Sygn. akt: KIO 745/22
WYROK
z dnia 5 kwietnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie dnia 4 kwietnia 2022 r. w
Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej dnia 15 marca 2022 r. przez odwołującego Joksa
Sp. z o. o. z siedzibą w Pszowie, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S. A. z siedzibą w Bytomiu
przy udziale wykonawcy Tre
e Capital Sp. z o.o., ul. Łubna 50 C, 05-532 Baniocha
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy
złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 745/22
Uzasadnienie
Zamawiający - Spółka Restrukturyzacji Kopalń S. A. z siedzibą w Bytomiu, dalej jako:
„Zamawiający”, prowadzi postępowanie w trybie podstawowym, w oparciu o art. 275 pkt 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz.
1129), dalej jako: „ustawa PZP”, na rozbiórkę obiektów budowlanych Zakładu Mechanicznej
Przeróbki Węgla na terenie SRK S.A. Oddział KWK „Makoszowy” w Zabrzu.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 3
lutego 2021 r. pod numerem 2021/BZP 00005202/01.
W dniu 15 marca 2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Joksa Sp. z o. o. z siedzibą w Pszowie, w którym zarzucił on Zamawiającemu
naruszenie:
1) art. 239 ust. 1 ustawy PZP, poprzez dokonanie wyboru oferty wykonawcy Tree Capital
jako oferty najkorzystniejszej, podczas gdy oferta ww. wykonawcy podlega odrzuceniu;
2) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy PZP i art. 224 ust. 6 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3
ustawy PZP, poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Tree Capital jako zawierającej rażąco
niską cenę, podczas gdy treść udzielonych przez ww. wykonawcę wyjaśnień potwierdza, że
oferta zawiera rażąco niską cenę z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu niniejszego
odwołania, w wyniku czego doszło do zaniechania przeprowadzenia postępowania o
udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości;
3) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Tree Capital,
której treść jest niezgodna z warunkami zamówienia – w zakresie w jakim „Szczegółowa
kalkulacja kosztów” (Załącznik nr 5 do Formularza Ofertowego) jest niezgodna z
przedmiarem robót.
W związku z postawionymi zarzutami Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, dokonania odrzucenia oferty
wykonawcy Tree Capital oraz powtórzenia czynności oceny ofert i wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Argume
ntując postawione przez siebie zarzuty, Odwołujący wskazywał, że w dniu 25
listopada 2021 r. Zamawiający skierował do Tree Capital wezwanie do złożenia wyjaśnień w
zakresie rażąco niskiej ceny. Pismo zawierało wzmiankę o konieczności złożenia wyjaśnień
dot
yczących sposobu wyliczenia ceny oferty wraz z dowodami, które miały dotyczyć w
szczególności: kosztów poniesionych w związku z zatrudnieniem pracowników, kosztów
związanych z użyciem i pozyskaniem sprzętu, którym wykonawca zamierza realizować
zamówienie, kosztów zakupu urządzeń i materiałów oraz kosztów w utylizacji odpadów
powstałych podczas prowadzenia robót.
Ponadto, Zamawiający sformułował szereg szczegółowych pytań dotyczących informacji na
temat uwzględnienia w cenie oferty szeregu elementów mających wpływ na jej wartość, jak
np. pyt
anie dotyczące zgodności z przepisami w zakresie kosztów pracy, pytanie dotyczące
uwzględnienia w ofercie ryzyk związanych z realizacją zamówienia czy też prośba o
przedstawienie informacj
i dotyczących poszczególnych pozycji kosztorysu/kalkulacji, z
uwzględnieniem robocizny, kosztów zakupu materiałów oraz kosztów pracy sprzętu.
Zdaniem Odwołującego, w odpowiedzi na ww. wezwanie Zamawiającego, Odwołujący
przedstawił kalkulację ceny oferty, w której w zasadzie nie wymienił jakichkolwiek
obiektywnych czynników wpływających na możliwość obniżenia ceny. Wystąpienie
wykonawcy pełne jest ogólnikowych stwierdzeń oraz zapewnień i oświadczeń niepopartych
jakimikolwiek dowodami dotyczącymi kosztów poniesionych w związku z zatrudnieniem
pracowników, zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy czy też uwzględnienia w
ofercie ryzyk związanych z realizacją zamówienia. Ponadto, załączona do wyjaśnień
„kalkulacja własna” wprost ujawnia, że wykonawca Tree Capital pominął lub zaniżył szereg
istotnych czynników cenotwórczych, co sprawia, że zamówienia obiektywnie nie da się
wykonać w zamian za zaoferowaną cenę. Mówiąc wprost, wykonawca zaniżył ilości gruzu i
innych odpadów podlegających utylizacji, a także zaniżył koszty pracy sprzętu.
Konkr
etyzując postawione zarzuty, Odwołujący wskazywał, że wykonawca nie udowodnił, że
okoliczności, na które się powołuje mają charakter wyjątkowy, niedostępny innym
przedsiębiorcom obecnym na rynku, a co za tym idzie, w jaki sposób wpływają na obniżenie
ceny ofertowej. Dodatkowo,
wykonawca Tree Capital nie wykazał w żaden sposób, w jaki
sposób zamierza poddać utylizacji cały gruz pochodzący z rozbiórki (wykonawca znacznie
zaniżył ilość gruzu koniecznego do utylizacji, a co za tym idzie zaniżył koszty transportu i
utylizacji z tym związane).
Podnosił również Odwołujący, że okoliczności przywołane w wyjaśnieniach z dnia 30
listopada 2021 r. (związane z ponoszeniem kosztów pracy czy też kosztów utylizacji
odpadów) nie zostały przez Tree Capital w żaden sposób udowodnione (co wykonawca z
łatwością mógł uczynić, np. przedstawiając listy płac, umowy o prace czy inne dokumenty
świadczące o prawdziwości swoich twierdzeń). Wykonawca Tree Capital nie potwierdził
zgodności zaoferowanej ceny z przepisami prawa dotyczącymi kosztów pracy oraz
przepisami z zakresu praw
a pracy i zabezpieczenia społecznego. W szczególności,
wykonawca Tree Capital nie wykazał zarobków pracowników zatrudnionych w swoim
przedsiębiorstwie, mimo że Zamawiający w wezwaniu do złożenia wyjaśnień żądał również
przedstawienia dowodów na poparcie wskazanych okoliczności. Zgodnie z orzecznictwem
Izby, dowodami takimi mogą być np. zawarte umowy czy dokumenty płacowe (por. wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 stycznia 2021 r., sygn. akt KIO 3338/20). Wykonawca
Tree Capital nie złożył żadnego dowodu w tym zakresie.
