KIO 153/23 WYROK dnia 1 lutego 2023 r.

Stan prawny na dzień: 10.03.2023

Sygn. akt: KIO 153/23 

WYROK 

z dnia 1 lutego 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:  Agnieszka Trojanowska 

Członkowie:          Anna Kuszel-Kowalczyk 

Rafał Malinowski 

Protokolant:         

Oskar Oksiński 

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 31 stycznia 2023 

r. odwołania wniesione-

go  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  17  stycznia  2023  r.  przez:  wykonawcę 

Iveston 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Obornikach,  ul. 

Obrzycka  133 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Gminę  Czerwonak 

Urząd Gminy Czerwonak w Czerwonaku, ul. Źródlana 39 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wy-

boru  oferty 

najkorzystniejszej,  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty wy-

konawcy Iveston spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Obor-

nikach, powtórzenie czynności badania i oceny ofert z udziałem oferty odwołu-

jącego, 

kosztami  postępowania obciąża  zamawiającego  Gminę  Czerwonak  Urząd  Gminy 

Czerwonak w Czerwonaku, ul. Źródlana 39 i:  

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Iveston 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Oborni-

kach 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza od zamawiającego Gminy Czerwonak Urząd Gminy Czerwonak w 

Czerwonaku,  ul.  Źródlana  39  na rzecz  Iveston  spółka z  ograniczoną  od-

powiedzialnością z siedzibą w Obornikach kwotę 14 451 zł. 00 gr (słownie: 

czternaście  tysięcy  czterysta  pięćdziesiąt  jeden  złotych  zero  groszy)  stano-

wiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wydatków peł-

nomocnika i 

kosztów dojazdu. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:…………………………. 

Członkowie:       ………………………….. 

………………………….. 


 
Sygn. akt KIO 153/23 

Uzasadnienie 

Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą:  Budowa ulic: Cisowej, Jo-
dłowej,  Modrzewiowej,  Sosnowej,  Daglezjowej,  Akacjowej  oraz  połączenia  drogowego  po-

między ulicami Daglezjową i Lipową w Bolechówku – Polski Ład zostało wszczęte ogłosze-

niem  zamieszczonym  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  za  numerem  2022/BZP 

00467414/01 z dnia 30 listopada 2022.  

W  dniu  13  stycznia  2023 

r.  zamawiający  poinformował  o  wynikach  postępowania,  w  tym  o 

odrzuceniu oferty 

odwołującego Iveston spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w Obornikach.  

W  dniu  17  stycznia  2023 

r.  odwołanie  wniósł  odwołujący Iveston  spółka  z  ograniczoną  od-

powiedzialnością z siedzibą w Obornikach. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocni-

ka działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 16 stycznia 2023 r. udzielonego przez 

prezesa zarządu upoważnionego do samodzielnej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS. 

Odwołanie zostało przekazane zamawiającemu w dniu 17 stycznia 2023 r.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1) naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy oraz art. 

226 ust. 1 pkt 7 ustawy przez: 

a)  bezpodstawne  odrzucenie  oferty 

odwołującego,  w  sytuacji  gdy  odwołujący  nie  zawarł  z 

IN

VEST HOUSE PLUS sp. z o.o. sp. k. porozumienia mającego na celu zakłócenie konku-

rencji  w  postępowaniu,  a  zamawiający  nie  zdołał  wykazać,  za  pomocą  wiarygodnych  prze-

słanek, że odwołujący dopuścił się zmowy przetargowej i wyciągnął zbyt daleko idące wnio-

ski 

na podstawie okoliczności leżących po stronie zamawiającego i wynikających ze sposobu 

przygotowania 

postępowania przez zamawiającego tj. istnienia danych graficznych w plikach 

stanowiących  formularze  ofertowe,  które  są  widoczne  lub  nie  w  zależności  od  tego  jakim 

programem się je otwiera, czym dodatkowo zamawiający naruszył zasadę proporcjonalności; 

b) bezpodstawne odrzucenie oferty 

odwołującego, w sytuacji, gdy złożona oferta nie została 

złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, a także przez brak wskazania na czym 

rzekomy czyn nieuczciwej konkurencji miałby polegać;  

2) (ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1) art. 223 oraz 

art. 16 pkt 1 ustawy przez zaniechanie wezwania 

odwołującego do wyjaśnienia kwestii, które 

budziły wątpliwości zamawiającego podczas dokonywania oceny złożonej oferty, a także do 

ewentualnego  uzupełnienia  złożonych  dokumentów,  co  w  konsekwencji  doprowadziło  do 

przedwczesnego odrzucenia oferty 

odwołującego; 

Wniósł o: 

1) Uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu: 


a) unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszych ofert, 

b) unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego, 

c) powtórzenie czynności badania i oceny ofert, 

d) wybór oferty odwołującego jako najkorzystniejszej; 

2) (ewentualnie w przypadku nieuwzględniania wniosku wskazanego w lit d)) dokonanie po-

nownej  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty  odwołującego  z  ewentualnym  wezwaniem  od-

wołującego do ustosunkowania się do wątpliwości w zakresie złożonej oferty; 

3)  Zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów  postępowania  odwoław-

czego,  w  tym  kosztów  zastępstwa  przez  pełnomocnika  oraz  kosztów  opłaty  skarbowej  od 

pełnomocnictwa, a także kosztów dojazdu do KIO zgodnie z przedstawionym zestawieniem 

kosztów i załącznikami do niego. 

4)  Przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentacji  postępowania,  a  w  szczególności  pism  wy-

mienionych w treści odwołania. 

Odwołujący  wskazał,  że  jego  interes  wynika  z  faktu,  że  jego  oferta  może  zostać  wybrana 

jako oferta najkorzystniejsza w prowadzonym przez 

zamawiającego postępowaniu. 

Z  informacji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  wynika  bowiem,  że  po  odrzuceniu  oferty 

INVEST HOUSE PLUS sp. z o. o. sp. k. oferta 

odwołującego jest najkorzystniejszą ofertą w 

rankingu 

ofert (zaoferowano najniższą cenę, a w drugim kryterium – okres gwarancji zaofe-

rowane 

najdłuższy  z  możliwych,  czyli  odwołujący  otrzyma  maksymalną  ilość  punktów).  W 

przypadku 

braku  wykluczenia  z  postępowania  oferta  odwołującego  może  zostać  wybrana 

jako 

najkorzystniejsza.  Jednakże  ze  względu  na  zaniechania  zamawiającego,  odwołujący 

utracił  prawo  do  uzyskania  zamówienia,  co  w  konsekwencji  oznacza  brak  możliwości  uzy-

skania zysku 

z wykonania przedmiotowego zamówienia. 

W  dniu  13  stycznia  2023  r. 

zamawiający  przekazał  odwołującemu  informację  o  odrzuceniu 

jego 

oferty wskazując, że podstawą odrzucenia jest art. 226 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy oraz art. 

226 ust. 1 pkt 7 ustawy. 

W  uzasadnieniu  faktycznym 

zamawiający  stwierdził,  że  odwołujący  złożył  ofertę  w  wyniku 

zawarcia z INVEST HOUSE PLUS sp. z o. o. sp. k. porozumienia mającego na celu zakłó-

cenie konkurencji. 

Jedynym  uzasadnieniem,  które  według  zamawiającego  świadczą  o  zawarciu  porozumienia 

mają  być „podobieństwa  graficzne  występujące w  formularzach  obydwu Wykonawców,  a  w 

szczególności: 

logotypy unijne niezwiązane z postępowaniem, których zamawiający nie zamieścił we wzo-

rze formularza ofertowego, 

- zastosowanie w formularzu oferty (pkt IV i V) takiego samego formatu oraz czcionki nume-

racji, które są jednocześnie bardzo nietypowe i zwyczajowo nieużywane w pismach.” 


Są to jedyne okoliczności, które zdaniem  zamawiającego mają świadczyć o zawarciu poro-

zumienia, której o okoliczności odwołujący zaprzecza. 

Po pierws

ze, błędne jest twierdzenie zamawiającego, że logotypy unijne nie zostały umiesz-

czone we wzorze formularze ofertowego przez 

zamawiającego. Logotypy unijne są elemen-

tem  plików  zamieszczonych  przez  zamawiającego  na  platformie  zakupowej.  Po  pobraniu 

pliku "Za

łącznik nr 3 do SWZ_formularz ofertowy" zapisanego w formacie docx i otwarciu go 

w różnych programach sytuacja z logpotypami jest następująca: 

1) otwarcie w Microsoft Word (Office 365) - 

logotypów brak 

2) otwarcie w Open Office - 

logotypy są 

3) otwarcie w 

przeglądarce na iPhone – logotypy są 

Odwołujący uważa, że wskazane rozbieżności wynikają z tego, że zamawiający w celu prze-

prowadzenia 

postępowania  użył  pliku,  który  wcześniej  był  wykorzystany  w  innych  postępo-

waniach,  w  których  logotypu  były  wykorzystane.  Ich  „ręczne”  usunięcie  z  nagłówków  nie 

spowodowało,  że faktycznie  zostały  one  usunięte  z  plików.  Logotypy  te,  które  są  grafikami 

mają przypisany styl (np. jest tłem lub inne właściwości pozycjonujące), z którymi „nie radzi” 

sobie  Microsoft  Word  przez  co  ic

h  nie  wyświetla  lub  wyświetla  w  niewidocznym  miejscu. 

