KIO 1171/23 WYROK dnia 11 maja 2023 r.

Stan prawny na dzień: 01.08.2023

Sygn. akt: KIO 1171/23 

WYROK 

z dnia 11 maja 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Patryk Pazura 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 maja 2023 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego do 

Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  26  kwietnia  2023  r.  przez  wykonawcę  

Nbit  J.  J. 

spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Gliwicach  przy  ul. 

Plebańskiej  3/8  (44-100  Gliwice)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego 

Gmi

nę  Miejską  Wągrowiec  z  siedzibą  w  Wągrowcu  przy  ul.  Kościuszki  15a  (62-100 

Wągrowiec) 

orzeka: 

1.  U

względnia odwołanie w  części  odnoszącej się do  zarzutu wskazanego w  pkt  1  petitum 

odwołania  i  nakazuje  zamawiającemu:  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty 

w  postępowaniu,  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Nbit  J.  J. 

spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach oraz powtórzenie czynności 

badania i oceny 

ofert z udziałem oferty ww. wykonawcy. 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami 

postępowania 

obciąża 

wykonawcę 

Nbit 

J. 

J. 

spółkę  

z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach w części 2/3 oraz zamawiającego 

Gminę Miejską Wągrowiec w części 1/3 i: 

3.1. zal

icza na poczet kosztów postępowania odwoławczego: kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: 

siedem 

tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Nbit J. J. spółkę z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach tytułem wpisu od odwołania, kwotę 

zł  09  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sto  siedemdziesiąt  siedem  złotych  dziewięć  groszy) 

stanowiącą  koszty  ww.  wykonawcy  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  i 

dojazdu  pełnomocnika  na  posiedzenie  i  rozprawę  oraz  kwotę  3 600  zł  00  gr  (słownie:  trzy 

tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty zamawiającego poniesione z tytułu 

wynagrodzenia 

pełnomocnika; 

zasądza od zamawiającego Gminy Miejskiej Wągrowiec na rzecz wykonawcy Nbit J. J. 

spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach, kwotę w wysokości 1 160 zł 


00  gr  (słownie:  tysiąc  sto  sześćdziesiąt  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  różnicę  pomiędzy 

kosztami 

postępowania  odwoławczego  poniesionymi  dotychczas  przez  ww.  wykonawcę,  a 

kosztami po

stępowania za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  d

nia  11  września  2019  r.  Prawo 

za

mówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  

w terminie 14 dni od dnia jego 

doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izb

y Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 1171/23 

U z a s a d n i e n i e 

Gmina Mie

jska Wągrowiec, zwana dalej: „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o 

udzielenie 

zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 

r. Prawo za

mówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1710 ze zm.), zwanej dalej: „Pzp”, 

w  trybie  podstawowym  pn.:  Dostawa  s

przętu  komputerowego  i  oprogramowania  w  ramach 

projektu  grantowego  "Cyfrowa  Gmina"  o  numerze  referencyjnym:  SZ.271.08.2023,  zwane 

dalej 

„postępowaniem”.  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu 14 marca 2023 r., pod numerem 2023/BZP 00135651/01.  

Sza

cunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  dostawy,  jest  niższa  od 

kwot wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W  dniu  26  kwietnia  2023  r.  wykonawca  Nbit  J.  J.  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Gliwicach 

(zwany 

dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie od: 

czynności  zamawiającego  z  dnia  21  kwietnia  2023  r.  polegającej  na  odrzuceniu  oferty 

odwołującego złożonej w postępowaniu; 

-  zaniechania  za

mawiającego,  który  nie  odrzucił  oferty  PHU  INTERTAB  J.  P.  pomimo,  że 

oferta tego wykonawcy 

nie była zgodna z warunkami zamówienia. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1)  art.  226  ust.  1  pkt  5  P

zp  ponieważ  odrzucił  ofertę  złożoną  przez  odwołującego  się  z 

powodu  niezgodności  z  warunkami  zamówienia  pomimo,  że  oferta  odwołującego  się  była 

zgodna z warunka

mi zamówienia; 

2)  art.  226  ust.  1  pkt  5  P

zp  ponieważ  zaniechał  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  PHU 

INTERTAB  J.  P. 

pomimo  że  oferta  tego  wykonawcy  nie  była  zgodna  z  warunkami 

zamówienia, ponieważ PHU INTERTAB J. P. nie dołączył do oferty oświadczenia podmiotu 

serwisującego wraz z informacją o ISO 9001 podmiotu serwisującego, które było wymagane 

w pozycji pod nazwą: „Rozszerzone wsparcie serwisowe AHB/SOS” na stronie 9 dokumentu 

pod tytułem: „UTM” będącego częścią Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia, który 

stanowił  załącznik  numer  7  do  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (zwanej  dalej  jako: 

„SWZ”); 

3)  art.  16  pkt  1  Pzp 

ponieważ zamawiający  prowadzi  postępowanie z  naruszeniem  zasady 

uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  gdyż  przy  ocenie  zgodności 

złożonych ofert z warunkami zamówienia stosuje testy benchmark. 