Co więcej, zdaniem Odwołującego tak drastyczna rozbieżność pomiędzy ceną Tree Capital,
a wartością zamówienia oraz kwotą przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia, dodatkowo
wzmacnia postulat aby w
yjaśnienia wykonawcy Tree Capital były poparte dowodami.
W ocenie Odwołującego wystarczającym dowodem istnienia rażąco niskiej ceny w ofercie
Tree Capital jest „Szczegółowa kalkulacja kosztów” (Załącznik nr 5 do Formularza
Ofertowego). Wystarczy porównać treść tej kalkulacji z przedmiarem robót aby dojść do
wniosku, że szereg pozycji „Szczegółowej kalkulacji kosztów” został uwzględniony w ofercie
w węższym zakresie niż wymagała tego SWZ. Powyższe uzasadnia zatem nie tylko zarzut
rażąco niskiej ceny ale również zarzut niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia.
W szczególności Odwołujący zwrócił uwagę na pozycje pn. wywiezienie gruzu z terenu
rozbiórki wraz z kosztami utylizacji, tj. na pozycje 13.91, 16.117, 17.127, 18.136, 19.145 oraz
21.157, w których zdaniem Odwołującego nie uwzględniono całości gruzu podlegającego
utylizacji, a w związku z tym zaniżono koszt wykonania zamówienia.
Zdaniem Odwołującego również w pozycji 22.161 wykonawca nie uwzględnił materiału
niezbędnego do zasypania wykopów, a w pozycji 7.44 zaniżył koszty utylizacji papy.
Również koszty zakupu paliwa powinny zdaniem Odwołującego zostać oszacowane na
wyższym poziomie w związku ze zmianą cen jaka miała miejsce w czasie prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia. Pozostałe wątpliwości Odwołującego dotyczyły
również niedoszacowania kosztów zakupu ziemi urodzajnej oraz niedoszacowania kosztów
butli gazów technicznych.
Zdaniem Odwołującego, firma Tree Capital zaniżyła koszty wykonania zamówienia w swojej
ofercie w sumie o 1 006 145
, 56 zł netto, tj. 1 237 559,04 zł brutto, co wyklucza jakikolwiek
zysk z realizacji zamówienia.
Podsumowując, Odwołujący podkreślił, że właściwa ocena wyjaśnień złożonych przez
wykonawcę Tree Capital powinna skutkować odrzuceniem wskazanej oferty, bowiem
wyjaśnienia te są ogólnikowe, niekompletne oraz nie odpowiadają wymaganiom wskazanym
przez Zamawiającego. Do tożsamych wniosków prowadzi analiza treści oferty, która jest
niezgodna z warunkami zamówienia.
W dniu r
ozprawy pisemną odpowiedź na odwołanie przedłożył Zamawiający. Wniósł on o
oddalenie o
dwołania w całości oraz przedstawił stosowną argumentację. Zdaniem
Zamawiającego cena wykonawcy Tree Capital jest wiarygodna i nie odbiega istotnie od
warunków rynkowych, czego potwierdzeniem jest wynik aukcji elektronicznej, gdzie trzy na
cztery oferty są na porównywalnym poziomie. Dodał, że punktem odniesienia dla kwalifikacji
ceny jako rażąco niskiej w niniejszym postępowaniu jest szacunkowa wartość zamówienia,
która została ustalona na podstawie kosztorysu opracowanego przez firmę zewnętrzną, w
ramach k
tórego kosztorysant przyjął w kilkunastu pozycjach ręczne wykonywanie prac, co w
znacznym stopniu wydłuża czas oraz koszt rozbiórki, a tym samym wpływa na szacunkową
wart
ość zamówienia. Zdaniem Zamawiającego zmiana technologii prac z ręcznych na
mechaniczn
e przekłada się na możliwość zaoferowania przez firmę Tree Capital ceny na
poziomie jak w ofercie. Zamawiający przedstawił także argumentację odnośnie
poszczególnych pozycji kwestionowanych w odwołaniu przez Odwołującego.
Pisemne stanowisko zostało także przedłożone przez wykonawcę Tree Capital Sp. z o. o.,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Podobnie jak Zamawiający wniósł on o oddalenie odwołania oraz odniósł się do twierdzeń i
zarzutów przedstawianych przez Odwołującego. Jak wskazywał Przystępujący, Odwołujący
zupełnie pomija fakt, iż Przystępujący już uprzednio składał wyjaśnienia w zakresie rażąco
niskiej ceny jeszcze przed przeprowadzeniem aukcji elektronicznej. W ramach tych
wyjaśnień (z dn. 16.04.2021 r.), Przystępujący złożył również dowody w postaci
szczegółowej kalkulacji oraz ofert potwierdzających przyjęte w kalkulacji wartości (ofert na
ochronę, zakup kontenerów, zakup kruszywa, humusu, usługę odbioru odpadów) oraz
wykazu maszyn i narzędzi.
Wyjaśnienia te, jak wskazywał powyżej Przystępujący, zostały dodatkowo uzupełnione (w
dn. 4.05.2021 r.) o szczegółową kalkulację kosztów pracowniczych oraz informacje
dotyczące sprzętu. Zamawiający wówczas wyjaśnienia złożone przez Przystępującego uznał
za wystarc
zające. Przystępujący, składając wyjaśnienia w odpowiedzi na wezwanie z dn.
25.11.2021 r., a więc już po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej, odwołał się do dowodów
i a
rgumentacji przedstawionych w ramach wyjaśnień składanych w kwietniu i maju 2021 r.
(o
czywiście w takim zakresie, w jakim pozostawały one aktualne w odniesieniu do ceny
zaoferowanej w toku aukcji).
Tym samym, oceniając złożone przez Przystępującego wyjaśnienia, Zamawiający badał je
kompleksowo, uwz
ględniając również treść wyjaśnień złożonych jeszcze przed
przeprowadzeniem aukcji elektronicznej.
