Sygn. akt: KIO 680/22
WYROK
z dnia 29 marca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpatrzeniu na rozprawie dnia 24 marca 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 marca 2022 r. przez wykonawcę BBC
BEST BUILDING CONSULTANTS Sp. z o.o. Sp. k., Al. Jerozolimskie 155/U3, 02-326
Warszawa w
postępowaniu prowadzonym przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego
Motława Sp. z o.o., Szczygla 1, 80-742 Gdańsk przy udziale wykonawcy S. Sp. z o.o., ul.
Bieżanowska 46, 30-812 Kraków zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie.
2. kosztami postępowania obciąża odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
uiszczoną przez BBC BEST BUILDING CONSULTANTS Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w
Warszawie
tytułem wpisu od odwołania,
2.1. zasądza od BBC BEST BUILDING CONSULTANTS Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w
Warszawie na rzecz Gmina
Waśniów kwotę 3 974 zł 95 gr (słownie: trzy tysiące
dziewięćset siedemdziesiąt cztery złote dziewięćdziesiąt pięć groszy) tytułem zwrotu
uzasadnionych k
osztów wynagrodzenia pełnomocnika strony i kosztów dojazdu na
posiedzenie .
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 14
dnia od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie.
…………………………………..
Sygn. akt KIO 680/22 Uzasadnienie
Zamawiający: Towarzystwo Budownictwa Społecznego Motława Sp. z o.o. w Gdańsku
prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego postępowanie prowadzonego pn. Wykonanie
kompletnej wielobranżowej dokumentacji projektowokosztorysowej zabudowy kwartału ulic
Reduta Wyskok, Kurza, Wróbla, Szczygla w Gdańsku, numer referencyjny: 10/DI/21/KŁ, Nr
ogł. DUUE: 2022/S 003-004739
Odwołujący: BBC Best Building Consultants Sp. z o. o. Sp. k. z/s w Warszawie wniósł dnia
10 marca 2022 r.
odwołanie od:
czynności odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
przez uznanie, że złożone przez Odwołującego w dniu 20 lutego 2022 r. wyjaśnienia w
zakresie sposobu kalkulacji ceny wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny;
czynności odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy
Pzp przez uznanie, że zaoferowana przez niego cena oferty nosi znamiona ceny rażąco
niskiej.
Zamawiającemu zarzuca naruszenie przepisu:
art. 224 ust. 6
Pzp przez odrzucenie oferty Odwołującego w związku z uznaniem, że
złożone przez Odwołującego wyjaśnienia w zakresie sposobu kalkulacji ceny wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny;
art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp przez odrzucenie oferty Odwołującego w związku z
przyjęciem, zaoferowana przez niego cena oferty nosi znamiona ceny rażąco niskiej.
W związku z powyższym wnosi o uwzględnienie Odwołania w całości i nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
przystąpienie do ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego.
Odwołujący jest wykonawcą, którego oferta uplasowała się na pierwszym miejscu w rankingu
ofert pod względem kryteriów oceny ofert. W postępowaniu oferty złożyło czterech (4)
wykonawców. Zamawiający oświadczył, że zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia
1.650.000 zł brutto. Rozkład cen poszczególnych ofert prezentował się następująco:
Cena brutto S
tosunek do średniej Stosunek do budżetu
Odwołujący 894,579.00
APP ARCHITEKTURA 1,830,490.00 129%
S. Sp. z o.o. 1,405,890.00
Pas Projekt Sp. z o.o. 1,555,950.00
Średnia 1,421,727.25, Budżet 1,650,000.00
O
ferta Odwołującego odbiegała o ponad 30% od budżetu zatem Zamawiający wezwał
Odwołującego na podstawie art. 224 ust. 1 pzp do złożenia wyjaśnień w zakresie sposobu
kalkulacji ceny oferty. Odwołujący złożył 20 lutego 2022 wyjaśnienia z dowodami na
poparcie
przyjętych wyliczeń. Zamawiający w dniu 1 marca 2022 r. poinformował o
odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 224 ust. 6 i art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp - jako
zawierającej cenę rażąco niską.
Odwołujący wskazuje, że brak jest podstaw do takiej decyzji.
II.
Uzasadni
enie zarzutów odwołania
Na gruncie obowiązujących przepisów prawa brak jest definicji ceny rażąco niskiej. Definicja
ta może zostać wywiedziona z orzecznictwa.np. KIO 509/20, KIO 1969/20.
Odwołujący wskazuje , że całość argumentacji Zamawiającego opiera się na jego
założeniach. Każdy z podmiotów w sposób dla niego właściwy dokonał oszacowania ryzyk
kon
traktowych, przeanalizował dane historyczne, uwzględnił oferty handlowe oraz przyjął
określony zysk. Takie działanie mieści się w swobodzie działalności gospodarczej.
Okoliczność, że podmioty, czy sam Zamawiający, inaczej intepretuje aspekty związane z
wyk
onaniem zamówienia nie oznacza, że istnieje tylko jeden właściwy wzorzec kalkulacji
ceny oferty, a wszyscy wykonawcy, którzy się do niego nie zastosowali powinni zostać
wyeliminowani. F
unkcjonuje wiele modeli wyliczenia kosztów realizacji zamówienia.
Zamaw
iający w uzasadnieniu odrzucenia oferty jako argument kwestionujący zasadność
przedstawionych przez Odwołującego dowodów w postaci referencji z innych zamówień oraz
ofert handlowych podaje fakt, że oferty te zostały skierowane rzekomo do innego
wykonawcy:
„W wyznaczonym przez Zamawiającego terminie (tj. do dnia 21.02.2022 r. do
godz. 9
:00), Wykonawca w dniu 20.02.2022 r. Złożył pismo przewodnie z wyjaśnieniami oraz
pismo zawierające klauzulę „Tajemnica przedsiębiorstwa”. Wyjaśnienia i złożone dowody: a/
R
eferencje wystawione przez Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca Mazowsze z
6.06.2017 r.,
b/ Izbę Administracji Skarbowej w Warszawie z 27.08.2018 r.,
c/
ofertę na wykonanie kompletnej wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej z
1.02.2022 r. Spart Biuro Projektowe,
d/ ofertę 28.01.2022 r. na wykonanie kompletnej
dokumentacji projektowej TATAMI ARCHITKCI sp. z o.o. sp. k. przy czym referencje z
2018 r. (b) dotyczyły innego wykonawcy tj. BBC Best Building Consultants Nadzory i
Doradztwo Budowlane Ł. Z. (nie dla wykonawcy w niniejszym postępowaniu) analogicznie
oferta firmy Spart Biuro Projektowe (c) nie została złożona dla Wykonawcy w niniejszym
postępowaniu.”