Zweryfikowanie tego, czy plik jakie zamieścił zamawiający na platformie posiada przypisane 

do 

niego logotypy unijne możliwe jest m. in. przez: 

1) zapisanie pliku w formacie ZIP, a następnie w Windows otwarcie zawartości pliku, 

a w nim w katalogu z grafikami są logotypy  

2) zapisanie pliku jako html, a następnie otwarcie utworzonego folderu, w którym znajduje się 

logotyp unijny 

Z  powyższego  wynika  zatem,  że  odwołujący  ani  samodzielnie,  ani  tym  bardziej  z  INVEST 

HOUSE PLUS sp. z o. o. sp. k. nie dokonywał jakichkolwiek ingerencji w plik (formularz ofer-

towy) 

polegających na „wklejeniu w nagłówkach logotypów unijnych” – formularz ofertowy – 

udostępniony przez zamawiającego oraz nie dokonywał jakichkolwiek ustaleń w celu wspól-

nego 

złożenia oferty nie tez nie zwarł jakiegokolwiek porozumienia mającego na celu zakłó-

cenie konkurencji. 

Po  drugie,  wbrew  twierdzeniu 

zamawiającego  czcionki  w  ofertach  odwołującego  i  INVEST 

HOUSE PL

US sp. z o. o. sp. k. nie są takie same lecz inne, co widać na pierwszy rzut oka 

po ich otwarciu. 

W tym miejscu odwołujący zamieścił zrzuty ekranu ukazujące obrazy obu ofert: 

1) Oferty 

odwołującego 

2) Oferty INVEST HOUSE PLUS sp. z o. o. sp. k. 

Dodatkowo  o

dwołujący  wskazał,  że  ewentualne  podobieństwa  w  formatowaniu  mogą  wyni-

kać  z  przyczyn  wskazanych  powyżej  tj.  otwarcia  plików  z  programach  innych  niż  program 

jakiego użył zamawiający do sporządzenia pliku. 


Jedynie  na  marginesie 

odwołujący  wskazał,  że  kierując  się  przyjętą  przez  zamawiającego 

logiką powinien on uznać, że wszyscy pozostali oferenci, których oferty nie zawierają logoty-

pów unijnych zawarli porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji, gdyż forma gra-

ficzna ich ofert jest zbieżna. 

Po  trzecie, 

błędne jest  twierdzenie  zamawiającego,  że i INVEST HOUSE  PLUS  sp.  z  o.  o. 

sp. 

k.  nie  złożył  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny.  Zostały  one  złożone,  ale  wykonawca  ten 

wskazał w nich na popełniony przez siebie błąd w wycenie. Został one przez to uznane przez 

za

mawiającego jako niewystarczające i stanowiły podstawową przesłankę odrzucenia oferty 

tego wykonawcy. 

a. Odrzucenie z uwagi na porozumienie ograniczające konkurencję 

Dokonując  odrzucenia oferty  odwołującego  zamawiający  ograniczył  się wyłącznie do  wska-

zania 

podobieństw graficznych ofert, które to jednak podobieństwa wynikają tylko i wyłącznie 

z  użycia  przez  odwołującego  plików  przygotowanych  i  udostępnionych  w  postępowaniu 

przez 

zamawiającego. 

Nie wystąpiła zatem w ocenie odwołującego w postępowaniu jakakolwiek wiarygodna prze-

słanka  do  uznania,  że  odwołujący  zawarł  z  innymi  wykonawcami  porozumienie  mające  na 

celu zakłócenie konkurencji. W szczególności odwołujący i INVEST HOUSE PLUS sp. z o. o. 

sp. k. nie należą do tej samej grupy kapitałowej. 

W orzecznictwie KIO podkreśla, że: 

1)  Aby  można  stwierdzić,  że  doszło  do  istnienia  zmowy,  w  okolicznościach  danej  sprawy 

należy rozważyć  czy takie wiarygodne  przesłanki,  wskazujące na zawarcie takiego  porozu-

mienia da się zaobserwować i czy wynikają one z dokumentacji postępowania o udzielenie 

zamówienia. W przeciwnym razie, jeśli ocena okoliczności danej sprawy oraz zebrany mate-

riał dowodowy nie wskazują na wyraźne symptomy zmowy przetargowej, to zamawiający nie 

jest uprawniony do podjęcia decyzji o wykluczeniu wykonawcy z postępowania w oparciu o 

przepis  art.  108  ust.  1  pkt  5  ustawy  - 

wyrok Krajowej  Izby Odwoławczej z  dnia 29  sierpnia 

2022 r., KIO 2051/22 oraz Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 czerwca 2022 r., KIO 

W przywołanym orzeczeniu KIO stwierdziła, że nie doszło do zmowy przetargowej w sytuacji, 

gdy jeden z oferentów został odrzucony z postępowania z powodu rażąco niskiej ceny, gdyż 

na  jedno  z  wezwań  nie  udzielił  odpowiedzi,  a  następnie  oferent  ten  został  zgłoszony  jako 

podwykon

awcy  wykonawcy,  którego  oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza.  KIO 

uznała,  że  do  współpracy  doszło  już  po  wyborze  drugiego  wykonawcy  jako  najkorzystniej-

szej, a co za tym idzie nie istniała żadna zmowa. 

Przenosząc powyższe na okoliczności tej sprawy odwołujący wskazał, że pomiędzy odwołu-

jącym a INVEST HOUSE PLUS sp. z o. o. sp. k. nie istnieją obecnie żadne formy współpra-

cy, a co za tym idzie wnioski 

zamawiającego są zbyt daleko idące i w pełni dowolne. 


)  Jak  sama  nazwa wskazuje,  zmowa przetargowa powinna przejawiać się przede  wszyst-

kim na etapie przetargu i uniemożliwiać innym wykonawcom uzyskanie zamówienia chociaż-

by  przez  stosowanie  zaniżonych  cen,  a  nie  jak  w  tym  postępowaniu,  na  co  powoływał  się 

odwo

łujący, przez zawyżenie cen - wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 marca 2022 

r., KIO 279/22 

3)  W  ocenie  Izby  dopuszczane  przez  doktrynę  bardziej  tolerancyjne  dowodzenie  zmowy 

przetargowej, nie może opierać się na tzw. poszlakach, tym bardziej gdy powołujący się na 

zmowę  nie  wykazuje,  że  takie  porozumienie  wykonawców  ogranicza  dostęp  do  zamówień 

innym  wykonawcom,  czy  też szkodzi  zamawiającemu  w  prowadzeniu  konkurencyjnego  po-

stępowania. 

W przywołanym orzeczeniu KIO stwierdziła, że nie doszło do zmowy przetargowej w sytuacji, 

gdy  oferent  wycofał  odwołanie do  KIO,  a następnie uczestniczył  przy  realizacji  zamówienia 

jako  współpracujący  w  wykonawcą,  którego  oferta  została  ostatecznie  wybrana jako  najko-

rzystniejsza. 

4) Z treści art. 108 ust. 1 pkt 5 p.z.p. wynika, że to w pierwszej kolejności zamawiający, a w 

przypadku jego zaniechania w tym względzie, odwołujący stwierdza, ale również wykazuje w 

sposób  wiarygodny,  że akurat  to  porozumienie wykonawców  ma na  celu,  czy  też  prowadzi 

do zakłócenia konkurencji w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. (…) 

zamawiający  jest  zobowiązany  do  wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy,  który  zawarł  z 

innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji, a nie z powodu 

samego  zawarcia  porozumienia  co 

do  wspólnego  składania  oferty.  Tym  samym  nie  każde 

porozumienie pomiędzy wykonawcami (a więc wzajemna wymiana informacji przy wspólnym 

składaniu ofert) stanowi podstawę do wykluczenia z postępowania i odrzucenia oferty. Tylko 

takie  porozumieni

e,  którego  celem  jest  zakłócenie  konkurencji,  powinno  skutkować  wyklu-

czeniem  z  postępowania,  ale  w  sytuacji  wiarygodnych  przesłanek  co  do  zamiaru,  czy  też 

skutku jakim 

jest zakłócenie konkurencji - Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21 lutego 

2022 r., KIO 201/22 

Ponadto w wyroku KIO 1171/20 wskazanym przez 

zamawiającego jako uzasadnienie podję-

tej decyzji wskazano, że „nie można jednak, jedynie na podstawie poszlak wskazujących na 

określonego rodzaju współpracę istniejącą pomiędzy podmiotami przyjmować, że do takiego 

niedozwolonego porozumienia doszło i w konsekwencji odrzucać oferty wykonawców, w sto-

sunku do których powstały wątpliwości w tym zakresie.” 

Co 

dla odwołującego ważne – w przytoczonym przez zamawiającego wyroku KIO nie stwier-

dziła wystąpienia zmowy przetargowej, a co za tym idzie powoływanie się przez zamawiają-

cego 

na to orzeczenie jako mające popierać jego tezę jest błędne co najmniej mało fortunne. 

Z powyższego wynika zatem, że istnienie tzw. zmowy przetargowej powinno wyraźnie wyni-

kać z zebranego materiału dowodowego, a w tej sprawie tego brak. Projekcja rzeczywistości 


opisana przez 

zamawiającego jako uwiarygadniająca istnienie zmowy, nie pozwala na uzna-

nie 

jej za prawidłową. 

b. Odrzucenie z powodu czynu nieuczciwej konkurencji 

W zakresie odrzucenia oferty 

odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy zama-

wiający poza przywołaniem tego przepisu nie wskazał na jakiekolwiek okoliczności faktyczne 

lub 

prawne, które miałby uzasadniać prawidłowość przyjętego stanowiska. Zamawiający nie 

wskazał na czym czyn nieuczciwej konkurencji miałby polegać. 

Odwołujący zaprzecza, aby złożona przez niego o została złożona w warunkach czynu nie-

uczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczci-

wej konkurencji. 

Jednocześnie z uwagi na brak jakiegokolwiek uzasadnienia odwołujący nie 

może  odnieść  się  w  jakikolwiek  inny  sposób  do  przedstawionej  podstawy.  Zamawiający  z 

kolei nie ma już możliwości jej rozwinięcia lub doprecyzowania, gdyż zakresem postępowa-

nia  o

dwoławczego  przed  KIO  są  działania  zamawiającego  podejmowane  przed  złożeniem 

odwołania, a w szczególności sposób i zakres uzasadnienie podejmowanych czynności. Ja-

kiekolwiek  uzupełnienie  w  tym  zakresie  stanowiłoby  niedozwoloną  zmianę  stanowiska  za-

mawiającego, która z kolei uniemożliwiałaby odwołującego ochronę swoich praw. 

Zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  7  p.z.p.  odrzuceniu  podlega  oferta,  która  "została  złożona  w 

warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o 

zwalczan

iu nieuczciwej konkurencji". Stosownie zaś do art. 3 ust. 1 u.z.n.k., "czynem nieucz-

ciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża 

lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta", a nie oferta, która "stanowi czyn nie-

uczciwej  konkurencji"  - 

wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  4  lutego  2022  r.,  KIO 

Uznanie  konkretnego  czynu  za  czyn  nieuczciwej  konkurencji  wymaga  ustalenia,  na  czym 

określone  działanie  polegało,  oraz  zakwalifikowania  go  jako  konkretnego  deliktu  ujętego  w 

rozdziale 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji albo deliktu nieujętego w tym roz-

dziale, lecz odpowiadającego hipotezie art. 3 u.z.n.k. - Gawrońska-Baran Andrzela i in., Pra-

wo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, Lex Działanie takie nie zostało jednak 

podjęte przez zamawiającego w tym postępowaniu. 

W dniu 27 stycznia 2023 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o  oddale-
nie odwołania w całości. Ponadto o przeprowadzenie następujących dowodów, na wskazane 

okoliczności:  

formularz ofertowy z postępowania, w którym po raz pierwszy użyto logotypy – który 

był następnie powielany w kolejnych postępowaniach;  

zrzuty 

ekranów i zdjęcia telefonów z otwartymi formularzami;  


folder z formularzami załączonymi do postępowań oraz ofertami w nich złożonymi, na 

podstawie których dokonano analizy występowania logotypów;  

skany weryfikacji w

ykonawców.  

także o zasądzenie na rzecz zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego.  

Zamawiający  wskazał  na  „podobieństwa  graficzne”  jako  pierwszą  i  najbardziej  rzucającą 

przesłankę, widoczną od razu po pierwszej analizie ofert, na podstawie której zaistniało po-

dejrzenie zaistnienia zmowy przetargowej.   

W związku z powyższym zamawiający dokonał analizy dokumentów rejestrowych obu wyko-

nawców  w  celu  zweryfikowania  powiązań  kapitałowych  oraz  ewentualnego  startowania  w 

tych samych postępowaniach wcześniej. W trakcie tej weryfikacji zamawiający stwierdził, że 

w

ykonawca Invest House Plus Sp. z o.o. Sp. k. nigdy nie wygrał przetargu na roboty drogo-

we. Startował wyłącznie w postępowaniach związanych z remontami budynków. Co więcej w 

Dziale  3  KRS  w  przedmiocie  działalności  również  widnieją  tylko  numery  PKD  związane  z 

robotami budowlanymi dotyczącymi budynków. Wszystkie numery PKD związane z robotami 

drogowymi  zostały  wykreślone  z  KRS  w  2016  r.  Zastanowiło  to  zatem  zamawiającego  czy 

w

ykonawca ten jest w stanie wykonać skomplikowane prace drogowe samodzielnie, gdyż w 

ofercie nie wskazał ani podwykonawców ani nie posiłkował się podmiotem trzecim. Planował 

zatem wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w tej kwestii na dalszym etapie prowadzo-

nego postępowania, jednakże nie miał tej możliwości z uwagi na fakt niewyjaśnienia rażąco 

niskiej ceny. Była to jednak kolejna przesłanka, która wzbudziła wątpliwość  zamawiającego 

co do złożonej przez Invest House Plus Sp. z o.o. Sp. k. oferty.  

Z uwagi na fakt, że zaproponowana przez Invest House Plus Sp. z o.o. Sp. k. cena całkowita 

oferty (7 526 493,00 zł) jest o 31,72 % niższa od średniej arytmetycznej cen wszystkich zło-

żonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy (11 

022 226,28) oraz jest o 34,54 % niższa od wartości zamówienia powiększonej o należny po-

datek  od  towarów  i  usług  (11  497  933,30  zł)  zamawiający  wezwał  wykonawcę  do  złożenia 

wyjaśnień  złożonej  w  formularzu  ceny.  Wbrew  temu  co  twierdzi  Odwołujący,  Wykonawca 

Invest House Plus Sp. z o.o. Sp. k.  ich nie złożył. Złożył pismo, w którym poinformował, że 

„w wyniku omyłki nie wycenił robót z zakresu kanalizacji deszczowej na ulicy Sosnowej, Da-

glezjowej oraz Akacjowej. Do przedstawionej ceny należałoby doliczyć kwotę 864 823,60 zł, 

co  łącznie  daję  kwotę  8  391  316,60  zł”.  Zdaniem  zamawiającego  liczy  się  zamiar  w  jakim 

składa się pismo, a z całą pewnością Invest House Plus Sp. z o.o. Sp. k. składając pismo w 

odpowiedzi na wezwanie miał świadomość, że skutkiem tego będzie odrzucenie jego oferty, 

a nie wyjaśnienie złożonej w ofercie ceny, wybranie jego oferty i podpisanie z zamawiającym 

umowy. Wykonawca nie dał zamawiającemu możliwości oceny wyjaśnień, jedyne co zama-

wiający mógł zrobić, to odrzucić ofertę wykonawcy.  


W  odniesieniu  do  informacji,  którą  odwołujący  przekazał  zamawiającemu  w  piśmie  z  16 

stycznia 2023 roku, po wyborze oferty najkorzystniejszej dotyczącej faktu, że logotypy unijne 

są  elementem  plików  zamieszczonych  na  platformie,  zamawiający  zauważył,  że  z  tego  pi-

sma nie wynika, że Iveston Sp. z o.o. otworzył z Platformy formularz z logotypami, które wid-

nieją w jego ofercie.  

Na pierwszym zrzucie z ekranu widnieje formularz otwarty w Microsoft Word, na którym logo-

typy nie są widoczne.  

Na  drugim  zrzucie  z  ekranu  zamieszczony  został  skan  „gotowej  już”,  tj.  przygotowanej  na 

potrzeby firmy Iveston  Sp.  z  o.o.  oferty,  a  nie dopiero  co  otwartego,  „czystego” formularza. 

Świadczą o tym dane firmy oraz nazwa otwartego pliku.  

Na  trzecim  zrzucie  z 

ekranu  z  iPhone’a  widnieją  logotypy,  ale  zawierające  nazwę  „Usługi 

indywidualnego transportu door-to-

door oraz poprawa dostępności architektonicznej wieloro-

dzinnych budynków mieszkalnych” oraz linię pod nazwą, których z kolei brak w formularzach 

ofertowyc

h obydwu Wykonawców.  

Zamawiający  chcąc  wyjaśnić  sytuację  dokonał kolejnej  analizy.  Zastanawiający był  bowiem 

fakt, że logotypy musiałyby pochodzić z pierwszego postępowania ogłoszonego w 2021 ro-

ku. Ponieważ był to pierwszy formularz ofertowy przygotowany po nowelizacji ustawy Prawo 

Zamówień Publicznych, na jego wzorze przygotowywane były kolejne formularze. Zamawia-

jący założył zatem, że musiały być one ukryte przynajmniej w części wcześniejszych postę-

powań, czego zamawiający nie był świadomy. Byłoby to wytłumaczenie skąd w ofertach wy-

konawców  się  one  pojawiły  dlatego  też  zamawiający  wnikliwie  się  przyjrzał  formularzowi  i 

stwierdził, że:  

Po  otwarciu  formularza  w  programie  Open  Office  na  kilku  różnych  komputerach  (z 

różnymi systemami Windows  – 7, 10 i 11) logotypy nie pojawiają się, jednak na niektórych 

pojawia się czcionka, która jest w ofercie Iveston Sp. z o.o. Tu zamawiający zamieścił zrzuty 

ekranów z otwarcia plików w systemach Windows 10 i Windows 11.  

