KIO 655/22 POSTANOWIENIE dnia 16 marca 2022 roku

Stan prawny na dzień: 22.09.2022

Sygn. akt KIO 655/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 16 marca 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie:      

Przewodniczący:     Katarzyna Prowadzisz 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  udziału  Stron,  w  dniu  16  marca  2022  roku  

w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

w  dniu  8  marca  2022  roku  przez   

wykonawcę  ELTE  SMART  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Krakowie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zamawiającego –  Gmina Starogard Gdański 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

2.  Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  ELTE  SMART  sp

ółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Krakowie  kwoty    7  500 

zł  00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy) 

stanowiącej wniesiony wpis. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  wrze

śnia  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  do

ręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………………………… 


Sygn. akt KIO 655/22 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  Gmina  Starogard  Gdański  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  pod nazwą Dostawa,  instalacja i  wdrożenie systemu  identyfikacji  pojemników  i 

pojazdów  na  potrzeby  organizacji  systemu  gospodarki  odpadami  komunalnymi  w  Gminie 

Starogard Gdański oraz dostawa transponderów RFID. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych   

w dniu 3 marca 2022 roku pod numerem 2022/BZP 00074509/01.  

W dniu 8 marca 2022 roku W 

imieniu odwołującego, na podstawie art. 505 ust. 1 oraz 

art.  513  pkt  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  Zamówień  Publicznych  (tj.  Dz.U. 

2021,  poz.  1129),  zwaną  dalej  p.z.p.,  Odwołujący  wniósł  odwołanie  wobec  czynności 

Zamawiającego 

– 

ustalenia 

postanowień 

Specyfikacji 

Warunków 

Zamówienia  

w przedmiotowym  

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w pkt I.1.a), pkt I.1.n) 

oraz pkt I.2.e) załącznika nr 4 do SWZ „Opis przedmiotu zamówienia”.   

O

dwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art. 16 p.z.p. i art. 99 ust. 1 i 4 p.z.p. w zw. z art. 266 p.z.p. przez: 

a)  w

prowadzenie  do  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  wymogu  dokonania  integracji 

systemu  informatycznego  stanowiącego  przedmiot  postępowania  z  urządzeniami 

rejestracyjnymi  oraz  wszelkimi  innymi  elementami  infrastruktury  technicznej  

na 

pojazdach 

podmiotów 

odbierających 

odpady 

komunalne, 

także  

z  oprogramowaniem  obecnie  wyko

rzystywanym  przez  zamawiającego  na  potrzeby 

gospodarki komunalnej Radix GOK+ 

−  bez  udostępnienia  szczegółowej  dokumentacji  technicznej  ww.  urządzeń 

rejestrujących  i  elementów  infrastruktury  technicznej  na  pojazdach  oraz 

systemu 

Radix GOK+, zawierającej m.in. protokół wymiany danych oraz bez 

zobowiązania  się  zamawiającego  do  udostępnienia  ww.  danych  wykonawcy, 

który uzyska zamówienie; 

−  bez  udzielenia  niezbędnych  informacji  dotyczących  integracji  systemu 

informatycznego z systemem  Radix GOK+, takich jak zakres danych (wraz z 

atrybutami  oraz  typami  danych),  jaki  ma  być  przesyłany  do  systemu  Radix 

GOK+,  oraz  zakres  danych  (wraz  z  atrybutami  oraz  typami  danych),  jaki  ma 

być odbierany z systemu Radix GOK+; 


−  bez  udzielenia  informacji  dotyczących  prawnych  możliwości  realizacji  

ww. wymogów, w tym informacji o obowiązku uzyskania licencji od podmiotu, 

któremu  przysługują  prawa  autorskie  do  plików  konfiguracyjnych  

oraz protokołów  wymiany  danych  ww.  urządzeń i  oprogramowania,  oraz bez 

zapewni

enia  przez  zamawiającego  współpracy  ww.  podmiotu  z  wykonawcą 

po udzieleniu zamówienia, 

−  bez zobowiązania się zamawiającego do udostępnienia wykonawcy urządzeń 

rejestrujących  i  elementów  infrastruktury  technicznej  oraz  systemu  Radix 

GOK+  w  terminie  i  zakresi

e  umożliwiającym  należyte  wykonanie  umowy,  

a  także  bez  zapewnienia  współpracy  z  użytkownikami  ww.  urządzeń  

i elementów; 

