KIO 190/23 WYROK dnia 8 lutego 2023 r.

Stan prawny na dzień: 20.02.2023

Sygn. akt: KIO 190/23 

WYROK 

z dnia 8 lutego 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:    

Tomasz Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  6  lutego  2023  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej w dniu 23 stycznia 2023 r. przez wykonawcę Roche 

Diagnostics Polska Sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Samodzielny  Publiczny  Zespół  Opieki  Zdrowotnej 

Kędzierzyn-Koźle z siedzibą w Kędzierzynie-Koźlu

przy udziale wykonawcy 

Abbott Laboratories Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,  

orzeka: 

Oddala odwołanie;  

2.  Kosztami  post

ępowania  obciąża  wykonawcę  Roche  Diagnostics  Polska  Sp.  z  o.o. 

siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15 000  z

ł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwo

łującego tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  w

rześnia  2019  r.  –  Prawo 

z

amówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie 14 dni od dnia jego 

doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Iz

by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Prze

wodniczący: 


Sygn. akt  KIO 190/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Samodzielny  Publiczny  Zespół  Opieki  Zdrowotnej  Kędzierzyn-Koźle 

siedzibą  w  Kędzierzynie-Koźlu  –  Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej 

w Krakowie 

–  prowadzi  postępowanie    o  udzielenie  zamówienia  w pn.  Dostawa  probówek, 

odczynników,  testów,  podłoży  oraz  dzierżawa  analizatorów  dla  SP  ZOZ  w  Kędzierzynie-

Koźlu -14 zadań częściowych. Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne. Ogłoszenie 

o  z

amówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  8  listopada 

2022 r. pod nr 2022/S 215-616530. 

W  dniu  23  stycznia  2022  r.  wykonawca  Roche Diagnostics  Polska  Sp.  z  o.o. 

wniósł 

odwołanie  wobec  wyboru  oferty  wykonawcy  ABBOTT  Laboratories  Poland  Sp.  z  o.o.,  jako 

najkorzystniejszej  w  zadaniu  nr  7  oraz  wobec  zaniechania  odrzucenia  oferty  tego 

wykonawcy. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  przepisów  art.  226  ust.  1  pkt 

5 w  zw.  z    art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  i  wn

iósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  zadaniu  nr  7  oraz  powtórzenia  czynności 

badania i oceny ofert w zadaniu nr 7, a w jej wyniku odrzucenia oferty Abbott.   

Odwołujący  wskazał,  że  przedmiotem  postępowania  w  zakresie  zadania  nr  7  jest 

dostaw

a odczynników,  kalibratorów  i materiałów eksploatacyjnych  wraz  z  dzierżawą  dwóch 

platform  immunobiochemicznych. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został zawarty 

w  Załączniku  nr  2/7  do  SWZ,  stanowiącym  formularz  cenowy.  Obok  analizatorów 

odczynników  Zamawiający  wymagał  zaoferowania  do  nich  również  wszelkich  materiałów 

umożliwiających wykonanie testów m.in. kontroli, kalibratorów, które należało wyszczególnić 

w  tabeli  B  oraz  materiałów  eksploatacyjnych,  które  należało  wpisać  w  tabeli  C  ww. 

formularza. 

Zgodnie  z  wymogami  dotyczącym  kalibratorów  i  kontroli  biochemicznych 

opisanymi  pod  tabelami  formularza  cenowego  stanowiącego  Załącznik  nr  2/7  do  SWZ, 

zależności  od  parametru/oznaczenia  należało  zaoferować  materiał  kontrolny  co  najmniej 

na dwóch poziomach z różnym harmonogramem wykonania.  

