KIO 1240/23 WYROK dnia 19 maja 2023 r.

Stan prawny na dzień: 31.05.2023

Sygn. akt: KIO 1240/23 
 

WYROK 

z dnia 19 maja 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Jolanta Markowska 

Protokolant:   

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  17  maja  2023  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prez

esa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  2  maja  2023  r.  przez  wykonawcę:  „JZP 

Kancelaria  Adwokacka"  J.-Z.,  Z.-P.,  Z.  i  Partnerzy  Sp.  p.,  ul.  Sienna  10/4,  40-544 

Katowice 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Zarząd  Dróg 

Wojewódzkich w Katowicach, ul. Lechicka 24, 40-609 Katowice,  

przy  udziale  wykonawcy:  J.  B. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  J.  B. 

Kancelaria  Radcy  Prawnego,  ul.  Hetmańska  24,  43-100  Tychy  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 1240/23 po stronie 

zamawiającego, 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

2.  k

osztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  wykonawcę:  „JZP  Kancelaria 

Adwokacka" 

J.-Z., 

Z.-P., 

Z. 

Partnerzy 

Sp. 

p., 

ul. 

Sienna 

40-544 Katowice, i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawcę:  „JZP  Kancelaria  Adwokacka"  J.-Z.,  Z.-P.,  Z.  i  Partnerzy  Sp.  p., 

ul. Sienna 10/4, 40-544 Katowice 

tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019r. - Prawo 

Zamówień  Publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  ze  zm.),  na  niniejszy  wyrok  -  w 

terminie  14  dni  od  dnia 

jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

…………………………  


Sygn. akt: KIO 1240/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający,  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Katowicach,  prowadzi  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym  bez  negocjacji  na  podstawie 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 

1710 ze zm.),zwanej dalej 

”Pzp” w przedmiocie: „Świadczenie stałej i kompleksowej obsługi 

prawnej  planowanych  oraz  realizowanych  przez  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Katowicach 

inwestycji  kluczowych

”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Biuletynie 

Zamówień Publicznych pod nr 2023/BZP 00128339/01 w dniu 9 marca 2023 r.  

Zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  w 

przedmiotowym p

ostępowaniu w dniu 24 kwietnia 2023 r.  

Wykonawca 

„JZP  Kancelaria  Adwokacka”  J.-Z.,  Z.-P.,  Z.  i  Partnerzy  spółka 

partnerska 

z siedzibą w Katowicach wniósł na podstawie art. 505 ust. 1 w związku z art. 513 

pkt 1 i pkt 2 oraz art. 515 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych odwołanie 

wobec 

odwołanie wobec: 

czynności  badania  i  oceny  oferty  J.  B.  Kancelaria  Radcy  Prawnego  z  siedzibą  w 

Tychach, 

zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy J. B. Kancelaria Radcy Prawnego,  

czynności  wyboru  oferty  wykonawcy  J.  B.  Kancelaria  Radcy  Prawnego,  jako 

najkorzystniejszej  w  p

ostępowaniu,  podczas  gdy  ww.  oferta  nie  stanowi  oferty 

najkorzystniejszej i winna zostać odrzucona. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 224 ust. 5 i 6 Pzp oraz art. 226 

ust. 1 pkt 8) Pzp w zw. z art. 16 Pzp, przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy J. B. 

Kancelaria  Radcy  Prawnego 

i  przyjęcie  na  podstawie  przedłożonych  przez  wykonawcę 

wyjaśnień, że wyjaśnienia te wraz z ewentualnymi dowodami uzasadniają podaną w ofercie 

cenę lub koszt,  zaś  wykonawca wywiązał  się należycie ze  spoczywającego  na  nim  ciężaru 

wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu,  mimo,  że  złożone 

wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  lub  kosztu,  zaś 

przedłożona  w  postępowaniu  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do 

prze

dmiotu zamówienia.  

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:  

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,  

odrzucenia  oferty  wykonawcy  J.  B.  Kancelaria  Radcy  Prawnego,  jako 

zawierającej 

rażąco niską cenę,  

dokonania ponownego badania i oceny pozostałych ofert,   


zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego.  

Przedmiotem  postępowania  jest  świadczenie  stałej  i  kompleksowej  obsługi  prawnej 

planowanych oraz realizowanych przez Za

mawiającego inwestycji kluczowych.  

Minimalny wymiar czasu miesięcznego zaangażowania personelu wykonawcy został 

przyjęty przez Zamawiającego w następujący sposób:  

Zamawiający wymaga, aby przedmiot umowy świadczony był przez 5 dni w tygodniu, 

od 

poniedziałku do piątku.  

Zamawiający wymaga, aby czas wykonywania czynności przez Koordynatora obsługi 

prawnej z ramienia w

ykonawcy w ramach świadczonej Usługi, winien wynosić co najmniej 4 

godziny  dziennie  co  najmniej  3  dni  w  tygodniu  i  wynosić  łącznie  nie  mniej  niż  12  godzin 

tygodniowo.  

Minimalny  wymiar  czasu  pracy  każdego  z  pozostałych  dwóch  radców 

prawnyc

h/adwokatów  wskazanych  w  Formularzu  Dodatkowe  doświadczenie  personelu 

wynosi co najmniej 3 godziny dziennie co najmniej 2 razy w tygodniu i wynosić łącznie nie 

mniej niż 12 godzin tygodniowo.  

W  ramach  świadczenia  usługi  w  wymiarze,  o  którym  mowa  powyżej,  Zamawiający 

wymaga  aby  przedmiot  umowy  był  wykonywany  1  dzień  w  tygodniu  w  siedzibie 

Zamawiającego  lub  w  miejscu przez niego wskazanym,  w  szczególności  poprzez  pełnienie 

stałego dyżuru w siedzibie Zamawiającego przy ul. Lechickiej 24 w Katowicach.  

W  infor

macji  z  otwarcia  ofert  z  dnia  23.03.2023  r,  Zamawiający  wskazał,  iż  planuje 

przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 660 303,36 złotych brutto.  

W  myśl  SWZ  Zamawiający  oczekiwał,  iż  w  ramach  zamówienia  wykonawca 

wykonywał będzie usługi w miejscu według wskazania Zamawiającego, tj.:  

a) 

w  siedzibie  Zamawiającego,  tj.  w  Zarządzie  Dróg  Wojewódzkich  w  Katowicach,  ul. 

Lechicka 24, Katowice;  

b) 

w biurze zape

wnionym przez Wykonawcę na zasadach określonych powyżej;  

c) 

w siedzibie lub biurze Wykonawcy robót, Projektanta lub Nadzoru (Konsultanta);  

d) 

w biurze budowy, na placu budowy.  

W  p

ostępowaniu  zostały  złożone  trzy  oferty,  w  tym  oferta  Odwołującego  oraz 

Przystępującego.  

Pismem z dnia 27 marca 2023 r. Zamawiający odwołując się do art. 224 ust. 1  Pzp 

skierował do Przystępującego wezwanie do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w 

zakresie wyliczenia ceny ofertowej lub jej istotnych części składowych, mając na uwadze, że 

zaproponowana cena jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o 

podatek od towarów i usług. 


Odnosząc się  do zarzutu naruszenia art. 224 ust. 5 i 6 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 8) 

w  zw.  z  art.  16  Pzp, 

Odwołujący wskazał, że dla racjonalnego uzasadnienia ceny ofertowej 

w

ykonawca winien ujawnić w szczególności rzeczywiste koszty, jakie poniesie dla realizacji 

zamówienia  oraz  przychody,  jakie  planuje  uzyskać  z  tytułu  realizacji  zamówienia  w 

odniesieniu  do 

całego  okresu  jego  realizacji  –  a  więc  dla  okresu  24  miesięcy  od  dnia 

zawarcia  umowy.  Z  uwagi  na  fakt,  iż  wykonawca  prowadzi  działalność  gospodarczą 

wyjaśnienia  takie  winny  się  odnosić  do  całego  kontekstu  związanego  z  tą  działalnością,  tj. 

winny wskazywać istniejące źródła przychodu oraz wysokość kosztów, jakie generują wraz z 

podaniem ich wysokości, w tym w szczególności powinny odnosić się do:  

kosztów bezpośrednich pracy personelu,  

kosztów związanych z pracą personelu, w tym kosztów wyjazdów, noclegów, itp.  

Nadto  wykonaw

ca  winien  przedstawić  kalkulację  kosztów  stałych  związanych  z 

funkcjonowaniem  przedsiębiorstwa,  w  tym  siedziby  czy  biura  (w  tym:  personelu 

administracyjnego,  kosztów  najmu  lokalu,  dostępu  do  systemów  baz  danych  informacji 

prawnej,  kosztów  ubezpieczeń,  w  tym  w  zakresie  prowadzonej  działalności  zawodowej, 

kosztów  artykułów  biurowych,  itp.),  aby  w  ogóle  był  w  stanie  wykazać,  że  w  tym  zakresie 

dokonał racjonalnych ustaleń i obliczeń.  

Wykonawca winien wyjaśnić i wskazać, że przychody, jakie spodziewa się osiągnąć z 

tytułu realizacji zamówienia w całości pokryją koszty związane z jego realizacją.  

Brak przedstawienia ww. informacji, wraz ze stosownymi dowodami potwierdzającymi 

prawidłowość poczynionych przez wykonawcę kalkulacji, skutkuje koniecznością uznania, że 

w

ykonawca nie wywiązał się należycie ze spoczywającego na nim zgodnie z art. 224 ust. 5 

Pzp  obowiązku  wykazania,  że  złożona  przezeń  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub 

kosztu.  

Zdaniem  Odwołującego,  kalkulacja  kosztów  realizacji  usługi  przedstawiona  w 

wyjaśnieniach  jest  błędna,  ponieważ  zakłada  ona  jedynie  96  tygodni  w  ciągu  24  miesięcy 

realizacji  Umowy.  Tymczasem  na  24  miesiące,  w  których  będzie  realizowana  Umowa 

wystąpią 104 tygodnie ((365 x 2)/7= 104). Mając na uwadze powyższe prawidłowa kalkulacja 

wygląda następująco:  

Koordynator umowy 

– stawka 120 zł x 12 h/tyg. z 104 = 149 760,00 zł netto  

Radca prawny 

– stawka 100 zł x 6 h/tyg. X 2 osoby x 104 = 124 800,00 zł netto  

c

o łącznie daje kwotę 274 560,00 złotych w ciągu 24 miesięcy tj. 11 440,00 zł miesięcznie.  

W zakresie koszt

ów realizacji Umowy związanych z dojazdami na dyżury do siedziby 

Zamawiającego  oraz  na  rozprawy  do  sądów,  zdaniem  Odwołującego,  założenia 

Przystępującego co do częstotliwości dojazdów do sądów powszechnych w ramach realizacji 

Umowy, należy uznać za racjonalne.  


Odwołujący oświadczył, że nie kwestionuje przyjętych przez Przystępującego założeń 

w  zakresie  odległości  dojazdu,  ceny  paliwa  i  wartości  spalania,  jednakże  Przystępujący po 

raz  kolejny  zaniża  liczbę  tygodni  w  ramach  okresu  realizacji  Umowy.  Wobec  czego 

prawidłowe wyliczenie kosztów paliwa wygląda następująco:  

4 x 32 km tygodniowo (2 x 16 od siedziby Wykonawcy) x 104 tygodnie w ciągu 24 miesięcy = 

13 312 km w ciągu realizacji Umowy.  