Przystępujący podważył także twierdzenia Odwołującego, jakoby nie wykazał on kosztów
pracowniczych. Zdaniem Przyst
ępującego przedłożona kalkulacja zawiera na tyle
szczegółowe informacje, że Zamawiający na ich podstawie jest w stanie w prosty sposób
ustalić, że Przystępujący uwzględnił przepisy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz
wszelkie inne niezbędne koszty wynikające z przepisów podatkowych oraz zabezpieczeniu
społecznym. Jak podkreślał, przepisy ustawy PZP nie determinują rodzajów dowodów jakie
mogą być składane na potwierdzenie skalkulowania ceny oferty, a zatem także dowód w
postaci kalkulacji jest dopuszczalny.
Przystępujący odniósł się również szczegółowo w zakresie konkretnych pozycji
kwestionowanych przez Odwołującego, wskazując przede wszystkim, że Odwołujący próbuje
kwestionować prawidłowość kalkulacji Przystępującego, przyjmując własne założenia, które
nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistych podstawach obliczania kosztów. Zdaniem
Przystępującego, Odwołujący nie podważył w żaden sposób prawidłowości wyjaśnień w
zakresie rażąco niskiej ceny. Argumentacja przedstawiona przez Odwołującego nie znajduje
podstaw, ponieważ Odwołujący niesłusznie wywodzi wymagania, które nie wynikają wprost z
ustawy bądź z dokumentacji postępowania. Odwołujący powołuje się także na ceny rynkowe,
które mają być wyższe od stawek zastosowanych przez Przystępującego w kalkulacji,
jednocześnie nie udowadniając, iż takie rzeczywiście występują na rynku. Przystępujący
stanął na stanowisku, że Odwołujący w tym względzie nie podołał ciężarowi dowodowemu, a
co za tym idzie, odwołanie powinno zostać oddalone.
Tożsame wnioski poczynił w stosunku do zarzutu dotyczącego niezgodności treści oferty
Przystępującego z warunkami zamówienia, wnosząc o oddalenie odwołania i odnosząc się
do konkretnych pozycji kwestionowanych przez Odwołującego.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i uczestników postępowania, na
podstawie zgromadzo
nego w sprawie materiału dowodowego, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 ustawy PZP. Ponadto Izba ustaliła, że Odwołujący posiada
interes we wniesieniu odwołania wynikający z art. 505 ustawy PZP.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu wykonawcę Tree Capital Sp. z o.o.
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Przys
tąpienie wpłynęło w terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy PZP, a wykonawca je
zgłaszający wskazał, że ma interes w tym, aby odwołanie zostało rozstrzygnięte na korzyść
strony do której przystąpił.
Izba
dokonała ustaleń faktycznych w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy,
tj. przede ws
zystkim w oparciu o dokumentację przedmiotowego postępowania, w
szczególności treść wezwań dotyczących rażąco niskiej ceny oraz odpowiedzi na te
wezwania, których ocena była kluczowa dla rozstrzygnięcia odwołania.
Izba postanowiła pominąć przedłożone przez Odwołującego w trakcie rozprawy dowody, tj.
ofertę na dostawę oleju napędowego, ofertę na kruszenie betonu oraz ofertę zawierającą
cenę 1m
humusu. Zdaniem Izb
y przedłożone dowody są nieprzydatne do rozstrzygnięcia
niniejszej sprawy, z uwagi na to, że przedstawiają one ceny poszczególnych surowców na
dzień ich złożenia, tj. na marzec/kwiecień 2022 r. Z kolei cena oferty Przystępującego
została skalkulowana na dzień 10 marca 2021 r., kiedy to upływał termin składania ofert, a
następnie obniżona w wyniku przeprowadzenia negocjacji (sierpień 2021 r.) oraz aukcji
elektronicznej (listopad 2021 r.). Obowiązek dowodzenia realności zaproponowanej ceny jaki
spoczywa na wy
konawcy wezwanym do złożenia wyjaśnień, dotyczy etapu na jakim
składane są stosowne wyjaśnienia. W momencie składania wyjaśnień wykonawca musi
udowodnić, że cena przez niego zaoferowana jest ceną realną. Przy czym wyjaśnienia ceny
dotyczą realności jej skalkulowania na moment, w którym wykonawca zaproponował
wykonanie przedmiotu zamówienia za określoną cenę. Przenosząc powyższe na kanwę
rozpatrywanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że Przystępujący odpowiadając na
wezwanie z dnia 25 listopada 2021 r.,
udowadniał Zamawiającemu realność
zaproponowane
j przez niego ceny obniżonej w wyniku aukcji elektronicznej, która miała
miejsce 24 listopada 2021 r.
W związku z powyższym, próbując wykazać wadliwość czynności Zamawiającego
polegającej na ocenie złożonych wyjaśnień bądź też rażąco niski charakter zaoferowanej
przez Przystępującego ceny, Odwołujący powinien kwestionować to, że w momencie
składania wyjaśnień przez Przystępującego, cena przez niego oferowana nie była realna.
Innymi słowy, Odwołujący powinien przedstawiać dowody świadczące o tym, że ceny
za
oferowane przez Przystępującego nie były realne w listopadzie 2021 r. Bez znaczenia dla
rozstrzygnięcia sprawy jest przedstawianie dowodów ukazujących ceny na marzec/kwiecień
2022 r., gdyż faktem notoryjnym jest, że uległy one od tego czasu zmianie.
Nie be
z znaczenia pozostaje fakt, że Przystępujący w wyniku negocjacji, a następnie aukcji
elektronicznej, obniżał jedynie wysokość zysku oraz kosztów pośrednich, co wpływało na
kolejne obniżki jego ceny. Nie licząc zatem tych dwóch składowych ceny, kalkulacja przez
niego dokonana oraz dowody na jej poparcie aktua
lne były na dzień 10 marca 2021 r. i na
ten dzień, pod względem ich realności, powinny być oceniane przez Zamawiającego bądź
kwestionowane przez Odwołującego.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny sprawy:
Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie podstawowym na rozbiórkę obiektów
budowlanych Zakładu Mechanicznej Przeróbki Węgla na terenie SRK S.A. Oddział KWK
„Makoszowy” w Zabrzu.
Termin składania ofert upływał w dniu 10 marca 2021 r. godz. 8
. Zamaw
iający przed
otwarciem ofert podał kwotę jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, tj.
702,00 zł brutto. Z informacji z otwarcia ofert wynika, że w postępowaniu złożono 19
ofert, w tym
oferty Odwołującego i Przystępującego.
