KIO 721/22 WYROK 31 marca 2022 roku

Stan prawny na dzień: 27.09.2022

Sygn. akt: KIO 721/22 

WYROK 

z 31 marca 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: Ernest Klauziński 

Protokolant: 

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  29  marca  2022 

roku  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  14  marca  2022  roku  przez  odwołującego:  G.  Ł. 

prowadzący 

działalność 

gospodarczą 

pod 

firmą 

Higiena-Katowice 

G. 

Ł.  

z  siedzibą  w  Katowicach  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Szpital 

Uniwersytecki w Krakowie z siedzibą w Krakowie 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego:  G.  Ł.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą 

pod 

firmą 

Higiena-Katowice 

G. 

Ł. 

siedzibą  

w Katowicach i 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 

00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych 

(tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący: ……………………………..…………………………… 


Sygn. akt: KIO 721/22 

U z a s a d n i e n i e 

Szpital  Uniwersytecki  w  Krakowie  z  siedzibą  w  Krakowie  (dalej:  Zamawiający)  prowadzi  

na  podstawie  przepisów  ustawy  z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  

(Dz.U.  2021  poz.  1129,  dalej:  Pzp

)  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  

w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

pn.:  „Dostawa  różnych  środków  czystości,  materiałów  

do sprzątania oraz dezynfekcji”, numer referencyjny: DFP.271.84.2021.LS.  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 7 września 2021 r. w Dzienniku Urzędowym 

Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 173-451047. 

14 marca 2022 r. wykonawca 

G. Ł. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Higiena-

Katowice 

G.  Ł.  z  siedzibą  w  Katowicach  (dalej:  Odwołujący),  wniósł  odwołanie,  w  którym 

zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania Zamawiającego w części 8, 16 i 

18 postępowania, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp: 

1.  art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez bezpodstawne uznanie, 

że treść oferty Odwołującego 

była niezgodna z warunkami zamówienia, 

2.  art. 107 pkt 4 Pzp przez 

zaniechanie wezwania Odwołującego do wyjaśnień odnośnie 

złożonych przedmiotowych środków dowodowych, 

3.  art.  16  Pzp  przez 

prowadzenie  postępowania  w  sposób  sprzeczny  z  zasadami 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.  

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert, 

dokonania czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. 

W uzasadnieniu 

zarzutów Odwołujący wskazał: 


Zgodnie  z  punktem  10.2.3.3  SWZ  „Zamawiający  może  żądać  od  Wykonawców  wyjaśnień 

dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych”. 

Ad. zadanie 8 

Zamawiający  w  pakiecie  nr  8  wymagał  gramatury  produktu  50  g/m

  (+/-5%).  Oznacza

ło  

to, że minimalna gramatura powinna wynosić min. 47,5 g/m

W  ulotce  informacyjnej  złożonej  przez  Odwołującego  złożona  została  informacja: 

„Gramatura:  45  –  48  g/m

”.  Odwołujący  złożył  dokument  oraz  próbki  produktu.  Gramatura 

zaoferowanego  produktu  potwierdzona  dołączonymi  próbkami  to  48  g/m2.  Zamawiający 

otrzymał  próbki  zgodne  z  wymaganiami  SWZ.  Ulotka  złożona  Zamawiającemu  zawierała 

przedział gramatury dostępnych ręczników włókninowych wykonanych z materiału SITEK. 

Zamawiający  mimo  wątpliwości,  co  do  rozumienia  treści  złożonej  ulotki,  nie  wezwał 

Odwołującego  do  wyjaśnień.  Odrzucił  ofertę  najkorzystniejszą  cenowo,  spełniającą  wymogi 

SWZ. 

Celem  wyjaśnienia  treści  przedmiotowego  środka  dowodowego  jest  uzyskanie 

dodatkowych  informacji,  co  w  przypadkach  wątpliwości,  niejasności  co  do  jego  treści 

pozwoli

łoby Zamawiającemu dokonać należytej oceny złożonej oferty. Uzyskane wyjaśnienia 

nie  mog

łyby  natomiast  zmienić  treści  przedmiotowego  środka  dowodowego.  Wyjaśnienia 

mus

iałyby  zatem  ograniczać  się  wyłącznie  do  wskazania  sposobu  rozumienia  treści 

zawartych w złożonym przedmiotowym środku dowodowym. Zaniechanie wyjaśnienia treści 

przedmiotowego  środka  dowodowego,  jeżeli  było  to  konieczne  w  celu  dokonania  rzetelnej 

oceny ofert, stanowi

ło naruszenie przepisów Pzp. 

D

rugi  powód  odrzucenia  oferty  to  uznanie  produktu  -  ściereczek  włókninowych  

za  niewytrzymałe  i  pylące  w  sposób  znaczny.  Argument  ten  był  bezzasadny,  gdyż  w  SWZ 

nie  zostały  podane  żadne  kryteria,  którymi  miałby  się  kierować  Zamawiający  przy  ocenie 

wytrzymałości oraz niskopylności produktu. Była to subiektywna ocena Zamawiającego. 

Kryteria  oceny  ofert 

muszą  być  wymierne  i  zobiektyzowane,  bo  tylko  wtedy  ocena  każdej 

oferty na podstawie takich kryteriów da ten sam wynik. A więc, bez względu kto dokonałby 

oceny  ofert  na  podstawie  opisu  kryteriów  oceny  ofert,  wag  tych  kryteriów  i  sposobu  oceny 

ofert, otrzymałby taki sam wynik. 

Jedynym kryterium oceny ofert zgodnie z punktem 14.1 

była cena. 

Ad. zadanie 16 

Zamawiający  uznał,  że  w  przedstawionych  przez  Odwołującego  dokumentach  w  ramach 

przedmiotowych środków dowodowych brak było potwierdzenia realizacji wymogu, by:  

1.  Tabletka 

miała  wagę  od  2,5  do  3,5  g.  Zamawiający  stwierdził  brak  informacji  o  tym 

parametrze  w  uzupełnionych  materiałach  firmowych.  Pominął  on  jednak  całkowicie 


fakt podania w formularzu ofertowym wagi opakowania i ilości tabletek: „Chlorinex 60 

300 tabl 1kg

” - proste działanie matematyczne informowało o wadze tabletki zgodnej  

z wymaganiami SWZ. 

2.  N

iezabrudzony  roztwór  roboczy  zachował  aktywność  co  najmniej  24  godziny 

(potwierdzone  badaniami) 

–  według  Zamawiającego  brak  było  informacji  o  tym 

parametrze  w  uzupełnionych  raportach  z  badań  mikrobiologicznych.  Badanie 

stabilności  roztworu  roboczego  nie  jest  badaniem  mikrobiologicznym.  Zamawiający 

wezwał  do  złożenia  dokumentów  przedmiotowych  pkt  10.2.3  SWZ  tj.  raportów  z 

badan  mikrobiologicznych  zgodnie  z  pkt 

10.2.3.2  SWZ.  Potwierdzenie  aktywności 

znajd

owało  się  w  ulotce  produktu  gdzie  wskazano:  „trwałość  roztworu  roboczego 

powyżej  

24 godzin”. 

Jako dowody 

Odwołujący wskazał: 

1.  Ulotk

ę produktu Chlorinex 60 złożoną jako przedmiotowy środek dowodowy, 

2.  Formularz 

ofertowy Odwołującego. 

Ad. zadanie 18 

Zamawiający  uznał,  że  w  przedstawionych  przez  Odwołującego  dokumentach  w  ramach 

przedmiotowych środków dowodowych brak było potwierdzenia realizacji wymogu, by:  

1.  Tabletka 

miała  wagę  od  2,5  do  3,5  g.  Zamawiający  stwierdził  brak  informacji  o  tym 

parametrze  w  uzupełnionych  materiałach  firmowych.  Pominął  on  jednak  całkowicie 

fakt podania w formularzu ofertowym wagi opakowania i ilości tabletek: „Chlorinex 60 

300 tabl 1kg

” - proste działanie matematyczne informowało o wadze tabletki zgodnej  

z wymaganiami SWZ. 

