KIO 901/22 WYROK dnia 15 kwietnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 03.10.2022

Sygn. akt: KIO 901/22 

WYROK 

z dnia 15 kwietnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:   

Aldona Karpińska  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  15  kwietnia  2022  r.  w  Warszawie  odwo

łania 

w

niesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29  marca  2022  r.  przez 

wykonawc

ę:

Plus  Inwest  P.  Ż.  sp.  j.,  ul.  Kolejowa  11a,  55­010  Żerniki  Wrocławskie  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Zarząd  Dróg  i  Utrzymania  Miasta  we  Wrocławiu,                    

ul. Długa 49, 53­633 Wrocław 

przy  udziale  wykonawcy  IJOT  Sp.  z  o.o.,  ul.  Himalajska  1B/6,  50-

572  Wrocław  

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  oddala od

wołanie 

2.  kosztami  pos

tępowania  obciąża  Plus  Inwest  P.  Ż.  sp.  j.,  ul.  Kolejowa  11a,  55­010 

Żerniki Wrocławskie i:  


zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500,00  zł 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawcy  Plus  Inwes

t  P.  Ż.  sp.  j.,  ul.  Kolejowa  11a,  55­010  Żerniki 

Wrocławskie tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dn

ia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni 

od  d

nia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Pr

zewodniczący: 

……….……………………………… 


Sygn. akt: KIO 901/22 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym  bez 

negocjacji  pn: 

„Wykonanie  bieżącej  konserwacji  i  utrzymanie  w  należytym  stanie 

technicznym  elementów wyposażenia obiektów  inżynierskich  na terenie miasta  Wrocławia”

zostało  wszczęte  ogłoszeniem  opublikowanym  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu 

11.02.2022  r.  pod  nr  2022/BZP  00054493/01  przez: 

Zarząd  Dróg  i  Utrzymania  Miasta  we 

Wrocławiu,  ul.  Długa  49,  53­633  Wrocław  zwany  dalej:  „Zamawiającym”.  Do  ww. 
postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z  dnia  11 

września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze. zm.), 

zwana dalej: 

„NPzp” albo „ustawy Pzp” albo „p.z.p”. 

W  dniu  24.03.2022  r.  (e-mailem) 

Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  w  cz.  2:  IJOT  Sp.  z  o.o.,  ul.  Himalajska  1B/6,  50-

572  Wrocław    zwana 

dalej: 

„IJOT Sp. z o.o.” albo „Przystępującym”. Drugą pozycje w rankingu zajęło Plus Inwest 

P. Ż. sp. j., ul. Kolejowa 11a, 55­010 Żerniki Wrocławskie zwana dalej:

„Plus Inwest P. Ż. sp. 

j.

” albo „Odwołującym”.  

Dnia  29.03.2022  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

odw

ołanie względem czynności z 24.03.2022 r. w cz. 2 złożyła Plus Inwest P. Ż. sp. j. Kopie 

odwołania Zamawiający otrzymał w tym samym dniu (e-mailem). Zarzucił: 

I.  Art.  239 

ustawy  Pzp    poprzez  dokonania  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej 

przez 

IJOT  sp.  z.o.o.  pomimo  iż  oferta  złożona  przez  tę  firmę  nie  jest  ofertą 

najkorzystn

iejszą i podlega odrzuceniu,  

II.  Art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy IJOT sp.  

z.o.o.  z  postępowania  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

w

prowadził  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzje podejmowane przez Zamawiającego,  

III. Art. 109 ust.1 pkt.10 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy IJOT sp. 

z.o.o. z postępowania który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje 


wprowadzające  w  błąd  Zamawiającego  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane w postępowaniu,    

IV. Art.  226  ust.1  pkt.  2  lit  a    ustawy  Pzp  poprzez  nieodrzuce

nie  oferty  pomimo  faktu,  iż 

wykonawca    IJOT  sp.  z.o.o.  podlega  wykluczeniu  na  podstawie  art.  109  ust.1  pkt  8  i  10 

ustawy Pzp,  

V. Art. 226 ust. 1 pkt.2 lit b ustawy Pzp poprzez nieodrzucenie oferty IJOT sp. z.o.o.  

pomimo braku w

ykazania spełnienia warunku posiadania wymaganej zdolności technicznej 

zgodnie  z  działem  IV  pkt.1  ppkt.2  lit.  a  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  zwanej  dalej: 

„SWZ”.  

VI. Art.  239  ustawy  Pzp 

–  poprzez  zaniechanie  wyboru  oferty  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszej,  pomimo  że  Odwołujący  spełnia  wszystkie  wymogi  formalne  określone 

przepi

sami  Pzp  i  postanowieniami  SWZ  oraz  merytorycznie  jest  zgodna  z  treścią  SWZ,                       

a  w  świetle  ustanowionych  kryteriów  oceny  ofert  jest  ona  ofertą  najkorzystniejszą                             

w postępowaniu.  

VII.  Art.  16  ustawy  P

zp,  poprzez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

t

raktowania wykonawców.  

Wnosi

ł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:   

unieważnienia czynności wyboru oferty IJOT sp. z.o.o. z Wrocławia,  

powtórzenia czynności badania i oceny ofert w postępowaniu,  

3.  wykluczenie 

wykonawcy IJOT sp. z.o.o. z postępowania  

4.  odrzucenie oferty IJOT sp. z.o.o.,  

dokonania  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  oferty  najkorzystniejszej  w  wyniku 

ponownego badania i oceny ofert,  

zasądzenie  od  Zamawiającego  zwrotu  kosztów  postępowania  odwoławczego,  w  tym 

zwrotu  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  kosztów  dojazdu  (wg  rachunków,  które 

zostaną przedłożone na posiedzeniu bądź rozprawie).  

Zamawiający  w  dniu  24.03.2022  r.  poinformował  Odwołującego,  że  podjął  decyzję                

o  wyborze  najk

orzystniejszej  oferty  jaką  złożyła  firma  IJOT  sp.  z.o.o.  z  Wrocławia.  Z  taką 

decyzją Odwołujący nie może się zgodzić.  

W  dziale  IV  SWZ  Z

amawiający  określił  warunki  udziału  w  postępowaniu.  W  pkt.  1 

ppkt.2 lit a dla 

części 2 zamawiający wymagał posiadanie zdolności technicznej na poziomie 

wykonania a 

w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonuje, w okresie 

3 lat,  a  jeżeli  okres prowadzenia działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie zamówienie lub 

zamówienia  na  prace  konserwacyjno-utrzymaniowe,  polegające  na  usuwaniu  roślinności 

niepożądanej ze stożków i/lub skarp i/lub schodów skarpowych, przestrzeni pod obiektami, 


chodników technologicznych itp. Drogowych obiektów inżynierskich na powierzchni łącznie 

m

inimum 3000 m².   

IJOT sp. z.o.o.  na w

ezwanie Zamawiającego przedłożyła wykaz wykonanych zadań 

oraz referencje z dnia 25.02.2022 r. z firmy Botanika Farm sp. z.o.o. Jednakże jak stwierdził 

sam  Zamawiający  w  piśmie z  dnia 07.03.2022  r.  przedłożone  dokumenty  nie potwierdzają 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu, gdyż wskazane przez IJOT sp. z.o.o. w tabeli 

wykaz  wykonanych  zadań  kol.  2  wykazuje  doświadczenie  w  usuwaniu  niepożądanej 

roślinności  miejscach,  które  nie  są  drogowym  obiektem  inżynierskim  poza  przepustem 

drogowym.  Zamawiający  jak  wskazuje  w  piśmie  wyraźnie  oczekiwał    doświadczenia                            

w wykonaniu robót na drogowych obiektach inżynierskich, ponieważ tylko w takim obszarze 

porusza  się  Zamawiający  i  tylko  takie  obiekty  są  w  jego  zarządzie.  Z  załączonych 

referencjach  od  firmy  Botanika  Farm  n

ie  występują  drogowe  obiekty  inżynierskie.  Jedyną               

z wymienionych budowli, (którą jak ocenia Zamawiający) na wyrost można by zaliczyć jako 

drogowy  o

biekt  inżynierski  jest    przepust.  Natomiast  z  natury  jest  to  niewielki  obiekt  i  nie 

posiada  on  w  bliskiej  odl

egłości  powierzchni  zielonych,  przeznaczonych  do  koszenia                   

o wielkości wymaganej tj. 3000 m². W związku z powyższym należy stwierdzić, że wykazane 

przez  IJOT  s

p.  z.o.o.  doświadczenie  nie  potwierdza  spełnienia  warunku  udziału                                  

w  postępowaniu  co  do  posiadania  zdolności  technicznej.  Dlatego  też  Zamawiający  w  dniu 

7.03.2022  r.  ponownie wezwał  wykonawcę  IJOT  sp.  z.o.o.  do  wskazania  nowego  zadania 

potwierdzającego  spełnienie  warunku  w  postępowaniu  wraz  z  załączeniem  dowodów 

określających czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie.  

Na  ponowne  we

zwanie  co  do  uzupełnienia  dowodów  dotyczących  spełnienia 

warunku posiadania zdolności technicznej IJOT sp. z.o.o. w dniu 09.03.2022 r. przedstawiła 

dodatkowe dokumenty na okoliczność wykazania posiadania doświadczenia i prawidłowego 

wykonania prac konserwacyjno-

utrzymaniowych. Przedłożone dodatkowe dokumenty to;  

zlecenie  Przedsiębiorstwa  Usługowego  EKOLAS  z  siedzibą  w  Przygodzicach  dla  IJOT 

sp. z.o.o. z dnia 17.10.2021 r.   

protokół odbioru wykonanych robót z dnia 03.12.2021 r.  

poświadczenie z dnia 23.12.2021 r.   

Jak wynika z  powyższych dokumentów  usługa  była realizowana w  czasookresie od 

17.10.2021 do 30.11.2021 r. na obiekcie S-8 odc. 2 Walichnowy 

– Złoczew.  W nawiązaniu 

do  powyższych  dokumentów  w  celu  potwierdzenia  ich  wiarygodności  Odwołujący  wystąpił 

do  Zarządcy  S-8  odc.  Walichnowy  –  Złoczew  tj.  Rejonu  GDDKiA  w  Wieluniu  o  udzielenie 

informacji  publicznej   z zapytaniem  czy  firma  IJOT  Sp. z  o.o.,   ul.  Himalajska  1b/6,  50-572 

Wrocław  wykonywała  w  terminie  17.10.2021  -    31.10.2021  usługi  koszenia  i  usunięcia 


porostu  przy  przejściach  dolnych  dla  zwierząt  w  ciągu  drogi  ekspresowej  S-8                                  

w następujących  lokalizacjach:  

1. Obiekt PZ-M-012 w km 138+655 L i P  

2. Obiekt PZ-M-019 w km 149+405 L i P  

- Czy zakres przedmiotowych prac obej

mował:  

1. Obiekt PZ-M-012 w km 138+655 L i P -  zakres prac 1800m2,  

2. Obiekt PZ-M-019 w km 149+405 L i P - zakres prac  2200m2  

- W przypadku wykona

nia przez firmę IJOT  powyższych prac Czy firma IJOT   

Sp.  z  o.  o. 

została  zgłoszona  do  GDDKiA  O/Łódź  jako  podwykonawca  firmy  PU    Ekolas,                      

ul. Kasztanowa 21, 63-421 Przygodzi

ce przed rozpoczęciem  powyższych prac ?  

W dniu 28.03.2022 r. otrzymaliśmy z Rejonu GDDKiA w Wieluniu informację o treści; 

„Odpowiadając  na  Państwa  wniosek  z  dn.  28  marca  2022  r.  uprzejmie  informujemy,  że:                  

W  dniach:  17.10.2021  -  31.10.202

1  nie  były  prowadzone  żadne  prace  utrzymaniowe  na 

wskazanych obiektach: Firma IJOT Sp. z o.o. 

nie została zgłoszona do GDDKiA O/Łódź jako 

podwykonawca firmy PU Ekolas”.  

W  zwi

ązku  z  powyższym  na  podstawie  uzyskanej  informacji  z  Rejonu  GDDKiA                   

w Wieluniu stwierdz

amy, że zlecenie PU EKOLAS dla IJOT sp. z.o.o. nie było wykonane, co 

tym samym powoduje, że protokół odbioru wykonanych robót z dnia 03.12.2021 r, nie może 

stawić  o  ich  odbiorze  które  w  rzeczywistości  nie  były  realizowane.  Dlatego  tez  należy 

stwierdzić,  że  dokument  pn.:  „Poświadczenie”  z  23.12.2021  r.  jest  dokumentem  fikcyjnym                     

i  nie  może  potwierdzać  należytego  wykonania  usług  które  w  rzeczywistości  nie  były 

wykonane.  Zatem  stwierdzamy,  że  podane  informacje  w  dokumentach  (zlecenie,  protokół 

odbioru  wykonanych  robót,  poświadczenie)  dotyczące  realizacji  usługi  polegającej  na 

wykaszaniu  i  usunięciu  porostu  w  ciągu  drogi  ekspresowej  S-8  nie  zostały  potwierdzone 

przez    zarządcę  tej  drogi,  co  tym  samym  powoduje,  że  są  one  nieprawdziwe  i  nie  mogą 

potwierdzać spełnienia warunku posiadania zdolności technicznej w wymaganym zakresie.   

Mając  powyższe  na  uwadze  wykonawca  IJOT  sp.  z.o.o.  poprzez  przedstawienie 

nieprawdziwych  informacji    wprowadziła  Zamawiającego  w  błąd  co  skutkowało  wyborem 

wykonawcy  kt

óry  na  podstawie  Art.  109  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp    i  Art.  109  ust.1  pkt.10  

winien być wykluczony z postępowania.   

Dodatkowo  wskaza

ł, że dokument pn.: „POŚWIADCZENIE” z 23.12.2021 r., podaje 

że  „Usługa  została  wykonana  w  krótkim  czasie,  bez  uwag.”  co  ma  przekonać 

Zamawiającego że została wykonana należycie. W tym miejscu należy przywołać warunek 

terminowy  wynikający  ze  zlecenia  z  17.10.2021  r.,  że  termin  wykonania  usługi  to 

31.10.2021  r.  Jak 

wynika  z  protokołu  odbioru  wykonanych  robót  usługa  ta  niby  została 


wykonana  do  dnia  30.11.2021  r.  czyli 

jeden  miesiąc  po  wymaganym  terminie.  Dlatego 

też  nieterminowe  wykonanie  usługi  nie  może  stanowić  o  należytym  jej  wykonaniu,  co 

osłabia wiarygodność złożonych przez IJOT sp. z.o.o. dokumentów.   

związku  z  powyższym  wskazał,  że  IJOT  sp.  z.o.o.  nie  wykazała  spełnienia 

warunku udziału w postępowaniu w zakresie posiadania wymaganej zdolności technicznej, 

co  stanowi  podst

awę  do  odrzucenia  oferty  zgodnie  z  Art.  226  ust.  1  pkt.  2  lit  b                             

a  przedstawi

enie  nieprawdziwych  informacji  przez  IJOT  sp.  z.o.o.  stanowi  podstawę  do 

wykluczenia spółki z udziału w postępowaniu na podstawie Art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp 

i  Art.  109  ust.1  pkt.10  ustawy  Pzp.  Wybór  najkorzystniejszej  oferty  został  dokonany                          

z  naruszeniem  wskazanych  przepisów.  Skutkiem  powyższego  było  pozbawienie 

Odwołującego  (jako  oferenta,  którego  oferta  była  najkorzystniejsza)  zamówienia                             

w  niniejszym  postępowaniu.  Takie  działanie  Zamawiającego  spowodowało  naruszenie  art. 

16  ustawy  Pzp  i  tym  samym  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców a czynność wyboru najkorzystniejszej oferty jaką złożyła firma IJOT sp. z.o.o. 

została dokonana z naruszeniem art. 239 ustawy Pzp.   

Zamawiaj

ący  w  dniu  29.03.2022  r.  (e-mailem)  wezwał  wraz  kopią  odwołania,                       

w  trybie  art.  524  NPzp, 

uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                      

w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  01.04.2022  r.  (

wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) IJOT Sp. 

z  o.o. 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego 

wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została  przekazana 

Zamawiającemu oraz Odwołującemu. W zakresie postępowania dowodowego wnosił o:  

przeprowadzenie dowodu z dokumentów dołączonych do niniejszego wniosku, tj.:  

a)  pisma  GDDKiA  do  firmy  Strabag  sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  Lututów  z  dnia  21  grudnia  2012r.  

(dot.  budowy  drogi  ekspresowej  S8  na  odcinku:  węzeł  Walichnowy-węzeł  Wrocław  (A1)  od 

km  99+937  do  km  204+000  w  zakresie  odcinka  2  od  km  101+972,92  do  km  120+961,30), 

informującego STRABAG sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie o akceptacji podwykonawcy - 

firmy  W.  B. 

EKOLAS  Przedsiębiorstwo  Usługowe  z  siedzibą  w  Przygodzicach  w  zakresie 

sadzenia drzew i krzew

ów;  

b) 

notatki  służbowej  skierowanej  przez  GDDKiA  do  firmy  Strabag  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

Lututów z dnia 12 sierpnia 2021r. dotyczącego odbioru zieleni drogowej S8 odc. 2;  

c) umowy podwykonawczej nr 112/S8/Pod/2012/HKP zawartej w Lututowie dnia 21 grudnia 

2012r.  pomiędzy  STRABAG  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Pruszkowie  a  firmą  W.  B.  EKOLAS 


Przedsiębiorstwo Usługowe z siedzibą w Przygodzicach dot. budowy drogi ekspresowej S8 

na odcinku: węzeł Walichnowy-węzeł Wrocław (A1, odcinek 2 (węzeł Walichnowy bez węzła 

węzeł Złoczew wraz z węzłem) od km 101+972,92 do km 120+961,30 wraz z załącznikami 

nr 4 - 7 do umowy    PW 

nr 112/S8/Pod/2012/HKP: modyfikacje oraz „pytania i odpowiedzi”, 

szczególne warunki kontraktu GW z Zamawiającym, specyfikacje techniczne, dokumentacja 

przetargowa wszystkie na oko

liczność treści, spełnienia warunków znajdujących się w dziale 

IV pkt.1 ppkt.

2 lit. a dla części 2 SWZ w razie gdyby doszło do uznania, iż w/w dokumenty 

wymagają dodatkowego uszczegółowienia lub opisu, wnoszę o:  

2)  przeprowadz

enie  dowodu  z  zeznań  świadka  -  przedstawiciela  W.  B.  EKOLAS 

Przedsiębiorstwo  Usługowe  z  siedzibą  w  Przygodzicach  na  okoliczność  realizacji  zlecenia 

przez  Przystępującego,  nabycia  stosownego  dla  realizacji  zadania  zlecenia,  posiadania 

przez  Wyko

nawcę  zdolności  technicznej  i  zawodowej  do  wykonania  zadania  zgodnie                      

z działem IV pkt.1 ppkt.2 lit. a dla części 2 SWZ; wezwanie na dres siedziby  

3)  przeprowadzenie  dowodu  z  przedstawiciela  Wykonawcy 

–  M.  S.,  adres  elektroniczny 

m..s.@op.

pl, nadzorującego wykonanie przedmiotu zlecenia, tj. na okoliczność niezbędnego 

dla  nabycia  doświadczenia  i  podsiadania  zdolności  technicznej  i  zawodowej  zgodnie  z 

działem IV pkt.1 ppkt.2 lit. a dla części 2 SWZ, wezwanie na adres siedziby 

Przystępujący  w  całości  nie  zgadza  się  z  twierdzeniem  Odwołującego,  albowiem 

informacje  w  dokumentach  (

zlecenie,  protokół  odbioru  wykonanych  robót,  poświadczenie) 

dotyczące  realizacji  usługi  polegającej  na  wykaszaniu  i  usunięciu  porostu  w  ciągu  drogi 

ekspr

esowej  S8  zostały  potwierdzone  przez  Zleceniodawcę  tj.  firmę  Przedsiębiorstwo 

Usługowe  EKOLAS  z  siedzibą  w  Przygodzicach,  oraz  nie  mogły  być  potwierdzone  przez 

zarządcę tej drogi, albowiem zarządca nie był stroną stosunku prawnego, a następnie nie był 

ucze

stnikiem  co  do  prac  prowadzonych  przez  Przystępującego  dla  Ekolas.    Nieprawidłowo 

zadane  pytanie  przez 

Odwołującego,  oraz  zwrócenie  się  do  podmiotu,  który  nie  mógł  tym 

samym  poświadczyć  okoliczności,  które  nie  dotyczą  zakresu  prac  wykonanych  przez 

Przystępującego,  a  które  to  miały  wspierać  wyłącznie  uzyskanie  podstawy  na  potrzeby 

niniejszego  postępowania  do  sformułowania  bezpodstawnych  oskarżeń  oraz  zarzutów 

względem Przystępującego.   

Przystępujący bowiem nie deklarował w procesie wyłonienia oferty najkorzystniejszej, 

że  był  podmiotem  uczestniczącym  w  realizacji  zadania,  które  zostało  wymienione  przez 

Odwołującego  w  zapytaniu  kierowanym  do  zarządcy  drogi  tj.  Rejonu  GDDKiA  w  Wieluniu. 

Nieprawidłowe skierowanie zapytania oraz ujęcie w pytaniu zdarzeń, które nie miały miejsca 

(Przystępujący nie uczestniczył w żadnym zadaniu zleconym bezpośrednio przez zarządcę) 

miały  na  celu  wyłącznie  wywołanie  mylnego  wrażenia  co  do  braku  rzetelności 


Pr

zystępującego,  a  to  w  celu  uzyskania  bezpodstawnych  podstaw  zmierzających  do 

w

ykluczenia Przystępującego oraz umożliwienia tym samym wyboru  mniej korzystnej oferty 

jaką przedstawił Odwołujący.   

Brak  jest  zatem  wsparcia  dowodowego  dla  formułowanych  zarzutów,  wobec 

nieprawidłowo  sformułowanego  pytania  przez  Odwołującego  (niedotyczącego  przedmiotu 

postępowania).  Powyższe  powoduje,  że  założenia  Odwołującego  są  nieprzydatne  na 

potrzeb

y  rozstrzygnięcia,  oraz  niweczy  w  całości  zasadność  formułowanych  w  odwołaniu 

zarzutów. Przedłożone przez Przystępującego dokumenty (co zostało obszernie wyjaśnione                  

w  pismach  kierowanych  do 

Zamawiającego)  w  całości  potwierdzają  spełnienie  warunku 

posiadania zdolności technicznej w wymaganym przez SWZ zakresie.       

Tym  samym,  zupełnie  bezzasadny  jest  zarzut,  gdzie  Odwołujący  twierdzi  dalej,  że 

wykonawca  IJOT  sp.  z.o.o.  poprzez  przedstawienie  nieprawdzi

wych  informacji    wprowadził 

Zamawiającego  w  błąd,  co  skutkowało  wyborem  wykonawcy,  który  na  podstawie  Art.  109 

ust.  1  pkt  8  ustawy  pzp  i  Art.  109  ust.1  pkt

.10  winien  być  wykluczony  z  postępowania, 

albowiem  Zamawiający  prawidłowo  ocenił  oraz  prawidłowo  odczytał  dokumenty 

poświadczające nabycie i posiadanie stosownego doświadczenia, które Zamawiający określił 

w działem IV pkt.1 ppkt.2 lit. a dla części 2 SWZ.   

W  celu  zniweczenia  nieprawdziwych  twierdzeń  Odwołującego,  w  załączeniu  do     

niniejszego  pisma  (do

kumenty  wymienianie  w  treści  wniosku  dowodowego)  Przystępujący 

załącza  dodatkowe dokumenty  dot. jego Zleceniodawcy  tj. firmy  Ekolas,  które  potwierdzają 

wys

tępowanie  zarówno  stosunku  prawnego  jak  i  faktycznego,  który  upoważniał  a  wręcz 

obli

gował EKOLAS do prowadzenia prac, których wykonanie w ograniczonej części zlecił do 

wykonania  Przystępującemu,  a  który  to  w  oparciu  o  ich  prawidłowe  wykonanie  wykazał,                

w  sposób  wymagany  treścią  zapisów  znajdujących  się  w  dziale  IV  pkt.1  ppkt.2  lit.  a  dla 

c

zęści 2 SWZ swoje kwalifikacje i doświadczenie.  

Firma  EKOLAS  była  zaakceptowanym  podwykonawcą,  realizującym  budowę  drogi 

ekspresowej  S8,  o  którego  akceptację  wystąpił  lider  konsorcjum  STRABAG  sp.  z  o.o.                     

W zakresie wykonawczym realizacji zadania dla EKOL

AS było nasadzenie drzew i krzewów 

na  obiektach  infrastruktury  lądowej  dotyczącej  realizowanego  odcinka  drogi  (dokument                         

z dnia 21.12.2012r.).  

Tym  samym,  w  dniu  21.12.

2012r.  pomiędzy  liderem  konsorcjum,  tj.  STRABAG  sp.                 

z o.o. z siedzibą w Pruszkowie a firmą W. B. EKOLAS Przedsiębiorstwo Usługowe z siedzibą 

w Przygodzicach została zawarta umowa podwykonawcza nr 112/S8/Pod/2012/ dot. budowy 

drogi ekspresowej S8 na odcinku: węzeł Walichnowy-węzeł Wrocław (A1, odcinek 2 (węzeł 

Walichnowy  bez 

węzła  -  węzeł  Złoczew  wraz  z  węzłem)  od  km  101+972,92  do  km 


Zakres  umowy  przewidywał  obowiązek  utrzymania  przedmiotu  umowy  w 

okresie  gwarancyjnym.   

W  związku  z  powyższym,  w  dniu  12  sierpnia  2021r.  ustalono,  że 

EKOLAS jest zobowiązany wykonać nasadzenia uzupełniające  w lokalizacjach wskazanych 

w notatce. Odbiór udatności ma nastąpić na przełomie marca / kwietnia 2022r.  W związku z 

powyższym  EKOLAS  zlecił  część  prac  Przystępującemu.    W  tym  zakresie  nie  powstał, 

zarówno  obowiązek,  jak  i  konieczność  zgłoszenia  Przystępującego  jako  podwykonawcy 

realizującego zamknięte już zadanie inwestycyjne. Tym samym, zakres przedmiotowy, oraz 

podmioto

wy  zapytania,  sformułowanego  przez Odwołującego jest  nieprzydatny  na  potrzeby 

rozstrzygnięcia.  

Za  zupełnie  pozbawioną  znaczenia  należy  uznać  kolejną  polemikę  Odwołującego                       

z  literalnym  brzemieniem  treści  Dokumentu  gdzie  Odwołujący  wskazał  że: 

„POŚWIADCZENIE”  z  dnia  23.12.2021  r.,  podaje  że  „Usługa  została  wykonana  w  krótkim 

czasie,  bez  uwag.”  co  ma  przekonać  Zamawiającego  że  została  wykonana  należycie”.                    

W uzasadnieniu swojego stanowiska Odwołujący podał że zauważył warunek tj. zastrzeżenie 

termi

n wynikającego ze zlecenia z dnia 17.10.2021 r., gdzie pierwotnie strony wskazały, że 

termin  wykonania  usługi  to  31.10.2021  r.  Jako,  że  z  protokołu  odbioru  wykonanych  robót 

usługa została wykonana do dnia 30.11.2021 r. czyli jeden miesiąc po wymaganym terminie, 

to  ma  to  świadczyć  o  należytym  jej  wykonaniu,  co  zdaniem  Odwołującego  ma  osłabiać 

wiarygodność złożonych przez IJOT sp. z.o.o. dokumentów.    

Twierdz

enie jest gołosłowne i pozbawione wsparcia dowodowego stanowi wyłącznie 

subiektywną  ocenę  Odwołującego,  albowiem  nie  sposób  uznać  by  Odbierający  prace 

oświadczył  niewiarygodnie,  bowiem  strony  zgodnie  z  porozumiem  przesunęły  termin 

pierwotny założony w zleceniu, co nie świadczy również w żądanym zakresie o nierzetelnym 

ich wykonaniu przez Odwołującego.  (przesuniecie terminu związane było z postępem prac 

wykonywanym  przez  Ekolas  jak  zgodne  z  zamiarem  obu  stron,  jak  i 

dot.  warunków 

atmosferycznych). 

związku  z  powyższym  Odwołujący  wskazała  że  IJOT  sp.  z.o.o.  nie  wykazał 

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  posiadania  wymaganej  zdolności 

technicznej, co miałoby stanowić dla Zamawiającego podstawę do odrzucenia oferty zgodnie 

z  art.  226  ust.  1  p

kt.2  lit  b,  oraz  dalej  bezzasadnie  podniósł  że  przedstawienie 

nieprawdziwych  informacji  przez  IJOT  sp.  z.o.o.  stanowi  podstawę  do  wykluczenia  spółki                 

z  udziału  w  postępowaniu  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  8  ustawy  pzp  i  art.  109  ust.1 

pkt.10 ustawy pzp.   

Jako że wybór najkorzystniejszej oferty został dokonany prawidłowo, w szczególności 

bez  naruszenia  przepisów  wymienionych  w  zarzutach,  to  wybór  Przystępującego  był 


zasadny  (jego  oferta  była  najkorzystniejsza)  a  żadne  działanie  Zamawiającego  nie 

spowodowało  naruszenia  art.  16  ustawy  pzp  i  tym  samym  zachowane  zostały  zasady 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  a  czynność  wyboru 

najkorzystniejszej oferty jaką złożyła firma IJOT sp. z.o.o. została wykonana z godnie z SWZ 

i ob

owiązującymi przepisami.   

Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO 

nie wniósł na piśmie, w trybie art. art. 521 NPzp, odpowiedzi na odwołanie.  

 
Sk

ład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

n

astępuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

sku

tkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 NPzp, a Wykonawca wnoszący 

odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 NPzp, uprawniający do jego złożenia.  

S

kład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 NPzp, dopuścił w niniejszej 

sprawie  dowody  z:  dokument

acji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiaj

ącego  w  formie  elektronicznej,  w  tym  w  szczególności  postanowień  SWZ,  oferty 

Przystępującego  w  zakresie  części  2,  wezwania  w  zakresie  części  2  z  24.02.2022  r. 

skierowanego  przez 

Zamawiającego  do  Przystępującego,  odpowiedzi  Przystępującego                     

z  02.03.2022  r.  wraz  z  wykazem 

wykonanych  zadań,  referencji  z  25.02.2022  r.  z  firmy 

Botanika Farm  Sp. z.o.o. 

oraz wykazu osób, wezwania w zakresie części 2 z 07.03.2022 r. 

skierowanego  przez  Zamawiającego  do  Przystępującego  do  uzupełnienia,  odpowiedzi 

Przystępującego  z  09.03.2022  r.  wraz  ze  zleceniem  W.  B.  prowadzącego  działalność 

gospodarcz

ą  pod  firmą  W.  B.  Przedsiębiorstwa  Usługowego  EKOLAS  z  siedzibą  w 

Przygodzicach  dla  IJOT sp.  z.o.o.  z  17.10.2021 r.,  protoko

łem odbioru wykonanych robót z 

03.12.2021  r.  oraz   

poświadczeniem  z  23.12.2021  r.,  wezwania  do  wyjaśnień  w  zakresie 

złożonych  w  wyniku  uzupełnienia  dokumentów  skierowanego  przez  Zamawiającego  do 

Przystępującego  z  10.03.2022  r.,  udzielonych  wyjaśnień  przez  Przystępującego  z 

12.03.2022 r., jak i informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej z 24.03.2022 r. 

Nadto,  zaliczono  w  poczet  materiału  dowodowego  załączonego  do  zgłoszonego 

przystąpienia przez Przystępującego

na okoliczności wskazane w piśmie:  


pismo  GDDKiA  do  firmy  Strabag  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  Lututów  z  dnia  21  grudnia  2012r. 

(dot.  budowy  drogi  ekspresowej  S8  na  odcinku:  węzeł  Walichnowy-węzeł  Wrocław  (A1)  od 

km  99+937  do  km  204+000  w  zakresie  odcinka  2  od  km  101+972,92  do  km  120+961,30), 

informującego STRABAG sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie o akceptacji podwykonawcy - 

firmy  W.  B. 

EKOLAS  Przedsiębiorstwo  Usługowe  z  siedzibą  w  Przygodzicach                        

w zakresie sadzenia drzew i krzewów;  

2)  not

atka  służbowa,  skierowana  przez  GDDKiA  do  firmy  Strabag  sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

Lututów z dnia 12 sierpnia 2021r. dotycząca odbioru zieleni drogowej S8 odc. 2;  

3)  umowa  podwykonawcza  nr  112/S8/Pod/2012/HKP  zawartej  w  Lututowie  dnia  21  grudnia 

2012r.  pomiędzy  STRABAG  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Pruszkowie  a  firmą  W.  B.  EKOLAS 

Przedsiębiorstwo Usługowe z siedzibą w Przygodzicach dot. budowy drogi ekspresowej S8 

na od

cinku: węzeł Walichnowy-węzeł Wrocław (A1, odcinek 2 (węzeł Walichnowy bez węzła 

węzeł Złoczew wraz z węzłem) od km 101+972,92 do km 120+961,30 wraz z załącznikami 

nr  4  -  7  do  umowy  PW 

nr  112/S8/Pod/2012/HKP:  modyfikacje  oraz  „pytania  i  odpowiedzi”, 

szcz

ególne warunki kontraktu GW z Zamawiającym, specyfikacje techniczne, dokumentacja 

przetargowa. 

Podobnie

,  zaliczono  do  materiału  dowodowego  załączone  do  odpowiedzi  na 

odwołania przez Zamawiającego na okoliczności wskazane w odpowiedzi: 

• korespondencję  mailową  Zamawiającego  z  firmą  STRABAG  wraz  z  dokumentem 

specyfikacji technicznej.  

Dodatkowo,  Izba  zali

czyła  w  poczet  materiału  dowodowego  złożoną  na  rozprawie 

przez 

Odwołującego zacytowaną w odwołaniu korespondencję z odziałem GDDKiA w  Łodzi. 

Izba  pomin

ęła  zawnioskowane  przez  Przystępującego  do  odwołania  po  stronie 

Zamawiającego  firmę  IJOT  wnioski  dowodowe  o  charakterze  osobowym  w  postaci  zeznań 

świadków: przedstawiciela firmy W. B. prowadzący działalność gospodarcza pod firmą W. B. 

Przedsiębiorstwa  Usługowego  EKOLAS

oraz  przedstawiciela  Wykonawcy  Pana  M.  S.,  z 

uwagi  na  to,  że  fakty  będące  przedmiotem  tych  wniosków  dowodowych  stwierdzone  już 

zostały  innymi  dowodami,  to  jest  dokumentami  złożonymi  przez  samego  Przystępującego 

o

raz załączonymi przez Zamawiającego do odpowiedzi na odwołanie.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  s

kład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

stanowisko 

wynikające  z  odwołania,  zgłoszonego  przystąpienia,  odpowiedzi  na  odwołanie,  

oraz stanowiska 

i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożonych ustnie do protokołu.  


Odnosząc  się  generalnie  do  podniesionego  w  treści  odwołania  zarzutu,  stwierdzić 

należy, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia:  

1)  Art.  239 

ustawy  Pzp    poprzez  dokonania  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej 

przez  IJOT  sp.  z.o.

o.  pomimo  iż  oferta  złożona  przez  tę  firmę  nie  jest  ofertą 

najkorzystn

iejszą i podlega odrzuceniu,  

2)  Art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy IJOT sp.   

o.o.  z  postępowania  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

w

prowadził  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzje podejmowane przez Zamawiającego,  

3)  Art. 109 ust.1 pkt.10 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy IJOT sp. 

z.o.o. 

z postępowania który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje 

wprowadzające  w  błąd  Zamawiającego  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane w postępowaniu,    

4)  Art.  226  ust.1  pkt.  2  lit  a    ustawy  Pzp  poprzez  nieodrzucenie  o

ferty  pomimo  faktu,  iż 

wykonawca    IJOT  sp.  z.o.o.  podlega  wykluczeniu  na  podstawie  art.  109  ust.1  pkt  8  i  10 

ustawy Pzp,  

5) Art. 226 ust. 1 pkt.2 lit b ustawy Pzp poprzez nieodrzucenie oferty IJOT sp. z.o.o. pomimo 

braku  w

ykazania spełnienia warunku posiadania wymaganej zdolności technicznej zgodnie  

z działem IV pkt.1 ppkt.2 lit. a SWZ.  

6)  Art.  239  ustawy  Pzp 

–  poprzez  zaniechanie  wyboru  oferty  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszej,  pomimo  że  Odwołujący  spełnia  wszystkie  wymogi  formalne  określone 

przepisam

i  Pzp  i  postanowieniami  SWZ  oraz  merytorycznie  jest  zgodna  z  treścią  SWZ,                       

a  w  świetle  ustanowionych  kryteriów  oceny  ofert  jest  ona  ofertą  najkorzystniejszą                             

w postępowaniu.  

7)  Art.  16  ustawy  Pzp,  poprzez  na

ruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

t

raktowania wykonawców.  

Izba d

okonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania: 

W pierwszej kolej

ności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania, 

przystąpienia  oraz  odpowiedzi  na  odwołanie  (w  tym  ostatnim  wypadku  złożonej  na 

posiedzeniu).  Zamawiaj

ący  stwierdził  w  niej:  „  (…),  analizując  zarzuty  określone  przez 

Odwołującego  oraz  materiał  dowodowy  zgromadzony  w  toku  postępowania,  zauważa,  co 

następuje: 


W zakresie zarzutu nr I i V. 

Pismem  TXU.71.12.16330.2022.MK  z  dnia  24  lutego  2022r.  Wykonawca  IJOT  Sp.                   

z  o.o.  został  wezwany  w  trybie  art.  274  ust.  1 ustawy  Pzp  do  złożenia  m.in.  wykazu  usług 

potwierdzających spełnienie warunku uczestnictwa w postępowaniu określonych w rozdz. IV 

pkt 1.2) a) SWZ. W odpowiedzi na wezwanie Wykonawca przed

stawił zadanie pn. „Cykliczne 

usuwa

nie  niepożądanej  roślinności"  wykonane  na  rzecz  BOTANIKA  FARM  Sp.  z  o.o. 

Zamawiający po zapoznaniu się z dokumentami stwierdził, że przedłożony wykaz i referencje 

nie  potwierdzają  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu,  gdyż  wskazane  zadanie 

wykazuje do

świadczenie w usuwaniu niepożądanej roślinności ze skarp dróg wewnętrznych, 

placu  manewrowego,  schodów,  rampy  załadunkowej,  bocznicy  kolejowej,  koszenie  skarp, 

pasów  przytorowych,  trawników,  skarp,  wzniesień,  chodników  technologicznych,  pasa 

drogowego,  row

ów,  przepustu  drogowego  dróg  dojazdowych  do  elewatora.  Żadne                            

z  powyższych  nie  jest  drogowym  obiektem  inżynierskim,  poza  przepustem  drogowym. 

Tymczasem  Zamawiający  wyraźnie  oczekiwał  doświadczenia  w  wykonywaniu  robót  na 

drogowych  obiektach  inżynierskich,  ponieważ  tylko  w  takim  obszarze  porusza  się 

Zamawiający i tylko takie obiekty są w jego zarządzie. 

Zamysłem  Zamawiającego  było  pozyskanie  Wykonawcy,  który  nie  tylko  jest 

wyposażony w sprzęt do usuwania roślinności, ale także potrafi spełnić warunki postawione 

w  OPZ,  gdzie  mowa  jest  o  zapewnieniu  zabezpieczenia  miejsca  wykonywanych  robót, 

zapewnienia  bez

pieczeństwa  w  ruchu  pieszym  i  samochodowym  oraz  wprowadzeniu 

tymczasowej  organizacji  ruchu  (ręczne  kierowanie  ruchem).  Na  zamkniętym  terenie,  gdzie 

Wykonawca p

rzeprowadzał prace, nie występują takie warunki. W załączonych referencjach 

od  firmy  Botanika  Far

m  nie  występują  drogowe  obiekty  inżynierskie.  Po  przeanalizowaniu 

dokumentów  Zamawiający  stwierdził,  że  wskazane  zadanie  nie  potwierdza  posiadania 

wymaganego  d

oświadczenia,  gdyż  doświadczenie,  jakie  zostało  udokumentowane,  nie 

zostało zdobyte na obiektach, jakie były wymagane przez Zamawiającego. 

Wobec powyższego Zamawiający pismem TXU.71.12.19666.2022.MK z dnia 7 marca 

2022r. wezwał Wykonawcę do przedstawienia nowego zadania na potwierdzenie spełniania 

warunku  uczestnictwa  w  postępowaniu.  Kolejne  zadanie,  wskazane  przez  Spółkę  IJOT,  tj. 

„Utrzymanie  zieleni  S8  ode.  2  Walichnowy-Złoczew",  zrealizowane  było  na  rzecz 

Przedsiębiorstwa Usługowego EKOLAS.   

W celu dalsz

ego badania przedłożonych dokumentów, Zamawiający, pismem z dnia 

10.03.2022r. TXU.71.12.21155.202

2.MK wezwał Wykonawcę, w myśl art. 128 ust. 4 ustawy 

Pzp,  do  złożenia  dodatkowych  wyjaśnień,  polegających  na  podaniu  nazwy  i  adresu 

Zamawiającego,  na  rzecz  którego  PU  EKOLAS  realizowało  wymienione  przez  IJOT  Sp.                                 


z  o.o.  zadan

ie,  a  także  wskazaniu  formy,  w  jakiej  realizowana  była  współpraca  pomiędzy 

firmami  EKOLAS  i  IJOT. 

Wyjaśnienia  uzyskane  w  odpowiedzi,  pismo  firmy  IJOT  z  dnia 

12.03.2022r.,  pozwoliły  Zamawiającemu  ustalić,  że  zadanie  wskazane  przez  spółkę  IJOT 

było realizowane przez wykonawcę STRABAG Sp. z o.o., a inwestorem tego przedsięwzięcia 

była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

W  oparciu  o  złożoną  ofertę  oraz  przedłożone  do  niej  dokumenty,  a  także  uzyskane 

wyjaśnienia,  Zamawiający  pismem  z  dnia  24.03.2022r.  TXU.71.12.25386.2022.MK 

p

oinformował oferentów, iż jako najkorzystniejszą dla realizacji Części 2 wybrano ofertę nr 4 

firmy IJOT Sp. z o.o.. 

Z uwagi na złożone w dniu 29 marca 2022r. odwołanie przez firmę Plus Inwest P. Ż. 

Sp. j. oraz stawiane w nim 

zarzuty, Zamawiający zwrócił się drogą mailową w dniu 30 marca 

2022r. do firmy STRABAG o udzielenie odpowiedzi na pytanie: 

„Czy  firma  Przedsiębiorstwo  Usługowe  EKOLAS,  ul.  Kasztanowa  21,  63  -  421 

Przygodzice  była  Państwa  podwykonawcą  na  zadaniu  "Utrzymanie  zieleni  S-8  ode. 

Walichnowy  - 

Złoczew"  obejmującego  "Wykonanie  koszenia  i  usunięcia  porostu  przy 

przejściach dolnych dla zwierząt w ciągu drogi ekspresowej S-8 w lokalizacjach: Obiekt PZ-

M-012  w  km  138+655  L  i  P  -  1800m2  oraz  Obiekt  PZ-M-019  w  km  149-405  L  i  P  -  220m2                   

w terminie październik - listopad 2021 roku i czy realizowała to zadanie?" 

Z  wiadomości  mailowej  przesłanej  w  dniu  13  kwietnia  2022r.  przez  STRABAG  Sp.                  

z o.o. wynika, że spółka ta była Wykonawcą zadania pn. „Budowa drogi ekspresowej S8 na 

odcinku węzeł Walichnowy - węzeł Wrocław..." nie zaś zadania „Utrzymanie zieleni S8 ode. 

Walichnowy-

Złoczew",  jak  podał  w  przesłanych  do  ZDiUM  dokumentach  Wykonawca  IJOT 

Sp. z o.o. Natomiast z t

reści informacji przesłanej przez STRABAG Sp. z o.o. jasno wynika, 

że  w  ramach  ww  zadania  Pan  W.  B.,  prowadzący  działalność  pod  nazwą  W.  B.  EKOLAS 

Przedsiębiorstwo  Usługowe,  wykonywał  prace  z  zakresu  zieleni  drogowej,  polegające  na 

nasadzeniach  drzew  i  krzewów,  również  w  okresie  po  zakończeniu  kontraktu  oraz  upływie 

terminu  pierwotnej  gwarancji  na  zadanie,  w  zakre

sie  wynikającym  ze  specyfikacji 

technicznej. (

…) 

Z

daniem  Zamawiającego,  zarówno  z  informacji  uzyskanych  od  generalnego 

wykonawcy 

firmy  STRABAG  Sp.  z  o.o.,  jak  również  z  samego  dokumentu  specyfikacji 

technicznej  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  oraz  z  załączonej  do  pisma 

Przy

stępującego  firmy  IJOT  notatki  służbowej  GDDKiA  z  dnia  12  sierpnia  2021r.,  wynika 

wyraźnie,  że  prace,  do  jakich  wykonania  zobowiązana  była  firma  EKOLAS,  i  jakie  mogła 

później  podzlecić  dalszemu  wykonawcy,  polegały  na  dokonaniu  nasadzeń  drzew  według 

ustalon

ej  listy.  Jak  wskazała  firma  STRABAG,  z  uwagi  na  fakt,  że  nie  wszystkie  usterki 


wykonanych  prac  zostały  usunięte,  firma  EKOLAS  dalej  wykonywała  pracę  w  okresie 

gwarancyjnym  według  zakresu  wynikającego  ze  specyfikacji  technicznej.  W  punkcie  5.7 

Specyfikacji 

wskazano,  iż  w  ramach  pielęgnacji  roślinności  wykonać  należy  pielęgnację 

drzew  oraz  pielęgnację  krzewów,  w  tym  plewienie  chwastów,  usuwanie  odrostów.  Zakres 

tych prac koresponduje więc z zakresie wskazanym na zleceniu udzielonym przez EKOLAS 

firmie  IJOT, 

ponieważ  dotyczył  on:  wykonania  koszenia  i  uśnięcia  porostu  przy  przejściach 

dolnych  dla  zwierząt,  a  także  usunięcia  porostu  ze  skarp  i  przyczółków  oraz  otoczenia                   

w  zakresie  umożliwiającym  odtworzenia  nasadzenia  zieleni  naprowadzającej.  Również 

termin  realizacji  w

skazany  w  notatce  GDDKiA  pokrywa  się  z  terminem  zlecenia  dla  firmy 

IJOT. 

Przed

łożone zatem pierwotne referencje przez firmę IJOT, a wystawione przez firmę 

EKOLAS,  potwierdzały  spełnienie  wyżej  opisanego  warunku  udziału  w  postępowaniu,                     

a  dalsze  cz

ynności,  jakie  podjął  Zamawiający  w  celu  weryfikacji  złożonych  dokumentów 

również  potwierdziły  te  ustalenia.  Wskazane  bowiem  przez  firmę  IJOT  prace  są  zgodne                      

z postawio

nym warunkiem udziału w postępowaniu tj.: 

•  doświadczenia  w  usuwaniu  roślinności  niepożądanej  -  konieczność  wykonania  prac 

wynika  z  not

atki  GDDKiA,  a  ich  zakres  z  przedłożonego  dokumentu  zlecenia  z  dnia 

17.10.2021r.; 

•  ze  stożków,  skarp  lub  schodów  skarpowych,  przestrzeni  pod  obiektami,  chodników 

technologicznyc

h  itp.  drogowych  obiektów  inżynierskich  -  miejsce  realizacji  prac  również 

zost

ało  potwierdzone  notatką  GDDKiA,  a  dodatkowo  sam  Zamawiający  na  bazie  własnej 

wiedzy potwierdza, że we wskazanym rejonie występują takie elementy drogowych obiektów 

inżynierskich; 

• na  powierzchni  łącznie  minimum  3000m2  -  biorąc  pod  uwagę  zakres  prac  związany                      

z  nasadzeniami  uzupełniającym  opisanymi  w  notatce  GDDKiA  nie  budzi  wątpliwości 

Zamawiającego, iż obszar ten obejmował min. 3000 m2. 

Powyższa  analiza  wskazuje,  że  Wykonawca  IJOT  Sp.  z  o.o.  udokumentował 

posiadanie  wymaganego  przez  Za

mawiającego  doświadczenia  i,  zważywszy  na  takie 

wnioski, Zamawiający nie uwzględnił odwołania.   

W zakresie zarzutów nr II, III, IV. 

W  pierwszej  kolejności  wskazać  należy,  Iż,  jak  to  zostało  wyjaśnione  powyżej, 

Wykonawca  firma  IJOT 

potwierdziła  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu,  a  zatem 

czynności  Zamawiającego  polegające  na  wyborze  oferty  tej  firmy,  jako  najkorzystniejszej, 

były zgodne z przepisami ustawy Pzp. 


Jednakże,  z  daleko  posuniętej  ostrożności,  w  przypadku  nie  przychylenia  się  przez 

Izbę do stanowiska Zamawiającego, wskazuje on i wyjaśnia jak niżej: 

Zdaniem  Zamawiającego,  przedłożone  dokumenty  nie  wykazują  w  sposób  nie 

budzący wątpliwości, iż działania Wykonawcy firmy IJOT było zamierzone, bądź też wynikały 

z  rażącego  niedbalstwa,  którego  celem  było  wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd  na 

okoliczność spełnienia warunku udziału w postępowaniu, z dokumentów tych nie sposób też 

ustalić, iż Wykonawca działał w sposób lekkomyślny lub niedbały. 

Warto bowiem pamiętać, że przepis art. 109 ust 1 pkt 8 PZP może być zastosowany 

wyłącznie wówczas, jeżeli podanie nieprawdziwych Informacji było celowym (zamierzonym) 

działaniem wykonawcy lub jest skutkiem rażącego niedbalstwa. Sformułowanie „zamierzone 

działanie"  wymaga  wykazania,  że  jest  to  świadome  zachowanie  podmiotu,  zmierzające  do 

wywołania  określonych  skutków  prawnych.  /  A.  Gawrońska-Baran  [w:]  E.  Wiktorowska,  A. 

Wiktorowski, 

P.  Wójcik,  A.  Gawrońska-Baran,  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz 

aktualizowany, LEX/el. 2022, art. 109./ 

Jednocześnie  nie  każdy  brak  wykazania  spełnienia  warunków  udziału                                    

w  postępowaniu  może  być  utożsamiany  z  zajściem  okoliczności  uprawniających  do 

wykluczenia wykonawcy ze 

względu na przedstawienie informacji wprowadzających w błąd. 

Jak  wskazała  KIO  w  wyroku  z  14.02.2020  r.,  KIO  197/20,  LEX  nr  2937380:  „nie  jest 

uprawnione  utożsamianie  niewykazanla  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu                         

z  zaistni

eniem  podstaw  do  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  określonych  w  art.  24 

ust.  1  pkt  16  I  17  ustawy  Pzp.  Inny 

sposób  rozumienia  spełnienia  warunku  udziału  w 

postępowaniu  nie  przesądza  automatycznie  o  wprowadzeniu  w  błąd  Zamawiającego. 

Wykonawca będzie podlegał wykluczeniu, jeżeli informacje nieprawdziwe będzie podawał w 

wyniku dzi

ałania zamierzonego lub rażącego niedbalstwa. Niezbędne do podjęcia czynności 

wykluczenia jest więc ustalenie, że wykonawca działał umyślnie - z zamiarem wprowadzenia 

zamawiającego  w  błąd  -  lub  też  wprawdzie  nieumyślnie,  jednak  z  naruszeniem  w  sposób 

rażący standardu wymaganej ostrożności (por. wyrok KIO z 9.01.2020 r., KIO 2630/19, LEX 

nr  2911787).  Przez  niedbalstwo,  zgodni

e  z  doktryną  prawa  cywilnego,  należy  rozumieć 

zachowanie 

sprawcy,  który  podejmując  decyzję  co  do  przyszłego  postępowania,  nie  zdaje 

sob

ie sprawy z tego, że może ono być bezprawne. Miernikiem oceny przewidywania sprawcy 

co  do  prawidłowości  lub  nieprawidłowości  działania  w  przypadku  zamówień  publicznych 

powinno by

ć zachowanie należytej staranności ustalanej z   

uwzględnieniem 

zawodowego 

charakteru  działalności 

prowadzonej 

przez 

wykonawcę. "./ M. Stachowiak [w:] W. Dzierżanowski, Ł. Jaźwiński, J. Jerzykowski, M. Kiliel, 

M, Stachowiak, Prawo 

zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2021, art. 109./ 


Przepis  art.  109  ust  1  pkt  10  PZP  dopuszcza  wykluczenie  wykonawcy  w  sytuacji 

w

prowadzenia  w  błąd  zamawiającego  w  wyniku  zachowań  nieumyślnych  wykonawcy,  tj. 

lekkomyślności lub niedbalstwa. Lekkomyślność to sytuacja, gdy dłużnik zdaje sobie sprawę 

z  tego,  że  określone  zachowanie  może  prowadzić  do  naruszenia  zobowiązania,  ale 

bezpodst

awnie  sądzi,  że  uda  mu  się  jednak  tego  uniknąć.  Przy  niedbalstwie  dłużnik 

(wykonawca)  ni

e  zdaje  sobie  sprawy,  choć  powinien,  że  określone  zachowanie  prowadzić 

będzie  do  naruszenia  przez  niego  zobowiązania  250  .  /  A.  Gawrońska-Baran  [w:]  E. 

Wiktorowska,  A. 

Wiktorowski,  P.  Wójcik,  A.  Gawrońska-Baran,  Prawo  zamówień 

publicznych. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2022, art. 109./ 

Zamawiający  wskazuje,  iż  Wykonawcy  można  by  co  najwyżej  przypisać  błędne 

przekonanie  o  tym,  że  spełniał  warunek  udziału  w  postępowaniu.  Natomiast  żaden  ze 

środków  dowodowych  przedłożonych  czy  to  przez  Odwołującego,  czy  też  pozyskanych 

samodzielnie  przez 

Zamawiającego,  nie  pozwala  w  sposób  jednoznaczny  stwierdzić,  iż 

działanie Wykonawcy firmy IJOT było działaniem intencjonalnym, w sposób zamierzony bądź 

przynajmniej  lekkomyślny,  celem  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd  co  do  spełnienia 

warunków udziału w postępowaniu. 

Zamawiający  wnosi  o  oddalenie  tego  zarzutu  w  całości  wobec  nie  wykazania  przez 

Odwołującego  działania  w  sposób  lekkomyślny,  niedbały,  czy  już  zwłaszcza  działania 

zamierzonego  lub  rażącego  niedbalstwa.  Ciężar  dowodu  w  tym  zakresie  spoczywał  na 

Odwołującym się, a ten tego obowiązku nie udźwignął. 

W zakresie zarzutu nr VI. 

Zamawiający  wskazuje,  iż  jest  on  de  facto  bezprzedmiotowy,  gdyż  ocenie  poddana 

została  oferta  nie  Odwołującego,  ale  firmy  IJOT  i  na  moment  wyboru  oferty  Zamawiający 

pozostawał  w  przekonaniu,  że  była  to  oferta  najkorzystniejsza,  stąd  nie  można  mu  teraz 

zarzucać,  że  nie  wybrał  innej,  która  w  jego  ocenie  na  ten  moment  nie  była  ofertą 

najkorzystniejszą.  Ewentualna  możliwość  wyboru  oferty  Odwołującego  się  będzie  możliwa 

dopiero po uni

eważnieniu czynności wyboru oferty firmy IJOT. 

W zakresie zarzutu nr VII. 

