KIO 948/22 Sygn. akt: KIO 948/22 WYROK dnia 25 kwietnia 2022 roku

Stan prawny na dzień: 04.10.2022

Sygn. akt KIO 948/22 
 

Sygn. akt: KIO 948/22 

WYROK 

z dnia 25 kwietnia  2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Renata Tubisz 

Protokolant:  

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 kwietnia 2022 r. w Warszawie w sprawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  4  kwietnia  2022  r.  przez 

odwołującego  Grupa  Wena  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością    ul.  Józefa  Włodka 

300  Grudziądz  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Grudziądzki 

Park Przemysłowy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ul. Waryńskiego 32-36, 86-300 

Grudziądz 

przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

Konsorcjum 1)

Agencja Ochrony Osób i Mienia DOGMAT Sp. z o.o.(Lider), 2) Patrol Dogmat 

Spółka  Cywilna  M.  P.  R.  K.  (Partner),  3)  D&S  DOGMAT  Sp.  z  o.o.  (Partner),  4)  BIURO 

OCHRONY DOGMAT Sp. z o.o. (Partner), 5) OCHRONA DOGMAT Sp. z o.o. (Partner), ul. 

Lindleya 16, 02-013 Warszawa 

zgłaszającego przystąpienie po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu odwołania nr 2 i nakazuje zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  nakazuje 

zamawiającemu  wezwać  wykonawcę  wybranego  Konsorcjum  do  wyjaśnienia  ceny 

lub  kosztu  lub  ich  istotnych  części  składowych  na  podstawie  art.224  ust.1  ustawy 

Pzp. 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

Umarza postępowanie w zakresie uwzględnionych zarzutów odwołania  o nr 5, 

Oddala w 

pozostałym zakresie zarzuty o nr 1,3,4,7. 

2.  K

osztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  Grudziądzki  Park  Przemysłowy 

spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ul. Waryńskiego 32-36, 86-300 Grudziądz 

2.1. zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr  (sł.: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego 

Grupa Wena 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością    ul.  Józefa  Włodka  11,  86-300 

Grudziądz

tytułem wpisu od odwołania 

zasądza  od  zamawiającego  Grudziądzki  Park  Przemysłowy  spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  ul.  Waryńskiego  32-36,  86-300  Grudziądz

kwotę  15 000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  na  rzecz 

odwołującego 

Grupa Wena spółka z ograniczoną odpowiedzialnością  ul. Józefa 

Włodka 11, 86-300 Grudziądz

tytułem wpisu od odwołania. 

Pozostałe koszty stron znosi się wzajemnie. 

Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień 

publicznych  -  Pzp. 

(Dz.  U.  j.t.  z  2021  r.  poz.  1129  wraz  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………………………………….……… 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

uzasadnienie 

Odwołanie dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w 

trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.  „Świadczenie  usług  ochrony  mienia  i  osób  dla 

członków Grupy Zakupowej organizowanej przez GPP Sp. z o.o., nr postępowania PN/06/22, 

ID  580374,  ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej dnia 2 marca 2022 r. pod numerem 2022/S 043-

112503 („Postępowanie”). 

Izba  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron,  nie  stwierdziła  przesłanek  formalnych  i  prawnych 

skutkujących  nie  dopuszczeniem  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego, 

przystępującego  to  jest  wykonawcy  wybranego,  jak  również  stawający  nie  zgłosili  opozycji 

przeciw  przystąpieniu,  w  myśl  art.  525  i  art.  526  Pzp.  Przystępujący  nie  stawił  się  na 

posiedzenie/rozprawę    prawidłowo  zawiadomiony  o  terminie.  Złożył  pismo,  w  którym 

przedstawił argumentację formalną i prawną popierającą stanowisko zamawiającego – pismo 

z  21  kwietnia  2022r.  (w  aktach  sprawy).  W 

piśmie  przystępujący  poparł  stanowisko 

zamawiającego co do wniosku o oddalenie odwołania w zakresie zarzutów 1, 2, 3, 4 ,7 oraz 

co  do  uwzględnienia  zarzutów  5,  6,  8  odwołania,  wobec  uprzedniego  złożenia  stanowiska 

przez  zamawiającego  pismem  z  dnia  20  kwietnia  2022  r  (pismo  zamawiającego  w  aktach 

sprawy).   

Zamawiający  na  posiedzeniu  nie  złożył  wniosku  o  odrzucenie  odwołania.  Izba    mając  na 

uwadze treść art. 528 Pzp nie stwierdziła przesłanek  faktycznych i prawnych, opisanych w 

tym przepisie, co do podstaw odrzucenia odwołania.  

W tym stanie rzeczy, Izba na podstawie art. 530 Pzp skierowała sprawę na rozprawę, celem 

rozpoznania zarzutów odwołania.  

Odwołujący  posiada  interes  we  wniesieniu  odwołania,  jako  wykonawca  składający 

ofertę,  która  mogła  być  uznana  przez  zamawiającego  jako  niepodlegająca  odrzuceniu, 

spełniająca wszystkie warunki  udziału w postępowaniu oraz posiadająca realne szanse na 

uzyskanie  z

amówienia  i  zawarcie  umowy  z  zamawiającym,  w  przypadku  uwzględnienia 

niniejszego  odwołania  jako  oferta  najkorzystniejsza.    Przez  naruszenia  przepisów  ustawy 

Pzp  przez  z

amawiającego  przy  wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  odwołujący  został 

pozbawiony  możliwości  uzyskania  zamówienia,  co  w  konsekwencji  spowoduje  u  niego 

szkodę  w  postaci  utraty  korzyści,  jakie  osiągnąłby  realizując  zamówienie.    Tym  samym 

została spełniona przesłanka prawa do wniesienia odwołania określona w art.505 ust. 1 Pzp. 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

Zarzuty odwołania  

Wobec czynności i zaniechań zamawiającego: 

czynności  wyboru  oferty  wykonawcy  –  konsorcjum  składającego  się  z  Agencji 

Ochrony  Osób  i  Mienia  DOGMAT  Sp.  z  o.  o.  -  Lidera  Konsorcjum,  Patrol  Dogmat  Spółka 

Cywilna  M.  P.  R.  K.,  D&S  DOGMAT  Sp.  z  o.  o.,  Biura  Ochrony  DOGMAT  Sp.  z  o.  o., 

Ochrona  DOGMAT  Sp.  z  o.  o.  - 

Partnerów  Konsorcjum  („Konsorcjum”)  jako 

najkorzystniejszej oraz jako tej, która spełnia wszystkie warunki udziału w postępowaniu,  

zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum;  

zaniechania wezwania Konsorcjum do złożenia wymaganych dokumentów/wyjaśnień;  

zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.  

Z  powyższego  wynika,  że  odwołujący  zaskarża  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  ponieważ 

oferta  wykonawcy  wybranego 

powinna  być  odrzucona  oraz  wykonawca  wybrany  powinien 

b

yć  wezwany  do  złożenia  wymaganych  dokumentów  oraz  złożenia  wyjaśnień,  a 

najkorzystniejsz

ą  ofertą  w  tej  sytuacji  jest  oferta  odwołującego  i  jego  oferta  powinna  być 

wybrana jako najkorzystniejsza.    

W  tej  sytuacji  odwołujący  formułuje  pod  adresem  zamawiającego  następujące  zarzuty 

wskazując na ich podstawę prawną jak i przypisuje do nich okoliczności faktyczne jakie miały 

miejsce w post

ępowaniu przed zamawiającym.  

