sygn. akt: KIO 870/22
WYROK
z dnia 14 kwietnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 kwietnia 2022 r., w Warszawie,
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 marca 2022 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Firma B. s.c R. B., A. B.,
M.
B.-P.
ul.
K.
Pułaskiego
Chorzów,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Prokuratura Okręgowa
w Katowicach, ul. Wita Stwosza 31; 40-042 Katowice,
przy udziale wykonawcy D. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi
Pogrzebowe „K.” D. K., ul. Dąbrowskiego 11/1; 41-500 Chorzów, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Firma B. s.c R.B., A. B., M.B.-P., ul. K. Pułaskiego 11; 41-500 Chorzów i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Firma B. s.c R. B., A. B., M. B.-P.,
ul. K.
Pułaskiego 11; 41-500 Chorzów, tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Firma
B. s.c R. B., A. B., M. B.-P.
ul. K. Pułaskiego 11; 41-500 Chorzów na rzecz
zamawiającego
Prokuratura
Okręgowa
w Katowicach, ul. Wita Stwosza 31; 40-042 Katowice,
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do a
rt. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zam
ówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 685/22
Uzasadnienie
Zamawiający – Prokuratura Okręgowa w Katowicach prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „przewóz oraz przechowanie zwłok
i szczątków ludzkich wraz z usługami wynajmu sali sekcyjnej, a także przewóz próbek do
badań na zlecenie Prokuratury Okręgowej w Katowicach i podległych jej jednostek”.
Dnia 23 marca 2022
roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
prowadzonego postępowania.
Dnia 28 marca 2022 roku, wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Firma
B.
s.c
R.
B.,
A.
B.,
M.
B.-P.
z
siedzib
ą
w Chorzowie
(dalej „Odwołujący”) wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w zakresie c
zęści 2 zamówienia (tj. w zakresie działania Prokuratury Rejonowej w
Chorzowie), od
niezgodnych z przepisami ustawy czynności zamawiającego w
postępowaniu, polegających na zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy Usługi
Pogrzebowe „K.” D.K., ul. Dąbrowskiego 11/1; 41-500 Chorzów (dalej jako „Firma K.”), w
sytuacji gdy oferta ta dotknięta jest rażąco niską ceną.
W ocenie odwołującego, zaniechanie odrzucenia tej oferty narusza art. 226 ust. 1 pkt 8
w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
. W konsekwencji naruszenia tych przepisów zamawiający
dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert, z których jedna podlegała
odrzuceniu.
Wskazując na powyższe odwołujący wniósł o nakazanie powtórzenia czynności badania
i oceny ofert oraz odrzucenie oferty Firmy K..
Odwołujący wskazał, że w części 2 złożone zostały dwie oferty. Firma K. zaoferowała
wykonanie usług objętych przedmiotem zamówienia za kwotę 8 921,86 zł, natomiast
odwołujący zaoferował kwotę 32 269,90 zł. Wartości te stanowią iloczyn stawek
zaoferowanych przez wykonawców za poszczególne usługi wchodzące w zakres przedmiotu
zamówienia oraz oszacowanej przez zamawiającego liczby tych usług do wykonania.
Szczegółowo Firma K. zaoferowała:
Jednorazowy wynajem pomieszczenia na przeprowadzenie sekcji zwłok ludzkich
wraz z fachową pomocą laboranta sekcyjnego [ISZP] w kwocie 18,94 zł netto za usługę,
Przechowanie zwłok ludzkich w prosektorium (PZLP) w kwocie 0,66 zł netto za dobę,
Przewóz zwłok ludzkich (ryczałt) w granicach obszaru działania Prokuratury (WGAM)
w kwocie 19,98 z
ł netto za usługę,
Przewóz zwłok ludzkich (km), poza granicami administracyjnymi obszaru działania
Prokuratury (PGAM) w kwocie 0,95 zł netto za kilometr,
Przewóz próbek do badań (PGPM) w kwocie 0,51 zł za kilometr.
Firma K. wezwana w trybie art. 224 ust. 2 ustawy Pzp,
do wyjaśnień w zakresie rażąco
niskiej ceny przedstawiła szczegółową kalkulację kosztów z dnia 17 lutego 2022 r., do której
dołączyła dowody (faktury, rachunki etc.) obrazujące składowe cen poszczególnych usług.
Kalkulacja ta, a także późniejsze wyjaśnienia z dnia 15 marca 2022 r. wskazują w ocenie
o
dwołującego, iż oferta Firmy K.dotknięta jest rażąco niską ceną. Świadczą o tym
następujące okoliczności:
Nie uwzględnienie wszystkich wynikających z kodeksu pracy kosztów zatrudnienia
pracownika dla usług objętych przedmiotem zamówienia (wykonywanych w systemie 24
godziny/dobę, 7 dni w tygodniu),
Nie uwzględnienie aktualnych stawek cen za gaz, energię elektryczną, wodę i ścieki,
Zaniżenie cen za niektóre materiały potrzebne do wykonywania zamówienia,
Nieuwzględnienie inflacji w sytuacji zawierania umowy na okres dwóch lat, gdy
umowa stanowiąca załącznik do SWZ nie przewiduje indeksacji,
Skalkulowanie zysku na poziomie minimalnym w odniesieniu do wszystkich usług,
co wypa
dku usług przewozu zwłok (tak WGAM, jak i PGAM) oznacza zysk na poziomie
1 grosza (w sytuacji gdy żadna usługa nie zakłada zysku większego niż 5 groszy).
Ad. 1.