Zamawiający jednakże pomija fakt, że Ł. Z. prowadzący działalność gospodarczą BBC Best
Building Consultant Nadzory i Doradztwo Prawne jest osobą wchodzą w skład organów
zarządzających Odwołującego i finalnie to on podejmuje strategiczne decyzje w spółce –
takie jak złożenie oferty w postępowaniu, dokonanie wyceny kosztów wykonania
zamówienia. Pomiędzy oboma podmiotami, a także spółką BBC Best Building Consultants
Sp. z o. o. (komplementariuszem Odwołującego) zachodzą ścisłe powiązania osobowe i
kapitałowe. Podmioty te należą do jednej grupy kapitałowej i są zarządzane przez te same
osoby. W świetle powyższego pozyskane przez Odwołującego dane – tj. dane historyczne
czy to oferty handlowe podwykonawców mogły stanowić podstawę dla dokonywania obliczeń
ceny oferty. Brak jest podstaw do uznania, że pochodzą one od podmiotu zewnętrznego.
Dalej Zamawiający wskazuje, że Odwołujący rzekomo nie uwzględnił faktu, że zamówienie
jest realizowane pod ochroną konserwatorską, a złożone przez Odwołującego wyjaśnienia
nie są adekwatne do przedmiotu zamówienia. Zamawiający uznał, że cena jest rażąco niska
biorąc pod uwagę zakres przedmiotu zamówienia, jego szczególnego charakteru z uwagi na
objęcie obszaru prac projektowych jak i zabudowań ochroną konserwatorską. Na wykonawcy
ciąży obowiązek wykazania, iż zaoferowana cena umożliwia należyte wykonanie przedmiotu
umowy, któremu to zadaniu BBC Best Building Consultants sp. z o. sp. K nie sprostał.
Zdecydowaną większość wyjaśnień stanowią rozważania wykonawcy mające charakter
czysto teoretyczny oderwany od zakresu
przedmiotu umowy jak również od treści
obowiązującej od 1 stycznia 2021 r. ustawy pzp. Wykonawca posługuje się pojęciami i
przepisami z nieobowiązującej ustawy, co może uzasadniać przypuszczenie, że stosuje
pewnego rodzaju szablon wyjaśnień.
Powyższe twierdzenia wskazują, że Zamawiający nie przeanalizował w sposób
wystarczający wyjaśnień. Odwołujący kilkukrotnie wskazuje, że koszty związane z ochroną
konserwatorską zostały uwzględniono w treści tabeli Architektura.
Zamawiający wskazuje, że: Wykonawca przedstawił ogólne zestawienie wyceny prac
projektowych dla poszczególnych branż oraz rezerwy zestawiając z nimi ofert
zaproponowane przez podwykonawców jak wyżej wskazano jedna z ofert nie została
złożona Wykonawcy. Zdecydowanie zastanawiający jest zbieg wartości usług w obu
ofertach, Wyłącznie w ocenie Wykonawcy czego Zamawiający nie podziela kosztorysy są nie
tylko realne ale nawet ostrożne w stosunku do cen zaproponowanych przez
podw
ykonawców, Zakres prac ujęty w tabelach nie zawiera materiałów marketingowych,
które wprost są wymienione w Przedmiocie Umowy. Ponadto porównanie ich z bardzo
ogólnymi ofertami podwykonawców (nie znane jest zapytanie ofertowe) jest nie miarodajne
ze wz
ględu na brak wyceny nadzoru inwestorskiego, który winien stanowić co najmniej 10%
wartości dokumentacji projektowej.
Odwołujący wskazuje, że uzyskanie ofert handlowych od kontrahentów w tej samej dacie nie
ma żadnego znaczenia w sprawie. Data dokumentów wynika z tego, że Odwołujący poprosił
obu podwykonawców o przedstawienie ofert do określonej daty, Zamawiający nie powinien
tylko z tego względu podważać treści dokumentów, Znacząca w sprawie jest bowiem treść
oświadczenia znajdującego się w danej ofercie.
Wskazania wymaga, że wykonanie materiałów marketingowych w zakresie określonym w
OPZ nie stanowi czynnika wpływającego na koszt wykonania zamówienia. Zgodnie z
postanowieniami pkt IV.3SWZ materiałami marketingowymi są : "wizualizacje
projektowanego zesp
ołu zabudowy: min. 2 widoki z lotu ptaka na cały zespół budynków,
min. 4 widoki na poszczególne budynki/pierzeje zabudowy. Wizualizacje należy przekazać w
wersji elektronicznej w rozdzielczości 300 dpi. W ramach Przedmiotu Zamówienia należy
wykonać karty mieszkań dla wszystkich lokali. Karta lokalu powinna zawierać /tu
specyfikacja/.
Odwołujący ujął wszystkie wskazywane przez Zamawiającego koszty w kalkulacji swojej
oferty. Powyższe wynika wprost z treści wyjaśnień, np.: ARCHITEKTURA (w tym m.in.:
jw.w.)
Dalej Zamawiający odnosi się dowodów w postaci danych historycznych przedstawionych
przez Odwołującego jako podstawy przyjętej kalkulacji: - Oferta na opracowanie
wielobranżowej dokumentacji projektowej budowlano - wykonawczej i kosztorysowej wraz z
nadzo
rem autorskim dla zadania inwestycyjnego pn. „Odrestaurowanie Pałacyku Karolin i
utworzenie bazy edukacyjnej dla prezentacji i promocji folkloru
” dotyczy postępowania
publicznego znak: projekt - 3-
2016; ogłoszenie nr 369964-2016, nie potwierdza
analogiczne
go zakresu przedmiotu umowy, jego skomplikowania. Samo postępowanie
odbyło się 6 lat temu, nie jest potwierdzone, że Wykonawca nie działał w tamtym
postępowaniu w szczególnie korzystnych dla niego warunkach,
Odwołujący wskazuje, że przedmiotowa inwestycja była zbliżona swoim charakterem i
zakresem do niniejszego zamówienia. Oba projekty dotyczą obiektów objętych nadzorem
konserwatorskim
, a w zakres zadań wykonawcy wchodziło wykonanie kompleksowej
dokumentacji, świadczenie nadzorów autorskich czy wykonanie materiałów marketingowych.
Dokument ten stanowił zatem miarodajne źródło wiedzy na temat kosztów wykonania
zamówienia, Zamawiający przy tym nie wskazuje różnic
Odwołujący pragnie podkreślić, że branża projektowa w przeciwieństwie do branży
budowlanej
nie odnotowała w ostatnim czasie znaczącego wzrostu kosztów świadczonych
usług. W przypadku tej branży głównym kosztem wykonania zamówienia jest koszt
korzystania z usług zewnętrznych oraz koszt zatrudnienia projektantów. Takie koszty jak
koszty utrzymania
biura czy zarządu są kosztem stałym, finalnie nie wpływającym na
wysokość oferowanej ceny. W ocenie Odwołującego rosnąca konkurencja wymusza na
wykonawcach konieczność optymalizacji kosztów wykonania zamówienia oraz zmniejszania
marż na poszczególnych kontraktach. Zmiana cen materiałów, towarów czy paliwa ma
irrelewantny wpływ na tę branżę. W świetle powyższego dane historyczne, nawet jeśli
odnoszą się do inwestycji zrealizowanych w okresie kilku ostatnich lat – pozostają aktualne.
