Sygn. akt: KIO 3502/22
WYROK
z 11 stycznia 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie 11 stycznia 2023 roku
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 27 grudnia 2022 r. przez wykonawcę: Fundacja
Wodna S
łużba Ratownicza z siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego: Miasto Łódź – Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Łodzi z siedzibą w
Łodzi przy udziale wykonawcy: Zduńskowolskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
z siedzibą w Zduńskiej Woli zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: Fundację Wodna Służba Ratownicza
z siedzibą we Wrocławiu i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez
odwołującego z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i
580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 3502/22
U z a s a d n i e n i e
Miasto Łódź – Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Łodzi z siedzibą w Łodzi (dalej:
Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp) postępowanie o udzielenie
zamówienia pn.: „Świadczenie usług przez ratowników wodnych na terenie obiektów MOSiR
w Łodzi w 2023 r. – usługa całoroczna”, numer: DSR-ZP-III.271.122.2022, zwane dalej
postępowaniem.
Ogłoszenie w sprawie zamówienia publicznego zostało opublikowane w Biuletynie
Zamówień Publicznych 1 grudnia 2022 r. pod numerem: 2022/BZP 00471617/01.
27 grudnia 2022 r. wykonawca Fundacja Wodna S
łużba Ratownicza z siedzibą we
Wrocławiu (dalej: Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z
przepisami ustawy czynności Zamawiającego podjęte w postępowaniu i zarzucił mu
naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty
Zduńskowolskiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego z siedzibą
w Zduńskiej Woli (dalej: Przystępujący) w sytuacji, gdy oferta zawierała rażąco niską
cenę, a wykonawca wezwany do udzielenia wyjaśnień ceny nie był w stanie wykazać,
że było inaczej,
co skutkowało naruszeniem art. 239 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp oraz 17 ust.
2 Pzp przez
wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej w postępowaniu i miało
bezpośredni wpływ na jego wynik.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jako obarczonej wadą
mającą wpływ na wynik postępowania,
powtórzenie czynności oceny ofert w postępowaniu i w jej ramach odrzucenie oferty
Przystępującego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zamawiający 13 grudnia 2022 r. wezwał Przystępującego do udzielenia wyjaśnień
dotyczących ceny oferty.
Jak wskazał Zamawiający w treści wezwania, cena oferty Przystępującego była niższa
o 45,65 % od szacunkowej
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek VAT.
W
yjaśnienia, aby mogły zostać uwzględnione miały mieć charakter wyczerpujący i konkretny
oraz być poparte dowodami. Zamawiający wskazał przy tym, że wyjaśnienia mają dotyczyć
m. in.:
ilości zatrudnionych ratowników, stawki godzinowej, kosztów ubezpieczenia i PPK
(Pracownicze Plany Kapitałowe);
stroju służbowego ratownika ze wskazanie co wchodzi w skład stroju ratowniczego
wraz z przedstawieniem dowodów potwierdzających wskazaną cenę;
zestawu ABC dla każdego wskazanie co wchodzi w skład zestawu ABC wraz
z przedstawieniem dowodów potwierdzających wskazaną cenę;
związanym z wywozem odpadów medycznych;
uzupełnienia butli z tlenem medycznym oraz apteczek w niezbędny sprzęt medyczny,
leki i artykuły sanitarne w niezbędnej ilości;
6. wskazania kosztu koordynatora;
7. wskazania
kosztu wyposażenia ratowników w środki łączności bezprzewodowej
do komunikacji miedzy ratownikami (komunikacja miedzy ratownikami musi
zapewnić, stałą, nieprzerwaną łączność, przez co najmniej 10 godzin) wraz z
przedstawieniem dowodów potwierdzających wskazaną cenę;
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie.
W ocenie Odwołującego wyjaśnienia złożone przez Przystępującego nie zawierały
wszystkich ww. informacji i nie stanowiły odpowiedzi adekwatnej do treści pytań
Zamawiającego. Wyjaśnienia nie potwierdzały również realności zaoferowanej ceny.
Wyjaśnienia ceny w zakresie kosztów pracy ratowników.
Złożone wyjaśnienia ceny potwierdzały, że Przystępujący nie wiedział jaki personel i z jakimi
stawkami
będzie w stanie pozyskać i przeznaczyć na potrzeby realizacji zamówienia, a tym
samym
na dzień złożenia oferty ani wyjaśnień ceny takim personelem faktycznie nie
dyspon
ował.
