KIO 3049/23 WYROK dnia 6 listopada 2023 r.

Stan prawny na dzień: 15.12.2023

Sygn. akt: KIO 3049/23 

WYROK 

z dnia 6 listopada 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Aleksandra Kot 

Protokolant:   

Adam 

Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  3

1  października  2023  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Pre

zesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  października  2023  r.  przez 

wykonawc

ę  Orange  Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu,  w  którym 

zamawiającym  jest  Województwo  Kujawsko-Pomorskie,  a  prowadzącym  postępowanie 

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego z siedzibą w Toruniu, 

przy  udziale  wykonawcy  TRIAS  AVI  sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1.  O

ddala odwołanie. 

2.  K

osztami  postępowania  obciąża  odwołującego  Orange  Polska  S.A.  z  siedzibą 

w Warszawie  i  zalicza  w  poczet  k

osztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7 

00,00 zł (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych 00/100) uiszczoną przez odwołują-

cego 

tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 

września 2019 r. Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 

14  dni  od  dnia 

jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 3049/23 
 

Uzasadnienie 

Urząd  Marszałkowski  Województwa  Kujawsko-Pomorskiego  z  siedzibą  w  Toruniu, 

działając  na  rzecz  Województwa  Kujawsko-Pomorskie  z  siedzibą  w  Toruniu  (dalej: 

„Zamawiający” lub „Województwo Kujawsko-Pomorskie”) prowadzi na podstawie art. 275 pkt 

1 ustawy z dnia 1

1 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 

1605  ze  zm.,  dalej: 

„ustawa  Pzp”)  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

w trybie  podstawowym  bez  negocjacji  pn. 

„Zakup  ekranu  wielkoformatowego  LED  wraz 

usługą  montażu  w  siedzibie  Urzędu  Marszałkowskiego  Województwa  Kujawsko-

Pomorskiego  w  Toruniu  przy  ul.  Plac  Teatralny  2,  87-100  Toru

ń”  (Nr  referencyjny:  ZW-

I.272.113.2023, dalej: 

„Postępowanie”). 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

dnia 30 sierpnia 2023 r. pod numerem: 2023/BZP 00374142/01. 

16 października 2023 r. wykonawca Orange Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (da-

lej: 

„Odwołujący” lub „Orange”) wniósł odwołanie na czynność wyboru oferty najkorzystniej-

szej w P

ostępowaniu.  

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  przepisów  ustawy  Pzp  tj.  art.  239 

ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp 

– polegające na wyborze oferty najkorzystniejszej 

niezgodnie  z 

kryteriami  oceny  oferty  określonymi  w  dokumentach  zamówienia 

i z 

naruszeniem  zasady uczciwej  konkurencji, równego  traktowania i przejrzystości,  z  uwagi 

na  to,  że  niezgodnie  z opisem  kryteriów  w  dokumentach  zamówienia  Zamawiający  zaniżył 

punktację  dla  oferty  Odwołującego,  nie  przyznając  20  punktów  za  zaoferowaną 

funkcjonalność  Screen  Sharing  pomimo,  iż  funkcjonalność  ta  została  zaoferowana, 

a w 

konsekwencji  dokonał  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  TRIAS  AVI  sp. 

z o.o. 

z siedzibą w Warszawie (dalej: „TRIAS”), która w świetle kryteriów oceny ofert nie była 

najkorzystniejsza. 

W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu: 

1)  u

nieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 


2)  d

okonania ponownej czynności badania i oceny ofert; 

3)  p

rzyznania pełnej punktacji ofercie Odwołującego; 

4)  d

okonania ponownej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. 

W  uzasadnieniu 

odwołania  Orange  podniósł,  że  Zamawiający  nie  przyznał  złożonej 

przez  niego  ofercie  d

odatkowych  20  punktów  w  kryterium  funkcjonalność  Screen  Sharing, 

pomimo 

iż  Odwołujący  tę  funkcjonalność  zaoferował.  Orange  podkreślił,  że  zgodnie  z  art. 

239 ust. 1 ustawy Pzp 

Zamawiający „wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów 

oceny  ofert  określonych  w  dokumentach  zamówienia”.  Jak  przyjmuje  się  w  doktrynie 

orzecznictwie „Kryteria oceny ofert służą do wyboru oferty najkorzystniejszej. Wskazywane 

są  w  dokumentach  zamówienia,  co  w  przypadku  postępowań  prowadzonych  w  trybach, 

których sporządza się SWZ, oznacza obowiązek określenia ich w SWZ (art. 134 ust. 1 pkt 

18 p.z.p.). Obowiązek wyboru oferty na podstawie kryteriów określonych w SWZ oznacza nie 

tylko ob

owiązek stosowania katalogu kryteriów tam wskazanych, ale także ich wag podanych 

w SWZ oraz opisu sposobu oceny w świetle każdego z kryteriów. Brak wyrażenia tej zasady 

wprost  w  przepi

sie  ust.  1  wymaga  sięgnięcia  po  art.  70

§  4  k.c.,  który  ustala  zasadę 

związania zamawiającego regułami ogłoszenia i dokumentów w nim wskazywanych od chwili 

złożenia  ofert”  (za:  W.  Dzierżanowski  [w:]  Ł.  Jaźwiński,  J.  Jerzykowski,  M.  Kittel, 

M. 

