Sygn. akt: KIO 650/22
WYROK
z dnia 22 marca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 lutego 2022 r. przez wykonawcę Konica Minolta
Business Solutions Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Ministerstwo Funduszy i Polityki
Regionalnej z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego: P. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Copy.Net.Pl P. S.
orzeka:
1. Umarza pos
tępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 4.
Umarza postępowanie odwoławcze w części w zakresie zarzutu nr 3 w odniesieniu do
następujących funkcjonalności: kasowanie pracy niewydrukowanej; funkcjonalność
druku podążającego; wysłanie bezpośrednio z pulpitu urządzenia informacji
o
niepoprawnym działaniu urządzenia; wysyłanie informacji skanu dokumentu, co do
którego są zastrzeżenia jakościowe oraz brak limitów na ilość użytkowników i możliwość
działania na wszystkich dostarczonych urządzeniach typu A i B. W pozostałym zakresie
zarzutu nr 3 oddala odwołanie
3. U
względnia odwołanie w zakresie pozostałych zarzutów i nakazuje zamawiającemu
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności
badania i oceny ofert, w tym
unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego,
poprawienie oferty odwołującego w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych pop
rzez zaokrąglenie cen jednostkowych, odrzucenie oferty złożonej przez
wykonawcę P. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Copy.Net.Pl P. S. na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c
) ustawy Prawo zamówień publicznych oraz uznanie
za bezskutecznie
zastrzeżone następujących dokumentów złożonych przez
wykonawcę P. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Copy.Net.Pl P. S.:
niejawnej części wykazu usług wraz z dokumentami złożonymi na potwierdzenie
spełniania warunku udziału w postępowaniu.
4. Kosztami
postępowania obciąża zamawiającego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) poniesioną przez odwołującego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 18 600 zł 00 gr
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione
koszty
postępowania poniesione przez odwołującego.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od d
nia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …..……………………………
Sygn. akt: KIO 650/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z siedzibą w Warszawie prowadzi
w
trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod
nazwą „Wdrożenie centralnego Systemu Wydruku wraz z pełną obsługą serwisową” (numer
referencyjny: BDG-V.2611.57.2021.KK).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w dniu 27 grudnia 2021 r.
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2021/S
I. W dniu 7 marca 2022 r. wykonawca
Konica Minolta Business Solutions Polska Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie wobec:
czynności odrzucenia oferty odwołującego z postępowania,
2) zaniechania poprawienia oferty o
dwołującego, w trybie poprawienia innej omyłki
pole
gającej na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodującej
istotnych zmian w treści oferty,
czynności wyboru oferty wykonawcy P. S. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą Copy.Net.Pl P. S. (dalej także jako: „wykonawca Copy”) jako najkorzystniejszej
w p
ostępowaniu,
4) zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Copy jako niezgodnej z warunkami
z
amówienia,
5) zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy
Copy, pomimo że wykonawca ten nie złożył,
będąc uprzednio wezwanym do uzupełnienia dokumentów, odpowiedniego
przedmiotowego środka dowodowego, innego niż certyfikat ISO 9001,
potwierdzającego zgodność z wymaganiami Opisu Przedmiotu Zamówienia (dalej:
