KIO 736/22 POSTANOWIENIE dnia 22 marca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 27.09.2022

sygn. akt KIO 736/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 22 marca 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  22  marca  2022  r. 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  14 

marca 2022  r. 

przez  wykonawcę  ATF  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  z  siedzibą  w Chojnicy 

postępowaniu prowadzonym przez Gminę Drawsko Pomorskie w Drawsko Pomorskim 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

ATF Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Chojnicach kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  ar

t.  580  ust.  1 i 2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r. 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie 

– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………… 


sygn. akt KIO 736/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Gmina  Drawsko  Pomorskie  w  Drawsko  Pomorskim,  ul.  Gen.  Wł.  Sikorskiego 

41,  78-500  Drawsko  Pomorskie

,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  pn. 

„Odbiór  i  transport  odpadów”,  nr  ref.:  IR.271.3.2022.DR;  ogłoszenie  o  zamówieniu 

opublikowane 

zostało w dniu 4 marca 2022 r. w  Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod 

nr 2022/S 045-115657. 

Wykonawca  ATF  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  z  siedz

ibą  w Chojnicy,  Chojnica  2,  78-650  Mirosławiec 

wniósł odwołanie od czynności zamawiającego, zarzucając naruszenie: 

1)  art.  99  ust.  1  p.z.p.  i  art.  431  p.z.p.  oraz  art.  16  pkt  1-3  p.z.p.,  poprzez  zaniechanie 

sporządzenia  opisu  przedmiotu zamówienia  w  sposób  wyczerpujący,  jednoznaczny, 

jasny  i  przejrzysty,  a  w  konsekwencji  un

iemożliwienie  wykonawcom  dokonania 

prawidłowego  skalkulowania  ceny  i  prawidłowej  realizacji  zamówienia  zgodnie  z 

przepisami  w  zakresie  gospodarki  odpadami  oraz  określenie  w  SWZ  obowiązków 

w

ykonawcy w sposób zbyt wygórowany, nieostry i niejasny, co utrudnia zachowanie 

zasad przejrzystości, proporcjonalności, uczciwej i równej konkurencji;  

art. 452 ust. 1 i 2 p.z.p. w zw. z art. 449 ust. 3 p.z.p., poprzez próbę wprowadzenia do 

postanowień umownych możliwości zwiększenia wartości zabezpieczenia należytego 

wykonania umowy na skutek waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy;  

3)  art. 239 ust. 1 p.z.p. i 240 ust. 1 p.z.p. w zw. z art. 134 ust. 1 pkt. 18 p.z.p. i art. 16 

ust.  1  p.z.p.,  poprzez  wadliwe  określenie  kryterium  oceny  ofert,  które  nie  daje 

możliwości  przydziału  punktów  w  ramach  kryterium,  w  tym  w  szczególności 

uniemożliwia  ocenę  ofert  i  wybór  oferty  najkorzystniejszej,  a  w  konsekwencji 

naruszenie zasad udzielania zamówień publicznych wskazanych w art. 16 pkt 1 p.z.p. 

przez  prowadzenie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób 

niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców.  

Podnosząc powyższe wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany postanowień ogłoszenia o 

z

amówieniu i dokumentów zamówienia przez:  

1. doprecyzowanie poszczególnych postanowień OPZ, tj.:  


⎯  pkt.  IV.5  OPZ,  poprzez  ilościowe  określenie  o  ile  Zamawiający  może  zwiększyć,  bądź 

zmniejszyć  ilość  lokalizacji  punktów  selektywnej  zbiórki  odpadów  komunalnych  w  toku 

realizacji umowy,  

⎯  pkt.  IV.9  OPZ,  poprzez  określenie  maksymalnego  i  minimalnego  poziomu  zmiany 

częstotliwości  odbiorów  odpadów  z  punktów  selektywnej  zbiórki  odpadów  komunalnych  w 

toku realizacji umowy,  

⎯  pkt.  VI.3  OPZ,  poprzez  określenie  ilościowe  zwiększonych  częstotliwości  odbiorów 

odpadów z punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych oraz szacowanej miesięcznej 

liczby realizacji usług w trybie awaryjnym w toku realizacji umowy,  

wraz  z  zastrzeżeniem,  że  zmiana  częstotliwości  odbioru  może  nastąpić  po  pisemnym  pod 

rygorem  nieważności  zawiadomieniu  wykonawcy  o  tym  fakcie,  z  co  najmniej  tygodniowym 

wyprzedzeniem,  

2. zmianę pkt VI.20. OPZ w następujący sposób:  

1) Wykonawca  powiadomiony  przez  Zamawiającego  do  godz.  12:00  odbierze  odpady tego 

samego dnia następnego dnia roboczego 

2)  Wykonawca  powiadomiony  przez  Zamawiającego  po  godz.  12:00  odbierze  odpady 

najpóźniej w dniu następnym dwa dni robocze po powiadomieniu 

3)  Wykonawca  zostanie  powiadomiony  przez  Zamawiającego  o  awaryjnym  odbiorze 

odpadów telefonicznie i emailem.  

4) Usługa awaryjnego odbioru odpadów obejmuje wszystkie dni tygodnia dni robocze od 

poniedziałku do piątku 

3.  doprecyzowanie  ilości  worków,  które  wykonawca  ma  dostarczyć  w  okresie  realizacji 

zamówienia;  

4. wyk

reślenie § 7 ust. 4 załącznika nr 4 – Wzoru Umowy;  

5.  doprecyzowanie  w  rozdziale  21.,  pkt  7  SWZ,  jak  należy  rozumieć  sformułowanie 

„bezpośrednie otoczenie PGO”.  

