K.),  czy  też  kierownika  robót 

branży  sanitarnej  (E.  G.)  w  ramach  ww.  inwestycji  polegających  na  budowie  budynków 

mieszkalnych jednorodzinnych nie wynosił 18 miesięcy dla każdej z tych osób.”  

Odwołujący  nie  wskazał  jednak  w  tym  zakresie  żadnych  konkretnych  okoliczności  lub 

zarzutów.  Przede  wszystkim  nie  wyjaśnił  z  jakiego  powodu  twierdzi,  że  powołując  te 

in

westycje w wykazie Przystępujący nie wykazał nabycia przez wskazane osoby 18 miesięcy 

doświadczenia,  co  zdaniem  Odwołującego  powinno  skutkować  tym,  że  okres  całego 

doświadczenia tych osób jest niższy niż wymagane 60 miesięcy. Innymi słowy – brak w tym 

zakr

esie jakichkolwiek okoliczności faktycznych, do których odnieść mógłby się Zamawiający 

lub  Przystępujący.  Niezależnie  od  tego,  że  ogólne  stwierdzenie  Odwołującego  stawia  pod 


znakiem  zapytania  samą  skuteczność  (w  sensie  procesowym)  postawienia  zarzutu 

(Odwo

łujący mógłby równie dobrze poprzestać na stwierdzeniu, że Przystępujący nie spełnia 

warunku,  nie  powołując  żadnych  konkretnych  okoliczności),  Przystępujący  ponownie 

potwierdza  treść  informacji  podanych  w  wykazie  oraz  konkretne  daty  dziennie 

rozpoczęcia/zakończenia  wykonywania  pełnienia  danej  funkcji.  Przystępujący  informuje 

również, że zostały one ustalone na podstawie treści dzienników budowy.  

Odwołujący  kwestionuje  obecnie  możliwość  uwzględniania  przez  Zamawiającego  przy 

ustalaniu  doświadczenia  wykazanych  osób  sprawowania  przez  nich  funkcji  kierownika 

budowy  lub  kierownika  robót  (odpowiednio)  w  ramach  inwestycji  polegających  na  budowie 

osiedla  domów  mieszkalnych.  Twierdzi,  że  ich  wykazywanie  jest  „nieproporcjonalne”  do 

przedmiotu  udzielanego  zamówienia.  Przystępujący  zwraca  uwagę,  że  Zamawiający  nie 

zawarł  w  SWZ  jakichkolwiek  ograniczeń  lub  dalszych  wymagań  w  zakresie  rodzaju  lub 

zakresu  inwestycji,  które  mogą  być  uwzględniane  w  celu  ustalenia  doświadczenia 

posiadanego  przez  personel.  Jeżeli  Odwołujący  twierdzi,  że  warunek  udziału  w 

postępowaniu  był  „nieproporcjonalny”  (zbyt  łagodny),  powinien  był  wnieść  w  odpowiednim 

czasie  odwołanie  wobec  treści  SWZ.  Niezależnie  od  tego,  że zgodnie  z  PZP  Zamawiający 

miał  prawo  w  ogóle  nie  stawiać  warunku  dot.  personelu  (czyli  miał  prawo  być  „jeszcze 

łagodniejszy”  dla  wykonawców),  Odwołujący  nie  może  obecnie  czynić  zarzutu,  że 

przedstawiony  przez  Przystępującego  wykaz  osób  został  oceniony  zgodnie  z  treścią  SWZ. 

Uznanie,  że  wykazana  przez  Przystępującego  inwestycja  polegająca  na  budowie  osiedla 

domów  mieszkalnych  jest  zbyt  mała  lub  niewystarczająco  skomplikowana  wymagałoby 

nadania  przez  Zamawiającego  treści  warunku  nowego  znaczenia,  co  byłoby  niezgodne  z 

PZP, w tym z zasadami przejrzystości i równego traktowania wykonawców.  

Z  tego  samego  powodu  za  całkowicie  nieuzasadnione  należy  uznać  stanowisko 

Odwołującego,  że  oświadczenie  o  spełnianiu  warunku  zdolności  zawodowych  złożone  w 

wykazie  osób  poprzez  powoływanie  się  na  doświadczenie  zdobyte  przy  realizacji  tej 

inwestycji 

należy  rozpatrywać  w  kategoriach  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu 

UZNK.  W  ocenie  Odwołującego  taki  czyn  miałoby  de  facto  stanowić  przedstawienie  przez 

Przystępującego doświadczenia, które jest zgodne z treścią warunku wynikającą z SWZ.  