Przystępujący wskazał, że do wykonania usługi zatrudni 20 ratowników wodnych na umowę
zlecenie.
Przystępujący wskazał też, że zamierza płacić ratownikom stawki zbliżone
do minimalnych wymaganych przepisami prawa. Ponadto wskazał, że bierze pod uwagę
możliwość zatrudnienia m. in. studentów do 26 roku życia, osób bezrobotnych, emerytów lub
rencistów.
Tym samym
na dzień złożenia ofert i udzielania wyjaśnień ceny Przystępujący nie był w
stanie wskazać jaki faktycznie personel przewidział do realizacji zamówienia. Konsekwencją
powyższego było wyliczenie kosztów realizacji usług i ewentualnego, zakładanego zysku
w zależności od tego jaki faktycznie personel będzie realizował zamówienie.
W ocenie Odwołującego, który aktualnie świadczy usługi na rzecz Zamawiającego, nie
istnieje możliwość pozyskania na potrzeby realizacji zamówienia personelu o wymaganych
kwalifikacjach przy wynagrodzeniu na poziomie minimalnego określonego przez
obowiązujące przepisy dla umowy zlecenia.
Deklaracje i zapewnienia zawart
e w treści wyjaśnień przez Przystępującego miały charakter
czysto matematyczny oraz nie uwzględniały skali koniecznego zaangażowania w realizację
przedmiotu zamówienia jak również nie odnosiły się do faktycznej możliwości zatrudnienia
ratowników przy minimalnej stawce godzinowej. Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie
przedstawił jedynie ogólną metodologię szacowania kosztów personelu, nie popartą żadnymi
wiarygodnymi dowodami.
Wyjaśnienia ceny w zakresie kosztów koordynatorów pracy ratowników.
Z wyjaśnień Przystępującego w tym zakresie wprost wynika, że ww. koszty zostały pominięte
Przystępujący wskazał, że realizacja usługi będzie koordynowana nieodpłatnie przez
Członków Zarządu.
Odwołujący składając własne wyjaśnienia ceny oferty potwierdził, że wycena obejmuje
koszty świadczenia usług przez koordynatora na poziomie prawie 40 000 zł brutto w skali
roku.
W ocenie Odwołującego poza twierdzeniem o całkowitym braku kosztów koordynatora
Przystępujący nie odniósł się do kosztów, które będzie musiał ponieść, czyli np. kosztów
dojazdu, koszt
ów czasu świadczenia usług koordynacji pracy zespołu ratowników w
obiekcie.
Jedynym wytłumaczeniem pominięcia w wycenie kosztów koordynatorów był brak
przewidzenia takiej pozycji kosztowej w cenie ofertowej. W tej sytuacji wyłączną możliwością
wyjaśnienia pominiętych kosztów musiało być gołosłowne zadeklarowanie, że kosztów takich
wykonawca nie będzie ponosił ze względu na to, że członkowie jego zarządu będą
koordynowali prace ratowników za darmo.
W końcowym fragmencie wyjaśnień Przystępujący zapewnił, że „jest stowarzyszeniem non-
profit, którego głównym celem jest organizowanie i udzielanie pomocy osobom, które
są narażone na utratę życia lub zdrowia na obszarach wodnych”. Mimo to, Przystępujący
ubiegając się o udzielenie komercyjnego zamówienia publicznego nie mógł twierdzić,
że nie poniesie żadnych kosztów koordynacji.
Pominięcie w wyjaśnieniach ceny i kosztach ratowników przypadków zamknięcia
pływalni.
Zgodnie z Załącznikiem nr 7 do SWZ – Wzór umowy:
§ 3
W razie zamknięcia pływalni krytej lub sezonowej „Wodny Raj” przez Stację Sanitarno
– Epidemiologiczną obsługa ratownicza nie będzie wymagana, począwszy od dnia
następnego po zamknięciu do dnia ponownego uruchomienia obiektu.
