KIO 1581/23 WYROK dnia 16 czerwca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 19.07.2023

,Sygn. akt: KIO 1581/23 
 

WYROK 

z dnia 16 czerwca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Protokolant:   

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  16  czerwca  2023  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odw

oławczej  w  dniu  2  czerwca  2023  r.  przez 

Odwołującego  CATERMED  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul.  Traktorowa 

126  lok.  201,  91-

204  Łódź,  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  – 

Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  Szpital  Specjalistyczny  Nr  1  w 

Bytomiu, ul. 

Żeromskiego 7, 41-902 Bytom 

orzeka: 

1.  Uwzgl

ędnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  z 

30.05.2023 r. polegającej na unieważnieniu postępowania i nakazuje ponowną ocenę 

ofert 

niepodlegających odrzuceniu. 

2.  Kosztami 

postępowania  obciąża  Zamawiającego  –  SP  ZOZ  Szpital  Specjalistyczny 

Nr 1 w Bytomiu i:  

2.1 zalicza  w  poczet  ko

sztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7.500  zł  00  gr. 

(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytu

łem wpisu od odwołania oraz kwotę 3.617 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset 

siedemnaście  złotych  zero  groszy)  tytułem  wynagrodzenia  pełnomocnika 

Odwołującego oraz opłaty skarbowej; 

zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 11.117 zł 00 gr (słownie: 

jeden

aście  tysiące  sto  siedemnaście  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów 

poniesionych przez stronę. 


Stosownie  do  art.  580  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  wr

ześnia  2019  r.  –  Prawo  Zamówień 

Publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia 

jego d

oręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do S

ądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodni

czący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1581/23 

U z a s a d n i e n i e 

W  post

ępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Samodzielny  Publiczny  Zakład 

Opieki  Zdrowotnej  Szpital  Specjalistyczny  Nr  1  w  Bytomiu,  w  trybie  podstawowym  z 

możliwością negocjacji na usługę społeczną oznaczoną, jako Świadczenie usługi w zakresie 

żywienia  dla  SP  ZOZ  Szpitala  Specjalistycznego  Nr  1  w  Bytomiu  (sygn.  postępowania: 

ZP/07/2023),  og

łoszonym  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu  11.04.2023  r., 

00170704,  wobec  cz

ynności  z  30.05.2023  r.  polegającej  unieważnieniu  postępowania, 

Wykonawca  CATERMED  Sp.  z  o.o.  z  si

edzibą  w  Łodzi  (Odwołujący)  wniósł  w  dniu 

02.06.2023 r. odwo

łanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (sygn. akt KIO 1581/23). 

O

dwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

1.  art.  359  pkt  1 

Pzp  w  związku  z  art.  255  pkt  3  Pzp  poprzez  unieważnienie 

postępowania  przed  przeprowadzeniem  negocjacji,  tj.  przed  ostatecznym 

wyłonieniem oferty najkorzystniejszej,  

2.  art. 5 k.c. w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp i art. 

255 pkt 3 Pzp w związku z art. 266 Pzp i art. 

359  pkt  2  Pz

p  poprzez  nadużywanie  prawa  do  unieważnienia  postępowania  z 

powodu  przekroczenia  kwoty,  jaką  Zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na 

sfinansowanie zamówienia.  

Mając  powyższe  na  względzie  Odwołujący  wnosi  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i 

nakazanie Zamawia

jącemu unieważnienia czynności unieważnienia postępowania.  

Pismem  z  dnia  30 

maja  2023  r.  Zamawiający  zawiadomił  wykonawców  o  unieważnieniu 

po

stępowania z powodu tego, że kwota jaką zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia 

jest wyższa niż kwota oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący  podnosi,  że  Zamawiający  mógł  przeprowadzić  negocjacje,  które  przewidział  w 

swz  na  podstawie  art. 