Zamawiający wskazuje także, że: Oferta na Opracowanie dokumentacji projektowo-
kosztorysowej wraz z WKI budynku Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim i
pełnienie nadzoru autorskiego dotyczy postępowania publicznego. Zgodnie z wyliczeniami
wykonawcy cena oferty stanowiła 38% wartości przeznaczonej przez zamawiającego. Trzy
oferty zawierały cenę zbliżoną mieszczącą się w granicach 340 tys., 364 080 zł , pozostałe
dwie w granicach 523475 - 553
500 zł. Wszystkie w cenie niższej o 30% wartości
zamówienia tj. kwoty 896 000 zł. W tym stanie rzeczy nie można uznać, że jest to przykład
miarodajny dla niniejszego postępowania. Reasumując to, że zamawiający w przywołanych
postępowaniach wybrał ofertę, która była niższa o co najmniej 30% ich wartości zamówienia
nie jest regułą i nie może być traktowane jako wyznacznik, zależy to także od specyfiki i
złożoności projektowanego obiektu/ zabudowy oraz opracowań okołoprojektowych. Ważnym
elementem wpływającym na cenę wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej
jest to, czy dokumentacja jest wykonywana w oparciu
o koncepcję czy koncepcja jest jej
elementem, będącym podstawą opracowania. W niniejszym postępowaniu występuje
konieczność wykonania i uzgodnienia z PWKZ Opracowania Konserwatorskiego, czego ani
referencje, ani oferty prz
edłożone przez wykonawcę nie obejmują
Odwołujący, iż nie ma znaczenie jakie oferty były obok pułapu cenowego na inwestycji
Urzędu Skarbowego w Grodzisku. Każdy przetarg "ściąga" inną ilość oferentów.
Kształtowanie polityki cenowej każdego z oferentów jest również elementem zmiennym,
gdyż każdy z oferentów może mniej lub bardziej być otwarty na lokalizacje i na konieczność
bądź nie pozyskania zlecenia. Odwołujący w wyjaśnieniach przywołał przedmiotową
realizację dla pokazania, iż z powodzeniem realizuje zamówienia z odchyłem od budżetu
Zamawiającego przekraczającym nawet 60%. Pokazuje to również, iż zamawiający często
mylą się znacząco w oszacowaniach budżetu zamówienia. Również i w przedmiotowym
przeszacowano
wartość.
Zamawiający kwestionuje również sposób kalkulacji kosztów wykonania mapy do celów
projektowych:
Wykonanie kompletnej
wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej wymaga
wykonania:
1/ mapy do celów projektowych oraz badania geologiczne;
Zamawiający na podstawie podpisanych umów z usługodawcami dla analogicznych usług, w
okresie 2018
– 2021 wskazuje następujące koszty: Inwestycja przy ul. Niecałej obszar
inwestycji ok. 1 450 m2
Mapa do celów projektowych – umowa z 12.11.2019 r. 3 050 zł brutto Dokumentacja
geologiczno-
inżynierska – umowa z 6.02.2020 r. 15 276,60 zł brutto (głębokie odwierty)
Inwestycja przy ul. Człuchowskiej obszar ok. 6 000 m2 nie wliczając ulicy lokalne dla której
należało wykonać mapę do celów projektowych – umowa z 8.04.2020 budynek 4 084,83 zł
brutto
Do celów projektowych umowa z 25.05.2020 sieci 4 305 zł brutto
Dokumentacja geologiczno-
inżynierska umowa z 25.02.2020 r. - 20 664,00 zł
Odnosząc się do powyższego Odwołujący wskazuje, że Zamawiający nie informuje, z jakimi
podmiotami zostały zawarte przedmiotowe umowy, jak również jaki był zakres powołanych
umów. Podmioty wykonujące tego rodzaju dokumenty w sposób odmienny kalkulują koszt
wykonania map dla podmiotów publicznych, a inaczej wykonawcom, z którymi łączy ich
relacja biznesowa. W przypadku drugie
go wariantu wykonawcy ci są w stanie zaoferować
atrakcyjne warunki współpracy licząc na to, że projektant zaangażuje daną firmę przy
wykonaniu kolejnych zamówień publicznych. Koszt wykonania zamówienia przez
poszczególnych projektantów też będzie różny – i będzie zależał przede wszystkim od
narzuconych marż czy zysku z realizacji tego zakresu zamówienia.
Dodatkowo wskazać należy, że ustalenie, że dany istotny element składowy ceny został
rażąco zaniżony powinien być oceniony w stosunku do wyceny innych wykonawców w tym
samym postępowaniu. Okoliczność, iż w innych przetargach bliżej nieokreślona grupa firm
zaoferowała wykonanie map za inną cenę nie ma znaczenia przy ocenie realności ceny tu
zaoferowanej.
Przyjęcie innego stanowiska dawałoby inwestorom możliwość manipulacją
wynikiem postępowań publicznych poprzez przyjmowanie i porównywanie danych z takich
projektów, które aktualnie potwierdzają przyjętą przez zamawiającego koncepcję
przeprowadzenia i udzielenia zamówienia konkretnemu wykonawcy. Art. 224 Pzp nie
pozostawi wątpliwości, że taka ocena powinna dotyczyć konkretnego postępowania.
Dodatkowo Zamawiający jest niekonsekwentny w przyjmowanych stanowiskach. Z
jednej strony nie podziela możliwości wskazania danych historycznych jako źródła ustalenia
kos
ztów wykonania zamówienia, z drugiej jednak strony sam takie wyliczenia i ustalenia
czyni.
Dalej Zamawiający wskazuje, że: 2. Wielobranżowa koncepcja programowo przestrzenna
zagospodarowania, urządzenia i uzbrojenia terenu (opinie techniczne, inwentaryzacja
elewacji, opracowanie konserwatorskie) kwartału ul. Wróbla, Szczygla, Kurza i Reduta
Wyskok
– umowa z 24.06.2019 r. - 141 450 zł
Uzgodnienia, opinie.
Uzgodnienia ppoż oraz sanitarne 3 000 zł dla każdego z budynków (6
budynków w dwóch zadaniach) Oprócz kompletnej dokumentacji projektowo kosztorysowej
przedmiot
umowy obejmuje wykonanie ocen stanu technicznego istniejących budynków,
inwentaryzacji architektonicznej istniejących budynków, opracowanie wstępne oraz
opracowania konserwatorskie, jak widać są to opracowania specjalistyczne, które muszą
zostać wykonane przez specjalistów z zakresu konstrukcji jak i ochrony zabytków oraz są
kosztowne. Zakres tych opracowań jest rozbudowany.
Regulamin Honorarium B
iur Projektowych publikowany przez Polską Izbę Architektów
wskazuje podział wynagrodzenia pomiędzy poszczególnymi fazami prac projektowych.
Etapy prac w zakresie świadczeń podstawowych /§ 1/ ujętych w tabeli 6 § 16 zgodnie z
Zakresem Prac Architekta: projekt koncepcyjny 20%, projekt Budowlany 40%, Projekt
wykonawczy 40%, razem 100 %
Zatem koncepcja powinna kosztować do 20% całości prac projektowych. Przyjmując 20%
wartości prac projektowych dla koncepcji, w powiązaniu z wielkościami wskazanymi przez
Zamawiającego, przeprowadzić następujące wyliczenia: 141 450 PLN brutto / 20% = wartość
c
ałości prac projektowych. Zatem zgodnie tokiem rozumowania Zamawiającego: wartość
całości prac = 707 250 PLN brutto.