co  oznacza  nałożenia  na  wykonawcę  wyłonionego  w  przetargu  obowiązku  samodzielnego 

uzyskania wszelkich informacji, danych i zezwoleń  niezbędnych do realizacji ww. wymogów 

zawartych  w  Specyfikacji  oraz  zapewnienia  sobie  współpracy  podmiotów  trzecich  

w  odpowiednim  zakresie  koniecznym  do  wykonania  przedmiotu  umowy,  a  w  rezultacie 

stanowi istotny brak opisu przedmiotu zamówienia, a także utrudnia konkurencję, albowiem 

pozwala podmiotom, którym przysługują prawa autorskie do oprogramowania, posiadającym 

dane techniczne niezbędne do realizacji ww. wymogów lub podmiotom korzystającym z ww. 

elementów  uniemożliwić  lub  utrudnić  wykonanie  umowy,  a  w  konsekwencji  eliminować 

wykonawców z udziału w przetargu; 

b) 

wprowadzenie  w  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  wymogu  świadczenia  usługi 

wsparcia  technicznego  w  okresie  gwarancyjnym  bez  wskazania,  o  jaki  okres 

gwarancyjny chodzi, a także w okresie pogwarancyjnym, którego długość nie została 

wskazana w opisie przedmiotu zamówienia, co nadto pozostaje w sprzeczności z § 2 

ust. 1 pkt 4 w zw. z § 3 ust. 3 wzoru umowy, stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ; 

2)  art.  434  ust.  1  p.z.p.  i  435  ust.  1  i  2  p.z.p.  a  contrario  przez  wprowadzenie  w 

Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  wymogu  świadczenia  usługi  wsparcia 

technicznego  także  w  okresie  pogwarancyjnym,  którego  długość  nie  została 

określona w opisie przedmiotu zamówienia, a więc przez czas nieoznaczony. 

O

dwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

a) 

w zakresie pkt I.1.a) i pkt I.1.n) załącznika nr 4: 

−  wyeliminowanie wymogu dokonania integracji systemu informatycznego z systemem 

Radix  GOK+  oraz  urządzeniami  rejestracyjnymi  oraz  wszelkimi  innymi  elementami 

infrastruktury technicznej na pojazdach podmiotów odbierających odpady komunalne 


ewentualnie 

−  uzupełnienie  opisu  przedmiotu  zamówienia  o  dokumentację  techniczną  systemu 

Radix GOK+ oraz urządzeń rejestracyjnych i elementów infrastruktury technicznej, w 

szczególności o protokoły wymiany danych; 

−  uzupełnienie opisu przedmiotu zamówienia o postanowienia określające: 

sposób  i  termin  udostępnienia  wykonawcy  systemu  Radix  GOK+  oraz  elementów 

infrastruktury technic

znej zamontowanej na pojazdach, które podlegają integracji; 

zakres danych wymienianych między systemem informatycznym a systemem Radix GOK+  

(w szczególności konkretne atrybuty oraz typy danych);  

przewidywaną  liczbę  pojazdów  wyposażonych  w  infrastrukturę  techniczną  podlegającą 

integracji; 

-okres,  w 

którym  wykonawca  będzie  zobowiązany  do  dokonywania  integracji  elementów 

infrastruktury technicznej zainstalowanej na poszczególnych pojazdach; 

termin  na  dokonanie  integracji  z  infrastrukturą  techniczną  zainstalowaną  na  danym 

pojeździe liczony od dnia udostępnienia tej infrastruktury wykonawcy; 

−  oraz  uzupełnienie  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  o  postanowienie,  zgodnie  z 

którym Zamawiający zobowiąże się do: 

uzyskania  we  własnym  zakresie  od  uprawnionych  podmiotów  wszelkich  zgód  i  licencji 

umożliwiających  wykonawcy  realizację  wymagań  określonych  w  pkt  I.1.a)  i  pkt  I.1.n) 

załącznika  nr  4,  do  ich  nieodpłatnego  przekazania  wykonawcy,  któremu  powierzono 

wykonanie  zamówienia,  a  także  do  zapewnienia  niezbędnej  współpracy  między  tym 

wykonawcą  a  podmiotami,  którym  przysługują  prawa  do  ww.  oprogramowania  oraz  z 

dostawcą urządzeń rejestracyjnych i innych elementów infrastruktury technicznej; 

-zapewnienia  ws

półpracy  między  wykonawcą  a  podmiotami  korzystającymi  z  urządzeń 

rejestrujących i elementów infrastruktury technicznej, w szczególności do udostępnienia ww. 

urządzeń  i  elementów  w  terminie  i  w  zakresie  umożliwiającym  wykonawcy  należyte 

wykonanie przedmiotu 

umowy, której wzór stanowi załącznik nr 2; 

b) 

w zakresie pkt I.2.e) załącznika nr 4: 

-wyeliminowanie  wymogu 

świadczenia  usługi  wsparcia  technicznego  w  okresie 

pogwarancyjnym oraz dookreślenie, do jakiego okresu gwarancyjnego odwołuje się zapis, 

ewentualnie 

określenie długości okresu czasu świadczenia usługi wsparcia technicznego, nie dłuższego 

niż 4 lata 

w obu przypadka

ch wraz z uzgodnieniem zapisów zawartych w załącznikach nr 2 i 4; 

w  przypadku  zawarcia  umowy  przed  rozpoznaniem  odwołania  –unieważnienie 

umowy na podstawie art. 554 ust.3 pkt 2 p.z.p.; 

3)  p

rzeprowadzenie dowodów wskazanych w uzasadnieniu odwołania; 


zasądzenie  na  rzecz  odwołującego  wszystkich  kosztów  postępowania,  w  tym 

kosztów  zastępstwa  adwokackiego,  wpisu  od  odwołania  oraz  innych 

uza

sadnionych  kosztów,  które  poniósł  w  związku  z  wniesieniem  odwołania  i 

postępowaniem toczącym się przed Krajową Izbą Odwoławczą. 

Zamawiaj

ący,  zgodne  z  informacją  z  pisma  z  dnia  10  marca  2022  roku,  kopię 

odwołania zamieszczona na stronie internetowej postępowania w dniu 8 marca 2022 r. pod 

adresem:https://bip.ugstarogard.pl/wiadomosci/3/wiadomosc/617949/zawiadomienie_o_wnie

sieniu_odwolania_w_postepowaniu_dostawa_inst  

Do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  do  dnia  wydania  postanowienia  w  sprawie  

nie  wpłynęło  żadne  zgłoszenie  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego,  

w tym po s

tronie Zamawiającego.  

Zamawiający,  co  wynika  z  pisma  z  dnia  15  marca  2022  roku  przesłanego  

do Prezesa Krajowej Iz

by Odwoławczej w tym samym dniu złożył odpowiedź na odwołanie.  

Zamawiający w piśmie zawarł oświadczenie: 

Na podst. art. 522 ustawy prawo zamówień publicznych zamawiający:  

1)  informuje,  że  uwzględnia  przedmiotowe  odwołanie  w  całości  i  dokona  modyfikacji 

dokumentów zamówienia zgodnie z żądaniem Odwołującego,  

2)  wnosi  o umorzenie postępowania odwoławczego na  posiedzeniu niejawnym  bez  udziału 

stron  z  powodu  uwzględnienia  odwołania  i  braku  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego żadnego wykonawcy. 

Dokument 

ten został podpisany przez Pana Ł. K. – Zastępcę Wójta Gminy, który działa na 

podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  1  grudnia  2020  roku  udzielonego  przez  Wójta  Gminy 

Panią M. F.-C. . 

Wobec  ustalenia,  że  Zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  

w  odwołaniu  oraz  braku  zgłoszenia  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  przystąpień  

do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  na  dzień  wydawania 

pos

tanowienia,  Izba  stwierdziła,  że  zaszły  przesłanki  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  zgodnie  z  art.  522  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  roku  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. Uz. Z 2021 poz. 1129 ze zm.; dalej ustawa). 


kos

ztach 

postępowania 

orzeczono 

stosownie 

do 

wyniku 

postępowania  

na  podstawie  art.  574  oraz  art.  575  i  art.  576  ustawy  z  dnia  11  w

rześnia 2019  roku  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. Uz. Z 2019 poz. 2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 

2 i § 9 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz wysoko

ści i sposobu pobierania wpisu od odwołania. 

Przewodniczący:    ………………………………………