Ponadto  Odwołujący  wskazał,  że  29  listopada  2022  r.  Zamawiający  udzielił 

odpowiedzi  na  pytanie  jednego  z  wykonawców  w  sprawie  materiału  kontrolnego 

niezależnego producenta:  

Pytanie 

Prosimy  o  potwierdzenie,  że  w  przypadku  zaoferowania  kontroli 

wieloparametrowej  niezależnego  producenta  z  wartościami  dedykowanymi  na  oferowane 

analizatory i odczynnik można zrezygnować z kontroli dedykowanej producenta odczynnika 

wymienionej i wymaganej w ulotce odczynnikowej. Zgoda na ta

ki materiał kontrolny pozwoli 

na obniżenie kosztów oferty i pozwoli na korzystanie z renomowanego materiału kontrolnego 


Sygn. akt  KIO 190/23 

wieloparametrowego,  co  jest  rozwiązaniem  wygodniejszym  w  pracy  laboratorium 

i korzystniejszym  ze  w

zględów  ekonomicznych.  Rozwiązanie  takie  jest  powszechnie 

stosowane w praktyce laboratoryjnej

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza

Odwołujący  podał,  że  wykonawca  w  poz.  86  formularza  cenowego  zaoferował  

oznaczenia  Immunoglobuliny  E  firmy  Biokit  na  analizatorze  biochemicznym.  W  ramach 

badania  i 

oceny  ofert  Zamawiający  2  stycznia  2023  r.  wystosował  do  Abbott  wezwanie  do 

złożenia  wyjaśnień  treści  oferty  w  ww.  przedmiocie.  Zamawiający  zadał  firmie  Abbott  dwa 

pytania:  

−  Czy Wykonawca zaoferował materiały kontrolne mianowane uwzględniające wartości dla 

Immunoglobuliny E dla analizatora Alinity c i odczynnika firmy Biokit?  

−  Z  jakiego  powodu  Wykonawca  nie  uwzględnił  materiału  kontrolnego  opisanego 

w pozyskanej  ulotce  odczynnika  o  numerze  katalogowym  01R13-22  firmy  Biokit  dla 

analizatora Alinity c tzn. Ferritin/Mioglobin/IgE Control Kit o numerze 04R4616?  

Wykonawca  Abbott  w 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  1  wyjaśnił,  że  dla  Immunoglobuliny 

oznaczanej  na  analizatorze  Alinity  c  zaoferował  kontrolę  mianowaną  wieloparametrową 

IMMUNOLOGY  CONTROL  poziom  1,  2  i  3  o  numerach  katalogowych:  594,  595,  596 

znajdującą się w pozycji 106, 107 i 108 Tabeli nr 1, pkt B, Formularz Cenowy, Załącznik nr 

2/7  do  SWZ. 

Natomiast  w  zakresie  odpowiedzi  na  pytanie  nr  2  Abbott  powołał  się  na 

odpowiedź  Zamawiającego  nr  9  z  29  listopada  2022  r.,  wskazując,  że  wykonawca 

zrezygnował  z  kontroli  dedykowanej  o  nr  kat.  01R13-22  i  zaoferował  materiał  kontrolny 

wieloparametrowy,  o  którym  mowa  w  punkcie  1,  na  dowód  tego  przedstawił  raport  Unity 

firmy Bio-Rad.   

Zdaniem 

Odwołującego  oferta  Abbot  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia 

i podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.  

Odwołujący  stwierdził,  że  w  postępowaniach  na  dostawę  odczynników  wraz 

z analizatorami,  standardowym  wymogiem  jest  ko

nieczność  zaoferowania  wszelkich 

mater

iałów  zużywalnych,  kontroli  i  kalibratorów  niezbędnych  do  przeprowadzania 

badań/testów.  Najczęściej  wykonawcy  dostarczają  tzw.  systemy  zamknięte,  w  ramach 

których  oferuje  się  odczynniki  i  inne  materiały  tego  samego  producenta  co  oferowany 

analizator. Na ry

nku istnieją także firmy niezależne, które produkują poszczególne materiały 

będące  swoistymi  „zamiennikami”  rozwiązań  oryginalnych.  Aby  móc  wykorzystać  taki 

materiał 

oferowanym 

analizatorze 

musi 

on 

zostać 

odpowiednio 

skalibrowany/sparametryzowany  do  dane

go  systemu  (posiadać  wartości  dedykowane  na 


Sygn. akt  KIO 190/23 

oferowane  analizatory). 

