sygn. akt KIO 736/22
POSTANOWIENIE
z dnia 22 marca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 22 marca 2022 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14
marca 2022 r.
przez wykonawcę ATF Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Chojnicy
w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Drawsko Pomorskie w Drawsko Pomorskim
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
ATF Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Chojnicach kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i ar
t. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………
sygn. akt KIO 736/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Drawsko Pomorskie w Drawsko Pomorskim, ul. Gen. Wł. Sikorskiego
41, 78-500 Drawsko Pomorskie
, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia pn.
„Odbiór i transport odpadów”, nr ref.: IR.271.3.2022.DR; ogłoszenie o zamówieniu
opublikowane
zostało w dniu 4 marca 2022 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod
nr 2022/S 045-115657.
Wykonawca ATF Sp. z o.o. Sp.k. z siedz
ibą w Chojnicy, Chojnica 2, 78-650 Mirosławiec
wniósł odwołanie od czynności zamawiającego, zarzucając naruszenie:
1) art. 99 ust. 1 p.z.p. i art. 431 p.z.p. oraz art. 16 pkt 1-3 p.z.p., poprzez zaniechanie
sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w sposób wyczerpujący, jednoznaczny,
jasny i przejrzysty, a w konsekwencji un
iemożliwienie wykonawcom dokonania
prawidłowego skalkulowania ceny i prawidłowej realizacji zamówienia zgodnie z
przepisami w zakresie gospodarki odpadami oraz określenie w SWZ obowiązków
w
ykonawcy w sposób zbyt wygórowany, nieostry i niejasny, co utrudnia zachowanie
zasad przejrzystości, proporcjonalności, uczciwej i równej konkurencji;
art. 452 ust. 1 i 2 p.z.p. w zw. z art. 449 ust. 3 p.z.p., poprzez próbę wprowadzenia do
postanowień umownych możliwości zwiększenia wartości zabezpieczenia należytego
wykonania umowy na skutek waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy;
3) art. 239 ust. 1 p.z.p. i 240 ust. 1 p.z.p. w zw. z art. 134 ust. 1 pkt. 18 p.z.p. i art. 16
ust. 1 p.z.p., poprzez wadliwe określenie kryterium oceny ofert, które nie daje
możliwości przydziału punktów w ramach kryterium, w tym w szczególności
uniemożliwia ocenę ofert i wybór oferty najkorzystniejszej, a w konsekwencji
naruszenie zasad udzielania zamówień publicznych wskazanych w art. 16 pkt 1 p.z.p.
przez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców.
Podnosząc powyższe wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany postanowień ogłoszenia o
z
amówieniu i dokumentów zamówienia przez:
1. doprecyzowanie poszczególnych postanowień OPZ, tj.:
⎯ pkt. IV.5 OPZ, poprzez ilościowe określenie o ile Zamawiający może zwiększyć, bądź
zmniejszyć ilość lokalizacji punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w toku
realizacji umowy,
⎯ pkt. IV.9 OPZ, poprzez określenie maksymalnego i minimalnego poziomu zmiany
częstotliwości odbiorów odpadów z punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w
toku realizacji umowy,
⎯ pkt. VI.3 OPZ, poprzez określenie ilościowe zwiększonych częstotliwości odbiorów
odpadów z punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych oraz szacowanej miesięcznej
liczby realizacji usług w trybie awaryjnym w toku realizacji umowy,
wraz z zastrzeżeniem, że zmiana częstotliwości odbioru może nastąpić po pisemnym pod
rygorem nieważności zawiadomieniu wykonawcy o tym fakcie, z co najmniej tygodniowym
wyprzedzeniem,
2. zmianę pkt VI.20. OPZ w następujący sposób:
1) Wykonawca powiadomiony przez Zamawiającego do godz. 12:00 odbierze odpady tego
samego dnia następnego dnia roboczego.
2) Wykonawca powiadomiony przez Zamawiającego po godz. 12:00 odbierze odpady
najpóźniej w dniu następnym dwa dni robocze po powiadomieniu.
3) Wykonawca zostanie powiadomiony przez Zamawiającego o awaryjnym odbiorze
odpadów telefonicznie i emailem.
4) Usługa awaryjnego odbioru odpadów obejmuje wszystkie dni tygodnia dni robocze od
poniedziałku do piątku.
3. doprecyzowanie ilości worków, które wykonawca ma dostarczyć w okresie realizacji
zamówienia;
4. wyk
reślenie § 7 ust. 4 załącznika nr 4 – Wzoru Umowy;
5. doprecyzowanie w rozdziale 21., pkt 7 SWZ, jak należy rozumieć sformułowanie
„bezpośrednie otoczenie PGO”.