„OPZ”),
zaniechania wezwania wykonawcy Copy do wyjaśnień i uzupełnienia dokumentów
przedstawionych na po
twierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
pomimo
że wykonawca ten nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu,
nie
złożył dokumentów i oświadczeń, które w swej treści potwierdzałyby spełnienie
warunków udziału w postępowaniu,
zaniechania odtajnienia i udostępnienia przez zamawiającego jawnej dokumentacji
p
ostępowania, która nie została skutecznie zastrzeżona jako tajemnica
przedsiębiorstwa przez wykonawcę Copy,
z daleko posuniętej ostrożności - zaniechania wyboru oferty odwołującego jako oferty
najkorzystniejszej w p
ostępowaniu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
11 w
rześnia 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oraz art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt
1, 2, 3 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty o
dwołującego jako
niezgodnej z warunkami z
amówienia, podczas gdy zamawiający winien poprawić ofertę
o
dwołującego, uznając, że doszło do innej omyłki polegającej na niezgodności oferty
z
dokumentami zamówienia, niepowodującej istotnych zmian w treści oferty [Zarzut #1];
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c), art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. art. 128 ust. 1 ustawy
Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
Copy jako niezgodnej z warunkami z
amówienia, pomimo że wykonawca Copy będąc
uprzednio wezwanym do uzupełnienia certyfikatu ISO 9001 nie spełnił wymagań z SWZ
dla złożenia tzw. odpowiedniego przedmiotowego środka dowodowego innego niż
certyfikat ISO 9001, nadto złożył oświadczenie QUBE Technologies Sp. z o.o. (dalej:
„QUBE”), które nie może być uznane jako potwierdzające spełnienie wymagań
określonych w OPZ [Zarzut #2];
3. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy Copy jako niezgodnej z warunkami z
amówienia, podczas
gdy oferowane przez wykonawcę Copy oprogramowanie producenta QUBE
Technologies Sp. z o.o. o nazwie Q-
vision w wersji 4.0. nie spełnia następujących
wymogów z OPZ:
a)
Rozdział III: Opis funkcjonalny centralnego Systemu Wydruku, Punkt 1:
Oprogramowanie autoryzujące wraz z modułem raportowym musi: pkt 1.11
kasować pracę niewydrukowaną, przerwaną itp. po zadanym czasie, po
nieudanej próbie wydruku na urządzeniu (np. z powodu braku papieru lub
materiałów eksploatacyjnych). Po usunięciu awarii urządzenia m.in. w postaci
zacięcia papieru czy braku materiałów eksploatacyjnych urządzenie ma nie
wznawiać/kontynuować wydruku tylko usuwać pracę z kolejki, tak by po
usunięciu awarii z Urządzenia mogli korzystać inni użytkownicy,
b)
Rozdział III: Opis funkcjonalny centralnego Systemu Wydruku, Punkt 1:
Oprogramowanie autoryzujące wraz z modułem raportowym musi: pkt 1.14
archiwizować i umożliwiać podgląd prac wydrukowanych. Możliwość włączenia i
wyłączenia archiwizacji dla wszystkich użytkowników Systemu CW. Możliwość
włączenia i wyłączenia archiwizacji dla wszystkich urządzeń podłączonych do
Systemu,
c)
Rozdział III: Opis funkcjonalny centralnego Systemu Wydruku, Punkt 1:
Oprogramowanie autoryzujące wraz z modułem raportowym musi: pkt 1.20
posiadać funkcjonalność wydruku podążającego, tj. umożliwiać odbieranie
druku na żądanie w ramach jednej lokalizacji, na urządzeniach
skonfigurowanych w
grupie o parametrach zgodnych z charakterystyką danego
wydruku (kolorowy, czarno-
biały, jednostronicowy bądź duplex),
d)
Rozdział III: Opis funkcjonalny centralnego Systemu Wydruku, Punkt 1:
Oprogramowanie autoryzujące wraz z modułem raportowym musi: pkt 1.33
posiadać możliwość definiowania reguł dotyczących procesu drukowania takich
jak np.