Przystępujący zaoferował cenę na poziomie 3 737 527,97 zł brutto, wskazując na koszty
pośrednie w wysokości 5% oraz zysk na poziomie 45%.
Pismem z dnia 19 sierpnia 2021 r. Zamawiający zaprosił do negocjacji pięciu wykonawców,
którzy w kryterium ceny uzyskali najwyższe pozycje w rankingu ofert, w tym Odwołującego i
Przyst
ępującego. Następnie pismem z dnia 24 września 2021 r. Zamawiający poinformował
wykonawców o zakończeniu negocjacji oraz zaprosił ich do złożenia ofert dodatkowych.
Zgodnie z ofertą dodatkową Przystępującego, cena jego oferty obniżyła się do 3 488 359,44
zł poprzez zmniejszenie zysku do 35%.
W wyniku aukcji elektronicznej przeprowadzonej w dniu 24 listopada 2021 r., w której udział
wzięło 4 wykonawców, ukształtował się ranking ofert, w którym Przystępujący obniżył cenę
swojej oferty do kwoty 2 977 563, 95 z
ł brutto (plasując się na 3 miejscu w rankingu).
Obniżenie ceny było skutkiem obniżenia kosztów pośrednich do poziomu 2% oraz zysku do
poziomu 17,5%.
Z kolei Odwołujący obniżył cenę oferty do kwoty 5 202 907,82 zł (oferta
zajęła 4 miejsce w rankingu ofert).
Zamawiający kilkukrotnie kierował do wykonawców biorących udział w postępowaniu
wezwania dotyczące wyjaśnień ceny. W stosunku do Przystępującego takie wezwanie miało
miejsce czterokrotnie, tj. w dniu 7
kwietnia 2021 r. (odpowiedź z dnia 16 kwietnia), w dniu 27
kwietnia 2021 r. (odpowiedź z dnia 4 maja), w dniu 25 listopada 2021 r. (odpowiedź z dnia 30
listopada) oraz w dniu 17 grudnia 2021 r. (odpowie
dź z dnia 20 grudnia 2021 r.).
Zgodnie z treścią wezwania z dnia 25 listopada 2021 r.: „(…) Działając na podstawie art. 224
ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r.
poz. 2019 ze zm.; zwana dalej: PZP), Zama
wiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym
złożenie dowodów, w zakresie wyliczenia ceny oferty. Zamawiający zwraca się o udzielenie
wyjaśnień w celu ustalenia, czy zaoferowana cena nie jest rażąco niska w stosunku do
przedmiotu zamówienia.
Cena Państwa oferty uzyskana w wyniku aukcji, wydaje się rażąco niska w stosunku do
przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego lub
wynikającymi z odrębnych przepisów. Ponadto cena oferty jest niższa o ponad 30% od
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług. Cena Państwa
oferty po aukcji wynosi: 2 977 563,95 zł brutto. Wartość zamówienia powiększona o należny
podatek od towarów i usług, ustalona przed wszczęciem postępowania wynosi: 5 649 701,92
zł.
Jak wynika z powyższego, cena Państwa oferty jest niższa o 30 % od wartości zamówienia
powiększonej o należny podatek od towarów i usług. W związku z powyższym prosimy o
wyjaśnienie, czy Państwa oferta uwzględnia wszystkie wymagania zawarte w SWZ, w tym w
warunkach umowy/OPZ a zaoferowan
a cena obejmuje całkowity koszt wykonania
przedmiotu zamówienia, w tym również wszelkie koszty towarzyszące jej wykonaniu.
Zamawiający wzywa Wykonawcę do złożenia szczegółowych i popartych dowodami
wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty. Dowody winny dotyczyć przede wszystkim:
kosztów poniesionych w związku z zatrudnieniem pracowników, kosztów związanych z
użyciem i pozyskaniem sprzętu, którym Wykonawca zamierza realizować zamówienie,
kosztów zakupu urządzeń i materiałów, kosztów utylizacji odpadów powstałych podczas
prowadzenia robót.
Prosimy o informację na temat uwzględnienia elementów mających wpływ na wartość ww.
pozycji, w kwestiach wskazanyc
h poniżej:
1. Czy i w jaki sposób Wykonawca uwzględnił w kosztach:
a) sposób zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody prowadzenia
robót budowlanych, wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków
dostaw, usług albo związanych z realizacją robót budowlanych
b) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podsta
wie przepisów ustawy z dnia 10października 2002r. o
minimaln
ym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2018r. poz. 2177 oraz z 2019r. poz. 1564) lub
przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie;
c) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę
d) z
godności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej;
e) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
f) wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
2. Czy Wykonawca uwzględnił koszty procedur działania organów administracji/ niezbędne
uzgodnienia/opinie /pozwolenia,
decyzje i koszty takich uzgodnień?
Prosimy
o
przedłożenie
informacji
dotyczących
poszczególnych
pozycji
kosztorysu/kalkulacji, z uwzględnieniem: robocizny, kosztów zakupu materiałów oraz
kosztów pracy sprzętu.
4. Czy i w jaki sposób Wykonawca uwzględnił w ofercie ryzyka związane z realizacją
zamówienia?
Prosimy o wyczerpującą i szczegółową informację w odniesieniu do przedstawionych
powyżej pytań. Powyższe wyjaśnienia powinny być przedłożone w sposób wyczerpujący w
celu kompleksowej oceny przez
Zamawiającego złożonej przez Wykonawcę oferty (…)”.