O
ferta Odwołującego jest znacząco wyższa od powyższych wyliczeń. Idąc dalej standardem
jest,
że jeśli przetarg dotyczy jedynie prac koncepcyjnych to w porównaniu z przetargiem na
wszystkie
fazy projektowe cena za sama koncepcja jest znacząco wyższa niż cena koncepcji
zawierającej się w całości prac projektowych zlecanych jednocześnie.
Powoływanie się przez Zamawiającego jako punkt odniesienia do kwoty 141 450 PLN jest
niezasadne. Zamawiający nie wymagał wyjaśnień ceny w podziale na etapy projektów więc
tym bardziej nie jest zasadna analiza ceny przez odejmowanie od ceny ofertowej
Odwołującego poszczególnych składników.
Dodatkowo dla budynku będącego pod ścisłą opieką konserwatora zabytków fazy projektu
takie jak projekt koncepcyjny, projekt budowlany i wykonawczy się przeplatają. Przykładem
może być fakt, że do konserwatora zabytków celem uzyskania zaleceń konserwatorskich
należy przedstawić projekt, który ma w wielu miejscach zaawansowanie projektu
Wykonawczego a tak naprawdę jest to faza projektu koncepcyjnego.
Idąc dalej, Odwołujący przedstawił wycenę wszystkich faz projektu w wyjaśnieniach z dnia
25 stycznia 2022 r. oraz przedstawił stosowne dowody w postaci ofert rynkowych.
Odwołujący wskazuje również, iż wszelkiego rodzaju uzgodnienia ppoż, oceny stanu
technicznego, inwentaryzacje, opracowani
a konserwatorskie zostały ujęte w cenie
Odwołującego co udowodniono w wyjaśnieniach w następujących fragmentach wyjaśnień:
ARCHITEKTURA
/…/ KONSTRUKCJA /…/.
Zamawiający wskazuje, że Wykonawca, Koszty stałe skalkulował na kwotę 31 300 zł
netto/38 499,00 z
ł brutto i tak:1, Koszty ubezpieczenia; 1 500,00 zł netto - dla ubezpieczenia
OC dla sumy gwarancyjnej kształtuje się w granicach 7 000,00 zł brutto. W związku z tym, że
umowa może (prace projektowe) 36 miesięcy kwota ta odpowiednio wzrasta. 2.
Partycypacje w Kosztach najmu i utrzymania powierzchni bi
urowej dla projektantów: 6 000 zł
W związku z że umowa może trwać (prace projektowe) 36 miesięcy kwota ta odpowiednio
wzrasta. Gdyby przyjąć, że jest to kwota przeznaczona na trzy lata staje się wtedy nierealna
ponieważ najem biura na miesiąc wnosiłby 167,00 zł netto,
Wykonanie dokumentacji projektowej za:
661 181,82 zł netto, 813 253,64 zł brutto. Koszty:
115 000 zł (koncepcja) 36 600 zł (uzgodnienia) 31300 zł (koszty stałe) Razem: 182 900 zł
Zamawia
jący w dniu 20.09.2018 r. podpisał umowę na wykonanie wielobranżowej
dokumentacji projektowo-kosztorysowej modernizacji budynku przy ul, Kurzej 15/16 w
Gdańsku wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę w kwartale będącym terenem do
projektowania, na kwotę 131 610,00 zł brutto (budynek z 7 mieszkaniami o pum 361,7 m2)
co daje 363,86
zł/m2, co stanowi wartość rynkową usług.
Odwołujący realizuje kilkadziesiąt projektów równocześnie o wartości portfela zleceń
przekraczających 40 mln PLN. Zatem koszt 1500,00 zł jest bardzo zachowawczy i
wygórowany w zakresie kosztu polisy dla przedmiotowego projektu
Kolejny zarzut Zamawiającego dotyczy kosztów najmu i utrzymania powierzchni biurowej dla
projektantów. W tym przypadku również Odwołujący wskazuje, że nie przedstawił kosztów
najmu biura tylko partycypacje w kosztach tego najm
u biura. Powyższe wiąże się z portfelem
projektów wymienionym w punkcie powyżej.
W odniesieniu do przywołanego średniego kosztu za 1m2 w kwocie 108,18 zł koszt ten
pozostaje jak najbardziej realny i
rynkowy. W tym miejscu Odwołujący przywołuje
porównanie rozpatrywanej inwestycji z pracami projektowymi dla kluczowego zabytku dla
Miasta Łodzi przy ulicy Ogrodowej. Natomiast celem porównania kosztów należy podzielić
wartość prac projektowych z oferty Odwołującego przez ilość m2 tj. 4421 m2. Zatem 894,579
zł/4421m2 = 202,35 PLN brutto
Zabytki zrealizowane przez BBC vs rozpatrywany projekt
Ogrodowa Łódź 6572,2 m2 729 916 zł brutto 897 796 zł cena 1m2 111,06, brutto 136,61
Inwestycja w Łodzi była inwestycją znacznie trudniejszą merytorycznie niż inwestycja objęta
rozpatrywanym przetargiem.
Koszt 1
m2 rozpatrywanej odwołaniem tj. 202,35 PLN brutto jest ponad 30% wyższy niż koszt
projektowania na inwestycji w Łodzi
Co więcej Odwołujący posiada w swoim portfolio kolejne projekty budynków zabytkowych,
które również są zrealizowane poniżej kwoty 202,35 PLN brutto za 1 m2. Wskazał:
Rozpatrywany przetarg
Śląski uniwersytet Medyczny 2026 283 690,00 zł 348 938,70 zł 140,02 172,23
Dekerta 9 Żyrardów 3800 450 000,oo zł 553 500,00 zł 118,42 145,66
Zamawiający wskazuje także: Wynagrodzenie pracowników podejście 2 - tabela nr 3
Zgodnie z opisem pod tabelą, założono, że branżowe zespoły zadaniowe składają się z
projektanta
danej branży lub nawet kilku (jeśli zakres tego wymaga) oraz asystenta, Liczba
dni została przyjęta na podstawie doświadczenia wykonawców przy realizacji podobnych
zadań. Założono, że najbardziej zaangażowane będą branże architektoniczno-budowlana
oraz san
itarna, elektryczna i konstrukcyjna, gdzie zintensyfikowano największe natężenie
prac,
W tabeli dla branż architektonicznej, konstrukcyjnej/ sanitarnej i elektrycznej przyjęto 1 715
roboczodni.
Mając na uwadze powyższe założenia każdego dnia przez osiem godzin pracuje projektant i
asystent zatem w tym czasie obaj prz
epracują 27 440 r-g (1 715 roboczodni * 8 godzin 2
pracowników).