Odwołujący  postawił  tu  zarzut  dotyczący  naruszenia  zasad  uczciwej  konkurencji  i 

równego traktowania wykonawców. Zarzut ten ma jednak charakter wynikowy w stosunku do 

wcześniejszych zarzutów, dopiero bowiem uznanie, że Zamawiający naruszył wskazane we 

wcześniejszych  zarzutach  przepisy  mogłoby  oznaczać,  że  doszło  również  do  naruszenia 

uczciwej konkurencji i 

równego traktowania. Zamawiający nie uznaje jednak tego zarzutu i 

wskazuje,  iż  na  moment  wyboru  oferty  przedłożone  przez  Wykonawcę  dokumenty 

wskazywały,  iż  spełnia  on  warunek  udziału  w  postępowaniu,  a  wobec  tego  oferta  ta  była 


ofertą najkorzystniejszą, a co za tym idzie Zamawiający nie mógł wybrać innej oferty, a jego 

działanie  nie  zakłóca  zasad  uczciwej  konkurencji  i  nie  stanowiło  przejawu  nierównego 

traktowania wykonawców. (…)”. 

Do po

zostałych kwestii Izba odniesie się w ramach rozpatrywanych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę stan rzeczy  ustalony  w  toku postępowania (art.  552 ust.1  NPzp), 

oc

eniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu  zebranego 

materia

łu (art. 542 ust. 1 NPzp), Izba stwierdziła co następuje. 

Odnośnie  zarzutu  pierwszego  i  piątego,  Izba  uznała,  że  niniejsze  zarzuty  podlegają 

oddaleniu. 

Jednocześnie z uwagi na ich charakter Izba odniesie się do nich łącznie. 

W  ocenie  Izby, 

Przystępujący  wykazał  spełnienie  wymogu  udziału  w  postępowaniu               

z  działu  IV    pkt  1  ppkt  2  lit.  a  SWZ.  Przedstawione  w  ramach  uzupełnienia  zlecenie                         

z  17.10.2021  r.

,  protokół  z  03.12.2021  r.  oraz  poświadczenie  z  23.12.2021  r.  jednocześnie 

potwierdzają  realizację  usługi  korespondującej  z  oczekiwanym  wymogiem  Zamawiającego. 

N

ależy  także  zgodzić  się  z  Zamawiającym,  że  kwestia  przesunięcia  czasowego  realizacji 

zlecenia  wynikał  z  warunków  pogodowych,  na  które  wskazywał  w  swoim  przystąpieniu 

Przystępujący, co było pokłosiem okresu jesiennego. Nie zmienia to stanowiska Izby, co do 

należytego wykonania usługi, tym bardziej, że protokół z 03.12.2021 r. nie zawiera żadnych 

uwag,  ani  negatywnych 

odniesień względem zaistniałego poślizgu czasowego. Należy więc 

uznać, że był on uzgodniony między stronami stosunku zlecenia.   

Izba  zgadza  się,  że  zlecenie  obejmuję  drogowy  obiekt  inżynierski  (skarpy                              

i  przyczółki),  usunięcie nieprzydatnej  roślinności  (porosty)  oraz  spełnia wymóg  realizacji  na 

obszarze 3 tys. m

(zgodnie z 

metrażem wynikającym ze zlecenia). Należy uznać za błędne 

stanowisko 

Odwołującego,  który  kwestionuje  wykonywanie,  we  wskazanym  okresie,  prac, 

które  swoim  zakresem  odpowiadały  wymaganym  w  warunku.  Zgodzić  się  należy,  zgodnie                 

z zasadami 

doświadczenia życiowego, że do wykonywania nasadzeń wynikających z notatki 

służbowej  z  12.08.2021  r.  (dołączonej  do  przystąpienia),  konieczne  było  usunięcie  tego  co 

mi

ędzy  czasie  narosło,  stąd  konieczność  koszenia  i  uśnięcia  porostów  ze  skarp                              

i przy

czółków. Powyższe zresztą wynika z treści samego zlecenia: „Należy usunąć porost ze 

skarp  i 

przyczółków  oraz  z  otoczenia  w  zakresie  umożliwiającym  odtworzenie  nasadzeń 

zieleni 

naprowadzającej,  tzn.  krzewów  w  gruncie  i  pnączy  przy  ekranach”.  Jednocześnie, 

Izba  podziel

iła  stanowisko  Zamawiającego,  że  z  notatki  służbowej  z  12.08.2021  r.  wynika 

tożsamość  lokalizacyjna  wskazana  w  zleceniu  z  17.10.2021  r.  (przejścia  dla  zwierząt  oraz 

skarpy),  st

ąd  dodatkowo  należy  potwierdzić  ciąg  przyczynowo  –  skutkowy  między 

powyższymi faktami.  


Dodatkowo, Izba zgadza się, że zarzut wykazania się usługą starszą niż 3 lata, jest 

zarzutem  nowym  i 

spóźnionym,  gdyż  został  sformułowany  dopiero  na  rozprawie  przez 

Odwołującego.  Jedynie  dla  porządku  stwierdzając,  że  merytorycznie  jest  chybiony,  biorąc 

pod  uwagę  notatkę  służbową  z  12.08.2021  r.  (dotyczy  bowiem  zupełnie  innego  stosunku 

prawnego).     

Podobnie,  Izba  uznała,  że  zarzut  nielegalnego  działania  ze  strony  Przystępującego 

(uzyskania 

doświadczenia w sposób nielegalny), z uwagi na realizację zlecenia bez wiedzy                

i  zgody  Głównego  Wykonawcy  jest  zupełnie  nowym  zarzutem.

Jedynie  dla  porządku 

stwierdzając, że merytorycznie jest chybiony, gdyż umowa podwykonawcza z 2012 r. z firmą  

W.  B. 

prowadzący  działalność  gospodarcza  pod  firmą  W.  B.  Przedsiębiorstwa Usługowego 

EKOLAS 

wygasła,  upłynął  także  okres gwarancji  (co potwierdził  także Główny Wykonawca 

firma  Strabag  Sp.  z  o.o.  w  korespondencji  z 

Zamawiającym  dołączonej  do  odpowiedzi  na 

odwołanie).  W  konsekwencji  wnioski  Odwołującego,  stanowiące  zupełnie  nowy  zarzut,  że 

doświadczenie zostało zdobyte  w sposób nielegalny jest zbyt daleko idące.                             

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

Odnośnie zarzutu drugiego,  trzeciego  i  czwartego,  Izba  uznała, że niniejsze zarzuty 

podlegają  oddaleniu.  W  tym  zakresie  podzielając  stanowisko  Zamawiającego  z  odpowiedzi 

na 

odwołanie.  Dodatkowo  podkreślając,  że  uzasadnienie  tych  zarzutów  w  odwołaniu  jest 

mniej 

niż  skromne.  Należy  też  zauważyć,  że  Przystępujący  wykonując  zlecenie,  działał                   

w  dobrej  wierze  i  nawet 

biorąc  pod  uwagę  spóźniony  zarzut  i  argumentacje  Odwołującego                  

z  rozprawy,  to  nie  na  nim 

spoczywał  obowiązek  zgłoszenia,  co  nie  zmienia  faktu,  iż  fakt 

zgłoszenia  miał  charakter  problematyczny  (obowiązek  zgłoszenia)  z  uwagi  na  okoliczności 

wskazane 

wcześniej.     

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

Odnośnie  zarzutu  szóstego  i  siódmego,  Izba  uznała,  że  wobec  oddalenia 

w

cześniejszych  zarzutów,  podlegają  one  również  oddaleniu,  z  uwagi  na  ich  wynikowy 

charakter. 

Bio

rąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W tym stanie rzeczy, Izba 

oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie pierwsze                   

i art. 554 ust. 1 pk

t  1 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.    

 

kosztach  postępowania  orzeczono  z  uwzględnieniem  przywołanych  poniżej 

przepisów, w tym także w oparciu o § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia wskazanego 

po

niżej. Jednocześnie, obciążając kosztami Odwołującego.   


O kosztach 

postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp 

oraz art. 5

75 Pzp, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  

w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wyso

kości  i  sposobu pobierania wpisu od  odwołania z  dnia 30  grudnia 2020 r.  (Dz.U.                      

z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący: 

……….………………………………