Odpowiada
jąc na wezwanie Zamawiającego, Przystępujący udzielił odpowiedzi, która
odnosiła się do pytań oznaczonych numerami od 1 do 4, załączając jednocześnie szereg
dowodów, tj.: wykaz maszyn oraz wykaz sprzętów przeznaczonych do realizacji prac
(załącznik nr 1), umowę zlecenia na odbiór kruszywa betonowego stanowiącego pozostałość
po produkcji atestowanego betonu (załącznik nr 2), ofertę na sprzedaż kruszywa (załącznik
nr 3), ofertę na odbiór odpadów (w tym kruszywa i papy – załącznik nr 4), fakturę
potwierdzającą zakup kontenera biurowego (załącznik nr 5), ofertę na ochronę (załącznik nr
6), dowód zakupu auta Scania/ELBO (załącznik nr 7), faktury VAT potwierdzające zakup
sprzętu, tj. koparko – ładowarki, koparki gąsienicowej, koparki CAT, spychacza
gąsienicowego, ładowarki kołowej (załącznik nr 8), wykaz narzędzi będących w posiadaniu
wykonawcy (załącznik nr 9), BDO (załącznik nr 10), ofertę na zagospodarowanie odpadów
(załącznik nr 11), potwierdzenie posiadania uciągu (załącznik nr 12), potwierdzenie zakupu
ogrodz
enia (załącznik nr 13), dowody rejestracyjne pojazdów Scania (załącznik nr 14-16),
fakturę VAT sprzedaży samochodu Scania/ELBO (załącznik nr 17), zestawienie kosztów
pracowniczych (załącznik nr 18), kartę katalogową pojazdu CAT (załącznik nr 19), certyfikat
zgodności przedłużenia ramienia (załącznik nr 20), szczegółową kalkulację kosztów
(załącznik nr 21), ofertę przygotowania terenu (załącznik nr 22), ofertę na usuwanie azbestu
(załącznik nr 23) oraz ofertę na inwentaryzację geodezyjną powykonawczą (załącznik nr 24).
Izba zważyła, co następuje.
1. Zarzut dotyczący rażąco niskiej ceny.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że treść odwołania wskazuje na to, że Odwołujący
kwestionuje jedynie treść wyjaśnień jaka została udzielona przez Przystępującego w
odpo
wiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 25 listopada 2021 r. Odwołujący nie poddał
w wątpliwość również pozostałych wyjaśnień, przedkładanych na wezwania z dnia 7 i 27
kwietnia 2021 r. oraz 17 grudnia 2021 r.
Jak stanowi art. 224 ust. 1 ustawy PZP, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne
części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w
zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
W sy
tuacji gdy zaistnieją przesłanki do wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień na
podstawie art. 224 ust. 1 lub 2 ustawy PZP, wykonawca został ustawowo zobowiązany do
wykazania, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Zwrócenie się przez
zamawiającego do wykonawcy o złożenie wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny
oznacza obciążenie wykonawcy ciężarem dowodu w zakresie wykazania, że zaoferowana
cena nie jest rażąco niska. Na powyższe wskazuje wprost art. 224 ust. 5 ustawy PZP.
Wyjaśnienia wykonawcy co do zasady muszą być konkretne, wyczerpujące, odpowiednio
umotywowane, rzeczywiście uzasadniające podaną w ofercie cenę, wykazujące, że możliwe
i realne jest wykonanie zamówienia za zaproponowaną cenę. Powyższe wynika z faktu, że to
wyłącznie na podstawie złożonych wyjaśnień Zamawiający dokonuje oceny czy oferta
zawiera rażąco niską cenę lub koszt, czy też rażąco niskie ich istotne części składowe.
Obowiązkiem wykonawcy jest, aby w odpowiedzi na wezwanie wystosowane przez
zamawiającego udzielił wyjaśnień dotyczących okoliczności, które wpłynęły na wysokość
zaofero
wanej ceny w taki sposób, aby na ich podstawie możliwe było jednoznaczne
ustalenie, że cena oferty (odpowiednio koszt, istotna część składowa) nie jest ceną rażąco
niską. Efektem składanych wyjaśnień ma być stworzenie podstaw do uznania przez
zamawiającego, że podejrzenie dotyczące rażąco niskiej ceny oferty nie było uzasadnione.
Podkreślić trzeba, iż nie tylko nieudzielenie wyjaśnień w wyznaczonym terminie skutkować
będzie koniecznością odrzucenia oferty, ale także złożenie takich wyjaśnień, które nie
uzas
adniają podanej w ofercie ceny (tak: wyrok z dnia 20 sierpnia 2021 r., KIO 2249/21).
Należy przy tym pamiętać, że przy wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny treść wezwania ma
istotne znaczenie dla w
ymaganych przez zamawiającego wyjaśnień. Ze względu na doniosłe
skutki, jakie wywołać może procedura wyjaśniania rażąco niskiej ceny (odrzucenie oferty,
następstwem czego jest brak możliwości uzyskania zamówienia i zysku z jego realizacji)
wykonawca nie mo
że się domyślać podstaw skierowanego do niego wezwania. Przeciwnie -
treść wezwania powinna wykonawcy pozwolić na dobór odpowiedniej argumentacji i
dowodów, które łącznie pozwolą przekonać zamawiającego o braku podstaw do odrzucenia
oferty z uwagi na rażąco niską cenę (tak: wyrok z dnia 17 marca 2021 r., KIO 520/21).
W związku z powyższym, wyjaśnienia wykonawcy w zakresie ceny winny być na tyle
konkretne i szczegółowe, aby na ich podstawie zamawiający był w stanie dowiedzieć się,
jakie okoliczności właściwe wzywanemu do wyjaśnień wykonawcy, spowodowały obniżenie
ceny
jego oferty i w jaki sposób przekładają się one na poziom kosztów, czy jakich
oszczędności wykonawca mógł dzięki nim dokonać (tak: wyrok z dnia 16 marca 2021 r., KIO
293/21). Przy czym nie można wyciągać negatywnych konsekwencji wobec wykonawcy,
który zaniechał wyjaśnienia składników ceny w określony sposób, w sytuacji gdy treścią
wezwania Zamawiającego nie był do tego zobowiązany. Innymi słowy, wyjaśnienia ceny
wraz z dowodami muszą skłonić Zamawiającego do przekonania, że generowane
oszczędności czy też szczególne warunki wpływające na obniżenie ceny, pozwalają na
zrealizowanie zamówienia za cenę wskazaną w ofercie.
Przechodząc od powyższych ogólnych uwag na grunt analizowanej sprawy, w pierwszej
kolejności należy zwrócić uwagę, że Przystępujący składał wyjaśnienia ceny kilkukrotnie w
trakcie trwania postępowania. Co również istotne, w wyniku negocjacji oraz aukcji
elektronicznej obniżał jedynie wysokość zysku oraz kosztów pośrednich, co wpływało na
kolejne obniżki jego ceny ofertowej. Należy zatem uznać, że w stosunku do pozostałych
składników ceny, aktualne pozostawały przez cały czas trwania postępowania dowody i
wyjaśnienia przez niego przedłożone na wcześniejszym etapie, następnie doprecyzowane
na skutek kolejnych wezwań Zamawiającego.