W przypadku zamknięcia obiektów wymienionych w § 1 umowy, w tym z przyczyn
związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 lub innym zagrożeniem epidemicznym,
na które Zamawiający nie ma bezpośredniego wpływu, Zamawiającemu przysługuje
prawo zmniejszenia zakresu wykonywanych usług, do całkowitej rezygnacji z usługi
włącznie. W takiej sytuacji Zamawiający przekaże Wykonawcy aktualny
harmonogram usług, zgodny z wytycznymi sanitarnymi i przepisami prawa
powszechnie obowiązującego, a wynagrodzenie Wykonawcy wynikać będzie z
rzeczywistego czasu świadczenia usługi.
Wykonawca nie będzie naliczał wynagrodzenia za czas, w którym usługa nie jest
świadczona w okolicznościach, o których mowa w § 3 ust. 1 lub ust. 2 począwszy
od dnia następnego po dniu, w którym Zamawiający powiadomił go o fakcie
zamknięcia pływalni w sposób określony w § 3 ust. 4, chociażby powiadomienie nie
dotarło
do Wykonawcy z przyczyn nieobciążających Zamawiającego.
W razie wystąpienia złych warunków atmosferycznych lub innych zdarzeń na pływalni
sezonowej obsługa ratownicza może zostać zmniejszona. W tym przypadku
wyna
grodzenie Wykonawcy za ratowników, którzy nie będą świadczyli usługi
na obiekcie ulegnie zmniejszeniu do 50% dziennej stawki przewidzianej za aktywną
ochronę bezpieczeństwa zdrowia i życia osób korzystających z obiektów. Podstawą
do zmniejszenia wynagrodzenia jest dokonanie przez kierownika obiektu lub osoby
przez niego wskazanej
– adnotacji w książce pracy ratowników.
Przystępujący w wyjaśnieniach pominął kwestię obniżenia wynagrodzenia wykonawcy
w takich przypadkach i tego czy i w jaki sposób przewidział konieczne rezerwy finansowe
w tym zakresie w złożonej ofercie. Tymczasem takie przypadki - wbrew pozorom - nie należą
do sytuacji rzadko występujących zwłaszcza na otwartych kąpieliskach (a takie także objęte
przedmiotem zamówienia).
Pominięcie w wyjaśnieniach ceny kosztów instruktaży bezpieczeństwa.
SWZ przewid
ział kryterium oceny ofert „Przeprowadzenie Instruktażu (I)” o wadze 40%.
W
yjaśnienia ceny oferty Przystępującego całkowicie pomijały koszty przeprowadzenia
instruktaży, a tymczasem dzięki nim wykonawca uzyskał aż 40 pkt w kryterium oceny ofert.
W wezwaniu do wyjaśnień wskazano, że miały one dotyczyć elementów oferty mających
wpływ na wysokość ceny w szczególności we wskazanym zakresie. Skoro zatem
wykonawca zaoferował w postępowaniu dodatkowo punktowane w kryterium oceny
instruktaże bezpieczeństwa, miał obowiązek wyjaśnić także koszty realizacji tych usług.
Zaniżone koszty stroju służbowego ratownika. Niezłożenie wymaganego dowodu.
Złożone przez Przystępującego wyjaśnienia ceny świadczyły o tym, że skalkulowany w cenie
oferty strój ratownika obejmował:
Zestaw odzieży: koszulka z logiem WOPR i napisem RATOWNIK/KOORDYNATOR
w zależności od funkcji, spodenki z logiem WOPR, obuwie zgodne z wymogami BHP,
gwizdek.
Koszt zestawu: 100 zł
20szt x 100 zł = 2 000,00 zł
W ocenie Odwołującego zarówno same koszty zestawu odzieży jak i przede wszystkim ich
ilości uniemożliwiają realizację zamówienia. Wyposażenie ratownika w 1 koszulkę i 1
spodenki na cały rok realizacji usług ratownictwa wodnego nie jest realne. Absolutne
minimum takiego wyposażenia to 3 koszulki, 2 pary spodenek, bluza pływalnię sezonową,
klapki oraz gwizdek.
Koszt 1 koszulki wynosi ok 20 zł brutto, koszt spodenek wynosi 25 zł, koszt bluzy wynosi
ok 60 zł, koszt gwizdka wynosi 30,00 zł. Koszt nadruku – oznakowania ratowniczego
na spodenkach wynosi ok 8 zł brutto, koszt nadruku – oznakowania ratowniczego na
koszulce wynosi ok 8 zł brutto, koszt nadruku – oznakowania ratowniczego na bluzie wynosi
8 zł brutto. Razem cały komplet stroju ratowniczego dla 1 ratownika wynosi około 220 zł.
