KIO 739/22 WYROK dnia 7 kwietnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 27.09.2022

Sygn. akt: KIO 739/22 

WYROK 

z dnia 7 kwietnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     

 Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:             

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  4  kwietnia  2022  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  15  marca  2022  r.  przez 

wykonawc

ę:  I.  S.  prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo 

Wielobranżowe  GRETASPORT  I.  S.,  ul.  Podlesie  17,                                    41-303  Dąbrowa 

Górnicza  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Gminę  Dobre  Miasto,                                      ul. 

Warszawska 14, 11-040 Dobre Miasto 

przy  udziale  wykonawcy  BSG  Sp.  z  o.o.,  ul.  A.  Struga  20,  95-100  Zgierz 

zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego, 

orzeka: 

uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu wykreślenie w ramach kryterium 

oceny ofert: 

„Doświadczenie kierownika budowy (D)” Rozdział XX ust. 5 pkt 2 - 4 

Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  wymagania:  „na  którym  ułożono 

nawierzchnię  prefabrykowaną  kauczukową”,  jak  i  nakazuje  Zamawiającemu 

powiązanie  wskazanego  wyżej  kryterium  oceny  ofert  z  oferowanym  przedmiotem 

zamówienia, tzn. poprzez dodanie we wskazanym rozdziale po pkt 2-4 ust. 5:  

„Przy  zastrzeżeniu,  że  Wykonawca  oferujący  w  niniejszym  postępowaniu 

nawierzchnie  syntetyczną  poliuretanową  musi  przedstawić  w  ramach  kryterium 

oceny  ofert  dotyczy  dodatkowego  doświadczenia  kandydaturę  kierownika 

budowy,  który  posiada  doświadczenie  przy  nawierzchni  syntetycznej 

poliuretanowej.  

Jeżeli  Wykonawca  oferuje  w  niniejszym  postępowaniu  nawierzchnię  syntetyczną 

prefabrykowaną  kauczukową  musi  przedstawić  w  ramach  kryterium  oceny  ofert 


dotyczy  dodatkowego  doświadczenia  kandydaturę  kierownika  budowy,  który 

posiada  doświadczenie  przy  nawierzchni  syntetycznej  prefabrykowanej 

kauczukowej

.   Dodatkowo, nakazuje Zamawiającemu zmianę proporcji, w Rozdz. 

XX ust. 5 pkt 2: 

„(…)Zamawiający przyzna 10 pkt  (…)” oraz 3: „(…) Zamawiający 

przyzna  20  pkt  (…)”  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  jak  i  odpowiednie 

dostosowanie  do  nakazanych  zmian 

załącznika  nr  1a  „Wykazu  doświadczenia 

kierownika”, jak i treści ogłoszenia o zamówieniu.  

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  Gminę  Dobre  Miasto,  ul.  Warszawska  14,  11-040 

Dobre Miasto i:   

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  I.  S. 

prowadząca 

działalność 

gospodarczą 

pod 

firmą 

Przedsiębiorstwo 

Wielobranżowe GRETASPORT I. S., ul. Podlesie 17, 41-303 Dąbrowa Górnicza 

ty

tułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Gminy  Dobre  Miasto,  ul.  Warszawska  14,  11-040  Dobre  Miasto  na 

rzecz  I.  S. 

prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo 

Wielobranżowe GRETASPORT I. S., ul. Podlesie 17, 41-303 Dąbrowa Górnicza 

kwotę

zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy) 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu zwrotu kosztów 

wpisu i wy

datków pełnomocnika.  

Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust.1 i 2 ust

awy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 
 
 
 
………………………………


Sygn. akt: KIO 739/22 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym  pn. 

„Rozbudowa  stadionu  lekkoatletycznego,  piłkarskiego  wraz  z  zagospodarowaniem 

przyległego  terenu  i  infrastrukturą  techniczną  przy  ul.  Olsztyńskiej  14  w  Dobrym  Mieście”, 

zostało  wszczęte  ogłoszeniem  opublikowanym  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu 

19.11.2021  r.  pod  nr  2021/BZP  00276739/01  przez: 

Gminę  Dobre  Miasto,  ul.  Warszawska 

14, 11-040 Dobre Miasto zwany dalej: 

„Zamawiającym”. Do ww. postępowania o udzielenie 

zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 - zwanej dalej: „NPzp” albo 

„ustawy  Pzp”).  Zmodyfikowane  postanowienia  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (zwanej 

dalej: 

„SWZ”) zostały opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 10.03.2022 r. 

pod nr 2022/BZP 00082029/01 na stronie BIP Zamawiającego 

http://bip.dobremiasto.com.pl/

W  dniu  15.03.2022  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  I.  S. 

prowadząca  działalność  gospodarcza  pod  I.  S.  prowadząca  działalność  gospodarczą  pod 

firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe GRETASPORT I. S.,                ul. Podlesie 17, 41-

303 Dąbrowa Górnicza zwana dalej: „Przedsiębiorstwo Wielobranżowe GRETASPORT I. S.” 

albo 

„Odwołującym”  wniosła  odwołanie  na  postanowienia  SWZ  oraz  treść  ogłoszenia  o 

zamówieniu.  Kopie  odwołania  Zamawiający  otrzymał  w  tym  samym  dniu  (e-mailem). 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

-  art.  16  pkt  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  postawienie  kryterium  oceny  ofert  (doświadczenie 

kierownika budowy - 

D) w sposób nieproporcjonalny, niezapewniający zachowania uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania Wykonawców, 

-  art.  17  ust.  1  pkt  1  i  2  ustawy  Pzp  poprzez  postawienie  kryterium  oceny  ofert  - 

doświadczenie  kierownika  budowy  -  D,  które  jest  kryterium  niezapewniającym  najlepszej 

jakości czy uzyskania najlepszych efektów zamówienia, 

-  art.  239  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez  zastosowanie  kryterium  „doświadczenie  kierownika 

budowy  - 

D",  które  prowadzi  do  uznania  za  najkorzystniejszą  ofertę,  która  nie  przedstawia 

najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny, 

-  art. 241 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zastosowanie kryterium oceny ofert, które w istocie nie 

odnosi się do przedmiotu zamówienia, a do konkretnego podmiotu posiadającego określone 


doświadczenie,  który  zdobyć  może  w  ramach  kryterium  30  punktów  przewagi  nad  innymi 

konkurentami, 

-  art.  242  ust.  2  pkt  5  ustawy  Pzp  poprzez  nieuzasadnioną  dodatkową  punktację                    

w  kryterium  „doświadczenie  kierownika  budowy"  w  kontekście  punktowania  doświadczenia 

zdobytego  dla  nawierzchni  syntetycznej  prefabrykowanej  kauczukowej,  podczas  gdy                   

w  niniejszym  postępowaniu możliwe jest  zaoferowanie również nawierzchni  poliuretanowej,  

a  doświadczenie  wymagane  treścią  warunku  udziału  w  postępowaniu  nie  konkretyzuje 

rodzaju doświadczenia kierownika budowy, co w konsekwencji powoduje, że można uzyskać 

dodatkowe  punkty  za  doświadczenie  kierownika nie  oferując  nawierzchni,  której  rodzaj  jest 

powiązań  z  tymi  punktami,  jak  również  można  wykonać  należycie  zamówienie  nie 

dysponując  kierownikiem  z  doświadczeniem  w  technologii  kauczukowej,  jednakże  punkty                   

w  ramach  kryterium  z  wagą  30%  może  zdobyć  już  tylko  osoba  z  doświadczeniem                                

w  technologii  kauczukowej,  co  pokazuje,  że  kryterium  to  nie  premiuje  doświadczenia  osób 

wyznaczonych  do  realizacji  zamówienia,  a  więc  nie  jest  w  ogóle  związane  z  przedmiotem 

zamówienia. Odwołujący wnosił o: 

uwzględnienie odwołania w całości; 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  SWZ  poprzez  usunięcie  kryterium 

„doświadczenie kierownika budowy" bądź jego zmianę poprzez wykreślenie wymagania „na 

którym ułożono nawierzchnię prefabrykowaną kauczukową", tj. poprzez punktowanie w tym 

kryterium  każdego  doświadczenia  kierownika  budowy  ponad  wymagane  warunkiem,  czyli 

zarówno  doświadczenia  w  kładzeniu  nawierzchni  prefabrykowanej  kauczukowej,  jak                      

i nawierzchni poliuretanowej, 

zasądzenie  kosztów  postępowania  odwoławczego  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego.  

Zamawiający  w  dniu  19.112021  r.  wszczął  przedmiotowe  postępowanie  publikując 

ogłoszenie i  specyfikację warunków  zamówienia.  Przedmiotem  zamówienia jest rozbudowa 

stadionu  lekkoatletycznego,  piłkarskiego  wraz  z  zagospodarowaniem  przyległego  terenu                  

i infrastrukt

urą techniczną przy ul. Olsztyńskiej 14 w Dobrym Mieście. Przedmiot zamówienia 

obejmuje  rozbudowę  stadionu,  w  szczególności  4-torowej  bieżni  lekkoatletycznej  okrężnej                

o  długości  400,0  m  oraz  6-torowej  bieżni  prostej  do  biegów  na  100,0  i  110,0  m.  Zgodnie                 

z  dokumentacją zamówienia obiekt  ma  uzyskać kategorię  obiektu VA, zaś opis  przedmiotu 

zamówienia  w  zakresie  nawierzchni  dopuszcza  aktualnie  jej  dwa  rodzaje:  nawierzchnię 

kauczukową  oraz  nawierzchnię  poliuretanową.  Wykonanie  bieżni  lekkoatletycznej  ma 

spełniać wszystkie wymogi World Athletics oraz PZLA (Polskiego Związku Lekkiej Atletyki). 