Zgodnie z punktem III.8.1. SWZ „Wykonawca, który przedstawi najkorzystniejszą
ofertę zobowiązany będzie w całym okresie trwania umowy o przedmiotowe zamówienie
publiczne zatrudniać na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy co
najmniej 1 osobę*) wykonującą określone czynności związane z wykonywaniem zamówienia
w zakresie przewozu zwłok, tj. kierowanie pojazdem do przewozu zwłok lub przenoszenie
zwłok i szczątków ludzkich dla danej części zamówienia (dot. Części: 1-11), na którą
przedstawił najkorzystniejszą ofertę”. Jednocześnie, zgodnie z punktem VII.I.5 opisu
przedmiotu zamówienia stanowiącego załącznik do SWZ „usługa przewozu oraz
przechowania zwłok i szczątków ludzkich wraz z usługami wynajmu sali sekcyjnej na
zlecenie Prokuratury Okręgowej w Katowicach i podległych jej jednostek świadczona będzie
p
rzez 24 godziny na dobę (całodobowo), przez 7 dni w tygodniu – również w dni ustawowo
wolne od pracy
”. Minimalny czas dotarcia na miejsce zdarzenia celem odbioru zwłok wynosi
60 minut.
W związku z powyższym usługi wykonywane będą też w porze nocnej i do ich
wykonywania zatrudnić należy pracownika na pełny etat. A zatem uwzględnić należy w
kalkulacji obligatoryjny składnik wynagrodzenia za pracę wynikający z bezwzględnie
obowiązującego przepisu Kodeksu pracy tj. art. 151
§1 k.p. Zgodnie z tym przepisem
„pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia
za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z
minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów”.
Składnika tego nie uwzględniono w ofercie Firmy K.. Odwołujący podnosi, że konieczność
uwzględnienia tego rodzaju składników wynagrodzenia wynika z art. 224 ust. 3 pkt 4 oraz 6
ustawy Pzp
. Koszty pracownicze muszą być tak skalkulowane, by uwzględniać wszystkie
obligatoryjne,
w myśl przepisów prawa pracy na gruncie danego zamówienia, składniki
wynagrodzenia.
Kwota wynagrodzenia za pracę w porze nocnej jest istotna z perspektywy
kalkulacji oferty wykonawcy. Biorąc pod uwagę, że średni wymiar czasu pracy pracownika w
2022 r. wynosi 167,33 godziny, pora nocna obejmuje zaś 8 godzin w ciągu doby, to przyjąć
należy, że średnio pora nocna obejmuje 56 godzin. Minimalne wynagrodzenie za pracę
wynosi natomiast brutto (bez kosztów pracodawcy) 3010 zł. W konsekwencji dodatek za
pracę w porze nocnej wynosi średnio: 3010 : 167,33 godz. x 20% = 3,60 x 56 godzin =
zł
miesięcznie.
W konsekwencji minimalne wynagrodzenie brutto pracownika pracującego także w porze
nocnej, a więc pracownika zatrudnionego do przewozu zwłok, wynosi 3 211,47 zł. Gdy dodać
do tego składki obciążające pracodawcę, tzw. całkowity koszt pracodawcy wynosi 3 845,41
zł, a nie 3 626,46 zł, jak przyjęła w swej kalkulacji Firma K.. Koszty osobowe stanowią
największą pozycję w kalkulacji usług przewozu zwłok. Gdyby przyjąć metodologię
zaproponowaną w kalkulacji przez Firmę K., koszt pracownika dla przewozu w granicach
administracyjnych Prokuratury Rejonowej w Chorzowie (WGAM) wyniósłby (z
uwzględnieniem dodatku za pracę w porze nocnej) 11,45 zł, a nie 10,80 zł, jak wskazano w
kalkulacji. Różnica wynosi 0,65 zł, podczas gdy pozycja „inne” w kalkulacji wynosi 0,05 zł.
Uwzględnienie kosztów pracy w porze nocnej powoduje więc, że stawka zaproponowana
przez Firmę K. nie uwzględnia wszystkich kosztów wykonywania usługi. Analogicznie sprawa
się
przedstawia
w odniesieniu do kalkulacji usług przewozu poza granicami administracyjnymi PR
w Chorzowie.
Oprócz kosztów pracy w porze nocnej nie uwzględniono także kosztów obowiązkowego
urlopu pracowniczego. Zatrudni
ając pracownika na pełen etat wykonawca musi skalkulować,
że przez 26 dni w roku pracownik ten nie będzie wykonywał pracy, natomiast będzie mu
należne wynagrodzenie. Dla takiego pracownika niezbędne będzie zastępstwo, którego
koszt poniesie wykonawca. Również i ten koszt nie został uwzględniony w ofercie przez
Firmę K..
Powyższe wskazuje, że zaoferowana przez wykonawcę Usługi Pogrzebowe „K.” cena
tych usług (a w konsekwencji łączna cena oferty) nie pozwala na osiąganie zysku, a więc jest
ceną rażąco niską.
Ad. 2. W kalkulacji cen zawartych w swojej ofercie Firma K.
przyjęła nieaktualne ceny
gazu, energii elektrycznej oraz dostawy wody i odprowadzania ścieków. Z przedłożonej do
kalkulacji faktury za gaz nr 3058842/3/2021/F z dnia 9 grudnia 2021 r. (i wcześniejszych)
wynika, iż dotyczy ona umowy zawartej na okres 1.03.2021 – 28.02.2022. Natomiast usługi
objęte postępowaniem wykonywane mają być począwszy od 1 kwietnia 2022 r. W tym
okresie obowiązywać będzie już inna umowa sprzedaży gazu. Warunki wynikające z tej
umowy Firma K.
powinna uwzględnić w swojej ofercie, w miejsce dawnych, nieaktualnych już
warunków z umowy zakończonej 28.02.2022 r. Podobnie, gdy idzie o dostawę wody i
odprowadzanie ścieków. Stawki uwzględnione w ofercie już są nieaktualne. Zgodnie z taryfą
publikowaną przez Chorzowsko-Świętochłowickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i
Kanalizacji
sp.
z
o.o.
w okresie od 17.03.2022 do 16.03.2023 r. obowiązują stawki:
6,01 zł za m
wody zamiast przyjętej w ofercie 5,99 zł,
10,79 zł opłaty abonamentowej za miesiąc za wodę zamiast przyjętej w ofercie 10,77
zł,
zł za m
odprowadzonych ścieków zamiast przyjętej w ofercie 9,29 zł.