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  Pzp  w 

związku z jego czynnościami albo zaniechaniami czynności:   

1.  art.  224,  art.  226  ust.  1 pkt  8  w  zw.  z  art.  16  PZP  przez  naruszenie  zasad  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania wykonawców przejawiające się w uznaniu, 

że  oferta  złożona  przez  Konsorcjum  nie  budzi  wątpliwości,  co  doprowadziło  do 

sytuacji,  w  której  Zamawiający  nie  dokonał  rzetelnego  zbadania  złożonych  ofert 

oraz nie uwzględnił, że wskazana oferta Konsorcjum zawiera rażąco niskie ceny 

(co było Zamawiającemu sygnalizowane przez Odwołującego), zaś samo złożenie 

ofert  w  takiej  formie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  co  w  konsekwencji 

skutkowało zaniechaniem odrzucenia oferty Konsorcjum[Zarzut Nr 1] 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

Izba 

w toku postępowania odwoławczego przeprowadzając postępowanie dowodowe 

na  rozprawie

,  nie  uwzględniła  zarzutu  odwołania,  co  do  naruszenia  uczciwej  konkurencji 

oraz  równego  traktowania  wykonawców  uznając,  że  odwołujący  nie  wykazał    wskazanego 

naruszenia  art.224  Pzp. 

jak  i  art.16  Pzp  oraz  jego  nie  udowodnił,  w  kontekście  żądania  to 

jest art

.226 ust.1 pkt 8 Pzp.(odrzucenie z powodu rażąco niskiej ceny lub kosztu w stosunku 

do  przedmiotu 

zamówienia). Co do faktu należy stwierdzić, że wysokość oferty wykonawcy 

wybranego  była  zbieżna,  wręcz  tożsama  z  wyceną  zamawiającego  (następujące  kwoty  – 

wycena  zamawiającego  6 287 312  zł,  również  podana  na  otwarciu  ofert,  wykonawca 

wybrany  jego  oferta  6 198 

330,93  zł  a  odwołujący  6 706 014,14  zł.).  Skutkiem  takiej  tezy 

odwołania  byłby  również  zarzut  pod  adresem  zamawiającego,  że  rażąco  nisko  wycenił 

wartość zamówienia. Te okoliczności to jest zbieżność wycen zamawiającego i wykonawcy 

wybranego, co do zasady wykluczają logikę zarzutu nieuczciwej konkurencji przez dumping 

cenowy. 

Również  żądanie  jest  nieuzasadnione  wobec  wskazanych  naruszeń  prawa.  Po 

pierwsze 

art.224 Pzp wskazuje na szereg dyspozycji prawnych w zależności od wystąpienia 

stanu faktycznego, a odwołujący nie wskazał podając podstawę prawną, do jakich naruszeń 

po  stronie  zamawiającego  odnosi  się  np.:  czy  do  braku  wezwania,  czy  też  niewłaściwej 

oce

ny  złożonych  wyjaśnień,  pod  zarzutem  rażąco  niskiej  ceny.  Tym  bardziej,  że  wezwania 

ze  strony  zamawiającego  do  wyjaśnień    rażąco  niskiej  ceny  nie  było,  a  co  jest  faktem 

bezspornym

. Natomiast konstrukcja art.224 Pzp jest tak zbudowana, że nie można odrzucić 

zaniżonej cenowo oferty, bez uprzedniego wezwania do wyjaśnienia ceny. Po drugie art. 16 

Pzp  wskazuje  na  szereg  zasad  prawnych,  gdzie  uczciwa  konkurencja,  czy  też  równe 

traktowanie wykonawców  jest jedną  z  szeregu obowiązujących  zasad  prawnych (także  jest 

przejrzystość,  proporcjonalność,  jakość,  uzyskanie  najlepszych  efektów,  bezstronność  czy 

też obiektywizm osób przygotowujących i prowadzących postepowanie). W konkluzji zarzutu, 

odwołujący  żąda  odrzucenia  oferty  nie  z  powodu  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w 

rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji  (art. 226 

ust. 1 pkt 7) Pzp.) 

czy też braku równego traktowania wykonawców (art.226ust.1pkt 3)Pzp.), 

tylko 

z  powodu  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  

(art.226 ust.1 pkt 8) Pzp.). 

Jak już wyżej Izba wskazała co jest niemożliwe z powodu braku 

wezwania  do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia.  Tak  więc  Izba  stwierdza  brak  relacji  między  zarzucanym  czynem  nieuczciwej 

konkurencji  oraz  brakiem  równego  traktowania  wykonawcy  (art.224  i  art.16  Pzp.),  a 

konsekwencją czyli dyspozycją do odrzucenia oferty (art.226 ust.1 pkt 8) Pzp. W tym stanie 

rzeczy Izba 

nie uwzględnia zarzutu odwołania.  


Sygn. akt KIO 948/22 
 

art. 224 ust. 1 w zw. z art. 16 PZP przez zaniechanie zwrócenia się do Konsorcjum o 

udzielenie  stosownych  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  dotyczących 

wyliczenia  ceny  i  kosztów  wykonania  przedmiotu  zamówienia,  pomimo 

wskazywanej  przez  Odwołującego  rażącej  dysproporcji  pomiędzy  minimalnym 

wynagrodzeniem  za  pracę,  a  stawką  za  roboczogodzinę  zaproponowaną  przez 

Konsorcjum,  co  obligowało  Zamawiającego  co  najmniej  do  wyjaśnienia 

okoliczności  wskazanych  w  Odwołaniu,  jak  również  brakiem  uwzględnienia  w 

ofercie ko

sztu kompletnego i całkowitego przeniesienia obsługi dotychczasowego 

systemu/instalacji alarmowego od poprzedniego Wykonawcy (wymóg określony w 

SWZ),  a  tym  samym  jednoznacznym  wykazaniu,  iż  przy  zachowaniu  reguł 

rynkowych  wykonanie  zamówienia  za  wskazaną  cenę  byłoby  nieopłacalne,  a 

wręcz prowadziłoby do powstania po stronie Konsorcjum strat [Zarzut Nr 2];  

Izba 

powyższy  zarzut  uwzględnia  i  nakazała  w  wyroku  zamawiającemu  wezwanie 

wykonawcy  wybranego 

do  wyjaśnienia  ceny  oferty,  pod  rygorem  rażąco  niskiej  ceny. 

Przeprowadzone  podczas  posiedzenia  i  rozprawy  dowody 

z  dokumentów  przedstawionych 

przez odwołującego, wskazują bezsprzecznie na  zasadność zarzutu odwołania podejrzenia 

rażąco niskiej ceny  w stosunku do przedmiotu zamówienia, w związku z zaoferowaną ceną 

oferty 

przez  wykonawcę  wybranego.  Powyższy  zarzut  odwołania,  co  do  powzięcia 

wątpliwości,    potwierdził  się  w  szczególności  co  do  kosztów  osobowych  prezentowanych 

przez  wykonawcę  wybranego  jak  i  co  do  kosztów  przepięcia  systemu  alarmowego  od 

poprzedniego  wykonawcy

.  Te  drugie  zaniżenie  kosztów  odwołujący  udowodnił,  przez 

porównanie  oferowanych  cen  monitoringu,  czy  też  reakcji  na  zagrożenia  bezpieczeństwa 

chronionych  osób,  czy  też  mienia,  w  związku  z  nie  wyodrębnieniem  kosztów  przepięcia 

systemu  alarmowego  do  osobnej  pozycji  wyceny  w  formularzu  oferty.  Bowiem  wycena 

kosztów monitoringu jest na porównywalnym poziomie stąd wątpliwości, co do uwzględnienia 

kosztów  przepięcia  systemu  alarmowego  w  przejmowanych  obiektach  od  poprzedniego 

usługodawcy. Stąd wykonawca wybrany w wyjaśnieniach powinien je wykazać, zarówno co 

do  ich  wysokości,  jak  ich  umiejscowienia  w  pozostałych  pozycjach  formularza,  wobec  nie 

wyodrębnienia  pozycji  przepięcia  systemu,  w  formularzu  cenowym  do  odrębnej  pozycji. 