Następnie zwrócić należy uwagę na treść wezwania Zamawiającego z dnia 25 listopada
2021 r. Po pierwsze Zamawiający poprosił o wyjaśnienie czy zaoferowana cena obejmuje
całkowity koszt wykonania przedmiotu zamówienia, w tym również wszelkie koszty
towarzyszące jej wykonaniu. Drugim żądaniem Zamawiającego było przedstawienie
dowodów, które w szczególności powinny dotyczyć: kosztów pracy, kosztów związanych z
użyciem i pozyskaniem sprzętu, kosztów zakupu urządzeń i materiałów oraz kosztów
utylizacji odpadów. Kolejne pytanie powielało treść art. 224 ust. 3 ustawy PZP, a następne
dotyczyły uwzględnienia kosztów administracyjnych, przedłożenia informacji dotyczących
poszczególnych pozycji kosztorysu z uwzględnieniem robocizny, kosztów zakupu materiałów
oraz kosztów pracy sprzętu, a także uwzględnienia w ofercie ryzyk związanych z realizacją
zamówienia.
Zdaniem Izby Przystępujący Tree Capital sprostał obowiązkom postawionym przez
Zamawiającego w treści wezwania z dnia 25 listopada 2021 r. przedstawiając stosowne
wyjaśnienia ceny oraz popierając je licznymi dowodami.
Nie można przede wszystkim zgodzić się ze stanowiskiem Odwołującego, że wyjaśnienia
wykonawcy nie zostały poparte jakimikolwiek dowodami. Wręcz przeciwnie – wykonawca
Tree Capital przedstawił szereg dowodów dla poparcia swojej kalkulacji. Przede wszystkim
zaś przedstawił on dowody żądane przez Zamawiającego, tj. dowody dotyczące kosztów
poniesionych w związku z zatrudnieniem pracowników (załącznik nr 18), dowody
potwierdzające posiadanie przez wykonawcę sprzętu przeznaczonego do zrealizowania
zamówienia (dowody rejestracyjne pojazdów), dowody potwierdzające posiadanie przez
wykonawcę urządzeń i materiałów (np. załącznik nr 9) oraz dowody potwierdzające, że nie
będzie ponosił on wszystkich kosztów związanych z utylizacją odpadów (oferta na odbiór
odpadów – załącznik nr 2). Wykazane zostały zatem szczególne okoliczności, które
wpływają na możliwość obniżenia ceny. Nie ulega bowiem wątpliwości, że okoliczność
posi
adania własnej floty pojazdów, zaplecza narzędziowego czy też zredukowania kosztów
związanych z utylizacją odpadów należy uznać za takie właśnie okoliczności.
W zakresie wykazania kosztów pracy, rację ma Odwołujący, że przykładowymi dowodami
potwierdzającymi powyższe mogą być listy płac, umowy o pracę itd. Nie oznacza to jednak,
że inne dowody nie są dopuszczalne. Zestawienie kosztów w formie tabelarycznej również
uznać należy za dowód. Odwołujący nie kwestionował poszczególnych stawek przyjętych
przez wyk
onawcę Tree Capital dla ww. zestawienia, a jedynie samą formę dowodu, nie
wskazując jednak konkretnych powodów, dla których dowód ten należałoby uznać za
wadliwy.
Izba podziela w tym zakresie argumentację Przystępującego, że na podstawie danych
przedstawio
nych w zestawieniu można dojść do wniosku, że uwzględnione zostały przepisy
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz pozostałe koszty wynikające z przepisów
podatkowych oraz dot. zabezpieczenia społecznego. Rację ma również Przystępujący, że
przepis art. 2
24 ust. 5 ustawy PZP nie determinuje rodzajów dopuszczalnych dowodów
składanych na potwierdzenie kalkulowanych kosztów, w tym kosztów pracowniczych.
Postulowane przez Odwołującego rodzaje środków dowodowych mają charakter
przykładowy, ale nie uniwersalny – możliwe jest korzystanie także z innych dowodów.
Przystępujący odpowiedział również na pozostałe pytania Zamawiającego z punktu 2 – 4
wezwania z dnia 25 listopada. Przy czym należy mieć na względzie bardzo ogólne brzmienie
postawionych pytań. Jak wspomniane było wcześniej, przy analizowaniu odpowiedzi nie
można pomijać charakteru i szczegółowości skierowanego wezwania. Zamawiający nie
wymagał jakichś szczegółowych wyjaśnień, a jedynie potwierdzenia, że pewne okoliczności,
na które zwraca uwagę, zostały ujęte w ofercie Przystępującego – co uczynił on w swojej
odpowiedzi
. Przedłożył Przystępujący szczegółową kalkulację z podziałem na robociznę,
koszy zakupu materiałów oraz kosztów pracy sprzętu – zgodnie z żądaniem Zamawiającego.
Wskazał również, że ryzyka związane z realizacją zamówienia (Zamawiający nie
sprecyzował jakie ryzyka ma na myśli) uwzględnił w cenie poprzez zabezpieczenie
odpowiedniej kwoty na wypadek wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń. Potwierdził także
uwzględnienie w cenie oferty kosztów procedur działania organów administracji jak np.
konieczność przeszkolenia pracowników i wyrobienia przepustek przed wejściem na teren
kopalni.
Trudno oczekiwać od składającego wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny, że będzie on
samodzielnie kreował okoliczności, które miałby następnie poprzeć dowodami, jeżeli
odpowie
dnie wezwanie w tym zakresie nie wypłynęło od Zamawiającego. Jeżeli
Zamawiający nie sprecyzował, co należy wyjaśnić i poprzeć dowodami, to nie można od
wykonawcy oczekiwać działania wykraczającego poza zakres wezwania. Na zamawiającym
ciąży obowiązek ukierunkowania wykonawcy, jakie konkretne okoliczności winien wyjaśnić.
Co za tym idzie, braku w wyjaśnieniu danego elementu - o ile zamawiający o niego wprost
nie zapytał - nie można odczytywać na niekorzyść wykonawcy. W ocenie Izby Zamawiający
w sposób szczegółowy i wyraźny wskazał, w jakim zakresie powziął wątpliwość co do
realności i wiarygodności zaoferowanej przez Przystępującego ceny, jedynie w pytaniach
doprecyzowujących, zwracając się m. in. o wyjaśnienia w zakresie liczby roboczodniówek
oraz kosztów pracy (wezwanie z dnia 7 i 27 kwietnia 2021 r.) czy też w zakresie kosztów
pośrednich (wezwanie z dnia 17 grudnia 2021 r.). Pozostałe pytania Zamawiającego miały
charakter ogólny i nie kwestionowały poszczególnych elementów składowych ceny.