275  pkt  5  Ustawy  (rozdział  III  swz),  co  pozwoliłoby  negocjować  z 

wykonawcami 

treść ofert, w tym cenę (art. 275 pkt 2). Bez podjęcia negocjacji Zamawiający 

nie  wiedział  jak  ostatecznie  ukształtowałaby  się  cena,  a  tym  samym,  czy  byłaby  niższa  od 

kwoty 

środków,  jaką  Zamawiający  zamierzał  przeznaczyć  na  realizację  zamówienia. 

U

nieważniając  w  tej  sytuacji  postępowanie  Zamawiający  nadużył  nadużył  możliwości 

korzystania  z  przepisu,  który  pozwala  mu  na  unieważnienie  postępowania,  co  stanowi 

instytucję  wyjątkową  i  zupełnie  szczególny  sposób  zakończenia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego.  


Zamawiaj

ący złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o odrzucenie, względnie o oddalenie 

odwołania (pismo z 14.06.2023 r.).  

ocenie  Zamawiającego  zaistniała  podstawa  do  odrzucenia  odwołania,  które  wniesione 

zostało  na  czynności  podjęte  przez  Zamawiającego  zgodnie  z  żądaniem  wcześniejszego 

odwo

łania. Postanowieniem z dnia 18 maja 2023 r. (sygn. akt KIO 1247/23) Izba umorzyła 

postępowanie  odwoławcze  po  uznaniu  przez  Zamawiającego  zarzutów  przedstawionych  w 

odwołaniu Catermed Sp. z o.o. 

O

dnosząc się do zarzutów Zamawiający wskazał na wyrok KIO 1568/21 z 6 sierpnia 2021 r. 

w którym przyznaje się możliwość podjęcia decyzji przez zamawiającego o przeprowadzeniu 

negocjacji w trybie art. 275 pkt 2 Pzp. Ponie

waż Zamawiający w obecnym postępowaniu nie 

podjął  takiej  decyzji  nie  można  mu  z  tego  tytułu  stawiać  zarzutu.  W  tej  sytuacji  również 

prawidłowo  Zamawiający  unieważnił  postępowanie  na  podstawie  art.  255  pkt  3  Ustawy,  w 

sytuacji  gdy  cena  n

ajkorzystniejszej  oferty  (i  jedynej  ważnej)  przewyższa  kwotę,  którą 

Zamawiający  może  przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia.  W  ocenie  Zamawiającego 

Odwołujący  nie  uprawdopodobnił  w  żaden  sposób,  jak  ulepszenie  treści  jego  oferty 

(obligatoryjny  wg  ustawy 

cel  negocjacji)  miałoby  doprowadzić  do  obniżenia  ceny  poniżej 

kwoty

,  jaką  Zamawiający  przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia.  Odwołujący  przyznał 

pośrednio, że złożył ofertę ze znacznie zawyżoną ceną nadmierną w stosunku do faktycznej 

wartości zamówienia. 

Stanowisko Izby 

Do rozpoznania zarzut

ów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy z dnia 11 

wrze

śnia  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  z  późn.  zm.), 

obowi

ązującej  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  zwana  dalej 

Usta

wą. 

Odwo

łanie  nie  podlegało  odrzuceniu.  Izba  oddalił  wniosek  Zamawiającego  o  odrzucenie 

odwołania na podstawie art. 528 pkt 5 Ustawy Pzp. Zgodnie ze wskazaną podstawą prawną 

Izba  odrzuca  odwołanie  wniesione  na  czynność,  którą  zamawiający  wykonał  zgodnie  z 

wyrokiem  Izby  lub  sądu,  w  przypadku  uwzględnienia  zarzutów  przedstawionych  w 

odwołaniu,  którą  wykonał  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu.  Powołana  przez 

Zamawiającego  podstawa  faktyczna,  tj.  okoliczności  wynikające  z  żądania  poprzedniego 

odwo

łania,  które  Zamawiający  uwzględnił,  nie  mają  związku  z  czynnościami,  na  które 

obecnie  wniesione  zostało  odwołanie.  Wnosząc  o  odrzucenie  odwołania  Zamawiający 

podniósł,  iż  obecne  czynności  stanowią  o  wykonaniu  żądań  odwołania  wniesionego 

wcześniej przez Catermed Sp. z o.o. na czynność oceny i wyboru oferty najkorzystniejszej - 


