KIO 3513/22 POSTANOWIENIE dnia 11 stycznia 2023 roku

Stan prawny na dzień: 29.03.2023

Sygn. akt: KIO 3513/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 11 stycznia 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca: 

Danuta Dziubińska 

po  rozpoznaniu na  posiedzeniu niejawnym  bez udziału stron  w  dniu  11 stycznia  2023  roku  

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  28 

grudnia  2022  r.  przez  wykonawcę  „IZAN+”  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzibą w Krakowie, ul. Żabiniec 46, 31-215 Kraków w postępowaniu prowadzonym przez 

Szpital  Czerniakowski  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Warszawie, 

ul. Stępińska 19/25, 00-739 Warszawa  

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

o

dwołującego kwoty 6 750 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych 

zero groszy) 

stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie -  

w  terminie  14  dni  od  dn

ia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………….……………….. 


Sygn. akt: KIO 3513/22 

U z a s a d n i e n i e 

Szpital  Czerniakowski  sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej:  „Zamawiający”) 

prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na 

podstawie ustawy z 11 września 2019 roku 

Prawo  zamówień  publicznych  (dalej:  „Pzp”)  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  pn.: 

"Świadczenie  usług  polegających  na  wykonywaniu  pracy  w  charakterze 

personelu  pomocniczego  na  potrzeby  Szpitala  Czerniakowskiego  sp.  z  o.o.",  numer 

referencyjny: 70/2022. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone 23 grudnia 2022 r. w 

Biuletynie  Zamówień  Publicznych  pod  numerem  2022/BZP  00514110.  W  tym  samym  dniu 

Zamawiający  zamieścił  specyfikację  warunków  zamówienia  (dalej:  „SWZ”)  na  stronie 

internetowej 

prowadzonego postępowania. 

28  grudnia  2022  r.  wykonawca  „IZAN  +”  sp.  z  o.o.  (dalej:  ”Odwołujący”)  wniósł  

odwołanie  wobec  treści  SWZ  oraz  zaniechania  unieważnienia  postępowania.  Odwołujący 

zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

1)  art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp w zw. z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 9 lipca 

2003 r. 

o zatrudnianiu pracowników tymczasowych poprzez dokonanie opisu przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  nieprecyzyjny,  niejasny  oraz  niejednoznaczny,  z  naruszeniem 

wyrażonej  we  wskazanym  przepisie  zasady  przeprowadzania  postępowań  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  -  zachowania  przejrzystości,  polegający  na  określeniu 

przedmiotu  zamówienia  jako  polegającego  na  świadczeniu  usług  polegających  na 

wykonaniu pracy w charakterze personelu pomocniczego na potrzeby Zamawiającego w 

sytuacji,  gdy  w  istocie  przedmiot  zamówienia  polega  na  zapewnieniu  pracowników 

tymcza

sowych  do  wykonania  pracy  tymczasowej  a  czynności  opisane  przez 

Zamawiającego  nie  spełniają  przesłanek  pracy  tymczasowej  w  rozumieniu  art.  2  pkt  3 

ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych;  

ewentualnie  w  przypadku  uznania,  że  Zamawiający  należycie  zastrzegł  świadczenie  usług 

polegających  na  zapewnieniu  pracowników  tymczasowych  do  wykonania  pracy 

tymczasowej:  

 2)  art. 99 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp oraz w z zw. z art. art. 9 ust. 1 pkt 1 i art. 15 ust. 

1  ustawy  o  zatrudnianiu  pracownik

ów  tymczasowych  poprzez  dokonanie  opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób  nieprecyzyjny,  niejasny,  niewyczerpujący  oraz 

niejednoznaczny,  uniemożliwiający  obliczenie  ceny  ofertowej,  polegający  na 

niedochowani

u  obowiązku  wynikającego  z  art.  9  ust.  1  pkt.  1  i  art.  15  ust.  1  ustawy  o 

zatrudnianiu  pracowników  tymczasowych  dotyczącego  określenia  wynagrodzenia  za 


pracę,  warunków  pracy,  której  wykonywanie  ma  być  powierzone  pracownikowi 

tymczasowemu 

oraz 

nie 

przedstaw

ieniu  wewnętrznych  regulacji  dotyczących 

wynagradzania,  obow

iązujących  u  danego  pracodawcy  użytkownika,  co  uniemożliwia 

obliczenie ceny ofertowej przez wykonawców oraz złożenie porównywanych ofert;  

Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:  

unieważnienia  postępowania  jako  obarczonego  niemożliwą  do  usunięcia  wadą 

uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy,   

ewentualnie   

zmiany  opisu  przedmiotu  zamówienia,  wzoru  umowy  oraz  SWZ  poprzez  wskazanie  i 

szcz

egółowe  opisanie,  że  przedmiotem  zamówienia  jest  świadczenie  usług 

specjalistycznego sprzątania na terenie oddziałów szpitalnych Zamawiającego,   

ewentualnie  

przedstawienia  przez  Zamawiającego  Regulaminu  Wynagradzania  obowiązującego  u 

Zamawiającego  oraz  podania  wysokości  wynagrodzeń  pracowników  zatrudnionych  na 

stanowisku sanitariusza.  

Jak  wynika  z  pisma  Zamawiającego  z  2  stycznia  2023  r.  kopia  odwołania  wraz  z 

wezwaniem  do  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  została  udostępniona  na 

stronie int

ernetowej prowadzonego postępowania oraz przekazana wykonawcom 29 grudnia 

2022 r.  W terminie 

ustawowym, określonym w art. 525 ust. 1 Pzp, żaden z wykonawców nie 

zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego. 

9  stycznia  2023  r. 

Odwołujący  przekazał  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

oświadczenie o wycofaniu odwołania. 

Zgodnie  z  art.  520  Pzp  odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu  zamknięcia 

rozprawy,  a  cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie  ustawa  wiąże  z 

wniesieniem odwołania do Prezesa Izby.  

Stosownie  do  art.  568  pkt  1  Pzp 

w  przypadku  cofnięcia  odwołania  Izba  umarza 

postępowanie odwoławcze w formie postanowienia. 

Maj

ąc powyższe na uwadze Izba postanowiła jak w pkt 1 sentencji. 

Działając na podstawie art. 557 Pzp w związku z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu pobierania wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020 r.  poz.  2437)  Izba 

nakazała  dokonanie  zwrotu  Odwołującemu  90%  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu  od 

odwołania.  


Przewodniczący:      ………….………………..