Uwzględniając średnią cenę paliwa Pb 95 na poziomie 6,70zł za litr oraz średnie spalanie na 

poziomie 7 l na 100 

km koszt przejechania 13 312 km wynosić będzie ok. 6 243 zł, tj. ok. 260 

zł miesięcznie.  

W  kontekście  powyższych  okoliczności  szczególnego  znaczenia  nabiera  fakt,  iż 

Przystępujący posiada swoją siedzibę w Tychach, zgodnie z danymi ujawnionymi w rejestrze 

przedsiębiorców. W konsekwencji, przystąpienie do świadczenia usług wiązać się będzie nie 

tylko  z  koniecznością  poniesienia  nakładów  związanych  z  dojazdem,  ale  też  taki  dojazd 

wyge

neruje dodatkowy koszt związany z czasem, który winien zostać poświęcony ze strony 

jego  pe

rsonelu  i  zostać  uwzględniony  w  stawce  godzinowej  świadczenia  usługi  w  ramach 

z

amówienia.    

Odwołujący  podkreślił,  że  w  kalkulacji  w  zakresie  kosztów  dojazdu,  Przystępujący 

zupełnie pominął czas radców prawnych konieczny do pokonania powyższych odległości w 

ramach  dojazdów  do  siedziby  Zamawiającego  oraz  sądów  powszechnych.  Zamawiający 

zastrzegł  w  pkt  V  ppkt  4  SWZ  - OPZ,  że czas dojazdów  nie może  być  zaliczony  do  czasu 

świadczenia usług, tym samym wszystkie wynikające stąd koszty powinny być uwzględnione 

w  stawce  godzinowej. 

Jak  wynika  z  dowodów  załączonych  do  wyjaśnień,  uśredniony  czas 

przejazdu  z  siedziby 

Przystępującego  do  siedziby  Zamawiającego  lub  siedziby  sądu 

powszechnego w Katowicach wynosi ok 25 minut w jed

ną stronę, tj. około 50 minut w obie 

strony. Mając na uwadze konieczność zaparkowania i dojścia z parkingu do miejsca realizacji 

usługi,  należy  doliczyć  co  najmniej  5  minut  do  dojazdu  w  jedną  stronę,  co  daje  nam  ok.1 

godziny na dojazd w obie strony.  

J

ak wynika z założeń Przystępującego, skalkulował on 4 podróże służbowe ze swojej 

siedziby do Katowic, w ciągu tygodnia. Biorąc pod uwagę, że w czasie dojazdu do Katowic 

samochodem,  radca  prawny  nie  może  siłą  rzeczy  realizować  innych  swoich  obowiązków, 

należy ten czas uwzględnić jako czas świadczenia usługi dla Zamawiającego.  

Zdaniem Odwołującego, wykonawca miał obowiązek dokonać następującej kalkulacji:  

4 dojazdy  w  ciągu tyg. x  1 h x  104  tygodnie x 100 zł  stawka  radcy  prawnego  wskazana  w 

wyjaśnieniach = 41 600,00 złotych w trakcie całego okresu realizacji Umowy, co daje kwotę 1 

733,00 złote miesięcznie.  

Podsumowując  zatem,  prawidłowo  obliczone  koszty  dojazdu  (liczone  jako  czas  dojazdu  i 

paliwo, a bez kosztów OC, przeglądów itp.) wyniosą:  


koszt paliwa 260,00  złotych netto miesięcznie;  

koszt  związany  z  czasem  dojazdu  przez  radcę  prawnego  1  733,00  złote  netto 

miesięcznie.  

To daje kwotę 1 993,00 złote miesięcznie.  

Ponadto,  w  kosztach  dojazdu 

Przystępujący  nie  ujął  żadnych  innych  kosztów 

związanych z użytkowaniem samochodu osobowego. W przypadku, kiedy dojazdy będą się 

odbywały za pomocą samochodu wykonawcy - koszt obowiązkowego ubezpieczenia, koszt 

obowiązkowych  przeglądów,  koszt  amortyzacji  związanej  z  użyciem  samochodu.  W 

przypadku  wykorzystywania  samochodów  osobowych,  zatrudnionych  radców  prawnych, 

koszt zw

rotu, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 

r.  w  sprawie  warunków  ustalania  oraz  sposobu  dokonywania  zwrotu  kosztów  używania  do 

celów  służbowych  samochodów  osobowych,  motocykli  i  motorowerów  niebędących 

własnością pracodawcy.  

Odwołujący  podsumował,  że  koszty  osobowe  obliczone  w  prawidłowy  sposób  to 

łącznie kwota  274 560,00 złotych  w  ciągu 24  miesięcy tj.  11 440,00 zł  miesięcznie.  Koszty 

dojazdu  to  kwota  47  843,00  złote.  Razem  322  403,00  złotych  netto  –  tj.  miesięcznie  13 

433,00 złotych netto.  

Tymczasem oferta 

Przystępującego opiewa na kwotę 300 000,00 złotych.   

Mając  na  uwadze  powyższe,  już  same  koszty  osobowe  oraz  koszty  dojazdu 

przewyższają  przychód  jaki  osiągnie  wykonawca,  co  sprawia,  że  cena  zawarta  w  ofercie 

Przystępującego jest rażąco niska.  

Niemniej  jednak,  koszty  związane  z  realizacją  Umowy  przez  Przystępującego  będą 

znacznie  wyższe,  a  strata  powiększy  się,  jeżeli  ujmiemy  w  kalkulacji  pozostałe  niezbędne 

koszty stałe jakie wykonawca będzie musiał ponieść.  

Odwołujący  oświadczył,  że  nie  kwestionuje  wyliczeń  dodatkowych  kosztów 

związanych z utrzymaniem biura stanowiących bezpośrednią konsekwencję realizacji usługi 

na 

rzecz  Zamawiającego.  Tym  samym,  koszty  związane  z  realizacją  Umowy  wzrastają  do 

kwoty 13 583 złote netto (przy przychodzie w wysokości 12 500,00 złotych miesięcznie).  

Odwołujący podniósł,  że  Przystępujący  w  wyjaśnieniach  potwierdził,  że  zaniża cenę 

ofert

ową  dzięki  finansowaniu  kosztów  swojej  działalności  z  przychodów  realizowanych  z 

innych źródeł. Taka praktyka jest niedopuszczalna co wielokrotnie potwierdzała Krajowa Izba 

Odwoławcza  w  swoich  wyrokach:  w  wyroku  z  dnia  14  marca  2022  roku  (sygn.  akt  KIO 

488/22), podobnie w wyroku z dnia 21 lutego 2022 roku (sygn. akt KIO 337/22). 

Odwołujący  podkreślił,  mając  na  uwadze  powyższe,  że  wykonawca  w  swoich 

kalkulacjach 

nie  ujął  całego  szeregu  kosztów  stałych  prowadzonej  działalności,  które 

powinny  proporcjonalnie  z

ostać  rozliczone  również  w  ramach  przychodu  z  realizacji 

przedmiotowego zamówienia. Do tych najważniejszych należą:  


koszty najmu/czynszu/podatku od nieruchomości, którą Wykonawca  

wykorzystuje na siedzibę prowadzonej działalności;  

koszty telefonu;  

koszty internetu;  

koszty dostępu do systemu informacji prawniczej;  

koszty biura księgowego;  

koszty ubezpieczenia od odpowiedzialności zawodowej;  

koszty składek na rzecz samorządu zawodowego radców prawnych. 

Wykonawca  w  swoich  kalkulacjach 

nie  ujął  kosztów  związanych  z  wynagrodzeniem 

personelu  pomocniczego 

(jak  np.  działalność  sekretariatu).  Na  obowiązek  taki  wskazuje 

wprost zapis pkt II ppkt 5 lit n 

– Opisu Przedmiotu Zamówienia.  

Zdaniem  Odwołującego,  powyższe  koszty  trudno  oszacować,  wobec  faktu,  że 

Przyst

ępujący  nie  przedstawił  żadnych  kalkulacji  ani  żadnych  dowodów.  Dla  porównania 

więc Odwołujący przyjął koszty stałe na poziomie  50 % kosztów które wyliczył w oparciu o 

swoje  koszty  Odwołujący,  tj.  około  1  000,00  złotych  netto.  To  zaś  oznaczałoby,  że  kwota 

miesięcznych  kosztów  Przystępującego  wyniosłaby  14  583  złote  netto  (przy  przychodzie  w 

wysokości  12  500,00  złotych  miesięcznie),  co  generowałoby  ponad  2  000,00  zł  straty 

miesięcznie.  

Zgodnie  z  OPZ  pkt  I  ppkt  2.3, 

obowiązkiem  wykonawcy  będzie  również 

repre

zentowanie  Zamawiającego  w  postępowaniach  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą. 

Zgodnie  natomiast  z  pkt  X  ppkt  6  lit.  A 

–  OPZ,  wynagrodzenie  Wykonawcy  nie  będzie 

powiększane o zasądzone na rzecz Zamawiającego koszty zastępstwa procesowego.   

Tymczasem, 

Przystępujący  w  wyjaśnieniach  w  ogóle  nie  przewidział  kosztów 

związanych  z  reprezentacją  Zamawiającego  przed  KIO  i  wyjazdem  do  Warszawy.  Koszt 

dojazdu do Warszawy to minimum 300 złotych a czas spędzony na podróży i reprezentacji 

na  rozprawie  to  minimum  12  godzin.  Je

śli  przyjmiemy  stawkę  godzinową  jaką  wskazał 

Wykonawca  to  ko

szt  ok.  1200  złotych  wynagrodzenia  oraz  koszt  300  złotych  dojazdu, 

otrzymamy nie mniej niż 1500 złotych w związku z jednym postępowaniem przed KIO.  

Przystępujący nie ujął w swoich kalkulacjach również innych kosztów, jakie mogą się 

pojawić  w  związku  z  realizacją  Umowy,  jak  koszty  ewentualnych  kar  umownych  ani  ryzyka 

jakie niesie za sobą inflacja.  

Mając  na  uwadze  powyższe,  złożone  przez  wykonawcę  wyjaśnienia  nie  zawierają 

wielu  elementów  wchodzących  w  koszt  ogólny  realizacji  zamówienia,  a  prawidłowe 

wylicz

enie  samych  kosztów  osobowych  i  kosztów  dojazdu  wskazuje  na  to,  że  realizacja 

zamówienia będzie generowała stratę, co sprawia, że wyjaśnienia nie są wystraczające i nie 


czynią zadość obowiązkowi wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, 

który zgodnie z art. 224 ust. 5, spoczywa na wykonawcy.  

Zgodnie z art. 224 ust. 5, 

obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej 

ceny  lub  kosztu  spoczywa  na  wykonawcy.  W  opinii 

Odwołującego,  Przystępujący 

obowiązkowi  temu  nie  sprostał.  Poprawne  wyliczenie  kosztów  osobowych  oraz  kosztów 

dojazdów  w  oparciu  o  założenia  wskazane  w  wyjaśnieniach  wskazują  na  koszty  realizacji 

wyższe  od  przychodu  z  tytułu  wykonania  Umowy.  Dodatkowo,  Przystępujący  założył 

niedozwolone  przeniesienie  części  kosztów  na  przychód  pozyskany  z  innych  źródeł,  co 

zgodnie  z  orzecznictwem  KIO  może  stanowić  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Ponadto  nie 

zawarł w swoich wyliczeniach szeregu innych kosztów.  

