KIO 724/22 Wyrok dnia 4 kwietnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 27.09.2022

Sygn. akt: KIO 724/22 

Wyrok 

z dnia 4 kwietnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Andrzej Niwicki 

Członkowie:   

Aneta Mlącka 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Protokolant:   

Adam Skowroński 

po rozpatrzeniu na rozprawie dnia 31 marca 2022 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 marca 2022 r. przez wykonawcę FlexiPower 

Group  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  z  siedzibą  w  Pabianicach  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Sto

warzyszenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego z siedzibą w Rzeszowie 

przy  udziale  wykonawcy 

INERGIS  S.A.  z  siedzibą  w  Częstochowie  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1. oddala odwołanie. 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  z 

siedzibą w Pabianicach  i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 

00  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

odwołującego FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Pabianicach tytułem wpisu 

od 

odwołania, 

2.1. zasądza od FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Pabianicach na rzecz 

zamawiającego Stowarzyszenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego z siedzibą w 

Rzeszowie 

kwotę  3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem 

zwrotu uzasadnionych kosztów wynagrodzenia pełnomocnika strony.  


Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 14 

dnia od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

………………………………….. 

………………………………….. 

………………………………….. 


Sygn. akt: KIO 724/22 

Uzasadnienie 

Zamawiający:    Gmina  Miasto  Rzeszów,  Gmina  Boguchwała,  Gmina  Chmielnik,  Gmina 

Czarna,  

Gmina  Głogów  Małopolski,  Gmina  Krasne,  Gmina  Miasto  Łańcut,  Gmina  Łańcut,  Gmina 

Trzebownisko,  Gmina  Tyczyn,  reprezentowane  przez  Stowarzyszenie  Rzeszowskiego 

Obszaru  Funkcjonalnego  35-

064  Rzeszów,  Rynek  5  prowadzi  postępowanie,  którego 

przedmiotem jest 

Zamówienie z podziałem na 2 części: Część I Dostawa i montaż urządzeń 

grzewczych  w  ramach  projektu  „Wymiana  źródeł  ciepła  na  terenie  ROF”  -  kotły  gazowe 

kondensacyjne  Część  2  Dostawa  i  montaż  urządzeń  grzewczych  w  ramach  projektu 

„Wymiana  źródeł  ciepła  na  terenie  ROF”  -  kotły  na  biomasę  w  ramach  projektu  „Wymiana 

źródeł  ciepła  na  terenie  ROF”  realizowanego  przy  współudziale  środków  z  Europejskiego 

Funduszu  Rozwoju  Regionalnego  w  ramach  Regionalnego  Programu    Operacyjnego  Woj. 

Podkarpackiego  na  lata  2014-

2020”  Nr  postępowania:  ZP.ROF.5.2021  Nr  ogłoszenia  w 

DzUUE: Dz.U./S S236 06/12/2021 621123-2021-PL 

Odwołujący:  FLEXIPOWER  GROUP  sp.  z  o.o.  PABIANICE,  95-200  ul.  KUDROWICE    12, 

wn

iósł  odwołanie  wobec  czynności  Zamawiającego  polegającej  na  wyborze  jako 

najkorzystniejszej  oferty  INERGIS  S.A.  i  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  INERGIS  S.A.  w 

postępowaniu w części I. 

Zama

wiającemu zarzuca naruszenie:  

I.   art. 239 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2, 4 ustawy pzp przez dokonanie w dniu 4 marca 2022 

r.  wyboru  oferty  INERGIS  S.A.  jako  najkorzystniejszej  w  sytuacji,  w  której  oferta  ta  winna 

podlegać  odrzuceniu  jako  złożona  przez  wykonawcę,  który  podlega  wykluczeniu  z 

postępowania, została złożona przez wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie 

oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  lub  podmiotowego  środka  dowodowego, 

potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  lub  spełnianie  warunków  udziału  w 

postępowaniu,  przedmiotowego  środka  dowodowego,  lub  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń i jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów.  

II. art. 226 ust. 1 pkt. 2 c pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty INERGIS S.A. w sytuacji, 

w której wymagana przez Zamawiającego w punkcie X. I .2) SWZ deklaracja CE producenta 

dla oferowanych kotłów X+LD NANO 18R/18C —  24R/24C — 32R]32C nie jest deklaracją 

wystawioną  przez  producenta  lub  jej  upoważnionego  przedstawiciela  zgodnie  z  zasadami 

określonymi w art. 11 ustawy z 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru 

rynku  oraz  art.  R1

O  załącznika  nr  II  do  decyzji  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  NR 


768/2008/WE  z  9  lipca  2008  r.  w  sprawie   

wspólnych  ram  dotyczących  wprowadzania 

produktów do obrotu, uchylająca decyzję Rady 93/465/EWG,  

III.  art.  226  pkt.  ust.  1  pkt  2c  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  4  pzp  w  zw.  z  art.  30  ust.  1  rozp. 

Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  (WE)  765/2008  z  9  lipca  2008 

r.  ustanawiającego 

wymagania  w  zakresie  akredytacji  i  uchylające  rozp.  (EWG)  nr  339/93  przez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty 

INERGIS  S.A.  w  sytuacji,  w  której  wymagana  w  punkcie  X.  I  .2  SWZ 

deklaracja  CE  producenta  dla  oferowanych  kotłów  X+LD  NANO  18R/18C  —  24R/24C  — 

32R/32C  zawiera  oznakowanie  CE  umieszczone  nań  przez  inną  osobę  niż  producent  lub 

upoważniony  przedstawiciel,  a  zatem  nie  spełnia  wymogów  z  załącznika  III  do  decyzji 

Parlamentu Europejskiego i Rady NR 768/2008/WE z 9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych 

ram  dotyczących  wprowadzania  produktów  do  obrotu,  uchylającej  decyzję  Rady 

93/465/EWG, wprowadzającej wzorzec deklaracji zgodności dla produktów oferowanych na 

terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego,  

IV. art. 226 ust. 1 pkt 2c w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 4 pzp w zw. z art. 5 w zw. z art. R1

O zał I 

w zw. z zał III decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady NR 768/2008/WE z 9 lipca 2008 r. w 

sprawie  wspólnych  ram  dotyczących  wprowadzania  produktów  do  obrotu,  uchylającej 

decyzję Rady 93/465/EWG przez zaniechanie odrzucenia oferty INERGIS S.A. w sytuacji, w 

której  wymagana  w  punkcie  X  I  2  SWZ  deklaracja  CE  producenta  dla  kotłów  X+LD  NANO 

18R/18C 

—  24R]24C  —  32R/32C  nie  zawiera  w  swojej  treści  wszystkich  aktów 

wspólnotowych  mających  zastosowanie  do  produktu  oraz  informacji  koniecznych  do 

zidentyfikowania  wspólnotowego  prawodawstwa  harmonizacyjnego,  do  którego  deklaracja 

się odnosi oraz odniesienia do publikacji tych aktów tj. - dyrektywy PE i Rady 2014/53/UE z 

16  kwietnia  2014  r.  w  sprawie  harmonizacji  ust

awodawstw  państw  członkowskich 

dotyczących  udostępniania  na  rynku  urządzeń  radiowych  i  uchylającej  dyrektywę 

1999/5/WE, - dyrektywy PE i Rady 2014/35/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji 

ustawodawstw  państw  członkowskich  odnoszących  się  do  udostępniania  na  rynku  sprzętu 

elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia, - dyrektywy 

PE  i  Rady  2014/30/UE  z  26  lutego  2014  r.  w  sprawie  harmonizacji  ustawodawstw  państw 

członkowskich  odnoszących  się  do  kompatybilności  elektromagnetycznej,  -  dyrektywy  PE  i 

Rady  2011/65/UE  z  8  czerwca  2011  r.  w  sprawie  ograniczenia  stosowania  niektórych 

niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.  

V. art. 226 ust. 1 pkt 2c w zw. z art. 226 ust. 1 pkt. 4 pzp art. 5 i 6 ustawy o systemach oceny 

zgodności i nadzoru rynku w zw. z art. 30 ust. 4 Rozporządzenia PE i Rady NR 765/2008 z 9 

lipca 2008 r. ustanawiającego wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące 

się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającego  rozporządzenie (EWG) 

nr 339/93 przez zaniechanie odrzucenia oferty INERGIS S.A. w sytuacji, w której w ofercie 

tej Wykonawca deklaruje realizację zamówienia z użyciem urządzeń X+LD NANO 18R]18C 


— 24R/24C — 32R/32C , które nie zostały prawidłowo poddane ocenie zgodności i których 

zgodność nie została zadeklarowana przez osobę do tego upoważnioną, co uniemożliwia ich 

wprowadzenie do obrotu na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego,  

VI. art. 109 ust. 1 pkt. 8 i 10 w zw. z art. 109 ust. 2 pzp przez zaniechanie wykluczenia oferty 

INERGIS S.A., w sytuacji, w której INERGIS S.A. złożył wraz z pismem z 21 lutego 2022 r. 

rzekomy odpis pełnomocnictwa udzielonego przez Unical AG S.p.A. spółce Unical Polska sp. 

z o.o. oraz A.M.

, podczas gdy złożony dokument nie przybrał formy pisemnej poświadczonej 

elektronicznie,  a  stanowi  sfabrykowany  graficznie  dokument  tekstowy  poświadczony 

elektronicznie,  czym  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  w  zakresie  informacji  o  udzieleniu 

tym  podmiotom  umocowania  do  wystawienia  dek

laracji  zgodności  w  odpowiedzi  na 

wezwanie  Zamawiającego  z  17  lutego  2022  r.  do  wyjaśnienia  okoliczności  dotyczących 

przedmiotowych środków dowodowych na podstawie art. 107 ust. 4 pzp, co miało charakter 

zamierzonego  działania  lub  zostało  dokonane  z  rażącym  niedbalstwem,  a  dotyczyło 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

Zamawiającego w postępowaniu, w którym Zamawiający przewidział przesłanki wykluczenia 

z art. 109 ust. I pkt 8 i 10 pzp w punkcie VIII SWZ, 

 VII.  ar

t.  16  w  zw.  z  art.  17  pzp  przez  nierówne  traktowanie  wykonawców  w  szczególności 

zaś  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty,  która  zgodnie  z  ustawą  podlegała  odrzuceniu,  a 

nadto  przez  nieprzejrzyste  prowadzenie  postępowania  w  zakresie  badania  i  oceny  oferty 

I

NERGIS S.A. w zakresie przedmiotowych środków dowodowych dotyczących kotłów X+LD 

NANO 18R]18C - 24W24C - 32R/32C 

Wskazując na powyższe zarzuty, wniósł o:  

uwzględnienie  odwołania,  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej oferty z dnia 4 marca 2022 r. oraz 

nakazanie Zamawiającemu ponownego 

badania i oceny ofert i w jego wyniku odrzucenia INERGIS S.A.  

    O

dwołująca  się  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  będącego  przedmiotem 

postępowania.  

W przedmiotowym postępowaniu ofertę złożyła m.in. FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp. k. oraz 

INERGIS S.A. INERGIS S.A. została wybrana jako oferta najkorzystniejsza.  