Odwołujący  twierdzi  także,  że  „nie  można  przyjmować  doświadczenia  zdobytego  w 

pełnieniu funkcji co do inwestycji jeszcze nie zakończonych, gdyż nie zostało potwierdzone 

przez organ administracji budowlanej, że inwestycja została wykonana należycie, zgodnie z 

pro

jektem  i  pozwoleniem  na  budowę,  a  więc  że  kierownik  budowy  zdobył  wymagane 

doświadczenie  zawodowe  w  wykonawstwie  robót  lub  nadzorze.”  Zamawiający  nie  zawarł 

jednak  w  SWZ  żadnego  zastrzeżenia,  które  zakazywałoby  powoływania  się  na  nadal 

realizowane  inwestyc

je.  Podobnie  jak  w  przypadku  zarzutu,  o  którym  mowa  w  pkt.  4 

powyżej,  uwzględnienie  stanowiska  Odwołującego  wymagałoby  nadania  treści  warunku 


nowego znaczenia  (niewynikającego  z  SWZ).  Niezależnie od tego, że takie zastrzeżenie  w 

SWZ  mogłoby  być  niezgodne  z  PZP,  nie  można  zgodzić  się  z  twierdzeniem,  że  nabycie 

przez  daną  osobę  doświadczenia  zawodowego  jest  uzależnione  od  jakiegokolwiek 

potwierdzenia przez organ nadzoru budowlanego.  

Obydwie  wykazane  przez  Przystępującego  osoby  posiadają  wymagane  (co  najmniej  60 

miesięczne)  doświadczenie  bez  konieczności  sumowania  niepełnych  miesięcy  okresów 

sprawowania  danej  funkcji.  Przystępujący  zwraca  jednak  uwagę,  że  SWZ  nie  zakazuje 

takiego  sumow

ania.  Zamawiający  nie  zawarł  w  niej  żadnego  zakazu  zaliczania  na  poczet 

wymaganego  doświadczenia  niepełnych  miesięcy  w  taki  sposób,  by  całe  doświadczenie 

wynosiło  łącznie  co  najmniej  60  pełnych  miesięcy.  Wskazał  jedynie,  że  jeżeli  wymiar 

wymaganego  doświadczenia,  które  muszą  posiadać  osoby  skierowane  do  realizacji 

przedmiotowego  zamówienia,  został  w  powyższej  tabeli  określony  w  miesiącach,  należy 

przez to rozumieć pełne miesiące  - co oznacza tylko tyle, że wskazane w treści warunku „co 

najmniej  60  miesięczne  doświadczenie  zawodowe”  należy  rozumieć  jako  60  pełnych 

miesięcy.  Nie  można  natomiast  twierdzić,  że  60  pełnych  miesięcy  nie  mogłoby  zostać 

„uzyskane”  poprzez  uwzględnienie  (sumowanie)  także  tych  okresów  doświadczenia,  w 

których pełnienie danej funkcji rozpoczęło/zakończyło się w trakcie miesiąca.  

Przystępujący  potwierdza,  że  M.  K.  pełnił  w  ramach  inwestycji  z  poz.  nr  11  wykazu 

(„Przebudowa  bloku  operacyjnego  i  zakładu  diagnostyki  obrazowej…”)  funkcję  kierownika 

budowy. Odwołujący może potwierdzić tę informację występując do inwestora z wnioskiem o 

udzielenie  informacji  publicznej.  Sprawowanie  przez  M.  K.  funkcji  kierownika  budowy  w 

okresie  od  16  sierpnia  2019  r.  do  17  marca  2020  r.  znajduje  również  bezpośrednie 

potwierdzenie w treści dziennika budowy tej inwestycji. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  (pismo  z  dnia  20/03/23)  wniósł  o 

oddalenie odwołania wskazując na następujące okoliczności: 

Zarzut niespełnienia warunków udziału w postępowaniu 

Zgodnie  z  Rozdziałem  IX  ust.  1  pkt  1.4.  lit.  b)  SWZ  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej  Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że skieruje do realizacji zamówienia 

m.in. osobę posiadającą kwalifikacje do pełnienia funkcji kierownika budowy w specjalności 

konstrukcyjno-

budowlanej,  która    „posiada  co  najmniej  60-miesięczne  doświadczenie 

zawodowe  w  wykonawstwie  robót  lub  nadzorze  jako  kierownik  budowy  lub  inspektor 

nadzoru, po uzyskaniu uprawnień budowlanych w specjalności  konstrukcyjno-budowlanej do 

kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń  w  rozumieniu  przepisów  (...)  lub 

odpowiadające  im  ważne  uprawnienia  budowlane,  które  zostały  wydane  na  podstawie 

wcześniej  obowiązujących  przepisów  bądź  odpowiadające  im  uprawnienia  wydane 

obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej  


Natomiast  zgodnie  z 

Rozdziałem  IX  ust.  1  pkt  1.4.  lit.  b)  SWZ  w  zakresie  zdolności 

technicznej  lub  zawodowej  Wykonawca  spełni  warunek  jeżeli  wykaże,  że  skieruje  do 

realizacji  zamÓwienia  m.in.  osobę  posiadającą  kwalifikacje  do  pełnienia  funkcji  kierownika 

robót  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  cieplnych, 

wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i  kanalizacyjnych  (tj.  kierownika  robót 

sanitarnych),  która  „posiada  co  najmniej  60-miesięczne  doświadczenie  zawodowe  w 

wykonawstwie robót lub nadzorze jako kierownik robót lub inspektor nadzoru, po uzyskaniu 

uprawnień  budowlanych,  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń 

cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i  kanalizacyjnych  bez  ograniczeń  w 

rozumieniu  przepisów  lub  odpowiadające  im  ważne  uprawnienia  budowlane,  które  zostały 

wydane  na  podstawie  wcześniej  obowiązujących  przepisów  bądź  odpowiadające  im 

uprawnienia wydane obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej  

W celu wykazania spełnienia ww. warunku Wykonawca zobowiązany był do złożenia wykazu 

osób  skierowanych  przez  Wykonawcę  do  realizacji  zamówienia  publicznego,  w 

szczególności  odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami 

na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia 

niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez 

nie  czynności  oraz  informacją  o  podstawie  do  dysponowania  tymi  osobami  (według  wzoru 

stanowiącego Załącznik nr 8 do SWZ). 