Ponadto, 

wyjaśnienia Przystępującego są dosyć ogólne poza tą częścią, która odnosi 

się  do  kosztów  osobowych  i  kosztów  dojazdów.  Te  wyliczenia  zaś,  zawierają  błędną 

kalkulację, poprzez przyjęcie jedynie 96 tygodni świadczenia usług, zamiast prawidłowo 104 

tygodni,  który  to  błąd  w znacznej mierze  wpływa na  kalkulację  i  powoduje,  że hipotetyczny 

zysk  wskazany  przez  w

ykonawcę,  jest  nierealny  do  osiągnięcia,  a  strata  z  tytułu  realizacji 

może  sięgną  przeszło  5.000,00  zł  miesięcznie.  Brak  konkretności  i  dostatecznej 

szczegółowości  wyjaśnień  zgodnie  z  orzecznictwem  KIO  powoduje,  że  domniemanie 

istnienia rażąco niskiej ceny nie może zostać obalone.  

Obowiązkiem Zamawiającego w niniejszym postępowaniu było zgodnie z art. 224 ust. 

5 i 6 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 8) w zw. z art. 16 Pzp, odrzucenie ofert

y Przystępującego.  

Wykonawca  J.  B. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  J.  B.  Kancelaria 

Radcy  Prawnego 

zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego.  

Pismem  z  dnia  16  maja  2023  r. 

Przystępujący  przedstawił  swoje  stanowisko. 

Wyjaśnił,  że  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  rażąco  niskiej  ceny  oferty 

wystosowane zostało przez Zamawiającego do wszystkich biorących udział w postępowaniu 

wykonawców.  Powyższa  okoliczność  stanowiła  konsekwencję  faktu,  iż  cena  całkowita 

wszystkich  złożonych  w  postępowaniu  ofert  odbiegała  więcej  niż  o  30  %  od  wartości 

zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług  ustalonej  przez 

Zamawiającego przed wszczęciem postępowania – art. 224 ust. 2 pkt 1) Pzp. Okoliczność ta 

ma, 

w ocenie Przystępującego, kluczowe znaczenie dla oceny stanu faktycznego sprawy.  

W  stanie  faktycznym  tej  sprawy, 

uzasadnieniem  dla  wystąpienia  przez 

Zamawiającego  z  wezwaniem  do  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  nie  był  fakt 

powzięcia  przez  Zamawiającego  wątpliwości  co  do  rażąco  niskiego  charakteru  ceny 

wszy

stkich złożonych w postępowaniu ofert, w tym, oferty Przystępującego, ale fakt, iż cena 


wszystkich  złożonych  w  postępowaniu  ofert  odbiegała  o  więcej  niż  o  30  %  od  wartości 

zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług  ustalonej  przed 

wszczęciem postępowania – art. 224 ust. 2 pkt 1) Pzp. Okoliczność ta stanowiła, w ocenie 

Przystępującego,  wyłączną  konsekwencję  nieprawidłowego  oszacowania  wartości 

zamówienia  i  przeszacowania  jego  wartości  przez  Zamawiającego.  Zgodnie  z  informacją 

podaną  przez  Zamawiającego  przed  otwarciem  ofert  kwota  jaką  Zamawiający  zamierza 

przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia  określona  została  na  660.303,36  zł.  Wysokość 

cen  wszystkic

h  złożonych  w  postępowaniu  ofert  oraz  niewielkie  różnice  pomiędzy  nimi  w 

sposób jednoznaczny potwierdzają przedmiotowe stanowisko.  

Przystępujący  podkreślił,  że  cena  jego  oferty  była  niższa  zaledwie  o  9,82  %  od 

średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych w postępowaniu ofert.   

Tezę  o  nieprawidłowym  szacunku  zamówienia  sporządzonym  przez  Zamawiającego 

jednoznacznie 

potwierdza również fakt, iż ceny wszystkich złożonych w postępowaniu ofert 

odbiegały o więcej niż 30 % od  wartości zamówienia ustalonej przez Zamawiającego przed 

wszczęciem postępowania, a różnice pomiędzy cenami złożonych w postępowaniu ofert są 

bardzo  niewielkie  (oferta  Przystępującego  stanowi  odpowiednio    80%    ceny  oferty 

Odwołującego, tj. najdroższej ze złożonych ofert oraz 92% ceny oferty AVENTUM Kancelaria 

Radców prawnych Spółka partnerska).    

Bezpośrednią konsekwencją okoliczności wskazanych wyżej był ogólny i blankietowy 

w  swej  istocie  charakter  wezwania  wystosowany  do  wykonawców  przez  Zamawiającego  z 

dnia 27.03.2023 r. Wez

wania skierowane przez Zamawiającego do wszystkich wykonawców 

biorących udział w postępowaniu miały tożsamą treść.   

D

ziałanie  Zamawiającego  potwierdza,  w  ocenie  Przystępującego,  że  kierowanie  do 

wykonawców biorących udział w postępowaniu przedmiotowych wezwań, stanowiło nie tyle 

wynik  faktycznych  wątpliwości  Zamawiającego,  co  do  cen  w  nich  zawartych,  ile 

konsekwencję  ustawowego  obowiązku  wystąpienia  z  takimi  wezwaniami  na  skutek 

rozbieżności  pomiędzy  wartością  zamówienia  oszacowaną  przez  Zamawiającego,  a  ceną 

złożonych w postępowaniu ofert.  

Niezależnie  od  powyższego,  Przystępujący  podkreślił,  że  pomimo  bardzo  ogólnego 

charakteru  skierowanego  do  niego  wezwania  złożone  przez  Przystępującego  wyjaśnienia 

zostały  sporządzone  w  sposób  szczegółowy,  zostały  poparte  stosownymi  dowodami, 

wykonawca  wykazał  w  sposób  liczbowy  konkretne  oszczędności  wynikające  z  przyjętej 

metodologii  realizacji  przedmiotu  zamówienia.  Złożone  przez  Przystępującego  wyjaśnienia 

jednoznacznie potwierdzają, że wykonawca jest w stanie wykonać przedmiot zamówienia za 

zaofero

waną  cenę.  Dodatkowo  w  złożonych  wyjaśnieniach  Przystępujący  w  sposób 

niebudzący  wątpliwości  wykazał,  że  wszystkie  koszty  pracy  związane  z  realizacją 

zamówienia zostały uwzględnione w treści złożonej w postępowaniu oferty.  


P

rzystępujący  zwrócił  uwagę  na  fakt,  iż  w  przedmiotowym  postępowaniu  cena 

składanych  ofert  ma  charakter  ryczałtowy,  a  Zamawiający  w  treści  SWZ  nie  przewidział 

zastosowania  formularza  cenowego  umożliwiającego  wykonawcom  dokonywania  rozbicia 

przedstawianych  w 

ofertach  cen  ryczałtowych  na  poszczególne  elementy  cenotwórcze 

składające  się  na  oferowaną  cenę.    Przyjęte  przez  Zamawiającego  rozwiązanie  pozwalało 

zatem  wykonawcom  w  praktyce  na  w  pełni  indywidualne  kształtowanie  ceny  z 

uw

zględnieniem wymogów przedmiotu zamówienia wskazanych w SWZ.  

Przystępujący  zauważył,  że  nie  istnieje  jeden  model  przedstawiania  wyjaśnień 

dotyczących ceny oferty. Model ten z pewnością jest zależny od sytuacji i przyjętych założeń 

przez każdego z Wykonawców. Podkreślił, że fakt, iż w przedmiotowym postępowaniu cena 

ma 

charakter  ryczałtowy,  powinien  stanowić  czynnik  w  zasadniczym  stopniu  determinujący 

ocenę jej rażąco niskiego charakteru.    

Stanowisko  Odwołującego  zawarte  w  odwołaniu  wskazujące  na  rzekome 

nieuwzględnienie  przez  Przystępującego  w  cenie  ofertowej  kosztów  całego  czasu 

niezbędnego do wykonania zamówienia uznać należy za oczywiście bezzasadne. Stawiając 

przedmiotowy zarzut, 

Odwołujący w sposób celowy pomija, pełną treść wyjaśnień złożonych 

przez  Przystępującego w  dniu  31.03.2023 r.  oraz  opiera  się  na  nieprawidłowej  interpretacji   

przedstawionych w tych wyjaśnieniach wyliczeń i kalkulacji finansowych.  

Do prezentowanych w odwołaniu wniosków Odwołujący dochodzi wyłącznie poprzez  

dokonanie 

matematycznego  podziału  przyjętej  ilości  dni  w  roku  (365)  przez  liczbę  dni  w 

tygodniu (7), otrzymując w ten sposób ilość tygodni w przyjętym okresie i następnie mnożąc 

tę liczbę przez ryczałtowe stawki miesięczne wskazane przez Przystępującego w złożonych 

Zamawiającemu  wyjaśnieniach.  Na  tej  podstawie  Odwołujący  stawia  całkowicie  chybioną 

tezę, zgodnie z którą Przystępujący nie wycenił świadczenia usługi przez wymagany w SWZ 

okres 24 miesięcy.   

Przystępujący  oświadczył,  że  wycenił  świadczenie  usługi  w  pełnym  okresie 

obowiązywania  umowy,  co  wynika  wprost  z  treści  jego  oferty,  a  dodatkowo  z  wyjaśnień  z 

dnia  31.03.202

3  r.  Na  str.  2  wyjaśnień  Przystępujący  wskazał,  że  przyjęte  założenia 

„doprowadziły  Wykonawcę  do  następującego  wyliczenia  łącznego  ryczałtowego 

wynagrodzenia  Wykonawcy  za  1  miesiąc  (na  potrzeby  obliczeń  1  miesiąc  przyjęto  jako  4 

tygodnie)  świadczenia  Usługi:  (..)”.  Przystępujący  opisał  zatem  przyjęte  przez  niego 

założenia jakie były pomocne dla skalkulowania ryczałtowego wynagrodzenia miesięcznego, 

tj.  wynagrodzenia    należnego  za  pełny  miesiąc  świadczenia  Usługi.  Przystępujący,  wbrew 

zarzutom  Odwołującego,  nigdzie  nie  wskazał,  że  przyjęta  przez  niego  ryczałtowa  stawka 

miesięczna  dotyczy  świadczenia  Usługi  wyłącznie  przez  4  tygodnie  w  danym  miesiącu. 

Przystępujący  wyjaśnił,  że  na  potrzeby  skalkulowania  ryczałtowego  wynagrodzenia 

miesięcznego  przyjął  pewne  założenia  i  uproszczenia,  które  dotyczą  wynagrodzenia  za 


świadczenie  Usługi  przez  jeden  pełny  miesiąc.  Przystępujący  nigdzie  nie  wskazał,  że  dla 

wyliczenia ceny za świadczenie Usługi przez 24 miesiące przyjął, że okres ten obejmuje 96 

tygodni. 

Takie  twierdzenia  i  wyliczenia  imputuje  wyłącznie  Odwołujący,  pomijając  przy  tym, 

że  przedstawione  w  wyjaśnieniach  założenia  i  kalkulacje  dotyczyły  jednego  pełnego 

miesiąca  świadczenia  Usługi.  Przystępujący  wziął  pod  uwagę  liczbę  dni  i  tygodni 

występujących w jednym miesiącu, a przyjęte przez niego założenia i uproszczenia posłużyły 

do skalkulowania ceny ryczałtowej (uwzględniającej wszystkie obowiązki wynikające z SWZ i 

ryzyka  kontraktowe).  Przyjęcie,  na  potrzeby  dokonania  kalkulacji  miesięcznej  kwoty 

ryczałtowej (za 1 miesiąc), uproszczenia, że miesiąc obejmuje 4 tygodnie było uzasadnione 

m.in. tym, że to Zamawiający wymaga, aby przedmiot umowy świadczony był przez 5 dni w 

tygodniu,  od  poniedziałku  do  piątku  (pkt  II.  ppkt  1  OPZ)  oraz  w  godzinach  pracy 

Zamawiającego  tj.  od  7.30-15.30  (pkt  II.  ppkt  5  lit  a  OPZ).  Średnia  liczba  pełnych  dni 

roboczych  w  miesiącu  w  skali  roku  (2023,  2024  i  2025  r.)  wynosi  natomiast  20  (przy 

odpowiednio  250,  251  i 250  dniach 

roboczych we wskazanych latach). Przyjęcie w ramach 

wyjaśnień  zaokrąglenia  do  pełnych  tygodni  pozwoliło  także  na  bardziej  czytelne 

zobrazowanie  uwzględnienia  wymagań  Zamawiającego  oraz  pozwoliło  na  uniknięcie 

nieustalonego przeliczania liczby tygodni w ni

eokreślonym miesiącu.  