O

dwołujący żądał, aby Izba nakazała zamawiającemu: 


- uniewa

żnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty; 

odrzucenie oferty złożonej przez PHU INTERTAB J. P.; 

unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego; 

powtórzenie czynności badania ofert z udziałem oferty odwołującego; 

zwrot kosztów postępowania odwoławczego. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia,  ponieważ  jego  oferta 

zostanie wybrana jeżeli Izba podzieli zarzuty przedstawione w odwołaniu.  

W odniesieniu do 

zarzutu dotyczącego odrzucenia jego oferty odwołujący w pierwszej 

kolejności zwrócił uwagę na to, że złożył ofertę i podał informacje wymagane przez formularz 

ofertowy  opracowany  przez  z

amawiającego.  W  tym  kontekście  odwołujący  wyjaśnił,  że 

zamawia

jący  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  szczegółowo  określił  jakie  wymagania 

techniczne musi spełniać zestaw do wideokonferencji: monitor interaktywny + komputer ops, 

teleprompter  i  wizualizer.  Między  innymi  zamawiający  wymagał  aby  karta  graficzna 

zintegrowana w procesorze komputera osiągała w teście PassMark-GPU Benchmarks wynik 

minimum 2 500 punktów. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do SWZ „Formularz oferty” w wierszu 

9 „Zestawienia zaoferowanego przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami specyfikacji 

warunków  zamówienia”  należało  podać  następujące  informacje:  producenta  oraz  model. 

Odwołujący  podkreślił,  że  podkreślił,  że  w  wierszach  1  i  2  tego  zestawienia  wymagany 

zakres informacji był szerszy ponieważ oprócz producenta i modelu sprzętu należało podać 

dodatkowo także  producenta,  model  i  liczbę  punktów  procesora  oraz  nazwę,  model,  liczbę 

punktów  GPU  Mark  karty  graficznej.  Odwołujący  wyjaśnił,  że  podał  w  ofercie  w  wierszu  9 

„Zestawienia  zaoferowanego  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  specyfikacji 

warunków  zamówienia”  wszystkie  informacje  wymagane  przez  formularz  ofertowy,  który 

stanowił załącznik nr 1 do SWZ. Odwołujący wyjaśnił również, że w dniu 21 kwietnia 2023 r. 

z

amawiający  odrzucił  jego  ofertę  z  powodu  niezgodności  z  warunkami  zamówienia.  W 

ocenie 

odwołującego  jeżeli  zamawiający  chciał  samodzielnie  sprawdzać  parametry 

procesora i karty graficznej komputera, 

który wchodzi w skład zestawu do wideokonferencji 

to  powinien  był  nadać  taką  treść  formularza  ofertowego  (a  konkretnie  „Zestawienia 

z

aoferowanego  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  specyfikacji  warunków 

zamówienia”), aby w wierszu 9 tego zestawienia, oprócz informacji o producencie i modelu, 

było wymagane także podanie informacji takich jak w wierszach 1 i 2. Według odwołującego 

opracowany  przez  z

amawiającego  formularz  ofertowy  nie  wymagał  podawania  informacji  o 

producencie,  modelu  i  liczbie  pun

któw procesora ani nazwie, modelu, liczbie punktów GPU 

Mark karty graficznej. 

Tym samym odwołujący stwierdził, że nie mógł ponosić negatywnych 

konsekwencji jeżeli podał w swojej ofercie wszystkie informacje wymagane przez formularz 

ofertowym. 


W  dalszej  kolejności  odwołujący  wskazał,  że  wyjaśnił,  iż  zaoferowany  sprzęt  jest 

zgodny  z  warunkami  zamówienia.  Podniósł,  że  w  dniu  28  marca  2023  r.  zamawiający 

zażądał  od  niego  wyjaśnień  treści  złożonej  oferty  prosząc  o  wskazanie  jaki  model  karty 

graficznej  posiada  zaoferowany  w  pozycji  9  zestaw  do  wideokonferencji  oraz  o  podanie 

nazwy  procesora  znajdującego  się  w  Serwerze  NAS  z  oprogramowaniem  do  Backupu.  W 

tym miejscu 

odwołujący stwierdził, że jego oferta byłaby niezgodna z warunkami zamówienia 

gdyby  zaoferow

ana  karta  graficzna  zestawu  do  wideokonferencji  nie  osiągała  w  teście 

PassMark-

GPU  Benchmarks  wyniku  minimum  2  500  punktów.  Taka  sytuacja  nie  miała 

miejsca ponieważ jak wynika z wyjaśnień treści złożonej oferty z 30 marca2023 r. odwołujący 

zaoferował zestaw do wideokonferencji z kartą graficzną Intel Iris Xe Graphics, która osiąga 

w teście GPU Benchmark wynik 2690 punktów, a więc oferta odwołującego spełnia wymogi 