: b) dodawanie znaków wodnych dla poszczególnych rodzajów wydruków
w systemie,
e)
Rozdział III: Opis funkcjonalny centralnego Systemu Wydruku, Punkt 2:
Oprogramowanie
do
zdalnej
konfiguracji,
diagnostyki
urządzeń
wielofunkcyjnych i kontroli ko
sztów: pkt 2.1 – System powinien wspierać
protokół SNMP w wersji obsługującej uwierzytelnianie oraz szyfrowaną
komunikację,
f)
Rozdział III: Opis funkcjonalny centralnego Systemu Wydruku, Punkt 2:
Oprogramowanie
do
zdalnej
konfiguracji,
diagnostyki
urządzeń
wielofunkcyjnych i kontroli kosztów: pkt 2.9 – System powinien pozwalać
zalogowanemu na urządzeniu typu A i B użytkownikowi na wysłanie
bezpośrednio z pulpitu urządzenia informacji o niepoprawnym działaniu
urządzenia, problemach z jakością wydruków/kopii, oraz innych, które nie mogą
być raportowane automatycznie poprzez SNMP. Informacje te muszą być
dostępne w postaci gotowej listy potencjalnych usterek z możliwością wyboru
przez użytkownika,
g)
Rozdział III: Opis funkcjonalny centralnego Systemu Wydruku, Punkt 2:
Oprogramowanie
do
zdalnej
konfiguracji,
diagnostyki
urządzeń
wielofunkcyjnych i kontroli kosztów: pkt 2.10 - W przypadku usterki polegającej
na złej jakości kopii/wydruków system musi pozwalać na załączenie do
wysyłanej informacji skanu dokumentu, co do którego są zastrzeżenia
jakościowe. Wygenerowany w ten sposób alert musi zawierać dodatkowe
informacje uzupełnione automatycznie przez system w postaci: numeru
seryjnego urządzenia, daty, godziny oraz informacji o użytkowniku dokonującym
zgłoszenia,
h)
Rozdział III: Opis funkcjonalny centralnego Systemu Wydruku, Punt 3 –
Oprogramowanie do przetwarzania dokumentów tekstowych do postaci
elektronicznej OCR: pkt 3.6
– OCR nie może posiadać limitów na ilość
użytkowników i powinien działać na wszystkich dostarczonych urządzeniach
typu A i B. OCR powinno umożliwiać pozyskiwanie treści z plików przesłanych
za pomocą poczty elektronicznej. System powinien obsługiwać przetwarzanie
dokumentów na formaty pdf (edytowalny) doc lub docx, xls lub xlsx.
Przykładowo wysyłając załącznik na adres:
- OCR-
[email protected] użytkownik otrzyma zwrotny mail z dokumentem pdf
(przeszukiwalnym),
- OCR-
[email protected] użytkownik otrzyma zwrotny mail z dokumentem
w Wordzie,
- OCR-
[email protected] użytkownik otrzyma zwrotny mail z dokumentem
w Excelu. [Zarzut #3];
4. art. 128 ust. 1, 4 ustawy Pzp w zw. art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
w zw. § 9 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Ministra Pracy, Rozwoju i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r.
w
sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub
oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy poprzez zaniechanie
wezwania wykonawcy Copy do złożenia, poprawienia lub uzupełnienia dokumentów
złożonych na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz
zaniechanie wez
wania do ich wyjaśnienia, podczas gdy wykonawca Copy przedłożył
referencję dot. zamówienia realizowanego dla IMGW-PIB oraz oświadczenie własne,
które nie potwierdzają należytego wykonania zamówienia w zakresie wskazanym w pkt
5.2.4 SWZ warunku udziału w postępowaniu [Zarzut #4];
5. art. 118 ust. 2, 4 ustawy Pzp oraz art. 128 ust.1, 4 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1
ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wezwania do wyjaśnień oraz poprawienia lub
uzupełnienia złożonego przez wykonawcę Copy dokumentu JEDZ oraz zobowiązania
do udostępnienia zasobów złożonego przez podmiot udostępniający zasoby Xerox
Polska sp. z o.o. (dalej: „Xerox”), podczas gdy wykonawca Copy zarówno w formularzu
ofertowym, jak i w złożonym własnym JEDZ nie wskazał, że zamierza realizować
zamówienie w oparciu o podwykonawców, zaś zobowiązanie Xerox do udostępnienia
zasobów wykonawcy Copy, pomimo że wskazuje na stosunek podwykonawstwa, nie
wskazuje jaką część zamówienia będzie realizował Xerox, w związku z udostępnionym
zasobem, co wskazuje na pozorne udostępnienie zasobu [Zarzut #5];
6. art. 18 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 74 ust. 1-2 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. 2020 r.
poz. 1913 ze zm.) poprzez zaniechanie odtajnienia i udostępnienia jawnych
dokumentów postępowania, tj. pełnej treści Wykazu usług i referencji, o których
przekazan
ie wnioskował odwołujący, pomimo że stanowią one dokumenty i informacje
jawne, które nie zostały skutecznie zastrzeżone przez wykonawcę Copy jako tajemnica
przedsiębiorstwa [Zarzut #6].