Zamówienie to jest już drugim postępowaniem na analogiczny przedmiot zamówienia 

poprzednie  postępowanie  (FR.271.3.2021)  zostało  unieważnione,  co  należy  podkreślić 

również  w  tamtym  postępowaniu  wnoszone  były  środki  ochrony  prawnej  wskazujące  na 

istnienie  szeregu  naruszeń  przepisów.  Wskazał  również,  że  w  zakresie  tego  przedmiotu 

zamówienia  prowadzone  były  już  postępowania  odwoławcze.  Pierwsze  postępowanie 

dotyczyło unieważnionego postępowania FR.271.3.2021. W postępowaniu tym Zamawiający 

sporządził  opis  przedmiotu  zamówienia  dopuszczając  tylko  nawierzchnię  poliuretanową  -                    

i  w  tym  zakresie  wyeliminował  całkowicie  możliwość  zaoferowania  innej  nawierzchni  niż 

CONIPUR,  producenta  CONICA.  Wobec  powyższego  Odwołujący  złożył  w  tamtym 

postępowaniu  odwołanie  wnosząc  o  dopuszczenie  nawierzchni  poliuretanowej  TETRAPUR 

producenta  BSG.  Zamawiający  odwołanie  to  uwzględnił  w  całości.  Jednakże  na  skutek 

uwzględnienia  Zamawiający  przerzucił  sporne  parametry  do  kryteriów  oceny  ofert,  tj. 

dopuścił  pozornie  nawierzchnię  Odwołującego  (nawierzchnia  TETRAPUR),  jednakże  tak 

sformułował kryteria, aby nadal tylko nawierzchnia CONIPUR otrzymywała punkty w ramach 

kryterium  oceny  ofert.  Wobec  powyższego,  odwołanie  na  tę  modyfikację  wniósł  producent 

nawierzchni  TETRAPUR,  tj.  BSG  sp.  z  o.o.,  do  którego  to  postępowania  Odwołujący  się 

przyłączył.  Mimo  wniesionego  odwołania  Zamawiający  przed  terminem  rozprawy  dokonał 

czynności  otwarcia  ofert  w  tym  postępowaniu.  Okazało  się  wtedy,  że  oferty  złożyło  3 

Wykonawców  oferujących  wyłącznie  nawierzchnie  CONIPUR  -  a  zatem  potwierdziły  się 

zarzuty o ograniczeniu konkurencji przez Zamawiającego, co naocznie pokazało zestawienie 

złożonych  ofert.  Ostatecznie  Zamawiający  unieważnił  to  postępowanie  z  powodu  braku 

możliwości  sfinansowania  zamówienia  za  oferowane  ceny.  W  konsekwencji  również 

odwołanie  -  jako  bezprzedmiotowe  -  zostało  wycofane.  Zamawiający  w  dniu  19.11.2021  r. 

ponowni

e  ogłosił  postępowanie  -  na  analogiczny  przedmiot  zamówienia,  w  którym  powielił 

kwestionowane  przy  uprzednim  postępowaniu  parametry  zarówno  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  jak  i  kryteria  oceny  ofert.  Różnicą  jest  wyłącznie  to,  że  w  pierwszym 

postępowaniu  istniała  możliwość  zaoferowania  wyłącznie  nawierzchni  poliuretanowej,  zaś                 

w  aktualnie  toczącym  się  postępowaniu  Zamawiający  dopuścił  nawierzchnię  kauczukową. 

Mimo teoretycznego  poszerzenia konkurencji  o  drugą nawierzchnię nadal  Zamawiający  tak 

opisał  parametry  nawierzchni  poliuretanowej,  że  mogła  je  spełnić  tylko  nawierzchnia 

CONIPUR.  Odwołujący  mimo  dysponowania  nawierzchnią  TETRAPUR,  która  jest 

nawierzchnią  tak  samo  dobrą  znowu  nie  mógł  złożyć  oferty  w  tym  postępowaniu.                            

W  konsekwencji  producent  nawierzchni  BSG  sp.  z  o.o.  w  dniu  24.11.2021  r.  wniósł 

odwołanie  kwestionując  zarówno  parametry  opisu  przedmiotu  zamówienia,  jak  i  kryteria 

oceny ofert. Odwołujący przyłączył się do tego postępowania. 


Zamawiający w dniu 01.12.2021 r. uwzględnił to odwołanie w całości (KIO 3432/21) 

wskazując,  że  dokona  modyfikacji  SWZ  zgodnie  z  żądaniami  Odwołującego.                                    

W konsekwencji uwzględnienia odwołania postępowanie przez KIO zostało umorzone. Mimo 

uwzględnienia  odwołania,  Zamawiający  dokonał  modyfikacji  treści  SWZ  w  dniu  14.01.2022 

r., 

w  której  to  nie  dokonał  zmiany  zgodnie  z  żądaniami  uwzględnionego  odwołania. 

Zamawiający  bowiem  wyłącznie  zmienił  parametry  graniczne  nawierzchni  dopuszczając 

nawierzchnię  TETRAPUR  -  jednocześnie  jednak  wprowadził  do  SWZ  nowe  ograniczenia, 

które  nie  pozwalały  na  udział  w  tym  postępowaniu  Wykonawcom  z  nawierzchnią 

TETRAPUR.  Równocześnie  Zamawiający  nie  zmodyfikował  kryteriów  oceny  ofert,  mimo  iż 

odwołanie  z  24.11.2021  r.  zawierało  zarzuty  i  wnioski  w  tym  zakresie,  a  Zamawiający 

czynnością z 01.12.2021 r. uznał to odwołanie w całości. Tym samym Zamawiający pokazał, 

że uwzględnienie odwołania było czynnością pozorną. 

W konsekwencji powyższego, wniesienie kolejnego odwołania okazało się niezbędne. 

Zostało ono wniesione w dniu 19.01.2022 r. przez producenta BSG sp. z o.o., do którego to 

postępowania  Odwołujący  się  przyłączył.  Postępowanie  to  zostało  zakończone  wyrokiem 

KIO  z  11.02.2022  r.  (KIO  157/22),  w  którym  Izba  uwzględniła  odwołanie  w  zakresie  opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  całości  -  tj.  dopuszczając  nawierzchnię  TETRAPUR,  jako 

nawierzchnię  co  najmniej  tak  samo  dobrą  jak  nawierzchnia  CONIPUR.  Jednocześnie  Izba 

nakazała  zmianę  lub  usunięcie  kryterium  oceny  ofert  „parametry  techniczne  oferowanych 

nawierzchni syntetycznych". 

Izba  w  uzasadnieniu  wyroku  podkreśliła  m.in.,  że  „należy  tu  podkreślić,  że  -  wbrew 

twierdzeniu  Zamawiającego  -  nie  tylko  Odwołujący  jest  zobowiązany  uzasadnić  swoje 

zarzuty i twierdzenia podnoszone w odwołaniu, ale także Zamawiający wykazać, jaki to jego 

uzasadnione potrzeby realizują dane wymogi. I nie chodzi tu o ogólne twierdzenia o lepszej 

jakości podłoża, potencjalnych lepszych osiągnięciach sportowych zawodników, czy rozwoju 

miasta, jakie podnosił Zamawiający, jak też która nawierzchnia jest w jego lub powszechnej 

opinii  lepsza,  ale  o  to,  jaki  konkretny  wpłtw  na  ową  jakość  będzie  miało  przyznanie 

dodatkowych  punktów  akurat  tym  wartościom  liczbowym  parametrów  i  w  jaki  sposób 

spowoduje  to  lepszą  realizację  jego  założeń  co  do  wyższej  jakości  podłoża.  Oczywiście 

samo  stwierdzenie,  że  chciałby  uzyskać  konkretą  nawierzchnię,  nie  jest  takim 

uzasadnieniem" (str. 21 wyroku KIO 157/22). 

W konsekwencji powyższego orzeczenia Izby Zamawiający dokonał modyfikacji SWZ 

w  dniu  10

.03.2022  r.,  wprowadzając  do  kryteriów  oceny  ofert  (w  miejsce  kryterium 

parametrów  technicznych,  które  Izba  wyrokiem  nakazała  usunąć,  bowiem  premiowały 

konkretne rozwiązanie a co za tym idzie konkretnego wykonawcę), kolejne kryterium, które  

w żadnej mierze nie premiuje doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, 


które  ma  znaczący  wpływ  na  jakość  wykonania  zamówienia.  Po  raz  kolejny  Zamawiający 

„wymyślił"  sposób  jak  uniemożliwić  lub  co  najmniej  trudnić  złożenie  oferty  jakiemukolwiek 

innemu  pod

miotowi,  który  zamierza  oferować  nawierzchnię  inną  niż  CONIPUR  M  lub 

MONDO", 

Bez  wątpienia  nowe  kryterium  a  odnosi  się  zdaniem  Odwołującego  do  konkretnego 

podmiotu  posiadającego  określone  doświadczenie,  który  zdobyć  może  w  ramach  kryterium 

30 punktów przewagi nad innymi konkurentami. 

Zamawiający wprowadził następujące kryterium: 

1.  Przy  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  zamawiający  będzie  się  kierował  następującymi 

kryteriami i ich znaczeniem: 

1)  Cena (C) - waga kryterium 60% 

2)  Okres gwarancji (G) - waga kryterium 5 % 

3)  Rodzaj oferowanej nawierzchni (N) - waga kryterium 5 % 

Doświadczenie kierownika budowy (D) - waga kryterium - 30 % 

Kryterium „rodzaj oferowanej nawierzchni (N) - waga kryterium 5%" jest w niniejszej sprawie 

niesporne, bowiem zostało objęte rozstrzygnięciem KIO 157/21, w którym Izba stwierdziła, że 

jest to jedyne kryterium, którego zastosowanie Zamawiający usiłował racjonalnie uzasadnić" 

przy czym Izba 

„wzięła przy tym pod uwagę założoną wagę kryterium w wysokości 5%, którą 

uznała za proporcjonalną" (str. 22 wyroku KIO 157/22). 

W  odniesieniu  do  powyższych  rozważań  Izby,  wskazujemy,  że  wprowadzenie  nowego 

kryterium  „doświadczenie  kierownika  budowy"  nie  może  zostać  uznane  za  racjonalnie 

uzasadnione, ani tym bardziej nie jest proporcjonalne wobec przyznania wagi tego kryterium 

na poziomie aż 30%. 

Kryterium to Zamawiający sformułował w następujący sposób: 

Zamawiający zgodnie z Rozdziałem VII ust. 2 pkt 4 lit. b) wymaga, by Wykonawca na czas 

realizacji  zamówienia  dysponował  osobami  o  odpowiednich  kwalifikacjach  zawodowych 

niezbędnych  do  wykonania  zamówienia.  Zamawiający,  w  ramach  kryterium  doświadczenie 

Kierownika budowy (D) będzie przyznawał punkty za dodatkowe doświadczenie osoby, która 

posiada  uprawnienia  budowlane  do  pełnienia  samodzielnych  funkcji  technicznych                         

w budownictwie w zakresie kierowania robotami budowlanymi o specjalności konstrukcyjno- 

budowlanej bez ograniczeń zgodnie ze złożonym „Wykazem doświadczenia kierownika" 

Zamawiający przyzna punkty za wykazanie: 

doświadczenia polegające na pełnieniu funkcji kierownika budowy na co najmniej dwóch 

robotach  budowlanych,  w  tym  co  najmniej  jednej  polegającej  na  budowie,  rozbudowie  lub 

przebudowie  stadionu  lekkoatletycznego  kategorii  minimum  VA,  klasyfikacji  PZLA,  który  to 

obiekt uzy

skał świadectwo PZLA lub certyfikat WA/IAAF o 


wartości  co  najmniej  5.000.000  zł  brutto,  (zgodnie  z  postawionym  warunkiem  udziału                       

w postępowaniu) - Zamawiający przyzna 0 pkt; 

dodatkowe  doświadczenie  polegające  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  na  jednej 

robocie  (dodatkowo  ponad  postawionym  warunkiem)  polegającej  na  budowie,  rozbudowie, 

przebudowie  lub  remoncie  stadionu  lekkoatletycznego  kategorii  minimum  VA  klasyfikacji 

PZLA, na którym ułożono nawierzchnię prefabrykowaną kauczukową, który to obiekt uzyskał 

świadectwo PZLA lub certyfikat WA/IAAF, a wartość robót budowlanych wynosiła co najmniej 

5.000.000,00 zł brutto robota - Zamawiający przyzna 5 pkt; 

dodatkowe  doświadczenie  polegające  na  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  na  dwóch 

ro

botach  (dodatkowo  ponad  postawionym  warunkiem)  polegających  na  budowie, 

rozbudowie,  przebudowie  lub  remoncie  stadionu  lekkoatletycznego  kategorii  minimum  VA 

klasyfikacji  PZLA,  na  którym  ułożono  nawierzchnię  prefabrykowaną  kauczukową,  który  to 

obiekt  uzyska

ł  świadectwo  PZLA  lub  certyfikat  WA/IAAF,  a  wartość  robót  budowlanych 

wynosiła co najmniej 5.000.000,00 zł brutto każda robota - Zamawiający przyzna 10 pkt; 

dodatkowe  doświadczenie  polegające  na  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  na  trzech 

robotach  (dodat

kowo  ponad  postawionym  warunkiem)  polegających  na  budowie, 

rozbudowie,  przebudowie  lub  remoncie  stadionu  lekkoatletycznego  kategorii  minimum  VA 

klasyfikacji  PZLA,  na  którym  ułożono  nawierzchnię  prefabrykowaną  kauczukową,  który  to 

obiekt  uzyskał  świadectwo  PZLA  lub  certyfikat  WA/IAAF,  a  wartość  robót  budowlanych 

wynosiła co najmniej 5.000.000,00 zł brutto każda robota - Zamawiający przyzna 30 pkt; 

Razem w kryterium Doświadczenie Kierownika budowy (D) można uzyskać maksymalnie 30 

pkt. 