Opisu  Przedmiotu  Zamówienia.  W  niniejszej  sprawie  dane  potrzebne  do  weryfikacji  oferty 

o

dwołującego  znajdowały  się  w  udzielonych  wyjaśnieniach  z  30  marca  2023  r.  Ponadto 

o

dwołujący  wskazał,  że  w  samej  treści  złożonej  oferty  oświadczył,  że  oferuje  przedmiot 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  specyfikacji  warunków  zamówienia.  Tym  samym  w 

ocenie o

dwołującego zamawiający nie miał prawa odrzucić jego oferty tylko z tego powodu, 

że  w  formularzu  ofertowym  nie  została  podana  liczba  punktów  w  teście  karty  graficznej 

zestawu  do  wideokonferencji

–  w  sytuacji,  w  której  odwołujący  wykazał  w  wyjaśnieniach 

złożonej  oferty,  że  zaoferowany sprzęt  spełnia wymagania Opisu  Przedmiotu Zamówienia i 

nie  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  Nie  było  więc  podstaw  do  odrzucenia  oferty 

o

dwołującego. 

W zakresie zarzutu zaniechania odrzucenia of

erty złożonej przez PHU INTERTAB J. 

P. 

pomimo że oferta tego wykonawcy nie była zgodna z warunkami zamówienia odwołujący 

wskazał,  że  wymagania  zamawiającego  w  zakresie  wsparcia  serwisowego  AHB/SOS, 

zgodnie  z  treścią  pozycji  pod  nazwą:  „Rozszerzone  wsparcie  serwisowe  AHB/SOS”  na 

stronie  9  dokumentu  pod  tytułem:  „UTM”  będącego  częścią  Szczegółowego  Opisu 

Przedmiotu  Zamówienia,  który  stanowił  załącznik  numer  7  do  SWZ,  powinny  być 

potwierdzone dokumentami:  

•  Oświadczanie  Producenta  lub  Autoryzowanego  Dystrybutora  świadczącego  wsparcie 

techniczne  o  gotowości  świadczenia  wymaganego  serwisu  (zawierające:  adres  strony 

internetowej serwisu i numer infolinii telefonicznej); 

• Certyfikat ISO 9001 podmiotu serwisującego. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  wykonawca  PHU  INTERTAB  J.  P.  nie  dołączył  do  oferty 

oświadczenia  podmiotu  serwisującego  wraz  z  informacją  o  ISO  9001  podmiotu 

serwisującego. Z tego powodu zamawiający miał obowiązek odrzucić ofertę ww. wykonawcy. 

Z  tego  powodu  żądanie,  aby  Izba  nakazała  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 


wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  odrzucenie  oferty  złożonej  przez  PHU  INTERTAB  J.  P. 

stało się konieczne i jest w pełni uzasadnione. 

W  uzasadnieniu  dla  ostatniego  zarzutu  odwołujący  stwierdził,  że  zgodnie  z 

r

ozdziałem  20  pkt  2  SWZ:  „INFORMACJE  DOTYCZĄCE  OCENY  PROCESORA  I  KARTY 

GRAFICZNEJ:  

1)  Zamawiający  dokona  oceny  zaoferowanego  procesora  na  podstawie  wyniku  testu 

Passmark 

– CPU Mar

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

2)  Zamawiający  dokona  oceny  zaoferowanej  karty  graficznej  na  podstawie  wyniku  testu 

Passmark 

– GPU Mar

https://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php

Zamawiający  nie  wymaga  od  wykonawców  przedłożenia  wydruków  wyników  testów  z  ww. 

stron. Zamawiający samodzielnie dokona weryfikacji na podstawie danych pobranych z tych 

stron.”  

Odwołujący wskazał, że Izba w wyroku z 6 grudnia 2022 r. w sprawie KIO 3049/22 orzekła, 

że: wymaganie by nabywane urządzenia wyposażone były w procesor osiągający określony 

wynik  w  teście  PassMark  CPU  uwidoczniony  na  określonej  stronie  internetowej  jest 

wymaganiem  niejednoznacznym,  gdyż  punkt  odniesienia  nie  jest  stały.  Opis  przedmiotu 

zamówienia odwołujący się do wyników testów może zatem prowadzić do naruszania zasad 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Zdaniem  odwołującego 

z

amawiający  oceniając  sprzęt  zaoferowany  przez  poszczególnych  oferentów  przy  pomocy 

nieobiektywnych  benchmarków  dopuścił  się  naruszenia  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz 

równego traktowania wykonawców (art. 16 pkt 1 Pzp). 

W  rama

ch  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego  nie  zostały  zgłoszone 

przystąpienia. 

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego 

postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwa

gę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  do

szła  do  przekonania,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skut

kujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 Pzp.  

Izba uznała, że odwołujący wykazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz 

może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym 

wy

pełnił  materialnoprawne  przesłanki  dopuszczalności  odwołania,  o  których  mowa  w  art. 

505 ust. 1 Pzp.  


