KIO 132/23 POSTANOWIENIE dnia 30 stycznia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 15.02.2023

Sygn. akt: KIO 132/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 30 stycznia 2023 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Monika Kawa- 

Ogorzałek 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  postępowania  w  dniu  30 

stycznia    2023  r. 

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odw

oławczej w dniu 16 stycznia 2023 r. przez wykonawcę – IZAN+ Sp. z o.o. z siedzibą w 

Krakowie 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Szpital  Uniwersytecki  nr  1  im.  dr.  A. 

Jurasza w Bydgoszczy 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze, 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

stanowiącej uiszczony wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  1

1  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 t.j.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni 

od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący :  ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 132/23 

UZASADNIENIE 

Szpital  Uniwersytecki  nr  1  im.  dr.  A.  Jurasza  w  Bydgoszczy 

(dalej:  „Zamawiający”) 

prowadzi 

na  podstawie  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(tekst  jednolity  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  171

0 ze zm.  dalej: „Pzp”)    postępowanie o udzielenie 

zamówienia  pn.  „Świadczenie  usługi  kompleksowego  utrzymania  czystości,  higieny, 

tran

sportu wewnętrznego oraz czynności pomocowych na terenie Szpitala Uniwersyteckiego 

nr 1 im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy

”. 

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej pod numerem 2023/S 003-006124. 

W  dniu  16  stycznia  2023r.  wykonawca  - 

IZAN+  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie 

wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej.  Odwołujący  zarzucił 

Zamawiającemu naruszenie: 

 art. 240 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 242 ust. 1 Pzp. w zw. art. 16 pkt 1-3 Pzp  

a)  p

oprzez  określenie  w  XIX  rozdziale  "Opis  kryteriów,  którymi  zamawiający  będzie  się 

kierował  przy  wyborze  oferty,  wraz  z  podaniem  wag  tych  kryteriów  i  sposobu  oceny  ofert" 

S

pecyfikacji Warunków Zamówienia (dalej jako: SWZ) kryterium Parametry jakościowe – na 

podstawie  deklaracji  Wykonawcy  w  Formularzu 

podczas  gdy:  Zamawiający  określił  sposób 

weryfikacji kryterium - 

Parametry jakościowe jako stanowiące obietnicę, co prowadzi do tego, 

że  nie  jest  możliwe  właściwe  porównanie  ofert  a  kryterium  to  jest  całkowicie 

nieweryfikowalne; 

b)  Zamawiający  określił  pozacenowe  kryterium  oceny  ofert  podkryterium  -  Zachowanie 

ciągłości  realizacji  usługi.  Wyposażenie  zamienne  sprzętu  do  realizacji  usługi  na  skutek 

awarii,  zepsucia,  w  sposób  niejasny,  nieprecyzyjny  albowiem  nie  jest  wiadome,  którego 

sprzętu dotyczy czas wymiany. 

a

rt.  112  ust.1  Pzp  w  związku  z  art.  105  ust.  1  Pzp  w  związku  z  art.  16  pkt  1  Pzp 

poprzez  skonstruowanie  warunku  udziału  w  zakresie  dysponowania  osobami  zdolnymi  do 

wykonania zamówienia w sposób umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego 

wykonania zamówienia; 

art.  433  pkt  4  Pzp 

poprzez  art.  433  pkt  4  Pzp  przez  określenie  w  projektowanych 

postanowieniach 

umowy  klauzuli  przewidującej  po  stronie  Zamawiającego  prawo  do 

ograniczenia  zakresu  zamówienia  bez  wskazania  minimalnej  wartości  lub  wielkości 

świadczenia stron; 

art.  4  i  5  ustawy  z  dnia  9  listopada  2018  r.  o  elektronicznym  fakturowaniu  w 

zamówieniach  publicznych,  koncesjach  na  roboty  budowlane  lub  usługi  oraz  partnerstwie 

publiczno-prywa

tnym (DZ. U. 2018 poz. 2191 ze zm.) poprzez zastrzeżenie w § 12 ust. 2 w 


Sygn. akt: KIO 132/23 

załączniku  Nr  8  do  -  Projektowane  postanowienia  Umowy,  że  zamawiający  wymaga 

dostarczania  faktur  w  wersji  elektronicznej  w  formie  tekstowej  na  adres:  faktury-

[email protected].,  a 

także,  że  Zamawiający  wymaga  również  dostarczenia  faktury  w 

formie  papierowej  podczas  gdy  zamawiający  jest  zobowiązany  do  posiadania  konta  na 

platformie  i  do  odbierania  od  wykonawcy  ustrukturyzowanych  faktur  elektronicznych 

przesłanych za pośrednictwem platformy określonej w ww. ustawie. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  26  stycznia  2023  r.  oświadczył,  że 

u

względnia zarzuty odwołania w części, tj. w zakresie:  