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu:
− unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
− unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy Copy jako najkorzystniejszej,
− dokonania ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego,
poprawienia oferty o
dwołującego w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp,
w konsekwencji
wyboru
oferty
o
dwołującego jako oferty najkorzystniejszej
w p
ostępowaniu,
− jedynie w przypadku niepotwierdzenia się zarzutów skutkujących odrzuceniem oferty
wykonawcy Copy z p
ostępowania – wezwania wykonawcy Copy do złożenia wyjaśnień,
uzupełnienia lub poprawienia złożonych dokumentów przedstawionych na
potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
− odtajnienia i udostępnienia odwołującemu niejawnej części Wykazu Usług oraz
dowodów potwierdzających należyte wykonanie usług,
− z daleko posuniętej ostrożności – unieważnienia postępowania, w przypadku
nie
uwzględnienia zarzutu dot. bezzasadnego odrzucenia oferty odwołującego
z p
ostępowania.
II. Pismem wniesionym w dniu 21 marca 2022 r.
zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie.
Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca P. S.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Copy.Net.Pl P. S..
Stanowisko w sprawie wykonawca Copy przedstawił w piśmie wniesionym do akt sprawy w
dniu 21 marca 2022 r. Wykonawca Copy
uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego
oddalenie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oraz art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z
art. 16 pkt 1, 2,
3 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty odwołującego jako
niezgodnej z warunkami zamówienia, podczas gdy zamawiający winien poprawić ofertę
odwołującego, uznając, że doszło do innej omyłki polegającej na niezgodności oferty
z
dokumentami zamówienia, niepowodującej istotnych zmian w treści oferty [Zarzut #1].
Izba uznała zarzut za zasadny.
W ocenie składu orzekającego Izby w stosunku do oferty odwołującego powinien znaleźć
zastosowanie przepis art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem z
amawiający
poprawia w ofercie
inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia,
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty, niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę,
którego oferta została poprawiona. Należy wskazać, że niezgodność oferty odwołującego
z
dokumentami zamówienia nie ma istotnego charakteru. Polega na braku zaokrąglenia cen
jednostkowych podanych w pozycji 4 oraz 5 tabeli zawartej w formularzu ofertowym (koszt
wykonania przez Zamawiającego jednej strony kopii/wydruku czarno-białej A4 oraz koszt
wykonania przez Zamawiającego jednej strony kopii/wydruku kolorowej A4”) do (maksymalnie)
dwóch miejsc po przecinku. Jest oczywiste, że zaistnienie ww. niezgodności nie było
zamierzone ze strony odwołującego. Niezgodność ta nie ma charakteru nieusuwalnego.
Poprawienia oferty odwołującego może dokonać samodzielnie zamawiający. W konsekwencji
tego zmianie ulegnie całkowita cena oferty odwołującego. Jednakże istotne jest to, że
poprawienie tej niezgodności nie ma wpływu na pozycję oferty odwołującego w klasyfikacji
punktowej ofert (z obecną ceną, przy założeniu nieodrzucenia oferty odwołującego oraz z ceną
po zmianie).
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c), art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. art. 128 ust.
1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy Copy jako niezgodnej z warunkami zamówienia, pomimo że wykonawca Copy
będąc uprzednio wezwanym do uzupełnienia certyfikatu ISO 9001 nie spełnił wymagań z SWZ
dla złożenia tzw. odpowiedniego przedmiotowego środka dowodowego innego niż certyfikat
ISO 9001, nadto złożył oświadczenie QUBE Technologies Sp. z o.o. (dalej: „QUBE”), które nie
może być uznane jako potwierdzające spełnienie wymagań określonych w OPZ [Zarzut #2].
Izba uznała zarzut za zasadny.