Izba zalicz

yła na poczet materiału dowodowego: 

1) dokumentacj

ę przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie DVD, która została 

przes

łana  do  akt  sprawy  przez  zamawiającego  w  dniu  2  maja  2023  r.,  w  tym  

w s

zczególności: 

- spe

cyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal jako: „SWZ”) wraz z załącznikami; 

oferty złożone w postępowaniu; 

wezwanie do wyjaśnień treści oferty z dnia 28 marca 2023 r., skierowane do odwołującego 

na podstawie art. 223 ust. 1 Pzp; 

wyjaśnienia  z  dnia  30  marca  2023  r.  złożone  przez  odwołującego  w  odpowiedzi  na 

powyższe wezwanie z dnia; 

informację  o  wyborze najkorzystniejszej  oferty  z  dnia 21  kwietnia  2023  r.,  która  zawierała 

również informację oraz uzasadnienie dla czynności odrzucenia oferty odwołującego. 

Izba ustal

iła co następuje 

W  rozdziale  20  SWZ  d

otyczącym  opisu  sposobu  przygotowania  oferty  zamawiający  

w ust. 3 

wskazał, że: 

3. INFORMACJE DOTYCZĄCE OCENY PROCESORA I KARTY GRAFICZNEJ:  

1)  Zamawiający  dokona  oceny  zaoferowanego  procesora  na  podstawie  wyniku  testu 

Passmark 

– CPU Mark 

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

2)  Zamawiający  dokona  oceny  zaoferowanej  karty  graficznej  na  podstawie  wyniku  testu 

Passmark 

– GPU Mar

https://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php

Zamawiający  nie  wymaga  od  wykonawców  przedłożenia  wydruków  wyników  testów  z  ww. 

stron. Zamawiający samodzielnie dokona weryfikacji na podstawie danych pobranych z tych 

stron

Wz

ór  formularza  ofertowego  stanowił  załącznik  nr  1  do  SWZ.  W  wzorze  formularza 

zamawia

jący  umieścił  w  postaci  tabelarycznej  zestawienie  zaoferowanego  przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  specyfikacji  warunków  zamówienia.  Zestawienie  to 

miało następującą treść: 

l.p. 

Rodzaj 
sp

rzętu/wyposażenia 

Ilość  Producent, model, marka oferowanego 

produktu 

Zestaw komputerowy 
typu AiO 

szt. 

Producent: …………………………………… 

Model: …………………………………… 

Dane szczegółowe 

Producent, model 

i liczba punktów procesora 

https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php


…………………………………… 

Producent i wersja systemu operacyjnego: 
…………………………………… 

Producent i wersja oprogramowania biurowego: 
………………………………… 

Karta graficzna 

Nazwa, model, liczba punktów  GPU Mark 

https://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php

………………………………. 

Komputer 

przenośny  

Producent: …………………………………… 

Model: …………………………………… 

Dane szczegółowe 

Producent, model 

i liczba punktów procesora 

https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

…………………………………… 

Producent i wersja systemu operacyjnego: 
…………………………………… 

Producent i wersja oprogramowania biurowego: 
………………………………… 

Karta graficzna 

Nazwa, 

model, liczba punktów  GPU Mark  

https://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php

………………………………. 

Skaner 

Producent: …………………………………… 

Model: …………………………………… 

UPS (na stanowiska) 

Producen

t: …………………………………… 

Model: …………………………………… 

Zestaw do prezentacji 
wizualnych 

Producent: …………………………………… 

Model: …………………………………… 

Access Point  

Producent: …………………………………… 


Model: …………………………………… 

SWITCH 

Producent: …………………………………… 

Model: …………………………………… 

UPS na potrzeby 
serwerowni 

Producent: …………………………………… 

Model: …………………………………… 

Zestaw do 
wideokonferencji 

Producent: …………………………………… 

Model: …………………………………… 

Oprogramowanie 
antywirusowe  

Producent: …………………………………… 

Wersja

: …………………………………… 

UTM 

Producent: …………………………………… 

Model: …………………………………… 

Serwer NAS z 
oprogramowaniem do 
Backupu  

Producent, model i liczba punktów procesora 

https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

…………………………………… 

Oprogramowanie backupu 

Wersja:…………………………. 

Producent:……………………… 

Urządzenie na potrzeby 
bez

pieczeństwa sieci 

(NAC) 

Producent: 

…………………………………… 

Model: …………………………………… 

Urządzenia 
wielofunkcyjne 

Producent: …………………………………… 

Model: …………………………………… 

O

pis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 7 do SWZ. Obejmował 

on 14 plików, które odnosiły się do poszczególnych rodzajów sprzętu lub wyposażenia. 