Odwołujący  celowo  pomija,  że  z  wyjaśnień  Przystępującego  wprost  wynika,  że 

kalkulując  złożoną  w  postępowaniu  ofertę  Przystępujący  uwzględnił  konieczność 

zabezpieczenia  środków  finansowych  na  pokrycie  dodatkowych  kosztów  związanych  z 

realizacją usługi na rzecz Zamawiającego w wysokości 1.550,00 zł miesięcznie (1700,00 zł – 

150  zł  kosztów  zabezpieczonych  na  pokrycie  kosztów  biurowych)  tj.  łącznie  37.200,00  zł 

(1.550,00  zł  x  24  miesiące).  Środki  te  zabezpieczają  pokrycie  wszystkich  dodatkowych 

kosztów  świadczenia  Usługi  w  zakresie  wymaganym  przez  SWZ,  w  tym  większym  niż 

minimalny zakres godzinowy wskazany w SWZ.   

N

awet  hipotetycznie  przyjmując  bezzasadne  twierdzenia  Odwołującego  o  tym,  że 

kalkulacja Przystępującego dotyczy świadczenia Usługi wyłącznie przez 4 tygodnie w danym 

miesiącu  (czemu  Przystępujący  stanowczo  zaprzecza),  to  uznać  należałoby,  że  cena 

zaoferowana  przez  Przystępującego  obejmuje  koszt  świadczenia  Usługi  w  pełnym 

wymaganym zakresie. Założenie przedstawione w odwołaniu całkowicie pomija bowiem fakt 

oczywistego występowania we wskazywanych tygodniach sobót i niedziel, jak również  świąt 

i  dni  wolnych, 

zgodnie  z  ustawą  z  dnia  18  stycznia  1951  r.  o  dniach  wolnych  od  pracy 

(Dz.U.2020.1920),  w  których  to  dniach  zgodnie  z  SWZ  usługa  nie  będzie  na  rzecz 

Zamawiającego  świadczona.  Jak  wynika  z  treści  SWZ  –  pkt  II.  ppkt  1 OPZ  –  Zamawiający 

wymaga, aby przedmiot umowy świadczony był przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do 

piątku, a zgodnie z  pkt II. ppkt 5 lit a) OPZ – wykonawca będzie świadczył pomoc prawną w 

godzinach pracy Zamawiającego tj. od 7.30-15.30.  


W  świetle  przytoczonych  zapisów  SWZ  nie  ulega  wątpliwości,  iż  soboty,  niedziele 

wykraczają poza 5 dniowy tydzień pracy Zamawiającego liczony od poniedziałku do piątku, a 

wszys

tkie  wypadające  poza  weekendem  dni  ustawowo  wolne  od  pracy  zgodnie  z 

obowiązującymi  w  tym  zakresie  przepisami  prawa  nie  są  dla  Zamawiającego  i  jego 

pracowników dniami pracy. Uwzględniając zatem jednoznaczną w tym zakresie treść SWZ, 

nie  sposób  twierdzić,  że  wykonawca  zobowiązany  był  do  uwzględniania  w  kosztach 

świadczenia usługi sobót i niedziel oraz dni wolnych od pracy.  

Mając  na  względzie,  iż  umowa,  jaką  zamierza  zawrzeć  Zamawiający  z  wybranym 

wykonawcą,  ma  zostać  zawarta  na  okres  24  miesięcy.  Przedstawione  poniżej  wyliczenia 

zakładają  świadczenie  usługi  przez  okres  24  miesięcy,  tj.  od  1  maja    2023  r.  do  dnia  30 

kwietnia  2025  r.  (zgodnie  pierwotnym  terminem  związania  ofertą  wskazanym  przez 

Zamawiającego na 21 kwietnia 2023 r.).  

Jak  wynika  z  kalendarza  na 

rok  2023,  2024  oraz  2025,  w  okresie  pomiędzy 1  maja             

2023 r. a 30 kwietnia 2025 r. 

łączna liczba dni wynosi 731 w ramach których występują:  

• 

503 dni robocze  

• 

228 dni wolnych od pracy  

W  w

yjaśnieniach  Przystępujący  wskazał,  że  do  wyliczenia  ryczałtowego 

miesięcznego wynagrodzenia za  świadczenie  Usługi  przez jeden miesiąc przyjął  założenie, 

z

godnie  z  którym,  miesiąc  obejmuje  4  pełne  tygodnie,  a  średniomiesięczny  koszt 

świadczenia  usługi  wynosić  będzie  10.560  zł  (1.440,00  zł  x  4  +  1200,00  zł  x  4). 

Uwzględniając  wskazane  wyżej  stawki  wynikające  z  dokonanej  przez  Przystępującego 

uproszczonej  kalk

ulacji  kosztów  osobowych,  średni  koszt  osobowy  jednego  dnia 

świadczenia usługi przez Przystępującego wynosić będzie 528 zł (10.560 zł / 4 tygodnie / 5 

dni w tygodniu).   

Powyższe  prowadziłoby  do  wniosku,  że  503  dni  robocze  objęte  zgodnie  z  SWZ 

obowiązkiem  świadczenia  usługi  we  wskazanym  wyżej  okresie,  kosztować  będzie  zgodnie 

ze  stawkami  przyjętymi  przez  Przystępującego  265.584,00  zł  (a  nie  jak  błędnie  wskazuje 

Odwołujący 274.560,00 zł).  

W  konsekwencji,  różnica  pomiędzy  kosztem  osobowym  świadczenia  usługi 

wskazanym  przez  Przystępującego  w  wyjaśnieniach  z  dnia  31.03.2023  r.,  a  forsowanym 

przez Odwołującego kosztem koniecznym do poniesienia uwzględniając okres dodatkowych 

dni  ponad  4  tygodnie  w  miesiącu,  wynosiłaby  zaledwie  12.144,00  zł  w  skali  24  miesięcy 

(265.584,00 zł –253.440,00 zł).   

Mając  na  względzie  powyższe,  uwzględniając  narrację  Odwołującego,  dodatkowy 

miesięczny  koszt  osobowy  jaki  uwzględniać  powinien  Przystępujący  w  związku  ze 

świadczeniem  usługi  na  rzecz  Zamawiającego  zgodnie  z  SWZ  w  okresie  24  miesięcy 

wynosiłby 506 zł miesięcznie (12.144,00 zł / 24 miesiące).   


W  tym  miejscu  ponownie  odnieść  się  należy  do  celowo  pominiętej  przez 

Odwołującego  części  złożonych  przez  Przystępującego  wyjaśnień  z  dnia  31.03.2023  r.,  z 

których  jednoznacznie  wynika,  że  kalkulując  złożoną  w  postępowaniu  ofertę  Przystępujący 

uwzględnił  konieczność  zabezpieczenia  środków  finansowych  na  pokrycie  ewentualnych 

dodatkowych kosztów związanych z realizacją usługi na rzecz Zamawiającego w wysokości 

1.550,00 zł miesięcznie (1700,00 zł – 150 zł kosztów zabezpieczonych na pokrycie kosztów 

biurowych) tj. łącznie 37.200,00 zł (1.550,00 zł x 24 miesiące).  

Nawet zatem, 

po uwzględnieniu narzucanych przez Odwołującego ww. dodatkowych 

mies

ięcznych  kosztów  osobowych  w  wysokości  506  zł,  Przystępujący  nadal  będzie 

dysponował  przewidzianym  w  ofercie  zabezpieczeniem  finansowym  na  pokrycie  wszelkich 

dodatkowych kosztów związanych z realizacją usługi w wysokości 1044,00 zł miesięcznie co 

daje prze

z cały okres trwania umowy łączną kwotę 25.056,00 zł.     

Odnosząc się do zarzutu braku uwzględnienia przez Przystępującego kosztów dojazdu przez 

okres  dodatkowych  tygodni  występujących  w  okresie  24  miesięcy,  Przystępujący 

podtrzymuje  swoje  twierdzenia  dot

yczące  przyjęcia  przez  Odwołującego  nieprawidłowej 

metodologii  dot.  liczenia  faktycznego  czasu  objętego  obowiązkiem  świadczenia  usługi  oraz 

pominięcia treści  złożonej  przez Przystępującego oferty  oraz  pełnej  treści  wyjaśnień  z  dnia 

31.03.2023 r.   

Przystępujący zauważył, że nawet gdyby uznać zasadność twierdzeń Odwołującego, 

w  tym  zakresie,  czemu  Przystępujący  przeczy,  to  faktyczny  wpływ  przedmiotowych 

okoliczności  na  koszt  świadczenia  usługi  przez  Przystępującego  wynosiłby,  zgodnie  z 

wyliczeniami zawartymi w o

dwołaniu 20 zł miesięcznie, tj. łącznie 480 zł przez cały okres 24 

miesięcy świadczenia usługi na rzecz Zamawiającego.  

Niezależnie,  jak  zostanie  wykazane  w  dalszej  części  niniejszego  pisma, 

uwzględnianie  w  przedmiotowym  zakresie  dodatkowych  kosztów  wskazywanych  przez 

Odwołującego uznać należy za zbędne.       

Przystępujący  wyjaśnił,  że  od  dnia  10  lipca  2020  r.  świadczył  na  rzecz 

Zamaw

iającego usługę kompleksowej obsługi prawnej Referatu Inwestycji Kluczowych oraz 

usługę  zastępstwa  procesowego  i  doradztwa  w  zakresie  zastępstwa  procesowego  dla  tej 

komórki.  W  konsekwencji,  jako  osoba  faktycznie  wykonująca  przedmiotowe  usługi, 

dysponuje  in

formacjami  dotyczącymi  tego  ile  postępowań  sądowych  jest  aktualnie 

prowa

dzonych  przeciwko  Zamawiającemu  oraz  z  powództwa  Zamawiającego  w  związku  z 

realizowanymi  przez  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Katowicach  inwestycjami  kluczowymi. 

Dysponując  przedmiotową  wiedzą,  Przystępujący  skalkulował  swoją  ofertę,  mając  na 

względzie ilość ww. spraw oraz faktyczną częstotliwość wykonywania czynności zastępstwa 

procesowego. Jednocześnie przyjęta kalkulacja dokonana została z uwzględnieniem bardzo 

dużego zapasu środków na pokrycie kosztów dojazdu.  


Przystępujący wyjaśnił, że w okresie pomiędzy 20.07.2020 r. – data zawarcia umowy 

pomiędzy  Przystępującym  i  Zamawiającym,  a  dniem  dzisiejszym  łączna  liczba  rozpraw 

sądowych  jakie  miały  miejsce  bezpośrednio  w  siedzibie  Sądu  wyniosła  12.  Wszystkie 

pozostałe  rozprawy oraz posiedzenia miały charakter wyłącznie zdalny i w konsekwencji nie 

wymagały osobistego stawiennictwa pełnomocnika w Sądzie.  

