Sygn. akt: KIO 900/22
POSTANOWIENIE
z dnia 13 kwietnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu
bez udziału stron w dniu 13 kwietnia 2022 r. w Warszawie
o
dwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 marca 2022 r.
przez
odwołującego:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
- TATRA TRADE S.C. D. W., M. K.
z siedzibą w Zakopanem (Droga na Bystre 2A 34500
Zakopane),
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Górskie Ochotnicze Pogotowie
Ratunkowe Zarząd Główny z siedzibą w Zakopanem (ul. Piłsudskiego 65 34500
Zakopane),
‒ zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego:
wykonawca LARIX J. P. S.K.A
z siedzibą w Bielsku Białej (ul. Elizy Orzeszkowej 40,
43-300 Bielsko-
Biała),
orzeka:
1. Odrzuca
odwołanie:
2. Koszta
mi postępowania odwoławczego obciąża odwołującego: wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia TATRA TRADE S.C. D. W., M. K. z siedzibą
w Zakopanem (
Droga na Bystre 2A 34500 Zakopane) i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset
złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania;
Nie uwzględnia wniosku zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz od odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580
ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w
term
inie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowe
j Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt: KIO 900/22
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 29 marca 2022 r. przez odwołującego: wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: TATRA TRADE S.C. D. W., M. K. z
siedzibą w Zakopanem w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Górskie
Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe Zarząd Główny z siedzibą w Zakopanem w trybie
podstawowym, którego przedmiotem jest „Dostawa ekwipunku skitourowego”. Numer
referencyjny: L.dz.52/I/2022
. Ogłoszenie zostało opublikowane w BZP pod nr 2022/BZP
00064227/01 z dnia 2022-01-04.
Odwołujący podał, że wnosi odwołanie w zakresie Pakietu 1 wobec czynności polegających
na:
1. Wyborze oferty LARIX J. P.
spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w „BielskuBiałej, jako
oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu nr l ,
Zaniechaniu czynności polegającej na odrzuceniu oferty LARIX J. P. spółka
komandytowo-
akcyjna z siedzibą w Bielsku-Białej, jako oferty, której treść jest niezgodna
z warunkami z
amówienia określonymi w SWZ, w zakresie pakietu nr 1 .
Zaskarżonym czynnościom zarzucił:
a) Naruszenie art. 16 pkt 1) PZP
— poprzez prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania w
ykonawców i wybranie oferty LARIX J. P. spółka komandytowo-akcyjna z
siedzibą w Bielsku-Białej, w sytuacji gdy oferty wszystkich wykonawców ulegały
odrzuceniu.
b) Naruszenie art. 239 ust. 1 PZP
— poprzez dokonanie wyboru oferty LARIX J. P. spółka
komandytowo-
akcyjna z siedzibą w Bielsku-Białej w zakresie pakietu nr 1, podczas
gdy oferta ta nie spełnia warunków zamówienia określonych w SWZ, w szczególności w
zakresie pkt 10 Opisu Przedmiotu Zamówienia (zał. nr I do SWZ) dotyczącego. wiązań
narciarskich i zakresu ustawienia awary
jnej siły wypięcia, a jako taka powinna ulec
odrzuceniu.
c) Naruszenie art. 226 ust. I pkt 5 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty LARIX J. P.
spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Bielsku-Białej w zakresie pakietu nr l , jako
niezgodnej z wa
runkami zamówienia zawartymi w SWZ.
d) Naruszenie art. 255 pkt 2 PZP - poprzez jego niezastosowanie i dokonanie wyboru
oferty LARIX J. P.
spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Bielsku Białej jako
najkorzystniejsze
j, podczas gdy w niniejszym postępowaniu wszystkie oferty podlegały
odrzuceniu.
Mając na uwadze powyższe zarzuty wniósł o:
1. U
względnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności polegającej na wyborze oferty LARIX J. P. spółka komandytowo-
akcyjna z siedzibą w Bielsku-Białej jako najkorzystniejszej w zakresie pakietu nr 1 ,
dokonanie czynności polegającej na odrzuceniu oferty LARIX J. P. spółka komandytowo-
akcyjna z sied
zibą w Bielsku-Białej jako sprzecznej z warunkami zamówienia określonymi
w S WZ w zakresie pakietu nr l ,
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym bez negocjacji na ekwipunek sk
itourowy dla ratowników GOPR w
zakresie pakietu nr l , przeprowadzenia ponownie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego obej
mującego ten sam przedmiot zamówienia co postępowanie
unieważnione, tj. w zakresie udzielenia zamówienia publicznego na dostawę ekwipunku
skitourowego d
la ratowników GOPR w zakresie pakietu nr 1 .
Obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego i:
2.1. zaliczenie w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwoty 7.500,00 zł uiszczonej
przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zas
ądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, na które składają się koszty poniesione przez Odwołującego tytułem wpisu
od odwołania w wysokości 7.500,00 zł.
W uzasadnieniu podał:
1. Termin do wniesienia od
wołania
W dniu
23 marca 2022r.. wnoszący odwołanie zostali poinformowani drogą elektroniczną, o
wyb
orze oferty najkorzystniejszej, a także o odrzuceniu ofert w zakresie pakietu nr 1.
Oznacza to, że termin złożenia niniejszego odwołania rozpoczął swój bieg w dniu 24.03.2022
r. i jako termin określony w art. 515 ust. I pkt 2a PZP, który wynosi 5 dni, upłynie w
poniedziałek, tj. 28.03.2022r. Odwołanie zostało zatem wniesione w ustawowym terminie.
2. Interes prawny
Odwołujący się posiadają interes prawny w złożeniu odwołania, ponieważ unieważnienie
postępowania we wnioskowanym zakresie pozwoli na ponowne ubieganie się o udzielenie
zamówienia. Co więcej, oferta Odwołujących zgłoszona w ramach postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na ekwipunek
skitourowy dla ratowników GOPR, opublikowanego w BZP nr 2022/BZP 00064227/01 -
pakiet nr 2 została wybrana jako najkorzystniejsza. Unieważnienie postępowania w zakresie
pakietu nr 1 i mo
żliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia również w zakresie pakietu
nr 2 mogłaby doprowadzić do kompleksowego zrealizowania zamówienia przez jednego
wykonawcę, co byłoby korzystne zarówno dla Zamawiającego jak i dla wykonawcy.
Odwołujący wskazują, że szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów PZP
należy rozumieć jako utracone korzyści w wysokości wynagrodzenia za zrealizowanie
zamówienia w zakresie pakietu nr 1. W efekcie, Odwołujący mogą ponieść szkodę
polegającą na utracie możliwości realizacji zamówienia i utracie możliwości osiągnięcia
wynik
ających z tego korzyści oraz zysków. W obecnym stanie prawnym nie ulega
wątpliwości, że szkoda, o której mowa w art. 505 ust I PZP może obejmować utracone
korzyści.
3. Stan faktyczny
Przedmiotem
zamówienia była dostawa ekwipunku skitourowego dla ratowników GOPR
opublikowanego w BZP nr 2022/BZP 00064227/01 w zakresie pakiet
u nr 1 obejmującego
dostawę nart skitourowych, wiązań, harszli, fok, kijów — 150 kpl wraz z montażem wiązań.
Oferty zgłosiły następujące podmioty: M. Sport M. M., Tatra Trade S.C. D. W., M. K. i LARIX
J. P.
spółka komandytowo-akcyjna. Zamawiający w piśmie z dnia 23.03.2022r. odrzucił
ofertę Odwołujących, a jako najkorzystniejszą wybrał ofertę wykonawcy - LARIX J. P. spółka
komandytowo-akcyjna. W uz
asadnieniu faktycznym wskazano, że była to jedyna ważna
oferta spe
łniająca wymagania Zamawiającego, a zaproponowana cena mieści się w kwocie,
którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Odwołujący stoją
na stanowisku, że wybór oferty złożonej przez LARIX J. P. spółka komandytowo-akcyjna
jako oferty najkorzys
tniejszej został dokonany z naruszeniem prawa. W ocenie
Odwołujących Się oferta wybrana jako najkorzystniejsza powinna zostać odrzucona,
albowiem nie spełnia wymagań określonych .w warunkach zamówienia. W konsekwencji
powyższego Zamawiający powinien unieważnić czynność polegającą na wyborze tej oferty
jako najkorzystniejszej, odr
zucić ofertę złożoną przez LARIX J. P. spółka komandytowo’
akcyjna
, unieważnić postępowanie i wszcząć nowe w tym samym zakresie. Oferta złożona
przez LARIX J. P.