Meridians Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Jak wynika z akt wskazanej sprawy odwoławczej 

zarzuty 

odwołania  dotyczyły  wyłącznie  oferty  wybranej,  a  żądania  zmierzały  do  nakazania 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, odrzucenia oferty Meridians Sp. z 

o.o.  i  dokonania  cz

ynności  badania,  oceny  i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej.  Obecne 

odwołanie  wnoszone  jest  natomiast  na  czynność  unieważnienia  postępowania.  Mając  na 

uwadze  kierune

k  żądań  odwołania,  które  zostało  przez  Zamawiającego  uwzględnione,  nie 

ma  obecnie  podstaw  do  twierdzenia, 

iż  czynność  unieważnienia  postępowania  miałaby 

świadczyć  o  wykonaniu  czynności  zgodnie  z  żądaniami  wcześniejszego  odwołania.  Tym 

samym,  skład  orzekający  Izby  uznał,  iż  na  czynność  unieważnienia  postępowania 

przysługuje środek ochrony prawnej. 

Rozpoznaj

ąc  odwołanie  Izba  miała  na  uwadze  stan  faktyczny  ustalony  w  oparciu  o 

dokumentacj

ę  postępowania  złożoną  do  akt  sprawy,  w  tym  specyfikację  warunków 

zamówienia, ofertę Odwołującego oraz wyjaśnienia i stanowiska stron w zakresie związanym 

z podstawą zarzutów odwołania.  

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  w  trybie  podstawowym  na  podstawie  art.  275  pkt  2 

Ustawy, który stanowi, iż zamawiający może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści 

oferty,  które  podlegają  ocenie  w  ramach  kryteriów  oceny  ofert,  o  ile  przewidział  taką 

możliwość,  a  po  zakończeniu  negocjacji  zamawiający  zaprasza  wykonawców  do  składania 

ofert dodatkowych. 

Z

amawiający w swz – rozdział III, pkt 3-12 przewidział możliwość prowadzenia negocjacji z 

wykonawcami

,  którzy  odpowiedzieli  na  ogłoszeni  o  zamówieniu,  a  ich  oferty  nie  podlegały 

odrzuceniu.  Z

amawiający  w  zaproszeniu  do  negocjacji  miał  wskazać,  m.in.  kryteria  oceny 

ofert, w ramach których będą prowadzone negocjacje w celu ulepszenia treści oferty.  

Zgodnie 

z  rozdziałem  VI  swz  umowa  ma  być  zawarta  na  czas  oznaczony,  tj.  na  okres  12 

miesięcy,  bądź  do  czasu  wyczerpania  wartości  brutto  wszystkich  zasobów  będących 

przedmiotem  umowy  w  zależności,  które  z  tych  zdarzeń  wystąpi  wcześniej.  We  wzorze 

umowy stanowiącym załącznik nr 7 do swz Zamawiający w § 6 nie wskazał początkowego 

terminu 

rozpoczęcia  świadczenia  usługi  –  który  został  pozostawiony  do  wypełnienia  z 

samym  wskazaniem  na  okres  12  miesi

ęcy  obowiązywania  umowy,  z  zastrzeżeniem 

możliwości wydłużenia tego okresu na kolejne 6 miesięcy.  

Z

amawiający  wprowadził  dwa  kryteria  oceny  ofert:,  tj.  cena  –  60%  oraz  kwalifikacje  i 

doświadczenie personelu przygotowującego posiłki – 40%. 

postępowaniu  złożone  zostały  dwie  oferty:  wykonawcy  Meridians  Sp.  z  o.o.  (cena 

69,76 zł brutto ) oraz wykonawcy Catermed Sp. z o.o. (cena 1.649.136,74 zł).  


Z

amawiający  w  dniu  18.04.2023  r.  zamieścił  na  platformie  zakupowej  informację  o  kwocie 

środków, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, tj. 1,5 mln. zł.  