W takiej sytuacji
, gdy wezwanie zamawiającego nie odnosi się do konkretnych elementów
oferty wykonawcy i jest w swej treści ogólnym zapytaniem, nieuprawnionym będzie stawianie
wykonawcy zarzutu, że wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny są ogólnikowe lub że
wykonawca n
ie sprostał ciężarowi dowodowemu wynikającemu z art. 224 ust. 5 PZP. Przy
czym w rozpatrywanym stanie faktycznym wykonawca swoje wyjaśnienia, które poziomem
szczegółowości odpowiadały wezwaniom Zamawiającego, poparł licznymi dowodami, co
wzmacnia charakter
przedłożonych przez niego uzasadnień ceny. Zawarte w art. 224 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych sformułowanie „żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym
złożenie dowodów” wskazuje, iż dowody traktowane są jako element wyjaśnień wykonawcy.
Tym samym, w oce
nie Izby, wyjaśnienia przedstawiane przez danego wykonawcę powinny
być oceniane całościowo, biorąc pod uwagę zawartość pisma przewodniego jak też treść
płynącą z przedłożonych dowodów.
Przyst
ępujący odpowiadając na kolejne wezwania Zamawiającego, począwszy od kwietnia
2021 r., konsekwentnie wyjaśniał kwestie, na które uwagę zwracał Zamawiający.
Wyjaśnienia przez niego składane zostały również poparte licznymi dowodami. Zdaniem Izby
przedstawio
ne przez niego wyjaśnienia, kalkulacja oraz pozostałe dowody uzasadniały
przyjęcie przez Zamawiającego przekonania, że cena przez niego zaproponowana nie jest
ceną rażąco niską. Wyjaśnienia Przystępującego odpowiadały przede wszystkim na kwestie
podnoszone
przez Zamawiającego w kolejnych wezwaniach, spełniając jednocześnie
obowiązek wykazania pewnych okoliczności przez załączanie dowodów.
Odwołujący w swojej argumentacji zdaje się pomijać zupełnie dowody przedstawione przez
Przystępującego poza kwestionowanym przez siebie zakresem, skupiając się jedynie na
treści pisma przewodniego i dowodach, które jego zdaniem są nieodpowiednie do wykazania
realności ceny zaproponowanej przez Przystępującego. Przy czym pod uwagę należy brać
całość przedstawionych dowodów, jak też treść wyjaśnień udzielanych przez
Przystępującego na wcześniejszych etapach postępowania, których Odwołujący w żaden
sposób nie kwestionuje.
Nie zasługują na uwzględnienie także twierdzenia, jakoby argument o rażąco niskiej cenie
oferty wzmacniała duża rozbieżność między ceną szacunkową zamówienia a ceną oferty
Przystępującego. Izba przychyliła się do argumentacji Zamawiającego, popartej treścią
dokumentacji postępowania, że pierwotnie opracowany kosztorys zawierał liczne pozycje,
które uwzględniały ręczne wykonywanie prac, co wpływało także na wysokość szacunkowej
wartości zamówienia. Następnie na skutek uwag zgłaszanych przez wykonawców kwestia ta
została doprecyzowana, co jednak nie zmienia faktu, że szacunkowa wartość zamówienia
mogła odbiegać od realnej jego wartości.
Podsumowując, zdaniem Izby zarzut powyższy nie zasługiwał na uwzględnienie. Treść
wyjaśnień Przystępującego wraz z przedłożonymi dowodami, uwzględniając ogólny
charakter wezwania Zamawiającego z dnia 25 listopada 2021 r., który nie kwestionował
konkretnych składowych ceny, pozwalała na przyjęcie zapatrywania, że zaoferowana cena
nie jest ceną rażąco niską. Fakt przeciwny nie został w każdym razie wykazany przez
Odwołującego.
2. Zarzut dotyczący niezgodności z warunkami zamówienia jak i rażąco niskiej ceny w
związku z zaniżeniem poszczególnych kosztów wykonania zamówienia.
a) wywóz i utylizacja gruzu
Wskazać należy, że obliczenia dokonane przez Odwołującego w treści odwołania opierały
się na pewnych założeniach przez niego poczynionych. Założenia te dotyczyły przede
wszystkim przyjęcia przelicznika ilości gruzu na m
oraz maksymalnej ładowności pojazdów
służących do transportu odpadów. Odwołujący zupełnie przy czynionych obliczeniach pomija
przedłożone jako załączniki do wyjaśnień ceny - oferty na zakup kruszywa, humusu oraz
utylizację odpadów, które świadczą o nieponoszeniu przez Przystępującego części kosztów
związanych z kwestionowanymi przez Odwołującego pozycjami.
Zamawiający jak i Przystępujący zakwestionowali zastosowane przez Odwołującego
założenia wskazując na własne, odmienne od tych przez niego poczynionych.
Niezależnie od powyższego, Izba poczyniła własne ustalenia opierając się na dokumentacji
postępowania. Zgodnie z zaktualizowanym przedmiarem robót, stanowiącym załącznik nr 1
do wyjaśnień treści SWZ z dnia 01.03.2021 r., wszystkie pozycje obejmujące wywiezienie
gruzu z terenu rozbiórki wraz z kosztami utylizacji obejmowały ok. 6412 m
gruzu. Zgodnie z
ofertą wykonawcy Tree Capital, jeden kurs oszacował on na poziomie 1400 zł. Stosując
przelicznik 1,5 tony na m
gruzu postulowany przez Z
amawiającego można obliczyć, że
zgodnie z przedmiarem wywiezieniu oraz utylizacji podlegał gruz o wadze ok. 9618 ton, co
daje ok. 310 kursów, przy przyjęciu możliwości przewiezienia w ramach jednego kursu 31
ton. 310 kursów jest równoznaczne z kwotą 434 tys. złotych natomiast wykonawca Tree
Capital oszacował koszt związany z wywiezieniem i utylizacją gruzu na poziomie 317 tys.
złotych. Co jednak istotne i na co zwracał uwagę w trakcie rozprawy Zamawiający,
wykonawca ten w załączonych do wyjaśnień RNC dowodach wykazał, że nie musi ponosić
wszystkich kosztów związanych z utylizacją gruzu, z uwagi na to, że sprzedaje on gruz i nie
musi przekruszać go na miejscu, co daje wymierne oszczędności. Odwołujący nie negował
obliczeń dokonanych przez Zamawiającego. Natomiast w obliczeniach dokonanych w
odwołaniu uwzględnił swoje założenia co do przelicznika tony na m
gruzu oraz
maksymalnego ładunku w ramach jednego kursu, które są odmienne od założeń
Przystępującego i Zamawiającego, pomijając także zupełnie fakt sprzedawania przez
Przystępującego gruzu i nie ponoszenia wszystkich kosztów związanych z jego utylizacją.