spółka komandytowo-akcyjna nie spełnia wymagań określonych w
warunkach zamówienia z następujących względów:
Po pierwsze, jak wynika z pkt 10
Ogólnych warunków zamówienia (Wiązania) dotyczącym
zakresu
ustawienia 'awaryjnej siły wypięcia co najmniej 10 DIN w obu płaszczyznach
działania (parametr punktowany). Wykonawca w złożonym przez siebie oświadczeniu wpisał:
„TAK, „W Ofercie składamy wiązanie 12 DIN”, jednakże oferowane przez Wykonawcę
wiązania Alpinist 12 Long nie mają dwóch płaszczyzn działania, gdyż wg danych producenta
jedynie siła wypięcia w płaszczyźnie poziomej (Mz) jest w oferowanych, wiązaniach siłą w
pełni regulowaną, natomiast siła wypięcia w płaszczyźnie pionowej (My) jest w oferowanych
wiązaniach silą ustawioną na stale i w dodatku bez określenia jej wartości: Ustawienie siły
wypięcia inne niż w fabrycznie dostarczonym modelu jest możliwe tylko po rozmontowaniu
tylnego modułu wiązania i wstawieniu tam innego metalowego „pręta”. Pomimo tego, nadal
nie będzie można określić siły wypięcia, gdyż producent podaje wartości w sposób bardzo
ogólny tj. „Soft”, „Medium” i „Hard”. Powyższe określenia nie odpowiadają żadnej skali (w
tym DIN) i są bardzo wypadkowe, co oznacza, że wartość wypięcia może wahać się
pomiędzy 4 a 5, ale równie dobrze pomiędzy 5-6 a 6.5 dla elementu określanego np. jako
„SOFT”. Spełnienie powyższego wymogu ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa
ratownika korzystającego z tego typu wiązań, w szczególności dla ratowników, którzy są
dodatkowo obciążeni zwożąc . ratowane osoby. Brak regulowanej siły wypięcia w
płaszczyźnie pionowej (podłużnej) wprost dowodzi tezie, że oferta wybrana przez
Zamawiającego jako najkorzystniejsza nie spełnia warunków z SWZ, a nadto że ich
stosowanie zagraża bezpieczeństwu ratowników.
Dowód:
1) SWZ -
Ogólne warunki zamówienia — pakiet nr I — w aktach postępowania
przetargowego;
2) Oferta złożona przez LARIX J. P. spółka komandytowo-akcyjna w aktach postępowania
przetargowego;
3) Instrukcja montażu i regulacji wiązań — w aktach postępowania przetargowego.
Po drugie, wskazać należy, że wybrany Wykonawca w swojej ofercie wskazał, że oferowane
'przez niego wiązania posiadają siłę wypięcia 12 DIN, jednak jak wynika z „Instrukcji montażu
i regulacji
wiązań wiązania te nie spełniają normy DIN/ISO. Dodatkowo należy 'podnieść, że
załączony dla wskazanych wiązań prospekt z listą parametrów/właściwości technicznych
producenta pomija. powyższe kwestie, a jest to dokument wymagany i istotny w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, albowiem ma na celu potwierdzenie, że oferowane
dostawy spełniają wymagania określone w SWZ.
Po
trzecie, w oświadczeniu wykonawcy — LARIX J. P. spółka komandytowo- akcyjna w
zakresie wymogu określonego w opisie przedmiotu zamówienia wg Załącznika nr I SWZ w
tabeli Narty w po}. 2c tj.
uniesienie przedniej i tylnej części narty tzw. „rócker” zaznaczono
„TAK”,
podczas
gdy
przedstawiony
przez
wykonawcę
prospekt
z
listą
parametrów/właściwości technicznych producenta nie potwierdza spełnienia tych wymogów.
W treści powołanego prospektu wskazano, że „narta WAYBACK K2 88 posiada rocker z
przodu narty ", co jest niewystarczające w świetle SWZ.
Kolejno,
w oświadczeniu wykonawcy LARIX J. P. spółka komandytowo-akcyjna datowanym
na dzień 02.03.2022r. dotyczącym składu materiałowego wiązań Wykonawca wskazuje, że
wiązania składają się w 35% z mieszanki włókna węglowego ze wzmocnionym carbonem i
tworzywem sztucznym oraz „65% z wytrzymałego aluminium i innych stopów metali w całości
. wzmocnionych carbonem. Przy czym Wykonawca ten poza swoim go
łosłownym
twierdzeniem nie przedstawił żadnych dowodów na tę okoliczność. Do oferty nie dołączono
Żadnej dokumentacji potwierdzającej twierdzenia Wykonawcy, w szczególności wyników
analiz i badań składu chemicznego. Odwołujący kwestionują, aby oferowane przez
Wykonawcę wiązania miały taki skład. chemiczny. Zamawiający przy wyborze .oferty nie
może opierać wyłącznie na twierdzeniu wykonawcy, takie zachowanie narusza bowiem
zasady uczciwej konkurencji.
Dow
ód: Oświadczenie wykonawcy z dnia 02. 03.2()22r. - aktach postępowania
przetargowego.
Wreszcie, oferta wybrana przez Zamawiającego jest jednocześnie ofertą najdroższą, a
zatem wiąże się dla Zamawiającego z największym ryzykiem finansowym. Podkreślić należy
także, że w dniu 14.03.2022r. Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty
złożonej przez wykonawcę — CARIX J. P. spółka komandytowo akcyjna. Na skutek
zawiadomienia przez• Odwołującego o licznych nieścisłościach i niezgodności tej oferty z
SWZ, Zamawiający w dniu 18.03.2022r. unieważnił swoją czynność polegającą na wyborze
oferty LARIX J. P.
spółka komandytowo-akcyjna. U podstaw decyzji Zamawiającego leżała
niezgodność oferty z SWZ. Od czasu unieważnienia tej czynności przez Zamawiającego,
wykonawca przecież nie złożył nowej oferty, a jedynie doszło do ponownego rozpatrzenia
złożonych już wcześniej ofert, co wyklucza usunięcie przez .Wykonawcę niezgodności z •
SWZ. Skoro na etapie unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty dla
Zamawiającego były uzasadnione zastrzeżenia" i uwagi. do oferty LARIX J. P. spółka
komandytowo-akcyjna, to brak jest uzasadnienia dla ponownego wyboru tej oferty jako
najkorzystniejszej, skoro nie
zgodności z SWZ w zakresie szczegółowo opisanym w
niniejszym odwołaniu nie zostały usunięte. Taka decyzja Zamawiającego narusza zasadę
równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji w postępowaniu o udzielenie
zamówienia.
Podsumowując, odwołanie zasługuje na uwzględnienie z następujących przyczyn:
1) Oferta
złożona przez LARIX J. P. spółka komandytowo-akcyjna nie spełnia wymogów z
SWZ, w szczególności w zakresie wymogu określonego w pkt 10 Opisu Przedmiotu
Zamówienia (zał. nr I do SWZ);
Wybór oferty LARIX J. P. spółka komandytowo-akcyjna i dostarczenie przez
Wykonawcę wiązań opisanych w ofercie może zagrażać bezpieczeństwu ratowników;
Oferta złożona przez LARIX J. P. spółka komandytowo-akcyjna została uznana przez
Zamawiającego za najkorzystniejszą, podczas gdy Wykonawca nie przedstawił
dokumentacji potwierdzającej spełnienie warunków z SWZ, a Zamawiający podjął
decyzję na podstawie oświadczeń Wykonawcy.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca LARIX J. P.
Spółka komandytowo – akcyjna w Bielsku – Białej wnosząc o
odrzucenie
odwołania, względnie oddalenie w całości złożonego odwołania jako
bezzasadnego, gdyż odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony,
a postępowanie Zamawiającego nie naruszało wskazanych w odwołaniu przepisów. Wskazał
w szczególności:
…) w zakresie pakietu nr 1 oferta przystępującego została wybrana przez
Zamawiającego w dniu 23 marca 2022 r. jako najkorzystniejsza. Interes przystępującego w
uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje – Zamawiającego, ma
zatem również walor ekonomiczny, handlowy, związany z prowadzoną przez
przystępującego działalnością gospodarczą, albowiem odwołanie zmierza do zmiany wyniku
wyboru oferty, odrzucenia złożonej przez przystępującego oferty i wykluczenia
przystępującego z postępowania. Interes przystępującego nie jest oderwany od
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i jest ściśle związany z jego statusem
jako
podmiotu w tym postępowaniu, którego odwołujący zamierza pozbawić w wyniku
uwzględnienia odwołania.
Larix J. P.
Spółka komandytowo – akcyjna z siedzibą w Bielsku – Białej, zaprzecza
wszelkim przytoczeniom faktycz
nym skarżącego, chyba że wyraźnie je przyznaje w dalszej
części niniejszego pisma. Odwołujący nie posiada interesu prawnego we wniesieniu
odwołania.
Oferta firmy TATRA TRADE s.c. D.W. , M.K.
w zakresie pakietu nr 1 została
odrzucona jako niezgodna
z warunkami zamówienia, a czynności tej odwołujący nie
zaskarżył we właściwym terminie. Brak zaskarżenia czynności odrzucenia oferty skutkuje
utratą statusu wykonawcy w postępowaniu. Wykonawcą według definicji zawartej art. 7 pkt.
30 ustawy prawo
zamówień publicznych, jest osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka
organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót
budowlanych lub obiektu budowlanego, dos
tawę produktów lub świadczenie usług lub
ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie
zamówienia publicznego. Status wykonawcy wiąże się zatem z czynnym udziałem w
postępowaniu i jego kolejnych etapach, a następnie z realizacją zadania objętego
zamówieniem. Odwołujący utracił status wykonawcy wraz z upływem terminu do zaskarżenia
czynności zamawiającego polegającej na odrzuceniu jego oferty. Interes w uzyskaniu
zamówienia odnosi się do prowadzonego postępowania w sprawie o nr L.dz. 52/I/2022, a nie
do uzyskania potencjalnego zam
ówienia w potencjalnie prowadzonym, przyszłym
postępowaniu. Potencjalne unieważnienie prowadzonego obecnie postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego mogłoby hipotetycznie nastąpić w wyniku rozpatrzenia
odwołania takiego uczestnika, który nie został prawomocnie wyeliminowany z postępowania.
Ochrona prawna powinna bowiem służyć takiemu uczestnikowi, który może jeszcze
zamówienie uzyskać.
Zdaniem przystępującego złożone odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art.
528 pkt
2 ustawy prawo zamówień publicznych, jako złożone przez podmiot nieuprawniony,
podmiot, który utracił status wykonawcy ( tak zob. postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 18 marca 2021 r. KIO 727/21; wyrok Sądu okręgowego w Warszawie z dnia 28
kwietnia 2021r. sygn. akt XXIII Zs 10/21
). Krąg podmiotów uprawnionych do korzystania ze
środków ochrony prawnej wyznacza przepis art. 505 ww. ustawy zaliczając do niego
wykonawcę, uczestnika konkursu, a także inny podmiot, jeżeli ma lub miał interes
w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Zgodnie z powyższym tylko
podmioty wskazane w tym przepisie mogą zostać uznane za uprawnione do wniesienia
odwołania, stąd a contrario podmioty niezaliczające się do tego kręgu muszą zostać uznane
za nieuprawnione do wniesienia odwołania, a wniesione przez nie odwołanie podlega
odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 2 ustawy. Fakt
złożenia oferty – odrzuconej następnie
w toku postępowania, nie gwarantuje stronie skarżącej zachowania statusu uczestnika w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w znaczeniu nadanym przez
ustawodawcę, a to z kolei wpływa na możliwość korzystania ze środków ochrony prawnej.
Odwołujący się wobec zaniechania decyzji zamawiającego o odrzuceniu oferty utracił status
uczestnika postępowania bezpowrotnie. Zarzuty odwołania nie odnoszą się do czynności
odrzucenia oferty odwołującego się, a nawet trafność tej decyzji zamawiającego w tym
zakresie potwierdzają, bowiem odwołujący się zarzucił, że „wszystkie oferty w zakresie
pakietu nr 1 ulegały odrzuceniu”, a zatem wedle tego przyznania, również jego oferta. Nie
ma żadnego znaczenia, że twierdzenia odwołującego się w piśmie złożonym w dniu 17
marca 2022 r. n
ie znalazły potwierdzenia w sprawie. Zamawiający ponownie przeanalizował
podniesione przez odwołującego się kwestie i w wyniku przeprowadzonego badania podjął w
dniu 23 marca 2022r identyczną decyzję jak w dniu 14 marca br. (…)
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 12/14/22) w szczególności
wniósł o (…):
oddalenie odwołania w całości jako oczywiście bezzasadnego.
zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania
odwoławczego.