Plik  nr  9  dotyczył  zestawu  do  wideokonferencji,  który  obejmował:  monitor  interaktywny  + 

komputer  ops,  teleprompter,  wizualizer

.  W  opisie  wymagań  dotyczących  komputera  OPS 

zamawia

jący wskazał m. in.: 


Procesor  min.  4  rdzenie  8  wątków  (  taktowanie  bazowe  min.  1,6  GHz)  osiągający  

teście 

wynik 

min. 

punktów 

opublikowany 

na 

stronie 

https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Karta  graficzna 

zintegrowana  w  procesorze  komputera.  )  osiągający  w  teście 

PassMark 

–  GPU  Benchmarks  wynik  min.  2500  punktów  opublikowany  na  stronie 

https://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php

Plik  nr  11 

dotyczył  UTM  i  zawierał  m.  in.  fragment  dotyczący  rozszerzonego  wsparcia 

serwisowego AHB/SOS o treści: 

a)       

System  jest  objęty  rozszerzonym  wsparciem  technicznym  gwarantującym 

udostępnienie  oraz  dostarczenie  sprzętu  zastępczego  na  czas  naprawy  sprzętu  

w  Następnym  Dniu  Roboczym  od  momentu  potwierdzenia  zasadności  zgłoszenia, 

realizowanym  przez  producenta  rozwiązania  lub  autoryzowanego  dystrybutora  przez  okres 

minimum  [48] 

miesięcy.  Dla  zapewnienia  wysokiego  poziomu  usług  podmiot  serwisujący 

posiada  cert

yfikat  ISO  9001  w  zakresie  świadczenia  usług  serwisowych.  Zgłoszenia 

serwisowe  są  przyjmowane  w  języku  polskim  w  trybie  24x7  przez  dedykowany  serwisowy 

moduł internetowy oraz infolinię w języku polskim 24x7  

Wymagania powinny by

ć potwierdzone dokumentami:  

•  Oświadczanie  Producenta  lub  Autoryzowanego  Dystrybutora  świadczącego  wsparcie 

techniczne  

o  gotowości  świadczenia  wymaganego  serwisu  (zawierające:  adres  strony 

internetowej serwisu i numer infolinii telefonicznej). 

• Certyfikat ISO 9001 podmiotu serwisującego

W postępowaniu zostały złożone trzy oferty: odwołującego, wykonawcy PHU INTER-

TAB J. P. oraz wykonawcy WEB-PROFIT M. K. .  

Odwo

łujący  w  następujący  sposób  wypełnił  formularz  ofertowy  w  zakresie  pkt  9 

zestawienia zaoferowanego przedm

iotu zamówienia zgodnie z wymaganiami SWZ: 

Zestaw do 
wideokonferencji 

Producent: Monitor interaktywny Newline + 

Komputer Newline + Wizualizer Epson + 

Prompter Feelworld 

Model: Newline ELARA TT-7522Q + Newline 

OPS WB5B820J + Epson ELPDC21 + Feelworld 

Prompter TP2A 

Zamawi

ający  pismem  z  dnia  28  marca  2023  r.  wezwał  odwołującego  na  podstawie 

art. 

223  ust.  1  Pzp  do  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej  oferty.  W  wezwaniu 

zamawi

ający wskazał m. in.: 


W  związku  z  podaniem  w  formularzu  ofertowym  w  pozycji  9  zestaw  do  wideokonferencji  – 

Producenta  Newline  oraz  Modelu  Newline  OPSWB5B820J,  zwracam  się  z  prośbą  

o  udzielenie  wyjaśnienia  jaki  model  karty  graficznej  posiada  zaoferowany  produkt.  Jest  to 

niezbędne, aby określić liczbę wymaganych punktów.  

Proszę o podanie nazwy procesora znajdującego się w Serwerze NAS z oprogramowaniem 

do Backupu

Odwołujący  w  dniu  30  marca  2023  r.  przesłał  odpowiedź  na  powyższe  wezwanie.  

wyjaśnieniach odwołujący wskazał: 

W  odpowiedzi  na  otrzymane  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  treści  złożonej  oferty 

oświadczamy, że:  

-  w  zaoferowanym  zestawie  do  wideokonferencji  (poz.  9  w  formularzu  ofertowym)  

w  komputerze  Newline  OPSWB5B820J  w

ystępuje  karta  graficzna  Intel  Iris  Xe  Graphics 

osiągająca  w  teście  GPU  Benchmark  wynik  2690  pktów.  Link  do  benchmarka  - 

https://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Intel+Iris+Xe&id=4265  

- w zaoferowanym serwerze 

NAS z oprogramowaniem do Backupu występuje procesor AMD 

Ryzen 5 3600 osiągający w teście CPU Benchmark wynik 17797 pktów. Link do benchmarka 

- https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Ryzen+5+3600&id=3481  

W  dniu  21  kwietnia  2023  r. 

zamawiający  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  

postępowaniu. Za najkorzystniejszą została uznana oferta wykonawcy PHU INTER-TAB J. 

P. 

