Sygn. akt KIO 959/22
POSTANOWIENIE
z dnia 12 kwietnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron postępowania odwoławczego
12 kwietnia 2022 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 4 kwietnia 2022 r.
przez wykonawcę: Energokon-Plus sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu [„Odwołujący”]
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Rozbiórki budynków
gospodarczych i WC przy ul. Harcerskiej 3, budynku mieszkalnego wielorodzinnego
z budynkami
gospodarczymi ul. Żyrardowska 39 oraz budynku mieszkalnego
wielorodzinnego oraz dwóch budynków gospodarczych ul. Limanowskiego 29 w Grodzisku
Mazowieckim
– znak sprawy (nr postępowania ZP.271.18.2022).
prowadzonym
przez zamawiającego: Gmina Grodzisk Mazowiecki
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 10000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy)
uiszczonej
przez niego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
14 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 959/22
U z a s a d n i e n i e
Gmina Grodzisk Mazowiecki
{dalej: „Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129
ze zm.) {dalej:
„ustawa pzp” lub „pzp”) w trybie podstawowym postępowanie o udzielenie
zamówienia na roboty budowlane pn. Rozbiórki budynków gospodarczych i WC przy
ul. Harcerskiej 3, budynku mieszkalnego wielorodzinnego z budynkami gospodarczymi
ul.
Żyrardowska 39 oraz budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz dwóch budynków
gospodarczych ul. Limanowskiego 29 w Grodzisku Mazowieckim
– znak sprawy
(nr
postępowania ZP.271.18.2022). Ogłoszenie o tym zamówieniu 17 lutego 2022 r. zostało
zamieszczone w
Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2022/BZP 00061056/01. Wartość
tego
zamówienia nie przekracza progów unijnych.
30 marca 2022 r. Zamawiający zawiadomił drogą elektroniczną o wyborze
jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez ZWR KRUSZ-KOP Ł. T. z Borysławic
Zamkowych 18 (dalej: „Krusz- Kop”} oraz o punktacji przyznanej pozostałym wykonawcom.
4 kwietnia 2022 r. Energokon-
Plus sp. z o. o. z siedzibą w Sosnowcu {dalej:
„Odwołujący”} wniósł odwołanie od powyższej czynności Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 239 ust. 1
– przez zaniechanie odrzuceniu oferty Krusz-Kopu, pomimo że zawiera
rażąco niską cenę.
2. Art. 226 ust. 1 pkt 8 i art. 224 ust. 6 w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3
– przez zaniechanie
odrzucenia ofert
złożonych przez: 1) Krusz-Kop, BAKAMAX sp. z o.o. z siedzibą
w
Iwanowicach Małych, 3) Usługi Sprzętowo-Budowlane E. Ż., Grodzisk Mazowiecki 4)
E. W.
Abriss Usługi Budowlane, Oleśnica 5) Wyburzenia N. K., pomimo że treść
udzielonych przez każdego z nich wyjaśnień (w tym brak jakichkolwiek istotnych
dowodów) potwierdza, że ich oferty zawierają rażąco niskie ceny.
W uzasadnieniu odwołania powyższe zarzuty zostały sprecyzowane przez podanie
okoliczności faktycznych i prawnych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. Odrzucenia ofert
powyżej wskazanych wykonawców.
Do postępowania odwoławczego w tej sprawie nie zgłoszono żadnego przystąpienia.
Sygn. akt KIO 959/22
7 kwietnia 2022
r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający
oświadczył, że uwzględnia w całości powyższe zarzuty i wnosi o umorzenie postępowania
odwoławczego.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 522 ust. 1 pzp w przypadku uwzg
lędnienia przez zamawiającego
w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem
że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Ponieważ zaistniała sytuacja opisana w hipotezie przywołanego przepisu, Izba
zobligowana jest do umor
zenia postępowania odwoławczego w tej sprawie bez
merytoryczn
ego rozpoznania odwołania.
Z tych względów – działając na podstawie art. 568 pkt 3 ustawy pzp – Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 575
ustawy
pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437),
nakazując zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.