W  punkcie  X.  2)  SWZ  Zamawiający  wymagał  w  celu  potwierdzenia  spełniania  przez 

oferowane  dostawy  wymagań,  złożenia  deklaracji  CE  producenta  dla  ofertowanych  kotłów. 

INERGIS  S.A,  jako  przedmiotowy  środek  dowodowy  w  celu  spełnienia  zapisu  SWZ  dla 

kotłów  X+LD  NANO  18R/18C  —  24R/24C  —  32W32C  dostarczył  do  oferty  deklarację 

zgodności  nr  1312CT6279  z  dnia  12.01.2022  r.  podpisaną  przez  Pana  A.M.  —  Członka 

Zarządu firmy Unical Polska Sp. z. o. o.  

II.A  Brak  umocowania  A.M. 

do  sporządzenia  deklaracji  zgodności  UE.  Deklaracja  została 

załączona  jako  przedmiotowy  środek  dowodowy  bez  upoważnienia  do  wydania  jej  przez 


osobę  podpisaną  na  treści  deklaracji.  Załączony  do  pisma  z  dnia  21  lutego  2022  r.  odpis 

pełnomocnictwa,  jest  jedynie  kopią,  która  została  poświadczona  za  zgodność  w  dniu 

przygotowania  pisma,  co  nie 

oznacza,  że  pełnomocnictwo  zostało  udzielone  przed 

wystawieniem  deklaracji.  Faktem jest  bowiem to,  że jedynym  elementem,  który  świadczy  o 

tym, kiedy dokument pełnomocnictwa został utworzony (wersja oryginalna włoska) jest data 

podpisu elektronicznego G.M. (2022.02.21 12:28:34 CET) oraz metadane podpisanego pliku. 

pdf,  które  prezentują  się  następująco:  Dokument  pełnomocnictwa  został  przygotowany  w 

dniu  21  lutego  2022  r.  w  programie  Microsoft  Word.  Dokument  ten  nie  jest  skanem 

podpisanego  w  dniu  11  stycznia  2

022  r.  pełnomocnictwa,  a  jedynie  stanowi  dokument 

tekstowy z nałożonymi dwoma elementami graficznymi, który umożliwia wyekstrahowanie go 

z pliku zapisanego. w formacie 

.pdf. Dwa elementy graficzne to negatyw pieczęci firmy Oraz 

negatyw  parafy,  której  autorstwo  przypisywane  jest  Dyrektorowi  Generalnemu  Unical  AG 

S.p.A. 

— S.F.: Tym samym nieprawdziwym jest twierdzenie, że A.M. został umocowany do 

wy

dania  deklaracji  CE  dla  oferowanych  produktów  Analogiczna  sytuacja  zachodzi  w 

stosunku do polskiej wersji pełnomocnictwa: W przypadku, w którym Zamawiający nie żąda 

załączenia  właściwego  umocowania  do  wydania  dokumentu  przedmiotowego,  ale  w  toku 

postępowania  pojawi  się  wątpliwość  co  do  autentyczności  dokumentu,  który  stanowi 

przedmiotowy środek dowodowy, potwierdzającego zgodność oferowanych dostaw z opisem 

przedmiotu  zamówienia,  na  Zamawiającym  spoczywa  w  takich  okolicznościach  obowiązek 

sprawdzenia tego faktu. 

Jednocześnie wskazać należy, że przedstawienie w odpowiedzi na wezwanie skierowane na 

podstawie art. 107 u

st. 4 pzp sfabrykowanego elektronicznie dokumentu pełnomocnictwa dla 

Unical  Polska  oraz  A.M.

,  w  sytuacji,  w  której  Zamawiający  powziął  wątpliwość  co  do  tego 

um

ocowania  (o  czym  świadczy  fakt  wystosowania  wezwania  stanowi  przedstawienie 

informacji wprowadzaj

ącej w błąd Zamawiającego w rozumieniu art. 109 ust. 1 pkt 8 lub 10, 

co winno stanowić  podstawę wykluczenia wykonawcy  INERGIS  S.A.    Niewątpliwie bowiem 

składając  podpis  elektroniczny  poświadczający  zgodność  z  oryginałem  dokumentu 

pełnomocnictwa  G.M.,  reprezentujący  INERGIS  S.A.  mógł  z  łatwością  zauważyć,  że 

poświadczany dokument nie stanowi oryginału lub jego kopii i nie zachowuje formy pisemnej 

pełnomocnictwa.  Tymczasem  w  treści  pisma  z  21  lutego  2022  r.  INERGIS  S.A. 

jednoznacznie  wskazała,  że  „Chcąc  ostatecznie  rozwiać  wszelkie  ewentualne  wątpliwości 

Zamawiającego,  wykonawca  INERGIS  S.A.  w  załączeniu  przedstawia  kopię  pisemnego 

pełnomocnictwa od  producenta  Unical  AG  S.p.A.  dla pana  A.M.,  podkreślając przy tym,  że 

nie  jest  ani  nigdy  nie  był  obowiązany  ww.  pełnomocnictwo  przedstawić.”  Powyższe 

jednoznacznie potwierdza istnienie podstawy do fakultatywnego wykluczenia INERGIS S.A. 

z przedmiotowego postępowania.  


II.B  Niezgodność  deklaracji  z  obowiązującym  prawem.  Niezależnie  od  faktu,  że  deklaracja 

zgodności  załączona  przez  INERGIS  S.A.  nie  została  wydana  przez  osobę  upoważnioną, 

przedmiotowy  dokument  stanowiący  oś  sporu  nie  spełnia  wymagań  przewidzianych 

obo

wiązującym  prawem  w  zakresie  tego  jakie  elementy  powinna  zawierać  deklaracja 

zgodności. Zasady sporządzenia deklaracji zgodności UE(WE) określono w rozp. PE i Rady 

(WE)  NR  765/2008  z  9  lipca  2008  r.  ustanawiającego  wymagania  w  zakresie  akredytacji  i 

uchyla

jące rozp. (EWG) nr 339/93 oraz decyzji PE i Rady NR 768/2008/WE z 9 lipca 2008 r. 

w  sprawie  wspólnych  ram  dotyczących  wprowadzania  produktów  do  obrotu,  uchylająca 

decyzję  Rady  93/465/EWG.  Przywołane  akty  prawne  wymagają  (w  art.  30  ust.  I  rozp.)  dla 

oznako

wania CE umieszczenia znaku wyłącznie przez producenta lub jego upoważnionego 

przedstawiciela. Jak wskazano w zarzucie powyżej A.M., który umieścił oznakowanie CE na 

deklaracji zgodności załączonej do akt nie był upoważnionym przedstawicielem do wydania 

de

klaracji zgodności, a zatem nie mógł także umieścić oznakowania CE na treści deklaracji. 

Nadto (art. 5 decyzji oraz art. RI 0 załącznika I do decyzji w zw. z załącznikiem III) stawiają 

wymogi,  których  deklaracja  załączona  przez  INERGIS  S.A.  nie  spełnia  —  po  pierwsze  nie 

zawiera  w  swojej  treści  wszystkich  aktów  wspólnotowych  mających  zastosowanie  do 

produktu  oraz  informacji  koniecznych  do  zidentyfikowania  wspólnotowego  prawodawstwa 

harmonizacyjnego,  do  którego  deklaracja  się  odnosi  oraz  odniesienia  do  publikacji  tych 

aktów.  Nadto  nie  spełnia  warunku  posiadania  wzorcowego  układu  określonego  w  zał.  III. 

Deklaracja  nie  zawiera  bowiem  wszelkich  wym

aganych  wspomnianym  załącznikiem 

elementów  wzorca  deklaracji,  które  nadają  jej  przymiot  prawidłowo  wystawionego 

dokum

entu. II.C Niespełnianie przez deklarację CE warunków przedstawionych w dyrektywie 

w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na 

rynku  urządzeń  radiowych  i  uchylająca  dyrektywę  1999/5/WE  Nadto,  załączona  przez 

INERGI

S  S.A.  Deklaracja  CE,  złożona  do  oferty  nie  spełnia  warunków  przedstawionych  w 

Dyrektywie    PE  i  Rady  2014/53/UE  z  16  kwietnia  2014  r.  w  sprawie  harmonizacji 

ustawodawstw  państw  członkowskich  dotyczących  udostępniania  na  rynku  urządzeń 

radiowych  i  uchylająca  dyrektywę  1999/5/WE,  w  której  to  wskazane  są  dyrektywy,  które 

powinny  być  opisane  w  treści  deklaracji  w  przypadku  montażu  stacjonarnych  urządzeń 

końcowych,  których  działanie  oparte  jest  na  elektronice.  W  przypadku  wprowadzenia  na 

rynek Unii Europejskiej 

urządzeń elektrycznych i elektronicznych, jakim z całą pewnością jest 

kocioł  gazowy  z  elektronicznym  sterowaniem,  wymaga  się,  aby  urządzenie  posiadało  w 

swojej  deklaracji  zgodności  przedstawioną  zgodność  z  zasadniczymi  wymaganiami 

dyrektywy 

niskonapięciowej 

2014/35/UE 

oraz 

dyrektywy 

kompatybilności 

elektromagnetycznej  2014/30/UE,  bez  których  wprowadzenie  towarów  na  rynek  europejski 

jest  nielegalne.  Zgodnie  z  treścią  art.  3  ust.  1  dyrektywy  Urządzenia  radiowe  są 

konstruowane  w  taki  sposób,  aby  zapewnić:  a)  ochronę  zdrowia  i  bezpieczeństwa  osób  i 


zwierząt  domowych  oraz  ochronę  mienia,  w  tym  również  realizację  celów  odnoszących  się 

do  wymagań  dotyczących  bezpieczeństwa  zawartych  w  dyrektywie  2014/35/UE,  ale  bez 

zastosowania  limitu  napięcia  elektrycznego;  b)  odpowiedni  poziom  kompatybilności 

elektromagnetycznej zgodnie z dyrektywą 2014/30/UE.  

Informacja  o  zgodności  z  przytoczonymi  w  przepisie  normami  nie  znajduje  się  jednak  w 

treści deklaracji załączonej przez INERGIS S.A. W ocenie Odwołującej się z uwagi na fakt, 

że  kocioł  gazowy  z  elektronicznym  sterownikiem  jest  także  sprzętem  elektrycznym  i 

elektronicznym mieści się ponadto w dyspozycji aft. 1 dyrektywy PE i Rady 2011/65/UE z 8 

czerwca  2011  r.  w  sprawie ograniczenia stosowania niektórych  niebezpiecznych substancji 

w  sprzęcie  elektrycznym  i  elektronicznym  i  deklaracja  powinna  odnosić  się  także  do  tej 

regulacji.  