Mając  na  względzie  powyższe,  średnia  ilość  rozpraw  sądowych  wymagających 

bezpośredniego udziału pełnomocnika wynosi w zaokrągleniu 0,5 rozprawy miesięcznie (12 

rozpraw/30  miesięcy  (okres  liczony  od  lipca  2020  r.  –  do  stycznia  2023  r.)  =  0,4  rozprawy 

miesięcznie).  

Niezależnie  od  powyższego,  Przystępujący  uwzględnił  w  swojej  ofercie  koszt  16 

wyjazdów  do siedziby Zamawiającego  lub sądu powszechnego  w  Katowicach   w  miesiącu. 

W  konsekwencji,  w  jednym  miesiącu  w  ramach  przyjętych  w  ofercie  kosztów  świadczenia 

usługi,  Przystępujący,  bazując  na  swoim  dotychczasowym  doświadczeniu  uwzględnił  de 

facto koszt wszy

stkich prawdopodobnych rozpraw jakie będą miały miejsce w całym okresie 

świadczenia usługi na rzecz Zamawiającego.  

Przystępujący uwzględniając w treści oferty koszt 16 dojazdów miesięcznie z siedziby 

prowadzonej  przez  siebie  Kancelarii  do  Katowic  jako  mie

jsca  siedziby  Zamawiającego, 

poczynając  od  drugiego  miesiąca  świadczenia  usługi  zabezpieczył  środki  finansowe 

niezbędne do pokrycia kosztów dojazdu do sądu lub siedziby Zamawiającego w wysokości 

stanowiącej równowartość 12 dojazdów w miesiącu ponad faktyczny zakres zobowiązania w 

tym zakresie wynikający z treści SWZ.  

Zgodnie z treścią SWZ – pkt II. ppkt 2) OPZ – Zamawiający wymaga, aby przedmiot 

umowy był wykonywany 1 dzień w tygodniu w siedzibie Zamawiającego lub w miejscu przez 

niego  wskazan

ym,  w  szczególności  w  siedzibie  Zamawiającego  przy  ul.  Lechickiej  24.  W 

konsekwencji  powyższego,  wykonawca  zobowiązany  będzie  do  stawiennictwa  w  siedzibie 

Zamawiającego co najmniej 1 x w tygodniu, tj. łącznie 104 razy w całym okresie świadczenia 

usługi stanowiącej przedmiot umowy.  

Uwzględniając  ewentualną  konieczność  stawiennictwa  w  Sądzie,  która  mając  na 

względzie przytoczone wyżej okoliczności faktyczne nie powinna mieć miejsca częściej niż 1 

raz na 2 miesiące (szacowana ilość to 12 rozpraw sądowych) daje to łącznie 116 (104 +12) 

pewnych  lub  bardzo  prawdopodobnych  dojazdów  do  siedziby  Zamawiającego  lub  Sądu  w 

Katowicach, które zostały uwzględnione w koszcie złożonej w postępowaniu oferty.  

wyjaśnieniach z dnia 31.03.2023 r. Przystępujący wskazał, że uwzględnił w swojej 

kalkulacji  pokrycie  kosztów  łącznie 384  dojazdów  z  Kancelarii  Przystępującego  do  siedziby 

Zamawiającego lub Sądu w Katowicach w całym okresie trwania umowy.  

Biorąc  zatem  pod  uwagę  różnicę  pomiędzy  pewną  lub  bardzo  prawdopodobną 

zgodnie  z  SWZ  ilością  dojazdów  do  siedziby  Zamawiającego  lub  Sądu  uwzględnioną  w 


ofercie  Przystępującego  (116),  a  ilością  jaką  Przystępujący  kalkulując  ofertę  faktycznie 

zabezpieczył (384) różnica wynosi 268 dojazdów dodatkowo zabezpieczonych w ofercie.  

Zgodnie z przyjętą przez Przystępującego kalkulacją koszt 16 dojazdów miesięcznie 

wynosi  240  zł.  Uwzględniając  zatem  powyższe,  nadwyżka  finansowa  zabezpieczona  w 

kosztach  uwzględnionych  w  ofercie  dojazdów  wynosi  4.020,00  zł.  (268/16  dojazdów  w 

miesiącu  =  16,75  miesięcy  x  240  zł  (koszt  16  dojazdów  w  miesiącu  zgodnie  z  ofertą)  = 

4.020,00  zł).  Koszty  te  zostały  przez  Przystępującego  zabezpieczone  celem  ich 

ewentualnego wykorzystania na potrzeby pokrycia dodatkowych  ponadstandardowych, 

tj. 

m

ających  miejsce  częściej  niż  4  razy  w  miesiącu  kosztów  dojazdu  do  siedziby 

Zamawiającego,    kosztów  dojazdu  do  Sądu,  siedziby  lub  biura  Wykonawcy  robót, 

Projektanta lub Nadzoru czy biura budowy. Jednocześnie w przypadku ich niewykorzystania 

na  ww.  cele, 

na  co  wskazuje  dotychczasowe  doświadczenie  Przystępującego, 

zaoszczędzone  w  ten  sposób  środki  finansowe  będą  stanowiły  dodatkowy  zysk 

Przystępującego uzyskany z realizacji zamówienia.      

Odwołujący  zarzuca  Przystępującemu  rzekome  nieuwzględnienie  w  złożonej  w 

postępowaniu  ofercie,  czasu,  jaki  radcowie  prawni  zaangażowani  w  realizację  zamówienia 

muszą  poświęcić  w  związku  z  koniecznością  pokonania  odległości  pomiędzy  siedzibą 

Kancelarii  prowadzonej  przez  Przys

tępującego,  a  siedzibą  Zamawiającego  lub  sądami 

powszechnymi.  

Stanowisko  to  uznać  należy  za  całkowicie  nieuprawnione.  Jak  słusznie  bowiem 

wskazuje Odwołujący, Zamawiający zastrzegł w treści SWZ – pkt V ppkt 4) – OPZ, że czas 

dojazdów  nie  może  być  zaliczony  do  czasu  świadczenia  usługi,  tym  samym  wszystkie 

wynikające stąd koszty powinny być uwzględnione w stawce godzinowej.       

Mając  na  względzie  przywołaną  wyżej  treść  SWZ,  Przystępujący  uwzględnił  czas 

dojazdów  radców  prawnych  do  miejsca  świadczenia  usługi  na  rzecz  Zamawiającego  oraz 

koszt  tego  czasu  w  stawkach  godzinowych  uzgodnionych  z  radcami  prawnymi 

zaangażowanymi w świadczenie usługi.  

Odnosząc  się  do  zarzutu  rzekomego  zaniżania  ceny  ofertowej  dzięki 

współfinansowania  realizacji  zamówienia  z  innych  źródeł  przychodów,  wskazać  należy,  że 

przedmiotowy zarzut uznać należy za całkowicie bezzasadny.  

Zgodnie  z  SWZ, 

usługa  stanowiąca  przedmiot  zamówienia  realizowana  będzie  w 

p

rzeważającej części w formule pracy zdalnej, zatem co do zasady w siedzibie wykonawcy. 

W  treści  SWZ  pkt  V  wskazano,  że  wykonawca  zapewni  we  własnym  zakresie  na  swoje 

potrzeby  bi

uro  oraz  wyposaży  je  w  niezbędny  sprzęt,  meble,  które  umożliwią  sprawne 

wykonyw

ania Umowy.(…) Zamawiający wymaga, aby biuro było zlokalizowane w odległości 

maksymalnie do 30 km od siedziby Zamawiającego.  


W  ocenie  Przystępującego,  postawiony  przez  Zamawiającego  warunek  dot. 

posiadania biura we wskazanej w SWZ maksymalnej odległości od siedziby Zamawiającego 

mógłby  stanowić  niewątpliwie  istotny  element  kosztotwórczy  w  przypadku  tych  wszystkich 

wykonawców, którzy takiego biura w Katowicach lub bezpośredniej okolicy nie posiadają.    

Mając  na  względzie  powyższe  wymagania,  w  treści  złożonych  Zamawiającemu 

wyjaśnień  z  dnia  31.03.2023  r.  Przystępujący  wyjaśnił,  że  na  potrzeby  prowadzonej 

działalności gospodarczej związanej ze świadczeniem usług prawniczych posiada w Tychach 

przy  ul.  Hetmańskiej  24  (tj.  w  odległości  16  km  od  siedziby  Zamawiającego)  kompletnie 

wyposażone  biuro  obejmujące  meble,  urządzenia  wielofunkcyjne  (drukarka,  kserokopiarka, 

skaner),  projektor,  sprzęt  komputerowy,  a  także,  że  dysponuje  środkami  transportu,  które 

sprawiły,  iż  kalkulując  koszty  związane  ze  świadczeniem  Usługi  nie  musiał  uwzględniać 

żadnych dodatkowych nakładów na ich nabycie.  

Przystępujący  wyjaśnił  również,  że  z  uwagi  na  fakt,  iż  przedmiotowe  biuro  stanowi 

warunek  prowadzenia  przez 

Przystępującego  działalności  gospodarczej,  co  oczywiste  jest 

przez  Przystępującego  utrzymywane  ze  wszystkich  aktualnych  przychodów  uzyskiwanych 

przez  Kancelarię.  Przystępujący  wskazał,  że    ewentualny  dodatkowy  koszt  związany  z 

utrzymaniem  biura  stanowiący  bezpośrednią  konsekwencję  realizacji  usługi  na  rzecz 

Zamawiającego nie przekroczy kwoty 150 zł miesięcznie i obejmować będzie:  

koszt  zakupu  dodatkowego  tonera  do  drukarki 

–  koszt  299,99  zł  1  raz  na  cztery 

miesiące tj. 75 zł miesięcznie przy zakładanej wydajności ok. 500 stron miesięcznie,   

koszt papieru do drukarki 

– koszt 100 zł  1 raz na pięć miesięcy tj. 20 zł miesięcznie 

przy zakładanej wydajności ok. 500 stron miesięcznie;  

koszt wysyłki korespondencji pocztowej poleconej  51,10 zł – koszt wysłania 7 listów 

poleconych w miesiącu o wadze do 500 g  - 7 x 7,30 zł;   

W

brew  tezom  Odwołującego,  przedmiotowe  biuro  nie  jest  biurem  tworzonym  na 

potrzeby  realizacji  przedmiotu  zamówienia  i  dedykowanym  do  jego  realizacji,  a 

Przystępujący  nie  zamierza  finansować  jego  utrzymania  z  innych  przychodów,  celem 

uniknięcia  ponoszenia  strat  związanych  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia,  ale  biuro  to 

istnieje,  zostało  przez  Przystępującego  wyposażone  i  jest  przez  niego  utrzymywane  jako 

siedziba Kancelarii oraz formalny i faktyczny warunek jej prowadzenia.  