Stachowiak,  W.  Dzierżanowski,  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz,  Warszawa 

2021, art. 239.).  

Odwołujący  przypomniał,  że  Województwo  Kujawsko-Pomorskie  przewidziało 

w P

ostępowaniu następujące kryteria oceny ofert: 

1. Cena 

– znaczenie procentowe – 60% – 60 punktów, 

2. Okres gwarancji 

– znaczenie procentowe – 20% – 20 punktów, 

3. Funkcjonalność Screen Sharing – znaczenie procentowe – 20% – 20 punktów, 

-  co  wynika  z  Ro

zdziału  XIX  ust.  2  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (dalej: 

„SWZ”). 

Zgodnie z Roz

działem XIX ust. 2.3 SWZ: „Kryterium „Funkcjonalność Screen Sharing 

(F)” – maksymalna waga 20 % (20 pkt), zostaną wyliczone w następujący sposób: 

TAK 

– 20 pkt., 

NIE 

– 0 pkt. 

Brak  złożenia  oświadczenia  w  tym  zakresie  oznacza,  że  wykonawca  nie  oferuje 

Funkcjonalności  Screen  Sharing  i  oznacza  przyznanie  0  pkt.  Oświadczenie  składane 

załączniku nr 2 do SWZ – Formularz Ofertowy”. 

Orang

e  podniósł,  że  –  w  jego  ocenie  –  jeśli  wykonawca  zaznaczył  opcję  TAK 

oświadczył  w  ofercie,  że  oferuje  funkcjonalność  Screen  Sharing,  to  powinien  otrzymać  20 

punktów. Jednak pomimo zaoferowania przez Odwołującego funkcjonalności Screen Sharing 


jego oferta otrzymała w tym kryterium 0 punktów.  

W ocenie Orange przyznanie jego ofercie takiej punktacji w kryterium funkcjon

alności 

Screen Shari

ng jest wprost sprzeczne z opisem kryteriów oceny ofert, przyznanych im wag 

i sposobu  oceny  ofert  w  danym  kryteriu

m.  Narusza  również  zasadę  równego  traktowania, 

uczciwej konkurencji i przejrzystości wyrażone w art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp.  

R

easumując,  Odwołujący  podkreślił,  że  Zamawiający  w  sposób  nieuprawniony, 

pomimo  zaoferowania  przez  Orange 

dodatkowo  punktowanej  funkcjonalności  Screen 

Sharing, zaniżył punktację oferty złożonej przez Odwołującego i nie przyznał jej dodatkowych 

20 punk

tów, które zgodnie z dokumentami zamówienia powinien był przyznać. Województwo 

Kujawsko-Pomorskie 

przyznało  natomiast  dodatkowe  punkty  innemu  wykonawcy  –  TRIAS, 

który  zaoferował  tę  samą  funkcjonalność,  co  pozwoliło  na  to,  aby  oferta  tego  wykonawcy 

została uznana za najkorzystniejszą. W konsekwencji – zdaniem Odwołującego – należy nie 

tylko  uznać,  że  doszło  do  wyboru  z  naruszeniem  kryteriów  opisanych  w  dokumentach 

zamówienia,  lecz  także  do  naruszenia  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania, 

także przejrzystości. 

W złożonej pismem z dnia 26 października 2023 r. odpowiedzi na odwołanie, Zama-

wiający wniósł o oddalenie odwołania w całości.  

Kraj

owa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie 

i uwz

ględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamó-

wienia  publicznego,  stanowiska  stron 

oraz  uczestnika  postępowania  złożone  na  pi-

śmie i podane do protokołu rozprawy, a także przedłożone dowody, ustaliła, co nastę-

puje.  

Izba  stwier

dziła,  że  nie  zachodzą  przesłanki  do  odrzucenia  odwołania,  o  których 

stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp.  

Izba 

ustaliła wystąpienie przesłanek, o których z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnie-

nie po stronie O

dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia 

przez niego szkody

 w wyniku kwestionowanych czynności Zamawiającego. 