1. Zarzutu nr II.1 

– naruszenia art. 240 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 242 ust. 1 Pzp. w zw. art. 16 

pkt 1-3 Pzp 

a) Zamawiający określa zakresy, na które mają być wystawione wymagane certyfikaty 

oraz wymaga przedmio

towych środków dowodowych na potwierdzenie spełnienia kryterium 

„Parametry jakościowe”. Do Rozdziału IV SWZ dodaje ustęp 14 w brzmieniu:  

14. PRZEDMIOTOWE ŚRODKI DOWODOWE  

1.  Zamawiający  na  podstawie  art.  106  ust.  1  ustawy  Pzp  żąda  złożenia  wraz  z  ofertą 

n

astępujących przedmiotowych środków dowodowych:  

a)  Certyfikat  Systemu  Zarządzania  Środowiskowego  potwierdzający  spełnienie  wymagań 

normy  ISO  14001:2015  posiadający  ważność  na  dzień  składania  oferty,  wystawiony  przez 

akredytowaną  jednostkę  certyfikującą  w  co  najmniej  jednym  z  poniżej  wymienionych 

zakresów  (certyfikat  może  obejmować  także  inne,  niewymienione  poniżej  zakresy,  bez 

wpływu na ocenę kryterium):  

• usługa utrzymania czystości w obiektach  

• usługa utrzymania czystości i higieny w obiektach  

• usługa utrzymania czystości, higieny i dezynfekcji  

• usługa utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia  

• usługa sprzątania obiektów  

• usługa sprzątania i higieny w jednostkach ochrony zdrowia  

• usługi utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia, transportu wewnętrznego oraz 

pomocy przy pacjencie  

•  usługi  administracyjno-porządkowe  obiektów  oraz  terenów  zewnętrznych,  żywienie 

zbiorowe i catering,  

• usługi administracyjno-porządkowe obiektów, żywienie zbiorowe, catering,  

• usługi administracyjno–porządkowe,  

• usługa opieki nad pacjentem dla podmiotów leczniczych,  

• usługi pomocowe dla pacjenta,  

• usługi pomocowe dla podmiotów leczniczych,  


Sygn. akt: KIO 132/23 

Powyższy  dokument  służy  potwierdzeniu  zgodności  z  kryterium  określonym  w  opisie 

kryteriów oceny ofert.  

b)  Certyfikat  Systemu  Zarządzania  Bezpieczeństwem  i  Higieną  Pracy  potwierdzający 

spełnienie wymagań normy ISO 45001:2018 posiadający ważność na dzień składania oferty, 

wystawiony  przez  akredytowaną  jednostkę  certyfikującą  w  co  najmniej  jednym  z  poniżej 

wymienionych  zakresów  (certyfikat  może  obejmować  także  inne,  niewymienione  poniżej 

zakresy, bez wpływu na ocenę kryterium):  

• usługa utrzymania czystości w obiektach  

• usługa utrzymania czystości i higieny w obiektach  

• usługa utrzymania czystości, higieny i dezynfekcji  

• usługa utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia  

• usługa sprzątania obiektów  

• usługa sprzątania i higieny w jednostkach ochrony zdrowia  

• usługi utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia, transportu wewnętrznego oraz 

pomocy przy pacjencie  

•  usługi  administracyjno-porządkowe  obiektów  oraz  terenów  zewnętrznych,  żywienie 

zbiorowe i catering,  

• usługi administracyjno-porządkowe obiektów, żywienie zbiorowe, catering,  

• usługi administracyjno–porządkowe,  

• usługa opieki nad pacjentem dla podmiotów leczniczych,  

• usługi pomocowe dla pacjenta,  

• usługi pomocowe dla podmiotów leczniczych,  

Powyższy  dokument  służy  potwierdzeniu  zgodności  z  kryterium  określonym  w  opisie 

kryteriów oceny ofert.  

c) Certyfikat Systemu Za

rządzenia Jakością potwierdzający spełnienie wymagań normy ISO 

9001:2015 posiadający ważność na dzień składania oferty, wystawiony przez akredytowaną 

jednostkę  certyfikującą  w  co  najmniej  jednym  z  poniżej  wymienionych  zakresów  (certyfikat 

może  obejmować  także  inne,  niewymienione  poniżej  zakresy,  bez  wpływu  na  ocenę 

kryterium):  