Natomiast zamawiający, broniąc całokształtu wyceny oferty wykonawcy wybranego,  wskazał 

jedynie  jako  przeciwny 

dowód  na  dowody  odwołującego,    protokół  z  negocjacji  z 

odwołującym,  na  podstawie  których  to  negocjacji,    odwołujący  kontynuuje  umowę  po  jej 

wygaśnięciu. Z kolei odwołujący przedstawił Wystąpienie (Postanowienie) pokontrolne z dnia 

14 i 16 marca 2022r. za 

miesiące styczeń- luty -marzec 2022r. Państwowej Inspekcji Pracy w 

Bydgoszczy,  które  ewidentnie  wskazują  na  zaniżenie  kosztów  pracy  w  stosunku  do 

obowiązujących  minimalnych  kosztów  utrzymania  pracowników  ochrony.  Ponadto 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

odwołujący  przedstawiając  w  szczególności  oferty  firm  na  rynku  grudziądzkim  jak  i  spoza 

niego,   

jak i stanowisko biegłego sądowego z dziedziny ochrony osób i mienia, wykazał na 

jakim  poziomie 

kształtują  się  minimalne  koszty  utrzymania  pracowników  ochrony  osób  i 

mienia 

i  to  osób  niekwalifikowanych  (takich  jak  konwój  środków  pieniężnych,  czy  też 

wyposażonych w broń). Zamawiający wzywając wykonawcę wybranego powinien wezwać do 

szczegółowego wskazania kosztów umożliwiających świadczenie usługi ochrony przez okres 

objęty  umową  w  zakresie  wszelkich  koniecznych  i  niezbędnych  kosztów  w  tym 

oczekiwanego 

dochodu  z  prowadzonej  działalności,  mając  na  uwadze  opis  przedmiotu 

zamówienia i przedstawiony zakres dowodowy przez odwołującego, mający wpływ na koszty 

przedmiotowej  usługi.  Zamawiający  również  powinien  w  wystąpieniu  do  wykonawcy 

wybranego  uwzględnić  uwagi  odwołującego,  zawarte  w  piśmie  z  dnia  18  marca  2022  r., 

skierowanym  do  zamawiającego  po  zapoznaniu  się  ze  złożonymi  ofertami,  w  którym 

odwołujący  już  wtedy  wnosił  o  wystąpienie  na  podstawie  art.224  ust.1  w  zw.  z  ust.3  pkt 

4)Pzp.   

Poniżej  Izba  przedstawia  (wyciąg  z  protokołu)  ustalenia  i  wnioski  z  przeprowadzonych 

dowodów  w  toku  postępowania  odwoławczego,  które  wskazują  na  niezbędne  i  konieczne 

koszty 

usługodawcy, przy zapewnieniu świadczenia usługi ochrony osób i mienia zgodnie z 

przedmiotem  zamówienia,  a  które  to  powinien  zamawiający  uwzględnić  żądając  wyjaśnień 

od wykonawcy wybranego i ocen

iając złożone  wyjaśnienia przez tego wykonawcę.  

„Odwołujący składa dowody: 

1.  Opinia 

dotycząca minimalnych kosztów roboczogodziny w usługach stacjonarnej 

ochrony obiektowej z dnia 29 marca 2022r. (prywatna) wydana przez J. W. 

biegły 

sądowy  w  dziedzinie  ochrony  osób  na  okoliczność  wyliczenia  minimalnych 

kosztów  osobowych w  zależności  od  systemów pracy (dzienny,  w  porze  nocnej, 

mieszany dzień/noc).   

Biegły  przedstawiając  niezbędne  koszty  składowe  pracodawcy  minimalny  koszt  1  godziny 

ochrony  wyliczył  następująco:  ochrona  tylko  w  trakcie  dnia  –  26,08  zł/h(4.365zł/m-c), 

ochrona  tylko  w  porze  nocnej 

–  33,22zł/h  (5.558zł/m-c),  ochrona  w  cyklu  mieszanym 

dzień/noc – 27,80 (4.652 zł/m-c).     

W minimalnych kosztach osobowych biegły uwzględnił: na 2022r. minimalne wynagrodzenie 

za pracę (etat), minimalną stawkę godzinową w tym umowy cywilno-prawne, ogłaszane  do 

30  września  na  następny  rok  na  podstawie  ustawy  z  dnia  10.10.2002r.  o  wynagrodzeniu 

minimalnym (j.t. Dz.U. 2020 poz.2207 j.t.)w tym dodatek za godziny nocne (w zależności od 

systemu  pracy),  ZUS  i  inne  fundusze,  świadczenia  urlopowe,  świadczenia  chorobowe.  Na 

koszt  pracodawcy  zaliczył  również:  ekwiwalent  BHP,  ubezpieczenie  obowiązkowe  (OC), 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

koszty  administracyjne  (6%)  umundurowanie  i  wyposażenie  osobiste,  inne  jak  badania 

wstępne,  okresowe,  szkolenia  (opinia  z  zawartymi  w  niej  tabelarycznymi  wyliczeniami 

kosztów – w aktach sprawy).    

Biegły wskazał na dyskusyjne koszty w kalkulacjach branżowych takie jak: wysokość zysku 

brutto  (nie  uwzględnił  w  kalkulacji),  koszty  administracyjne  (uwzględnił  w  wysokości  6%), 

odpis  na  Zakładowy  Fundusz  Świadczeń  Socjalnych  (nie  uwzględnił),  Pracownicze 

Programy Kapitałowe (nie uwzględnił) pomimo, że to pracownik decyduje o przystąpieniu do 

nich lub rezygnacji z PPK.  

Reasumując biegły nie uwzględnił: zysku firmy, który kształtuje się różnie, koszty PPK -1,5% 

wynag

rodzenia  brutto,  odpisy  na  ZFŚS,  wpłaty  na  PFRON  zakładając  spełnienie  wymogu 

6% pracowników z orzeczoną grupą niepełnosprawności, odprawy pracownicze. 

Wyliczone  wynagrodzenia  odzwierciedlają  usługi  ochrony  standardowych  obiektów  (bez 

wymogów  szczególnych)  i  zastosowaniu  etatowej  formy  zatrudnienia  i  są  minimalnymi 

kosztami roboczogodziny.    

Podsumowując  w  opinii  biegły  wyliczył  stawki tylko w systemie  dziennym, tylko  w  systemie 

nocnym  oraz  w  systemie  mieszanym  z  udziałem  pracy  nocy  w  wysokości  20%.  W 

prze

dmiotowym postępowaniu udział pracy nocnej do całości wynosi 39% kontraktu.  

W  trakcie  postępowania  dowodowego,  zamawiający  nie  podważył  ustaleń  Opinii  biegłego 

sądowego, przedstawionej przez odwołującego.  

2.  Kalkulator 

Kosztów Płacowych Roboczogodziny Pracy Pracownika Ochrony - rok 

2022.  Wydany  przez  Polski  Związek  Pracodawców  Ochrona.  Dokument 

ogólnodostępny  na  stronie  internetowej  Organizacji.  Kalkulator  zawiera 

szczegółowe  wyliczenie  roboczogodziny  przy  założeniu:  średnia  ilość  godzin  w 

miesiącu – 167,33 h/ 2008 h/12 m-cy), pora nocna – 56 h/m-c -przy czym dopłata 

nie wchodzi do minimalnej, 10 -

letni staż pracy, składka wypadkowa 0,93%, urlop 

w  wymiarze  26  dni/rok,  zwolnienia  chorobowe 

–  10  dni/rok,  umowa  o  pracę, 

pracownik  ochrony.    Kalkulacja  zawiera  9  p

ozycji.  1.  Minimalne  miesięczne 

wynagrodzenie brutto od 01.01.2022r. - 

3.211, 47 zł. (minus 201,47 – wyn. 56 h/ 

pora  nocna,  co  daje  3010  zł/m-c).  2.Skladki  ZUS  pracodawcy  –  19,74% 

(emerytalna, rentowa, wypadkowa, fundusz pracy, fundusz GŚP) co daje 633,94. 

3. Suma poz. 1. i 2. 3.845,41. 4. Świadczenie urlopowe – 396,75 zł. 5. Chorobowe 

10 dni w roku 

– 61,58 zł. 6. Podstawowy m-czny koszt utrzymania pracownika – 

4.303,75zł.  7. Koszt podstawowy 1 roboczogodziny pracy pracownika - 25,72. 8. 

Koszt PPK- 48,17 z

ł. 9. Koszt z PPK 26,01zł.  Czyli z pozycji 7 Tabeli wynika, że 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

koszt  podstawowy  wynosi 

25,72  zł  i  koszt  z  PPK  od  1  stycznia  2022  r.  co 

wynosi  26,01  zł,  a  stawka,  którą  podał  wybrany  wykonawca  25,28  zł  w  tym  z 

zyskiem  0,05  zł.,  czyli  wykonawca  wybrany  podał  kwotę  25,23  zł/h,  gdy 

obowiązuje minimum 25,72 zł/h. 