Dodatkowo sam koszt zakupu klapek basenowych to około 70 zł brutto.
Ponadto zgodnie z wezwaniem Zamawiającego obowiązkiem wykonawcy było złożenie
dowodów m.in. w zakresie stroju służbowego ratownika, ze wskazaniem co wchodzi w skład
stroju ratowniczego wraz z przedstawieniem dowodów potwierdzających wskazaną cenę.
Złożone wyjaśnienia poza oświadczeniem na temat wysokości założonych kosztów i ilości
koszulek, spodni oraz
bliżej nie określonego obuwia zgodnego z wymogami BHP nie
zawiera
ły dowodu potwierdzającego cenę.
Zaniżona wartość zakupu zestawu ABC.
Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień w zakresie skalkulowanego kosztu
zestawu ABC dla każdego ratownika, w tym wskazanie co wchodzi w skład zestawu ABC
wraz z przedstawieniem dowodów potwierdzających wskazaną cenę. Przystępujący wyjaśnił,
że założył zakup zestawu ABC: maska, fajka, płetwy.
Koszt zestawu: 89,99 zł
szt x 89,99 zł= 1 799,80 zł
Jako dowód złożył fragment zrzutu ekranu ze sklepu Decathlon. Dowód dotyczył jednak
zestawu rekreacyjnego, a nie
na potrzeby profesjonalnych usług ratowniczych. Świadczyło
to
wyłącznie o próbie wyjaśnienia ceny oferty, za wszelką cenę, na najniższym możliwym
poziomie. Koszt 1 profesjonalnego zestawu ABC to
około 340,00 zł brutto i więcej.
Amatorskie zestawy ABC do nurkowania rekreacyjnego nie nadają się do wykonywania
usług z zakresu profesjonalnego ratownictwa wodnego.
Zaniżone koszty odpadów medycznych
Przystępujący nie złożył w powyższym zakresie żadnych dowodów i poprzestał
na oświadczeniu o założonym koszcie 30 zł miesięcznie:
Koszt wywozu odpadów medycznych to 30,00 zł/ kg- odbiór raz w miesiącu.
12 miesięcy x 30,00 zł= 360,00 zł
Założony przez WOPR koszt wywozu odpadów medycznych był całkowicie nierealny.
Aktualnie Odwołujący w ramach świadczonej na rzecz Zamawiającego usługi realizuje
m.in. wywóz odpadów medycznych z pływalni w cenie na poziomie nie 30 zł ale 130 zł.
Zaniżone bądź pominięte pozostałe koszty:
a)
koszty zakupu parasoli przeciwsłonecznych
Przystępujący całkowicie pominął w złożonych wyjaśnieniach także kosztów zakupu parasoli
przeciwsłonecznych na pływalni odkrytej – min. 4 sztuki. (Jest to wskazane w OPZ) –
pominięty koszt około 1500 - 2000 zł.
b) z
aniżone koszty napełnienia butli z tlenem
Przystępujący w złożonych wyjaśnieniach wskazał, że w zakresie uzupełnienia butli z tlenem
medycznym
koszt to: 162,00 zł brutto. Odwołujący podniósł, że podczas realizacji usługi
zużywane jest ok. 5 butli, a nie jedna, jak przyjął i wyjaśnił Przystępujący.
c) n
iewystarczająca ilość środków łączności
Zamawiający oczekiwał od wykonawcy także wskazania kosztu wyposażenia ratowników
w środki łączności bezprzewodowej do komunikacji miedzy ratownikami (komunikacja
miedzy ratownik
ami musi zapewnić stałą, nieprzerwaną łączność, przez co najmniej 10
godzin) wraz z przedstawieniem dowodów potwierdzających wskazaną cenę.
Przystępujący oświadczył że posiada środki łączności niezbędne do realizacji usługi. Nie
po
niesie więc kosztów związanych z zakupem. Na dowód posiadania środków łączności
złożył fakturę zakupu, która dotyczyła zestawu łączności bezprzewodowej dostarczonego 17
grudnia 2021 r
. Zestaw składał się z 5 radiotelefonów Motorola DP4601 (ok. 3 800 zł za
jedno urządzenie).