• usługa utrzymania czystości w obiektach  

• usługa utrzymania czystości i higieny w obiektach  

• usługa utrzymania czystości, higieny i dezynfekcji  

• usługa utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia  

• usługa sprzątania obiektów  

• usługa sprzątania i higieny w jednostkach ochrony zdrowia  


Sygn. akt: KIO 132/23 

• usługi utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia, transportu wewnętrznego oraz 

pomocy przy pacjencie  

•  usługi  administracyjno-porządkowe  obiektów  oraz  terenów  zewnętrznych,  żywienie 

zbiorowe i catering,  

• usługi administracyjno-porządkowe obiektów, żywienie zbiorowe, catering,  

• usługi administracyjno–porządkowe,  

• usługa opieki nad pacjentem dla podmiotów leczniczych,  

• usługi pomocowe dla pacjenta,  

• usługi pomocowe dla podmiotów leczniczych,  

Powyższy  dokument  służy  potwierdzeniu  zgodności  z  kryterium  określonym  w  opisie 

kryteriów oceny ofert.  

2.  Zamawiający  akceptuje  równoważne  przedmiotowe  środki  dowodowe  jeśli  potwierdzają, 

że oferowane usługi spełniają określone przez Zamawiającego wymagania.  

3. Zgodnie z art. 107 ust. 3, 

przedmiotowe środki dowodowe wskazane w ust. 14 pkt 1. ppkt 

a),  b)  i  c)  niniejszego  rozdziału  SWZ  nie  będą  podlegały  uzupełnieniu,  ponieważ  służą 

potwierdzeniu zgodności z kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert w Rozdziale 

XIX ust. 3 SWZ.  

b) Zamawiający modyfikuje zapisy Rozdziału XIX ust. 3 SWZ w następujący sposób:  

usuwa się następujące kryteria jakościowe:  

1. Zachowanie ciągłości realizacji usługi, wyposażenie zamienne sprzętu do realizacji usługi 

na skutek awarii, zepsucia,  

2. Organizacja pracy,  

3. Elektroniczny system nadzoru nad jakością i stanem realizacji usługi*  

w  kryterium  jakościowym  wymagane  będą  tylko  certyfikaty  ISO  –  zmieniony  zapis  w 

Rozdziale XIX ust. 3 SWZ brzmi:  

1. Zasady oceny ofert w kryterium 

Parametry jakościowe (PJ) - waga 40%:  

Ilość punktów przyznanych za  

Kryterium parametry jakościowe oferty badanej  

PJ = ( ------------------------------------------------------------- x 100) x waga kryterium tj. 40 %  

Maksymalna możliwa do zdobycia ilość punktów  

za Kryterium parametry jakościowe, tj. 30,00  

gdzie:  PJ  -  wa

rtość  punktowa  badanej  oferty  -  Kryterium  parametry  jakościowe  Punktacja 

będzie przyznana według poniższego:

L. p.  

Parametry jakości  

Opis Kryterium  

Punktacja  

Certyfikat jakości  

Wykonawca posiada certyfikat ISO 

14001  i  będzie  go  utrzymywał  w 

TAK 10 pkt  

NIE 0 pkt  


Sygn. akt: KIO 132/23 

całym okresie realizacji usługi  

Certyfikat jakości  

Wykonawca posiada certyfikat ISO 

45001  i  będzie  go  utrzymywał  w 

całym okresie realizacji usługi  

TAK 10 pkt  

NIE 0 pkt  

Certyfikat jakości  

Wykonawca posiada certyfikat ISO 

9001  i  będzie  go  utrzymywał  w 

całym okresie realizacji usługi  

TAK 10 pkt  

NIE 0 pkt  

Maksymalna  możliwa  do  zdobycia  ilość  punktów  za  parametry  jakościowe  podlegające 

ocenie to 30,00 

punktów. 

Jeżeli  Wykonawca  oświadczy  w  kryterium  „Parametry  jakościowe”,  iż  posiada  wskazane 

przez  Zamawiającego  certyfikaty  ale  nie  złoży  wraz  z  ofertą  przedmiotowych  środków 

dowodowych wskazanych w Rozdziale IV ust. 14 SWZ, oferta będzie podlegała odrzuceniu 

na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w związku z art. 107 ust. 3 ustawy Pzp. 

Jeżeli  Wykonawca  oświadczy  w  kryterium  „Parametry  jakościowe”,  iż  nie  posiada 

wskazanych  przez  Zamawiającego  certyfikatów,  otrzyma  0  pkt  i  nie  załącza  do  oferty 

przedmio

towych środków dowodowych wskazanych w Rozdziale IV ust. 14 SWZ. 

W  ocenie  Zamawiającego  wprowadzone  zmiany  zapewniają  Zamawiającemu  zapewnienia 

nal

eżytej jakości oferowanej usługi, a zarazem nie ograniczają konkurencji wykonawców. 