Funkcjonowanie  zatem  przedmiotowego  biura  ma  charakter  całkowicie  niezależny  i 

odrębny  od  realizacji  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  znaczeniu,  że  koszty  na  jego 

utrzymanie były, są i będą przez Przystępującego ponoszone niezależnie od faktu realizacji 

przedm

iotu  zamówienia.  Przystępujący  w  złożonych  Zamawiającemu  wyjaśnieniach  wprost 

wskazał,  że  „Pozostała  kwota  uwzględniona  przez  Wykonawcę  w  Ofercie  w  wysokości 

1.700,00  zł  stanowi  zabezpieczenie  ewentualnych  dodatkowych  kosztów  związanych  z 

realizacją  Usługi  w  tym  kosztów  utrzymania  biura  oraz  gwarantuje Wykonawcy  osiągnięcie 


zysku  z  wykonania  przedmiotu  zamówienia.”  Nie  ulega  także  wątpliwości,  że  koszt 

utrzymania biura obejmuje swoim zakresem wszystkie koszty z tym związane, w tym koszty 

określone przez Odwołującego w pkt 7.20 odwołania. Na marginesie jedynie i niezależnie od 

przytoczonego wyżej stanowiska zauważyć należy, że za całkowicie chybiony uznać należy 

argument  Odwołującego  o  niedopuszczalności  współfinansowania  stałych  kosztów 

istniejącego biura wykonawcy ze środków pozyskiwanych z realizacji różnych zadań.  

Odnosząc  się  do  zarzutu  Odwołującego  dot.  nieuwzględnienia  w  kalkulacjach 

kosztów  związanych  z  personelem  pomocniczym,  Przystępujący  wyjaśnia,  że  zgodnie  z 

SWZ  pkt  II  ppkt  5)  lit  n) 

–  OPZ  –  obowiązek zapewnienia personelu pomocniczego innego 

niż prawnicy pozostawiony został do wyłącznej decyzji wykonawcy – „może on przewidzieć 

zatrudnienie  dodatkowych  osób,  których  wynagrodzenie  uwzględni  w  ofercie”.   

Jednocześnie  Przystępujący  zwrócił  uwagę,  że  w  treści  złożonych  Zamawiającemu 

wyjaśnień,  wskazał,  że    „Poza  osobą  wskazaną  w  pkt  c)  Wykonawca  dysponuje  również 

innymi  zasobami  osobowymi  możliwymi  do  zaangażowania  w  razie  takiej  potrzeby  w 

realizację  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  osobami  legitymującymi  się  wymaganym  przez 

Zamawiającego  doświadczeniem  dla  osób  wyznaczonych  do  realizacji  zamówienia. 

Okoliczność ta pozwala na większą elastyczność w dysponowaniu posiadanymi zasobami i 

ich  wykorzystanie  np.  na  czas  urlopów  wypoczynkowych,  zwolnień  lekarskich  i  innych 

wypadków losowych bez konieczności ponoszenia przez Wykonawcę dodatkowych kosztów 

z tym związanych. Okoliczność ta także pozwoliła Wykonawcy na obniżenie ceny złożonej w 

postępowaniu  oferty  o  koszt  jaki  musiałby  w  niej  uwzględnić  na  potrzeby  zatrudnienia 

kosztownej  kadry  w  postaci  doświadczonych  radców  prawnych/adwokatów  spełniających 

wymagania Zamawiającego.”  

M

ając  na  względzie  wiedzę  jaką  dysponuje  Przystępujący  jako  osoba  świadcząca 

dotychczas  usługę  zastępstwa  procesowego  na  rzecz  Zamawiającego,  w  swojej  kalkulacji 

oferty  złożonej  w  postępowaniu,  Przystępujący  celowo  uwzględnił  wyższy  od 

przewidywanego  koszt  dojazdów  do  siedziby  Zamawiającego  lub  sądu  powszechnego  w 

Katowicach  w  tygodniu,  uzyskując  dzięki  temu  nadwyżkę  finansową  zabezpieczoną  w 

kosztach uwzględnionych w ofercie jako koszt dojazdów w wysokości 4.020,00 zł. Koszty te 

zostały  przez  Przystępującego  zabezpieczone  celem  ich  ewentualnego  wykorzystania  na 

potrzeby  pokrycia  dodatkowych  ponadstandardowych, 

tj.  mających  miejsce  częściej  niż  4 

razy  w  miesiącu  kosztów  dojazdu  do  siedziby  Zamawiającego,    dodatkowych  kosztów 

dojazdu  do  Sądu,  siedziby  lub  biura  wykonawcy  robót,  Projektanta  lub  Nadzoru  czy  biura 

budowy. W przypadku niewykorzystania przedmiotowy

ch środków finansowych na ww. cele, 

na  co  wskazuje  dotychczasowe  doświadczenie  Przystępującego,  zaoszczędzone  w  ten 

sposób  środki  finansowe  będą  mogły  zostać  wykorzystane  także  na  pokrycie  kosztów 


dojazdu  na  rozprawę  przed  KIO  lub  będą  stanowić  dodatkowy  zysk  Przystępującego 

uzysk

any z realizacji zamówienia.  

Przystępujący wskazał, że rozważania Odwołującego dotyczące kosztów związanych 

z reprezentacją przed KIO mają charakter wyłącznie polemiczny i jako takie uznać je należy 

za  całkowicie  irrelewantne  dla  sprawy.  W  swoich  rozważaniach  Odwołujący  całkowicie 

pomija  fakt,  że  o  ile czas  dojazdu  do siedziby Krajowej Izby Odwoławczej rzeczywiście nie 

jest zaliczany do czasu świadczenia usługi, o tyle czas wynikający z faktycznej reprezentacji 

Zamawiającego w postępowaniach przez KIO już do tego czasu się wlicza. W konsekwencji, 

powyższego każda godzina pracy radcy prawnego w zakresie reprezentacji w postępowaniu 

przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą  będzie  musiała  zostać  uwzględniona  w  ilości  godzin 

świadczonej  przez  wykonawcę  pomocy  prawnej  w  tygodniu,  a  w  konsekwencji  będzie 

podlegała rozliczeniu z wykonawcą zgodnie z przyjętymi przez wykonawcę stawkami.  

Po  drugie,  jak  wskazał  już  Przystępujący  w  pkt  5  niniejszego  pisma,  Zamawiający 

zastrzegł w treści SWZ – pkt V ppkt 4) – OPZ, że czas dojazdów nie może być zaliczony do 

czasu  świadczenia  usługi,  tym  samym  wszystkie  wynikające  stąd  koszty  powinny  być 

uwzględnione w stawce godzinowej.       

Mając  na  względzie  przywołaną  wyżej  treść  SWZ,  Przystępujący  uwzględnił  czas 

dojazd

ów  radców  prawnych  do  miejsca  świadczenia  usługi  na  rzecz  Zamawiającego  oraz 

koszt  tego  czasu  w  stawkach  godzinowych  uzgodnionych  z  radcami  prawnymi 

zaangażowanymi w świadczenie usługi.  

Po  trzecie,  co  nie  powinno  budzić  wątpliwości,  wydatek  związany  z  zakupem  biletu 

jednorazowego  na  przejazd  (bilet  za  przejazd  PKP)  w  celach  związanych  z  działalnością 

gospodarczą  stanowi  fakturę  VAT.  Wynika  to  bezpośrednio  z  Rozporządzenia  Ministra 

Finansów  w  sprawie  wystawiania  faktur.  Zgodnie  z  jego  §  3  pkt  4  bilet  jednorazowy  (np. 

PKP)  może  być  traktowany  jak  faktura,  od  której  przysługuje  podatnikowi  prawo  do 

odliczenia  podatku  VAT.  Dodatkowo  koszt  każdego  takiego  biletu  będzie  stanowił  dla 

Przystępującego  koszt  uzyskania  przychodu  związanego  z  prowadzeniem  działalności 

gospodarczej,  a  w  konsekwencji  będzie  pomniejszał  podstawę  opodatkowania.  Mając  na 

względzie  powyższe,  faktyczny  koszt  biletu  kolejowego  związanego  z  wykonywaniem 

czynności  zastępstwa  procesowego  na  rzecz  Zamawiającego,  będzie  dla  Przystępującego 

niższy o ok. 30 % od jego ceny nominalnej.  

Niezależnie  od  wskazanych  powyżej  okoliczności  faktycznych  i  prawnych, 

Przystępujący  wskazuje,  że  świadczona  dotychczas  przez  Przystępującego  usługa 

zastępstwa  procesowego  Zamawiającego,  wiązała  się  z  koniecznością  wyłącznie 

jednokrotnego  wykonywania  czynności  zastępstwa  procesowego  w  postępowaniu  przed 

Krajową Izbą Odwoławczą.   


Powyższe  jednoznacznie  potwierdza  nieprawidłowe  założenia,  na  których  oparte 

zostały  wyliczenia  przedstawione  przez  Odwołującego  oraz  bezzasadność  podnoszonego 

zarzutu.  

Mając na względzie powyższe, niezależnie od tego, że ewentualny koszt związany z 

dojazdem i reprezentacją Zamawiającego w postępowaniu przed Krajową Izbą Odwoławczą 

stanowi  jedynie  marginalną  część  wszystkich  kosztów  związanych  z  realizacją  przedmiotu 

zamówienia,  został  on  przez  Przystępującego  uwzględniony  w  cenie  złożonej  w 

postępowaniu  oferty  i  zostanie  sfinansowany,  albo  z  zaplanowanej  nadwyżki  w  kosztach 

dojazdu,  albo  z  pozostałej  zabezpieczonej  przez  Przystępującego  kwoty  przeznaczonej  na 

realizacją przedmiotu zamówienia wskazanej w pkt 3 niniejszego pisma.    

Uwzględniając jednoznaczną treść zapisów SWZ pkt IX Waloryzacja wynagrodzenia - 

OPZ   

zarzut  Odwołującego  o  braku  uwzględnienia  inflacji  uznać  należy  za  całkowicie 

chybiony.  Zgodnie  z  zapisami  SWZ 

należne  wykonawcy  wynagrodzenie  będzie  podlegało 

waloryzacji od początku 7 miesiąca kalendarzowego.  

Pismem  z  dnia  16  maja  2023  r.  złożonym  do  akt  sprawy  w  dniu  17  maja  2023  r. 

Zamawiający przedstawił odpowiedź na odwołanie. Wniósł o oddalenie odwołania w całości. 

Zamawiający wyjaśnił, że wykonawca J. B. Kancelaria Radcy Prawnego złożył ofertę z ceną 

000,00  zł  netto.  Usługa  będzie  realizowana  przez  24  miesiące.  Wobec  faktu,  że  cena 

oferty Przystępującego jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej 

o  należny  podatek  VAT  Zamawiający  pismem  z  dnia  27  marca  2023  r.  wezwał  ww. 

wyk

onawcę na podstawie art. 224 ust. 1 do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w 

zakresie  wyliczenia  ceny  ofertowej  lub  j

ej  istotnych  części  składowych.  Wykonawca 

przedłożył wyjaśnienia pismem z dnia 31 marca 2023 r. załączając dowody wskazujące, ze 

zao

ferowana cena nie jest ceną rażąco niską.  

Zamawiający  podkreślił,  że  wezwanie  tej  samej  treści  zostało  skierowane  do 

wszyst

kich wykonawców, którzy złożyli oferty. 

Zamawiający uznał, że złożone wyjaśnienia uzasadniają podaną w ofercie cenę. Nie 

zgodził  się  z  twierdzeniem,  że  Przystępujący  błędnie  obliczył  koszt  realizacji  usługi 

przyjmując  96  tygodni  zamiast  104  tygodni.  Istotne  jest  w  tym  wyliczeniu,  że  wyjaśnienia 

wykonawcy  dotyczyły  jednego  pełnego  miesiąca  realizacji  usługi  –  jako  kwoty  ryczałtowej, 

przy  uproszczeniu  że  miesiąc  obejmuje  4  tygodnie  oraz  z  uwzględnieniem  faktu,  że 

Zamawiający wymaga świadczenia usługi w ciągu 5 dni roboczych w tygodniu. Wskazał, że 

średnia liczba dni roboczych w miesiącu wynosi 20. Nawet gdyby uznać, że wystąpiła w tym 

zakresie  omyłka,  to  nie  miała  ona  znaczenia  dla  oceny  wyjaśnień,  wobec  faktu,  że  cena 

oferty  obejmuje  kwotę  25 440,00  zł,  którą  wykonawca  będzie  dysponował  w  całym  okresie 

realizacji  usługi  na  potrzeby  pokrycia  niezbędnych  wydatków.  Odwołujący  nie  kwestionuje 


założeń Przystępującego odnośnie kosztów dojazdu, cen paliwa oraz spalania. Koszt ten w 

całym okresie obowiązywania umowy będzie wynosił 6 240,00 zł. 