W SWZ (pkt 8.11.6)
zamawiający postawił m.in. wymóg złożenia przez wykonawców wraz
z
ofertą, dla potwierdzenia spełnienia wymagań określonych w OPZ, certyfikatu ISO 9001 dla
autoryzowanego serwisu wykonawcy w zakresie min. j
akości na projektowanie i wdrażanie
rozwiązań informatycznych oraz świadczenie usług serwisowych w zakresie zgodnym
z
zakresem postępowania. Zamawiający przewidział możliwość złożenia certyfikatów
wydanych przez inne równoważne jednostki oceniające zgodność. Zamawiający przewidział
również możliwość złożenia odpowiednich środków dowodowych, innych niż certyfikat ISO
, w szczególności dokumentacji technicznej producenta, jednakże w przypadku spełnienia
łącznie dwóch warunków, tj.: 1) wykonawca nie ma dostępu do certyfikatu, ani możliwości jego
uzyskania w odpowiednim terminie, o ile ten brak dostępu nie może być przypisany temu
wykonawcy, oraz 2) wykonawca udowodni, że wykonywane przez niego usługi spełniają
wymagania i cechy lub
określone w OPZ lub wymagania związane z realizacją zamówienia.
Okolicznością bezsporną było, że wykonawca Copy nie złożył wraz z ofertą ani w odpowiedzi
na wezwanie zamawiającego z dnia 31 stycznia 2022 r. certyfikatu ISO 9001 w zakresie
projektowania i wdrażania rozwiązań informatycznych. W odpowiedzi na wezwanie
zamawiającego wykonawca Copy złożył oświadczenie własne z dnia 4 lutego 2022 r.,
oświadczenie Xerox, oświadczenie Qube oraz certyfikat ISO dla Xerox. Jak jednej wynika
z
treści SWZ złożenie przedmiotowego środka dowodowego innego niż certyfikat ISO 9001
dopuszczalne było w przypadku łącznego spełnienia określonych przez zamawiającego
warunków. Izba za słuszne uznała stanowisko odwołującego, że w odniesieniu do wykonawcy
Copy nie zaistniała możliwość złożenia przedmiotowego środka dowodowego innego niż
certyfikat ISO 9001. Wykonawca Copy
w żaden sposób nie wykazał, aby brak możliwości
złożenia certyfikatu ISO 9001 nie mógł być mu przypisany. Okoliczność złożenia tego
certyfikatu w postępowaniu odwoławczym wręcz potwierdza odwrotny stan rzeczy, tj. że brak
możliwości złożenia certyfikatu w wymaganym przez zamawiającego terminie był
spowodowany niezłożeniem przez wykonawcę Copy wniosku o wydanie ww. certyfikatu
w odpowiednim terminie.
Co istotne, z odpowiedzi na odwołanie wynika, że podobne
stanowisko przyjął zamawiający, jednakże spełnienie przez wykonawcę Copy wymagania
określonego w pkt 8.11.6 SWZ w zakresie projektowania i wdrażania rozwiązań
informatycznych
upatrywał w fakcie złożenia certyfikatu dla Xerox i udostępnienia przez ten
podmiotom swoich zasobów wykonawcy Copy. Argumentację zamawiającego Izba uznała za
niezasadną. Jak bowiem będzie o tym mowa dalej, z treści zobowiązania Xerox nie wynika
konkretny zakres czynności, które ma on wykonywać w ramach realizacji przedmiotu
zamówienia. Przyjęcie stanowiska zamawiającego wymagałoby uzupełnienia ww.
zobowiązania, co jednak byłoby niedopuszczalne w świetle ugruntowanej zasady
jednokrotności wezwania wykonawcy do złożenia oświadczeń lub dokumentów. Należy
podkreślić, że zasada ta odnosi się nie tyle do uzupełniania konkretnego oświadczenia lub
dokumentu, lecz uzupełniania oświadczeń lub dokumentów w konkretnym zakresie.
Mając na uwadze powyższe należało uznać, że w odniesieniu do oferty wykonawcy Copy
zaistniała podstawa do jej odrzucenia zgodnie z art.
226 ust. 1 pkt 2 lit. c)
ustawy Pzp. W myśl
tego przepisu z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę: który nie
złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub
podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub
innych dokumentów lub oświadczeń.