W
tabeli dla branży drogowej i rezerw przyjęto 190 roboczodni, co przy zatrudnieniu jednego
pracownika daje 1 520 r-g (190 roboczodni*8 godzin* 1 pracownik),
łącznie wskazano pracę
28 960 r.g, oraz całość kosztów: 502 920,00 zł, co daje nam wartość 1 r-g:
7,37 zł, a nie jak wskazują Państwo w piśmie 33,00 zł
Wartość 33 zł/ rbg może zostać wyliczona, ale zakładając, że przez 8 godzin pracuje jeden
pracownik.
jednocześnie nie widzimy uzasadnienia do przyjęcia w wyjaśnieniach rażąco
niskiej ceny, do porównania stawki za umowną jednostkę nakładu pracy przy wycenach na
podstawie ŚZWPP w roku 2019 skoro mamy już rok 2022 i stawka wynosi 22,35 z}. Ponadto
umowna jednostka projektowa nie o
dnosząc się do powyższego Odwołujący wskazuje, że
poczynione przez Zamawiającego założenia są błędne i świadczą o nieznajomości w
wykonywaniu dokumentacji projektowej,
P
roces projektowy nie zakłada jednoczesnego i równomiernego zaangażowania
projektantów poszczególnych branż. W pierwszej fazie projektowania praca w głównej
mierze skupia się na projekcie architektonicznym i konstrukcyjnym, który następnie jest
uzupełniany przez projektantów — branżystów. W świetle powyższego nie jest prawdą, że
każdy projektant codziennie, przez cały okres etapu projektowania, będzie pracował 8 h.
Poszczególne osoby będą wykonywały swoje prace etapowo, zgodnie z planem wykonania
projektu. Zatem przyjęte przez Zamawiającego wyliczenia są błędne. Praca projektanta to
działania o charakterze intelektualnym i nie wymaga codziennej obecności danego
pracownika w siedzibie Odwołującego celem świadczenia pracy, Zamawiający myli w tym
zakresie usługę projektową, gdzie codzienna obecność np. kierownika budowy, jest
wielokrotnie niezbędna.
Powyższa kwestia została szczegółowo omówiona na str. 14 wyjaśnień z 20 lutego 2022 r.:
"W założeniu branżowe zespoły zadaniowe każdorazowo składają się z projektanta danej
branży lub nawet kilku (jeśli zakres tego wymaga) oraz asystenta. Liczba dni zaangażowania
projektantów poszczególnych branż została przejęta na podstawie doświadczenia
wykonawców przy realizacji podobnych BBC Best Building Consultants Sp. z o.o. Sp. k. 15
zadań. Założono, że najbardziej zaangażowane będą branże architektoniczno-budowlana
oraz sanitarna, elektryczna i konstrukcyjna, gdzie zidentyfikowano największe natężenie
prac. Zaangażowanie pozostałych zespołów branżowych jest pochodną szacowanej ilości
prac
przypadających na tzw. branże towarzyszące. Wykonawcy podkreślają, że osoby
wchodzące w skład zespołów zadaniowych odpowiadają wymaganiom SIL4/Z stawianym
przed poszczególnymi stanowiskami. ”
Zamawiający wskazuje, że: Zgodnie Z Regulaminem Honorariów Architekta — opracowanie
Komisji ds. Standardów przy KRIA dostępnym na stronie www.izba architektów.pl - par 9 -
Honorarium godzinowe tabela str. 8 wskazano stawki godzinowe;
Za
prace
s
tandardowe świadczone przez szefa biura architektonicznego lub
wysokokwalifikowanego projektanta 320-600 PLN/godz
Za prace, dla których świadczenia
niezbędna jest wiedza zawodowa architekta - standardowo świadczone przez architekta
prowadzącego projekt 160-300 PLN/godz Za prace, dla których świadczenia niezbędna
Jest wiedza zawodowa architekta -
standardowo świadczone przez architekta asystenta
projektanta 120-260 PLN/godz
Za prace, dla których świadczenia niezbędne są kwalifikacje
kreślarza lub innego pracownika technicznego lub administracyjnego 80-200 PLN/godz
Jak widać z powyższej tabeli, stawki za roboczogodzinę znacznie różnią się od umownej
Jednostki nakładu pracy przy wycenach na podstawie ŚZWPP I określają realne stawki na
rynku.
Odwołujący wskazuje, że zakres wezwania Zamawiającego obejmował obowiązek
wykazania, że wynagrodzenie poszczególnych pracowników jest zgodne z przepisami o
minimalnym wynagrodzeniu o pracę (do czego również zobowiązuje wykonawców sama
ustawa Pzp): Zgodnie z art. 224 ust. 3
pzp Państwa wyjaśnienia winny dotyczyć w
szczególności: „zgodności /…/”
Zamawiający w żadnym miejscu w SWZ, jak również w treści wezwania do złożenia
wyjaśnień, nie określił obowiązku wykazania prawidłowości kalkulacji w zgodzie z ŚZWPP.
Okoliczność, iż Zamawiający bazuje na tego rodzaju dokumentach jako podstawie
oszacowania wartości zamówienia nie powoduje, że wszyscy wykonawcy biorący udział w
postępowaniu mają w ten sam sposób kalkulować koszty wykonania usługi w tym zakresie.
Odwołujący — jak wskazał w wyjaśnieniach z dnia 20 lutego 2022 r, — opierał się na
podstawie danych posiadanych z innych zamówień, gdzie zawierał umowy z projektantami
współpracującymi z Odwołującym i na tej podstawie miał możliwość oszacowania
roboczogodziny ka
żdego architekta. Zamawiający na tym etapie postępowania nie posiada
prawa do narzucania wykonawcom określania kosztów w oparciu o konkretne dane. Jeśli
taka była wola Zamawiającego to powinien ją jasno i wyraźnie wyartykułować w treści SWZ.
Zamawiający wskazuje także, że:
Szczegółowe uwarunkowania obiektywne czynniki które wpłynęły na wysokość
zaoferowane} ceny nie potwierdzają realizacji podobnych usług, Jak wykazano wyżej
do
kumentacja dotycząca Pałacyku w Karolinie była tylko wycinkiem w stosunku do zakresu
przedmiotu
zamówienia dla terenu obejmującego kwartał ulic Wróblą Szczygla, Reduta
Wyskok i Kurza.
Przedstawiona przez Państwa oferta nie odpowiada rynkowym cenom i kosztom realizacji
przedmiotu
zamówienia (przedłożone oferty podwykonawców nie zawierały kosztów
pełnienia usługi nadzoru inwestorskiego),
Zamawiający nie podzielą stanowiska Wykonawcy, że widoczny Jest spadek cen w innych
postępowaniach, Na chwilę obecną wzrosła płaca minimalna, trwa pandemia, rośnie inflacja
oraz odczuwalne są negatywne Polskiego Ładu, Obecnie mamy rynek pracownika i
widoczną jest tendencja wzrostu plac.