3.  Postanowienie 

z 16.03.2022 r. Państwowej Inspekcji Pracy w Bydgoszczy Nr rej: 

020145-56-Do-

01/22  (sprostowanie),  gdzie  z  kontroli  w  zakładzie  Odwołującego 

wynika, że podstawowa stawka godzinowa  miesięczna za ochronę wynosi 26,49 

zł. Poprzedzające wystąpienie Państwowej Inspekcji Pracy w Bydgoszczy z dnia 

14.03.2022r.  Nr  rej:  020145-53-K006-

Ws02/22 z podstawową stawką godzinową 

miesięczną  pracownika  26,49  złotych.  W  uzasadnieniu  Wystąpienia  PIP 

Bydgosz

cz  wśród  nieprawidłowości  stwierdza  się  między  innymi:  posiłkuje  się 

zleceniobiorcami,  którzy  są  tańsi  w  utrzymaniu  tj.19,70  zł/  za  godzinę  i  nie 

podlegają  rygorom  kodeksu  pracy,  dopuszcza  się  nieprawidłowości  przy 

zatrudnieniu  odpowiedniej  liczby  pracowni

ków  do  wykonania  usługi  na  rzecz 

zawierania  umów  cywilnoprawnych,  mając  na  względzie  dobro  pracowników 

należy przeciwdziałać nieuczciwym zamówieniom przez podmioty publiczne).  

4.  KALKULACJA 

–  2022  stawki  minimalnej  i  kosztów  godziny  ochrony  – 

etatowa  forma  zatrudnienia  wystawiona  przez 

Polską  Izbę  Ochrony  –  członek 

Krajowej  Izby  Gospodarczej.  Polska  Izba  Ochrony  zrzesza    podmioty 

gospodarcze zajmujące się ochroną osób i mienia. Izba przedstawia dwa warianty 

pracy:  system  dzienny  -  koszt  (jedna  godzina  brutto

)  26,50  zł  -  w  systemie 

mieszanym  (dzień  i  noc)  jedna  godzina  brutto  -  28,20  zł  oraz  z  uwzględnieniem 

zysku  8%  to  minimalna  stawka  kalkulacyjna    -  stawka  dzienna 

28,65  zł  i 

mieszana  30,45  zł.  Poniżej  tabeli  znajdują  się  wyceny  płacy  minimalnej 

pracowników kwalifikowanych, których stawki należy zwiększyć o ok.10 % oraz z 

dostępem  do  broni  palnej,  których  stawkę  należy  zwiększyć  o  ok.20%.  

Stanowisko  dotyczące  minimalnych  kosztów  roboczogodziny  w  usługach 

stacjonarnej  ochrony  obiektowej  biegłego  sądowego  z  Poznania  (7  stron).  W 

uwagach  znajduje  się  informacja,  że  przedstawione  wyliczenie  nie  uwzględnia 

podatku VAT.  Kalkulacja  również nie uwzględnia wzrostu cen  towarów  i  usług  – 

inflacji - w 2021r.  


Sygn. akt KIO 948/22 
 

Omawiając Mecenas G. (odwołujący) stwierdza, że z opinii biegłego wynika, że niezależnie 

czy to praca tylko w systemie dziennym czy nocnym, czy mieszanym to w każdym przypadku 

stawki  wyliczone  przez  biegłego  są  stawkami  wyższymi  jeżeli  chodzi  o  jedną 

roboczogodzinę, niż w ofercie wykonawcy wybranego.  

Cennik Usług Medycznych - Centrum Zdrowia na Skarpie sp. z o.o. Grudziądz - 

koszt  badania  pracownika  kwalifikowanego  w  wysokości  350  zł,  przy  czym 

dotyczy  on  w  zakresie  konwojowania  wartości  pieniężnych.  W  pozostałym 

zakresie bad

anie pracowników wynosi 60 zł. 

W  tym  miejscu  p.  M.  M. 

wyjaśnia,  że  mail  z  23  marca  22r.  to  koszt  badania  pracownika 

kwalifikowanego  w  wysokości  350  zł,  przy  czym  dotyczy  on  do  niniejszej  sprawy  tylko  w 

zakresie konwojowania wartości pieniężnych. W pozostałym zakresie badanie pracowników 

wynosi 60 zł. Załącznik kolejny to cennik usług medycznych Centrum Zdrowia na Skarpie sp. 

z o.o. Oświadczają p. M. M. i M. M., że jest to cennik tegoroczny.  

6.  Pismo  z  dnia  08-04-

2022r.  Państwowa  Inspekcja  Pracy  w  Olsztynie  OL-

OSE.0142.40.2022.2  do  K.  G. 

(jak  wyjaśnił  odwołujący,  informacja  uzyskana  w 

ramach dostępu do informacji publicznej). Z odpowiedzi wynika, że kontrolowane 

były  podmioty,  które  wchodzą  w  sklad  konsorcjum  wybranego  wykonawcy  – 

dwóch konsorcjantów z pięciu, którzy mają siedziby w Elblągu i jest to informacja 

o przeprowadzonych kontrolach w latach 2018-

2022. Z informacji wynika między 

innymi,  że  stwierdzono  między  innymi  braki:  zapłaty  dodatku  20%  za  pracę  w 

godzinach  nocnych,  przestrzeganie  przepisów  dotyczących  ewidencjonowania 

czasu  pracy,  wypłacania  przyjmującemu  zlecenie  wynagrodzenia  za  każdą 

godzinę wykonania zlecenia w wysokości nie niższej niż obowiązująca wysokość 

minimalnej  stawki  godzinowej  w  kontrolowanych    jednostkach,  poddania 

pracownika  szkoleniu  okresowemu  z  zakresu  bhp  (Patrol  Dogmat  s.c.,  Biuro 

Ochrony Dogmat sp. z o.o.).  

Jak  wyjaśnił  mecenas  G.  (mecenas  odwołującego)  o  wniosek  wystąpiła  współpracująca 

adwokat  K.  G.

,  w  ramach  pytania  o  udzielenie  informacji  publicznej:  czy  były 

przeprowadzane u wykonawcy wybranego kontrole w zakresie przestrzegania prawa pracy, 

a w szczególności przepisów odnośnie pracy minimalnej.  


Sygn. akt KIO 948/22 
 

7.  E-mail z dnia 24 marca 2022r. od Z. K. biuro @ krazet.pl wycena ubioru i obuwia 

obejmującą: kurtka ocieplana, czapka zimowa, czarne rękawiczki,  kurtka czarna 

wiatrówka, czapka z daszkiem, polar czarny grubszy oraz cieńszy, koszula biała 

długi  rękaw,  koszula  biała  krótki  rękaw,  spodnie  czarne  garniturowe,  spodnie 

czarne  bojowe,  koszulka  polo  czarna,  koszulka  polo  biała,  obuwie  garniturowe, 

obuwie  bojowe,  kamizelka  odblaskowa,  wszystkie  elementy  ubrania  z  logiem 

firmy. Powyższe wskazuje na konieczne i niezbędne wydatki ze znakiem firmy na 

umundurowanie i ubi

ór pracowników ochrony osób i mienia.  

8.  Tabela Ochrona fizyczna 

– Tabela dla zadania nr 3  

Tabela obejmuje wycenę roboczogodziny netto i brutto w 5 źródłach (netto: 26,01zł., 26,49zł, 

27,80zł.,  28,20zł.)    w  tym  wykonawcy  wybranego  (netto  25,28  zł).    Z  powyższego 

zestawienia tabelarycznego  jak i załączonych do niego dowodów (kalkulatorów organizacji 

ochrony  osób  i mienia, ofert,  opinii  biegłego sądowego w  dziedzinie ochrony  osób  i  mienia  

na  zlecenie  odwołującego,  informacji  PIP  w  Bydgoszczy  i  Olsztynie)  wynika,  że  stawka 

wykonawcy  wybranego  jest  najniższą  stawką  i  nie  zawierającą  minimalnych  kosztów 

obciążających pracodawcę.  

Koszt Kompletnego i Całkowitego Przeniesienia Obsługi Dotychczasowego 

Systemu /Instalacji Alarmowej od Poprzedniego Wykonawcy 

Odwołujący przyznaje, że w formularzu oferty  – cena oferty takiej pozycji nie było  –

niemniej  dotyczy  to  znacznego  elementu  kosztu,  który  według  niego,  wykonawca  wybrany 

kosztu tego nie uwzględnił w cenie.  