Izba ust

aliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp, do niniejszego 

postępowania  odwoławczego  skuteczne  przystąpienie  po  stronie  Zamawiającego  zgłosił 

wykonawca TRIAS AVI sp. z o.o. z siedzi

bą w Warszawie (dalej: „Przystępujący”). 


Odwołanie  zostało  rozpoznane  w  granicach  zawartych  w  nim  zarzutów  (art.  555 

ustawy  Pzp)  z  uwzględnieniem  zasady  kontradyktoryjności  postępowania  (art.  534  ust.  1 

ustawy  Pzp).  Rozpozna

jąc przedmiotowe odwołanie Izba miała na uwadze treść akt postę-

powania (§ 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie 

postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą).  

Izba ust

aliła następujące okoliczności jako istotne: 

Przedmiote

m  zamówienia  jest  zakup  ekranu  wielkoformatowego  LED  wraz z  usługą 

montażu  w  siedzibie  Urzędu  Marszałkowskiego  Województwa  Kujawsko-Pomorskiego 

w Toruniu  zgodnie  z  Opisem 

przedmiotu  zamówienia  stanowiącym  załącznik  nr  6  do  SWZ 

oraz wzorem umowy 

– Załącznik 5 do SWZ (Rozdział II ust. 1 SWZ). 

Zgodnie z 

Rozdziałem XIX ust. 2 pkt 2.3 SWZ: 

„Kryterium „Funkcjonalność Screen Sharing (F)” – maksymalna waga 20 % (20 pkt), zostaną 

wyliczone w następujący sposób: 

TAK 

– 20 pkt., 

NIE 

– 0 pkt. 

Brak złożenia oświadczenia w tym zakresie oznacza, że Wykonawca nie oferuje Funkcjonal-

ności Screen Sharing i oznacza przyznanie 0 pkt. Oświadczenie składane w załączniku nr 2 

do SWZ 

– Formularz Ofertowy”. 

W myśl postanowień pkt 19 Opisu przedmiotu zamówienia (dalej: „OPZ”) stanowiące-

go  Za

łącznik nr 6 do SWZ: „Funkcjonalność Screen Sharing: Możliwość bezkablowego wy-

świetlenia  obrazu  z  urządzeń  mobilnych  oraz  jednostkę  transmisyjną  podłączaną  poprzez 

USB;  do  ekranu  dostarczenie  2  szt.  kluczy  sprzętowych  USB.  Zaoferowanie  urządzenia 

funkcjonalnością oraz kluczami USB opisanych w pkt 19 stanowi kryterium dodatkowe”. 

Wykonawcy  w  Formularzu  ofertowym 

stanowiącym  Załącznik  nr  2  do  SWZ  mieli 

wskazać:  „Nazwę  producenta”,  „Oznaczenie  producenta  modelu”  oraz „nazwę i  oznaczenie 

producenta n

umerów wszystkich dodatkowych komponentów (jeśli dotyczy)”. Ponadto w dal-

szej  części  Formularza  ofertowego  wykonawcy  zobowiązani  byli  do  złożenia  oświadczenia 

w zakresie deklarac

ji odnośnie Funkcjonalności Screen Sharing poprzez zaznaczenie odpo-

wiedzi 

„TAK – 20 pkt” lub „NIE – 0 pkt”. 


Na  podstawie 

pisma  z  dnia  12  września  2023  r.  pn.  „Zestawienie  złożonych  ofert” 

Izba ustaliła, że w Postępowaniu zostało złożonych 5 ofert. 

Wykonawca Orange w Formularzu ofertowym 

wskazał, co następuje: 

„Nazwa producenta: 

LG 

Oznaczenie producenta modelu: 

LAEC015-GN2 

nazwa i oznaczenie producenta numerów wszystkich dodatkowych komponentów (jeśli doty-

czy): 

nie dotyczy

”. 

Ponadto w zakresie deklaracji 

odnośnie funkcjonalności Screen Sharing wykonawca 

Orange zaznaczył odpowiedź TAK. 

Wykonawca TRIAS w Formularzu ofertowym wskaz

ał wielkoformatowy ekran LED all-

in-one: LAEC015-GN2 producenta LG. W pozycji 

„nazwa i oznaczenie producenta numerów 

wszystkich  dodatkowych  komponentów  (jeśli  dotyczy)”  Przystępujący  wpisał,  co  następuje: 

„Dodatkowa Przystawka USB LG One: Quick Share model: SC-00DA – 2 szt.”. 

Nadto  w  zakresie  deklaracji 

odnośnie  funkcjonalności  Screen  Sharing  wykonawca 

TRIAS 

zaznaczył odpowiedź TAK. 