.  W  piśmie  zawierającym  informację  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  została 

przekazana również informacja o odrzuceniu oferty odwołującego. Zamawiający wskazał, że 

odrzuc

ił  ofertę  odwołującego  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp,  a  w  uzasadnieniu 

faktycznym 

dla tej decyzji wyjaśnił, że : 

Z  OPZ  oraz  zapisu  w  SWZ  dot.  testu  precyzyjnie  wynikało,  co  się  składa  na  zestaw  do 

wideokonferencji oraz, że jest to kilka różnych produktów, z których dwa (procesor oraz karta 

graficzna) 

mają  być  przez  Zamawiającego  sprawdzane  –  swz  używa  słowa  „zaoferowane”, 

co  potwierdza,  że  muszą  być  podane  przez  wykonawcę.  Wykonawcy  mieli  obowiązek  

w  pozycji  9  formularza  ofertowego  podać  producenta  i  model  nie  dla  całości  (przecież  to 

zespół  różnych  produktów),  ale  dla  każdego  z  elementów,  tym  samym  należało  podać  w 

formularzu ofertowym liczbę uzyskanych w teście CPU Mark oraz GPU Mark

Z tożsamego powodu została odrzucona również oferta wykonawcy WEB-PROFIT M. K. . 

Tre

ść przepisów dotyczących zarzutów:  

-  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp 

–  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  

z warunkami zamówienia

-  art.  16  pkt  1  Pzp 

–  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  

o udzielenie zamówienia w sposób:  


1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;

Izba z

ważyła co następuje 

Bi

orąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

Izba u

znała, że odwołanie częściowo zasługiwało na uwzględnienie. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  odniosła  się  do  zarzutu  podniesionego  w  pkt  1  petitum 

odwołania.  W  zakresie  tego  zarzutu  Izba  w  znacznej  mierze  przyjęła  argumentację 

odwołującego  uznając  ją  za  słuszną.  W  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  skład 

orzekający  ustalił,  że  zamawiający  opracował  formularz  ofertowy,  którego  wzór  stanowił 

załącznik  nr  1  do  SWZ  w  sposób  dość  szczegółowy.  Przejawem  tej  szczegółowości  było 

przede 

wszy

stkim  zamieszczenie  w  treści  formularza  ofertowego  zestawienia 

zaoferowanego  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  SWZ,  które  miało  być 

wypełnione  przez  wykonawców.  Przedmiotowe  zestawienie  zostało  ujęte  w  postaci 

tabelarycznej  i 

składało  się  z  14  punktów,  które  odpowiadały  poszczególnym  rodzajom 

sprzętu i wyposażenia wchodzącego w skład opisu przedmiotu zamówienia. W zakresie pkt 

9 tego zestawienia, k

tóry dotyczył zestawu do wideokonferencji wzór formularza wskazywał 

wyłącznie  na  podanie  producenta  i  modelu,  przy  czym  inne  punkty  zestawienia,  co  do 

których  opis  przedmiotu  zamówienia  wskazywał  na  konieczność  osiągnięcia  określonej 

liczby punktów w ramach danego testu w przypadku procesora lub karty graficznej, zawierały 

wyodrębnione i wyraźnie wskazane miejsca do podania liczby punktów w ramach tego testu 

(tak  było  w  przypadku  pkt  1,  2  oraz  12  zestawienia).  Odwołujący  wypełniając  zestawienie 

określone  w  formularzu  ofertowym  wpisał  w  pkt  9  producentów  i  modele  poszczególnych 

komponent

ów  wchodzących  w  skład  zestawu  do  wideokonferencji  tj.  monitora,  komputera 

ops, telepromptera i wizualizera.  

W  ocenie  składu  orzekającego  sposób  wypełnienia  przez  odwołującego  pkt  9  ww. 

zestawienia,  w 

okolicznościach  przedmiotowej  sprawy,  nie  dawał  podstaw  do  odrzucenia 

oferty  jako  niezgodnej  z  warunkami  zamówienia.  Co  prawda  opis  przedmiotu  zamówienia 

zawarty 

w załączniku nr 7 w zakresie komputera OPS określał wymóg uzyskania wskazanej 

liczby  punków  w  danym  teście  benchmarkowym  w  stosunku  do  procesora  oraz  karty 

graficznej

, a rozdział 20 ust. 3 SWZ wymieniał informacje dotyczące oceny procesora i karty 

graficznej, to jednak 

oceniając całokształt przedmiotowej sprawy, a szczególnie zestawiając 

powyższe  informacje  z  treścią  formularza  ofertowego  należało  uznać,  że  treść  formularza  

w  zakresie  zestawu  do  wideokonferencji 

była  niedostosowana  do  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  co  przekładało  się  na  niejednoznaczność  opracowanej  przez  zamawiającego 

dokumentacji 

w  części  dotyczącej  tego  elementu.  Potwierdzeniem  tej  niejednoznaczności 

było  również  to,  że  nie  tylko  odwołujący  wypełnił  pkt  9  zestawienia  podając  wyłącznie 

producentów  i  modele  urządzeń  wchodzących  w  skład  zestawu  do  wideokonferencji. 