Odwołujący  przedstawił  zbiorcze  zestawienie  ofert  sześciu  podmiotów,  w  tym 

wykonawcy  wybranego,  który  zdaniem  odwołującego  wycenił  ten  koszt  na  0,00  złotych,  a 

koszt przeprogramowania instalacji alarmowej na 64 obiektach wg wycen innych podmiotów 

wacha się od ok. 4 000 zł do ok. 23 000 zł. brutto (zestawienie zbiorcze ofert – przedstawił 

odwołujący). Strony potwierdziły, że w formularzu oferty - cena oferty, nie było wyodrębnionej 

pozycji co do tego kosztu, ale SWZ wymagał uwzględnienia tego kosztu. Pismo z 25 marca 

2022 r. Seris Konsalnet  Security sp. z o.o.  w Warszawie udziela odpowiedzi do Unia Park 

Handlowy  w  Grudziądzu,  z  którym  współpracuje  p.  M.  M.  –  udziałowiec  –  oferta  kwota  za 

podłączenie  i  aktywacje  nadajnika  150,00zł.  netto  plus  VAT  za  jeden  obiekt  przy 

abonamencie miesięcznym 50,00zł. plus VAT za jeden obiekt albo opcja , jednorazowy koszt 

aktywacyjny 170,00zl plus VAT. Kolejna oferta Viston - Systemy Alarmowe B. W. 

Grudziądz 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

200,00  zł.  netto  jeden  obiekt.  Kolejna  oferta  Systemy  Alarmowe  W.  B.  Grudziądz,  stawka 

jednostkowa 200 zł. Systemy Alarmowe W. B., stawka jednostkowa 200 zł. netto plus VAT. 

Dalej  Instalowanie  Systemów  Teletechnicznych  s.  c.  R.  C.    zbiorczo  podaje  na  64  obiekty 

kwotę  19 200  zł  netto,  co  daje  300  zł  netto  za  jeden  obiekt.  Według  odwołującego  cena 

oferty  wykonawcy  wybranego  świadczy  o  tym,  że  wykonawca  wybrany  nie  uwzględnił  w 

swojej  ofercie  kosztów  przeniesienia  obsługi  dotychczasowego  systemu  alarmowego  od 

poprzedniego  usługodawcy.  Powyższy  wniosek  należy  wywieść  z  zaniżonych  kosztów 

osobowych  w  stosunku  do  powszechnie  obowiązujących  przepisów  o  minimalnym 

wynagrodzeniu.  Stąd  cena  oferty  odwołującego  nie  zawiera  kosztu  przeniesienia  systemu 

alarmowego od poprzedniego usługodawcy.  

Monitorowanie  Sygnałów  Włamania  –  Tabela  dla  Zadania  Nr  1,  suma 

punktów od 1 do 5. 

Odwołujący  przedstawił  oferty  innych podmiotów  (w tym  wykonawcy  wybranego)  na  koszty 

monitorowania sygnałów włamania dla jednego obiektu. Monitorowanie sygnału włamania – 

tabela dla zadania nr 1 (pkt 1 

– monitorowanie sygnałów włamanie i sabotaż pochodzących z 

wewnętrznego  systemu  alarmowego;  pkt  2  –  monitorowanie  sygnałów  napad;  pkt  3  – 

monitorowanie sygnału załączenia i wyłączenie sygnału alarmowego; pkt 4 – monitorowanie 

sygnału  brak  zasilania  230  V;  pkt  5  –  monitorowanie  sygnałów  z  czujnika  dymu,  gazu, 

zalania). Do Ta

beli załączone zostały oferty Solid Group Sp. z o.o. sp. k. Warszawa (45,00 

zł. netto), Auto -Trezor – Ochrona sp. z o.o. sp. k. Toruń (80,00 zł. netto), Agencja Ochrony 

Osób i Mienia DOGMAT Sp. z o.o. (150,00 zł. netto). Średnia cena ofert netto 91,67 zł. netto 

przy ofercie wykonawcy wybranego (31,00 zł. netto).  

Odśnieżanie – Tabela Dla Zadania Nr 1, Punkt 8 

Tabela 

– zawiera dane z czterech ofert w tym wykonawcy wybranego. Tabela zawiera 

cztery oferty na odśnieżanie, cena za jeden metr kwadratowy od 1,30 zł. netto do 3 zł. netto, 

przy ofercie wykonawcy wybranego 0,20 zł. netto. Do odśnieżania przewidziano łącznie  250 

metrów  kwadratowych.  W  załączeniu  trzy  oferty  od  firm  FHU  Ł.  D.  Dolna  Grupa,  AB  sp.  z 

o.o.  w  Dragaczu,  Z.P.H.U.  „BLASK”  J.  L.  Grudziądz.  Te  pozycje  cenowe  były  elementami 

formularza cenowego. Z zestawienia wynika, że oferta wybranego wykonawcy wynosi 0,20 zł 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

za metr kwadratowy a średnia cena z zestawienia ofert wynosi 1,98 zł za metr kwadratowy 

odśnieżania (netto).  

12. Wyciąg ze Statutu Szpitala Miejskiego św. Jana Pawła w Elblągu  

Wyciąg  ze  Statutu  potwierdza,  że  Szpital  jest  jednostką  posiadającą  osobowość  prawną, 

czyli nie jest 

samorządową jednostką budżetową.  

W  tym  miejscu  pełnomocnik  zamawiającego  (adwokat)  odnosi  się  do  zarzutu,  że 

miały  być  to  stricte  w  sensie  dosłownym  zgodnie  z  przepisami  jednostki  budżetowe,  czyli 

nieposiadające np. osobowości prawnej. Uważa, że nie można wywieść takiego poglądu jak 

to  czyni  odwołujący  z  treści  swz.  Chodzi  o  jednostki,  które  podlegają  ustawie  PZP  czyli 

jednostki sektora finansów publicznych w szerokim tego słowa znaczeniu bez znaczenia od 

obowiązującej  u  nich  struktury  organizacyjno-prawnej.  Podtrzymuje  w  tym  zakresie  swój 

wywód zawarty w odpowiedzi na odwołanie. W tym miejscu przedstawiciele zamawiającego 

(pracownicy)  wyjaśniają,  że  wymóg  był  35  podmiotów.  Wykonawca  wybrany  wykazał 

doświadczenie  u  39  podmiotów.  Gdyby  Izba  uznała  zarzut  odwołującego  to  trzeba  byłoby 

pomniejszyć  o  6  co  dałoby  liczbę  33.  Wyjaśnia, że formułując  ten  wymóg chodziło nam  to, 

aby  było  doświadczenie,  w  zakres  którego  wchodziłyby  różne  podmioty,  tak  jak  u  nas 

podległe gminie Grudziądz (chodziło o jednostki organizacyjne takie jak szkoły, przedszkola, 

muzea, teatr, urząd miejski, domy pomocy społecznej).  

Pełnomocnik odwołującego (p. M. M.) oświadcza, że formułując pytania do oferentów, 

zwłaszcza  spoza  Grudziądza  zaznaczał,  że  chodzi  o  świadczenie  usługi  na  terenie 

Grudziądza,  tj.  u  zamawiającego.  W  tym  miejscu  prostuje  wypowiedź  pełnomocnika 

odwołującego,  że  pytania  dotyczyły  jego  firmy  zlokalizowanej  w  Grudziądzu.  Natomiast  w 

przypadku  odniesienia  wskazano,  że  miejscem  tym  będzie  zamawiający.  Pan  M.  M.  też 

oświadcza,  że  jeżeli  chodzi  o  tzw.  przeprogramowania/przepięcia  systemu  alarmowego  to 

zadając pytanie firmom mającym siedzibę w Grudziądzu były udostępnione wykonawcom.  

Protokół  z  negocjacji  prowadzonych  w  postepowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki. 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

Zamawiający  składa  protokół  z  negocjacji  prowadzonych  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  z  wolnej  ręki  –  28  grudnia  2021  r.  Negocjacje  prowadził 

zamawiający.  W  tym  miejscu  wyjaśnia,  że  protokół  został  sporządzony  na  okoliczność 

świadczenia przedmiotowych usług w okresie od grudnia 2021 r. do 31 stycznia 2022 r., przy 

czym aktualnie nadal odwołujący świadczy te usługi. Przedstawiciele wyjaśniają, że umowa z 

odwołującym jest zawarta do końca kwietnia 2022 r.  