Ze specyfikacji 

zaoferowanego przez Odwołującego monitora zamieszczonej na stro-

nie internetowej producenta: https://www.lg.com/pl/business/led-signage/lg-laec015-gn wyni-

ka, iż zaoferowany monitor posiada wbudowane rozwiązanie do udostępniania ekranu, oraz 

że  do  osiągnięcia  tej  funkcjonalności  dedykowany  jest  dodatkowy,  oddzielny  komponent 

w postaci: LG One: Quick Share 

– bezprzewodowego rozwiązania do udostępniania ekranu, 

kompat

ybilnego  z  urządzeniami  serii  LAEC,  przez  moduł  USB  oraz  aplikację.  W  rzeczonej 

specyfikacji sprecyzowano: 

„Obraz z komputera można przesłać na ekran za pomocą przyci-

sku na przystawce USB i wbudowanego modułu Wi-Fi*. Dodatkowo istnieje możliwość zmia-

ny  podstawowych  ustawień  (głośności,  trybu  obrazu,  automatycznej  regulacji  jasności  itd.) 

połączonego  ekranu  bez  użycia  pilota.  Tryb  spotkania  biurowego  (Office  Meeting  Mode**) 

umożliwia wyświetlenie porządku dziennego przed rozpoczęciem zebrania”. Nadto jak wska-

zał producent oferowanego monitora „Przystawkę LG One: Quick Share należy kupić osob-

no

”.  

W Karcie 

indywidualnej oceny oferty złożonej przez wykonawcę Orange, Zamawiają-

cy 

–  odnośnie  liczby  0  punktów  przyznanej  ofercie  w  zakresie  pozacenowego  kryterium 

„Funkcjonalność Screen Sharing” – podał następujące uzasadnienie: „Oferent zadeklarował 


w formularzu ofertowym

, iż urządzenie posiada funkcjonalność opisaną jako Screen Sharing. 

Na  stronach  internetowych  producenta  znaj

duje  się  potwierdzenie,  że  oferowany  model 

ekranu  posiada taką  funkcjonalność  oraz  zawarta jest  informacja,  iż  korzystanie  z  tej  funk-

cjonaln

ości  wymaga  posiadania  dodatkowego  urządzenia  cyt.  „Przystawkę  LG  ONE:  Quick 

Share należy kupić osobno”. Oferent w formularzu ofertowym w miejscu „nazwa i oznaczenie 

producent

a  numerów  wszystkich  dodatkowych  komponentów  (jeśli  dotyczy)”  nie  wskazał 

powyższego urządzenia jako dodatkowego komponentu”.  

W Karcie indywidualnej ocen

y oferty złożonej przez wykonawcę TRIAS, Zamawiający 

– odnośnie liczby 20 punktów przyznanej ofercie w zakresie pozacenowego kryterium „Funk-

cjonalność  Screen  Sharing”  –  podał  następujące  uzasadnienie:  „Oferent  zadeklarował 

w formularzu ofertowym

, iż urządzenie posiada funkcjonalność opisaną jako Screen Sharing. 

Na  stronach  internetowych  producenta  znajduje  się  potwierdzenie,  że  oferowany  model 

ekranu  posiada taką  funkcjonalność  oraz  zawarta jest  informacja,  iż  korzystanie  z  tej  funk-

c

jonalności  wymaga  posiadania  dodatkowego  urządzenia  cyt.  „Przystawkę  LG  ONE:  Quick 

Share należy kupić osobno”. Oferent wskazał w formularzu ofertowym jako dodatkowy kom-

ponent 

„Dodatkowa Przystawka USB LG One: Quick Share model: SC-00DA – 2 szt.”. 

Pismem z dnia 11 października 2023 r. Zamawiający poinformował wykonawców, któ-

rzy  złożyli  oferty  w  Postępowaniu  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  –  wykonawcy  TRIAS 

AVI sp. z 

o.o. z siedzibą w Warszawie, z ceną ofertową 196 771,68 zł brutto i łączną ilością 

89,30 pkt. 

Wojew

ództwo  Kujawsko-Pomorskie  wskazało,  że  do  upływu  terminu  składania  ofert 

Postępowaniu wpłynęły następujące oferty: 

Nr 

oferty 

Nazwy (firmy) i ad-

resy wykonawców, 

którzy złożyli oferty 

w terminie 

Cena 

ofertowa brutto 

(waga 60%) 

Okres 

gwarancji 

(waga 20%) 

Funkcjonalność 

Screen Sharing 

(waga 20 %) 

Razem 
punkty
 

Trias AVI Sp. z o. o. 

ul. Kabaretowa 21 
01-942 Warszawa 

196 771,68 zł 

(49,30 pkt) 

36 miesięcy 

(20 pkt) 

20 pkt 

89,30 pkt 

Orange Polska S.A. 