Na  wcześniejszym  etapie  postępowania  Zamawiający  unieważnił  w  dniu  13  lutego  2023  r. 

czynność wyboru oferty najkorzystniejszej MAX-BUD G. P. i w ramach ponownego badania 

ofert  wezwał  tego  Wykonawcę  w  dniu  13  lutego  2023  r.  do  wyjaśnienia  treści  oferty.  W 

wyniku  złożonych  przez  Wykonawcę  wyjaśnień  z  dnia  17  lutego  2023  r.,  Zamawiający 

wezwał  Wykonawcę  pismem  z  17  lutego  2023  r.  na  podstawie  art.  128  ust.  1  PZP  do 

złożenia  aktualnych  na  dzień  złożenia,  podmiotowych  środków  dowodowych  wymienionych 

w  Rozdziale  XI  ust.  8  pkt  1  lit.  b  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  tj.  wykaz  osób, 

skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego. W odpowiedzi na to 

wezwanie,  Wykonawca  złożył  podmiotowe  środki  dowodowe  w  dniu  22  lutego  2023  r.,  tj. 

złożył  nowy  wykaz  osób  oraz  oświadczenie  w  formie  „tabeli-zestawienia  graficznego” 

dotyczącej M. K., który ma pełnić funkcję kierownika budowy, E. G., który ma pełnić funkcję 

kierownika  robót  sanitarnych  oraz  J.  S.,  który  ma  pełnić  funkcję  kierownika  robót 

elektrycznych. 

I tak, w przypadku pana M. K. 

Wykonawca wskazał w wykazie osób nowe inwestycje celem 

wykazania doświadczenia ww. osoby, przede wszystkim: 

•  inwestycja  nr  3  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny dwulokalowy na działce nr ew. 1457 - dom  

nr 1  


•  inwestycja  nr  4  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

K

onopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/8 – dom nr 2  

•  inwestycja  nr  5  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica,  budynek  mieszkalny  jednorodzinny  dwulokalowy  na  działce  nr  ew.  965/9  - 

dom nr3  

•  inwestycja  nr  6  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/10 - dom nr 4  

•  •inwestycja  nr  7  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budyne

k mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/11 – dom nr 5  

•  inwestycja  nr  8  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/16 – dom nr 7  

•  inwestycja  nr  9  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew 965/17 – dom nr 8  

Wykonawca wskazał również, że spośród powyższych inwestycji uwzględnione zostały przy 

obliczaniu doświadczenia Pana M. K. jedynie inwestycja nr 3 oraz inwestycja nr 7, które mają 

potwierdzać łącznie 18 miesięcy doświadczenia zawodowego. 

W  przypadku  Pana  E.  G. 

Wykonawca  wskazał  w  wykazie  osób  nowe  inwestycje  celem 

wykazania doświadczenia ww. osoby, przede wszystkim: 

inwestycja  nr  2  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce  

•  inwestycja  nr  3  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzi

nny dwulokalowy na działce nr ew. 1457 - dom  

nr 1  

•  inwestycja  nr  4  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/8 – dom nr 2  

•  inwestycja  nr  5  -    Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce NR EW 965/10 - DOM NR 

•    inwestycja  nr  6  -  Budowa  osiedla  domów  mieszkalnych  „Ogrody  form”  w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce NR EW 965/11 – DOM NR 5 

•   inwestycja nr 7 –  inwestycja nr 4 - Budowa osiedla domów mieszkalnych „Ogrody form” 

w miejscowości Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/16 – 

dom nr 7 

•  inwestycja  nr  8  –   Budowa osiedla domów  mieszkalnych „Ogrody form” w  miejscowości 

Konopnica, budynek mieszkalny jednorodzinny na działce nr ew. 965/17 – dom nr 8 


Wykonawca wskazał również, że spośród powyższych inwestycji uwzględnione zostały przy 

obliczaniu doświadczenia Pana E. G. inwestycja nr 2, inwestycja nr 3 oraz inwestycja nr 6, 

które mają potwierdzać łącznie 18 miesięcy doświadczenia zawodowego. 