W  ramach  odpowiedzi  na  wyżej  przywołane  pytanie  nr  9, 

Zamawiający  wyraził  zgodę,  aby  zamiast  materiału  opisanego  w  ulotce  zaoferować  inny, 

wartościami dedykowanymi na oferowany analizator i odczynnik.  

Odwołujący podniósł, że ulotka kontroli Biorad Liquichek Immunology Control 1, 2, 3 

załączona do wyjaśnień na str. 8 wskazuje, że kontrola ta w zakresie Immunoglobuliny E jest 

zmianowana jedynie na analizator ARCHITECT c, a nie na analizator ALINITY c

, który został 

zaoferowany w niniej

szym postępowaniu przez Abbott. Dla porównania, w tej samej ulotce, 

na  str.  5  widnieje  parametr  BIAŁKO  C-Reaktywne  (CRP),  gdzie  na  pierwszym  miejscu 

wskazany  jest  analizator 

Abbott  Alinity  c  Analyzer  i  wartości  dla  trzech  poziomów  kontroli. 

Podobnie dla pa

rametru CERULOPLAZMINA (str. 6 tej samej ulotki), gdzie wartości zostały 

wyznaczone  dla  analizatora  Alinity  c    i  dodatkowo  ARCHITECTA  c.  W  zakresie 

Immunoglobuliny E brak jes

t tego rodzaju informacji o wyznaczonych wartościach dla Alinity 

c,  zatem  stwierd

zić  należy,  że  przedmiotowa  kontrola  nie  ma  przypisanych  wartości 

odczynnika IgE  dla tego  systemu.  Już  tylko  z tych względów  oferta  Abbott  powinna zostać 

odrzucona  (zaoferowana  kontrola,  wbrew  SWZ,  nie  ma  wyznaczonych 

wartości 

dedykowanych na oferowany analizator i odczynnik).  

Dalej  Odwołujący  podniósł,  że  przedstawione  przez  Abbot  zestawienie  programu 

UNITY  jest  niemiarodajne  i  nie 

może  potwierdzać  wartości  dla  kontroli  Immunoglobuliny 

dla  analizatorów  Alinity.  Program  UNITY  jest  zestawieniem  wyników  kontroli 

międzylaboratoryjnej/międzynarodowej – nie pochodzi od producenta oferowanego systemu, 

który mógłby potwierdzić wartości z niego wynikające. Ponadto w przedmiotowym raporcie, 

przy  wspomnianym  parametrze  IgE  Immunoturbidimetric  dla  odczynnika  o  numerze  REF 

01R13  (drugi  akapit)  w  jednym  wierszu  figuruje  ARCHITECT  /  Alinity  (c,  i,  ci  models), 

podczas  gdy  przedmiotowy  odczynnik  nie  jest 

przecież  używany  na  systemie 

immunochemicznym,  lecz  biochemicznych. 

Fakt  ten  również  świadczy  o  braku 

wiarygodności przestawianych wyników. Jednocześnie wartości z ulotki Immunology Control 

w  żaden  sposób  nie  pokrywają  się  z  wartościami  z  przedstawionego  raportu  UNITY. 

Świadczy to o tym, że wyniki nie były zbierane z jednego modelu systemu, a zatem nie mogą 

potwierdzać wartości dla tejże kontroli na analizatorze Alinity c.  