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Copy jako niezgodnej z warunkami zamówienia,
podczas gdy oferowane przez wykonawcę Copy oprogramowanie producenta QUBE
Technologies Sp. z o.o. o nazwie Q-vision w wers
ji 4.0. nie spełnia wymogów z OPZ.
Ww. zarzut został przez odwołującego częściowo wycofany, tj. w odniesieniu do następujących
funkcjonalności: kasowanie pracy niewydrukowanej, funkcjonalność druku podążającego,
wysłanie bezpośrednio z pulpitu urządzenia informacji o niepoprawnym działaniu urządzenia,
wysyłanie informacji skanu dokumentu, co do którego są zastrzeżenia jakościowe oraz brak
limitów na ilość użytkowników i możliwość działania na wszystkich dostarczonych urządzeniach
typu A i B
. W związku z powyższym Izba uznała, że postępowanie odwoławcze podlega w tym
zakresie umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 1 ustawy Pzp stosowanego odpowiednio
w
sytuacji wycofania części zarzutów zawartych w odwołaniu.
W pozost
ałym zakresie ww. zarzutu Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu.
W ocenie składu orzekającego odwołujący nie udowodnił twierdzeń przedstawionych w ramach
tego
zarzutu (w zakresie podtrzymanym). Złożone przez odwołującego dowody w postaci tzw.
screens
hotów Izba uznała za niewystarczające. Nie ma bowiem pewności co do tego, czy nie
mają one wybiórczego charakteru, tj. czy wskazane funkcjonalności nie są zapewniane
w
odmienny sposób (inna ścieżka czynności koniecznych do wykonania) lub informacje
potwier
dzające te funkcjonalności nie znajdują się w innych miejscach systemu - niż zakłada to
odwołujący. Oczywistym jest, że wykazanie okoliczności negatywnej napotyka trudności
dowodowe. Istotne jest jednak to, że wykonawca Copy przedstawił dowód w postaci
oświadczenia złożonego w imieniu Qube Technologies Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
(podpisanego przez
osoby upoważnione do reprezentacji spółki) potwierdzającego spełnianie
przez oprogramowanie Q-
vision wymagań OPZ, stanowiących przedmiot niniejszego zarzutu.
W ocenie składu orzekającego Izby ww. oświadczeniu należy przyznać większą moc
dowodową niż dowodom przedstawionym przez odwołującego.
Zarzut naruszenia
art. 128 ust. 1, 4 ustawy Pzp w zw. art. 16 pkt 1 ustawy Pzp w zw. § 9 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy, Rozwoju i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie
podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy Copy do
złożenia, poprawienia lub uzupełnienia dokumentów złożonych na potwierdzenie spełnienia
warunków udziału w postępowaniu oraz zaniechanie wezwania do ich wyjaśnienia, podczas
gdy wykonawca Copy przedłożył referencję dot. zamówienia realizowanego dla IMGW-PIB
oraz oświadczenie własne, które nie potwierdzają należytego wykonania zamówienia w
zakresie wskazanym w pkt 5.2.4 SWZ warunku udziału w postępowaniu [Zarzut #4].
Ww. zarzu
t został przez odwołującego wycofany. W związku z powyższym Izba uznała, że
postępowanie odwoławcze podlegała w tym zakresie umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 1
ustawy Pzp
stosowanego odpowiednio w sytuacji wycofania części zarzutów zawartych
w
odwołaniu.
Zarzut naruszenia art. 118 ust. 2, 4 ustawy Pzp oraz art. 128 ust.1, 4 ustawy Pzp w zw. z art. 16
pkt 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania do wyjaśnień oraz poprawienia lub
uzupełnienia złożonego przez wykonawcę Copy dokumentu JEDZ oraz zobowiązania do
udostępnienia zasobów złożonego przez podmiot udostępniający zasoby Xerox, podczas gdy
wykonawca Copy zarówno w formularzu ofertowym, jak i w złożonym własnym JEDZ nie
wskazał, że zamierza realizować zamówienie w oparciu o podwykonawców, zaś zobowiązanie
Xerox do udostępnienia zasobów wykonawcy Copy, pomimo że wskazuje na stosunek
podwykonawstwa, nie wskazuje jaką część zamówienia będzie realizował Xerox, w związku
z u
dostępnionym zasobem, co wskazuje na pozorne udostępnienie zasobu [Zarzut #5].