II.D Niemożność prawidłowego wprowadzenia urządzenia na rynek EOG. Ponieważ produkt 

zaoferowany  przez  INERGIS  S.A.  jest,  zgodnie  ze  złożonymi  oświadczeniami  w 

postępowaniu (pismo z 21 lutego 2022 r. — „Jak to już jednak wskazano Zamawiającemu w 

uzasadnieniu zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, kotły zaoferowane przez wykonawcę 

INERGIS S.A. w przedmiotowym postępowaniu są nowością w ofercie ich producenta i nigdy 

wcześniej  nie  były  oferowane  publicznie.”,  produktem  nowym,  który  nie  został  jeszcze 

wprowadzony na rynek EOG i oznakowanie CE zostało naniesione na deklarację zgodności 

przez A.M. 

działającego za UNICAL Polska sp. z o.o. Oznakowanie CE zaś zgodnie z art. 30 

ust.  4  Rozporządzenia  PE  i  Rady  NR  765/2008  z  9  lipca  2008  r.  ustanawiającego 

wymagania  w      zakresie  akredytacji  i  nadzoru  rynku  odnoszące  się  do  warunków 

wprowadzania  produktów  do  obrotu  i  uchylające  rozporządzenie  (EWG)  nr  339/93  jest 

jed

ynym oznakowaniem stwierdzającym zgodność produktu z obowiązującymi wymaganiami 

odnośnego wspólnotowego prawodawstwa harmonizacyjnego określającego warunki takiego 

znakowania. Art. 5 i 6 ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku wymagając zaś 

spełnienie  wymagać  z  przywołanych  dyrektyw  ustanowionych  dla  oceny  zgodności  z 

systemem oznakowania CE dla wprowadzenia produktów do obrotu. Zgodnie z pkt 7. Zał Id) 

do  OPZ  Wykonawca  miał  obowiązek  stosowania  obowiązujących  norm  i  przepisów  prawa 

nawet  jeżeli  nie  zostały  wymienione  w  załączniku.  To  rodzi  nadto  obowiązek  właściwego 

oznakowania CE na produkt. Oznacza to, że urządzenie oferowane przez Pro-Eco sp. z o.o. 

nie  odpowiada  wymogom  SWZ  oraz  nie      potwierdza,  że  mogłoby  zostać  dopuszczone  do 

użytku  na  terenie  EOG.  Obowiązkiem  Zamawiającego  w  takiej  sytuacji  było  odrzucenie 

INERGIS  S.A.  jako  niezgodnej  z  ustawą  i  SIWZ.  W  świetle  podniesionych  zarzutów, 

czynność  wyboru  oferty  została  zatem  dokonana  przez  Zamawiającego  bez  właściwej 

kontroli  przedmiotowego  środka  dowodowego,  co  sprawia,  że  oferta  nie  może    zostać 

uznana  za  najkorzystniejszą.  Zamawiający  zaniechał  odrzucenia  oferty  niezgodnej  z  SWZ 

oraz nieważnej wskutek naruszenia innych przepisów. Za niezgodne z art. 16 i 17 pzp należy 


uznać  takie  zachowanie,  który  pozwala  na  udzielenie  zamówienia  przez  wybór 

najkorzystniejszej oferty wykonawcy, którego oferta podlega odrzuceniu. Zamówienia udziela 

się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami pzp. Nie można uznać, że wybór  

najkorzystniejszej  oferty,  która  podlegała  odrzuceniu  czyni  zadość  zasadom  zachowania 

uczciwej  konkurencji  i  przejrzystości.  Nie  jest  bowiem  pożądaną  sytuacja,  w  której 

zamówienie udzielane jest na podstawie oferty złożonej przez Wykonawcę, który wprowadza 

w  błąd  co do  istotnej  okoliczności  dla przedmiotowego środka  dowodowego lub,  w  którego 

ofercie  znajdują  się  dostawy,  których  nie  można  zweryfikować  pod  kątem  spełniania 

warunków określonych przez samego Zamawiającego. Powyższe okoliczności prowadzą do 

konstatacji, że Zamawiający miał obowiązek odrzucenia oferty na podstawie wskazanych w 

zarzutach przepisów.  

Uwzględnienie  odwołania  będzie  skutkować  tym,  że  w  postępowaniu  będzie  mogła  być 

wybrana oferta Odwołującej.  

Zamawiający na rozprawie wniósł o oddalenie odwołania. 

Wykonawca  Inergis  S.A.  z  siedzibą  w  Częstochowie  jako  przystępujący  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego wniósł o oddalenie odwołania.  

Uzasadniając stanowisko wskazał, co następuje. 

Wszystkie  zarzuty  opierają  się  na  tym,  że  według  Odwołującego:  „Deklaracja  została 

załączona  jako  przedmiotowy  środek  dowodowy  bez  upoważnienia  do  wydania  jej  przez 

osobę  podpisaną  na  treści  deklaracji”  (cytat  za  str.  7  odwołania).  Powyższe  twierdzenie 

Odw

ołującego oceniać należy jako nieprawdziwe, tj. niezgodne z rzeczywistością.   

Jest  poza  sporem  i  zostało  przyznane  wprost  przez  Odwołującego  że  w  R.  X  pkt  1  ppkt  2 

SWZ  Zamawiający  wymagał,  w  celu  potwierdzenia  spełniania  przez  oferowane  dostawy 

wymagań  określonych  przez  Zamawiającego,  złożenia  przez  Wykonawcę  przedmiotowego 

środka dowodowego, tj. deklaracji CE producenta dla oferowanych kotłów. Zamawiający nie 

żądał  złożenia  przez  wykonawców,  który  potwierdzałby  umocowanie  do  wydania 

(podpisania)  ww.  przed

miotowego  środka  dowodowego,  w  szczególności  pełnomocnictwa 

czy jego kopii.   

W toku postępowania Odwołujący wystosował do Zamawiającego pismo 16 lutego 2022 r., w 

którym podniósł m.in., że: „Oferta firmy INERGIS S.A powinna zostać w odrzucona z uwagi 

na  f

akt,  że  znak  jakości  CE  zaoferowanych  kotłów  powinien  zostać  poświadczony  pod 

rygorem pełnej odpowiedzialności przez osobę, która ma właściwe upoważnienie producenta 

czyli  Unical  AG  S.p.A.  Sede  Legale  Via  Roma,  123  - 

46033  Castel  d’Ario  (MN),  Italia. 

Obecn

ie stwierdza się, że Pan A.M. jako członek Zarządu Unical Polska Sp. z. o. o. zgodnie 

z  KRS  tej  spółki jest  uprawniony  do  reprezentowania wyłącznie tego podmiotu,  a do  oferty 


nie dołączono poświadczenia z potwierdzeniem notarialnym, że Pan A.M. posiada właściwe 

uprawnienia  do  wydawania  znaku  CE  w  imieniu  Unical  AG  S.p.A.  Sede  Legale  Via  Roma, 

46033  Castel  d’Ario  (MN),  Italia.”  Zatem  nigdy  nie  pojawiły  się  „wątpliwości  co  do 

autentyczności 

dokumentu, 

który 

stanowi 

przedmiotowy 

środek 

dowodowy, 

potwierd

zającego  zgodność  oferowanych  dostaw  z  opisem  przedmiotu  zamówienia”. 

Zgłoszone przez Odwołującego zastrzeżenia dotyczyły zupełnie innej kwestii, tj. tego, iż do 

oferty  nie  dołączono  poświadczenia  z  potwierdzeniem  notarialnym,  że  A.M.  posiada 

właściwe uprawnienia do wydawania znaku CE w imieniu Unical AG S.p.A. Sede Legale Via 

Roma,  123  - 

46033  Castel  d’Ario  (MN),  Italia.    Odpowiednio  do  powyższego  Zamawiający 

pismem  z  17  lutego  2022  r.  wezwał:  „do  odniesienia  się  do  zarzutów  przedstawionych  w 

korespondencj

i  firmy  FLEXIPOWER  GROUP  dotyczących  treści  przedmiotowych  środków 

dowodowych, a w szczególności: 1) reprezentacji członka zarządu Unical Polska Sp. z o.o.”  

W  odpowiedzi  Przystępujący  złożył  pismo  z  21  lutego  2022  r.  w  którym  wyjaśnił,  że: 

„zgodnie z obowiązującymi przepisami m.in. deklarację zgodności może sporządzić nie tylko 

sam  producent,  ale  również  jego  upoważniony  przedstawiciel.  Wykonawca  INERGIS  S.A. 

wyjaśnia,  że  pan  A.M.  jest  upoważnionym  przedstawicielem  producenta  zaoferowanych 

kotłów  gazowych,  tj.  firmy  Unical  AG  S.p.A.  i  posiada  pisemne  pełnomocnictwo  od 

producenta  do  działania  w  jego  imieniu  w  odniesieniu  do  określonych  zadań,  w 

szczególności  do  sporządzania  pisemnej  deklaracji  zgodności  UE  dla  każdego  modelu 

urządzenia  lub  osprzętu.  Tym  samym  A.M.  był  uprawniony  do  sporządzenia  deklaracji 

zgodności, której kopię wykonawca INERGIS S.A. złożył jako przedmiotowy środek dowody. 

C

o do twierdzeń firmy FLEXIPOWER GROUP o rzekomej konieczności dołączenia do oferty 

poświadczenia  z  potwierdzeniem  notarialnym,  że  A.M.  posiada  właściwe  uprawnienia  do 

wydawania  znaku  CE  w  imieniu  Unical  AG  S.p.A.,  to  twierdzenia  te  nie  mają  oparcia  w 

postanowieniach  SWZ,  ani  w  przepisach  prawa.  Za

mawiający  w  SWZ  wymagał  złożenia 

tylko i  wyłącznie deklaracji  CE  producenta  dla oferowanych kotłów,  nie wymagał  natomiast 

złożenia  wraz  z  ww.  deklaracją  pełnomocnictwa  dla  upoważnionego  przedstawicielem 

producenta,  który  podpisał  ww.  deklarację.  W  szczególności  nie  wymagał  poświadczenia  z 

potwierdzeniem  notarialnym,  o  którym  pisze  w  swoim  piśmie  FLEXIPOWER  GROUP. 

Zamawiający  w  ogóle  nie  wymagał  złożenia  jakiekolwiek  dokumentu  umocowania  osoby, 

która podpisała ww. deklarację w imieniu producenta, w szczególności odpisu z właściwego 

rejestru, uchwały właściwego organu czy pełnomocnictwa w jakiejkolwiek formie. Obowiązek 

przedstawienia pełnomocnictwa dla przedstawicielem producenta, który podpisał deklarację 

CE dla oferowanych kotłów, nie wynika również z obowiązujących przepisów. 

Przystępujący podtrzymuje swoje wyjaśnienia i potwierdza, że pan A.M. jest upoważnionym 

przedstawicielem  producenta  oferowanych  kotłów  gazowych  i  posiada  pisemne 

pełnomocnictwo  producenta  do  działania  w  szczególności  do  sporządzania  pisemnej 


deklaracji  zgodności  UE  dla  każdego  modelu  urządzenia  lub  osprzętu.  Tym  samym  był  w 

pełni  uprawniony  do  sporządzenia  deklaracji  zgodności,  której  kopię  Przystępujący  złożył 

jako przedmiotowy środek dowody. W celu rozwiania wszelkich ewentualnych wątpliwości w 

tym  zakresie  Przystępujący  przedstawił  na  rozprawie  przed  Izbą  oryginał  ww.  pisemnego 

pełnomocnictwa  od  producenta.  Rozstrzygające  jest  to,  że  pan  A.M.  legitymuje  się 

wymaganym  w  przepisach  pisemnym  pełnomocnictwem  oraz  że  pełnomocnictwo  takie 

z

ostało mu udzielone 11 stycznia 2022 r., a zatem przed podpisaniem przez niego deklaracji 

zgodności  dla  oferowanych  kotłów,  co  nastąpiło  12  stycznia  2022  r.  W  momencie 

podpisywania  deklaracji  zgodności  był  zatem  uprawniony  do  reprezentowania  producenta  i 

s

porządzania  w  jego  imieniu  pisemnej  deklaracji  zgodności  UE  dla  każdego  modelu 

urządzenia lub osprzętu.  

