KIO 62/23 POSTANOWIENIE dnia 24 stycznia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 03.02.2023

Sygn. akt KIO 62/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 24 stycznia 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:   Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

Protokolant: 

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  z 

udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego  24  stycznia  2023  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajow

ej Izby Odwoławczej 1 grudnia 2022 r. 

przez 

wykonawcę: Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie [„Odwołujący”] 

w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Przywrócenie sprawności układu 

przesyłowego  między  zakładami  „Farysa"  i  „Świderska”  w  Warszawie  z  wykorzystaniem 

istniejącego tunelu pod Wisłą (nr 02097/WS/PW/PZP-DRZWRI/B/2022) 

prowadzonym 

przez 

zamawiającego: 

Miejskie 

Przedsiębiorstwo 

Wodociągów 

i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A. z s

iedzibą w Warszawie 

przy  udziale  wykonawcy: 

Instalnika  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  –  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego  kwoty  18000  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  złotych  zero 

groszy), st

anowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  wrz

eśnia  2019  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie 

– w terminie 

14  dni  od  dni

a  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 


Sygn. akt KIO 62/23 

U z a s a d n i e n i e 

Miejskie  Przedsiębiorstwo  Wodociągów  i  Kanalizacji  w  m.st.  Warszawie  S.A. 

z s

iedzibą  w  Warszawie  {dalej:  „Zamawiający”}  prowadzi  na  podstawie  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  ze  zm.) 

{

dalej:  „ustawa  pzp”  lub  „pzp”}  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie 

o u

dzielenie  zamówienia  na  roboty  budowlane  pn.  Przywrócenie  sprawności  układu 

przesyłowego  między  zakładami  „Farysa"  i  „Świderska”  w  Warszawie  z  wykorzystaniem 

istniejącego  tunelu  pod  Wisłą  (nr  02097/WS/PW/PZP-DRZWRI/B/2022).  Ogłoszenie  o  tym 

zamówieniu  27  grudnia  2022  r.  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej nr 2022/S 249 pod poz. 728073. 

9 stycznia 2023 r. Budimex S

.A. z siedzibą w Warszawie {dalej: „Odwołujący”} wniósł 

odwołanie  wobec  postanowień  specyfikacji  warunków  zamówienia  {dalej:  „SWZ”} 

określających warunki udziału w postępowaniu.  

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  następujące naruszenia  przepisów  ustawy pzp 

{jeżeli poniżej nie wskazano inaczej}: 

1.  Art. 112 ust. 1 w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 16 

– przez 

sformułowanie  warunku  dotyczącego  doświadczenia  wymaganego  od  wykonawcy, 

którym  mowa  w  rozdziale  5.1.1.2.  ust.  5.1.1.2.2.  i  ust.  5.1.1.2.3.  SWZ  w  sposób 

nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i nadmierny dla zweryfikowania zdolności 

do  n

ależytego  wykonania  przedmiotowego  zamówienia,  a  co  za  tym  idzie  –  w  sposób 

dyskryminujący  wykonawców  zdolnych  do  wykonania  zamówienia,  co  stanowi 

naruszenie zasady 

równego traktowania i uczciwej konkurencji. 

2.  Art. 112 ust. 1 w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 16 

– przez 

sformułowanie  warunków  dotyczących  doświadczenia  wymaganego  od  osób 

skierowanych 

do  realizacji  zamówienia,  o  których  mowa  odpowiednio  w  rozdziale 

5.1.1.3.  ust.  5.1.1.3.2.-  5.1.1.3.3.,  5.1.1.3.7.  oraz  5.1.1.3.8.  SWZ  (Kierownik  Budowy, 

Kierownik  robót  instalacyjnych,  Projektant  branży  instalacyjnej,  Projektant  branży 

konstrukcyjno-budowlanej

)  w  sposób  nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia 

i nadmierny  dla  zweryfikowania  zd

olności  do  należytego  wykonania  przedmiotowego 

zamówienia, a co za tym idzie – w sposób dyskryminujący osoby zdolne do wykonania 

zamówieni, co stanowi naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji. 

Odwo

łujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  zmiany 

zakwestio

nowanych  postanowień  SWZ  w  zakresie  i  brzmieniu  sprecyzowanym 

uzasadnieniu odwołania. 


Sygn. akt KIO 62/23 

23  stycznia  2023 

r.  wpłynęło  do  Izby  pismo  Odwołującego  zawierające  jego 

oświadczenie  o  wycofaniu  powyższego  odwołania  na  podstawie  art.  520  ust.  1  ustawy  pzp 

wraz  z  wnioskiem  o  umorzen

ie  postępowania  odwoławczego  i  zwrot  90%  uiszczonego 

wpisu. 

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje: 

Zgodnie  z  art.  520  ustawy  pzp  o

dwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamkn

ięcia  rozprawy  (ust.  1).  Cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie 

ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (ust. 2). 

Odwołujący  skorzystał  z  przysługującego  mu  uprawnienia  i  skutecznie  wycofał 

uprzednio  wniesione  odw

ołanie,  co  nastąpiło  przed  otwarciem  posiedzenia  w  tej  sprawie 

odwoławczej. 

Z  tych  względów  –  działając  na  podstawie  art.  568  pkt  1  pzp  –  Izba  umorzyła 

postępowanie odwoławcze w tej sprawie. 

O  kosztach  tego  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  treści 

art. 575  

pzp  w  zw. z  § 9 ust.  1 pkt  3 lit.  a rozporządzenia  Prezesa Rady Ministrów  z  dnia 

30 grudnia  2020 

r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwo

ławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania 

(Dz.  U. poz. 2437) 

– nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu.