KIO 1333/23 WYROK dnia 25 maja 2023 r.

Stan prawny na dzień: 27.02.2024

Sygn. akt: KIO 1333/23 

WYROK 

z dnia 25 maja 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodniczący:    Magdalena Rams 

Protokolant:    

Aldona Karpińska  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  23  maja  2023  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w 12 maja 2023 r. przez wykonawcę S&T Services 

Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie,  

w postępowaniu prowadzonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego,  

przy udziale: 

A.  wykonawcy 

Comarch  Polska  S.A.,  z  siedzibą  w  Krakowie,  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego, 

B.  wykonawcy  IT  arte  Sp

.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  Warszawie,  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego, 

C.  wykonawcy  OPEGIEKA  Sp.  z  o.o., 

z  siedzibą  w    Elblągu,  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego, 

D.  wykonawcy GISPartner Sp. 

z o.o., z siedzibą we Wrocławiu, zgłaszającego swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  odwołującego:  S&T  Services  Polska 

Sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  Warszawie  i  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), 

uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania; 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 


14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący 

………..………………….. 


Sygn. akt: 

KIO 1333/23 

UZASADNIENIE  

W  dniu  12  maja  2023  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy S&T Services Polska Sp. z o.o. (dalej „Odwołujący”) zarzucając zamawiającemu 

Urzędowi  Marszałkowskiemu  Województwa  Lubuskiego  w  Zielonej  Górze  (dalej 

„Zamawiający”): 

wyznaczeniu  zbyt  krótkich  i  nieadekwatnych  do  zakresu  zamówienia  terminu 

końcowego oraz terminów pośrednich realizacji zamówienia; 

określeniu  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej,  zawartego  w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  (III.1.3)  oraz 

Specyfikacji Warunków Zamówienia (rozdz. XV ust. 2 pkt 4) w brzmieniu: 

Usługa 1: 

a) 

co  najmniej  dwie  usługi  polegające  na  dostawie  i  wdrożeniu  systemu  GIS 

wykonanego  w  architekturze  zorientowanej  na  usługi  (SOA),  opartego  na  zasadzie 

interaktywnych  formularzy,  pozwalającego  użytkownikom  z  poziomu  przeglądarki 

internetowej na: 

•  publikację  usług  przeglądania  i  pobierania  danych  przestrzennych  na  danych 

użytkownika 

•  zawierającego  komponent  e-usług  na  poziomie  dojrzałości  4  (dwustronna 

interakcja) lub wyższym 

•  tworzenie  przestrzennej  bazy  danych  poprzez  import  danych  z  popularnych 

formatów GIS tj. SHP, GML, GeoJSON 

•  publikację  zbiorów  danych  i  aplikacji  jako  zasobów  internetowych  publicznych  i 

ograniczonych do określonych użytkowników lub ich grup, 

Wartość każdej z usług była nie mniejsza niż 5 000 000,00 zł brutto;  

Usługa 4: 

a) 

co  najmniej  dwie  usługi  polegające  na  dostawie  i  wdrożeniu  systemów  Informacji 

Przestrzennej  w  zakresie  zarządzania  rejestrami  i  wydawania  dokumentów  na 

poziomie gminnym, z obszarów: planowanie przestrzenne i ochrona środowiska; 

wartość usług nie może być mniejsza niż 350 000,00 zł brutto każda;  

Usługa 6: 


a) 

co  najmniej  2  usługi  polegające  na  aktualizacji  Bazy  Danych  Obiektów 

Topograficznych  BDOT10k  i/lub  opracowaniu  arkuszy  mapy  topograficznej  w  skali 

1:10  000  wraz  z  aktualizacją  zbiorów  danych  BDOT10k,  które  zostały  przyjęte  do 

Państwowego  Zasobu  Geodezyjnego  i  Kartograficznego  przed  upływem  terminu 

składania ofert o wartości nie mniejszej niż 30 000,00 zł brutto każda z usług;  

Usługa 8: 

a) 

co  najmniej  2  dostawy  wraz  z  instalacją  i  konfiguracją  infrastruktury  chmury 

przetwarzania  danych  na  kwotę  każdej  z  nich  co  najmniej  5  000  000,00  zł  brutto; 

gdzie  każda  z  nich  obejmowała  zainstalowanie  systemu  serwerowego  wraz  z 

oprogramowaniem  do  wirtualizacji  oraz  usługą  wdrożenia  i  wsparcia  technicznego 

rozumianego jako asysta techniczna i usługa utrzymania; 

Usługa 12: 

a) 

co najmniej trzech usług lub dostaw polegających na świadczeniu opieki technicznej 

nad  systemem  zawi

erającym  moduły  do  zarządzania  infrastrukturą  drogową,  przy 

czym wartość tych usług lub dostaw nie może być niższa niż 100 000,00 zł brutto; 

Usługa 13: 

a) 

co  najmniej  trzech  usług  lub  dostaw  polegających  na  pozyskaniu  danych  ewidencji 

dróg  z  fotorejestracji  pasa  drogowego  oraz  skaningu  mobilnego  (laserowego)  i 

zasileniu  danymi  oprogramowania  dedykowanego  do  zarządzania  infrastrukturą 

drogową  dla  sieci  dróg  minimum  200  km  każda,  przy  czym  wartość  każdej  z  tych 

usług lub dostaw nie może być mniejsza niż 200 000,00 zł brutto;  

Usługa 16: 

a) 

co najmniej 2 usługi skanowania dokumentów o wartości nie mniejszej niż 500 000,00 

zł, z zakresu geodezji i architektury w ciągu ostatniego roku w liczbie nie mniejszej niż 

10 000 dokumentów każda; 

3)  wprowadzenie 

kryterium  oceny  ofert  pn.  „Funkcjonalność  Systemu”,  które  to  kryterium 

uniemożliwia  Zamawiającemu  przeprowadzenie  należytej  weryfikacji  i  porównania 

poziomu  oferowanego  wykonania  przedmiotu  zamówienia  oraz  w  konsekwencji 

bezzasadne wprowadzenie wymogu prze

dłożenia Próbki oferowanego Systemu. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającego zarzucam naruszenie: 


1)  w odniesieniu do 

czynności określonej pkt 1: art. 99 ust. 1, 2 i 4 PZP w zw. z art. 16 

pkt  1)  i  3)  PZP  poprzez  określenie  terminu  końcowego  oraz  terminów  pośrednich 

realizacji  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  nieproporcjonalny  oraz  prowadzący  do 

naruszenia  zasad  uczciwej  konkurencji,  ze  względu  na  nie  zagwarantowanie 

wykonawcom wystarczającego czasu na realizację przedmiotu zamówienia; oraz art. 

436 pkt 1 PZP w zw. z 

art. 16 pkt 1) i 3) PZP poprzez określenie terminów realizacji 

przedmiotu  zamówienia  wskazaniem  sztywnej  daty  (kalendarzowej),  podczas  gdy 

brak  jest  obiektywnych  przyczyn  dla  zaniechania  określenia  terminu  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  liczonego  w  dniach,  tygodniach  lub  miesiącach  od  dnia 

zawarcia umowy; 

2)  w odniesieniu d

o czynności określonej w pkt 2.: art. 16 pkt 1) i 3) Pzp w zw. z art. 112 

ust.  1  i  ust.  2  pkt  4)  Pzp  poprzez  określenie  warunku  udziału  w  Postępowaniu 

dotyczącego  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  z  naruszeniem  zasady 

zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  i  zasady 

proporcjonalności; 

3)  w  odniesieniu  d

o  czynności  określonej  w  pkt  3:  art.  240  ust.  2  Pzp  poprzez 

wprowadzenie  kryterium  oceny  ofert  pn.  „Funkcjonalność  Systemu”,  które  to 

kryte

rium  uniemożliwia  Zamawiającemu  przeprowadzenie  należytej  weryfikacji  i 

porównania  poziomu  oferowanego  wykonania  przedmiotu  zamówienia  oraz  w 

konsekwencji bezzasadne wprowadzenie wymogu przedłożenia Próbki oferowanego 

Systemu. 

Od

wołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  zmiany  treści  postanowień 

dokumentów zamówienia w następujący sposób: 

w  odniesieniu  do  terminu  końcowego  oraz  terminów  pośrednich  realizacji 

zamówienia: 

a) 

Specyfikacja Warunków Zamówienia - rozdz. XIV: 

Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia został wykonany w terminie 17 miesięcy 

od dnia podpisania umowy. 

b) 

Projektu Umowy (załącznik nr 10 do SWZ) - § 7 ust. 1 pkt 4): 

Etap  Zarządczy  4  Przeprowadzenie  testów  akceptacyjnych,  szkoleń  i  dostarczenie 

d

okumentacji  powykonawczej.  Stabilizacja,  uruchomienie  produkcyjne  i  odbiór  Systemu  - 

termin zakończenia Etapu – 17 miesięcy od dnia podpisania Umowy. 

c) 

Opisu Przedmiotu Zamówienia (załącznik nr 1 do SWZ) – rozdz. 17 pkt 2): 

Przedmiot  Zamówienia  i  wszystkie  jego  Etapy  muszą  zostać  zrealizowane  w  terminie  17 

miesięcy od dnia podpisania umowy. 


d) 

Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  (załącznik  nr  1  do  SWZ)  –Tabela  11:  Zgodnie  z 

załącznikiem nr 5 do niniejszego odwołania. 

e) 

Pozostała  dokumentacja  Postępowania  określająca  powyższe  terminy,  tj.  termin 

końcowy oraz terminy pośrednie: Zgodnie z powyższymi wnioskami. 

w  odniesieniu  do  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności 

technicznej lub zawodowej: 

Usługa 1: 

a) 

co  najmniej  jedną  usługę  polegającą  na  dostawie  i  wdrożeniu  systemu  GIS 

wykonanego  w 

architekturze  zorientowanej  na  usługi  (SOA),  opartego  na  zasadzie 

interaktywnych  formularzy,  pozwalającego  użytkownikom  z  poziomu  przeglądarki 

internetowej na: 

•  publikację  usług  przeglądania  i  pobierania  danych  przestrzennych  na  danych 

użytkownika, 

•  zawierającego komponent e-usług na poziomie dojrzałości 4 (dwustronna interakcja) 

lub wyższym, 

•  tworzenie przestrzennej bazy danych poprzez import danych z popularnych formatów 

GIS tj. SHP, GML, GeoJSON, 

•  publikację  zbiorów  danych  i  aplikacji  jako  zasobów  internetowych  publicznych  i 

ograniczonych do określonych użytkowników lub ich grup, 

b) 

Wartość usługi była nie mniejsza niż 5 000 000,00 zł brutto. 

Usługa 4: 

a) 

co  najmniej  jedną  usługę  polegającą  na  dostawie  i  wdrożeniu  systemów  Informacji 

Przestrzennej  w  zakresie  zarządzania  rejestrami  i  wydawania  dokumentów  na 

poziomie gminnym, z obszarów: planowanie przestrzenne i ochrona środowiska; 

b) 

wartość usługi nie może być mniejsza niż 350 000,00 zł brutto.  

Usługa 6: 

a)  co  najmniej  jed

ną  usługę  polegającą  na  aktualizacji  Bazy  Danych  Obiektów 

Topograficznych  BDOT10k  i/lub  opracowaniu  arkuszy  mapy  topograficznej  w  skali 

1:10  000  wraz  z  aktualizacją  zbiorów  danych  BDOT10k,  które  zostały  przyjęte  do 

Państwowego  Zasobu  Geodezyjnego  i  Kartograficznego  przed  upływem  terminu 

składania ofert o wartości nie mniejszej niż 30 000,00 zł brutto. 

Usługa 8: 

a) 

co  najmniej  jedną  dostawę  wraz  z  instalacją  i  konfiguracją  infrastruktury  chmury 

przetwarzania danych na kwotę co najmniej 5 000 000,00 zł brutto; która obejmowała 


zainstalowanie systemu serwerowego wraz z oprogramowaniem do wirtualizacji oraz 

usługą  wdrożenia  i  wsparcia  technicznego  rozumianego  jako  asysta  techniczna  i 

usługa utrzymania. 

Usługa 12: 

a) 

co najmniej jedną usługę lub dostawę  polegającą na świadczeniu opieki technicznej 

nad  systemem  zawierającym  moduły  do  zarządzania  infrastrukturą  drogową,  przy 

czym wartość usługi lub dostawy nie może być niższa niż 100 000,00 zł brutto. 

Usługa 13: 

a) 

co  najmniej  jedną  usługę  lub  dostawę  polegającą  na  pozyskaniu  danych  ewidencji 

dróg  z  fotorejestracji  pasa  drogowego  oraz  skaningu  mobilnego  (laserowego)  i 

zasileniu  danymi  oprogramowania  dedykowanego  do  zarządzania  infrastrukturą 

drogową dla sieci dróg minimum 200 km, przy czym wartość usługi lub dostawy nie 

może być mniejsza niż 200 000,00 zł brutto; 

Usługa 16: 

a) 

co najmniej jedną  usługę skanowania dokumentów  o  wartości  nie mniejszej  niż  250 

000,00  zł  brutto,  z  zakresu  geodezji  i  architektury  w  ciągu  ostatniego roku  w  liczbie 

nie mniejszej niż 10 000 dokumentów każda. 

usunięcie  w  treści  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (i  odpowiednio  w  innych 

dokumentach  Postępowania)  postanowień  dotyczących  kryterium  oceny  ofert  pn. 

„Funkcjonalność Systemu”; 

zmianę  w  treści  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (i  odpowiednio  w  innych 

dokumentach  Postępowania)  postanowień  dotyczących  kryterium  oceny  ofert  pn. 

„Wydłużenie  Gwarancji”,  poprzez  przyznanie  ww.  kryterium  wagi  40%  oraz 

wprowadzenie  odpowiednich  zmian  w  zasadach  przyznawania  punktacji  w  ww. 

kryterium; 

usunięcie  w  treści  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (i  odpowiednio  w  innych 

do

kumentach Postępowania) postanowień dotyczących wymogu przedłożenia Próbki 

oferowanego Systemu. 

W  uzasadnieniu  podniesionych  zarzutów  Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z 

postanowieniami 

art. 99 ust. 1, 2 i 4 PZP, jedną z naczelnych zasad związanych z procesem 

tworzenia  opisu  przedmiotu  zamówienia,  stanowi  obowiązek  opisywania  przedmiotu 


zamówienia  w  sposób  zapewniający  uczciwą  konkurencję  oraz  równe  traktowanie 

wykonawców  (wymóg  ten  dotyczy  również  terminów  realizacji  zamówienia,  jako  jednego  z 

kluczowych ele

mentu opisu przedmiotu zamówienia). Odwołujący powołał się na orzeczenie 

KIO z dnia 27.04.2016 r.  

Jednocześnie, Odwołujący wskazał, że jak wynika z art. 436 pkt 1) PZP,  planowany termin 

zakończenia  usługi,  dostawy  lub  robót  budowlanych,  oraz,  w  razie  potrzeby,  planowane 

terminy  wykonania  poszczególnych  części  usługi,  dostawy  lub  roboty  budowlanej,  powinny 

zostać przez zamawiających określone w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach, chyba 

że wskazanie daty wykonania umowy jest uzasadnione obiektywną przyczyną. 

W  ocenie  Odwołującego,  powyższa  regulacja  ma  na  celu  zapewnienie,  by  wszyscy 

wykonawcy  mieli  jednakową  wiedzę  o  czasie  wymaganym  do  realizacji  zamówienia.  Ma  to 

zapobiec sytuacji, gdy każdy wykonawca odrębnie, na podstawie własnego doświadczenia i 

wiedzy, estym

ował najpierw spodziewany termin zawarcia umowy (mimo że nie miał wpływu 

na  tę  datę),  a  następnie  próbował  wyliczać  pozostały  mu  czas  na  realizację  zamówienia. 

Powyższe zmuszało wykonawców do uwzględniania związanych z tym ryzyk kontraktowych i 

kosztów  (tak  m.in.  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz,  red.  H.  Nowak,  M.  Winiarz, 

Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2021). 

Dalej Odwołujący wskazał, że zgodnie z postanowieniami dokumentacji Postępowania, tj.: 

− Specyfikacji Warunków Zamówienia - rozdz. XIV; 

− Projektu Umowy (załącznik nr 10 do SWZ) - § 7 ust. 1 pkt 4); 

− Opisu Przedmiotu Zamówienia (załącznik nr 1 do SWZ) – rozdz. 17 pkt 2), Tabela 11; 

Przedmiot  Zamówienia  i  wszystkie  jego  Etapy  muszą  zostać  zrealizowane  w  terminie  do 

30.10.2023  r.,  l

icząc  od  dnia  podpisania  umowy.  Uwzględniając  wieloletnie  doświadczenie 

Odwołującego  (oraz  podmiotów  z  nim  współpracujących)  związane  z  realizacją  podobnego 

rodzaju  zamówień,  należy  jednoznacznie  uznać,  że  ustalony  przez  Zamawiającego  termin 

końcowy, jak również terminy pośrednie realizacji Przedmiotu Zamówienia, są nierealne oraz 

nieadekwatne do 

Przedmiotu Zamówienia. 

Dla  wykazania  nierealności  terminów  realizacji  Przedmiotu  Zamówienia  Odwołujący  przyjął 

założenie, zgodnie z którym umowa w sprawie zamówienia publicznego zostanie zawarta już 

27.06.2023  r.  (a  więc  de  facto  po  upływie  20  dni  od  dnia  składania  ofert,  wyznaczonego 

obecnie  na  dzień  6.06.2023  r.).  Odwołujący  jest  w  pełni  świadomy,  że  przyjęcie  takiego 

terminu  zawarcia  umowy  jest  scenariuszem  nad  wyraz  optymistycznym,  ale  pozwoli  to  na 

dokładne  zobrazowanie  niewłaściwego  ustalenia  terminów  realizacji  zamówienia  przez 

Zamawiającego.  Poniżej  wykazany  zostanie  brak  możliwości  zrealizowania  Przedmiotu 


Zamówienia  dla  najbardziej  optymistycznych  założeń.  Oznacza  to  zatem,  że  jakiekolwiek 

zdarzenie  powodujące  przesunięcie  terminu  zawarcia  umowy  po  dniu  27.06.2023  r. 

dodatkowo potwierdzi nierealność wykonania całości Przedmiotu Zamówienia w terminie do 

30.10.2023 r. (oraz zachowania poszczególnych terminów pośrednich). Mając natomiast na 

uwadze  warunki  prowadzenia  podobnego  rodzaju  postępowań  przetargowych,  należy 

przyjąć,  że  do  takich  zdarzeń  z  pewnością  dojdzie  (co  najmniej  do  jednego,  a  z  dużym 

prawdopodobieństwem  nawet  do  kilku  z  nich).  Można  wymienić  chociażby:  złożenie  przez 

wykonawców  wniosków  o  wyjaśnienie  treści  specyfikacji,  złożenie  odwołania  (odwołań), 

wezwanie  wykonawców  do  uzupełnienia  lub  wyjaśnienia  treści  dokumentów,  czy  też 

wezwanie  wykonawców  do  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny.  Samo  już  złożenie  niniejszego 

o

dwołania powoduje, że zachowanie terminu składania ofert wyznaczonego na 6.06.2023 r. 

jest niemożliwe. 

Odwołujący  wskazał  przykładowe  zadania,  które  nie  będą  możliwe  do  zrealizowania  przez 

wykonawcę w ustalonych terminach pośrednich oraz terminie końcowym (do 30.10.2023 r.). 

[przygotowanie danych przestrzennych] 

Zgodnie z dokumentem „Załącznik 2 do OPZ - Pozyskanie danych do Systemu”, wszystkie 

etapy prac związane z pozyskiwaniem danych, a w szczególności takie zadania jak: 

a) 

opracowanie 

rzeźby terenu oraz  aktualizacja  bazy  danych 

obiektów 

topograficznych (BDOT10k), 

b) 

pozyskanie danych 3D, 

c) 

gospodarka przestrzenna, 

powinny  zostać  wykonane  i  odebrane  przez  Zamawiającego  maksymalnie  do  dnia 

15.09.2023  r.  W  ocenie  Odwołującego  pomimo  przyjęcia  najbardziej  optymistycznego 

wariantu,  Odwołujący  zakłada,  że  wystąpią  minimum  dwie  iteracje  odbioru  jakościowego 

danych,  na  które  Zamawiający  przewiduje  po  15  dni  roboczych  –  czyli  łącznie  30  dni 

roboczych.  W  celu  uzyskania  wariantu  optymistycznego,  Odwołujący  zakłada  bieżącą 

współpracę  z  Zamawiającym  oraz  przyjmuje,  że  po  upływie  15  dni  roboczych  każdej  z 

iteracji,  prace  Wykonawcy  będą  każdorazowo  gotowe  (gotowe  do  ponownego  odbioru  po 

pierwszej iteracji i odebrane po drugiej iteracji). 

Odebranie prac przez Zamawiającego w dniu 

15.09.2023  r.  oznacza,  że  pierwsze  przekazanie  prac  do  odbioru  powinno  nastąpić  już  w 

dniu  04.08.2023  r.  Zatem  na  przygotowa

nie  danych  do  odbioru  jakościowego  pozostanie 

wykonawcy zaledwie 38 dni kalendarzowych (tj. 29 dni roboczych). 


Odwołujący  kategorycznie  stwierdza,  że  nie  jest  możliwe  w  tak  krótkim  czasie  zebranie  i 

przygotowanie  danych  przewidzianych  w  Przedmiocie  Zamówienia.  W  zakresie  pozyskania 

danych  przestrzennych  przewidziane  do  zebrania  i  przygotowania  są  dane  z  całego 

województwa  -  z  83  jednostek  wskazanych  w  dokumentacji  przetargowej.  Z  każdą  taką 

jednostką należy: 

•  Nawiązać kontakt i ustalić zakres i zasady pobrania danych; 
•  Niejednokrotnie  w  przypadku,  gdy  w  którejś  gminie  dane  są  analogowe,  konieczne 

będzie umówienie się fizycznie na spotkanie w jednostce i przeprowadzenie procesu 

skanowania i digitalizacji danych; 

•  Następnie  dane  te  muszą  być  przygotowane  (weryfikacja,  przetworzenie, 

ujednolicenie. itp.). 

Na uwagę zasługuje także fakt, że prace musiałyby być realizowane w okresie wakacyjnym 

(a więc w okresie urlopowym). 

Natomiast  w  zakresie  opracowania  rzeźby  terenu  oraz  aktualizacji  bazy  danych  obiektów 

topogra

ficznych  (BDOT10k),  jak  i  danych  3D,  konieczne  będzie  opracowanie  danych  dla 

całego  województwa.  Oczywistym  jest,  że  nie  jest  możliwe  zrealizowanie  tych  prac  w  tak 

krótkim czasie ze względu na skalę (wielkość województwa). 

Jednocześnie  Odwołujący  wskazał,  że  w  trakcie  tych  prace  prowadzone  będą  także  prace 

Etapu  Zarządczego  1  (Organizacja  Zamówienia.  Przygotowanie  dokumentacji  zarządczej  i 

szablonów  dokumentacji  analitycznej  i  technicznej).  Oznacza  to,  że  na  etapie 

przygotow

ywania  danych,  nie  będą  jeszcze  ukończone  wszystkie  prace  analityczne. 

Wykonawca  natomiast  będzie  musiał  w  tych  warunkach  zakończyć  znaczną  część  swoich 

prac, a Zamawiający będzie musiał przystąpić do ich odbioru. 

[prace analityczne, testowe i wytwórczo/deweloperskie] 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający,  zgodnie  z  opracowanym  przez  siebie 

harmonogramem realizacji prac, zamierza odebrać prace analityczne do 3 miesięcy od dnia 

podpisania umowy. Oznacza to, że prace analityczne będą prowadzone do dnia 27.09.2023 

r.,  czyli  na 

33  dni  przed  odbiorem  końcowym.  Jednocześnie  Zamawiający  zamierza 

przeprowadzić  (odebrać  testy  akceptacyjne)  do  4  miesięcy  od  dnia  podpisania  Umowy. 

Oznacza  to,  że testy  akceptacyjne  będą  prowadzone  do  dnia  27.10.2023  r.  Natomiast  trzy 

dni 

później, czyli w dniu 30.10.2023 r. ma nastąpić odbiór końcowy. 


Zdaniem  Odwołującego,  z  punktu  widzenia  poprawności  metodyki  prowadzenia  prac 

projektowych,  istotne  jest  prowadzenie  testów  końcowych  po  odbiorze  prac  analitycznych. 

Oznacza  to,  że  na testowanie/odbiory  końcowe Zamawiającemu pozostanie jeden miesiąc. 

Na uwagę zasługuje fakt, że pomiędzy fazą analizy a testami zazwyczaj istnieje w projektach 

okres, w którym następuje wytworzenie systemu. W niniejszym projekcie taki okres nie został 

uwzględniony. W takim przypadku może dojść do sytuacji, w której Zamawiający nie będzie 

wiedział  jaki  produkt  należy  odebrać,  gdyż  we  wrześniu  2023  r.  będzie  dopiero  odbierana 

analiza, a już będzie trzeba przygotowywać się do testów. Dodatkowo, Odwołujący wskazał, 

że  jeśli  ostatni  miesiąc  projektu  będzie  przeznaczony  na  testy,  oznacza  to,  że  pod  koniec 

w

rześnia  2023  r.  de  facto  będą  musiały  być  zakończone  (lub  przynajmniej  w  większości 

zakończone)  prace  wytwórcze.  Wynika  z  tego,  że  na  wszelkie  prace  wytwórcze  dostępne 

będą  jedynie  trzy  miesiące  oraz  że  prace  wytwórcze  będą  musiały  zakończyć  się  w  tym 

samy

m  momencie,  w  którym  kończone/odbierane  będą  prace  analityczne.  Odwołujący 

podkreśla, że nie będzie to możliwe. 

[przygotowanie i odbiór dokumentacji] 

Odwołujący wskazał także, że w tego rodzaju projektach dokumentacja jest uzupełniana po 

zakończeniu  testów  i  uwzględnieniu  wszystkich  uwag  zamawiającego.  W  niniejszym 

przypadku  testy  mają  zakończyć  się  w  dniu  27.10.2023  r.,  natomiast  trzy  dni  później  ma 

nastąpić  odbiór  końcowy,  obejmujący  odbiór  dokumentacji.  Podsumowując,  na  odbiór 

dokumentacji pozostaną jedynie trzy dni. Trudno zakładać, że w tak krótkim okresie będzie 

możliwe przeprowadzenie odbioru dokumentacji. 

[serwerownia/ośrodek Zamawiającego na terenie miasta Gorzów Wielkopolski] 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  postanowieniami  rozdz.  19  pkt  23  Opisu  Przedmiotu 

Zamówienia  („Obowiązki  Wykonawcy”),  w  ramach  realizacji  Przedmiotu  Zamówienia 

Wykonawca  zobowiązany  jest  do  przestrzegania  realizacji  poniższych  zasad:  „Budowa  i 

uruchomienie  LCKCiUW-

DC  na  środowisku  Wykonawcy.  System  zostanie  przeniesiony  w 

terminie około 1 miesiąca przed odbiorem Przedmiotu Zamówienia na lokalizację wskazaną 

przez Zamawiającego znajdującą się na terenie miasta Gorzów Wielkopolski.” 

Miesiąc przed odbiorem oznacza, że przeniesienie rozpocznie się  około 

r. 

Odwołujący zwraca uwagę, że: 


•  Prace związane z przenoszeniem środowisk zawsze napotykają na problemy natury 

technicznej 

(w 

szczególności 

związane 

kwestiami 

sieciowymi, 

bezpieczeństwa/uprawnieniami); 

•  Będzie to czas, w którym po zakończeniu analizy, Zamawiający zapewne przeznaczy 

większość  sił  i  środków  na  przeprowadzenie  procesów  testowych  (ostatni  miesiąc 

projektu).  Wobec tego  prowadzenie równoległych działań  będzie niemożliwe (lub  co 

najmniej istotnie utrudnione). 

[termin realizacji dostaw infrastruktury] 

W ocen

ie Odwołującego, biorąc pod uwagę wskazane powyżej terminy realizacji Przedmiotu 

Zamówienia,  niemożliwym  jest  również  dostarczenie  wymaganej  przez  Zamawiającego 

infrastruktury  (urządzeń).  Terminy  dostaw  sprzętu  specjalizowanego,  tj.  serwery,  macierze, 

prze

łączniki  i.in.,  wahają  się  od  4  tygodni  do  nawet  6-12  miesięcy.  Dotrzymanie 

przewidzianego  przez  Zamawiającego  terminu  dostawy  byłoby  możliwe  tylko  w  przypadku 

spełnienia  dwóch  warunków.  Po  pierwsze,  potencjalny  wykonawca  musiałby  już  zamówić 

określony sprzęt lub nawet posiadać sprzęt w magazynie. Po drugie, zamówienie musiałoby 

obejmować  wyłącznie  dostawę  sprzętu,  bez  przeprowadzenia  konfiguracji  oraz  wdrożenia. 

Zakres  prac  konfiguracyjnych  i  wdrożeniowych  jest  zbyt  szeroki,  aby  możliwe  było 

przeprowadzeni

e  konfiguracji  i  wdrożenia  w  tak  krótkim  czasie  (tak  aby  na  wdrożonej 

infrastrukturze działały poprawnie wszystkie aplikacje). 

[termin  realizacji  projektu  „Lubuskie  Centrum  Kompetencji  Cyfrowych  i  Usług  Wspólnych  − 

Data Center”] 

Ponadto, 

Odwołujący  wskazał,  że  jak  wynika  z  informacji  przedstawionych  przez 

Zamawiającego  w  ramach  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn. 

„Wyłonienie  Inżyniera  Kontraktu  do  realizacji  projektu  „LUBUSKIE  CENTRUM 

KOMPETENCJI CYFROWYCH I USŁUG WSPÓLNYCH –DATA CENTER”, prace dotyczące 

infrastruktury  i  jej  wdrożenia  powinny  trwać  15  miesięcy,  a  nie  3  miesiące  (jak  zostało  to 

określone przez Zamawiającego w niniejszym Postępowaniu). Zgodnie z treścią „Wyciągu z 

koncepcji  technicznej”  dla  ww.  projektu,  ramy  czasowe  całego  projektu  zostały  rozpisane 

łącznie na 8 kwartałów, natomiast prace dotyczące infrastruktury powinny trwać 5 kwartałów, 

czyli  15  miesięcy  („Etap  3  –  Dostarczenie  i  zainstalowanie  infrastruktury”).  Dowód:  − 

Załącznik nr 1 do SOPZ – „Wyciąg z koncepcji” – pkt 8.1. Etapy realizacji projektu (str. 50). 

W  ocenie  Odwołującego,  powyższe  dodatkowo  potwierdza,  że  niemożliwe  jest  wykonanie 

założonych w niniejszym Postępowaniu prac w 3 miesiące (skoro Zamawiający od początku 


realizacji ww. 

projektu zakładał wykonanie tych prac w okresie 15 miesięcy (!)). Świadczy to 

również o tym, że niniejsze Postępowanie nakierowane jest na konkretnego wykonawcę (lub 

grupę  wykonawców),  naruszając  przy  tym  zasadę  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowani

a wykonawców. 

Z

arzut  dotyczący  warunku  udziału  w  postępowaniu  dot.  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej] 

Odwołujący wskazał, że zgodnie z treścią art. 16 Pzp, który wyraża jedną z najważniejszych 

zasad  udzielania  zamówień  publicznych:  „Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób:  (1)  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców;  (2)  przejrzysty;  (3)  proporcjonalny”. 

Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 112 ust. 1 Pzp: „Zamawiający określa warunki udziału w 

postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  umożliwiający 

ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w  szczególności 

wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności”. 

W ocenie Odwołującego, z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że warunki udziału 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  nie  mogą  być  nadmierne  oraz  w 

nieuzasadniony  sposób  eliminować  z  udziału  w  postępowaniu  wykonawców  zdolnych  do 

jego  wykonania.  Zamawiający  powinni  zatem  kształtować  warunki  udziału  w  sposób,  który 

będzie uzasadniony ich rzeczywistymi potrzebami, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu 

konkurencyjności postępowania. Co równie istotne, zamawiający powinni umożliwić udział w 

postępowaniu  nie  tylko  wykonawcom  w  przeszłości  wykonującym  dokładnie  takie  samo 

zamówienie.  Wykonawcy  powinni  mieć  możliwość  wykazania  się  doświadczeniem  w 

zakresie czynności podobnych do tych, które są objęte zakresem danego zamówienia, a nie 

identycznych. 

Odwołujący powoła się na wyrok KIO z dnia 15.05.2017 r. KIO 714/17, wyrok z 

dnia  1.02.2021  r.  KIO  33/21,  wyrok  z  dnia  12.01.2021  r.  KIO  3321/20  oraz  wyrok  z 

23.12.2009  r.  w  sprawie  Serrantoni  Srl  i  Consorzio  stabile  edili  Scrl  przeciwko  Comune  di 

Milano  (C-376/08)  oraz  z  dnia  27.10.2005  r.  w  sprawie  Contse  SA  przeciwko  Instituto 

Nacional de Gestion Sanitaria (C-234/03).  

W  ocenie  Odwołującego  konieczne  jest  zachowanie  równowagi  między  wspomnianymi 

konkurującymi  ze  sobą  interesami  zamawiającego  i  wykonawców.  Niedopuszczalne  jest 

s

formułowanie nadmiernych warunków, tak podmiotowych jak i przedmiotowych, przez które 

wykonawcy  mogą  zostać  wyeliminowani  z  postępowania,  będąc  zdolni  do  realizacji 

zamówienia.  Co  istotne  ciężar  dowodowy  w  tym  zakresie  spoczywa  na  zamawiającym. 

Zamawiający  winien  udowodnić,  że  postawienie  określonego  wymogu  jest  uzasadnione. 


Każdy  nadmiarowy,  nieproporcjonalny  i  nieuzasadniony  przedmiotem  zamówienia  warunek 

nie będzie mógł już być uznany za postawiony w zgodzie z ustawą.  

Mając  na  uwadze  powyższe,  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  ukształtował  warunek 

udziału  w  postępowaniu  dot.  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  w  sposób  istotnie 

naruszający  zasadę  uczciwej  konkurencji,  proporcjonalności  oraz  równego  traktowania 

wykonawców.  Zamawiający,  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu 

dot.  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  wymaga  od  wykonawców  posiadania 

doświadczenia  w  ramach  aż  16  usług.  Co  więcej,  w  części  z  nich  Zamawiający  wymaga 

doświadczenia  w  wielokrotnej  liczbie  zadań.  Zatem  wykonawcy,  którzy  zamierzają  ubiegać 

się  o  udzielenie  niniejszego  Zamówienia,  muszą  legitymować  się  liczbą  aż  25  (!) 

zrealizowanych lub realizo

wanych zamówień referencyjnych. 

W  ocenie  Odwołującego,  takie  ukształtowanie  ww.  warunku  udziału  w  postępowaniu  jest 

nie

spotykane  na  rynku.  Trudno  bowiem  znaleźć  postępowania,  w  których  zamawiający 

określiłby  warunki  udziału  w  podobny  sposób  (niezwykle  restrykcyjny  oraz  zawężający 

dostęp  do  zamówienia).  Świadczy  to  jednoznacznie  o  tym,  że  niniejsze  Postępowanie 

nakierowane 

jest na konkretnego wykonawcę (lub grupę wykonawców), naruszając przy tym 

zasadę  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców  oraz  proporcjonalności. 

Wobec  tego,  wskazane  usługi,  ze  względu  na  ich  ilość,  nie  powinny  zawierać  atrybutu 

wielokrotności  (tj.  powinny  być  wymagane  tylko  raz,  a  nie  wielokrotnie).  Takie  opisanie 

warunku  w  pełni  potwierdzi,  że  określony  wykonawca  legitymuje  się  wystarczającą  wiedzą 

oraz doświadczeniem. Tym samym gwarantuje należytą realizację niniejszego Zamówienia. 

Ponadto 

Odwołujący wskazał, że w związku z wnioskowaną zmianą dotyczącą Usługi nr 16 

(dot.  skanowania  dokumentów),  zasadne  jest  również  obniżenie  wartość  zadania 

referencyjnego z 500.000

,00 zł do 250.000,00 zł brutto. 

W związku z powyższym, wprowadzenie wnioskowanych zmian do treści dokumentacji jest 

konieczne dla przywrócenia chociażby minimalnej konkurencyjności Postępowania. 

Z

arzut dotyczący kryterium oceny ofert pn. „Funkcjonalność Systemu”. 

Odwołujący wskazał, że zgodnie z postanowieniami art. 240 ust. 2 PZP, kryteria oceny ofert 

powinny 

umożliwić  zamawiającym  przeprowadzenie  należytej  weryfikacji  i  porównania 

poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia. Odwołujący powołał się na wyrok 

KIO z dnia 4.02.2022 r. KIO 137/22. 

Uniwersalne zasady badania poprawności sporządzenia 


opisu  kryteriów  zostały  sformułowane  przez  Trybunał  Sprawiedliwości  w  wyroku  w  sprawie 

EVN AG (wyrok TS z 4.12.2003 r., C-448/01, EVN AG i Wienstrom GmbH v. Republik 

Österreich). Trybunał stwierdził, że: 

a) 

zamawiający  musi  zagwarantować  równe  traktowanie  wykonawców  zarówno  na 

etapie przygotowania ofert (składania), jak i ich oceny; 

b) 

kryteria  oceny  ofert  muszą  być  stosowane  dokładnie  w  ten  sam  sposób  wobec 

wszystkich ofert; 

c) 

kryteria muszą być stosowane w sposób przejrzysty, tak by możliwa była weryfikacja 

poprawności procesu oceny ofert; 

d) 

ocena  w  ramach  kryteriów  musi  dotyczyć  wiarygodnych  i  weryfikowalnych  treści 

zawartych w ofertach. 

W  ocenie  Odwołującego,  kryterium  oceny  ofert  pn.  „Funkcjonalność  Systemu”,  nie  spełnia 

powyższych  przesłanek  (wymogów).  Zgodnie  z  postanowieniami  Specyfikacji  Warunków 

Zamówienia (rozdz. XXIX pkt 4 lit. b), przyznanie punktów w kryterium pn. „Funkcjonalność 

Systemu”  nastąpi  na  podstawie  złożonych  przez  wykonawców  Próbek  oferowanego 

Systemu.  W  pierwsze

j  kolejności  Odwołujący  wskazał,  że  w  wyznaczonym  przez 

Zamawiającego  terminie  składania  ofert  (tj.  6.06.2023  r.)  nie  jest  możliwe  przygotowanie 

próbki,  która  odpowiadałaby  wymogom  Zamawiającego  oraz  umożliwiałaby  wykonawcom 

uzyskanie jakichkolwiek punktów w ramach ww. kryterium. W próbce powinno być zawartych 

aż 193 wymagań obligatoryjnych, z łącznej liczby 230 wymagań. Taką próbkę, w powyższym 

terminie, mogliby przedłożyć wyłącznie wykonawcy, którzy mają już opracowane podobnego 

rodzaju  rozwiązania  (systemy).  Wobec  tego,  takie  ukształtowanie  kryteriów  oceny  ofert, 

prowadzi  do  nieuzasadnionego  faworyzowania  konkretnych  wykonawców,  kosztem 

wykonawców  nieposiadających  takiego  systemu  (ale  zdolnych  do  jego  wytworzenia  w 

realnym terminie). 

Dodatkowo, 

w  ocenie  Odwołującego,  złożenie  przez  wykonawców  ofert  z  niższą  ceną  i 

próbką  bez  spełnienia  dodatkowych  wymagań  systemu  (z  uwagi  na  krótki  czasu  na 

przygotowanie  próbki  przed  złożeniem  oferty)  spowoduje,  że  wykonawca  posiadający 

wyższą  ilość  punktów  w  kryterium  „Funkcjonalność  Systemu”  (waga  35%)  może  składać 

ofertę ze znacznie wyższą ceną, realnie licząc na uzyskanie zamówienia. O skali różnicy cen 

świadczy  następujący  fakt.  W  ogłoszeniu  o  zamówieniu  została  podana  szacunkowa 

całkowita wartość projektu (bez podatku VAT): 40.503.759,33 zł. Przy tak znacznej wartości 

projektu,  kryterium  pn.  „Funkcjonalność  Systemu”  o  wadze  35%,  doprowadzi  do  wygrania 

oferty z podwójnie zaoferowaną ceną, np.: 


Nr oferty

kryterium „Cena”

wynik

100 pkt

waga

punkty

60 000 000,00 zł

30 000 000,00 zł

Nr oferty

kryterium

„Funkcjonalność Systemu”

wynik

100 pkt

waga

punkty

Nr 

oferty

łączna liczba pkt.

 
 
W  związku  z  powyższym,  pozostawienie  kryterium  pn.  „Funkcjonalność  Systemu” 

doprowadzi  do  sytuacji,  w  której  Zamawiający  będzie  zmuszony  do  wyboru  znacznie 

droższej oferty (nawet dwukrotnie droższej). 

Izba ustaliła co następuje: 

Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

pn.: 

„Zaprojektowanie,  budowa  i  wdrożenie  Lubuskiego  Centrum  Kompetencji  Cyfrowych  i 

Usług Wspólnych — Data Center”. 

Izba  ustaliła,  że  inwestycja  jest  współfinansowana  przez  Unię  Europejską  ze  środków 

Europejskiego  Funduszu  Ro

zwoju Regionalnego oraz budżetu Województwa Lubuskiego w 

ramach  Regionalnego  Programu  Operacyjnego  Województwa  Lubuskiego  na  lata  2014-

2020, oś priorytetowa 2 rozwój cyfrowy; działanie 2.1 rozwój społeczeństwa informacyjnego. 

Koszt 

całkowity projektu to 31 733 332,95 zł, z czego 4 759 999,94 zł stanowią środki własne 

Beneficjenta  (Zamawiającego).  26  973  333  zł  pochodzi  ze  środków  UE.  Izba  ustaliła,  że 

zgodnie  z  Decyzją  nr  RPLB  02.01.01-08-0001/22-00  określającą  szczegółowe  warunki 

przyznania  dofinansowania  na  realizację  Projektu  pt.:  „Lubelskie  Centrum  Kompetencji 

Cyfrowych  i  Usług  Wspólnych  –  Data  Center”,  zakończenie  finansowania  nastąpi  do  30 

września  2023  r.  Zgodnie  z  pismem  z  dnia  27  marca  2023  r.  termin  zakończenia  Projektu 

został  przesunięty  do  30  listopada  2023  r.  Ponadto,  Izba  ustaliła,  że  zgodnie  z  informacją 

uzyskaną  przez  Zamawiającego  w  sprawie  wydłużenia  okresu  rozliczenia  wydatków 

programów  operacyjnych  perspektywy  finansowej  2014  –  2020  r.,  Komisja  nie  przewiduje 

p

ojęcia działań zmierzających do wydłużenia okresu rozliczenia.   


Izba  ustaliła,  że  w  Rozdziale  XV  SWZ  Zamawiający  określił  warunku  udziału  w 

postępowaniu.  W  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  Zamawiający  wskazał,  że 

uzna  warunek  za  spełniony,  jeśli  Wykonawca  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed 

upływem  terminu  składania  ofert,  (a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  −  w 

tym okresie) wykonał lub wykonuje co najmniej usługi określone poniżej:  

Usługa 1:  

a) 

co  najmniej  dwie  usługi  polegające  na  dostawie  i  wdrożeniu  systemu  GIS 

wykonanego  w  architekturze  zorientowanej  na  usługi  (SOA),  opartego  na  zasadzie 

interaktywnych  formularzy,  pozwalającego  użytkownikom  z  poziomu  przeglądarki 

internetowej na:   

publikację usług przeglądania i pobierania danych przestrzennych na danych użytkownika,  

•  zawierającego  

komponent  

e-

usług  

na  

poziomie  

dojrzałości  4 

(dwustronna interakcja) lub wyższym,  

•  tworzenie przestrzennej bazy danych poprzez import danych z popularnych formatów 

GIS tj. SHP, GML, GeoJSON,   

•  publikację  zbiorów  danych  i  aplikacji  jako  zasobów  internetowych  publicznych  i 

ograniczon

ych do określonych użytkowników lub ich grup,  

b) 

Wartość każdej z usług była nie mniejsza niż 5 000 000,00 zł brutto.  

Usługa 2:  

a) 

co najmniej jednej usługi polegającej na dostawie i wdrożeniu systemu działającego z 

wykorzystaniem  środowiska  konteneryzacji,  w  którym  instalacja  i  aktualizacja 

komponentów  aplikacyjnych  Systemu  ogranicza  się  do  wskazania  przez 

administratora odpowiedniego obrazu kontenera i jego wersji,   

b) 

wartość usługi była nie mniejsza niż 5 000 000,00 zł brutto.  

Usługa 3:  

a)  co  najmniej 

jedna  usługa  polegająca  na  pozyskaniu  oraz  przeprowadzeniu  migracji 

danych  przest

rzennych  z  co  najmniej  10  (dziesięciu)  różnych  źródeł  danych 

(rejestrów/baz danych) pochodzących od minimum 5 zewnętrznych dysponentów 

danych − do wdrażanego w ramach projektu systemu informatycznego,   

b) 

wartość usługi migracji danych nie może być mniejsza niż 100 000,00 zł brutto. 


Usługa 4:  

a) 

co  najmniej  dwie  usługi  polegające  na  dostawie  i  wdrożeniu  systemów  Informacji 

Przestrzennej  w  zakresie  zarządzania  rejestrami  i  wydawania  dokumentów  na 

poziomie gminnym, z obszarów: planowanie przestrzenne i ochrona środowiska;   

b) 

wartość usług nie może być mniejsza niż 350 000,00 zł brutto każda.  

Usługa 5:  

a) 

co  najmniej  jedną  usługę  polegającą  na  budowie/rozbudowie  i  wdrożeniu  systemu 

informatycznego  zrealizowaną  w  oparciu  o  platformę  umożliwiającą  obsługę 

procesów  biznesowych  za  pomocą  interaktywnych  i  zagnieżdżających  się 

formularzy  (umożliwiającą  samodzielne  tworzenie,  modyfikację  oraz  usuwanie 

interaktywnych  formularzy  za  pomocą  dostępnego  interfejsu  graficznego),  o 

wartości usługi nie mniejszej niż 500 000,00 zł brutto;  

Usługa 6:  

a) 

co  najmniej  2  usługi  polegające  na  aktualizacji  Bazy  Danych  Obiektów 

Topograficznych  BDOT10k  i/lub  opracowaniu  arkuszy  mapy  topograficznej  w  skali 

1:10  000  wraz  z  aktualizacją  zbiorów  danych  BDOT10k,  które  zostały  przyjęte  do 

Państwowego  Zasobu  Geodezyjnego  i  Kartograficznego  przed  upływem  terminu 

składania ofert o wartości nie mniejszej niż 30 000,00 zł brutto każda z usług;  

Usługa 7:  

a) 

co  najmniej  jednej  usługi  polegającej  na  opracowaniu  Modelu  3D  budynków  o 

szczegółowości LOD2 dla obszaru zurbanizowanego o powierzchni nie mniejszej 

niż 50 km2;  

Usługa 8:  

a)  co  najmniej  2  dost

awy  wraz  z  instalacją  i  konfiguracją  infrastruktury  chmury 

przetwarzania danych na kwotę każdej z nich co najmniej  5 000 000,00 zł brutto; 

gdzie  każda  z  nich  obejmowała  zainstalowanie  systemu  serwerowego  wraz  z 

oprogramowaniem do wirtualizacji oraz usługą wdrożenia i wsparcia technicznego 

rozumianego jako asysta techniczna i usługa utrzymania;  

Usługa 9:  

a) 

co najmniej jednej usługi lub dostawy polegającej na wdrożeniu oraz zasileniu danymi 

o  ewidencji  dróg  dla  sieci  dróg  co  najmniej  1  000  km,  oprogramowania 


dedykowanego do zarządzania infrastrukturą drogową zarządcy wojewódzkiego w 

wersji  przeglądarkowej  działającej  bez  potrzeby  instalacji  plug-in  w  lub 

dodatkowego oprogramowania na komputerach użytkowników;  

Usługa 10:  

a) 

co  najmniej  jednej  usługi  lub  dostawy  polegającej  na  wykonaniu fotorejestracji  pasa 

drogowego dla sieci dróg publicznych co najmniej 1 000 km;  

Usługa 11:  

a) 

co najmniej jednej usługi lub dostawy polegającej na wykonaniu skaningu mobilnego 

(laserowego) dla sieci dróg publicznych co najmniej 1 000 km;  

Usługa 12:  

a) 

co najmniej trzech usług lub dostaw polegających na świadczeniu opieki technicznej 

nad systemem zawierającym moduły do zarządzania infrastrukturą drogową, przy 

czym wartość tych usług lub dostaw nie może być niższa niż 100 000,00 zł brutto;  

Usługa 13:  

a) 

co  najmniej  trzech  usług  lub  dostaw  polegających  na  pozyskaniu  danych  ewidencji 

d

róg  z  fotorejestracji  pasa  drogowego  oraz  skaningu  mobilnego  (laserowego)  i 

zasileniu  danymi  oprogramowania  dedykowanego  do  zarządzania  infrastrukturą 

drogową  dla  sieci  dróg  minimum  200  km  każda,  przy  czym  wartość  każdej  z  tych 

usług lub dostaw nie może być mniejsza niż 200 000,00 zł brutto;  

Usługa 14:  

a) 

co  najmniej  1  zamówienie  o  wartości  brutto  nie  mniejszej  niż  500  000,00  zł  każde, 

polegające  na  cyfryzacji  materiałów  planistycznych  lub  opisowokartograficznych 

wraz  z  indeksacją  zeskanowanych  dokumentów,  rejestracją  ich  w  bazie  danych 

oraz 

wykonaniem 

zasilenia 

systemu 

informatycznego 

zeskanowanymi 

materiałami;  

Usługa 15:  

a) 

co  najmniej  1  zamówienie  o  wartości  brutto  nie  mniejszej  niż  200  000,00  zł, 

polegające na cyfryzacji i kalibracji map wielkoformatowych (A1 i większe), wraz z 

wykonaniem zasilenia syst

emu informatycznego zeskanowanymi materiałami;  


Usługa 16:  

a) 

co najmniej 2 usługi skanowania dokumentów o wartości nie mniejszej niż 500 000,00 

zł, z zakresu geodezji i architektury w ciągu ostatniego roku w liczbie nie mniejszej niż 

10 000 dokumentów każda. 

Izba  ustaliła,  że  w  Rozdziale  XXIX  SWZ  Zamawiający  określił  „Opis  kryteriów,  którymi 

Zamawiający  będzie  się  kierował  przy  wyborze  ofert  wraz  z  podaniem  znaczenia  tych 

kryteriów  oraz  sposobu  oceny  ofert”.  Zamawiający  wskazał,  że  złożone  oferty,  które  nie 

podlegają odrzuceniu, zostaną ocenione zgodnie z następującymi kryteriami:  

a. 

Cena (C) 

– waga kryterium 60%;  

b. 

Funkcjonalność Systemu (F) – waga kryterium 35 %  

c. 

Wydłużenie Gwarancji (WG) - waga kryterium 5 %  

W zakresie kryterium Funkcjonalność systemu, Zamawiający wskazał: 

•  podstawą  przyznania  punktów  w  kryterium  „Funkcjonalność  Systemu”  będzie  liczba 

zaprezentowanych wymagań  dodatkowych  Systemu  podanych  przez  Wykonawcę w 

Formularzu Ofertowym.   

•  Sposób  prezentacji  kryterium  Funkcjonalność  Systemu  przez  Wykonawcę  został 

opisany w załączniku nr 7c do SWZ. 

Izba  ustaliła,  że  w  Załączniku  nr  7c  SWZ  Zamawiający  opisał  procedurę  złożenia  i  oceny 

próbki. Zamawiający wskazał m.in., że dokonał podziału wymagań funkcjonalnych Systemu, 

znajdujących się w załączniku nr 1 do OPZ na:  

•  wymagania  obligatoryjne  (liczba  193)  –  obowiązkowo  realizowane  przez  oferowany 

przez Wykonawcę System;  

•  wymagania  dodatkowe  (liczba  37)  –  zadeklarowane  w  formularzu  ofertowym  przez 

Wykonawcę, poddane ocenie w kryterium „Ocena funkcjonalności Systemu”.  

Izba  ustaliła,  że  w  Rozdziale  XIV  SWZ    -  Termin  wykonania  przedmiotu  zamówienia, 

Zamawiający wskazał, że  wymaga, aby przedmiot zamówienia został wykonany w terminie 

od dnia podpisania umowy do dnia 30 października 2023 r. 


Izba  ustaliła,  że  we  wzorze  umowy,  w  §7  Termin  realizacji  zamówienia,  Zamawiający 

wskazał, że ostatni etap realizacji zamówienia tj. etap 4 należy zrealizować nie później niż do 

dnia 30.10.2023 roku. 

Izba zważyła co następuje: 

W ocenie Izby, Odwołujący nie wykazał zasadności zarzutów podniesionych w odwołaniu. W 

konsekwencji, Izba oddaliła odwołanie.  

Wskazać należy na wstępie, że zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, przedmiot zamówienia 

opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i 

zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na 

spo

rządzenie oferty. W ust. 4 przywołanego przepisu ustawodawca wskazał, że przedmiotu 

zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w 

szczególności  przez  wskazanie  znaków  towarowych,  patentów  lub  pochodzenia,  źródła  lub 

szczególnego  procesu,  który  charakteryzuje  produkty  lub  usługi  dostarczane  przez 

konkretnego  wykonawcę,  jeżeli  mogłoby  to  doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub 

wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. 

Z kolei w art. 436 pkt 1 ustawy Pzp 

wskazano, że umowa zawiera postanowienia określające 

w  szczególności  planowany  termin  zakończenia  usługi,  dostawy  lub  robót  budowlanych, 

oraz,  w  razie  potrzeby,  planowane  terminy  wykonania  poszczególnych  części  usługi, 

dostawy  lub  roboty  budowlanej,  okr

eślone  w  dniach,  tygodniach,  miesiącach  lub  latach, 

chyba że wskazanie daty wykonania umowy jest uzasadnione obiektywną przyczyną. 

Nie  ulega  wątpliwości,  że  określenie  terminu  realizacji  zamówienia  jest  determinowane 

szeregiem  okoliczności,  które  Zamawiający  musi  uwzględnić,  aby  postępować  zgodnie  z 

zasadami  określonymi  w  art.  16  ustawy  Pzp  tj.  zasadą  proporcjonalności  i  równego 

traktowania  wykonawców.  Okoliczności  te  mogą  wynikać  z  uwarunkowań  zamawiającego, 

jak  również  z  sytuacji  rynkowej.  Obiektywne  zjawiska,  czynniki  rynkowe,  dotykające 

przedsiębiorców  muszą  być  uwzględniane  przez  podmioty  publiczne  w  procesie  ustalania 

terminów  realizacji  zamówień.  Brak  ich  uwzględnienia  rodzi  ryzyko  określenia  terminów 

realizacji  zamówień  w  nierealnych  ramach  czasowych,  a  w  konsekwencji  niewykonania 

zamówienia w terminie i sporów pomiędzy zamawiającym, a wykonawcą co do okoliczności 

leżących  u  podstaw  takich  opóźnień.  Podkreślić  jednakże  należy,  że  nie  jest  obowiązkiem 

zamawiającego  uwzględnianie  w  terminie  realizacji  zamówienia  indywidualnych 

uwarunkowań  poszczególnych  wykonawców.  Takie  działanie  byłoby  niemożliwe  do 


wdrożenia z uwagi na wielość podmiotów działających na rynku. Podmioty publiczne działają 

w  interesie  publicznym, 

nie  zaś  w  interesie  poszczególnych  wykonawców.  Interesy  te  nie 

zawsze pokrywają się, a niejednokrotnie pozostaje ze sobą w konflikcie. W przypadku jego 

wystąpienia, nadrzędnym celem podmiotów publicznych winno być dążenie do zrealizowania 

określonych inwestycji publicznych służących ogółowi danej społeczności.  

W  analizowanym  stanie  faktycznym,  Odwołujący  argumentował,  że  termin  realizacji 

zamówienia  określony  przez  Zamawiającego  jest  terminem  nierealnym,  zbyt  krótkim  i 

niemożliwym  do  dochowania  przez  wykonawcę.  Izba  zauważa,  że  argumentacja 

Odwołującego  dotycząca  omawianego  zarzutu  charakter  ma  ogólny  i  odnosi  się  w 

zasadniczej  części  do  indywidualnej  oceny  uwarunkowań  i  możliwości  wykonania 

zamówienia  przez  Odwołującego.  Po  pierwsze  Odwołujący  wskazał,  że  nie  jest  możliwe 

zebranie  i  przygotowanie  wymaganych  danych  w  terminach 

określonych  przez 

Zmawiającego.  Izba  zauważa,  że  uzasadnienie  zarzutu  ogranicza  się  do  następujących 

stwierdzeń:  „(…)  Odwołujący  kategorycznie  stwierdza,  że  nie  jest  możliwe  w  tak  krótkim 

czasie  zebranie  i  przygotowanie  danych”,  „(…)  oczywistym  jest,  że  nie  jest  możliwe 

zrealizowanie  tych  prac  w  tak  krótkim  okresie”.  Ponadto  Odwołujący  wskazał  na  liczę 

jednostek  od  których  należy  pozyskać  dane,  powołał  się  na  okres  wakacyjny,  w  czasie 

którego  miałyby  być  wykonywane  prace  oraz  przewidywaną  przez  Odwołującego  liczbę 

iteracji  odbioru  jakościowego  i  zakresu  terytorialnego  danych  BDOT10K.  Zdaniem  Izby, 

t

wierdzenia Odwołującego nie uzasadniają stwierdzenia, że doszło do naruszenia przepisów 

ustawy  Pzp. 

Odwołujący  poza  ogólnymi  twierdzeniami  o  trudnościach  w  dochowaniu 

terminów,  nie  powołał  się  na  żadnych  obiektywne  okoliczności  i  uwarunkowania  rynkowe, 

które uniemożliwiłaby dochowanie narzuconych przez Zamawiającego terminów. Zgodzić się 

należy z Odwołującym, że Zamawiający przyjął bardzo rygorystyczne założenia czasowe co 

do  realizacji  zadania  polegającego  na  przygotowaniu  danych  przestrzennych.  Jednakże 

Odwołujący  -  poza  wskazaniem  na  ewentualne  trudności  w  dochowaniu  terminów  -  nie 

wykazał  w  jaki  sposób  dochodzi  do  naruszenia  zasady  równego  traktowania  wykonawców 

czy  niezasadnego  utrudniania  dostępu  do  rynku.  Przygotowanie  danych  w  okresie 

czasowym wymaganym przez 

Zamawiającego będzie wymagać znacznego zaangażowania 

potencjału osobowego ze strony wykonawcy. Nie oznacza to jednak naruszenia w/w zasad 

postępowania.  Hipotetycznie  takie  naruszenie  można  byłoby  stwierdzić,  gdyby  Odwołujący 

wykazał,  że  do  wykonania  zadania  konieczne  będzie  zaangażowanie  jakiejś  wąskiej  grupy 

specjalistów,  których  dostępność  na  rynku  jest  obiektywnie  ograniczona,  co  nie  zostało 

uwzględnione  przez  Zamawiającego.  Takiej  analizy  Odwołujący  jednak  nie  przedstawiał. 

Niewątpliwie  zakres  podmiotów  od  których  dane  należy  uzyskać  jest  szeroki,  ale  ta 

okoliczność  sama  w  sobie  nie  uzasadnia  wniosku  o  utrudnianiu  wykonawcom  dostępu  do 


zamówienia.  Sposób  organizacji  wykonania  zadania  leży  po  stronie  wykonawcy.  To  jaką 

liczbę  osób zaangażuje,  aby  w  ciągu 29  dni  roboczych  wypełnić  ciążące  na  nim  obowiązki 

należy  do  jego  oceny  i  wyceny  w  ramach  kosztów  realizacji  zamówienia.  Odwołujący  nie 

wykazał żadnych okoliczności, które miałyby uzasadniać tezę o braku możliwości wykonania 

prac 

w  ramach  czasowych  określonych  przez  Zamawiającego.  To,  że  wykonawca  nie 

dysponuje  odpowiednią  liczbą  pracowników,  nie  uzasadnia  zmiany  terminu  realizacji 

zamówienia.  Jest  to  bowiem  indywidualne  uwarunkowanie  wykonawcy,  które  nie  może 

stanowić obiektywnej przesłanki do zmiany terminu realizacji zamówienia.  

Odnosząc  się  do  argumentów  Odwołującego  w  zakresie  prac  analitycznych,  testowych  i 

wytwórczych,  Izba  wskazuje,  że  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wykazał  zasadności 

naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp.  Argumentacja  Odwołującego  ma  charakter  ogólny  i 

sprowadza  si

ę  do  opisania  subiektywnego  stanowiska  wykonawcy  co  do  potencjalnego 

harmonogramu  wykonania  prac.   

Odwołujący  ani  nie  wyjaśnił,  ani  nie  wykazał  dlaczego 

wykonanie  wymaganych  prac  nie  jest  możliwe  przy  zaangażowaniu  odpowiedniej  liczby 

pracowników. Odwołujący nie wykazał jakie obiektywne okoliczności wynikające ze specyfiki 

zamówienia  określone  w  SWZ  –  wzorze  umowy  uniemożliwiają  dochowanie  terminów 

wymaganych przez Zamawiającego. Zasadność zarzutu naruszenia art. 99 ust. 1 i 4 ustawy 

Pzp  nie  może  być  oparta  o  hipotetyczne  rozważania  wykonawcy  o  tym,  co  być  może  się 

stanie  i  spowoduje  opóźnienia.  Zadaniem  wykonawcy  jest  wskazanie  na  konkretne 

postanowienie  SWZ/wzoru  umowy,  zidentyfikowanie  danego  obowiązku  wykonawcy, 

wyjaśnienia  i  wykazanie  jakie  obiektywne  okoliczności  uniemożliwiają  jego  realizację  w 

terminie  określonym  przez  Zamawiającego.  Takiej  argumentacji  Odwołujący  nie  zawarł  w 

odwołaniu. Zdaniem Izby, Odwołujący wskazuje po raz kolejny na pewne ryzyka związane z 

możliwymi  opóźnieniami  w  realizacji  poszczególnych  faz  projektu,  ale  nie  identyfikuje 

obiektywnych  źródeł  takich  opóźnień,  opierając  się  wyłącznie  na  własnej  ocenie  swoich 

możliwości realizacji wymaganych zadań. To zaś nie stanowi zasadnej podstawy do zmiany 

terminu realizacji zamówienia.  

Odn

osząc się do argumentów Odwołującego dotyczących przygotowania i odbioru, Izba po 

raz  kolejny  wskazuje,  że  stanowisko  wykonawca  ogranicza  się  do  ogólnych  twierdzeń  jak: 

„(…)  trudno  zakładać,  że  w  tak  krótkim  czasie  będzie  możliwe  przeprowadzenie  odbioru 

do

kumentacji”.  Zdaniem  Izby  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wykazał  naruszenia 

podniesionych w odwołaniu przepisów ustawy Pzp.  

Odnosząc się do stanowiska Odwołującego w zakresie serwerowni/ośrodka Zamawiającego 

na terenie miasta Gorzów Wielkopolski, Izba również uznała, że w tym zakresie Odwołujący 


nie  wykazał  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp.  Argumentacja  Odwołującego  ponownie 

spr

awdza  się  do  ogólnych  stwierdzeń:  (…)  prace  związane  z  przenoszeniem  środowiska 

zawsze napotykają na problemy”; (…) sprawdzenie równoległych działań będzie niemożliwe 

(lub  co  najmniej  utrudnione)

”.  Zdaniem  Izby,  powyższe  twierdzenia  nie  potwierdzają 

narusz

enia  przepisów  ustawy.  Odwołujący  nie  wykazał  obiektywnych  okoliczności,  które 

uniemożliwiają  wykonanie  zadań  w  ramach czasowych  wskazanych  przez  Zamawiającego. 

Nawet jeśli mogą wystąpić trudności ich realizacji, Odwołujący nie określił rodzaju trudności, 

a co więcej nie wykazał, że przy odpowiednim zabezpieczeniu zasobów kadrowych nie ma 

obiektywnej możliwości zapobiegnięcia ich pojawieniu się. 

O

dnosząc  się  do  argument  dotyczących  terminu  dostawy  infrastruktury,  Izba  uznała,  że 

Odwołujący  nie  wykazał  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp.  Odwołujący  w  sposób  ogólny 

wskazał, że czas dostawy niezbędnej infrastruktury wynosi od 6 – 12 miesięcy, wyjaśniając, 

że w jego ocenie, czas przewidziany przez Zamawiającego jest zbyt krótki na konfigurację i 

wdrożenie. Okoliczności tych Odwołujący nie wykazał, zaś zasadności zarzut Izba nie może 

oprzeć  na  ogólnych  twierdzeniach  wykonawcy.  Nie  ulega  wątpliwości,  że  na  rynku  istnieje 

szeroki krąg dostawców infrastruktury wymaganej przez Zamawiającego, dowód zaś złożony 

przez Odwo

łującego dotyczy wyłącznie jednego z dystrybutorów.  Z jego treści nie wynikają 

obiektywne  okoliczności  wydłużonych  dostaw,  czy  są  one  spowodowane  rzeczywiście 

opóźnieniami  u  producenta.  Ponadto,  oświadczenie  to  dotyczy  wyłącznie  części 

infrastruktury.  Odw

ołujący  nie  wyspecyfikował  poszczególnych  elementów  infrastruktury 

wymaganej przez Zamawiającego i nie wykazał, które spośród nich nie mogą być zakupione 

przez wykonawcę w termiach wymaganych przez Zamawiającego z uwagi na istnienie jakiś 

obiektywnych uwar

unkowań rynkowych.  

Odnosząc  się  do  argumentu  Odwołującego  dotyczącego  terminu  realizacji  zamówienia 

wynikającego  z  „Wyciągu  koncepcji  technicznej”,  Izba  wskazuje,  że  była  to  wyłącznie 

koncepcja  i  hipotetyczne  terminy  wykonania  zamówienia  na  moment  jej  przygotowania. 

Niezrozumiałym  dla  Izby  jest  twierdzenie  Odwołującego,  że  dokument  ten  stanowi 

potwierdzenie,  że  obecne  postępowanie  jest  nakierowane  na  konkretnego  wykonawcę. 

Odwołujący w żaden sposób nie uzasadnił tego stanowiska. Nie określił jaki to wykonawca 

czy  grupa  wykona

wców  jest  niezasadnie  preferowana  przez  Zamawianego  i  z  jakich 

postanowień  SWZ  ta  preferencja  wynika.  Termin  realizacji  zamówienia  określony  przez 

Zamawiającego  niewątpliwie  zobowiązuje  każdego  z  wykonawców  zainteresowanego 

udziałem  w  przedmiotowym  postępowaniu  do  analizy  swoich  możliwości  realizacji 

zamówienia,  w  szczególności  konieczności  zaangażowania  znacznego  potencjału 

osobowego  z  uwagi  na  rygorystyczny  harmonogram  prac. 

Jest  oczywistym  dla  Izby,  że 


indywidualna  sytuacja  każdego  wykonawcy,  obecnie  realizowane  przedsięwzięcia, 

dostępność  pracowników,  możliwość  utworzenia  konsorcjum  determinują  czy  wykonawca 

będzie  w  stanie  podjąć  się  realizacji  zamówienia  w  rygorystycznych  ramach  czasowych. 

Zadaniem  jednak  Zamawiającego  nie  jest  dostosowanie  terminu  realizacji  zamówienia  do 

tych  indywidualnych  uwarunkowań  wykonawcy.  W  przedmiotowym  postępowaniu,  reżim 

czasowy  narzucony  przez  Zamawiającego  wynika  z  faktu,  iż  zamówienie  jest 

współfinansowanie z środków UE. Zamawiający jest zobowiązany do rozliczenia projektu w 

terminie  do  30  listopada  2023  r.,  przy  czym  faktury  z  tytułu  realizacji  umów  muszą  być 

wystawione do końca  października 2023 r. Zamawiający złożył dowody potwierdzające brak 

możliwości  przedłużenia  finansowania,  z  uwagi  na  brak  możliwości  przedłużenia  okresu 

kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do programów na lata 2014 – 2020. Wobec czego 

Zamawiający  stanął  wobec  wyboru  pomiędzy  dwoma  rozwiązaniami  –  Zamawiający  może 

zrezygnować z realizacji projektu, ze szkodą dla interesu społecznego, któremu służyć miało 

projektowane  data  center  oraz  uruchamiane  e-

usługi  albo  kontynuować  postępowanie  w 

ramach  czasowych  wynikających  z  umowy  o  dofinansowanie.  Izba  podkreśla,  że  ramy 

czasowe  realizacji  zamówienia  określone  przez  Zamawiającego  są  rygorystyczne,  ale 

okoliczność  ta  sama  w sobie  nie stanowi  naruszenia ustawy  Pzp.  Takie naruszenie można 

byłoby  stwierdzić  przykładowo  w  sytuacji,  w  której  Odwołujący  wykazałby,  że  terminy 

okr

eślone  przez  Zamawiającego  są  niemożliwe  do  dochowania,  z  uwagi  na  obiektywne 

uwarunkowania  rynkowe. 

Tymczasem  Odwołujący  powołuje  się  na  trudności  w  realizacji 

zamówienia,  nie  wykazuje  w  jaki  sposób  zamówienie  jest  nakierowane  na  jednego  (grupę) 

wykonawców,  posługuje  się  ogólną  retoryką  o  niezasadnym  ograniczeniu  dostępu 

wykonawców do zamówienia.  Nie ma wątpliwości, że realizacji zamówienia leży w interesie 

społecznym. Głównym celem projektu jest zwiększenie poziomu korzystania przez obywateli, 

w  tym  osoby  z  niepełnosprawnościami,  przedsiębiorców  i  administrację  z  nowoczesnej, 

elektronicznej  administracji  w  zakresie  e-

usług  publicznych  na  terenie  Województwa 

Lubuskiego. 

Interes  i  indywidualne  uwarunkowani  Odwołującego  nie  mogą  warunkować 

realizacji  w/w  interesu  społecznego,  przy  braku  wykazania  przez  wykonawcę  naruszeń 

przepisów ustawy Pzp.  

Odnosząc  się  do  twierdzeń  Odwołującego  o  możliwości  obciążania  wykonawcy  karami 

umownymi  z  tytułu  nieterminowego  wykonania  zamówienia,  Izba  wskazuje,  że  realizacja 

przedmiotu  zamówienia niewątpliwie  wymaga  współpracy  z  szeregiem  podmiotów  trzecich, 

jak również współpracy pomiędzy Zamawiającym, a wykonawcą. Wykonawca ma możliwość 

zabezpieczenia  swojej  pozycji  kontraktowej  poprzez  dążenie  do  wprowadzenia 

odpowiednich  postanowień  w  umowie.  Również  w  tym  postępowaniu,  niepokoje 

Odwołującego  co  do  możliwości  sprawnego  i  terminowego  uzyskania  danych  od  gmin, 


opóźnień  z  tym  związanych,  wykonawca  miał  możliwość  zaadresować  we  wzorze  umowy 

poprzez  wprowadzenie  odpowiednich  postanowień,  które  minimalizowałby  jego  ryzyko 

odpowiedzialności  za  opóźnienia  w  przekazaniu  takich  danych.  Odwołujący  jednakże  nie 

objął  zakresem  zaskarżenia  żadnych  postanowień  umownych.  Zatem  Izba  nie  może  objąć 

zakresem  analizy  i  rozstrzygnięcia  regulacji  umownych  dotyczących  zasad  naliczania  kar 

umownych czy podziału odpowiedzialności pomiędzy stronami umowy.  

Odnosząc się natomiast do kwestii naruszenia art. 436 pkt 1 ustawy Pzp wskazać należy, że 

przepis  ten,  określając  jako  zasadę  ustalanie  terminu  realizacji  zamówienia  w  dniach, 

tygodniach,  miesiącach  lub  latach,  wprost  dopuszcza  określenie  tego  terminu  przez 

wskazanie  daty,  pod  warunkiem  istnienia  ku  temu  obiektywnego  uzasadnienia.  W  ocenie 

Izby Zamawiający wykazał, że w okolicznościach tej sprawy uzasadnione było posłużenie się 

datą kalendarzową. Jak wskazał Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, zamówienie jest 

współfinasowane  ze  środków  pochodzących  z  Unii  Europejskiej.  Wskazana  przez 

Zamawiającego  data  końcowa  realizacji  zamówienia  jest  zbieżna  z  datą  narzuconą 

Zamawiającego  z  Umowy  o  dofinansowanie.  Niedotrzymanie  terminu  realizacji  zamówienia 

prowadzi do utraty dofinansowania. 

Z dokumentów złożonych przez Zamawiającego wynika, 

że  nie  ma  możliwości  wydłużenia  okresu  rozliczenia  wydatków.  Zatem  Zamawiający  ma 

możliwości  podjęcia  próby  realizacji  projektu  we  wskazanym  terminie  albo  może 

zrezygnować z jego przeprowadzenia, ze szkodą dla interesu społecznego, któremu służyć 

miało projektowane data center oraz uruchamiane e-usługi. Zdaniem, Izby należy przypisać 

nadrzędną  wartość  dążeniu  Zamawiającego  do  realizacji  inwestycji,  w  ramach  czasowych 

wynikających  z  dofinansowania.  Termin  rozliczenia  dofinansowania  jest  terminem 

niezależnym  od  Zamawiającego  i  wynikających  z  zasad  funkcjonowania  i  rozliczenia 

wydatków programów operacyjnych perspektywy finansowej 2014 – 2020.  

Mając na uwadze powyższe, Izba uznała zarzut Odwołującego dotyczące terminu realizacji 

zamówienia za niezasadny.  

Zarzut 

dotyczący warunku udziału w postępowaniu  

W ocenie Izby zarzut nie potwierdził się. Odwołujący wskazał, że Zamawiający naruszył art. 

16 pkt 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 112 ust. 1 i 2 ustawy Pzp 

poprzez określenie warunku 

udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznej  i  zawodowej  z  naruszeniem 

zasady  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców  i  proporcjonalności. 

Naruszenia tych zasad, Odwołujący w żaden sposób nie wykazał.  


N

ależy  wskazać,  że  zgodnie  z  art.  112  ust.  1  ustawy  Pzp,  zamawiający  określa  warunki 

udziału  w  postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz 

umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w 

szczególności  wyrażając  je  jako  minimalne  poziomy  zdolności.  Zgodnie  z  art.  116  ust.  1 

ustawy  Pzp,  w 

odniesieniu  do  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  zamawiający  może 

określić  warunki  dotyczące  niezbędnego  wykształcenia,  kwalifikacji  zawodowych, 

doświadczenia,  potencjału  technicznego  wykonawcy  lub  osób  skierowanych  przez 

wykonawcę do realizacji zamówienia, umożliwiające realizację zamówienia na odpowiednim 

poziomie  jakości.  W  szczególności  zamawiający  może  wymagać,  aby  wykonawcy  spełniali 

wymagania  odpowiednich  norm  zarządzania  jakością,  w  tym  w  zakresie  dostępności  dla 

osób  niepełnosprawnych,  oraz  systemów  lub  norm  zarządzania  środowiskowego, 

wskazanych  przez  zamawiającego  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  w  dokumentach 

zamówienia. 

Izba wskazuje, że ustawodawca uprawnia zamawiających do określenia warunków udziału w 

postępowaniu.  Jest  to  narzędzie  służące  weryfikacji  rzetelności  wykonawców.  Naczelną 

zasadą  jaką  zamawiający  winien  kierować  się  określając  warunki  udziału  w  postępowaniu 

jest zasada proporcjonalności. Zasada ta oznacza zobowiązanie do podejmowania środków 

proporcjonalnych  do  zakładanego  celu  i  unikania  środków  nadmiernych,  niekoniecznych. 

Przy  czym,  wykonawca  kwestionujący  dany  warunek  udziału  w  postępowaniu  winien 

wykazać  w  jaki  sposób  zasada  proporcjonalności  jest  naruszona,  w  jaki  sposób  dane 

wymaganie  zamawiającego  jest  nadmierne  w  stosunku  do  zakładanego  celu.  W  tym 

kontekście  kluczowe  jest  ustalenie  celu  jaki  zamawiający  zamierza  osiągnąć  poprzez 

wprowadzenie określonego warunku udziału w postępowaniu. Ustawodawca wskazał w art. 

112  ust.  1 

ustawy  Pzp,  że  warunki  udziału  w  postępowaniu  mają  służyć  zweryfikowaniu 

zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  tym  samym  ocena  ich 

proporcjonalności musi obywać się właśnie przez pryzmat weryfikacji zdolności wykonawcy 

do należytego wykonania zamówienia.  

Nie ulega wątpliwości, że w interesie zamawiającego leży, by jego zamówienie realizowane 

było  przez  wykonawcę  dysponującego  niezbędną  wiedzą  i  doświadczeniem  nabytym  przy 

wykonywaniu  prac  o  takim  samym  lub  podobnym  charakterze  co  przedmiot  zamówienia. 

Taki

e bowiem doświadczenie minimalizuje ryzyko nieprawidłowego wykonania zamówienia. 

To  uprawnienie  zamawiającego  podlega  weryfikacji  względem  reguł  wyrażonych  w  art.  16 

ustawy  Pzp  i  ustaleniu  czy  zamawiający  zachował  niezbędną  równowagę  między  jego 

interesem 

polegającym  na  uzyskaniu  gwarancji  należytego  wykonania  zamówienia,  a 

interesem  potencjalnych  wykonawców,  których  nie  wolno  w  drodze  wprowadzenia  w 


specyfikacji  nadmiernych  wymagań  z  góry  eliminować  z  udziału  w  przetargu.  Ocena  zaś 

powyższych  reguł  odbywa  się  w  realiach  konkretnego  postępowania  przetargowego, 

przedmiotu zamówienia i celu jaki Zamawiający zamierza osiągnąć wprowadzając określony 

warunek udziału w postępowaniu. 

Zdaniem  Izby, 

Odwołujący  w  sposób  ogólny  i  lakoniczny  odwołuje  się  do  zasad  jakie 

Zamawiający  winien  przestrzegać  określając  warunki  udziału  w  postępowaniu  tj.  zasady 

proporcjonalności  i  równego  traktowania  wykonawców,  bez  odniesienia  owych  zasad  do 

postępowania  prowadzonego  przez  Zmawiającego  i  bez  jakiegokolwiek  wykazania 

naruszenia  takich  zasad. 

Dokonując  analizy  argumentacji  Odwołującego,  Izba  uznała,  że 

sprowadza  się  wyłącznie  do  zaakcentowania  liczby  wymaganych  usług  i  konstatacji,  że 

wymóg  wykazania  przez  wykonawcę  doświadczenia  w  realizacji  26  usług  narusza  zasadę 

proporcjo

nalności.  Izba  nie  zgadza  się  z  takim  stanowiskiem.  Zamawiający  rzeczywiście 

wymaga  do  wykonawców  wykazania  doświadczenia  w  wykonaniu  łącznie  26  usług. 

Jednakże  nie  ma  żadnych  podstaw  do  stwierdzenia  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp 

wyłącznie  na  podstawie  liczby  wymaganych  usług.  Odwołujący  nie  przeprowadził  żadnej 

analizy  pomiędzy  zakresem  obowiązków  wynikających  z  OPZ,  a  zakresem  wymaganego 

doświadczenia  w  celu  ewentualnego  wykazania  braku  związku  pomiędzy  tym  co  wymaga 

Zamawiający  w  postępowaniu,  a  wymaganym  doświadczeniem.  Wykazanie  takiej 

okoliczności  mogłoby  stanowić  podstawie  do  stwierdzenia  naruszenia  przepisów  ustawy 

Pzp. 

Ponadto,  Odwołujący  nie  wykazał,  że  zakres  doświadczenia  wymaganego  przez 

Zamawiającego  prowadzi  do  niezasadnego  ograniczenia  dostępu  do  rynku.  Odwołujący 

mógł  przeprowadzić  dowód  na  wykazanie,  że  zakresem  doświadczenia  objęte  są  usługi 

specyficzne,  s

poradycznie  wykonywane  na  rynku,  co  powoduje,  że  jest  wąsko  grono 

wykonawców  legitymujących  się  wymaganym  doświadczeniem,  a  tym  samym  dostęp  do 

zamówienia jest znacznie ograniczony. Odwołujący nie podjął nawet próby przeprowadzenia 

takiego  dowodu.  Odwołujący  odwołał  się  wyłącznie  do  liczby  usług  i  rzekomej  praktyki 

rynkowej,  co,  zdaniem  Izby,  nie uzasadnia stwierdzenia naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp. 

Warunki  udziału  w  postępowaniu  są  określana  na  potrzeby  konkretnego  postępowania, 

przez  konkretnego  zamawiającego,  który  samodzielnie  determinuje  w  jaki  sposób 

zminimalizować  ryzyko  nieprawidłowego  czy  nieterminowego  wykonania  zamówienia. 

Pra

ktyka rynku ma tu wtórne znaczenie. Celem zaś Zamawiającego w tym postępowaniu jest 

sprawne i terminowe zrealizowane inwestycji w celu pełnego wykorzystania dofinansowania. 

Narzędziem  do  realizacji  tego  celu  jest  z  pewnością  wybór  wykonawcy,  które  posiada 

doświadczenie  w  realizacji  funkcjonalności  systemu  składających  się  na  przedmiot 

zamówienia.   


Odnosząc  się  do  wymogu  wielokrotności  wykonania  poszczególnych  usług,  również, 

zdaniem  Izby, 

Odwołujący  nie  wykazał  zasadności  podniesionego  zarzutu.  Argumentacja 

Odwołującego  sprawdza  się  do  jednego  zdania  tj.:  ze  względu  na  ilość  usług,  nie  powinno 

być atrybutu  wielokrotności. Izba  nie widzi  powiazania logicznego  pomiędzy liczbą  usług,  a 

ich  wi

elokrotnością.  Każda  usługa  dotyczy  innej  funkcjonalności  systemu,  jest  innym 

zadaniem,  weryfikuje  inny  zakres  umiejętności  wykonawcy.  O  ile  można  przyjąć,  że  liczba 

wykonanych  usług  świadczy  o  doświadczeniu  wykonawcy,  o  tyle  Odwołujący  pomija 

całkowicie,  że  usługi  wymagane  przez  Zamawiającego  mogą  być  wykonane  w  ramach 

jednego dużego wdrożenia systemu informacji przestrzennej. Odwołujący pomija również, że 

warunki  udziału  w  postępowaniu  mają  na  celu  weryfikację  doświadczenia  wykonawcy 

związanego  z  przedmiotem  zamówienia,  nie  zaś  ogólnego  doświadczenia  wykonawcy 

związanego z liczbą wykonanych usług.  

Zdaniem  Izby  nie  stanowi  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp  wymaganie,  aby  wykonawca 

legitymował  się  wykonaniem  danej  funkcjonalności  co  najmniej  dwa  razy.  Odwołujący  nie 

wykazał  w  czym  miałoby  się  wyrażać  takie  naruszenia.  Nie  wykazał,  że  ze  względu  na 

specyfikę  wymagań  liczba  wykonawców,  którzy mogą  je  spełnić  jest  ograniczona.  Zdaniem 

Izby zakres 

doświadczenia wymaganego przez Zamawiającego stanowi narządzenie służące 

minimalizowaniu  ryzyka  opóźnień  w  realizacji  zamówienia,  co  ma  istotne  znaczenie  w 

kontekście  przyjętego  przez  Zamawiającego  harmonogramu.  Kilkukrotna  realizacja  danej 

usługi  umożliwia  zetknięcie  się  wykonawcy  z  większą  ilością  stanów  faktycznych  oraz 

wymagań zamawiających, które należy uwzględnić  planując realizację zadania, istotna jest 

również  powtarzalność,  pozwalająca  na  wyeliminowanie  przypadkowego  obrotu  zdarzeń  i 

uwiarygadniająca  możliwość  wykonania  przez  wykonawcę  usługi  w  sposób  prawidłowy  i 

rzetelny.  Jako  mi

nimum  niezbędne  do  uznania,  że  wykonawca  zdobył  wymagane  dla 

realizacji za

mówienia doświadczenie Zamawiający uznał przynajmniej dwukrotne wykonane 

danej  usługi.  Zdaniem  Izby,  liczba  usług  referencyjnych  została  przez  Zamawiający 

dostosowana 

do skali zadań z jakimi wykonawca zetknie się przy realizacji  zamówienia.  

Odnosząc  się  do  zarzutu  obniżenia  wartości  referencyjnej  z  kwoty  500.000  do  250.000  zł, 

Izba  wskazuje,  że  Odwołujący  nie  przedstawił  w  tym  zakresie  żadnej  argumentacji 

uzasadniającej taką zmianę. Ogólne rozważania Odwołującego dotyczące naruszenia zasad 

postępowania  z  art.  16  pkt  1  i    oraz  art.  112  nie  stanowią,  zdaniem  Izby,  wystarczającego 

uzasadnienia

. Zadaniem Odwołującego było wykazanie dlaczego i w jaki sposób w/w kwota 

referencyjna narusza w/w przepisy ustawy. 

Podstawa faktyczna zarzutu nie może ograniczać 

się do  przytoczenia  przepisów  ustawy.  Odwołujący  nie  przedstawił  innej argumentacji.  Izba 

uznała więc zarzut nie niezasadny.  


Zarzut dotyczący kryterium oceny ofert – Funkcjonalność systemu  

Izba uznała zarzut za niezasadny. W uzasadnieniu zarzutu Odwołujący wskazał, że przyjęte 

przez Zamawiającego kryterium oceny ofert – Funkcjonalność systemu narusza art. 240 ust. 

2  ustawy  Pzp  bowiem  kryterium  to  nie  gwarantuje 

równego  traktowania  wykonawców 

zarówno  na  etapie  przygotowania  ofert  (składania),  jak  i  ich  oceny;  nie  będzie  stosowane 

dokładnie  w  ten  sam  sposób  wobec  wszystkich  ofert;  nie  będzie  stosowane  w  sposób 

przejrzysty oraz kryterium to nie dotyczy 

wiarygodnych i weryfikowalnych treści zawartych w 

ofertach. Zdaniem Izby, Odw

ołujący powyższych twierdzeń w żaden sposób nie wykazał. W 

istocie  argumentacja  Odwołującego  sprowadza  się  do  twierdzenia,  że  nie  będzie  w  stanie 

wykonać  próbki  z  uwagi  na  termin  złożenia  oferty  i  wymagany  zakres  obligatoryjnych 

wymagań.  Przy  czym  Odwołujący  nie  wyjaśnia,  a  tym  bardziej  nie  wykazuje,  dlaczego 

przyjęte  przez  Zamawiającego  kryterium  oceny  ofert  narusza  przepisy  ustawy  Pzp. 

Indywidualne  uwarunkowania  Odwołującego  z  pewnością  nie  uzasadniają  takiego 

naruszenia. 

Izba  zwraca  uwagę,  że  możliwość  żądania  od  wykonawców  złożenia  próbki 

wynika  z  przepisów  rozporządzenia  w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz 

innych  dokumentów  lub  oświadczeń,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy. 

Wprowadzenie  zatem  kryterium  oceny  ofert  - 

Funkcjonalność  systemu  weryfikowanego  za 

pomocą  próbki  składanej  przez wykonawcę  nie stanowi  naruszenia przepisów  ustawy  Pzp. 

Naruszania  przywołanych  przez  Odwołującego  zasad  ustalenia  kryterium  oceny  ofert, 

Odwołujący w żaden sposób nie wykazał.  

Jak wyjaśnił Zamawiający, z uwagi na ograniczony czas Zamawiający zakłada wykorzystanie 

gotowych rozwiązań, a nie budowy nowego rozwiązania od podstaw, celem przyspieszenia 

realizacji  zamówienia.  Przeprowadzone  konsultacje  rynkowe  przyniosły  wiedzę  na  temat 

ofer

owanych  przez  rynek  rozwiązań  i  dostępności  kilku  konkurencyjnych  rozwiązań. 

Zamawiającego  wprowadził  obowiązek  złożenia  próbki,  który  ma  na  celu  zaprezentowanie 

przez  potencjalnych  w

ykonawców  możliwości  oferowanego  rozwiązania  podczas 

demonstracji najistotniej

szych obszarów funkcjonalnych. Próbki jest przyjętą metodą badania 

ofert na rozwiązania informatyczne w sytuacji, gdy z punktu widzenia Zamawiającego istotna 

jest  weryfikacja  realności  oświadczeń  i  deklaracji  wykonawców  przedstawionych  w  ofercie. 

Podejście takie w ocenie Izby nie stanowi nieuzasadnionego ograniczenia konkurencyjności 

postępowania.  

Izba podkreśla raz jeszcze, że naruszenie przepisów ustawy Pzp nie może być stwierdzone 

w  oparciu  o  subiektywne  stanowisko  wykonawcy  czy  też  ogólną  argumentację  dotyczącą 


naruszenia  zasad  postępowania.  Odwołujący  w  istocie  w  żaden  sposób  nie  wykazał 

dlaczego  przyjęte  kryterium  oceny  ofert  jest  nieprzejrzyste,  nie  dotyczy  wiarygodnych  i 

weryfikowalnych  treści  zawartych  w  ofertach,  rodzi  ryzyko  nierównego  traktowania 

wykonawców.  Odwołujący  nie  zakwestionował  żadnego  postanowienia  z  Załącznika  7c. 

Uzasadnienie  zarzutu 

Odwołującego  ma  charakter  nader  ogólny  i  nie  poparty  żadnymi 

dowodami czy nawet głębszą analizą. Izba nie może na takiej podstawie uznać zasadności 

zarzutu.  Podkreślić  należy,  że  Odwołujący  nie  odniósł  się  w  żaden  specyficzny  sposób  do 

zakresu  czynności,  jakie  wykonawca  ma  zrealizować  w  ramach  próbki.    Nie  uzasadnił, 

których  z  tych  czynności  nie  będzie  można  obiektywnie  wykonać  i  czym  jest  to 

spowodowane.  Samo 

posłużenie  się  przez  Odwołującego  pojęciem  proporcjonalności, 

przejrzystości,  równego  traktowania  bez  przełożenia  ich  na  stan  faktyczny  sprawy  nie 

stanowi, w ocenie Izby, poprawnego i wystarczającego uzasadnienia podniesionego zarzutu.   

Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.   

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  557  oraz  art. 

574 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 

5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 

r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).  

Przewodniczący:…………………………..