Odnosząc się do powyższego Odwołujący wskazuje, że przedstawione wyjaśnienia
nawiązują i wykazują fakt posiadanego doświadczenia w realizacji podobnych zamówień
(sam
fakt, że Odwołujący spełnia warunki udziału w Postępowaniu już świadczy i potwierdza
tę okoliczność). Jako potwierdzenie powyższego Odwołujący przedstawia zestawienie
zrealizowanych projektów, które zostały zrealizowane należycie a wartość prac projektowych
była odchylona znacząco od budżetu zamawiających:
Nazwa postepowania
Budżet [brutto]
Oferta BBC [brutto]
Odchylenie od budżetu
1 Wykonanie kompleksowej budowlanowykonawczej dokumentacji projektowokosztorysowej
budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym wraz
zagospodarowaniem terenu na działce ew. nr 2/5 obrębu 3-02Ol w dzielnicy Praga Południe
Warszawy oraz pełnieniem nadzoru autorskiego w okresie realizacji robót wykonywanych na
podstawie ww. dokumentacji.
2 Dokumentacja projektowo-
kosztorysowa Budowa Śląskiego Centrum Inżynierskiego
Wspomagania Medycyny i Sportu „Assist Med Sport Silesia” w Zabrzu - etap I 820 000 287
3 Wykonanie dokumentacji projektowej (techniczno-kosztowej) dla zadania inwestycyjnego
pn. Przebudowa hali magazynowo-
warsztatowej Wydziału Samochodów i Maszyn
Roboczych
Politechniki Warszawskiej na Terenie Południowym PW w celu dostosowania
obiektu do potrzeb naukowowarsztatowych 200 000
4 Opracowanie dokumentacji projektowo-
kosztorysowej na budowę budynku laboratorium
badawczo rozwojowego i dydaktycznego infrastruktury i inżynierii wojskowej - mikropoligon–
WAT 762 000
5 Wykonanie wielobran
żowej zamiennej dokumentacji projektowej wraz z usługą pełnienia
nadzoru autorskiego na „Przebudowę, nadbudowę i remont konserwatorski wraz ze zmianą
sposobu użytkowania budynków przy Ogrodowej 24 Łódź.762 000 337 881 55,66%
6 Opracowanie koncepcji archite
ktonicznej oraz wielobranżowej dokumentacji projektowo-
kosztor
ysowej z uzyskaniem pozwolenia na budowę i nadzór autorski dla zadania pn.
„Budowa budynku Sądu Rejonowego w Bełchatowie przy 1 175 401,00 476
7 Wykonaniu projektu koncepcji wielob
ranżowej, projektu budowlanego i projektu
wykonawczego Innowac
yjnego Centrum Nauk Żywieniowych SGGW w Warszawie
8 Wykonanie dokumentacji projektowej adaptacji pomieszczeń budynku wraz aktualizacją
dokumentacji projektowej ter
momodernizacji budynku starej kotłowni SUM, nazwanej
„Transformatorem” dla potrzeb Zakładu Adaptowanej Aktywności Fizycznej i Sportu
Wydziału Nauk o Zdrowiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach 779 274,79
A
ngażowani przez Odwołującego projektanci pracują za wyższe wynagrodzenie
aniżeli minimalne. Jako wolne zawody nie pracują w oparciu o umowę o pracę (Zamawiający
nie określił takiego wymogu) — zatem ta okoliczność nie ma znaczenia w sprawie.
Odnosząc się kwestii związanej z pandemią Odwołujący, jak każdy wykonawca, otrzymał
refundację z Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. Jak zostało wskazane już powyżej branża
projektowa, jak każda z branż, jest uwarunkowana szczególnymi cechami, które pozwalają
jej na unikni
ęcie skutków zmian gospodarczych. W tym przypadku mamy do czynienia z
wytworem pracy
ludzkiej, ich knowhow oraz kreatywnością. To od sposobu zarządzania
podwykonawcami i personelem zależy wysokość oferowanej ceny, Zamawiający przy tym
nie ustalił czy ceny oferowane przez konkurentów Odwołującego uwzględniały wskazywane
przez Odwołującego okoliczności czy też w głównej mierze opierały się na wygenerowaniu
jak największego zysku z realizacji zamówienia. Zamawiający jako pewne przyjmuje
okoliczności, które nie zostały przez niego w żaden sposób zweryfikowane.
Wskazania wymaga, że Odwołujący jako jedyny podmiot biorący udział w Postępowaniu jest
podmiotem z długą historią w świadczeniu tego rodzaju usług, który posiada utrwalone
standardy współpracy oraz wypracowane relacje biznesowe. Powyższe okoliczności
pozwalają mu na uniknięcie skutków niekorzystnych regulacji prawnych oraz aktualnej
sytuacji w kraju. Również aktualna wojna na Ukrainie pozostaje bez wpływu na prowadzoną
przez Odwołującego działalność. Mając na względzie powyższe wnosi, jak na wstępie.
Zamawiający: Towarzystwo Budownictwa Społecznego Motława Sp. z o.o. w Gdańsku, w
odpowiedzi na odwołanie wnosi o:
Oddalenie Odwołania jako pozbawionego podstaw faktycznych i prawnych wobec uznania,
że cena wskazana w ofercie Odwołującego jest rażąco niska w świetle doświadczeń
Zamawiającego w rewitalizacji obiektów pod ochroną konserwatorską w tym koniecznego
zakresu prac projektowych i wymagań konserwatorskich, w szczególności w kontekście
wyjaśnień i dokumentów złożonych przez Odwołującego.
Wskazał na zakres zamówienia dla Zamierzenia inwestycyjnego obejmującego zespół
zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej i usługowej wraz z zagospodarowaniem terenu i
infrastrukturą techniczną w kwartale ulic Reduta Wyskok, Kurza, Wrobla, Szczygla w
Gdańsku.
Wartość zamówienia ustalona została na kwotę 1.650.000,00 zł (brutto). Wskazał na ceny
złożonych ofert i fakt, że wobec spełnienie przesłanek z art. 224 ust. 2 PZP zażądał od
wykonawcy stosownych wyjaśnień i dokumentów.
Zamawiający dokonał analizy złożonych przez Wykonawcę wyjaśnień i dokumentów i
wskaza
ł na własną ocenę i decyzję stanowiącą przedmiot zaskarżenia.
Stwierdził, że nie jest zobowiązany do prowadzenia we własnym zakresie dodatkowych
ustaleń ponad wyjaśnienia i dowody zaoferowane przez Wykonawcę tym niemniej
dodatkowo przeanalizował wskazane przez Wykonawcę dwie realizacje jak i zestawienia cen
wskazanych przez Wykonawcę koniecznych do wykonania przedmiotu zamówienia.
W
niniejszej sprawie wyjaśnienia wykonawcy mają charakter ogólny, nie są kompletne
bowiem nie zawierają wyodrębnionego koszt nadzoru autorskiego i konserwatorskiego,
kosztów Opracowania konserwatorskiego, kosztów materiałów marketingowych, a podane
zestawienie kosztów stałych Tabela nr 2 — Koszty stałe nie zostało udokumentowane i w
ocenie Zamawiającego odbiegają od cen rynkowych jak również podane przez Wykonawcę
koszty wynagrodzeń pracowników nie są miarodajne i rzetelnie wyliczone. Ponadto złożone
przez Wykonawcę dowody w postaci ofert Spart Studio Projektowe, jak i TATAMI
ARCHITEKCI Sp. z o.o. Sp.k pkt. C i pkt. D wyżej wręcz potwierdzają, że zaoferowana przez
Wykonawcę cena jest poniżej kosztów wytworzenia przedmiotu zamówienia. Z kolei
zaoferowane Referencje pkt. A i pkt. B wyżej odnoszą się do nieporównywalnych zakresem,
stopniem skomplikowania przedmiotów zamówienia i nie są dowodem na poparcie
wysokości zaoferowanej ceny przez Wykonawcę.
Dokumentacja projektowo-
kosztorysowa winna zawierać połączenie istniejącej zabudowy,
nowego budownict
wa oraz zapewnienie potrzeb mieszkańców przez wybudowanie hal
garażowych pod ziemią, pod projektowaną zabudową z jednoczesnym wykorzystaniem
historycznej tkanki tj. ścian frontowych. Zamierzenie musi być zgodne z zapisami planu
zagospodarowania przestrzenn
ego oraz uzyskać zgodę Pomorskiego Wojewódzkiego
Konserwatora Zabytków, przewidywać etapowanie prac.
Aby zrozumieć jak skomplikowane jest to zadanie należy zapoznać się z działaniami jakie
powinna zawierać dokumentacja oddzielnie dla każdego z budynków oraz całościowo dla
całego terenu w ramach zagospodarowania terenu. Uwzględnić trzeba także, że kwartale
należy zastosować zabudowę pierzejową i budynki zamieszkałe.
Zamawiający przewidział w SWZ możliwość odbycia przez wykonawcę wizji lokalnej.
Szczegółowy opis zawarto w OPZ z załącznikami - Zał 7 do SWZ. ( tu Obraz przedstawiający
obszar do
zainwestowania oraz położenie istniejącej zabudowy oraz jej najbliższe
sąsiedztwo)
W kolejności zamawiający przedstawił szczegółowo Zakres prac projektowych dla
poszczególnych budynków (obiektów): Budynek przy Wróblej 20, Budynki przy ul. Wróbla
— Szczygla 21/22, Budynki przy ul Szczyglej 7- 8, Budynek przy ul. Szczyglej IB,
Teren niezabudowany
— ul. Szczygla — łącznik, Teren niezabudowany — ul. Kurza z
uwzględnieniem konstrukcji sąsiednich budynków Kurza 9 i Kurza 14
W odpowiedzi na o
dwołanie, zamawiający odwołał się do poszczególnych punktów
o
dwołania ze wskazaniem, iż brak jest części oznaczeń numerycznych punktów od pkt. 3 do
pkt. 6. W zakresie pkt. 1 i pkt. 2, Zamawiający odniósł się powyżej.
P
rzedstawione przez Zamawiającego dokonano w oparciu o nakłady na dokumentację
projektowo-
kosztorysową wskazane w „Projekcie Wielobranżowej koncepcji programowo —
przestrzennej zagospodarowania, urządzenia i uzbrojenia terenu” wykonanej przez podmiot
trzeci (specjalistę w tym zakresie) na zlecenie Zamawiającego. Przedmiotowa koncepcja jest
załącznikiem do OPZ — Załącznik Nr 7 do SWZ. Z kolei wskazanie konkretnych umów, cen
czy sposobu wyliczeń był tylko odpowiedzią na wyjaśnienia Odwołującego mówiącą o tym,
jakie opracowania należy uwzględnić przy realizacji zamówienia i ile mogą one kosztować.
Zamawiający od roku 2012 prowadzi działania rewitalizacyjne na Dolnym Mieście, gdzie
znajduje się przedmiotowy teren inwestycyjny i wie ile opracowań trzeba wykonać aby
uzyskać pozwolenie na budowę oraz jak są one kosztowne. W przedmiotowym
postępowaniu Zamawiający rzetelnie wyliczył koszty przedmiotu zamówienia uwzględniając,
że prace projektowe mogą trwać 3 lata a nadzór kolejnych 5 lat. Potwierdzeniem pośrednim
prawidłowości, rzetelności ustalenia wartości zamówienia jest poziom cen ofert złożonych w
niniejszym postępowaniu.
Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia jego oferty z Postępowania jako argument
kwestionujący zasadność przedstawionych przez Odwołującego dowodów w postaci
referencji z innych zamówień oraz ofert handlowych podaje fakt, że te oferty zostały
skierowane rzekomo do innego wykonawcy.
Zamawiający uznał, że cena zaoferowana przez Wykonawcę jest rażąco niska biorąc pod
uwagę zakres przedmiotu zamówienia, jego szczególnego charakteru z uwagi na objęcie
ob
szaru prac projektowych jak i zabudowań ochroną konserwatorską.
Odwołujący odnosi się tylko do uzyskania uzgodnień z konserwatorem Zabytków.
Uzgodnienia u PWKZ nic nie kosztują jednakże wykonanie Opracowania konserwatorskiego
objętego przedmiotem zamówienia tak i to całkiem sporo, ponieważ jest to opracowanie
specjalistyczne. W pkt IV.1.3. OPZ
— wskazano, co opracowanie konserwatorskie winno
zawierać.
W piśmie szczegółowo odniósł się do podniesionych zarzutów.
Przystępujący: S. sp. z o.o. ul. Bieżanowska 46, 30-812 Kraków wniósł o:
a.
odrzucenie w całości odwołania
b.
oddalenie odwołania w zakresie przyjętym przez Izbę do rozpoznania, gdyż zarzuty
podniesione w odwołaniu oraz żądania Odwołującego są nieuzasadnione.
Przedstawił stan faktyczny sprawy i odnosząc się do zarzutów odwołania wskazał, co
następuje.
C
ena oferowana przez Odwołującego jest rażąco niska – nierealistyczna i niewiarygodna w
porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień i innych ofert złożonych w toku
postępowania. Porównanie ofert oraz wyliczenia Odwołującego w odwołaniu wskazują, iż
cena Odwołującego jest nierealistyczna i niewiarygodna w porównaniu do innych ofert.
Zamawiający podczas przygotowywania postępowania rzetelnie oraz realnie ustalił kwotę,
którą zamierza przeznaczyć na realizację zadana. Przystępujący składając ofertę, biorąc
pod uwagę własne doświadczenie, oraz podmiotu na którego zasoby się powołuje, a także
znając stałe koszty firmy, zatrudnionych pracowników, projektantów oraz koszty pozostałych
opracowań i dokonując wnikliwej analizy wymagań zawartych w SWZ, OPZ oraz załączonej
koncepcji wycenił w sposób rzetelny oraz niezaniżony realizację przedmiotu zamówienia.
Z przytoczonych fragmentów pisma Zamawiającego o odrzuceniu oferty Odwołującego oraz
pisma Odw
ołującego wynika, iż przedstawione wyjaśnienia mają charakter lakoniczny,
niepełny i nie mają charakteru wyczerpującego. Zgodnie z przedstawioną tabelą nr 1
kosztów bezpośrednich Odwołującego całość opracowania branży architektonicznej
Odwołujący wycenił na kwotę 238 554,40 zł netto (293 421,91 brutto) - wraz z uzgodnieniami
(w organach administracji oraz z rzeczoznawcami, materiałami do projektowania ( mapy,
warunki techniczne itp.) dokumentacją w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Kwota ta w
ocenie Przys
tępującego jest stanowczo za niska w stosunku do nakładu pracy, czasu
trwania Umowy oraz kosztów koniecznych do poniesienia w związku z przygotowywaniem
dokumentacji projektowej.
Zgodnie z SWZ należy wykonać zamówienie (opracować całość dokumentacji projektowej) w
36 miesięcy od daty podpisania umowy). Natomiast nadzór autorski ma być pełniony przez
5 lat
– około 3 nadzory w miesiącu. Jest to łącznie 180 nadzorów – przyjmując kwotę
przeznaczoną na nadzory z oferty w wysokości 81 325,36 zł, (odejmując nawet 40% na
nadzory pozostałych projektantów pozostaje kwota 48 795,22zł) kwota przeznaczona na
etap projektowania wynosi około 244 626,69 brutto.
Odwołujący wskazuje na wypracowane relacje biznesowe i atrakcyjne warunki współpracy
nie podając żadnych faktów na poparcie swoich tez - nazw podmiotów z którymi
współpracuje ani wypracowanych warunków współpracy. Postawiona przez Odwołującego
teza odnośnie projektu koncepcyjnego, budowlanego i wykonawczego dla obiektu będącego
pod ścisłą opieką konserwatora zabytków, iż fazy te się przeplatają jest błędna.
Zamawiający rozpatrzył i z wymaganą starannością przeanalizował ofertę wraz z
wyjaśnieniem Odwołującego.
Odwołujący w odwołaniu wskazuje, iż Zamawiający zażądał przedstawienia dowodów iż
cena nie jest rażąco niska m.in. zgodnie z art. 224 ust.3 pkt 4 i 6. Odwołujący nie podał
faktów w odwołaniu, czy załączył dowody i wyjaśnienia dotyczące wspomnianych przepisów.
Odwołujący powołuje się na szereg zrealizowanych dokumentacji projektowych, lecz nie
podaje pełnych faktów dotyczących zrealizowanych usług – czy usługi te zostały
zrealizowane w terminach i zgodnie z wymaganiami Zamawiających, w których latach były
realizowane usługi, jakie warunki należało spełnić by startować w wymienionych
przetargach, jaki był zakres dokumentacji projektowych – powierzchnie, funkcje, stopień
skomplikowania zadania, opracowania dodatkowe. Bez tych informacji przywołane usługi nie
wnoszą nic do prowadzonego postępowania.
Przystępujący ma obawy czy Odwołujący będzie w stanie wykonać usługę zgodnie z
warunkami określonymi w SWZ i OPZ.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika
przedstawione w pismach, jak też podczas rozprawy, stwierdziła, iż odwołanie w
zakresie rozpoznawanych zarzutów nie zasługuje na uwzględnienie.
Brak jest podstaw faktycznych i prawnych odrzucenia odwołania, o co wnioskuje
przystępujący; wnioskodawca nie wskazał żadnej okoliczności potwierdzających zasadność
takiego wniosku, Izba nie
stwierdziła także takiej okoliczności z urzędu.
Należy przypomnieć, że przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie kompletnej
dokumentacji projektowo kosztorysowej wraz z koniecznymi uzgodnieniami dla zespołu
budynków ( 8 budynków) o łącznej powierzchni użytkowej 5389,4m2 oraz powierzchnią
garażu podziemnego 1970,94m2. Część budynków jest istniejąca, przeznaczona do
przebudowy, (budynek A, B) część do wyburzenia i odtworzenia ( budynek C, D, F),
nowoprojektowane ( budynek E, G, H).
Zgodnie z SWZ oraz OPZ wraz z załącznikami
graficznymi przedmiot zamówienia obejmuje między innymi: ocenę stanu technicznego oraz
inwentaryzacja architektoniczną, opracowanie wstępne, opracowanie konserwatorskie,
projekty budowlane, w skład których wchodzą projekty zagospodarowania terenu, projekty
architektoniczno-budowlane, projekty techniczne, projek
ty wykonawcze, przedmiary robót,
kosztorysy inwestorskie, STWiORB, uzyskanie ostatecznych decyzji PWKZ oraz
ostatecznych pozwoleń na budowę, Wykonanie materiałów marketingowych obejmujących
Karty mieszkań oraz Wizualizacje osiedla, nadzory autorskie oraz konserwatorskie. Termin
realizacji Umowy
– maksymalnie 36 miesięcy od daty zawarcia Umowy ( prace projektowe)
oraz nadzory autorskie - 5 lat od
daty zawiadomienia Wykonawcy przez Zamawiającego o
potrzebie wykonania w/w czynności.
Złożoność przedmiotu zamówienia, który w istocie dotyczy szeregu różnych obiektów i
dodatkowych czynności niewykonywanych w typowych pracach projektowych, w tym przy
ob
iektach objętych ochroną konserwatorską, w kwartale ulic czyni go w rzeczywistości
wyjątkowym i trudnym do porównania z innymi realizacjami jedno obiektowymi. W
konsekwencji
przyjęcie w wyjaśnieniach metody porównania innych prac, nie może być
uznane z wy
starczające z uwagi na zakres skomplikowania. Potwierdzeniem złożoności jest
także przewidywany, oparty na doświadczeniu zamawiającego, planowany stosunkowo długi
czas realizacji zamówienia podstawowego oraz założonego nadzoru autorskiego.
Izba nie kwesti
onuje poprawności przedstawionych w wyjaśnieniach odwołującego informacji
o wcześniejszych realizacjach, w tym także kwestionowanych przez zamawiającego prac
jako realizowanych przez formalnie podmiot trzeci (powiązany kapitałowo, osobowo lub
historycznie)
, co nie zmienia oceny co do szczególnego charakteru prac będących
przedmiotem zamówienia.
W ocenie składu orzekającego odwołujący nie obalił ustawowego domniemania
zaoferowania ceny rażąco niskiej w niniejszym postępowaniu. Na ocenie tej zaważyła
znajomo
ść z urzędu faktu względnej stabilności rynku usług architektonicznych i szerzej
projektowych,
na którą to okoliczność wskazuje także odwołujący. Przy takiej konkluzji
uzasadnione jest stwierdzenie, wobec znaczącej odrębności ceny zaoferowanej przez
odwołującego w stosunku do wszystkich pozostałych zaoferowanych w postępowaniu, że
cena ta nie jest realna dla
opisanych w dokumentacji postępowania (opz) zadań wobec ich
złożoności i wielości. W szczególności istotne jest przypomnienie, jak wyżej, zakresu i liczby
obiektów w kwartale ulic, powierzchni realizacji, niestandardowych oczekiwań
zamawiającego, skomplikowanych warunków geotechnicznych, wielości wymaganych
uzgodnień administracyjnych, w tym konserwatorskich.
W takim stanie rzeczy Izba uznała, że zamawiający nie naruszył przepisów ustawy
podejmując zaskarżoną odwołaniem decyzję.
W świetle powyższego, ponawiając stwierdzenie o zasadności czynności zamawiającego w
postępowaniu, orzeczono, jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz.
1129 ze zm.) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania
(Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………..