Sygn. akt: KIO 783/22
POSTANOWIENIE
z dnia 5 kwietnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników w dniu 5
kwietnia
2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 21 marca 2022 r. przez wykonawcę LS Complex Sp. z o.o. z siedzibą
w Lublinie
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Urzędów
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść koszty postępowania odwoławczego wzajemnie i nakazać zwrot z
rac
hunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy LS Complex Sp. z o.o. z
siedzibą w Lublinie kwoty 10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy)
stanow
iącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.) na niniejsze
postanowienie - w terminie 14 dni o
d dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:………………………..
Sygn. akt: KIO 783/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Gmina Urzędów wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pod nazwą: Budowa i modernizacja infrastruktury drogowej w Gminie Urzędów’’,
znak sprawy nadany przez
Zamawiającego: ZP:271.2.2022, ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2022/BZP 000260058/01 w
dniu 19 stycznia 2022 r.
W dniu 15 marca 2022 r.
Zamawiający poinformował Odwołującego: LS Complex Sp.
z o.o. z s
iedzibą w Lublinie o dokonaniu czynności odrzucenia jego oferty oraz o dokonaniu
wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawcy WOD-BUD.
Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego Odwołujący w dniu 21
marc
a 2022 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając mu:
I.
naruszenie art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit b)
ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.), zwanej ustawą
Pzp
i § 9 ust. 1 pkt 1) Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dn. 23
grudnia 20
20 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów i
oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U. 2020 poz. 2415 ze zm.),
popr
zez ich niewłaściwe zastosowanie polegające na przyjęciu przez Zamawiającego, że LS
Complex n
ie spełnił warunków udziału w Postępowaniu określonych w Rozdziale II ust. 7 pkt.
4 lit. a) S
pecyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ) tj. nie wykazał doświadczenia w
realizacji co najmniej dwóch kontraktów (robót budowlanych) polegających na przebudowie,
budowie, modernizacji, remoncie dróg, o wartości nie mniejszej niż 1 500 000 złotych każdy,
w okresie ostatnich pięciu lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym
okresie, ponieważ roboty wskazane przez LS COMPLEX w ocenie Zamawiającego nie
zostały należycie wykonane, co skutkowało odrzuceniem przez Zamawiającego oferty LS
Complex,
II.
naruszenie art. 128 § 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez
Zamawiającego zwrócenia się do Powiatu Opolskiego o informacje lub dokumenty należycie
wyja
śniające:
a.
wewnętrzne rozbieżności w piśmie tego powiatu z dnia 02.03.2022 r. w którym
to piśmie Powiat Opolski równocześnie oświadczył, że LS COMPLEX wykonał roboty w
ramach wskazanego tam zamówienia zgodnie ze stosowną dokumentacją (akapit pierwszy),
by
następnie zakwestionować pomyślny przebieg współpracy pomiędzy LS COMPLEX
Powiatem Opolskim
(akapit drugi), a także
b.
rozbieżność treści wyżej wskazanego pisma z dnia 02.03.2022 r. z protokołem
odbioru końcowego robót z dn. 27 października 2021 r. który został sporządzony wspólnie
przez Powiat Opolski (jako Zamawiającego) i LS Complex (jako Wykonawcę), co
Zamawiający powinien był uczynić w ramach badania i oceny złożonych ofert.
W związku z powyżej postawionymi zarzutami, wnosił o:
merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą niniejszego
odwołania i jego uwzględnienie,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji Postępowania, a
także dowodów wskazanych w treści niniejszego odwołania oraz dowodów, które zostaną
powołane i przedłożone na rozprawie,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności Zamawiającego
polegającej na wyborze oferty najkorzystniejszej, nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności Zamawiającego polegającej na wykluczeniu LS COMPLEX z Postępowania, oraz
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego, według norm
przepisanych na podstawie p
rzedłożonej faktury VAT.
Izba zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron stwierdziła, że postępowanie odwoławcze należało umorzyć na
podstawie przepisu art. 522 ust.1 u
stawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publiczn
ych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp.
W dniu 1 kwietnia
2022 r. przed wyznaczoną rozprawą do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło oświadczenie Zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów
przedstawionych
w odwołaniu.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art.525 ust. 1 cyt. ustawy Pzp
Wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od
dnia otrzymania kopii od
wołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w
uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje.
Izba ustaliła, że w niniejszej sprawie zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego nie zostało dokonane.
Zgodnie z art.522 ust.1 ustawy Pzp
w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść przepisu art.574 i
576 ustawy Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
Ze wskazanych przepisów wynika, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się
wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do
postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.568 pkt 3 w związku z art. 522 ust.1
zd.1 ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:………………………..