Sygn. akt KIO 810/22
POSTANOWIENIE
z dnia 5 kwietnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
po
rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu
5 kwietnia 2022
r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
21 marca 2022 r. przez wykonawc
ę M. G. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą M. G. Ekodren – Naturalne Systemy Oczyszczania, ul. Penelopy 17, 03-642
Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miasto i Gminę
Ostrzeszów, ul. Zamkowa 31, 63-500 Ostrzeszów
przy udziale wykonawcy A. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ALU
– MIX Firma Inwestycji Budowlanych A. M., ul. Gołdapska 31, 19-400 Olecko
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy M. G. prowad
zącego działalność gospodarczą pod firmą M. G. Ekodren
– Naturalne Systemy Oczyszczania, ul. Penelopy 17, 03-642 Warszawa kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej wniesiony wpis.
Stosownie do art. 579 u
st.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 810/22
UZASADNIENIE
Miasto i Gmina Ostrzeszów, zwane dalej „Zamawiającym”, prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Zaprojektowanie, dostawa, budowa i
uruchomienie
Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków w miejscowości
Rogaszyce, gmina Ostrzeszów”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 1 marca 2022 r., poz. 00071844.
W dniu 21 marca 2022 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca M. G.
prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą M. G. Ekodren – Naturalne Systemy Oczyszczania z
siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie od czynności
podjętych przez Zamawiającego polegających na:
sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób niezgodny z przepisem art. 99
ust. 1 ustawy Pzp, tj. w sposób niejednoznaczny i niepełny;
sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób niezgodny z przepisem art. 99
ust. 2 ustawy Pzp
, tj. w sposób nieproporcjonalny do jego wartości i celów;
sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób niezgodny z przepisem art.
101 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp w zw. z art. 101 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, tj. w
sposób niezgodny z właściwymi normami regulującymi przedmiot zamówienia;
ustanowieniu warunków udziału w postępowaniu w sposób niezgodny z przepisem
art. 112 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp
, tj. w sposób
nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia;
5. przedst
awieniu wymogu złożenia przedmiotowych środków dowodowych, które nie
istnieją lub są niezgodne z właściwymi przepisami.
ewentualnie, jeżeli termin rozprawy w Krajowej Izbie Odwoławczej zostałby ustalony po
otwarciu ofert w Postępowaniu oraz gdyby nie doszło do unieważnienia postępowania:
zaniechaniu unieważnienia postępowania na podstawie przepisu art. 255 pkt 6
ustawy Pzp
z uwagi na fakt, iż postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia
wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez sporządzenie opisu
przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niepełny, podczas gdy
obowiązkiem Zamawiającego jest doprowadzenie do sporządzenia takiego opisu
przedmiotu zamówienia, który nie będzie wewnętrznie sprzeczny i będzie pozwalał
wykonawcy na prawidłowe sporządzenie oferty oraz będzie przedstawiał rzetelnie
wymagania dotyczące realizacji przedmiotu zamówienia;
2) art. 99 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez sporządzenie opisu
przedmiotu zamówienia w sposób nieproporcjonalny do jego wartości i celów,
podczas gdy
obowiązkiem Zamawiającego jest sporządzenie takiego opisu
przedmiotu zamówienia, który będzie stanowił wyraz prawdziwych i uzasadnionych
potrzeb Zamawiającego, jednocześnie zgodnych z przepisami;
3) art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp w zw. z art. 101 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z
art. 16 ustawy Pzp
poprzez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia poprzez
odesłanie do normy i wskazanie w opisie przedmiotu zamówienia określonych
element
ów dotyczących realizacji postanowień normy, podczas gdy wymogi
wynikające wprost z właściwej normy są odmienne aniżeli uczynił to Zamawiający w
opisie prze
dmiotu zamówienia;
4) art. 112 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy
Pzp
poprzez przygotowanie warunków udziału w postępowaniu w sposób
nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, podczas gdy ustawa Pzp wprost
nakazuje us
tanowienie warunków udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny
do przedmiotu zamówienia;
5) art. 106 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez wymóg złożenia
przedmiotowych środków dowodowych, które nie istnieją lub nie są zgodne z
właściwymi przepisami, podczas gdy obowiązkiem Zamawiającego jest
doprowadzenie do takiej sytuacji, w której wykonawcy będą mogli prawidłowo złożyć
przedmiotowe środki dowodowe;
ewentualnie
6) przepisu art. 255 pkt 6 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
unieważnienia postępowania z uwagi na wadę postępowania uniemożliwiająca
zawarcie ważnej umowy, podczas gdy Zamawiający winien unieważnić
postępowanie, gdyż w sposób oczywisty zostały naruszone przepisy ustawy Pzp przy
sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia.