W  ocenie  Odwołującego  Wykonawca  MÂX-BUD  G.  P.  nie  wykazał  spełnienia  warunku 

posiadania  zdolności  zawodowych  odnośnie  wskazanego  kierownika  budowy  oraz 

ws

kazanego  kierownika  robót  sanitarnych.  Zamawiający  nie  zgadza  się  z  zarzutem 

dotyczącym  braku  spełnienia  warunku  posiadania  zdolności  zawodowych  odnośnie 

wskazanego  kierownika  budowy  oraz  wskazanego  kierownika  robót  sanitarnych  z 

następujących powodów:  

1)  w przypadku Pana M. K. 

zgodnie z oświadczeniem złożonym przez wykonawcę, spośród 

wskazanych  inwestycji  uwzględnione  zostały  przy  obliczaniu  doświadczenia  Pana  M.  K. 

inwestycje: 1, 2, 3, 7, 12, 13 i 14. Odwołujący tymczasem podnosi, że inwestycja nr 3 i nr 

nie  potwierdzają  łącznie  18  miesięcy  doświadczenia  zawodowego  w  pełnieniu  funkcji 

kierownika  budowy  w  specjalności  konstrukcyjno-budowlanej,  jednak  z  takim 

twierdzeniem nie sposób się zgodzić, gdyż: 

a) 

w  przypadku  inwestycji  numer  3  wskazany  okres  pełnienia  funkcji  kierownika 

budowy był Świadczony w okresie 08 stycznia 2018 r. — 25 lipca 2019 roku. Licząc pełne 

miesiące (luty 2018 r. - luty 2019 r.) bez uwzględniania pierwszego miesiąca i ostatniego 

daje  to  17  miesięcy.  Jednak  do  obliczenia  okresu  Zamawiający  ujął  jedynie  okres  od 

marca 2018 r. do sierpnia 2018 r. tj.: 7 miesiecy. Spowodowane to jest nakładaniem się 

okresów pełnienia funkcji kierownika budowy w ramach różnych umów, 

b) 

dla  inwestycji  numer  7,  wskazany  okres  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  był 

świadczony  w  okresie  13  lipca  2020  r.  —  01  września  2021  r.  Licząc  pełne  miesiące 

(sierpień  2020  r.  —  sierpień  2021  r.)  bez    uwzględniania  pierwszego  miesiąca  i 

ostatniego, daje to 13 miesięcy. Do obliczenia ujęto jedynie okres od września 2020 r. do 

sierp

nia 2021 r. țj. 12 miesięcy. Spowodowane to jest nakładaniem się okresów pełnienia 

funkcji kierownika budowy w ramach różnych umów. 

Powyższe oznacza, że okres pełnienia funkcji kierownika budowy w ramach inwestycji nr 3 i 

7 wynosi 19 miesięcy. Ponadto wskazał, że w ramach: 

a)  inwestycji nr 1 -  

(…). Do obliczenia ujęto okres od kwietnia 2016 r. do maja 2016 r. ti. 2 

miesiące, 

b)  inwestycji nr 2 

– (…). Do obliczenia ujęto okres od września 2017 r. do lutego 2018 r. tj. 6 

miesięcy, 

c) inwestycji  3 

—  do  obliczania  ujęto  okres  7  miesięcy  zgodnie  z  opisem  przy  we 

wcześniejszej części pisma, 

d) inwestycji nr 4, 5 i 6 

— nie wzięto ich pod uwagę do obliczania doświadczenia z powodu 

nakładania się okresów pełnienia funkcji kierownika budowy w ramach różnych umów, 


e)  inwestycji  nr  7 

—  do  obliczania  ujęto  okres  12  miesięcy  zgodnie  z  opisem  przy  we 

wcześniejszej części   pisma, 

f)  inwestycji  8  i  11  - 

nie  wzięto  ich  pod  uwagę  do  obliczania  doświadczenia  z  powodu 

nakładania się okresów pełnienia funkcji kierownika budowy w ramach różnych umów, 

g) inwestycji 12 

– (…) Do obliczenia ujęto okres od września 2018 r. do sierpnia 2020 r. ti. 24 

miesiące. 

h)   inwestycji nr 13 

– (…). Do obliczenia ujęto okres od września 2021 r. do listopada 2022 tj. 

15 miesięcy, 

i) inwestycji nr 14 

– (…). Do obliczenia ujęto okres od grudnia 2022 tj. 1 miesiąc. 

Podsumowując  wszystkie  wyżej  przedstawione  wyliczenia,  łączna  liczba  wskazanych 

miesięcy wynosi: 67 miesięcy. Nawet więc biorąc pod uwagę zarzut związany z ujęciem jako 

doświadczenia  okresu  budowy  niezakończonej,  a  więc  inwestycji  nr  14  —  okres 

doświadczenia jako kierownika budowy Pana M. K. wynosi 66 miesięcy, a więc o 6 miesięcy 

więcej niż wymagane przez  Zamawiającego 60 miesięcy.  