Faktycznie  w  złożonych  wyjaśnieniach  Przystępujący  wskazał,  że:  „w  załączeniu 

przedstawia  kopię  pisemnego  pełnomocnictwa  od  producenta  Unical  AG  S.p.A.  dla  pana 

A.M.

”  oraz  załączył  do  wyjaśnień  pliki  PDF  „D.  M.  11.01.2022_IT”  oraz  „D.  M.  PL 

11.01.2022”,  kwestionowane  przez  Odwołującego.  Abstrahując  tutaj  od  tego,  czy 

zastrzeżenia  formułowane  wobec  ww.  plików  przed  Odwołującego  są  zasadne  czy  nie, 

podkreślić  trzeba,  że  już  w  złożonych  Zamawiającemu  wyjaśnieniach  Przystępujący 

zastrzegł,  iż:  „nie  jest  ani  nigdy  nie  był  obowiązany  ww.  pełnomocnictwo  przedstawić”. 

Zamawiający nie sformułował żadnego żądania w tym zakresie również w swoim wezwaniu z 

dnia 17 lutego 2022 r. Zamawiający wezwał tam Przystępującego wyłącznie do: „odniesienia 

się  do  zarzutów  przedstawionych  w  załączonej  do  niniejszego  pisma  korespondencji  firmy 

FLEXIPOWER  GROUP  dotyczących  treści  przedmiotowych  środków  dowodowych,  a  w 

szczególności  reprezentacji  członka  zarządu  Unical  Polska  Sp.  z  o.o.  Zamawiający  nie 

wymagał aby swoje wyjaśnienia Przystępujący poparł przedstawiając jakikolwiek dokument, 

w szczególności kopię pisemnego pełnomocnictwa od producenta Unical AG S.p.A. dla pana 

A.M.

.  Przystępujący  równie  dobrze  mógłby  załączonych  do  wyjaśnień  plików  PDF  „D.  M. 

11.01.2022_IT”  oraz  „D.  M.  PL  11.01.2022”  nie  przedstawić  a  Zamawiający  nie  mógłby  z 

tego powodu wyciągnąć jakichkolwiek negatywnych konsekwencji wobec Przystępującego – 

skoro  ich  przedstawienia  nigdy  nie  żądał.  Zatem  czy  Przystępujący  przedstawiłby 

Zamawiającemu ww. pliki czy nie, decyzja Zamawiającego byłaby taka sama i opierałaby się 

wyłącznie  na  złożonych  przez  Przystępującego  wyjaśnieniach,  zgodnie  z  którymi  pan  A.M. 

jest upoważnionym przedstawicielem producenta zaoferowanych kotłów gazowych i posiada 

pisemne  pełnomocnictwo  od  producenta  do  działania  w  jego  imieniu  w  odniesieniu  do 

określonych zadań, w szczególności do sporządzania pisemnej deklaracji zgodności UE dla 

każdego modelu urządzenia lub osprzętu.  

Już zatem tylko z powyższych względów twierdzenia Odwołującego jakoby: „przedstawienie 

w  odpowiedzi  na  wezwanie  skierowana  na  podstawie  art.  107  ust.  4  pzp  sfabrykowanego 


elektronicznie dokumentu pełnomocnictwa dla Unical Polska oraz  A.M., w sytuacji, w której 

Zamawiający  powziął  wątpliwość  co  do  tego  umocowania  (o  czym  świadczy  fakt 

wystosowania  wezwania  stanowi  przedstawienie  informacji  wprowadzającej  w  błąd 

Zamawiającego  w  rozumieniu  art.  109  ust.  1  pkt  8  lub  10,  co  winno  stanowić  podstawę 

wykluczenia  wykonawcy  INERGIS  S.A.”,  oceniać  należy  jako  chybione,  bezpodstawne  i 

niezasługujące na uwzględnienie. W rzeczywistości z treści wezwania wystosowanego przez 

Zamawiającego  nie  wynikają  jakiekolwiek  wątpliwości  co  do  umocowania  pana  A.M.,  w 

szczególności  Zamawiający  nie  wskazał,  że  podziela  zarzuty  przedstawione  w  piśmie 

Odwołującego  z  16  lutego  2022  r.  Zarzut  przedstawienia informacji  wprowadzającej  w  błąd 

można  by  ewentualnie  postawić,  gdyby  pan  A.M.  nie  był  upoważnionym  przedstawicielem 

producenta  zaoferowanych  kotłów  i  nie  posiadał  pełnomocnictwa  od  producenta  do 

działania.  Wszelkie  ewentualne  wątpliwości  przecina  oryginał  pisemnego  pełnomocnictwa 

dla pana A.M. od producenta.   

Zamawiający  nie  podjął  i  nie  mógł  podjąć  jakichkolwiek  decyzji  na  podstawie 

przedstawionych  przez  Przystępującego  plików  PDF  „D.  M.  11.01.2022_IT”  oraz  „D.  M.  PL 

11.01.2022”, skoro nigdy i nigdzie nie wymagał złożenia pełnomocnictwa (czy jego kopii) od 

producenta.  

Zamawiający wymagał złożenia tylko i wyłącznie deklaracji CE producenta dla 

ofertowanych  kotłów  i  taki  dokument  został  złożony  z  ofertą.  Przedstawiona  przez 

Przystępującego  kopia  deklaracji  CE  producenta  dla  ofertowanych  kotłów  jest  zgodna  z 

prawdą,  tj.  nie  zawiera  żadnych  nieprawdziwych  informacji,  nie  została  sfałszowana, 

przerobiona czy podrobiona, została też podpisana przez osobę do tego uprawnioną, tj. pana 

A.M.

,  który  legitymuje  się  i  legitymował  się  w  momencie  podpisywania  ww.  deklaracji 

odpowiedni

m pisemnym pełnomocnictwem od producenta Unical AG S.p.A. Przedstawienie 

przez  Przystępującego  plików  PDF  „D.  M.  11.01.2022_IT”  oraz  „D.  M.  PL  11.01.2022”  nie 

miało  zatem  i  nie  mogło  mieć  nawet  hipotetycznego  wpływu  na  jakiekolwiek  decyzje 

Za

mawiającego.  Rozstrzygające  było  to,  że  w  wyjaśnieniach  Przystępujący  wskazał 

Zamawiającemu, że pan A.M. był w pełni uprawniony do sporządzenia deklaracji zgodności, 

której kopię złożył Zamawiającemu jako przedmiotowy środek dowody, i tym samym odniósł 

się  do  zarzutów  przedstawionych  w  piśmie  Odwołującego  z  16  lutego  2022  r.,  zgodnie  z 

treścią otrzymanego od Zamawiającego wezwania.   

żadnym punkcie odwołania Odwołujący nie zarzucił Przystępującemu złożenia informacji 

wprowadzającej  w  błąd  Zamawiającego  w  rozumieniu  art.  109  ust.  1  pkt  8  lub  10  ustawy 

p.z.p. w treści złożonych wyjaśnień. Wprowadzenia w błąd Odwołujący upatruje wyłącznie w 

przedstawieniu przez Przystępującego wraz z pismem z 21 lutego 2022 r. odpisu rzekomego 

pełnomocnictwa  udzielonego  przez  Unical  AG  S.p.A.  spółce  Unical  Polska  sp.  z  o.o.  oraz 

panu  A.M.

,  co  jak  wykazano  było  działaniem  nadmiarowym,  niewymaganym  i  niemającym 

wpływu  na  decyzje  Zamawiającego.  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  kwestionuje 


prawdziwości  treści  złożonych  wyjaśnień,  a  jedynie  prawdziwość  załączonych  do  tych 

wyjaśnień niewymaganych, dodatkowych plików, których Przystępujący równie dobrze mógł 

nie złożyć. Także z tego względu ww. zarzuty odwołania nie zasługują na uwzględnienie.  

D

odatkowo wskazać należy, że w świetle okoliczności przedstawionych w odwołaniu nie ma 

nawet  teoretycznej  możliwości  wykluczenia  Przystępującego  na  podstawie  art.  109  ust.  1 

pkt.  8  ustawy  p.z.p.  Zgodnie  bowiem  z  tym  artykułem  z  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  zamawiający  może  wykluczyć  wykonawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego 

działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu 

informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria 

selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w 

postępowaniu,  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych 

podmiotowych  środków  dowodowych.  Zatem,  aby  choćby  teoretycznie  rozważać 

wyk

luczenie na podstawie art. 109 ust. 1 pkt. 8 ustawy p.z.p., Odwołujący musiałby podnieść 

w  odwołaniu,  że  Przystępujący  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu 

informacji  dotyczących  ww.  kwestii.  Tymczasem  przedstawione  przez  Przystępującego 

inf

ormacje, tj. deklaracja zgodności UE, wyjaśnienia z 21 lutego 2022 r. oraz załączone do 

wyjaśnień  pliki  PDF  nie  mają  żadnego  związku  z  ww.  kwestiami.  Złożona  przez 

Przystępującego  deklaracja  zgodności  UE  to  przedmiotowy  środek  dowodowy,  żądany  w 

celu  potwi

erdzenia  spełniania  przez  oferowane  dostawy  wymagań  określonych  przez 

Zamawiającego.  Konsekwentnie  wyjaśnienia  z  21  lutego  2022  r.  oraz  załączone  do  tych 

wyjaśnień pliki PDF „D. M. 11.01.2022_IT” oraz „D. M. PL 11.01.2022” dotyczyły ww. środka 

dowodowego.  Tym  samym  nie  dotyczyły  one  w  żadnym  stopniu  tego,  czy  Przystępujący 

podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału lub kryteria selekcji. Zatem  nie ma podstaw do 

uwzględnienia zarzutu naruszenia art. 109 ust. 1 pkt. 8 i 10 ustawy p.z.p. Z orzecznictwa KIO 

wynika  że  dla  zastosowania  przepisu  muszą  zostać  kumulatywnie  spełnione  przesłanki 

przedstawienia 

informacji  niezgodnej  z  rzeczywistością,  która  przynajmniej  potencjalnie 

mogła wprowadzić zamawiającego w błąd, co jest wynikiem lekkomyślności lub niedbalstwa,  

informacja  ma  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego w postępowaniu.   

Przystępujący  podkreśla,  że  przedstawione  przez  niego  informacje  dotyczące  umocowania 

pana  A.M. 

do  sporządzenia deklaracji  zgodności,  której  kopię złożył  Zamawiającemu były  i 

są prawdziwe. Nie ma wątpliwości, że pan A.M. legitymował się w momencie podpisywania 

ww.  deklaracji  odpowiednim  pisemnym  pełnomocnictwem  od  producenta  Unical  AG  S.p.A., 

zatem 

już podstawowy warunek z art. 109 ust. 1 pkt. 10  pzp nie jest spełniony.  