Wobec 

czynności wyboru oferty najkorzystniejszej – oferty Meridians Sp. z o.o., Wykonawca 

Catermed Sp. z  o.o. wniósł odwołanie  (sygn. akt KIO 1247/23).  Postanowieniem  z  dnia 18 

maja  2023  r. 

Izba  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  po  uznaniu  przez  Zamawiającego 

zar

zutów przedstawionych w odwołaniu. 

dniu  30.05.2023  r.  Zamawiający  poinformował  o  unieważnieniu  postępowania  na 

podstawie  art.  255  pkt  3  prowadzonego  w  oparciu  o  art.  359  pkt  2  w  zw.  z  art.  275  pkt  2 

Ustawy. Zamawiający wskazał, iż cena najkorzystniejszej oferty (1.649.136,74 zł) nie mieści 

się w kwocie środków przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia (1.500.000 zł) i nie ma 

możliwości zwiększyć swojej kwoty do ceny najkorzystniejszej oferty. 

dniu 1.06.2023 r. Zamawiający zamieścił w BZP ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy – 

udzieleniu 

zamówienia z wolnej ręki na świadczenie usługi w zakresie żywienia dla SP ZOZ 

Szpi

tala specjalistycznego Nr 1 w Bytomiu (nr ogłoszenia  2023/BZP/00244053). Podstawą, 

na 

jakiej zamówienie z wolnej ręki zostało udzielone jest art. 305 pkt 1 w zw. z art. 214 ust. 1 

pkt  5  Ustawy 

–  w  uzasadnieniu  faktycznym  Zamawiający  wskazał  na  konieczność 

zapewnienia  ciągłości  usługi  żywienia  pacjentów  w  szpitalu.  Zaproszenie  do  negocjacji 

zostało skierowane w dniu 1.06.2023 r. do DOM INVEST Sp. z o.o. Na podstawie złożonego 

przez  Odwołującego  protokołu  postępowania  w  trybie  zamówienia  z  wolnej  ręki,  wartość 

zamówienia ustalona została na kwotę 462.962,96 zł netto (103.952,52 euro). Jak wynika z 

protokołu,  zamówienie  z  wolnej ręki ma zabezpieczać  potrzeby  szpitala do  czasu zawarcia 

umowy  z  wykonawcą  wyłonionym  w  trybie  postępowania  przetargowego.  Zamawiający 

wyneg

ocjował cenę 454.181,71 zł netto. W dniu 02.06.2023 r. Zamawiający podpisał umowę 

na kwotę 490.516,25 zł brutto.  

Izba 

uwzględnia odwołanie w całości. 

Koniecznym

, w kontekście zasadności unieważnienia postępowania w oparciu o art. 255 pkt 

Ustawy, mający zastosowanie w postępowaniu na usługi społeczne na podstawie art. 359 

pkt  2  Ustawy

,  było  odniesienie  się  do  twierdzenia  o  potrzebie  przeprowadzenia  negocjacji, 

które  Zamawiający  przewidział  w  procedurze  otwartej,  przed  podjęciem  decyzji  o 

unieważnieniu postępowania przetargowego.  

Z

amawiający  traktował  możliwość  prowadzenia  negocjacji  w  procedurze  przetargowej  na 

podstawie  art.  275  pkt 

2  Ustawy  w  kategorii  uprawnienia  oznaczającego  dowolność  przy 

podejmowaniu  decyzji  o  tym,  czy  negocjacje  odbędą  się.  Jednocześnie,  na  tej  podstawie 

uznał, iż takich negocjacji nie będzie prowadzić z wykonawcą, który pozostał z ważną ofertą 


w  postępowaniu,  a  której  cena  przekraczała  środki  przewidziane  na  sfinansowanie 

zamówienia. Odwołujący natomiast wskazywał, iż decyzja o unieważnieniu postępowania w 

sytuacji,  gdy  była  możliwość  prowadzenia  negocjacji  w  kryterium  ceny,  prowadzi  do 

wypaczenia  celu  postępowania,  jakim  jest  zawarcie  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego. 