Al. Jerozolimskie 160 

02-326 Warszawa 

161 674,94 z

ł 

(60 pkt) 

36 miesięcy 

(20 pkt) 

0 pkt 

80,00 pkt 

LEDBIM Sp. z o.o. 

Gruszczyn, ul. Swa-

rzędzka 32B, 

62-006 Kobylnica 

,00 zł 

Oferta odrzu-

cona 

Oferta odrzucona 

Oferta 

odrzuco-

na 


KONVERTA  

SP. Z O. O. 

ul. Juliusza Słowac-

kiego 6A/10 

217 Częstochowa 

60,39 zł 

(35,83 pkt) 

36 miesięcy 

(20 pkt) 

0 pkt 

55,83 pkt 

UP LED sp. z o. o. 

ul. Centralnego Okrę-

gu Przemysłowego 6 

37-450 Stalowa Wola 

229 887,00 zł 

(42,20 pkt) 

36 miesięcy 

(20 pkt) 

0 pkt 

62,20 pkt 

B

iorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na 

uwzględnienie.  

Tytu

łem  wstępu  należy  wskazać,  że  zgodnie  z  art.  16  ustawy  Pzp  zamawiający 

przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób: 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców, 

przejrzysty i proporcjonalny.  

Stosownie do art. 239 ust. 1 ustawy Pzp:  

„Zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określo-

nych w dokumentach 

zamówienia”.  

myśl art. 240 ustawy Pzp: 

„1. Zamawiający opisuje kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny i zrozumiały.  

Kryteria  oceny  ofert  i  ich  opis  nie  mogą  pozostawiać  zamawiającemu  nieograniczonej 

swobody  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  oraz  umożliwiają  weryfikację  i  porównanie  pozio-

mu  oferow

anego  wykonania  przedmiotu  zamówienia  na  podstawie  informacji  przedstawia-

nych w ofertach

”. 

Zgodnie z art. 7 pkt 3 ustawy Pzp dokumenty 

zamówienia stanowią dokumenty spo-

rządzone  przez  zamawiającego  lub  dokumenty, do  których zamawiający  odwołuje  się,  inne 

niż ogłoszenie, służące do określenia lub opisania warunków zamówienia, w tym specyfika-

cja warunków zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań. 

Przechodząc do rozpoznawania zarzutu odwołania w pierwszej kolejności zasadnym 

jest wskazanie

, że w świetle art. 7 pkt 3 ustawy Pzp dokumentami zamówienia będą przede 

wszystkim 

SWZ  z  załącznikami  oraz  opis  potrzeb  i  wymagań.  Dokumenty  zamówienia  to 


także  zmiany  specyfikacji  w  wyniku  pytań  do  SWZ  zgłoszonych  przez  wykonawców  oraz 

dokumenty, do których odwołuje się zamawiający, a zatem normy, specyfikacje  (tak: M. Sie-

radzka  [w:] 

M.  Sieradzka  (red.),  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz,  Warszawa 

2022Art.  7  PZP).  Natomiast  zgodnie  z  art.  240  ust.  2  ustawy  Pzp  kryteria  oceny  ofert  i  ich 

opis  nie  mogą  pozostawiać  zamawiającemu  nieograniczonej  swobody  wyboru  najkorzyst-

niejszej oferty

, a także umożliwiają weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykona-

nia przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach. Z brzmie-

nia tego  przepisu wprost  wynika,  że  zamawiający  nie  ma  nieograniczonej swobody  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej. 

Należy  zauważyć,  że  fundamentalne  zasady  przestrzegane  przy 

określaniu kryteriów służących identyfikacji oferty najkorzystniejszej ekonomicznie mają swo-

je  źródło  w  orzecznictwie  TSUE.  Uniwersalne  zasady  badania  poprawności  sporządzenia 

opisu kryteriów zostały sformułowane przez Trybunał Sprawiedliwości m.in. w wyroku z dnia 