W  tym  miejscu  p.  M.  M. 

ze  strony  odwołującego  wyjaśnia,  że  po  zapoznaniu  się  z 

protokołem  wynika,  iż  on  był  stosowany  do  końca  marca  2022  r.  natomiast  aktualnie 

świadczą  ponownie  usługi  w  tym  samym  zakresie,  ale  za  kwoty  wynagrodzenia  wyższe  tj 

26,50 zł netto za ochronę fizyczną. Stawka ta jest po kontroli Państwowej Inspekcji pracy w 

Bydgoszczy, ponieważ stawka stosowana była za niska. 

W  tym  miejscu  adwokat  zamawiającego  wyjaśnia,  że  w  zw.  z  odpowiedzią  na 

odwołanie  uwzględniają  zarzuty  5,  6  i  8,  a  dotyczą  one  wezwania  do  wypełnienia  JEDZ, 

zobowiązuje  się  do  wypełnienia  JEDZ  każdego  ze  wspólników  spółki  cywilnej  oraz  do 

przedstawienia  zobowiązania  podmiotu  trzeciego  do  udostępnienia  bankowozu  i  JEDZ 

podmiotu trzeciego. W form

ularzu ofertowym było zaznaczenie, że będzie podwykonawca w 

zakresie bankowozu, ale nie było JEDZ oraz zobowiązania tego podmiotu do udostępnienia. 

Jeżeli chodzi o wspólników spółki cywilnej to każdy z nich ma złożyć osobny JEDZ. W tym 

miejscu zamawiający wyjaśnia, że w wykazie narzędzi wykonawcy wybranego było napisane 

2  bankowozy 

–  podwykonawstwo.  Kontynuując  wypowiedź  mecenas  zamawiającego 

przywołuje następujące kwoty – wycena zamawiającego 6 287 312 zł, również podana na 

otwarciu ofert. Wykonawca wybran

y dał ofertę 6 198 330,93 zł a odwołujący złożył ofertę 

na poziomie 6 706 

014,14 zł.  

W  tym  miejscu  odwołujący  składa  pismo  z  dnia  18  marca  2022  r.  –  jest  to 

sygnalizacja  do  zamawiającego  o  zaniżonej  cenie  w  ofercie  wykonawcy 

wybranego z wezwaniem do złożenia wyjaśnień przez wykonawcę wybranego w 

trzech egzemplarzach. Zamawiający potwierdza, że to pismo otrzymał”  

(koniec wyciągu z Protokołu z posiedzenia/rozprawy). 

Reasumując  Izba  uwzględniła  powyższy  zarzut,  co  do  podstaw  wezwania  wykonawcy 

wybranego  na  podstawie  art.224  ust.1  Pzp

, w związku z wykazanymi wątpliwościami  przez 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

odwołującego,  co  do  możliwości  wykonania  zamówienia  przez  wykonawcę  wybranego,  w 

ramach zaoferowanej w ofercie ceny, 

zgodnie z przedmiotem zamówienia.   

3.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) PZP w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4 PZP w zw. z art. 116 pkt 1 i 

2 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum, mimo iż jest to oferta 

wykonawcy niespełniającego warunków udziału w postępowaniu odnoszących się 

do posiad

ania zdolności technicznej lub zawodowej, o której mowa w Rozdziale 5 

pkt  6) ppk  4)  lit.  a),  lit. d)  oraz  lit.  g)  SWZ (tj. świadczenie usług  ochrony  osób i 

mienia  w  35  instytucjach,  dysponowanie  co  najmniej  dwoma  oznakowanymi 

nazwą  Wykonawcy  pojazdami  zapewniającymi  przyjazd  patrolu  interwencyjnego 

do  ochranianego  obiektu  w  czasie  nie  dłuższym  niż  15  minut,  dysponowanie 

doświadczonym personelem) [Zarzut Nr 3]  

Zamawiający  nie  uwzględnił  powyższego  zarzutu  odwołania.  Izba  po  rozpoznaniu  zarzutu 

nie  uwzględnia  niniejszego  zarzutu  odwołania,  podzielając  stanowisko  przystępującego  jak 

poniżej (pismo z dnia 21 kwietnia 2022r. – w aktach sprawy). 

„Zarzut Nr 3 Przystępujący podkreśla, że Zamawiający nie mógł naruszyć art. 226 ust. 1 pkt 

2  lit  b  ustawy  Pzp,  a  w  kons

ekwencji  odrzucić  oferty  Przystępującego,  gdyż  zgodnie  z  art. 

128 ust.1 

ustawy Pzp jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125 

ust.  1,  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych    dokumentów  lub  oświadczeń 

składanych  w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy,  zamawiający 

wzywa  wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  w 

wyznaczonym terminie, chyba że wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo 

oferta  wykonawcy  podlegają  odrzuceniu  bez  względu  na  ich  złożenie,  uzupełnienie  lub 

poprawienie  lub  zachodzą  przesłanki  unieważnienia  postępowania.  W  związku  z  tym,  że 

dokumenty  składane  na  potwierdzenie  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu 

stanowią  podmiotowe  środki  dowodowe,  Zamawiający  zobowiązany  jest  w  pierwszej 

kolejności  wezwać  Wykonawcę  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  w 

wyznaczonym  terminie.  W  niniejszym  stanie  faktycznym  Zamawiający  wezwał 

Przystępującego  do  uzupełnienia  wykazu  osób  o  informacje  czy  wymienieni  w  wykazie 

pracownicy  posiadają  wymagane  doświadczenie  na  stanowisku  pracownika  ochrony  w 

samorządowych  budżetowych  i/lub  samorządowych  instytucjach  kultury.  W  odpowiedzi  na 

powyższe  wezwanie  Przystępujący  przedłożył  wykaz  osób  uzupełniony  o  informacje 

wymagane  przez 

Zamawiającego.  W  pozostałym  zakresie  brak  było  podstaw  do  wzywania 

Konsorcjum  do  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  dokumentów  podmiotowych.  W 

świetle  powyższych  okoliczności,  całkowicie  chybiony  jest  zarzut  Odwołującego  jakoby  to 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

Zamawiający  zobowiązany  był  odrzucić  ofertę  Konsorcjum  ze  względu  na  niespełnienie 

warunków udziału w postępowaniu”. 

4.  art. 226 ust. 1 pkt 2 b PZP w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4 PZP w zw. z art. 118 ust. 2, 3 i 

4  PZP  oraz  art.  117  ust.  3  PZP  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Konsorcjum, która została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków 

udziału  w  postępowaniu,  który  nie  złożył  podmiotowego  środka  dowodowego 

potwierdzającego spełnianie warunków udziału w postępowaniu, z uwagi na to, że 

Konsorcjum  nie  udowodniło  Zamawiającemu,  iż  realizując  zamówienie,  będzie 

realnie  dysponowało  niezbędnymi  zasobami  podwykonawców  na  których  to  się 

powołuje,  w  ten  sposób,  iż  podmiot  udostępniający  zasoby  wykona  usługi,  w 

stosunku do których zamawiający postawił wymagania w zakresie doświadczenia 

w  ich  wykonaniu,  o  których  mowa  w  Rozdziale  5  pkt  6)  ppk  4)  lit.  e)  (tj. 

dysponowanie bankowozami) [Zarzut Nr 4];  

Zamawiający  nie  uwzględnił  powyższego  zarzutu  odwołania.  Izba  po  rozpoznaniu  zarzutu 

nie  uwzględnia  niniejszego  zarzutu  odwołania,  podzielając  stanowisko  przystępującego  jak 

poniżej (pismo z dnia 21 kwietnia 2022r. – w aktach sprawy). 