Po  otwarciu  formularza  na  smartfonach  służbowych  oraz  prywatnych  pracowników 

Urzędu logotypy nie pojawiają się, czcionka inna niż ta w ofercie Iveston Sp. z o.o.  

Po otwarciu na iPhone’ie logotypy pojawiają się, ale w całości, a nie tak jak wyglądają 

w ofertach w

ykonawców odrzuconych, czcionka inna niż w ofercie Iveston Sp. z o.o.  

Tu zamieścił zrzut ekranu obrazujący Logotypy na iPhone’ie:  

Usługi indywidualnego transportu door-to-door oraz poprawa dostępności architektonicznej  

wielorodzinnych budynków mieszkalnych oraz Logotypy w ofercie Iveston i Logotypy w ofer-

cie Invest House Plus:  

Zdaniem zamawiającego na pierwszy rzut oka można zauważyć, że w obu ofertach w logo-

typach usunięto dokładnie tę samą część.  

Po otwarciu w Microsoft Word logotypy nie są widoczne.  


Jeśli wykonamy szereg następujących po sobie czynności:  

Pobieramy plik i otwieramy go w programie Microsoft Word 

– brak logotypów,  

najeżdżamy kursorem na nagłówek,  

klikamy dwukrotnie lewym przyciskiem myszy 

– w pasku narzędzi pojawia się zakład-

ka  

„Projektowanie”,  

logotypy 

nadal nie są widoczne,  

klikamy w pustą kratkę „Inne na pierwszej stronie”, która jest oryginalnie „odkliknięta”  

i dopiero pojawiają się logotypy.  

Zamawiający przeprowadził też próbę polegającą na pobraniu formularza z Platformy, otwar-

ciu go w Open O

ffice, a następnie przesłaniu go mailem jako plik .odt i otwarciu go na innym 

komputerze w programie Microsoft Word. I wtedy faktycznie pojawiają się logotypy w takiej 

formie, 

w jakiej są w obydwu ofertach.  

Zamawiający nie zaprzecza, że logotypy są ukryte w formularzu ofertowym, ale aby dojść do 

wersji złożonej przez obu wykonawców należy wykonać szereg czynności. Niemożliwe jest, 

aby dwóch wykonawców niezależnie od siebie wykonało je w taki sam sposób.  

Ponadto  z

amawiający  przeanalizował  wszystkie  postępowania  z  2021  oraz  2022  roku,  w 

których  wymagane  było  składanie  formularza  ofertowego,  łącznie  28  postępowań  z  2021 

roku (z wyłączeniem pierwszego postępowania zawierającego logotypy) oraz 23 postępowa-

nia z 2022 roku. Tylko w jednym z wszystkich sprawdzonych postępowań nie było „ukrytych” 

logotypów  –  były  w  nim  logotypy  innego  dofinansowania.  A  zatem  w  50  postępowaniach 

ogłoszonych przez zamawiającego istniało prawdopodobieństwo złożenia oferty z logotypami 

z pierwszego postępowania z 2021 roku.  

Następnie zamawiający przejrzał wszystkie złożone oferty  – 106 ofert w 2021 roku oraz 58 

ofert w 2022 roku i w żadnej, za wyjątkiem tych dwóch przedmiotowych ofert, nie stwierdził 

obecności logotypów. Co ciekawe wśród ofert z 2021 roku są dwie oferty złożone przez od-

wołującego w innych postępowaniach, na których jest czcionka, która pojawiła się w obecnej 

ofercie, ale logotypów w nich nie ma.  

W tym miej

scu zamawiający zamieścił tabelę z nazwami postępowań, wskazaniem czy for-

mularz zawierał logotypy, czy odwołujący brał w nim udział i czy w jego ofercie pojawiły się 

logotypy.  

W załączeniu folder z formularzami ofertowymi oraz ofertami.  

Przez  dwa  lata  w  162  ofertach  logotypy  się  nie pojawiły,  a tu  nagle są widoczne  w  dwóch 

ofertach w tym samym postępowaniu, w dodatku zmodyfikowane w ten sam sposób – przez 

usunięcie dwóch linijek tekstu oraz linii pod nim. Zdaniem zamawiającego jest to nieprawdo-

podobne, a o

dwołujący nie udowodnił, że otworzył dokument w postaci w jakiej go złożył.  


Nieprawdą  jest  również,  co  wskazał  odwołujący,  iż  zamawiający  stwierdził,  że  czcionki  w 

ofertach  są  takie  same.  Są  zdecydowanie  różne  co  wynika  najprawdopodobniej  z  faktu 

otwarcia dokumentu w różnych programach (Open Office i Microsoft Word) przez każdego z 

w

ykonawców. Zamawiający w uzasadnieniu stwierdził, że wykonawcy zastosowali w pkt IV i 

V formularza taki sam format oraz czcionkę numeracji, które są jednocześnie bardzo niety-

powe  i  zwyczajowo  nieużywane  w  pismach.  Na  marginesie  zamawiający  zaznaczył,  że  w 

formularzach odrzuconych ofert jest więcej drobnych podobieństw. A zatem i w tym wypadku 

musiało dojść do wspólnej „manipulacji” w formularzu ofertowym.  

Absu

rdalne  jest również twierdzenie  odwołującego,  że  z  uwagi  na  brak logotypów  wszyscy 

pozostali oferenci zawarli porozumienie. Zbieżna forma ofert nie jest niczym dziwnym, gdyż 

w

ykonawcy posługują się tym samym formularzem ofertowym.   

Zamawiający  chcąc  rzetelnie  ocenić  sytuację  zapoznał  się  również  z  wytycznymi  Urzędu 

Ochrony  Konkurencji  i  Konsumenta  zawartymi  w  Publikacji  „Zmowy  Przetargowe”  z  2017 

roku, która wskazuje na symptomy zmowy przetargowej, na które zamawiający winien zwró-

cić uwagę. Opinia dostępna pod linkiem: https://uokik.gov.pl/download.php?plik=11132.  

Wśród  wskazanych  przez  UOKiK  symptomów,  które  zdaniem  zamawiającego  wystąpiły  w 

tym przypadku są m.in.:  

• 

takie same fragmenty ofert lub pism;  

• 

jeśli w przetargu bierze udział przedsiębiorca spoza grupy wykonawców, których do-

tyczy podejrzenie, porównanie jego oferty z innymi ofertami ujawnia ich anomalie lub zbież-

ności czy występujące w nich błędy;  

• 

jednakowy wygląd, układ graficzny ofert lub pism;  

• 

nieoczekiwana rezygnacja z uczestnictwa w 

przetargu firmy, która złożyła najkorzyst-

niejszą ofertę (np. przez nieuzupełnienie oferty w terminie lub wycofanie oferty), zwłaszcza w 

przypadku gdy kolejny potencjalny zwycięzca przetargu ma zawrzeć z tą firmą umowę pod-

wykonawstwa.  

Również  Urząd  Zamówień  Publicznych  wydał  w  2018  roku  publikację  pod  redakcją  M.W., 

K.K. i 

M.Ż. pt. „Świadomość ryzyka korupcji i zmowy przetargowej w zamówieniach publicz-

nych.  Praktyczny  poradnik  dla  pracowników  i  kierowników  zamawiającego.”  (dostępna  pod 

linkiem: 

https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0016/39301/swiadomosc-

ryzykakorupcji-i-zmowy-

przetargowej.pdf),  która  zawiera  instrukcje  jak  postępować  w  przy-

padku podejrzenia zmowy cenowej. Opisuje m.in. mechanizm, który zdaniem  zamawiające-

go został zastosowany w tym przypadku:  

„Stosowanie mechanizmu rozstawiania, a następnie wycofywania ofert.   

Z

amawiający przytoczył także Komentarz do Prawa zamówień publicznych pod. red. Huberta 

Nowaka  i  Mateusza  Winiarza  (https://www.uzp.gov.pl/nowe-pzp/repozytorium-dokumentow-

nowe-pzp/komentarz-do-nowego-

pzp) dotyczącego art. 226 ustawy  


Zamawiający  nie  ograniczył  się,  jak  wskazuje  odwołujący,  „wyłącznie  do  wskazania  podo-

bieństw graficznych ofert”. Były one pierwszą niepokojącą przesłanką do dokładniejszej ana-

lizy ofert. Kolejną był fakt, że Invest House Plus Sp. z o.o. Sp. k. nie jest, zdaniem zamawia-

jącego zdolny do samodzielnego wykonania zamówienia. Z uwagi na fakt „wycofania” oferty 

z

amawiający nie mógł kwestii tej wyjaśnić. Nie zmienia to jednak faktu, że nasunęło to kolej-

ne 

podejrzenia co do pozorności złożonej oferty.  