Odwołujący  podniósł  również,  że  Abbott  w  swoich  wyjaśnieniach  przemilczał  fakt 

braku  zaoferowania  oryginalnego  materiału  kontrolnego  dla  oferowanego  odczynnika  Biokit 

tj.  Ferritin/Mioglobin/  IgE  Control  Kit  o  numerze  04R4616,  co  jednoznacznie  potwierdza, 

że taki materiał w ogóle nie został przez niego zaoferowany. Zamawiający zadając pytanie nr 

2 jednoznacznie wskazał, że taka kontrola musiała być przedmiotem oferty, o czym świadczy 

zadane  przez  Zamawiającego  pytanie.  Abbot  w  ogóle  nie  wyjaśnił  dlaczego  kontrola 

numerze  04R4616  nie  znajduje  się  w  jego  ofercie.  W  odpowiedzi  na  pytanie  nr  2  Abbot 


Sygn. akt  KIO 190/23 

wskazał,  że  zrezygnował  z  produktu  o  numerze  kat.  01R13-22.  Jest  to  jednak  niezgodne 

rzeczywistym  stanem  faktycznym,  gdyż  w  punkcie  86  formularza  cenowego  produkt 

takim  właśnie  numerze  katalogowym  jest  przez  niego  oferowany,  a  w  związku  z  tym 

powinien  do  niego  z

ostać  dodatkowo  dostarczony  niezbędny  materiał  w  postaci 

Ferritin/Mioglobin/ IgE Control Kit o numerze 04R4616, wynikający de facto z ulotki.  

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  post

ępowania  oraz  biorąc  pod 

uwag

ę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustali

ła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze 

środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

a naruszenie  przez  Zamawiaj

ącego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polega

jącej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Do  p

ostępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpił 

wykonawca  Abbott  Laboratories  Poland  Sp.  z  o.o.  Izba 

stwierdziła,  że  ww.  wykonawca 

zg

łosił  przystąpienie  do  postępowania  w ustawowym  terminie,  wykazując  interes 

w rozst

rzygnięciu odwołania na korzyść Zamawiającego. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Przedmiotem  zamówienia  w  zadaniu  7  jest  dostawa  odczynników,  kalibratorów 

i materia

łów  eksploatacyjnych  wraz  z  dzierżawą  dwóch  platform  immunobiochemicznych  – 

wg 

załącznika  nr  2/7  do  SWZ  (rozdz.  III  pkt  3.2  SWZ).  W  załączniku  nr  2/7  do  SWZ 

(Formular

z  cenowy)  wykonawcy  zobowiązani  byli  wpisać  w  tabeli  B  oferowane  kontrole 

i kalibratory. 

W dniu 

29 listopada 2022 r. Zamawiający udzielił następujących wyjaśnień do SWZ:  

Pytanie 

Prosimy  o  potwierdzenie,  że  w  przypadku  zaoferowania  kontroli 

wieloparametrowej  niezależnego  producenta  z  wartościami  dedykowanymi  na  oferowane 

analizatory i odczyn

nik można zrezygnować z kontroli dedykowanej producenta odczynnika 

wymienionej i wymaganej w ulotce odczynnikowej. Zgoda na ta

ki materiał kontrolny pozwoli 

na obniżenie kosztów oferty i pozwoli na korzystanie z renomowanego materiału kontrolnego 

wieloparam

etrowego,  co  jest  rozwiązaniem  wygodniejszym  w  pracy  laboratorium 

korzystniejszym  ze  względów  ekonomicznych.  Rozwiązanie  takie  jest  powszechnie 

stosowane w praktyce laboratoryjnej

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza


Sygn. akt  KIO 190/23 

Przystępujący  w  poz.  86  formularza  cenowego  zaoferował    oznaczenia 

Immunoglobuliny E firmy Biokit na analizatorze biochemicznym. 

Pismem  z  2  stycznia  2023  r.  Za

mawiający  wezwał  Przystępującego  do  wyjaśnienia 

treści oferty, kierując do niego następujące pytania: 

−  Czy Wykonawca zaoferował materiały kontrolne mianowane uwzględniające wartości dla 

Immunoglobuliny E dla analizatora Alinity c i odczynnika firmy Biokit?  

−  Z  jakiego  powodu  Wykonawca  nie  uwzględnił  materiału  kontrolnego  opisanego 

w pozyskanej  ulotce  odczynnika  o  numerze  katalogowym  01R13-22  firmy  Biokit  dla 

analizatora Alinity c tzn. Ferritin/Mioglobin/IgE Control Kit o numerze 04R4616?  