Zamawiający  podniósł,  że  czas  dojazdu  radcy  prawnego  do  miejsca  wykonywania 

usługi  nie  powinien  być  traktowany  tak  jak  wykonywanie  usługi  i  tak  samo  wynagradzany. 

Zamawiający  nie  wymaga  zatrudnienia  radców  prawnych  na  podstawie  umowy  o  pracę. 

Oświadczenia  złożone  przez  osoby,  które  będą  wykonywały  usługę  potwierdzają,  że  za 

określoną  stawkę  osoby  te  zobowiązują  się  do  świadczenia  usług  objętych  przedmiotem 

zamówienia.  W  ramach  ich  wynagrodzenia  zapewniony  zostanie  zatem  dojazd  do  miejsca 

wykonywania usługi. Pkt V ppkt 4 OPZ nie nakazuje uwzględnienia przez wykonawcę czasu 

poświęconego  na  dojazd  w  kalkulacji  kosztów.  Wszelkie  koszty  z  tym  związane  są  zwykle 

uwzględniane w stawce godzinowej wynagrodzenia. 

Zamawiający wskazał również, że nie nałożył na wykonawców obowiązku organizacji 

nowego  biura  na  potrzeby  realizacji  zamówienia,  a  zatem  koszty  związane  z 

funkcjonowaniem  biura  radcy  prawnego  są  wliczane  w  ceny  usług,  według  określonych 

stawek. 

Podobnie  pkt  II  ppkt  5  lit.n  OPZ  nie  na

kazuje  uwzględnienia  przez  wykonawców 

kosztów  wynagrodzenia personelu pomocniczego,  pozostawiając  to  do decyzji  wykonawcy. 

Wykonawca  mógł  zatem  przyjąć,  że  personelu  dodatkowego  nie  będzie  zatrudniał  do 

realizacji przedmiotowego zamówienia. 

Twierdzenie  Od

wołującego  o realizacji  zamówienia  przez  Przystępującego  ze  stratą 

są  bezpodstawne,  gdyż  zostały  oparte  o  warunki,  w  których  prowadzi  działalność 

Odwołujący, co nie ma przełożenia na koszty przedsiębiorstwa Przystępującego. Samo tylko 

wynagrodzenie wykonaw

cy, który będzie pełnił funkcję koordynatora pozwoli wykonawcy na 

osiągnięcie zysku z realizacji usługi. 

Zamawiający podkreślił, że cena oferty Przystępującego jest niższa zaledwie o 9,82 

%  od  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  w  postępowania  ofert.  Różnice 

pomiędzy cenami złożonych ofert są niewielkie, co wskazuje, że są one odzwierciedleniem 

aktualnej sytuacji 

rynkowej. Zamawiający nie miał wątpliwości co do rynkowego charakteru i 

realności ceny oferty Przystępującego. 

Dodatkowo Zamawiający wskazał, że cena oferty jest ceną ryczałtową. Zamawiający 

nie  przewidział  w  przedmiotowym  postępowaniu  rozbicia tej  ceny  na  ceny jednostkowe  lub 

elementy  składowe.  Dlatego  też  ocenie  podlegała  cena  ogólna  ryczałtowa  za  realizację 

zamówienia. 


Krajowa  Izb

a  Odwoławcza,  uwzględniając  dokumentację  postępowania,  dokumenty 

zgromadzone w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone przez strony i uczestnika postępowania 

odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje: 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  stw

ierdziła,  że  Odwołujący  wykazał  posiadanie  legitymacji  uprawniającej  do 

wniesienia odwołania, stosownie do dyspozycji art. 505 ust. 1 Pzp.  

Izba uznała za skuteczne przystąpienie wykonawcy J. B. Kancelaria Radcy Prawnego 

z  siedzibą  w  Tychach  –  do  postępowania  odwoławczego,  po  stronie  Zamawiającego, 

stosownie do art. 525 ust. 1-3 Pzp. 

Przedmiotem 

zamówienia  jest  świadczenie  stałej  i  kompleksowej  obsługi  prawnej 

planowanych oraz realizowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach inwestycji 

kluczowych.  

Zamawiający  określił  w  SWZ  w  sposób  szczegółowy  minimalny  wymiar  czasu 

miesięcznego zaangażowania personelu wykonawcy przy realizacji zamawianej usługi – tj. w 

okresie  5  dni  w  tygodniu,  przy  czym 

czas  wykonywania  czynności  przez  Koordynatora 

o

bsługi  prawnej  winien  wynosić  -  co  najmniej  4  godziny  dziennie  i  co  najmniej  3  dni  w 

tygodniu  i  wynosić  łącznie  nie  mniej  niż  12  godzin  tygodniowo  oraz  dwóch  radców 

prawnych/adwokatów - co najmniej 3 godziny dziennie i co najmniej 2 razy w tygodniu oraz 

wy

nosić  łącznie  nie  mniej  niż  12  godzin  tygodniowo.  Ponadto,  Zamawiający  wymaga,  aby 

przedmiot  umowy 

był  wykonywany  1  dzień  w  tygodniu  w  siedzibie  Zamawiającego  lub  w 

miejscu  przez  niego  wskazanym,  w  szczególności  poprzez  pełnienie  stałego  dyżuru  w 

siedzibie 

Zamawiającego.  

Zamawiający  przewidział  wynagrodzenie  wykonawcy  za  realizację  zamówienia  jako 

wynagrodzenie 

ryczałtowe.  W  formularzu  oferty  należało  podać  cenę  za  wykonanie  usług 

natomiast  w  formularzu 

„Wycena”  (załącznik  2a)  wykonawcy  zostali  zobowiązani  do 

wskazania  ceny  jednostkowej  za  1  miesiąc  i  wartości  „kosztu  świadczenia  usługi  stałej  i 

kom

pleksowej  obsługi  prawnej  planowanych  oraz  realizowanych  przez  Zarząd  Dróg 

Wojewódzkich w Katowicach inwestycji kluczowych” w okresie realizacji – 24 miesięcy. 

J

ak  wynika  z  dokumentacji  postępowania  (dokument  „Wycena”  z  dnia  14  stycznia 

2023 r.), s

zacując wartość zamówienia Zamawiający przyjął, co następuje:  

„Świadczenie stałej i kompleksowej obsługi prawnej planowanych oraz realizowanych 

przez  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Katowicach  inwestycji  kluczowych  —  ryczałt  Usługa 


będzie rozliczana ryczałtowo. Dla potrzeb sporządzenia niniejszej wyceny przyjęto 96 godzin 

miesięcznie, co daje 2304 godzin za okres 24 miesięcy 

Stawka godzinowa: 

233 zł (netto) 

Ryczałt miesięczny: 

233,00 zł x 96 h = 22 368,00 zł (netto) 

Ryczałt za 24 miesiące: 22 368,00 zł x 24 m-cy = 536 832,00 zł (netto) 

RAZEM 

Wartość netto: 

832,00 zł 

VAT 23%: 

123 471,36 zł 

Wartość brutto:  660 303,36 zł 

1 euro = 4,4536 zł 

Wartość Euro netto: 120 538,89 € 

W  p

ostępowaniu  zostały  złożone  trzy  oferty,  w  tym  oferta  Odwołującego  oraz 

Przystępującego. Ceny wszystkich złożonych w postępowaniu ofert odbiegały o więcej niż 30 

%  od  wartości  zamówienia  ustalonej  przez  Zamawiającego  przed  wszczęciem 

postępowania, a różnice pomiędzy cenami złożonych w postępowaniu ofert są  nieznaczne, 

tj.  ok.10%. 

Zamawiający  skierował  wezwanie  do  wyjaśnienia  kalkulacji  ceny  o  identycznej 

treści do wszystkich wykonawców. 

Pismem  z  dnia  27  marca  2023  r.  Zamawiający,  na  podstawie  art.  224  ust.  1    Pzp 

skierował do Przystępującego wezwanie do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w 

zakresie wyliczenia ceny ofertowej lub jej istotnych części składowych, mając na uwadze, że 

zaoferowana 

cena  jest  niższa  o  co  najmniej  30%  od  wartości  zamówienia  powiększonej  o 

podatek od towarów i usług, w szczególności w zakresie określonym w art. 224 ust. 3 pkt. 4, 

6  Pzp,  tj. 

w  zakresie  zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy,  których  wartość 

przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę 

albo  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10 

października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub 

przepisów  odrębnych  właściwych  dla  spraw,  z  którymi  związane  jest  realizowane 

zamówienie  oraz  zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia 

społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie. 

Przystępujący przedłożył wyjaśnienia pismem z dnia 31 marca 2023 r., załączając do 

wyjaśnień  dowody.  Wyjaśnienia  zawierają  część  opisową  oraz  kalkulację  kosztów 

wynagrodzenia  personelu,  kosztów  dojazdu,  kosztów  funkcjonowania  biura  oraz  rezerwę 

finansową na pozostałe koszty. W załączeniu do wyjaśnień wykonawca przedstawił dowody: 

oświadczenie radcy prawnego E. B. 

oświadczenie radcy prawnego M. R. 

wyciąg z Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej Wykonawcy; 


wydruk  z  Google  maps  z  zaznaczeniem  odległości  pomiędzy  siedzibą 

Z

amawiającego, a siedzibą Wykonawcy wynoszącej 16 km, 

wydruk  informacji  prasowych  z  daty  składania  ofert  w  postępowaniu 

informujący o średniej cenie paliwa, 

oferta sprzedaży kompletu tonerów do drukarki, 

oferta sprzedaży papieru do drukarki, 

koszt listu poleconego do 500 g zgodnie z cennikiem Poczty Polskiej 

Odwołujący  nie  kwestionował  w  odwołaniu  m.in.  stawek  przyjętych  przez 

Przystępującego do wyceny wynagrodzenia osób realizujących usługę ani kosztów dojazdu, 

w    tym  paliwa,  ani  też  kosztów  biurowych  w  zakresie  potrzebnych  materiałów,  ani  liczby 

przyjętych  do  kalkulacji  spraw  sądowych  dotyczących  Zamawiającego,  co  Odwołujący 

jednoznacznie potwierdził w treści odwołania i podtrzymał w tym zakresie swoje stanowisko 

na rozprawie. 

W danym stanie faktycznym Izba zważyła , co następuje:  

Za niezasadne 

należało uznać zarzuty naruszenia art. 224 ust. 5 i 6 Pzp oraz art. 226 

ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 Pzp

, przez nieprawidłową ocenę przez Zamawiającego wyjaśnień 

złożonych  przez  wykonawcę  J.  B.  Kancelaria  Radcy  Prawnego,  pismem  z  dnia  31  marca 

2023 r. oraz przez zaniechanie odrzucenia oferty tego wykonawcy

, jako zawierającej rażąco 

niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Izba nie podzieliła stanowiska 

Odwołującego,  że  wykonawca  J.  B.  Kancelaria  Radcy  Prawnego  nie  wykazał  w 

przedłożonych  Zamawiającemu  wyjaśnieniach,  że  cena  złożonej  przez  niego  oferty  nie 

uwzględnia  wszystkich  kosztów  koniecznych  do  prawidłowej  realizacji  usług  objętych 

przedmiotem zamówienia w niniejszym postępowaniu. 