Jak wspomniano wcześniej wykonawca Invest House Plus Sp. z o.o. Sp. k. nie podjął próby 

wyjaśnienia  złożonej  w  ofercie  ceny.  Zamawiający  wnikliwie  analizował  oferty  i  dopiero  po 

ponad trzech tygodniach od otwa

rcia podjął decyzję o odrzuceniu ofert.  

Gdyby zadziała się tylko jedna z powyższych opisanych sytuacji (np. Tylko logotypy w ofer-

tach), wtedy  z

amawiający mógłby wezwać wykonawców do złożenia wyjaśnień, ale w przy-

padku  tak  wielu  faktów  nie  było,  zdaniem  zamawiającego,  czego  wyjaśniać.  Potwierdza  to 

również złożone po wyborze oferty najkorzystniejszej przez odwołującego pismo, które takie 

„ewentualne wyjaśnienia” zawiera. Fakt, że logotypy są „ukryte” w formularzu tylko utwierdził 

z

amawiającego  w  przekonaniu,  że  oferty  zostały  złożone  wspólnie  i/lub  w  porozumieniu. 

Gdyż o ile mało prawdopodobne jest, że dwóch wykonawców „wkleja” do swojej oferty przez 

przypadek to samo, to o ile bardziej nieprawdopodobne jest, że dwóch wykonawców otwiera 

formularze na iPhone’ach, niezależnie od siebie w identyczny sposób je modyfikuje, następ-

nie jeden z nich zamienia czcionkę, na taką która otwiera się tylko w Open Office (a nie w 

iPhone’ie), a potem jeden z nich stwierdza, że „pomylił się” w obliczeniach. Jedynym logicz-

nym  wy

jaśnieniem jest fakt, że jeden z  wykonawców otworzył formularz, zmodyfikował go i 

przesłał drugiemu wykonawcy.  

Skoro w

ykonawcy współpracowali na etapie przygotowania ofert, to tylko w sytuacji, w której 

mieli  wspólny  interes,  gdyż  w  normalnych  okolicznościach  stanowiliby  dla  siebie  konkuren-

cję.  „Rezygnacja”  Invest  House  Plus  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  na  korzyść  Iveston  Sp.  z  o.o.  miała 

doprowadzić do podpisania umowy na wyższą kwotę, co miało być skutkiem tej zmowy prze-

targowej.  

Odwołujący powołuje się na wyrok (KIO 279/2022), który wskazuje, że zmowa przetargowa 

powinna się przejawiać  przede wszystkim na etapie przetargu i powinna prowadzić np. do 

szkody  po  stronie  z

amawiającego.  Dokładnie  z  taką  sytuacją  mamy  do  czynienia  w  przed-

miotowej sprawie. Trudno dyskuto

wać z faktem, że do zmowy doszło na etapie prowadzone-

go  postępowania  oraz  z  tym,  że  przedmiotowa  sytuacja  szkodzi  zamawiającemu,  gdyż  w 

wyniku tej zmowy z

amawiający nie mógł wybrać najkorzystniejszej dla niego oferty.  

Czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  z

łożenie  oferty,  która  powoduje  nieuczciwą  konkuren-

cję. Sam odwołujący wskazał w odwołaniu, powołując się na wyrok KIO 201/22, że:  

„…Zamawiający jest zobowiązany do wykluczenia  z postępowania wykonawcy, który zawarł 

z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji, a nie z powodu 


samego  zawarcia  porozumienia  co  do  wspólnego  składania  oferty.  Tym  samym  nie  każde 

porozumienie pomiędzy wykonawcami (a więc wzajemna wymiana informacji przy wspólnym 

składaniu ofert) stanowi podstawę do wykluczenia z postępowania i odrzucenia oferty. Tylko 

takie  porozumienie,  którego  celem  jest  zakłócenie  konkurencji,  powinno  skutkować  wyklu-

czeniem  z  postępowania,  ale  w  sytuacji  wiarygodnych  przesłanek  co  do  zamiaru,  czy  też 

skutku jakim jest zakłócenie konkurencji.”  

Dokładnie taka sytuacja ma miejsce w tym przypadku. W wyniku wymiany informacji pomię-

dzy Iveston Sp. z o.o. a Invest House Plus Sp. z o.o. Sp. k. przy składaniu ofert (co jest zda-

niem z

amawiającego bezsporne) miało dojść do skutku jakim byłoby wybranie drugiej z kolei 

oferty  (droższej  o  673  506,99  zł),  co  byłoby  niewątpliwie  korzystne  dla  wykonawców,  a  ze 

szkodą dla zamawiającego.  

Takie zachowanie narusza dobre obyczaje (tzw. uczciwość kupiecką) i eliminuje pozostałych 

w

ykonawców,  a  zamawiającego  zmusza  do  zapłaty  wyższego  wynagrodzenia.  Zjawisko  to 

jest  często  przedmiotem  dyskusji  na  szkoleniach,  forach  zamówieniowych  i  przedmiotem 

licznych publikacji.  

Zjawisko zmów przetargowych jest niestety trudne do zweryfikowania przez zamawiających, 

którzy nie mają narzędzi do obrony przed tego typu zachowaniem. Jednakże w tym przypad-

ku nieuwaga w

ykonawców sprawiła, że zamawiający nabrał podejrzeń i przeanalizował ofer-

ty  wnikliwiej.  Na  podstawie  analizy  zdarzeń,  które  wystąpiły  w  postępowaniu,  doszedł  do 

wniosku, że następujące po sobie fakty:  

w  tym  samym  postępowaniu  w  dwóch  ofertach  pojawiły  się  logotypy  (a  nie  pojawiły 

się w żadnej z wcześniej złożonych 175 ofert, w tym również złożonych przez Iveston Sp. z 

o.o. przez dwa lata),  

w  obu  ofertach  logotypy  te zostały  zmodyfikowane  w  identyczny  sposób  przez  usu-

nięcie dwóch linijek tekstu oraz linii pod nim;  

zawierają  inne  drobne  podobieństwa  w  wersji  elektronicznej  (wykreślenie  tych  sa-

mych  elementów  mimo,  iż  później  dokonano  uzupełnień  długopisem,  błędne  wpisanie  za-

równo  numeru  konta  i  adresu  mailowego  w  części  dotyczącej  wadium,  zbieżność  formatu 

numeracji),  

jeden z w

ykonawców, który zdaniem zamawiającego, nie jest w stanie sam zrealizo-

wać zamówienia, składa pismo, które powoduje automatyczne odrzucenie jego oferty i wybór 

w

ykonawcy na drugiej pozycji, nie mogą być wytłumaczone w żaden inny sposób jak poro-

zumieniem zaw

artym między wykonawcami.  

Zamawiający odnosząc się do „mało fortunnego” powołania na wyrok KIO 11171/20, zazna-

cza  że  owszem  –  powołany  wyrok  nie  stwierdził  zmowy  przetargowej,  jednak  zamawiający 

powołał  się na  stwierdzenie KIO  co  za taką  zmowę może  być  uznane, mianowicie „analiza 

całokształtu  zdarzeń  i  czynności,  które  mają  miejsce,  w  taki  sposób,  że  prowadzą  one  do 


stwierdzenia,  że  w  toku typowych,  normalnych  czynności,  ocenianych  przez pryzmat  logiki, 

zasad  doświadczenia życiowego  oraz  statystycznego  prawdopodobieństwa,  pewne  zdarze-

nia  nie  miałyby  szansy  zaistnieć,  gdyby  nie  niedozwolone  porozumienie.  Innymi  słowy, 

stwierdzenie zmowy przetargowej, o ile odbywa się nie na podstawie wyraźnego i pozostają-

cego  poza  jakimikolwiek  wątpliwościami  porozumienia,  wymaga  ustalenia,  że  niepodobień-

stwem jest, by określony stan rzeczy zaistniał w wyniku zwykłego przypadku i normalnego, 

typowego  przebiegu  zdarzeń,  lecz  jego  źródłem  jest  porozumienie  zainteresowanych  pod-

miotów mające na celu określony rezultat rynkowy (…)”, które zdaniem zamawiającego w tej 

sprawie miały miejsce/zaistniały. Ponadto w wyroku KIO 908/21, w powyższej sytuacji brak 

jest podstaw do wzywania do wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 Pzp (art. 223 ust. 1 nPzp), do 

którego to odwołujący stawia zarzut zaniechania.   

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Izba dopuściła w poczet materiału dowodowego dokumenty postępowania zawarte pod ad-

resem  https://orion.czerwonak.pl/index.php/s/4xztjEfLqBGtwxt  oraz  pliki  zamieszczone  na 

platformi

https://czerwonak.logintrade.net/

 o

raz dowody dołączone do odpowiedzi na odwo-

łanie: 

Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje: 

Z załącznika nr 3 według oświadczenia użytego po raz pierwszy w 2021 z logotypami wyni-

ka, że w nagłówku formularza pojawiają się: 

Usługi indywidualnego transportu door-to-door oraz poprawa dostępności architektonicznej 

wielorodzinnych budynków mieszkalnych 

Załącznik nr 3 do SWZ – formularz ofertowy 

Oferta  Invest  House  Plus  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółka  komandytowa 

oferowała cenę 7 526 493,60 zł. i termin gwarancji 60 miesięcy.  