4  grudnia  2003 r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  C-448/01, 

w którym Trybunał stwierdził, że: 1) za-

mawiający musi zagwarantować równe traktowanie wykonawców zarówno na etapie przygo-

towania ofert (składania), jak i ich oceny; 2) kryteria oceny ofert muszą być stosowane do-

kładnie w ten sam sposób wobec wszystkich ofert; 3) kryteria muszą być stosowane w spo-

sób przejrzysty, tak by możliwa była weryfikacja poprawności procesu oceny ofert; 4) ocena 

w ramach kryteriów musi dotyczyć wiarygodnych i weryfikowalnych treści zawartych w ofer-

tach. W doktrynie podk

reśla się, że szczególne znaczenie ma ostatni z wymogów tj. wymóg 

weryfikowalności.  Za  naruszające  zasadę  równego  traktowania  wykonawców  należy  uznać 

kryterium odnoszące się do treści oferty, której zamawiający w żaden sposób nie jest w sta-

nie zweryfikować, a musi opierać się wyłącznie na treści oświadczenia wykonawcy. Weryfi-

kow

alność  jest  czynnikiem  szczególnie  istotnym  nie  tylko  z  perspektywy  faktycznej  porów-

nywalności ofert, ale także z perspektywy ich wiarygodności (zob. P. Wójcik [w:] A. Gawroń-

ska-Baran,  E.  Wiktorowska,  A.  Wiktorowski, 

P.  Wójcik,  Prawo  zamówień  publicznych.  Ko-

mentarz aktualizowany, LEX/el. 2023, art. 240). Ponadto w orzecznictwie Krajowej Izby Od-

woławczej  ugruntowany  jest  pogląd,  zgodnie  z  którym  ustalone  kryteria  oceny  ofert  muszą 

pozwolić  na  przeprowadzenie  obiektywnego  procesu  oceny  każdej  oferty,  a  zatem  muszą 

pozwalać na porównanie złożonych ofert, a wynik tego porównania ma jednoznacznie wska-

zywać, która oferta jest lepsza i bardziej realizuje cel zamówienia. Sposób oceny w ramach 

przyjętej metodologii oceny nie może mieć charakteru subiektywnego, to jest nie może pro-

wadzić  do  subiektywnej  oceny  zamawiającego,  którą  propozycję  z  ofert  uznać  za  korzyst-

niejszą.  Tym  samym  nie  może  istnieć  dowolność  przy  ustalaniu  rankingu  ofert  (por.  m.in. 

wyrok 

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 4 lutego 2022 r. o sygn. akt KIO 137/22).  

B

iorąc  pod  uwagę  powyższe  rozważania  Izba  uznała,  że  w  rozpoznawanej  sprawie 

Za

mawiający  przyznając  ofercie  Odwołującego  0  punktów  w  kryterium  „Funkcjonalność 

Screen Sharing

” nie naruszył przepisów ustawy Pzp tj. powołanych w petitum odwołania art. 


239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. Izba wskazuje

, że nie ulega wątpliwości, iż 

w niniejszej sprawie  postanowienia 

Rozdziału XIX ust. 2 pkt 2.3 SWZ należy czytać łącznie 

pkt 19 OPZ stanowiącym Załącznik nr 6 do SWZ oraz treścią Formularza ofertowego, któ-

rego wz

ór stanowi Załącznik nr 2 do SWZ. Izba zauważa, że z pkt 19 OPZ wyraźnie wynika, 

że dodatkowe kryterium oceny ofert tj. „Funkcjonalność Screen Sharing” stanowi urządzenie 

z  funkcjonalnością  oraz  kluczami  USB  tj.  osobnym  komponentem,  które  należy  dostarczyć 

do  ekranu.  Z kolei  w  Formularzu  ofertowym 

Województwo  Kujawsko-Pomorskie  umożliwiło 

wyko

nawcom  wpisanie  nazw  i  oznaczenia  producenta  numerów  wszystkich  oferowanych 

przez  nich  dodatkowych 

komponentów.  Zamawiający  wskazał  w  odpowiedzi  na  odwołanie, 

że model ekranu zaoferowanego przez Odwołującego posiada funkcjonalność Screen Sha-

ring  natomiast  korzystanie  z  tej 

funkcjonalności wymaga posiadania dodatkowego urządze-

nia tj. 

„Przystawki LG ONE: Quick Share, którą należy kupić osobno”, a więc dodatkowego, 

oddzielnego  komponentu,  co  wynika  wprost  ze  specyfikacji  monitora  oferowanego  przez 

Orange. Tymczasem 

– jak słusznie podniosło Województwo Kujawsko-Pomorskie – z treści 

Formularza  ofertowego 

złożonego  przez  Odwołującego  nie  wynika  jednak,  że  wykonawca 

zaoferował  wymagane  klucze  USB.  Orange  w  Formularzu  ofertowym  w  pozycji  „nazwa 

i oznaczenie  produ

centa  numerów  wszystkich  dodatkowych  komponentów  (jeśli  dotyczy)” 

wpisał  bowiem  „nie  dotyczy”.  Izba  podziela  stanowisko  Zamawiającego  wyrażone  w  odpo-

wiedzi na odwołanie, zgodnie z którym wskazanie nazwy i oznaczenia producenta numerów 

wszystkich dodatkowych komponentów w ofercie ma istotne znaczenie dla oceny czy zaofe-

rowana funkcjon

alność Screen Sharing jest zgodna z OPZ. Innymi słowy wykonawcy zobo-

wiązani  byli  do  określenia  w  Formularzu  ofertowym  dodatkowych  komponentów  po  to,  aby 

Zamawi

ający mógł ocenić czy spełniają pozacenowe kryterium oceny ofert, o którym mowa 

w  Rozdziale  XIX  ust.  2  pkt  2.3  SWZ. 