W przedmiotowym postępowaniu po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca.
W dniu 17
marca 2022 r. zamawiający uwzględnił zarzuty w całości zawarte w odwołaniu i
oświadczył, że wprowadzi poniższe zmiany w SWZ:
1) W
Opisie
Przedmiotu
Zamówienia
OPW
stanowiącym załącznik nr 10
do
SWZ, zakwestionowane
przez
Odwołującego zapisy otrzymają brzmienie:
pkt IV.5.
,,Zamawiający
zastrzega sobie prawo
zwiększenia
bądź
zmniejszenia
ilości lokalizacji
punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych z
zastrzeżeniem, że w
trakcie realizacji
umowy możliwe jest całkowite zlikwidowanie
punktów selektywnej zbiórki odpadów
komunalnych lub
zwiększenie
liczby
lokalizacji
tych
punktów
o maksymalnie
10 na
terenie
miejskim i
wiejskim
łącznie."
pkt IV.9
„Zamawiający
zastrzega sobie
prawo
do zmiany
częstotliwości odbiorów
odpadów z
punktów
selektywnej zbiórki odpadów
komunalnych
w zwiększonych
częstotliwościach,
innych niż
zostały określone w pkt. 6 (nie więcej niż 1 odbiór
w tygodniu, zmniejszenie częstotliwości odbioru nie
jest
dopuszczalne) oraz
realizacji usług w
trybie
awaryjnym w
przypadku
przepełnienia pojemników.
Dopuszcza się zwiększenie częstotliwości odbiorów odpadów o maksymalnie
odbiór w
tygodniu.
Zmniejszenie
ilości odbiorów odpadów
nie
jest dopuszczalne.
Zmiana częstotliwości odbioru
następuje
po pisemnym p[od
rygorem
nieważności
zawiadomieniu Wykonawcy
przez
Zamawiającego nie później
niż
tydzień przed
planowaną zmianą."
pkt
Vl.3
„
Zamawiający zastrzega sobie prawo do zmiany częstotliwości odbiorów
odpadów z punktów
gromadzenia
odpadów w
zwiększonych
częstotliwościach,
innych
niż zostały określone w pkt 2, w trybie
awaryjnym.
Zakłada
się, że
liczba
usług
w trybie awaryjnym nie
będzie przekraczała dwóch w miesiącu i
obejmować może maksymalnie punkty gromadzenia odpadów komunalnych
zlokalizowane
przy
dwóch ulicach na terenie miasta lub punkty gromadzenia
odpadów komunalnych w dwóch
miejscowościach
na terenie wiejskim."
pkt Vl.20
„Zamawiający
dopuszcza
możliwość
awaryjnego odbioru
odpadów.
Wykonawca
powiadomiony
przez Zamawiającego do godz. 12:00 odbierze
odpady
najpóźniej następnego
dnia
roboczego.
Wykonawca powiadomiony przez Zamawiającego po
godz.
12:00 odbierze
odpady najpóźniej dwa dni robocze
po
powiadomieniu.
Wykonawca zostanie powiadomiony przez Zamawiającego o awaryjnym
odbiorze odpadów telefonicznie i emailem.
Usługa awaryjnego odbioru odpadów obejmuje dni robocze od
poniedziałku do piątku."
W pkt V.3a
OPW,
w celu doprecyzowania
ilości worków, które wykonawca ma
dostarczyć w okresie realizacji zamówienia, dodane zostanie na końcu zdanie
o treści:
“Szacuje
się
że Wykonawca podczas trwania
umowy dostarczy
do wyżej
wskazanych nieruchomości
średnio
2 worki na
każdą frakcję odpadów,
podczas
każdego odbioru odpadów z danej
nieruchomości."
We wzorze
umowy
stanowiącym załącznik nr 4
do
SWZ
wykreślony zostanie
§ 7 ust. 4.
W rozdziale 21
pkt
7 SWZ
dodane
zostanie na
końcu zdanie o treści:
„Poprzez
bezpośrednie otoczenie
PGO
rozumie się
teren
zlokalizowany
bezpośrednio pod
pojemnikami na
odpady komunalne wraz z obszarem w
odległości do 1m od
pojemników"
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.),
umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art.
553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), z którego wynika, że koszty, o których mowa w § 5 pkt
2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiającego uwzględnił w
całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobe
c uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu – w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
…………………………