KIO 906/22 POSTANOWIENIE dnia 20 kwietnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 03.10.2022

Sygn. akt: KIO 906/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 20 kwietnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aleksandra Patyk 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z 

udziałem stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 20 kwietnia 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 marca 2022 r. przez wykonawcę Rosenbauer Polska 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Łomiankach  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Komendę 

Wojew

ódzką Państwowej Straży Pożarnej w Łodzi 

przy  udziale  wykonawcy  Fire-

Max  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt: KIO 906/22 po stronie 

Zamawiającego 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego  –  wykonawcy  Rosenbauer  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Łomiankach  kwoty  13  500  zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych 

zero 

groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  z  późn.  zm.)  na  niniejsze 

postanowienie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………..   


Sygn. akt: KIO 906/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Komenda  Wojewódzka  Państwowej  Straży  Pożarnej  w  Łodzi  [dalej 

„Zamawiający”]  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na 

dostawę  samochodu  specjalnego  z  drabiną  mechaniczną  (znak 

postępowania: WL.2370.2.2022).  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 1 lutego 2022 r. pod numerem nr 2022/S 022-054037. 

W  dniu  30  marca  2022  r.  wykonawca 

Rosenbauer  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Łomiankach  [dalej  „Odwołujący”]  wniósł  odwołanie  zarzucając  Zamawiającemu 

naruszenie: 

1.  art.  222  ust.  4  w  zw.  z  art.  255  pkt  3  z  art.  16  pkt  1),  pkt  2)  i  pkt  3)  ustawy  Pzp  

w  zw.  z  art.  5  ust.  4  Dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  z  dnia  26  lutego  2014  r.  

w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18fWE poprzez nieuprawnione 

p

odwyższenie  przez  Zamawiającego  kwoty,  jaką  zamierza  przeznaczyć  na  realizację 

Zamówienia  już  po  terminie  składania  ofert,  co  w  konsekwencji  doprowadziło  do 

nieuprawnionego  uprzywilejowania  konkretnego  wykonawcy  oraz  wyboru  jego  oferty  jako 

najkorzystniejs

zą; 

2.  art.  239  ust.  1  i  2  w  zw.  z  art.  16  pkt  1),  2)  i  3)  ustawy  Pzp  poprzez  wybór  oferty 

wykonawcy,  którego  oferta  nie  spełnia  określonych  przez  Zamawiającego  warunków 

zamówienia wyrażonych w dokumentacji zamówienia (tj. SWZ oraz Informacji o kwocie, jaką 

Zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację Zamówienia); 

3.  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  218  ust.  2  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Fire-Ma

x Sp. z o.o., pomimo faktu, iż jej treść nie 

spełnia  warunków  zamówienia  wyrażonych  przez  Zamawiającego  w  dokumentacji 

zamówienia. 

Wobec  ww.  zarzutów  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu: 

1. unieważnienie czynności wyboru oferty Fire-Max Sp. z o.o.; 

2. odrzucenie oferty wykonawcy Fire-Max Sp. z o.o.; 

3. unieważnienie czynności polegającej na podwyższeniu kwoty, jaką zamierza przeznaczyć 

na realizację zamówienia; 


4.  wybór  oferty  najkorzystniejszej  spośród  ofert  złożonych  w  postępowaniu,  które  nie 

podlegały odrzuceniu i spełniały warunki zamówienia; 

5. zasądzenie kosztów postępowania na rzecz Odwołującego wg norm przypisanych. 

Izba  stwierdziła,  że  wykonawca  Fire-Max  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

skutecznie 

przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. 

W dniu 19 kwietnia 2022 

r. Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

pismo, w którym oświadczył, że cofa wniesione odwołanie. Izba stwierdziła, że oświadczenie 

wycofaniu  odwołania  zostało  złożone  przez  osobę  uprawnioną  do  reprezentowania 

Odwołującego. 

Wobec  powyższych  ustaleń  Izba  wskazuje,  że  na  skutek  cofnięcia  odwołania 

wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania odwoławczego, o której mowa w art. 520 

ust.  1  i  2  oraz  art.  568  pkt  1  u

stawy  Pzp.  Stosownie  do  treści  art.  520  ust.  1  ustawy  Pzp, 

odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Cofnięte odwołanie nie 

wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby 

(art.  520  ust.  2  ustawy  P

zp).  Z  kolei  w  myśl  art.  568  pkt  1  ustawy  Pzp,  Izba  umarza 

postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.  

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437),  nakazując  zwrot  na  rzecz  Odwołującego  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego 

wysokości 15 000,00 zł.  

Przewodniczący:      ……………………………..