Z  powyższego  wynika,  że  Zamawiający  premiuje  w  ramach  powyższego  kryterium 

doświadczenie  kierownika  robót  wyłącznie  dla  jednego  rodzaju  nawierzchni  -  nawierzchni 

kauczukowej.  Jest  to  zupełnie  nieracjonalne  biorąc  pod  uwagę,  iż  w  niniejszym 

postępowaniu  można  zaoferować  nie  tylko  nawierzchnię  kauczukową,  ale  i  nawierzchnię 

poliuretanową - a zatem może dojść do sytuacji, w której Wykonawca jednocześnie oferuje 

nawierzchnię  poliuretanową  i  otrzymuje  punkty  w  powyższym  kryterium,  bowiem  posiada 

kierownika budowy z doświadczeniem na nawierzchni kauczukowej. Przyznawanie punktów 

w ten sposób nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia, skoro nie przekłada się w żadnym 

stopniu na to jaką dany Wykonawca oferuje nawierzchnię. 

Ponadto,  wskazał,  że  warunek  udziału  w  postępowaniu  został  określony  w  ten 

sposób, że: b) Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że na czas realizacji zamówienia 

będzie  dysponował  osobami  o  odpowiednich  kwalifikacjach  zawodowych  niezbędnych  do 

wykonania zamówienia, przynależącymi do właściwej izby samorządu zawodowego, tj. 


a)  co  najmniej  jedną  osobą  posiadającą  uprawnienia  budowlane  do  pełnienia 

samodzielnych  funkcji  technicznych  w  budownictwie  w  zakresie  kierowania  robotami 

budowlanymi  o  specjalności  konstrukcyjno  -  budowlanej  bez  ograniczeń,  zgodne                                

z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1333 ze 

zm.)  lub  odpowiadające  im  ważne  uprawnienia  budowlane,  które  zostały  wydane  na 

podstawie wcześniej obowiązujących przepisów lub odpowiadające im uprawnienia wydane 

obywatelom  państw  Europejskiego  Obszaru  Gospodarczego  oraz  Konfederacji 

Szwajcarskiej,  z  zastrzeżeniem  art.  12a  oraz  innych  przepisów  ustawy  prawo  budowlane 

oraz  ustawy  o  zasadach  uznawania  kwalifikacji  zawodowych  nabytych  w  państwach 

członkowskich  Unii  Europejskiej  (t.j.  Dz.  U.  2020  poz.  220  ze  zm.)  oraz  mający 

doświadczenie  polegające  na  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  na  co  najmniej  dwóch 

robotach  budowlanych,  w  tym  co  najmniej  jednej  polegającej  na  budowie,  rozbudowie  lub 

przebudowie  stadion

u  lekkoatletycznego  kategorii  minimum  VA  klasyfikacji  PZLA,  który  to 

obiekt  uzyskał  świadectwo  PZLA  lub  certyfikat  WA/IAAF  i  o  wartości  co  najmniej 

5.000.000,00 zł brutto - kierownik budowy; 

Widać  zatem,  że  Zamawiający  sformułował  warunek  w  taki  sposób,  że  kierownik 

budowy  musi  posiadać  doświadczenie  w  dwóch  robotach  budowlanych,  o  określonych 

wymaganiach  i  wartości  -  jednak  bez  żadnego  zawężenia  do  rodzaju  nawierzchni.  Tym 

samym  Zamawiający  uznaje,  że  do  prawidłowej  realizacji  zamówienia  wystarczającym  jest 

doświadczenie zdobyte na jakiejkolwiek nawierzchni - i jest to proporcjonalne i umożliwiające 

ocenę zdolności Wykonawcy do należytego wykonania zamówienia. 

Mimo tego, w kryterium oceny ofert Zamawiający nie premiuje doświadczenia ponad 

warunek - 

tj. doświadczenia w zakresie większej ilości realizacji, o jakich mowa w warunku, 

mimo iż sugeruje to początkowa treść opisu, kryterium, gdzie Zamawiający wskazuje, że: 

Zamawiający zgodnie z Rozdz. VII ust. 2 pkt 4 lit. b) wymaga, by Wykonawca na czas 

realizacji  z

amówienia  dysponował  osobami  o  odpowiednich  kwalifikacjach  zawodowych 

niezbędnych do wykonania zamówienia. Zamawiający, w ramach kryterium doświadczenie 

Kierownika  budowy  (D)  będzie  przyznawał  punkty  za  dodatkowe  doświadczenie 

osoby,  która  posiada  uprawnienia  budowlane  do  pełnienia  samodzielnych  funkcji 

technicznych  w  budownictwie  w  zakresie  kierowania  robotami  budowlanymi  o  specjalności 

konstrukcyjno- 

budowlanej  bez  ograniczeń  zgodnie  ze  złożonym  „Wykazem  doświadczenia 

kierownika"

.  Nie  jest  to  jednakże  twierdzenie  zgodne  z  prawdą,  bowiem  Zamawiający  nie 

przyznaje punktów za dodatkowe doświadczenie, a za zupełnie inne doświadczenie, bowiem 

ogranicza  je  do  doświadczenia  uzyskanego  na  obiekcie  „na  którym  ułożono  nawierzchnię 

prefabrykowaną kauczukową". 


Zupełnie  irracjonalne  pozostaje  także  określenie  samej  punktacji,  w  której  za  jedną 

dodatkową robotę przyznaje się 5 punktów, za dwie dodatkowe roboty 10 punktów, zaś za 3 

dodatkowe  roboty  już  30  punktów.  Nie  zostały  zachowane  jakiekolwiek  zasady 

proporcjonalności,  a  zdaniem  Odwołującego  jest  to  kryterium  opisane  ponownie  w  ten 

sposób,  aby  to  określony  Wykonawca  z  określonym  systemem  nawierzchni  wygrał 

przedmiotowe postępowanie zdobywając przewagę  nad konkurencją.  Całość postępowania 

Zamawiającego  w  ramach  tego  (oraz  poprzedniego,  unieważnionego)  postępowania 

pokazuje, iż celem Zamawiającego jest wyłącznie dokonanie wyboru jeszcze przed terminem 

złożenia  i  otwarcia  ofert.  W  tym  miejscu  należy  jednak  wskazać,  że  „o  ile  istotą  kryteriów 

oceny  ofert  innych  niż  cena  jest  przyznanie  dodatkowej  punktacji  rozwiązaniu 

preferowanemu  przez  danego  Zamawiającego,  o  tyle  należy  mieć  na  uwadze,  że 

promowanie danego rozwiązania musi znajdować uzasadnienie w obiektywnych potrzebach 

Zamawiającego  i  nie  może  naruszać  zasady  uczciwej  konkurencji  w  postępowaniu                               

o  zamówienie  publiczne"  (KIO  1029/16).  Art.  242  ust.  2  pkt  5  ustawy  Pzp  stanowi,  że 

„kryteriami  jakościowymi  mogą  być  w  szczególności  kryteria  odnoszące  się  do  organizacji, 

kwalifikacji zawodowych i 

doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli 

mogą one mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia". Istotne jest zatem to, że 

„aby  zastosować  kryterium  dotyczące  personelu  wykonawcy,  Zamawiający  musi  wykazać 

związek pomiędzy jakością wykonania przedmiotu zamówienia a kompetencjami osób, które 

w  imieniu  Wykonawcy  będą  je  wykonywać"  (Wójcik  [w:]  A.  Gawrońska-Baran,  E. 

Wiktorowska,  A.  Wiktorowski,  P.  Wójcik,  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz 

aktualizowany, LEX/el. 2021, art. 242). 

Z powyższego wynika więc, że jako kryterium nie może być zastosowane jakiekolwiek 

doświadczenie  osób  wskazanych  do  realizacji  zamówienia,  a  doświadczenie,  które  może 

mieć wypływ na jakość wykonania zamówienia. W tym kontekście zwrócić należy ponownie 

uwa

gę na sytuację, iż w praktyce Wykonawca może wskazać na kierownika budowy osobę  

z doświadczeniem na nawierzchni kauczukowej (i otrzymać z tego tytułu maksymalną liczbę 

punktów) podczas gdy jednocześnie oferować będzie nawierzchnię poliuretanową, a zatem 

d

oświadczenie  tego  kierownika  nie  będzie  miało  żadnego  związku  z  jakością  wykonania 

zamówienia. 

W  dalszej  kolejności  wskazał,  że  w  niniejszej  sprawie  nie  ma  żadnego  związku 

pomiędzy  rodzajem  instalowanej  nawierzchni  a  kompetencjami  osób  premiowanymi                          

w  warunku również  dlatego,  że  kierownik  budowy  nie  jest  osobą,  która  bierze  bezpośredni 

udział w kładzeniu nawierzchni czy ma na to jakikolwiek wpływ. To brygady montażowe, czyli 

specjaliści  od  kładzenia  nawierzchni  mają  doświadczenie  w  tym  zakresie  -  a  nie  kierownik 

budowy,  którego  rolą  jest  zorganizowanie  budowy  i  dbanie  o  jej  należyty  przebieg  pod 


względem  zgodności  z  przepisami  budowlanymi  i  BHP.  To  nie  kierownik  budowy  jest 

podmiotem  wyspecjalizowanym  w  zakresie technologii  kładzenia  nawierzchni.  Podkreślenia 

wymaga  fakt,  że  aby  położyć  nawierzchnię  należy  wykonawca  podbudowę  i  prawidłowość 

wykonania robót budowalnych tej podbudowy jest ewentualnie domeną kierownika budowy,  

z  tym  jednak  zastrzeżeniem,  że  podbudowa  jest  identyczna  dla  obiektu  na  którym  będzie 

instalowany kauczuk i taka sama dla nawierzchni poliuretanowej. W związku z czym brak jest 

związku  posiadania  doświadczenia  kierownika  budowy  z  rodzajem  układanej  nawierzchni. 

Jest to jedynie sposób na to aby Odwołującemu który nie realizował dotychczas obiektów na 

kauczuku nie przydzielić punktów. 

