Sygn. akt: KIO 994/22
POSTANOWIENIE
z dnia 20 maja 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Kuszel - Kowalczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 20 maja 2022 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
11 kwietnia 2022
r. przez wykonawcę Remea spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Wojskowy
Zarząd Infrastruktury w Poznaniu
przy udziale wykonawcy
Hydrogeotechnika sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
zwrócić wniesione odwołanie;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Remea s
półka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem
wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 994/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Wojskowy Zarząd Infrastruktury w Poznaniu (dalej jako „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
pn. „Kontynuacja prac remediacyjnych historycznego zanieczyszczenia
powierzchni ziemi na obiektach MPS-1, MPS-
2, CPPS na terenie 31. BLT Poznań -Krzesiny”
(nr ref. 49/WZI/21/WEN).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane Dzienniku
Urzędowym Unii europejskiej z dnia 27 września 2021 r. pod numerem 2021/S 187-486753.
Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy
z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze
zm.
, dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza progi unijne,
o
których mowa w art. 3 ustawy Pzp.
W dniu 11 kwietnia 2022 r. wykonawca Remea s
półka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie w
ww. postępowaniu wobec czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Izba ustaliła, iż w dniu 27 kwietnia 2022 r. Odwołujący został wezwany na podstawie
art. 518 ust. 1 ustawy Pzp
do uzupełnienia – w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania –
dokumentów
potwierdzających
umocowanie
osoby
podpisującej
odwołanie
do
reprezentowania odwołującego. Termin na uzupełnienie braku ze względu na regulację art.
509 ustawy Pzp i
fakt, iż dzień 30 kwietnia 2022 r. przypadał na sobotę, a dni następne były
dniami ustawowo wolnymi od pracy,
upływał w dniu 2 maja 2022 r.
Odwołujący w dniu 29 kwietnia 2022 r., w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia
braków formalnych odwołania, przesłał e-mailem skan pisma odwołującego wraz
załączonymi do niego skanami wydruku informacji z KRS odwołującego oraz
pełnomocnictwa z dn. 11 kwietnia 2022 r. Oryginał pisma odwołującego wraz z wydrukiem z
informacji z KRS odwołującego oraz kopią pełnomocnictwa poświadczoną przez
umocowanego pełnomocnika (stosownie do art. 511 ust. 1 ustawy Pzp), został nadany u
operatora pocztowego w dniu 29 kwietnia 2022 r. i doręczony Izbie w dn. 4 maja 2022 r.
Zgodnie z przepisem art. 517 ust. 1 ustawy Pzp odwołanie podlega rozpoznaniu,
jeżeli nie zawiera braków formalnych oraz uiszczono wpis w wymaganej wysokości.
Stosownie
zaś do art. 518 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli odwołanie nie może otrzymać
prawidłowego biegu wskutek niezachowania warunków formalnych, braku pełnomocnictwa
lub braku dowodu uiszczenia wpisu w terminie, o którym mowa w art. 517 ust. 2 ustawy Pzp,
Prezes Izby wzywa odwołującego, pod rygorem zwrócenia odwołania, do poprawienia lub
uzupełnienia odwołania lub złożenia dowodu uiszczenia wpisu lub dokumentu
potwierdzającego umocowanie do reprezentowania odwołującego w terminie 3 dni od dnia
doręczenia wezwania. Termin ten jest terminem zawitym, a niepoprawienie lub
nieuzupełnienie odwołania lub niezłożenie dowodu uiszczenia wpisu w/w terminie skutkuje –
zgodnie z treścią art. 519 ust. 1 i 4 ustawy Pzp – zwrotem wniesionego odwołania w drodze
postanowienia Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej. Odwołanie zwrócone nie wywołuje
żadnych skutków, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby.
W przedmiotowej sprawie
należy mieć na względzie, także brzmienie art. 508 ustawy
Pzp, k
tóry stanowi, że pisma w postępowaniu odwoławczym wnosi się w formie pisemnej
albo w formie elektronicznej albo w postaci elektronicznej
, z tym że odwołanie i przystąpienie
do postępowania wniesione w postaci elektronicznej, wymagają opatrzenia podpisem
elektronicznym. Natomiast, pisma w formie pisemnej
wnosi się z pośrednictwem operatora
pocztowego, w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r.
– Prawo pocztowe, osobiście,
za pośrednictwem posłańca, a pisma w postaci elektronicznej wnosi się przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej. Z kolei art. 99 Kodeksu cywilnego
(stosownego w postępowaniu
odwoławczym na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy Pzp) stanowi,
że jeżeli do ważności
czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej
czynności powinno być udzielone w tej samej formie. W związku z powyższym, w ocenie
Izby, aby
uzupełnienie przez odwołującego pełnomocnictwa odniosło skutek konieczne było,
jego złożenie w zakreślonym terminie, w jednej z form właściwych dla złożenia odwołania.