W  przedmiotowym  postępowaniu  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  żaden 

wykonawca. 

W  dniu  17 

marca 2022 r. zamawiający uwzględnił zarzuty w całości zawarte w odwołaniu i 

oświadczył, że wprowadzi poniższe zmiany w SWZ: 


1)  W 

Opisie 

Przedmiotu 

Zamówienia 

OPW 

stanowiącym  załącznik  nr  10 

do 

SWZ, zakwestionowane 

przez 

Odwołującego  zapisy otrzymają brzmienie:

pkt  IV.5.

,,Zamawiający 

zastrzega  sobie  prawo 

zwiększenia 

bądź 

zmniejszenia 

ilości  lokalizacji 

punktów  selektywnej  zbiórki  odpadów  komunalnych  z 

zastrzeżeniem, że w 

trakcie realizacji 

umowy możliwe jest całkowite zlikwidowanie 

punktów  selektywnej  zbiórki  odpadów 

komunalnych  lub 

zwiększenie 

liczby 

lokalizacji 

tych 

punktów 

o maksymalnie 

10 na 

terenie 

miejskim i 

wiejskim 

łącznie."

pkt  IV.9 

„Zamawiający 

zastrzega  sobie 

prawo 

do zmiany 

częstotliwości odbiorów 

odpadów z 

punktów 

selektywnej zbiórki odpadów 

komunalnych 

w zwiększonych 

częstotliwościach, 

innych niż 

zostały określone w pkt. 6 (nie więcej niż 1 odbiór 

w  tygodniu,  zmniejszenie  częstotliwości  odbioru  nie 

jest 

dopuszczalne)  oraz 

realizacji  usług  w 

trybie 

awaryjnym  w 

przypadku 

przepełnienia  pojemników. 

Dopuszcza się zwiększenie częstotliwości odbiorów odpadów o maksymalnie 

odbiór w 

tygodniu. 

Zmniejszenie 

ilości odbiorów  odpadów 

nie 

jest  dopuszczalne. 

Zmiana  częstotliwości odbioru 

następuje 

po  pisemnym  p[od 

rygorem 

nieważności 

zawiadomieniu  Wykonawcy 

przez 

Zamawiającego  nie  później 

niż 

tydzień  przed 

planowaną zmianą."

pkt 

Vl.3 

Zamawiający zastrzega sobie prawo do zmiany częstotliwości odbiorów 

odpadów  z punktów 

gromadzenia 

odpadów  w 

zwiększonych 

częstotliwościach, 

innych 

niż zostały określone w pkt 2, w trybie 

awaryjnym. 

Zakłada 

się, że 

liczba 

usług 

w  trybie  awaryjnym  nie 

będzie  przekraczała  dwóch  w  miesiącu  i 

obejmować  może  maksymalnie  punkty  gromadzenia  odpadów  komunalnych 

zlokalizowane 

przy 

dwóch  ulicach  na  terenie  miasta  lub  punkty  gromadzenia 

odpadów komunalnych w dwóch 

miejscowościach 

na terenie wiejskim."

pkt Vl.20 

„Zamawiający 

dopuszcza 

możliwość 

awaryjnego odbioru 

odpadów.

Wykonawca 

powiadomiony 

przez Zamawiającego do godz. 12:00 odbierze 

odpady 

najpóźniej następnego 

dnia 

roboczego.

Wykonawca powiadomiony przez Zamawiającego  po 

godz. 

12:00 odbierze 

odpady najpóźniej dwa dni robocze 

po 

powiadomieniu. 

Wykonawca  zostanie  powiadomiony  przez  Zamawiającego  o  awaryjnym 

odbiorze odpadów telefonicznie i emailem. 


Usługa  awaryjnego  odbioru  odpadów  obejmuje  dni  robocze  od 

poniedziałku do piątku."

W pkt V.3a 

OPW, 

w  celu doprecyzowania 

ilości worków, które wykonawca ma 

dostarczyć w okresie realizacji zamówienia, dodane zostanie na końcu zdanie 

o treści:

“Szacuje 

się

że Wykonawca podczas trwania 

umowy  dostarczy 

do wyżej 

wskazanych  nieruchomości 

średnio 

2  worki  na 

każdą  frakcję  odpadów, 

podczas 

każdego odbioru odpadów z danej 

nieruchomości."

We wzorze 

umowy 

stanowiącym załącznik nr 4 

do 

SWZ 

wykreślony zostanie 

§ 7 ust. 4.

W rozdziale 21 

pkt 

7 SWZ 

dodane 

zostanie na 

końcu zdanie o treści:

„Poprzez 

bezpośrednie  otoczenie 

PGO 

rozumie  się 

teren 

zlokalizowany 

bezpośrednio  pod 

pojemnikami  na 

odpady  komunalne  wraz  z  obszarem  w 

odległości do 1m  od 

pojemników"

W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 1  ustawy z dnia 11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.), 

umorzyła  postępowanie   odwoławcze,  orzekając  w  formie postanowienia na  podstawie art. 

553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  574  i  575  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), z którego wynika, że koszty, o których mowa w § 5 pkt 

2,  znosi  się  wzajemnie,  jeżeli  przed  otwarciem  rozprawy  zamawiającego  uwzględnił  w 

całości  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu,  a  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie 

zamawiającego  nie  przystąpił  żaden  wykonawca  albo  uczestnik  postępowania 

odwoławczego,  który  przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniósł 

sprzeciwu  wobe

c uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych 


w odwołaniu – w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku 

Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący: 

…………………………