Ponadto  ani  wytyczne  PZLA,  ani  WA  nie  różnicują  obydwu  nawierzchni  i  formułują 

analogiczne  wymagania  odnoszące  się  zarówno  do  parametrów  technicznych,  jak  i  do 

wszystkich innych wymagań - traktując oba rodzaje nawierzchni w uniwersalny sposób. 

Również opis przedmiotu zamówienia w niniejszym postępowaniu (załącznik nr 9a do 

SWZ)  co  do  zasady  formułuje  podobne  wymagania  w  zakresie  technologii  kładzenia 

nawierzchni  - 

oczywiście  różnią  się  one  w  sposób  wynikający  z  charakterystyki  samej 

nawierzchni,  jednakże  podstawy  zastosowanej  metody  nie  różnią  się.  Obie  nawierzchnie 

kładzie się chociażby na analogicznej podbudowie, a to ewentualnie jest domena kierownika 

budowy, co wynika wprost z dok. Projektowej (str. 10) OPIS TECHNICZNY DO PROJEKTU 

BUDOWLANEGO  ARCHITEKTURY.  Kierownik  nie  ma  nic  wspólnego  z  pracą  fizyczną,                      

a układanie nawierzchni to nic innego jak fizyczne układanie nawierzchni. 

Przywołał  także,  że  faktyczna  całkowita  wartość  nawierzchni  wraz  z  kosztem 

materiału  w  przedmiotowym  postępowaniu  to  ok.  20%  całości  przedmiotu  zamówienia  - 

podczas  gdy  oprócz  niekwestionowanego  kryterium  rodzaju  nawierzchni  o  wadze  5%, 

dodatkowe  kryterium  doświadczenia  kierownika  budowy  dalej  nam  kolejne  30%  -  co                         

w konsekwencji powoduje że 35% wartości punktowej odnosi się do rodzaju czy technologii 

nawierzchni.  Jest  to  tym  samym  ukształtowanie  kryteriów  w  sposób  całkowicie 

nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia.  Z  uwagi  na  powyższe,  nie  ma  żadnego 

racjonalnego  uzasadnienia  dla  premiowania  doświadczenia  kierownika  budowy  zdobytego 

na  nawierzchni  kauczukowej.  W  konsekwencji  wnosimy  o  uwzględnienie  odwołania                          

i  wykreślenie  spornego  kryterium  bądź  o  jego  modyfikację  poprzez  wykreślenie  z  treści 

kryterium  wymagania 

„na  którym  ułożono  nawierzchnię  prefabrykowaną  kauczukową",  tj. 

poprzez  dopuszczenie  w  ramach  tego  kryterium  każdego  dodatkowego  doświadczenia 

kierownika  budowy  zdobytego  ponad  treść  wymaganą  warunkiem  -  bez  określenia  rodzaju 

nawierzchni danego obiektu. 


Zamawiający w dniu 17.03.2022 r. (została przesłana do Wykonawców (uczestników 

wizji  lokalnej)  e-

mailem  oraz  została  zamieszczona  na  stronie  internetowej  BIP 

Zamawiającego http://bip.dobremiasto.com.pl/wezwał wraz kopią odwołania, w trybie art. 524 

NPzp,  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym.  

W  dniu  21.03.2022  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)    BSG 

Sp.  z  o.o.,  ul.  A.  Struga  20,  95-100  Zgierz  zwane  dalej: 

„BSG  Sp.  z  o.o.”  albo 

Przystępującym”  zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Odwołującego  wnosząc    o  uwzględnienie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. W konsekwencji Izba uznała skuteczność 

przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego: BSG Sp. z o.o. 

Przystępujący  w  całości  popierał  zarzuty  jak  i  żądania  odwołania  i  wnosił  o  jego 

uwzględnienie.  

Zdaniem  Przystępującego  kryterium  „Doświadczenie  kierownika  budowy  –  D”  ma 

wyłącznie  na  celu  forsowanie,  w  całkowicie  sztuczny  a  wręcz  nieracjonalny  sposób, 

doświadczenia  zawodowego  kierownika  budowy  w  technologii  którą  Izba  uznała  za 

posiadającą przewagę co najwyżej na poziomie 5%.  

Izba  w  orzeczeniu  z  poprzedniego  odwołania  Przystępującego  (sygn.  akt  KIO  157/22) 

uznała, że dopuszczalne jest zastosowanie jako kryterium jakościowego „rodzaj oferowanej 

nawierzchni”  i  przyznanie  w  jego  ramach  maksymalnie  5  pkt  za  zaoferowanie  nawierzchni 

syntetycznej prefabrykowanej kauczukowej. W uzasadnieniu wyroku wskazano wprost, że to 

właśnie 5% stanowi maksymalną wartość uzasadnioną zasadą proporcjonalności.   

Tymc

zasem wprowadzone kryterium oceny „Doświadczenie…” w istocie prowadzi do 

punktacji dla  zaoferowanego systemu nawierzchni kauczukowej na poziomie :  

5%  dla  zaoferowanego  systemu  nawierzchni  kauczukowej  +  30  %  kierownik  budowy  z 

doświadczeniem przy budowie 3 stadionów z nawierzchnią kauczukową, względnie  

-  30  %  przy  zaoferowaniu  nawierzchni  syntetycznej  poliuretanowej  (Full  Pur) 

–  0%  +  30% 

kierownik budowy z doświadczeniem przy budowie 3 stadionów z nawierzchnią kauczukową.  

3.  O  całkowitym  oderwaniu  kryterium  „Doświadczenie…”  od  przedmiotu  oferty  najlepiej 

świadczy  punktacja  odnosząca  się  wyłącznie  do  doświadczenia  kierownika  przy 

nawierzchniach  kauczukowych  przy  jednoczesnej  możliwości  zaoferowania  nawierzchni 

poliuretanowej (Full Pur).  

4.  Nawet  g

dyby  Zamawiający  powiązał  oferowaną  nawierzchnię  punktowaną  w  kryterium 

oceny  na  poziomie  5%  (kauczukową)  z  doświadczeniem  kierownika  budowy  przy  tej 


nawierzchni  (także  kauczukowej)  o  wadze  30%  mielibyśmy  do  czynienia  z  rażącym                          

i j

askrawym naruszeniem zasad udzielania zamówień publicznych.   

Sama  technologia  nawierzchni  może  uzyskać  przewagę  w  stosunku  do  Full  Pur  na 

poziomie  marginalnym  bo  tylko  5%,  ale  oferując  kierownika  budowy  posiadającego 

doświadczenie  zawodowe  przy  budowie  stadionów  z  taką  nawierzchnią,  za  samą  osobę 

kierownika,  wykonawca  uzyskuje  6x  więcej  punktów  niż  za  samą  technologię.  Powyższe 

dowodzi,  że  zastosowane  kryterium  oceny  ofert  jest  całkowicie  nieracjonalne  a  jego 

wyłącznym  celem  jest  sterowanie  wynikiem  postępowania  i  de  facto  zagwarantowanie 

wyboru wykonawcy, który nie złoży oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, ale preferowanej.  

5.  Jeśli  faktycznie  celem  Zamawiającego  byłoby  preferowanie  dodatkową  punktacją                       

w  ramach  kryterium  jakościowego,  doświadczenia  kandydata  na  stanowisko  kierownika 

budowy,  które  mogłoby  przełożyć  się  na  realizację  zamówienia,  to  jego  punktowane 

doświadczenie  musiałoby  mieć  związek  z  oferowanym  przez  wykonawcę  rodzajem 

nawierzchni. Dopiero w takim przypadku można byłoby w ogóle mówić o związku oferowanej 

technologii nawierzchni z doświadczeniem w niej kierownika.   

6.  Samo  kryterium  i  zasady  punktacji  dowodzą  o  oderwaniu  sposobu  punktacji  od  zasad 

proporcjonalności:  

za 1 dodatkową robotę 5 pkt  

- za 2 dodatkowe roboty 10 pkt  

- za 3 dodatkowe roboty 30pkt.  

7. Przystępujący jako producent systemu nawierzchni popiera twierdzenie Odwołującego, że 

w przypadku nawierzchni kierownik budowy nie jest osobą, która bierze bezpośredni udział  

w  kładzeniu  nawierzchni  i  faktycznie  to  brygady  montażowe  mają  doświadczenie                                

i  kompetencje  w  tym  zakresie  i  wykonują  czynności  związane  z  montażem  nawierzchni. 

Przystępujący potwierdza, że to nie kierownik budowy jest podmiotem wyspecjalizowanym  w 

zakres

ie technologii kładzenia nawierzchni. Ponadto dla obydwu rodzajów nawierzchni – tak 

kauczukowej  jak  i  Full  Pur  konieczne  jest  wykonanie  podbudowy,  która  jest  identyczna  dla 

obiektu na którym będzie instalowana nawierzchnia kauczukowa jak i poliuretanowa.  

Co więcej w przypadku nawierzchni kauczukowej, takie prefabrykowane nawierzchnie 

są  montowane  przez  klejenie  do  podłoża  na  całej  powierzchni  za  pomocą  kleju 

poliuretanowego.  Gotowe  rulony  wykładziny  klejone  są  do  przygotowanego  podłoża, 

najczęściej  asfaltobetonowego,  klejami  poliuretanowymi.  Nawierzchnia  kauczukowa  ma 

postać  gotową  do  montażu  na  placu  budowy,  co  powoduje,  że  sposób  jej  ułożenia  jest 

prostszy technologicznie niż w przypadku Full Pur.   

W  przypadku  nawierzchni  Full  Pur  nawierzchnie  są  wykonywane  na  placu  budowy 

metodą  „insitu”  przy  użyciu  specjalistycznych  maszyn.  Instaluje  się  je  metodą  wylewania 


bezpośrednio  na  podłoże  asfaltobetonowe  lub  betonowe  ciekłego  poliuretanu,  następnie 

zasypywanego  granulatem  gumowym.  Warstwę  użytkową  nawierzchni  stanowi  barwiony 

system  poliuretanowy  zasypywany  granulatem  EPDM  w  kolorze  zastosowanej  żywicy. 

Nadmiar granulatu usuwa się każdorazowo po utwardzeniu poprzedniej warstwy. Powyższe 

oznacza  wręcz,  że  jeśli  w  ogóle  uznać  za  dopuszczalne  dodatkowe  punktowanie 

doświadczenia  kierownika,  to  co  najwyżej  w  przypadku  systemu  nawierzchni,  który                     

w  rzeczywistości  powstaje  bezpośrednio  na  placu  budowy,  a  nie  jako  gotowy  jest  tylko 

przyklejany  do  podbudowy,  tymczasem  w  postępowaniu  jest  dokładnie  na  odwrót.                       

W  aktualnej  SWZ  Zamawiający  punktuje  doświadczenie  w  przypadku  technologii  klejenia 

gotowych rulonów, co tylko dowodzi, że kryterium jest całkowicie sztuczne.  

8.  Jak  podkreśla  się  w  doktrynie  w  odniesieniu  do  kryteriów  oceny  ofert,  przykładowo: 

Skubiszak-

Kalinowska  Irena,  Wiktorowska  Ewa,  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz 

aktualizowany.LEX.  