2. Zarzut nr II.2 

– naruszenie Art. 112 ust.1 Pzp w związku z art. 105 ust. 1 Pzp w związku z 

art. 16 pkt 1 Pzp 

Zamawiający zmienia postanowienie Rozdziału X pkt 3 ppkt 6 na następujące: 

„6) Wykaz osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego wraz 

z  inform

acjami  na  temat  ich  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania 

zamówienia  publicznego  a  także  zakresu  wykonywanych  przez  nie  czynności  oraz 

informacją  o  podstawie  do  dysponowania  tymi  osobami  oraz  załączeniem  referencji  bądź 

innych  dokumentów  sporządzonych  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  usługi  zostały 

wykonane  potwierdzających,  że  usługa  w  okresie  nadzoru  i  koordynowania  usługi  przez 

wsk

azaną osobę kadry kierowniczej z doświadczeniem w realizacji funkcji koordynatora była 

wykonana  należycie  oraz  załączeniem  referencji  bądź  innych  dokumentów  sporządzonych 

przez  podmiot,  na  rzecz  którego  usługi  zostały  wykonane  potwierdzających,  że  usługa  w 

okresie  nadzoru  i  koordynowania  przez  wskazaną  osobę  kadry  kierowniczej  z 

doświadczeniem w realizacji funkcji Kierownika Obiektu była wykonana należycie.” 

3.  Zarzut  II.3 

–  naruszenie  art.  433  pkt  4  Pzp  poprzez  art.  433  pkt  4  Pzp.  Zamawiający 

zmienia  §  12  ust  14  Załącznika  nr  8  do  SWZ  poprzez  dodanie  zdania  kolejnego  we 

wspomnianym ust. o następującym brzmieniu: 


Sygn. akt: KIO 132/23 

„Minimalna  gwarantowana  wielkość  zamówienia  wynosi  90%  wynagrodzenia  brutto 

wykonawcy określonego w § 12 ust. 1 umowy, według stanu na dzień jej zawarcia.” 

4.  Zarzut  II.4 

–  naruszenie  art.  4  i  5  ustawy  z  dnia  9  listopada  2018  r.  o  elektronicznym 

fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz 

partnerstwie publiczno-prywatnym 

Zmiana §12 ust. 2 Załącznika nr 8 do SWZ – na następującą treść: 

„Wynagrodzenie  płatne  będzie  na  podstawie  faktury  VAT  za  okresy  miesięcznie  z  dołu  w 

wysokości  1/48  kwoty  o  której  mowa  w  ust.  1  niniejszego  paragrafu,  począwszy  od  dnia 

1.06.2023 r., z uwzględnieniem postanowień ust. 14. Faktura wynikająca z realizacji umowy 

powinna zawierać numer umowy oraz numery zamówień (w opisie merytorycznym). Fakturę 

można  przesłać  Zamawiającemu  na  adres  e-mail:  [email protected]  lub  za 

pomocą  platformy  PEF dostępnej  na  stronie  https://efaktura.gov.pl/ (numer  indentyfikacyjny 

skrzynki odbiorczej Zamawiającego: PL5542231069).” 

Odwołujący  w  piśmie  z  dnia  26  stycznia  2023r.  oświadczył,  że  wycofuje  pozostałe 

zarzuty 

odwołania i wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego.  

Izba ustaliła, że w dniu 19 stycznia 2023r. do postępowania odwoławczego po stronie 

Odwołującego przystąpienie zgłosił wykonawca Impel Facility Services Sp. z o.o. Izba uznała 

jednak,  że  do  przystąpienia  wykonawca  nie  załączył  dokumentu  potwierdzającego 

przekazanie  kopii  z

głoszenia  przystąpienia  zamawiającemu  oraz  wykonawcy  wnoszącemu 

odwołanie,  który  to  obowiązek  wynika  z  przepisu  art.  525  ust.  2  Pzp.  W  związku  z 

powyższym Izba uznała zgłoszenie przystąpienia za nieskuteczne. 

Po stronie Zamawiającego do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia 

żaden wykonawca. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Zgodnie  z  art.  522  ust.  3  Pzp 

w  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego 

części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  i  wycofania  pozostałych  zarzutów  przez 

odwołującego,  Izba  może  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  obecności  stron  oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do 

postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym  po 

stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden  wykonawca  albo  wykonawca,  który 

przystąpił  po  stronie  zamawiającego  nie  wniósł  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  części 

zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu  w 

zakresie uwzględnionych zarzutów. 


Sygn. akt: KIO 132/23 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  522  ust.  3 

Pzp  umorzyła  postępowanie 

odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 tejże ustawy.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

Pzp  w  zw.  z    §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.  U.  

z  2020  r.  poz.  2437),  nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku 

Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przew

odniczący: ………………………….