W  ocenie  składu  orzekającego,  uwzględniając  charakter  przesłanek  unieważnienia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  należy  uznać,  iż  obowiązkiem 

zamawiającego jest podejmowanie czynności dopuszczonych przepisami prawa, które mogą 

doprowadzić  do  zakończenia  postępowania  zawarciem  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego. 

Tak wszczęcie postępowania, jak i jego unieważnienie stanowią etap procedury 

przet

argowej,  której  wynik  uzależniony  jest  od  właściwego  przygotowania  procedury,  jej 

przeprowadzenia  i 

dopiero  na  końcu,  jej  efektem  może  być  wybór  oferty  najkorzystniejszej 

lub  unieważnienie  postępowania.  W  sytuacji,  gdy  procedura  pozwala  zamawiającemu  na 

wybór  oferty  najkorzystniejszej,  to  dopiero  jej  wyczerpanie  może  określić  czy  w 

postępowaniu  rzeczywiście  wystąpiły  okoliczności  uzasadniające  unieważnienie  całego 

postępowania  przetargowego.  W  niniejszej  sprawie  Zamawiający  miał  możliwość 

zaproszenia Odwołującego do negocjacji ceny, co przewidział wszczynając postępowanie na 

podstawie  art.  275  pkt  2  Ustawy

,  a  zatem  decyzja  o  unieważnieniu  postępowania  była 

przedwczesna, mając na uwadze podstawę z art. 255 pkt 3 Ustawy. Dopiero ustalenie czy i 

na  ile  Wykonawca  był  gotowy  ulepszyć  swoją  ofertę  w  zakresie  ceny  pozwoliłoby 

jednoznacznie określić warunki oferty i na tej podstawie ocenić, czy środki jakie przewidział 

Zamawiający  na  sfinansowanie  zamówienia  pozwalają  na  wybór  oferty  najkorzystniejszej. 

O

dstąpienie  od  negocjacji  prowadziło  faktycznie  do  zamknięcia  drogi  wykonawcy,  który  był 

gotowy  negoc

jować  cenę  w  ramach  obecnej  procedury  przetargowej.  Również  z  punktu 

widzenia  Zamawiającego  taka  możliwość  powinna  być  postrzegana  w  kategorii  korzyści, 

jakie  może  to  przynieść  dla  osiągnięcia  celu  zamówienia  publicznego,  bez  konieczności 

podejmowania innych 

kroków, celem zabezpieczenia bieżących potrzeb pacjentów szpitala. 

Ponieważ przedmiotem zarzut nie jest udzielenie zamówienia z wolnej ręki, wyrok ten nie ma 

bezpośredniego przełożenia na ocenę spełnienia przesłanki trybu, jednak sama okoliczność 

udzielenia zamówienia z wolnej ręki, jak również brak precyzji w określeniu terminu na jaki 

zamówienie  to  zostało  udzielone,  dodatkowo  stwarzają  wrażenie  celowego  unikania 

prowadzenia  negocj

acji  z  Odwołującym.  Zamawiający  nie  stawił  się  na  rozprawę,  co 

utr

udniało  znacząco  poznanie  motywów  decyzji  o  braku  zaproszenia  Odwołującego  do 

przedstawienia  korzystniejszych 

warunków, a z odpowiedzi na odwołanie nie wynika żadne 

log

iczne  wyjaśnienie.  Wniosek  Zamawiającego,  iż  Odwołujący  nie  uprawdopodobnił  aby 

negocjacje  miały  doprowadzić  do  obniżenia  ceny,  nie  ma  żadnego  uzasadnienia.  Właśnie 


negocjacje 

ceny dają sposobność na uzyskanie lepszych z punktu widzenia Zamawiającego, 

w

arunków świadczenia usługi.  