2) w przypadku Pana E. G. 

zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Wykonawcę, spośród 

powyższych  inwestycji  uwzględnione  zostały  przy  obliczaniu  doświadczenia  Pana  E.  G. 

inwestycje: 1, 2, 3, 6, 10 i 12. Odwołujący podnosi, że inwestycja nr 2, inwestycja nr 3 oraz 

inwestycja  nr  6,  nie  potwierdzają  łącznie  18  miesięcy  doświadczenia  zawodowego  w 

pełnieniu  funkcji  kierownika  robót  w  branży  sanitarnej,  jednak  z  takim  twierdzeniem  nie 

sposób się zgodzić, gdyż: 

a)  w  ramach  inwestycji  nr  2(…).  Do  obliczenia  ujęto  jedynie    okres  sierpnia  2018  tj.  1 

miesiąc. Spowodowane to jest nakładaniem się okresów pełnienia funkcji  kierownika robót w 

ramach różnych umów,  

b) dla inwestycji numer 3 (…). Do obliczenia ujęto jedynie okres od kwietnia 2018 r. do lipca 

2018 r. tj. 4 miesiące, 

c)  dla  inwestycji  numer  6  (…).  Do  obliczenia  ujęto  jedynie  okres  od  września  2020  r.  do 

września  2021  tj.  13  miesięcy.  Spowodowane  to  jest  nakładaniem  się  okresów  pełnienia 

funkcji kierownika robót w ramach różnych um6w. 

Powyższe  oznacza,  że  okres  pełnienia  funkcji  kierownika  robót  w  branży  sanitarnej  w 

ramach inwestycji nr 2, 3 i 6 wynosi 17 miesięcy.  

Ponadto w ramach: 

a)  inwestycji  nr  1 

–  (…).  Do  obliczenia  ujęto  okres  od  grudnia  2017  do  lutego  2018  tj.  3 

miesiące, 

b)  inwestycji  nr  2 

—  do  obliczania  ujęto  okres  1  miesiąc  zgodnie  z  opisem  przy  we 

wc

ześniejszej części  pisma, 


c)  inwestycji  nr  3 

—  do  obliczania  ujęto  okres  4  miesiące  zgodnie  z  opisem  przy  we 

wcześniejszej części pisma, 

d)  inwestycji  nr  4,5 

—  nie  wzięto  pod  uwagę  do  obliczania  doświadczenia  z  powodu 

nakładania się okresów pełnienia funkcji kierownika robót w ramach różnych umów, 

e)  inwestycji  nr  6  - 

do  obliczania  ujęto  okres  13  miesięcy  zgodnie  z  opisem  przy  we 

wcześniejszej części pisma, 

f)  inwestycji  nr  7,  8  i  9 

—  nie  wzięto  pod  uwagę  do  obliczania  doświadczenia  z  powodu 

nakładania się okresów pełnienia funkcji kierownika robót w ramach różnych umów, 

g) inwestycji 10 (…). Do obliczenia ujęto okres od września 2018 r. do sierpnia 2020 tj. 24 

miesiące, 

i) inwestycji 11 - 

nie wzięto pod uwagę do obliczania doświadczenia z powodu nakładania się 

okresów pełnienia funkcji kierownika robót w ramach różnych umów, 

j) inwestycji nr 12 - 

wskazany okres pełnienia funkcji kierownika robót to 04 września 2021 r. 

do teraz. Licząc (…). Do obliczenia ujęto okres od października 2021 r. do grudnia 2022 r. tj. 

15 miesięcy. 

Łącznie  liczba  wskazanych  miesięcy  wynosi:  60  miesięcy.  Podsumowując  wszystkie  wyżej 

przedstawione wyliczenia, łączna liczba wskazanych miesięcy  wynosi: 60 miesięcy. 

Niezależnie  od  kwestionowania  okresów  doświadczenia,  Odwołujący  kwestionuje  również 

możliwość  zakwalifikowania  inwestycji  polegających  na  budowie  budynków  mieszkalnych 

jednorodzinnych  dwulokalowych  jako  inwestycji,  które  są  proporcjonalne  do  przedmiotu 

niniejszego zamówienia  publicznego i jako takie, mogących stanowić punkt odniesienia dla 

oc

eny  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia.  Zarzut  ten  w  sposób 

oczywisty  jest  zarzutem  spóźnionym,  gdyż  winien  być  ewentualnie  podnoszony  w  ramach 

odwołania  od  treści  SWZ.  Tymczasem  odwołanie  w  powyższym  zakresie  nie  zostało 

złożone,  co  oznacza,  że  Odwołujący  na  wcześniejszym  etapie  postępowania  nie  widział 

zasadności  kwestionowania  zapisów  SWZ  w  tym  zakresie,  zaś  nie  ulega  wątpliwości,  że 

możliwość  zakwalifikowania  inwestycji  wskazanych  przez  Wykonawcę,  znajduje 

potwierdzenie w brzmieniu SWZ. 

Zgodnie  z  zapisami  SWZ  pkt.  IX  określono  jako  warunek  udziału  w  postępowaniu,  aby 

Wykonawca w okresie ostatnich 8 lat przed upływem terminu składania ofert (a jeżeli okres 

prowadzenia jest krótszy — w  tym okresie) należycie wykonał:  

 a) dwie roboty b

udowlane o wartości co najmniej 10 000 000, 00 zł brutto każda (przy czym 

jedną w czynnym obiekcie szpitala) polegające na budowie lub 

b)  jedną  robotę  budowlaną  o  wartości  co  najmniej  14  000  000,00  zł  brutto  polegającej  na 

budowie  lub  przebudowie  szpitala 

wraz  z  infrastrukturą  elektryczną,  teletechniczną, 

sanitarną, sanitarną w zakresie gazów medycznych oraz instalacjami klimatyzacji, wentylacji, 

wody lodowej, grzewczymi, kanalizacyjnymi oraz wodociągowymi (...). 