Na jej formularzu ofertowym pojawiły się logotypy: 

z ofertowy 


We właściwościach tego PDF`a można ustalić, że jego autorem jest Ewa Wrotkowska i po-

wstał w aplikacji Microsoft Word dla Microsoft 365 w dniu 20 grudnia 2022 go. 11:43, a użyto 

w nim czcionek : 

Arial  Bold  MT,  Arial  ItalicMT,  Arial  MT,  Arial  MT  (osadzony  podzestaw),  Helvetica,  Open 

Sans  (osadzony  podzestaw),  Open  Sans  Bold  (osadzony  podzestaw),  Open  Sansn  Bold 

Italic (osadzony podzestaw). SymbolMT (osadzony) Times New Roman, Times New Roman 

PS, Times New Roman PS Bold MT, Times New Roman PSMT i Times New Roman PSMT 

(osadzony).  W  p

kt.  IV  i  V  użyto    listy  numerowanej  1.1.i.1  do  1.1.i.n.  Skreślenia  wykonano 

automatycznie w programie komputerowym, nadanie numeracji stron jest również wykonane 

komputerowo. 

Oferta odwołującego zawierała cenę 8 199 999,99 zł. i termin gwarancji 60 miesięcy. Na jej 

formularzu pojawiły się logotypy: 

We właściwościach tego PDF`a nie można ustalić kto jest jego autorem, powstał w aplikacji 

Canon MF742C/744C jako Adobe PSL 1.4e for Canon w dniu 20 grudnia 2022 go. 14:22. Nie 

ma też we właściwościach możliwości ustalenia jakich czcionek użyto. Wedle oświadczenia 

odwołującego na rozprawie jest to domyślna czcionka Open Office czyli Open Sans. W pkt. 

IV i V użyto listy numerowanej 1.i.1 do 1.i.n. Skreślenia występują w tabelach, czego nie ma 

w ofercie Invest, nad

to są sporządzone odręcznie tak jak numeracja stron. 

Oferta wybrana 

– M.K. prowadzącego działalność gospodarczą pod firma KOMA M.K. zawie-

rała cenę 8 890 000, 00 zł. i termin gwarancji 60 miesięcy.  

Zamawiający odrzucił ofertę Invest House Plus na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku 

z art. 224 ust. 6 ustawy uznając za niewystarczające wyjaśnienie wykonawcy, że omyłkowo 

nie 

wycenił on wykonania kanalizacji deszczowej na ulicy Sosnowej, Daglezjowej i Akacjowej 

to jest prac o koszcie 864 

823,60 zł., co łącznie powinno było dać cenę 8 391 316, 60zł. oraz 

na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy oraz art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy 

W uzasadnieniu faktycznym zamawiając podał: 

wyniku analizy stwierdzono, że oferta ww. wykonawcy została złożona w wyniku zawarcia 

z  w

ykonawcą  Iveston  Sp.  z  o.o.,  porozumienia  mającego  na  celu  zakłócenie  konkurencji. 

Świadczą  o  tym  podobieństwa  graficzne  występujące  w  formularzach  ofertowych  obydwu 

w

ykonawców, a w szczególności: 


logotypy unijne niezwiązane z postępowaniem, których zamawiający nie zamieścił we wzo-

rze formularza ofertowego, 

- zastosowanie w formularzu oferty (pkt IV i V) takiego samego formatu oraz czcionki nume-

racji, które są jednocześnie bardzo nietypowe i zwyczajowo nieużywane w pismach. 

Niemożliwe jest,  zdaniem  zamawiającego,  aby dwóch  niezależnych  od siebie  wykonawców 

dokonało  modyfikacji  formularza  ofertowego  w  identyczny  sposób,  tj.  poprzez  wklejenie  w 

nagłówkach ofert tych samych logotypów, niemających związku z prowadzonym postępowa-

niem. Żaden z pozostałych dziewięciu wykonawców takiej modyfikacji nie dokonał.  

Ponadto  fakt  niewyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  przez  wykonawcę  INVEST  HOUSE  PLUS 

Sp. z o. o. Sp. k., który zdaniem zamawiającego złożył tzw. ofertę kurtuazyjną, zwaną także 

ofertą podkładową, spowodował automatyczne odrzucenie jego oferty. Jest to przykład tzw. 

„rozstawiania i wycofywania ofert”. „Celem tej strategii jest zwiększenie szans zmawiających 

się  Wykonawców  na  wygranie  przetargu  wobec  swoich  konkurentów,  przy  jednoczesnej 

chęci  zaoferowania  najwyższej  ceny.”(Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz.,  pod.  red. 

Huberta Nowaka i Mateusza Winiarza). 

Zamawiający  stoi  na  stanowisku,  zgodnie  z  którym:  „(…)  stwierdzenie zmowy  przetargowej 

wymaga każdorazowo ustalenia na podstawie okoliczności danej sprawy, analizy całokształ-

tu zdarzeń i czynności, które mają miejsce, w taki sposób, że prowadzą one do stwierdzenia, 

że  w  toku  typowych,  normalnych  czynności,  ocenianych  przez  pryzmat  logiki,  zasad  do-

świadczenia życiowego oraz statystycznego prawdopodobieństwa, pewne zdarzenia nie mia-

łyby  szansy  zaistnieć,  gdyby  nie  niedozwolone  porozumienie.  Innymi  słowy,  stwierdzenie 

zmowy 

przetargowej,  o  ile  odbywa  się  nie  na  podstawie  wyraźnego  i  pozostającego  poza 

jakimikolwiek  wątpliwościami  porozumienia,  wymaga  ustalenia,  że  niepodobieństwem  jest, 

by  określony  stan  rzeczy  zaistniał  w  wyniku  zwykłego  przypadku  i  normalnego,  typowego 

prze

biegu zdarzeń, lecz jego źródłem jest porozumienie zainteresowanych podmiotów mają-

ce na celu określony rezultat rynkowy.”(za wyrokiem KIO z dnia 13 lipca 2021 r., sygn. akt: 

KIO 1171/20).   

Ponadto, Zamawiający wskazuje, że „(…) dla wykazania zawarcia niedozwolonego porozu-

mienia,  o  którym  mowa  w  art.  6  ust.  1pkt  7  ustawy  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów 

(zmowy przetargowej) nie jest wymagane dysponowanie bezpośrednim dowodem np. w po-

staci pisemnego porozumienia określającego taki bezprawny cel, pozyskanie takiego dowo-

du przeważnie jest bowiem niemożliwe. Niedozwolone porozumienie nie musi mieć określo-

nej formy, może być ustne, a nawet dorozumiane. W ocenie zmów przetargowych -jako za-

kazanych z mocy ustawy -

obowiązują obniżone standardy dowodowe, a wykazanie tego ro-

dzaju  porozumienia  opiera  się  przeważnie  na  dowodach  pośrednich  oraz  domniemaniach 

faktycznych, tj. ustalenia pewnych faktów mogą być dokonane, jeżeli możliwe jest wyprowa-


dzenie takiego wniosku na podstawie innych faktów. Dlatego też wystarczające jest, aby ca-

łokształt okoliczności sprawy pozwalał na racjonalne i logiczne wyprowadzenie wniosku, że 

doszło do zmowy przetargowej (por. m.in. wyrok KIO z dnia 13 lipca 2018 r., sygn. akt KIO 

Reasumując,  pomiędzy  ofertami  Wykonawców  INVEST  HOUSE  PLUS  Sp.  z  o.  o.  Sp.  k.  i 

Iveston  Sp. z  o.o.  istnieje szereg  podobieństw,  które  można  wytłumaczyć  tylko  w  jeden ra-

cjonalny sposób, tj. że oferty te były przygotowywane wspólnie i/lub w porozumieniu. 

Zamawiający  uznał  zatem  działanie  Wykonawcy  jako czyn  nieuczciwej  konkurencji  niosący 

znamiona zmowy przetargowej. 

Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się 

wykonawcę, jeżeli zamawiający może stwierdzić, na podstawie wiarygodnych przesłanek, że 

wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konku-

rencji, w szczególności jeżeli należąc do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z 

dnia  16  lutego  2007 r.  o  ochronie 

konkurencji i konsumentów, złożyli odrębne oferty, oferty 

częściowe  lub  wnioski  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  chyba  że  wykażą,  że 

przygotowali te oferty lub wnioski niezależnie od siebie. 

Zamawiający odrzucił też ofertę nr 4 złożoną przez: Iveston Sp. z o.o., ul. Obrzycka 133, 64-

600 Oborniki na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy oraz 226 ust. 1 pkt 7 ustawy.  

Podając identyczne uzasadnienie faktyczne i prawne dla tych podstaw jak w przypadku wy-

konawcy Invest House Plus.  

Z raportu Polskiej Wywiadowni Gospodarczej dla podmiotu INVEST HOUSE 

PLUS SPÓŁKA 

Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWA wynika, że wyko-

nawca posiada numery kont bankowych, w tym jedno z nich jest kontem wskazanym w pkt. 

VI formularza ofertowego. Raport wskazuje na osoby pełniące funkcje zarządcze, prokuren-

tów, wspólników i beneficjentów rzeczywistych oraz ich powiązania.  