Wybór kryteriów nie może być więc dowolny i zależny od nieograniczonego uznania 

podmiotu  zamawiającego.  Muszą  one  mieć  charakter  obiektywny,  nienaruszający  zasady 

równego traktowania wszystkich wykonawców  

Wskazał orzecznictwo KIO: KIO 1611/18, wyrok z 28.08.2018 r., KIO 1029/16, wyrok 

z  29.06.2016  r.,  czy  też  KIO  1611/18,  wyrok  z  28.08.2018    r.  Jak  podkreśla  się                          

w Komentarzu do ustawy Prawo zamówień publicznych pod red.H. Nowaka UZP Warszawa 

2021  s.  748:  Swoboda  przyznana  zamawiającym  w  zakresie  wyboru  kryteriów  ocen  ofert 

może być realizowana tylko przy założeniu, że wybór dokonywany przez zamawiających nie 

jest 

arbitralny  i  że  wybrane  kryteria  nie  naruszają  prawa.  W  swobodzie  wyboru  kryteriów 

oceny  ofert  zamawiający  są  również  ograniczeni  tym,  że  wybrane  przez  nich  kryteria 

powinny  pozostawać  w  związku  z  przedmiotem  zamówienia.  Co  więcej  –  wybrane  kryteria 

powinn

y  umożliwiać  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  czyli  muszą  być  odpowiednie  dla 

ustalenia,  która  z  ofert  w  odniesieniu  do  przedmiotu  zamówienia  będzie  najkorzystniejsza. 

Kryteria  oceny  ofert  powinny  być  związane  z  przedmiotem  zamówienia,  proporcjonalne  do 

przedmiotu zamówienia i niedyskryminujące. Wybór kryteriów oceny ofert odpowiednich dla 

danego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  kluczowy  dla  osiągnięcia 

celu porównywania ofert – wyboru najkorzystniejszej oferty.  

Generalna zasada związku kryteriów z zamówieniem oznacza, że kryteria muszą być 

zasadniczo  związane  z  dostawami,  usługami  lub  robotami  budowlanymi,  które  mają  być 

przedmiotem  zamówienia,  nie  powinny  natomiast  dotyczyć  cech  oczekiwanych  od 

wykonawców  (w  zakresie  ekonomicznym,  finansowym  czy  ich  zdolności  technicznej),  gdyż 

oczekiwania  zamawiającego  w  tym  zakresie  są  weryfikowane  w  ramach  oceny  zdolności 

podmiotowej wykonawców w celu kwalifikacji wykonawców do udziału w postępowaniu.   


9.  Aktualne  brzmienie  kwestionowanych  i  zasad  ich  oceny  stanowi  oczywiste  naruszenie 

zasad udzielania zamówień  publicznych,  w  tym zasady proporcjonalności  oraz  związania z 

przedmiotem zamówienia a także uczciwej konkurencji.  

10. Przystępujący wskazuje, że zarzuty odwołania mają bezpośredni wpływ na złożone oferty 

oraz  wynik  postępowania.    Zamawiający  w  poprzednim  postępowaniu  na  ten  sam  zakres:  

wszczęte  w  dniu  04.06.2021  r.  -    Nr  sprawy:  FR.271.3.2021,  ogłoszenie:  2021/BZP 

Link 

do 

dokumentacji 

postępowania:  

https://bip.dobremiasto.com.pl/zamowienia_publiczne/86/168/Rozbudowa_stadionu_lekkoatletycznego_2C_pilkarskiego_wraz_

_z_zagospodarowaniem_przyleglego_terenu_i_infrastruktura_techniczn 

a_przy_ul__Olsztynskiej_14_w_Dobrym_Miescie__0D_0A/  

W postępowaniu tym Zamawiający pierwotnie sporządził opis przedmiotu zamówienia 

w  sposób  eliminując  za  parametrów  technicznych  nawierzchnię  TETRAPUR  ENZ  IIIM 

produkcji BSG. Ówczesny opis zamówienia umożliwiał zaoferowanie wyłącznie nawierzchni 

Conipur  producenta  Conica  AG.  Po  wniesieniu  odwołania  do  KIO  przez  wykonawcę  Greta 

Zamawiający  uwzględnił  odwołanie  i  wszystkie  kwestionowane  odwołaniem  parametry 

graniczne  zostały  zamienione  na  kryteria  oceny  ofert.  Wobec  tej  zmiany  wykonawca  Greta 

wniósł kolejne odwołanie do Izby jednak  Zamawiający pomimo toczącego się postępowania 

odwoławczego  i  przed  terminem  wyznaczonej  rozprawy  przez  Izbą  dokonał  czynności 

otwarcia  ofert  w  postępowaniu,  w  którym  3  wykonawców  zaoferowało  wyłącznie 

nawierzchnię    Conica.  Ostatecznie  Zamawiający  unieważnił  postępowanie  z  powodu  braku 

możliwości sfinansowania zamówienia za zaoferowane ceny. Aktualny termin składania ofert 

w  postępowaniu  upływa  w  dniu  25.03.2022r.  w  przypadku  gdyby  Zamawiający  pomimo 

trwającego  postępowania  odwoławczego  nie  dokonał  zmiany  tego  terminu,    wskutek 

uwzględnienia  odwołania  konieczne  stanie  się  ew  unieważnienie  postępowania  jako 

obarczonego nieusuwalną wadą.   

W  dniu  01.04.2022  r.  (e-mailem  podpisanym  podpisem  cyfrowy

m)  Zamawiający 

wobec  wniesienia  odwołanie  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  521  NPzp, 

odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wnosił  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Odwołujący  się 

kwestionuje  dokonaną  przez  Zamawiającego  modyfikację  SWZ  i  wskazanie  jako  kryterium 

oceny ofert  doświadczenie kierownika budowy. Zarzucił, że umieszczone w  SWZ kryterium 

oceny  ofert 

–  „doświadczenie  kierownika  budowy  –  D”  zostało  przez  Zamawiającego 

sformułowane  w  sposób  nieproporcjonalny,  niezapewniający  zachowania  uczciwej 

konkurencji.  Ponadto  kryterium  to  nie  zapewnia,  jak  wynika  z  treści  odwołania,  najlepszej 

jakości  czy  uzyskania  najlepszych  efektów  zamówienia  i  prowadzi  do  uznania  za 

najkorzystniejszą ofertę, które nie przedstawia najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny. 

Odwołujący wskazuje też, że zastosowane kryterium oceny ofert w istocie nie odnosi się do 


przedmiotu  zamówienia  i  jako,  że  nie  premiuje  doświadczenia  osób  wyznaczonych  do 

realizacji zamówienia, nie jest w ogóle, zdaniem Odwołującego się, związane z przedmiotem 

zamówienia.  Zamawiający w pierwszej kolejności wskazuje, że przedmiotowe odwołanie jest 

kolejnym  odwołaniem  złożonym  w  prowadzonym  przez  Zamawiającego  postępowaniu  pn. 

„Rozbudowa  stadionu  lekkoatletycznego,  piłkarskiego  wraz  z  zagospodarowaniem 

przyległego  terenu  i  infrastrukturą  techniczną  przy  ul.  Olsztyńskiej  14  w  Dobrym  Mieście”,                   

a dokonana modyfikacja SWZ jest wynikiem wykonania orzeczenia KIO wydanego w dniu 11 

lutego 2022 r. w sprawie o sygnaturze: KIO 157/22. Wydając orzeczenie KIO, oddaliła zarzut 

BSG Sp. z.o.o, będącej w tamtym postepowaniu Odwołującym się, dotyczący bezzasadnego 

umieszczenia jako kryterium oceny ofert, kryterium „Rodzaj oferowanej nawierzchni”, oddaliła 

ten  zarzut,  wskazując,  że  Zamawiający  w  toku  postępowania  w  sposób  należyty  wyjaśnił 

zasadność  umieszczenia  tego  kryterium  w  kryterium  oceny  ofert  z  wagą  5%.  Jak  wynika  z 

treści uzasadnienia orzeczenia KIO stwierdziła, że zrozumiałe są założenia Zamawiającego 

dotyczące chęci uzyskania nawierzchni po pierwsze – o odpowiedniej jakości, po drugie zaś 

jak określa to Zamawiający „nawierzchni nie teoretycznej, lecz sprawdzonej w praktyce”, po 

trzecie 

–  chęcią  ewentualnej  organizacji  zawodów  i  imprez  o  odpowiedniej  kategorii 

(ogólnopolskiej),  które  wymagają  danej  klasy  nawierzchni,  po  czwarte  zaś  –  potrzebą 

poczucia  dla  sportowców  i  mieszkańców  miasta  pewnego  prestiżu,  jaki  wiąże  się  z 

posiadaniem stadionu z nawierzchnią wyższej klasy.   

Oceniając  zaś  in  concreto  wskazane  wyżej  kryterium  oceny  ofert  KIO  wskazała,  że 

przyjęcie  tego  kryterium  we  wskazanej  wadze  zostało  przez  Zamawiającego  należycie 

uzasadnione.  Zamawiający,  w  ocenie  Izby,  racjonalnie  uzasadnił  i  wskazał,  m.in.  że 

nawierzchnia kauczukowa jest to nawierzchnia, której sposób układania powoduje mniejsze 

prawdopodobieństwo  wystąpienia  wad  nawierzchni  przy  błędach  wykonawcy,  jak  też 

łatwiejsze  i  mniej  kosztowne  naprawy,  nie  powodujące  przy  „łatach”  utraty  jednolitej 

powierzchni  w  takim  stopniu  jak  przy  nawierzchni  syntetycznej  poliuretanowej,  większą 

tr

wałość w czasie, jak też jej większą w stosunku do nawierzchni syntetycznej poliuretanowej 

wytrzymałość,  w  tym  m.in.  na  uszkodzenia  od  obuwia  do  gry  w  piłkę  nożną,  których  to 

uszkodzeń  w  praktyce  nie  da  się  uniknąć  ze  względu  na  to,  że  planowany  obiekt  ma  być 

stadionem  piłkarsko-lekkoatletycznym.  Izba  jednocześnie  uznała,  że  nawierzchnia 

syntetyczna  prefabrykowana  kauczukowa  posiada  właściwości,  które  –  co  najmniej                           

w przekonaniu Zamawiającego – świadczą o jej wyższej wartości użytkowej w stosunku do 

nawierzchni  syntetycznej  poliuretanowej,  a  tym  samym  i  jakości.  Mając  na  uwadze 

przywołane  orzeczenie  KIO,  Zamawiający  dokonując  modyfikacji  SWZ,  zgodnie  z  treścią 

orzeczenia  usunął  z  kryteriów  oceny  ofert  kryterium  „Parametry  techniczne  oferowanych 

nawierzchni syntetycznych P” i zastąpił je kryterium „Doświadczenie kierownika budowy – D”.  


Wprowadzenie  tego  kryterium,  jest  w  świetle  treści  przepisu  art.  242  ust.  2  pkt.  5  NPzp, 

uzasadnione.  W  ocenie  Zamawiającego  sformułowany  w  kryteriach  oceny  ofert  zakres 

doświadczenia  kierownika  budowy,  ma  znaczący  wpływ  na  jakość  wykonania  zamówienia.  