Przystępujący wskazuje i podkreśla, że w sprawie przesłanka skutku nie jest spełniona, gdyż 

gdyby  nie  przedstawił  Zamawiającemu  plików,  to  Zamawiający  nie  mógłby  z  tego  powodu 

wyciągnąć  jakichkolwiek  negatywnych  konsekwencji  –  skoro  ich  przedstawienia  nigdy  nie 


żądał.  Zatem  decyzja  Zamawiającego  byłaby  taka  sama  i  opierałaby  się  wyłącznie  na 

złożonych  przez  Przystępującego  wyjaśnieniach,  zgodnie  z  którymi  pan  A.M.  jest 

upoważnionym  przedstawicielem  producenta  zaoferowanych  kotłów  gazowych  i  posiada 

pisemne  pełnomocnictwo  od  producenta  do  działania  w  jego  imieniu  w  odniesieniu  do 

określonych zadań, w szczególności do sporządzania pisemnej deklaracji zgodności UE dla 

każdego modelu  urządzenia  lub  osprzętu.  Zatem  w  niniejszej  sprawie nie  sposób  mówić  o 

jakimkolwiek  wpływie,  a  tym  bardziej  o  istotnym  wpływie,  informacji  (rzekomo) 

wprowadzającej  w  błąd  na  decyzje  Zamawiającego  w  postępowaniu,  bowiem  Zamawiający 

bez  przekazania  tej  informacji  (tj.  plików  PDF)  nie  podjąłby  innej  decyzji  niż  na  podstawie 

informacji podanych mu przez Przystępującego w treści wyjaśnień z 21 lutego 2022 r.  

Podsumowując,  nie  ma  najmniejszych  wątpliwości,  że  przesłanka  istotnego  wpływu 

informacji (rzekomo) wprowadzającej w błąd na decyzje Zamawiającego w postępowaniu nie 

zachodzi. Przedstawienie Zamawiającemu plików PDF „D. M. 11.01.2022_IT” oraz „D. M. PL 

11.01.2022”  było  całkowicie  irrelewantne  dla  oceny  prawidłowości  złożonej  deklaracji  CE 

producenta dla ofertowanych kotłów.  

Odwołujący  zarzucił  również,  że:  „Niewątpliwie  bowiem  składając  podpis  elektroniczny 

poświadczający  zgodność  z  oryginałem  dokumentu  pełnomocnictwa  G.M.,  reprezentujący 

INERGIS S.A. mógł z łatwością zauważyć, że poświadczany dokument nie stanowi oryginału 

lub jego 

kopii i nie zachowuje formy pisemnej pełnomocnictwa. Tymczasem w treści pisma z 

dnia 21 lutego 2022 r. INERGIS S.A. jednoznacznie wskazała, że Chcąc ostatecznie rozwiać 

wszelkie  ewentualne  wątpliwości  Zamawiającego,  wykonawca  INERGIS  S.A.  w  załączeniu 

prze

dstawia  kopię  pisemnego  pełnomocnictwa  od  producenta  Unical  AG  S.p.A.  dla  pana 

A.M.

,  podkreślając przy tym,  że  nie jest  ani  nigdy  nie był  obowiązany ww.  pełnomocnictwo 

przedstawić.  Powyższe  jednoznacznie  potwierdza  istnienie  podstawy  do  fakultatywnego 

wykl

uczenia INERGIS S.A. z przedmiotowego postępowania.”  

Wbrew  wywodom  Odwołującego  pan  M.  wcale  nie  mógł  zauważyć,  a  już  zwłaszcza 

zauważyć  z  łatwością,  że  pliki,  opatrzone  przez  niego  podpisem  kwalifikowanym,  nie 

stanowią  kopii  pełnomocnictwa  dla  pana  A.M..  Pan  G.M.  nie  jest  biegłym  grafologiem,  nie 

jest  też  informatykiem  i  nie  ma  wiedzy  ani  umiejętności,  aby  badać  i  oceniać  sposób 

powstania kopii ww. pełnomocnictwa; działał w zaufaniu do Unical Polska sp. z o.o. i pana 

A.M.

, od którego otrzymał pliki przesłane następnie Zamawiającemu wraz z zapewnieniem, 

że zawierają one skan (kopię) pełnomocnictwa dla pana A.M..  

Z  ostrożności  Przystępujący  wskazuje,  że  jeśli  by  nawet  przyjąć,  iż  przesłane 

Zamawiającemu  pliki  nie  stanowią  skanu  (kopii)  pełnomocnictwa  dla  pana  A.M.  (z  czym 

Przystępujący  się  nie  zgadza),  to  w  żadnym  wypadku  nie  oznacza  to  jeszcze,  że 

Przystępujący  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  spełnia  warunki  udziału  w 


postępowaniu.  Pan  G.M.  miał  usprawiedliwione  podstawy  do  tego  aby  uznać,  że  pliki 

przesłane  mu  przez  pana  A.M.  zawierają  skan  (kopię)  pełnomocnictwa  udzielonego  przez 

producenta.  Powyższe  wynikało  nie  tylko  z  zapewnień  pana  A.M.,  ale  również  z  tego,  że 

Unical Polska sp. z o.o. jest spółką – córką producenta zaoferowanych kotłów, tj. Unical AG 

S.p.A.,  a  producent  posiada  całość  udziałów  w  Unical  Polska  sp.  z  o.o.  Spółki  są  ściśle 

powiązane ze sobą i stanowią jeden organizm gospodarczy. Ponadto Przystępujący otrzymał 

wcześniej  od  pana  A.M.  szereg  innych  dokumentów  dotyczących  zaoferowanych  kotłów, 

których prawdziwość nie jest kwestionowana, m.in. kartę katalogową, etykietę efektywności 

energetycznej oraz certyfikat jednostki 

certyfikującej CERTIGAZ SAS, na podstawie którego 

została sporządzona  deklaracja  zgodności  UE.  Pan  G.M.  nie  miał  zatem  żadnych  podstaw 

do  tego,  aby  nawet  przypuszczać,  że  przesłane  mu  pliki  nie  stanowią  skanu  (kopii) 

pełnomocnictwa  dla  pana  A.M.,  abstrahując  od  tego,  że  w  żaden  sposób  nie  mógł  tego 

samodzielnie  stwierdzić.  Zatem  ani  panu  G.M.,  ani  Przystępującemu  nie  sposób  postawić 

zarzutu  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  czy  tym  bardziej  zamierzonego  działania  lub 

rażącego  niedbalstwa,  a  ich  postępowanie  było  w  pełni  usprawiedliwione  okolicznościami 

sprawy.  Żadna  z  postaci  winy  nie  cechuje  zachowania  pana  G.M.  i  tym  samym 

Przystępującego przy przedstawianiu Zamawiającemu ww plików PDF. 

Odnośnie  zarzutów  odwołania  dotyczących  niezgodności  deklaracji  z  obowiązującym 

prawem,  niespełnianiu  przez  deklarację  CE  warunków  przedstawionych  w  dyrektywie  w 

sprawie  harmonizacji  ustawodawstw  państw  członkowskich  dotyczących  udostępniania  na 

rynku  urządzeń  radiowych  i  uchylająca  dyrektywę  1999/5/WE  oraz  rzekomej  niemożność 

prawidłowego  wprowadzenia  urządzenia  na  rynek  EOG  przystępujący  wskazał,  co 

następuje. 

Z

arzuty oraz argumentacja na ich poparcie stanowią powielenie tez sformułowanych w jego 

piśmie  z  25  lutego  2022  r.,  skierowanym  do  Zamawiającego  przed  wyborem  oferty. 

Zamawiający,  po  otrzymaniu  ww.  pisma,  wezwał  Przystępującego  do  odniesienia  się  do 

zarzutów  poniesionych  przez  Odwołującego  w  zakresie spełnienia przez zaoferowane  kotły 

gazowe  wymaganych  dyrektyw  i  norm  dla  tego  typu  kotłów  gazowych.  Przystępujący, 

odpowi

adając na powyższe w piśmie z 02 marca 2022 r. obszernie odniósł się do zarzutów 

podniesionych powielonych następnie w odwołaniu. Przystępujący podtrzymuje stanowisko z 

tego pisma.   

Przystępujący wskazuje, że niezwłocznie po otrzymaniu wezwania z 28.02.2022r. przekazał 

załączone do wezwania pismo Odwołującego do upoważnionego przedstawiciela producenta 

Unical AG S.p.A., tj. do pana  A.M.

, członka Zarządu Unical Polska Sp. z. o.o. Następnie w 

załączeniu do  wyjaśnień  przekazał  Zamawiającemu pismo  od  pana  A.M.,  w  którym  odniósł 

się on obszernie i wyczerpująco do wywodów Odwołującego.  


Jak  wskazano  w  ww.  piśmie  przepisy  dotyczące  wprowadzania  do  obrotu  i  oddawania  do 

użytku urządzeń spalających paliwa gazowe (takimi są oferowane kotły gazowe) ustanawia 

Rozporz

ądzenie  PE  i  Rady  (UE)  2016/426  z  9  marca  2016  r.  w  sprawie  urządzeń 

spalających paliwa gazowe oraz uchylenia dyrektywy 2009/142/WE. Wszystkie wymagania, 

które  powinny  być  spełnione  przez  kotły  gazowe,  określone  są  wyłącznie  w  ww 

Rozporządzeniu  oraz  dyrektywie  PE  i  Rady  2009/125/WE,  chyba  że  istnieją  bardziej 

rygorystyczne przepisy, dotyczące jednak wyłącznie efektywności energetycznej.  

nieprawdziwe  jest  twierdzenie  Odwołującego,  iż  spełnienie  wymagań  rozporządzenia  jest 

niewystarczające w przypadku korzystania z elektroniki sterującej. W rozdziale 1, Art.1, pkt.1 

Rozporządzenia  znajduje  się  zapis:  „Niniejsze  rozporządzenie  stosuje  się  do  urządzeń  i 

osprzętu.”  Z  kolei  w  Art.2  określającym  definicje  na  potrzeby  rozporządzenia  znajdują  się 

zapisy:  pkt.1 

–  „urządzenia”  oznaczają  urządzenia  spalające  paliwa  gazowe  używane  do 

gotowania,  chłodzenia,  klimatyzacji,  ogrzewania  pomieszczeń,  wytwarzania  gorącej  wody, 

oświetlenia  lub  prania,  jak  również  palniki  z  wymuszonym  ciągiem  oraz  urządzenia 

grzewcze, które mają być wyposażone w takie palniki;”, pkt.2 – „osprzęt” oznacza urządzenia 

zabezpieczające,  urządzenia  sterujące  lub  urządzenia  regulacyjne  i  złożone  z  nich 

podzespoły,  zaprojektowane  w  celu  dołączenia  ich  do  urządzenia  lub  montażu  w  celu 

utworzenia  urządzenia.  Powyższe  zapisy  oznaczają,  że  urządzenia  należy  traktować 

całościowo,  uwzględniając  również  przewidziany  w  ich  konstrukcji  osprzęt,  w  tym 

elektroniczny  osprzęt  sterujący.  Ponadto,  w  Zał  I  do  rozporządzenia,  określającym 

zasadnicze  wymagania,  w  pkt.3.1.7: 

–  „Urządzenia  muszą  być  zaprojektowane  i 

skonstruowane  w  taki  sposób,  aby  zapobiec  jakiemukolwiek  ryzyku  związanemu  z  gazami, 

spowodowanemu  zagrożeniami  mającymi  swoje  źródło  w  elektryczności.  Rezultaty  oceny 

zgodności  w  kontekście  wymagań  bezpieczeństwa  określonych  w  dyrektywie  PE  i  Rady 

2014/53/UE  lub  cele  dotyczące  bezpieczeństwa  określone  w  dyrektywie  PE  i  Rady 

2014/35/UE  muszą  być  uwzględnione  w  odpowiednim  zakresie.”  oraz  pkt.3.1.8  – 

„Urządzenia  muszą  być  zaprojektowane  i  skonstruowane  w  taki  sposób,  aby  zapobiec 

jakiemukolwiek  ryzyku  związanemu  z  gazami,  spowodowanemu  zagrożeniami  mającymi 

swoje źródło w zjawiskach elektromagnetycznych. Rezultaty oceny zgodności w kontekście 

wymagań  dotyczących  kompatybilności  elektromagnetycznej,  określonych  w  dyrektywie 

2014/53/UE  lub  dyrektywie  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2014/30/UE,  muszą  być 

uwzględnione  w  odpowiednim  zakresie.”  Wynika  z  tego,  iż  spełnienie  wymagań 

Rozporządzenia  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  (UE)  2016/426  oznacza  automatyczne 

spełnienie  wymagań  określonych  w  Dyrektywach,  wymienionych  w  piśmie  Odwołującego 

oraz w odwołaniu.  

O

bowiązujące  przepisy  wymagają,  aby  ocena  zgodności  urządzeń  spalających  paliwa 

gazowe  (czyli  kotłów  gazowych)  była  wykonana  przez  notyfikowaną,  niezależną  jednostkę 


ocen

iającą. Powyższe oznacza, iż decyzja o spełnieniu wymagań przez urządzenia, a nawet 

ocena spełnienia tych wymagań, nie należy do producenta tych urządzeń (czyli UNICAL AG 

S.p.A),  ani  innych  podmiotów  będących  uczestnikami  rynku  (czyli  Odwołującego),  ale  do 

niezależnej jednostki certyfikującej, która potwierdza zgodność poprzez wydanie stosownego 

certyfikatu. W przypadku zaoferowanych kotłów gazowych tą jednostką jest CERTIGAZ SAS. 

Wystawiony  przez  CERIGAZ  SAS  certyfikat  nr  1312CT6279  (rev.5)  potwierdza  zgod

ność 

kotłów  X+  LD  z  Rozporządzeniem  PE  i  Rady  (UE)  2016/426  oraz  dyrektywą  PE  i  Rady 

2009/125/WE,  czyli  wszystkimi  wymaganiami,  potrzebnymi  do  wprowadzenia  do  obrotu  i 

oddawania do użytku kotłów gazowych. Wskazano, że Unical Polska Sp. z o.o., biorąc pod 

u

wagę  wymienione  wyżej  zapisy  rozporządzenia,  nie  widzi  potrzeby  odwoływania  się  w 

Deklaracji Zgodności do przepisów i norm, które nie były przywołane w treści certyfikatu nr 

1312CT6279 (rev.5).  

Przystępujący wskazuje i podkreśla, że zgodnie z art. 15 ust. 2 Rozporządzenia PE i Rady 

(UE) 2016/426 deklaracja zgodności UE posiada wzorcowy układ określony w załączniku V i 

zawiera elementy wyszczególnione w odpowiednich modułach określonych w załączniku III. 

Przedstawiona  przez  Przystępującego  kopia  deklaracji  CE  producenta  dla  oferowanych 

kotłów  spełnia  wszystkie  powyższe  wymagania.  Jest  przy  tym  charakterystyczne,  że  w 

swoim  odwołaniu  Odwołujący  skrzętnie  pomija  powyższą,  kluczową  przecież,  okoliczność. 

Wywody  Odwołującego  są  zatem  pozbawione  jakichkolwiek  podstaw  i  wręcz  sprzeczne  z 

tym, co faktycznie wynika z obowiązujących w tym zakresie przepisów.   

Niezależnie  od  powyższego  Przystępujący  wskazuje  i  podkreśla,  że  kompletnie 

niezrozumiałe  jest  odwoływanie  się  przez  Odwołującego  do  postanowień  Dyrektywy  PEo  i 

Rady  z  16  kwietnia  2014r.  w  sprawie  harmonizacji  ustawodawstw  państw  członkowskich 

dotyczących  udostępniania  na  rynku  urządzeń  radiowych  i  uchylającej  dyrektywę 

1999/5/WE,  czyli  Dyrektywy  2014/53/UE.  Z 

samej  nazwy  Dyrektywy  wynika,  że  dotyczy 

u

rządzeń radiowych.  

Z

aoferowane  przez  Przystępującego  kotły  gazowe  nie  spełniają  definicji  urządzenia 

radiowego  i  nie  sposób  ich  uznać  za  takie  w  rozumieniu  Dyrektywy  2014/53/UE,  zatem 

Dyrektywa  nie  ma  w  og

óle  zastosowania  do  zaoferowanych  przez  Przystępującego  kotłów 

gazowych.   

W  w  motywie  4  Dyrektywy  2014/53/UE  wskazano,  że:  „Niniejsza  dyrektywa  nie  powinna 

mieć zatem zastosowania do stacjonarnych urządzeń końcowych”; Odwołujący nie wyjaśnił, 

gdzie konkre

tnie w Dyrektywie „wskazane są dyrektywy, które powinny być opisane w treści 

deklaracji  w  przypadku  montażu  stacjonarnych  urządzeń  końcowych,  których  działanie 

oparte jest na elektronice”. Wywody Odwołującego są pozbawione podstaw. Podsumowując, 

wywód  Odwołującego  opiera  się  na  tym,  co  rzekomo  wynika  z  postanowień  Dyrektywy 

2014/53/UE.

, która w ogóle nie ma zastosowania do zaoferowanych kotłów gazowych. 


Jako  chybione oceniać należy zarzuty  dotyczące rzekomego naruszenia decyzji  PE  i  Rady  

NR  768/2008/WE  z  9 

lipca  2008  r.  w  sprawie  wspólnych  ram  dotyczących  wprowadzania 

produktów  do  obrotu,  uchylającej  decyzję  Rady  93/465/EWG,  w  szczególności  naruszenia 

art. R10 zał nr II do ww. decyzji, zał III do ww. decyzji czy art. 5 w zw. z art. R10 zał I w zw. z 

załąIII)  ww.  decyzji.  Decyzja  nie  jest  aktem  prawnym  stosowanym  bezpośrednio  w 

Państwach Członkowskich UE. Nie generuje ona skutków prawnych dla przedsiębiorców. Jej 

przepisy  muszą  być  dopiero  wprowadzone  do  obowiązującego  prawa.  Jak  podkreślono  w 

oficjalnej  publ

ikacji  Komisji  Europejskiej,  zatytułowanej:  „Niebieski  przewodnik  -  wdrażanie 

unijnych przepisów dotyczących produktów 2016(2016/C 272/01)”, opublikowanej w DUUE z 

26  lipca  2016,  nr  C  272,  dostępnej  m.in.  tutaj: 

https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/PL

/TXT/?uri=CELEX:52016XC0726(02):„1.2.2.2.Decyzja nr 768/2008/WE Decyzja nr 768/2008/ 

WE to tzw. decyzja sui generis, co oznacza, że nie ma adresatów i dlatego nie stosuje się 

ani pośrednio, ani bezpośrednio; stanowi polityczne zobowiązanie ze strony trzech instytucji 

UE: Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji. Aby takie przepisy znalazły zastosowanie w 

prawie  unijnym,  musi  pojawić  się  wyraźne  odwołanie  do  nich  w  przyszłym  prawodawstwie. 

Wspomniane in

stytucje w rzeczywistości zobowiązały się jak najczęściej stosować zapisy tej 

decyzji i odwoływać się do nich podczas tworzenia prawodawstwa dotyczącego produktów. 

Dlatego  też  odpowiednie  przyszłe  projekty  należy  zbadać  w  świetle  omawianej  decyzji,  a 

odstępstwa od jej treści należycie uzasadnić.”  

Nie jest po prostu możliwe naruszenie ww. decyzji przez producenta zaoferowanych kotłów, 

przez Przystępującego czy inny podmiot niż trzy ww. instytucje UE, gdyż decyzja wyłącznie 

je  wiąże.  Nie  jest  możliwe,  aby  przedstawiona  deklaracja  zgodności  była  niezgodna  z 

jakimikolwiek przepisami ww. decyzji, skoro przepisy te nie rodzą żadnych obowiązków dla 

przedsiębiorców i stanowią jedynie polityczne zobowiązanie.    

Przystępujący  neguje  też  wywody  Odwołującego  dotyczące  rzekomej  niemożności 

prawidłowego wprowadzenia urządzenia na rynek EOG uznając je za  (pkt II.D, str. 12 – 13 

odwołania) niezrozumiałe, i odniesione do się do urządzeń oferowanych przez Pro-Eco sp. z 

o.o.,  a  nie  przez  Przystępującego.    W  szczególności  oferowane  przez  Przystępującego 

produkty  (kotły  gazowe)  posiadają  właściwie  nadane  oznakowanie  CE.  Za  niezgodne  z  

prawdą uznaje też twierdzenie Odwołującego jakoby: „Art. 5 i 6 ustawy o systemach oceny 

zgodności i nadzoru rynku wymagając zaś spełnienie wymagać (miało chyba być: spełnienia 

wymagań  –  przyp.  Przystępującego  )  z  przywołanych  dyrektyw  ustanowionych  dla  oceny 

zgodności z systemem oznakowania CE dla wprowadzenia produktów do obrotu.  

Z  przepisów  nie  wynika,  że  oferowane  przez  Przystępującego  kotły  gazowe  podlegają 

przepisom  dyrektyw  wskazanych  w  odwołaniu  i  muszą  spełniać  wymagania  w  nich 

określone. Odwołujący, powołując się na ww. artykuły, dopuszcza się  nadużycia.    


Z  ostrożności  procesowej,  wyłącznie  na  wypadek  gdyby  Izba  uznała,  że  zasługują  na 

uwzględnienie  zarzuty  odwołania  opierające  się  na  rzekomej  niezgodności  deklaracji  z 

obowiązującym  prawem,  niespełnianiu  przez  deklarację  CE  warunków  przedstawionych  w 

dyrektywie  w  sprawie  harmonizacji  ustawodawstw  państw  członkowskich  dotyczących 

udostępniania  na  rynku  urządzeń  radiowych  i  uchylająca  dyrektywę  1999/5/WE  oraz 

rzekomej  niemożność  prawidłowego  wprowadzenia  urządzenia  na  rynek  EOG, 

Przystępujący wskazuje, że dotychczas nigdy nie został wezwany przez Zamawiającego do 

uzupełnienia deklaracji CE. Zamawiający natomiast, wskazał w SWZ, że: „Jeżeli Wykonawca 

nie złożył wraz z ofertą przedmiotowych środków dowodowych lub złożone są niekompletne, 

w

ezwie  do  ich  złożenia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym  terminie.”  Tym  samym 

Przystępujący ma wciąż możliwość uzupełnienia deklaracji CE.  