Odwołujący wniósł o merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą
niniejszego odwołania i jego uwzględnienie w całości, dopuszczenie i przeprowadzenie
dowodów z dokumentacji postępowania, a także dowodów, które zostaną powołane i
przedłożone na rozprawie, nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji SWZ w
sposób zgodny z treścią odwołania, ewentualnie nakazanie Zamawiającemu dokonania
czynności unieważnienia postępowania, oraz zasądzenie od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego,
według norm przypisanych.
W dniu 23 marca 2022 r.,
że informacja o wniesieniu odwołania została przekazana
wykonawcom poprzez zamieszczenie na stronie prowadzonego
postępowania.
W dniu 25 marca 2022 r. (pismem z tej samej daty) d
o postępowania odwoławczego,
po stronie Zamawiającego, zgłosił przystąpienie A. M. prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą ALU-MIX Firma Inwestycji Budowlanych A. M. z siedzibą w Olecku.
W dniu 29 marca 2022 r. (pismem z dnia 28 marca 2022 r.) do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło pismo, w którym Zamawiający wskazał, że dnia 28 marca 2022 r.
unieważnił przedmiotowe postępowanie na podstawie art. 255 pkt 2 ustawy Pzp, dodając że
wob
ec unieważnienia postępowania odpadł substrat zaskarżenia i postępowanie
odwoławcze powinno zostać unieważnione na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp, zgodnie
z którym Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku
stwierdzenia,
że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne. Powyższe potwierdza postanowienie Izby z dnia z 11 października 2021 r.,
KIO 2634/21,
w którym podniesiono, że „zaskarżenie czynności, która w kształcie
wskazanym w odwołaniu już nie istnieje, nie daje podstaw Izbie do stwierdzenia naruszenia
przepisów przez Zamawiającego i nie może być podstawą do wydania orzeczenia
merytorycznego. Uznać w takiej sytuacji w ocenie składu orzekającego Izby należy, iż
prowadzenie dalszego postępowania odwoławczego jest bezcelowe, czyli jak stanowi
przepisu ustawy Pzp -
zbędne. Jest to nowa przesłanka umożliwiająca umorzenie
postępowania odwoławczego.”.
Odwołujący pismem z dnia 4 kwietnia 2022 r. (wpływ pisma do Krajowej Izby
Odwoławczej w tej samej dacie) wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego na
podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp oraz zniesienie terminu rozprawy, wskazując iż
Zamawiający w dniu 28 marca 2022 r. dokonał czynności unieważnienia postępowania o
udzielenie zamówienia.
Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła co następuje.
Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
Izba umarza postępowanie odwoławcze, w
formie
postanowienia w przypadku (…) stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z
innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.”. Zgodnie ze stanowiskiem doktryny „Podstawą
do umorzenia postępowania jest również stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się
z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie
sytuacje chodzi. Z pewnością dyspozycją przepisu objęte będą sytuacje utraty bytu
prawnego przez stronę odwołania, na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się
również, że podstawa umorzenia zaistnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy
unieważni postępowanie, wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu
zaskarżeniu w drodze odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.”
(Komen
tarz Prawo Zamówień Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C.
H. Beck, W-wa 2021, str. 1236).
Wobec
ustalenia, że przedmiotem tego odwołania jest opis przedmiotu zamówienia
oraz treść Specyfikacji Warunków Zamówienia, w postępowaniu złożono już oferty i w
konsekwencji (wszystkie oferty podlegały odrzuceniu) unieważniono postępowanie o
udzielenie zamówienia, której to czynności Zamawiający dokonał w dniu 28 marca 2022 r. na
podstawie art. 255 pkt 2 ustawy Pzp
stwierdzić należy, że zaistniały niezbędne przesłanki
skutkujące umorzeniem postępowania, o których mowa w art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. Skoro
bowiem
Zamawiający unieważnił postępowanie, spór stał się bezprzedmiotowy.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020
r, poz. 2437)
z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego
przez Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się
wzajemnie, a
przez art. 574 ustawy Pzp należy rozumieć, że Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu uiszczonego wpisu w wysokości 10 000 zł 00 gr, o czym orzeczono w pkt 2
sentencji orzeczenia.
Przewodniczący:
………………………