Niezabrudzony  roztwór  roboczy  zachował  aktywność  co  najmniej  24  godziny 

(potwierdzone  badaniami) 

–  według  Zamawiającego  brak  było  informacji  o  tym 

parametrze  w  uzupełnionych  raportach  z  badań  mikrobiologicznych.  Badanie 

stabilności  roztworu  roboczego  nie  jest  badaniem  mikrobiologicznym.  Zamawiający 

wezwał  do  złożenia  dokumentów  przedmiotowych  pkt  10.2.3  SWZ  tj.  raportów  z 

badan  mikrobiologicznych  zgodnie  z  pkt  10.2.3.2  SWZ. 

Potwierdzenie  aktywności 

znajd

owało  się  w  ulotce  produktu  gdzie  wskazano:  „trwałość  roztworu  roboczego 

powyżej  

24 godzin”. 

Potwierdzona badaniami według norm europejskich (lub równoważnych) skuteczność 

działania:  a)  dezynfekcji  nie  zanieczyszczonych  substancjami  organicznymi 

zmywalnych  powierzchni  i  przedmiotów  metodą  zanurzeniową  (…)  w  czasie  nie 

dłuższym  niż  15  minut,  a  w  stężeniu  odpowiadającym  2000  ppm  aktywnego  chloru  


w  tym  samym  czasie  również  wobec  Tbc,  b)  dezynfekcję  zmywalnych  powierzchni 

zaniecz

yszczonych substancjami organicznymi skuteczną wobec B (w tym Tbc), F, V 

w stężeniu odpowiadającym 6000 ppm aktywnego chloru w czasie nie dłuższym niż 

15 minut, c) dezynfekcję przez zalewanie rozlanej krwi, wydzielin i wydalin skuteczną 

wobec B, V, F w stężeniu odpowadającym 10000 ppm aktywnego chloru w czasie nie 

przekraczającym  15  minut.  d)  wobec  Clostridium  difficile  (przebadane  w  warunkach 

brudnych i czystych) w czasie nie dłuższym niż 15 minut w stężeniu odpowiadającym 

10000 ppm aktywnego chloru” – zdaniem Zamawiającego brak było informacji o tych 

parametrach  w  uzupełnionych  raportach  z  badań  mikrobiologicznych.  Zamawiający 

pominął  podstawowe  informacje  zawarte  w  dokumentach  przedmiotowych 

mianowicie w ulotce produktu 

zawarto informację: „szerokie spektrum mikrobójcze w 

warunkach  brudnych już  przy stężeniu  (0,18%  1000 ppm)”  w  ulotce  i  pozwoleniu nr 

na  obrót  produktem  biobójczym.  Ponadto  informacje  zwarte  w  ulotce  produktu 

potwierdzały  spełnienie  warunku  -  1  tabletka  dodana  na  1,5  l  wody  oznaczała 

stężenie 1000 ppm, a Chlorinex 60 spełniał wymaganie co do skuteczności biobójczej 

w czasie. 

Jako dowody Odwołujący wskazał: 

1.  Ulotk

ę produktu Chlorinex 60 złożonę jako przedmiotowy środek dowodowy, 

2.  Formularz ofertowy 

złożonej przez siebie oferty. 

W  związku  z  powyższym  w  przedstawionym  zakresie  w  częściach  8,  16,  18,  w 

uzupełnionych dokumentach i próbkach złożone zostały wszystkie wymagane przedmiotowe 

środki  dowodowe  (materiały  firmowe  i/lub  raporty  z  badań  mikrobiologicznych)  i  oferta 

Odwołującego  (we  wskazanych  parametrach  w  danych  częściach)  spełniała  wszystkie 

wymagania SWZ zamawiającego. 

Zamawiający  korzystając  z  uprawnienia  (Art.  107  pkt  4  Pzp)  wyjaśnia  złożone  przez 

wykonawcę oświadczenie woli - czyli treść oferty. Wyjaśnienie treści oferty stanowi swoiste 

„narzędzie”  Zamawiającego,  dzięki  któremu  ma  on  możliwość  pozyskania  dodatkowych 

informacji,  co  w  przypadkach  wątpliwości  pozwala  mu  na  należytą  ocenę  sytuacji  (oferty). 

Zamawiający  powinien  zwrócić  się  o  wyjaśnienie  do  wykonawcy  nie  tylko  wtedy,  gdy  ma 

wątpliwości  w  zakresie  rzetelności  złożonej  oferty;  zamawiający  powinien  skorzystać  

w  każdym  przypadku  z  tego  uprawnienia,  po  to  by  dokonany  wybór  był  poprawny  oraz  

by  dokonanie  wyboru  było  przejrzyste  i  czytelne.  Przepis  ten  ma  charakter  bezwzględnie 

obowiązujący  i  nakłada  na  Zamawiającego  obowiązek  (a  nie  prawo)  wezwania 

Odwołującego do złożenia stosownych wyjaśnień.  

Zdaniem  Odwołującego  Zamawiający  nie  miał  uprawnień  do  stwierdzenia  definitywnej 


niezgodności  treści  oferty  Odwołującego  z  treścią  SWZ.  Zamawiający  odrzucił  ofertę 

Odwołującego,  nie  biorąc  w  ogóle  pod  uwagę,  że  odrzuceniu  podlega  tylko  oferta,  której 

treść jest niezgodna z treścią SWZ w sposób nieusuwalny. Tymczasem nic nie wskazywało 

na  to,  by  Z

amawiający  w  toku  badania  oferty  Odwołującego  analizował  stwierdzoną  przez 

siebie  niezgodność  pod  kątem  możliwości  jej  skorygowania  oraz  zgodności  z 

postanowieniami SWZ. 

28  marca  2022 

r.  Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie  i  wniósł  o  jego 

oddalenie. 

Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.: 

Odwołujący wraz z ofertą w zakresie części postępowania 8, 16 i 18 nie przedstawił żadnego 

przedmiotowego środka dowodowego,  jakie były  wymagane  przez  Zamawiającego  zgodnie  

z pkt 6.2.3 SWZ. W związku z czym Zamawiający wystosował 29 listopada 2021 r. wezwanie 

(w  oparciu  o  art.  107  ust.  2  Pzp

)  do  uzupełnienia  wszystkich  przedmiotowych  środków 

dowodowych 

– z racji braku jakiegokolwiek przedmiotowego środka dowodowego wezwanie 

to  w  zasadzie  powtarzało  wymogi  co  do  niniejszych  dokumentów  określone  w  SWZ. 

Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego przedstawił dokumenty (a w części 

8  również  próbki)  które  zostały  poddane  ocenie  przez  Zamawiającego  w  ramach  procesu 

badania i oceny ofert. 

Ad. Część 8 

Zgodnie  z  parametrami 

określonymi  w  SWZ  Zamawiający  wymagał  by  produkt  objęty 

częścią 8 przedmiotowego postępowania posiadał gramaturę 50 g/m

z tolerancją +/- 5%, co 

w sposób precyzyjny wskazuje przedmiotowy parametr na przedział od 47,5 do 52,5 g/m

. W 

złożonych  materiałach  firmowych  Odwołujący  wskazał,  że  gramatura  oferowanych 

ściereczek  mieściła  się  w  przedziale  od  45  do  48  g/m

.  Z

aoferowany  przez  Odwołującego 

produkt  nie  spełniał  więc  wymagań  Zamawiającego,  bowiem  w  ramach  ewentualnych 

późniejszych  dostaw  Odwołujący  mógłby  dostarczyć  produkt  o  gramaturze  np.  45  g/m

Okoliczność,  że  gramatura  danej  próbki  mogłaby  mieścić  się  w  przedziale  wymaganym 

przez Zamawiającego nie miała tu znaczenia. 

Odnośnie  twierdzenia,  że  Zamawiający  zobligowany  był  do  skorzystania  z  instytucji 

wyjaśnień  -  każdy  wykonawca  składa  swoją  ofertę  wraz  z  wymaganymi  przez 

Zamawiającego  przedmiotowymi  środkami  dowodowymi,  w  tym  materiałami  firmowymi 

potwierdzającymi  spełnianie  przez  oferowane  produkty  wymagań  SWZ.  Odwołujący  nie 

dopełnił tego wymagania, w związku z powyższym Zamawiający działając w trybie art. 107 


ust. 2 Pzp 

wezwał Odwołującego do uzupełnienia wymaganych dokumentów, w tym również 

wymaganych  próbek  (Odwołujący  wraz  z  ofertą  nie  przedstawił  żadnych  przedmiotowych 

środków  dowodowych  –  ani  próbek,  ani materiałów  firmowych). Wezwanie do  uzupełnienia 

jest  wezwaniem  jednorazowym 

więc  nie  mogło  być  ponowione  w  dalszej  procedurze.  

S

korzystanie przez Zamawiającego z instytucji wezwania do wyjaśnień nie zmieniłoby oceny 

oferty

,  bowiem  same  wyjaśnienia  nie  mogłyby  doprowadzić  do  jej  uzupełnienia  przez 

przesłanie np. innego materiału firmowego, z którego wynikałoby, że gramatura oferowanego 

przez Odwołującego produktu spełniała wymagania SWZ. 

Zaoferowany  przez  Odwołującego  produkt  nie  spełniał  także  dalszych  wymagań  SWZ  – 

ściereczki powinny być wytrzymałe i niskopylne. Biegły (powołany w tym postępowaniu przez 

Zamawiającego)  dokonał  próbnego  mycia  i  dezynfekcji  obszaru  bloku  operacyjnego,  w 

tra

kcie  którego  stwierdził  pylenie  ściereczek  oraz  pozostawianie  białego  osadu  po  użyciu 

nasączonych ściereczek do przecierania stołów zabiegowych. Ponadto ściereczki w trakcie 

użytkowania okazały się niewytrzymałe tzn. ulegały rozdarciu i dziurawieniu zwłaszcza przy 

dezynfekcji  elementów  metalowych.  Na  potwierdzenie  powyższego  Zamawiający  załączył  

do odpowiedzi na odwołanie dokumentację fotograficzną. 

Zamawiający nie zgodził się z Odwołującym, że w zakresie wytrzymałości czy niskopylności 

Zamawiający  powinien  wskazać  dalsze  szczegółowe  cechy  (kryteria),  które  pozwalałyby  

na  stwierdzenie  ich  wystąpienia.  Wskazanie  tych  cech  musiało  być  odnoszone  do  języka 

powszechnego i dla każdego były one czytelne. Oczywiście mogła w konkretnym przypadku 

wy

stąpić pewna wątpliwość czy wystąpiła już sytuacja jaką można opisać, że ściereczka jest 

niewytrzymała  czy  też  nadmiernie  pylna,  ale taka  sytuacja  nie  wystąpiła  w  okolicznościach 

sprawy.  Załączona  dokumentacja  fotograficzna  wyraźnie  potwierdzała,  że  ściereczki  uległy 

roze

rwaniu i wystąpiły w ich strukturze dziury. Do stwierdzenia tego faktu nie była konieczna 

żadna  specjalistyczna  wiedza tylko zwykła obserwacja.  Trudno  było przyjąć,  że  rozerwanie 

ściereczki  w  trakcie  jej  użytkowania  było  spełnieniem  wymagania  jej  wytrzymałości. 

Podobnie  należało  odnieść  się  do  zagadnienia  pylenia  ściereczek.  Dokumentacja 

fotograficzna  potwierdza

ła,  że  użytkowanie  ściereczek  łączy  się  z  pozostawaniem  na 

powierzchni 

białego  osadu  (drobinek).  Także  ten  fakt  można  było  stwierdzić  naocznie,  bez 

konieczności  odwoływania  się  do  specjalistycznej  wiedzy,  i  także  w  tym  przypadku  trudno 

było uznać pozostawianie przez ściereczki białego osadu, za spełnienie wymagania SWZ o 

niskopylności zaoferowanego przez Odwołującego produktu. 

Ad. Część 16 

Zamawiający  w  zakresie  wagi  tabletki  wymagał,  by  mieściła  się  ona  w  przedziale  od  2,5  


do  3,5  g.  Zgodnie  z  postanowieniami 

SWZ Odwołujący wraz z ofertą powinien przedstawić 

przed

miotowe  środki  dowodowe  czyli  złożyć  materiały  firmowe,  które  potwierdziłyby 

spełnianie  przez  oferowany  produkt  wymagań  SWZ  (10.2.3.1  SWZ).  Jak  wskazano  na 

wstępie,  Odwołujący  wraz  z  ofertą  nie  przedstawił  przedmiotowych  dokumentów. 

Zamawiający  działając  w  trybie  art.  107  ust.  2 PZP  wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia 

przedmiotowych  środków  dowodowych  potwierdzających,  że  oferowane  produkty  spełniają 

wymagania  Zamawiającego  w  tym  m.in.  parametr  wagi  tabletki.  Przekazane  przez 

Odwołującego  materiały  firmowe  nie  zawierały  informacji  o  wadze  tabletki.  Wobec  braku 

możliwości kolejnego wezwania do uzupełniania Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego. 

Odwołujący  stwierdził,  że  Zamawiający  powinien  dokonać  interpretacji  arkusza  cenowego 

(„Chlorinex  60  300  tabl  1kg”)  i  dokonać  prostego  działania matematycznego  informującego  

o  wadze  tabletki.  T

akie  postawienie  sprawy  jakoby  Zamawiający  miał  samodzielnie 

dokonywać  obliczeń  i  w  konsekwencji  korygować  w  tym  zakresie  ofertę  wykonawcy  było 

nieakceptowalne.  S

amo  wpisanie  do  arkusza  cenowego  w  kolumnie  „nazwa  handlowa 

produktu”  jakiejkolwiek  informacji  nie  stanowiło  potwierdzenia  spełnienia  parametrów,  które 

powinno być wykazane przedmiotowymi środkami dowodowymi (materiałami firmowymi). 

Ponadto 

z  samej  informacji  „Chlorinex  60  300  tabl  1kg”  nie  sposób  byłoby  ustalić  czego 

dotyczy sformułowanie „1kg” – czy była to waga samych tabletek, czy waga tabletek z wagą 

opakowania  (słoika).  Nie  było  rolą  Zamawiającego  potwierdzanie  spełnienia  wymagań 

stawianych w opisie zamówienia. 

Zamawiający  odrzucił  ofertę  za  brak  złożenia  przedmiotowego  środka  dowodowego  – 

mat

eriału firmowego wymaganego na potwierdzenie spełnienia parametru opisu przedmiotu 

zamówienia – w tym przypadku wagi 1 tabletki. 

W  zakresie  drugiej  podstawy  odrzucenia  oferty  odwołującego  w  zakresie  części  16 

Zamawiający  wskazał,  że  zgodnie  z  opisem  zamówienia  wymagał  produktu  o  parametrze 

„niezabrudzony  roztwór  roboczy  zachowujący  aktywność  co  najmniej  24  godziny 

(potwierdzone  badaniami)

”.  Odwołujący  nie  przedstawił  wymaganych  badań.  Co  prawda 

informacja  o  trwałości  roztworu  roboczego  powyżej  24  godzin  znajdowała  się  w  materiale 

firmowym, jednak materiał ten nie stanowił potwierdzenia parametru badaniami. 

Zamawiający  poinformował  też,  że  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Odwołującego  

w  zakresie  części  16  wystąpiła  omyłka  –  błędnie  wpisano  „badań  mikrobiologicznych”,  

w miejsce „badań”. Jak wynika z treści SWZ wymagane było potwierdzenie przedmiotowego 

parametru jakimikolwiek badaniami, a nie tylko badaniami mikrobiologicznymi. 

Ad. Cz

ęść 18 

W zakresie parametru dotyczącego wagi tabletki w części 18 argumentacja Zamawiającego 


była analogiczna jak w części 16. Zamawiający wskazał dodatkowo, że w przypadku części 

18 przedmiotu zamówienia, wymagał on by waga 1 tabletki mieściła się w przedziale od 2,5 

do 3 g

. Wskazanie w uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego przedziału 2,5 do 3,5 g 

było wynikiem omyłki, a omyłka ta nie miała znaczenia w sprawie. 

W  zakresie  drugiej  podstawy  odrzucenia  oferty  Odwołującego  w  zakresie  parametru 

„Niezabrudzony  roztwór  roboczy  zachowujący  aktywność  co  najmniej  24  godziny 

(potwierdzone  badaniami)”  Zamawiający  wskazał,  że  zastosowanie  miała  tu  argumentacja 

analogiczna jak w przypadku części 16. 

W zakresie odrzucenia oferty Odwołującego w zakresie parametru „Potwierdzona badaniami 

według  norm  europejskich  (lub  równoważnych)  skuteczność  działania:  a)  dezynfekcji  nie 

zanieczyszczonych  substancjami  organicznymi  zmywalnych  powierzchni  i  przedmiotów 

me

todą  zanurzeniową  (…)  w  czasie  nie  dłuższym  niż  15  minut,  a  w  stężeniu 

odpowiadającym 2000 ppm aktywnego chloru w tym samym czasie również wobec Tbc, b) 

dezynfekcję  zmywalnych  powierzchni  zanieczyszczonych  substancjami  organicznymi 

skuteczną  wobec  B  (w  tym  Tbc),  F,  V  w  stężeniu  odpowiadającym  6000  ppm  aktywnego 

chloru  w  czasie  nie  dłuższym  niż  15  minut,  c)  dezynfekcję  przez  zalewanie  rozlanej  krwi, 

wydzielin  i  wydalin  skuteczną  wobec  B,  V,  F  w  stężeniu  odpowadającym  10000  ppm 

aktywnego  chloru  w  czasie  nie  p

rzekraczającym  15  minut.  d)  wobec  Clostridium  difficile 

(przebadane  w  warunkach  brudnych  i  czystych)  w  czasie  nie  dłuższym  niż  15  minut  w 

stężeniu  odpowiadającym  10000  ppm  aktywnego  chloru”  Zamawiający  wskazał  na 

obowiązek  wykonawców  do  złożenia  przedmiotowych  środków  dowodowych  i  fakt,  że 

Odwołujący 

środki 

te 

złożył 

dopiero  

po wezwaniu do ich 

uzupełnienia. 

Zgodnie  z  postanowieniami 

SWZ  Odwołujący  wraz  z  ofertą  powinien  przedstawić 

przedmiotowe środki dowodowe czyli złożyć (zgodnie z pkt 10.2.3.2 SWZ) aktualne raporty  

z  badań  mikrobiologicznych.  Te  dokumenty  były  wymagane  w  konkretnym  (wskazanym  

SWZ) 

celu, 

mianowicie 

dla 

potwierdzenia 

skuteczności 

działania 

przeciwdrobnoustrojowego  w  wymaganym  czasie  i  stężeniu,  (tj.  potwierdzające  spełnianie 

przez  ofer

owany  produkt  wyżej  wskazanych  wymagań  opisu).  Analizowany  parametr 

odwołuje  się  właśnie  do  skuteczności  działania  przeciwdrobnoustrojowego  w  wymaganym 

czasie i stężeniu.  

Przekazane  przez  Odwołującego  dokumenty  nie  zawierały  raportów  z  badań 

mikrobiologicznych,  które  traktowałyby  na  temat  powyżej  wskazanego  parametru. 

Przedstawiono jedynie „ulotkę  produktu”  i  decyzję Prezesa  URPL z  załącznikiem, które nie 

stanowi

ły  raportów  z  badań  mikrobiologicznych  (nie  zawierały  również  w  swojej  treści 

info

rmacji  o  takowych  badaniach).  Wobec  braku  możliwości  kolejnego  wezwania  do 

uzupełniania  (procedura  jednokrotnego  wezwania  do  uzupełnienia)  Zamawiający  działając 


na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) PZP odrzucił ofertę Odwołującego z powodu braku 

prz

edstawienia wymaganych raportów z badań mikrobiologicznych (przedmiotowego środka 

dowodowego). 

Odwołujący podniósł, że poszczególne informacje zawarte były w ulotce produktu i decyzji – 

pozwoleniu na obrót produktami. Pominął jednak, że zgodnie z pkt 10.2.3.2 SWZ wymagane 

było  złożenie  raportów  z  badań  mikrobiologicznych  dla  potwierdzenia  konkretnych  cech 

produktu  wskazanych  w  analizowanym  parametrze.  Ulotka  i  pozwolenie nie  nosi

ło znamion 

badania  mikrobiologicznego.  Takowych  badań  mikrobiologicznych  Odwołujący  nie 

przedstawił, a w złożonych dokumentach brak było informacji o poszczególnych elementach 

analizowanego parametru. 

Zamawiający  dokonując  próby  analizy  złożonych  przez  Odwołującego  dokumentów  

i  poszukując  informacji  o  przedmiotowym  parametrze  stwierdził,  że  nie  było  w  nich 

potwierdzeń  dla  poszczególnych  elementów  wskazywanego  parametru.  W  analizowanym 

parametrze przedmiotu zamówienia określono wymogi, co do różnych aspektów i spektrum 

zastosowania produktu. Oferowany produkt miał zatem wykazywać skuteczność działania w 

różnych  sytuacjach  tj.  przy  zastosowaniu  różnych  sposobów  –  metod  dezynfekcji 

(zanurzenie, przecieranie, zalewanie), wobec różnych drobnoustrojów, w różnych warunkach 

(brudne,  czyste),  w  określonym  czasie,  w  różnych  stężeniach  aktywnego  chloru.  Złożone 

dokumenty zawierają jedynie ogólne informacje, które nie sposób było odnieść bezpośrednio  

do konkretnych wymagań niniejszego parametru. Były to informacje ograniczone – niepełne  

w  kontekście  wymaganych  parametrów.  Brak  było  na  przykład  informacji  o  skuteczności 

wobec  Clostridium  difficile  w  warunkach  czystych;  brak 

było  informacji  o  skuteczności 

działania produktu w metodzie przez zalewanie rozlanej krwi, wydzielin i wydalin wobec B, V, 

F  

w stężeniu 10000 ppm aktywnego chloru w czasie nie przekraczającym 15 minut. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  Izba,  uwzględniając  dokumentację  przedmiotowego 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  w  tym  w  szczególności  

treść  SWZ,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  stron  

zawarte  w  odwołaniu  i  odpowiedzi  na  odwołanie,  a  także  wyrażone  przez 

Odwołującego  ustnie  na  rozprawie  i  odnotowane  w  protokole,  ustaliła  i  zważyła,  co 

następuje.  

Izba  stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  ustawowych  skutkujących 

odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.  


Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Odwołującego  zgłosiła  Olga 

Perlińska  prowadząca  działalność  gospodarczą pod firmą  Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe 

C.E.G. Olga Perlińska.  

Zgodnie  z  art.  525  ust.  1  Pzp  w

ykonawca  może  zgłosić  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego  w  terminie  3  dni  od  dnia  otrzymania  kopii  odwołania,  wskazując  stronę,  

do  której  przystępuje,  i  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  strony,  do  której 

przystępuje. 

Zgłaszająca  przystąpienie  uzasadniła  swój  interes  w  rozstrzygnięciu  na  korzyść 

Odwołującego  wskazując,  że  jej  oferta  oraz  oferta  Odwołującego  zostały  odrzucone  z 

postępowania  praktycznie  z  tych  samych  przyczyn  i  z  taką  samą  argumentacją.  Ponieważ 

zgłaszająca  przystąpienie  w  pełni  poparła  argumentację  Odwołującego  to  uznała,  że  w  jej 

interesie jest poparcie tej właśnie strony sporu. 

Izba  nie  zgodziła  się  z  argumentacją  zgłaszającej  przystąpienie  i  uznała,  że  nie  miała  ona 

interesu  w  rozstrzygnięciu  na  korzyść  Odwołującego.  Odwołujący  dąży  do  przywrócenia  

do  postępowania  swojej  oferty,  co  w  oczywisty  sposób  nie  leży  w  interesie  zgłaszającej 

przystąpienie.  Faktem  jest,  że  oferty  G.  Ł.  i  Olgi  Perlińskiej  zostały  odrzucone  

z  podobnych powodów, nie daje to  jednak  podstawy  do  uznania,  że  poparcie  argumentacji 

odwołującego  świadczy  o  interesie  zgłaszającego  przystąpienie  do  zgłoszenia  po  stronie 

Odwołującego.  Interes  do  zgłoszenia  przystąpienia,  jakkolwiek  należy  rozumieć  szeroko,  

to  oznacza  on  jednak  pewną  korzyść  dla  strony,  która  chce  przystąpić  do  postępowania 

odwoławczego.  Na  gruncie  tego  postępowania  nie  sposób  uznać,  że  zgłaszająca 

przystąpienia ma interes w popieraniu dążenia Odwołującego do przywrócenia swojej oferty 

do postępowania czyli do zwiększenia ilości ofert konkurencyjnych wobec oferty zgłaszającej 

przystąpienie.  Tym  samym  ewentualny  sukces  Odwołującego  nie  oznaczałby  polepszenia 

sytuacji ofe

rty zgłaszającej przystąpienie w postępowaniu, a wręcz jej pogorszenie. 

Z  tego  względu  Izba  uznała,  że  wobec  zgłoszonego  przez  Olgę  Perlińska  przystąpienia  

do  postępowania  odwoławczego  KIO  721/22  nie  zostały  wypełnione  przesłanki  z  art.  525  

ust.  1  Pzp  i 

postanowiła  nie  dopuścić  jej  do  postępowania  odwoławczego  jako 

przystępującego. 

Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 

1  Pzp

,  tj.  istnienie  po  stronie  odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz 

możliwości  poniesienia  przez  niego  szkody  w  wyniku  kwestionowanych  czynności 

zamawiającego. 


Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  merytorycznie  rozpoznała  złożone  odwołanie,  uznając,  

że nie zasługuje ono na uwzględnienie. 

Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:  

dokumentacji  postępowania,  ze  szczególnym  uwzględnieniem  opisu  przedmiotu 

zamówienia oraz SWZ wraz z załącznikami, 

2.  oferty 

Odwołującego, 

przedmiotowych  środków  dowodowych  złożonych  przez  Odwołującego  w  toku 

postępowania, 

informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty w części 8, 16 i 18 postępowania oraz  

o odrzuceniu oferty 

Odwołującego, 

dokumentacji  fotograficznej  załączonej  przez  Zamawiającego  do  odpowiedzi  na 

odwołania  na  okoliczność  wykazania  wyniku  oceny  próbek  złożonych  przez 

Odwołującego w ramach części 8 postępowania. 

Izba ustaliła, co następuje: 

W  zakresie 

sposobu  wykazania  zgodności  oferowanego  asortymentu  z  warunkami 

zamówienia,  w  szczególności  z  wymogami  OPZ,  Zamawiający  zawarł  następujące 

postanowienia w SWZ: 

„10. Sposób przygotowania oferty oraz dokumentów składanych wraz z ofertą (...). 

10.2. Do 

oferty  przekazywanej  w  postaci  elektronicznej  należy  dołączyć  następujące 

dokumenty  w  postaci  elektronicznej,  opatrzonej przez Wykonawcę kwalifikowanym 

podpisem elektronicznym pod rygorem nieważności: 

Wypełniony i podpisany przez osoby upoważnione do reprezentowania wykonawcy 

formularz oferty, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do SWZ. 

…). 

Przedmiotowe  środki  dowodowe  potwierdzające,  że  oferowane  dostawy  spełniają 

wymagania Zamawiającego: 

Dotyczy  wszystkich  części:  Materiały  firmowe  –  np.  foldery,  katalogi,  materiały 

informacyjne,  karty  charakterystyki,  ulotki,  instrukcje  lub  wyciągi  z  instrukcji, 

dokumentacje  techniczne,  świadectwa  rejestracji,  oświadczenia  producenta  – 

potwierdzające,  że  oferowane  wyroby/materiały  spełniają  wymagania  określone 

przez Zamawiającego. 


Zamawiający  prosi  o  zaznaczenie  w  złożonych  materiałach  firmowych,  których 

części  i  pozycji  (wynikających  z  załącznika  do  SWZ)  przedstawiony  materiał 

dotyczy. 

Dotyczy części 11, 12, 14, 16, 18: aktualne raporty z badań mikrobiologicznych, 

potwierdzające  skuteczność  działania  przeciwdrobnoustrojowego    w  wymaganym 

czasie i stężeniu”. 

W  punkcie  10.2.3.3 

SWZ  Zamawiający  wskazał  też,  że  m.  in.  dla  części  8  postępowania 

wykonawcy powinni złożyć próbki oferowanych ściereczek (trzy opakowania po 1 kg). 

W tym samym punkcie SWZ Zamawiający wskazał ponadto: 

„Próbki mają być złożone w oryginalnych opakowaniach, z etykietami spełniającymi wymogi 

ustawy o wyrobach medycznych (o ile dotyczy) 

(…). Wskazane próbki zostaną wykorzystane 

przez Zamawiającego przy ocenie zgodności oferowanych wyrobów z SWZ (...). 

Zamawiający  przewiduje  możliwość  uzupełnienia  przedmiotowych  środków  dowodowych 

wymienionych  w  pkt.  10.2.3,  zgodnie  z  art.  107 ust.  2  ustawy.  Je

żeli Wykonawca nie złoży 

przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  złożone  przedmiotowe  środki  dowodowe  będą 

niekompletne,  Zamawiający  wezwie  do  ich  złożenia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym 

terminie.  Zamawiający  nie  wezwie  do  ich  złożenia  lub  uzupełnienia,  jeżeli  przedmiotowe 

środki  dowodowe  służą  potwierdzaniu  zgodności  z  cechami  lub  kryteriami  określonymi  w 

opisie  kryteriów  oceny  ofert.  Zamawiający  może  żądać  od  Wykonawców  wyjaśnień 

dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych”. 

Zgodnie z punktem 14 S

WZ jedynym kryterium oceny ofert w postępowaniu była cena. 

W SWZ brak jest jakiejkolwiek informacji o sposobie, w jaki Zamawiający zamierzał oceniać 

próbki złożone w ramach części 8 postępowania. 

OPZ dla części 8, 16 i 18 przedmiotu zamówienia zwierał następujące wymogi: 

Część 8: 

„Ściereczki  włókninowe,  białe,  jednorazowego  użytku,  miękkie,  elastyczne,  chłonne, 

wytrzymałe,  o regularnej strukturze siateczki, w I gatunku, bez dziur i wycienionych miejsc,  

niskopylne,  bez  dodatku  silikonu  i  celulozy,  cięte  w  regularne  kwadraty    o  wymiarze  30  x 

30cm,    gramatura  50g/m²  (+/-  5%),  skład  :  60-70%  wiskozy  i  30-40%  poliestru, 

konfekcjonowane  


w  pakiety  1  kg,  ilość  ściereczek  w  pakiecie  :  235-240  szt.  Zamawiający  wymaga  aby 

ściereczki były składane na 4 części.                                                                                                                                                         

Zaoferowany produkt nie może występować w roli, musi być pocięty i składany na 4 części  

w  1  kg  pakiety.  W  z

akresie  rodzaju  pakowania  pakietów  Zamawiający  dopuszcza  każdy 

rodzaj opakowania przy czym opakowanie to ma chronić produkt przez zanieczyszczeniem  

i uszkodzeniem.  

Zamawiający  dopuszcza:  ściereczki  o  warstwach  trwale  ze  sobą  połączonych  przy 

zastrzeżeniu, że łączna powierzchnia włókniny wynosi 900 cm

a warstwy włókniny są trwale 

połączone ze sobą. Produkt posiada atest PZH. Opakowanie = 1kg”. 

Część 16: 

„Preparat  chlorowy  na  bazie  dichloroizocjanuranu  sodu,  dozowany  w  postaci  tabletek  

do  rozpuszczania.  Przeznaczony  do  przygotowania  roztworów  roboczych  do  dezynfekcji 

powierzchni 

przedmiotów, 

również 

zanieczyszczonych/obciążonych  materiałem 

organicznym.  Dopuszczony  do  dezynfekcji  powierzchni  mających  kontakt  z  żywnością. 

Produkt  biobójczy.  Niezabrudzony  roztwór  roboczy  zachowujący  aktywność  co  najmniej  

24 godziny (potwierdzone badaniami).  Potwierdzona badaniami według norm europejskich 

(lub  równoważnych)  skuteczność  działania  w  na:  B  (w  tym  Mycoplasma  tuberculosis),  

F  (w  tym  Candida  albicans,  Aspergillus  niger),  V  (w  tym  w  tym  Adeno,    Polio,  Noro),  oraz 

Clostridium difficile (R027) zgodnie z normą EN 13704 (lub równoważną).  

*Każda tabletka zawiera nie mniej niż 1,5 g aktywnego chloru 

**Na każdym opakowaniu jednostkowym musi być etykieta w języku polskim. Etykieta musi 

zawierać  następujące  informacje:  -  nazwa  wyrobu,  -  nazwa  producenta  wyrobu,  -  data 

przydatności do użycia lub data produkcji z okresem przydatności do użycia,  

skład chemiczny i symbole ostrzegawcze o kategorii niebezpieczeństwa.  

Opakowanie  =  300  tabletek  o  wadze  od    2,5  do  3,5  g,  szczelnie  zamykany  pojemnik  

z tabletkami

”. 

Część 18: 

„Preparat  chlorowy  na  bazie  dichloroizocjanuranu  sodu,  dozowany  w  postaci  tabletek  

do  rozpuszczania.  Przeznaczony  do  przygotowania  roztworów  roboczych  do  dezynfekcji 

powierzchni 

przedmiotów, 

również 

zanieczyszczonych/obciążonych  materiałem 

organicznym.  Dopuszczony  do  dezynfekcji  powierzchni  mających  kontakt  z  żywnością. 

Produkt 

biobójczy.  Niezabrudzony  roztwór  roboczy  zachowujący  aktywność  co  najmniej 

jeden  dzień  (potwierdzone  badaniami).  Potwierdzona  badaniami  według  norm  europejskich  

(lub równoważnych) skuteczność działania:  


a)  dezynfekcji 

nie 

zanieczyszczonych 

substancjami 

organicznymi 

zmywalnych 

powierzchni  i  przedmiotów  metodą  zanurzeniową  wpobec  B,  F,  V  w  stężeniu 

odpowiadającym 1000 ppm aktywnego chloru w czasie nie dłuższym niż 15 minut, a w 

stężeniu  odpowiadającym  2000  ppm  aktywnego  chloru  w  tym  samym  czasie  również 

wobec Tbc,  

b) 

dezynfekcję  zmywalnych  powierzchni  zanieczyszczonych  substancjami  organicznymi 

skuteczną  wobec  B  (w  tym  Tbc),  F,  V  w  stężeniu  odpowiadającym  6000  ppm 

aktywnego chloru w czsie nie dłuższym niż 15 minut,  

c) 

dezynfekcję  poprzez  zalewanie rozlanej  krwi,  wydzielin i  wydalin skuteczną  wobec B, 

V,  F  w  stężeniu  odpowadającym  10000  ppm  aktywnego  chloru  w  czasie  nie 

przekraczającym 15 minut.  

d)  wobec Clostridium difficile (przebadane w warunkach brudnych i czystych) w czasie nie 

dłuższym niż 15 minut w stężeniu odpowiadającym 10 000 ppm aktywnego chloru.   

*Każda tabletka zawiera nie mniej niż 1,5 g aktywnego chloru. 

**Na każdym opakowaniu jednostkowym musi być etykieta w języku polskim. Etykieta musi 

zawierać  następujące  informacje:  -  nazwa  wyrobu,  -  nazwa  producenta  wyrobu,  -  data 

przydatności do użycia lub data produkcji z okresem przydatności do użycia,  

skład chemiczny i symbole ostrzegawcze o kategorii niebezpieczeństwa.  

Opakowanie  =  300  tabletek  o  wadze  od  2,5  do  3  g,  szczelnie  zamykany  pojemnik  z 

tabletkami

”. 

W  części  8  Odwołujący  zaoferował  produkt  pod  nazwą  handlową  „Ręcznik  włókninowy  

WP  jednorazowego  uzytku  HigiClin

”,  natomiast  w  części  16  i  18  –  „Chlorinex  60  300  tabl 

1kg

”. 

29  listopada  2021  r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  złożenia  przedmiotowych 

środków dowodowych na potwierdzenie spełniania przez zaoferowany asortyment wymogów 

określonych  dla  części  8,  16  i  18.  Zamawiający  wskazał  również,  że  „Wraz  z  ofertą 

Wykonawca  nie  przedstawił  żadnego  przedmiotowego  środka  dowodowego  w  postaci 

materiałów firmowych (z pkt. 10.2.3.1 SWZ), w postaci raportów z badań mikrobiologicznych  

(z  pkt.10.2.3.2  SWZ),  jak  r

ównież  w  postaci  próbek  (z  pkt.  10.2.3.3  SWZ),  do  czego  był 

zobowiązany zgodnie z 10.2.3 SWZ (w myśl za art. 107 ust. 1 ww. ustawy)”. 

odpowiedzi Odwołujący złożył następujące dokumenty dotyczące: 

ręczników HigiClin: 

a)  ulotk

ę producenta; 

tabletek biobójczych Chlorinex: 


a) 

ulotkę producenta, 

b) 

Decyzję  Prezesa  Urzędu  Rejestracji  Produktów  Leczniczych,  Wyrobów 

Medycznych  i  Produktów  Biobójczych  z  20  września  2021  r.  o  zmianie  danych 

objętych  pozwoleniem  nr  7369/18  z  3  kwietnia  2020  r.  na  obrót  produktem 

Chlorinex-60, 

c) 

Załącznik  nr  1  do  decyzji  PB.7369.18.z1.171.2021  tj.  zatwierdzoną  etykietę 

produktu. 

Odwołujący złożył też w siedzibie Zamawiającego próbki ręczników HigiClin. 

3  marca  2022  r.  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  m.  in.  

w ramach części 8, 16 i 18 postępowania oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego w zakresie 

tych części. W uzasadnieniu tej czynności Zamawiający wskazał: 

„Wykonawca  w  części  8  zamówienia zobowiązany był  zgodnie z  pkt  10.2.3.1  i  pkt  10.2.3.3 

SWZ  do  złożenia  wraz  z  ofertą  przedmiotowych  środków  dowodowych  -  tj.  odpowiednio 

materiałów  firmowych  oraz  próbek  oferowanych  produktów.  Do  upływu  terminu  składania 

ofert (tj. do 03.11.2021 r.) materiały firmowe oraz próbki w zakresie produktów oferowanych  

w  części  8  zamówienia  nie  zostały  złożone.  Materiały  firmowe  oraz  próbki  zostały  złożone 

przez Wykonawcę po wezwaniu przez Zamawiającego (pismem z dnia 29.11.2021 r.) do ich 

uzupełnienia. Przedłożone dokumenty oraz próbki (w procedurze uzupełnienia) potwierdzają 

jednak,  iż  oferowane  w  części  8  produkty  nie  spełniają  poszczególnych  parametr" 

wymaganych przez Zamawiającego (zgodnie z parametrami określonymi w arkuszu cenowy) 

w następującym zakresie: 

−  Zamawiający  wymagał  gramatury  produktu  50  g/m

5%).  Oznacza  to,  że 

minimalna  gramatura  powinna  wynosić  min.  47,5  g/m

.  Z  materiałów  firmowych 

wynika  natomiast,  że  oferowany  produkt  posiada  gramaturę  45-48  g/m

,  co  jest 

niezgodne z wymaganymi parametrami; 

−  Zamawiający  wymagał  produktu  -  Ściereczek  o  parametrach:  wytrzymałe  i 

niskopylne.  Weryfikacja  przez  Zamawiającego  próbek  oferowanego  produktu 

wykazała,  

iż w sposób znaczny i widoczny Ściereczki pylą się oraz targają się. Wysoki poziom 

pylenia  produktu  oraz  niski  poziom  wytrzymałości  produktu  nie  stanowi  spełnienia 

parametrów Ściereczki wytrzymałej i niskopylnej, co z punktu widzenia tych wymagań 

jest  nieakceptowalne  dla  Zamawiającego.  W  związku  z  powyższym  oferta 

Wykonawcy nie spełnia wymagań SWZ (…). 

Wykonawca  w  części  11,  16,  18  zamówienia  zobowiązany  był  zgodnie  z  pkt  10.2.3.1  

i  pkt  10.2.3.2  SWZ  do  złożenia  wraz  z  ofertą  przedmiotowych  środków  dowodowych  -  

tj.  odpowiednio  materiałów  firmowych  oraz  raportów  z  badań  mikrobiologicznych  


dla  oferowanych  produktów.  Do  upływu  terminu  składania  ofert  (tj.  do  03.11.2021  r.), 

materiały  firmowe  oraz  raporty  z  badań  mikrobiologicznych  w  zakresie  produktów 

oferowanych  w 

części  11,  16,  18  zamówienia  nie  zostały  złożone.  Zamawiający  wezwał 

Wykonawcę  (pismo  z  dnia  29.11.2021  r.)  do  uzupełnienia  przedmiotowych  środków 

dowodowych  - 

materiałów  firmowych  oraz  raportów  z  badań  mikrobiologicznych. 

Przedłożone  dokumenty  (w  procedurze  uzupełnienia)  w  poszczególnych  częściach  nadal 

jednak  pozostają  niekompletne,  tj.  nie  zawierające  informacji  na  temat  spełniania 

po

szczególnych  parametrów  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Oprócz  tego  uzupełnione 

do

kumenty  potwierdzają,  iż  oferowane  produkty  nie  spełniają  poszczególnych  parametrów 

wymaganych  przez  Zama

wiającego  (zgodnie  z  parametrami  określonymi  w  arkuszu 

cenowym). 

Niekompletność  dokumentów  i/lub  potwierdzenia  dla  nie  spełniania  przez 

produkty 

parametrów występują w następującym zakresie: (…)  

Dotyczy części 16: 

a)  w  przedstawionych  przez 

Wykonawcę  dokumentach  w  ramach  przedmiotowych 

środków dowodowych brak jest potwierdzenia dla parametrów: 

−  tabletka  „o  wadze  od  2,5  do  3,5  g”  -  brak  informacji  o  tym  parametrze  w 

uzupełnionych materiałach firmowych; 

−  „Niezabrudzony  roztwór  roboczy  zachowujący  aktywność  co  najmniej  24  godziny 

(potwierdzone  badaniami

)”  —  brak  informacji  o  tym  parametrze  w  uzupełnionych 

raportach z badań mikrobiologicznych.  

Dotyczy 

części 18: 

a) 

w  przedstawionych  przez  Wykonawcę  dokumentach  w  ran-łach  przedmiotowych 

środków dowodowych brak jest potwierdzenia dla parametrów: 

−  tabletka  „o  wadze  od  2,5  do  3,5  g”  -  brak  informacji  o  tym  parametrze  w 

uzupełnionych materiałach firmowych; 

−  „Niezabrudzony  roztwór  roboczy  zachowujący  aktywność  co  najmniej  24  godziny 

(potwierdzone  badaniami)”  -  brak  informacji  o  tym  parametrze  w  uzupełnionych 

raportach 

z badań mikrobiologicznych; 

−  „Potwierdzona  badaniami  według  norm  europejskich  (lub  równoważnych) 

skuteczność działania:  

a)  dezynfekcji  nie  zanieczyszczonych  substancjami  organicznymi  zmywalnych 

powierzchni  i 

przedmiotów  metodą  zanurzeniową (...)  w  czasie nie  dłuższym 

niż  15  minut,  a  w  stężeniu  odpowiadającym  2000  ppm  aktywnego  chloru  w 

tym samym czasie 

również wobec Tbc,  

b)  dezy

nfekcję  zmywalnych  powierzchni  zanieczyszczonych  substancjami 

organicznymi  skuteczną  wobec  B  (w  tym  Tbc),  F,  V  w  stężeniu 


odpowiadającym  6000  ppm  aktywnego  chloru  w  czasie  nie  dłuższym  niż  15 

minut,  

c)  dezynfekcje  poprzez  zalewanie  rozlanej  krwi,  wydzielin  i 

wydalin  skuteczną 

wobec  B,  V,  F  w  stężeniu  odpowiadającym  10000  ppm  aktywnego  chloru  

w czasie nie przekraczającym 15 minut.  

d)  wobec  Clostridium  difficile  (przebadane  w  warunkach  brudnych  i  czystych)  

w czasie nie dłuższym niż 15 minut w stężeniu odpowiadającym 10000 ppm 

aktywnego chloru"  

brak  o  tych  parametrach  w  uzupełnionych  raportach  z  badań 

mikrobiologicznych. 

W  związku  z  powyższym  w  przedstawionym  zakresie  w  częściach  11,  16,  18,  pomimo 

przeprowadzenia  procedury  uzupełnienia  dokumentów,  nie  złożone  zostały  wszystkie 

wymagane 

przedmiotowe  Środki  dowodowe  (materiały  firmowe  i/lub  raporty  z  badań 

mikr

obiologicznych),  a  oprócz  tego  oferta  Wykonawcy  (we  wskazanych  parametrach  w 

danych 

częściach) wprost nie spełnia wymagań SWZ”. 

Biorąc  pod  uwagę  ustalony  i  opisany  wyżej  stan  faktyczny,  a  także  dowody  zgromadzone  

i ocenione w sprawie Izba uznała, że mimo poważnych nieprawidłowości popełnionych przez 

Zamawiającego w procesie oceny oferty Odwołującego w części 8 postępowania, odrzucenie 

tej oferty było zasadne. 

W zakresie oceny oferty w ramach części 8 postępowania wskazać należy: 

Biorąc  pod  uwagę  załączoną  do  odpowiedzi  na  odwołanie  dokumentację  fotograficzną 

dotyczącą oceny próbek przez Zamawiającego oraz przytoczone wyżej postanowienia SWZ, 

Izba  uznała,  że  ocena  ta  była  w  sposób  rażący  sprzeczna  z  podstawowymi  zasadami 

wynikającymi z ustawy Prawo zamówień publicznych. W specyfikacji Zamawiający w żaden 

sposób  nie  opisał  metody  oceny  próbek  złożonych  w  ramach  części  8  postępowania. 

Zamawiający  nie  opisał  żadnej,  zapewniającej  równe  traktowanie  wykonawców  

w  postępowaniu,  metodologii  i  procedury  badania  próbek.  Ocena  próbek  bez 

jednoznacznego  opisania  w  SWZ  zasad 

i  sposobu  przeprowadzenia  badania  nie  mogła 

stanowić podstawy odrzucenia którejkolwiek oferty w postępowaniu. Zamawiający stwierdził, 

że próbki złożone przez Odwołującego nie spełniały wymogu wytrzymałości i niskopylności. 

Pojęcia  te  nie  zostały  jednak  zdefiniowane  ani  sprecyzowane  na  gruncie  SWZ  i  OPZ,  a 

wbrew  twierdzeniu  Zamawiającego  były  nieostre  i  niejasne.  Odwołanie  się  przez 


Zamawiającego  

do potocznego rozumienia tych słów jest nieuprawnione ponieważ nie są one jednoznaczne. 

Zamawiający  nie  mógł  doprecyzować  tych  pojęć  na  etapie  oceny  ofert,  a  właśnie  tego  

się dopuścił, choć w oparciu o subiektywny sposób ich rozumienia.  

Zdjęcia  załączone  do  odpowiedzi  na  odwołanie  nie  stanowiły  żadnego  dowodu  

na  niezgodność  oferty  Odwołującego  z  OPZ  –  rozerwanie  czy  uszkodzenie  ściereczek  

to kwestia 

użycia odpowiedniej siły – nadmiernej wobec wytrzymałości próbek. Nie oznacza 

to,  że  próbki  były  zbyt  słabej  jakości.  Nie  wiadomo  jakimi  metodami  posłużyła  się  osoba 

dokonująca sprawdzenia próbek, nie wiadomo też jakiego rodzaju próbom w rzeczywistości 

poddano  testowany asortyment. 

Zamawiający twierdził, że dokonujący oceny próbek biegły 

dokonał  próbnego  mycia  i  dezynfekcji  obszaru  bloku  operacyjnego,  w  trakcie  którego 

stwierdził  pylenie  ściereczek  oraz  pozostawianie  białego  osadu  po  użyciu  nasączonych 

ściereczek  

do  przecierania  stołów  zabiegowych.  Ponadto  ściereczki  ulegały  rozdarciu  i  dziurawieniu 

zwłaszcza  przy  dezynfekcji  elementów  metalowych.  Co  zostało  wspomniane  wyżej  -  taki 

sposób  oceny  próbek  nie  został  uregulowany  w  SWZ,  poza  tym  Zamawiający  w  żaden 

sposób  nie  wykazał,  że  do  uszkodzeń  ściereczek  widocznych  na  zdjęciach  rzeczywiście 

doszło  

w wyniku takiej oceny. Z tego względu Izba uznała za całkowicie niewiarygodne twierdzenia 

Zamawiającego  o  niedostatecznej  wytrzymałości  spornych  ściereczek.  Ocena  pylenia 

ściereczek  miała  z  kolei  bardzo  subiektywny  charakter  i  została  dokonana  bez  choćby 

podstawowego  określenia  co  Zamawiający  rozumiał  jako  „niskopylność”.  Z  tego  względu  

w  ocenie  Izby  nie  było  podstaw  do  uznania  oceny  próbek  złożonych  przez  Odwołującego  

za dowód na niezgodność oferty Odwołującego w części 8 postępowania. 

Izba  uznała  jednak,  że  oferta  Odwołującego  w  tej  części  postępowania  winna  zostać 

odrzucona ze względu nie niespełnienie wymogu dotyczącego gramatury. Ten wymóg został 

określony  w  OPZ  w  sposób  jednoznaczny,  podobnie  zresztą  jak  sposób  oceny  jego 

spełnienia.  Z  ulotki  producenta  ściereczek  wprost  wynikało,  że  oferowany  produkt  ma 

g

ramaturę  

w przedziale 45 do 48 g/m

Wymóg Zamawiającego to 47,5 do 52,5 g/m

. Oczywistym jest, 

że  produkt  oferowany  przez  Odwołującego  nie  mieścił  się  w  granicach  wymaganej  przez 

Zamawiającego gramatury i z tego względu oferta w części 8 podlegała odrzuceniu. Nie ma 

przy  tym  żadnego  znaczenia,  że  gramatura  ściereczek  Odwołującego  w  pewnej  części 

mieściła  się  w  wymogach  określonych  w  OPZ.  Oferowany  produkt  miał  być  w  pełni,  a  nie  

w  części  zgodny  z  wymogami  OPZ,  a  Zamawiający  ma  prawo  oczekiwać,  że  otrzyma 

produkt  odpowiadający  jego  potrzebom.  Dlatego  też  ściereczki  zaoferowane  przez 


Odwołującego powinny w pełni mieścić się w oczekiwanym przez Zamawiającego przedziale 

pod rygorem odrzucenia oferty. 

Z  tego  względu  Izba  uznała  stanowisko  Odwołującego  w  zakresie  części  8  postępowania  

za niezasadne. 

Część 16 i 18 

O  uznaniu  zarzutów  odwołania  za  niezasadne  w  zakresie  obu  tych  części  postępowania 

zadecydował  fakt,  że  Odwołujący  nie  wykazał  Zamawiającemu,  że  oferowany  przez  niego 

produkt 

– Chlorinex spełnia wymóg, by pojedyncza tabletka ważyła od 2,5 g do 3,5 g (część 

16)  lub  od  2,5  g  do  3  g  (część  18).  W  przedmiotowych  środkach  dowodowych  złożonych 

przez  Odwołującego  na  wezwanie  do  ich  uzupełnienia  brak  było  informacji  o  wadze 

pojedynczej  tabletki  Chlorinexu.  Z  kolei  twierdzenie  Odwołującego,  że  Zamawiający 

opierając  się  na  nazwie  handlowej  „Chlorinex  60  300  tabl  1kg”  mógł  wyliczyć  wagę 

pojedynczej  tabletki  było  nietrafne.  Nazwa  handlowa  produktu  niekoniecznie  musi  być 

źródłem  wiarygodnych  informacji  o  oferowanym  produkcie,  choć  na  gruncie  tego 

postępowania nie ma podstaw do uznania danych wynikających z nazwy środka za niejasną 

czy 

wątpliwą. 

Jasnym 

jednak 

jest,  

że  Zamawiający  nie  mógł  wiedzieć  czy  zawarta  w  nazwie  handlowej  informacja  o  wadze 

produktu  dotyczyła  wagi  netto  czy  brutto.  W  toku  rozprawy  przyznał  to  zresztą  sam 

Odwołujący. 

Odwołujący  nie  miał  racji  twierdząc,  że  w  powyższej  sytuacji  obowiązkiem  Zamawiającego 

było  wezwanie  Odwołującego  do  wyjaśnień  przedmiotowych  środków  dowodowych. 

Wezwanie  takie  służyć  może  jedynie  wyjaśnieniom  informacji  już  zawartych  i 

p

rzedstawionych  Zamawiającemu,  nie  jakiemukolwiek  ich  uzupełnieniu.  Odwołujący  nie 

podał czy oferowane przez niego opakowanie Chlorinexu o wadze 1 kg dotyczy wagi netto 

czy brutto, zatem wyjaśnienie tej kwestii byłoby w praktyce uzupełnieniem informacji, a nie jej 

wyjaśnieniem – Odwołujący do dotychczasowego zakresu informacji musiałby podać nową, 

dodatkową  

(że zaoferował opakowanie Chlorinexu o wadze 1 kg netto czy brutto). Ponadto nie jest rolą 

Zamawiającego  wyręczanie  wykonawców  w  zakresie  wykazania  zgodności  oferowanych 

produktów  z  SWZ.  Faktyczną  istotą  problemu  było  niepodanie  informacji  o  wadze  jednej 

tabletki produktu, na skutek czego Zamawiający nie mógł wiedzieć czy oferta Odwołującego 

spełnia  wymogi  OPZ  w  zakresie  dopuszczalnego  przedziału  wagowego  dla  pojedynczej 

tabletki. 

Skoro  zatem  Odwołujący  nie  wykazał  spełnienia  tego  parametru  przez  oferowany 

produkt, to Zamawiający zasadnie uznał, że oferta podlegała odrzuceniu. 

Z  tego  względu  Izba  uznała,  że  nie  miało  znaczenia  w  sprawie  to,  czy  Odwołujący  mógł 

złożyć  zamiast  raportów  z  badań  mikrobiologicznych  Decyzję  Prezesa  Urzędu  Rejestracji 


Produktów  Leczniczych,  Wyrobów  Medycznych  i  Produktów  Biobójczych  wraz  z 

załącznikiem. Nieistotna była również kwestia czy w zakresie części 18 Odwołujący wykazał 

spełnienie  wymogów  OPZ  przez  oferowany  produkt  skuteczność  poszczególnych  rodzajów 

dezynfekcji. 

W ocenie Izby 

Odwołujący nie wykazał, że jego oferta w zakresie części 8, 16 i 18 jest godna 

z  wymogami  SWZ  i  OPZ  co 

musiało  skutkować  i  skutkowało  odrzuceniem  jego  oferty  

z postępowania. 

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący: ………............…………………..……………