Odnośnie  zarzutu  naruszenia  art.  16  w  zw.  z  art.  17  pzp  przez  nierówne  traktowanie 

wykonawców  i  wybór  oferty,  która  podlegała  odrzuceniu,  zarzut  ten  ma  charakter 

niesamoistny  i  jest  ściśle  powiązany  z  pozostałymi,  wcześniejszymi  zarzutami.  Ponieważ 

powyżej  wykazano  brak  podstaw  do  odrzucenia  oferty,  również  ten  zarzut  naruszenia  nie 

zasługuje  na  uwzględnienie.  Zamawiający  zasadnie  uznał  ofertę  Przystępującego  za 

najkorzystniejszą.   

Odnośnie  zarzutu  naruszenia  art.  239  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  4  pzp  przez  dokonanie 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej  Przystępujący  podkreśla,  że  w  odwołaniu  brak  jest 

wskazania  jakichkolwiek 

okoliczności,  które  miałyby  świadczyć  o  nieważności  oferty  na 

podstawie  odrębnych  przepisów.  Odwołujący  ograniczył  się  wyłącznie  do  przytoczenia  ww. 

przepisów  ustawy.  Podkreślić  trzeba,  że  w  odwołaniu  Odwołujący  nie  wskazał  żadnych 

okoliczności  faktycznych,  które  miałyby  świadczyć  o  naruszeniu  przez  Zamawiającego  art. 

226  ust.  1  pkt  4  ustawy  pzp.  W  szczególności  Odwołujący  nie  wskazał  z  jakich  odrębnych 

przepisów miałaby wynikać nieważność oferty. Tym samym uznać należy, że Odwołujący w 

ogóle nie sformułował zarzutu w tym zakresie.  

Strony  i  uczestnicy  postępowania  odwoławczego  przedstawili  stanowiska  na 

rozprawie. 

Odwołujący  przypomniał  zawarte  w  odwołaniu  tj.  jeden  dot.  złożonego  przez 

Przystępującego dokumentu pn. deklaracja zgodności podpisanego przez pana A.M. i drugi 

odnoszący się do merytorycznej treści dokumentów w kontekście obowiązującego prawa. 

Ad.1 Wskaz

ał na legalną definicję deklaracji zgodności. Zauważył, że dokument złożony na 

wezwanie  Zamawiającego  został  sporządzony  i  złożony,  jako  przedmiotowy  środek 

dowodowy, podpisany bez upoważnienia i w ocenie Odwołującego sporządzony na potrzeby 


postępowania. Wskazał na przebieg czynności wyjaśniających. Złożył opinię z 28.03.2022r. 

dot

yczącą sposobu sporządzenia dokumentów. 

Ad. 2 Podtrzym

ał stanowisko i złożył do akt: opinię w sprawie deklaracji zgodności złożonej 

przez Przystępującego w sprawie, wykaz przykładowych produktów z deklaracją zgodności, 

uzupełnienie pisemne własnego stanowiska. 

Zamawiający stwierdził, że nie miał obowiązku ustalać i potwierdzać umocowania osoby do 

wydawania  znaku  CE.  Właściwości  kwestionowanego  dokumenty  pełnomocnictwa  nie 

oznaczają  jego  błędnego  sporządzenia  czy  sfabrykowania  w  sposób  nieprawidłowy.  Za 

wystarczające  uznał  stosowne  oświadczenie  producenta.  Stwierdził,  że  nie  został 

wprowadzony w błąd przez Przystępującego składającego dokumenty. 

Odnośnie  samej  deklaracji  zgodności  podzielił  w  całości  stanowisko  Przystępującego 

przedstawione  w  otrzymanych  wyjaśnieniach  i  piśmie  procesowym  z  30.03.  2022r.,  a  w 

szczególności  piśmie  z  1.03.2022  r.  Wskazał  na  złożony  przez  Odwołującego  wykaz 

produktów  i  przedstawiony  na  stronie  ostatniej  Vitoden  100-W,  gdzie  w  opisie 

zastosowanych  

norm 

wskazano  w  pozycji  od  5  do  końca  odmienne  normy  od  deklaracji  zgodności 

przedstawionej  przez  Odwołującego  dla  takiego  samego  produktu,  tj.  Vitoden  100-W,  w 

ofercie.  Wskaz

ał  także,  że  100%  właścicielem  kapitału  firmy  UNCAL  Polska  jest  włoska 

spółka UNICAL AG S.p.A. 

Przystępujący złożył do akt oryginał pełnomocnictwa z 16.01.2022r. oraz wypis z włoskiego 

rejestru  handlowego  spółki.  Podkreślił,  iż  nie  było  obowiązku  składania  Zamawiającemu 

odrębnego  pełnomocnictwa.  Potwierdził,  że  pan  A.M.  jest  upoważnionym  przedstawicielem 

producenta i złożony dokument od producenta nie budzi wątpliwości. 

W  sprawie  treści  deklaracji  zgodności  podtrzymał  stanowisko  przedstawione  w  piśmie. 

Podkreślił  obowiązywanie  stosownego  rozporządzenia  wprost  i  stosowanie  w  całej 

rozciągłości w sprawie. Podał w wątpliwość walor dowodowy złożonych przez Odwołującego 

dokumentów.  Wskazał  na  opinię  z  21.03.2022r.  jako  opartą  na  informacjach  z  Internetu, 

gdzie np. w punkcie 7 opisano błędy ocenianej deklaracji, co wykracza poza zakres zarzutów 

od

wołania.  W  konsekwencji  złożoną  deklarację  uznał  za  kompletną  i  wystarczającą  do 

potwierdzenia wymogów stawianych przez Zamawiającego. 

Krajowa Izba Odwoławcza  uwzględniając  dokumentację  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  stron  i  uczestnika 

post

ępowania  przedstawione  w  pismach  procesowych,  jak  też  podczas  rozprawy, 


stwierdziła,  iż  odwołania  w  zakresie    podtrzymanych  przez  odwołujących  zarzutów,  

nie zasługują na uwzględnienie. 

Wobec  braku  zastrzeżeń  co  do  spełnienia  wymogów  formalnych  odwołania,  zostało  ono 

rozpatrzone merytorycznie. 

W  pierwszej  kolejności  stwierdzono,  że  spełniona  została  przez  odwołującego 

materialnopra

wna przesłanka do wniesienia odwołania. Podmiot ten z pewnością legitymuje 

się interesem w uzyskaniu zamówienia w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia 

publicznego,  a  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty,  która  została  złożona  przez 

konkurującego  z  nimi  wykonawcę  (tu  przystępującego)  pozbawia  odwołującego 

oczekiwanego kontraktu i wynikających z jego realizacji spodziewanych profitów.  

Odnośnie  zarzutów  odwołania  opierających  się  na  braku  umocowania  pana  A.M.  do 

sporządzenia pisemnej deklaracji zgodności CE, tj. zarzutów naruszenia art. 239 w zw. z art. 

226 ust. 1 pkt 2, 4 ustawy pzp przez dokonanie wyboru oferty INERGIS S.A. jako  

najkorzystniejszej  w  sytuacji,  w  której  oferta  ta  winna  podlegać  odrzuceniu  jako  złożona 

przez  wykonawcę,  który  podlega  wykluczeniu  z  postępowania,  została  złożona  przez 

wykonawcę,  

który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub 

podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  lub 

spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka  dowodowego,  lub 

innych  dokumentów  lub  oświadczeń;  a  także  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt.  2c  pzp  przez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  INERGIS  S.A.  w  sytuacji,  w  której  wymagana  przez 

Zamawiającego  w  SWZ  deklaracja  CE  producenta  dla  oferowanych  kotłów  nie  jest 

deklaracją wystawioną przez producenta lub jej upoważnionego przedstawiciela,  

a nadto naruszenia art. 226 pkt. ust. 1 pkt 2c w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 4 pzp w zw. z art. 30 

ust.  1  rozporządzenia  PE  i  Rady  (WE)  NR  765/2008  z  9  lipca  2008  r.  ustanawiającego 

wymagania  w  zakresie  akredytacji  i  uchylające  rozporządzenie  (EWG)  nr  339/93  przez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  INERGIS  S.A.  w  sytuacji,  w  której  wymagana  przez 

Zam

awiającego  w  deklaracja  CE  producenta  dla  oferowanych  kotłów  zawiera  oznakowanie 

CE  umieszczone  nań  przez  inną  osobę  niż  producent  lub  upoważniony  przedstawiciel,  a 

zatem nie spełnia wymogów przedstawiony w zał III do decyzji PE i Rady NR 768/2008/WE z 

9  l

ipca 2008 r. w sprawie wspólnych ram dotyczących wprowadzania produktów do obrotu, 

uchylającej  decyzję  Rady  93/465/EWG,  wprowadzającej  wzorzec  deklaracji  zgodności  dla 


produktów  oferowanych na  terenie  Europejskiego Obszaru Gospodarczego  (zarzut  nr III.  w 

o

dwołaniu),  

a także 

naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c  )  p.z.p.  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt.  4  p.z.p.  art.  5  i  6 

ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku w zw. z art. 30 ust. 4 Rozporządzenia 

PE  i  Rady  NR  765/2008  z  dnia  9  lipca  2008  r.  usta

nawiającego  wymagania  w  zakresie 

akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu 

i  uchylającego  rozporządzenie  (EWG)  nr  339/93  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

INERGIS S.A. w sytuacji, w której w ofercie tej Wykonawca deklaruje realizację zamówienia 

z  użyciem  urządzeń  X+LD  NANO  18R/18C  –  24R/24C  –  32R/32C  ,  które  nie  zostały 

prawidłowo poddane ocenie zgodności i których zgodność nie została zadeklarowana przez 

osobę  do  tego  upoważnioną,  co  uniemożliwia  ich  wprowadzenie  do  obrotu  na  terenie 

Europejskiego Obszaru Gospodarczego (zarzut nr V. w odwołaniu) oraz naruszenia art. 109 

ust. 1 pkt. 8 i 10 w zw. z art. 109 ust. 2 pzp przez zaniechanie wykluczenia   (odrzucenia 

– 

przyp. KIO) oferty INERGIS S.A., w sytuacji, w kt

órej INERGIS S.A. złożył wraz z pismem z 

21 lutego 2022 r. rzekomy odpis pełnomocnictwa udzielonego przez Unical AG S.p.A. spółce 

Unical  Polska  sp.  z  o.o.  oraz  A.M.