Zgodnie  z  art.  224  ust.  5  Pzp,  o

bowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco 

niskiej  ceny  lub  kosztu  spoczywa  na  wykonawcy.  Zgodnie  natomiast  z  ust.  6,  odrzuceniu, 

jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub  kosztem,  podlega  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił 

wyjaśnień  w  wy-znaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie 

uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. 

Stosownie  do  art.  226  ust.  1  pkt 

8  Pzp,  zamawiający  ma  obowiązek  odrzucić  ofertę 

zawierająca rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Kluczowa  argumentacja  w  zakresie  postawionych  w  odwołaniu  zarzutów  została 

oparta 

przez  Odwołującego  na  twierdzeniu,  że  Przystępujący  obliczył  koszty  personelu  i 


koszty dojazdu do miejsca wykonywania usługi, przyjmując nieprawidłową (zbyt małą) liczbę 

tygodni 

w całym okresie realizacji umowy, tj. w okresie 24 miesięcy. 

Izba  nie  podzieliła  powyższego  stanowiska.  Jak  wynika  bowiem  z  dokumentacji 

postępowania,  Zamawiający,  szacując  wartość  zamówienia,  przyjął  96  godzin  świadczenia 

usługi w miesiącu, co daje dokładnie 4 tygodnie, biorąc pod uwagę wymaganą w SWZ ilość 

dni pra

cy oraz wymaganą liczbę godzin świadczenia usługi w tygodniu (2x12h). Co istotne, 

Zamawiający  ustanowił  też  ryczałtowy  sposób  wynagrodzenia  wykonawcy,  zatem 

uprawnione  było  przyjęcie  założenia  w  uproszczeniu  do  celów  kalkulacji  powyższej  liczby 

godzin  w  mi

esiącu,  a  w  konsekwencji  –  ilości  4  tygodni  w  miesiącu,  zarówno  przez 

Zamawiającego  przy  wycenie  przedmiotu  zamówienia  jak  i  przez  wykonawcę  do  kalkulacji 

ceny  oferty

.  Przystępujący  nie  popełnił  zatem  błędu  w  kalkulacji,  który  miałby 

dyskwalifikować  jego  wycenę  przedmiotu  zamówienia  w  ofercie,  gdyż  dokonał  kalkulacji 

zgodnie z warunkami zamówienia określonymi przez Zamawiającego.   

Oczywistym  jest,  że  uzasadniając  cenę  zaoferowaną  w  postępowaniu,  wykonawca 

ma  obowiązek  wykazać    rzeczywiste  koszty,  jakie  poniesie  na  realizację  zamówienia  oraz 

przychody,  jakie  planuje  uzyskać  z  tytułu  realizacji  zamówienia  w  odniesieniu  do  całego 

okresu  jego  realizacji 

–  a  więc  dla  okresu  24  miesięcy  od  dnia  zawarcia  umowy,  a  w 

konsekwencji  - 

także  zysk  z  realizacji  zamówienia.  Wykonawca  winien  wykazać,  że 

przychody, jakie spodziewa się osiągnąć z tytułu realizacji zamówienia co najmniej w całości 

pokryją koszty związane z jego realizacją.  

W  ocenie  Iz

by, Przystępujący w niniejszym postępowaniu wywiązał się należycie ze 

spoczywającego  na  nim,  zgodnie  z  art.  224  ust.  5  Pzp,  obowiązku  wykazania,  że  złożona 

przez niego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu.  

Z

łożone przez Przystępującego wyjaśnienia zawierają wszystkie powyższe elementy 

świetle  zakresu  przedmiotowego  postępowania  i  warunków  jego  realizacji,  wymaganych 

przez  Zamawiającego.  Wyjaśnienia  zostały  sporządzone  w  sposób  szczegółowy,  zostały 

poparte  stosownymi  dowodami. 

Przystępujący  wykazał  również,  że  wszystkie  koszty  pracy 

związane  z  realizacją  zamówienia  zostały  uwzględnione  w  treści  złożonej  w  postępowaniu 

oferty

,  a  także,  że  wycenił  świadczenie  usługi  w  pełnym  okresie  obowiązywania  umowy. 

Złożone  przez  Przystępującego  wyjaśnienia  potwierdzają,  że  wykonawca  jest  w  stanie 

wykon

ać przedmiot zamówienia za zaoferowaną cenę.  

Izba  nie  podziel

iła  przy  tym  stanowiska  Odwołującego,  że  z  uwagi  na  fakt,  iż 

w

ykonawca  prowadzi  działalność  gospodarczą  wyjaśnienia  takie  winny  się  odnosić  do 

całego  kontekstu  związanego  z  działalnością  wykonawcy,  tj.  winny  wskazywać  istniejące 

źródła  przychodu  oraz  wysokość  kosztów,  jakie  generują  wraz  z  podaniem  ich  wysokości, 

aby 

w  ogóle  był  w  stanie  wykazać,  że  w  tym  zakresie  dokonał  racjonalnych  ustaleń  i 

oblicz

eń. Podkreślić należy, że w ramach wyjaśnień składanych przez wykonawcę odnośnie 


zaoferowanej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego ceny, wykonawca musi 

wyka

zać koszty odnoszące się do realizacji danego przedmiotu zamówienia, a nie całej jego 

działalności gospodarczej. 

Odwołujący sam potwierdził w toku postępowania m.in., że Przystępujący świadczył 

dla  Zamawiającego usługi  tożsame  z  przedmiotem  zamówienia  w  okresie  od  10.07.2020  r. 

do  28.02.2023  r.,  a  zatem  założenia  przyjęte  przez  tego  wykonawcę  co  do  częstotliwości 

dojazdów do sądów powszechnych w ramach realizacji Umowy, należy uznać za racjonalne. 

Odwołujący  nie  kwestionował  także  przyjętych  przez  Przystępującego  do  kalkulacji  ceny 

oferty 

założeń w zakresie odległości dojazdu, ceny paliwa i wartości spalania.  

Wbrew twierdzeniom Odwołującego, materiał dowodowy zgromadzony w tej sprawie 

nie  potwierdza,  że  dodatkowy  koszt  związany  z  czasem  na  dojazd  personelu  nie  został 

uwzględniony  w  kalkulacji  Przystępującego.  Oczywistym  jest,  że  ten  koszt  mógł  być 

uwzględniony  przez  wykonawcę  w  stawce  godzinowej  świadczenia  usługi,  a  ta  została 

uzgodniona  z  osobami,  które  będą  świadczyły  usługę.  Ponadto,  nie  jest  to  czynność,  za 

którą Zamawiający przewidział wynagrodzenie. Zamawiający zastrzegł bowiem w pkt V ppkt 

4 SWZ - 

OPZ, że czas dojazdów nie może być zaliczony do czasu świadczenia usług, a tym 

samym 

wszystkie wynikające stąd koszty powinny być uwzględnione w stawce godzinowej.  

Teza 

Odwołującego,  że  w  kosztach  dojazdu  Przystępujący  nie  ujął  żadnych  innych 

kosztów  związanych  z  użytkowaniem  samochodu  osobowego:  koszt  ubezpieczenia, 

przeglądów,  amortyzacji  samochodu, koszt  zwrotu  kosztów  używania do  celów  służbowych 

samochodów  osobowych,  motocykli  i  motorowerów  niebędących  własnością  pracodawcy 

pozostała nieudowodniona w postępowaniu odwoławczym przez Odwołującego.  

Nie budzi wątpliwości fakt, że biuro wykonawcy nie musi być specjalnie utworzone na 

potrzeby  realizacji  zamówienia  ani  nie  musi  być  wykorzystywane  w  całości  na  potrzeby 

realizacji usługi dla Zamawiającego, a w związku z tym koszty jego utrzymania mogą być w 

części  współfinansowane  z  innych  przychodów  -  z  pozostałych  realizowanych  przez 

w

ykonawcę  usług.  Przystępujący  jednoznacznie  wyjaśnił  kwestie  dotyczące  kosztów 

funkcjonowania  biura  na  potrzeby  realizacji  tego 

zamówienia  i  przyjął  na  pokrycie  tych 

kosztów stosowne zabezpieczenie, co potwierdził w wyjaśnieniach. 

Nie  jest  prawdziwa 

także  teza  Odwołującego,  że  wykonawca  miał  obowiązek, 

zgodnie z postanowieniem pkt II ppkt 5 lit n 

– Opisu Przedmiotu Zamówienia, uwzględnić w 

ofercie koszt

y związane z wynagrodzeniem personelu  pomocniczego,  gdyż,  zgodnie  z  tym 

postanowieniem, 

Zamawiający pozostawił tę kwestię do decyzji wykonawcy stwierdzając, że  

„może on przewidzieć zatrudnienie dodatkowych osób, których wynagrodzenie uwzględni w 

ofercie”.    

Izba  uznała,  że  Przystępujący,  zakładając  prawidłową  realizację  zamówienia  z  jego 

strony, 

nie ma obowiązku uwzględnienia w wycenie oferty obowiązku zapłaty kar umownych. 


Wystarczające jest zabezpieczenie przez wykonawcę rezerwowej kwoty na nieprzewidziane 

koszty, co jak wynika z kalkulacji Przystępującego, wykonawca ten uczynił. Również ryzyko 

inflacji 

nie  ma  istotnego  znaczenia,  gdyż,  jak  wynika  z  treści  wzoru  umowy,  Zamawiający 

zgodnie z pkt IX SWZ 

przewidział, że należne wykonawcy wynagrodzenie będzie podlegało 

waloryzacji od początku 7 miesiąca kalendarzowego.  

Reasumując,  wyjaśnione  przez  Przystępującego  koszty  związane  z  realizacją 

zamówienia  nie  przewyższają  przychodu,  jaki  wykonawca  może  osiągnąć  z  tego  tytułu  w 

ramach  złożonej  oferty.  Wyjaśnienia  Przystępującego  z  dnia  31  marca  2023  r.  wraz  z 

załączonymi  dowodami  uzasadniają  podaną  w  ofercie  cenę,  a  tym  samym  wykonawca 

wywiązał się należycie ze spoczywającego na nim ciężaru wykazania, że oferta nie zawiera 

rażąco niskiej ceny. Na podstawie złożonych przez Przystępującego wyjaśnień Zamawiający 

był  uprawniony  zatem  przyjąć,  że  cena  jego  oferty  jest  realna  i  rynkowa.  W  żadnym  razie 

o

koliczność,  że  cena  zaoferowana  przez  Przystępującego  wskazuje  na  zamiar  wykonania 

zamówienia  poniżej  kosztów  wytworzenia  przedmiotu  zamówienia  nie  została  przez 

Odwołującego  wykazana  w  toku  postępowania  odwoławczego.  W  konsekwencji, 

Zamawiający  nie  miał  obowiązku  odrzucenia  oferty  Przystępującego  w  niniejszym 

postępowaniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp i art. 16 Pzp.  

Uwzględniając  powyższy  stan  rzeczy,  ustalony  w  toku  postępowania,  Izba  orzekła, 

jak w sentencji, na podstawie art. 553 Pzp. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy 

z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze 

zm.) oraz § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 

grudnia  2020  r. 

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2020 r. 

Przewodniczący: 

…………………………