„Zamawiający nie mógł naruszyć art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b) ustawy Pzp w  związku z art. 18 

ust. 2, 3 i 4, a w konsekwencji odrzucić oferty Przystępującego, gdyż zobowiązanie podmiotu 

udostępniającego  zasoby  stanowi  podmiotowy  środek  dowodowy,  co  z  kolei  oznacza,  że 

podlega  on  regulacji  przewidzianej  w  przywołanym  art.  128  ust.  1  p.z.p.  W  wyroku  z 

24.09.2021  r.,  KIO  2353/21  Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  'Wykładnia  art.  118 

ust.  3  ustawy  Pzp,  prowadzi  do  wniosku,  że  zobowiązanie  podmiotu  udostępniającego 

zasoby stanowi podmiotowy środek dowodowy, co z kolei oznacza, że podlega on regulacji 

przewidzianej  art.  128  ust.  1  lub  4  ustawy  Pzp,  z  której  w  niniejszej  sprawie  Zamawiający 

skorzystał  wzywając  Wykonawcę  do  złożenia  stosownych  wyjaśnień  w  zakresie  sposobu 

udostępnienia  wykonawcy  i  wykorzystania  przez  niego  zasobów  Sp.  z  o.o.  przy 

wykonywaniu  zamówienia,  a  także  zakresu  realizacji  przez  (...)  Sp.  z  o.o.  przedmiotu 

zamówienia".  W  świetle  powyższych  okoliczności,  całkowicie  chybiony  jest  zarzut 

Odwołującego,  jakoby  to  Zamawiający  zobowiązany  był  odrzucić  ofertę  Konsorcjum  ze 

wzgl

ędu na niespełnienie warunków udziału w postępowaniu”. 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

5.  art. 128 ust. 1 PZP w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 b PZP w zw. z art. 125 ust. 5 PZP 

poprzez  zaniechanie  wezwania  Konsorcjum  do  przedłożenia  dokumentów  JEDZ 

podmiotów  trzecich,  na  których  zasoby  powołują  się  członkowie  Konsorcjum  w 

swoich dokumentach JEDZ [Zarzut Nr 5];  

Wobec uwzględnienia zarzutu przez zamawiającego (odpowiedź na odwołanie pismo z dnia 

20  kwietnia  2022r.  -  w  aktach  sprawy)  oraz  nie  wniesienia  sprzeciwu  przez 

przystępującego/wykonawcę  wybranego  (pismo  z  dnia  21  kwietnia  2021r.  –  w  aktach 

sprawy) Izba umor

zyła postępowanie w zakresie zarzutu Nr 5.  

art. 128 ust. 1 PZP w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 b PZP w zw. z art. 125 ust. 4 PZP 

poprzez  zaniechanie  wezwania  Konsorcjum  do  przedłożenia  osobnych  dokumentów  JEDZ 

dla członka Konsorcjum będącego spółką cywilną [Zarzut Nr 6]  

Wobec uwzględnienia zarzutu przez zamawiającego (odpowiedź na odwołanie pismo z dnia 

20  kwietnia  2022r.  -  w  aktach  sprawy)  oraz  nie  wniesienia  sprzeciwu  przez 

przystępującego/wykonawcę  wybranego  (pismo  z  dnia  21  kwietnia  2021r.  –  w  aktach 

sprawy) Izba umorzyła postępowanie w zakresie zarzutu Nr 6.  

z ostrożności procesowej:  

art.  128  ust.  1  PZP  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  PZP  przez  zaniechanie 

wezwania  Konsorcjum  do  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  podmiotowych 

dokume

ntów dotyczących:  

a) 

referencji  na  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności 

technicznej lub zawodowej (Załącznik nr 6 – wykaz usług);  

b) 

dysponowania  co  najmniej  dwoma  oznakowanymi  nazwą  Wykonawcy  pojazdami 

zapewniającymi  przyjazd  patrolu  interwencyjnego  do  ochranianego  obiektu  w  czasie  nie 

dłuższym niż 15 minut (Załącznik nr 7 – wykaz narzędzi);  

c) 

dysponowania  doświadczonym  personelem  na  stanowisku  pracownika  ochrony  w 

samorządowych budżetowych i/lub samorządowych instytucji kultury (Załącznik nr 9 – wykaz 

osób);  

w sytuacji, gdy przedstawione dokumenty przez Konsorcjum nie spełniają warunków udziału 

w postępowaniu, których mowa w Rozdz. 5 pkt 6) ppk 4) lit. a), lit. d) oraz lit. g)  [Zarzut Nr 7] 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

Zamawiający  nie  uwzględnił  powyższego  zarzutu  odwołania.  Izba  po  rozpoznaniu  zarzutu 

nie  uwzględnia  niniejszego  zarzutu  odwołania,  podzielając  stanowisko  przystępującego  jak 

poniżej (pismo z dnia 21 kwietnia 2022r. – w aktach sprawy). 

„W  niniejszym  stanie  faktycznym  brak  było  podstaw  do  wzywania  Przystępującego  do 

poprawienia  lub  uzupełnienia  wykazu  usług  ochrony  osób  i  mienia  w  35  instytucjach,  gdyż 

Przystępujący  w  pierwotnie  złożonym  wykazie  wykazał  spełnienie  warunku  udziału  w 

postępowaniu.  Analogiczna  sytuacja  dotyczy  dysponowania  dwoma  oznakowanymi  nazwą 

Wykonawcy  pojazdami  zapewniającymi  przyjazd  patrolu  interwencyjnego  do  ochranianego 

obiektu  w  czasie  nie  dłuższym  niż  15  minut.  W  zakresie  spełnienia  warunków  udziału  w 

postępowaniu w zakresie dysponowania doświadczonym personelem, Zamawiający pismem 

nr  PN/06/22  z  dnia  21  marca  2022  roku  wezwał  Przystępującego  do  uzupełnienia  wykazu 

osób  o  informacje  czy  wymienieni  w  wykazie  pracownicy  posiadają  wymagane 

doświadczenie  na  stanowisku  pracownika  ochrony  w  samorządowych  budżetowych  i/lub 

samorządowych  instytucjach  kultury.  W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  Przystępujący 

przedłożył  uzupełniony  wykaz  osób  o  informacje  wymagane  przez  Zamawiającego.  W 

świetle powyższych okoliczności Zamawiający nie naruszył art. 128 ust. 1 PZP w zw. z art. 

226 ust. 1 pkt 2 lit. b PZP

”. 

art. 128 ust. 1 PZP w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 b PZP w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4 

PZP  w  zw.  z  art.  117  ust.  3  i  art.  118  PZP  poprzez  zaniechanie  wezwania  Konsorcjum  do 

przedłożenia  zobowiązań  podmiotów  trzecich,  na  których  zasoby  powołują  się  członkowie 

Konsorcjum w swoich dokumentach JEDZ [Zarzut Nr 8]. 

Wobec uwzględnienia zarzutu przez zamawiającego (odpowiedź na odwołanie pismo z dnia 

20  kwietnia  2022r.  -  w  aktach  sprawy)  oraz  nie  wniesienia  sprzeciwu  przez 

przystępującego/wykonawcę  wybranego  (pismo  z  dnia  21  kwietnia  2021r.  –  w  aktach 

sprawy) Izba umorzyła postępowanie w zakresie zarzutu Nr 8.  

W  tym miejscu Izba  podsumowuje czynność  zamawiającego co  do  uznania zarzutów 

Nr  5,  6,  8  odwołania,  który  przedstawił  uzasadnienie  tej  decyzji,  w  przywołanym  powyżej 

piśmie  z  dnia  20  kwietnia  2022r.  odpowiedź  na  odwołanie,  a  mianowicie  „Zamawiający 

zgadza się z zarzutami przedstawionymi w odwołaniu, iż powinien zgodnie z art. 128 ust. 1 

p.z.p  wezwać  wykonawcę  do  złożenia  w  wyznaczonym  terminie  zobowiązań  podmiotów 

trzecich,  na  które  powołuje  się  Konsorcjum  w  zakresie  dysponowania  bankowozami. 

Wykonawca,  w  przypadku  polegania  na  zdolnościach  lub  sytuacji  podmiotów 

udostępniających  zasoby,  powinien  także  zostać  wezwany  do  przedstawienia  JEDZ 

podmiotu  udostępniającego  zasoby,  potwierdzające  brak  podstaw  wykluczenia  tego 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

podmiotu  oraz  spełnianie  warunków  udziału  w  Postępowaniu,  w  zakresie,  w  jakim 

Wykonawca  powołuje  się  na  jego  zasoby.  Zamawiający  zgadza  się,  iż  obaj  wykonawcy 

ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia działający w formie spółki cywilnej powinni 

złożyć  oświadczenia  o  braku  podstaw  do  wykluczenia  oraz  informacje  o  przynależności  do 

grupy  kapitałowej  dotyczące  każdego  z  tych  wykonawców  z  osobna.  Biorąc  pod  uwagę 

powyższe  zamawiający  dokona  unieważnienia  wyboru  oferty  wykonawcy,  dokona 

odpowiednich wezwań do złożenia dokumentów i oświadczeń oraz dokona ponownej oceny i 

wyboru najkorzystniejszej oferty

”.  