,  podczas  gdy  złożony  dokument  nie  przybrał  formy 

pisemnej  poświadczonej  elektronicznie,  a  stanowi  sfabrykowany  graficznie  dokument 

tekstowy poświadczony elektronicznie, czym wprowadził Zamawiającego w błąd w zakresie 

informacji o udzieleniu tym podmiotom umocowania do wystawienia deklaracji zgodności na 

wezwanie  Zamawiającego  z  17  lutego  2022  r.  do  wyjaśnienia  okoliczności  dotyczących 

przedmiotowych  

środków  dowodowych,  co  miało  charakter  zamierzonego  działania  lub  zostało  dokonane  z 

rażącym  niedbalstwem,  a  dotyczyło  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  mogło 

mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  Zamawiającego  w  postępowaniu,  w  którym  Zamawiający 

przewidział przesłanki wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 p.z.p. w punkcie VIII SWZ  

skład  orzekający  stwierdza,  że  zarzuty  zarówno  co  do  umocowania  osoby 

potwierdzającej  z  upoważnienia  producenta,  jak  i  dotyczące  poprawności  treści  deklaracji 

zgodności CE oferowanych przez przystępującego kotłów gazowych, są niezasadne.   

Jest  poza  sporem  że  Zamawiający  wymagał,  w  celu  potwierdzenia  spełniania  przez 

oferowane dostawy wymagań, złożenia przez oferenta przedmiotowego środka dowodowego 

w  postaci 

deklaracji  CE  producenta  dla  oferowanych  kotłów.  W  wyniku  przedstawionych 

przez odwołującego wątpliwości przekazanych zamawiającemu w piśmie z 16 lutego 2022 r., 

w którym sugerowano odrzucenie oferty z uwagi na fakt, że znak jakości CE zaoferowanych 

kotłów  powinien  zostać  poświadczony  pod  rygorem  pełnej  odpowiedzialności  przez  osobę, 


która ma właściwe upoważnienie producenta czyli Unical AG S.p.A. Sede Legale Via Roma, 

46033  Castel  d’Ario  (MN),  Italia.    Pomimo  braku  obowiązku  co  do  ustalania 

poprawn

ości  umocowania  osoby  nadającej  w  imieniu  producenta  znak  CE  zamawiający 

przeprowadził  w  tym  zakresie  czynności  wyjaśniające  zwracając  się  do  wykonawcy 

(obecnego  przystępującego.)  Otrzymał  wyjaśnienie,  że  Pan  A.M.  jako  członek  Zarządu 

Unical  Polska  Sp.  z.  o.  o.  jest  uprawniony  do  reprezentowania  tego  podmiotu,  a  nigdy  nie 

pojawiły  się  „wątpliwości  co  do  autentyczności  dokumentu,  który  stanowi  przedmiotowy 

środek  dowodowy,  potwierdzającego  zgodność  oferowanych  dostaw  z  opisem  przedmiotu 

zamówienia”.  Zgłoszone  przez  Odwołującego  zastrzeżenia  dotyczyły  odmiennej    kwestii,  tj. 

tego,  iż  do  oferty  nie  dołączono  poświadczenia,  że  A.M.  posiada  właściwe  uprawnienia  do 

wydawania znaku CE w imieniu Unical AG S.p.A. (producenta).).   

Wykonawca  INER

GIS  S.A.  wyjaśnił,  że  pan  A.M.  jest  upoważnionym  przedstawicielem 

producenta i posiada pisemne pełnomocnictwo od producenta do działania w jego imieniu w 

odniesieniu  do  określonych  zadań,  w  szczególności  do  sporządzania  pisemnej  deklaracji 

zgodności UE dla każdego modelu urządzenia lub osprzętu. Tym samym był uprawniony do 

sporządzenia  deklaracji  zgodności,  której  kopię  wykonawca  INERGIS  S.A.  złożył  jako 

przedmiotowy  środek  dowody.  Co  do  twierdzeń  o  konieczności  dołączenia  do  oferty 

poświadczenia o  uprawnieniach do wydawania znaku CE, to twierdzenia te nie mają oparcia 

w  postanowieniach  SWZ,  ani  w  przepisach  prawa

,  nie  są  też  praktykowane  w  obrocie,  co 

Izba stwierdza z urzędu.  

Wyjaśnienia  wykonawcy  zostały  uwzględnione  przez  zamawiającego  i  takie  wnioski  jako 

zasadne uznaje skład orzekający. 

W  takim  stanie  rzeczy,  przedstawienie 

na  rozprawie  przed  Izbą  oryginału  ww.  pisemnego 

pełnomocnictwa od producenta jedynie potwierdza powyższe wnioskowanie.  

R

ozstrzygające  jest  to,  że  pan  A.M.  legitymuje  się  pełnomocnictwem  oraz  że 

pełnomocnictwo  zostało mu  udzielone przed  podpisaniem  przez  niego  deklaracji  zgodności 

dla  oferowanych  kotłów,  co  nastąpiło  12  stycznia  2022  r.  W  momencie  podpisywania 

deklaracji zgodności był zatem uprawniony do reprezentowania producenta i sporządzania w 

jego imieniu pisemnej deklaracji zgodności UE dla każdego modelu urządzenia lub osprzętu.  

Wobec powyższego zarzuty wskazujące na podstawę odrzucenia oferty wykonawcy, także w 

wyniku  przedstawienia  informacji  mogących  wprowadzić  zamawiającego  w  błąd  nie 

zasługują na uwzględnienie.  

Odnośnie  zarzutów  odwołania  dotyczących  niezgodności  deklaracji  z  obowiązującym 

prawem,  niespełnianiu  przez  deklarację  CE  warunków  przedstawionych  w  dyrektywie  w 

sprawie  harmonizacji  ustawodawstw  państw  członkowskich  dotyczących  udostępniania  na 

rynku  urządzeń  radiowych  i  uchylająca  dyrektywę  1999/5/WE  oraz  niemożności 


prawidłowego  wprowadzenia  urządzenia  na  rynek  EOG  skład  orzekający  stwierdza,  że 

zarzut nie został dowiedziony. W szczególności należy podzielić stanowisko przystępującego 

co  do  aktów  normatywnych  mających  zastosowanie  w  sprawie  w  kontekście  przedmiotu 

zamówienia, jakim są kotły zasilane gazem, nie zaś urządzenia elektroniczne i elektryczne. 

P

rzepisy  dotyczące  wprowadzania  do  obrotu  i  oddawania  do  użytku  urządzeń  spalających 

paliwa  gazowe  (takimi  są  oferowane  kotły  gazowe)  ustanawia  Rozporządzenie  PE  i  Rady 

(UE)  2016/426  z  9  marca  2016  r.  w  sprawie  urządzeń  spalających  paliwa  gazowe  oraz 

uchylenia  dyrektywy  2009/142/WE.  W

szystkie  wymagania,  które  powinny  być  spełnione 

przez  kotły  gazowe,  określone  są  wyłącznie  w  ww  Rozporządzeniu  oraz  dyrektywie  PE  i 

Rady  2009/125/WE,  chyba  że  istnieją  bardziej  rygorystyczne  przepisy,  dotyczące  jednak 

wyłącznie efektywności energetycznej.  

O

bowiązujące  przepisy  wymagają,  aby  ocena  zgodności  urządzeń  spalających  paliwa 

gazowe  (czyli  kotłów  gazowych)  była  wykonana  przez  notyfikowaną,  niezależną  jednostkę 

oceniającą. Powyższe oznacza, iż decyzja o spełnieniu wymagań przez urządzenia, a nawet 

ocena spełnienia tych wymagań, nie należy do producenta tych urządzeń (czyli UNICAL AG 

S.p.A),  ani  innych  podmiotów  będących  uczestnikami  rynku  (czyli  Odwołującego),  ale  do 

niezależnej jednostki certyfikującej, która potwierdza zgodność poprzez wydanie stosownego 

certyfikatu. W przypadku zaoferowanych kotłów gazowych tą jednostką jest CERTIGAZ SAS. 

Wystawiony  

przez CERIGAZ SAS certyfikat nr 1312CT6279 (rev.5) potwierdza zgodność kotłów X+ LD z 

Rozporządzeniem PE i Rady (UE) 2016/426 oraz dyrektywą PE i Rady 2009/125/WE, czyli 

wszystkimi  wymaganiami,  potrzebnymi  do  wprowadzenia  do  obrotu  i  oddawania  do  użytku 

kotłów gazowych.  

Zasadnie  wskazano 

w  stanowisku  przystępującego,  uznanym  za  poprawne  przez 

zamawiającego,  że  Unical  Polska  Sp.  z  o.o.,  biorąc  pod  uwagę  wymienione  wyżej  zapisy 

rozporządzenia, nie widzi potrzeby odwoływania się w Deklaracji Zgodności do przepisów i 

norm, które nie były przywołane w treści certyfikatu nr 1312CT6279 (rev.5).  

Wobec  powyższego  niezasadne  jest  także  odwoływanie  się  przez  Odwołującego  do 

postanowień  Dyrektywy  PEo  i  Rady  z  dnia16  kwietnia  2014  r.  w  sprawie  harmonizacji 

ustawodawstw  państw  członkowskich  dotyczących  udostępniania  na  rynku  urządzeń 

radiowych i uchylającej dyrektywę 1999/5/WE, czyli Dyrektywy 2014/53/UE, wszak z samej 

nazwy  Dyrektywy  wynika,  że  dotyczy  urządzeń  radiowych,  a  zaoferowane  przez 

Przystępującego kotły gazowe nie spełniają definicji urządzenia radiowego. Nie ma również 

wątpliwości  co  do  charakteru    decyzji  PE  i  Rady    NR  768/2008/WE  z  9  lipca  2008  r.  w 


sprawie  wspólnych  ram  dotyczących  wprowadzania  produktów  do  obrotu,  uchylającej 

decyzję Rady 93/465/EWG, która to Decyzja nie wiąże wprost podmiotów gospodarczych. 

Wobec  dokonanych  ustaleń,  czyli  stwierdzenia  niezasadności  zarzutów  w  obu  częściach 

odwołania,    zbędne  jest  odnoszenie  się  do  okoliczności,  iż  środki  dowodowe  mogą  być 

ewentualnie  składane  na  wezwanie  zamawiającego  w  razie  ich  braku  lub  błędów  w  nich 

zawartych w procedurze uzupełniania.  

Odnośnie zarzutu naruszenia art. 16 w zw. z art. 17 ustawy pzp przez nierówne traktowanie 

wykonawców  i  wybór  oferty,  która  podlegała  odrzuceniu,  stwierdza  się,  że  zarzut  ten  ma 

charakter  niesamoistny,  jest  pochodny 

i  ściśle  powiązany  z  pozostałymi,  wcześniejszymi 

zarzutami.  Ponieważ  powyżej  wykazano  brak  podstaw  do  odrzucenia  oferty,  również  ten 

zarzut naruszenia nie zasługuje na uwzględnienie. Odnośnie zarzutu naruszenia art. 239 w 

zw. z art. 226 ust. 1 pkt 4 pzp 

należy zauważyć, że w odwołaniu nie  wskazano okoliczności, 

które miałyby świadczyć o nieważności oferty na podstawie odrębnych przepisów.  

Wobec  powyższego,  orzeczono,  jak  w  sentencji  uznając,  że  zamawiający  prowadząc 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  nie  naruszył  przepisów  ustawy 

wskazanych w odwołaniu.  

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

575 ustawy 

z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 

1129  ze  zm.)    oraz  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30 

gru

dnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  wysokości  wpisu  od  odwołania 

(Dz. U. poz. 2437). 

Przewodniczący:  …………………….. 

…………………….. 

……………………..