W  odpowiedzi  na 

powyższe  wezwanie  Przystępujący  udzielił  następujących 

odpowiedzi: 

1)  Wykonawca  Abbott  dla  Immunoglobuliny  E  oznaczanej  na  analizatorze  Alinity  c 

zaoferował  kontrolę  mianowaną  wieloparametrową  IMMUNOLOGY  CONTROL  poziom 

1, 2 i 3 o numerach katalogowych: 594, 595, 596 znajd

ującą się w pozycji 106, 107 i 108 

Tabeli nr 1, pkt B, Formularz Cenowy, załącznik nr 2/7 do SWZ  

106  Immunology 

Control LvL 1  

nd.   nd.   883,00 

zł  

3 532,00 
zł  

zł  

4   6 x 3 

ml  

594   BioRad  

107  Immunology 

Control LvL 2  

nd.   nd.   883,00 

zł  

3 532,00 
zł  

zł  

4   6 x 3 

ml  

595   BioRad  

108  Immunology 

Control LvL 3  

nd.   nd.   883,00 

zł  

3 532,00 
zł  

zł  

4   6 x 3 

ml  

596   BioRad  

Wykonawca  zgodnie  z  odpowiedzą  Zamawiającego  nr  9  z  dnia  29.11.2022  r. 

zrezygnował z kontroli dedykowanej o nr. kat. 01R13-22 i zaoferował materiał kontrolny 

wieloparametrowy (o którym mowa w pkt. 1)  

Na  dowód  załączamy  raportu  Unity  firmy  Bio-Rad  uwzględniający  wartości  dla  kontroli 

Immunoglobuliny E ( IgE) dla analizatorów Alinity (str. 8). 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z

amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść 

jest niezgodna z warunkami zamówienia.  

W  ocenie  Iz

by  Odwołujący  nie  wykazał  zaistnienia  przesłanek  do  odrzucenia  oferty 

Przystępującego na ww. podstawie prawnej. 


Sygn. akt  KIO 190/23 

Na w

stępie wskazać należy, że zarzuty odwołania należy odczytywać w ten sposób, 

że  dotyczą  one  zaoferowanej  przez  Przystępującego  kontroli  mianowanej.  Odwołujący 

bowiem 

odniósł  zarzut  do  tej  części  treści  oferty,  która  była  objęta  wyjaśnieniami  na 

podstawie  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp

,  a  która  dotyczyła  kontroli  mianowanej.  W  ramach 

podstaw faktycznych zarzutów Odwołujący wskazał, że  wyjaśnienia dotyczyły zaoferowanej 

dla Immunoglobuliny E kontroli mianowanej wieloparametrowej  Immunology Control  poziom 

1, 2 i 3 o numerach katalogowych: 594, 595, 596 (106, 107 i 108 Tabeli). 

W tym też zakresie 

Odwołujący  podniósł  w  odwołaniu,  że  ulotka  kontroli  Biorad  Liquichek  Immunology  Control 

(dotycząca właśnie kontroli mianowanej) załączona do wyjaśnień wskazuje, że kontrola 

ta w zakresie Immunoglobuliny E jest zmianowana jedynie na analizator Architect c, a nie na 

analizator  Alinity  c.  W odwo

łaniu  nie  podniesiono  natomiast  twierdzeń  ani  nie  wskazano 

okoliczności  faktycznych  odnoszących  się  do  kontroli  niemianowanej.  Natomiast  na 

rozprawie  Odwołujący  podnosił  zarzuty  dotyczące  niezgodności  z  SWZ  również  kontroli 

niemianowanej, co stawi próbę niedopuszczalnego rozszerzenia zarzutów odwołania. W tym 

zakresie 

podkreślenia  wymaga,  że  odwołanie  nie  może  mieć  charakteru  blankietowego. 