Skoro KIO za uzasadnione i racjonalne z punktu widzenia Zamawiającego uznała założenia 

dotyczące  chęci  uzyskania  jak  najlepszej  nawierzchni  o  jak  najwyższej  wartości  użytkowej  

przebudowywanego  stadionu  piłkarsko-lekkoatletycznego,  to  Zamawiający  chcąc  taki 

produkt  uzyskać  położył  nacisk  na  doświadczenie  w  układaniu  nawierzchni,  która  w  jego 

ocenie w sposób najwłaściwszy sprawdzi się na planowanym obiekcie. Z dokonanego przez 

Zamawiającego  rozeznania  obejmującego  funkcjonujące  stadiony  z  nawierzchnią 

syntetyczną,  na  co  Zamawiający  wskazywał  już  w  poprzednim  postępowaniu  przed  KIO 

wynika,  że  w  warunkach  atmosferycznych  panujących  w  Polsce  rzeczą  podstawową, 

warunkującą  o  dobrej  jakości  wykonania  stadionu  jest  przede  wszystkim  podbudowa.  Przy 

budowie  stadionu,  na  którym  ma  zostać  ułożona  nawierzchnia  syntetyczna,  w  sytuacji 

występowania dużych wahań tak wilgotności jak i temperatur jakość wykonania podbudowy 

stadionu  jest  rzeczą  kluczową.  Przy  czym  jakość  ta  musi  być  znacznie  wyższa  przy 

wykonywaniu  stadionów  pokrywanych  nawierzchnią  syntetyczną  kauczukową,  gdyż  przy 

tego    rodzaju  nawierzchni,  kładzionej  jako  produkt  gotowy  „z  rolki”  wszelkie  błędy 

wykonawcze 

w  wykonaniu  podbudowy  skutkują  bardzo  szybkim  ujawnianiem  się  wad 

nawierzchni  (wybrzuszenia,  pęcherze  powietrza,  spękania  nawierzchni).  Okoliczność  ta,  z 

uwagi na technologię wykonania nawierzchni syntetycznych poliuretanowych – wykonywanie 

nawierzchni na 

miejscu i rozkładanie poszczególnych warstw bezpośrednio na podbudowie, 

może  zostać  na  etapie  kładzenia  nawierzchni  „zamaskowana”  jednak  również  powoduje 

ujawnianie się wad nawierzchni. Mają na uwadze, że Zamawiający chce uzyskać produkt o 

jak  najwyższych  wartościach  użytkowych,  zdecydował  się  na  wprowadzenie  do  kryteriów 

oceny ofert kryterium „Doświadczenie kierownik budowy  – D”, w takim właśnie zakresie jak 

określony w SWZ, gdyż posiadanie tego rodzaju doświadczenia minimalizuje ryzyko błędów 

wykonawczych

,  które  przełożą  się  na  fazę  eksploatacji  stadionu  i  dają  większą  gwarancję 

bezusterkowego,  a  co  za  tym  idzie  mniej  kosztownego  użytkowania  obiektu. 

Zminimalizowanie  ryzyka  powstania  wad  podbudowy  i  nawierzchni  da  Zamawiającemu 

możliwość  pełnego  realizowania  jego  założeń  dotyczących  wykorzystania  stadionu  i 

planowania  na  nim  imprez,  zawodów  oraz  treningów,  bez  konieczności  przestojów 

wymaganych  do  naprawy  nawierzchni.  Budowa  stadionów  lekkoatletycznych,  czy  jak  w 

niniejszym  postepowaniu  lekkoatletyczno-

piłkarskich  jest  wyspecjalizowaną  dziedziną 

budownictwa.  Finalny  efekt  jakim  jest  położenie  bieżni  lekkoatletycznej  z  nawierzchni 

syntetycznej jest uwarunkowany jak najlepszym jakościowo wykonaniem warstw podbudowy. 

Skoro z rozeznania dokonanego przez Zamawiaj

ącego wynika, że w przypadku stosowania 


nawierzchni kauczukowej jakość podbudowy stadionu musi być wyższa, zatem umieszczenie 

w  kryteriach  oceny  ofert  posiadanego  w  tym  zakresie  doświadczenia  jest  w  ocenie 

Zamawiającego  uzasadnione  i  niewątpliwie  ma  znaczący  wpływ  na  jakość  wykonania 

zamówienia.  Zamawiający po raz kolejny odnosi wrażenie, że intencją składania kolejnego 

odwołania w prowadzonym przez niego postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego 

jest  przymuszenie  Zamawiającego  do  przyjęcia  produktu  o  niższym  standardzie  jakości. 

Tymczasem, już w stanie prawnym obowiązującym pod rządami poprzedniej ustawy Prawo 

zamówień  publicznych  z  29  stycznia  2004  r.  Krajowa  Izba  Odwoławcza  wskazywała,  że  z 

punktu widzenia legalności działania zamawiającego, wymogiem dyspozycji art. 7 ust. 1 i art. 

29 ust. 2 p.z.p. (które w swojej treści odpowiadają art. 16 ust 1 i 99 ust. 1 i 4 ustawy Prawo 

zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. – przyp. Zamawiającego), jest stworzenie 

przez  niego  wykonawcom  równych  warunków  ubiegania  się  o  dane  zamówienie  i  jego 

realizacji. W rzeczywistości nie oznacza to jednak żadnej bezwzględnej równości pomiędzy 

samymi wykonawcami 

– każdy z nich bowiem będzie charakteryzował się innymi cechami w 

zakresie doświadczenia, umiejętności, możliwości finansowych i personalnych, umiejętności 

zdobywania klientów itd. Uczciwa konkurencja pomiędzy nimi zaś powinna się sprowadzać - 

w  uproszczeniu  - 

do  tego,  by  wybrana  została  najlepsza  oferta,  a  nie  do  "równania  w  dół" 

(por. Wyrok KIO z 28.08.2019 r., KIO 1598/19, LEX nr 273863).   

W dniu 04.04.2022 r. (e-mailem podpisanym podpisem cyfrowym) 

Odwołujący złożył 

swoje  pismo  procesowe 

wnosząc  o  uwzględnienie  odwołania.  W  złożonym  odwołaniu, 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  takie  postawienie  kryterium  oceny  ofert  – 

doświadczenie  kierownika  budowy,  które  m.in.  jest  nieproporcjonalne,  niezapewniające 

najlepszej  jakości  czy  uzyskania  najlepszych  efektów  zamówienia  oraz  nie  odnosi  się  do 

przedmiotu  zamówienia,  a  do  konkretnego  podmiotu  posiadającego  określone 

doświadczenie,  który  zdobyć  może  w  ramach  kryterium  30  punktów  przewagi  nad  innymi 

konkurentami.  Odwołujący  w  całość  podtrzymuje  podstawione  zarzuty  wskazując 

konsekwentnie, że nowe kryterium odnosi się do konkretnego podmiotu, który zdobyć może 

w ramac

h kryterium 30 punktów przewagi nad innymi konkurentami – i podmiotem takim jest 

Wykonawca TAMEX Obiekty Sportowe S.A.  

Zamawiający  zaskarżoną  modyfikacją  SWZ  wprowadził  kryterium  „doświadczenie 

kierownika budowy (D) 

– waga kryterium – 30%”. W ramach tego kryterium: 

W tym miejscu zacytował opis taki jak w odwołaniu.  

Aby  otrzymać  punkty  w  ramach  tego  kryterium  kierownik  budowy  musi  posiadać 

doświadczenie  -  w  budowie,  rozbudowie,  przebudowie  lub  remoncie  stadionu 

lekkoatletycznego  kat.  minimum  VA  klasyfikacj

i  PZLA,  na  którym  ułożono  nawierzchnię 


prefabrykowaną  kauczukową,  który  to  obiekt  uzyskał  świadectwo  PZLA  lub  certyfikat 

WA/IAAF.  

Takich  obiektów  (tj.  o  kategorii  minimum  VA  oraz  z  nawierzchnią  prefabrykowaną 

kauczukową)  według  dokumentu  „zestawienie stadionów,  hal  i  urządzeń  lekkoatletycznych” 

publikowanego przez Polski Związek Lekkiej Atletyki (pokazującego jakie obiekty na terenie 

Polski zostały wybudowane, kiedy, przez kogo i z jaką nawierzchnią) jest dokładnie 38.   

Wszystkie te obiekty przedstawiono w tym miejscu pisma w tabeli. 

Z powyższego wynika, że doświadczenie o jakim mowa w kryterium, czyli obiekt kat. 

minimum VA z nawierzchnią prefabrykowaną kauczukową – zgodnie z powyższą tabelą ma 

dokładnie 11 Wykonawców:  

•   Romines,  

•   Tamex,  

•  Prosport,  

•  Romines/Polcourt,  

•  Romines/Budmax,  

•  Gardenia,  

•  Eversport,  

•  Saltex,  

•  Romines/Sanmel,  

•  Romines/Masters,  

•  Eko Bet. Jednakże wskazał, że 7 z tych firm nie funkcjonuje już na rynku, bowiem zostało 

zlikwidowanych  bądź  znajduje  się  w  stanie  likwidacji  czy  upadłości,  co  można  sprawdzić                  

w  powszechnie  dostępnym  systemie  e-KRS  prowadzonym  przez  Ministerstwo 

Sprawiedliwości:  

1.  Romines 

–  "ROMINES"  SPÓŁKA  Z  OGRANICZONĄ  ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ  (KRS: 

0000185265) została wykreślona z rejestru przedsiębiorców w dniu 2017-03-06,  

2.  Romines/Polcourt 

– "POLCOURT" SPÓŁKA AKCYJNA W UPADŁOŚCI LIKWIDACYJNEJ 

(KRS:  0000289547)  w  upadłości  obejmującej  likwidację majątku  dłużnika  od  dnia  2013-03-

3.  Romines/Budmax 

– 

INVEST 

BUDMAX 

SPÓŁKA 

OGRANICZONĄ 

ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ W UPADŁOŚCI (KRS: 0000258857) w upadłości od 2017-08-25,  

4.  Saltex 

–  SALTEX  EUROPA  SPÓŁKA  Z  OGRANICZONĄ  ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ                    

W UPADŁOŚCI (KRS 0000328991) w upadłości od dnia 2018-03-28,  

5.  Romines/Sanmel 

–  PRZEDSIĘBIORSTWO  BUDOWLANO-INŻYNIERYJNE  "SANMEL" 

SPÓŁKA  Z  OGRANICZONĄ  ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ  W  UPADŁOŚCI  LIKWIDACYJNEJ 

(KRS: 0000039543) została wykreślona z rejestrów przedsiębiorców w dniu 2021-05-26,   


6.  Romines/Masters 

–  "MASTERS"  SPÓŁKA  Z  OGRANICZONĄ  ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ 

(KRS: 0000006890) została wykreślona z rejestru przedsiębiorców z dniem 2010-11-04,   

7.  Eko  Bet 

–  "EKO-BET"  SPÓŁKA  Z  OGRANICZONĄ  ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ                            

W  UPADŁOŚCI  (KRS:  0000186777)  –  zakończono  postępowanie  upadłościowe  w  dniu 

Podmiot  „Prosport”  który  pojawia  się  jako  Wykonawca  realizacji  „Grudziądz  -  GKS 

Olimpia” z 2000 roku również prawdopodobnie nie istnieje, bowiem nie pojawia się na rynku 

budowy obiektów sportowych od lat - jednakże wobec braku dokładnych informacji co do NIP 

czy KRS tego podmiot

u niemożliwa jest identyfikacja stanu tej firmy.   