W związku z powyższym, zdaniem Izby, w zakresie pozycji dotyczących wywiezienia i
utylizacji gruzu Przystępujący w szczegółowej kalkulacji kosztów bez wątpienia zaoferował
wywiezienie i utylizację całości gruzu, zgodnie z przedmiarem. Natomiast w zakresie
zaoferowanej ceny za ww. pozycje, wyliczenia dokonane wyżej w połączeniu z dowodami w
ramach wyjaśnień ceny, zdaniem Izby mogły wywołać u Zamawiającego uzasadnione
przekonanie, że zaoferowana cena nie jest ceną rażąco niską. Świadczy o tym fakt
oszacowania kosztów związanych z wywiezieniem i utylizacją gruzu na poziomie ok. 73%
real
nego kosztu, w sytuacji przedłożenia dowodów świadczących o tym, że koszty w pełnej
wysokości nie będą musiały być ponoszone z uwagi na sprzedawanie gruzu i brak
obowiązku jego przekruszenia, a także utylizacji. Powyższe wzmacnia dodatkowo fakt dużo
niższego oszacowania kosztów związanych z wywozem i utylizacją gruzu przez
zamawiaj
ącego, tj. na poziomie ok. 82 tys. złotych.
W tym zakresie Izba podziela wnioski zawarte w wyroku z dnia 9 listopada 2021 r. sygn. KIO
3012/21, że zarzut nie mógł zostać uwzględniony, gdyż wnioski wywiedzione przez
Odwołującego zasadniczo miały oparcie wyłącznie w założeniach własnych wykonawcy
prezentowanych w oderwaniu od treści wyjaśnień i dowodów złożonych Zamawiającemu.
Również w zakresie pozostałych pozycji kwestionowanych przez Odwołującego, zdaniem
Izby, nie zostało bezsprzecznie wykazane, że wykonawca Tree Capital zaniżył lub pominął
poszczególne koszty wykonania zamówienia. Zupełnie niezrozumiała jest dla Izby
argumentacja dotycząca pozycji 22.161, w której Odwołujący wiąże ww. pozycję z pozycją
22.163. Izba przychyliła się w tym zakresie do argumentacji podnoszonej przez
Przystępującego, że w ramach tej pozycji wymagana była wyłącznie wycena
przemieszczenia mas ziemnych spycharkami. Wykonawca nie był zobowiązany do
dostarc
zenia zasypki, która miała być przemieszczona spycharką, a jedynie przemieścić
masę znajdującą się już na terenie rozbiórki. Odwołujący nie wykazał prawidłowości swoich
założeń w tym zakresie. W zakresie zakupu kruszywa w wysokości odpowiadającej
wskazanej
w pozycji 22.163 Przystępujący wycenił ją w ostatniej pozycji o numerze 24 –
roboty dodatkowe (nieujęte powyżej).
W zakresie pozostałych kwestionowanych pozycji, tj. m. in. pozycji 7.44, Izba przychyliła się
do argumentacji Przystępującego, że twierdzenia Odwołującego w zakresie rzekomej ceny
utylizacji papy nie zostały w żaden sposób potwierdzone i poparte dowodami, co uzasadnia
wniosek o braku wykazania powyższego twierdzenia.
Z kolei w zakresie zaniżenia kosztów zakupu paliwa do maszyn, ziemi urodzajnej oraz butli
gazów technicznych, co zostało podkreślone przez Izbę we wcześniejszej części
uzasadnienia, na co wskazywał również Przystępujący, nie można wobec wykonawcy
wywodzić zarzutu rażącego zaniżenia cen z tego względu, że nie uwzględnił on cen
nieobo
wiązujących na moment składania ofert. Należy mieć na uwadze, że od wszczęcia
postępowania do momentu, w którym złożone zostało niniejsze odwołanie minęło ponad 12
miesięcy, co uzasadnia przekonanie, że ceny mogły ulec zmianie. Nie stanowi to jednak
podsta
wy do zarzucania oferentowi złożenia oferty zawierającej rażąco niską cenę.
D
odatkowo, Odwołujący nie kwestionował rynkowego poziomu cen zaproponowanych przez
Przystępującego na moment kalkulacji jego oferty, wskazując jedynie, że obecnie ceny te
kształtują się na innym poziomie, co nijak jednak ma się do wykazania zarzutu, że ceny
zaoferowane przez Przystępującego na moment ich skalkulowania były rażąco niskie.
Izba zwraca uwagę, że przy wyjaśnianiu ceny rażąco niskiej obowiązuje odwrócony ciężar
dowodu (art. 224 ust. 5 ustawy PZP).
Odwrócony w ramach oceny zaoferowanej ceny ciężar
dowodu nie zwalnia jednak strony kwestionującej realność ceny konkurenta i jego
wyjaśnienia ceny od obowiązku wykazania i udowodnienia okoliczności, które czyni
podstawą swoich zarzutów. Odwołujący zaproponował jedynie wyliczenia oparte na swoich
założeniach, które były odmienne od założeń Przystępującego oraz ogólne twierdzenia,
natomiast powinien przedstawić materiał dowodowy, z którego będzie niezbicie wynikać, że
oferta zawier
ała rażąco niską cenę, a zamawiający błędnie ją ocenił (tak: wyrok SO w
Warszawie z dnia 5 listopada 2018 r., XXIII Ga 423/18).
Zdaniem Izby Odwołujący nie sprostał wymogowi wykazania zasadności postawionego
zarzutu, a zatem podlegał on oddaleniu.
W związku z powyższą argumentacją orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy na
podstawie art. 557 w zw. z art. 575 ustawy PZP oraz w oparciu o § 2 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
…………………….