Uw
zględniając jednak ilość ratowników na potrzeby przedmiotu zamówienia zestaw jaki
posiada
Przystępujący nie obejmował wystarczającej ilości radiotelefonów – brakowało
2 sztuk.
9 stycznia 2023
r. Zamawiający wniósł pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. W uzasadnieniu swojego stanowiska
Zamawiający zaprzeczył twierdzeniom
Odwołującego. Wyjaśnił przy tym, że nie wymagał zatrudnienia ratowników na umowę o
pracę, co za tym idzie stawki przyjęte przez Przystępującego były zgodne z prawem.
Odwołujący
z kolei nie udowodnił podniesionych zarzutów.
Zamawiający w OPZ nie zawarł też żadnych wymogów, które w sposób szczegółowy
określałby zakres obowiązków koordynatora, wymagań co do liczby dni w tygodniu, w
których ma być obecny w pływalni „Wodny Raj”. Jedynie w § 9 ust. 1 umowy, zamawiający
wymagał aby bezpośredni nadzór i kontrolę świadczeń usług przez ratowników wodnych w
imieniu wykonawcy sprawował koordynator, który zobowiązany był do utrzymywania stałego
kontaktu z przedstawicielem zamawiającego. Ponadto Zamawiający zapoznał się ze
statutem Zduńskowolskiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, z którego
wynika
ło,
że Przystępujący opiera swoją działalność na pracy społecznej członków (§ 3 ust. 2 statutu).
Natomiast zgodnie z zapisami statutu dotycz
ącymi władz stowarzyszenia członkowie
organów stowarzyszenia, w tym zarządu wybierani są spośród delegatów na Walne
Zebranie. Delegatem są natomiast członkowie stowarzyszenia. Postanowienia statutu
potwierdz
iły twierdzenia Przystępującego, że praca koordynatora, którą wykonywać będzie
członek zarządu Przystępującego będzie nieodpłatna.
11 stycznia 2023
r. Przystępujący ustosunkował się pisemnie do zarzutów odwołania.
Przystępujący poparł w całości stanowisko Zamawiającego oraz przedstawił zbliżoną
argument
ację w zakresie wniosku o odrzucenie oraz oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron
i Przystępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie i piśmie
procesowym,
a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła
i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
1. dokumentacji
postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
2. oferty
Przystępującego,
korespondencji Zamawiającego z Przystępującym, w szczególności wezwania
do wyjaśnienia ceny oferty oraz złożonych w odpowiedzi wyjaśnień Przystępującego,
dokumentów złożonych jako dowody przez Odwołującego, Zamawiającego
i Przystępującego wraz z pismami procesowymi oraz w toku posiedzenia niejawnego
z udziałem stron.
Izba ustaliła, co następuje:
Wartość szacunkowa przedmiotu zamówienia to 997 425,00 zł. Do szacowania wartości
Zamawiający uwzględnił wyłącznie koszt pracy ratowników (55 zł/h) oraz przyjął, że
realizacja zadania wymagać będzie łącznie 18 135 h (14 503 h pracy na obiekcie krytym, 3
632 h pracy na obiekcie sezonowym).
Zgodni
e z informacją z otwarcia ofert w postępowaniu z 12 grudnia 2022 r. oferty złożyli:
Przystępujący - z ceną 542 055,15 zł,
Odwołujący - z ceną 698 016,15 zł.
Zamawiający poinformował, że na realizację przedmiotu zamówienia zamierza przeznaczyć
998 000 zł brutto.
13 grudnia 2022 r. Zamawiający na podstawie art. 224 ust. 1 w zw. z art. 224 ust. 2 Pzp
skierował do Przystępującego wezwanie do wyjaśnień ceny złożonej oferty. Wezwanie
zawierało również jasną instrukcję, by wraz z wyjaśnieniami Przystępujący złożył stosowne
dowody dotyczące elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny.