pominięcie wniosku dowodowego Odwołującego, zamieszczonego w piśmie z dnia 7
kwietnia 2022r.
w zakresie dołączenia do akt niniejszego postępowania ogłoszenia o
zamówieniu Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego (TOPR) z dnia
18.01.2022r. i „Informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty” w ramach postępowania
ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2022/S 012-
– Część 1 Sprzęt Skiturowy 150 par” z dnia 30.03.2022r. z uwagi na jego
całkowity brak znaczenia dla przedmiotowej sprawy, bowiem każdy Zamawiający w
sposób samodzielny i niezależny opisuje swoją zobiektywizowaną potrzebę (określa
własne potrzeby i sposób ich realizacji) i w kontekście tak postawionych warunków należy
badać złożoną ofertę w danym postępowaniu, a nie per analogiam do innego
postępowania prowadzonego samodzielnie przez innego Zamawiającego, co więcej –
zarówno Zamawiający GOPR jak i wskazany przez Odwołującego TOPR otrzymali ofertę
na dostawę zupełnie innych wiązań (dla GOPR – wiązanie Marker Alpinist, dla TOPR –
wiązanie ATK C-Rider) – o całkowicie innej budowie zatem łączenie ww. postępowań, a
tym bardziej traktowanie ich jako tożsame, jest pozbawione jakichkolwiek podstaw.
Ocena prawidłowości przeprowadzonego postępowania przez innego Zamawiającego
(przywołany przez Odwołującego TOPR) na dostawę asortymentu podobnego rodzaju,
nie jes
t i nie może być przedmiotem niniejszego odwołania.
dopuszczenie dowodów z dokumentów wymienionych w treści odpowiedzi na odwołanie i
znajdujących się w złożonej przez Zamawiającego dnia 07.04.2022 r. dokumentacji
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (na nośniku CD), wskazanych dla
potwierdzenia faktów, z których Zamawiający wywodzi skutki prawne, w szczególności na
okoliczność określonych wymogów w specyfikacji warunków zamówienia, przebiegu
czynności badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej przez
Zamawiającego.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 2 ustawy Pzp tak jak
wnioskował Przystępujący wykonawca Larix J. P. Spółka komandytowo – akcyjna z siedzibą
w Bielsku
– Białej, jednakże nie z powodu braku interesu w rozumieniu art. 505 ust.1 ustawy
Pzp, ale skutkiem utraty status wykonawcy w rozumieniu art. 7 pkt 30 ustawy Pzp. Izba
ponadto dodatkowo stwierdza, że odwołanie zostało wniesione z naruszeniem terminu
określonego w art. 515 ust.1 pkt 2 lit. a) Pzp, które może stanowić samodzielną przesłankę
odrzucenia odwołania w myśl pkt 3 wskazanego art. 528 Pzp.
Zgodnie z art. 528 pkt 2 Pzp:
„Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że: (…)
2) odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony;”
Tak jak podnosił Przystępujący wykonawca, oferta firmy TATRA TRADE s.c. D. W.,
M. K.
w zakresie pakietu nr 1 została odrzucona jako niezgodna z warunkami zamówienia
(decyzja z dnia 23/03/22), k
tórej to czynności Odwołujący nie zaskarżył w terminie
określonym ustawa Pzp. Odwołanie w zakresie Pakietu 1 dotyczy wyłącznie zaniechania
czynności odrzucenia oferty LARIX J. P. spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Bielsku-
Białej, jako oferty niezgodnej z warunkami zamówienia określonymi w SWZ, w zakresie
pakietu nr 1
i wybór tej oferty jako najkorzystniejszej w tym pakiecie. Brak zaskarżenia
czynności odrzucenia oferty skutkuje utratą statusu wykonawcy w przedmiotowym
postępowaniu. Zgodnie ze wskazanym art. 7 pkt. 30 ustawy Pzp wykonawcą w rozumieniu
tego przepisu,
„jest osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna
nieposiadająca osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych
lub obiektu budowlanego, dostaw
ę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o
udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia
publicznego
”. Tym samym, jak podnosił przystępujący wykonawca status wykonawcy wiąże
się z czynnym udziałem w postępowaniu i jego kolejnych etapach, a następnie z realizacją
z
adania objętego zamówieniem.
Izba nie odn
osiła się do kwestii związanych z legitymacją procesową Odwołującego i
argumentacją dotyczącą kręgu podmiotów uprawnionych do korzystania ze środków ochrony
prawnej wyznacz
oną art. 505 ustawy Pzp. Przepis ten – jak podkreśla się w orzecznictwie i
doktrynie
prawa zamówień publicznych - określa materialnoprawne przesłanki wniesienia
odwołania odnoszące się do interesu w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie,
kwalifikowanego poniesieniem lu
b możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia
przez zamaw
iającego przepisów ustawy Pzp, które rozpoznawane są na rozprawie,
albowiem i
ch niespełnienie nie skutkuje odrzuceniem odwołania, lecz jego oddaleniem bez
merytorycznego rozpoznania
zarzutów.
Odnośnie dodatkowej okoliczności zauważonej przez Izbę, należy wskazać, że
odwołanie – jak wcześniej wskazano – zostało wniesione w dniu 29 marca 2022 r., podczas
gdy termin na jego wniesienie
– myśl art. 505 ust.1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp - upływał w dniu
28 marca 2022 r.
Zgodnie z art. 528 pkt 3 Pzp:
„Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że: (…)
odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie;(…)
Tak jak przyznał Odwołujący w odwołaniu, (co potwierdza dokumentacja tej sprawy)
wykonawca (podobnie inni) zostali w dniu 23 marca 2022 r. poinformowani
drogą
elektroniczną o
wyborze oferty najkorzystniejszej, a
także o odrzuceniu ofert w zakresie
pakietu nr 1. Oznacza to, że termin na wniesienie niniejszego odwołania rozpoczął swój bieg
w dniu 24.03.2022
r. i jako termin określony w art. 515 ust. 1 pkt 2a Pzp, który wynosi 5 dni,
upłynął w poniedziałek, tj. 28.03.2022r. Odwołanie w tej sprawie w piśmie z dnia 28 marca
2022 r.
zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 marca 2022 r. a
zatem po upływie ustawowego terminu. Izba zwraca uwagę na Uchwałę SN z dnia 7 lutego
2014 r., sygn. akt III CZP 90/13
, w której Sąd Najwyższy wskazał, że do zachowania terminu
do wniesie
nia odwołania od czynności zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego nie ma znaczenia dzień oddania odwołania w polskiej placówce
pocztowej operatora wyznaczonego. Zatem t
ermin uważa się za zachowany, jeżeli przed
upływem terminu do wniesienia odwołania, zostanie ono doręczone do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej. Jak podano wyżej odwołanie doręczone zostało w dniu 29 marca 2022 r.,
a nie w wymagalnym nieprzekraczalnym terminie do dnia 28 marca 2022 r. Izba dodatkowo
– wskazując na art. 580 ust.4 Pzp - zwraca uwagę, że inaczej ta kwestia uregulowana jest w
ustawie Pzp w odniesieniu do skargi wnoszonej
do sądu zamówień publicznych na
orzeczenie KIO czy orzeczenie Prezesa KIO. W tym przypadku z
łożenie skargi w placówce
pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu Prawa pocztowego (jej nadanie do
Prezesa KIO)
jest równoznaczne z jej wniesieniem, co odróżnia ten środek zaskarżenia od
odwołania, które musi wpłynąć do Prezesa KIO w terminie przewidzianym na wniesienie.
(tak: Komentarz UZP z 2022 r. str 1397-1400 do art. 580). W
podsumowaniu Izba podkreśla,
że termin na wniesienie odwołania nie podlega modyfikacjom, w szczególności wydłużeniu i
przywróceniu – po upływie terminu do wniesienia odwołania nie można skutecznie wnieść
odwołania.
Ponadto w przepisac
h Prawa zamówień publicznych brak jest domniemania, że
złożenie odwołania w placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z jego
wniesieniem do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Mając na uwadze powyższe ustalenia postanowiono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575
Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 5 pkt 1 i § 8 ust. 1 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania ( Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), obciążając kosztami postępowania Odwołującego. W
tym przypadku Izba nie
uwzględniła wniosku zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz od
o
dwołującego kosztów postępowania odwoławczego. Zgodnie bowiem § 5 pkt 2 powołanego
rozporządzenia uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego (także uczestnika w
przypadkach wskazanych w rozporządzeniu) Izba zasądza na podstawie rachunku lub spisu
kosztów złożonych do akt sprawy. Takie dokumenty finansowe nie zostały złożone do akt
sprawy.
………………………………