Izba 

odnosząc się co do sporu w związku z interpretacją pojęcia samorządowe budżetowe 

i/lub samorządowe instytucje kultury (jednostek budżetowych i/lub samorządowych instytucji 

kultury o łącznej wartości co najmniej 2 mln złotych) poniżej przedstawia stanowiska stron w 

tym zakresie to jest jak w odwołaniu i na rozprawie (pełnomocnicy zamawiającego).   

Odwołanie  „Jednostka  budżetowa  jest  definiowana  jako  jednostka  organizacyjna  sektora 

finansów  publicznych  nieposiadająca  osobowości  prawnej,  która  pokrywa  swoje  wydatki 

bezpośrednio  z  budżetu,  a  pobrane  dochody  odprowadza  na  rachunek  odpowiednio 

dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.  

Samorządową  instytucją  kultury  jest  samorządowa  osoba  prawna,  dla  której  działalność 

kulturalna jest podstawowym celem statutowym (nie stanowiącym jednocześnie działalności 

gospodarczej), prowadzona w szczególności w formie: muzeów, biur wystaw artystycznych, 

galerii i centrów sztuki, bibliotek, domów i ośrodków kultury, świetlic i klubów.  

W celu wykazania spełnienia warunków, o których mowa w Rozdziale 5, pkt 6, ppkt 4 lit. a) 

SWZ, Konsorcjum było zobowiązane do przedłożenia wykazu usług wraz z referencjami (por. 

str. 12 SWZ).  

Tym samym na potwierdzenie spełnienia w/w warunku Konsorcjum przedłożyło Załącznik nr 

6 (wykaz usług), w którym wskazano 39 podmiotów, na rzecz których Konsorcjum świadczy i 

świadczyło usługi w powyższym zakresie. Dodatkowo, na potwierdzenie wykazu Konsorcjum 

przedłożyło listę stosownych referencji.  

Poddając  analizie  wykaz  świadczonych  usług  i  przedłożone  referencje,  wskazać  należy  co 

następuje:  

Gdańskie Wody Sp. z o. o. – nie jest jednostką budżetową, gdyż posiada osobowość 

prawną, nie jest również instytucją kultury;   

Szpital  Miejski  im.  Jan

a  Pawła  II  w  Elblągu  –  nie  jest  jednostką  budżetową,  gdyż 

posiada osobowość prawną. Nie jest również instytucją kultury;  


Sygn. akt KIO 948/22 
 

Zakład  Unieszkodliwiania  Odpadów  Komunalnych  Rudno  –  nie  jest  jednostką 

budżetową, gdyż posiada osobowość prawną. Nie jest również instytucją kultury;  

Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Elbląskiej – nie jest jednostką budżetową 

ani  instytucją  kultury  (jest  społeczną  organizacją  działającą  w  ramach  przepisów  o 

stowarzyszeniach);  

Państwowa  Wyższa  Szkoła  Zawodowa  w  Elblągu  –  nie  jest  jednostką  budżetową, 

gdyż posiada osobowość prawną. Nie jest również instytucją kultury;  

HANYANG ZAS Sp. z o. o. 

– nie jest jednostką budżetową, gdyż posiada osobowość 

prawną.  Nie  jest  również  instytucją  kultury,  gdyż  działalność  spółki  skupia  się  wokół 

montażu, lakiernictwa.  

Wobec  powyższego,  podmioty  wskazane  powyżej  nie  powinny  być  brane  pod  uwagę  w 

zakresie  potwierdzenia  spełniania  przez  Konsorcjum  warunku  wskazanego  w  Rozdziale  5, 

pkt 6, ppkt 4 lit. a) SWZ.   

Wobec  powyższego,  Konsorcjum  nie  spełniło  kolejnego  warunku,  który  został  wprost 

określony w SWZ i jest jednocześnie warunkiem udziału w Postępowaniu, a co za tym idzie – 

oferta powinna zostać odrzucona.  

Z kolei zamawiający na rozprawie oświadczył do protokołu jak poniżej. 

„W tym miejscu pełnomocnik zamawiającego (adwokat) odnosi się do zarzutu, że miały być 

to  stricte  w  sensie  dosłownym  zgodnie  z  przepisami  jednostki  budżetowe,  czyli 

nieposiadające np. osobowości prawnej. Uważa, że nie można wywieść takiego poglądu jak 

to  czyni  o

dwołujący  z  treści  swz.  Chodzi  o  jednostki,  które  podlegają  ustawie  PZP  czyli 

jednostki sektora finansów publicznych w szerokim tego słowa znaczeniu bez znaczenia od 

obowiązującej  u  nich  struktury  organizacyjno-prawnej.  Podtrzymuje  w  tym  zakresie  swój 

wywód zawarty w odpowiedzi na odwołanie. W tym miejscu przedstawiciele zamawiającego 

(pracownicy)  wyjaśniają,  że  wymóg  był  35  podmiotów.  Wykonawca  wybrany  wykazał 

doświadczenie  u  39  podmiotów.  Gdyby  Izba  uznała  zarzut  odwołującego  to  trzeba  byłoby 

pomniejszyć  o  6  co  dałoby  liczbę  33.  Wyjaśnia, że formułując  ten  wymóg chodziło nam  to, 

aby  było  doświadczenie,  w  zakres  którego  wchodziłyby  różne  podmioty,  tak  jak  u  nas 

podległe gminie Grudziądz (chodziło o jednostki organizacyjne takie jak szkoły, przedszkola, 

muze

a, teatr, urząd miejski, domy pomocy społecznej)”.  

Izba 

uwzględniając  intencje  i  rozumienie    zamawiającego,  ale  też  ścisłą  interpretację 

odwołującego,  pojęcia  jednostek  budżetowych  i/lub  samorządowych  instytucji  kultury  o 

łącznej  wartości  co  najmniej  2 mln  złotych  stwierdza,  że  pod  tak sformułowanym  pojęciem 


Sygn. akt KIO 948/22 
 

mogą  mieścić  się  zarówno  jednostki  stricte  budżetowe,  jak  i  inne  instytucje  w  tym  osoby 

prawne, jednak ze sfery kultury. 

W związku z tak niejednoznaczną definicją „jednostek” oraz 

brakiem  na  35  pozycji  2  pozycji,   

zamawiający  winien  rozważyć  wezwanie  wykonawcy 

wybranego 

do  uzupełnienia  wykazu,  dla spełnienia  celu,  jakim jest  prawidłowość  podjętych 

czynności w postępowaniu. 

Podsumowując  Izba  uwzględniła  odwołanie,  stwierdzając  zasadność  naruszenia  przepisów 

wskazanych  w  odwołaniu,  w  zakresie  zarzutu  Nr  2,  co  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania, orzekając na podstawie art.554 ust.1 pkt 1) Pzp. jak w sentencji wyroku.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art.557 i art.574 ustawy z 

dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) 

stosownie  do  jego  wyniku  oraz  zgodnie  z   

§  9  ust.  3  pkt  2)  w  zw.  z  §  8  ust.2  pkt  1  oraz 

odpowiednio § 7 ust.3  pkt 2) w zw. z ust.2 pkt 1 oraz w zw. z w § 5  pkt 2 rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z 

dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.U.  z  2020  r.  poz.  2437), 

zaliczając  w  poczet  postępowania 

odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania,  uiszczony  przez  odwołującego  w  wysokości 

15.000,00  złotych  oraz  w  związku  z  uwzględnieniem  zarzutów  odwołania  w  części,  jak 

również  oddaleniem  części  zarzutów  koszty,  o  których  mowa  w  §  5  pkt  2  (wynagrodzenie 

pełnomocników) znosi się wzajemnie.  

Przewodniczący:     ………………………………………….………