Wyjaśnienia miały zostać złożone w następującym zakresie:
„ilości zatrudnionych ratowników, stawki godzinowej, kosztów ubezpieczenia i PPK
(Pracownicze Plany Kapitałowe);
2) stroj
u służbowego ratownika ze wskazanie co wchodzi w skład stroju ratowniczego
wraz z przedstawieniem dowodów potwierdzających wskazaną cenę;
zestawu ABC dla każdego wskazanie co wchodzi w skład zestawu ABC wraz
z przedstawieniem dowodów potwierdzających wskazaną cenę;
związanym z wywozem odpadów medycznych;
uzupełnienie butli z tlenem medycznym oraz apteczek w niezbędny sprzęt medyczny,
leki i artykuły sanitarne w niezbędnej ilości;
6) wskazanie kosztu koordynatora;
wskazanie kosztu wyposażenia ratowników w środki łączności bezprzewodowej
do komunikacji miedzy ratownikami(komunikacja miedzy ratownikami musi zapewnić,
stałą, nieprzerwaną łączność, przez co najmniej 10 godzin) wraz z przedstawieniem
dowodów potwierdzających wskazaną cenę;
zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług;
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków usług;
oryginalności usług oferowanych przez wykonawcę;
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta
do ustalenia ceny nie m
oże być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia
10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020
poz. 2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw z którymi związane jest
realizowane zamówienie;
zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej;
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska”.
16 grudnia 2022 r. Przystępujący złożył wymagane wyjaśnienia. W zakresie kosztów pracy
i zatrudnienia ratowników Przystępujący wskazał m. in.:
„Do wykonania usługi Wykonawca zatrudni 20 ratowników wodnych na umowę zlecenie.
Stawka godzinowa: styczeń - czerwiec 22,80 zł brutto, lipiec - grudzień: 23,50 zł brutto.
• Przy zatrudnieniu studentów do 26 roku życia koszt pracodawcy za 1 h pracy
ratownika wynosi:
S
tyczeń - czerwiec 22,80 zł brutto brutto,
lipiec -
grudzień: 23,50 zł brutto brutto;
• Przy zatrudnieniu osób zatrudnionych w innym miejscu z wynagrodzeniem wyższym
lub równym minimalnej krajowej koszt pracodawcy za 1 h pracy ratownika wynosi:
S
tyczeń - czerwiec 23,14 zł brutto brutto,
Lipiec -
grudzień: 23,85 zł brutto brutto;
• Przy zatrudnieniu osób bezrobotnych lub zatrudnionych w innym miejscu
za wynagrodzenie niższe od wynagrodzenia minimalnego koszt pracodawcy za 1 h
pracy ratownika wynosi:
S
tyczeń - czerwiec 27,81zł brutto brutto,
lipiec -
grudzień: 28,66 zł brutto brutto;
• Przy zatrudnieniu emerytów lub rencistów koszt pracodawcy za 1 h pracy ratownika
wynosi:
S
tyczeń - czerwiec 27,23 brutto brutto,
lipiec -
grudzień: 28,06 zł brutto brutto.”
Przystępujący załączył do wyjaśnień kalkulację, która miała potwierdzać prawidłowość
powyższych wyliczeń. Przystępujący wskazał ponadto:
„Wykonawca planuje zatrudnić 12 ratowników na pływalni całorocznej i 8 ratowników
na pływalni sezonowej.
Biorąc pod uwagę najwyższe koszty wynagrodzenia kalkulacja przedstawia się następująco:
14 503 h x 28,66 zł = 415 655,98 zł
3 632 h x 28,66 zł = 104 093,12 zł
Razem koszt wynagrodzenia ratowników: 519 749,10 zł
Biorąc pod uwagę najniższe koszty wynagrodzenia kalkulacja przedstawia się następująco:
14 503 h x 23,50 zł = 340 820,50 zł
3 632 h x 23,50 zł = 85 352 zł
Razem koszt wynagrodzenia ratowników: 426 172,50 zł”.
W zakresie kosztu koordynatora Przystępujący wyjaśnił: „Realizacja usługi będzie
koordynowana nieodpłatnie przez Członków Zarządu Zduńskowolskiego WOPR”.
W oparciu o
przytoczone wyżej fragmenty wyjaśnień oraz załączoną kalkulację Izba uznała,
że zarzuty Odwołującego dotyczące kosztów pracy wykazanych przez Przystępującego nie
potwierdziły się. Kluczowym ustaleniem było przy tym, że stawki wskazane przez
Przystępującego nie były niższe niż wymagane przepisami prawa, czemu Odwołujący
również nie zaprzeczył. Odwołujący twierdził, że stawki te nie pozwalają na zatrudnienie
ratowników ze względu na fakt dużo lepszych zarobków tej grupy zawodowej. Twierdzenia
tego Odwołujący jednak nie udowodnił. W konsekwencji Izba uznała, że nie ma podstaw
prawnych d
o stwierdzenia jakiejkolwiek nieprawidłowości w zakresie kosztów pracy
ratowników zaplanowanych przez Przystępującego. Wykonawcy biorący udział w
postępowaniu nie mieli obowiązku dysponowania pracownikami już na etapie składania ofert.