12,61 opłaty abonamentowej za miesiąc za ścieki zamiast przyjętej w ofercie 12,24 zł.
Stawki te wynikają z trzyletniej taryfy z dnia 17 marca 2020 dostępnej pod linkiem:
https://www.chspwik.pl/uslugi-wodociagi-badania/oplaty-za-wode-i-scieki
Zaniżenie cen gazu oraz dostarczania wody i odbioru ścieków powoduje, że rażąco niska
jest cena zaoferowana za usługę wynajęcia Sali sekcyjnej.
Analogicznie w zakresie cen energii elektrycznej Firma K.
przyjęła stawkę 0,75 za kWh.
Odwołujący zarzuca w związku z tym, że zgodnie z obowiązującymi taryfami TAURON (jak
również ofertami innych przedsiębiorców) nie jest możliwy zakup energii elektrycznej w tej
cenie. Firma K. winna uwzgl
ędnić w ofercie aktualne ceny energii elektrycznej.
Ad. 3. Firma K.
uwzględniła w swej ofercie koszt worka na zwłoki (dla usług przewozu
zwłok) w cenie 4,50 zł. Dla poparcia tej ceny przedstawiła fakturę wystawioną przez
Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Handlowo – Usługowe KON – TRAKT P. J., na której w
pozycji „worki na zwł.” figuruje kwota 4,50 zł. Wobec tego wskazać należy, że kwota 4,50 zł
jest rynkową ceną worka na zwłoki dziecięce. Rynkowa cena worka na zwłoki osoby dorosłej
wynosi 6,50 zł. Na dowód powyższego odwołujący załączył bieżącą ofertę firmy
Przedsiębiorstwo – Produkcyjno – Handlowo – Usługowe KON – TRAKT P. J.,
z którą odwołujący także współpracuje, w której cena worka na zwłoki osoby dorosłej wynosi
6,50 zł, a cena worka na zwłoki dziecka wynosi 4,50 zł. Ceny te są powszechnie znane
w branży pogrzebowej (są to niskie ceny rynkowe) (dowód 1: oferta Przedsiębiorstwa –
Produkcyjno
– Handlowo – Usługowego KON – TRAKT P. J.).
W kalkulacji Firmy K.
w odniesieniu do usługi wynajmu sali sekcyjnej wskazano koszt
fartucha w kwocie 0,21 zł. W związku z powyższym trzeba wskazać, że do wykonania tej
usługi potrzebne są dwa fartuchy i nie mogą to być wskazane w załączniku do kalkulacji
(oferta) fartuchy FFO
L. Są to bowiem fartuchy foliowe bez ochrony rąk i ramion (tzw. fartuch
na szyję) nie stosowane w zabiegach medycznych (w tym przy sekcjach zwłok). Świadczy
zresztą o tym ich cena (0,21 zł), która odpowiada cenie cienkiej torby foliowej (tzw. zrywki) w
sklepie.
W sekcji zwłok używa się fartuchów medycznych izolacyjnych, z długim rękawem,
wykonanych np. z włókniny polipropylenowej powlekanej polietylenem, co stanowi barierę,
chroniąc ubranie przed skażeniem biologicznym lub chemicznym. Cena takiego fartucha
wynosi obecnie minimum 7 zł (dowód 2: faktura obrazująca cenę fartucha FHU Panacea A.
B.).
Ad.4. Firma K.
nie uwzględniła czynnika inflacyjnego w swojej ofercie, obejmującej
wykonywanie usług przez okres dwóch lat. W umowie, która ma zostać zawarta w wyniku
p
ostępowania przewidziano możliwość zmiany stawek wynagrodzenia jedynie w razie
zmiany stawki VAT, zmiany minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmiany zasad podlegania
ubezpieczeniu społecznemu oraz zmian w zakresie pracowniczych planów kapitałowych. Nie
ma jednak indeksacji pozwalającej uwzględnić zmiany w zakresie cen materiałów
potrzebnych do realizacji usług, cen mediów, czy cen paliwa. Odwołujący zaznacza przy tym,
że
np.
w ramach usługi przewozu zwłok (WGAM) Firma K. w swej kalkulacji w pozycji „inne” wpisała
5 groszy. Jest to 0,25% ceny oferty (przy zysku wynoszącym jeden grosz). Analogicznie
sprawa przedstawia się w wypadku udostępnienia sali sekcyjnej. Nieco wyższy odsetek
łącznej ceny stanowi pozycja „inne” w wypadku przewozu zwłok poza granicami Prokuratury
(PGAM) oraz usługi przechowania zwłok (PZLP) jednak i tam są to wartości bardzo niskie. W
ramach oferowanych przez Firmę K. cen nie ma w ogóle przestrzeni na uwzględnienie
inflacji. W związku z tym, iż w ofercie nie uwzględniono czynnika inflacji, już
w chwili obecnej kluczowe założenia przyjęte do kalkulacji przez Firmę K. są całkowicie
nierealistyczne. Firma K.
przyjęła cenę netto paliwa na poziomie 4,81 zł netto, co
odpowiadało cenie paliwa na chwilę składania oferty, natomiast już dzisiaj jest
nierealistyczne. Oczywiście zmiana cen jest przewidywalna tylko do pewnego stopnia,
jednakże w sytuacji usług takich jak objęte postępowaniem (wycenianych ściśle po kosztach
wytworzenia, przy minimalnym zysku), w sytuacji relatywnie wysokiej inflacji i dużej
niepewności na rynkach, nie można abstrahować od czynnika inflacji dokonując ich wyceny.
Okoliczność ta wynika nie tylko z rozsądnej oceny rzeczywistości gospodarczej lecz także
znajduje
oparcie
w
Pzp,
gdzie
w art. 224 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp,
ustawodawca w kontekście badania rażąco niskiej ceny
nakazuje uwzględniać zmiany, które nastąpiły po wszczęciu postępowania w tym „istotną
zmianę cen rynkowych”.
Ad. 5.
Odwołujący zdaje sobie sprawę z tego, że zasadniczo wykonawca może
skalkulować w ofercie minimalny zysk. W tym postępowaniu występuje jednak szczególna
okoliczność polegająca na tym, że Firma K. zakłada osobiste wykonywanie wszystkich usług
objętych postępowaniem przez właściciela firmy Pana D.K.. Z kalkulacji wynika, że Pan D. K.
będzie (obok obowiązkowo zatrudnianego pracownika) wykonywał wszystkie przewozy
zwłok (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu), będzie w charakterze laboranta sekcyjnego
pomagał w sekcjach zwłok oraz osobiście wykonywał okazania. Wskazane
w kalkulacji koszty pracy właściciela firmy obejmują zaś jedynie składki ZUS. Zysk
skalkulowano natomiast w wypadku przewozu zwłok (tak WGAM jak i PGAM) na poziomie 1
grosza. Największy zysk przewidziano za usługę udostępnienia sali sekcyjnej wraz z
fachową pomocą i zysk ten wynosi 5 groszy. Odwołujący zarzuca, że całkowicie
nierealistyczne jest założenie w którym właściciel firmy Pan D. K. rzeczywiście pracuje w
systemie 24 godziny
na dobę, 7 dni w tygodniu osiągając wynagrodzenie w kwocie 1 lub 5
groszy za usługę.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie
odwołania w całości. Zamawiający wskazał, co następuje.
Wykonawca D. K.
zaoferował cenę brutto w wysokości 8 921,86 zł, która jest niższa o
ponad 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów
i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania (tj. od wartości 26 697,15 zł brutto) oraz
od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 (tj. od wartości 20 595,88 zł brutto). Zamawiającemu nie
były znane oczywiste okoliczności, które wyjaśniałyby taką rozbieżność, a tym samym
świadczyłyby, że zaoferowana cena dla części 2 nie jest ceną rażąco niską w rozumieniu
przepisów Pzp. Zaoferowana cena wydawała się rażąco niska w stosunku do przedmiotu
zamówienia i budziła wątpliwości zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi
z odrębnych przepisów.
W związku z powyższym zamawiający wezwał w dniu 25.02.2022 r. wykonawcę Usługi
Pogrzebowe „K.” do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia
ceny złożonej oferty w szczególności w zakresie (…).
W dniu 28.02.2022
r. wykonawca Usługi Pogrzebowe „K.” przedstawił szczegółową
kalkulację ceny oferty oraz przedłożył dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą
wycenę przedmiotu zamówienia i służą wykazaniu, jakie elementy mają wpływ na wysokość
ceny i w jaki sposób dokonano ich kalkulacji.
Złożone przez wykonawcę wyjaśnienia nie wskazywały jednak, w jaki sposób
skalkulowane zostały koszty osobowe w cenie usługi PRZEWÓZ ZWŁOK ludzkich (ryczałt-
WGAM) oraz PRZEWÓZ ZWŁOK ludzkich (km-PGAM) i czy pokrywają wszelkie wymagane
przepisami prawa koszty wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, w niedziele, święta,
koszty urlopów, zastępstw i inne pozapłacowe koszty pracy.
W związku z powyższym zamawiający w dniu 11.03.2022 r. wezwał wykonawcę Usługi
Pogrzebowe „K.” do złożenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny
w złożonej ofercie w zakresie przyjętego do kalkulacji wynagrodzenia pracowników.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie w dniu 15.03.2022 r. złożył dodatkowe wyjaśnienia
uszczegóławiające sposób kalkulacji wynagrodzenia pracowników w przedstawionej ofercie.
W ocenie z
amawiającego, którą niniejszym podtrzymuje, wyjaśnienia dotyczące
wyliczenia ceny w złożonej ofercie przedstawione przez wykonawcę Usługi Pogrzebowe „K.”
uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia i dają dostateczne podstawy do
uznania, że przedmiot zamówienia zostanie zrealizowany stosownie do wymagań
z
amawiającego
z należytą starannością.
Zamawiający wskazał, iż na podstawie Pzp zobowiązany był w pierwszej kolejności do
zbadania czy zaoferowane przez wykonawców ceny nie są się rażąco niskie w stosunku do
przedmiotu zamówienia lub czy nie budzą jego wątpliwości, co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia
lub wynikającymi z odrębnych przepisów. Zgodnie z art. 224 ust. 2 pkt 1) Pzp w przypadku,
gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od wartości
zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się
o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w art. 224 ust. 1 Pzp, chyba że rozbieżność wynika
z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia.
Wobec zaistn
ienia powyższych przesłanek zamawiający zobowiązany był wezwać
w
ykonawcę Usługi Pogrzebowe „K.” do przedstawienia szczegółowych wyjaśnień
w zakresie kalkulacji oferty i wypełnił obowiązek wysłania tego wezwania.
Zamawiający nie wymagał obliczenia ceny oferty w oparciu o konkretny algorytm jej
wyliczenia. Każdy z wykonawców uprawniony był więc do samodzielnej kalkulacji ceny
podanej w ofercie, biorąc pod uwagę zakres objęty przedmiotem zamówienia, wymagania
zawarte w SWZ oraz przepisy prawa.
Odwołujący bezpodstawnie formułuje zarzuty, jedynie w oparciu o własny sposób
kalkulacji ceny, uznając go za jedynie właściwy, co nie znajduje uzasadnienia w treści SWZ i
nie może być podstawą do odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę Usługi Pogrzebowe
„K.”.
1. Koszty osobowe -
zarzut zaniżenia wynagrodzeń za pracę.
Nie zasługuje na uwzględnienie argumentacja odwołującego, że wykonawca nie
uwzględnił w kalkulacji oferty wszystkich wynikających z kodeksu pracy kosztów zatrudnienia
pracownika dla usług objętych przedmiotem zamówienia (wykonywanych w systemie 24
godziny/dobę, 7 dni w tygodniu). Zgodnie z pkt III. 8. SWZ zamawiający wymagał od
wykonawcy, który przedstawi najkorzystniejszą ofertę, zatrudnienia na podstawie umowy o
pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, co najmniej 1 osoby wykonującą określone
czynności
związane
z wykonywaniem zamówienia w zakresie przewozu zwłok, tj. kierowanie pojazdem do
przewozu zwłok lub przenoszenie zwłok i szczątków ludzkich dla danej części zamówienia,
na którą przedstawił najkorzystniejszą ofertę, mając na uwadze, że wykonywanie tych
czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26
czerwca 1974 r. -
Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020r., poz. 1320 z późn. zm.), z co najmniej
minimalnym wynagrodzen
iem, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) oraz rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 14 września 2021 r. w sprawie wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. (Dz.U. z
2021 r., poz. 1690).
Jednak zgodnie z UWAGĄ nr 2 do ww. pkt III.8 SWZ wymóg określony
w ww. przepisie ustawy Pzp oraz postanowieniach SWZ dotyczy sytuacji, w której
w
ykonawca będzie posługiwał się do realizacji zamówienia personelem - zatrudniał osoby.
Natomiast w sytuacji, kiedy wykonawca
– osoba fizyczna/wspólnik spółki osobowej - będzie
sam wykonywał określone przez zamawiającego w SWZ czynności, może on wskazać siebie
samego w „Wykazie osób”, zamiast osoby zatrudnionej na umowę o pracę, co zostanie
uznane przez z
amawiającego za dopuszczalne, gdyż taki wykonawca (osoba) nie podlega
wymogowi (nie jest w stanie zrealizować wobec siebie wymogu) zatrudnienia personelu na
podstawie umowy o pracę.
W
obec powyższego, wykonawca wskazując właściciela firmy (D. K.) jako osobę
wykonująca powyższe czynności zwolniony został z obowiązku zatrudnienia pracownika na
podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy. Kalkulacja przedstawiona przez
w
ykonawcę w ocenie zamawiającego była zgodna z przepisami dotyczącymi kosztów pracy,
których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie
przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(Dz.U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi
związane jest realizowane zamówienie. Wykonawca przedstawił dokumenty potwierdzające
zatrudnianie więcej niż 1 pracownika (trzy umowy o pracę), umowę zlecenia oraz dowody
potwierdzające zgłoszenie ww. osób do ubezpieczeń społecznych. W tym stanie rzeczy
w
ykonawca jest w stanie tak ułożyć grafik personelu, by rzeczywiście nie ponosić kosztów
związanych z dodatkowym wynagrodzeniem z tytułu pracy w godzinach nocnych lub w dni
wolne od pracy. Zważywszy dodatkowo na udział przy tym D. K. i możliwość korzystania z
pracy własnej (co nie generuje dodatkowych kosztów), przy oszacowanej przez
z
amawiającego ilości zdarzeń (96 wyjazdów WGAM w ciągu 12 miesięcy, co wskazuje
tabela II w załączniku nr 1 do SWZ) nie jest konieczne ponoszenie przez wykonawcę
kosztów związanych z udziałem osób świadczących pracę na podstawie umowy o pracę w
wymiarze wyższym niż minimalne wynagrodzenie za pracę.
Koszty zużycia mediów (ceny za energię elektryczną, gaz, wodę i ścieki).
Zamawiający przeanalizował zarzuty dotyczące zaniżenia kosztów zużywanych przez
w
ykonawcę mediów i w ocenie zamawiającego zarzut ten nie znajduje potwierdzenia
względem kalkulacji D. K.. Wykonawca Usługi Pogrzebowe „K.” ujął w kalkulacji wyższe
stawki jednostkowe za dostawę wody i odprowadzanie ścieków niż stawki przywołane przez
o
dwołującego, a następnie je jeszcze dodatkowo ubruttowił +8%. Analogicznie, licząc
propor
cjonalnie, rzecz się ma z abonamentem. Podobnie w przypadku zużycia gazu,
w
ykonawca uwzględnił w kalkulacji cenę zakupu brutto (wliczając kwotę podatku VAT),
tymczasem wobec rozliczania się przez wykonawcę w cenach netto (czego dowodzi
doliczenie podatku do ceny całości usługi), w istocie wykonawca mógł uwzględniać przy
kalkulacji kosztów stawkę netto (pomijając kwotę VAT). Koszt zakupu energii elektrycznej
w
ykonawca policzył prawidłowo.
Co do każdego z powyższych mediów wykonawca wyliczył proporcjonalnie czas i ilość
jednostek niezbędnych do wykonania usługi i przydzielił proporcjonalną część ponoszonych
wydatków, w oparciu o przedłożone faktury za bieżące okresy rozliczeniowe. Dane źródłowe
i dok
umenty nie budziły wątpliwości co do ich rzetelności, a przedstawiona metoda
wyliczania kosztów w ocenie zamawiającego jest jedną z możliwych i dopuszczanych. W tym
stanie rzeczy uwzględniając, iż wykonawca przedstawił dane aktualne według stanu na dzień
s
kładania ofert oraz składanych wyjaśnień, brak jest podstaw do zakwestionowania
poprawności jego wyliczeń. Zarówno z odwołania, jak i z innych źródeł, zamawiającemu nie
są znane inne dane, jak też poziom cen naliczanych wykonawcy za późniejsze okresy,
niem
niej podstawą czynionych przez zamawiającego ustaleń nie mogą być same zarzuty
o
dwołującego czy ewentualne wątpliwości przedstawicieli zamawiającego, a jedynie dowody
(w tym dokumenty) wykazujące okoliczności przeciwne. Takich dokumentów nie
stwierdzono, w
związku z powyższym brak jest podstaw do zakwestionowania wyliczeń
wykonawcy.
Odwołujący nie podważył (zamawiający także nie znalazł podstaw do zakwestionowania)
wskazanych przez w
ykonawcę ilości mediów niezbędnych do wykonania zamówienia.
Wypada zatem z
auważyć, iż przełożenie kosztu zużytych mediów na cenę usługi jest
stosunkowo niewielkie. Tym samym nawet istotny wzrost cen mediów nie przekłada się przy
przedstawionym poziomie ich zużycia w istotny sposób na końcową cenę usługi.
Uwzględniając przy tym kalkulację ich zużycia i abonamentów według zawyżonej wartości
brutto (jedynie koszty energii w
ykonawca uwzględnił według wartości netto), założone przez
w
ykonawcę koszty zużycia mediów zawierają margines na ewentualny wzrost cen
jednostkowych w przyszłości.
Koszty nabycia materiałów.
Zamawiający nie podziela zarzutu odwołania, co do zaniżenia kosztów nabycia
materiałów przez wykonawcę. W treści SWZ nie określono szczegółowo wymagań, co do
materiałów niezbędnych do wykonywania zamówienia, w tym do wykonania sekcji zwłok; w
rezultacie wykonawcy byli uprawnieni do posługiwania się materiałami spełniającymi
minimalne wymogi, nie były to też materiały nabywane specjalnie na potrzeby wyłącznie
jednego zamówienia zamawiającego. Wykonawca D. K. do przedłożonej kalkulacji, a w
szczególności
w części „Materiały do sekcji” przedłożył dowody na poparcie wskazanych cen
w przedmiotowej kalkulacji w postaci faktur. Argumenty podnoszone, przez o
dwołującego
dot. przyjęcia do kalkulacji worka na zwłoki dziecięce są bezzasadne, gdyż po pierwsze na
fakturze zakupu nie wskazano, że jest to worek na zwłoki dziecięce, a po wtóre
przedstawiana faktura jest z listopada 2021 r. natomiast oferta firmy KON-TRAKT
przedłożona przez odwołującego datowana jest na marzec 2022 r. Nie sposób nie zauważyć,
że cena materiału może ulegać zmianom w czasie i przedmiotowe worki w listopadzie były
jednak tańsze; inną możliwością jest przysługiwanie wykonawcy większych upustów u
sprzedawcy niż odwołujący. Analogicznie, zamawiający ponownie wskazuje, iż nie określał
szczegółowo w SWZ wymagań, co do materiałów niezbędnych do wykonywania zamówienia
w tym do ilości i rodzaju stosowanych fartuchów. Zgodnie z przywołanym wielokrotnie przez
z
amawiającego w SWZ rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 10
kwietnia 1972r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach anatomii
patologicznej,
w
prosekturach
oraz
w pracowniach histopatologicznych i histochemiczn
ych (Dz. U. z 1972 r. Nr 17, poz. 123), §
18, ust. 1: „Pracownicy zakładu (pracowni), jak też inne osoby wchodzące na salę sekcyjną
obowiązani są przed wejściem włożyć fartuch i kalosze przeznaczone tylko do użytku na sali
sekcyjnej, a po opuszczeniu sali
zdjąć fartuch i kalosze oraz umyć ręce”. Zatem zamawiający
stoi na stanowisku, iż wykonawca właściwie skalkulował koszty materiałów niezbędnych do
wykonywania zamówienia i brak podstaw do zakwestionowania tych wyliczeń.
Uwzględnienie inflacji w cenie oferty.
Zamawiający nie znajduje podstaw do uwzględniania zarzutu, że wykonawca nie
uwzględnił inflacji przy kalkulacji ceny ofertowej. Należy wskazać, iż inflacja jest stałym
zjawiskiem
w gospodarce, co nie oznacza możliwości trafnego przewidzenia jej wysokości. W
odniesieniu do etapu po zawarciu umowy w
ykonawca może co najwyżej opierać się na
prognozach, które dopiero zostaną zweryfikowane. Zarówno wykonawca, jak i zamawiający,
nie dysponują możliwością pewnego wytypowania jej wysokości, zwłaszcza w kontekście
zaplanowanym pierwotnie na 24 miesiące okresie realizacji umowy. Nawet szacowane
obecnie wzrosty tego wskaźnika nie oznaczają, iż po okresie rosnącej inflacji nastąpi jej
zahamowanie,
a
nawet
(w przypadku recesji) deflacja. Ponadto, wszelkie oficjal
ne wskaźniki inflacji dotyczą
pewnego koszyka dóbr i usług, natomiast nie da się przewidzieć czy i które z konkretnych
kosztów wykonawcy ulegną proporcjonalnie takim samym wzrostom co pozostałe koszty
utrzymania. W rezultacie jest kwestią decyzji wykonawcy czy pozyskuje zamówienia przy
wyższej marży lub niższej, natomiast nie da się w ujęciu liczbowym adekwatnie podać
marginesu zabezpieczającego wykonawcę przed skutkami inflacji. Analogicznie, w
przypadku wystąpienia deflacji, zamawiający również nie będzie miał możliwości
renegocjowania
ceny
w dół, a wykonawca może osiągnąć zysk wyższy niż pierwotnie planowany.