Tak  postawione  warunki  gwarantują  zdaniem  Zamawiającego  należyte  wykonanie 

zamówienia oraz pozwalając ocenić zdolność Wykonawcy do realizacji zamówienia. Ponadto 

warunek  stawiany  kadrze  skierowanej  do  realizacji  zamówienia  wynoszący  60  miesięcy 

doświadczenia zawodowego w pełni gwarantuje należyte kierowanie pracami budowlanymi. 

W SWZ Zamawiający nie żądał, aby osoby skierowane do realizacji zamówienia wykazywały 

się  doświadczeniem  w  zakresie  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  czy  kierownika  robót 

tylko  i  wyłącznie  w  obiektach  szpitalnych.  Zdaniem  Zamawiającego  stanowiłoby  to 

ograniczenie dostępu i konkurencji dla potencjalnych wykonawców. Biorąc pod uwagę brak 

wymog6w  w  SWZ  w  zakresie  oczekiwanym  przez  Odwołującego,  dalsza  polemika  w  tym 

zakresie pozbawiona jest jakiegokolwiek uzasadnienia. 

Dalej, Od

wołujący podnosi, że Wykonawca uwzględnia przy obliczeniu doświadczenia Pana 

M.  K. 

w  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  inwestycję  nr  14  („Budowa  budynku  stacji 

hemodializ SPSK  Nr 4 w Lublinie w ramach Ponadregionalnego Uniwersyteckiego Centrum 

Nefrologi

i i Hemodializ”), wskazując, że Pan M. K. w ramach tej inwestycji rozpoczął pełnić 

funkcję w dniu 08 lipca 2022 r. i pełni ją „do teraz”. Odwołujący wskazuje w tym miejscu, że 

nie można przyjmować doświadczenia zdobytego w pełnieniu funkcji co do inwestycji jeszcze 

nie zakończonych, gdyż nie zostało potwierdzone przez organ administracji budowlanej, że 

inwestycja  została  wykonana  należycie,  zgodnie  z  projektem  i  pozwoleniem  na  budowę,  a 

więc  że  kierownik  budowy  zdobył  wymagane  doświadczenie  zawodowe  w  wykonawstwie 

robót lub w nadzorze. Jednakże jak wykazano we wcześniejszej części pisma, nawet biorąc 

pod uwagę zarzut związany z ujęciem jako doświadczenia okresu budowy nie zakończonej 

za zasadny, czego skutkiem będzie pominięcie inwestycji nr 14 - okres doświadczenia jako 

kierownika  budowy  pana  M.  K. 

wynosi 66 miesięcy a więc o 6 więcej niż wymagane przez 

Zamawiającego 60 miesięcy. 

Analogiczny  zarzut  Odwołujący  sformułował  w  stosunku  do  Pana  E.  G.,  wskazując,  że 

Wykonawca  uwzględnił  przy  obliczeniu  doświadczenia  Pana  E.  G.  w  pełnieniu  funkcji 

kierownika  robót  branży  sanitarnej  inwestycję  nr  12  („Budowa  budynków  mieszkalnych 

wielorodzinnych  d,  e  1f  przy  ulicy  Nałęczowskiej  177  w  Lublinie,  osiedle  Hivile  Park”) 

wskazując, że Pan E. G. w ramach tej inwestycji rozpoczął pełnić funkcję w dniu 04 września 

2021  r.  i  pełni  ją  „do  teraz”.  Zdaniem  Zamawiającego  warunkiem  jest  posiadanie 

doświadczenia  zawodowego. SWZ nie wskazuje, iż wszystkie inwestycje na jakie powołuje 

się  potencjalny  Wykonawca  mają  być  zakończone.  Zdaniem  Zamawiającego  byłoby  to 

zawężenie  nieuzasadnione,  powodujące  ograniczenie  dostępu  i  konkurencji  dla 

potencjalnych  Wykonawców.  Skoro  takie  wymaganie  nie  znalazło  się  w  SWZ,  Odwołujący 

nie  może  czynić  w  tym  zakresie  zarzutu  (por.  wyrok  KIO  z  dnia  31  sierpnia  2020  r.  KIO 


Odwołujący podnosi również, że Wykonawca rzekomo bezzasadnie przyjmuje w piśmie z 22 

lutego  2023  r.  (złożonym  w  odpowiedzi  na  wezwanie  w  trybie  art.  128  ust.  1  PZP),  że  „Z 

SWZ  wynika  jednak,  że  Zamawiający  wymaga  wykazania  60  pełnych  miesięcy 

doświadczenia zawodowego danej osoby, ale niepełne  miesiące sprawowania danej funkcji 

mogą  sumowane  do  pełnych  miesięcy.  (SWZ  tego  nie  zakazuje).  Z  tego  powodu  liczba 

miesięcy doświadczenia zawodowego wykazanych osób jest zatem większa niż wskazywane 

pr

zez  nas  w  tabelach  (w  tym  bezpośrednio  w  wykazie  osób)  ilości  i  okresy  miesięcy 

doświadczenia". Powyższa uwaga jest oczywiście bezzasadna. Wykonawca MAX-Bud G. P. 

w  złożonym  oświadczeniu  oraz  tabelach  graficznych  do  oświadczenia  przyjął  do  obliczeń 

tylko  c

ałe  tj.  pełne  miesiące,  bez  ujmowania  miesięcy  pierwszych  i  końcowych,  które 

obejmują jedynie kilka dni. Ten sposób kalkulacji jest bardziej rygorystyczny i taki przyjmuje 

również  Zamawiający,  co  zostało  szczegółowo  pokazane  we  wcześniejszym  fragmencie 

pis

ma,  gdzie  Zamawiający  zaprezentował  sposób  dokonywanych  przez  siebie  obliczeń. 