Tym samym sposób wyjaśnienia zakładanych przez Przystępującego kosztów pracy był w
pełni prawidłowy – nie było niczego nieprawidłowego na gruncie tego postępowania, w
wariantowym oszacowaniu kosztów pracy, uzależnionym od „rodzaju” pracowników, którzy
zostaną zatrudnieni jako ratownicy. Niezależnie od wariantu, który zostanie ewentualnie
zrealizowany, Przystępujący nie poniesie strat przy realizacji przedmiotu zamówienia, co
najwyżej zmniejszy się jego zysk.
W zakresie kosztów koordynatora skazać należy z kolei, że Przystępujący jest
Stowarzyszeniem o charakterze non-profit
, które opiera swoją działalność na pracy
społecznej członków. Tym samym nieodpłatna praca członków zarządu Przystępującego
wpisuje
się w zasady jego działania wynikające z § 3 ust. 2 Statutu. Ponadto, zgodnie Częścią III
OPZ
„Obowiązki Wykonawcy na pływalni krytej" w punkcie 10 Zamawiający zawarł
następujące wymogi:
Wykonawca zobowiązuje się do:
Dozoru nad pracą ratowników wodnych polegającym na zapewnieniu
bezpieczeństwa użytkowników na wyznaczonym obszarze wodnym zgodnie
z Ustawą o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych z dnia
18 sierpnia 2011 r. (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 147)
”.
W analogiczny
sposób uregulowane zostały powyższe obowiązki wykonawcy dotyczące
pływalni sezonowej. Potwierdziło się więc twierdzenie Przystępującego wyrażone w piśmie
procesowym: „Zamawiający nie ustalił ściśle określonych obowiązków koordynatora oraz
nie wskazał obowiązku stałej obecności koordynatora na obiekcie. Zamawiający uwzględnił
jedynie konieczność wyznaczenia kierownika na każdej zmianie, brak jest natomiast
wzmianki o obowiązkach koordynatora. Jedyne postanowienie w tym zakresie jest zawarte
we wzorze umowy, a zgodnie z nim koordynator sprawuje bezpośredni nadzór i kontrolę
nad świadczonymi usługami przez ratowników wodnych”.
Wobec powyższego Izba uznała, że dopuszczalne było przyjęte przez Przystępującego
założenie o nieodpłatnym pełnieniu funkcji koordynatora przez członków zarządu.
Niezwykle istotny dla oddalenia odwołania był sposób, w jaki Zamawiający oszacował
wartość zamówienia, co zostało szczegółowo opisane wyżej. Jedyny koszt jaki został wzięty
pod uwagę przez Zamawiającego, to koszt pracy ratowników. Pozostałe koszty
wyjaśnieniami, szczególnie biorąc pod uwagę ich wysokość wykazaną przez
Przystępującego, miały charakter marginalny. Przystępujący w ocenie Izby udzielił
odpowiedzi na wszystkie
zadane mu przez Zamawiającego pytania w sposób wystarczający.
Nie
ma
też
podstaw
do uznania, że zaniechał obowiązku udowodnienia treści wyjaśnień.
Z tego względu w ocenie Izby nie budzi wątpliwości, że Zamawiający uzyskał jasną
informację co do sposobu, w jaki Przystępujący kalkulował cenę swojej oferty. Odwołujący z
kolei nie wykazał, by którykolwiek z kosztów wyjaśnionych przez Przystępującego był
zaniżony czy nierynkowy. Mimo, że udowodnienie, że cena oferty nie jest rażąco niska jest
obowiązkiem wykonawcy, który złożył tą ofertę, to fakt ten nie zwalnia odwołującego z
choćby uprawdopodobnienia podnoszonych w odwołaniu zarzutów i argumentów na ich
poparcie.
Odwołujący nie podołał temu obowiązkowi, w efekcie jego twierdzenia zostały
uznane przez Izbę za niepotwierdzone.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………