Podob

nie uczynił także wykonawca WEB-PROFIT M. K., którego oferta została odrzucona z 

tego samego powodu co oferta 

odwołującego.  

Izba uznała, że w okolicznościach przedmiotowej sprawy znalazła zastosowanie, wynikająca 

z  orzecznictwa,  zasada 

polegająca  na  stwierdzeniu,  że  wszelkie  niejednoznaczności  lub 

niejasności treści SWZ, szczególnie w kontekście oceny zgodności treści oferty z warunkami 

z

amówienia,  należy  interpretować  na  korzyść  wykonawcy,  czyli  w  tym  przypadku 

odwołującego.  Tym  samym  czynność  odrzucenia  oferty  odwołującego,  należało  uznać  co 

najmniej za przedwcz

esną. Ponadto powstałe w treści dokumentacji niejednoznaczności nie 

oznaczają oczywiście, że zamawiający zostaje całkowicie pozbawiony możliwości weryfikacji 

takich 

wymogów  w  kontekście  badania  oferty  w  zakresie  jej  zgodności  z  warunkami 

zamówienia.  Zamawiający  może  zawsze  rozważyć  możliwość  zastosowania  dyspozycji  art. 

223  ust.  1  Pzp,  który  dotyczy  kwestii  wyjaśnienia  treści  oferty.  Warto  dodać,  że  

w  przedmiotowej  sprawie 

zamawiający  w  dniu  28  marca  2023  r.  wezwał  odwołującego  do 

wyjaśnień treści  oferty. Wezwanie dotyczyło  prośby  o  udzielenie wyjaśnienia  co  do modelu 

karty  graficznej  zaoferowanej  w  ramach  podanego  modelu  komputera  Newline 

OPSWB5B820J  w  zakresie  komputera  OPS  przewidzianego  w  ramach  zestawu  do 

wideokonferencji  (pkt  9  zestawienia)  oraz  podania 

nazwy  procesora  znajdującego  się  

w  Serwerze  NAS  z  oprogramowaniem  do  Backupu  (pkt  12  zestawienia). 

Zamawiający 

wyjaśnił podczas rozprawy, że takie wezwanie należało uznać za niedopuszczalne, jednakże 

Izba  nie  stwierdziła,  aby  zamawiający  unieważnił  czynność  wezwania.  Poza  tym  

w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  odwołującego  podanym  w  informacji  z  dnia  21  kwietnia 

2023  r. 

zamawiający  nie  wskazał,  aby  powodem  odrzucenia  była  także  niezgodność  oferty  

z  wymogami 

dotyczącymi  Serwera  NAS  z  oprogramowaniem  do  Backupu.  Można  było  

z tego wysnuć wniosek, że zamawiający był niekonsekwentny w kwestii ustosunkowania się 

do poczynionego wezwania.  

Tym  samym  Izba  uznała,  że  potwierdził  się  zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp, 

ponieważ zamawiający niezasadnie odrzucił ofertę odwołującego.  

Nie znalazł potwierdzenia natomiast zarzut odnoszący się do tego samego przepisu, 

ale podniesiony na 

okoliczność konieczności odrzucenia oferty wykonawcy PHU INTERTAB 

J.  P.  . 

Odwołujący  powołując  się  na  treść  załącznika  7.11  dotyczącego  wymogów  

w zakresie UTM wskazywał, że oferta ww. wykonawcy powinna zostać odrzucona, ponieważ 

wykonawca ten nie złożył wraz z ofertą: 

•  Oświadczania  Producenta  lub  Autoryzowanego  Dystrybutora  świadczącego  wsparcie 

techniczne  o  gotowości  świadczenia  wymaganego  serwisu  (zawierające:  adres  strony 

internetowej serwisu i numer infolinii telefonicznej); 

• Certyfikatu ISO 9001 podmiotu serwisującego. 


Podczas  rozprawy 

odwołujący  zmodyfikował  swoje  stanowisko  i  stwierdził,  że  wykonawca 

powinien być wezwany do złożenia ww. dokumentów na etapie badania ofert. 

Izba stwierdziła, że stanowisko odwołującego było chybione. Z treści SWZ nie wynikało, aby 

wykonawcy 

zobowiązani  byli  do  złożenia  ww.  dokumentów  wraz  z  ofertą  lub  na  żądanie 

zamawiającego  podczas  procesu  badania  i  oceny  ofert.  W  tym  zakresie  Izba  w  pełnej 

ro

zciągłości uznała za zasadne stanowisko zamawiającego, który wskazał, że nie wymagał 

złożenia  wskazywanych  przez  odwołującego  dokumentów  na  etapie  postepowania 

przetargowego.  Ponadto  wszystkie  dokumenty  jakie  powinien 

złożyć  wykonawca  określone 

zostały  w  rozdziale  10,  14  i  20  SWZ.  W  tych  fragmentach  ww.  dokumenty  nie  zostały 

wymienione  tym  samym  należało  uznać,  że  będą  wymagane  dopiero  na  etapie  realizacji 

zamówienia.  