Abstrahując zresztą od powyższego, zarzut ten jest chybiony również z innego powodu - w 

wyniku  dokładnego  liczenia  dni  doświadczenia  zawodowego  osoby  wykazane  w  wykazie 

miałyby  jeszcze  więcej  wskazanego  doświadczenia  zawodowego  niż  wymagane  minimum 

60  miesięcy.  Dla  przykładu,  w  przypadku  Pana  M.  K.  i  inwestycji  nr  1  —  okres  pełnienia 

funkcji kierownika budowy to 21 czerwca 2016 r. 

— 24 czerwca 2016 r. co daje 95 dni tj. 3 

miesiące  i  3  dni,  do  kalkulacji  doświadczenia  zawodowego  przyjęto  natomiast  okres  od 

kwietnia 2016 r. do maja 2016 co daje 2 miesiące. 

II. Zarzut złożenia oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji 

Odwołujący oparł przedmiotowy zarzut na dwóch przesłankach: 

rzekomego  braku  rękojmi  należytego  wykonania  zamówienia  przez  Przystępującego, 

który  przewiduje    udział  w  realizacji  zamówienia  osób  przewidzianych  do  pełnienia 

funkcji  kierownika  budowy  (M.  K.

)  oraz  kierownika  robót  sanitarnych  (E.  G.),  które  nie 

posiada

ją wystarczającego doświadczenia do realizacji zamówienia o zakresie i stopniu 

skomplikowania wynikającym z opisu przedmiotu zamówienia; 

wskazania  inwestycji  nr  11  w  wykazie  dotyczącym  pana  M.  K.,  w  której  rzekomo  nie 

uczestniczył on w tej funkcji (kierownika budowy). 

Odnosząc się do tych przesłanek należy stwierdzić, że: 

1) jak wskazano we wcześniejszej części pisma, zarzut ten należy uznać za spóźniony, gdyż 

został podniesiony z uchybieniem terminu do wniesienia środka ochrony prawnej - powinien 

on  zostać  zgłoszony  przez  Odwołującego  na  etapie  sporządzania  specyfikacji  warunków 

zamówienia. W sytuacji,  gdy Odwołujący nie zaskarżył postanowienia specyfikacji warunków 

zamówienia  w  terminie  określonym  w  art.  515  ust.  2  ustawy  PZP,  to  jest  on  związany 

regułami przetargu ustalonymi przez Zamawiającego (por wyrok KIO z dnia 15 marca 2018 r. 

KIO  402/18).  W  związku  z  powyższym,  jakiekolwiek  rozważania  Odwołującego  na  temat 


tego,  czy  personel  Przystępującego  daje  rękojmię  prawidłowej  realizacji  zamówienia 

pozostają bez znaczenia, skoro nie znajdują one oparcia w postanowieniach SWZ;  

2) jakakolwiek polemika z zarzutem dotyczącym inwestycji nr 11 jest niemożliwa, gdyż poza 

stwierdzeniem, jakoby  Pan  M.  K. 

nie uczestniczył w niej funkcji kierownika, Odwołujący nie 

przed

stawił  w  tym  zakresie  żadnego  dowodu.  Zamawiający  ze  swojej  strony  również  nie 

posiada  żadnych  informacji,  które  potwierdzałby  taką  okoliczność.  Niezależnie  jednak  od 

powyższego,  Zamawiający  przy  liczeniu okresów  doświadczenia w  ogóle nie uwzględnił  tej 

in

westycji,  a  powody  takiego  stanu  rzeczy  zostały  szczegółowo  przedstawione  we 

wcześniejszej części pisma. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Rozpoznając zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp oraz art. 128 ust. 4 Pzp 

-    zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Max-Bud  G.  P.  i  dokonanie  wyboru  tej  oferty 

jako  najkorzystniejszej,  bez  ewentualnego  uprzedniego  wezwania  do  wyjaśnień  co  do 

potwierdzenia  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  posiadania  zdolności 

technicznej lub zawodowej, 

Izba miała na uwadze brzmienie postanowienia rozdziału IX ust. 