Przesłanie w dniu 29 kwietnia 2022 r. pełnomocnictwo w formie skanu jego kopii nie spełnia
wymagania co do formy
zakreślonej w art. 508 ustawy Pzp dla wniesienia odwołania, a więc
nie może zostać uznane za skutecznie uzupełniony brak. Forma pisemna przedmiotowego
pełnomocnictwa potwierdzona za zgodność z oryginałem przez umocowanego pełnomocnika
została doręczona Izbie w dniu 4 maja 2022 r. tj. po upływie terminu na uzupełnienie braku
wskazanego w wezwaniu z dn. 27 kwietnia 2022 r.
Podkreślenia wymaga, iż wskazane wyżej
przepisy regulujące terminy nie stanowią o tym, iż równoznaczne z wniesieniem pisma jest
jego złożenie w placówce pocztowej operatora publicznego. Tym samym, dla zachowania
terminu
uzupełnienia braków, konieczne jest jego doręczenie w wymaganym terminie
Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej. Stanowisko takie potwierdził Sąd Najwyższy w
uchwale z dnia 7 lutego 2014 roku sygn. akt II CZP 90/13, wydanej co prawda na gruncie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku
– Prawo zamówień publicznych, lecz zachowującej
swoją aktualność również w stanie prawnym regulowanym przez ustawę Pzp. Izba
dostrzegła, że przepis art. 508 ust. 2 ustawy Pzp nie ustanawia domniemania prawnego jak
w ar
t. 165 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którym oddanie pisma
procesowego w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy
z dnia 23 listopada 2012 r. -
Prawo pocztowe lub w placówce pocztowej operatora
świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu. Wobec tego pełnomocnictwo
umocowujące do wniesienia odwołania winno zostać doręczone do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej najpóźniej w dniu 2 maja 2022 roku. Forma pisemna pełnomocnictwa została
zaś doręczona w dniu 4 maja 2022 roku, czyli z uchybieniem terminu. W tym stanie rzeczy
Izba stwierdziła, że brak formalny odwołania nie został prawidłowo uzupełniony
w
zakreślonym w wezwaniu terminie, co w myśl art. 517 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp skutkuje
brakiem możliwości rozpoznania odwołania, ponieważ odwołanie podlega rozpoznaniu
wyłącznie jeżeli nie zawiera braków formalnych.
Dostrzeżenia również wymagało, iż pismo z dn. 27 kwietnia 2022 r. wzywające
odwołującego do uzupełnienia braku zawierało informację zgodnie z którą „Kopie ww.
dokumentów należy przesłać drogą elektroniczną pod adres: odwoł[email protected] oraz
niezwłocznie przesłać do Krajowej Izby Odwoławczej oryginały ww. dokumentów (wraz z
podaniem sygnatury akt Krajowej Iz
by Odwoławczej). Przekazanie kopii nie jest wymagane,
gdy w ww. terminie oryginały zostaną doręczone do krajowej Izby Odwoławczej.” Niezależnie
jednak od
treści informacji skierowanej do odwołującego, zważyć należy, iż forma i termin w
jakich należy wnieść uzupełnienie braków odwołania do Prezesa Izby wynika wprost z wyżej
przywołanych przepisów prawa, a w sytuacji gdy odwołujący reprezentowany był przez
zawodowego pełnomocnika przyjąć należy, iż nie może się on uchylić od konsekwencji w
postaci
nieskutecznego uzupełnienia braków odwołania i jego zwrotu. Jedynie per analogiam
d
odać należy, iż pogląd ten jest ugruntowany zarówno na gruncie procedury cywilnej (por.
postanowienie SN z dnia
16 września 1997 r., sygn. akt III CZ 45/97, postanowienie SA w
Szczecinie z dn. 30 kwietnia 2015 r. sygn. akt I A Cz 292/15) jak i karnej.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający stwierdził, że w przedmiotowej sprawie
zaistniały przesłanki do zwrotu odwołania, wobec czego na podstawie art. 519 ust. 4 w zw.
z art. 519 ust 1 ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.
Zwrotu kwoty wpisu dokonano na podstawie
§ 6 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Ww. rozporządzenie nie przewiduje, w przypadku
zwrotu odwołania możliwości zasądzenia kosztów postępowania, wobec czego wniosek
Zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika nie mógł
zostać uwzględniony.
Przewodniczący: ……………………………….………