Z  raportu  Polskiej  Wywiadowni  Gospodarczej  o  firmie  Iveston  spółka  z  ograniczoną  odpo-

wiedzialnością  wynika,  że  spółka  posiada  konto  bankowe  wskazane  w  pkt.  VI  formularza 

ofertowego  oraz  wskazuj

e  na  zarząd  wspólników,  beneficjentów  rzeczywistych  i  ich  powią-

zania. 

Izba  przeprowadziła  analizę  porównawczą  danych  zawartych  w  raportach  wywiadowni  go-

spodarczej  i  nie  ustaliła,  aby  z  danych  tych  wynikały  powiązania  osobowe  lub  wzajemne 

przenikanie  udziałów,  czy  sposobu  zarządzania  firmami,  czy  też  powiązania  przez  osoby 

pełniące funkcje zarządcze w obu firmach w ramach ich osobistych powiązań zawodowych w 

innych spółkach czy fundacjach lub stowarzyszeniach.  

Z dokumentu nazwanego przez zamawiającego "Weryfikacja wykonawców" wynika, że : 


Przetargi, które wygrała firma IVESTON SP. Z O.O., najczęściej zlokalizowane były w woje-

wództwie wielkopolskim.  Szacunkowa  suma  wszystkich  udzielonych firmie IVESTON  SP.  Z 

O.O. zamówień to 52 604 977,73 PLN. Najwięcej przetargów firma wygrała w roku 2016 (9 

przetargów). Instytucją, która najczęściej udziela zamówień tej firmie jest Gmina Oborniki.  

Najwyższa szacunkowa wartość udzielonego tej firmie zamówienia to 5 236 725,00 PLN w 

ramach ogłoszonego przez Gmina Dopiewo przetargu, którego przedmiotem było Budowa ul. 

Nowej w m. Palędzie i m. Gołuski. 

Najniższa  szacunkowa  wartość  przetargu,  jaki  wygrała ta  firma  to  148  759,55  PLN.  Przed-

miot  tego  zamówienia  to  poprawa  infrastruktury  na  terenie  Gminy  Oborniki  budowa  drogi 

gminnej 

wraz z odwodnieniem w Uścikowie Przetarg ogłoszony był przez Gmina Oborniki. 

Firma  najczęściej  wygrywa  przetargi  na  roboty  budowlane  (35  udzielonych  zamówień  pu-

blicznych w tej  kategorii na łączną kwotę 51 111 361,06 zł). Przetargi, w których wygrywa 

firma IVESTON SP. Z O.O. 

najczęściej dotyczą następujących dziedzin: Roboty budowlane, 

Roboty 

w  zakresie  budowy  dróg,  Instalowanie  urządzeń  oświetlenia  drogowego,  Roboty  w 

zakresie  nawierzchni  ulic,  Roboty  w  zakresie  przygotowania  terenu  pod  budowę  i  roboty 

ziemne 

Miasta, w których tej firmie najczęściej udzielane są zamówienia publiczne to: Oborniki (11 

przetargów na łączną kwotę 4 859 048,68 zł). Poznań (7 przetargów na łączną kwotę 14 168 

832,68 zł). Tarnowo Podgórne (6 przetargów na łączną kwotę 7 166 585,31 zł). Dopiewo (3 

przetargi  na  łączną  kwotę  12  055  725,00  zł).  Skoki  (3  przetargi  na  łączną  kwotę  1  758 

702,86 zł). 

Przetargi,  które  wygrała firma  INVEST  HOUSE  PLUS  SR  Z  O.O.  SPÓŁKA  KOMANDYTO-

WA,  najczęściej  zlokalizowane  były  w  województwie  wielkopolskim.  Szacunkowa  suma 

wszystkich udzielonych firmie INVEST HOUSE PLUS sp. Z O.O. SPÓŁKA KOMANDWOWA 

zamówień to 76 480 358,80 PLN. Najwięcej przetargów firma wygrała w roku 2022 (14 prze-

targi). Instytucją, która najczęściej udziela zamówień tej firmie jest 14 Wojskowy Oddział Go-

spodarczy. 

Najwyższa szacunkowa wartość udzielonego tej firmie zamówienia to 24 498 400,00 PLN w 

ramach  ogłoszonego  przez  WOJSKOWY  ZARZAD  INFRASTRUKTURY  przetargu,  którego 

przedmiotem było Zadanie  55151 Poznań CSWLąd "Modernizacja budynku szkoleniowego 

nr 21" - "zaprojektuj i wybuduj". 

Najniższa szacunkowa wartość przetargu, jaki wygrała ta firma to 64 171,09 PLN. Przedmiot 

tego zamówienia to Roboty konserwacyjno - ogólnobudowlane dachów budynków nr 32, 103 

i 109 w kompleksie wojskowym przy ul. Wojska Polskiego 86-

90 w Poznaniu Przetarg ogło-

szony był przez 14 Wojskowy Oddział Gospodarczy 

Firma  najczęściej  wygrywa  przetargi  na  roboty  budowlane  (23  udzielonych  zamówień  pu-

blicznych  w  tej  kategorii  na  łączną  kwotę  72  981  041,14  zł).  Przetargi,  w  których  wygrywa 


firma  INVEST  HOUSE  PLUS  SP.  Z  O.O.  SPÓŁKA  KOMANDYTOWA  najczęściej  dotyczą 

następujących dziedzin: Roboty remontowe i renowacyjne, Roboty budowlane, Roboty insta-

lacyjne elektryczne, Przygotowanie przedsięwzięcia i projektu, oszacowanie kosztów, Roboty 

w  zakresie instalacji  elektrycznych  Miasta,  w  których  tej  firmie najczęściej  udzielane są  za-

mówienia publiczne to: Poznań (24 przetargi na łączną kwotę 74 079 062, 10 zł). Powidz (2 

przetargi na łączną kwotę 2 401 296,70 zł). 

Z formularzy ofer

towych przedstawionych przez zamawiającego w prowadzonych przez nie-

go postępowaniach w latach 2021 – 2022 wynika, że : 

odwołujący brał udział w postępowaniach nr 28 i 29 w roku 2021,  

wykonawca  Invest  House  Plus  sp.  z  o.o.  sp.  k.  nie  brał  udziału  w  żadnym  postępowaniu 

poza postępowaniem nr 23 z 2022 to jest będącym przedmiotem sporu.  

Z formularzy ofertowych złożonych w postępowaniach nr 28 i 29 z 2021 wynika, że odwołu-

jący użył tej samej czcionki oraz sposobu przedstawiania listy numerycznej w tych postępo-

waniach, co w spornym postępowaniu nr 23 z 2022, choć w postępowaniach nr 28 i 29 nie 

ma  użytych  w  jego  ofercie  logotypów.  W  taki  sam  sposób  to  jest  odręcznie  odwołujący  w 

postępowaniach 28 i 29 z 2021 zastosował skreślenia jak i ponumerował odręcznie  strony. 

Graficzne  odwzorowanie  podpisu  elektronicznego  również  znalazło  się  w  prawym  górnym 

rogu pierwszej strony oferty częściowo zasłaniając ukryte pod nim napisy. 

Z czcionki takiej, jakiej użył odwołujący w spornym postępowaniu, korzystał także wykonaw-

ca  Service-Net  M.K. 

w  postępowaniu  o  zamówienie  publiczne  pn.:Budowa  oświetlenia  dro-

gowego w m. Potasze ulicy Jabłoniowej – etap I, zaś tej samej listy numerycznej jak odwołu-

jący użyła Firma Usługowo-Handlowa ANNA A.B. w postępowaniu Poprawa bezpieczeństwa 

na przejściach dla pieszych w Gminie Czerwonak.  

Izba dostrzegła także, że w postępowaniach związanych z robotami drogowymi biorą często 

udział  wykonawcy: Intradrog  sp.  z  o.o.,  PB  Haus  sp.  z  o.o.  i  Kost-Bud P.D.,  brali  oni  także 

udział w postępowaniu 23 z 2022.  

Izba  zauważyła,  że  konkretni  wykonawcy  często  wypełniają  oferty  w  charakterystyczny  dla 

nich  sposób  w  kolejnych  postępowaniach  np.  PB  Haus  sp.  z  o.o.  sp.  k  czy  KOSOX  Seba-

stian Kaczmarczyk, czy to przez um

iejscowienie napisów, użytą czcionkę, czy jej kolor.  

Izba  przyjęła  również  opinię  prywatną  B.D.  uznając ją  za  stanowisko  własne  odwołującego 

skupiające  się  na  tezie,  że  logotypy,  które  pojawiły  się  w  ofercie  odwołującego  i  ofercie 

Invest  House  Plus  były  elementami  graficznymi  osadzonymi  w  załączniku  nr  3_formularz 

ofertowy.docx zamieszczonym przez zamawiającego na stronie czerwonak.logintrade.net. w 

ocenie Izby  fakt  osadzenia tych elementów  graficznych  został  przyznany  przez  zamawiają-

cego  w  odpowiedzi  na 

odwołanie  i  nie  był  sporny  pomiędzy  stronami.  Pomiędzy  stronami 


było  sporne,  czy  uzyskanie  pliku  pdf  z  tymi  elementami  jako  oferty  wymagało  nadzwyczaj-

nych  działań  ze  strony  wykonawców.  Skoro  sam  fakt  osadzenia  elementów  graficznych  w 

pliku dostarczonym prz

ez zamawiającego nie był sporny, to Izba dała wiarę opinii przedsta-

wionej  przez  odwołującego,  że  docx  jest  skompresowanym  zbiorem  plików  oraz  dodatko-

wych mediów, a sporny logotyp znajduje się w pliku image1.jpeg i jest osadzony w nagłówku 

dokumentu opisanego plikiem heade2.xml.  