Tym samym z podmiotów, które teoretycznie spełniają kryteria pozostało wyłącznie 3 

(ewentualnie  4,  jeśli  uwzględnić  Prosport,  którego  dokładnych  danych  Odwołujący  nie 

posiada), które aktualnie funkcjonują na rynku – są to:  

1.  Tamex 

–  posiadający  20  realizacji  na  stadionach  kat.  minimum  VA  na  nawierzchni 

prefabrykowanej kauczukowej,  

2.  Gardenia 

–  posiadająca  jedną  realizację  na  stadionie  kat.  minimum  VA  na  nawierzchni 

prefabrykowanej kauczukowej - Piaseczno GOSiR z 2016 roku,  

3.  Eversport 

–  posiadający  jedną  realizację  na  stadionie  kat.  minimum  VA  na  nawierzchni 

prefabrykowanej kauczukowej - ZST Czartajew z 2018 roku.  

Jednakże  to  co  wskazano  w  tabeli  powyżej  (stadion  minimum  kat.  VA  na  nawierzchni 

prefabrykowanej 

kauczukowej)  to  tylko  pierwsza  część  postawionego  kryterium.  W  drugiej 

części kryterium Zamawiający postawił bowiem wymaganie, aby wartość realizacji wynosiła 

minimum  5 mln  zł  brutto.  Jeśli  więc  weźmiemy  pod  uwagę  wartość  realizacji  dojdziemy  do 

przekonani

a, że:  

1.  realizacja firmy Gardenia - 

Piaseczno GOSiR z 2016 roku to realizacja o wartości ok. 2,5 

mln brutto, co potwierdzają doniesienia prasowe,  

2.  realizacja  firmy  Eversport  - 

ZST  Czartajew  z  2018  roku  to  realizacja  o  wartości  4  158 

986,68 zł brutto, co potwierdza informacja z otwarcia ofert z tego postępowania.  

Są  to  tym  samym  bezsprzecznie  realizacje,  które  postawionego  warunku  nie 

spełniają.    Z  powyższego  wynika  więc,  że  realnie  tylko  Wykonawca  TAMEX  może  dostać 

maksymalną ilość punktów w postawionym kryterium, bowiem tylko ten Wykonawca wykonał 

trzy  realizacje zgodne z  treścią postawionego warunku.  Żadna  inna firma funkcjonująca na 

rynku nie ma trzech realizacji spełniających postawione kryterium.   

Co  do  zasady  też  żadna  inna  firma  nie  ma  także  nawet  jednej  realizacji  spełniającej 

postawiony  warunek  a  zatem  nikt  inny  nie  otrzyma  nawet  najniższej  wartości  punktowej                    

w ramach tego kryterium. Z ostrożności można wskazać co najwyżej, że jedyną niewiadomą 

jest  podmiot  Prosport,  wobec  braku 

dokładnych  informacji  w  zakresie  aktualnego 


funkcjonowania podmiotu, więc czysto teoretycznie ten podmiot mógłby uzyskać 5 punktów 

za  jedną  realizację.  Jednakże  wobec  faktu,  że  wykonanie  tego  obiektu  przez  podmiot 

Prosport  miało  miejsce  w  2000  roku  -  z  dużym  prawdopodobieństwem  realizacja  ta  nie 

spełnia  kryterium  wartości  co  najmniej  5  mln  brutto,  a  co  za  tym  idzie                                                

z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością przyjąć można, że aktualnie na rynku nie 

istnieje  żaden  podmiot  poza  wykonawcą  TAMEX,  który  może  otrzymać  punkty  w  ramach 

zaskarżonego kryterium oceny ofert.    

Działania  Zamawiającego  w  sposób  jednoznaczny  wskazują  na  naruszenie  prawidłowości 

określania  kryteriów  oceny  ofert,  jak  wynika  m.in.  z  wyroku  KIO  1611/18,  wyrok  z  28.08. 

2018  r. 

W  zakresie  postępowań  na  budowę  stadionów  istnieje  oficjalny  rejestr  na  stronie 

https://www.pzla.pl/aktualnosci/12124-zestawienie-stadionow-hal-i-urzadzen-

lekkoatletycznych-wpolsce-wersja-robocza

,  w  zakładce  22  Rejestr  stadionów  –  II_22,                      

w którym można zweryfikować jaki podmiot i jaki rodzaj obiektu został wybudowany.   

Tak  więc  wszelkie  informacje  zawarte  w  odwołaniu  i  niniejszym  piśmie  są  weryfikowalne                     

i sprowadzają się do twierdzenia, że już na etapie przygotowania swz wiadomo że jedynym 

podmiotem, który ewentualnie otrzyma punkty będzie  wykonawca TAMEX Obiekty Sportowe 

S.A.   

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 NPzp, a Wykonawca wnoszący 

odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 NPzp.  

Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 NPzp, dopuścił w niniejszej 

sprawie  dowody  z:  do

kumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego w wersji elektronicznej w sprawie o sygn. akt: KIO 157/22 oraz o sygn. akt: 

KIO 739/22, w 

tym w szczególności postanowień Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: 

„SWZ”),  Wykazu  doświadczenia  kierownika  (załącznika  nr  1a  do  SWZ)  „Wykazu 

doświadczenia kierownika, Opisu Przedmiotu Zamówienia (zwanego dalej: „OPZ” /Załącznik 

nr 9a do SWZ/, Opisu technicznego dla projektu budowlanego architektury (wersja pierwotna 

i po zmianie), jak i 

modyfikacji postanowień SWZ z 10.03.2022 r.  


W  poczet  materiału  dowodowego  został  zaliczony  także  zawnioskowany  w  ramach

odpowiedzi na odwołania przez Zamawiającego na okoliczności wskazane w odpowiedzi: 

1) Protok

ół rozprawy przed KIO z 02.02.2022 r.,

z

najdujący się w aktach sprawy KIO 157/22; 

Protokół  rozprawy  przed  KIO  z  11.02.2022  r.,    znajdujący  się  w  aktach  sprawy  KIO 

Izba  wzięła  także  pod  uwagę  załączony  do  odpowiedzi  na  odwołania  przez 

Zamawiającego wyrok KIO z 11.02.2022 r., sygn. akt: KIO 157/22. 

W  poczet  materiału  dowodowego  został  załączony  do  pisma  procesowego 

Odwołującego na okoliczności wskazane w piśmie: 

1) A

rtykuł prasowy; 

2) Informacja z otwarcia ofert; 

3)  Rejestr  /

Zestawienie  stadionów,  hal  i  urządzeń  lekkoatletycznych  /

na  stronie 

https://www.pzla.pl/aktualnosci/12124-zestawienie-stadionow-hal-i-urzadzen-

lekkoatletycznych-wpolsce-wersja-

robocza, w zakładce 22 Rejestr stadionów – II_22/. 

Dodatkowo  Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  załączone  na  rozprawie 

przez 

Odwołującego:  

OPZ zamawiającego (załącznik nr 9a) str. 4 pkt 5 oraz str. 6 ppkt V, gdzie przedstawiono 

warunki niezbędne do prawidłowej instalacji nawierzchni na okoliczność, iż są one tożsame 

tak dla nawierzchni poliuretanowej, 

jak również kauczukowej, tj. jej podbudowy; 

2) Opis techniczny dla projektu budowlanego architektury 

– wyciąg, strona 10 (dokumentacja 

pierwotna)  oraz  opis  techniczny  architektury 

–  wyciąg,  strona  12  (dokumentacja  po 

zmianach) 

na okoliczność, iż rodzaj nawierzchni nie ma znaczenia dla podbudowy ( nie robi 

się  innej  podbudowy  bez  względu  na  rodzaj  kładzionej  nawierzchni,  co  wynika                              

z przedstawionych dokumentów zamawiającego); 

3) S

pecyfikację postępowania prowadzonego w Kielcach w roku 2022, wskazując na stronę 

13,  zgodnie  z  którą  Zamawiający  przyznawał  dodatkową  punktację  za  doświadczenie 

kierownika robót posiadającego doświadczenie przy nawierzchni syntetycznej poliuretanowej 

jak również kauczukowej czyli w zależności od tego jaką oferował; 

4) Zbiorcze 

zestawienie ofert złożonych w tym postępowaniu oraz oferty Eversport oraz firmy 

Tamex, z których wynika, że mimo iż obaj wykonawcy zaoferowali nawierzchnię kauczukową 

to dodatkowe doświadczenie mógł zdobyć kierownik budowy, który miał doświadczenie zw.  

nawierzchnią kauczukową. 


Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także odwołanie oraz odpowiedź na odwołanie, a nadto stanowiska i oświadczenia stron oraz 

Przystępującego złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  oraz  podtrzymanych  na 

posiedzeniu  i  rozprawie 

zarzutów  stwierdzić  należy,  że  odwołanie  zasługuje  na 

uwzględnienie w całości.   

Odwołujący sformułował w odwołaniu zarzuty naruszenia przez Zamawiającego: 

1)  art.  16  pkt  1  i  3  u

stawy  Pzp  poprzez  postawienie  kryterium  oceny  ofert  (doświadczenie 

kierownika budowy - 

D) w sposób nieproporcjonalny, niezapewniający zachowania uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania Wykonawców, 

2)  art.  17  ust.  1  pkt  1  i  2  ustawy  Pzp  poprzez  postawienie  kryterium  oceny  ofert  - 

doświadczenie  kierownika  budowy  -  D,  które  jest  kryterium  niezapewniającym  najlepszej 

jakości czy uzyskania najlepszych efektów zamówienia, 

art.  239  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez  zastosowanie  kryterium  „doświadczenie  kierownika 

budowy  - 

D",  które  prowadzi  do  uznania  za  najkorzystniejszą  ofertę,  która  nie  przedstawia 

najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny, 

art. 241 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zastosowanie kryterium oceny ofert, które w istocie nie 

odnosi się do przedmiotu zamówienia, a do konkretnego podmiotu posiadającego określone 

doświadczenie,  który  zdobyć  może  w  ramach  kryterium  30  punktów  przewagi  nad  innymi 

konkurentami, 

art.  242  ust.  2  pkt  5  ustawy  Pzp  poprzez  nieuzasadnioną  dodatkową  punktację                    

w  kryterium  „doświadczenie  kierownika  budowy"  w  kontekście  punktowania  doświadczenia 

zdobytego  dla  nawierzchni  syntetycznej  prefabrykowanej  kauczukowej,  podczas  gdy                   

w  niniejszym  postępowaniu możliwe jest  zaoferowanie również nawierzchni  poliuretanowej,  

a  doświadczenie  wymagane  treścią  warunku  udziału  w  postępowaniu  nie  konkretyzuje 

rodzaju doświadczenia kierownika budowy, co w konsekwencji powoduje, że można uzyskać 

dodatkowe  punkty  za  doświadczenie  kierownika nie  oferując  nawierzchni,  której  rodzaj  jest 

powiązań  z  tymi  punktami,  jak  również  można  wykonać  należycie  zamówienie  nie 

dysponując  kierownikiem  z  doświadczeniem  w  technologii  kauczukowej,  jednakże  punkty                   

w  ramach  kryterium  z  wagą  30%  może  zdobyć  już  tylko  osoba  z  doświadczeniem                                

w  technologii  kauczukowej,  co  pokazuje,  że  kryterium  to  nie  premiuje  doświadczenia  osób 

wyznaczonych  do  realizacji  zamówienia,  a  więc  nie  jest  w  ogóle  związane  z  przedmiotem 

zamówienia. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 


W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania,  przystąpienia,  odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  pisma  procesowego 

Odwołującego. Skład orzekający Izby stwierdził,  że nie było sporu co do zaistniałego stanu 

faktycznego,  ale  co  do 

dopuszczalności  określonych  zaskarżonych  postanowień  SWZ.  Do 

tych kwestii 

Izba odniesie się przy omawianiu poszczególnych zarzutów. 