Powinno  konkretyzować  zarzuty,  i  wskazywać  okoliczności  faktyczne  i prawne,  które 

pozwalają  na  dokonanie  oceny  zasadności  tych  zarzutów.  Odwołanie  powinno  wyrażać 

zastrzeżenia  wobec  dokonanych  przez  Zamawiającego  czynności  lub  zaniechań,  co 

oznacza,  że  niewystarczające  jest  ogólne  twierdzenie  o wystąpieniu  określonego  rodzaju 

nieprawidłowości, ale konieczne jest określenie ich zakresu faktycznego. Oznacza to zatem 

obowiązek  odniesienia  się  do  elementów  stanu  faktycznego,  zawartości  oferty,  w taki 

sposób,  który  pozwoli  na  uznanie,  że  podniesione  zostały  konkretne  zarzuty  wobec  tych 

czynności  lub  zaniechań  przypisanych  Zamawiającemu.  W  szczególności,  odwołanie 

zawierające  zarzuty  niezgodności  konkurencyjnej  oferty  z  SIWZ,  powinno  jednoznacznie 

precyzować  zakres  i  istotę  tej  niezgodności.  W  rozpoznawanej  sprawie  nie  można 

jakiegokolwiek  ogólnego  sformułowania  w  odwołaniu  w  zakresie  zaoferowanych  kontroli 

wywi

eść,  że  Odwołujący  zarzucał  również  niezgodność  z  SWZ  zaoferowanej  przez 

Przystępującego  kontroli  niemianowanej.  Podnoszenie  tego  dopiero  na  rozprawie  jest 

spóźnione, jako dokonane po terminie na wniesienie odwołania. Kwestie dotyczące kontroli 

niemianowanej nie mogły być zatem przedmiotem rozpoznania przez Izbę, zgodnie bowiem 

z  art.  555  ustawy  Pzp 

Izba  nie  może  orzekać  co  do  zarzutów,  które  nie  były  zawarte 

odwołaniu. 

W  odniesieniu  do  kon

troli  mianowanej  Odwołujący  zakwestionował  w  odwołaniu 

możliwość  jej  użycia  na  analizatorze  Alinity  c.  Odwołujący  powołał  się  na  przedstawioną 

przez 

Przystępującego  w  ramach  wyjaśnień  treści  oferty  ulotkę  nr  LOT  68980  z  sierpnia 

2021  r.  i 

podniósł,  że  nie  wskazano  w  niej  wartości  dla  analizatora  Alinity  c.  Zauważenia 


Sygn. akt  KIO 190/23 

wymaga, że ulotka ta została załączona  do wyjaśnień na potwierdzenie innej kwestii objętej 

wyjaśnieniami  (cholinoesterazy),  a  na  dalszych  etapach  postępowania  Przystępujący 

przedsta

wił  jednak  ulotki,  z  których  wynika  okoliczność  przeciwna  (ulotka  nr  LOT  69000 

z kwietnia 2022 r. oraz ulotka nr LOT 68980 (sierp

ień 2021 r.), w których wskazano wartości 

dla analizatora Alinity c. Sam 

Odwołujący zresztą przedłożył w postępowaniu odwoławczym 

uaktualnioną  ulotkę,  w  której  w  odniesieniu  dla  kontroli  immunoglobuliny  E  wskazano 

wartości  dla  zaoferowanego  przez  Przystępującego  analizatora.  Ponadto  Przystępujący 

okazał  na  rozprawie  stronę  internetową  QCnet  (strona  Biorad  –  producenta  preparatu 

kontrolnego)

,  na  której  można  pobrać  ulotkę  potwierdzającą,  że  zaoferowana  kontrola  ma 

określone  wartości  dla  analizatora  Alinity  C.  Niezależnie  zatem  do  kwestionowanego  przez 

Odwołującego raportu Unity, na który powołał się Przystępujący w wyjaśnieniach, określenie 

wartości dla analizatora potwierdzone jest w ulotkach producenta. Wobec powyższego teza, 

że zaoferowana  kontrola  IgE  nie  ma  określonych  wartości  na  oferowany analizator,  nie ma 

potwierdzenia w materiale dowodowym. 