Izba zważyła, co następuje: 

Izba  nie  stwierdziła  zaistnienia  przesłanek  z  art.  528  ustawy,  które  skutkowałyby  odrzuce-

niem odwołania.  

Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności odwoła-

nia z art. 505 ust. 1 ustawy.  

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiaj

ącego  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a  ustawy  w  zw. z  art.  108 

ust. 1 pkt 5 ustawy oraz art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy przez: 

a)  bezpodstawne  odrzucenie  oferty 

odwołującego,  w  sytuacji  gdy  odwołujący  nie  zawarł  z 

INVEST  HOUSE  PLUS sp.  z  o.o.  sp. k.  porozumienia 

mającego na celu zakłócenie konku-

rencji  w  postępowaniu,  a  zamawiający  nie  zdołał  wykazać,  za  pomocą  wiarygodnych  prze-

słanek, że odwołujący dopuścił się zmowy przetargowej i wyciągnął zbyt daleko idące wnio-

ski na podstawie okoliczności leżących po stronie zamawiającego i wynikających ze sposobu 

przygotowania 

postępowania przez zamawiającego tj. istnienia danych graficznych w plikach 

stanowiących  formularze  ofertowe,  które  są  widoczne  lub  nie  w  zależności  od  tego  jakim 

programem się je otwiera, czym dodatkowo zamawiający naruszył zasadę proporcjonalności; 

b) bezpodstawne odrzucenie oferty 

odwołującego, w sytuacji, gdy złożona oferta nie została 

złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, a także przez brak wskazania na czym 

rzekomy czyn nieuczciwej konkurencji miałby polegać 

Zarzut  zasługuje  na  uwzględnienie.  W  ocenie  Izby  zamawiający  nie  wykazał,  że  pomiędzy 

wykonawcami  Iveston  i  Invest  House  Plus  doszło  do  zmowy  przetargowej.  Bezsporne  jest 

pomiędzy stronami, że logotypy znajdujące się w obu ofertach mogły pochodzić z edycji pli-

ków graficznych osadzonych w załączniku nr 3_formularzu ofertowym.docx, który dostarczył 

w  tym  postępowaniu  zamawiający.  Zamawiają  przyznał,  że  takie  logotypy  wyświetlają  się 

pr

zy otwarciu tego formularza w specyficznych warunkach. Izba zauważyła, że zamawiający 

nie określił jednego rekomendowanego sposobu postępowania z formularzem, dlatego sam 

fakt otwarcia dokumentu w sposób, którego nie sprawdził wcześniej zamawiający w ocenie 

Izby nie daje jednoznacznych podstaw do stwierdzenia, że podobieństwa pomiędzy ofertami 

wynikały  z  zachowań  wskazujących  na  zmowę  przetargową.  Odwołujący  w  ocenie  Izby  w 


sposób wiarygodny wyjaśnił, że otworzył pobrany ze strony zamawiającego plik w oprogra-

mowaniu Open Office na urządzeniu działającym w systemie operacyjnym IOS dla urządzeń 

Apple. 

Izba wzięła pod uwagę, że użyte przez odwołującego czcionki i lista numeracyjna są 

zgodne  z  innymi  ofertami  złożonymi  przez  tego  wykonawcę  w  postępowaniach  u  tego  za-

mawiającego nr 28 i 29 z 2021. Nadto takiej czcionki i takiej numeracji używali w postępowa-

niach u tego samego zamawiającego także inni wykonawcy, co oznacza, że wbrew stanowi-

sku zamawiającego użycie czcionki czy nietypowego numerowania nie musi wskazywać na 

istnienie zmowy przetargowej. Izba dostrzegła również, że oferty odwołującego i Invest Hou-

se Plus nie są identyczne, ani co do sposobu rozmieszczenia w tym częściowego zakrycia 

logotypów, ani co do listy numeracyjnej, czy też użytych czcionek. Same wykreślenia i nume-

racja  stron  w  obu  ofertach  też  nie  wykazuje  podobieństw,  u  odwołującego  są  to  elementy 

wprowadzone odręcznie do oferty, a u Invest House Plus elementy wprowadzone kompute-

rowo. Co do pkt. IV, to na podstawie danych przedstawionych przez sa

mego zamawiającego 

Izba ustaliła, że podane ofertach konta bankowe należą odpowiednio do odwołującego i do 

Invest House Plus i obaj wykonawcy wskazali własne konta, jako sposób zwrotu wadium. Co 

więcej  z  wywiadowni  gospodarczej  przeprowadzonej  przez zamawiającego  nie  wynikają ja-

kiekolwiek  powiązania  osobowe  pomiędzy  wykonawcami,  czy  to  na  poziomie  zarządów, 

wspólników, prokurentów, czy ich osobistych powiązań. Przedstawione przez zamawiające-

go również listy przetargów, w których wykonawcy brali udział pokazują, że działają na rzecz 

zupełnie innych zamawiających, nie brali udziału, w tych samych postępowaniach i tych sa-

mych zamawiających, jak również inne są przedmioty pozyskiwanych przez nich zamówień.  

Ze zgromadzonego materiału dowodowego nie można ustalić okoliczności, które podważyły-

by skutecznie  oświadczenie odwołującego  złożone  na  rozprawie,  że  odwołującemu  nie jest 

znany  wykonawca  Invest  House  Plus,  a  to  postępowanie  jest  pierwszym,  w  którym  miał  z 

nim  styczność.  Zamawiający  mimo  prowadzenia  szerokiego  wywiadu  gospodarczego  nie 

wykazał  wzajemnych  powiązań  wykonawców,  nie  pokusił  się  również  o  przeprowadzenie 

badania  złożonych  mu  ofert  pod  względem  zawartości  metadanych,  które  mogłyby  prowa-

dzić  do  wykazania  twierdzenia  zamawiającego,  że  „Jedynym  logicznym  wyjaśnieniem  jest 

fakt, że jeden z Wykonawców otworzył formularz, zmodyfikował go i przesłał drugiemu Wy-

konawcy”.  Biorąc  powyższe  pod  uwagę  Izba  uznała,  że  w  tym  postępowaniu  zamawiający 

nie wykazał przesłanek z art. 226 ust. 1 pkt. 7 ustawy, a więc złożenia oferty w czynie nie-

uczciwej konkurencji. Nadto art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy, który również był podstawą wska-

zaną w uzasadnieniu odrzucenia oferty odwołującego nie jest przepisem bezwzględnie obo-

wiązującym,  ale  umożliwiającym  ekskulpację  przez  wykazanie  sporządzenia  ofert  niezależ-

nie od siebie. W tym postępowaniu zamawiający nie dał odwołującemu szansy na takie dzia-

łanie. Mając to wszystko na uwadze Izba uznała, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  


Zarzut ewentualny naruszenia przez zamawiającego art. 223 oraz art. 16 pkt 1 ustawy przez 

zaniechanie  wezwania 

odwołującego  do  wyjaśnienia  kwestii,  które  budziły  wątpliwości  za-

mawiającego podczas dokonywania oceny złożonej oferty, a także do ewentualnego uzupeł-

nienia złożonych dokumentów, co w konsekwencji doprowadziło do przedwczesnego odrzu-

cenia oferty 

odwołującego 

Zarzut nie podlegał rozpoznaniu. Zarzut został zgłoszony jako zarzut ewentualny, podniesio-

ny na wypadek, gdyby zarzut główny nie potwierdził się. Skoro Izba uznała, że zarzut pod-

stawowy zas

ługuje na uwzględnienie, rozpoznanie zarzutu ewentualnego stało się zbędne.  


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy, tj. 

stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem  postanowień  Rozporządzenia 

Prezesa  Rad

y  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z 

dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.U.  z  2020  r.  poz.  2437)  na  podstawie  par.  7  ust.  1  pkt  1  cyt. 

rozporządzenia obciążając kosztami uiszczonego wpisu odwołującego, nadto  na  podstawie 

par.  5  ust.  2  w  związku  z  par.  7  ust.  1  pkt.  1  Izba  zasądziła  od  zamawiającego  na  rzecz 

odwołującego koszty uiszczonego wpisu, wydatków pełnomocnika w kwocie 3 600zł. zgodnie 

ze 

złożoną  fakturą  ograniczając  zwrot  do  maksymalnej  kwoty  dopuszczonej  przez 

rozporządzenie oraz  kwotę  850,  60 zł.  z  tytułu kosztów  dojazdu  wykazanych zestawieniem 

kosztów – zaokrąglając ten koszt do pełnych złotych, czyli do kwoty 851zł.  

Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący: …………………………. 

Członkowie:         …………………………. 

………………………….