U

względniając  powyższe  należy  wskazać,  iż  dla  wykazania  przesłanki  unieważnienia 

postępowania  Zamawiający  zobowiązany  był  również  skorzystać  z  możliwości,  jaką 

przewidział  w  procedurze  przetargowej.  Ponieważ  to  tylko  od  jego  decyzji  o  tym,  iż 

negocjacje się  nie  odbędą,  uzależnione  było ustalenie, czy  cena  pozwoli  na  sfinansowanie 

z

amówienia,  należy  uznać,  iż  to  Zamawiający  faktycznie  doprowadził  do  tego,  iż  nie  było 

możliwe  ustalenie  ostatecznej  wysokości  ceny.  W  ocenie  składu  orzekającego,  tak  jak 

Zamawiaj

ący  jako  dysponent  środków  ma  swobodę  w  decydowaniu  o  możliwościach 

sfinansowania  zamówienia,  tak  wykonawca  składający  ofertę  nie  może  być  przez 

Zamaw

iającego  pozbawiony  możliwości  jej  zmiany  w  drodze  dopuszczalnych  negocjacji 

ceny. Dla 

wykazania przesłanki do unieważnienia postępowania Zamawiający winien podjąć 

wszystkie  możliwe  i  uzasadnione  celem  procedury  przetargowej  czynności,  które  tak  jak  w 

tym  postępowaniu,  pozwoliłyby  na  ostateczne  określenie  warunków  świadczenia  usługi,  co 

miało bezpośrednie znaczenie dla stwierdzenia podstawy unieważnienia postępowania z art. 

255  pkt  3  Ustawy.  Tym  samym  mo

żliwość  negocjacji  ceny,  przed  ewentualną  decyzją  o 

unieważnieniu postępowania, nie powinna być traktowana wyłącznie w kategorii uprawnienia 

za

mawiającego,  ale  również  jako  jego  obowiązku  doprowadzenia  do  osiągnięcia  celów 

zamówienia  publicznego.  Ten  sam  wniosek  wynika  z  wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z 

dnia  20.10.2022  r.,  sygn. 

akt  KIO  2633/22,  w  którym  Izba  stwierdzając,  iż  udzielenie 

zamówienia  z  wolnej  ręki  nastąpiło  z  naruszeniem  przesłanki  trybu  (art.  214  ust.  1  pkt  5 

Ustawy), 

wskazała  jednocześnie  na  możliwość  jaką  daje  obecny  art  275  pkt  2  Ustawy,  tj. 

zastosowania negocjacji w celu ulepszenia ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów 

oceny ofert. 

Okoliczności obecnej sprawy wskazują na duże prawdopodobieństwo uzyskania 

w  drodze  negocjacji 

ceny  mieszczącej  się  w  środkach  przewidzianych  na  sfinansowanie 

zamówienia  –  o  czym  świadczy  niewielkie  przekroczenie  ceny  zaoferowanej  ponad  kwotę 

1,5 mln zł, jaką wskazał Zamawiający przy otwarciu ofert. 

świetle  powyższego  uwzględnienie  odwołania  pozwoli  na  podjęcie  czynności  w  ramach 

procedury przetargowej, c

o powinno mieć miejsce w celu ustalenia ostatecznej treści oferty 

Odwo

łującego,  co  dopiero  pozwoli  ustalić,  czy  postępowanie  przetargowe  zakończy  się 

wyborem 

oferty  najkorzystniejszej,  czy  też  jego  unieważnieniem.  Jednocześnie  należy 

zauważyć,  iż  z  informacji  o  unieważnieniu  postępowania  nie  wynika,  aby  Zamawiający 

odrzuc

ił  ofertę  Meridians  Sp.  z  o.o.  (w  związku  z  uwzględnionymi  zarzutami),  której  cena 

mieściła się w kwocie środków przewidzianych na sfinansowanie zamówienia. 


W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.  

O  kosztac

h postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. § 5, § 7 ust 1 

pkt  1  rozp

orządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  31  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szczeg

ółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysoko

ści  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  poz.  2437).  Izba  zaliczyła  do 

kosztów  postępowania  odwoławczego  wpis  oraz  koszty  Odwołującego  i  obciążyła  nim 

Zamawiającego w całości.  

Przewodnicz

ący: 

……………………………………..