Zweryfikowanie  czy  wykonawca  spełnia  postawione 

przez  Województwo  Kujawsko-Pomorskie  kryterium  dodatkowe  „Funkcjonalność  Screen 

Sharing

”  będzie  bowiem  możliwe  jedynie  wówczas,  gdy  Zamawiający  otrzyma  wszystkie 

wymagane  dane. 

Jak  słusznie  podniosło  Województwo  Kujawsko-Pomorskie  podczas  roz-

prawy zaoferowanie kluczy USB jest konieczne do spełnienia pozacenowego kryterium oce-

ny ofert 

„Funkcjonalność Screen Sharing”. Tymczasem Orange, pomimo że zaoferował mo-

del 

ekranu, który posiada funkcjonalność Screen Sharing, to nie wskazał w Formularzu ofer-

towym

, iż oferuje również dodatkowe, oddzielne urządzenie tj. „Przystawkę LG ONE: Quick 

Share, którą należy kupić osobno”, umożliwiające korzystanie z tej funkcji. Izba podziela sta-

nowisko 

Województwa  Kujawsko-Pomorskiego  oraz  Przystępującego  przedstawione  pod-

czas rozprawy, zgodnie z którym w przypadku monitora zaoferowanego przez Odwołujące-

go, f

unkcjonalność Screen Sharing bez wyżej wymienionego dodatkowego komponentu nie 

będzie realizowana. Wielkoformatowy ekran LED LAEC015-GN2 producenta LG zaoferowa-

ny 

zarówno  przez  Orange  jak  i  TRIAS  posiada funkcję  Screen  Sharing,  jednak  urządzenia 


USB  nazwane  przez  producenta  jako 

„Przystawka  LG  ONE:  Quick  Share”  wymagają  od-

dzielnego zakupu i są opisane jako dodatkowy moduł – „SC-00DA”. W tym miejscu wymaga 

zaznaczenia,  że  Przystępujący  dochowując  należytej  staranności  wskazał  w  Formularzu 

ofertowym  w  pozycji 

„nazwa  i  oznaczenie  producenta  numerów  wszystkich  dodatkowych 

komponentów (jeśli dotyczy)”, iż oferuje „Dodatkową Przystawkę USB LG One: Quick Share 

model: SC-00DA 

– 2 szt.”. Tym samym zaznaczenie odpowiedzi TAK w Formularzu oferto-

wym  wskazuje 

wyłącznie  na  to,  czy  funkcjonalność  Screen  Sharing  jest  dostępna  przez 

ekran,  natomiast  funkcjon

alność  ta  materializuje  się  poprzez  zaoferowanie  dodatkowego 

komponentu,  w  tym  przypadku 

„Przystawki  USB  LG  One:  Quick  Share”.  Znamiennym  jest 

również, że Odwołujący podczas rozprawy nie zaprzeczył powyższym twierdzeniom, a swoją 

argumentację oparł wyłącznie na stanowisku, zgodnie z którym – w jego ocenie – wystarcza-

jące było odznaczenie w Formularzu ofertowym odpowiedzi TAK w zakresie deklaracji odno-

śnie  funkcjonalności  Screen  Sharing.  W  okolicznościach  rozpoznawanej  sprawy  zasadnym 

jest jednak 

podkreślenie, że pozacenowe kryterium oceny ofert uprawniające do otrzymania 

dodatk

owych 20 punktów będzie spełnione jedynie wówczas, gdy zaoferowany ekran będzie 

wyposażony w funkcjonalność Screen Sharing oraz wykonawca zaoferuje dodatkowe klucze 

USB

,  które  stanowią  zewnętrzne,  oddzielne  w  stosunku  do  ekranu  urządzenie.  Biorąc  pod 

uwagę postanowienia Rozdziału XIX ust. 2 pkt 2.3 SWZ, pkt 19 OPZ oraz treść Formularza 

ofertowego, dostawa kluczy USB winna 

być jasno zadeklarowana w ofercie w pozycji „nazwa 

oznaczenie  producenta  numerów  wszystkich  dodatkowych  komponentów  (jeśli  dotyczy)”, 

aby  Zamawiający  mógł  dokonać  obiektywnej  oceny  złożonej  oferty.  Podkreślenia  wymaga, 