Izba uznała zarzut za zasadny.
W ocenie składu orzekającego Izby odwołujący słusznie podnosił, że przedstawione przez
wykonawcę Copy zobowiązanie podmiotu trzeciego (Xerox) na potwierdzenie spełniania
warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej,
określonego w pkt 5.2.4 SWZ miało zbyt ogólną treść. Nie wynika z niego jakie konkretnie
czynności będzie wykonywał ww. podmiot w ramach realizacji przedmiotu zamówienia.
Zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy Pzp w
ykonawca może w celu potwierdzenia spełniania
warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, w stosownych sytuacjach oraz w
odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub jego części, polegać na zdolnościach
technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej podmiotów
udostępniających zasoby, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków
prawnych. Zgodnie z art. 118 ust. 2 ustawy Pzp w
odniesieniu do warunków dotyczących
wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia wykonawcy mogą polegać na
zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, jeśli podmioty te wykonają roboty
budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane. Zgodnie z art. 118 ust. 3
ustawy Pzp w
ykonawca, który polega na zdolnościach lub sytuacji podmiotów
udostępniających zasoby, składa, wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu albo odpowiednio wraz z ofertą, zobowiązanie podmiotu udostępniającego
zasoby do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji danego
zamówienia lub inny podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że wykonawca realizując
zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów.
Natomiast w myśl art.
118 ust. 4 ustawy Pzp z
obowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby, o którym mowa w ust.
3, potwierdza, że stosunek łączący wykonawcę z podmiotami udostępniającymi zasoby
gwarantuje rzeczywisty dostęp do tych zasobów oraz określa w szczególności: 1) zakres
dostępnych wykonawcy zasobów podmiotu udostępniającego zasoby; 2) sposób i okres
udostępnienia wykonawcy i wykorzystania przez niego zasobów podmiotu udostępniającego te
zasoby przy wykonywaniu zamówienia; 3) czy i w jakim zakresie podmiot udostępniający
zasoby, na zdolnościach którego wykonawca polega w odniesieniu do warunków udziału w
postępowaniu dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia,
zrealizuje roboty budowlane lub usługi, których wskazane zdolności dotyczą. Z przywołanych
przepisów ustawy Pzp wynika, że udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego musi mieć realny
charakter, co winno wynika
ć z treści złożonego zobowiązania lub innego podmiotowego środka
dowodowego. Z treści tego dokumentu powinien m.in. wynikać konkretny zakres czynności, do
wykonania których zobowiązuje się podmiot udostępniający swoje zasoby w sytuacji, o której
mowa w art. 118 ust. 2 ustawy Pzp
(czyli m.in. w przypadku udostępnienia doświadczenia). W
treści zobowiązania Xerox taki konkretny zakres czynności nie został wskazany. Ponadto,
uzasadnione wątpliwości budzi fakt niewskazania Xerox jako podwykonawcy w treści
formularza
ofertowego wykonawcy Copy. Odnosząc się do przedstawionej w tym zakresie
argumentacji zamawiającego należy wskazać, że z treści tego formularza w żaden sposób nie
wynika, aby wymóg wskazania podwykonawców miał odnosić się jedynie do podmiotów, które
nie u
dostępniają jednocześnie swoich zasobów wykonawcy na potwierdzenie spełniania
warunku udziału w postępowaniu. W ocenie składu orzekającego treść formularza ofertowego
w tym zakresie była jednoznaczna.
Wobec stwierdzenia w odniesieniu do wykonawcy Copy podstawy do odrzucenia jego oferty,
Izba w sentencji wyroku nie nakazała zamawiającemu wezwania wykonawcy Copy do
wyjaśnień lub uzupełnienia ww. zobowiązania podmiotu udostępniającego zasoby.
Zarzut naruszenia art. 18 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 74 ust. 1-2 ustawy Pzp w zw. z art.
11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. 2020 r.
poz. 1913 ze zm.) poprzez zaniechanie odtajnienia i udostępnienia jawnych dokumentów
postępowania, tj. pełnej treści Wykazu usług i referencji, o których przekazanie wnioskował
odwołujący, pomimo że stanowią one dokumenty i informacje jawne, które nie zostały
skutecznie zastrzeżone przez wykonawcę Copy jako tajemnica przedsiębiorstwa [Zarzut #6].
Izba uznała zarzut za zasadny.
Przedstawione przez wykonawcę Copy uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
(pismo z dnia 16 lutego 2022 r.)
ma bardzo ogólną treść. Wykonawca Copy w żaden sposób nie
wykazał wartości gospodarczej zastrzeganych informacji. Samo powołanie się na wykonanie
usług na rzecz podmiotów sektora prywatnego jest dalece niewystarczające. W przeciwnym
razie wszystkie informacje o umowach z podmiotami prywatnymi
podlegałyby zastrzeżeniu jako
tajemnica
przedsiębiorstwa w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, co należy
uznać za niedopuszczalne. Z przepisu art. 18 ust. 1 ustawy Pzp wynika, że zasadą jest jawność
postępowania. Dopuszczenie wyjątku od tej zasady może mieć miejsce jedynie w sytuacji
wykazania przez wykonawcę, że zastrzegane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa
(art. 18 ust. 3 ustawy Pzp).
Z podobnych powodów nie jest wystarczającą sama wola podmiotu
udostępniającego swoje zasoby do zachowania określonych informacji w poufności, jeżeli nie
zostanie wykazane, że informacje te posiadają walor tajemnicy przedsiębiorstwa.
Przedstawione w tym zakresie uzasadnienie musi
być konkretne i poparte dowodami.
Natomiast uzasadnienie przedstawione
przez wykonawcę Copy nie zawiera żadnej konkretnej
treści, a w konsekwencji również dowodów. Dotyczy to nie tylko wykazania ww. przesłanki
wartości gospodarczej, ale również pozostałej treści tego uzasadnienia. Zgodnie z przepisem
art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji p
rzez tajemnicę przedsiębiorstwa
rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu
i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym
rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania
z informac
ji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w
celu utrzymania ich w
poufności. Choć udowodnienie niektórych z ww. przesłanek składających
się na definicję tajemnicy przedsiębiorstwa może napotykać pewne trudności dowodowe (np. w
wartość gospodarcza) lub być niemożliwe (nie są powszechnie znane osobom zwykle
zajmującym się tym rodzajem informacji), to z pewnością nie dotyczy to podjęcia działań w celu
utrzymania informacji
w poufności. Okoliczność ta może zostać w prosty sposób udowodniona
przez
wykonawcę. Natomiast wykonawca Cooy nie tylko nie podał konkretnych informacji
odnośnie podjętych w tym zakresie środków, ale również nie przedstawił w tym zakresie
żadnych dowodów.
Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, że wykonawca Copy nie sprostał obowiązkowi
wykazania, że zastrzeżona przez niego część Wykazu usług oraz referencje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa.
Jednocześnie Izba wskazuje, że zamawiający powinien powstrzymać się z udostępnieniem
dokumentów nieskutecznie zastrzeżonych przez wykonawcę Copy do czasu upływu terminu na
wniesienie skargi na niniejszy wyrok Izby
lub wydania wyroku przez sąd, w przypadku
wniesienia skargi.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie 1 - 3 sentencji, na podstawie art. 553
oraz art. 554 ust. 1 pkt 1, ust. 2, ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) oraz odpowiednio art. 568 pkt 1 ustawy
Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 7 ust. 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), mając na uwadze, że
większość zarzutów podlegała uwzględnieniu, w wyniku czego odwołujący osiągnął cel
w
postaci przywrócenia jego oferty do postępowania i wyeliminowania oferty wykonawcy Copy.
Przewodniczący:
….…………………………...