Mając powyższe na uwadze Izba oddaliła zarzut wskazany w pkt 2 petitum odwołania. 

Izba oddaliła także ostatni zarzut podniesiony w odwołaniu, który dotyczył naruszenia 

art. 

16  pkt  1  Pzp.  Jak  wyjaśnił  odwołujący  na  rozprawie  zarzut  ten  został  podniesiony  

z ostrożności procesowej, jednak Izba zdecydowała się go rozpoznać z uwagi na to, że miał 

on 

charakter  dalej  idący  niż  zarzut  z  pkt  1.  O  ile  zarzut  z  pkt  1  koncentrował  się  na 

niejednoznaczności  treści  SWZ  to  przedmiotowy  zarzut  wskazywał  na  niedopuszczalność 

postanowień opisu przedmiotu zamówienia odnoszących się do testów benchmarkowych.  

Przechodząc  stricte  do  tego  zarzutu  skład  orzekający  stwierdził,  że  po  pierwsze  był  on 

spóźniony,  ponieważ  zamawiający  powinien  kwestionować  treść  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  na  wcześniejszym  etapie  tj.  po  ogłoszeniu  zamówienia,  a  przed  upływem 

terminu 

składania  ofert.  Po  drugie  odwołujący  nie  wykazał  zasadności  przedmiotowego 

zarzutu.  W  swojej  argumentacji  odwołujący  odwołał  się  wyłącznie  do  fragmentu  zawartego  

w  uzasadnieniu  wyroku  w  sprawie  KIO  3049/22

,  w  którym  Izba  stwierdziła,  że  Opis 

przedmiotu  zamówienia  odwołujący  się  do  wyników  testów  może  zatem  prowadzić  do 

narus

zania  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Tymczasem 

odwołujący  nie  wykazał,  aby  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  zastosowanie  przez 

zamawiającego  testów  benchmarkowych  było  wymaganiem  niejednoznacznym,  które 

doprowadzi

ło  do  naruszania  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców. 

związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  uwzględnieniu  

części odnoszącej się do zarzutu podniesionego w pkt 1 petitum odwołania i na podstawie 

art. 553 zdanie pier

wsze Pzp orzekła jak w sentencji. Zgodnie bowiem z treścią art. 554 ust. 

2 pkt 1 Pzp, Izba uwzgl

ędnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które 

miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. 

Potwierdzenie  zarzutu  wskazanego  w  odw

ołaniu  spowodowało,  iż  w  stanie  faktycznym 

przedmiotowej  sprawy  zosta

ła  wypełniona  hipoteza  normy  prawnej  wyrażonej  w  ww. 


przepisie, 

ponieważ  zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy  dokonał  odrzucenia  oferty 

odwołującego. W pozostałym natomiast zakresie odwołanie zostało oddalone 

Zgodnie z art. 575 Pzp Strony oraz uczestnik 

postępowania odwoławczego wnoszący 

sprzeciw  ponosz

ą  koszty  postępowania  odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku.  

W  przedmiotowej  sprawie  rozpoznaniu 

podlegały  trzy  zarzuty.  Odwołanie  okazało  się 

zasadne  w  zakresie jednego  zarzutu

, a chybione w pozostałym  zakresie. W związku z tym 

kosztami 

postępowania obciążono odwołującego w części 2/3 oraz zamawiającego w części 

Na 

koszty  postępowania  odwoławczego  składały  się:  wpis  uiszczony  przez 

odwołującego  (7  500  zł),  koszty  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika 

odwołującego  jak  też  dojazdu  pełnomocnika  na  posiedzenie  i  rozprawę  (3 177,09  zł)  oraz 

koszty  wynagrodzenia 

pełnomocnika  zamawiającego  (3 600  zł).  Łącznie  suma  kosztów 

wynosiła 14 277,09 zł.  Zamawiający  poniósł  koszty  w  wysokości  3 600  zł,  a  odpowiadał  za 

koszty  post

ępowania  odwoławczego  do  wysokości  4 759,03  zł  (14 277,09  zł  x  1/3).  Z  kolei 

odwołujący poniósł do tej pory koszty w wysokości 10 677,09 zł (koszt wpisu, wynagrodzenia 

pełnomocnika  i  dojazdu),  a  odpowiadał  za  te  koszty  w  kwocie  9 518,06  zł  (14 277,09  zł  x 

2/3). Wob

ec powyższego Izba zasądziła od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 1 

zł (10 677,09 zł – 9 518,06 zł, po zaokrągleniu zgodnie z § 7 ust. 6 wskazanego poniżej 

rozpor

ządzenia),  stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami  poniesionymi  dotychczas  przez 

odwo

łującego, a kosztami postępowania za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono 

stosownie do jego wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 w zw. z § 7 

ust.  2  pkt  1  i  ust.  6  rozpor

ządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w 

sprawie szcze

gółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r. poz. 2437). 

Przewodniczący:      …………………………….