że po stronie wykonawców spoczywał obowiązek złożenia oferty o takiej treści, która pozwo-

li

łaby  Zamawiającemu  na  jej  ocenę  pod  kątem  ustanowionych  kryteriów  oceny  ofert.  Izba 

podziela pogląd wyrażony przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z dnia 11 lutego 2020 

r. o sygn. akt KIO 177/20

, w którym stwierdzono, że „(…) Z uwagi na wagę kryteriów w po-

stępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  oświadczenie  wykonawcy  obejmujące 

zakres oferty podlegający ocenie w kryteriach oceny ofert, musi zostać zawarte w treści ofer-

ty i nie podlega zmianom 

bądź uzupełnieniu. (…) Ocena oferty w kryterium oceny ofert w ten 

sposób, że Zamawiający nie ma wynikającej z treści złożonego przez wykonawców oświad-

czenia  pew

ności  co  do  zakresu  posiadanego  doświadczenia,  a  mimo  to  przyznaje  ofercie 

maksimum punktów, jest nie tylko niezgodna z treścią Specyfikacji, ale też stanowi narusze-

nie  zasady  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji”.  Innymi  słowy  zama-

wiający  winien  zapewnić  obiektywną  ocenę  złożonych  ofert  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  opartą  na  wiarygodnych  i weryfikowalnych  treściach  zawartych 

w ofertach.  W  ocenie  Izby  w  rozpoznawanej  sprawie  Woj

ewództwo  Kujawsko-Pomorskie 

kiero

wało się powyższą zasadą przy ocenie ofert złożonych w Postępowaniu.  


Nadto n

ależy wskazać, że zgodnie z art. 555 ustawy Pzp Izba nie może orzekać co 

do  zarz

utów,  które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu.  Stąd  niezależnie  od  wskazanego 

odwołaniu  przepisu,  którego  naruszenie  jest  zarzucane  zamawiającemu,  Izba  jest 

uprawniona  do  oceny  prawidłowości  zachowania  zamawiającego  (podjętych  lub 

zaniechanych  czynności)  jedynie  przez  pryzmat  sprecyzowanych  w  odwołaniu  dla 

uzasadnienia  jeg

o  wniesienia  okoliczności  faktycznych  i  prawnych.  Mają  one  decydujące 

znaczenie  dla  ustalenia  granic  kog

nicji  Izby  przy  rozpoznaniu  sprawy,  gdyż  konstytuują 

zarzu

t  podlegający  rozpoznaniu.  Taka  interpretacja  tej  normy  prawnej  jest  zgodna  z  linią 

orzeczniczą 

konsekwentnie 

prezentowaną 

przez 

Krajową 

Izbę 

Odwoławczą. 

szczególności już w  uzasadnieniu wyroku  z  dnia  1 grudnia  2009 r.  o sygn.  akt  KIO/UZP 

633/09  Izba  wskazała,  że  zarzut  odwołania stanowi  wskazanie  czynności  lub  zaniechanej 

czynności  zamawiającego  oraz  okoliczności  faktycznych  i  prawnych  uzasadniających  jego 

wniesienie. Trafność tego stanowiska została potwierdzona również w orzecznictwie sądów 

okręgowych, w szczególności w uzasadnieniu wyroku z dnia 25 maja 2012 r. o sygn. akt XII 

Ga 92/12

, w którym Sąd Okręgowy w Gdańsku trafnie wywiódł, że Izba nie może orzekać co 

do  zarzutów,  które nie były  zawarte  w  odwołaniu,  przy  czym  stawianego przez  wykonawcę 

zarzutu  nie  należy  rozpoznawać  wyłącznie  pod  kątem  wskazanego  przepisu  prawa,  ale 

również  jako  wskazane  okoliczności  faktyczne,  które  podważają  prawidłowość  czynności 

zamawiającego  i  mają  wpływ  na  sytuację  wykonawcy.  W  związku  z  powyższym  Izba 

zaznacza

,  że  wszelkie  nowe  okoliczności  powoływane  przez  Odwołującego  dopiero  na 

rozprawie, 

które nie zostały zawarte w odwołaniu, nie mogły być przedmiotem rozpoznania 

w tej sprawie. 

Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  stwierdziła,  że  odwołanie  nie  zasługiwało  na 

uwzględnienie. 

kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy  na  podstawie 

art. 557, art. 574 oraz art. 575 usta

wy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 zdanie 1 

związku z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

w  spra

wie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz wys

okości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), orze-

kając w tym  zakresie o obciążeniu kosztami  postępowania stronę przegrywającą,  czyli  Od-

wołującego.  


Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodnicz

ący: