Sygn. akt: KIO 814/22
POSTANOWIENIE
z dnia 8 kwietnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 8 kwietnia 2022 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21
marca 2022 r. przez wykonawcę J. W. Autorska Pracownia Projektowa z siedzibą w
Krakowie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Zamek Królewski na
Wawelu
– Państwowe Zbiory Sztuki z siedzibą w Krakowie
przy udziale wykonawcy S. P.
Architekt z siedzibą w Krakowie zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 814/22 po stronie
Zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na
rzecz wykonawcy J. W. Autorska Pracownia Projektowa
z siedzibą w Krakowie kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90 %
uiszczonego wpisu,
Stosownie do art. 579 ust.1 i
580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący……………………
Sygn. akt: KIO 814/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki z siedzibą w
Krakowie wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie
konkursu p
od nazwą: „Wawel Podziemny – udostępnienie rezerwatów archeologicznych w
obrębie międzymurza” , numer referencyjny Zamawiającego: DZZP-282-41/21.
Przedmiotowe zamówienie zostało ogłoszone w dniu 24 grudnia 2021 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem: Dz.U./S S250 664113-2021-PL.
W dniu 11 marca 2022 r. Odwołujący: J. W. Autorska Pracownia Projektowa powziął
wiadomość o wyniku konkursu architektonicznego i przyznaniu I nagrody pracy o numerze
428 i nie podleganiu ocenie pracy Odwołującego o numerze 147.
Nie zgadzając się z takim wynikiem konkursu Odwołujący w dniu 21 marca 2022 r.
wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od niezgodnych z przepisami
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz.
1129 wraz ze zm
.), zwanej dalej ustawą Pzp lub p.z.p., czynności i zaniechań
Zamawiającego, jakie ten podjął, względnie zaniechał ich podjęcia w prowadzonym przez
siebie postępowaniu konkursowym w oparciu o przepisy art. 325-358 p.z.p., jako konkurs
ograniczony o numerze referencyjnym DZZP-282-
41/21, o wartości szacunkowej wyższej,
niż kwota 214.000 euro netto, pn.: „Wawel Podziemny – udostępnienie rezerwatów
archeologicznych w obrębie międzymurza”, polegających na:
(i)
uznaniu, że nie podlega ocenie na podstawie przepisu art. 345 ust. 2 p.z.p.
praca Odwołującego, bez jednoczesnego podania uzasadnienia prawnego i faktycznego, do
którego Zamawiający jest obowiązany na podstawie przepisów Prawa zamówień
publicznych. Zamawiający w jednym zdaniu zacytował tylko fragment przepisu art. 345 ust. 2
p.z.p.
– „Praca nieodpowiadająca ogłoszeniu o konkursie lub regulaminowi konkursu”;
(ii)
przeprowadzeniu przez Zamawiającego konkursu ograniczonego w sposób
prowadzący do naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
Wykonawców;
(iii)
wyborze w konkursie ograniczonym, jako najkorzystniejszej pracy o numerze
428, która została zatwierdzona przez powołany przez Zamawiającego Sąd Konkursowy.
Zamawiającemu zarzucił naruszenie przepisów ustawy Pzp, które to naruszenie
miało istotny wpływ na wynik postępowania konkursowego ograniczonego, tj.:
(i)
art. 345 ust. 2 p.z.p., a to poprzez dokonanie oceny pracy konkursowej nr 428,
podczas gdy praca ta nie spełnia następujących warunków Regulaminu:
a.
brak dołączenia do pracy Studium krajobrazowego (pkt 2.2.a Rozdziału IV
Regulaminu),
b.
brak dołączenia do pracy charakterystycznych rzędnych wysokościowych (pkt
2.2.b Rozdziału IV Regulaminu), podczas gdy wymienione powyżej niezgodności winny
doprowadzić do zaniechania oceny tej pracy przez Sąd Konkursowy;
(ii)
art. 345 ust. 2 p.z.p., a to poprzez zaniechanie dokonania oceny pracy
konkursowej nr 147, podczas gdy praca ta była zgodna z przepisami Prawa zamówień
publicznych, odpowiadała ogłoszeniu o konkursie i Regulaminowi konkursu, a także została
złożona w przewidzianym w ogłoszeniu terminie, a wspomniane przez Zamawiającego
„rozwiązania przestrzenne i funkcjonalne niezgodne z Regulaminem” nie znajdują swojego
odzwierciedlenia w złożonej przez Odwołującego pracy konkursowej;
(iii)
art. 347 ust. 2 p.z.p., a to poprzez zaniechanie określenia kryteriów oceny prac
konkursow
ych w sposób jednoznaczny i zrozumiały, co doprowadziło do rozbieżności
interpretacyjnych w odniesieniu do warunków konkursu i oczekiwanych przez
Zamaw
iającego rozwiązań architektonicznych;
(iv)
art. 348 ust. 1 p.z.p., a to poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do
złożenia wyjaśnień, które mogły być pomocne w ocenie przygotowanej przez niego pracy
konkursowej, a w szczególności pomogłyby rozwiać ewentualne wątpliwości co do
zasadności zastosowanych przez Odwołującego rozwiązań architektonicznych.
Mając na uwadze powyższe zarzuty, wnosił o:
uwzględnienie odwołania w całości;
nakazanie unieważnienia czynności Zamawiającego, polegającej na wyborze
pracy konkursowej;
nakazanie powtórzenia czynności obejmującej ocenę prac konkursowych,
które prawidłowo wpłynęły przed upływem terminu wskazanym przez Zamawiającego;
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym
również uzasadnionymi kosztami Odwołującego związanymi z udziałem w postępowaniu
odwoławczym pełnomocnika procesowego w kwocie 3.600,00 zł.
Izba zważyła, co następuje.
W dniu 7 kwietnia
2022r. przed wyznaczoną rozprawą do Krajowej Izby Odwoławczej
wpłynęło oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania.
Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 568 pkt 1 w związku z
art.520 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021
r., poz. 1129 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp, postanowiła postępowanie odwoławcze
w niniejszej sprawie umorzyć.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wys
okości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
Izba postanowiła zwrócić na rzecz Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Ze wskazanych
przepisów wynika, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania przed otwarciem
rozprawy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin
rozprawy lub posiedzenia z ud
ziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego -
odwołującemu zwraca się 90% wpisu; w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej
90% jego wartości.
Wobec po
wyższego, na podstawie art.553 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku w oparciu o przepis
art.575 i 576 ustawy Pzp w związku z przepisem § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia
Prezesa Rady Ministr
ów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący……………………