Podsumowując, zamawiający nie jest w stanie zakwestionować oferty wykonawcy, jako
zawierającą rażąco niską cenę z uwagi na nieuwzględnienie przyszłej inflacji, w sytuacji gdy
nie ma obiektywnych i weryfikowalnych danych pozwalających wyliczyć tę inflację w sposób
pewny.
5. Kalkulacja zysku na poziomie minimalnym.
Zamawiający po przeanalizowaniu zarzutu odwołującego kwestionuje zasadność
argumentacji, co do wyliczenia zysku przez w
ykonawcę w sposób potwierdzający rażąco
niską cenę oferty wykonawcy. W szczególności, nie jest rolą zamawiającego wskazywać
adekwatny poziom zysku danego w
ykonawcy. Zamawiający zobowiązany jest badać czy w
ofercie zawarto cenę rażąco niską, ani czy złożenie oferty nie stanowi czynu nieuczciwej
konkurencji.
W przypadku złożenia oferty przez wykonawcę, w której wykazano matematycznie
nieznaczny, ale zysk, z
amawiający nie może uznać jej z tego tytułu za przejaw nieuczciwej
konkurencji czy ceny oferty za rażąco niską. Nie istnieje bowiem jeden adekwatny poziom
zysku satysfakcjonujący różnych wykonawców. Istotą natomiast systemu zamówień
publicznych jest możliwie oszczędne gospodarowanie publicznymi środkami. Nie znajdują
przy tym podstaw w zgromadzonym w postępowaniu materiale twierdzenia odwołującego,
jakoby w
ykonawca „zakładał osobiste wykonywanie wszystkich usług”. Nie da się takiego
założenia wyprowadzić z żadnego dokumentu wykonawcy. Brak jest podstaw do twierdzenia,
iż „D. K. będzie wykonywał wszystkie przewozy zwłok 24 godziny na dobę, 7 dni
w tygodniu” obok „obowiązkowo zatrudnianego pracownika”. Szczegółowe uwagi
przedstawiono w pkt. 1 powyżej: zamawiający wprost w uwadze 2 do pkt. III.8 SWZ
przewidział możliwość zastępowania wymaganego pracownika przez wykonawcę, co
oznacza że drugą osobą wykonującą czynności może być np. zleceniobiorca. Natomiast
usługa będąca przedmiotem odwołania nie jest usługą o charakterze ciągłym (świadczoną
24h na dobę, 7 dni w tygodniu) lecz usługą ad hoc, wykonywaną według zgłoszonego
zapotrzebowania. Jak już wskazywano, niewielka ilość zdarzeń wymagających udziału
pracownika pozwala na sporadyczne zastępowanie (kilkukrotnie) przez wykonawcę, a przy
zapotrzebowaniu w porze dziennej i w dni robocze może być wykonywana przez
pracowników, wynagradzanych według minimalnej stawki wynagrodzenia.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 528 ustawy Pzp.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowe
go zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1
ustawy Pzp,
co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
Zgodnie z przepisem art. 226 ust. 1 ustawy Pzp, z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Art. 224 ust. 6
ustawy Pzp stanowi, iż odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega
oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
W przedmiotowym postępowaniu nie ulega wątpliwości, iż zachodziły przesłanki
ustawowe do zastosowania procedury wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień w
zakresie ceny oferty, pod kątem jej badania, czy nie jest ona rażąco niską ceną (RNC).
Okoliczność ta nie była kwestionowana przez strony i uczestnika postępowania
odwoławczego.
Tym samym, ocenie Izby podlegały wyjaśnienia złożone przez przystępującego, w
ramach wezwania zamawiającego.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne. Izba w
całości podziela argumentację prezentowaną przez zamawiającego i przystępującego.
Wskazać bowiem należy, iż na wezwanie zamawiającego z dnia 25 lutego oraz 11 marca
2022 roku, przystępujący złożył szczegółowe wyjaśnienia dotyczące ceny oferty, w rozbiciu
na jej poszczególne elementy składowe. Wyjaśnienia odnoszą się w szczegółach do pozycji
cen oferty dotyczących: przechowywania zwłok ludzkich w prosektorium, przewozu zwłok
ludzkich w granicach administracyjnych miasta jak i poza granicami administracyjnymi
miasta, udostepnienia jednorazowego sali sekcyjnej,
przewozu próbek do badań oraz do
materiałów, jakie należało uwzględnić do realizacji zamówienia. Przystępujący dokonał
szczegółowych wyliczeń, w których odniósł się do konkretnie ponoszonych kosztów, w tym
tych
związanych
z mediami (energia elektryczna, gaz,
dostawa wody i odprowadzenie ścieków), kosztami
osobowymi (pracowniczymi),
kosztami paliwa i innymi, które są niezbędne do prawidłowej
realizacji zamówienia. Przystępujący składając rzeczone wyjaśnienia poparł je stosownymi
dowodami, w tym fakturami za media
, umowami o pracę, umową zlecenia, fakturami za
materiały (fartuchy, worki na zwłoki).
W ocenie Izby, złożone wyjaśnienia odpowiadają dyspozycji przepisu art. 224 ustawy Pzp.
Wszystkie te elementy, które w ocenie przystępującego będą generowały określone koszty,
wydają się na rozsądnym poziomie, są spójne, logiczne, rzetelne i oparte o dotychczasowe
doświadczenie wykonawcy, uwzględniające charakter świadczonej usługi.
Zarzuty odwołującego należało ocenić, jako postawione z dużą dozą dowolności, oparte
na domniemaniach przyszłych i niepewnych. Wskazać bowiem należy, iż przystępujący
swoją kalkulację ceny oferty, a co za tym idzie udzielając wyjaśnień zamawiającemu, oparł
(w zakresie kosztów związanych z mediami) o dotychczas ponoszone koszty, na dowód
czego przedłożył stosowne faktury. Wywodzenie odwołującego, iż rzeczone koszty winny
być znacznie wyższe opiera się głównie o cenniki taryf stosownych operatorów (dowody nr 1,
i 3)
, które obowiązują po terminie składania ofert, tym samym nie mogły być uwzględnione
przez przystępującego na dzień składania ofert. Dowody bez znaczenia dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Koszty pracownicze zostały wyliczone przez przystępującego przy uwzględnieniu,
że większość czynności będzie świadczona przez samego przedsiębiorcę, prowadzącego
jednoosobową działalność gospodarczą. Oczywiście, do części prac będzie wykorzystywał
swoich pracowników, jednakże z uwagi na okoliczność, iż część z nich świadczy pracę na
podstawie umowy zlecenia, to wykluczone s
ą koszty związane z dodatkowym
wynagrodzeniem związanym z pracą w porze nocnej, czy w święta. Na uwagę zasługuje
tutaj również fakt, iż charakter zamówienia nie jest związany ze stałą obsługą
zamawiającego, bowiem zamówienie realizowane jest w ramach bieżących potrzeb
za
mawiającego, w trybie tzw. ad-hoc, co również ma znaczenie w kalkulacji ceny ofertowej.
W zakresie ceny za worki na zwłoki, wskazać należy, iż przystępujący do wyjaśnień
załączył fakturę na zakup tego rodzaju materiału. Okoliczność, iż odwołujący zaopatruje się
w ten materiał w innej cenie (nawet u tego samego dostawcy) nie powoduje jeszcze, że
ofertę przystępującego, w tym zakresie uznać należy za rażąco niską. Są to bowiem typowe
dla rynku zachowania konkurencji oparte
o wypracowaną współpracę z innymi podmiotami.
Odnośnie argumentacji dotyczącej ceny za fartuch do sekcji zwłok, to podnieść należy,
iż zamawiający w treści SWZ nie postawił żadnych dodatkowych wymagań odnośnie typu
oferowanego fartucha. W związku z tym niezasadne jest twierdzenie odwołującego,
że koniecznym było zaoferowanie fartucha, takiego jaki zaoferował odwołujący. Prawidłowe
odczytywanie treści SWZ daje w niektórych przypadkach przewagę konkurencyjną, która
z kolei znajduje swoje przełożenie na uzyskanie zamówienia. Ponadto wskazać należy,
iż odwołujący nie kwestionował ceny fartucha, a jedynie możliwość jego zastosowania,
co w okolicznościach przedmiotowej sprawy wydaje się oczywiste. W związku z powyższym,
dowód (nr 4) złożony przez odwołującego (próbka fartucha), jest bez znaczenia dla
rozstrzygnięcia sprawy.
Odnośnie zarzut dotyczącego czynnika inflacyjnego to podnieść należy, iż każdy
z wykonawców, świadczących tego typu usługi, kalkuluje koszty w sposób charakterystyczny
i wyłączny dla tego wykonawcy. Nie wszystkie koszty mają tożsamy charakter z innymi
wykonawcami, co pozwala wykonawcy na zindywidualizowane
podejście do realizacji
zamówienia, co w konsekwencji daje wymierny efekt w postaci uzyskania zamówienia
publicznego oraz osiągnięcie zakładanego zysku. Nie jest zasadne kwestionowanie zysku,
jaki przewidział wykonawca, gdyż w tym zakresie jest to subiektywna, oparta o realia
rynkowe decyzja wykonawcy.
Wskaźniki inflacji mają na tyle nieprzewidywalny charakter, że
nie sposób ustalić, jaki będzie ich poziom w przyszłości i stawianie zarzutów w tym zakresie
zdaje się bezzasadne. Tym samym za niezasadne jest powoływanie się przez odwołującego
na dowód (nr 5) tj. wydruk ze strony GUS, gdyż odwołuje się on do elementów kalkulacji nie
objętych wskaźnikami przyjętymi do ustalania poziomu inflacji. Dowód bez znaczenia dla
rozstrzygnięcia sprawy.
Izba przy wydaniu orzeczenia nie brała pod uwagę dowodów ( 1 i 2) zgłoszonych przez
przystępującego, gdyż dowód nr 1 - nie dotyczy przedmiotu sporu, dowód nr 2 – faktura
wystawiona jest na innego wykonawcę niż przystępujący.
Natomiast d
owód nr 3 – oferta – jest wystawiona dla przystępującego i potwierdza
wysokość cen za worki na zwłoki, które może uzyskać (uzyskał) wykonawca (przystępujący)
w tym postępowaniu. Dowód potwierdza okoliczności na jakie został powołany.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575
ustawy Pzp
oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz.
Przewodniczący:
…………………………