Biorąc  pod  uwagę stan rzeczy  ustalony  w  toku postępowania  (art.  552 ust.1  NPzp), 

oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu  zebranego 

materiału (art. 542 ust. 1 NPzp), Izba stwierdziła, co następuje.   

Z  uwagi  na  charakter  sformułowanych  zarzutów,  Izba  odniesie  się  do  nich  zbiorczo 

uznaj

ąc, że podlegają one uwzględnieniu w całości. 

W  pierwszej  kolejności,  Izba  wskazuje  że  podzieliła  stanowisko  Odwołującego  oraz 

Przystępującego, a zarazem uznała za własne, że  może zaistnieć sytuacja tego rodzaju, iż 

wykonawca  może  zaproponować  nawierzchnię  Full  Pur,  a  jednocześnie  przedstawi 

doświadczenie  kierownika  na  realizacji  obejmującej  nawierzchnią  kauczukową.  Obrazuje 

powyższe niepowiązanie doświadczenia kierownika budowy z oferowaną nawierzchnią.  

Zgodzić się bowiem także należy, że sporne w rozpoznawaj treści kryterium nie jest 

powiązane  z  przedmiotem  zamówienia,  gdyż  może  zaistnieć  taka  sytuacja,  iż  dany 

wykonawca  oferuje  technologię  kauczukową,  otrzymuje  5  punktów,  ale  nie  ma 

doświadczenia,  więc  otrzymuje  zamiast  30  punktów  0  punktów.  Z  kolei  jeśli  ktoś  oferuje 

technologię  Full  Pur  otrzyma  0  punktów  zamiast  5  punktów,  ale  dysponując  stosownym 

kierownikiem  otrzyma  30  punktów.  Jest  to  jaskrawy  przykład  braku  powiązania  kryterium                  

z tym co jest oferowane w ofercie. 

Z  tych  powodów,  Izba  nakazała  wskazaną  w  tym  zakresie  w  sentencji  zmianę 

(powiązanie) postanowień SWZ i adekwatnie ogłoszenia o zamówieniu. 

W  dalszej  części  należy  również  zgodzić  się  ze  stanowisko  Odwołującego  oraz 

Przystępującego oraz uznać za własne, że dodatkowe doświadczenie kierownika budowy de 

facto  nie  jest  dodatkowym  doświadczeniem,  gdyż  wymóg  nie  zawężał  doświadczenia 

zdobytego  na  nawierzchni  prefabrykowanej  kauczukowej.  Mogło  być  to  doświadczenie 

zdobyte na realizacji obejmującej układania jakiejkolwiek nawierzchni.  

Jednocześnie,  Izba  podkreśla,  że  Odwołujący  przedstawił  dowody  OPZ 

Z

amawiającego  (załącznik  nr  9a)  str.  4  pkt  5  oraz  str.  6  ppkt  V,  gdzie  określono  warunki 


niezbędne  do  prawidłowej  instalacji  nawierzchni  i  są  one  tożsame  tak  dla  nawierzchni 

poliuretanowe

j jak również kauczukowej, tj. jej podbudowy. Przedłożył także opis techniczny 

dla projektu budowlanego architektury 

– wyciąg, str. 10 (dokumentacja pierwotna) oraz opis 

techniczny  architektury 

–  wyciąg,  str.  12  (dokumentacja  po  zmianach).  Wynika  z  tych 

do

kumentów,  iż  rodzaj  nawierzchni  nie  ma  znaczenia  dla  podbudowy.  Z  powyższych 

dowodów,  wynika,  że  nie  robi  się  innej  podbudowy  bez  względu  na  rodzaj  kładzionej 

nawierzchni. 

Dodatkowo,  Izba  wskazuje,  że  Zamawiający  w  żaden  sposób  nie 

zakwestionował  stanowiska  Odwołującego  z  rozprawy,  że  w  pliku  stadion.pdf,  str.  50-68, 

określono  wykonanie  robót  betoniarskich  i  nie  ma  tam  żadnego  wyszczególnienia  czy  też 

zastrzeżenia  co  do  rodzaju  kładzionej  na  niej  później  nawierzchni.  Owe  ustalenia  mają 

charakter uniwersalny w tym zakresie. 

Z  tych  powodów,  Izba  nakazała  wskazaną  w  tym  zakresie  w  sentencji  zmianę 

(usunięcie) postanowień SWZ i adekwatnie ogłoszenia o zamówieniu. 

Nadto,  Izba  zgodziła  się  z  negatywnym  stanowiskiem  Odwołującego  oraz 

Przystępującego  w  zakresie  przyjętych  przez  Zamawiającego  proporcji,  przy  przyjętym 

kryterium, tj. za jedną dodatkową robotę 5 punktów, za dwie 10, a za trzy 30. Jednocześnie, 

podkreślając,  że  nakazaną  w  sentencji  zmianę  proporcji  należy  rozpatrywać  w  kontekście 

całości  nakazanych  zmian  i  nakazanego  powiazania  kryterium  oceny  ofert  z  oferowanym 

przedmiotem zamówienia. Izba podkreśla również, że wzięła pod uwagę i uznała stanowisko 

wyrażone  w  piśmie  procesowym  przez  Odwołującego,  że

w  istocie  nie  odnosi  się  sporne 

kryterium 

w jego zaskarżonej treści do przedmiotu zamówienia, a do konkretnego podmiotu 

posiadającego określone doświadczenie, który zdobyć może w ramach kryterium 30 punktów 

przewagi  nad  innymi  konkurentami

,  a  w  szczególności  Rejestr  /Zestawienie  stadionów,  hal                 

urządzeń lekkoatletycznych / na stronie https://www.pzla.pl/aktualnosci/12124-zestawienie-

stadionow-hal-i-urzadzen-lekkoatletycznych-wpolsce-wersja-

robocza,  w  zakładce  22  Rejestr 

stadionów  –  II_22/.  Należy  zauważyć,  że  nie  zostało  ono  w  żaden  sposób  podważone  na 

rozprawie  przez  Zamawiającego.  Jednocześnie,  w  ocenie  Izby  nakazane  zmiany,  czynią 

także  zadość  oczekiwaniom  Zamawiającego,  aby  zapewnić  podczas  realizacji  zamówienia 

adekwatną jakość wykonania zamówienia, stosownie do oferowanej nawierzchni. Izba nadto, 

zgadza  się  z  Zamawiającym,  że  kryteria  pozacenowe  mają  to  do  siebie  że  mogą  w  jakiś 

sposób preferować określone rozwiązanie, jednakże musi istnieć powiązanie z przedmiotem 

zamówienia, czego w tym wypadku zabrakło. Przy czym, co istotne KIO w wyroku w sprawie 

o  sygn.  akt:  KIO  157/22  na  str.  22  uzasadnienia  dopu

ściła  możliwość  stosowania 

określonych  preferencji  tj.  przyjęcia  kryterium  oceny  ofert  -  rodzaju  oferowanej  nawierzchni 

na poziomie 5%. 


Z  tych  powodów,  Izba  nakazała  wskazaną  w  tym  zakresie  w  sentencji  zmianę 

(proporcji

) postanowień SWZ i adekwatnie ogłoszenia o zamówieniu. 

Izba  także  podkreśla,  że  przy  uwzględnieniu  odwołania,  zostało  wzięte  pod  uwagę 

także  orzeczenie  KIO  z  07.01.2022  r.  o  sygn.  akt:  KIO  3667/21:  „(…)  Z  dokumentu  tego 

wynika  również,  że  obie  sporne  nawierzchnie  takie  certyfikaty  otrzymywały,  czyli  spełniały 

wymagania PZLA

. Dokument ten nie stanowi, zdaniem Izby, dowodu na to, że większa liczba 

stadionów  z  nawierzchnią  Conipur  potwierdza  jej  wyższą  jakość.  Skoro  obie  nawierzchnie 

spełniały  wymagania  PZLA,  to  wywieść  należy,  że  obie  spełniały  wymagania  jakościowe 

określone  przez  PZLA.  Zdaniem  Izby,  ani  Zamawiający  ani  Przystępujący  nie  wskazali  na 

podstawie  jakich  okoliczności  czy  informacji  Izba  miałaby  uznać,  że  większa  liczba 

zai

nstalowanych  nawierzchni  Conipur  świadczy  o  jej  wyższej  jakości.  Co  więcej,  nie  ma 

żadnego dowodu w sprawie, że mniejsza liczba stadionów z nawierzchnią oferowaną przez 

Odwołującego  uprawnia  do  stwierdzenia  o  jej  gorszej  jakości.  Nie  sposób  więc  przyjąć  na 

podstawie  zestawienia  PZLA,  że  liczba  stadionów  z  nawierzchnią  Conipur  potwierdza  jej 

wyższą  jakość.  Mnogość  czynników  wpływająca  na  taką  okoliczność,  jak  chociażby 

niemożność  zaskarżania  SIWZ  w  poprzednim  porządku  prawnym,  nieuzasadnione 

preferencje  zama

wiających  w  żaden  sposób  nie  pozwala  na  przyjęcie  twierdzeń 

Zamawiającego  za  prawidłowe.  Za  gołosłowne  Izba  uznała  również  twierdzenia 

Przystępującego  o  tym,  iż  odstąpienie  od  kwestionowanego  kryterium  naraża 

Zamawiającego  na  ryzyko  niezrealizowania  celu  zamówienia  tj.  wybudowania  stadionu                  

z certyfikatem/świadectwem w kategorii VB.  Jak Izba wskazała powyżej, obie nawierzchnie 

otrzymywały w poprzednich latach certyfikaty, więc obie spełniają wymagania PZLA. (…)”

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała, jak na wstępie.  

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  uwzględniła  odwołanie  na  podstawie  art.  553  zdanie                 

pierwsze, 554 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 lit. a) b) Pzp oraz orzekła jak w sentencji.  

Jednocześnie,  obciążając  kosztami  Zamawiającego  i  nakazując  Zamawiającemu 

dokonanie  zwrotu  Odwołującemu  kwoty  10  000,00  zł  tytułem  zwrotu  kosztów  wpisu  oraz  3 

600,00  zł  tytułem  zwrotu  wydatków  pełnomocnika  na  podstawie  dowodu  uiszczenia  wpisu                

i złożonego rachunku.   

O ko

sztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp 

oraz art. 575 Pzp, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  


w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wyso

kości  i  sposobu pobierania wpisu  od  odwołania z  dnia 30  grudnia 2020 r.  (Dz.U.                      

z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący: 
 
 
………………………………