1  pkt  1.4.  lit.  b)  SWZ.    Zgodnie  ze  wskazanym  postanowieniem  SWZ 

dla  kandydatów  na 

stanowisko: 

a)  kierownika budowy wymagane 

było co najmniej 60-miesięczne doświadczenie zawodowe 

w  wykonawstwie  robót  lub  nadzorze  jako  kierownik  budowy  lub  inspektor  nadzoru,  po 

uzyskaniu  uprawnień  budowlanych  w  specjalności    konstrukcyjno-budowlanej  do 

kierowan

ia robotami budowlanymi bez ograniczeń (…) 

b) 

do  pełnienia  funkcji  kierownika  robót  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci, 

instalacji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i 

kanalizacyjnych  (tj.  kierownika  robót  sanitarnych),    (…)  co  najmniej  60-miesięczne 

doświadczenie  zawodowe  w  wykonawstwie  robót  lub  nadzorze  jako  kierownik  robót  lub 

inspektor nadzoru, po uzyskaniu uprawnień budowlanych, w specjalności instalacyjnej w 

zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych 

i kanalizacyjnych bez ograniczeń (…) 

Przedstawieni  kandydaci  (p.  M.  K.  oraz  p.  E.  G.) 

przez  Przystępującego  wykonawcę  Max-

Bud  G.  P. 

potwierdzają  spełnianie  wymaganych  warunkiem  kwalifikacji.    Nabyte   


doświadczenie tych kandydatów potwierdza – w spornym zakresie -  Wykaz osób złożony w 

dniu 22 lutego 2023 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 lutego 2023 r.   

W  przypadku  p.  K. 

takie  potwierdzenie wymaganych  kwalifikacji  związane  jest  z  inwestycją 

nr  3  i  inwestycją  nr  7  (wg  oznaczeń  Wykazu).  Z  kolei  w  przypadku  p.  G.  potwierdzającymi 

kwalifikacje 

są wg Wykazu inwestycje nr 2,  nr 3 oraz nr 6.  

Niewątpliwie  wskazane  inwestycje  są  związane  z  budownictwem  budynków  mieszkalnych 

jednorodzinnych  dwulokalowych,  co  nie  jest  sprzeczne  ze  wskazanym  warunkiem

Zamawiający  w  SWZ  nie  żądał  bowiem,  aby  osoby  skierowane  do  realizacji  zamówienia 

wykazywały  się  doświadczeniem  w  zakresie  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  czy 

kierownika robót tylko i wyłącznie w obiektach szpitalnych.   

Zatem    brak  jest  podstaw  do  kwestion

owania  tych  referencyjnych  robót  albowiem  te 

inwestycje  wobec  brzmienia  warunku 

mogą  stanowić  punkt  odniesienia  dla  oceny 

potwierdzenia  jego  spełnienia  przez  wykonawcę.  Argumentacja  Odwołującego,  co  do 

nieproporcjonalności  warunku  i  braku  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania 

zamówienia jest  spóźniona. Tak uzasadniony zarzut mógł być podniesiony – jak wskazywał 

Zamawiający -   w ramach ewentualnego odwołania do treści SWZ.   

Ponadto,  tylko  w  odniesieni

u  do  referencyjnych  robót  dotyczących  warunku  dotyczącego 

zdolności  technicznej  wykonawcy  według  opisu  w  lit.  a)  rozdziału  IX  SWZ    -    a  nie  jego 

personelu  skierowanego  do  realizacji  zamówienia  (lit.  b)    -    wymagane  było  legitymowanie 

się  robotami  budowlanymi  należycie  wykonanymi,  a  zatem  zakończonymi.  Warunek,  który 

dotyczy  personelu    skierowanego 

do  realizacji  zamówienia  wynoszący  60  miesięcy  odnosi 

się  ogólnie  do  doświadczenia  zawodowego  w  zakresie  kierowania  pracami  budowlanymi 

odpowiednio dla danej specjalności i nie musi dotyczyć przedsięwzięć zakończonych.   

Dowody  jakie  przedłożył  Odwołujący,  w  tym  które  uzyskał  w  trybie  dostępu  do  informacji 

publicznej 

nie  zakwestionowały  tych  dowodów,  które  przedłożył  Przystępujący  wykonawca 

na  potwierdzenie,  że  referencyjne  inwestycje  potwierdzają  łącznie  18  miesięcy 

doświadczenia  zawodowego  każdego  ze  wskazanych  kandydatów.    Przystępujący  bowiem 

dla spornych inwestycji przedłożył wyciągi z Dzienników Budowy dla wskazanych inwestycji, 

które nie zostały podważone co do ich prawdziwości, i  w których zamieszczono adnotacje o 

okresach 

w których także funkcje kierownika budowy pełnił p. K. oraz p. G..   

W tych okolicznościach podnoszony w odwołaniu zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. 

b) Pzp oraz art. 128 ust. 4 Pzp podlega oddaleniu. 

Wobec  powyższych  ustaleń  także  podnoszone  w  odwołaniu  zarzuty    dotyczące    złożenia 

oferty 

przez Przystępującego w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji ze wskazaniem na  

art.  226  ust.  1  pkt  7  Pzp,  a  także  art.  3  ust.  1  i  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 


konkurencji  oraz wyboru tej oferty z naruszeniem  art. 239 ust 1 Pzp oraz  art. 16 pkt 1 -3 i 

art. 17 ust. 2 Pzp nie podlegają uwzględnieniu. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  miała  na  uwadze  art.  557 

ustawy Pzp oraz przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz w

ysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437) [dalej: 

rozporządzenie].  

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji. 

………………………………….