W  odniesieniu  do  przedstawionej  w 

odwołaniu  tezy,  jakoby  Przystępujący 

zobo

wiązany  był  do  zaoferowania  oryginalnego  materiału  kontrolnego  dla  oferowanego 

odczynnika  Biokit 

(o  czym  zdaniem  Odwołującego  świadczy  treść  zadanego  przez 

Zamawiającego  pytania),  wskazać  należy,  że  teza  ta  stoi  w  sprzeczności  z  udzielonymi 

przez  Zamawiającego  wyjaśnieniami  do  SWZ,  w  których  Zamawiający  jednoznacznie 

dopuścił  możliwość  zrezygnowania  z  kontroli  dedykowanej  producenta  odczynnika 

i zaoferowan

ie kontroli wieloparametrowej niezależnego producenta. 

Odnosząc się do twierdzeń Odwołującego, że zaoferowany preparat kontrolny nie jest 

dedykowany dla oferowanego odczynnika (Biokit) 

zauważenia wymaga, że zarzut taki został 

sprecyzowany  dopiero  podczas  rozprawy.  C

hociaż  w  odwołaniu  wskazano  ogólnie,  że 

Zamawiający  wyraził  zgodę,  aby  zamiast  materiału  opisanego  w  ulotce  zaoferować  inny 

wartościami  dedykowanymi  na  oferowany  analizator  i  odczynnik,  to  uzasadniając  zarzuty 

Odwołujący  wskazywał  jednak,  że  w  zakresie  immunoglobuliny  E  brak  jest  wyznaczonych 

wartości  dla  Alinity  c,  nie  odniósł  się  natomiast  do  kwestii  wyznaczenia  wartości  dla 

odczynnika. Zat

em już tylko z tego powodu zarzut ten nie mógł zostać uwzględniony. 

Niez

ależnie jednak  od  powyższego  wskazać  należy,  że Odwołujący  nie wykazał, że 

informacja  w ulotce  o  przeznaczeniu  preparatu  do 

użytku  na  analizatorze  Alinity  c  nie  jest 

wystarczająca do stwierdzenia, że produkt jest jednocześnie przeznaczony do odczynników 

dedykowanych  dla  tego  analizatora.  Tymczasem  to  na 

Odwołującym  spoczywał  w  tym 

zakresie ciężar dowodu.  


Sygn. akt  KIO 190/23 

Odwołujący  wywodził,  że  skoro  w  odniesieniu  do  innego  analizatora  (Architect) 

w

skazano  w  nawiasie  nazwę  Biokit,  to  brak  takiego  wskazania  co  do  analizatora  Alinity 

oznacza

, że preparat nie ma określonych wartości dla odczynnika. W ocenie Izby teza ta jest 

nieuprawniona  i  nie  została  udowodniona.  Jak  wyjaśnił  Przystępujący,  nazwa  Biokit  dla 

oferowanego  odczynnika 

była  używana  w  przeszłości  w  starszym  systemie,  a  obecnie  nie 

jest  używana,  pomimo  tego,  że  jest  on  produkowany  przez  tego  samego  producenta 

i dedykowany 

dla obu systemów. Wskazał on, że analizator Alinity c wykorzystuje identyczny 

odczynnik,  jak  analizator  Architect,  co  zostało  wykazane  złożoną  charakterystyką  produktu 

Abbott  Alinity  IGE 

(tajemnica  przedsiębiorstwa).  Odnosząc  się  natomiast  do  twierdzeń 

Odwołującego, że otrzymał on odpowiedź z firmy BIO-RAD, że wartości dla odczynnika nie 

zostały określone, zauważyć należy, że odpowiedź taka nie została złożona do akt sprawy. 

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

O kosztach post

ępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy 

Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 

2020  r.  w sprawie  szcz

egółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 

2437), stosownie do wyniku pos

tępowania obciążając kosztami Odwołującego.  

Prze

wodniczący: